HOTARARE Nr. 9 din 4 ianuarie 2001
privind reorganizarea si functionarea prefecturilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 18 din 11 ianuarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 115
alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Prefecturile, ca institutii publice cu personalitate juridica, sunt
organizate si functioneaza in fiecare judet si in municipiul Bucuresti.
(2) Prefecturile au rolul de a indeplini atributiile si prerogativele
conferite prefectului prin Constitutia Romaniei, Legea administratiei publice
locale sau prin alte acte normative.
(3) Prefectura urmareste modul de realizare in judet, respectiv in
municipiul Bucuresti, a strategiei si obiectivelor cuprinse in Programul de
guvernare si propune adoptarea de masuri corespunzatoare.
Art. 2
(1) Prefectura are sediul in municipiul resedinta de judet, de regula in
Palatul administrativ, proprietate publica de interes national, aflat in
administrarea comuna a prefectului si a consiliului judetean.
(2) Prefectura Municipiului Bucuresti are sediul in municipiul Bucuresti.
(3) Exercitarea drepturilor si asumarea obligatiilor civile ale prefecturii
se realizeaza numai de catre prefect sau de o alta persoana desemnata de acesta
prin ordin. Prefectul este ordonator secundar de credite.
(4) Exercitarea capacitatii juridice de drept public apartine in
exclusivitate prefectului.
Art. 3
(1) Prefectura are un aparat tehnic de specialitate propriu, care este
condus de prefect.
(2) Structura organizatorica a aparatului tehnic de specialitate al
prefecturii este prevazuta in anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din
prezenta hotarare. In cadrul structurii organizatorice prevazute in anexe se
pot organiza, dupa caz, prin ordin al prefectului, servicii sau birouri.
Art. 4
(1) In judetele cu o suprafata intinsa, cu localitati numeroase sau care
sunt amplasate la distante mari fata de municipiul resedinta de judet,
prefectul poate organiza, prin ordin, oficii prefecturale.
(2) Oficiile prefecturale se organizeaza numai cu aprobarea scrisa a ministrului
administratiei publice.
(3) Oficiile prefecturale functioneaza in subordinea directa a prefectului
si fac parte integranta din structura organizatorica a aparatului tehnic de
specialitate al prefecturii respective.
(4) Oficiile prefecturale se organizeaza si functioneaza in cadrul
numarului de posturi si al fondurilor aprobate anual, potrivit prevederilor
prezentei hotarari.
(5) Oficiile prefecturale asigura indeplinirea atributiilor specifice
aparatului tehnic de specialitate al prefecturii in unitatile
administrativ-teritoriale situate in raza lor de competenta. Modul de
organizare a oficiului prefectural si nominalizarea unitatilor
administrativ-teritoriale arondate acestuia se stabilesc prin ordin al
prefectului. Prefectul, cu sprijinul primarului din unitatea
administrativ-teritoriala in care se organizeaza oficiul prefectural, va
asigura spatiul corespunzator pentru functionarea acestuia.
(6) Conducerile serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale
celorlalte organe ale administratiei publice centrale, organizate in judet, vor
desemna 1 - 3 specialisti, care isi vor desfasura activitatea in zona
respectiva si vor conlucra direct cu oficiul prefectural pentru indeplinirea
atributiilor specifice institutiilor pe care le reprezinta.
Art. 5
(1) Conducerea operativa a aparatului tehnic de specialitate al prefecturii
se exercita de catre secretarul general de prefectura.
(2) Secretarul general de prefectura este functionar public si are, de
regula, studii superioare juridice sau administrative, absolvite cu diploma de
licenta sau echivalenta.
(3) Numirea secretarului general de prefectura si eliberarea sa din functie
se fac prin ordin al ministrului administratiei publice, in conditiile legii.
(4) Concursul sau examenul pentru ocuparea functiei de secretar general de
prefectura va fi organizat de Ministerul Administratiei Publice, la solicitarea
prefectului. Publicitatea concursului se efectueaza de prefectura, impreuna cu
Ministerul Administratiei Publice.
(5) Secretarul general de prefectura indeplineste in mod corespunzator
atributiile stabilite de lege in sarcina secretarului general al ministerului.
Art. 6
Oficiile prefecturale sunt conduse de un director general, ale carui numire
si eliberare din functie se fac prin ordin al prefectului.
