HOTARARE Nr. 792 din 14 iunie 1960 * Republicata
pentru aplicarea Decretului nr. 221/1960 cu privire la executarea silita
impotriva persoanelor fizice a platii impozitelor si a taxelor neachitate in
termen si a creantelor banesti ale organizatiilor socialiste, precum si cu
privire la executarea confiscarii
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE MINISTRI
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 144 din 15 decembrie 1969
*) Republicarea de fata - cu care ocazie s-a dat articolelor o noua
numerotare si s-au actualizat denumirile organelor de stat si ale
organizatiilor socialiste a fost dispusa prin art. 4 din H.C.M. nr. 2104/1969,
publicata in Buletinul Oficial nr. 120 din 4 noiembrie 1969.
Dispozitii generale
Art. 1
Urmarirea silita a veniturilor si a celorlalte bunuri ale persoanelor
fizice, pentru realizarea impozitelor si taxelor neachitate in termen, a
creantelor banesti ale organizatiilor socialiste constatate prin titluri
executorii, precum si masurile privind executarea confiscarii, se aduc la
indeplinire de organele financiare de sector al municipiului Bucuresti, cele
municipale, orasenesti si comunale, de executorii judecatoresti si de
executorii organizatiilor socialiste creditoare.
Art. 2
Organele financiare de sector al municipiului Bucuresti, cele municipale,
orasenesti si comunale isi aduc la indeplinire sarcinile privind executarea
silita prin inspectori, agenti fiscali si alti angajati delegati sa faca
incasari, precum si prin incasatori platiti cu remiza din incasari.
Art. 3
Executorii organizatiilor socialiste executa titlurile constatand creante
banesti de orice valoare ale acestor organizatii.
Prin executori ai organizatiilor socialiste se inteleg:
a) angajatii, inclusiv remizierii, care in baza unor dispozitii legale sau
a aprobarii date de ministrul justitiei cu avizul ministrului finantelor, au
atributia de a executa titlurile constatand orice creante banesti ale
organizatiilor socialiste unde functioneaza;
b) angajatii, inclusiv remizierii, carora unitatile socialiste le dau - pe
baza unor dispozitii speciale ale legii - atributia de a executa titluri
constatand anumite categorii de drepturi banesti.
Executorilor prevazuti in prezentul articol li se vor putea da, prin
intelegere intre organizatiile socialiste creditoare, atributii privind
realizarea drepturilor mai multor organizatii socialiste chiar din sisteme
diferite.
Executorii organizatiilor socialiste prevazuti la lit. a lucreaza sub
controlul executorilor judecatoresti in a caror raza teritoriala functioneaza.
Art. 4
Modul cum se intocmesc actele prin care se constata in mod valabil
efectuarea platilor pentru datorii ce se executa potrivit Decretului nr.
221/1960 va fi stabilit prin instructiuni date de ministrul finantelor.
Masuri asiguratorii
Art. 5
Organizatiile socialiste creditoare sunt obligate sa ceara luarea masurilor
de asigurare. In procesele penale, se vor conforma prevederilor codului de
procedura penala. In actiunile civile, luarea masurilor de asigurare se va cere
odata cu introducerea actiunii.
Organizatiile socialiste sunt obligate sa faca investigatiile necesare si
sa comunice, dupa caz, instantei judecatoresti sau organului care aplica
masurile de asigurare, toate datele obtinute in vederea identificarii bunurilor
urmaribile ori a persoanei in mina careia urmeaza a se infiinta poprirea.
Cand, cu ocazia aplicarii masurilor de asigurare, se constata existenta
unor venituri urmaribile nepoprite ori a unor imobile urmaribile cu privire la
care nu s-a luat inscriptie ipotecara, organul de executare va incunostinta
despre aceasta instanta care va lua de indata, din oficiu, masurile de
asigurare corespunzatoare.
Tot astfel se va proceda cand instanta constata direct necesitatea
completarii masurilor de asigurare.
Art. 6
Instanta judecatoreasca care a incuviintat masurile de asigurare va
trimite, de indata si din oficiu, incheierea de incuviintare organului
competent sa o aduca la indeplinire.
Art. 7
Bunurile perisabile vor fi predate organizatiilor socialiste, potrivit cu
obiectul activitatii acestora. Aceste organizatii sunt obligate sa le primeasca
de indata si sa le valorifice conform regulilor comertului socialist.
Art. 8
Obiectele din metale sau pietre pretioase, mijloacele de plata straine si
titlurile de valoare interna vor fi depuse in 48 ore la cea mai apropiata
unitate a institutiei bancare competente. Obiectele din metale sau pietre
pretioase si titlurile de valoare interna se vor pastra pana la solutionarea
definitiva a pricinii. Mijloacele de plata straine pot fi valorificate de
indata, in cazul cand institutia bancara ar gasi necesar.
Art. 9
Obiectele de arta si colectiile de valoare, precum si obiectele de muzeu,
vor fi date in custodia muzeelor, cel mai tarziu in a treia zi de la ridicare.
Art. 10
Sumele de bani rezultate din valorificarea facuta potrivit art. 7 si 8,
precum si sumele de bani ridicate de la persoanele urmarite, se consemneaza la
C.E.C. pe numele debitorului, inculpatului, la dispozitia organului care a
incuviintat sechestrul, caruia i se va preda recipisa de consemnare a sumei, in
termen de 3 zile de la ridicarea banilor sau de la valorificarea bunurilor.
Art. 11
In cazul cand, cu prilejul aplicarii masurilor de asigurare sau de
executare, se gasesc bunuri detinute impotriva dispozitiilor legale, vor fi
sesizate organele competente, carora li se vor preda de indata bunurile.
Art. 12
Sumele de bani datorate cu orice titlu debitorului sau inculpatului de
catre o a treia persoana, sau chiar de organizatia socialista creditoare, sunt
poprite in limitele prevazute de lege, in miinile tertului sau ale creditoarei,
de la data primirii adresei de poprire de catre acestia. Cu sumele retinute se
va proceda potrivit art. 10, care se aplica prin asemanare.
Masuri premergatoare executarii
Art. 13
In procesele in care s-au recunoscut ori s-au acordat drepturi de orice fel
statului sau organizatiilor socialiste, dispozitivul hotararilor se comunica,
in vederea executarii, dupa cum urmeaza:
1. organelor financiare prevazute la art. 3 al Decretului nr. 221/1960, din
localitatea unde domiciliaza debitorul, pentru executarile care sunt de
competenta acelor organe;
2. organizatiilor socialiste creditoare, in toate celelalte cazuri.
Hotararile prin care s-a pronuntat si confiscarea se comunica si
executorului judecatoresc.
Hotararile care condamna la amenzile mentionate la art. 3 al Decretului nr.
221/1960 si, totodata, obliga la plata unor datorii care nu se executa de
organele prevazute de acel articol, se comunica si organizatiilor socialiste
creditoare.
Comunicarea se face de instanta in fata careia hotararea devine executorie,
trimitindu-se dispozitivul hotararilor ce se executa si copie de pe
procesele-verbale incheiate la aplicarea masurilor asiguratorii.
In cazul cand s-a luat inscriptie ipotecara, se va arata in comunicare si
aceasta.
Actele prin care se aplica amenzile si se stabilesc despagubirile in materie
de contraventie se comunica de organele la care au ramas definitive acele acte.
Adresa cuprinzand comunicarea dispozitivului constituie titlu executor.
Cand executarea urmeaza a se face impotriva mai multor persoane,
dispozitivul nu se reproduce in comunicarea prevazuta la alineatul precedent,
ci se ataseaza la aceasta, in atatea exemplare cate sunt necesare pentru
executare. Prin aceeasi adresa pot fi comunicate mai multe dispozitive.
Art. 14
In caz de confiscare totala sau partiala a averii, instanta in fata careia
hotararea devine executorie afiseaza, pe usa localului in care isi are sediul,
numele persoanelor condamnate la confiscare, cu mentiunea dreptului
creditorilor de a lua cunostinta de dosarul executarii.
