HOTARARE Nr. 935 din 8 octombrie 1996
privind organizarea si functionarea prefecturilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 259 din 24 octombrie 1996
In temeiul art. 115 din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991,
republicata,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Prefectura se organizeaza si functioneaza ca institutie publica cu
personalitate juridica, menita sa indeplineasca prerogativele conferite prin
acte normative prefectului. Prefectura contribuie la asigurarea realizarii in
judet a strategiei si obiectivelor cuprinse in programul de guvernare.
Art. 2
(1) Prefectura are sediul in municipiul resedinta de judet, in Palatul
administrativ, proprietate publica de interes national, aflate in administrarea
acesteia.
(2) Exercitarea drepturilor si asumarea obligatiilor civile ale prefecturii
se realizeaza de catre prefect sau de catre persoana desemnata de acesta.
Prefectul este ordonator secundar de credite.
(3) Exercitarea capacitatii juridice de drept public apartine numai
prefectului.
Art. 3
(1) Prefectura are un aparat tehnic de specialitate, condus de catre
prefect.
(2) Structura organizatorica a aparatului tehnic de specialitate al
prefecturii este prevazuta in anexele nr. 1 si nr. 1 A. In cadrul acestei
structuri se pot organiza, prin ordin al prefectului, servicii, birouri si alte
compartimente.
(3) In judetele cu o suprafata intinsa, cu localitati de amplasate la mari
distante de resedinta judetului, prefectul poate organiza, cu aprobarea
Departamentului pentru Administratie Publica Locala, oficii prefecturale.
Oficiile prefecturale functioneaza in subordinea directa a prefectului.
(4) In anul 1996 se vor organiza oficii prefecturale in judetele prevazute
in anexa nr. 2, urmand ca, in situatii justificate, Departamentul pentru
Administratie Publica Locala sa aprobe infiintarea de astfel de oficii si in
alte judete, in functie de prevederile anuale ale bugetului de stat cu privire
la numarul de personal aferent administratiei publice.
(5) Oficiile prefecturale asigura indeplinirea atributiilor specifice
aparatului tehnic de specialitate al prefecturii, in localitatile situate in
zona teritoriala aferenta. Modul de organizare a oficiului si nominalizarea
localitatilor arondate acestuia se stabilesc prin ordin al prefectului.
Prefectul, cu sprijinul primarului localitatii in care se organizeaza oficiul
prefectural, va asigura spatiul corespunzator pentru functionarea acestuia.
(6) Conducatorii serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si
ale celorlalte organe centrale, organizate la nivelul judetului, vor desemna
1-3 specialisti, care isi vor desfasura activitatea in zona respectiva si vor
conlucra direct cu oficiul prefectural in indeplinirea atributiilor specifice
institutiilor pe care le reprezinta.
Art. 4
(1) Conducerea operativa a aparatului tehnic de specialitate al prefecturii
se exercita de catre un director general avand, de regula, studii superioare
juridice sau administrative. Directorul general este numit si eliberat din
functie prin dispozitia sefului Departamentului pentru Administratie Publica
Locala, la propunerea prefectului.
(2) Oficiile prefecturale sunt conduse de un director, a carui numire si
eliberare din functie se fac prin dispozitia sefului Departamentului pentru
Administratie Publica Locala, la propunerea prefectului.
Art. 5
Aparatul tehnic de specialitate al prefecturii indeplineste urmatoarele
atributii principale:
1. Cu privire la activitatea consiliului judetean, a consiliilor locale si
a primarilor:
a) examineaza legalitatea actelor administrative ale autoritatilor
administratiei publice locale sau judetene si face propuneri privind modalitatile
de asigurare sau, dupa caz, de restabilire a legalitatii;
b) elaboreaza rapoarte si prezinta informari cu privire la actele
controlate, la modul de organizare a executarii legilor si a altor acte
normative de catre primari, consiliile locale, consiliul judetean, presedintele
acestuia, ori de catre delegatia permanenta;
c) realizeaza procedura prealabila cu privire la actele socotite ilegale;
intocmeste documentatia necesara sesizarii instantelor de contencios
administrativ cu privire la actele administrative nelegale si sustine in
justitie actiunile formulate;
d) asigura evidenta si pastrarea actelor autoritatilor administratiei
publice locale sau judetene, transmise, potrivit legii, in vederea exercitarii
dreptului de control asupra legalitatii acestora;
e) analizeaza proiectele de hotarari ale Guvernului, propuse de consiliile
judetene, cu privire la legalitatea solutiilor respective.
