HOTARARE Nr. 318 din 16 iunie 1998
privind aprobarea instructiunilor de metrologie legala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 228 din 23 iunie 1998
In aplicarea prevederilor art. 17 si 37 din Ordonanta Guvernului nr.
20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobata si modificata prin Legea
nr. 11/1994,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba instructiunile de metrologie legala prevazute in anexele nr. 1-7,
care fac parte integranta din prezenta hotarare:
- Anexa nr. 1 - I.M.L. 1-97 Transmiterea unitatilor de masura;
- Anexa nr. 2 - I.M.L. 2-97 Aprobarea de model;
- Anexa nr. 3 - I.M.L. 3-97 Autorizatii si avize metrologice;
- Anexa nr. 4 - I.M.L. 4-97 Marci metrologice de stat;
- Anexa nr. 5 - I.M.L. 5-97 Sistemul national de etaloane ale unitatilor de
masura;
- Anexa nr. 6 - I.M.L. 6-97 Controlul metrologic al statului prin inspectii
si testari inopinate;
- Anexa nr. 7 - I.M.L. 7-97 Supravegherea metrologica a activitatii
detinatorilor de autorizatii metrologice.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 811/1995 privind aprobarea "I.M.L. 1-95 - Instructiuni de
metrologie legala - Transmiterea unitatilor de masura" si "I.M.L.
2-95 - Instructiuni de metrologie legala - Aprobarea de model", publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 246 din 30 octombrie 1995,
precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si tehnologiei,
Horia Ene
Directorul general al Biroului Roman
de Metrologie Legala,
Dan Grigore Stoichitoiu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
I.M.L. 1 - 97
TRANSMITEREA UNITATILOR DE MASURA
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Prezentele instructiuni reglementeaza modul de exercitare a controlului
metrologic al statului prin etalonari si/sau verificari metrologice.
Rezultatele operatiunilor efectuate sunt exprimate in unitati de masura legale.
Unitatile de masura legale folosite in Romania sunt unitatile de masura din
Sistemul international de unitati de masura (SI), si anume: unitati
fundamentale, derivate si suplimentare. Sunt tolerate si unitatile de masura
care nu fac parte din SI si care sunt specificate la pct. 2 din anexa nr. 1 la
Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr.
11/1994.
Art. 2
In Romania, folosirea unitatilor de masura legale este obligatorie.
Art. 3
Transmiterea unitatilor de masura se realizeaza prin operatiuni tehnice de
etalonare si/sau verificare metrologica, inclusiv incercare a mijloacelor de
masurare, pornind de la etaloanele internationale si nationale, trecand prin
niveluri succesive de exactitate, la mijloacele de masurare de lucru, conform
schemei de principiu anexate.
Trasabilitatea constituie proprietatea rezultatului unei masurari sau a
valorii unui etalon de a putea fi raportat la referinte stabilite, de regula
etaloane nationale sau internationale, prin intermediul unui lant neintrerupt
de comparari, toate avand incertitudini determinate.
Art. 4
Asigurarea uniformitatii, exactitatii si legalitatii masurarilor se
realizeaza in Romania sub coordonarea si supravegherea Biroului Roman de
Metrologie Legala, prin transmiterea unitatilor de masura de catre laboratoare
de metrologie autorizate si/sau acreditate.
CAP. 2
Etalonari si verificari metrologice
Art. 5
Etalonarea este ansamblul de operatiuni prin care, in conditii specificate,
se determina relatia dintre valorile indicate de un mijloc de masurare sau
dintre valorile reprezentate de o masura sau un material de referinta si
valorile corespunzatoare indicate de un etalon care masoara aceeasi marime.
Rezultatele etalonarii se consemneaza in documentul Certificat de etalonare,
intocmit de catre personalul din cadrul laboratorului de metrologie care a
efectuat operatiunea si care isi asuma responsabilitatea asupra rezultatelor
obtinute.
Art. 6
Verificarea metrologica este ansamblul de operatiuni prin care se constata
daca un mijloc de masurare satisface prevederile normelor de metrologie legala
sau ale altor reglementari metrologice care ii sunt aplicabile. Rezultatul
verificarii se consemneaza in documentul Buletin de verificare metrologica,
intocmit de catre personalul din cadrul laboratorului de metrologie care a
efectuat operatiunea.
Art. 7
Etalonarile si verificarile metrologice se executa, de regula, in
laboratoare de metrologie, unde sunt asigurate conditiile tehnice si de mediu
necesare.
Etalonarea sau verificarea mijloacelor de masurare netransportabile din
cauza gabaritelor sau a greutatilor mari sau care se pot deregla in timpul
transportului se executa la locul de utilizare, cu asigurarea conditiilor
necesare.
Art. 8
Etalonarea sau verificarea metrologica poate fi initiala sau ulterioara.
Etalonarea sau verificarea initiala se efectueaza asupra mijloacelor de
masurare noi sau care nu au mai fost supuse unei asemenea operatiuni pe teritoriul
national.
Etalonarea sau verificarea ulterioara se efectueaza asupra mijloacelor de
masurare care au parcurs o anumita perioada de exploatare si poate fi:
periodica, dupa reparare sau la cerere.
Art. 9
Trasabilitatea etalonarii sau a verificarii se atesta prin indicarea, in
certificate de etalonare, respectiv in buletinele de verificare metrologica, a
etaloanelor din Sistemul national de etaloane ale unitatilor de masura, care au
servit ca referinta in cadrul operatiunilor respective.
CAP. 3
Transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului
Art. 10
Mijloacele de masurare utilizate in domeniile de interes public si
nominalizate in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului sunt supuse obligatoriu transmiterii
unitatilor de masura, in conformitate cu prevederile prezentelor instructiuni.
Domeniile de interes public sunt cele evidentiate in Ordonanta Guvernului
nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
Art. 11
Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului se executa, in conformitate cu
prevederile normelor de metrologie legala si cu alte reglementari care le sunt
aplicabile, in laboratoarele de metrologie autorizate din structura Biroului
Roman de Metrologie Legala sau, dupa caz, in laboratoare de metrologie
autorizate de catre acesta.
Art. 12
Mijloacele de masurare utilizate ca etaloane sunt supuse, de regula,
etalonarii, iar in cazuri stabilite prin reglementari ale Biroului Roman de
Metrologie Legala, numai verificarii metrologice sau pot fi supuse ambelor
operatiuni.
Mijloacele de masurare de lucru se supun obligatoriu verificarii
metrologice. In situatii speciale, ele pot fi, in mod suplimentar, supuse si
etalonarii.
Art. 13
Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului se executa asupra fiecarui
exemplar de mijloc de masurare, in conformitate cu prevederile normativelor
metrologice specifice in vigoare (norme de metrologie legala, norme tehnice de
metrologie, documente si recomandari ale Organizatiei Internationale de
Metrologie Legala, standarde si altele).
Normativele metrologice in baza carora se efectueaza etalonarea sau
verificarea metrologica se precizeaza in documentele intocmite: certificate de
etalonare sau buletine de verificare metrologica.
Rezultatele verificarii metrologice se concretizeaza in buletinele de
verificare metrologica prin inscrierea deciziei Admis, atunci cand mijlocul de
masurare a corespuns integral normativelor metrologice, sau Respins, in caz
contrar.
Art. 14
Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se efectueaza numai asupra
mijloacelor de masurare care detin aprobare de model; situatiile speciale sunt
reglementate prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie
Legala.
Art. 15
Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se efectueaza obligatoriu
asupra tuturor categoriilor de mijloace de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului, respectiv:
- mijloace de masurare noi, produse in tara sau importate, inainte de intrarea
in exploatare;
- mijloace de masurare importate, care au mai fost utilizate in tara de
origine a producatorului sau a beneficiarului acestora si care indeplinesc
toate celelalte conditii necesare pentru a fi acceptate la etalonare sau la
verificare.
Art. 16
Etalonarea sau verificarea metrologica initiala a mijloacelor de masurare
supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se efectueaza de catre
personalul laboratoarelor de metrologie autorizate:
a) in laboratoare de metrologie autorizate. Operatiunea se executa
obligatoriu inainte de livrare si constituie obligatia producatorului autohton
sau a importatorului care suporta cheltuielile aferente;
b) la locul de utilizare a mijlocului de masurare, pentru mijloacele de masurare
pentru care in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului se prevede acest lucru. Operatiunea se
executa obligatoriu inainte de utilizare si constituie obligatia
producatorului/importatorului/detinatorului care suporta cheltuielile aferente.
Art. 17
Etalonarea sau verificarea metrologica periodica a mijloacelor de masurare
supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se efectueaza:
a) in laboratoare de metrologie autorizate, cu o periodicitate stabilita de
utilizator, in cadrul intervalului de timp specificat in Lista oficiala a
mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
si cu respectarea celorlalte conditii prevazute in aceasta;
b) la locul de utilizare a mijlocului de masurare, de catre laboratoare de
metrologie autorizate.
Prezentarea la etalonare sau verificare metrologica periodica a mijloacelor
de masurare constituie obligatia detinatorului care suporta cheltuielile
aferente.
In situatia in care au avut loc incidente care sa afecteze corecta
functionare a mijloacelor de masurare sau daca, datorita frecventei mari de
utilizare a regimurilor grele de exploatare ori altor cauze, nu mai exista
garantia unor masurari corecte, detinatorul are obligatia de a prezenta
mijloacele de masurare respective la etalonare si/sau verificare metrologica
ori de a le scoate din uz imediat ce se constata asemenea situatii, indiferent
de data expirarii termenului de valabilitate a etalonarii sau verificarii
metrologice anterioare.
Art. 18
Etalonarea sau verificarea metrologica dupa reparare, precum si dupa
instalarea categoriilor de mijloace de masurare la care reglementarile prevad
ca aceste operatiuni sa se efectueze dupa ce au fost instalate se executa de
catre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate, inainte de utilizarea
mijloacelor de masurare. In aceste cazuri, prezentarea la etalonare sau
verificare metrologica constituie obligatia celor care au efectuat repararea
sau instalarea.
