ORDONANTA Nr.
22 din 31 ianuarie 2007
privind organizarea si
functionarea Comisiei Nationale de Prognoza
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 84 din 2 februarie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. IV.1 din Legea nr.
502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale şi principalele atribuţii
Art. 1. - (1) Comisia Naţională de Prognoză se
organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi coordonarea
ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului,
având rolul de a elabora studii şi prognoze pe termen scurt, mediu şi lung
privind evoluţia economiei româneşti în ansamblu, pe sectoare şi în profil
teritorial, sinteze macroeconomice, precum şi de a fundamenta principalele
măsuri de politică economică proiectate de Guvern, în concordanţă cu Programul
de guvernare.
(2) Activitatea Comisiei
Naţionale de Prognoză este finanţată de la bugetul de stat prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului.
(3) Comisia Naţională de Prognoză are sediul în
municipiul Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 2-4, sectorul 1.
Art. 2. - (1) Pentru realizarea
obiectivelor din domeniul său de activitate, Comisia Naţională de Prognoză
îndeplineşte următoarele funcţii:
a) de strategie, prin care se asigură elaborarea
programelor de dezvoltare economică şi socială pe termen scurt, mediu şi lung,
a prognozelor şi studiilor privind echilibrul macroeconomic, sectorial şi
regional;
b) de armonizare a metodelor şi tehnicilor de
previziune, precum şi a cadrului legislativ din domeniul său de activitate, cu
reglementările şi recomandările Uniunii Europene;
c) de reprezentare, prin care
se asigură, în numele statului sau al Guvernului, reprezentarea pe plan intern
şi extern în domeniul său de activitate;
d) de autoritate de stat, prin care se asigură
urmărirea şi controlul aplicării reglementărilor din domeniul său de
activitate;
e) de administrare, prin care se asigură administrarea
şi gestionarea eficientă a bunurilor din patrimoniul său, cu respectarea
dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Activitatea Comisiei Naţionale de Prognoză se
întemeiază pe principiile autonomiei şi obiectivitătii, confidenţialităţii,
transparenţei, responsabilităţii şi deontologiei profesionale.
Art. 3. - (1) Comisia Naţională de Prognoză are
următoarele atribuţii principale:
a) elaborează prognoze privind dezvoltarea
economico-socială a României pe termen scurt, mediu şi lung, în corelare cu prevederile Programului de
guvernare, ale strategiilor naţionale, sectoriale şi regionale, precum şi pe
baza tendinţelor din economia naţională şi cea mondială;
b) participă la monitorizarea modului de realizare a
Programului de guvernare, efectuează analize cu privire la stadiul îndeplinirii
prevederilor acestuia şi propune măsuri pentru atingerea obiectivelor asumate
prin Programul de guvernare;
c) realizează analize şi previziuni pentru
fundamentarea proiectelor de buget, în concordanţă cu cerinţele Ministerului
Finanţelor Publice;
d) coordonează sau participă la elaborarea de
strategii şi programe de dezvoltare naţionale, sectoriale sau regionale;
e) participă la elaborarea şi actualizarea anuală a
documentelor programatice pe care România trebuie să le pregătească în calitate
de ţară membră, precum Programul de convergenţă, Programul naţional de reforme;
f) participă la reuniunile grupurilor de experţi ale
Comisiei Europene, constituite pe problematici
specifice;
g) evaluează efectele principalelor măsuri de
politică economică asupra creşterii economice prin prisma obiectivelor
prevăzute în programele naţionale şi regionale de dezvoltare;
h) participă la evaluările ex-ante
şi ex-post ale impactului politicilor publice asupra proceselor economice şi
sociale la nivel macroeconomic şi sectorial;
i) gestionează şi implementează proiecte de asistenţă
financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene destinate dezvoltării
capacităţii de formulare a politicilor economice, precum şi în vederea
perfecţionării activităţii de previziune;
j) elaborează şi utilizează modele macroeconomice
pentru fundamentarea şi asigurarea coerenţei prognozelor şi scenariilor de
dezvoltare;
k) analizează impactul politicilor financiare,
monetare, valutare şi bugetare asupra economiei reale;
l) efectuează studii şi analize
privind perspectivele economiei mondiale, evidenţiind principalele tendinţe şi
posibilele lor efecte asupra economiei româneşti;
m) analizează periodic situaţia
economică internă, inclusiv pe bază de anchete proprii de conjunctură, în
scopul evidenţierii unor riscuri sau disfuncţii în evoluţia unor sectoare ori
activităţi economice;
n) realizează estimări asupra evoluţiei economice pe
