HOTARARE Nr. 940 din 10 august 1990
privind organizarea si functionarea Ministerului Invatamintului si Stiintei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 14 mai 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Ministerul Invatamintului si Stiintei este organ central de specialitate al
administratiei de stat, care aplica strategia dezvoltarii si politica
Guvernului Romaniei in domeniul invatamintului si stiintei.
Art. 2
Ministerul Invatamintului si Stiintei organizeaza, finanteaza si
coordoneaza invatamintul de toate gradele, inclusiv inspectoratele scolare
judetene si al municipiului Bucuresti, care sint subordonate ministrului ca
organe de specialitate pentru invatamintul preuniversitar.
Art. 3
In realizarea obiectivelor sale, Ministerul Invatamintului si Stiintei are,
in principal, urmatoarele atributii:
I. In domeniul invatamintului
a) Indruma si controleaza activitatea didactica, metodica, educativa si
stiintifica a tuturor institutiilor de invatamint.
b) Stabileste volumul scolarizarii si aproba reteaua scolara la toate
gradele de invatamint. Infiinteaza scoli, licee, facultati si alte unitati
specifice activitatii de invatamint.
c) Conduce si indruma activitatea de documentare pentru invatamintul de
toate gradele.
d) Asigura, potrivit legii, pregatirea, numirea, transferarea, eliberarea
si evidenta personalului didactic, de conducere, indrumare si control din
invatamintul de stat si din unitatile proprii, conferirea gradelor didactice;
pentru invatamintul superior aplicarea acestor principii se face cu respectarea
autonomiei universitare.
e) Elaboreaza normative minimale si actioneaza pentru inzestrarea
institutiilor de invatamint cu materiale didactice si mijloace moderne de
invatamint.
f) Asigura aplicarea unitara a elementelor sistemului de salarizare pentru
institutiile de invatamint si celelalte unitati proprii si controleaza modul
lor de aplicare.
g) Elaboreaza si aproba metodologiile specifice de normare a personalului
didactic de toate gradele, precum si normele si normativele de munca pentru
toate categoriile de personal din institutiile de invatamint.
h) Repartizeaza fondurile alocate pentru bursele din invatamintul de toate
gradele, inclusiv specializare si doctorat.
i) Asigura potrivit legii, organizarea efectuarii studiilor, specializarii
si doctoratului pentru cetatenii straini.
j) Organizeaza activitatea de perfectionare profesionala a personalului
didactic din invatamintul de toate gradele, a celorlalte categorii de personal
din unitatile proprii si participa la organizarea si realizarea perfectionarii
profesionale a personalului din intreaga activitate social-economica.
k) Organizeaza sistemul informational al invatamintului.
l) Asigura colaborarea internationala cu organisme similare din alte tari
si cu organizatii internationale; faciliteaza stabilirea de legaturi directe
intre institutii de invatamint.
m) Elaboreaza planurile de invatamint si programele scolare pentru
invatamintul preuniversitar.
n) Avizeaza, in conditiile legii, organizarea si functionarea institutiilor
particulare de invatamint, omologheaza planurile de invatamint, programele
scolare si diplomele acestora.
o) Asigura elaborarea manualelor scolare pentru invatamintul
preuniversitar.
p) Aproba planul editorial pentru cursurile si manualele necesare
invatamintului universitar.
r) Are competenta si organizeaza, potrivit legii, activitatea de doctorat,
avizeaza conducatorii de doctorat, atesta doctoratele obtinute in tara si
echivaleaza pe cele obtinute in strainatate.
II. In domeniul stiintei
a) Asigura elaborarea de studii, analize, fundamentarea propunerilor si
strategiilor de dezvoltare privind promovarea stiintei si a progresului tehnic.
b) Realizeaza cooperarea interdepartamentala.
c) Asigura elaborarea de programe de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, inclusiv cele cu caracter intersectorial si multidisciplinar, prin
care se urmareste solutionarea obiectivelor strategice generale, prioritare pe
plan national.
d) Administreaza fondurile alocate de la buget pentru aceste programe
(finantarea, stabilirea executantilor si coordonatorului, incheierea
contractelor cu persoane juridice sau fizice).
e) Realizeaza controlul indeplinirii programelor, organizeaza activitati
specifice si infiinteaza unitati proprii pentru finalizarea acestor activitati.
f) Asigura cooperarea internationala la nivel guvernamental in domeniul
relatiilor stiintifice si tehnice.
g) Incheie acorduri bilaterale cu organizatii guvernamentale similare din
alte tari.