Art. 19
Mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al
statului, pentru care, in urma operatiunilor de transmitere a unitatilor de
masura, s-a eliberat Buletin de verificare metrologica cu decizia Admis, se
marcheaza cu marca metrologica de verificare de catre personalul laboratorului
de metrologie autorizat.
Pe mijloacele de masurare respinse la verificarea metrologica se aplica, la
loc vizibil, o eticheta cu aceasta mentiune de catre personalul laboratorului
de metrologie care a efectuat operatiunea.
CAP. 4
Transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare care nu sunt
supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
Art. 20
Mijloacele de masurare care nu sunt utilizate in domeniile de interes
public sau care sunt incluse in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului si nu sunt utilizate in
domeniile de interes public nu sunt supuse obligativitatii transmiterii
unitatilor de masura.
Aceasta prevedere nu scuteste de raspundere persoanele fizice sau juridice
carora li se impune, prin alte reglementari legale, obligativitatea
transmiterii unitatilor de masura sau din cauza carora, prin neasigurarea
transmiterii unitatilor de masura la mijloacele de masurare pe care le detin
sau le utilizeaza, s-au produs evenimente care afecteaza valori materiale sau
sociale.
In cazul mijloacelor de masurare care figureaza in Lista oficiala a
mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului,
declarate ca nu sunt utilizate in domeniile de interes public, dar se afla
amplasate in locuri unde se desfasoara activitati de interes public,
detinatorii sunt obligati sa inscriptioneze la loc vizibil pe acestea:
Interzisa utilizarea in domeniu de interes public.
Aceasta mentiune se va preciza in toate documentele eliberate de
laboratorul de metrologie - certificate de etalonare si buletine de verificare
metrologica.
Art. 21
Nu sunt supuse obligatoriu verificarii metrologice sau etalonarii
mijloacele de masurare:
- nevandabile, expuse in muzee, standuri demonstrative sau expozitii;
- aflate in tranzit pe teritoriul national;
- montate pe mijloace de transport neinmatriculate in Romania;
- aflate in stare de conservare;
- destinate uzului personal, casnic sau didactic.
Art. 22
La cerere, mijloacele de masurare nesupuse obligatoriu controlului
metrologic al statului pot fi etalonate, verificate metrologic sau supuse
ambelor operatiuni, la solicitarea beneficiarului, in conformitate cu
normativele metrologice, standardele sau alte reglementari specificate de
beneficiarii acestor operatiuni, in laboratoare de metrologie care asigura
trasabilitatea.
Documentele eliberate ca urmare a efectuarii etalonarii si/sau verificarii
metrologice - certificate de etalonare/buletine de verificare metrologica -,
precum si continutul de informatii al acestora sunt cele specifice acestor
operatiuni sau cele impuse prin sistemul de acreditare a laboratoarelor de
metrologie, cu precizarea ca in documentul Buletin de verificare metrologica se
va consemna decizia Corespunde cu cerintele in baza carora s-a efectuat
verificarea metrologica sau, dupa caz, Nu corespunde cu cerintele in baza
carora s-a efectuat verificarea metrologica.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 23
Nerespectarea prevederilor specificate la art. 9 - 19 din prezentele
instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta
Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
CAP. 6
Prevederi finale si tranzitorii
Art. 24
In vederea aplicarii prezentelor instructiuni, Biroul Roman de Metrologie
Legala va emite proceduri de metrologie legala in termen de 90 de zile de la
data publicarii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 25
Pana la elaborarea normelor de metrologie legala pentru etalonarea sau
verificarea metrologica a tuturor mijloacelor de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului, transmiterea unitatilor de masura la
mijloacele de masurare pentru care nu sunt elaborate norme de metrologie legala
se efectueaza in conformitate cu normele tehnice de metrologie si cu
instructiunile de verificare metrologica in vigoare sau cu alte reglementari
nationale sau internationale, stabilite prin ordin al directorului general al
Biroului Roman de Metrologie Legala.
Art. 26
Mijloacele de masurare care nu au avut aprobare de model la data de 1
decembrie 1995, dar au fost supuse anterior operatiunilor de etalonare sau
verificare metrologica, sau care au fost exceptate de la aprobarea de model, in
temeiul I.M.L. 2 - 95, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 811/1995, pot fi
acceptate, in continuare, la etalonare sau verificare metrologica.
Art. 27
Documentele emise in alte tari ca urmare a unor operatiuni de transmitere a
unitatilor de masura - etalonari si/sau verificari metrologice - au
valabilitate in Romania numai in situatia in care Biroul Roman de Metrologie
Legala le recunoaste prin conventii, protocoale sau ordine.
Art. 28
Anexa face parte integranta din prezentele instructiuni.
ANEXA
la I.M.L. 1 - 97
SCHEMA PE PRINCIPIU
a transmiterii unitatilor de masura
_______________________________________________________________________
| | ________________ |
| | | ETALOANE | |
| | | INTERNATIONALE | |
| | |________________| |
| | | |
| Etaloane | _______|________ |
| primare | | BIROUL | |
| | | INTERNATIONAL | |
| | | DE MASURARI SI | |
| | | GREUTATI | |
| | |________________| |
|___________________|..........................|........................|
| | _________V__________ |
| | | ETALOANE NATIONALE | |
| | |____________________| |
| Etaloane | | |
| primare si | ______|______ |
| secundare | | INSTITUTUL | |
| | | NATIONAL DE | |
| | | METROLOGIE | |
| | |_____________| |
|___________________|..........................|........................|
| | __________V___________ |
| | | ETALOANE TERITORIALE | |
| | | (REGIONALE) | |
| | |______________________| |
| Etaloane | _____________|_______________ |
| secundare | | | |
| si de | ______|______ _______|_______ |
| referinta | | INSTITUTUL | | LABORATOARELE | |
| | | NATIONAL DE | | TERITORIALE | |
| | | METROLOGIE | | ALE B.R.M.L. | |
| | |_____________| |_______________| |
| | ________|_____________________________| |
| | | | |
|___________________|..|.......................|........................|
| | | ____________|____________ |
| | | | | |
| | | _____V_______ _______V_______ |
| Etaloane de | | | ETALOANE | | ALTE ETALOANE | |
| referinta | | | TERITORIALE | |_______________| |
| si de lucru | | |_____________| | |
| | | _______|________ ________|_________ |
| | | | LABORATOARELOR | | LABORATOARE | |
| | | | TERITORIALE | | ALE AGENTILOR | |
| | | | ALE B.R.M.L. | | ECONOMICI SI | |
| | | |________________| | ALTE LABORATOARE | |
| | | | |__________________| |
|___________________|..|..............|....................|............|
| | |________ | | |
| | | | | |
| | ______V_____V____________________V_______ |
| | | MIJLOACE DE MASURARE SUPUSE ETALONARII | |
| Mijloace | | SAU VERIFICARII | |
| de masurare | |_________________________________________| |
| de lucru | _______|__________ _______|_______ |
| | | AGENTI ECONOMICI | | INSTITUTII SI | |
| | |__________________| | ORGANIZATII | |
| | | DIVERSE | |
| | |_______________| |
|___________________|___________________________________________________|
ANEXA 2
INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
I.M.L. 2 - 97
APROBAREA DE MODEL
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Prezentele instructiuni de metrologie legala stabilesc, in conformitate cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin
Legea nr. 11/1994, conditiile in care se exercita controlul metrologic al
statului prin aprobari de model pentru mijloacele de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului, produse sau importate in Romania.
Metodologia de acordare a aprobarii de model este stabilita prin proceduri
de metrologie legala.
Art. 2
Prin aprobarea de model Biroul Roman de Metrologie Legala atesta
conformitatea unui mijloc de masurare cu prevederile normelor de metrologie
legala in vigoare.
Art. 3
La mijloacele de masurare pentru care nu exista norme de metrologie legala,
Biroul Roman de Metrologie Legala acorda aprobari de model in conformitate cu
prevederile reglementarilor aprobate de directorul general al acestuia, precum
si ale standardelor internationale, nationale si profesionale.
Art. 4
Persoanele care participa la activitati legate de acordarea aprobarii de
model trebuie sa asigure confidentialitatea informatiilor referitoare la
rezultatele incercarilor, la constructia mijlocului de masurare si la
tehnologiile de fabricatie, cu exceptia informatiilor destinate publicarii.
CAP. 2
Mijloacele de masurare supuse aprobarii de model
Art. 5
Se supun aprobarii de model:
a) mijloacele de masurare care figureaza in Lista oficiala a mijloacelor de
masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, publicata
periodic de Biroul Roman de Metrologie Legala, si care sunt utilizate in
domenii de interes public;
b) dispozitivele suplimentare sau auxiliare, daca acestea pot influenta
rezultatele masurarilor executate cu mijloacele de masurare carora le sunt
asociate.
Art. 6
Aprobarea de model se acorda pentru:
a) un tip de mijloc de masurare cu anumite caracteristici tehnice si
metrologice, inclusiv un ansamblu, o instalatie sau un sistem de masurare;
b) o familie de mijloace de masurare definita ca atare de catre
producatori, recunoscuta si aprobata de catre Biroul Roman de Metrologie
Legala; in acest caz, incercarile sunt efectuate pe mijlocul de masurare
desemnat ca reprezentativ pentru intreaga familie de mijloace de masurare;
c) un mijloc de masurare.
Art. 7
Orice modificare a unui tip de mijloc de masurare aprobat atrage dupa sine
reevaluarea.
CAP. 3
Acordarea aprobarii de model
Art. 8
Aprobarea de model se acorda de catre Biroul Roman de Metrologie Legala, la
cerere, pe baza evaluarii modelului conform art. 6.
Art. 9
Aprobarea de model se solicita de catre:
a) producator-fabricant/constructor sau reprezentantul imputernicit al
acestuia, pentru mijloacele de masurare noi, prevazute la art. 6 lit. a) si b);
b) detinator, pentru mijloacele de masurare destinate utilizarii in
exclusivitate, noi sau utilizate anterior in tara de origine, pentru mijloacele
de masurare prevazute la art. 6 lit. c), pentru care se acorda aprobare de
model individuala.
Art. 10
Schimbarea producatorului atrage dupa sine o noua evaluare.