Art. 7
(1) Aparatul tehnic de specialitate al prefecturii indeplineste urmatoarele
atributii principale:
1. Cu privire la controlul legalitatii actelor consiliului judetean, ale
consiliilor locale si ale primarilor:
a) examineaza, sub aspectul legalitatii si in termenele prevazute de lege,
actele administrative ale autoritatilor administratiei publice locale sau
judetene, precum si ale presedintelui consiliului judetean si face propuneri corespunzatoare
pentru restabilirea legalitatii, solicitand modificarea sau revocarea actului
de catre autoritatea emitenta sau sesizand, dupa caz, instanta de contencios
administrativ; actul atacat in contenciosul administrativ este suspendat de
drept;
b) elaboreaza rapoarte si prezinta informari cu privire la actele
controlate, la modul de organizare a executarii legilor si a altor acte
normative de catre consiliile locale si judetene, de catre primari, precum si
de catre presedintele consiliului judetean ori de catre delegatia permanenta;
c) realizeaza procedura prealabila cu privire la actele socotite ilegale,
intocmind, cu motivarea corespunzatoare, propunerile ce vor fi adresate
autoritatilor emitente pentru reanalizarea actelor socotite ilegale sau, daca
este cazul, intocmeste documentatia si formuleaza actiunea pentru sesizarea
instantei de contencios administrativ; sustine in fata instantelor actiunile
formulate;
d) asigura evidenta si pastrarea actelor transmise potrivit legii, in
vederea exercitarii dreptului de control cu privire la legalitatea acestora;
controleaza modul de indeplinire de catre secretarii unitatilor
administrativ-teritoriale a obligatiilor ce le revin, potrivit legii, cu
privire la transmiterea actelor supuse controlului;
e) conlucreaza cu compartimentele din aparatul propriu al consiliului
judetean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, la
elaborarea proiectelor de hotarari ale Guvernului care au ca obiect
solutionarea unor probleme de interes local.
2. Cu privire la serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale
celorlalte organe centrale:
a) urmareste activitatea desfasurata de serviciile publice descentralizate
ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale organizate in judet,
respectiv in municipiul Bucuresti, precum si activitatea unitatilor din
subordinea ministerelor care nu au servicii descentralizate, a regiilor
autonome de interes national si a filialelor acestora din judet, respectiv din
municipiul Bucuresti; in acest scop poate solicita de la acestea informari si
rapoarte;
b) urmareste modul de conlucrare dintre autoritatile administratiei publice
locale si serviciile publice descentralizate in solutionarea problemelor
comunitatilor locale; elaboreaza si supune spre aprobare masuri pentru
imbunatatirea acestei conlucrari si a asistentei tehnice acordate autoritatilor
locale;
c) intocmeste informari cu privire la activitatea desfasurata de serviciile
publice descentralizate, semnaleaza divergentele aparute intre acestea si
autoritatile administratiei publice locale si organizeaza actiuni concrete de
mediere a acestora;
d) examineaza, impreuna cu serviciile publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale si cu autoritatile administratiei
publice locale si judetene, stadiul de executie a unor lucrari si actiuni care
se deruleaza in comun;
e) emite avizul prevazut de lege pentru numirea sefilor serviciilor publice
descentralizate din judet.
3. Cu privire la activitatea comisiei administrative:
a) intocmeste si supune spre aprobare prefectului regulamentul de
organizare si functionare a comisiei administrative, pe baza
regulamentului-cadru elaborat de Ministerul Administratiei Publice;
b) asigura secretariatul comisiei administrative si elaboreaza propuneri cu
privire la programul de activitate al acesteia;
c) elaboreaza, pe baza consultarii cu conducerile serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale organizate
in judet, precum si cu delegatii presedintelui consiliului judetean, proiectul
programului principalelor lucrari si activitati ale comisiei administrative;
d) difuzeaza hotararile adoptate de comisia administrativa organelor si
autoritatilor interesate si ia masuri pentru aducerea acestora la cunostinta
cetatenilor; urmareste modul de aplicare a masurilor hotarate si informeaza
operativ asupra constatarilor facute.