Un extras de pe hotararea de condamnare se pastreaza in mapa prevazuta la
art. 17, la judecatoria in a carei raza teritoriala si-a avut ultimul domiciliu
condamnatul.
Daca hotararea a devenit executorie in fata altei instante, extrasul se
trimite judecatoriei prevazute la alineatul precedent.
Art. 15
Organizatiile socialiste creditoare sunt obligate ca, in termen de 5 zile
de la primirea titlului executor, sa ceara organelor competente inceperea
executarii, aratand, in cazul prevazut la art. 22 alin. 4 din Decretul nr.
221/1960, daca se face sau nu instiintare de plata.
Masurile in vederea executarii prin poprire vor fi luate direct de
organizatiile socialiste creditoare potrivit art. 18.
Organele de executare prevazute la art. 3 sunt obligate sa inceapa executarea
in 3 zile, iar celelalte organe de executare, in 5 zile de la primirea cererii,
formele de executare urmand a fi efectuate din oficiu.
Organizatiile socialiste creditoare vor urmari felul cum se aduc la
indeplinire masurile de asigurare sau de executare si vor da tot sprijinul
organelor de executare.
Art. 16
In cazul cand debitorul nu poate fi identificat, organele de executare vor
restitui titlurile executorii organizatiilor socialiste creditoare in cel mult
o luna de la primire. Cand organele de executare constata ca debitorul nu are
bunuri urmaribile, ele vor restitui titlurile executorii in 2 luni de la
primire, cu exceptia acelora privind creantele pana la 500 lei inclusiv,
transmise organelor prevazute la art. 2. In ambele cazuri, dupa restituirea
titlului, organizatiile socialiste creditoare vor proceda conform art. 68 si
urmatoarele.
Petitiile pe care le-ar face debitorii, organelor prevazute la art. 2, in
legatura cu sumele transmise spre incasare de organizatiile socialiste, in baza
actelor acestor organizatii, vor fi trimise spre solutionare organizatiilor de
la care a fost primit debitul.
Petitiile prevazute la alineatul precedent nu suspenda executarea.
Art. 17
Instiintarile de plata primite conform art. 24 din Decretul nr. 221/1960,
impreuna cu extrasele prevazute de art. 14 din prezenta hotarare, se pastreaza,
in ordinea inregistrarii, intr-o mapa speciala.
Numele debitorilor si ale condamnatilor prevazuti in extrase si
instiintarile de plata se trec intr-un registru (opis alfabetic) special.
Acest registru si mapa cu instiintarile de plata vor putea fi consultate de
catre toate persoanele interesate.
Executarea prin poprire ;
Art. 18
Cand executarea se face prin poprire, organizatia socialista creditoare sau
organele financiare, dupa caz, vor infiinta poprirea, fara prealabila
instiintare de plata, printr-o adresa care va fi trimisa tertului poprit
impreuna cu copia de pe titlul executor. Odata cu aceasta comunicare va fi
instiintat si debitorul de masura luata.
Poprirea nu este supusa validarii. Cand poprirea a fost infiintata
anterior, ca masura de asigurare, ea devine poprire executorie prin comunicarea
copiei de pe titlul executor tertului poprit si instiintarea despre aceasta a
debitorului urmarit, de catre organizatia socialista creditoare.
Tertul poprit este obligat ca, in termen de 5 zile de la comunicarea ce i
se face potrivit alineatelor 1 si 2, sa instiinteze organizatia socialista
creditoare daca datoreaza sau nu vreo suma de bani debitorului urmarit.
Impotriva popririi, cei interesati pot face contestatie la judecatoria in a
carei raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul tertul poprit.
Termenul in care pot fi introduse contestatii de catre debitori ori tertul
poprit este de 5 zile de la primirea comunicarii sau instiintarii prevazute la
alin. 1 si 2. Cand contestatia priveste masuri luate de tertul poprit in cursul
executarii popririi, termenul curge de la data cand debitorul a luat cunostinta
de acele masuri.
Pe baza contestatiei, instanta poate suspenda executarea chiar fara
cautiune, pronuntindu-se in cel mult 3 zile de la primirea cererii.
Tertul poprit este obligat ca, dupa 5 zile de la infiintarea popririi sau
de la scadenta datoriei, daca scadenta este posterioara infiintarii popririi,
sa consemneze la C.E.C. suma de bani si sa trimita recipisa organizatiei
socialiste creditoare.
Valoarea recipisei nu va putea fi incasata decat dupa expirarea termenului
in care pot fi introduse contestatii, iar in cazul in care s-au introdus
contestatii, dupa solutionarea definitiva a acestora.
Sumele retinute pe baza hotararilor judecatoresti care obliga la
despagubiri pentru contraventii, stabilite altfel decat pe baza de tarif, se
consemneaza la dispozitia organizatiei socialiste pagubite; retinerile in
contul amenzilor si despagubirilor civile stabilite pe baza de tarif se varsa
la Banca Nationala in contul bugetului de stat, iar recipisa se trimite
organului care a infiintat poprirea.
Copiile ce se comunica de organizatiile socialiste creditoare vor fi
certificate de acestea.
Comunicarile si instiintarile prevazute in acest articol se fac prin
scrisoare recomandata.
Art. 19
In cazul cand urmarirea se poate face numai prin poprire, din pricina
lipsei altor bunuri, partea din creanta care depaseste suma realizabila in timp
de 10 ani se scoate din evidenta curenta si se trece intr-o evidenta separata.
Partea din creanta care se mentine in evidenta curenta se stabileste
tinandu-se seama de venitul realizat in prima luna a perioadei respective.
Readucerea in evidenta curenta a sumelor ce urmeaza a se realiza ulterior
din partea din creanta trecuta in evidenta separata se va face in conditiile
stabilite prin instructiunile ministrului finantelor.
Prevederile alineatelor precedente se aplica si creantelor ce se urmaresc
prin retineri conform codului muncii sau altor dispozitii legale.
Daca, in cursul executarii, debitorul dobandeste bunuri mobile sau imobile
urmaribile, se readuce in evidenta curenta si partea din creanta care se va
realiza din valorificarea acestor bunuri.
Dispozitiile art. 72 se aplica in mod corespunzator.
Urmarirea veniturilor membrilor cooperativelor agricole de productie
Art. 20
Retinerile de produse sau sume de bani, dupa caz, in conditiile art. 14 din
Decretul nr. 221/1960, se vor face la distribuirile de produse sau plati de
sume de bani cuvenite debitorului, membru al unei cooperative agricole de
productie, ca retributie pentru munca prestata in cadrul acesteia.
Sumele de bani retinute se vor consemna la C.E.C. la dispozitia organului
de executare sau, in cazul cand executarea se face de organele prevazute la
art. 2, se vor varsa in conturile indicate de acestea. Produsele retinute vor
fi predate organului de executare, pentru valorificarea lor in orice mod admis
de lege.
Urmarirea bunurilor mobile
Art. 21
Cu ocazia executarii, organul de executare este obligat sa verifice daca
bunurile sechestrate se gasesc la locul aplicarii sechestrului, precum si daca
nu au fost substituite sau degradate.
Cand bunurile sechestrate gasite la verificare nu sunt suficiente pentru
realizarea creantei, organul de executare va face investigatiile necesare
pentru identificarea si urmarirea altor bunuri ale debitorului, organizatia
socialista creditoare fiind obligata sa-i dea tot concursul.
Despre cele constatate, organul de executare incheie proces-verbal,
declarand sechestrate, cand este cazul, bunurile gasite cu prilejul
investigatiilor facute conform alineatului precedent.
Daca se sechestreaza si bunuri gajate pentru garantarea creantelor unor
organizatii socialiste, organul de executare va trimite si acestor organizatii
cate un exemplar al procesului-verbal de sechestru.
Cate un exemplar al aceluiasi proces-verbal se lasa debitorului si
custodelui.
Art. 22
Cand asupra acelorasi bunuri se fac mai multe urmariri, masurile luate de
organele care au pornit mai intai la executare folosesc si celorlalte executari
intrind in prevederile prezentei hotarari.