2. Cu privire la activitatea serviciilor publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale:
a) urmareste activitatea desfasurata de serviciile publice descentralizate
ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale organizate la nivelul
judetului pentru indeplinirea atributiilor ce le revin, potrivit legii;
b) intocmeste informari cu privire la activitatea desfasurata de serviciile
publice descentralizate, semnaleaza divergentele aparute intre acestea si
autoritatile administratiei publice locale sau judetene si elaboreaza propuneri
corespunzatoare privind medierea acestora, conform legii;
c) examineaza, impreuna cu serviciile publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale si cu autoritatile
administratiei publice judetene sau locale, stadiul de executie a unor lucrari
si actiuni care se deruleaza in comun.
3. Cu privare la activitatea comisiei administrative:
a) intocmeste si propune spre adoptare Regulamentul de organizare si
functionare a comisiei administrative, pe baza regulamentului-cadru orientativ,
elaborat de catre Departamentul pentru Administratie Publica Locala;
b) realizeaza lucrarile de secretariat pentru comisia administrativa si
prezinta propuneri cu privire la programul de activitate al acesteia;
c) elaboreaza, in urma consultarii conducerilor serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale organizate
in judet, proiectul Programului principalelor lucrari si activitati ale
comisiei administrative;
d) difuzeaza hotararile adoptate de comisia administrativa organelor si autoritatilor
interesate, urmareste modul de aplicare a acestora si informeaza operativ
asupra constatarilor facute.
4. Cu privire la respectarea legilor si hotararilor Guvernului, asigurarea
ordinii publice si apararea drepturilor cetatenilor:
a) elaboreaza studii si rapoarte cu privire la aplicarea actelor normative
in vigoare si prezinta propuneri de eliminare a disfunctiilor semnalate;
b) conlucreaza cu reprezentantii locali ai Ministerului de Interne,
Ministerului Apararii Nationale si Serviciului Roman de Informatii la
elaborarea masurilor ce se impun pentru asigurarea respectarii drepturilor
individuale, apararea proprietatii publice si private, securitatea cetatenilor
si prevenirea infractiunilor;
c) urmareste indeplinirea masurilor dispuse de prefect, ca sef al apararii
civile din judet, si se ingrijeste de elaborarea propunerilor privind acordarea
ajutoarelor umanitare de prima urgenta, constand in bunuri, produse si bani -
puse la dispozitie de catre Guvern - in scopul protectiei populatiei in
situatii exceptionale, determinate de calamitati naturale, epidemii, incendii,
fenomene sociale sau economice deosebite.
5. Cu privire la realizarea programului de guvernare:
a) contribuie la organizarea aplicarii programelor si strategiilor
guvernamentale sau ministeriale cu privire la restructurarea sectoriala,
privatizare, aprovizionarea populatiei cu produse de baza si combustibili,
protectia consumatorilor etc.;
b) realizeaza documentarea necesara in vederea elaborarii raportului anual
privind starea generala economico-sociala a judetului, care se inainteaza
Guvernului, precum si a informarilor ce vor fi prezentate autoritatilor
administratiei publice judetene, cu privire la activitatea serviciilor publice
descentralizate.
6. Cu privire la integrarea europeana:
a) elaboreaza propuneri privind integrarea europeana in probleme care
privesc judetul respectiv;
b) se ingrijeste de aplicarea, in activitatea proprie, a prevederilor din
Acordul de asociere si din Strategia nationala de pregatire pentru aderarea
Romaniei la Uniunea Europeana;
c) elaboreaza informari privind activitatea desfasurata si stadiul
aplicarii masurilor de integrare europeana;
d) urmareste ca proiectele hotararilor Guvernului initiate la nivel judetean,
precum si actele emise de autoritatile administratiei publice locale, sa fie in
concordanta cu legislatia europeana in materie.