termen scurt şi avansează propuneri pentru încadrarea în prognozele anuale;
o) elaborează prognoze referitoare la echilibrul forţei
de muncă; întocmeşte studii şi analize privind unele activităţi cu profil
social şi de protecţie socială;
p) efectuează previziuni pe termen scurt, mediu şi lung
privind activitatea de comerţ exterior şi balanţa de plăţi externe; evaluează
impactul fondurilor structurale şi al altor surse financiare externe atrase
asupra indicatorilor macroeconomici;
q) analizează şi prognozează evoluţia şi efectele
procesului inflaţionist asupra echilibrelor la nivel macroeconomic;
r) efectuează analize şi proiecţii privind evoluţia
principalelor sectoare de activitate: industrie, agricultură, transport,
comerţ, comunicaţii;
s) elaborează analize şi prognoze economice privind
evoluţia în profil teritorial a principalilor indicatori economico-sociali;
t) efectuează analize privind impactul asupra creşterii
economice a programelor locale de dezvoltare şi a măsurilor propuse prin Cadrul
strategic naţional de referinţă şi Programul operaţional regional „Dezvoltare
regională";
u) editează buletine informative din domeniul său de
activitate; cheltuielile legate de tipărirea şi difuzarea buletinelor
informative vor fi suportate din alocaţiile bugetare aprobate Comisiei
Naţionale de Prognoză;
v) răspunde solicitărilor instituţiilor publice,
persoanelor fizice şi juridice private prin efectuarea de analize, cercetări,
previziuni şi pe alte domenii şi subsectoare, la cerere;
w) asigură, în condiţiile legii, formarea profesională
a personalului din aparatul propriu;
x) elaborează proiectul bugetului anual al Comisiei
Naţionale de Prognoză, precum şi programele de investiţii anuale;
y) organizează controlul financiar preventiv şi
monitorizează execuţia bugetară.
(2) Comisia Naţională de
Prognoză îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute în legi sau alte acte
normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 4. - (1) In îndeplinirea atribuţiilor sale,
Comisia Naţională de Prognoză colaborează cu ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului şi a
ministerelor, cu Banca Naţională a României, cu institutele de cercetare şi cu
autorităţile administraţiei publice locale.
(2) Comisia Naţională de Prognoză este abilitată să
solicite informaţii privind evoluţia activităţii economico-financiare şi
sociale de la ministere, organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale din subordinea Guvernului, Banca Naţională a României, operatori
economici, precum şi de la autorităţile administraţiei publice locale, în
scopul asigurării elementelor necesare fundamentării studiilor şi prognozelor,
în condiţiile prevăzute de lege.
(3) Pentru domenii de cercetare specifice, unde
fluxul reciproc de informaţii este intens, Comisia Naţională de Prognoză poate
încheia convenţii de colaborare.
Art. 5. - (1) Comisia Naţională de Prognoză poate
efectua cercetări, analize şi previziuni, la cerere, şi pe alte domenii şi
subsectoare sau despre alţi indicatori economico-sociali decât aceia care fac obiectul activităţii sale
curente.
(2) Lucrările din categoria celor prevăzute la alin.
(1), efectuate la cererea persoanelor juridice private, se prestează contra
cost.
(3) Preţurile şi tarifele pentru lucrările solicitate
de persoanele juridice private se stabilesc prin ordin al preşedintelui
Comisiei Naţionale de Prognoză, cu avizul ordonatorului principal de credite.
(4) Veniturile obţinute se
varsă integral la bugetul de stat.
CAPITOLUL II
Conducerea Comisiei Naţionale de Prognoză
Art. 6. - (1) Comisia Naţională de Prognoză este
condusă de un preşedinte, a cărui funcţie este asimilată din punctul de vedere
al salarizării cu funcţia de secretar de stat, numit prin decizie a
primului-ministru.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale preşedintele
emite ordine şi instrucţiuni.
(3) Preşedintele îndeplineşte, conform legii, funcţia
de ordonator de credite.
(4) Preşedintele numeşte şi eliberează din funcţie,
în condiţiile legii, personalul din aparatul propriu al Comisiei Naţionale de
Prognoză.
Art. 7. - (1) Preşedintele reprezintă Comisia Naţională
de Prognoză în raporturile cu autorităţile administraţiei publice, cu alte
persoane juridice, cu persoane fizice, precum şi cu organisme din ţară şi din
străinătate.
(2) Prin ordin al preşedintelui, unele atribuţii pot fi
delegate, în condiţiile legii, şi persoanelor cu funcţii de conducere din
compartimentele de specialitate ale Comisiei Naţionale de Prognoză.
Art. 8. - (1) In exercitarea atribuţiilor prevăzute de
lege, preşedintele este ajutat de Consiliul de Coordonare a Activităţii de
Previziune, organism cu caracter consultativ, fără personalitate juridică.