Organul care gaseste bunuri sechestrate anterior va constata aceasta in
procesul-verbal prevazut la art. 21 alin. 3, la care va anexa copie de pe
procesele-verbale de sechestru respective. Prin acelasi proces-verbal va declara
sechestrate - cand este necesar - si alte bunuri pe care le-ar mai gasi.
Bunurile prevazute in procesele-verbale de sechestru incheiate anterior se
considera sechestrate si in cadrul noii executari.
Art. 23
In cazul cand organul de executare constata ca in legatura cu bunurile
sechestrate s-au savarsit infractiuni, va consemna aceasta in procesul-verbal
intocmit conform art. 21 alin. 3, din care va inainta un exemplar organelor de
urmarire penala.
Art. 24
Bunurile mobile urmarite se valorifica prin:
a) preluare directa de catre organizatia socialista creditoare in contul
creantei;
b) vanzare directa catre organizatii socialiste;
c) predare spre vanzare in comertul socialist;
d) vanzare la licitatie.
Obiectele din metale sau pietre pretioase, mijloacele de plata straine si
titlurile de valoare interna se valorifica de institutia bancara competenta.
Art. 25
Valorificarea prin preluare directa de catre organizatia socialista
creditoare se poate face numai in cazul bunurilor urmarite prin executorii
judecatoresti sau prin executorii organizatiilor socialiste creditoare.
Organizatia socialista creditoare este obligata ca, in termen de 5 zile de
la sesizarea, conform art. 15, a executorului judecatoresc sau executorului
propriu, sa comunice daca voieste sa preia bunurile urmarite, in contul
creantei.
In cazul cand mai multe organizatii socialiste creditoare vor cere sa li se
atribuie aceleasi bunuri, ordinea de preferinta se stabileste potrivit art. 42.
Preluarea se constata prin proces-verbal semnat de executor si organizatia
socialista creditoare.
Creanta organizatiei socialiste care preia bunul se scade cu contravaloarea
acestuia.
In cazul cand creanta organizatiei socialiste care preia bunurile mobile
nedivizibile este mai mica decat valoarea bunurilor, stabilita conform art. 27,
se aplica in mod corespunzator si dispozitiile art. 43.
Art. 26
Valorificarea prin vanzare directa catre organizatii socialiste se incepe,
pentru toate bunurile mobile urmarite potrivit prezentei hotarari, in cel mult
15 zile de la expirarea termenului in care organizatia socialista creditoare
putea sa preia bunul in contul creantei ori, daca urmarirea se face de organele
prevazute la art. 2, de la data procesului-verbal de sechestru intocmit de
aceste organe conform art. 21.
Termenul de vanzare, bunurile care se vand, ora si locul vanzarii se aduc
la cunostinta prin publicatie de vanzare afisata la sediul comitetului executiv
al consiliului popular al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului
municipiului Bucuresti unde se afla bunurile supuse urmaririi. Publicatia de
vanzare se comunica si organizatiilor socialiste interesate a cumpara bunurile
puse in vanzare.
Produsele agroalimentare, vitele si pasarile, bunurile perisabile, precum
si alte bunuri a caror desfacere este supusa unor norme speciale, vor fi
vandute organizatiilor socialiste in al caror obiect intra valorificarea lor
sau carora le sunt necesare.
Vanzarea bunurilor se face chiar daca se prezinta o singura organizatie
socialista cumparatoare. In cazul cand se prezinta pentru cumparare mai multe
organizatii socialiste, organul de executare hotaraste, in functie de nevoile
si specificul organizatiilor care s-au prezentat pentru cumparare, careia
dintre ele i se vor vinde bunurile.
Art. 27
Evaluarea bunurilor, care se valorifica potrivit art. 25 si 26, se face de
organul de executare astfel:
a) animalele de munca si cele productive, pasarile si produsele agricole,
la preturile de achizitie de stat, iar cand nu exista asemenea preturi, la
preturile de contractare; cand nu exista nici pret de achizitie nici de
contractare, dar exista pret de vanzare cu amanuntul in comertul de stat,
evaluarea se face la acest pret, mai putin rabatul sau adausul legal stabilit;
b) celelalte bunuri se evalueaza dupa preturile cu amanuntul de stat, mai
putin rabatul sau adausul legal stabilit, tinandu-se seama de uzura bunurilor;
c) obiectele de pret, obiectele rare, precum si bunurile de orice fel
pentru care nu exista pret stabilit, se evalueaza prin experti, ori de cate ori
organul de executare nu poate face singur evaluarea.
Art. 28
Daca valorificarea nu se poate face prin preluare sau vanzare directa,
bunurile vandabile vor fi predate spre vanzare in comertul socialist, dupa
urmatoarele distinctii:
- unitatilor comertului de stat, bunurile provenite din municipii,
sectoarele municipiului Bucuresti si orase, unde functioneaza numai unitati ale
comertului de stat;
- unitatilor cooperativelor de consum, bunurile provenite din comune.
In localitatile in care functioneaza atat unitati ale comertului de stat,
cat si unitati ale comertului cooperatist, comitetele executive ale consiliilor
populare judetene sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, vor stabili prin
care unitati se va face valorificarea.
Cand imprejurarile locale sau interesele unei mai bune valorificari o cer,
comitetele executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului
Bucuresti, dupa caz, pot stabili prin care anume unitate comerciala din
cuprinsul judetului sau municipiului Bucuresti se va face valorificarea.
Art. 29
In caz de confiscare partiala, indestularea creditorilor se face in primul
rand din bunurile neconfiscate.
Cand dupa realizarea valorii creantelor urmarite raman bunuri confiscate,
organul de executare procedeaza asa cum se arata in art. 53.
Bunurile neconfiscate, ramase dupa plata creantelor, se restituie
debitorului, care este anuntat in acest scop de organul de executare.
Art. 30
In cazul cand organul de executare, de acord cu delegatul organizatiei
socialiste creditoare, daca e prezent, apreciaza de la inceput ca pentru
recuperarea sumelor datorate nu este necesar sa fie vandute toate bunurile
sechestrate, se ridica numai atatea bunuri cat se socoteste necesar.
Daca opereaza si confiscarea averii, se ridica toate bunurile confiscate.
Art. 31
Bunurile nevandabile se lasa debitorului. Obiectele intrind in aceasta
categorie se stabilesc de organul de executare, de acord cu delegatii prezenti
ai organizatiei socialiste urmaritoare si ai unitatii prin care se face
valorificarea. Organizatiei socialiste urmaritoare, care nu a avut delegat la
executare, i se face cunoscut de organul de executare ce anume bunuri au fost
considerate nevandabile, cu aratarea ca, in termen de 5 zile, poate cere sa fie
ridicate si aceste obiecte; in cazul cand se face in termen o asemenea cerere,
bunurile se ridica pe cheltuiala organizatiei socialiste urmaritoare.
Art. 32
Unitatile comerciale socialiste, carora li se predau bunurile in conditiile
art. 28, sunt obligate sa le primeasca si sa le valorifice potrivit regulilor
comertului socialist.
La predare, bunurile sunt evaluate de organul de executare, iar in cazul
cand unitatea comerciala are pretuitori, evaluarea se face de catre acestia.
Unitatea care primeste bunurile le vinde in localuri proprii, in bazare,
bilciuri, targuri sau in orice alte locuri unde va gasi potrivit.
Pentru salariati, vanzarea poate fi facuta si in rate, in conditiile art.
60, daca organizatia socialista urmaritoare face cunoscut ca e de acord cu
acest mod de valorificare.
Conditiile vanzarilor in rate se consemneaza intr-un inscris semnat de
unitatea prin care se face valorificarea si de cumparator.
In caz de neplata a ratelor in termen, cumparatorul va fi urmarit la
cererea organizatiei socialiste creditoare, pentru restul de pret, in
conditiile prezentei hotarari, inscrisul intocmit conform alineatului precedent
constituind titlu executor.
