HOTARARE Nr. 855 din 23 octombrie 1995
pentru aplicarea prevederilor art. 22 din Legea nr. 55/1995 cu privire la
privatizarea societatilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura
de tip "Agromec", "Servagromec" si "Agroservice"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 251 din 1 noiembrie 1995
In vederea aplicarii in mod unitar a prevederilor art. 22 din Legea nr.
55/1995 pentru accelerarea procesului de privatizare,
in temeiul art. 17 din aceeasi lege,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice cu privire la functionarea comisiilor sau,
dupa caz, a subcomisiilor de evaluare si la intocmirea rapoartelor de evaluare
in vederea privatizarii societatilor comerciale prestatoare de servicii pentru
agricultura, prevazute in anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
(1) In termenul prevazut la art. 4 alin. (1) din prezenta hotarare,
Ministerul Finantelor, in colaborare cu Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
si Fondul Proprietatii de Stat vor elabora si vor transmite in teritoriu
instructiunile privind determinarea activului net ajustat.
(2) In acelasi termen, in aplicarea art. 22 alin. (3) din Legea nr.
55/1995, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, impreuna cu Departamentul
pentru Administratie Publica Locala vor elabora un proiect de hotarare pentru
transferul si concesionarea terenurilor neagricole.
Art. 3
In conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Hotararea Guvernului
nr. 476/1995, comisiile de evaluare sunt organizate si isi desfasoara
activitatea sub coordonarea si supravegherea secretariatelor judetene pentru
urmarirea aplicarii Legii nr. 55/1995.
Art. 4
(1) In termen de 15 zile de la data publicarii prezentei hotarari in
Monitorul Oficial al Romaniei, institutiile prevazute la art. 22 alin. (1) din
Legea nr. 55/1995 isi numesc reprezentantii in comisiile judetene de evaluare,
denumite in continuare comisii. In functie de situatia existenta in judete,
comisiile pot decide organizarea de subcomisii.
(2) Numarul reprezentantilor pe care fiecare dintre institutiile abilitate
il nominalizeaza in comisii va fi in functie de specificul fiecarui judet de
numarul, structura si dimensiunea societatilor comerciale de tip
"Agromec", Servagromec" si "Agroservice", astfel incat
operatiunile de evaluare sa fie finalizate pana la data de 15 noiembrie 1995
inclusiv.
(3) Pentru problemele care fac obiectul activitatii comisiei, membrii
acesteia sunt investiti cu autoritatea si competenta legala ale institutiei
care ii numeste.
(4) Comisia si, acolo unde este cazul, subcomisiile sunt coordonate de
reprezentanti desemnati de prefectura.
(5) Secretariatul fiecarei comisii este asigurat de catre directia generala
pentru agricultura si alimentatie judeteana.
Art. 5
(1) Cheltuielile de personal se suporta de catre institutiile cu care
personalul implicat in activitatea comisiei are contract de munca. Aceste
cheltuieli includ diurna, cheltuielile de cazare, de deplasare, orele
suplimentare, alte indemnizatii sau stimulente legale, dupa caz.
(2) Alte cheltuieli materiale privind activitatea comisiilor se suporta de
catre Fondul Proprietatii de Stat, in temeiul art. 26 lit. d) din Legea nr. 58/1991.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica,
Mircea Cosea
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
p. Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Alexandru Lapusan,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
cu privire la functionarea comisiilor sau, dupa caz, a subcomisiilor de
evaluare si la intocmirea rapoartelor de evaluare in vederea privatizarii
societatilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura
CAP. 1
Functionarea comisiilor de evaluare
Art. 1
(1) Comisiile prevazute la art. 22 alin. (1) din Legea nr. 55/1995,
denumita in continuare lege, au urmatoarea componenta:
- reprezentantul prefecturii, in calitate de presedinte;
- reprezentantul directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat, in calitate de vicepresedinte;
- reprezentantul directiei generale pentru agricultura si alimentatie;
- reprezentantul directiei teritoriale a Fondului Proprietatii de Stat;
- reprezentantul Fondului Proprietatii Private (sau al filialei acestuia)
caruia ii sunt arondate, in calitatea sa de actionar, societatile comerciale
prestatoare de servicii pentru agricultura din judet.
(2) In functie de specificul fiecarui judet, de numarul, structura si
dimensiunea fiecareia dintre societatile comerciale prestatoare de servicii
pentru agricultura existente in judet, institutiile abilitate vor nominaliza
numarul corespunzator de specialisti, formand astfel subcomisii, fiecare in
structura mentionata la alin. (1).