4. Cu privire la respectarea legilor si hotararilor Guvernului, asigurarea
ordinii publice si apararea drepturilor cetatenilor:
a) desfasoara actiuni de control la nivelul intregului judet cu privire la
aplicarea si respectarea actelor normative, elaboreaza studii si rapoarte cu
privire la aspectele constatate, precum si propuneri privind imbunatatirea
starii de legalitate;
b) conlucreaza cu reprezentantii locali ai Ministerului de Interne in
vederea exercitarii atributiilor de mentinere a ordinii si linistii publice si
la prevenirea infractiunilor; controleaza modul in care organele locale ale
Ministerului de Interne isi indeplinesc obligatia legala de a acorda sprijin,
la solicitarea primarilor, pentru mentinerea ordinii publice si combaterea
infractiunilor pe teritoriul localitatilor din judet; in acelasi scop
conlucreaza cu reprezentantii locali ai Ministerului Apararii Nationale si ai
Serviciului Roman de Informatii;
c) organizeaza, impreuna cu primarii, actiuni de cunoastere si de
interpretare corecta a legii;
d) urmareste modul de indeplinire a masurilor dispuse de prefect, ca sef al
apararii civile din judet; se ingrijeste de elaborarea si supunerea spre
aprobare a propunerilor privind acordarea de catre Guvern a unor ajutoare
umanitare de prima urgenta constand in bunuri, produse si bani, in scopul
protectiei populatiei in situatii exceptionale, determinate de calamitati
naturale, epidemii, incendii sau alte fenomene periculoase.
5. Cu privire la realizarea Programului de guvernare:
a) elaboreaza, pe baza Programului de guvernare, programe proprii ale
judetului de dezvoltare economico-sociala pe o perioada de 4 ani, cu
consultarea larga a autoritatilor publice locale si a specialistilor de
prestigiu din judet, precum si a conducerilor serviciilor publice
descentralizate;
b) anual elaboreaza Planul de actiuni pentru realizarea obiectivelor
cuprinse in Programul de guvernare si in programul propriu al judetului
prevazut la lit. a);
c) programul de lunga durata (4 ani) si programul de scurta durata (1 an)
se analizeaza si se aproba de comisia administrativa;
d) contribuie la organizarea aplicarii programelor si strategiilor
guvernamentale sau ministeriale cu privire la restructurarea sectoriala,
privatizare, aprovizionarea populatiei cu produse de baza si combustibili,
protectia consumatorilor, precum si pentru dezvoltarea prestarilor de servicii;
e) realizeaza documentarea necesara si elaboreaza, pe baza acesteia,
raportul anual privind starea generala economico-sociala a judetului, care se
inainteaza, potrivit legii, Guvernului prin Ministerul Administratiei Publice;
elaboreaza informari cu privire la activitatea serviciilor publice
descentralizate, pe care le va prezenta autoritatilor administratiei publice
judetene si ministerelor de resort.
6. Cu privire la integrarea europeana:
a) elaboreaza, impreuna cu delegatii presedintelui consiliului judetean si
pe baza consultarii autoritatilor locale si a serviciilor publice
descentralizate, propuneri privind indeplinirea sarcinilor ce revin judetului
din Programul national de integrare europeana;
b) urmareste modul de aplicare in activitatea proprie si a celorlalte
autoritati din judet a prevederilor cuprinse in Planul de actiune al
Programului de guvernare pe perioada 2001 - 2004;
c) elaboreaza informari privind activitatea desfasurata si stadiul aplicarii
in judet a masurilor de integrare;
d) urmareste ca proiectele de hotarari ale Guvernului, initiate la nivel
judetean, actele emise de autoritatile administratiei publice locale, precum si
hotararile comisiei administrative sa fie in concordanta cu legislatia
europeana in materie si cu acordurile si conventiile organismelor europene,
semnate si ratificate de Romania;
e) acorda consultanta si asistenta autoritatilor administratiei publice
locale cu privire la elaborarea proiectelor acordurilor de colaborare,
cooperare, asociere sau infratire, precum si cu ocazia aderarii, in conditiile
legii, la acorduri si conventii internationale.