Daca in 30 zile de la predare bunurile nu au putut fi vandute, pretul lor
se scade cu 20% de catre unitatea ce face valorificarea, cu acordul organului
de executare si al organizatiei socialiste creditoare.
Art. 33
Bunurile care nu au fost valorificate potrivit art. 25, 26 sau 28 se vand
la licitatie.
Licitatia se va putea tine dupa 15 zile de la data scaderii pretului sau
dupa 30 zile de la data predarii bunurilor spre valorificare prin organizatiile
socialiste, in cazul cand nu s-a obtinut acordul, potrivit alineatului ultim al
art. 32, pentru scaderea pretului.
Pretul de la care incepe licitatia este cel prevazut la art. 27, redus cu
40%.
Daca nu s-a obtinut acest pret, organul de executare va fixa un nou termen
de licitatie. Pretul de la care incepe aceasta licitatie este cel prevazut la
art. 27, redus cu 70%.
In cazul in care bunurile nu au fost vandute nici la acest pret, organul de
executare va fixa un al treilea termen de licitatie, la care va invita, prin
organul lor ierarhic superior, unitatile de colectare a deseurilor in obiectul
carora intra valorificarea bunurilor de felul acelora scoase la licitatie. La
aceasta licitatie, bunurile se vand la cel mai mare pret oferit.
Data si ora licitatiei vor fi aduse la cunostinta publica prin afise puse
in mod vizibil, cu cel putin 5 zile inainte, la locul unde urmeaza a se tine.
Acest loc se stabileste de organul de executare.
Licitatia se tine in orice zi, intre orele 7-20, de catre organul de
executare, care, daca este necesar, va cere si sprijinul organizatiei
socialiste creditoare.
Rezultatul licitatiei se constata prin procesul-verbal semnat de organul de
executare si de delegatul organizatiei socialiste creditoare, cand este de
fata.
Art. 34
In cazul in care bunurile urmarite nu au fost preluate in conditiile art.
24 lit. a, iar organul de executare considera ca ele nu vor putea fi
valorificate nici in vreunul din modurile prevazute la art. 24 lit. b si c, el
poate cere, cu acordul organizatiei socialiste creditoare si cu cel al unitatii
comerciale socialiste prin care ar urma sa se faca valorificarea, sa procedeze
de la inceput la vanzarea acestor bunuri prin licitatie, potrivit art. 33.
In acest caz, licitatia se va tine dupa 30 zile de la data cand creditorul
a refuzat sa preia bunurile in contul creantei.
Art. 35
Pretul obtinut din valorificarea bunurilor - din care se scad cheltuielile
necesitate de executare (inclusiv valorificarea) - se consemneaza la C.E.C. in
termen de 3 zile de la valorificare, la dispozitia organului de executare,
caruia i se preda in urmatoarele 24 ore recipisa de consemnare. Sumele incasate
direct de organul de executare la vanzarile facute potrivit art. 33 se depun de
acest organ la C.E.C. in 24 ore de la incasare, in vederea distribuirii
pretului.
Daca urmarirea se face de organele prevazute la art. 2, suma realizata se
varsa la Banca Nationala in contul bugetului de stat.
Art. 36
Valorificarea va fi terminata, dupa caz:
- in cel mult 90 zile de la primirea bunurilor de catre unitatea comerciala
socialista;
- in cel mult 60 zile de la data inceperii executarii, cand nu s-a folosit
valorificarea directa sau vanzarea prin comertul socialist.
Art. 37
Cumpararile facute de organizatiile socialiste in conditiile prezentei
hotarari nu se considera achizitii de la persoane fizice. Ele pot fi facute
numai cu aprobarea organului ierarhic superior in cazul in care achizitia are
caracter de investitie.
Art. 38
Normele privind valorificarea prin unitatile comertului socialist se vor
stabili prin instructiunile ministrului comertului interior.
Urmarirea bunurilor imobile
Art. 39
Bunurile imobile se valorifica in conditiile art. 31 pct. 2 din Decretul
nr. 221/1960, prin:
a) preluarea directa de catre organizatia socialista creditoare in contul
creantei;
b) vanzare directa catre organizatii socialiste;
c) vanzare la licitatie;
d) trecere in proprietatea statului prin predare, pe seama creantei,
comitetelor executive ale consiliilor populare, cand urmarirea se face pentru
creantele statului si ale organizatiilor de stat; imobilele predate intra in
administrarea directa a unitatilor administrativ-teritoriale respective.
Art. 40
Pentru imobilele urmarite, organul de executare instituie ca administrator
sechestru organizatia socialista creditoare, indata dupa comunicarea
instiintarii de plata facute debitorului.
Cand imobilul se afla in alta localitate, organul de executare poate
institui administrator sechestru orice organizatie socialista din acelasi
sistem cu organizatia socialista creditoare, care isi are sediul in localitatea
respectiva.
Daca in acea localitate nu exista nici o organizatie socialista din acelasi
sistem organizatoric, administrator sechestru va fi instituita organizatia
socialista desemnata de comitetul executiv al consiliului popular al comunei,
orasului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucuresti.
Cand urmarirea se face de organele prevazute la art. 2 se instituie
administrator sechestru proprietarul imobilului sau unul dintre locatari.
Art. 41
Pretul de valorificare se fixeaza de organul de executare in conformitate
cu dispozitiile legale privind modul de stabilire a despagubirilor pentru
terenurile si constructiile care trec in proprietatea statului prin
expropriere. Organul de executare comunica de indata organizatiei socialiste
creditoare pretul fixat, precum si creantele anuntate de alti creditori.
Art. 42
In termen de o luna de la comunicarea prevazuta la alineatul 2 al
articolului precedent, organizatia socialista creditoare este obligata sa
declare daca intelege sa preia imobilul urmarit pe seama creantei sale.
In cazul in care mai multe organizatii socialiste creditoare vor sa preia imobilul,
acesta se va atribui de preferinta organizatiei socialiste pagubite prin
infractiune.
Cand mai multe organizatii socialiste pagubite prin infractiune vor sa
preia imobilul, precum si in toate celelalte cazuri cand urmarirea se face la
cererea mai multor organizatii socialiste si sunt mai multe cereri de
atribuire, va fi preferata organizatia socialista desemnata de comitetul
executiv al consiliului popular al comunei, orasului, municipiului sau al
sectorului municipiului Bucuresti.
Art. 43
In cazul cand creanta organizatiei socialiste care a preluat imobilul este
mai mica decat pretul fixat potrivit art. 41, organizatia socialista creditoare
este obligata ca, in termen de 2 luni de la preluare, sa consemneze diferenta
la C.E.C., la dispozitia organului de executare.
Daca in termenul prevazut de art. 25 din Decretul nr. 221/1960 au fost
anuntate creante care, potrivit ordinii de preferinta prevazute la art. 34 din
acelasi decret, trec inaintea creantei organizatiei socialiste care a preluat
imobilul, aceasta organizatie este obligata sa consemneze, in termen de o luna
de la data procesului-verbal prevazut la art. 44 din prezenta hotarare, sumele
necesare platii creantelor care trec inainte si care nu se pot indestula din
alte bunuri ale debitorului urmarit. Suma consemnata in acest scop nu poate
depasi 75% din pretul fixat pentru imobilele preluate.
La cererea justificata a organizatiei socialiste care a preluat imobilul,
organul de executare poate acorda o prelungire de cel mult o luna pentru
depunerea sumelor de bani prevazute in prezentul articol.
Art. 44
Predarea imobilelor preluate in conditiile articolului precedent se face
prin incheierea unui proces-verbal de catre organul de executare;
procesul-verbal se semneaza si de reprezentantul organizatiei socialiste care a
preluat bunul.
Pe data intocmirii procesului-verbal inceteaza instituirea
administratorului sechestru.
Dupa plata sumelor prevazute la art. 43, organizatia socialista care a
preluat imobilul va cere - atunci cand este necesar - transcrierea sau
intabularea dreptului dobandit pe baza procesului-verbal prevazut la alineatul
1.
Creanta organizatiei socialiste care a preluat imobilul se scade cu
contravaloarea acestuia.