h) Intretine contacte profesionale cu organisme si institutii pentru
politica stiintei si tehnologiei din alte tari, cu organizatii ale sistemului
O.N.U., organizatii interguvernamentale si organizatii internationale
neguvernamentale.
i) Asigura popularizarea cunostintelor in domeniul stiintei, tehnologiei,
progresului tehnic si editeaza publicatii proprii; actioneaza pentru dezvoltarea
creativitatii si interesului pentru stiinta si inventivitate.
j) Organizeaza manifestari tehnico-stiintifice, expozitionale, alte actiuni
de reprezentare si comunicare in tara si strainatate.
k) Repartizeaza unitatilor de cercetare bursele si fondurile alocate pentru
specializari in strainatate.
l) Organizeaza sistemul informational specific referitor la politica
stiintei, tehnologiei, cit si la potentialul tehnico-stiintific uman si
material, structura de organizare, tematica obiectivelor in derulare, inclusiv
conectarea la sisteme nationale sau internationale similare.
Art. 4
(1) Conducerea Ministerului Invatamintului si Stiintei este asigurata de
ministru, Consiliul de administratie si Colegiul de conducere.
(2) Ministrul reprezinta ministerul in raporturile cu celelalte ministere
si organizatii din tara, precum si in relatiile internationale.
Art. 5
(1) In structura organizatorica a Ministerului Invatamintului si Stiintei
pot functiona departamente, directii generale, directii, servicii, oficii si
birouri.
(2) Structura organizatorica a Ministerului Invatamintului si Stiintei este
prevazuta in anexa nr. 1.
(3) Numarul maxim de posturi este de 365, exclusiv demnitarii.
(4) Posturile de conducere pot fi stabilite pina la cel mult 20% din
numarul maxim de posturi al ministerului.
(5) Numarul posturilor de referent de specialitate, economist, inginer si
altele similare, principal I este de cel mult 10%, principal II de cel mult
15%, iar cel de inspector general de cel mult 10%, din numarul total de
personal cu studii superioare.
(6) Structura organizatorica a compartimentelor, statul de functiuni,
atributiile si sarcinile aparatului propriu al ministerului se aproba prin
ordin al ministrului invatamintului si stiintei.
Art. 6
Salariile tarifare ale functiilor de conducere si de executie tehnice,
economice si de alta specialitate din aparatul propriu al Ministerului
Invatamintului si Stiintei sint cele prevazute la cap. I, pct. I, lit. A din anexa
nr. VI la Legea nr. 57/1974.
Art. 7
(1) Unitatile publice subordonate Ministerului Invatamintului si Stiintei
sint prevazute in anexa nr. 2.
(2) Infiintarea si desfiintarea unitatilor subordonate Ministerului
Invatamintului si Stiintei, obiectul de activitate al acestora, structura
organizatorica, normativele de personal, criteriile de constituire a
compartimentelor, gradele de organizare si grupele de ramuri, se aproba prin
ordin al ministrului invatamintului si stiintei.
(3) Infiintarea si desfiintarea unitatilor finantate de la bugetul de stat
se pot face numai cu acordul Ministerului Finantelor.
Art. 8
Ministerul Invatamintului si Stiintei va utiliza un parc propriu de
transport, atit pentru aparatul central cit si pentru unitatile subordonate, ce
se stabileste prin ordin al ministrului, cu acordul ministrului de stat
coordonator.
Art. 9
(1) Personalul care trece la Ministerul Invatamintului si Stiintei, ca
urmare a aplicarii prevederilor prezentei hotariri, se considera transferat in
interesul serviciului.
(2) Personalul transferat in interesul serviciului, trecut in functii cu
niveluri de salarizare mai mici sau ramas disponibil, ca urmare a aplicarii
prezentei hotariri, beneficiaza de salariul tarifar avut, sporul de vechime si
indemnizatiile de conducere, dupa caz, timp de 3 luni de la intrarea in vigoare
a prezentei hotariri.
Art. 10
In aplicarea prevederilor prezentei hotariri ministrul invatamintului si
stiintei poate emite ordine si instructiuni.
Art. 11
Ministerul Finantelor si Ministerul Resurselor si Industriei vor introduce
modificarile corespunzatoare care decurg din aplicarea prezentei hotariri in
indicatorii economici si financiari pe anul 1990.
Art. 12
Prezenta hotarire intra in vigoare la data de 10 august 1990.
Pe aceeasi data se abroga orice dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
MINISTERUL INVATAMINTULUI SI STIINTEI
__________
| MINISTRU |
|__________|
________________ |
| CONSILIERI | 3 |_________|___________________________
|____________|___| | |
_____________|______________ |
| CONSILIUL DE ADMINISTRATIE | |
|____________________________| |
__________|___________ |
| SECRETAR DE STAT | 3 | |
|__________________|___| | ____________
________________ | | | Directia |
| CONSILIERI | 3 |_________| | | Generala |
|____________|___| | |__| Organizare,|
__________|___________ | | Resurse si |
| SUBSECRETARI DE STAT | | | Gestiune |
|______________________| | |____________|
_____________________|_______________ | ____________
_______|________ _______|_______ ______|_______ | | Directia |
| | | | | | | | Biblioteci |
| MODULUL 1 | | MODULUL 2 | | MODULUL 3 | |__| Informare |
|________________| |_______________| |______________| | | Documentara|
| |____________|
| ____________
| | Directia |
| | Cancelarie |
|__| si Relatii |
| Internationale
| |____________|
| ____________
| | Oficiul |
|__| Juridic |
|____________|
Semnificatia modulelor este urmatoarea:
MODULUL 1:
__________________________
| DEPARTAMENTUL INVATAMINT |
| PREUNIVERSITAR |
|__________________________|
|
______________ | ___________________
| Inspectorate | | | Editura Didactica |
| scolare |-----|----| si Pedagogica |
|______________| | |___________________|
______________ | ___________________
| Institutul de| | | |
| Perfectionare|-----|----| Centrul de calcul |
| Profesionala | | | |
|______________| | |___________________|
______________ | ___________________
| | | | Administratia |
| Palatul | | | Centrala a |
| Copiilor |_____|____| Actiunilor |
| | | Sportive Scolare |
|______________| |___________________|
MODULUL 2:
__________________________
| DEPARTAMENTUL INVATAMINT |
| UNIVERSITAR |
|__________________________|
|
________________ | ___________________
| Institutii de | | | Biblioteci |
| invatamint |-----|----| centrale |
| superior | | | universitare |
|________________| | |___________________|
________________ | ___________________
| Case | | | Cluburi sportive |
| studentesti |-----|----| studentesti |
|________________| | |___________________|
________________ | ___________________
| Case ale | | | Complexul sportiv |
| universitarilor|_____|____| "Tei" |
|________________| |___________________|
MODULUL 3:
__________________________
| DEPARTAMENTUL STIINTA |
|__________________________|
|
______________ | ________________
| Institute de | | | Oficiul de |
| cercetare si |_____|____| informare si |
| proiectare | | | documentare |
|______________| | |________________|
______________ | ________________
| Muzeul | | | Oficiul pentru |
|Grigore Antipa|_____|____| mijloace de |
| | | invatamint |
|______________| |________________|
ANEXA 2
Unitatile subordonate Ministerului Invatamintului si Stiintei
- Inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti
- Palatul Copiilor din Bucuresti
- Editura Didactica si Pedagogica
- Institutiile de invatamint superior
- Institutul de Stiinte ale Educatiei
- Institutul de Stiinte Biologice
- Centrul de Cercetari Biologice Iasi
- Centrul de Cercetari Biologice Cluj-Napoca
- Centrul de Cercetari Biologice Jibou
- Comitetul Roman pentru U.N.I.C.E.F.
- Centrul European U.N.E.S.C.O. pentru Invatamintul Superior (C.E.P.E.S.)
- Comisia Nationala a Romaniei pentru U.N.E.S.C.O.
- Bibliotecile centrale universitare (Bucuresti, Iasi, Cluj-Napoca)
- Biblioteca Centrala Pedagogica
- Centrul Metodologic pentru Recuperarea Handicapatilor
- Oficiul de Informare Documentara pentru Invatamint
- Oficiul Central pentru Mijloace de Invatamint
- Centrul de Perfectionare pentru Constructii de Invatamint si Cercetare
- Muzeul de Istorie Naturala "Gr. Antipa"
- Casele universitarilor (Bucuresti, Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara, Craiova,
Brasov)
- Institutul Central de Perfectionare a Personalului Didactic
- Centrul de Perfectionare a Personalului Didactic in domeniul invatarii cu
ajutorul calculatorului
- Centrul (Oficiul) de Calcul Electronic al Ministerului Invatamintului si
Stiintei
- Cluburile Sportive Studentesti
- Administratia Centrala a Actiunilor Sportive Scolare
Casele studentesti
Complexul Cultural Sportiv Studentesc "Tei".