Art. 11
Evaluarea modelului se realizeaza prin una sau mai multe din urmatoarele
activitati:
a) evaluarea documentatiei anexate cererii;
b) incercari de model;
c) urmarirea functionarii la locul de utilizare;
d) evaluarea sistemului de asigurare a calitatii la producator.
Art. 12
Pentru fiecare caz in parte, Biroul Roman de Metrologie Legala stabileste,
pe baza de programe de evaluare obligatorii, modalitatile de incercare, conform
art. 11, care sunt aplicabile in functie de complexitatea si de dimensiunile de
gabarit ale mijloacelor de masurare respective, de existenta aprobarilor de
model anterioare si a unor informatii privind comportarea in exploatare, de
posibilitatile tehnice de efectuare a incercarilor.
Art. 13
Incercarile de model se efectueaza sub controlul Biroului Roman de
Metrologie Legala:
a) in laboratoare de incercari din structura Biroului Roman de Metrologie
Legala;
b) in laboratoare de incercari autorizate de Biroul Roman de Metrologie
Legala;
c) in laboratoare de incercari ale producatorului mijlocului de masurare
supus aprobarii, daca acestea asigura conditiile de dotare, exactitate si
trasabilitate, impuse prin programul de evaluare;
d) la locul de utilizare;
e) in alte locuri prevazute in programul de evaluare.
Art. 14
Biroul Roman de Metrologie Legala poate recunoaste documentele eliberate in
urma incercarilor de model efectuate in alte tari de catre autoritatile
nationale de metrologie.
Art. 15
Pe baza analizei raportului de evaluare a modelului, Biroul Roman de
Metrologie Legala poate lua una dintre urmatoarele decizii:
a) sa acorde aprobarea de model, in cazul in care programul de evaluare a
modelului a fost incheiat cu rezultate corespunzatoare, situatie in care
elibereaza certificatul aprobarii de model;
b) sa nu acorde aprobare de model, situatie in care comunica motivatia
deciziei.
Art. 16
Termenul de valabilitate a unei aprobari de model poate fi de maximum 10
ani de la acordare. In cazul constatarii unor comportari necorespunzatoare in exploatare
a mijlocului de masurare, Biroul Roman de Metrologie Legala poate decide
reexaminarea aprobarii de model prin noi evaluari.
Art. 17
Prelungirea termenului de valabilitate a aprobarii de model se poate
acorda, la cerere, fie pe baza unor incercari complete sau partiale, fie pe
baza unor informatii privind stabilitatea caracteristicilor metrologice
constatate in urma etalonarii si/sau verificarii metrologice a mijlocului de
masurare aflat in exploatare.
Art. 18
Mijloacele de masurare fabricate/construite sau importate in perioada de
valabilitate a aprobarii de model, aflate in utilizare si care sunt verificate
metrologic in termen, sunt mijloace de masurare legale.
Art. 19
Aprobarile de model pot fi insotite de conditionari privind: utilizarea,
instalarea, montarea, recalibrarea, marcarea, sigilarea, inscriptionarea si
verificarea metrologica initiala sau periodica a mijlocului de masurare
respectiv, precum si pastrarea modelelor.
Art. 20
Marca metrologica de model, ca semn distinctiv care atesta conformitatea cu
modelul aprobat, se aplica in cazurile prevazute la art. 6 lit. a) si b), prin
grija producatorului sau importatorului autorizat, astfel incat sa fie lizibila
si rezistenta la stergere.
Aplicarea marcii metrologice de model este reglementata prin instructiuni
de metrologie legala, iar conditiile specifice fiecarui mijloc de masurare,
referitoare la marca de model, sunt reglementate prin precizarile din aprobarea
de model respectiva.
Art. 21
Un exemplar din documentatia care constituie dosarul aprobarii de model se
pastreaza la Biroul Roman de Metrologie Legala pe o perioada cu 5 ani mai mare
decat perioada de valabilitate a aprobarii de model.
Prin Certificatul aprobarii de model se stabileste daca este necesara
retinerea, ca model de referinta, a unuia sau mai multor exemplare dintre
mijloacele de masurare supuse evaluarii, precum si locul si conditiile de
pastrare.
Art. 22
Certificatul aprobarii de model se elibereaza numai dupa ce solicitantul a
achitat costul lucrarilor efectuate pentru acordarea aprobarii de model, care
se stabileste conform actelor normative in vigoare.
Art. 23
Biroul Roman de Metrologie Legala poate retrage aprobarea de model, daca:
a) mijloacele de masurare fabricate/construite sau importate nu sunt
conforme cu modelul aprobat;
b) se constata ca mijloacele de masurare produse sau importate in baza
aprobarii de model au deficiente care le fac neutilizabile conform scopurilor
propuse;
c) ca urmare a modificarii unor reglementari de metrologie legala,
mijloacele de masurare nu mai corespund prevederilor acestora;
d) titularul nu a respectat conditionarile din Certificatul aprobarii de
model.
Art. 24
Biroul Roman de Metrologie Legala publica periodic in publicatiile oficiale
de metrologie deciziile de acordare sau de retragere a aprobarilor de model si
le notifica unitatilor de metrologie legala din subordine, impreuna cu toate
informatiile necesare efectuarii verificarilor si supravegherii metrologice.
CAP. 4
Obligatiile producatorilor si importatorilor de mijloace de masurare
Art. 25
Producatorii si importatorii de mijloace de masurare si, dupa caz,
reprezentantii imputerniciti ai acestora sunt obligati:
a) sa puna in circulatie mijlocul de masurare respectiv numai dupa
obtinerea aprobarii de model si, dupa caz, a autorizatiei de exercitare a
activitatii de fabricare/construire, import sau vanzare;
b) sa puna la dispozitie Biroului Roman de Metrologie Legala, in limba
romana, toate informatiile si documentatiile necesare pentru definirea
modelului supus aprobarii;
c) sa puna la dispozitie Biroului Roman de Metrologie Legala si sa prezinte
in locurile stabilite de acesta modelele supuse evaluarii, insotite de piesele
si dispozitivele-anexa, necesare functionarii;
d) atunci cand este cazul, sa asigure mijloacele materiale, etaloanele
insotite de certificatele de etalonare, instalatiile de incercare si personalul
auxiliar, in conformitate cu prevederile programului de evaluare acceptat si
aprobat;
e) sa colaboreze cu personalul Biroului Roman de Metrologie Legala care
efectueaza evaluarea/incercarea, la solicitarea acestuia, pe tot parcursul
evaluarilor de model;
f) sa respecte conditionarile din aprobarea de model;
g) sa informeze beneficiarii mijloacelor de masurare in legatura cu
continutul complet al certificatelor aprobarii de model, inclusiv despre
conditionarile existente;
h) sa aplice marca metrologica de model, conform prevederilor Certificatului
aprobarii de model;
i) sa comunice Biroului Roman de Metrologie Legala orice modificare pe care
intentioneaza sa o aplice unui tip de mijloc de masurare fabricat conform
aprobarii de model si sa solicite aprobarea modificarii sau, dupa caz, o noua
aprobare de model;
j) sa conserve nealterate, dupa caz, modelele sau unele subansambluri sau
parti componente ale acestora, precum si sa pastreze documentatiile predate de
Biroul Roman de Metrologie Legala si sa le puna la dispozitie acestuia ori de cate
ori li se solicita;
k) sa nu expuna in spatii destinate operatiunilor comerciale mijloace de
masurare fara aprobare de model, daca acestea nu sunt insotite de inscriptii
din care sa rezulte caracterul de mostre nevandabile;
l) sa inceteze productia sau importul la termenele de expirare a aprobarii
de model sau in momentul in care nu mai sunt indeplinite cerintele cuprinse in
aprobarea de model, iar in cazul in care, la data expirarii valabilitatii
aprobarii de model, in Romania exista stocuri de astfel de mijloace de
masurare, producatorul sau importatorul este obligat sa le declare la Biroul
Roman de Metrologie Legala;
m) sa comunice Biroului Roman de Metrologie Legala orice modificare in
situatia lor juridica sau tehnica, de natura sa afecteze continutul
certificatelor aprobarii de model sau elementele care au stat la baza acordarii
aprobarii de model.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 26
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 25 din prezentele instructiuni
atrage sanctionarea contraventionala prevazuta la art. 29 din Ordonanta
Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, dupa cum
urmeaza:
- pentru nerespectarea art. 25 lit. a), sanctionare conform art. 29 pct. I
lit. b);
- pentru nerespectarea art. 25 lit. f) si i), sanctionare conform art. 29
pct. I lit. c);
- pentru nerespectarea art. 25 lit. h), sanctionare conform art. 29 pct. I
lit. e);
- pentru nerespectarea art. 25 lit. g), l) si m), sanctionare conform art.
29 pct. II lit. c).
CAP. 6
Prevederi finale
Art. 27
In vederea aplicarii prezentelor instructiuni, Biroul Roman de Metrologie
Legala va emite proceduri de metrologie legala in termen de 90 de zile de la
data publicarii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei, pentru solicitantii
aprobarilor de model si pentru ceilalti factori implicati in evaluarea
modelelor si in acordarea aprobarii de model.
ANEXA 3
INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
I.M.L. 3 - 97
AUTORIZATII SI AVIZE METROLOGICE
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Prezentele instructiuni stabilesc conditiile in care se exercita controlul
metrologic al statului prin autorizari si avizari pentru desfasurarea
activitatilor care fac obiectul controlului metrologic al statului si stabilesc
cerintele care trebuie indeplinite de catre agentii economici in vederea
obtinerii autorizatiilor si avizelor metrologice.
Art. 2
Autorizatia metrologica este documentul eliberat de Biroul Roman de
Metrologie Legala prin care se acorda dreptul pentru exercitarea unor
activitati ce fac obiectul controlului metrologic al statului asupra unor
sortimente de mijloace de masurare sau asupra unui tip de mijloc de masurare.
Prin autorizare se atesta competenta legala, organizatorica si tehnica a unei
entitati de a desfasura activitatea metrologica respectiva care face obiectul
controlului metrologic al statului.