Art. 45
Cand imobilul urmarit nu a fost preluat in conditiile art. 42, precum si
atunci cand organizatia socialista care l-a preluat nu a depus in termen sumele
prevazute in art. 43, organul de executare procedeaza la vanzarea directa catre
orice alte organizatii socialiste.
Organul de executare fixeaza in acest scop un termen la care va trata
vanzarea; termenul nu va fi mai lung de o luna.
Conditiile vanzarii vor fi afisate la sediul comitetului executiv al
consiliului popular al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului
municipiului Bucuresti si la judecatoria in a carei raza teritoriala se afla
imobilul urmarit, cu cel putin 10 zile inainte de data fixata pentru vanzare.
Dispozitiile art. 26 alin. 4 sunt aplicabile si vanzarilor prevazute de
acest articol.
Art. 46
Organul de executare va intocmi un proces-verbal in care va consemna cele
constatate cu ocazia tratarii directe.
Organizatia socialista cumparatoare este obligata sa plateasca pretul in
termen de cel mult 60 zile de la incheierea vanzarii. Dupa plata pretului, un
exemplar al procesului-verbal se elibereaza organizatiei socialiste
cumparatoare, ca titlu de dobandire, pe baza caruia aceasta organizatie va cere
transcrierea sau intabularea, dupa caz.
Art. 47
Imobilele care nu s-au vandut in conditiile articolului precedent se scot
in vanzare prin licitatie in urmatoarele 15 zile.
Licitatia se tine de organul de executare, la locul unde se afla imobilul
ori - daca interesul unei mai bune valorificari o cere - in alt loc stabilit de
organul de executare.
Cu 5 zile inainte de termen se vor afisa pe imobilul scos in vanzare,
precum si la sediile judecatoriei si al comitetului executiv al consiliului
popular al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului municipiului
Bucuresti pe teritoriul carora se afla imobilul urmarit, publicatii de vanzare
in care se vor indica obiectul, termenul, locul, ora si conditiile vanzarii,
debitorul urmarit, creditorul urmaritor, creanta in temeiul careia s-a pornit
executarea, precum si organul de executare.
Art. 48
Pretul de la care incepe licitatia este cel prevazut la art. 41 alin. 1,
redus cu 20%.
Daca nu s-a obtinut acest pret, se va fixa un nou termen de cel mult 30
zile, cand licitatia incepe de la pretul prevazut la art. 41 alin. 1, redus cu
30%.
In cazul in care imobilul nu a fost vandut nici la acest pret, se va fixa
un al treilea termen, de cel mult 30 zile, cand imobilul poate fi vandut la cel
mai mare pret oferit, daca acesta prezinta suficient interes pentru realizarea
creantei puse in executare.
Pretul se consemneaza de cumparator la C.E.C. la dispozitia organului de
executare, in cel mult 15 zile de la licitatie.
Cumparatorii persoane fizice pot plati pretul si in rate, in conditiile
stabilite prin instructiunile ministrului finantelor. In acest caz, inainte de
plata in intregime a pretului, cumparatorii nu vor putea instraina imobilul
fara incuviintarea organizatiei creditoare.
Art. 49
Organul de executare va intocmi un proces-verbal de licitatie in care se va
consemna rezultatul acesteia, aratandu-se si modul in care s-a desfasurat.
Procesul-verbal se va semna de organul de executare si de cumparator; daca
debitorul urmarit sau reprezentantul sau si creditorul urmaritor sunt de fata
la licitatie, vor semna si acestia.
Procesul-verbal se preda adjudecatarului, dupa consemnarea pretului; daca
adjudecatarului i s-a aprobat plata in rate, procesul-verbal i se preda dupa
plata, in conditiile art. 48, a cel putin 15% din pret.
Cand plata pretului se face in rate, organul de executare preda un exemplar
al procesului-verbal de licitatie creditorului si inainteaza totodata un
exemplar al aceluiasi proces-verbal organelor competente, spre a nota in
registrele de publicitate imobiliara interdictia de instrainare a imobilului
pana la plata integrala a pretului.
Procesul-verbal constituie titlu de dobandire pentru imobilul transmis, pe
baza caruia se face transcrierea sau intabularea, dupa caz, la organul
competent pe al carui teritoriu este situat imobilul.
Procesul-verbal, odata executat, produce efectele ordonantei de adjudecare
definitiva.
In cazul in care cumparatorul caruia i s-a aprobat sa plateasca pretul in
rate nu plateste restul de pret, in termenele si conditiile stabilite potrivit art.
48 alineatul 5, organizatia socialista creditoare il va urmari pentru plata
sumei datorate, procesul-verbal de licitatie constituind titlu executor.
Art. 50
Daca imobilul urmarit nu a fost valorificat nici pe cale de licitatie,
acesta poate fi trecut in proprietatea statului prin predare, pe seama
creantei, in conditiile prevazute la art. 31 pct. 2 din Decretul nr. 221/1960.
Predarea se va face la valoarea stabilita potrivit art. 41 alin. 1, redusa
cu 60%.
Creanta organizatiei de stat creditoare se reduce cu valoarea astfel
stabilita a imobilului predat, iar daca aceasta valoare este mai mare,
diferenta se consemneaza la dispozitia organului de executare, care va proceda
la plata catre debitor, dupa indestularea celorlalti creditori urmaritori, cu
respectarea dispozitiilor art. 33 si 34 din Decretul nr. 221/1960.
Diferenta ce depaseste valoarea creantei organizatiei de stat creditoare va
fi platita din bugetul unitatii administrativ-teritoriale, prin comitetul
executiv al consiliului popular caruia i s-a predat imobilul.
Sumele datorate de debitor, care se urmaresc de organele financiare
prevazute la art. 2, devenite scadente pana la sfarsitul anului in care s-a
predat imobilul, se scad din evidenta acelor organe, reducindu-se in mod
corespunzator suma ce urmeaza a fi platita debitorului. Scaderea datoriei
astfel operata se comunica debitorului de catre organul financiar care a operat
scaderea.
Art. 51
Daca imobilul urmarit nu a putut fi valorificat prin nici unul din modurile
prevazute la art. 39, se mentine masura instituirii administratorului
sechestru.
In cazul in care creanta nu a fost stinsa in alt mod, se va repeta
licitatia, in conditiile art. 47-49 inclusiv, cel putin o data pe an in cei 3
ani urmatori. Daca nici in acest termen imobilul nu a fost valorificat,
urmarirea silita a acestuia inceteaza si se radiaza inscriptia ipotecara luata
potrivit art. 18 din Decretul 221/1960.
Executarea confiscarii
Art. 52
Imobilele confiscate, care nu au fost urmarite pentru acoperirea unor
creante, precum si cele ramase dupa indestularea creditorilor urmaritori, se
predau de executorul judecatoresc comitetului executiv al consiliului popular
al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucuresti, pe
al carui teritoriu sunt situate acele imobile.
Predarea se face la locul unde se gasesc imobilele si va fi constatata
printr-un proces-verbal semnat de executorul judecatoresc, delegatul
comitetului executiv al consiliului popular si persoana care are bunurile in
custodie, daca este de fata; imobilele predate intra in administrarea directa a
unitatilor administrativ-teritoriale respective.
Art. 53
Executorul judecatoresc va comunica comitetului executiv al consiliului
popular al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului municipiului
Bucuresti, pe al carui teritoriu si-a avut domiciliul fostul proprietar, lista
bunurilor mobile confiscate si neurmarite de creditorii prevazuti la art. 38
din Decretul nr. 221/1960, ori ramase dupa urmaririle exercitate de acestia.
In termen de 15 zile de la comunicare, comitetul executiv al consiliului
popular este dator sa raspunda executorului judecatoresc daca preia sau nu
bunurile confiscate, prevazute in comunicare.
Daca bunurile sunt preluate de comitetul executiv al consiliului popular,
ele intra in administrarea directa a unitatii administrativ-teritoriale
respective.