7. In afara atributiilor prevazute la pct. 1-6, aparatul tehnic de
specialitate al prefecturii indeplineste si urmatoarele sarcini:
a) intocmeste documentatiile aferente proiectului de hotarare a Guvernului
privind defalcarea patrimoniului, iar dupa aprobarea acestuia procedeaza la
predarea-preluarea patrimoniului cuvenit fiecarei unitati
administrativ-teritoriale, incheind protocoalele necesare pe care le prezinta
spre semnare; sprijina autoritatile administratiei publice locale si judetene
la elaborarea propunerilor privind defalcarea patrimoniului;
b) elaboreaza, pe baza datelor statistice, oficiale, proiectul ordinului de
stabilire a numarului consilierilor locali si judeteni, in conditiile legii, si
il supune spre aprobare prefectului, care coordoneaza, sprijina si controleaza
activitatea consiliilor locale si a primarilor in legatura cu pregatirea,
organizarea si desfasurarea alegerilor locale, parlamentare si prezidentiale;
intocmeste graficul de convocare a consiliilor locale in sedinta de
constituire;
c) efectueaza verificari si intocmeste documentatia necesara in vederea
sesizarii Guvernului cu propuneri de dizolvare a unor consilii locale sau
judetene, dupa caz, suspendarea din functie a unor consilieri sau primari sau
pentru demiterea unor primari, precum si pentru stabilirea datei noilor
alegeri;
d) participa in comisiile de examinare a candidatilor inscrisi la examen
sau la concurs pentru ocuparea unor posturi vacante de secretari ai comunelor,
oraselor sau municipiilor; intocmeste documentatia necesara emiterii ordinului
prefectului pentru numirea in functie a candidatilor declarati reusiti; urmareste
modul de indeplinire de catre secretarii unitatilor administrativ-teritoriale a
atributiilor stabilite prin lege si face propuneri corespunzatoare;
e) participa la realizarea lucrarilor de secretariat ale comisiei judetene
de aplicare a Legii fondului funciar nr. 18/1991; verifica sesizarile si
contestatiile si prezinta concluziile in legatura cu stabilirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor; sustine in instantele de judecata actiunile
introduse in aplicarea legii;
f) intocmeste lucrarile necesare emiterii avizului prefectului pentru
numirea si eliberarea din functie a conducatorilor serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale ale
administratiei publice, organizate in judet:
g) elaboreaza proiectele de ordine ale prefectului, avand ca obiect
stabilirea de masuri cu caracter tehnic sau de specialitate;
h) aduce la cunostinta publica, prin afisare sau publicare, ordinele cu
caracter normativ emise de prefect si comunica persoanelor interesate ordinele
cu caracter individual, urmarind modul de indeplinire a acestora;
i) exercita, din insarcinarea Departamentului pentru Administratie Publica
Locala, actiuni de indrumare si control cu privire la modul de exercitare de
catre primar a atributiilor delegate si exercitate de catre acestia in numele
statului.
Prefectul poate stabili, prin ordin, si alte sarcini pentru aparatul tehnic
de specialitate, in vederea indeplinirii in cele mai bune conditii a
atributiilor ce i-au fost conferite prin reglementarile legale.
Art. 6
(1) Prefectul va aproba, prin ordin, in termen de 45 de zile de la intrarea
in vigoare a prezentei hotarari, Regulamentul de organizare si functionare a
aparatului tehnic de specialitate, in care se vor detalia prevederile prezentei
hotarari si se vor stabili sarcinile ce revin fiecarui compartiment.
(2) Pe baza regulamentului de organizare si functionare a aparatului tehnic
de specialitate se va intocmi fisa fiecarui post din statul de functiuni.
Art. 7
(1) Incadrarea si eliberarea personalului din functie se efectueaza
potrivit legii, prin ordin al prefectului.
(2) Numarul maxim de posturi aferente aparatului tehnic de specialitate al
prefecturii, la care se adauga posturile aferente personalului muncitor si de
deservire, potrivit normativelor in vigoare, se coreleaza cu numarul mediu de
personal aprobat a se finanta, anual, prin bugetul de stat. Pentru anul 1996,
numarul maxim de personal tehnic de specialitate este cel prevazut in anexa nr.
3.
(3) La incadrarea sau promovarea personalului in grade profesionale
superioare nu se vor depasi ponderile de 40% pentru gradul I A si de 35% pentru
gradul I din totalul functiilor de executie cu studii superioare.
Art. 8
Personalul din aparatul tehnic de specialitate, al prefecturii, inclusiv
directorul general al acesteia, are statut de functionar public.
Art. 9
Indrumarea si controlul asupra activitatii desfasurate de aparatul tehnic
de specialitate, cat si perfectionarea pregatirii profesionale se asigura de
catre Departamentul pentru Administratie Publica Locala.
Art. 10
Fondurile necesare acoperirii cheltuielilor generale pentru functionarea
prefecturilor se asigura in bugetul acestora de catre Secretariatul General al
Guvernului.
Art. 11
Hotararea Guvernului nr. 118/1992 privind structura si atributiile
aparatului tehnic de specialitate al prefecturilor, precum si finantarea
acestuia, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 2
aprilie 1992 si Hotararea Guvernului nr. 455/1992 privind unele masuri
referitoare la ocuparea postului de director general de prefectura, precum si
orice alte dispozitii contrare prezentei hotarari se abroga.