(2) Consiliul de Coordonare a
Activităţii de Previziune are ca atribuţie principală dezbaterea proiectelor şi
prognozelor macroeconomice pentru creşterea caracterului obiectiv, transparent
şi ştiinţific al acestora. De asemenea, Consiliul de Coordonare a Activităţii
de Previziune sprijină Comisia Naţională de Prognoză în demersurile sale de
perfecţionare a metodelor şi tehnicilor de analiză şi prognoză şi de asigurare
a compatibilităţii acestora cu cerinţele Uniunii Europene.
(3) Din componenţa Consiliului de Coordonare a
Activităţii de Previziune fac parte reprezentanţi de prestigiu ai mediului
academic şi ai societăţii civile, cu preocupări în domeniul analizei şi
previziunii macroeconomice.
(4) Consiliul de Coordonare a Activităţii de
Previziune este format din cel mult 7 membri, inclusiv preşedintele Comisiei
Naţionale de Prognoză, care este şi preşedintele acestuia.
(5) Membrii Consiliului de Coordonare a Activităţii
de Previziune sunt numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea
preşedintelui Comisiei Naţionale de Prognoză, cu avizul ministrului delegat
pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului.
(6) Membrii Consiliului de Coordonare a Activităţii
de Previziune beneficiază de o indemnizaţie trimestrială de participare la
şedinţă, egală cu 10% din indemnizaţia lunară a preşedintelui Comisiei
Naţionale de Prognoză.
(7) Consiliul de Coordonare a Activităţii de
Previziune se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar.
Art. 9. - (1) Secretarul general al Comisiei Naţionale
de Prognoză este înalt funcţionar public, numit prin concurs sau prin examen,
pe criterii de profesionalism, în condiţiile legii, şi îndeplineşte atribuţiile
prevăzute de Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului
României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Secretarul general coordonează activităţile
stabilite potrivit structurii organizatorice a Comisiei Naţionale de Prognoză,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă,
îndeplinind şi alte atribuţii prevăzute în regulamentul de organizare şi
funcţionare a instituţiei ori încredinţate de preşedinte.
CAPITOLUL III
Organizarea Comisiei Naţionale de Prognoză
Art. 10. - (1) Structura organizatorică a Comisiei
Naţionale de Prognoză este prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezenta ordonanţă.
(2) In cadrul structurii organizatorice prevăzute la
alin. (1) se pot organiza, prin ordin al preşedintelui Comisiei Naţionale de
Prognoză, servicii, birouri şi compartimente, stabilindu-se numărul posturilor
de conducere, potrivit legii.
(3) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu
al Comisiei Naţionale de Prognoză este de 126, exclusiv demnitarul.
Art. 11. - (1) Structura organizatorică internă,
circuitul documentelor, atribuţiile compartimentelor din aparatul propriu al
Comisiei Naţionale de Prognoză se stabilesc prin regulamentul de organizare şi
funcţionare, aprobat prin ordin al preşedintelui.
(2) Statul de funcţii şi structura posturilor pe
compartimente, încadrarea personalului,
modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de
serviciu ori, după caz, a raporturilor de muncă se aprobă prin ordin al
preşedintelui Comisiei Naţionale de Prognoză.
(3) Atribuţiile şi răspunderile personalului se
stabilesc prin fişa postului, potrivit legii.
Art. 12. - (1) Pentru activitatea de analiză şi
prognoză în profil teritorial, Comisia Naţională de Prognoză poate constitui
compartimente şi birouri în judeţele în care îşi au sediul agenţiile pentru
dezvoltare regională, denumite în continuare compartimente regionale de prognoză.
(2) Compartimentele regionale de prognoză nu au
personalitate juridică, urmând să facă parte din Direcţia analize şi prognoze
regionale, prevăzută în anexă.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale
asigură, în condiţiile prevăzute de lege, spaţiile corespunzătoare necesare
pentru desfăşurarea activităţii compartimentelor regionale de prognoză.
Art. 13. - (1) Personalul Comisiei Naţionale de
Prognoză se compune din funcţionari publici şi personal contractual.
(2) Personalul din cadrul Comisiei Naţionale de
Prognoză se încadrează, conform legii, cu respectarea structurii organizatorice
şi în limita numărului de posturi prevăzute.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 14. - Numărul de autoturisme din dotarea Comisiei
Naţionale de Prognoză şi consumul lunar de carburant pentru acestea se
stabilesc potrivit legii.
Art. 15. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 757/2003 privind organizarea şi
funcţionarea Comisiei Naţionale de Prognoză, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 490
din 8 iulie 2003, cu completările ulterioare.
Art. 16. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 10
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Radu Stroe
Preşedintele Comisiei Naţionale de Prognoză,
Ion Ghizdeanu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul muncii, solidarităţii
sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ*)
Structura organizatorică a Comisiei Naţionale de
Prognoză
Numărul maxim de posturi = 126, exclusiv demnitarul
*) Anexa este reprodusă în facsimil.