In cazul cand comitetul executiv al consiliului popular face cunoscut ca nu
preia bunurile sau nu raspunde in termenul fixat in alineatul 2, executorul
judecatoresc va trece la valorificarea bunurilor in conditiile art. 26 si
urmatoarele.
Procedura valorificarii va incepe in termen de 5 zile de la primirea
comunicarii ca nu se preiau bunurile, ori de la expirarea termenului in care
trebuia facuta comunicarea, dupa caz.
Art. 54
In cazul confiscarilor dispuse de alte organe decat instantele
judecatoresti, sau altfel decat prin acte de procedura penala, procedura
prevazuta de articolul precedent se indeplineste de organul care a dispus
confiscarea.
Art. 55
Din sumele realizate se scad totdeauna cheltuielile necesitate de executare
(inclusiv valorificarea).
In cazul bunurilor confiscate altfel decat ca pedeapsa complimentara,
sumele ramase se varsa la bugetul de stat.
Cand bunurile valorificate au fost confiscate ca pedeapsa, se varsa la
bugetul de stat ceea ce ramane dupa indestularea creditorilor prevazuti la art.
52, care si-au anuntat pretentiile in termen.
Asupra bunurilor confiscate altfel decat ca pedeapsa complimentara, precum
si asupra sumelor rezultate din valorificarea acestor bunuri, nici o categorie
de creditori nu pot formula pretentii.
Art. 56
Bunurile care pot fi preluate de comitetele executive ale consiliilor
populare conform art. 53, modul in care sunt evaluate aceste bunuri, precum si
conditiile de repartizare a lor, se vor stabili prin instructiunile ministrului
finantelor, aprobate prin hotarare a Consiliului de Ministri.
In acelasi mod vor fi determinate categoriile de bunuri pe care organele de
executare trebuie sa le predea spre valorificare unor unitati speciale.
Casarea bunurilor rezultate din confiscari - cand aceasta este necesar - se
va face potrivit normelor in vigoare, dupa natura lor.
Art. 57
Pentru imobilele neurmarite pana la predarea lor conform art. 53,
creditorii care si-au anuntat pretentiile in conditiile art. 25 din Decretul
nr. 221/1960 vor putea cere urmarirea in termen de 3 luni de la predare. Dupa
expirarea acestui termen, creditorii nu vor putea formula nici o pretentie in
legatura cu imobilele predate, acestea ramanand in administrarea directa a
unitatilor administrativ-teritoriale carora le-au fost predate.
Obligatiile organizatiilor socialiste creditoare
Art. 58
Organizatiile socialiste sunt obligate sa tina la zi evidenta creantelor
lor. Din aceasta evidenta trebuie sa rezulte, pentru fiecare creanta, daca a
fost pusa in executare, iar atunci cand urmarirea este inceputa, stadiul in
care se afla.
De tinerea evidentei pentru creantele constatate prin titluri executorii
sau pentru care sunt procese in curs, raspund serviciile de contabilitate si
oficiile juridice, iar in cadrul organelor financiare prevazute la art. 2,
angajatii carora le revine sarcina tinerii evidentei impozitelor si taxelor.
In cazul cand organizatiile socialiste creditoare infiinteaza popriri si
totodata sesizeaza organele de executare prevazute la art. 1-3 inclusiv pentru
urmarirea altor bunuri ale debitorului, evidenta realizarii creantelor se tine
de organizatia socialista creditoare. In acest scop, organizatia creditoare va
comunica sumele incasate din popriri organelor de executare, iar acestea vor
comunica organizatiei creditoare sumele realizate din valorificarea bunurilor
mobile si imobile urmarite, precum si suma la care a fost evaluat imobilul
trecut in proprietatea statului prin predare, pe seama creantei, potrivit art.
50.
In cazurile in care, potrivit dispozitiilor legale, intreaga executare se
face numai de organele financiare prevazute la art. 2, confirmarea de catre
aceste organe a primirii spre executare a titlului executor transmis constituie
actul pe baza caruia creanta se scade din evidenta organizatiei socialiste
creditoare.
Art. 59
Organizatiile socialiste creditoare trebuie sa puna la dispozitia
executorului judecatoresc mijloacele necesare pentru aducerea la indeplinire in
bune conditii a executarii si a masurilor de asigurare, precum si asistenta
efectiva a delegatilor lor, cand aceasta este ceruta de executorul judecatoresc
pentru motive temeinice.
Organizatia socialista creditoare, care nu isi are sediul in localitatea
unde se face executarea, isi va indeplini obligatiile prevazute la alineatul
precedent prin delegatie data altor organizatii socialiste din acelasi sistem,
cu sediul in localitatea unde se executa creanta cand nu exista asemenea
organizatii, comitetul executiv al consiliului popular din localitatea unde are
loc executarea este obligat ca, la cererea organizatiei socialiste urmaritoare,
sa acorde sprijinul solicitat in vederea executarii.
Cheltuielile efectuate vor fi suportate de organizatiile socialiste
creditoare.
In cazul confiscarii, obligatiile prevazute la alin. 1 le au comitetele
executive ale consiliilor populare ale comunelor, oraselor, municipiilor sau
ale sectoarelor municipiului Bucuresti pe al caror teritoriu se face
executarea.
In cazul nerespectarii obligatiilor prevazute in prezentul articol, organul
de executare va sesiza organul competent, pentru a lua masurile corespunzatoare
de sanctionare a angajatilor din culpa carora nu s-a putut efectua executarea.
Inlesniri de plata
Art. 60
Daca in cursul urmaririi mobiliare sau imobiliare debitorul ofera plata
datoriei in rate, si aceasta modalitate de plata este mai avantajoasa pentru
organizatia socialista creditoare, organul de executare, cu consimtamantul
acestei organizatii, va putea accepta plata in rate, dar numai in urmatoarele
conditii:
a) plata creantei sa se faca in cel mult 12 luni;
b) odata cu propunerea de plata sa se verse o suma care sa reprezinte cel
putin 10% din valoarea creantei, iar restul sa se plateasca in rate, dintre
care nici una sa nu fie mai mica de 5% din totalul creantei.
Ministrii, conducerile celorlalte organe centrale si comitetele executive
ale consiliilor populare judetelor si al municipiului Bucuresti, pentru sumele
datorate organizatiilor socialiste ce le sunt subordonate si care se urmaresc
prin executori judecatoresti sau executori proprii, pot aproba ca:
- plata sumei urmarite sa se faca in rate intr-un termen de pana la 5 ani;
- prima rata sa reprezinte cel putin 5% din valoarea creantei.
Angajamentul debitorului se va constata printr-un inscris. Cand plata
ratelor urmeaza a fi facuta de un salariat, acesta va consimti prin acelasi
inscris sa i se retina sumele din salariu.
Masurile de asigurare si de urmarire luate de catre organele de executare
vor ramane in fiinta pana la plata completa a creantei.
Cand exista un singur creditor, ratele vor putea fi consemnate la C.E.C. la
dispozitia creditorului, comunicandu-se executorului data consemnarii si
numarul recipisei.
Daca urmarirea se face de mai multi creditori, sumele reprezentand ratele
se vor consemna la dispozitia organului de executare, caruia i se vor depune si
recipisele.
In cazul nerespectarii angajamentului de plata in rate, va continua
executarea silita pentru suma neplatita.
La cererea oricarui creditor, distribuirea sumelor provenite din urmarire
se poate face si inaintea terminarii executarii, dar nu mai curand de 15 zile
de la data depunerii recipiselor.
Art. 61
In cazul in care exista proces in curs cu privire la datorie, iar debitorul
ofera si creditorul accepta plata acesteia in rate, invoiala partilor va fi
constatata prin hotarare judecatoreasca.
Invoiala se poate face si inainte de pornirea procesului. In acest caz,
invoiala se face in scris, iar inscrisul semnat de parti si aprobat de organul
in a carui subordine se afla organizatia de stat creditoare sau de uniunea
cooperatista competenta, dupa caz, va constitui titlu executor. In cazul in
care creditorul este un organ central ori municipiul Bucuresti sau un judet,
nu este necesara nici o aprobare. De asemenea, nu este necesara aprobarea cand
debitorul se angajeaza sa plateasca intreaga datorie intr-un termen care nu
depaseste 30 zile de la semnarea angajamentului.