Art. 3
Avizul metrologic este documentul eliberat de Biroul Roman de Metrologie
Legala, prin care se accepta inceperea efectuarii unor lucrari asupra anumitor
mijloace de masurare sau se accepta utilizarea anumitor mijloace de masurare.
Avizul este necesar numai pentru mijloacele de masurare pentru care in Lista
oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al
statului exista aceasta precizare.
Art. 4
Autorizatiile metrologice se acorda in conditiile stabilite de Biroul Roman
de Metrologie Legala pentru exercitarea asupra mijloacelor de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului a urmatoarelor activitati:
a) incercarea, etalonarea si/sau verificarea metrologica;
b) fabricarea/construirea;
c) importul;
d) repararea;
e) inchirierea;
f) vanzarea;
g) montarea.
Art. 5
Avizele metrologice se acorda pentru fiecare mijloc de masurare in parte si
sunt obligatorii pentru exercitarea urmatoarelor activitati:
a) instalarea mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului, pentru care este precizata verificarea metrologica la
locul utilizarii;
b) punerea in functiune a anumitor mijloace de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului, la care se prevede obtinerea, in prealabil,
a avizului de punere in functiune.
Art. 6
Autorizatiile de verificator metrolog sunt documente personale care confera
personalului laboratoarelor de metrologie dreptul de a efectua incercari,
etalonari si/sau verificari metrologice ale mijloacelor de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului. Autorizatiile sunt obligatorii
pentru personalul care desfasoara activitatile mentionate la art. 4 lit. a).
CAP. 2
Cerinte pentru obtinerea autorizatiilor metrologice
A. Activitatea de incercari, etalonari si/sau verificari metrologice
Art. 7
Activitatea de incercari, etalonari si/sau verificari metrologice se
desfasoara de catre laboratoare de metrologie. Pentru recunoasterea oficiala a
dreptului de efectuare a transmiterii unitatilor de masura prin incercari,
etalonari si/sau verificari metrologice, laboratorul de metrologie trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand
declarata activitatea de laborator de metrologie pentru incercari, etalonari
si/sau verificari metrologice;
b) sa demonstreze impartialitate, independenta si integritate;
c) sa fie competent din punct de vedere tehnico-organizatoric pentru
efectuarea incercarilor, etalonarilor si/sau verificarilor metrologice;
d) sa aiba proceduri de cooperare cu toate partile interesate in
functionarea laboratorului de metrologie.
Art. 8
Laboratorul de metrologie solicitant poate demonstra ca indeplineste
conditiile specificate la art. 7 prin una dintre urmatoarele modalitati:
a) laboratorul de metrologie este acreditat de catre organismul national de
acreditare a laboratoarelor de metrologie;
b) laboratorul de metrologie este evaluat de catre Biroul Roman de
Metrologie Legala pe baza unei proceduri de metrologie legala.
Art. 9
Biroul Roman de Metrologie Legala acorda autorizatie laboratorului de
metrologie pentru desfasurarea activitatilor de incercari, etalonari si/sau
verificari metrologice ale mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului, daca acesta indeplineste, suplimentar fata de cele
specificate la art. 7, urmatoarele conditii:
a) se supune controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de
personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei
instructiuni de metrologie legala. Conducerea laboratorului trebuie sa prezinte
a declaratie in acest sens;
b) personalul care efectueaza incercari, etalonari si/sau verificari
metrologice detine autorizatii personale pentru sortimentele pentru care se
solicita autorizarea laboratorului;
c) conducerea laboratorului prezinta o declaratie prin care se angajeaza sa
foloseasca documentele specifice recunoscute de Biroul Roman de Metrologie
Legala;
d) conducerea laboratorului prezinta o declaratie de utilizare a marcilor
metrologice de verificare in conformitate cu prevederile legale;
e) conducerea laboratorului prezinta o declaratie de colaborare cu Biroul
Roman de Metrologie Legala in vederea desfasurarii expertizelor metrologice;
f) procedurile de etalonare/verificare utilizate sunt in conformitate cu
normativele metrologice in vigoare, specifice fiecarui tip de mijloc de
masurare.
B. Activitatea de fabricare/construire a mijloacelor de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului
Art. 10
In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de
fabricare/construire, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand
declarata activitatea de fabricare/construire de mijloace de masurare;
b) sa aiba aprobare de model pentru tipurile de mijloace de masurare pentru
care solicita autorizarea;
c) sa aiba conditii tehnico-organizatorice adecvate fabricarii/construirii
tipurilor de mijloace de masurare pentru care solicita autorizarea;
d) sa asigure verificarea metrologica initiala, intr-un laborator de
metrologie autorizat, a mijloacelor de masurare fabricate/construite;
e) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de
personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei
instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa
prezinte o declaratie in acest sens;
f) sa asigure piese de schimb, service in garantie si postgarantie pe o
perioada de minimum 10 ani pentru mijloacele de masurare fabricate/construite.
NOTA:
Prin construire se intelege:
- realizarea unor sisteme de masurare din mijloace de masurare fabricate de
catre producatori diferiti;
- asamblarea unor mijloace de masurare de catre un agent economic, altul
decat producatorul, caruia producatorul i-a acordat acest drept.
C. Activitatea de import al mijloacelor de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului
Art. 11
In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de import,
agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand
declarata activitatea de import de mijloace de masurare;
b) sa aiba aprobare de model pentru tipurile de mijloace de masurare pentru
care solicita autorizarea;
c) sa prezinte o imputernicire de comercializare din partea producatorului
mijlocului de masurare;
d) sa asigure verificarea metrologica initiala a mijloacelor de masurare
importate, intr-un laborator de metrologie autorizat;
e) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de
personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala pe baza unei
instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa
prezinte o declaratie in acest sens;
f) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa importe numai mijloacele
de masurare care au aplicata marca metrologica de model;
g) sa asigure piese de schimb, service in garantie si postgarantie pe o
perioada de minimum 10 ani pentru mijloacele de masurare importate.
D. Activitatea de reparare a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului
Art. 12
In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de
reparare, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele
conditii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand
declarata activitatea de reparare de mijloace de masurare;
b) sa aiba conditii tehnico-organizatorice adecvate repararii sortimentelor
de mijloace de masurare pentru care solicita autorizarea;
c) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa asigure garantia
reparatiei;
d) sa asigure verificarea metrologica a mijloacelor de masurare reparate,
de catre un laborator de metrologie autorizat;
e) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de
personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei
instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa
prezinte o declaratie in acest sens.
E. Activitatea de inchiriere a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului
Art. 13
In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de
inchiriere, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele
conditii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand
declarata activitatea de inchiriere de mijloace de masurare;
b) sa aiba conditii tehnico-organizatorice pentru depozitarea si
manipularea mijloacelor de masurare de inchiriat, astfel incat sa nu fie afectate
caracteristicile metrologice si legale ale acestora;
c) sa asigure verificarea metrologica a mijloacelor de masurare inchiriate,
prin laboratoare de metrologie autorizate;
d) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul
imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei instructiuni
de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o
declaratie in acest sens.
F. Activitatea de vanzare a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului
Art. 14
In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de vanzare
a mijloacelor de masurare, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand
declarata activitatea de vanzare de mijloace de masurare;
b) sa aiba conditii tehnico-organizatorice pentru transportul, manipularea,
depozitarea si livrarea mijloacelor de masurare, astfel incat sa nu fie
afectate caracteristicile metrologice si legale ale acestora;
c) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de
personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei
instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa
prezinte o declaratie in acest sens;
d) sa asigure service pentru mijloacele de masurare vandute;
e) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa vanda numai mijloace de
masurare care detin aprobare de model si care sunt verificate metrologic in
termen;
f) sa asigure verificarea metrologica a mijloacelor de masurare prin
laboratoare de metrologie autorizate, in cazul in care mijloacele de masurare
supuse vanzarii isi pierd valabilitatea verificarii metrologice.
G. Activitatea de montare a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului
Art. 15
In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de montare
a mijloacelor de masurare, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand
declarata activitatea de montare de mijloace de masurare;
b) sa aiba conditii tehnico-organizatorice pentru montarea mijloacelor de
masurare;
c) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de
personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei
instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa
prezinte o declaratie in acest sens;
d) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa solicite avizul de
instalare din partea Biroului Roman de Metrologie Legala in cazul mijloacelor
de masurare pentru care este precizata verificarea metrologica la locul de utilizare;
e) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa monteze numai mijloace
de masurare verificate metrologic de laboratoare de metrologie autorizate, in
cazul mijloacelor de masurare care nu se verifica la locul de utilizare;
f) sa prezinte o declaratie prin care asigura garantie pentru fiecare
mijloc de masurare montat.
NOTA:
Prin montare se intelege amplasarea, la locul de utilizare, a unui mijloc
de masurare sau a unui sistem de masurare.
CAP. 3
Cerinte pentru obtinerea avizelor metrologice
H. Instalarea mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului
Art. 16
Agentul economic care desfasoara activitati de instalare a mijloacelor de
masurare pentru care in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului este prevazuta verificarea
metrologica la locul utilizarii, inainte de inceperea lucrarilor de instalare,
trebuie sa obtina avizul de instalare de la Biroul Roman de Metrologie Legala.
Pentru obtinerea avizului de instalare, agentul economic interesat trebuie
sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa detina autorizatie de montator din partea Biroului Roman de
Metrologie Legala, pentru sortimentul de mijloace de masurare pentru care se
solicita avizul;
b) sa aiba competenta tehnico-organizatorica pentru instalarea mijlocului
de masurare conform cerintelor din Certificatul aprobarii de model si
celorlalte cerinte stipulate in documentatia tehnica de catre fabricantul sau
importatorul mijlocului de masurare;
c) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa asigure verificarea
metrologica a mijlocului de masurare de catre un laborator de metrologie
autorizat, dupa incheierea lucrarilor de instalare.