(3) La solicitarea scrisa a presedintelui comisiei, pentru desfasurarea in
bune conditii a activitatii, institutiile prevazute de lege pot pune la
dispozitia comisiei si un numar de 1-3 specialisti pentru perioade de cel mult
30 de zile, in conditiile art. 3 pct. 1 si ale notei la anexa nr. 2 din
Hotararea Guvernului nr. 476/1995.
Art. 2
Comisia poate functiona in prezenta a cel putin trei dintre cei cinci
membri, in urmatoarele conditii:
a) lucrarile sunt conduse de catre presedinte sau, in absenta acestuia, de
catre vicepresedinte;
b) absenta unui membru al comisiei este justificata si nu depaseste 5 zile
lucratoare; in caz contrar, institutia care l-a numit ia masuri de sanctionare
sau de inlocuire, dupa caz;
c) rapoartele de evaluare, devizele estimative si documentele justificative
ale cheltuielilor sunt insusite prin semnatura proprie de catre toti membrii
comisiei.
Art. 3
(1) Evidenta cheltuielilor materiale privind activitatea comisiei si care
se suporta de catre Fondul Proprietatii de Stat se tine de catre directia
teritoriala a Fondului Proprietatii de Stat. Aceasta pune la dispozitia
comisiei sau, dupa caz, a subcomisiilor fondurile corespunzatoare devizului
estimativ, pentru o luna, insusit in conditiile art. 2 lit. c), sub forma
avansurilor spre decontare.
(2) In termen de maximum 5 zile de la expirarea lunii calendaristice pentru
care s-a acordat avansul spre decontare, presedintele comisiei sau, dupa caz,
al subcomisiei prezinta ordonatorului de avans documentele justificative pentru
cheltuielile efectuate.
Art. 4
Comisia judeteana coordoneaza si pregatirea privatizarii societatilor
comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura din judet, in conditiile
legii. In acest scop, indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza si verifica publicitatea;
b) indruma metodologic societatile comerciale, pe producatorii detinatori
de terenuri agricole si celelalte categorii de persoane cu drept de preferinta
la privatizare prevazute de lege, precum si alte parti interesate;
c) centralizeaza optiunile exprimate de detinatorii unui drept de
preferinta, avizeaza asupra lor si/sau le ia in considerare la intocmirea
raportului de evaluare, dupa caz;
d) intocmeste raportul de evaluare pentru fiecare societate comerciala
prestatoare de servicii pentru agricultura, in vederea privatizarii;
e) recomanda pentru societatile comerciale prestatoare de servicii pentru
agricultura masuri de reorganizare, restructurare sau reabilitare, incluzand
divizari/fuziuni, vanzari de active sau mijloace fixe, ori modificarea
obiectului de activitate, tinand seama de situatia specifica, actuala si de
perspectiva, de necesitatile si optiunile producatorilor agricoli mentionati la
art. 7 alin. (5) din lege, precum si de prioritatea privatizarii societatilor
comerciale respective;
f) verifica documentatiile prezentate de societatile comerciale prestatoare
de servicii pentru agricultura in vederea privatizarii si, daca este cazul, ia
masuri de completare, corectare sau modificare a acestora, in conformitate cu
dispozitiile legale aplicabile (indeosebi ale hotararilor Guvernului nr.
945/1990, nr. 834/1991, nr. 26/1992, nr. 500/1994, cu modificarile ulterioare)
si ale prezentelor norme.
Art. 5
Cu ocazia verificarii documentatiei privind terenurile aflate in
patrimoniul sau in administrarea societatii comerciale prestatoare de servicii
pentru agricultura, comisia ia masuri, in functie de situatia concreta, pentru:
a) eliberarea certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra
terenurilor, strict necesare activitatii, tinand seama de rezultatul analizelor
conform art. 4 lit. e) si f);
b) scoaterea din patrimoniu si transferul, in conditiile art. 22 alin. (3)
din lege, al terenurilor neagricole care, in aprecierea comisiei, nu sunt
strict necesare activitatii si modificarea corespunzatoare a documentelor de
evidenta, atestare si inregistrare;
c) transferul catre administratia publica locala al terenurilor neagricole
cu situatie juridica neclara si concesionarea, cu avizul Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei, a celor necesare activitatii societatii
comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura;
d) clarificarea daca este cazul, a regimului juridic al terenurilor
apartinand domeniului privat al statului, vizate de art. 6 alin. (2) din lege.
In luarea deciziilor asupra acestor probleme, comisia va avea in vedere
accelerarea privatizarii societatii comerciale respective.
Art. 6
Comisiile isi incheie activitatea o data cu:
a) intocmirea, pana cel tarziu la data de 15 noiembrie 1995, a rapoartelor
de evaluare si a documentatiei pentru privatizarea societatilor comerciale
prestatoare de servicii pentru agricultura;
b) elaborarea de recomandari cu privire la remiterea catre societatea comerciala
a cotei de pana la 60% din suma cuvenita Fondului Proprietatii de Stat, conform
art. 8 alin. (1) si (2) din lege, cu privire la societatile comerciale
prestatoare de servicii pentru agricultura din judet, privatizate pana la data
de 19 iunie 1995; activitatea se va incheia la data de 15 decembrie 1995.
CAP. 2
Intocmirea rapoartelor de evaluare
Art. 7
Imediat dupa constituire, comisia ia masuri de publicitate si informare,
coordonate la nivelul judetului, pentru toate partile interesate.
Publicitatea si informarea se asigura prin:
a) afisare la sediul societatilor comerciale respective, al primariilor din
localitatile de pe raza de activitate a societatilor comerciale si al
institutiilor reprezentate in comisie;
b) publicare in presa scrisa (cate un cotidian de mare tiraj, de raspandire
locala si nationala);
c) alte mijloace de comunicare in masa cu audienta locala semnificativa;
d) organizarea la secretariatul comisiei (directia generala pentru
agricultura si alimentatie judeteana) a unui birou de relatii cu publicul,
inclusiv cu reprezentantii societatilor comerciale si cu producatorii agricoli.
Art. 8
(1) Publicitatea si informarea prevazute la art. 7 lit. a), b) si c)
cuprind:
a) lista societatilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura
care se privatizeaza potrivit prezentelor norme, cuprinzand indicatorii
economico-financiari de baza;
b) esalonarea in timp a activitatilor coordonate de comisie, conform art. 4
si 5;
c) temeiul legal, modul si locul de adresare pentru cei interesati;
d) alte informatii specifice, la aprecierea comisiei.
(2) Informarea prevazuta la art. 7 lit. d) contine cel putin:
reglementarile legale aplicabile, lista societatilor comerciale, documentatia
de prezentare a societatilor comerciale, situatia economico-financiara a
acestora pe baza de bilant, elementele specifice fiecarei societati comerciale
cu privire la evaluare, divizare/fuziune si/sau privatizare.
Art. 9
(1) Comisia solicita conducerii fiecarei societati comerciale prestatoare
de servicii pentru agricultura toate informatiile necesare pentru evaluare in
conditiile prezentelor norme.
(2) In scopul elaborarii corecte si la termen a documentatiei solicitate,
comisia poate desemna, dintre membrii sai, sau presedintele comisiei poate
solicita institutiilor reprezentate in comisie unul sau mai multi specialisti,
dupa caz, care sa sprijine societatea comerciala.
(3) Documentatia de privatizare privind fiecare societate comerciala
prestatoare de servicii pentru agricultura cuprinde:
a) memorandumul de prezentare a societatii comerciale, conform modelului
prevazut in anexa nr. 1.1 la Normele metodologice nr. 2/1994 pentru aplicarea
Legii nr. 77/1994, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 21
din 31 ianuarie 1995;
b) activul net contabil determinat potrivit anexei nr. 1.2 la normele
metodologice mentionate la lit. a), impreuna cu balanta de verificare a
conturilor contabile sintetice si situatia patrimoniului - formular 02 - din
luna precedenta;
c) rulajul creditor al contului de capital social de la infiintarea
societatii comerciale, conform Legii nr. 15/1990, pana la data intocmirii
raportului de evaluare, cu explicarea fiecarei modificari inregistrate in
debitul sau creditul contului de capital social, baza legala a acestor
modificari si actele doveditoare ale respectarii procedurii legale pentru
fiecare modificare (inclusiv cele privind aplicarea hotararilor Guvernului
mentionate in art. 4 lit. f) si cererile de mentiuni la Registrul comertului,
aferente);
d) lista mijloacelor fixe amortizate integral care, daca nu mai sunt
necesare pentru activitatea proprie, se scot din functiune conform art. 24 din
Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active
corporale si necorporale;
e) lista utilajelor neamortizate si nefolosite pentru care se propune
evaluarea in temeiul art. 22 din lege;
f) lista activelor si a mijloacelor fixe din dotare propuse pentru vanzare
in temeiul art. 20 din lege;
g) bilanturile contabile incheiate pentru activitatea desfasurata in
ultimii 3 ani, inclusiv anul 1994;
h) documentatia intocmita conform Hotararii Guvernului nr. 834/1991 privind
terenurile aflate in patrimoniul sau in administrarea societatii comerciale,
atat cele pentru care a fost eliberat certificat de atestare a dreptului de
proprietate, cat si cele aflate intr-una dintre situatiile de competenta a
comisiei prevazute la art. 5;
i) listele de inventariere a mijloacelor fixe din patrimoniu care pot fi
folosite, cu duratele de serviciu ramase, exprimate in ani;
j) lista creantelor de incasat, precum si a celor incerte care pot fi
scazute din evidenta, potrivit legii;
k) situatia datoriilor neachitate de catre societatea comerciala, cu
indicarea cauzelor neachitarii acestora;
l) alte informatii necesare comisiei pentru intocmirea raportului de
evaluare si a documentatiei de privatizare.
Art. 10
(1) Concomitent cu intocmirea documentatiei conform art. 9, comisia centralizeaza
optiunile, exprimate in scris, conform art. 4 lit. c). Pentru a fi luate in
considerare, optiunile scrise trebuie sa cuprinda elementele necesare pentru
identificarea persoanelor fizice sau a persoanelor juridice care le-au
exprimat, inclusiv a reprezentantilor acestora.
(2) De asemenea, ca urmare a publicitatii prevazute la art. 7 si 8, comisia
centralizeaza ofertele de cumparare privind o societate comerciala, sectii sau
grupuri de sectii, ori alte subunitati care pot functiona in mod independent in
intelesul art. 53 din Legea nr. 58/1991, precum si active sau mijloace fixe
care pot face obiectul vanzarii in conditiile art. 20 din lege.
(3) Comisia nu va lua in considerare astfel de oferte, daca nu cuprind:
identitatea persoanei fizice sau a persoanei juridice interesate, obiectul
ofertei, modalitatea si conditiile de plata, angajamente suplimentare (de
exemplu investitii noi, cu indicarea sursei de finantare,
mentinerea/diversificarea/dezvoltarea obiectului de activitate, locuri de munca
asigurate sau nou-create etc.).
(4) Ofertele prevazute la alin. (3) se depun, in scris, la sediul
secretariatului comisiei sau al institutiilor reprezentate in aceasta, in
termenul indicat in anuntul publicitar, dar cu cel putin 10 zile inaintea datei
de 15 noiembrie 1995.
Art. 11
Dupa intocmirea si centralizarea documentelor, conform art. 9 si 10,
comisia le analizeaza, in cel mai scurt termen posibil, si intocmeste raportul
de evaluare, pe care il transmite, impreuna cu dosarul complet privind fiecare
societate comerciala prestatoare de servicii pentru agricultura, Fondului
Proprietatii de Stat si Fondului Proprietatii Private - actionar al societatii
comerciale - in vederea divizarii/fuziunii si/sau privatizarii.
Raportul de evaluare trebuie sa cuprinda:
a) documentele prevazute la art. 9 alin. (3) lit. a), b), d), e), f) si h);
b) activul net ajustat de comisie in conformitate cu dispozitiile art. 22
alin. (1) si (3) din lege si cu instructiunile privind determinarea activului net
ajustat, care vor fi intocmite de catre Ministerul Finantelor in colaborare cu
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si Fondul Proprietatii de Stat;
c) in cazul in care din analizele efectuate rezulta necesitatea divizarii,
comisia sau, dupa caz, subcomisiile propun, in raportul de evaluare, inceperea
procedurii de privatizare pe data de 15 noiembrie 1995. Dupa finalizarea
procedurii de divizare, persoanele devenite actionari pot opta, pe criterii de
arondare teritoriala, pentru mentinerea acestei calitati la una dintre
societatile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura rezultate din
divizare;
d) clauzele asiguratorii prevazute de art. 7 alin. (3) din lege.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 12
(1) Recomandarile comisiei privind, inclusiv, masuri de felul celor
prevazute la art. 4 lit. e), art. 5 lit. b) si c) si art. 11 lit. c) din
prezentele norme, initiate si nefinalizate pana la data privatizarii, se
includ, in mod corespunzator, prin clauze si/sau conditii specifice in sarcina
societatii comerciale sau, dupa caz, a actionarilor ei, in contractul de
vanzare-cumparare de actiuni, caietul de sarcini al licitatiei de vanzare de
actiuni sau in prospectul de vanzare de actiuni prin oferta publica.
(2) In alegerea metodei de vanzare a cotei de 40% din capitalul social al
societatii comerciale, in conditiile art. 7 din lege, Fondul Proprietatii de
Stat va lua in considerare optiunile exprimate si avizul comisiei mentionat in
art. 4 lit. c), cu conditia ca acestea sa fie atasate la raportul de evaluare.
(3) In procesul de vanzare contra numerar a actiunilor societatilor
comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura, se va acorda, in
conditiile legii, preferinta optiunilor producatorilor agricoli ori ale asociatiilor
acestora.
(4) Capitalul social al societatii comerciale modificat ca efect al
aplicarii prezentelor norme, va fi comunicat Agentiei Nationale pentru
Privatizare, de catre Fondul Proprietatii de Stat si Fondurile Proprietatii
Private, pana la data de 31 decembrie 1995.