7. Cu privire la controlul gestiunii bunurilor:
a) urmareste modul de aplicare de catre autoritatile administratiei publice
locale a prevederilor legale referitoare la intocmirea inventarelor bunurilor
care alcatuiesc domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale;
b) acorda sprijin pentru corecta intocmire a inventarului si pentru
medierea eventualelor neintelegeri dintre autoritatile administratiei publice,
pe de o parte, si ministere si alte organe centrale, pe de alta parte; acorda
sprijin la elaborarea proiectului de hotarare a Guvernului;
c) dupa adoptarea de catre Guvern a hotararii privind atestarea
apartenentei bunurilor de interes judetean sau local participa la
predarea-preluarea patrimoniului cuvenit fiecarei unitati
administrativ-teritoriale si urmareste inregistrarea acestuia in evidente;
d) urmareste si controleaza evidentierea riguroasa a miscarii bunurilor din
patrimoniul public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, precum si
legalitatea trecerii acestor bunuri din domeniul public in domeniul privat si
evidentierea corecta a acestei operatiuni.
8. Cu privire la alesii locali:
a) elaboreaza, pe baza datelor statistice oficiale, proiectul de ordin
privind stabilirea numarului de consilieri locali si judeteni si il supune spre
aprobare prefectului;
b) asigura indeplinirea, in conditiile legii, a atributiilor ce revin
prefectului in domeniul organizarii si desfasurarii alegerilor locale,
parlamentare si prezidentiale;
c) acorda sprijin primarilor pentru indeplinirea atributiilor ce le revin
din legile electorale;
d) intocmeste graficul de convocare a consiliilor locale in sedinta de
constituire;
e) efectueaza verificarile necesare, intocmeste documentatia si elaboreaza
propunerile pentru sesizarea Guvernului in vederea dizolvarii, in conditiile
legii, a unor consilii locale sau a consiliului judetean, pentru suspendarea
din functie a unor consilieri sau primari ori pentru demiterea unor primari;
elaboreaza propunerile pentru organizarea noilor alegeri;
f) participa la activitatea comisiilor de examinare a candidatilor inscrisi
la examen sau concurs pentru ocuparea unor posturi vacante de secretari ai unor
unitati administrativ-teritoriale; intocmeste documentatia necesara in vederea
emiterii de catre prefect a ordinului de numire in functie a celor declarati
castigatori; urmareste modul de indeplinire de catre secretarii comunelor,
oraselor, municipiilor si al judetului a atributiilor de comunicare a actelor
si face propunerile corespunzatoare.
9. Alte atributii:
a) participa la efectuarea lucrarilor de secretariat ale comisiei judetene
pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor;
elaboreaza proiectele de ordin privind atribuirea in proprietate a unor
terenuri; verifica si solutioneaza contestatiile si prezinta concluzii in
legatura cu operatiunile de stabilire a dreptului de proprietate asupra unor
terenuri; sustine in fata instantelor actiunile formulate in aplicarea legii;
b) elaboreaza si fundamenteaza proiectele de ordin ale prefectului, avand
ca obiect stabilirea de masuri cu caracter tehnic sau de specialitate;
c) exercita, din insarcinarea ministrului administratiei publice, singur
sau impreuna cu reprezentantii acestuia, actiuni de indrumare si control,
punctuale, complexe sau tematice, cu privire la modul de exercitare de catre
primari a atributiilor delegate.
(2) Prefectul poate stabili prin ordin si alte sarcini pentru aparatul
tehnic de specialitate, in vederea indeplinirii in cele mai bune conditii a
atributiilor ce i-au fost conferite prin reglementarile legale.
Art. 8
(1) Prefectul va aproba prin ordin, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari, modificarile ce se impun in
regulamentul de organizare si functionare a aparatului tehnic de specialitate
propriu, in care vor fi detaliate prevederile prezentei hotarari si se vor
stabili sarcinile ce revin fiecarui compartiment.
(2) Pe baza regulamentului prevazut la alin. (1) se va intocmi fisa
fiecarui post din statul de functii.
Art. 9
(1) Incadrarea si eliberarea din functie a personalului din aparatul tehnic
de specialitate se efectueaza prin ordin al prefectului, in conditiile legii.
(2) Numarul maxim de posturi aferent aparatului propriu al prefecturilor,
cu precizarea functiilor publice si a numarului maxim de titulari pentru
fiecare clasa de functionari publici, se stabileste anual, prin hotarare a
Guvernului, in functie de prevederile bugetului de stat.
(3) Pentru anul 2001 numarul maxim de posturi din aparatul propriu al
prefecturilor este de 1.585, exclusiv demnitarii si cabinetele prefectilor.
(4) Numarul maxim de posturi stabilit potrivit alin. (2) si (3) se
defalcheaza pe fiecare prefectura, prin ordin al ministrului administratiei
publice.