Ratele se vor plati potrivit invoielii, fie direct organizatiei socialiste
creditoare, fie prin depunere la C.E.C. pe numele si la dispozitia organizatiei
creditoare, care va fi instiintata prin scrisoare recomandata.
Pentru garantarea platii integrale a datoriei, organizatia socialista
creditoare este obligata sa ia, in cadrul dispozitiilor legale, masurile
asiguratorii necesare, daca asemenea masuri nu sunt in fiinta, ori sa ceara, la
acceptarea platii in rate, constituirea unor garantii corespunzatoare.
Art. 62
Plata datoriei in conditiile art. 60 si 61 se poate face si de alta
persoana decat debitorul.
Angajamentul de plata al acestei persoane se va constata printr-un inscris
care constituie titlu executor.
In cazul cand plata in rate, in conditiile articolelor 60 si 61, este
oferita de o persoana care foloseste exclusiv sau impreuna cu altii obiectele
urmarite, se poate accepta ca persoana aceasta sa plateasca numai o parte din
datorie cel putin egala cu valoarea bunurilor pe care le foloseste, valoarea
stabilindu-se de organul de executare de acord cu organizatia socialista
creditoare.
Bunurile la care se refera dispozitiile alineatului precedent devin de
indata proprietatea celui care si-a luat angajamentul de plata, dar nu pot fi
instrainate inainte de executarea integrala a angajamentului.
Urmarirea va continua, in cazurile de mai sus, asupra bunurilor pe care le-ar
mai avea debitorul in afara celor preluate conform prezentului articol.
Art. 63
Debitorii si orice persoane care isi iau angajamente sau incheie invoieli
de plata, in conditiile art. 60-62, nu datoreaza dobanzi la sumele ce urmeaza a
fi platite in temeiul acelor acte.
In cazul nerespectarii angajamentului sau invoielii, se datoreaza dobanda
legala pentru partea din creanta care nu a fost platita, de la data cand era
exigibila.
Art. 64
Inainte si in cursul urmaririi, debitorii pot da in plata imobilele ce le
apartin, cu exceptia terenurilor care sunt in productia agricola.
Acceptarea darii in plata se poate face numai in conditiile prevazute in
art. 31 pct. 2 din Decretul nr. 221/1960 si are ca efect reducerea datoriei in
limita valorii imobilului, stabilita potrivit art. 41 alin. 1.
Art. 65
Cand urmarirea se face la cererea unei singure organizatii socialiste
creditoare, conducatorul acestei organizatii poate permite debitorilor urmariti
sa-si vinda bunurile sechestrate sau parte din aceste bunuri, in vederea
acoperirii creantelor. Permisiunea de vanzare se comunica organului de
executare.
Pentru cazul cand pretul oferit nu acopera creanta, bunul urmarit nu se
poate vinde decat cu acordul organizatiei socialiste creditoare si la pretul
stabilit de organul de executare in conformitate cu prevederile art. 27 sau 41,
dupa caz. Suma obtinuta din vanzare se plateste organizatiei socialiste
urmaritoare in limita creantei pentru care s-a pornit executarea. Vanzarea
bunului la un pret mai mic, cat si nedepunerea intregii sume obtinute din
vanzare, se sanctioneaza conform art. 244 cod penal.
Art. 66
Dispozitiile art. 60 si 62 nu se aplica urmaririlor facute de organele
financiare prevazute la art. 2.
Art. 67
Pentru sumele ce se urmaresc prin organele financiare prevazute la art. 2,
Ministerul Finantelor poate acorda urmatoarele inlesniri:
a) amanari pe cale generala pana la sfarsitul anului calendaristic, iar de
la caz la caz, pe timp de cel mult 12 luni;
b) esalonari de plata pe cale generala pana la sfarsitul anului
calendaristic, iar de la caz la caz, pe timp de cel mult 5 ani; neplata unei
rate atrage urmarirea silita pentru intreaga suma neplatita;
c) reduceri si scutiri de amenzi aplicate de organele financiare, precum si
de majorari de intarzieri, de la caz la caz, sau pe cale generala;
d) reduceri de impozite pana la 7%, de la caz la caz, sau pe cale generala,
pentru platile facute inainte de termen;
e) considerarea ca fiind facute in termen a cererilor depuse tardiv privind
stabilirea, reducerea, scaderea sau restituirea impozitelor si taxelor.
Ministerul Finantelor va putea acorda amanarea, esalonarea, reducerea sau
scutirea de plata taxelor pentru care, potrivit legii, nu exista organe
competente sa acorde asemenea inlesniri.
Inlesnirile prevazute in acest articol pot fi acordate si de
administratiile financiare, precum si de organele financiare prevazute la art.
2, potrivit competentei ce le-a fost stabilita de ministrul finantelor.
Procedura in caz de insolvabilitate
Art. 68
Persoanele care nu au venituri sau alte bunuri urmaribile ori ale caror
bunuri, desi urmarite, nu au putut fi valorificate, vor fi declarate
insolvabile.
Starea de insolvabilitate se constata de organizatiile socialiste
creditoare sau de organele financiare prevazute la art. 2, dupa caz. Acestea
vor cere relatii cu privire la starea materiala a debitorului de la persoanele
care cunosc situatia acestuia si in mod obligatoriu de la:
- unitatile unde a lucrat debitorul in ultimii 3 ani, in masura in care
aceste unitati pot fi cunoscute;
- organul financiar, prevazut la art. 2, din localitatea in care s-a nascut
debitorul, precum si de la acela din localitatea in care acesta si-a avut
ultimul domiciliu, afara de cazurile exceptionale, cand, cu toate demersurile
facute, locul nasterii sau domiciliul debitorului nu au putut fi stabilite.
Organele sesizate sunt obligate sa dea, de indata, relatiile cerute.
In toate cazurile se vor avea in vedere si constatarile organelor de
executare atunci cand acestea au intervenit in vederea luarii unor masuri de
asigurare sau de urmarire.
Cand din dosarele proceselor avute cu debitorul, din dosarele unitatilor de
personal sau din informatiile primite pe orice alte cai ar reiesi indicii ca
debitorul are venituri ori alte bunuri urmaribile, vor fi verificate si aceste
indicii.
Art. 69
Cand din cercetarile efectuate conform articolului precedent se constata ca
sunt indeplinite conditiile pentru declararea insolvabilitatii, conducatorul
contabilitatii organizatiei socialiste creditoare ori cel care ii tine locul
incheie un proces-verbal, in care consemneaza rezultatul cercetarilor si face
propuneri.
Procesul-verbal se supune spre aprobare conducerii organizatiei socialiste
creditoare, care este obligata sa ceara si avizul oficiului juridic.
Organizatiile socialiste care nu au oficiu juridic vor cere avizul oficiului
juridic al organizatiei careia ii sunt subordonate.
In avizul sau, oficiul juridic va mentiona si daca urmeaza a se stabili
vreo raspundere in legatura cu insolvabilitatea debitorului.
Pe baza actelor de mai sus, conducerea organizatiei socialiste creditoare
decide daca debitorul este insolvabil, urmand ca, in acest caz, sa dispuna,
prin rezolutie datata, scoaterea creantei din evidenta curenta si trecerea ei
intr-o evidenta separata. Cand considera ca investigatiile sunt incomplete,
conducerea organizatiei socialiste dispune completarea lor.
Conducerea organizatiei socialiste creditoare nu poate delega atributiile
sale prevazute in prezentul articol, cand creanta este mai mare de 10.000 lei.
Art. 70
Pentru sumele ce se urmaresc prin organele financiare prevazute la art. 2,
procesul-verbal privind pe debitorii la care se refera art. 68 se incheie de
acele organe. Procesul-verbal se aproba de directorul administratiei financiare
a judetului sau a municipiului Bucuresti careia ii este subordonat organul care
a incheiat procesul-verbal.
