HOTARARE Nr. 383 din 23 iulie 1997
privind organizarea si functionarea prefecturilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 177 din 30 iulie 1997
In temeiul art. 115 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr.
69/1991, republicata, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
22/1997,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Prefectura se organizeaza si functioneaza ca institutie publica cu personalitate
juridica, menita sa indeplineasca prerogativele conferite prin acte normative
prefectului. Prefectura contribuie la asigurarea realizarii in judet a
strategiei si obiectivelor cuprinse in programul de guvernare.
(2) Exercitarea drepturilor si asumarea obligatiilor civile ale prefecturii
se realizeaza de catre prefect sau de catre persoana desemnata de acesta.
Prefectul este ordonator tertiar de credite.
(3) Exercitarea capacitatii juridice de drept public apartine numai
prefectului.
Art. 2
(1) Prefectura are sediul in municipiul resedinta de judet, in Palatul
administrativ, proprietate publica de interes national, aflat in administrarea
acesteia.
(2) In lipsa prefectului, subprefectul indeplineste atributiile ce revin
acestuia potrivit legii, precum si alte insarcinari date de Guvern.
Art. 3
(1) Prefectura are un aparat propriu condus de catre prefect.
(2) Prefectul stabileste prin ordin structura organizatorica a aparatului
propriu al prefecturii, in conditiile legii. In cadrul acestei structuri
organizatorice se pot organiza directii, servicii, birouri si alte
compartimente.
(3) In judetele cu o suprafata intinsa, cu localitati amplasate la mari
distante de resedinta judetului sau in mari aglomerari urbane, prefectul poate
organiza, cu aprobarea Departamentului pentru Administratie Publica Locala,
oficii prefecturale. Oficiile prefecturale functioneaza in subordinea directa a
prefectului si sunt componente ale structurii aparatului propriu al
prefecturii.
(4) Oficiile prefecturale se organizeaza in conditiile legii prin
incadrarea in numarul de posturi si in fondurile alocate anual prefecturilor,
prin ordinul ministrului delegat pe langa primul-ministru pentru coordonarea
Secretariatul General al Guvernului si a Departamentului pentru Administratie
Publica Locala.
(5) Oficiile prefecturale asigura indeplinirea atributiilor specifice
aparatului propriu al prefecturii, in localitatile situate in zona teritoriala
aferenta.
Art. 4
(1) Conducerea operativa a aparatului propriu al prefecturii se exercita de
catre un secretar general avand, de regula, studii superioare juridice sau
administrative. Secretarul general este numit si eliberat din functie de catre
Departamentul pentru Administratie Publica Locala, la initiativa prefectului,
in conditiile legii.
(2) Oficiile prefecturale sunt conduse de un director, ale carui numire si
eliberare din functie se fac prin ordin al prefectului.
Art. 5
Aparatul propriu al prefecturii indeplineste urmatoarele atributii
principale:
1. Cu privire la activitatea consiliului judetean, a consiliilor locale si
a primarilor:
a) examineaza legalitatea actelor administrative ale autoritatilor
administratiei publice locale, a dispozitiilor emise de presedintele
consiliului judetean si a deciziilor delegatiei permanente ale acestui consiliu
si face propuneri corespunzatoare;
b) elaboreaza rapoarte si prezinta informari cu privire la actele
controlate, la modul de organizare a executarii legilor si a altor acte
normative de catre primari, consiliile locale, consiliul judetean, presedintele
acestuia, ori de catre delegatia permanenta;
c) realizeaza procedura prealabila cu privire la actele socotite ilegale;
intocmeste documentatia necesara sesizarii instantelor de contencios
administrativ cu privire la actele administrative nelegale si sustine in
justitie actiunile formulate;
d) asigura evidenta si pastrarea actelor autoritatilor administratiei
publice locale, transmise, potrivit legii, in vederea exercitarii dreptului de
control asupra legalitatii acestora; controleaza respectarea dispozitiilor
legale cu privire la transmiterea, in termenele prevazute de lege, a actelor
autoritatilor administratiei publice locale;
e) conlucreaza cu presedintele consiliului judetean si cu delegatia
permanenta la elaborarea proiectelor de hotarari ale Guvernului, propuse de
consiliul judetean;
f) face propuneri de acte normative din sfera de competenta a autoritatilor
administratiei publice locale, pe care le transmite Departamentului pentru
Administratie Publica Locala.
