DECIZIE Nr. 128*) din 6 decembrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 98 din 15 mai 1996
*) A se vedea Decizia Curtii Constitutionale nr. 28 din 12 martie 1996,
publicata la pag. 4 din acelasi Monitor Oficial.
Antonie Iorgovan - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu -judecator
Ioan Deleanu -judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiilor de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Decretului nr. 221/1960 si ale H.C.M. nr. 792/1960, ridicate de
Bogdan Gheorghe, Bogdan Maria, Barnutiu Stefan si Barnutiu Gabriela in Dosarul
nr. 1.797/C/1995 al Tribunalului Timis si Nagy Francisc Mihai, Nagy Elisabeta,
Rosu Grigore, Surugiu Gheorghe si Surugiu Paula in Dosarul nr. 2.503/C/1995 al
Tribunalului Timis.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 22 noiembrie 1995 si au fost
consemnate in incheierea din aceeasi data, cand partea prezenta - Elena Mihail
- si reprezentantul Ministerului Public au pus concluzii de admitere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru
data de 29 noiembrie 1995, iar apoi pentru 6 decembrie 1995, cand a adoptat
prezenta decizie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine:
Tribunalul Timis - Sectia civila - a sesizat, prin Incheierea din 11 iulie
1995, pronuntata in Dosarul nr. 1.797/C/1995, Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului nr. 221/1960 si
ale H.C.M. nr. 792/1960, invocata de contestatorii Bogdan Maria, Bogdan
Gheorghe, Barnutiu Stefan si Barnutiu Gabriela. Desi cele doua acte normative
sunt atacate in intregul lor, in motivarea exceptiei se arata ca sunt avute in
vedere in special dispozitiile art. 1, 23, 25, 31, 32, 34, 36, 42 si 55 din
Decretul nr. 221/1960 si cele ale art. 1, 13, 15, 39-51 si 77 din H.C.M. nr.
792/1960. Sesizarea formeaza obiectul Dosarului nr. 116C/1995 al Curtii
Constitutionale.
In sustinerea exceptiei se invoca faptul ca dispozitiile legale atacate
sunt contrare prevederilor art. 1 alin. (3), art. 11 alin. (2), art. 20, art.
41 alin. (2), art. 125 alin. (3), art. 135 alin. (1) si ale art. 150 alin. (1)
din Constitutie:
a) art. 1 alin. (3) din Constitutie prevede ca Romania este stat de drept,
democratic si social, astfel incat este neconstitutionala o reglementare
anterioara care consacra o inegalitate intre diferiti titulari ai dreptului de
proprietate privata;
b) invocandu-se dispozitiile art. 11 alin. (2) si ale art. 20 din
Constitutie, se invedereaza ca actele normative atacate sunt contrare si
actelor internationale ratificate de Romania si care deci fac parte din dreptul
intern, indeosebi Conventiei europene a drepturilor omului, care consacra
dreptul la un proces echitabil, si Protocolului aditional, care consacra
garantarea dreptului de proprietate. Aceste dispozitii sunt afectate in conditiile
in care o procedura de executare silita este declansata fara un proces anterior
in care drepturile si obligatiile partilor sa fie clar stabilite;
c) potrivit dispozitiilor art. 135 alin. (1) si ale art. 41 alin. (2) din
Constitutie, statul ocroteste proprietatea, iar proprietatea privata este
ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular, or, prin instituirea unei
proceduri de executare derogatorii fata de dreptul comun, pentru anumiti
titulari ai dreptului de proprietate privata, in raport cu alti titulari ai
aceluiasi drept, se creeaza o inegalitate care este neconstitutionala;
d) Constitutia Romaniei dispune in art. 125 alin. (3) ca normele de
competenta si procedura de judecata sunt stabilite prin lege, iar in art. 72
alin. (3) lit. h), ca organizarea si functionarea instantelor judecatoresti se
stabilesc numai prin lege organica, astfel incat este neconstitutional ca prin
hotarare a Guvernului sa se instituie norme de procedura privind executarea
silita.
Fata de toate aceste argumente, redate in esenta, se solicita declararea
neconstitutionalitatii dispozitiilor legale atacate si constatarea abrogarii
lor in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Intimata, Societatea Comerciala "Banc Post" - S.A., intr-un
memoriu separat, la care se face referire in incheierea de sesizare, apreciaza,
in esenta, ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata, intrucat
executarea silita dupa procedura prevazuta de Decretul nr. 221/1960 si de
H.C.M. nr. 792/1960, procedura speciala, nu contravine ordinii constitutionale,
deoarece aceste dispozitii nu au fost abrogate expres sau tacit, iar Legea nr.
76/1992 confirma aceasta procedura. Se apreciaza, ce asemenea, ca revine
Consiliului Legislativ sa faca propuneri de imbunatatire a intregii legislatii
privind procedura de executare silita.
Tribunalul Timis nu isi exprima in mod clar punctul de vedere asupra
exceptiei invocate, ci apreciaza ca este necesara sesizarea Curtii
Constitutionale.