Pentru creante mai mari de 500 lei care nu provin din taxe, impozite sau
amenzi, organele financiare prevazute la art. 2 informeaza organizatia
socialista care le-a comunicat copia de pe titlul executor in vederea
urmaririi, despre rezultatul investigatiilor facute in vederea executarii. In
cazul cand aceste investigatii ar fi incomplete sau organizatia socialista ar
poseda si alte indicii pentru identificarea bunurilor urmaribile,
investigatiile vor fi completate dupa indicatiile date de organizatia
socialista creditoare.
In cazurile cand nu mai sunt alte investigatii de facut, organizatia
socialista creditoare va proceda conform art. 69.
Prevederile art. 69 referitoare la avizul oficiului juridic si la delegarea
atributiilor pentru aprobarea procesului-verbal de insolvabilitate sunt de
asemenea aplicabile.
Art. 71
Daca sunt intrunite conditiile cerute de art. 68, pot fi trecute in
evidenta separata si creantele derivand din cauze civile pentru care nu s-a
introdus actiune.
Datoriile constatate prin titluri executorii pot fi trecute in evidenta
separata numai dupa ce s-au implinit 3 luni de la obtinerea titlului executor
si nu mai tarziu de 3 ani, pentru creantele banesti ale organizatiilor
socialiste, si de 5 ani, in cazul impozitelor si taxelor; daca insolvabilitatea
a intervenit in cursul executarii, termenele de 3 sau 5 ani curg de la ultimul
act de executare.
Creantele in privinta carora s-a facut contestatie la executare se pot
trece in evidenta separata numai dupa solutionarea acelor contestatii prin
hotarari judecatoresti definitive.
Dispozitia de trecere in evidenta separata are efectele ultimului act de
executare, in sensul prevederilor care reglementeaza intreruperea prescriptiei,
iar neluarea masurii de trecere in evidenta separata, inauntrul termenelor
prevazute la alin. 2, are drept consecinta pierderea efectului intrerupator de
prescriptie al cererii de executare.
Art. 72
De efectuarea la timp a inregistrarilor in evidenta separata, precum si de
exactitatea datelor inscrise in aceasta evidenta, raspunde conducatorul
contabilitatii al organizatiei socialiste creditoare. De necomunicarea la timp
a datelor privind creantele constatate prin titluri executorii ori pentru care
sunt procese in curs raspunde conducatorul oficiului juridic.
La comitetele executive ale consiliilor populare, raspunderea pentru
tinerea la zi a evidentei o au organele financiare prevazute la art. 2.
Organizatiile socialiste creditoare si organele financiare prevazute la
art. 2 sunt obligate sa urmareasca situatia debitorilor pe toata durata
prescriptiei, chiar daca aceasta este suspendata sau intrerupta, controlul
efectuandu-se cel putin o data pe an, repetindu-se ori completandu-se, cand va
fi nevoie, investigatiile prevazute la art. 68; aceste investigatii nu constituie
acte de executare.
In cazurile cand se constata ca debitorii au dobandit venituri sau alte
bunuri urmaribile, se vor lua masurile necesare in vederea executarii, cererile
de executare facute in acest scop intrerupind prescriptia daca au fost urmate
de acte efective de executare.
Dupa implinirea prescriptiei extinctive, creantele ramase nerealizate vor
fi date la scadere.
Art. 73
Organizatiile socialiste creditoare si organele financiare prevazute la
art. 2 sunt obligate sa faca tot ceea ce este necesar pentru a gasi pe debitori
si a le stabili posibilitatile reale de plata.
Daca nerealizarea creantei a fost provocata din culpa angajatilor oricarei
organizatii socialiste sau a altor persoane, se vor lua masuri in vederea
stabilirii raspunderii patrimoniale, precum si aplicarii sanctiunilor
disciplinare, administrative sau penale, dupa caz.
Masurile prevazute la alineatul precedent se vor lua atunci cand:
- imposibilitatea descoperirii veniturilor sau altor bunuri ale debitorului
provine din aceea ca la angajarea sa nu s-au notat datele personale
(domiciliul, locul de nastere, unitatea de unde provine etc.);
- investigatiile pentru descoperirea veniturilor sau altor bunuri
urmaribile nu au fost facute anual ori au fost facute cu usurinta, ducand la
rezultate necorespunzatoare realitatii;
- executarea nu a fost reluata in termen legal, desi s-a constatat ca
debitorul a dobandit venituri sau alte bunuri urmaribile;
- se constata orice alte situatii care se incadreaza in prevederile
alineatului precedent.
Mijloacele speciale de lichidare a sumelor urmarite prin organele
financiare prevazute la art. 2
Art. 74
Sumele incasate fara baza legala se compenseaza in contul altor sume
datorate sau se restituie.
Art. 75
Sumele aparute in plus in cazurile prevazute la articolul precedent se
compenseaza din oficiu cu sumele datorate din restante pe anul in curs sau pe
anii precedenti de acelasi contribuabil sau de membrii familiei sale cu care
gospodareste impreuna (sot, sotie, copii si parinti), inscrisi in evidentele
fiscale pana la aparitia plusului.
Art. 76
In cazul sumelor cu debit, daca dupa compensarea plusului in conditiile
prevazute la articolul precedent mai raman la sfarsitul anului financiar sume
in plus, acestea se restituie debitorului in cazul cand sunt cerute in termen
de un an de la comunicarea plusului.
In ce priveste impozitele si taxele fara debit, plusul se poate restitui
daca a fost cerut in termen de un an de la data platii.
Competenta de a aproba restituirea plusului va fi stabilita prin ordinul
ministrului finantelor.
Dispozitii finale si tranzitorii*)
-----------------------
*) Prin art. 2 din H.C.M. nr. 2104/1969 a fost abrogata H.C.M. nr.
1330/1960 cu privire la executarea silita a unor creante banesti ale unitatilor
militare bugetare apartinand Ministerului Fortelor Armate si Ministerului
Afacerilor Interne.
Art. 77
Organizatiile socialiste sunt scutite de taxe de timbru pentru toate actele
de executare si masurile de publicitate indeplinite in executarea prezentei
hotarari.
Art. 78
Organizatia socialista creditoare va putea considera stinsa creanta numai
dupa ce va stabili ca, in afara de suma prevazuta in titlul executor, a incasat
de la debitor si dobanzile legale datorate, precum si cheltuielile de executare
ce a avut de suportat.
Art. 79
Sumele realizate prin urmarirea creantelor transmise spre executare
organelor financiare prevazute la art. 2 se vor distribui potrivit
instructiunilor ministrului finantelor.
Art. 80
In termen de 2 luni de la publicarea prezentei hotarari, organele de
executare vor comunica din oficiu organizatiilor socialiste creditoare:
- creantele ce nu pot fi recuperate din cauza neidentificarii debitorilor
sau a lipsei totale de bunuri urmaribile;
- creantele in contul carora nu se mai pot face recuperari din cauza
epuizarii bunurilor urmaribile.
In 2 luni de la primirea comunicarilor de mai sus, organizatiile socialiste
creditoare vor completa investigatiile necesare conform art. 70 si vor comunica
organelor de executare masurile luate.
Aceleasi organizatii vor aduce la cunostinta organelor de executare, in
termen de 30 zile de la publicarea prezentei hotarari, platile primite pe orice
cale in contul creantelor transmise spre executare.
Creantele despre care organizatiile socialiste creditoare vor face cunoscut
ca le-au dat la scadere, trecindu-le in evidenta speciala prevazuta la art. 72,
vor fi scoase din evidenta lucrarilor curente ale organelor de executare.
In cazurile cand organizatiile socialiste creditoare nu vor raspunde in
termenul legal la comunicarile prevazute in alineatul 1, ori nu vor comunica
platile primite in contul titlurilor puse in executare, organele de executare
vor sesiza, dupa caz, organele tutelare sau ierarhic superioare ale
organizatiilor socialiste creditoare, aceste organe fiind datoare sa ia
masurile corespunzatoare impotriva celor vinovati.