Art. 12
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat, ministrul
muncii si protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA A PREFECTURII JUDETENE
_________________
| |
| PREFECT |
|_______________|
|
_______________________________|
| |
_______|______ |________________
| | | | |
| SUBPREFECT | | | |
|____________| _______________|____ | |
| | | | |
_________|________ | DIRECTOR GENERAL | | |
| | |__________________| | |
| | | | |
-------------- --------------- | ----------- |
|Directia | |Directia | | | | |
|programe | |coordonarea | | | | |
|si strategii | |serviciilor | | | Oficiu | |
|guvernamentale| |publice | _____|_____ |prefectural| |
|si teritoriale| |descentralizate| | | | | |
|______________| |_______________| | | |___________| |
| | |
------------- ----------- |
|Directia | |Directia | |
|controlului | |resurse | |
|legalitatii | |umane, | |
|actelor si | |secretariat| |
|contencios | |si relatii | |
|administrativ| |cu publicul| |
|_____________| |___________| |
|
________________________ |
| | |
| Consilier al | |
|prefectului - purtator|--------| |
| de cuvant | | |
|______________________| | |
_________________________ | |
| | | |
| Serviciu (birou) |_______|___|
| integrare europeana | |
|_______________________| |
_________________________ |
| | |
| Serviciu (birou) | |
|financiar-contabilitate|-------|
|_______________________|
_________________
| |
| PREFECT |
|_______________|
|
__________________________________|
| |
_______|______ |________________
| | | |
________|_____ ____|_________ | |
| | | | | |
| SUBPREFECT | | SUBPREFECT | ___________|________ |
|____________| |____________| | | |
| | | DIRECTOR GENERAL | |
| | |__________________| |
| | | |
| | ___________|_________ |
| | | | |
-------------- --------------- ------------- ----------- |
|Directia | |Directia | |Directia | |Directia | |
|programe | |coordonarea | |controlului | |resurse | |
|si strategii | |serviciilor | |legalitatii | |umane, | |
|guvernamentale| |publice | |actelor si | |secretariat| |
|si teritoriale| |descentralizate| |contencios | |si relatii | |
|______________| |_______________| |administrativ| |cu publicul| |
|_____________| |___________| |
|
________________________ |
| | |
| Consilier al | |
|prefectului - purtator|--------| |
| de cuvant | | |
|______________________| | |
_________________________ | |
| | | |
| Serviciu (birou) |_______|___|
| integrare europeana | |
|_______________________| |
_________________________ |
| | |
| Serviciu (birou) | |
|financiar-contabilitate|-------|
|_______________________|
ANEXA 2
Judete si localitati in care
functioneaza oficii prefecturale
-----------------------------------------------
|Nr. | | |
|crt. | Judetul | Localitatea |
|-----|---------------|-----------------------|
| 1. | Alba | Blaj |
| 2. | Arges | Campulung |
| 3. | Botosani | Dorohoi |
| 4. | Brasov | Fagaras |
| 5. | Buzau | Ramnicu Sarat |
| 6. | Cluj | Dej |
| | | Turda |
| 7. | Galati | Tecuci |
| 8. | Hunedoara | Petrosani |
| 9. | Harghita | Odorheiu Secuiesc |
| 10. | Maramures | Sighetu Marmatiei |
| 11. | Mures | Sighisoara |
| 12. | Neamt | Roman |
| 13. | Olt | Caracal |
| 14. | Suceava | Campulung Moldovenesc |
| | | Falticeni |
| | | Radauti |
| 15. | Timis | Lugoj |
| 16. | Vaslui | Barlad |
| | | Husi |
-----------------------------------------------
ANEXA 3
Numarul maxim de posturi pentru
aparatul tehnic de
specialitate al prefecturii
-----------------------------------------------
| Nr. | Judetul | Numarul de |
| crt.| | posturi |
|-----|--------------------------|------------|
| 1. | Alba | 38 |
| 2. | Arad | 36 |
| 3. | Arges | 45 |
| 4. | Bacau | 37 |
| 5. | Bihor | 38 |
| 6. | Bistrita-nasaud | 34 |
| 7. | Botosani | 43 |
| 8. | Brasov | 41 |
| 9. | Braila | 35 |
| 10. | Buzau | 38 |
| 11. | Caras-severin | 41 |
| 12. | Calarasi | 34 |
| 13. | Cluj | 50 |
| 14. | Constanta | 41 |
| 15. | Covasna | 32 |
| 16. | Dambovita | 36 |
| 17. | Dolj | 40 |
| 18. | Galati | 46 |
| 19. | Giurgiu | 34 |
| 20. | Gorj | 34 |
| 21. | Harghita | 42 |
| 22. | Hunedoara | 41 |
| 23. | Ialomita | 32 |
| 24. | Iasi | 41 |
| 25. | Ilfov | 30 |
| 26. | Maramures | 40 |
| 27. | Mehedinti | 36 |
| 28. | Mures | 44 |
| 29. | Neamt | 40 |
| 30. | Olt | 39 |
| 31. | Prahova | 42 |
| 32. | Satu Mare | 35 |
| 33. | Salaj | 35 |
| 34. | Sibiu | 36 |
| 35. | Suceava | 49 |
| 36. | Teleorman | 36 |
| 37. | Timis | 44 |
| 38. | Tulcea | 34 |
| 39. | Vaslui | 44 |
| 40. | Valcea | 36 |
| 41. | Vrancea | 35 |
| 42. | Municipiul Bucuresti | 50 |
|--------------------------------|------------|
| | TOTAL: | 1.634 |