2. Cu privire la activitatea serviciilor publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale:
a) solicita si primeste, in conditiile legii, informari privind activitatea
desfasurata de serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale
celorlalte organe centrale organizate la nivelul judetului si al municipiului
Bucuresti, de unitatile din subordinea ministerelor care nu au servicii
descentralizate, precum si de regiile autonome de interes national si de
sucursalele acestora din judete sau din municipiul Bucuresti pentru
indeplinirea atributiilor ce le revin, potrivit legii;
b) intocmeste informari cu privire la activitatea desfasurata de serviciile
publice descentralizate, semnaleaza divergentele aparute intre acestea si
autoritatile administratiei publice locale si elaboreaza propuneri
corespunzatoare privind medierea acestora, conform legii;
c) examineaza, impreuna cu serviciile publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale si cu autoritatile
administratiei publice locale, stadiul de executie a unor lucrari si actiuni
care se deruleaza in comun, de catre acestea.
3. Cu privire la activitatea Comitetului director teritorial:
a) intocmeste si propune spre adoptare Regulamentul de organizare si
functionare a Comitetului director teritorial pe baza Regulamentului-cadru
orientativ elaborat de catre Departamentul pentru Administratie Publica Locala;
b) realizeaza lucrarile de secretariat pentru Comitetul director teritorial
si prezinta propuneri cu privire la programul de activitate al acestuia;
c) elaboreaza, anual, pe baza programului de guvernare, propriul program al
judetului sau al municipiului Bucuresti;
d) difuzeaza hotararile adoptate de Comitetul director teritorial
serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe
centrale din unitatile administrativ-teritoriale, precum si regiilor autonome
de interes national ori sucursalelor acestora si, spre informare, autoritatilor
administratiei publice locale.
4. Cu privire la respectarea legilor si hotararilor Guvernului, asigurarea
ordinii publice si apararea drepturilor cetatenilor:
a) elaboreaza studii si rapoarte cu privire la aplicarea actelor normative
in vigoare si prezinta propuneri de eliminare a disfunctiilor semnalate;
b) colaboreaza cu unitatile teritoriale ale Ministerului de Interne, care
sunt obligate, potrivit legii, sa acorde sprijin prefectului, in vederea exercitarii
atributiilor de mentinere a ordinii si linistii publice si prevenirii
infractiunilor;
c) conlucreaza cu reprezentantii locali ai Ministerului Apararii Nationale
si Serviciului Roman de Informatii la elaborarea masurilor ce se impun pentru
apararea proprietatii publice si private, precum si pentru asigurarea
sigurantei cetatenilor;
d) urmareste indeplinirea masurilor dispuse de prefect, ca sef al apararii
civile din judet, si se ingrijeste de elaborarea propunerilor privind acordarea
ajutoarelor umanitare de prima urgenta constand in bunuri, produse si bani -
puse la dispozitie de catre Guvern - in scopul protectiei populatiei in
situatii exceptionale, determinate de calamitati naturale, epidemii, incendii,
fenomene sociale sau economice deosebite.
5. Cu privire la realizarea programului de guvernare:
a) contribuie la organizarea aplicarii programelor si strategiilor
guvernamentale sau ministeriale cu privire la restructurarea sectoriala,
privatizare, aprovizionarea populatiei cu produse de baza si combustibili,
protectia consumatorilor etc.;
b) realizeaza documentarea necesara in vederea elaborarii raportului anual
privind starea generala economico-sociala a judetului, care se inainteaza
Guvernului pana la data de 15 februarie a anului urmator, precum si a
informarilor ce vor fi prezentate autoritatilor administratiei publice locale,
cu privire la activitatea serviciilor publice descentralizate.
6. Cu privare la integrarea europeana:
a) elaboreaza propuneri privind integrarea europeana in probleme care
privesc judetul respectiv;
b) se ingrijeste de aplicarea, in activitatea proprie, a prevederilor din
Acordul de asociere si din Strategia nationala privind aderarea Romaniei la
Uniunea Europeana;
c) elaboreaza informari privind activitatea desfasurata si stadiul
aplicarii masurilor de integrare europeana;
d) urmareste ca proiectele hotararilor Guvernului initiate la nivel
judetean, actele emise de autoritatile administratiei publice locale, precum si
hotararile Comitetului director teritorial sa fie in concordanta cu legislatia
europeana in materie. Asigura consultanta autoritatilor administratiei publice
locale privind proiectele acordurilor de colaborare, cooperare, asociere,
infratire si aderare, initiate de acestea.
