HOTARARE Nr. 811 din 17 octombrie 1995
privind aprobarea "I.M.L. 1 - 95 - Instructiuni de metrologie legala -
Transmiterea unitatii de masura" si "I.M.L. 2 - 95 - Instructiuni de
metrologie legala - Aprobarea de model"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 246 din 30 octombrie 1995
In aplicarea prevederilor art. 37 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992
privind activitatea de metrologie, aprobata prin Legea nr. 11/1994,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba "I.M.L. 1 - 95 - Instructiuni de metrologie legala -
Transmiterea unitatii de masura" si "I.M.L. 2 - 95 - Instructiuni de
metrologie legala - Aprobarea de model", prevazute in anexele nr. 1 si 2
ce fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Instructiunile prevazute la art. 1 intra in vigoare dupa 30 de zile de la
data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei.
Incepand cu aceeasi data se abroga Normele tehnice de metrologie N.T.M.
0-1-79 - Transmiterea unitatilor de masura si N.T.M. 0-3-81 - Metrologia
acordarii aprobarii de model, aprobate prin ordinele nr. 288/1979 si nr.
100/1981 emise de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii
Produselor, prevederile Ordinului nr. 28/1989 si ale Ordinului nr. 205/1991,
emise de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor,
respectiv de Comisia Nationala pentru Standarde, Metrologie si Calitate, precum
si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
I.M.L. 1-95
INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA - TRANSMITEREA UNITATILOR DE MASURA
CAP. 1
Prevederi generale
1. Uniformitatea masurarilor, in Romania, se asigura prin folosirea de
catre toti utilizatorii, in toate imprejurarile, a Sistemului International de
Unitati (SI), adoptat de Conferinta Generala de Masuri si Greutati si
recomandat de Organizatia Internationala de Metrologie Legala (O.I.M.L.).
2. In domeniile de interes public si in actele oficiale, folosirea
Sistemului International de Unitati de masura este obligatorie.
3. Transmiterea unitatilor de masura se realizeaza prin operatiuni tehnice
de etalonare sau verificare metrologica a mijloacelor de masurare, avand ca
referinta etaloane, atestate ca atare, din Sistemul National de Etaloane, in
vederea asigurarii uniformitatii si trasabilitatii masurarilor.
Trasabilitatea constituie proprietatea rezultatului unei masurari,
etalonari sau verificari de a putea fi raportat la unitatile de masura
furnizate de etaloanele nationale sau internationale, printr-o succesiune de
operatiuni de transmitere a unitatii de masura de la acestea la mijlocul de
masurare cu care a fost obtinut rezultatul respectiv.
4. Transmiterea unitatilor de masura si asigurarea uniformitatii si
trasabilitatii masurarilor, in Romania, se realizeaza, sub coordonarea si
supravegherea Biroului Roman de Metrologie Legala, in laboratoare de metrologie
autorizate si/sau acreditate de acesta, conform schemei de principiu din
prezenta anexa, care face parte integranta din prezentele instructiuni.
5. Toate persoanele fizice si juridice din Romania au acces
nediscriminatoriu la unitatile de masura.
Cheltuielile ocazionate de transmiterea unitatilor de masura se suporta
anticipat de catre solicitanti.
CAP. 2
Etalonari si verificari metrologice
6. Prin operatiunea de etalonare metrologica se determina relatia dintre
valorile indicate de un mijloc de masurare si valorile corespunzatoare indicate
de un etalon care masoara aceeasi marime, in conditii si cu o incertitudine de
masurare specificate. Rezultatele etalonarii se consemneaza intr-un certificat
de etalonare de catre personalul laboratorului care a efectuat operatiunea, sub
raspunderea acestuia.
7. Prin operatiunea de verificare metrologica se constata daca un mijloc de
masurare satisface prevederile normelor de metrologie legala, ale standardelor
sau ale altor reglementari care ii sunt aplicabile. Rezultatul verificarii se
concretizeaza prin decizia admis, atunci cand mijlocul de masurare corespunde
integral reglementarilor, sau prin decizia respins, in caz contrar. Aceasta
decizie se consemneaza intr-un buletin de verificare, de catre personalul
laboratorului care a efectuat operatiunea, sub raspunderea acestuia.