(5) Incadrarea personalului din aparatul propriu al prefecturii in numarul
maxim de posturi aprobat se face in termen de 45 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
Art. 10
Indrumarea si controlul activitatii desfasurate de aparatul tehnic de
specialitate al prefecturii se realizeaza de Ministerul Administratiei Publice,
iar perfectionarea pregatirii profesionale a personalului se asigura de
Ministerul Administratiei Publice prin centrele de profil.
Art. 11
Finantarea cheltuielilor curente si de capital pentru functionarea
prefecturilor se asigura de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Administratiei Publice.
Art. 12
Hotararea Guvernului nr. 383/1997 privind organizarea si functionarea
prefecturilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177
din 30 iulie 1997, cu modificarile ulterioare, se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
ORGANIGRAMA PREFECTURII JUDETULUI
______________________ ______________________
|COMISIA ADMINISTRATIVA|____ _________ |PURTATOR DE CUVANT SI |
|______________________| | | | ----| RELATII MASS-MEDIA |
______________________ |-----| PREFECT |-----| |______________________|
|CABINETUL PREFECTULUI |____| |_________| | ______________________
|______________________| | | | CORPUL DE CONTROL AL |
| ----| PREFECTULUI |
| |______________________|
____________________|________________________________
| | | |
______|_____ _______|__________ | |
| SUBPREFECT | | SECRETAR GENERAL | | |
|____________| |__________________| | |
| | | |
_____|_____ _____|_____ | |
_|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _____|_________ ____|______
|M1 | |M2 | |M3 | |M4 | |M5 | |M6 | |DIRECTIA PENTRU|| OFICIUL
|
|___| |___| |___| |___| |___| |___| | INTEGRARE
||PREFECTURAL|
| EUROPEANA SI ||
|
|RELATII EXTERNE||
|
|_______________||___________|
Semnificatia modulelor din organigrama de mai sus este urmatoarea:
M1 = DIRECTIA PROGRAME SI STRATEGII GUVERNAMENTALE SI TERITORIALE
M2 = DIRECTIA COORDONARE A SERVICIILOR PUBLICE DESCENTRALIZATE
M3 = DIRECTIA PENTRU RELATIILE CU SINDICATELE SI PATRONATUL
M4 = DIRECTIA CONTROLUL LEGALITATII ACTELOR SI CONTENCIOS ADMINISTRATIV
M5 = DIRECTIA RESURSE UMANE SI RELATIILE CU PUBLICUL
M6 = SERVICIUL FINANCIAR CONTABIL
ANEXA 2*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
______________________ _____________________
|COMISIA ADMINISTRATIVA|___ _________ |PURTATOR DE CUVANT SI|
|______________________| | | | ---| RELATII MASS-MEDIA |
______________________ |---| PREFECT |---| |_____________________|
|CABINETUL PREFECTULUI |___| |_________| | _____________________
|______________________| | | |CORPUL DE CONTROL AL |
| ---| PREFECTURII |
| |_____________________|
_____________________|____________________________________
______|______ ___________|__________ ______|_____
| SUBPREFECT | | SECRETAR GENERAL | | SUBPREFECT
|
|_____________| |______________________|
|____________|
______|______ ____________|__________ ___|___
______|_______ ____|_____ ______|______ ____|____ ____|____ _|_ _|_
| DIRECTIA || DIRECTIA || DIRECTIA ||DIRECTIA ||SERVICIUL| |M1 | |M2
|
| PROGRAME || PENTRU || CONTROLUL ||RESURSE ||FINANCIAR| |___|
|___|
| SI STRATEGII ||INTEGRARE || LEGALITATII ||UMANE SI ||CONTABIL |
|GUVERNAMENTALE||EUROPEANA || ACTELOR SI ||RELATIILE|| |
|SI TERITORIALE||SI RELATII|| CONTENCIOS || CU || |
| || EXTERNE ||ADMINISTRATIV||PUBLICUL || |
|______________||__________||_____________||_________||_________|
Semnificatia modulelor din organigrama de mai sus este urmatoarea:
M1 = DIRECTIA DE COORDONARE A SERVICIILOR PUBLICE DESCENTRALIZATE
M2 = DIRECTIA PENTRU RELATIILE CU SINDICATELE SI PATRONATUL