7. In afara atributiilor prevazute la pct. 1-6, aparatul propriu al
prefecturii indeplineste si urmatoarele sarcini:
a) intocmeste documentatiile aferente proiectului de hotarare a Guvernului
privind defalcarea patrimoniului, iar dupa aprobarea acestuia, procedeaza la
predarea-preluarea patrimoniului cuvenit fiecarei unitati
administrativ-teritoriale, incheind protocoalele necesare, pe care le prezinta
spre semnare; sprijina autoritatile administratiei publice locale la elaborarea
propunerilor privind defalcarea patrimoniului;
b) elaboreaza, pe baza datelor statistice, oficiale, proiectul ordinului de
stabilire a numarului consilierilor locali si judeteni, in conditiile legii, si
il supune spre aprobare prefectului, care coordoneaza, sprijina si controleaza
activitatea consiliilor locale, a consiliului judetean si a primarilor in
legatura cu pregatirea, organizarea si desfasurarea alegerilor locale,
parlamentare si prezidentiale; intocmeste graficul de convocare a consiliilor
locale si a consiliului judetean in sedinta de constituire;
c) efectueaza verificari si intocmeste documentatia necesara in vederea
sesizarii Guvernului cu propuneri de dizolvare a unor consilii locale sau
judetene, dupa caz, suspendarea din functie a unor consilieri sau primari ori
pentru demiterea unor primari, precum si pentru stabilirea datei noilor
alegeri;
d) participa in comisiile de examinare a candidatilor inscrisi la examen
sau la concurs pentru ocuparea unor posturi vacante de secretari ai
primariilor, intocmeste documentatia necesara emiterii ordinului prefectului
pentru numirea in functie a candidatilor declarati reusiti; urmareste modul de
indeplinire de catre secretarii primariilor a atributiilor stabilite prin lege
si face propuneri corespunzatoare;
e) participa la realizarea lucrarilor de secretariat ale comisiei judetene
de aplicare a Legii fondului funciar nr. 18/1991; verifica sesizarile si
contestatiile si prezinta concluziile in legatura cu stabilirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor; sustine in instantele de judecata actiunile
introduse in aplicarea legii;
f) intocmeste lucrarile necesare emiterii avizului prefectului pentru
numirea si eliberarea din functie a conducatorilor serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale ale
administratiei publice, organizate in judet si in municipiul Bucuresti;
g) elaboreaza proiectele de ordine ale prefectului, avand ca obiect
stabilirea de masuri cu caracter tehnic sau de specialitate;
h) aduce la cunostinta publica, prin afisare sau publicare, ordinele cu
caracter normativ emise de prefect si comunica persoanelor interesate ordinele
cu caracter individual, urmarind modul de indeplinire a acestora;
i) rezolva, in limitele competentelor ce revin prefecturii, cererile si
sesizarile, adresate acesteia, prezentand prefectului propuneri de rezolvare;
j) desfasoara, din insarcinarea Departamentului pentru Administratie
Publica Locala, actiuni de indrumare si control privind indeplinirea de catre primari
a atributiilor delegate si executate de catre acestia in numele statului.
Prefectul poate stabili, prin ordin, si alte atributii, pentru aparatul
propriu, in vederea indeplinirii in cele mai bune conditii a prerogativelor ce
i-au fost conferite prin reglementarile legale.
Art. 6
(1) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari,
prefectul va aproba, prin ordin, Regulamentul de organizare si functionare a
aparatului propriu, care va cuprinde si atributiile ce revin fiecarui
compartiment.
(2) Pe baza regulamentului de organizare si functionare a aparatului
propriu se va intocmi fisa fiecarui post din statul de functii.
Art. 7
(1) Incadrarea si eliberarea personalului din functie se efectueaza
potrivit legii, prin ordin al prefectului.
(2) Numarul maxim de posturi alocate prefecturilor se stabileste anual,
prin ordin al ministrului delegat pe langa primul-ministru pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului si a Departamentului pentru Administratie
Publica Locala, in functie de prevederile bugetului de stat. La acesta se
adauga, in mod corespunzator, numarul de posturi aferente functiilor de
prefect, subprefect si secretar general al prefecturii.
(3) La incadrarea sau promovarea personalului in grade profesionale
superioare nu se vor depasi ponderile de 60% pentru gradul I A si de 40% pentru
gradul I din totalul functiilor de executie cu studii superioare.
Art. 8
Personalul din aparatul propriu al prefecturii, inclusiv secretarul general
al acesteia, are statut de functionar public.
Art. 9
Indrumarea si controlul asupra activitatii desfasurate de aparatul propriu,
cat si perfectionarea pregatirii profesionale se asigura de catre Departamentul
pentru Administratie Publica Locala.
Art. 10
Fondurile necesare acoperirii cheltuielilor generale pentru functionarea
prefecturilor se asigura in bugetul acestora de catre Secretariatul General al
Guvernului.
Art. 11
Hotararea Guvernului nr. 935 din 8 octombrie 1996 privind organizarea si
functionarea prefecturilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 259 din 24 octombrie 1996, precum si orice alte dispozitii contrare
prezentei hotarari se abroga.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru coordonarea
Secretariatului General
al Guvernului si a
Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Remus Opris