8. Etalonarile si verificarile metrologice se executa, de regula, in
laboratoare de metrologie, unde sunt asigurate conditiile tehnice si de mediu
necesare.
Etalonarea sau verificarea mijloacelor de masurare netransportabile din
cauza gabaritelor sau a greutatilor mari ori care se pot deregla in timpul
transportului se executa la locul de utilizare, cu asigurarea conditiilor
necesare.
9. Etalonarea sau verificarea metrologica poate fi initiala sau ulterioara.
Etalonarea sau verificarea initiala se efectueaza asupra mijloacelor de
masurare noi sau care nu au mai fost supuse unei asemenea operatiuni pe
teritoriul national.
Etalonarea sau verificarea ulterioara se efectueaza asupra mijloacelor de
masurare care au parcurs o anumita perioada de exploatare, si anume: periodic,
dupa reparare sau, in cazuri deosebite, dupa modificare. Cazurile deosebite se
refera la situatiile cand mijlocul de masurare a fost implicat intr-un incident
care sa-i influenteze caracteristicile sau cand exista indicii ca masurarile ar
putea fi incorecte.
10. Trasabilitatea etalonarii sau a verificarii se atesta prin indicarea,
in certificatele de etalonare, respectiv in buletinele de verificare, a
etaloanelor din Sistemul National de Etaloane care au servit ca referinta in
cadrul operatiunilor respective.
CAP. 3
Transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare supuse
controlului metrologic obligatoriu al statului
11. Mijloacele de masurare utilizate in domeniile de interes public si
nominalizate in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse controlului
metrologic al statului, denumite, in continuare, mijloace de masurare
reglementate, sunt supuse obligatoriu transmiterii unitatilor de masura, in
conformitate cu prevederile prezentelor instructiuni.
12. Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare
reglementate se executa, in conformitate cu prevederile normelor de metrologie
legala care le sunt aplicabile, in laboratoarele de metrologie din structura
Biroului Roman de Metrologie Legala. Etalonarea si verificarea metrologica se
pot executa si in alte laboratoare autorizate de Biroul Roman de Metrologie
Legala.
13. Mijloacele de masurare-etalon sunt supuse obligatoriu fie etalonarii,
fie verificarii metrologice. La cerere, etaloanele pot fi supuse ambelor
operatiuni.
Mijloacele de masurare reglementate, de lucru, se supun obligatoriu
verificarii metrologice. In situatii speciale, ele pot fi, in mod suplimentar,
supuse si etalonarii.
14. Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare
reglementate se executa obligatoriu asupra fiecarui exemplar de mijloc de
masurare. Verificarea metrologica prin metode statistice se efectueaza numai in
cazurile special prevazute in normele de metrologie legala sau in cazul in care
producatorul are un sistem de asigurare a calitatii atestat si proceduri de
control statistic aprobate de Biroul Roman de Metrologie Legala.
15. Se accepta prezentarea la etalonare sau verificare metrologica initiala
numai a mijloacelor de masurare care au aprobare de model sau care sunt
exceptate oficial de la aprobarea de model.
16. Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se efectueaza
obligatoriu asupra tuturor categoriilor de mijloace de masurare reglementate,
respectiv:
- mijloacele de masurare noi, produse in tara sau importate inainte de
intrarea in exploatare;
- mijloacele de masurare importate, care au mai fost utilizate ori au fost
reconditionate si care indeplinesc toate celelalte conditii necesare pentru a
fi acceptate la etalonare sau verificare.
17. Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se executa:
a) in laboratoare de metrologie autorizate, pentru mijloacele de masurare
la care, in lista oficiala, nu se prevede obligativitatea executarii acestei
operatiuni la locul de utilizare; operatiunea se executa obligatoriu inainte de
livrare si asigurarea ei constituie obligatia producatorului autohton sau a
importatorului, care suporta anticipat cheltuielile aferente;
b) la locul de utilizare a mijlocului de masurare, in cazurile prevazute ca
atare in lista oficiala, de catre personalul laboratoarelor de metrologie
autorizate in acest sens. Operatiunea se executa obligatoriu inainte de punerea
in functiune si constituie obligatia detinatorului, care suporta anticipat
cheltuielile aferente. Decizia admis la verificare constituie conditie de receptie.
