DECRET
Nr. 221 din 1 iulie 1960
cu privire la executarea silita impotriva persoanelor fizice a platii
impozitelor si a taxelor neachitate in termen si a creantelor banesti ale
organizatiilor socialiste, precum si cu privire la executarea confiscarii
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 10 din 1 iulie 1960
A se vedea si H.C.M. nr. 792 din 1 iulie 1960 pentru aplicarea Decretului
nr. 221/1960.
Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane decreteaza:
Dispozitii generale
Art. 1
Urmarirea silita a bunurilor si veniturilor persoanelor fizice pentru
realizarea impozitelor si taxelor neachitate in termen, a creantelor banesti
ale organizatiilor socialiste constatate prin titluri executorii, aducerea la
indeplinire a masurilor privind executarea confiscarii, precum si a unor masuri
asiguratorii se fac potrivit dispozitiilor prezentului decret.
Organe de executare si competinta lor
Art. 2
Masurile de executare silita, precum si masurile de asigurare prevazute in
prezentul decret se aduc la indeplinire de organele prevazute in art. 3-5.
Art. 3
Organele financiare ale comitetelor executive ale sfaturilor populare
executa:
a) impozitele, taxele si amenzile de orice fel, in toate cazurile cand
legea nu dispune altfel, precum si primele pentru asigurarile prin efectul
legii, care potrivit dispozitiilor legale se incaseaza de catre aceste organe;
b) creantele de orice valoare ale statului sau ale institutiilor bugetare;
c) sumele de bani datorate ca urmare a:
- incalcarii dispozitiilor codului silvic;
- neexecutarii obligatiilor legale privind colectarile;
d) creantele pana la 500 lei inclusiv ale organizatiilor economice de stat,
cu exceptia creantelor provenind din contractari si achizitii, precum si a
creantelor pentru realizarea carora organizatiile socialiste creditoare au
organe proprii de executare;
e) orice creante care, potrivit altor dispozitii legale, li se transmit
spre executare.
Art. 4
Executorii organizatiilor economice socialiste executa creantele de orice
valoare ale acestor organizatii.
Art. 5
Executorii judecatoresti executa toate creantele organizatiilor socialiste pentru
care nu sunt competente organele prevazute la art. 3 si 4.
Art. 6
Organele care executa creanta au competinta de executare si pentru
accesorii (cheltuieli de judecata, cheltuieli de urmarire, majorari, etc.).
In cazurile in care nu este prevazuta de lege pedeapsa complimentara a
confiscarii averii, masurile de asigurare incuviintate de organele de urmarire
penala sau de judecata pot fi aduse la indeplinire si prin organele proprii de
executare ale organizatiilor socialiste pagubite.
Art. 7
Confiscarile dispuse prin hotarari judecatoresti sau prin acte de urmarire
penala se aduc la indeplinire prin executorii judecatoresti; celelalte
confiscari se aduc la indeplinire de organele care au dispus confiscarea.
Cand odata cu confiscarea se executa si creante banesti, intreaga executare
se face cu executorul judecatoresc.
Art. 8
Pentru efectuarea executarii, sunt competente organele in a caror
circumscriptie se gasesc bunuri urmaribile, coordonarea intregii executari
revenind organului in circumscriptia caruia isi are domiciliul debitorul, iar
daca la domiciliul debitorului nu se gasesc bunuri urmaribile, organului care a
fost investit mai intai cu executarea.
Dispozitiile alineatului precedent nu se aplica executorilor proprii ai
organizatiilor socialiste care din punct de vedere teritorial au competinta
generala.
Organul coordonator sesizeaza concomitent celelalte organe de executare, in
raza carora se gasesc bunuri urmaribile, iar aceste organe ii trimit actele
intocmite indata dupa efectuarea operatiunilor ce le revin.
Cand organizatiile creditoare au organe de executare, dar bunurile
urmaribile se gasesc in alte raioane decat acelea in care functioneaza organele
lor sau ale altor organizatii socialiste din acelasi sistem, presedintele
tribunalului popular, in a carui circumscriptie urmeaza a se face executarea
poate - la cererea organizatiei creditoare - sa delege cu executarea pe
executorul judecatoresc. Daca delegarea nu se face, organizatia socialista
creditoare va efectua executarea prin executorii proprii sau ai altei
organizatii socialiste, in intelegere cu aceasta.
In cazul cand bunurile urmaribile se gasesc in regiuni, unde nu
functioneaza executori ai organizatiei creditoare, delegarea executorului judecatoresc
este obligatorie.
Art. 9
In vederea indeplinirii atributiilor lor, organele de executare - pe baza
legitimatiei eliberata potrivit instructiunilor comune ale Ministrului
Justitiei si Ministrului Finantelor - au dreptul sa intre in toate incaperile
ocupate de debitor sau in care se gasesc bunuri ale acestuia, precum si sa
cerceteze toate locurile in care debitorul isi pastreaza bunurile.
La cererea organului de executare, debitorul sau persoana care detine
bunuri ale acestuia are obligatia sa deschida locuinta si sa permita cercetarea
locurilor in care sunt pastrate bunurile.
Cand exista opunere la intrarea in locuinta sau in alte locuri unde se
gasesc bunurile debitorului sau atunci cand se fac impotriviri la deschiderea
incuietorilor de orice fel, ca si in toate cazurile cand organul de executare
este impiedicat sa-si indeplineasca obligatiile legale, acesta va cere
concursul, dupa caz, organelor de militie, ale comitetului executiv al sfatului
popular sau ale administratiei de imobile, in prezenta delegatului carora se va
proceda la executare. In prezenta aceluiasi delegat, se va proceda si cand
debitorul lipseste de la domiciliu si nu este prezenta nici o persoana in
varsta de cel putin 14 ani care locuieste impreuna cu el.
Ministrul Justitiei, Ministrul Afacerilor Interne si Ministrul pentru
Problemele Organelor Locale ale Administratiei de Stat vor elabora instructiuni
comune pentru aplicarea prevederilor alineatului precedent.
Art. 10
Nici o executare nu se va putea face inainte de ora 8 si dupa ora 18.
Executarea inceputa va putea continua totusi in aceeasi zi sau in zilele
urmatoare.
Art. 11
La cererea organelor care efectueaza executarea, pe baza prezentului
decret, organizatiile socialiste, precum si persoanele particulare care detin
bunuri supuse urmaririi, ori datoreaza sume de bani celui urmarit, au obligatia
sa dea informatiile necesare efectuarii executarii.
Neindeplinirea obligatiilor prevazute la alineatul precedent, constituie
contraventie si va fi sanctionata prin instructiunile ce se vor da de Ministrul
Finantelor si Ministrul Justitiei.
Bunuri urmaribile
Art. 12
Sunt supuse urmaririi veniturile banesti ale debitorului in masura
prevazuta de lege, cum si orice alte bunuri ale sale, cu exceptiile si dupa
distinctiile de mai jos.
Nu se pot urmari pentru realizarea creantelor banesti:
a) bunurile strict necesare uzului personal sau casnic al debitorului si
familiei sale;
b) alimentele necesare debitorului si familiei sale pe timp de o luna, iar
daca debitorul se ocupa exclusiv cu agricultura, pana la noua recolta;
c) combustibilul necesar debitorului si familiei sale pentru incalzit si
prepararea hranei pe timp de 3 luni;
d) bunurile mobile ce servesc la exercitarea ocupatiei debitorului; daca
acesta este agricultor, i se vor lasa: inventarul agricol, semintele si
furajele in masura necesara continuarii muncii in gospodarie.
Bunurile prevazute la lit. d pot fi urmarite in vederea realizarii
creantelor garantate prin gaj constituit asupra lor.
Pentru debite din impozite si taxe nu poate fi urmarita casa de locuit
folosita efectiv de debitor si familia sa, impreuna cu anexele si terenul din
jur in suprafata stabilita pentru curti prin decizia comitetului executiv al
sfatului popular raional sau orasenesc. In cazul cand constructia are mai multe
apartamente, este exceptat de la urmarire numai apartamentul in care locuieste
debitorul si familia sa, precum si terenul si anexele corespunzatoare.
Art. 13
Nu pot fi urmarite in temeiul hotararilor care condamna la confiscarea
averii bunurile exceptate de la confiscare de legea penala.
Art. 14
Veniturile - in natura sau bani - primite de debitor de la gospodariile
agricole colective, de la cooperativele de productie agricola sau de la
gospodariile piscicole pot fi urmarite in proportiile si dupa distinctiile
prevazute in art. 409 din Codul de procedura civila.
La cererea organului de executare, consiliul de conducere al gospodariei
agricole colective, al cooperativei de productie agricola sau al gospodariei
piscicole va putea dispune retineri din veniturile in natura sau bani cuvenite
debitorilor membri ai acestora pentru plata datoriilor lor in proportiile si
dupa distinctiile aratate in alineatul precedent.
Terenurile aduse in intovarasiri agricole sau cooperative agricole de
productie, cum si animalele si inventarul agricol aduse in intovarasiri
agricole, nu pot fi urmarite pentru datoriile intovarasitilor sau
cooperatorilor.
Art. 15
Pentru repararea prejudiciilor cauzate prin infractiuni sunt supuse
urmaririi si bunurile persoanelor care au gospodarit impreuna cu infractorul,
ori au avut raporturi stranse cu el, in masura in care s-a constatat
judecatoreste ca au tras foloase de pe urma infractiunii.
Art. 16
Impozitele si taxele pot fi urmarite asupra imobilelor pentru care sunt
datorate si dupa dobandirea acestora de catre alte persoane.
Art. 17
Amenzile nu se pot executa decat fata de persoanele amendate.
Masuri asiguratorii
Art. 18
Organizatiile socialiste creditoare sunt obligate ca, odata cu introducerea
actiunii civile impotriva debitorului ori a persoanelor care raspund potrivit
art. 15, sa ceara, dupa caz, infiintarea unei popriri asiguratoare sau a unui
sechestru asigurator asupra bunurilor mobile urmaribile; pentru imobile, se va
cere luarea unei inscriptii ipotecare.
Orice acte de dispozitie cu privire la aceste imobile facute dupa luarea
inscriptiei ipotecare vor fi nule de drept fata de creditorii urmatori.
Organizatia socialista creditoare este obligata sa indice instantei
judecatoresti persoana in miinile careia urmeaza sa se infiinteze poprirea, ori
locul unde se afla bunurile urmaribile.
Organul de executare va aplica sechestrul asigurator asupra tuturor
bunurilor mobile urmaribile in masura necesara asigurarii creantei.
Cand cu ocazia aplicarii masurilor de asigurare se constata existenta unor
venituri urmaribile nepoprite ori a unor imobile urmaribile cu privire la care
nu s-a luat inscriptie ipotecara, organul de executare va incunostiinta despre
aceasta instanta care va lua de indata, din oficiu, masurile de asigurare
corespunzatoare.
Daca averea personala a debitorului casatorit nu este suficienta pentru
acoperirea creantei, pot fi sechestrate si bunurile comune ale sotilor, spre a
se asigura despagubirea si din aceste bunuri, dupa imparteala lor.
In cazul cand suma pretinsa, fara accesorii, nu depaseste 500 lei, luarea
masurilor de asigurare nu este obligatorie.
Art. 19
Obiectele din metale sau pietre pretioase, mijloacele de plata straine,
titlurile de valoare interna, obiectele de arta si colectiile de valoare,
obiectele de muzeu, sumele de bani, precum si bunurile perisabile, care fac
obiectul sechestrarii vor fi ridicate in mod obligator. Obiectele, in privinta
carora sunt necesare masuri spre a impiedica substituirea vor fi sechestrate cu
punere de sigilii.
Organul care aplica sechestrul constata operatiile efectuate printr-un
proces verbal, din care se va lasa cate un exemplar custodelui si debitorului
iar alt exemplar se va depune la instanta.
Masuri premergatoare executarii
Art. 20
In procesele in care s-au recunoscut ori s-au acordat drepturi de orice fel
statului sau organizatiilor socialiste, dispozitivul hotararilor se comunica,
in vederea executarii - dupa caz - organului financiar al comitetului executiv
al sfatului popular din localitatea unde domiciliaza debitorul sau organizatiei
socialiste creditoare.
Comunicarea se face in instanta in fata careia hotararea devine executorie,
trimitindu-se odata cu dispozitivul hotararii ce se executa si copie dupa
procesele verbale incheiate la aplicarea masurilor asiguratorii.
In cazul cand s-a luat inscriptie ipotecara potrivit art. 18 alin. 1, se va
arata in comunicare si aceasta.
Adresa instantei cuprinzand comunicarea dispozitivului constituie titlu
executor.
Prin aceeasi adresa pot fi comunicate mai multe dispozitive.
In ce priveste impozitele, taxele si amenzile fiscale, titlul executor il
constituie actul, aprobat de organul competent, prin care se stabileste
impozitul, taxa sau amenda datorata.
In cazul celorlalte venituri bugetare, titlul executor il constituie actul
prin care s-a stabilit suma de plata la buget.
Art. 21
Numele persoanelor condamnate la pedeapsa confiscarii totale sau partiale a
averii se afiseaza pe usa instantei in fata careia hotararea devine executorie,
cu mentiunea dreptului creditorilor de a lua cunostinta de dosarul executarii.
Un extras dupa hotararea de condamnare se pastreaza la tribunalul popular
in circumscriptia caruia si-a avut ultimul domiciliu condamnatul.
Daca hotararea a devenit executorie in fata altei instante, extrasul se
trimite tribunalului popular prevazut la alineatul precedent.
Art. 22
Executarea creantelor banesti este precedata de o instiintare de plata,
comunicata debitorului de catre organul de executare cu trei zile inainte de
ziua fixata pentru executare.
Pentru debitele din impozite si taxe, care se datoreaza la termene fixe si
pentru care instiintarea de plata s-a facut inainte de expirarea termenului,
sechestrul se poate infiinta fara alta instiintare, indata dupa indeplinirea
termenului.
De asemenea, se executa fara instiintarea prevazuta la alineatul 1 amenzile
si despagubirile civile in materie de contraventii, in toate cazurile cand in
cauza nu s-au pronuntat hotarari judecatoresti.
Cand suma de plata este constatata prin hotarare judecatoreasca, iar
debitorul s-a prezentat, fie chiar o singura data in cursul judecarii cauzei,
nu se va face instiintare de plata decat daca organizatia socialista creditoare
o cere.
Executarea despagubirilor pentru prejudicii cauzate prin infractiuni se
face fara instiintare prealabila.
Art. 23
Cand se urmaresc bunuri imobile, organul de executare va face debitorului,
cu trei zile inainte de inceperea executarii, instiintare de plata,
dispozitiile art. 22 alin. 2-5 inclusiv nefiind aplicabile.
Instiintarea de plata cuprinde:
- un extras al titlului executor atunci cand nu se alatura acest extras;
- datele necesare pentru identificarea imobilului urmarit;
- aratarea ca in caz de neplata imobilul va fi valorificat potrivit art. 31
pct. II;
- data si semnatura organului de executare.
Art. 24
Un exemplar al instiintarii de plata se trimite tribunalului popular in
raza caruia domiciliaza debitorul, odata cu instiintarea debitorului conform
articolului precedent.
Instiintarile de plata se trec, indata ce sunt primite de tribunal, intr-un
registru special.
Art. 25
Creditorii condamnatului la pedeapsa confiscarii averii ori ai debitorului
sunt obligati sa-si anunte pretentiile organului de executare intr-un termen de
30 de zile care curge, in cazul confiscarii, de la afisarea prevazuta la art.
21, iar in celelalte cazuri de la trecerea instiintarii de plata in registrul
special prevazut la art. 24.
Daca, potrivit legii, nu se face afisare nici instiintare de plata,
creditorii nu sunt obligati sa-si anunte in prealabil pretentiile.
Executarea prin poprire
Art. 26
Cand executarea se face prin poprire, chiar pentru sume mai mici de 500
lei, organizatia socialista creditoare va infiinta poprirea, fara prealabila
instiintare de plata, printr-o adresa care va fi trimisa tertului poprit,
impreuna cu o copie de pe titlul executor. Odata cu aceasta comunicare, va fi
instiintat si debitorul de masura luata.
In materie de contraventii, adresa de instiintare a popririi se face:
- de organele prevazute la art. 30 alin. 1 lit. a si b din decretul nr.
184/1954 republicat la 28 mai 1955 in ce priveste amenzile si despagubirile
civile stabilite pe baza de tarif;
- de organizatia socialista careia i s-a admis actiunea pentru despagubiri,
in celelalte cazuri.
Poprirea nu este supusa validarii.
Poprirea, infiintata ca masura de asigurare, devine executorie prin
comunicarea titlului executor tertului poprit si instiintarea debitorului
despre aceasta, de catre organizatia socialista creditoare.
Copiile de pe titlurile executorii ce se comunica de organizatiile
socialiste creditoare vor fi certificate de acestea.
Daca poprirea priveste sume datorate pe baza incheierilor date conform art.
19 din decretul nr. 184/1954 si a proceselor verbale prevazute de art. 35 din
acelasi decret, se vor atasa extrase certificate de pe aceste acte.
Tertul poprit este obligat ca, in termen de 5 zile de la comunicarea ce i
se face potrivit alin. 1 si 4, sa instiinteze organizatia socialista creditoare
daca datoreaza sau nu vreo suma de bani debitorului.
Impotriva popririi se pot face contestatii la tribunalul in circumscriptia
caruia isi are sediul sau domiciliul tertul poprit.
Termenul, in care pot fi introduse contestatii de catre debitor ori tertul
poprit, este de 5 zile de la primirea comunicarii sau instiintarii prevazute la
alineatul 1.
Pe baza contestatiei, instanta poate suspenda executarea, chiar fara
cautiune, pronuntindu-se in cel mult 3 zile de la primirea cererii.
Daca poprirea a fost infiintata de organele prevazute la art. 3 din
prezentul decret, ori de art. 30 din decretul nr. 184/1954, la judecarea
contestatiei se citeaza si comitetul executiv al sfatului popular in raza
caruia isi are sediul sau domiciliul tertul poprit.
Tertul poprit este obligat ca, dupa cinci zile de la infiintarea popririi
sau de la scadenta datoriei daca scadenta este posterioara infiintarii
popririi, sa consemneze la C.E.C. suma de bani retinuta si sa trimita recipisa
organizatiei creditoare.
Valoarea recipisei nu va putea fi incasata decat dupa expirarea termenului,
in care pot face contestatii tertul poprit sau debitorul.
Daca sumele datorate debitorului sunt poprite de mai multi creditori,
tertul poprit va anunta despre aceasta pe creditori si - daca ei nu se inteleg
asupra impartirii sumelor retinute - va depune recipisele de consemnare la
tribunalul popular in circumscriptia caruia isi are sediul sau domiciliul
tertul poprit.
Instanta va proceda la distribuirea sumelor, la cererea oricarui interesat,
ordinea de preferinta a creditorilor fiind aceea prevazuta de art. 33.
Comunicarile si instiintarile prevazute in acest articol se fac prin
scrisoare recomandata.
Art. 27
In cazul cand tertul poprit nu face organizatiei socialiste creditoare
comunicarea prevazuta la alineatul 7 al articolului precedent, sau cand in
instiintarea facuta arata ca nu datoreaza vreo suma de bani debitorului
urmarit, ca si atunci cand nu se fac retineri, tribunalul, in circumscriptia
caruia isi are sediul sau domiciliul tertului poprit, sesizat de oricare
interesat, va cita de urgenta pe creditorii urmaritori, pe debitori si pe
tertul poprit si daca din probele administrate va rezulta ca tertul poprit este
datornicul debitorului, va mentine poprirea in limitele pe care le va stabili,
iar in caz contrar o va desfiinta. Hotararea prin care se mentine poprirea,
ramasa definitiva, obliga pe tertul poprit la plata fata de creditorii
urmaritori, in conditiile fixate de instanta.
Prin aceeasi hotarare, se va pronunta si o amenda civila pana la 500 lei
impotriva angajatilor organizatiilor socialiste din vina carora nu s-au facut
comunicarile, ori nu s-au efectuat retinerile prevazute de articolul precedent.
Art. 28
Deci debitorii au venituri cunoscute, pe seama carora creanta poate fi
realizata in cursul anului financiar pentru debitele ce se urmaresc prin
organele prevazute la art. 3 si intr-un interval de 12 luni pentru celelalte
debite, urmarirea se face in primul rand prin poprire.
Pentru datoriile pana la 1000 lei inclusiv, ale salariatilor si
pensionarilor, executarea prin poprire este obligatorie in cazurile cand datele
necesare pentru a infiinta poprirea sunt cunoscute iar salariul ori pensia nu
sunt grevate de alte urmariri.
Urmarirea bunurilor
Art. 29
Inainte de a se trece la valorificarea bunurilor mobile ale debitorului,
acestea trebuie sechestrate.
Pentru bunurile sechestrate asigurator, nu este necesara o noua sechestrare
pe baza titlului executor.
Art. 30
Procesul verbal de sechestru va cuprinde:
- enuntarea titlului executor in virtutea caruia se face executarea, iar in
cazul impozitelor si taxelor a temeiului executarii;
- numele si prenumele celui care aplica sechestrul, numarul legitimatiei si
calitatea in care lucreaza;
- numele, prenumele si domiciliul partilor, precum si al altor persoane
care au fost de fata la urmarire;
- somatia verbala facuta debitorului ca sa plateasca si raspunsul lui, daca
a fost de fata;
- datele necesare pentru identificarea si stabilirea obiectelor urmarite,
care vor fi astfel determinate incat sa zadarniceasca incercarile de sustragere
sau substituire;
- eventualele obiectii facute de persoanele de fata la aplicarea
sechestrului;
- aratarea locului, zilei si orei cand s-a facut urmarirea.
Art. 31
Bunurile urmarite se valorifica dupa cum urmeaza:
I. Bunurile mobile prin:
a) preluare directa de catre organizatia socialista creditoare in contul
creantei;
b) vanzare directa catre organizatii socialiste;
c) predare spre vanzare in comertul socialist;
d) vanzare la licitatie.
II. Bunurile imobile prin:
a) preluare directa de catre organizatia socialista creditoare;
b) vanzare directa catre organizatii socialiste;
c) vanzare la licitatie;
d) predare fara plata comitetelor executive ale sfaturilor populare.
Terenurile agricole se valorifica numai prin predarea lor fara plata
comitetelor executive ale sfaturilor populare comunale, orasenesti sau de raion
orasenesc, pe teritoriul carora sunt situate; acestea le vor transmite apoi
unor organizatii socialiste din agricultura care au primit autorizatii in acest
scop.
Terenurile, care nu folosesc agriculturii, precum si constructiile pot fi
dobandite de organizatii socialiste fara autorizatie.
Distribuirea pretului
Art. 32
Sumele de bani rezultate din executarea silita se elibereaza creditorilor
urmaritori pana la acoperirea integrala a creantelor, cheltuielilor de judecata
si cheltuielilor de executare, eventuala diferenta se elibereaza debitorului,
in masura in care nu a operat pedeapsa confiscarii averii.
Art. 33
In cazul in care urmarirea silita a fost pornita de mai multi creditori,
organul de executare procedeaza la repartizarea sumei realizate potrivit
urmatoarei ordine de preferinta:
a) cheltuielile facute cu urmarirea bunurilor al caror pret se distribuie;
b) creantele din salarii si alte creante asimilate acestora, sumele
datorate in cadrul asigurarilor sociale de stat, precum si despagubirile pentru
repararea daunelor cauzate prin moarte sau vatamari corporale care au pricinuit
incapacitate de munca;
c) obligatiile de intretinere;
d) creantele statului izvorate din impozite si taxe si alte creante care
privesc bugetul statului, precum si primele de asigurare;
e) rambursarea imprumuturilor bancare;
f) despagubirile pentru repararea pagubelor pricinuite proprietatii
socialiste prin infractiuni;
g) creante provenind din livrari de produse, prestari de servicii si executari
de lucrari;
h) alte creante.
Art. 34
Organul de executare este obligat sa incunostiinteze din oficiu, pentru a
participa la distribuirea pretului, pe creditorii care si-au declarat creantele
conform art. 25, precum si organele financiare ale comitetului executiv al
sfatului popular in raza caruia se afla bunul.
Creditorii care nu au participat la urmarire pot depune titlul lor in
vederea distribuirii, numai pana la intocmirea procesului verbal de distribuire
de catre organul de executare.
Distribuirea sumei se poate face numai dupa trecerea unui termen de 5 zile
de la data cand suma a fost depusa.
Art. 35
In cazul in care creditorii prevazuti la articolul precedent au asupra
bunului vandut drepturi de preferinta conservate, in conditiile prevazute de
lege, la distribuirea sumei rezultata din vanzarea bunului, creantele
respective vor fi platite inaintea creantelor prevazute de art. 33 la literele
g si h.
Creantele garantate prin ipoteca sau gaj, conservate in conditiile legii,
vor fi platite din pretul bunurilor afectate garantiei, cu preferinta chiar
fata de cele prevazute la art. 33 lit. b-h inclusiv daca restul averii
debitorului sau castigul sau din munca asigura satisfacator plata acestor din
urma creante.
Art. 36
Daca executarea poarta asupra unor bunuri cumparate, in rate, in curs de
achitare in conditiile dispozitiilor legale privitoare la vanzarile in rate,
acestea vor putea fi urmarite numai daca restul de pret datorat este platit fie
de catre debitor, fie de catre organizatia socialista creditoare care are
interes la aceasta.
Executarea confiscarii
Art. 37
Pedeapsa confiscarii totale sau partiale a averii debitorului nu impiedica
urmarirea bunurilor confiscate, pentru indestularea creantelor de orice fel
nascute inaintea pornirii procesului penal in care s-a pronuntat confiscarea, a
creantelor care sunt urmarea unor acte incuviintate de organele de urmarire
penala sau de judecata in acelasi proces, a sumelor cuvenite organizatiilor
socialiste pentru repararea pagubelor produse prin infractiuni, cum si a
sumelor datorate bugetului de stat.
In caz de confiscare partiala, pentru indestularea creantelor prevazute la
alineatul precedent se vor urmari mai intai bunurile neconfiscate.
Art. 38
Sumele realizate din vanzarea bunurilor confiscate - mai putin cheltuielile
necesitate de valorificare - se varsa la bugetul de stat, de organul prin care
s-a facut incasarea.
Asupra sumei rezultate din valorificarea bunurilor confiscate pe baza art.
80 din Codul penal si art. 8 din decretul nr. 184/1954 republicat, creditorii
nu pot formula nici o pretentie.
Art. 39
Imobilele confiscate care nu au fost urmarite pentru acoperirea creantelor
prevazute la art. 37, precum si imobilele ramase dupa indestularea acelorasi
creante, se predau de catre organele de executare, delegatului comitetului
executiv al sfatului popular comunal, orasenesc sau de raion orasenesc in raza
caruia sunt situate.
Pentru imobilele neurmarite pana la predarea lor conform alineatului
precedent, creditorii care si-au anuntat pretentiile in conditiile art. 25 vor
putea cere urmarirea in termen de 3 luni de la predare. Dupa expirarea acestui
termen, creditorii nu vor mai putea formula nici o pretentie in legatura cu imobilele
predate, acestea ramanand in administrarea comitetelor executive ale sfaturilor
populare.
Art. 40
Amnistia nu produce efecte asupra executarii pedepsei complimentare a
confiscarii averii, pronuntata prin hotarari ramase definitive anterior amnistiei.
Contestatia la executare
Art. 41
Impotriva actelor de executare, indeplinite in cursul urmaririlor efectuate
potrivit prezentului decret, se poate introduce contestatie la executare.
Contestatia se introduce la tribunalul popular competent potrivit
dispozitiilor Codului de procedura civila.
Cand urmarirea este pornita in baza unei hotarari penale, instanta poate
suspenda executarea in temeiul contestatiei numai cand din inscrisuri
doveditoare cu data certa se invedereaza temeinicia contestatie sau - in lipsa
acestor inscrisuri - daca partea consemneaza cu titlu de cautiune
contravaloarea bunurilor a caror urmarire este contestata, dar nu mai mult
decat valoarea creantei, inclusiv cheltuielile de executare.
Dispozitiile alineatului precedent se aplica si in cazul cand urmarirea
este pornita pentru impozite sau taxe, cu deosebire ca - in lipsa de inscrisuri
doveditoare cu data certa - cautiunea ce se depune este de 30% din valoarea
bunurilor a caror urmarire este contestata, dar nu mai mult decat valoarea
creantei, inclusiv cheltuielile de executare.
La cererea oricarei parti interesate, instanta poate decide - in cadrul
judecarii contestatiei - si asupra impartirii bunurilor comune.
Cand contestatia este admisa dupa executare, bunurile predate fara plata se
inapoiaza celor indreptatiti, iar pentru cele vandute, se restituie pretul de
catre cei care l-au primit.
Art. 42
In contestatiile impotriva executarilor efectuate prin organele prevazute
la art. 3 sau purtand asupra unor bunuri confiscate, instanta va cita si
comitetul executiv al sfatului popular raional sau orasenesc in raza caruia se
gasesc bunurile.
Art. 43
Contestatia la executare se poate introduce:
- pana la eliberarea sau distribuirea pretului in cazurile cand sunt
aplicabile dispozitiile art. 32 si 33;
- pana la predarea bunului, in conditiile prezentului decret, in celelalte
cazuri.
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 44
Dreptul de a cere executarea silita a impozitelor si taxelor se prescrie
prin implinirea unui termen de 5 ani socotit de la ultimul act de urmarire cu
data certa sau, in cazul cand nu s-a pornit urmarirea, de la data inscrierii
debitului in rol.
Art. 45
Prevederile prezentului decret nu sunt aplicabile datoriilor ce se platesc
prin retineri facute angajatilor conform Codului muncii sau altor dispozitii
speciale.
Art. 46
In cazul cand asupra acelorasi bunuri se urmaresc si creante ce se executa
potrivit altor dispozitii legale, executarea se face pentru toate creantele -
chiar daca printre creditori sunt si persoane fizice - in conformitate cu
dispozitiile prezentului decret.
Art. 47
Executarile in curs la punerea in aplicare a prezentului decret se vor
continua potrivit dispozitiilor acestuia de catre organele care le-au inceput,
actele indeplinite anterior ramanand valabile.
Termenele in curs la publicarea decretului se socotesc dupa normele in
vigoare la data cand au inceput sa curga.
Art. 48
Pentru repararea pagubelor produse organizatiilor socialiste prin
infractiuni, vor fi urmarite mai intai bunurile persoanelor fizice vinovate -
in cazul cand sunt solvabile - si numai dupa aceea bunurile organizatiilor
socialiste raspunzatoare civilmente.
Art. 49
La data aparitiei prezentului decret se vor da la scadere:
- debitele inscrise in evidentele organelor financiare ale comitetelor
executive ale sfaturilor populare, restante de peste trei ani si care privesc
persoane ce nu pot fi identificate;
- debitele de orice fel din anii precedenti pana la 10 lei inclusiv.
Art. 50
Organizatiile socialiste pot cere luarea de masuri asiguratorii fara a
depune cautiune.
Art. 51
Dispozitiile prezentului decret, privitoare la executarea silita a
impozitelor si taxelor, se aplica si primelor pentru asigurarile prin efectul
legii.
Art. 52
Dispozitiile art. 12, 13 si 14 din Decretul nr. 387/1952, republicat, sunt
aplicabile creantelor care nu se executa potrivit prezentului decret.
Art. 53
Dispozitiile privitoare la persoanele fizice sunt aplicabile si persoanelor
juridice altele decat organizatiile socialiste.
Art. 54
Modul de valorificare a bunurilor urmarite sau confiscate, inlesnirile de
plata, normele privind cazurile de insolvabilitate sau disparitie, precum si
orice alte masuri pentru aplicarea prezentului decret, se stabilesc prin
hotarare a Consiliului de Ministri.
Art. 55
Legea nr. 269 din 1 aprilie 1942 pentru codul de procedura fiscala, cu
toate modificarile ulterioare, decretul nr. 224 din 12 decembrie 1951 privitor
la urmarirea imobiliara pentru realizarea creantelor statului, decretul nr. 417
din 15 octombrie 1958 pentru luarea unor masuri in vederea recuperarii
pagubelor produse organizatiilor socialiste prin infractiuni si pentru
executarea pedepsei confiscarii averii, cum si orice alte dispozitii contrarii
prezentului decret, se abroga.