I. Punerea in functiune a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu
controlului metrologic al statului
Art. 17
Agentul economic care detine mijloacele de masurare pentru care in Lista
oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al
statului este prevazuta obtinerea avizului este obligat sa obtina avizul de
punere in functiune din partea Biroului Roman de Metrologie Legala. Pentru
obtinerea avizului, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) sa asigure montarea mijlocului de masurare numai cu agenti economici
autorizati de Biroul Roman de Metrologie Legala pentru exercitarea activitatii
de montare, pentru respectivul sortiment de mijloace de masurare;
b) sa asigure la montarea mijlocului de masurare respectarea cerintelor din
Certificatul aprobarii de model si a altor cerinte exprese ale fabricantului
sau importatorului, stipulate in documentatia tehnica a produsului;
c) sa demonstreze ca mijlocul de masurare care urmeaza a fi pus in functiune
a fost verificat metrologic de catre un laborator de metrologie autorizat.
CAP. 4
Cerinte pentru obtinerea autorizatiilor personale
Art. 18
Personalul laboratoarelor de metrologie care efectueaza incercari,
etalonari si/sau verificari metrologice asupra mijloacelor de masurare supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru obtinerea din partea
Biroului Roman de Metrologie Legala a autorizatiilor personale de verificatori
metrologi, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa detina cel putin diploma de bacalaureat;
b) sa faca dovada instruirii practice de minimum 15 zile intr-un laborator
autorizat pentru sortimentele de mijloace de masurare pentru care solicita
autorizare;
c) sa promoveze examenul de autorizare - probe scrise, orale si practice;
d) sa faca dovada ca nu a suferit condamnari pentru fapte penale.
CAP. 5
Eliberarea autorizatiilor si a avizelor
Art. 19
Autorizatiile si avizele pentru activitatile ce fac obiectul controlului
metrologic al statului se elibereaza de catre Biroul Roman de Metrologie
Legala, dupa ce solicitantii fac dovada platii costurilor lucrarilor prestate.
Taxele pentru autorizari si avizari se achita anticipat solicitarii si
constituie venit la bugetul de stat.
Art. 20
Autorizatiile si avizele se acorda in urma unor evaluari prin care se
stabileste conformitatea situatiei reale cu documentatia prezentata.
Metodologiile de acordare a autorizatiilor si a avizelor sunt stabilite prin
proceduri de metrologie legala.
Art. 21
Evaluarea conditiilor tehnico-organizatorice specificate la art. 10 - 15 se
efectueaza asupra elementelor sistemului de asigurare a calitatii aplicabil,
conform prevederilor seriei de standarde SR ISO 9000.
Art. 22
Autorizatiile si avizele contin definirea clara a obiectului autorizarii
sau al avizului, limitele autorizarii sau ale avizului, conditionarile, precum
si modalitatile de control metrologic al statului prin supraveghere
metrologica. Metodologia generala de supraveghere metrologica se stabileste
prin instructiuni de metrologie legala.
Art. 23
Durata de valabilitate a tuturor autorizatiilor acordate de Biroul Roman de
Metrologie Legala este de 2 ani, cu exceptia primei autorizari a
verificatorilor metrologi, care este valabila un an.
CAP. 6
Drepturi si obligatii ale agentilor economici care desfasoara activitati ce
fac obiectul controlului metrologic al statului
Art. 24
Pentru desfasurarea legala a activitatilor specificate la cap. II, III si
IV din prezentele instructiuni, agentii economici trebuie sa obtina
autorizatiile si avizele necesare din partea Biroului Roman de Metrologie
Legala.
Art. 25
In urma desfasurarii activitatilor specificate in prezentele instructiuni
trebuie asigurata verificarea mijloacelor de masurare de catre laboratoare de
metrologie autorizate.
Art. 26
Agentii economici care au obtinut autorizatii si avize din partea Biroului
Roman de Metrologie Legala sunt obligati sa respecte, in cursul desfasurarii
activitatii, limitele autorizarii si/sau avizului, conditiile in care au fost
acordate, precum si conditionarile acestora.
Art. 27
Agentii economici care au obtinut autorizatii si avize din partea Biroului
Roman de Metrologie Legala pot face referiri la acestea in orice document sau
publicatie.
Art. 28
Orice modificari ale conditiilor in care s-au acordat autorizatiile si
avizele - extinderi ale obiectului de activitate, schimbarea denumirii, adresei
etc. - necesita reinnoirea autorizatiilor si/sau avizelor in termen de 15 zile.
In caz contrar, autorizatiile/avizele se anuleaza. Reobtinerea autorizatiilor
si avizelor se reglementeaza prin proceduri de metrologie legala.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 29
Nerespectarea prevederilor prevazute la art. 24 din prezentele
instructiuni, precum si utilizarea la efectuarea incercarilor, etalonarilor
si/sau verificarilor metrologice, in vederea legalizarii mijloacelor de
masurare, de catre personal neautorizat sau avand autorizatia expirata, atrage
sanctionarea conform art. 29 pct. I lit. a) din Ordonanta Guvernului nr.
20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
Art. 30
Nerespectarea prevederilor art. 25 si 26 din prezentele instructiuni atrage
sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr.
20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
ANEXA 4
INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
I.M.L. 4 - 97
MARCI METROLOGICE DE STAT
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Prezentele instructiuni de metrologie legala stabilesc, in conformitate cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin
Legea nr. 11/1994, conditiile de investire a mijloacelor de masurare care au
corespuns controlului metrologic al statului cu marci metrologice de stat.
Art. 2
Mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al
statului, care au corespuns controlului metrologic al statului, devin mijloace
de masurare legale. Aceasta calitate se atesta prin documentele specifice,
intocmite in urma controlului si, dupa caz, prin investirea acestora cu marci
metrologice de stat: marca metrologica de model si marca metrologica de
verificare.
Art. 3
Marcile metrologice de stat atesta legalitatea mijloacelor de masurare care
au corespuns controlului metrologic al statului, exercitat in conditiile
specificate in instructiunile de metrologie legala, prin:
- aprobari de model;
- verificari metrologice initiale ale mijloacelor de masurare noi,
fabricate/construite sau importate;
- verificari metrologice ulterioare - periodice, dupa reparare sau la
cerere - ale mijloacelor de masurare aflate in utilizare.
Art. 4
Biroul Roman de Metrologie Legala stabileste reprezentarea grafica si
inscrisul marcilor metrologice de stat, reglementeaza modul de aplicare a
acestora prin proceduri de metrologie legala, tine evidenta acestora,
coordoneaza executia centralizata, distribuie marcile metrologice de verificare
si controleaza modul de utilizare si de aplicare a marcilor metrologice de
stat.
CAP. 2
Marca metrologica de model
Art. 5
Mijloacele de masurare produse/fabricate/construite sau importate, supuse
obligatoriu controlului metrologic al statului, care sunt conforme cu modelele
aprobate, se investesc cu marca metrologica de model.
Art. 6
Documentul eliberat de Biroul Roman de Metrologie Legala in baza caruia se
aplica marca metrologica de model este Certificatul aprobarii de model.
Art. 7
Marca metrologica de model se aplica pe mijlocul de masurare, prin grija
producatorului si/sau importatorului mijlocului de masurare, la loc vizibil,
astfel incat sa fie lizibila si rezistenta la stergere.
Art. 8
Conditiile specifice de aplicare pe un anumit mijloc de masurare se
stabilesc in proceduri de metrologie legala specifice si in Certificatul
aprobarii de model.
Art. 9
Marca metrologica de model se aplica numai pe mijloacele de masurare
produse sau importate in perioada de valabilitate inscrisa in Certificatul
aprobarii de model.
Art. 10
Reprezentarea grafica si inscrisul marcii de model sunt redate in anexa,
iar detaliile de realizare sunt precizate in procedura de metrologie legala
specifica.
CAP. 3
Marca metrologica de verificare
Art. 11
Mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al
statului, care au corespuns controlului exercitat prin verificari metrologice,
se investesc cu marci metrologice de verificare.
Art. 12
Documentul in baza caruia se aplica marca metrologica de verificare este
Buletinul de verificare metrologica, cu decizia Admis, eliberat de personalul
verificator autorizat care a efectuat verificarea mijlocului de masurare
respectiv.
Art. 13
Marca metrologica de verificare se aplica de personalul verificator
autorizat care a efectuat verificarea metrologica in conformitate cu
prevederile normei de metrologie legala aplicabila si a intocmit Buletinul de
verificare metrologica cu decizia Admis.
Art. 14
Marca metrologica de verificare aplicata pe mijlocul de masurare este
valabila numai in intervalul de timp precizat in Buletinul de verificare
metrologica, interval care nu trebuie sa depaseasca perioada de verificare stabilita
in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului
metrologic al statului, pentru mijlocul de masurare respectiv.
Art. 15
Reprezentarea grafica si inscrisul marcilor metrologice de verificare sunt
redate in anexa, iar detaliile de realizare - dimensiuni, materiale - sunt
precizate in procedura de metrologie specifica.
Art. 16
Marcile metrologice de verificare se inapoiaza Biroului Roman de Metrologie
Legala in cazul in care au termenul de valabilitate - anul inscris - depasit,
precum si in cazul expirarii autorizatiei laboratorului de metrologie sau a
personalului verificator.
CAP. 4
Obligatiile detinatorilor si utilizatorilor de marci metrologice de stat
Art. 17
Agentii economici care au obtinut de la Biroul Roman de Metrologie Legala
dreptul de a aplica marca metrologica de model au obligatia:
a) sa aplice marca metrologica de model numai pe mijloacele de masurare
conforme cu modelul aprobat;
b) sa aplice marca metrologica de model in conditiile specificate in
Certificatul de aprobare de model.
Art. 18
Personalul verificator autorizat care a obtinut de la Biroul Roman de
Metrologie Legala dreptul de utilizare a marcilor metrologice de verificare are
obligatia:
a) sa aplice marca metrologica de verificare numai pe mijloacele de
masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, care au
corespuns verificarii metrologice;
b) sa predea marcile metrologice de verificare Biroului Roman de Metrologie
Legala, la expirarea valabilitatii acestora, a autorizatiei laboratorului in
care isi desfasoara activitatea sau a autorizatiei personale.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 19
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 17 lit. a) si la art. 18 lit.
a) din prezentele instructiuni atras sanctionarea conform art. 29 pct. I lit.
e) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr.
11/1994.
Art. 20
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 17 lit. b) si la art. 18 lit.
b) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit.
c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr.
11/1994.
Art. 21
Anexa face parte integranta din prezentele instructiuni.
ANEXA
la I.M.L. 4 - 97
REPREZENTAREA GRAFICA SI INSCRISUL
MARCILOR METROLOGICE DE STAT
1. Marca metrologica de model contine inscrisurile:
- simbolul Romaniei (RO);
- numarul curent al aprobarii de model (XXX);
- ultimele doua cifre ale anului in care s-a acordat aprobarea de model
(YY).
Reprezentare grafica:
RO XXX/YY
2. Marca metrologica de verificare contine inscrisurile:
- simbolul Romaniei (RO);
- ultimele doua cifre ale anului in care s-a efectuat verificarea
metrologica (YY);
- indicativul de identificare a personalului verificator autorizat (XXX).
Reprezentare grafica:
RO YY/XXX
ANEXA 5
INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
I.M.L. 5 - 97
SISTEMUL NATIONAL DE ETALOANE ALE UNITATILOR DE MASURA
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Sistemul national de etaloane ale unitatilor de masura constituie baza
stiintifica, tehnica si legala de referinta pentru asigurarea uniformitatii,
exactitatii si legalitatii masurarilor efectuate pe teritoriul national,
inclusiv in relatiile economice si tehnico-stiintifice cu alte tari.
Sistemul cuprinde etaloanele nationale si etaloanele teritoriale,
constituind un ansamblu coerent si ierarhizat in functie de nivelurile de
exactitate si de criteriile teritoriale, conform unor proceduri specifice.
Sistemul este deschis si perfectibil. El trebuie permanent adaptat
intereselor economice, stiintifice si sociale ale tarii, conventiilor
internationale la care Romania este parte si oricaror modificari ulterioare ale
Sistemului international de unitati de masura.
Art. 2
Masurile, aparatele, dispozitivele, instalatiile, mostrele de materiale si
substantele care materializeaza si conserva unitati de masura si furnizeaza
informatii de masurare sunt mijloace de masurare.
Mijloacele de masurare etalon sunt mijloacele de masurare destinate sa
defineasca, sa realizeze, sa conserve sau sa reproduca unitatile de masura si
sunt folosite, exclusiv, pentru a le transmite altor mijloace de masurare. Ele
vor fi denumite, in continuare, pe scurt, etaloane.
Art. 3
Etaloanele, in functie de performantele tehnice si metrologice, se
clasifica in:
a) etaloane primare;
b) etaloane secundare.
Art. 4
Etaloanele primare sunt etaloanele care prezinta cele mai inalte calitati
metrologice, ale caror valori sunt atribuite fara raportare la alte etaloane
ale aceleiasi marimi.
Art. 5
Etaloanele secundare sunt etaloane ale caror valori sunt atribuite prin
comparatie cu etaloanele primare ale acelorasi marimi.
Art. 6
Etaloanele, dupa destinatia lor la locul de utilizare, se clasifica in:
a) etaloane de referinta;
b) etaloane de lucru.
Art. 7
Etaloanele de referinta sunt etaloanele de cea mai inalta calitate
metrologica, disponibile intr-un loc dat sau intr-o organizatie data, de la
care deriva masurarile care sunt efectuate in acel loc.
Art. 8
Etaloanele de lucru sunt etaloanele utilizate in mod curent pentru a
etalona sau a verifica masuri, aparate de masurat sau materiale de referinta.
Art. 9
Etaloanele, dupa locul de utilizare a acestora se clasifica in:
a) etaloane nationale;
b) etaloane teritoriale;
c) etaloane ale agentilor economici si ale altor organizatii.
Art. 10
Etaloanele nationale sunt etaloane primare sau etaloane secundare,
recunoscute prin hotarare a Guvernului, care nu sunt aducatoare de venituri.
Etaloanele nationale trebuie sa fie trasabile la etaloanele internationale
sau la alte etaloane recunoscute pe plan mondial sau regional.
Art. 11
Etaloanele teritoriale sunt etaloane secundare sau etaloane de lucru,
recunoscute de Biroul Roman de Metrologie Legala ca referinta pentru conservarea
si transmiterea unitatilor de masura in anumite zone teritoriale ale Romaniei.
Etaloanele teritoriale trebuie sa fie trasabile la etaloanele nationale.
Art. 12
Trasabilitatea etaloanelor este garantata de catre Biroul Roman de
Metrologie Legala prin atestarea lor in calitate de componente ale Sistemului
national de etaloane. Atestarea se realizeaza pe baza unor proceduri de
metrologie legala.
CAP. 2
Etaloane nationale
Art. 13
Etaloanele nationale reprezinta bunuri publice, referinta unica legala
pentru reproducerea, conservarea si transmiterea unitatilor de masura in
Romania.
Art. 14
Etaloanele nationale sunt detinute, perfectionate, conservate si utilizate
de institutii specializate, stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 15
Etaloanele nationale sunt supuse unui regim de pastrare, perfectionare,
comparare, utilizare, intretinere, transport, inlocuire si scoatere din uz,
stabilit prin proceduri de metrologie specifice.
Art. 16
Detinatorii etaloanelor nationale au urmatoarele obligatii:
a) sa intocmeasca si sa actualizeze periodic dosarele etaloanelor
nationale;
b) sa mentina etaloanele nationale in limitele prescrise ale
caracteristicilor metrologice; sa coreleze etaloanele nationale cu etaloane
recunoscute pe plan mondial, in vederea asigurarii trasabilitatii
internationale;
c) sa asigure disponibilitatea etaloanelor nationale pentru transmiterea
unitatii de masura, sa realizeze conditiile necesare de securitate, de
prevenire a unor interventii neautorizate si de asigurare a integritatii
etaloanelor nationale in cazuri de calamitati sau alte evenimente deosebite
care le pot afecta integritatea sau performantele;
d) sa permita accesul la etaloanele nationale numai persoanelor autorizate
in acest scop.
Art. 17
Se considera ca fiind asociate etalonului national: incaperea in care este
amplasat, instalatiile sau aparatele cu ajutorul carora se realizeaza
compararea altor etaloane cu etalonul national, aparatele auxiliare cu care se
determina valorile marimilor de influenta, utilajele auxiliare si cele care
contribuie la realizarea conditiilor necesare pentru functionarea etalonului
national. Acestea sunt precizate la atestarea etalonului national.
Art. 18
Fiecare etalon national trebuie sa fie insotit de o documentatie al carei
continut este stabilit prin proceduri de metrologie legala. Documentatia se
intocmeste in 3 exemplare identice, cu urmatoarele destinatii: un exemplar se
pastreaza la Biroul Roman de Metrologie Legala, un exemplar se pastreaza de
catre detinatorul etalonului si un exemplar se pastreaza de laboratorul de
metrologie insarcinat cu reproducerea, conservarea si transmiterea unitatilor
de masura.
Art. 19
In vederea asigurarii stabilitatii si trasabilitatii internationale,
etaloanele nationale se compara, direct sau prin intermediul unor metode
prevazute in documentatia specifica, cu etaloanele internationale sau ale altor
tari. Aceste comparari reprezinta conditii in vederea atestarii.
Art. 20
Etaloanele nationale sunt atestate de catre organul tehnic de specialitate
al Biroului Roman de Metrologie Legala, numit in acest scop, prin ordin de
catre directorul general.
Art. 21
Etaloanele nationale care nu mai prezinta garantiile necesare sunt scoase
din uz prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie
Legala, care informeaza Guvernul despre imprejurarile care au determinat
aceasta decizie.
Art. 22
Mutarea pe alt amplasament sau scoaterea din tara a etaloanelor nationale,
pentru comparari cu etaloanele internationale, se poate face numai cu acordul
Biroului Roman de Metrologie Legala.
Art. 23
Orice situatii deosebite in legatura cu etaloanele nationale trebuie
comunicate imediat de catre detinatori Biroului Roman de Metrologie Legala.
Reparatiile, modificarile sau imbunatatirile etaloanelor nationale pot fi
efectuate numai cu acordul prealabil al Biroului Roman de Metrologie Legala si
implica reatestarea lor.
CAP. 3
Etaloane teritoriale
Art. 24
Etaloanele teritoriale sunt detinute, perfectionate, conservate si
utilizate, de regula, de catre laboratoarele teritoriale de metrologie ale
Biroului Roman de Metrologie Legala.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 25
Nerespectarea prevederilor prevazute la art. 20 lit. a) si b) din
prezentele instructiuni atrage sanctionarea in conformitate cu art. 29 pct. I
lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea
nr. 11/1994.
Art. 26
Nerespectarea prevederilor prevazute la art. 20 lit. c) din prezentele
instructiuni atrage sanctionarea in conformitate cu art. 29 pct. II lit. c) din
Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr.
11/1994.
ANEXA 6
INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
I.M.L. 6 - 97
CONTROLUL METROLOGIC AL STATULUI PRIN INSPECTII SI TESTARI INOPINATE
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Prezentele instructiuni stabilesc conditiile de exercitare a controlului metrologic
al statului prin inspectii si testari inopinate asupra masurarilor si
mijloacelor de masurare, precum si drepturile si obligatiile personalului
Biroului Roman de Metrologie Legala, imputernicit sa constate si sa sanctioneze
contraventiile, precum si ale persoanelor fizice si juridice supuse
controlului.
Art. 2
Controlul metrologic al statului prin inspectii si testari inopinate se
exercita de catre personal al Biroului Roman de Metrologie Legala, special
imputernicit in acest scop prin ordin al directorului general, in temeiul art.
36 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr.
11/1994.
Art. 3
Documentele de referinta utilizate de persoanele prevazute la art. 2 pentru
efectuarea controlului metrologic prin inspectii si testari inopinate sunt
reglementarile legale privind activitatea de metrologie - legi, hotarari ale
Guvernului, instructiuni de metrologie legala -, precum si reglementarile
referitoare la masurari.
CAP. 2
A. Conditii generale de desfasurare a controlului
Art. 4
Persoanele fizice si juridice care utilizeaza in activitatile proprii,
pentru masurari, mijloace de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic
al statului sunt denumite in continuare agenti controlati.
Art. 5
Controalele metrologice prin inspectii si testari inopinate se desfasoara
de catre persoanele imputernicite conform art. 2, pe baza de ordin de serviciu,
eliberat de conducatorul unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie
Legala. Aceste persoane sunt denumite in continuare agenti constatatori.
Art. 6
Cu ocazia inspectiilor inopinate efectuate se consemneaza in
procesul-verbal de control cel putin urmatoarele informatii:
a) datele de identificare a agentului controlat - numele sau denumirea,
adresa, buletinul de identitate sau numarul de inregistrare la oficiul
registrului comertului, codul fiscal etc.;
b) activitatea generala desfasurata si masurarile de interes public
efectuate;
c) metoda de masurare utilizata si constatari privind corectitudinea ei;
d) constatari privind adaptarea caracteristicilor tehnice si metrologice
ale mijloacelor de masurare la metoda de masurare utilizata;
e) legalitatea mijloacelor de masurare utilizate in masurarile din
domeniile de interes public;
f) rezultatele testarilor si masurarilor efectuate;
g) aspecte conexe, daca exista;
h) daca s-a intocmit proces-verbal de contraventie.
Art. 7
Pentru stabilirea corectitudinii rezultatelor masurarilor efectuate de agentul
controlat si a modului de functionare a mijloacelor de masurare se utilizeaza,
pentru testare, mijloace de masurare legale si corespunzatoare din punct de
vedere tehnic.
Art. 8
Forma proceselor-verbale de control si de contraventie, precum si modul de
completare se stabilesc prin proceduri de metrologie legala.
Art. 9
Inainte de inceperea controlului, agentii constatatori sunt obligati sa
prezinte agentului controlat legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu.
Art. 10
In cazul in care reprezentantul legitim al agentului controlat nu este
prezent sau situatia legalitatii nu poate fi stabilita pe loc, agentul
constatator va efectua constatarile tehnice si va preda reprezentantului
prezent al agentului controlat o invitatie de prezentare la sediul unitatii
teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala.
B. Ridicarea de probe pentru efectuarea analizelor si masurarilor
comparative, in vederea determinarii corectitudinii rezultatelor de masurare
declarate
Art. 11
In cazurile in care nu se pot face determinari si masurari la locul
controlului, agentul constatator va proceda la ridicarea de probe pentru
efectuarea testarilor in conditii de laborator.
Art. 12
Probele ridicate vor fi introduse in ambalaje si vor fi sigilate, in
prezenta agentului controlat, cu etichete, astfel incat deschiderea ambalajului
sa se poata face doar cu distrugerea etichetei-sigiliu.
Art. 13
Agentul constatator va completa si va preda agentului controlat o invitatie
in care va consemna denumirea produsului si cantitatea ridicata pentru probe,
data si ora la care va avea loc testarea. Agentul controlat este invitat la
testare.
Art. 14
Constatarile se vor efectua in prezenta agentului controlat sau a
reprezentantului acestuia ori a unui martor, in cazul in care agentul controlat
nu se prezinta la data si la ora stabilite. Inainte de inceperea constatarilor,
agentul constatator va consemna inviolabilitatea sigiliilor.
Art. 15
In urma constatarilor, agentul constatator va intocmi proces-verbal de
control metrologic si, daca este cazul, proces-verbal de contraventie.
C. Interzicerea utilizarii, sigilarea si confiscarea mijloacelor de
masurare nelegale
Art. 16
In cazul in care se constata utilizarea de mijloace de masurare nelegale,
agentul constatator va intocmi proces-verbal de contraventie si va sigila
mijlocul de masurare.
Art. 17
In cazul in care se constata utilizarea mijloacelor de masurare modificate,
dereglate, agentii constatatori vor intocmi proces-verbal de confiscare si vor
confisca mijloacele de masurare respective. Mijloacele de masurare confiscate
se valorifica sau se distrug conform prevederilor legale.
Art. 18
Sigilarea impotriva utilizarii se consemneaza in procesul-verbal de contraventie.
Ruperea sigiliilor ii este permisa doar personalului atelierelor de reparat
mijloace de masurare, autorizate pentru respectivul sortiment de mijloace de
masurare, si se face numai in prezenta verificatorilor metrologi. Aceasta se
consemneaza intr-un document oficial.
Ruperea sigiliilor de catre alte persoane este interzisa, fapta fiind
sanctionabila conform prevederilor Codului penal, republicat.
CAP. 3
Drepturi si obligatii ale persoanelor fizice si juridice supuse controlului
metrologic al statului prin inspectii si testari inopinate
Art. 19
Agentul controlat are urmatoarele drepturi:
a) sa solicite agentului constatator legitimatia de inspectie si ordinul de
serviciu;
b) sa solicite, pentru luare la cunostinta, documentele de referinta in
baza carora se efectueaza controlul metrologic;
c) sa-si expuna obiectiile privind constatarile efectuate, care vor fi
consemnate in procesele-verbale intocmite;
d) sa conteste, in conformitate cu prevederile legale, rezultatele
controlului.
Art. 20
Agentul controlat are urmatoarele obligatii:
a) sa permita accesul agentului constatator in locurile unde se efectueaza
masurarile si unde se afla mijloacele de masurare supuse controlului;
b) sa permita ridicarea de probe in conditiile stabilite la art. 11 - 15;
c) sa se conformeze deciziilor luate de agentul constatator privind
interzicerea utilizarii mijloacelor de masurare.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 21
Nerespectarea prevederilor art. 20 lit. a) si b) din prezentele
instructiuni atrage sanctionarea in conformitate cu art. 29 pct. I lit. g) din
Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr.
11/1994.
Art. 22
Nerespectarea prevederilor art. 20 lit. c) din prezentele instructiuni
atrage sanctionarea in conformitate cu art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta
Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
ANEXA 7
INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
I.M.L. 7 - 97
SUPRAVEGHEREA METROLOGICA A ACTIVITATILOR DETINATORILOR DE AUTORIZATII
METROLOGICE
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Prezentele instructiuni reglementeaza modul de exercitare a controlului
metrologic al statului prin supraveghere metrologica.
Art. 2
Supravegherea metrologica a activitatii detinatorilor de autorizatii
metrologice este activitatea exercitata de catre Biroul Roman de Metrologie
Legala asupra agentilor economici care desfasoara activitati ce fac obiectul
controlului metrologic al statului.
Art. 3
Supravegherea metrologica se desfasoara in conformitate cu prevederile
prezentelor instructiuni, iar costurile aferente se suporta de catre agentii
economici supusi supravegherii metrologice.
CAP. 2
Conditii de exercitare a supravegherii metrologice
A. Supravegherea activitatii de incercari, etalonari si/sau verificari
metrologice
Art. 4
Incercarile, etalonarile si verificarile metrologice se desfasoara de catre
agentii economici care detin autorizatie in acest sens din partea Biroului
Roman de Metrologie Legala.
Art. 5
Supravegherea metrologica a laboratoarelor de metrologie se desfasoara pe
baza programului de supraveghere metrologica, comunicat cu ocazia autorizarii
si acceptat de catre conducerea laboratorului.
Art. 6
Programul de supraveghere metrologica cuprinde calendarul actiunilor de
supraveghere si modalitatile de supraveghere metrologica.
Art. 7
Supravegherea metrologica a laboratoarelor de incercari, etalonari si/sau
verificari metrologice se desfasoara in doua etape:
a) controlul respectarii conditiilor in care a fost acordata autorizarea si
modul de functionare a laboratorului;
b) testarea unui esantion reprezentativ din mijloacele de masurare
incercate, etalonate si/sau verificate de catre laboratorul de metrologie supus
supravegherii. Testarea se efectueaza prin repetarea etalonarilor si/sau
verificarilor metrologice. Cuantificarea se efectueaza asupra rezultatelor
declarate de catre laboratorul de metrologie supravegheat.
Art. 8
Controlul respectarii conditiilor in care a fost acordata autorizarea se
efectueaza prin monitorizarea activitatii laboratorului de metrologie de catre
Biroul Roman de Metrologie Legala si prin reevaluari periodice.
Cu ocazia reevaluarilor periodice se urmaresc cel putin:
a) modul de completare si de eliberare a documentelor emise la incercare,
etalonare si/sau verificare;
b) inregistrarile laboratorului de metrologie;
c) starea etaloanelor, mijloacelor de masurare, a utilajelor si
instalatiilor, in vederea pastrarii caracteristicilor tehnice si metrologice
initiale;
d) modul de executare de catre personalul autorizat a operatiunilor de
transmitere a unitatilor de masura;
e) modul de receptie, manipulare, depozitare si livrare a mijloacelor de
masurare asupra carora isi exercita activitatea laboratorul de metrologie.
Art. 9
Numarul mijloacelor de masurare care constituie esantioane supuse supravegherii
prin verificari metrologice, prezentat in anexa, a fost stabilit in functie de
gradul de asigurare a independentei, impartialitatii si integritatii, si anume:
a) pentru laboratoare de metrologie care au demonstrat, cu ocazia
autorizarii, ca au calitatea de parte neutra - tabelul nr. 1 din anexa;
b) pentru laboratoare de metrologie apartinand
fabricantilor/constructorilor si importatorilor - tabelul nr. 2 din anexa;
c) pentru laboratoare de metrologie apartinand detinatorilor mijloacelor de
masurare - tabelul nr. 3 din anexa.
NOTA:
Pentru evaluarea in vederea autorizarii, laboratoarele de metrologie se
incadreaza in una dintre categoriile prevazute la lit. a) - c).
Art. 10
Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea
unor masuri corective.
Art. 11
Metodologia de efectuare a supravegherii metrologice se stabileste de catre
Biroul Roman de Metrologie Legala prin proceduri de metrologie legala.
B. Supravegherea agentilor economici care desfasoara activitati de
fabricare/construire sau import de mijloace de masurare
Art. 12
Supravegherea metrologica a activitatilor de fabricare/construire si import
de mijloace de masurare se desfasoara pe baza programului de supraveghere
stabilit cu ocazia autorizarii.
Art. 13
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
Art. 14
Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii
tuturor mijloacelor de masurare livrate.
Art. 15
Reevaluarile desfasurate periodic urmaresc, in principal:
a) respectarea aprobarilor de model si a conditiilor in care s-a acordat
autorizatia pentru exercitarea activitatii;
b) modul de asigurare a etalonarilor si/sau verificarilor metrologice
initiale ale mijloacelor de masurare fabricate/construite sau importate;
c) modul de receptie, manipulare, transport, depozitare si livrare;
d) modul de asigurare de service in garantie si postgarantie;
e) inregistrarile fabricantului/constructorului sau importatorului.
Art. 16
Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea
unor masuri corective.
C. Supravegherea metrologica a agentilor economici care desfasoara
activitate de reparare de mijloace de masurare in cadrul atelierelor autorizate
Art. 17
Supravegherea metrologica a atelierelor autorizate de reparat mijloace de
masurare se desfasoara pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia
autorizarii.
Art. 18
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
Art. 19
Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii
prin verificarea in laboratoarele de metrologie autorizate a tuturor
mijloacelor de masurare reparate.
Art. 20
Reevaluarile desfasurate periodic urmaresc, in principal:
a) inregistrarile atelierului;
b) starea etaloanelor mijloacelor de masurare, a instalatiilor si
utilajelor;
c) modul de asigurare a etalonarilor si/sau verificarilor metrologice ale
mijloacelor de masurare reparate;
d) modul de receptie, manipulare si livrare a mijloacelor de masurare
reparate;
e) modul de acordare si asigurare a garantiei dupa reparare.
Art. 21
Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea
unor masuri corective.
D. Supravegherea metrologica a agentilor economici care desfasoara
activitate de inchiriere de mijloace de masurare
Art. 22
Supravegherea metrologica a agentilor economici autorizati care desfasoara
activitate de inchiriere de mijloace de masurare se desfasoara pe baza
programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizarii.
Art. 23
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
Art. 24
Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii
tuturor mijloacelor de masurare de inchiriat.
Art. 25
Reevaluarile periodice urmaresc, in principal, urmatoarele aspecte:
a) starea tehnico-legala a mijloacelor de masurare inchiriate;
b) inregistrarile agentului economic;
c) modul de tratare a mijloacelor de masurare care si-au pierdut
legalitatea;
d) modul propriu de monitorizare a utilizarii mijloacelor de masurare
inchiriate.
Art. 26
Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea
unor masuri corective.
E. Supravegherea metrologica a agentilor economici care desfasoara
activitate de vanzare de mijloace de masurare
Art. 27
Supravegherea metrologica a agentilor economici autorizati care desfasoara
activitate de vanzare de mijloace de masurare se desfasoara pe baza programului
de supraveghere stabilit cu ocazia autorizarii.
Art. 28
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
Art. 29
Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii
tuturor mijloacelor de masurare vandute.
Art. 30
Reevaluarile desfasurate periodic urmaresc in principal:
a) starea tehnico-legala a mijloacelor de masurare pregatite pentru
vanzare;
b) inregistrarile agentului economic;
c) modul de tratare a mijloacelor de masurare care si-au pierdut
legalitatea;
d) modul de receptie, transport, manipulare, depozitare si livrare a
mijloacelor de masurare.
Art. 31
Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea
unor masuri corective.
CAP. 3
Obligatiile agentilor economici care desfasoara activitati ce fac obiectul
controlului metrologic al statului si sunt supusi supravegherii metrologice
Art. 32
Agentii economici care sunt supusi supravegherii metrologice sunt obligati:
a) sa respecte programul de supraveghere pe care l-au acceptat cu ocazia
autorizarii;
b) sa permita personalului Biroului Roman de Metrologie Legala desemnat cu
supravegherea accesul in laboratorul de metrologie si la documentele
metrologice specifice;
c) sa respecte conditiile in baza carora au obtinut autorizarea si sa
aplice masurile corective stabilite de catre Biroul Roman de Metrologie Legala;
d) sa tina si sa puna la dispozitie organelor Biroului Roman de Metrologie
Legala evidentele prevazute de sistemul de evidenta a activitatii de
metrologie, stabilit prin instructiuni de metrologie legala.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 33
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 32 lit. a) si la art. 32 lit.
c) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit.
c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr.
11/1994, si/sau suspendarea autorizatiei;
Art. 34
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 32 lit. b) din prezentele
instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. I lit. g) din Ordonanta
Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
Art. 35
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 3 lit. d) din prezentele
instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. d) din Ordonanta
Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
CAP. 5
Prevederi finale
Art. 36
Reclamatiile si sesizarile privind mijloacele de masurare si masurarile de
interes public se solutioneaza doar de catre Biroul Roman de Metrologie Legala
prin expertize metrologice, efectuate in laboratoare de metrologie autorizate
de acesta.
Art. 37
Anexa face parte integranta din prezentele instructiuni.
ANEXA
la I.M.L. 7 - 97
PLANURILE DE SUPRAVEGHERE METROLOGICA A LABORATOARELOR
DE METROLOGIE AUTORIZATE
in functie de numarul de mijloace de masurare etalonate si/sau verificate
metrologic de catre acestea
Supravegherea unui laborator de metrologie autorizat incepe cu nivelul de
supraveghere normala.
Deciziile privind aplicarea nivelurilor de supraveghere redusa, severa,
foarte severa sau de retragere a autorizatiei se iau de catre conducerea
unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala, in urma analizei
rezultatelor supravegherii.
In cazul in care, dupa patru controale metrologice de supraveghere suma A =
0, dupa analiza activitatii laboratorului de metrologie autorizat, conducerea
unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala poate lua decizia de
efectuare a supravegherii reduse.
Decizia de trecere la un nivel mai sever de supraveghere se ia cu ocazia
fiecarui control metrologic de supraveghere de catre personalul Biroului Roman
de Metrologie Legala desemnat cu efectuarea controlului. In cazul in care la
doua controale metrologice de supraveghere consecutive s-a trecut la un nivel
mai sever de supraveghere, acest nivel de supraveghere devine, prin decizia
conducerii unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala, nivelul
de incepere a supravegherii.
In cazul rezultatelor necorespunzatoare la nivelul de supraveghere foarte
severa, conducerea unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala
poate lua decizia de suspendare a autorizatiei.
Verificarile metrologice de supraveghere efectuate de catre personalul
desemnat al Biroului Roman de Metrologie Legala nu atesta legalitatea nici unui
mijloc de masurare din lot si nici unui indice privind calitatea produsului.
Prin aceasta operatiune se cuantifica doar corectitudinea in care s-au efectuat
operatiunile de etalonari si/sau verificari metrologice de catre laboratorul de
metrologie autorizat. In urma verificarilor metrologice de supraveghere,
personalul Biroului Roman de Metrologie Legala nu elibereaza Buletin de
verificare metrologica sau Certificat de etalonare. Rezultatele obtinute se
consemneaza in procesul-verbal de control metrologic, care reprezinta si baza
de calcul pentru facturarea si decontarea lucrarilor de supraveghere.
Lotul de mijloace de masurare supus supravegherii N poate fi si eterogen,
esantionarea facandu-se la fel, dar urmarind si respectarea urmatoarei relatii:
100 (Cn/CN) = 100 (n/N) +/- 2 (%), in care:
Cn = suma tarifelor de etalonare si/sau verificare prevazute in lista
oficiala, pentru esantionul n;
CN = suma tarifelor de etalonare si/sau verificare prevazute in lista
oficiala, pentru intregul lot N;
N = numarul mijloacelor de masurare etalonate si/sau verificate de
laboratorul de metrologie supus supravegherii, in perioada dintre doua
controale metrologice de supraveghere;
n = numarul mijloacelor de masurare ale esantionului prelevat din lotul N,
care sunt supuse unei noi etalonari si/sau verificari metrologice in cadrul
controlului metrologic de supraveghere;
A = numarul maxim de mijloace de masurare gasite respinse la verificarea
metrologica de supraveghere, pentru care nu se ia o decizie de supraveghere
severa;
R = numarul minim de mijloace de masurare gasite respinse la verificarea
metrologica de supraveghere, pentru care se pot lua decizii de supraveghere
severa.
Costurile supravegherii metrologice pe care trebuie sa le suporte
laboratorul de metrologie autorizat sunt formate din Cn si tariful orar al
vizitei de reevaluare.
Tabelul nr. 1
Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevazute la art. 9 lit. a)
-----------------------------------------------------------------------------
Nivel de Nivel de Nivel de Nivel de
N supraveghere supraveghere supraveghere supraveghere
redusa normala severa foarte
severa
-----------------------------------------------------------------------------
9...15 n=0 n=1; A=0; R=1 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1
16...25 n=1; A=0; R=1 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1
26...50 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1
51...90 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1
91...150 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1
151...280 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=40; A=0; R=1
281...500 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=40; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1
501...1.200 n=20; A=0; R=1 n=40; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
-----------------------------------------------------------------------------
Tabelul nr. 2
Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevazute la art. 9 lit. b)
-----------------------------------------------------------------------------
Nivel de Nivel de Nivel de Nivel de
N supraveghere supraveghere supraveghere supraveghere
redusa normala severa foarte
severa
-----------------------------------------------------------------------------
9...15 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1
16...25 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1
26...50 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1
51...90 n=5; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1
91...150 n=8; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1
151...280 n=12; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1
281...500 n=20; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
501...1.200 n=30; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1
-----------------------------------------------------------------------------
Tabelul nr. 3
Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevazute la art. 9 lit. c)
-----------------------------------------------------------------------------
Nivel de Nivel de Nivel de Nivel de
N supraveghere supraveghere supraveghere supraveghere
redusa normala severa foarte
severa
-----------------------------------------------------------------------------
9...15 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=N; A=0; R=1
16...25 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=N; A=0; R=1
26...50 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=N; A=0; R=1
51...90 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1
91...150 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1
151...280 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
281...500 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1
501...1.200 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1 n=270; A=0; R=1
1.201...3.200 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1 n=270; A=0; R=1 n=450; A=0; R=1