18. Etalonarea sau verificarea metrologica periodica a mijloacelor de
masurare reglementate se efectueaza obligatoriu in interiorul termenelor si cu
respectarea celorlalte conditii prevazute in lista oficiala, in laboratoarele
de metrologie autorizate. Prezentarea la etalonare sau verificare metrologica
periodica a mijloacelor de masurare constituie obligatia detinatorului, care
suporta anticipat cheltuielile aferente.
In situatia cand au avut loc incidente care sa afecteze corecta functionare
a mijloacelor de masurare sau cand, datorita frecventei mari de utilizare, a
regimurilor grele de exploatare ori a altor cauze, nu mai exista garantia unor
masurari corecte, detinatorul are obligatia de a prezenta mijloacele de
masurare respective la etalonare sau verificare, sau de a le scoate din uz
imediat ce se constata asemenea situatii, indiferent de data expirarii
termenului de valabilitate a etalonarii sau verificarii anterioare.
19. Etalonarea sau verificarea metrologica dupa reparare sau modificare,
precum si dupa instalarea categoriilor de mijloace de masurare la care
reglementarile prevad ca aceste operatiuni sa se efectueze dupa ce au fost
instalate, se efectueaza de catre personalul laboratoarelor de metrologie
autorizate, inainte de punerea in functiune. In aceste cazuri, prezentarea la
etalonare sau verificare metrologica constituie obligatia celor care au
efectuat repararea, modificarea sau instalarea. Decizia admis la verificare
constituie conditie de receptie a lucrarii.
20. Mijloacele de masurare reglementate, admise ca urmare a operatiunilor
de transmitere a unitatilor de masura, se sigileaza si se marcheaza cu marca
metrologica de verificare de catre personalul laboratoarelor de metrologie
autorizate care a efectuat aceste operatiuni in conformitate cu prevederile
instructiunilor si normelor de metrologie legala care le sunt aplicabile.
Mijloacele de masurare respinse la verificarea metrologica se sigileaza de
catre personalul laboratorului de metrologie care a efectuat operatiunea,
astfel incat mijloacele respective sa nu poata fi utilizate, fara violarea
sigiliului.
Ruperea sigiliului se poate face, pe baza de proces-verbal, de catre
personalul atelierelor de reparatii autorizate sau de catre cei care procedeaza
la casare sau scoatere din uz. Un exemplar al procesului - verbal este
prezentat la laboratorul de metrologie in care se efectueaza verificarea
metrologica dupa reparatie, respectiv organului teritorial de metrologie pentru
scoatere din evidenta a mijlocului de masurare casat sau scos din uz.
Mijloacele de masurare declasate ca urmare a verificarii metrologice pot fi
utilizate in conditiile prevederilor pct. 21 si 22 din prezentele instructiuni.
21. Nu sunt supuse transmiterii obligatorii a unitatilor de masura
mijloacele de masurare:
- expuse in muzee, standuri demonstrative sau expozitii;
- aflate in tranzit pe teritoriul national;
- montate pe mijloace de transport neinmatriculate in Romania;
- aflate in stare de conservare;
- destinate uzului personal, casnic sau didactic;
- care nu se utilizeaza in domeniile de interes public.
CAP. 4
Transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare care nu sunt
supuse controlului metrologic obligatoriu al statului
22. Mijloacele de masurare care nu sunt utilizate in domeniile de interes
public sau care nu sunt incluse in Lista oficiala a mijloacelor de masurare
supuse controlului metrologic al statului, denumite, in continuare, mijloace de
masurare nereglementate, nu se supun obligativitatii transmiterii unitatilor de
masura.
Aceasta prevedere nu scuteste de raspundere persoanele fizice sau juridice
carora li se impune, prin alte reglementari legale, obligativitatea
transmiterii unitatilor de masura sau din cauza carora, prin neasigurarea
transmiterii unitatilor de masura la mijloacele de masurare pe care le detin
sau le utilizeaza, s-au produs evenimente care afecteaza valori materiale sau
sociale.
In cazul mijloacelor de masurare care figureaza in lista oficiala, dar nu
sunt utilizate in domeniile de interes public, utilizatorii sunt obligati sa
inscriptioneze la loc vizibil pe acestea: "Interzisa utilizarea
in..." (se va mentiona, dupa caz, domeniul de interes public respectiv).
23. Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare
nereglementate se executa in conformitate cu normele tehnice de metrologie,
standardele sau alte reglementari specificate de beneficiarii acestor
operatiuni, in laboratoarele de metrologie acreditate de Biroul Roman de
Metrologie Legala.
24. Mijloacele de masurare nereglementate pot fi etalonate, verificate
metrologic sau supuse ambelor operatiuni, in conformitate cu solicitarea
beneficiarului.
In documentele eliberate ca urmare a efectuarii acestor operatiuni se va
mentiona normativul in conformitate cu care a fost efectuata operatiunea sau
cerintele beneficiarului.
CAP. 5
Sanctiuni
25. Nerespectarea prevederilor specificate la pct. 9, 10, 11, 12, 13, 14,
15, 16, 17, 18 si 22 din prezentele instructiuni constituie contraventii si se
sanctioneaza conform art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr.
20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
CAP. 6
Prevederi finale si tranzitorii
26. In vederea aplicarii prezentelor instructiuni, Biroul Roman de
Metrologie Legala emite proceduri specifice in termen de 30 de zile de la data
publicarii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei.
27. Pana la elaborarea normelor de metrologie legala pentru etalonare sau
verificare metrologica a mijloacelor de masurare reglementate, transmiterea
unitatilor de masura la aceste mijloace se efectueaza in conformitate cu
normele tehnice de metrologie in vigoare sau cu alte reglementari nationale sau
internationale, stabilite prin ordin al directorului general al Biroului Roman
de Metrologie Legala.
28. Mijloacele de masurare reglementate care, la data intrarii in vigoare a
prezentelor instructiuni, nu au aprobare de model, dar au fost supuse anterior
operatiunilor de etalonare sau verificare metrologica, pot fi acceptate, in
continuare, la etalonare sau verificare.
29. Documentele emise sau marcile metrologice aplicate ca urmare a unor
operatiuni de transmitere a unitatilor de masura, efectuate in alte tari, au
valabilitate in Romania numai dupa o prealabila recunoastere a lor de catre
Biroul Roman de Metrologie Legala, ca urmare a incheierii unor conventii
internationale in acest sens.
SCHEMA DE PRINCIPIU
a transmiterii unitatilor de masura in Romania
............................................................................
. -------------------------- .
. | ETALOANE INTERNATIONALE | .
. --------------------------- .
. | .
LABORATOARE | .
SI ETALOANE -------------- .
DE DEFINITIE | BIROUL | .
. |INTERNATIONAL| .
. | DE MASURI | .
. | SI GREUTATI | .
. --------------- .
.............................|...............................................
|
.............................|...............................................
. --------------------- .
. | ETALOANE NATIONALE | .
. ---------------------- .
LABORATOARE | .
SI ETALOANE | .
PRIMARE --------------- .
. | INSTITUTUL | .
. | NATIONAL | .
. | DE | .
. | METROLOGIE | .
. --------------- .
..............................|..............................................
|
..............................|..............................................
. ----------------------- .
. | ETALOANE TERITORIALE | .
. | (REGIONALE) | .
. ------------------------ .
. | .
. | .
. --------------------------------------- .
. | | .
. ------------ -------------- .
. |INSTITUTUL | | LABORATOARE | .
. | NATIONAL | | TERITORIALE | .
. | DE | | ALE | .
LABORATOARE | METROLOGIE| | B.R.M.L. | .
SI ETALOANE ------------- -------------- .
SECUNDARE | | .
. | | .
. ---------------------------------------- .
. | .
. | .
. --------------------------------------------------- .
. | ------------------------ ---------------------- | .
. | | ETALOANE TERITORIALE | | ETALOANE DE FIRMA | | .
. | | (JUDETENE) | | | | .
. | ------------------------ ---------------------- | .
. | | | | .
. | ---------------- --------------- | .
. | | LABORATOARE | | LABORATOARE | | .
. | | TERITORIALE | | AUTORIZATE | | .
. | | ALE | | SI/SAU | | .
. | | B. R. M. L. | | ACREDITATE | | .
. | | | | ALE FIRMELOR | | .
. | ---------------- ---------------- | .
. | | ------| | | .
. | | | |-----------------| | | .
..............|......|...|.......................|....|..........|...........
| | | | | |
..............|......|...|.......................|....|..........|...........
. | | | | | | .
. ------------------------- ------------------------- .
. | MIJLOACE DE MASURARE | | MIJLOACE DE MASURARE | .
MIJLOACE | SUPUSE CONTROLULUI | | NESUPUSE CONTROLULUI | .
SI MASURARE |OBLIGATORIU AL STATULUI| |OBLIGATORIU AL STATULUI| .
DIN DIVERS ------------------------- ------------------------- .
DOMENII | | .
DE ACTIVITATE | | .
. ----------------- ---------------- .
. | MASURARI DE | | MASURARI | .
. | INTERES PUBLIC | | DIVERSE | .
. ------------------ ---------------- .
.............................................................................
ANEXA 2
I.M.L. 2-95
INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA - APROBAREA DE MODEL
CAP. 1
Prevederi generale
1. Prezentele instructiuni de metrologie legala stabilesc conditiile in
care se exercita controlul metrologic al statului prin aprobarea de model al
mijloacelor de masurare produse sau importate in Romania, in conformitate cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin
Legea nr. 11/1994.
2. Prin aprobarea de model, Biroul Roman de Metrologie Legala atesta
conformitatea unui tip de mijloc de masurare cu prevederile normelor de
metrologie legala in vigoare si confera producatorului dreptul de a construi
sau de a fabrica, in scopul comercializarii si utilizarii in Romania, a tipului
de mijloc de masurare respectiv.
3. In absenta unor norme de metrologie legala specifice, Biroul Roman de
Metrologie Legala acorda aprobari de model prin raportare la prevederile
recomandarilor internationale ale Organizatiei Internationale de Metrologie
Legala sau standardelor internationale, nationale si profesionale, in masura in
care acestea nu contravin principiilor generale ale metrologiei legale si
legislatiei romanesti.
4. Persoanele care participa la activitati legate de aprobarea unui model
trebuie sa asigure confidentialitatea informatiilor referitoare la constructia
mijlocului de masurare si la tehnologiile de fabricatie, cu exceptia celor
destinate publicarii.
CAP. 2
Mijloacele de masurare supuse aprobarii de model
5. Se supun aprobarii de model:
a) mijloacele de masurare care figureaza in Lista oficiala a mijloacelor de
masurare supuse controlului metrologic al statului, publicata de Biroul Roman
de Metrologie Legala;
b) dispozitivele suplimentare sau auxiliare, daca acestea pot influenta
rezultatele masurarilor executate cu mijloacele de masurare carora le sunt
asociate.
6. Se excepteaza de la prevederile pct. 5:
a) mijloacele de masurare pentru care normele de metrologie legala
specifice prevad in mod expres exceptarea de la aprobarea de model;
b) mijloacele de masurare pentru care, desi figureaza in lista oficiala,
producatorii sau importatorii declara la Biroul Roman de Metrologie Legala ca
nu intentioneaza sa le fabrice sau sa le importe in scopul utilizarii in
domeniile de interes public;
c) mijloacele de masurare care se fabrica sau se importa in baza unor
conditii tehnice si metrologice acceptate de ambele parti ale unei tranzactii
comerciale, daca rezultatele masurarii nu afecteaza interesul public;
d) mijloacele de masurare care se aduc in tara, in cantitati
nesemnificative, de catre persoanele fizice sau juridice care urmeaza sa le
utilizeze in exclusivitate;
e) alte mijloace de masurare, in situatii speciale, bine justificate de
solicitanti.
7. Pentru fiecare dintre situatiile prevazute la pct. 6 lit. b), c), d) si
e), Biroul Roman de Metrologie Legala stabileste si comunica solicitantului
conditiile in care se aproba exceptarea, precum si categoriile de control
metrologic care li se aplica.
8. Mijloacele de masurare realizate in faza de prototip nu se supun
aprobarii de model.
9. Aprobarea de model se acorda pentru:
a) o tipodimensiune de mijloc de masurare;
b) o familie de tipodimensiuni de mijloace de masurare definita ca atare de
catre producatori si aprobata de catre Biroul Roman de Metrologie Legala din
punct de vedere al componentei si desemnarii tipurilor reprezentative;
c) un ansamblu, o instalatie sau un sistem de masurare.
10. Orice modificare a unui tip de mijloc de masurare aprobat care
afecteaza caracteristicile atestate prin aprobarea de model este interzisa.
CAP. 3
Acordarea sau retragerea aprobarii de model
11. Aprobarea de model se acorda, de catre Biroul Roman de Metrologie
Legala, numai producatorului, la cererea acestuia, pe baza evaluarii modelului
mijlocului de masurare.
12. Cererile de aprobare de model pot fi prezentate si de catre:
a) reprezentantii imputerniciti ai producatorului;
b) importatorii mijloacelor de masurare;
c) realizatorii unor sisteme de masurare constituite din subsisteme
fabricate de catre producatori diferiti.
13. Schimbarea firmei producatoare atrage dupa sine obligatia obtinerii
unei alte aprobari de model.
14. Evaluarea modelului se realizeaza prin una sau mai multe dintre
urmatoarele activitati:
a) expertizarea documentatiei anexate cererii;
b) incercari de model;
c) urmarirea functionarii la locul de utilizare;
d) evaluarea si certificarea sistemului de asigurare a calitatii la producator.
15. Evaluarile de model pot fi:
a) evaluari de model complete - in cazul unui tip de mijloc de masurare
care nu a mai fost incercat anterior sau in cazul in care unui mijloc de
masurare aprobat i s-au adus modificari importante;
b) evaluari de model partiale - in cazul in care unui mijloc de masurare i
s-au adus modificari neesentiale ori s-a schimbat producatorul.
16. Pentru fiecare caz in parte, Biroul Roman de Metrologie Legala
stabileste, pe baza de programe de evaluare obligatorii, modalitatile de
evaluare de la pct. 14 si 15 care sunt aplicabile, in functie de importanta,
complexitatea si dimensiunile de gabarit ale mijlocului de masurare, de
existenta unor aprobari de model anterioare si a unor informatii privind
comportarea in exploatare, de posibilitatile tehnice si administrative de
efectuare a incercarilor, precum si de cantitatile ce urmeaza a fi fabricate
sau importate.
17. In baza aprobarii de model acordate producatorului si a unei
imputerniciri scrise primite de la acesta, fiecare importator al aceluiasi tip
de mijloc de masurare are obligatia sa solicite autorizatie de exercitare a
activitatii de import.
18. Incercarile de model se pot executa:
a) in laboratoarele din structura Biroului Roman de Metrologie Legala;
b) in laboratoarele de incercari autorizate de Biroul Roman de Metrologie
Legala;
c) in laboratoarele producatorului mijlocului de masurare supus aprobarii,
daca acestea asigura conditiile de dotare, exactitate si trasabilitate impuse
prin programul de incercari;
d) la locul de utilizare;
e) in alte locuri prevazute in programul de evaluare.
19. Biroul Roman de Metrologie Legala poate incheia, in conditiile legii,
conventii bilaterale sau multilaterale de recunoastere a rezultatelor
incercarilor de model efectuate de catre serviciile de metrologie legala ale
altor tari.
Se pot elibera aprobari de model si pentru mijloacele de masurare care au
obtinut certificate de conformitate O.I.M.L.
20. Pe baza analizei raportului de evaluare a modelului, Biroul Roman de
Metrologie Legala poate lua urmatoarele decizii:
a) acordarea aprobarii de model, in cazul in care programul de evaluare a
modelului a fost incheiat cu rezultate corespunzatoare;
b) neacordarea aprobarii de model.
21. Termenul de valabilitate a unei aprobari de model complete poate fi de
maximum 10 ani de la acordare. In cazul constatarii unei comportari
necorespunzatoare in exploatare a mijlocului de masurare, Biroul Roman de
Metrologie Legala poate decide reexaminarea aprobarii de model, prin noi
evaluari.
22. In cazuri bine justificate in care apare necesitatea utilizarii urgente
a unui tip de mijloc de masurare, iar Biroul Roman de Metrologie Legala nu
poate finaliza, din motive obiective, programul de evaluare a modelului,
aprobarea de model se poate elibera pentru un numar limitat de exemplare in
conditii de utilizare precizate si cu un termen de valabilitate inferior celui
prevazut la pct. 21.
Solicitantul se va obliga in scris sa respecte conditionarile din
aprobarile de model eliberate in aceste cazuri, nerespectarea lor ducand la
retragerea aprobarilor de model.
23. La expirarea termenului de valabilitate a aprobarii de model, titularul
aprobarii de model trebuie sa solicite prelungirea termenului. Prelungirea se
poate acorda fie pe baza unei evaluari complete sau partiale, fie pe baza unor
informatii privind stabilitatea caracteristicilor metrologice constatata in
urma etalonarii si/sau verificarii metrologice a mijlocului de masurare aflat in
exploatare.
24. Mijloacele de masurare fabricate sau importate in perioada de
valabilitate a unei aprobari de model sunt considerate la utilizator mijloace
de masurare legale si dupa expirarea perioadei de valabilitate, in masura in
care au corespuns la verificarile metrologice.
25. Aprobarile de model pot fi insotite de conditionari privind:
a) restrictii cu privire la utilizare;
b) cerinte referitoare la instalare, protectie sau recalibrare;
c) cerinte referitoare la verificarea metrologica initiala sau periodica;
d) cerinte referitoare la marcari, sigilari si inscriptionari;
e) cerinte referitoare la pastrarea modelelor.
26. Aprobarea de model se acorda numai celor care au solicitat-o, prin
eliberarea certificatului aprobarii de model.
27. In cazul neacordarii aprobarii de model, decizia motivata se comunica
solicitantului.
28. Marca metrologica de model, ca semn distinctiv care atesta
conformitatea cu modelul aprobat, se aplica pe fiecare mijloc de masurare, prin
grija titularului aprobarii de model, astfel incat sa fie lizibila si
rezistenta la stergere.
29. Conditiile generale privind marca metrologica de model se stabilesc
prin instructiuni de metrologie legala, iar conditiile de aplicare specifice
unui anumit mijloc de masurare se stabilesc in certificatul aprobarii de model.
30. Mijloacele de masurare exceptate de la obtinerea aprobarii de model, in
conditiile prevazute la pct. 6, trebuie marcate cu un semn special, lizibil si
rezistent la stergere, stabilit de Biroul Roman de Metrologie Legala. Semnul se
aplica prin grija solicitantului exceptarii.
31. Un exemplar din documentatia care constituie dosarul aprobarii de model
se pastreaza la Biroul Roman de Metrologie Legala pe o perioada de timp cu 5 ani
mai lunga decat perioada de valabilitate a aprobarii.
Prin certificatul aprobarii de model se stabileste daca este necesara
retinerea, ca model de referinta, a unuia sau mai multor exemplare dintre
mijloacele de masurare supuse evaluarii, precum si locul si conditiile de
pastrare. In cazul unor mijloace de masurare voluminoase, cu pret de cost
ridicat, sau produse in cantitati mici, se pot pastra numai unele subansambluri
sau parti componente.
32. Certificatul aprobarii de model se elibereaza numai dupa ce
solicitantul a platit o taxa, stabilita conform legii, si a achitat costul
lucrarilor ocazionate de executarea evaluarilor de model, care se stabileste
prin deviz, conform actelor normative in vigoare.
33. Biroul Roman de Metrologie Legala poate retrage aprobarea de model:
a) cand mijloacele de masurare fabricate sau importate nu sunt conforme cu
modelul aprobat sau nu corespund prevederilor reglementarilor de metrologie
legala;
b) cand se constata ca mijloacele de masurare produse sau importate in baza
aprobarii de model au deficiente care le fac neutilizabile conform scopurilor
propuse;
c) cand, ca urmare a modificarii unor reglementari de metrologie legala,
mijloacele de masurare nu mai corespund prevederilor acestora;
d) cand titularul nu a respectat conditionarile din certificatul aprobarii
de model.
34. Biroul Roman de Metrologie Legala publica periodic, in publicatiile
oficiale de metrologie, deciziile de aprobare sau de retragere a aprobarilor de
model si le notifica unitatilor de metrologie legala din subordine, impreuna cu
toate informatiile necesare efectuarii verificarilor si supravegherii
metrologice.
CAP. 4
Obligatiile producatorilor si importatorilor de mijloace de masurare
35. Producatorii si importatorii de mijloace de masurare si, dupa caz,
reprezentantii acestora sunt obligati:
a) sa inceapa fabricarea sau importul, in scopul comercializarii si
utilizarii in Romania a mijloacelor de masurare, numai dupa obtinerea aprobarii
de model sau, dupa caz, a autorizatiei de exercitare a activitatii de import.
Se excepteaza de la aceasta prevedere fabricarea sau importul unui numar
limitat de mijloace de masurare in vederea constituirii unui lot din care se
preleveaza modelele ce urmeaza a fi evaluate;
b) sa respecte conditionarile impuse in aprobarea exceptarii de la
obtinerea aprobarii de model;
c) sa puna la dispozitia Biroului Roman de Metrologie Legala toate
informatiile si documentatiile necesare pentru definirea modelului supus
aprobarii;
d) sa puna la dispozitia Biroului Roman de Metrologie Legala si sa prezinte
in locurile stabilite de acesta modelele supuse evaluarii, insotite de piesele
si dispozitivele - anexa necesare functionarii;
e) sa asigure mijloacele materiale, etaloanele insotite de certificatele de
etalonare, instalatiile de incercare si personalul auxiliar, in conformitate cu
prevederile programului de evaluare acceptat si aprobat;
f) sa colaboreze cu Biroul Roman de Metrologie Legala, la solicitarea
acestuia, pe tot parcursul evaluarilor de model;
g) sa informeze intocmai beneficiarii mijloacelor de masurare in legatura
cu continutul complet al certificatelor aprobarii de model, inclusiv despre
conditionarile existente;
h) sa aplice marca metrologica de model, conform certificatului aprobarii
de model sau semnul de exceptare de la aprobarea de model, conform deciziei
Biroului Roman de Metrologie Legala, care stabileste conditiile in care se
aproba exceptarea;
i) sa comunice Biroului Roman de Metrologie Legala orice modificare pe care
intentioneaza sa o aplice unui tip de mijloc de masurare fabricat conform
aprobarii si sa solicite aprobarea modificarii sau, dupa caz, o noua aprobare
de model;
j) sa conserve nealterate modelele sau, dupa caz, unele subansambluri sau
parti componente ale acestora, precum si documentatiile predate spre pastrare
de Biroul Roman de Metrologie Legala si sa le puna la dispozitia acestuia ori
de cate ori i se cere;
k) sa nu expuna in spatii destinate operatiunilor comerciale mijloace de
masurare fara aprobare de model, daca acestea nu sunt insotite de inscriptii
din care sa rezulte caracterul de mostre nevandabile;
l) sa inceteze vanzarea sau importul la termenele de expirare a aprobarii
sau in momentul in care nu mai sunt indeplinite cerintele cuprinse in aprobarea
de model;
m) sa comunice Biroului Roman de Metrologie Legala orice modificare in
situatia lor juridica sau tehnica, de natura sa afecteze continutul
certificatelor aprobarii de model sau elementele care au stat la baza acordarii
aprobarii de model.
CAP. 5
Sanctiuni
36. Nerespectarea obligatiilor prevazute la pct. 35 lit. b), g), h), i),
j), k), l) si m) atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. c) din
Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr.
11/1994.
CAP. 6
Prevederi finale
37. In vederea aplicarii prezentelor instructiuni, Biroul Roman de
Metrologie Legala va emite, in termen de 30 de zile de la data publicarii
acestora in Monitorul Oficial al Romaniei, proceduri obligatorii pentru
solicitantii aprobarilor de model si pentru ceilalti factori implicati in
evaluarea modelelor si in aprobarea de model.