Printr-o incheiere pronuntata la aceeasi data, 11 iulie 1995, in Dosarul
nr. 2.503/C/1995, Tribunalul Timis sesizeaza Curtea Constitutionala cu o
exceptie de neconstitutionalitate vizand aceleasi dispozitii legale, invocata
de contestatorii Nagy Mihai, Nagy Elisabeta, Rosu Grigore, Surugiu Gheorghe si
Surugiu Paula, sesizare ce formeaza obiectul Dosarului nr. 117C/1995 al Curtii
Constitutionale.
Motivarea invocarii exceptiei de neconstitutionalitate este identica cu cea
din dosarul anterior.
Intimata, Societatea Comerciala "Banc Post" - S.A. apreciaza ca,
fata de tardivitatea contestatiei la executare, nu se impune trimiterea
dosarului la Curtea Constitutionala, care, de altfel, s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 132/1994 cu privire la aceasta exceptie.
Reprezentanta adjudecatoarei, Ghilea Alina Livia, apreciaza ca actele
normative atacate sunt constitutionale si nu se impune trimiterea dosarului la
Curtea Constitutionala, deoarece aceasta, prin Decizia nr. 132/1994, s-a mai
pronuntat cu privire la exceptie.
Tribunalul Sibiu are aceeasi pozitie ca si in dosarul precedent.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte de
vedere Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se retine ca prin Decizia Curtii
Constitutionale nr. 132/1994 s-a statuat, cu valoare de principiu, ca actele
normative atacate sunt in vigoare, ca nu contravin Constitutiei si ca, in
prezent, in sfera lor de aplicare este cuprinsa executarea silita de interes
public, precum si ca executarea silita a titlurilor executorii ale persoanelor
fizice si ale persoanelor juridice de drept privat urmeaza a se efectua
potrivit dispozitiilor de drept comun. In concluzie, se apreciaza ca in
dosarele de fata nu se poate pune problema rezolvarii exceptiilor de
neconstitutionalitate in discutie, ci aceea a aplicarii corecte a dispozitiilor
legale in vigoare, tinand seama de specificul raporturilor juridice deduse
judecatii. Se mai precizeaza ca nu intra in competenta Curtii Constitutionale
controlul H.C.M. nr. 792/1960.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
Deoarece cele doua exceptii, provenind de la aceeasi instanta, vizeaza
aceleasi dispozitii legale, prin incheierea din 22 noiembrie 1995 s-a dispus
conexarea Dosarului nr. 117C/1995 la Dosarul nr. 116C/1995.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, raportul judecatorului-raportor, concluziile
partii prezente si ale reprezentantului Ministerului Public, concordanta
dispozitiilor legale atacate cu Constitutia, precum si cu dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine:
Desi este vorba de acte normative anterioare Constitutiei, Curtea este
competenta sa se pronunte asupra exceptiilor, in temeiul art. 26 alin. (3) teza
1 din Legea nr. 47/1992, deoarece pe baza lor s-au stabilit raporturi juridice
dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991. Pe de alta parte, Tribunalul
Timis nu s-a pronuntat in baza art. 150 alin. (1) din Constitutie, ci a
considerat necesara sesizarea Curtii Constitutionale. Faptul ca se ataca si o
hotarare a Guvernului (Consiliului de Ministri), care in mod obisnuit nu intra
sub incidenta controlului Curtii potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, nu
este de natura sa atraga necompetenta Curtii, deoarece ea a fost emisa in
aplicarea Decretului nr. 221/1960, act normativ anterior Constitutiei din anul
1991, cu valoare de lege si solutia pronuntata cu privire la acesta se extinde
in mod automat si asupra hotararii, chiar daca Curtea nu se pronunta in mod
expres cu privire la ea.
Pe fond, este de retinut ca prin Decizia nr. 132/1994, definitiva prin
nerecurare, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate privind
dispozitiile art. 31 si art. 32 din Decretul nr. 221/1960 si ale art. 39-51 din
H.C.M. nr. 792/1960. Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea a retinut, in
esenta, ca art. 41 alin. (2) din Constitutie nu pune semnul egalitatii intre
proprietatea privata si proprietatea publica in ceea ce priveste protectia
juridica, astfel incat instituirea de catre legiuitor a unei proceduri de
executare diferita de cea de drept comun, daca se refera la alte situatii decat
cele avute in vedere de art. 41 alin. (2), nu poate fi considerata contrara
Constitutiei. La speta, fata de dispozitiile Decretului nr. 371/1958, s-a
apreciat ca C.E.C. are configuratia unei institutii de stat, deci de interes
public, si nu de societate comerciala, unitate economica privata, astfel incat,
fata de posibilitatea instituirii unei proceduri executionale diferite de cea
de drept comun, in masura in care nu se incalca dispozitiile Constitutiei,
exceptia de neconstitutionalitate a fost respinsa.
In considerentele deciziei s-a mai apreciat ca in cazul regiilor autonome
si al societatilor comerciale, fiind vorba de proprietate privata, chiar daca
statul este actionar unic sau majoritar, dispozitiile Decretului nr. 221/1960
nu mai sunt incidente si se impune aplicarea normelor de drept comun. De
asemenea, in legatura cu faptul daca trebuie sa se urmeze aceeasi procedura de
executare in toate cazurile, s-a retinut ca art. 41 alin. (2) din Constitutie
are in vedere ocrotirea in mod egal a proprietatii private, indiferent de
titular, si deci se refera la ocrotirea in mod egal a proprietatii apartinand
persoanelor fizice si persoanelor juridice de drept privat, precum si la
ocrotirea bunurilor ce formeaza obiectul proprietatii private a statului.
Asadar, Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 132/1994 in sensul ca
dispozitiile Decretului nr. 221/1960 si cele ale H.C.M. nr. 792/1960 sunt
constitutionale si, in consecinta, nu sunt abrogate potrivit art. 150 alin. (1)
din Constitutie, avand insa in vedere caracterul institutiei in discutie - Casa
de Economii si Consemnatiuni. In considerentele deciziei s-a apreciat ca
existenta Decretului nr. 221/1960 se mai justifica in unele situatii. De la pronuntarea
deciziei nu au intervenit elemente noi care sa duca la o alta interpretare.
In cauzele de fata se pune insa problema aplicarii dispozitiilor Decretului
nr. 221/1960 la raporturi executionale civile in care una dintre parti,
pretinsul creditor, este persoana juridica de drept privat, iar cealalta parte,
pretinsul debitor, este persoana fizica. Executarea silita s-a pornit in
temeiul dispozitiilor Decretului nr. 221/1960, care in art. 1 stabileste ca
prevederile sale se aplica si pentru urmarirea silita a bunurilor si
veniturilor persoanelor fizice pentru realizarea creantelor banesti ale
organizatiilor socialiste constatate prin titluri executorii. Insa, cum dupa
decembrie 1989, prin acte normative succesive, unitatile economice de stat sau
cooperatiste au fost reorganizate, iar succesoarele lor - regii autonome,
societati comerciale etc.- nu mai pot fi calificate ca organizatii socialiste,
dispozitiile Decretului nr. 221/1960 referitoare la organizatiile socialiste
nu-si mai pot gasi aplicare. Este o aplicare a regulii ubi cessat ratio legis,
ibi cessat lex.
De altfel, Constitutia, cat si actele normative de dupa decembrie 1989, nu
se mai refera la organizatii socialiste. Mai mult, mentionatele dispozitii din
Decretul nr. 221/1960 sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (4) din
Constitutie, care stabilesc ca proprietatea privata este ocrotita in mod egal
de lege, indiferent de titular, si deci nu ingaduie nici diferentierea pe care
Decretul nr. 221/1960, anterior legii fundamentale, a consacrat-o pentru
organizatiile socialiste, transformate in prezent in persoane juridice de drept
privat. Asa fiind, dispozitiile Decretului nr. 221/1960 nu s-ar mai putea,
desigur, aplica nici persoanelor juridice de drept privat care nu existau
inainte de decembrie 1989, cum ar fi bancile comerciale, ca in cauza de fata.
In consecinta, Curtea constata ca dispozitiile Decretului nr. 221/1960
referitoare la urmarirea silita a bunurilor si veniturilor persoanelor fizice
pentru realizarea creantelor banesti constatate prin titluri executorii sunt
contrare legii fundamentale si, in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie,
deci abrogate, astfel incat exceptiile de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
admise. Executarea silita a creantelor fostelor organizatii socialiste, ca si a
oricaror persoane juridice de drept privat urmeaza sa se faca potrivit normelor
de drept comun in materie.
Deoarece potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea este competenta
sa solutioneze numai exceptiile de neconstitutionalitate vizand legi sau
ordonante, ea nu este indreptatita sa se pronunte asupra H.C.M. nr. 792/1960.
Este insa de observat ca dispozitiile acestui act normativ, fiind norme de
aplicare a Decretului nr. 221/1960, au devenit caduce in ce priveste executarea
creantelor banesti ale organizatiilor socialiste constatate prin titluri
executorii.
Fata de aceste considerente si vazand si dispozitiile art. 144 lit. c) si
ale art. 150 alin. (1) din Constitutie, precum si dispozitiile art. 13 alin.
(1) lit. A.c) si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului nr.
221/1960, ridicate de Bogdan Gheorghe, Bogdan Maria, Barnutiu Stefan si
Barnutiu Gabriela in Dosarul nr. 1.797/C/1995 si de Nagy Francisc Mihai, Nagy
Elisabeta, Rosu Grigore, Surugiu Gheorghe si Surugiu Paula in Dosarul nr.
2.503/C/1995, ambele ale Tribunalului Timis si constata ca dispozitiile
acestuia, referitoare la executarea silita impotriva persoanelor fizice a
creantelor banesti ale organizatiilor socialiste, sunt abrogate potrivit art.
150 alin. (1) din Constitutie, in prezent fostelor organizatii socialiste
fiindu-le aplicabile normele de drept comun in materie.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 6 decembrie 1995.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Antonie Iorgovan
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu