Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 811 din 17 octombrie 1995

privind aprobarea "I.M.L. 1 - 95 - Instructiuni de metrologie legala - Transmiterea unitatii de masura" si "I.M.L. 2 - 95 - Instructiuni de metrologie legala - Aprobarea de model"

ACT EMIS DE:                GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 246 din 30 octombrie 1995


SmartCity3


    In aplicarea prevederilor art. 37 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobata prin Legea nr. 11/1994,

    Guvernul Romaniei hotaraste:

    Art. 1
    Se aproba "I.M.L. 1 - 95 - Instructiuni de metrologie legala - Transmiterea unitatii de masura" si "I.M.L. 2 - 95 - Instructiuni de metrologie legala - Aprobarea de model", prevazute in anexele nr. 1 si 2 ce fac parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 2
    Instructiunile prevazute la art. 1 intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei.
    Incepand cu aceeasi data se abroga Normele tehnice de metrologie N.T.M. 0-1-79 - Transmiterea unitatilor de masura si N.T.M. 0-3-81 - Metrologia acordarii aprobarii de model, aprobate prin ordinele nr. 288/1979 si nr. 100/1981 emise de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, prevederile Ordinului nr. 28/1989 si ale Ordinului nr. 205/1991, emise de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor, respectiv de Comisia Nationala pentru Standarde, Metrologie si Calitate, precum si orice alte dispozitii contrare.

                      PRIM-MINISTRU
                     NICOLAE VACAROIU

                            Contrasemneaza:
                            Ministrul cercetarii
                            si tehnologiei,
                            Doru Dumitru Palade

                            Ministru de stat,
                            ministrul finantelor,
                            Florin Georgescu


    ANEXA 1


                     I.M.L. 1-95
INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA - TRANSMITEREA UNITATILOR DE MASURA

    CAP. 1
    Prevederi generale

    1. Uniformitatea masurarilor, in Romania, se asigura prin folosirea de catre toti utilizatorii, in toate imprejurarile, a Sistemului International de Unitati (SI), adoptat de Conferinta Generala de Masuri si Greutati si recomandat de Organizatia Internationala de Metrologie Legala (O.I.M.L.).
    2. In domeniile de interes public si in actele oficiale, folosirea Sistemului International de Unitati de masura este obligatorie.
    3. Transmiterea unitatilor de masura se realizeaza prin operatiuni tehnice de etalonare sau verificare metrologica a mijloacelor de masurare, avand ca referinta etaloane, atestate ca atare, din Sistemul National de Etaloane, in vederea asigurarii uniformitatii si trasabilitatii masurarilor.
    Trasabilitatea constituie proprietatea rezultatului unei masurari, etalonari sau verificari de a putea fi raportat la unitatile de masura furnizate de etaloanele nationale sau internationale, printr-o succesiune de operatiuni de transmitere a unitatii de masura de la acestea la mijlocul de masurare cu care a fost obtinut rezultatul respectiv.
    4. Transmiterea unitatilor de masura si asigurarea uniformitatii si trasabilitatii masurarilor, in Romania, se realizeaza, sub coordonarea si supravegherea Biroului Roman de Metrologie Legala, in laboratoare de metrologie autorizate si/sau acreditate de acesta, conform schemei de principiu din prezenta anexa, care face parte integranta din prezentele instructiuni.
    5. Toate persoanele fizice si juridice din Romania au acces nediscriminatoriu la unitatile de masura.
    Cheltuielile ocazionate de transmiterea unitatilor de masura se suporta anticipat de catre solicitanti.

    CAP. 2
    Etalonari si verificari metrologice

    6. Prin operatiunea de etalonare metrologica se determina relatia dintre valorile indicate de un mijloc de masurare si valorile corespunzatoare indicate de un etalon care masoara aceeasi marime, in conditii si cu o incertitudine de masurare specificate. Rezultatele etalonarii se consemneaza intr-un certificat de etalonare de catre personalul laboratorului care a efectuat operatiunea, sub raspunderea acestuia.
    7. Prin operatiunea de verificare metrologica se constata daca un mijloc de masurare satisface prevederile normelor de metrologie legala, ale standardelor sau ale altor reglementari care ii sunt aplicabile. Rezultatul verificarii se concretizeaza prin decizia admis, atunci cand mijlocul de masurare corespunde integral reglementarilor, sau prin decizia respins, in caz contrar. Aceasta decizie se consemneaza intr-un buletin de verificare, de catre personalul laboratorului care a efectuat operatiunea, sub raspunderea acestuia.
    8. Etalonarile si verificarile metrologice se executa, de regula, in laboratoare de metrologie, unde sunt asigurate conditiile tehnice si de mediu necesare.
    Etalonarea sau verificarea mijloacelor de masurare netransportabile din cauza gabaritelor sau a greutatilor mari ori care se pot deregla in timpul transportului se executa la locul de utilizare, cu asigurarea conditiilor necesare.
    9. Etalonarea sau verificarea metrologica poate fi initiala sau ulterioara.
    Etalonarea sau verificarea initiala se efectueaza asupra mijloacelor de masurare noi sau care nu au mai fost supuse unei asemenea operatiuni pe teritoriul national.
    Etalonarea sau verificarea ulterioara se efectueaza asupra mijloacelor de masurare care au parcurs o anumita perioada de exploatare, si anume: periodic, dupa reparare sau, in cazuri deosebite, dupa modificare. Cazurile deosebite se refera la situatiile cand mijlocul de masurare a fost implicat intr-un incident care sa-i influenteze caracteristicile sau cand exista indicii ca masurarile ar putea fi incorecte.
    10. Trasabilitatea etalonarii sau a verificarii se atesta prin indicarea, in certificatele de etalonare, respectiv in buletinele de verificare, a etaloanelor din Sistemul National de Etaloane care au servit ca referinta in cadrul operatiunilor respective.

    CAP. 3
    Transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare supuse controlului metrologic obligatoriu al statului

    11. Mijloacele de masurare utilizate in domeniile de interes public si nominalizate in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse controlului metrologic al statului, denumite, in continuare, mijloace de masurare reglementate, sunt supuse obligatoriu transmiterii unitatilor de masura, in conformitate cu prevederile prezentelor instructiuni.
    12. Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare reglementate se executa, in conformitate cu prevederile normelor de metrologie legala care le sunt aplicabile, in laboratoarele de metrologie din structura Biroului Roman de Metrologie Legala. Etalonarea si verificarea metrologica se pot executa si in alte laboratoare autorizate de Biroul Roman de Metrologie Legala.
    13. Mijloacele de masurare-etalon sunt supuse obligatoriu fie etalonarii, fie verificarii metrologice. La cerere, etaloanele pot fi supuse ambelor operatiuni.
    Mijloacele de masurare reglementate, de lucru, se supun obligatoriu verificarii metrologice. In situatii speciale, ele pot fi, in mod suplimentar, supuse si etalonarii.
    14. Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare reglementate se executa obligatoriu asupra fiecarui exemplar de mijloc de masurare. Verificarea metrologica prin metode statistice se efectueaza numai in cazurile special prevazute in normele de metrologie legala sau in cazul in care producatorul are un sistem de asigurare a calitatii atestat si proceduri de control statistic aprobate de Biroul Roman de Metrologie Legala.
    15. Se accepta prezentarea la etalonare sau verificare metrologica initiala numai a mijloacelor de masurare care au aprobare de model sau care sunt exceptate oficial de la aprobarea de model.
    16. Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se efectueaza obligatoriu asupra tuturor categoriilor de mijloace de masurare reglementate, respectiv:
    - mijloacele de masurare noi, produse in tara sau importate inainte de intrarea in exploatare;
    - mijloacele de masurare importate, care au mai fost utilizate ori au fost reconditionate si care indeplinesc toate celelalte conditii necesare pentru a fi acceptate la etalonare sau verificare.
    17. Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se executa:
    a) in laboratoare de metrologie autorizate, pentru mijloacele de masurare la care, in lista oficiala, nu se prevede obligativitatea executarii acestei operatiuni la locul de utilizare; operatiunea se executa obligatoriu inainte de livrare si asigurarea ei constituie obligatia producatorului autohton sau a importatorului, care suporta anticipat cheltuielile aferente;
    b) la locul de utilizare a mijlocului de masurare, in cazurile prevazute ca atare in lista oficiala, de catre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate in acest sens. Operatiunea se executa obligatoriu inainte de punerea in functiune si constituie obligatia detinatorului, care suporta anticipat cheltuielile aferente. Decizia admis la verificare constituie conditie de receptie.
    18. Etalonarea sau verificarea metrologica periodica a mijloacelor de masurare reglementate se efectueaza obligatoriu in interiorul termenelor si cu respectarea celorlalte conditii prevazute in lista oficiala, in laboratoarele de metrologie autorizate. Prezentarea la etalonare sau verificare metrologica periodica a mijloacelor de masurare constituie obligatia detinatorului, care suporta anticipat cheltuielile aferente.
    In situatia cand au avut loc incidente care sa afecteze corecta functionare a mijloacelor de masurare sau cand, datorita frecventei mari de utilizare, a regimurilor grele de exploatare ori a altor cauze, nu mai exista garantia unor masurari corecte, detinatorul are obligatia de a prezenta mijloacele de masurare respective la etalonare sau verificare, sau de a le scoate din uz imediat ce se constata asemenea situatii, indiferent de data expirarii termenului de valabilitate a etalonarii sau verificarii anterioare.
    19. Etalonarea sau verificarea metrologica dupa reparare sau modificare, precum si dupa instalarea categoriilor de mijloace de masurare la care reglementarile prevad ca aceste operatiuni sa se efectueze dupa ce au fost instalate, se efectueaza de catre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate, inainte de punerea in functiune. In aceste cazuri, prezentarea la etalonare sau verificare metrologica constituie obligatia celor care au efectuat repararea, modificarea sau instalarea. Decizia admis la verificare constituie conditie de receptie a lucrarii.
    20. Mijloacele de masurare reglementate, admise ca urmare a operatiunilor de transmitere a unitatilor de masura, se sigileaza si se marcheaza cu marca metrologica de verificare de catre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate care a efectuat aceste operatiuni in conformitate cu prevederile instructiunilor si normelor de metrologie legala care le sunt aplicabile.
    Mijloacele de masurare respinse la verificarea metrologica se sigileaza de catre personalul laboratorului de metrologie care a efectuat operatiunea, astfel incat mijloacele respective sa nu poata fi utilizate, fara violarea sigiliului.
    Ruperea sigiliului se poate face, pe baza de proces-verbal, de catre personalul atelierelor de reparatii autorizate sau de catre cei care procedeaza la casare sau scoatere din uz. Un exemplar al procesului - verbal este prezentat la laboratorul de metrologie in care se efectueaza verificarea metrologica dupa reparatie, respectiv organului teritorial de metrologie pentru scoatere din evidenta a mijlocului de masurare casat sau scos din uz.
    Mijloacele de masurare declasate ca urmare a verificarii metrologice pot fi utilizate in conditiile prevederilor pct. 21 si 22 din prezentele instructiuni.
    21. Nu sunt supuse transmiterii obligatorii a unitatilor de masura mijloacele de masurare:
    - expuse in muzee, standuri demonstrative sau expozitii;
    - aflate in tranzit pe teritoriul national;
    - montate pe mijloace de transport neinmatriculate in Romania;
    - aflate in stare de conservare;
    - destinate uzului personal, casnic sau didactic;
    - care nu se utilizeaza in domeniile de interes public.

    CAP. 4
    Transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare care nu sunt supuse controlului metrologic obligatoriu al statului

    22. Mijloacele de masurare care nu sunt utilizate in domeniile de interes public sau care nu sunt incluse in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse controlului metrologic al statului, denumite, in continuare, mijloace de masurare nereglementate, nu se supun obligativitatii transmiterii unitatilor de masura.
    Aceasta prevedere nu scuteste de raspundere persoanele fizice sau juridice carora li se impune, prin alte reglementari legale, obligativitatea transmiterii unitatilor de masura sau din cauza carora, prin neasigurarea transmiterii unitatilor de masura la mijloacele de masurare pe care le detin sau le utilizeaza, s-au produs evenimente care afecteaza valori materiale sau sociale.
    In cazul mijloacelor de masurare care figureaza in lista oficiala, dar nu sunt utilizate in domeniile de interes public, utilizatorii sunt obligati sa inscriptioneze la loc vizibil pe acestea: "Interzisa utilizarea in..." (se va mentiona, dupa caz, domeniul de interes public respectiv).
    23. Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare nereglementate se executa in conformitate cu normele tehnice de metrologie, standardele sau alte reglementari specificate de beneficiarii acestor operatiuni, in laboratoarele de metrologie acreditate de Biroul Roman de Metrologie Legala.
    24. Mijloacele de masurare nereglementate pot fi etalonate, verificate metrologic sau supuse ambelor operatiuni, in conformitate cu solicitarea beneficiarului.
    In documentele eliberate ca urmare a efectuarii acestor operatiuni se va mentiona normativul in conformitate cu care a fost efectuata operatiunea sau cerintele beneficiarului.

    CAP. 5
    Sanctiuni

    25. Nerespectarea prevederilor specificate la pct. 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 si 22 din prezentele instructiuni constituie contraventii si se sanctioneaza conform art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.

    CAP. 6
    Prevederi finale si tranzitorii

    26. In vederea aplicarii prezentelor instructiuni, Biroul Roman de Metrologie Legala emite proceduri specifice in termen de 30 de zile de la data publicarii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei.
    27. Pana la elaborarea normelor de metrologie legala pentru etalonare sau verificare metrologica a mijloacelor de masurare reglementate, transmiterea unitatilor de masura la aceste mijloace se efectueaza in conformitate cu normele tehnice de metrologie in vigoare sau cu alte reglementari nationale sau internationale, stabilite prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala.
    28. Mijloacele de masurare reglementate care, la data intrarii in vigoare a prezentelor instructiuni, nu au aprobare de model, dar au fost supuse anterior operatiunilor de etalonare sau verificare metrologica, pot fi acceptate, in continuare, la etalonare sau verificare.
    29. Documentele emise sau marcile metrologice aplicate ca urmare a unor operatiuni de transmitere a unitatilor de masura, efectuate in alte tari, au valabilitate in Romania numai dupa o prealabila recunoastere a lor de catre Biroul Roman de Metrologie Legala, ca urmare a incheierii unor conventii internationale in acest sens.

               SCHEMA DE PRINCIPIU
     a transmiterii unitatilor de masura in Romania
 ............................................................................
 .                  --------------------------                               .
 .                  | ETALOANE INTERNATIONALE |                              .
 .                  ---------------------------                              .
 .                            |                                              .
 LABORATOARE                  |                                              .
 SI ETALOANE             --------------                                      .
 DE DEFINITIE           |    BIROUL   |                                      .
 .                      |INTERNATIONAL|                                      .
 .                      |  DE MASURI  |                                      .
 .                      | SI GREUTATI |                                      .
 .                      ---------------                                      .
 .............................|...............................................
                              |
 .............................|...............................................
 .                    ---------------------                                  .
 .                    | ETALOANE NATIONALE |                                 .
 .                    ----------------------                                 .
 LABORATOARE                   |                                             .
 SI ETALOANE                   |                                             .
 PRIMARE                 ---------------                                     .
 .                       |  INSTITUTUL |                                     .
 .                       |   NATIONAL  |                                     .
 .                       |      DE     |                                     .
 .                       |  METROLOGIE |                                     .
 .                       ---------------                                     .
 ..............................|..............................................
                               |
 ..............................|..............................................
 .                    -----------------------                                .
 .                    | ETALOANE TERITORIALE |                               .
 .                    |    (REGIONALE)       |                               .
 .                    ------------------------                               .
 .                               |                                           .
 .                               |                                           .
 .                 ---------------------------------------                   .
 .                 |                                     |                   .
 .           ------------                         --------------             .
 .           |INSTITUTUL |                        | LABORATOARE |            .
 .           | NATIONAL  |                        | TERITORIALE |            .
 .           |    DE     |                        |     ALE     |            .
 LABORATOARE | METROLOGIE|                        |   B.R.M.L.  |            .
 SI ETALOANE -------------                         --------------            .
 SECUNDARE         |                                      |                  .
 .                 |                                      |                  .
 .                 ----------------------------------------                  .
 .                                   |                                       .
 .                                   |                                       .
 .             ---------------------------------------------------           .
 .             | ------------------------  ---------------------- |          .
 .             | | ETALOANE TERITORIALE |  | ETALOANE DE FIRMA  | |          .
 .             | |    (JUDETENE)        |  |                    | |          .
 .             | ------------------------  ---------------------- |          .
 .             |          |                           |           |          .
 .             |   ----------------           ---------------     |          .
 .             |   |  LABORATOARE |           |  LABORATOARE |    |          .
 .             |   | TERITORIALE  |           |  AUTORIZATE  |    |          .
 .             |   |     ALE      |           |   SI/SAU     |    |          .
 .             |   |  B. R. M. L. |           |  ACREDITATE  |    |          .
 .             |   |              |           | ALE FIRMELOR |    |          .
 .             |   ----------------           ----------------    |          .
 .             |      |   ------|                      |          |          .
 .             |      |   |     |-----------------|    |          |          .
 ..............|......|...|.......................|....|..........|...........
               |      |   |                       |    |          |
 ..............|......|...|.......................|....|..........|...........
 .             |      |   |                       |    |          |          .
 .           -------------------------        -------------------------      .
 .           | MIJLOACE DE MASURARE  |        | MIJLOACE DE MASURARE  |      .
MIJLOACE     |  SUPUSE CONTROLULUI   |        |  NESUPUSE CONTROLULUI |      .
SI MASURARE  |OBLIGATORIU AL STATULUI|        |OBLIGATORIU AL STATULUI|      .
DIN DIVERS   -------------------------        -------------------------      .
DOMENII                   |                              |                   .
DE ACTIVITATE             |                              |                   .
 .                 -----------------                ----------------         .
 .                |  MASURARI DE   |                |  MASURARI   |          .
 .                | INTERES PUBLIC |                |   DIVERSE   |          .
 .                ------------------                ----------------         .
 .............................................................................


    ANEXA 2


                 I.M.L. 2-95
    INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA - APROBAREA DE MODEL

    CAP. 1
    Prevederi generale

    1. Prezentele instructiuni de metrologie legala stabilesc conditiile in care se exercita controlul metrologic al statului prin aprobarea de model al mijloacelor de masurare produse sau importate in Romania, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
    2. Prin aprobarea de model, Biroul Roman de Metrologie Legala atesta conformitatea unui tip de mijloc de masurare cu prevederile normelor de metrologie legala in vigoare si confera producatorului dreptul de a construi sau de a fabrica, in scopul comercializarii si utilizarii in Romania, a tipului de mijloc de masurare respectiv.
    3. In absenta unor norme de metrologie legala specifice, Biroul Roman de Metrologie Legala acorda aprobari de model prin raportare la prevederile recomandarilor internationale ale Organizatiei Internationale de Metrologie Legala sau standardelor internationale, nationale si profesionale, in masura in care acestea nu contravin principiilor generale ale metrologiei legale si legislatiei romanesti.
    4. Persoanele care participa la activitati legate de aprobarea unui model trebuie sa asigure confidentialitatea informatiilor referitoare la constructia mijlocului de masurare si la tehnologiile de fabricatie, cu exceptia celor destinate publicarii.

    CAP. 2
    Mijloacele de masurare supuse aprobarii de model

    5. Se supun aprobarii de model:
    a) mijloacele de masurare care figureaza in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse controlului metrologic al statului, publicata de Biroul Roman de Metrologie Legala;
    b) dispozitivele suplimentare sau auxiliare, daca acestea pot influenta rezultatele masurarilor executate cu mijloacele de masurare carora le sunt asociate.
    6. Se excepteaza de la prevederile pct. 5:
    a) mijloacele de masurare pentru care normele de metrologie legala specifice prevad in mod expres exceptarea de la aprobarea de model;
    b) mijloacele de masurare pentru care, desi figureaza in lista oficiala, producatorii sau importatorii declara la Biroul Roman de Metrologie Legala ca nu intentioneaza sa le fabrice sau sa le importe in scopul utilizarii in domeniile de interes public;
    c) mijloacele de masurare care se fabrica sau se importa in baza unor conditii tehnice si metrologice acceptate de ambele parti ale unei tranzactii comerciale, daca rezultatele masurarii nu afecteaza interesul public;
    d) mijloacele de masurare care se aduc in tara, in cantitati nesemnificative, de catre persoanele fizice sau juridice care urmeaza sa le utilizeze in exclusivitate;
    e) alte mijloace de masurare, in situatii speciale, bine justificate de solicitanti.
    7. Pentru fiecare dintre situatiile prevazute la pct. 6 lit. b), c), d) si e), Biroul Roman de Metrologie Legala stabileste si comunica solicitantului conditiile in care se aproba exceptarea, precum si categoriile de control metrologic care li se aplica.
    8. Mijloacele de masurare realizate in faza de prototip nu se supun aprobarii de model.
    9. Aprobarea de model se acorda pentru:
    a) o tipodimensiune de mijloc de masurare;
    b) o familie de tipodimensiuni de mijloace de masurare definita ca atare de catre producatori si aprobata de catre Biroul Roman de Metrologie Legala din punct de vedere al componentei si desemnarii tipurilor reprezentative;
    c) un ansamblu, o instalatie sau un sistem de masurare.
    10. Orice modificare a unui tip de mijloc de masurare aprobat care afecteaza caracteristicile atestate prin aprobarea de model este interzisa.

    CAP. 3
    Acordarea sau retragerea aprobarii de model

    11. Aprobarea de model se acorda, de catre Biroul Roman de Metrologie Legala, numai producatorului, la cererea acestuia, pe baza evaluarii modelului mijlocului de masurare.
    12. Cererile de aprobare de model pot fi prezentate si de catre:
    a) reprezentantii imputerniciti ai producatorului;
    b) importatorii mijloacelor de masurare;
    c) realizatorii unor sisteme de masurare constituite din subsisteme fabricate de catre producatori diferiti.
    13. Schimbarea firmei producatoare atrage dupa sine obligatia obtinerii unei alte aprobari de model.
    14. Evaluarea modelului se realizeaza prin una sau mai multe dintre urmatoarele activitati:
    a) expertizarea documentatiei anexate cererii;
    b) incercari de model;
    c) urmarirea functionarii la locul de utilizare;
    d) evaluarea si certificarea sistemului de asigurare a calitatii la producator.
    15. Evaluarile de model pot fi:
    a) evaluari de model complete - in cazul unui tip  de mijloc de masurare care nu a mai fost incercat anterior sau in cazul in care unui mijloc de masurare aprobat i s-au adus modificari importante;
    b) evaluari de model partiale - in cazul in care unui mijloc de masurare i s-au adus modificari neesentiale ori s-a schimbat producatorul.
    16. Pentru fiecare caz in parte, Biroul Roman de Metrologie Legala stabileste, pe baza de programe de evaluare obligatorii, modalitatile de evaluare de la pct. 14 si 15 care sunt aplicabile, in functie de importanta, complexitatea si dimensiunile de gabarit ale mijlocului de masurare, de existenta unor aprobari de model anterioare si a unor informatii privind comportarea in exploatare, de posibilitatile tehnice si administrative de efectuare a incercarilor, precum si de cantitatile ce urmeaza a fi fabricate sau importate.
    17. In baza aprobarii de model acordate producatorului si a unei imputerniciri scrise primite de la acesta, fiecare importator al aceluiasi tip de mijloc de masurare are obligatia sa solicite autorizatie de exercitare a activitatii de import.
    18. Incercarile de model se pot executa:
    a) in laboratoarele din structura Biroului Roman de Metrologie Legala;
    b) in laboratoarele de incercari autorizate de Biroul Roman de Metrologie Legala;
    c) in laboratoarele producatorului mijlocului de masurare supus aprobarii, daca acestea asigura conditiile de dotare, exactitate si trasabilitate impuse prin programul de incercari;
    d) la locul de utilizare;
    e) in alte locuri prevazute in programul de evaluare.
    19. Biroul Roman de Metrologie Legala poate incheia, in conditiile legii, conventii bilaterale sau multilaterale de recunoastere a rezultatelor incercarilor de model efectuate de catre serviciile de metrologie legala ale altor tari.
    Se pot elibera aprobari de model si pentru mijloacele de masurare care au obtinut certificate de conformitate O.I.M.L.
    20. Pe baza analizei raportului de evaluare a modelului, Biroul Roman de Metrologie Legala poate lua urmatoarele decizii:
    a) acordarea aprobarii de model, in cazul in care programul de evaluare a modelului a fost incheiat cu rezultate corespunzatoare;
    b) neacordarea aprobarii de model.
    21. Termenul de valabilitate a unei aprobari de model complete poate fi de maximum 10 ani de la acordare. In cazul constatarii unei comportari necorespunzatoare in exploatare a mijlocului de masurare, Biroul Roman de Metrologie Legala poate decide reexaminarea aprobarii de model, prin noi evaluari.
    22. In cazuri bine justificate in care apare necesitatea utilizarii urgente a unui tip de mijloc de masurare, iar Biroul Roman de Metrologie Legala nu poate finaliza, din motive obiective, programul de evaluare a modelului, aprobarea de model se poate elibera pentru un numar limitat de exemplare in conditii de utilizare precizate si cu un termen de valabilitate inferior celui prevazut la pct. 21.
    Solicitantul se va obliga in scris sa respecte conditionarile din aprobarile de model eliberate in aceste cazuri, nerespectarea lor ducand la retragerea aprobarilor de model.
    23. La expirarea termenului de valabilitate a aprobarii de model, titularul aprobarii de model trebuie sa solicite prelungirea termenului. Prelungirea se poate acorda fie pe baza unei evaluari complete sau partiale, fie pe baza unor informatii privind stabilitatea caracteristicilor metrologice constatata in urma etalonarii si/sau verificarii metrologice a mijlocului de masurare aflat in exploatare.
    24. Mijloacele de masurare fabricate sau importate in perioada de valabilitate a unei aprobari de model sunt considerate la utilizator mijloace de masurare legale si dupa expirarea perioadei de valabilitate, in masura in care au corespuns la verificarile metrologice.
    25. Aprobarile de model pot fi insotite de conditionari privind:
    a) restrictii cu privire la utilizare;
    b) cerinte referitoare la instalare, protectie sau recalibrare;
    c) cerinte referitoare la verificarea metrologica initiala sau periodica;
    d) cerinte referitoare la marcari, sigilari si inscriptionari;
    e) cerinte referitoare la pastrarea modelelor.
    26. Aprobarea de model se acorda numai celor care au solicitat-o, prin eliberarea certificatului aprobarii de model.
    27. In cazul neacordarii aprobarii de model, decizia motivata se comunica solicitantului.
    28. Marca metrologica de model, ca semn distinctiv care atesta conformitatea cu modelul aprobat, se aplica pe fiecare mijloc de masurare, prin grija titularului aprobarii de model, astfel incat sa fie lizibila si rezistenta la stergere.
    29. Conditiile generale privind marca metrologica de model se stabilesc prin instructiuni de metrologie legala, iar conditiile de aplicare specifice unui anumit mijloc de masurare se stabilesc in certificatul aprobarii de model.
    30. Mijloacele de masurare exceptate de la obtinerea aprobarii de model, in conditiile prevazute la pct. 6, trebuie marcate cu un semn special, lizibil si rezistent la stergere, stabilit de Biroul Roman de Metrologie Legala. Semnul se aplica prin grija solicitantului exceptarii.
    31. Un exemplar din documentatia care constituie dosarul aprobarii de model se pastreaza la Biroul Roman de Metrologie Legala pe o perioada de timp cu 5 ani mai lunga decat perioada de valabilitate a aprobarii.
    Prin certificatul aprobarii de model se stabileste daca este necesara retinerea, ca model de referinta, a unuia sau mai multor exemplare dintre mijloacele de masurare supuse evaluarii, precum si locul si conditiile de pastrare. In cazul unor mijloace de masurare voluminoase, cu pret de cost ridicat, sau produse in cantitati mici, se pot pastra numai unele subansambluri sau parti componente.
    32. Certificatul aprobarii de model se elibereaza numai dupa ce solicitantul a platit o taxa, stabilita conform legii, si a achitat costul lucrarilor ocazionate de executarea evaluarilor de model, care se stabileste prin deviz, conform actelor normative in vigoare.
    33. Biroul Roman de Metrologie Legala poate retrage aprobarea de model:
    a) cand mijloacele de masurare fabricate sau importate nu sunt conforme cu modelul aprobat sau nu corespund prevederilor reglementarilor de metrologie legala;
    b) cand se constata ca mijloacele de masurare produse sau importate in baza aprobarii de model au deficiente care le fac neutilizabile conform scopurilor propuse;
    c) cand, ca urmare a modificarii unor reglementari de metrologie legala, mijloacele de masurare nu mai corespund prevederilor acestora;
    d) cand titularul nu a respectat conditionarile din certificatul aprobarii de model.
    34. Biroul Roman de Metrologie Legala publica periodic, in publicatiile oficiale de metrologie, deciziile de aprobare sau de retragere a aprobarilor de model si le notifica unitatilor de metrologie legala din subordine, impreuna cu toate informatiile necesare efectuarii verificarilor si supravegherii metrologice.

    CAP. 4
    Obligatiile producatorilor si importatorilor de mijloace de masurare

    35. Producatorii si importatorii de mijloace de masurare si, dupa caz, reprezentantii acestora sunt obligati:
    a) sa inceapa fabricarea sau importul, in scopul comercializarii si utilizarii in Romania a mijloacelor de masurare, numai dupa obtinerea aprobarii de model sau, dupa caz, a autorizatiei de exercitare a activitatii de import. Se excepteaza de la aceasta prevedere fabricarea sau importul unui numar limitat de mijloace de masurare in vederea constituirii unui lot din care se preleveaza modelele ce urmeaza a fi evaluate;
    b) sa respecte conditionarile impuse in aprobarea exceptarii de la obtinerea aprobarii de model;
    c) sa puna la dispozitia Biroului Roman de Metrologie Legala toate informatiile si documentatiile necesare pentru definirea modelului supus aprobarii;
    d) sa puna la dispozitia Biroului Roman de Metrologie Legala si sa prezinte in locurile stabilite de acesta modelele supuse evaluarii, insotite de piesele si dispozitivele - anexa necesare functionarii;
    e) sa asigure mijloacele materiale, etaloanele insotite de certificatele de etalonare, instalatiile de incercare si personalul auxiliar, in conformitate cu prevederile programului de evaluare acceptat si aprobat;
    f) sa colaboreze cu Biroul Roman de Metrologie Legala, la solicitarea acestuia, pe tot parcursul evaluarilor de model;
    g) sa informeze intocmai beneficiarii mijloacelor de masurare in legatura cu continutul complet al certificatelor aprobarii de model, inclusiv despre conditionarile existente;
    h) sa aplice marca metrologica de model, conform certificatului aprobarii de model sau semnul de exceptare de la aprobarea de model, conform deciziei Biroului Roman de Metrologie Legala, care stabileste conditiile in care se aproba exceptarea;
    i) sa comunice Biroului Roman de Metrologie Legala orice modificare pe care intentioneaza sa o aplice unui tip de mijloc de masurare fabricat conform aprobarii si sa solicite aprobarea modificarii sau, dupa caz, o noua aprobare de model;
    j) sa conserve nealterate modelele sau, dupa caz, unele subansambluri sau parti componente ale acestora, precum si documentatiile predate spre pastrare de Biroul Roman de Metrologie Legala si sa le puna la dispozitia acestuia ori de cate ori i se cere;
    k) sa nu expuna in spatii destinate operatiunilor comerciale mijloace de masurare fara aprobare de model, daca acestea nu sunt insotite de inscriptii din care sa rezulte caracterul de mostre nevandabile;
    l) sa inceteze vanzarea sau importul la termenele de expirare a aprobarii sau in momentul in care nu mai sunt indeplinite cerintele cuprinse in aprobarea de model;
    m) sa comunice Biroului Roman de Metrologie Legala orice modificare in situatia lor juridica sau tehnica, de natura sa afecteze continutul certificatelor aprobarii de model sau elementele care au stat la baza acordarii aprobarii de model.

    CAP. 5
    Sanctiuni

    36. Nerespectarea obligatiilor prevazute la pct. 35 lit. b), g), h), i), j), k), l) si m) atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.

    CAP. 6
    Prevederi finale

    37. In vederea aplicarii prezentelor instructiuni, Biroul Roman de Metrologie Legala va emite, in termen de 30 de zile de la data publicarii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei, proceduri obligatorii pentru solicitantii aprobarilor de model si pentru ceilalti factori implicati in evaluarea modelelor si in aprobarea de model.




SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 811/1995

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 811 din 1995
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu