HOTARARE Nr. 950 din 5 septembrie 2002
privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor
pentru realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 688 din 18 septembrie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. III
din Ordonanta Guvernului nr. 76/2001 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru
realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata si
modificata prin Legea nr. 734/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru
realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 82/1995, cu modificarile si completarile
ulterioare, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga:
a) Normele metodologice nr. 30.501/1.970MC/1994 pentru punerea in aplicare
a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea
investitiilor pentru realizarea unor lucrari publice si constructii de
locuinte, cu modificarea si completarea corespunzatoare a normelor metodologice
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 391/1993, emise de Ministerul Finantelor
si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 101 din 19 aprilie 1994, cu
modificarile si completarile ulterioare;
b) alin. (5) al art. 14 din Normele metodologice pentru punerea in aplicare
a prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 1.275/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 690
din 22 decembrie 2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 19/1994
privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor lucrari publice si
constructii de locuinte
CAP. 1
Actiuni premergatoare finalizarii si darii in folosinta a locuintelor
aflate in diferite stadii de executie
Art. 1
Pentru partea executata si decontata pana la data reluarii procesului
investitional, la locuintele si spatiile cu alta destinatie decat cea de
locuinta, aflate in diferite stadii de executie, se vor aplica prevederile din
Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in
legatura cu conditiile de avans, de plata integrala sau in rate a pretului si
de dobanzi.
Art. 2
Incasarile obtinute de autoritatile administratiei publice locale din
punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 85/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr.
19/1994 privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor lucrari publice
si constructii de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
82/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, din avansuri, plati
integrale, rate, licitatii, dobanzi, dupa deducerea comisionului, constituie
venituri cu destinatie speciala ale bugetelor locale si judetene, inclusiv ale
bugetelor sectoarelor si municipiului Bucuresti, respectiv "Venituri din
fondul pentru locuinte", si se utilizeaza pentru finalizarea si darea in
folosinta a locuintelor, precum si pentru efectuarea lucrarilor la spatiile cu
alta destinatie decat cea de locuinta, care conditioneaza punerea in functiune
a locuintelor legate structural de acestea.
Art. 3
Anterior actiunii de licitare a locuintelor aflate in diferite stadii de
executie, pentru care nu au fost emise repartitii sau nu au fost incheiate
precontracte ori contracte de vanzare-cumparare, autoritatile administratiei
publice locale vor stabili prin protocoale locuintele in curs de executie care
trec fara plata in patrimoniul Parlamentului Romaniei, Ministerului Apararii
Nationale, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii,
Serviciului de Protectie si Paza, Ministerului Justitiei - Directia Generala a
Penitenciarelor, potrivit prevederilor art. 2 alin. 2 din Legea nr. 85/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4
In scopul finalizarii si darii in folosinta a locuintelor aflate in
diferite stadii de executie la data reluarii procesului investitional,
consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in
colaborare cu consiliile locale si cu unitatile interesate, vor elabora si vor
aproba un program, dupa modelul cuprins in anexa nr. 1 la prezentele norme
metodologice, cu termene si responsabilitati, care sa permita garantarea
continuarii si incheierii procesului investitional la blocurile de locuinte
aflate in diferite stadii de executie.
CAP. 2
Finalizarea si darea in folosinta a locuintelor aflate in diferite stadii
de executie, repartizate, precontractate sau contractate
Art. 5
Plata lucrarilor pentru finalizarea si darea in folosinta a locuintelor
aflate in diferite stadii de executie se efectueaza in baza prevederilor art.
40 din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale, cu modificarile si
completarile ulterioare, prin unitatile teritoriale ale trezoreriei statului,
potrivit precizarilor elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 6
(1) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor
efectua cheltuieli reprezentand investitii pentru realizarea unor lucrari
publice si constructii de locuinte, prevazute in bugetele acestora, de la
capitolul bugetar "Cheltuieli cu destinatie speciala", subcapitolul
"Cheltuieli din fondul pentru locuinte".
(2) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
conform celor stabilite cu consiliile locale pe teritoriul carora se afla
locuinte in diferite stadii de executie, prin programul prevazut la art. 4, vor
repartiza acestora sumele necesare finalizarii lucrarilor la locuinte.
Art. 7
(1) In baza inventarierilor si a evaluarilor efectuate potrivit pct. 1 din
Programul cu privire la realizarea si darea in folosinta a locuintelor din
cadrul blocurilor aflate in diferite stadii de executie, prevazut in anexa nr.
1, platile pe baza de acte justificative se vor efectua din bugetele comunelor,
oraselor, judetelor, municipiului Bucuresti si sectoarelor acestuia, prioritar
pentru:
a) lucrarile executate si nedecontate si rambursarea eventualelor credite
bancare contractate de agenti economici pentru realizarea constructiilor de
locuinte aflate in stadiu de finisaj foarte avansat sau finalizate, cu
regasirea in stadiile fizice realizate, ce vor fi certificate de respectivii
agenti economici;
b) finalizarea lucrarilor la blocurile de locuinte cu structura inchisa, in
faza avansata de finisaj;
c) finalizarea lucrarilor la blocurile de locuinte cu structura inchisa, in
faza de inceput de finisaj, dupa plata lucrarilor executate si nedecontate si
rambursarea eventualelor credite bancare contractate pentru aceste locuinte.
(2) In prima etapa se va asigura utilizarea integrala a depozitelor
constituite initial pentru prioritatile prevazute la alin. 1 lit. a) si b).
(3) Alocarea sumelor se va face pentru fiecare bloc de locuinte, astfel
incat sa se asigure finalizarea lui cu incadrare in plafonul valoric negociat
pe baza de contract.
(4) La contractele incheiate intre unitatile in a caror evidenta sunt
inregistrate blocurile de locuinte aflate in diferite stadii de executie si agentii
economici constructori se vor adauga clauze speciale care vor prevedea:
a) termenul limita stabilit pentru receptia si punerea in functiune a
constructiei, care trebuie sa aiba in vedere un ritm de lucru sustinut, cu
asigurarea aprovizionarii cu materiale, strict corelat cu ritmul executiei;
b) orice influente in costurile constructiei, ca rezultat al depasirii
termenelor limita de receptie in conditii de inflatie, vor fi suportate de
constructor, beneficiarul avand dreptul de a-l actiona in justitie in
conformitate cu prevederile legale in vigoare;
c) verificarea la fata locului de catre organele de specialitate ale
consiliilor locale si ale consiliilor judetene a stadiului fizic de realizare a
constructiilor, corelat cu platile efective si cu prevederile din documentatie;
d) verificarea situatiilor de lucrari executate, denumite procese-verbale
de receptie provizorie, se va face de catre inspectorii de santier nominalizati
pentru fiecare lucrare de catre consiliile locale si/sau de catre
administratorii delegati in a caror raspundere a fost data derularea
investitiilor pentru construirea de locuinte. Decontarea lunara a lucrarilor
executate se va face prin trezoreriile teritoriale ale statului, in urma
verificarii si insusirii de catre inspectorii de santier a situatiilor de
lucrari si avizarii acestora de catre personalul de specialitate anume desemnat
de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(5) Situatiile de lucrari se vor intocmi in baza Ordinului ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si amenajarii teritoriului nr. 197/D/1990.
In cazul finalizarii si receptionarii lucrarilor pe scari si tronsoane, se vor
prezenta de catre constructor situatiile de lucrari intocmite potrivit
Ordinului ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului nr.
74/D/1993.
(6) Orice abateri de la clauzele contractuale, concretizate in majorarea
nejustificata a costurilor constructiei, cad in sarcina constructorului.
(7) In conditiile in care pe plan local exista situatii deosebite in ceea
ce priveste problema locuintelor, autoritatile administratiei publice judetene
si ale municipiului Bucuresti, precum si celelalte autoritati ale
administratiei publice locale pot hotari includerea, ca prioritati, a unor blocuri
care se afla cu structura in executie, conditionat insa de asigurarea integrala
a platilor pentru finalizarea blocurilor de locuinte cu structura inchisa.
Art. 8
Locuintele finalizate in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 19/1994,
aprobata si modificata prin Legea nr. 82/1995, cu modificarile si completarile
ulterioare, se vor atribui de autoritatile administratiei publice locale, cu
respectarea precontractelor si a contractelor incheiate, precum si a
repartitiilor date de organele competente.
Art. 9
Agentii economici si/sau autoritatile administratiei publice locale in ale
caror evidente se afla investitiile respective vor actiona astfel incat, o data
cu receptia definitiva a locuintelor, sa dispuna de urmatoarele informatii:
a) suma platita de persoanele fizice detinatoare de contracte, precontracte
sau repartitii ca avans din surse proprii sau imprumutate si credite pe termen
lung contractate cu Casa de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A. sau plati
integrale din surse proprii la pretul initial al locuintei, stabilita pe baza
de acte doveditoare, cum ar fi: imprumutul contractat de catre persoanele
fizice detinatoare de contracte, precontracte sau repartitii pentru partea de
locuinte, executata si decontata, in baza prevederilor Legii nr. 85/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) suma care se mai datoreaza de catre persoanele fizice detinatoare de
contracte, precontracte sau repartitii, fie ca diferenta intre costul definitiv
al apartamentului si suma pozitiilor de la lit. a), fie ca diferenta intre
costul definitiv al apartamentului si suma reprezentand avansul si plata
partiala facute de persoanele fizice detinatoare de repartitii eliberate de
autoritatile administratiei publice locale competente;
c) calitatea de salariat, taran sau pensionar a persoanei fizice
beneficiare de contract, precontract sau repartitie, daca impreuna cu membrii
familiei nu au avut si nu au in proprietate o locuinta. Prin familie se
intelege sotul si sotia, cu sau fara copii in intretinere;
d) incadrarea celor care au solicitat locuinte, pe baza de acte
doveditoare, in una dintre urmatoarele categorii:
1. tineri casatoriti care au fiecare varsta de pana la 35 de ani impliniti
pana la finele anului calendaristic in care are loc contractarea,
precontractarea sau repartitia locuintei;
2. invalizi de gradele I si II;
3. persoane cu handicap;
4. raniti, precum si familii si parinti ai celor decedati ca urmare a
participarii la victoria Revolutiei din Decembrie 1989;
5. persoane si familii care isi schimba domiciliul din orase la sate si
lucreaza in agricultura sau silvicultura;
6. personalul calificat din invatamant si sanatate, care are sau isi
schimba domiciliul la sate;
7. persoane si familii care isi schimba domiciliul dintr-un sat in alt sat
pentru a lucra pamantul pe care l-au primit conform Legii fondului funciar nr.
18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 10
(1) Autoritatile administratiei publice locale vor stabili si vor aproba, o
singura data, pentru familiile sau persoanele care au fost incadrate in una
dintre categoriile prevazute la art. 9 lit. d), cu exceptia celor prevazute la
pct. 4, subventii de la bugetul de stat pentru realizarea locuintelor
proprietate personala, de pana la 30% din valoarea locuintei la data
finalizarii acesteia, in functie de venitul lunar mediu net pe membru de
familie.
(2) Persoanele fizice care pot beneficia de subventii in sume fixe vor
depune, o data cu cererea pentru construirea sau, dupa caz, cumpararea unei
locuinte, solicitarea acordarii subventiei la care au dreptul potrivit legii.
Solicitarile vor fi analizate de comisiile constituite in acest scop prin
hotarare a consiliilor locale, pentru persoanele fizice cuprinse in listele de
prioritati stabilite si ramase definitive conform prevederilor art. 8 si 19,
iar dupa verificare si insusire se vor inscrie in tabele nominale care vor fi
supuse aprobarii consiliilor locale. Listele astfel aprobate, cuprinzand solicitantii
care au dreptul la subventie in conditiile legii, vor fi comunicate
administratorilor delegati in a caror raspundere a fost data derularea
investitiilor pentru construirea de locuinte.
(3) Listele prevazute la alin. (2) vor constitui baza de fundamentare a
solicitarii de catre ordonatorul principal de credite a subventiilor de la
bugetul de stat cu aceasta destinatie.
(4) Pe masura reluarii procesului investitional la locuintele aflate in
diferite stadii de executie conform art. 4 si incheierii contractelor cu
constructorii, administratorii delegati pentru derularea investitiilor vor
calcula cuantumul procentual al subventiilor prevazute la alin. (1), potrivit
normelor aprobate de Guvern in aplicarea prevederilor art. 8 alin. 2 din Legea
locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, in functie de venitul mediu net lunar pe membru de familie,
confirmat prin documente actualizate la zi, si in functie de valoarea locuintei
la data precontractarii sau contractarii acesteia, pe care le vor inscrie in
tabele nominale si le vor prezenta consiliului local, insotite de acte
justificative.
(5) In baza tabelelor nominale astfel intocmite si avizate de consiliul
local se vor determina sumele reprezentand subventiile prevazute la art. 4 din
Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, aprobata si modificata prin Legea nr.
82/1995, cu modificarile si completarile ulterioare. Subventiile astfel
stabilite se vor solicita, in mod centralizat, de consiliile judetene,
respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, in al carui buget sunt
prevazute fondurile corespunzatoare. Cererea de subventii se va face conform
modelului prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice si se va
transmite Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, in
sume actualizate la data fundamentarii proiectului bugetului de stat pentru
anul in care se pun in functiune locuintele respectivilor beneficiari de subventie.
(6) Cererea de subventii, prezentata conform modelului prevazut in anexa
nr. 2 la prezentele norme metodologice, se va reactualiza la data punerii in
functiune a locuintelor, dupa stabilirea valorii finale a acestora, si se va
transmite Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei in
vederea alocarii subventiilor cuvenite.
(7) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va
transmite consiliilor judetene si Consiliului General al Municipiului Bucuresti
subventiile cuvenite din creditele bugetare deschise in acest scop si in limita
alocatiilor stabilite prin legea bugetului de stat, dar nu mai mult decat cele
stabilite conform alin. (6), care vor fi inregistrate la "Venituri din
fondul pentru locuinte".
(8) La primirea sumelor in cont consiliile judetene, respectiv Consiliul
General al Municipiului Bucuresti repartizeaza alocatiile de la bugetul de stat
la consiliile locale pentru care s-au solicitat sumele respective si vor
proceda la virarea acestor sume, conform anexei nr. 2 la prezentele norme
metodologice, direct in contul "Venituri din fondul pentru locuinte",
in acelasi cont deschis pe seama consiliilor locale. Operatiunea se efectueaza
prin ordin de plata pentru trezoreria statului - OPHT.
(9) Cheltuielile efectuate de consiliile locale in limita resurselor
aprobate prin bugetele locale si a creditelor bugetare deschise in acest scop
se evidentiaza in contul de cheltuieli al bugetului local nr. 26.96.02.04
"Cheltuieli din fondul pentru locuinte", deschis la unitatile
trezoreriei statului.
(10) Sumele stabilite si aprobate pentru a fi acordate ca subventii
persoanelor indreptatite potrivit legii, reactualizate in functie de valoarea
finala a locuintelor la data punerii in functiune a acestora, se vor confirma
de autoritatile administratiei publice locale administratorilor delegati sau
unitatilor specializate in a caror raspundere a fost data derularea
investitiilor pentru construirea de locuinte, urmand ca acestea sa fie deduse
din sumele care se datoreaza pentru locuintele construite, determinate potrivit
prevederilor art. 9 lit. b).
(11) Pentru persoanele si familiile prevazute la art. 9 lit. d) pct. 4,
stabilite in baza Legii nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si
acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor
pentru victoria Revolutiei din Decembrie 1989, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, subventiile in sume fixe se stabilesc, se aproba si se
suporta de la bugetul de stat prin Secretariatul de Stat pentru Problemele
Revolutionarilor din Decembrie 1989, astfel incat acestea nu se includ in
cererile care se vor transmite Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei.
Art. 11
(1) In conditiile in care, in cadrul programului anual, la nivelul unor
localitati sunt finalizate toate obiectivele de investitii, finantate din surse
ale bugetului de stat conform Ordonantei Guvernului nr. 19/1994, aprobata si
modificata prin Legea nr. 82/1995, cu modificarile si completarile ulterioare,
eventualele subventii, stabilite potrivit prevederilor art. 10 alin. (4), vor
fi inscrise in tabele nominale care vor fi inaintate pentru avizare consiliilor
locale.
(2) In baza tabelelor nominale intocmite si avizate conform alin. (1) se
vor stabili la data punerii in functiune a locuintelor, dupa stabilirea valorii
finale a acestora, sumele reprezentand subventiile ce vor fi acordate
persoanelor indreptatite potrivit legii.
(3) Sumele stabilite si aprobate ca subventii in conditiile alin. (2) nu se
cuprind in cererea de subventii de la bugetul de stat, prevazuta la art. 10
alin. (5) si (6), si se confirma direct de autoritatile administratiei publice
locale administratorilor delegati sau unitatilor specializate in a caror
raspundere a fost data derularea investitiilor pentru construirea de locuinte,
urmand ca acestea sa fie deduse din sumele care se datoreaza pentru locuintele
construite, determinate potrivit prevederilor art. 9 lit. b).
Art. 12
Pentru sumele datorate de persoanele beneficiare de locuinte, stabilite
potrivit art. 9 lit. b), si care se vor diminua, dupa caz, cu subventiile in
sume fixe acordate potrivit art. 10, respectiv art. 11, autoritatile
administratiei publice locale sau agentii economici in ale caror evidente se
afla constructiile de locuinte ce fac obiectul prezentelor norme metodologice
vor incheia cu persoanele fizice detinatoare de contracte, precontracte sau
repartitii contracte de imprumut sau de vanzare, dupa caz, dupa modelul cuprins
in anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice, cu respectarea urmatoarelor
conditii:
a) imprumutul urmeaza sa se ramburseze in termen de maximum 15 ani, in rate
lunare;
b) dobanda la imprumutul acordat va fi de:
1. 5% pentru persoanele fizice care au achitat un avans de cel putin 20%
din valoarea locuintei la data contractarii acesteia, precum si pentru
persoanele fizice prevazute la art. 9 lit. d), care au achitat un avans de
minimum 10% din valoarea locuintei la data contractarii acesteia;
2. 8% pentru celelalte persoane fizice care nu se incadreaza la pct. 1;
c) pentru nerambursarea la termen a imprumutului, precum si pentru neplata
dobanzii beneficiarii de imprumuturi vor suporta penalitatile si celelalte
consecinte prevazute de dispozitiile legale, care se vor inscrie in clauzele
contractuale;
d) dobanzile se vor calcula si se vor incasa de la persoanele fizice
beneficiare de locuinte o data cu ratele scadente la imprumuturile acordate;
e) agentii economici in a caror evidenta se afla investitiile respective si
in a caror raspundere s-au preluat evidenta, urmarirea si incasarea ratelor la
imprumuturile acordate si a dobanzilor la imprumuturile respective, pentru
acoperirea cheltuielilor ocazionate de aceste operatiuni, vor calcula un comision
de 1% care se va aplica la suma incasata ca rata la imprumutul acordat,
comision ce se va retine din dobanzile platite de imprumutati;
f) incasarile din ratele la imprumuturile acordate, precum si din dobanzile
aferente acestor imprumuturi, platite de persoanele fizice, dupa deducerea
comisionului care se retine de catre agentul economic in evidenta caruia se
afla investitia, se vor vira de catre fiecare agent economic chenzinal, la data
de 15 a fiecarei luni si in ultima zi lucratoare a fiecarei luni, in bugetele
unitatilor administrativ-teritoriale la "Venituri din fondul pentru
locuinte".
Art. 13
Autoritatile publice locale sau agentii economici in evidenta carora se
afla investitia, in a caror raspundere s-au preluat evidenta, urmarirea si
incasarea ratelor la imprumuturile acordate, precum si a dobanzilor la
imprumuturile respective, pana la data de 6 a fiecarei luni care urmeaza
perioadei de executie, vor transmite consiliului judetean, respectiv
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, situatia operatiunilor efectuate
pentru realizarea locuintelor si a celor din derularea contractelor de
imprumut, conform modelului prevazut in anexa nr. 4 la prezentele norme
metodologice.
Art. 14
Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, pana la
data de 10 a fiecarei luni, pe baza informatiilor primite de la autoritatile
administratiei publice locale sau de la agentii economici, potrivit art. 13, a
celor din extrasele de cont eliberate de trezoreriile teritoriale ale statului
si a datelor din contabilitatea proprie, vor transmite Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei situatiile prevazute in modelele cuprinse
in anexele nr. 5 si 6 la prezentele norme metodologice.
Art. 15
Trezoreriile teritoriale ale statului vor admite la plata cheltuielile
pentru realizarea locuintelor care fac obiectul prezentelor norme metodologice,
in conformitate cu instructiunile sau cu metodologiile aprobate de Ministerul
Finantelor Publice.
Art. 16
(1) Sursele pentru realizarea locuintelor aflate in diferite stadii de
executie se constituie prin grija tuturor organelor implicate, din:
a) ratele incasate la imprumuturile pentru care autoritatile administratiei
publice locale sau agentii economici in a caror evidenta se afla investitiile
au incheiat contracte potrivit prevederilor art. 12 si ale Legii nr. 85/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) dobanzile platite de imprumutati, diminuate cu comisioanele retinute de
agentii economici in a caror evidenta se afla investitiile, in conditiile
prevazute de art. 12 si de Legea nr. 85/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
c) subventiile in sume fixe acordate din bugetul de stat ca protectie
sociala pentru constructiile de locuinte;
d) contributia adusa de beneficiarii de locuinte ca avans, in cazul
persoanelor care nu au participat initial cu avansuri din surse proprii sau
imprumutate, precum si plati partiale sau integrale facute de beneficiarii de locuinte
care doresc sa reduca imprumutul ori sa nu contracteze imprumut pentru
locuinte;
e) sumele nete obtinute din vanzarea la licitatie a spatiilor cu alta
destinatie decat cea de locuinta, situate in blocurile de locuinte finalizate
si date in folosinta sau aflate in diferite stadii de executie;
f) sumele nete obtinute din vanzarea la licitatie a apartamentelor pentru
care nu au fost incheiate precontracte ori contracte de vanzare-cumparare cu
populatia, nu au fost repartizate prin comunicari oficiale populatiei sau nu au
fost incheiate protocoale de trecere ca locuinte de serviciu potrivit
prevederilor art. 2 alin. 2 din Legea nr. 85/1992, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(2) Sumele obtinute din licitatiile care se vor organiza pentru spatiile cu
alta destinatie decat cea de locuinta si pentru locuinte vor fi virate dupa
deducerea cheltuielilor ocazionate de organizarea licitatiilor. Organizarea
licitatiilor, precum si efectuarea cheltuielilor ocazionate de organizarea
licitatiilor se vor face cu respectarea reglementarilor legale in vigoare.
Art. 17
Pe masura ce disponibilitatile existente din sumele constituite potrivit
art. 16 depasesc nevoile de plati stabilite in ordinea prioritatilor prevazute
la art. 7, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si
consiliile locale, dupa caz, vor dispune reluarea lucrarilor la blocurile de
locuinte, cuprinse in inventarierea de la pct. 1 al programului prevazut la
art. 4, care se afla in stadiul de structura in executie, pana la finalizarea
si darea in folosinta a acestora, dupa care se va proceda la valorificarea lor
in aceleasi conditii, procesul urmand sa continue cu locuintele a caror
executie este la fundatie sau la cota zero.
Art. 18
(1) Autoritatile administratiei publice locale, in cadrul competentelor
conferite de prevederile Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, pot aproba ca din locuintele
nerepartizate si necontractate, la reluarea procesului investitional sau la
finalizarea acestora, sa retina un numar de locuinte strict necesar pentru a
rezolva unele probleme sociale deosebite, care vor avea destinatie de locuinte
sociale sau de necesitate. Locuinta sociala si locuinta de necesitate sunt
definite conform Legii nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Locuintele sociale sau de necesitate prevazute la alin. (1) se
constituie domeniu public local al comunelor, oraselor si municipiilor in care
sunt amplasate, prin hotarare a consiliului local, in conditiile legii.
(3) Locuintele finalizate si necontractate sau care nu sunt retinute ca
locuinte sociale si de necesitate in conditiile prevederilor alin. (1) si (2)
pot fi valorificate prin:
a) repartizare si vanzare, in conditiile prevederilor art. 7 si 10 din
Legea nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) inchiriere tinerilor si familiilor de tineri;
c) vanzare prin licitatie publica, in conditiile prevazute de legislatia in
vigoare, in cazul in care nu sunt valorificate potrivit prevederilor lit. a) si
b).
(4) In vederea valorificarii locuintelor potrivit prevederilor alin. (3),
acestea se constituie patrimoniu privat al unitatii administrativ-teritoriale
in care sunt amplasate, in conditiile legii.
CAP. 3
Reluarea procesului investitional la blocurile de locuinte aflate in
diverse stadii de executie, nerepartizate si necontractate, si construirea de
locuinte noi in vederea accesului la proprietate al tinerilor casatoriti si al
altor categorii de persoane defavorizate
Art. 19
(1) Consiliile locale vor stabili masurile necesare pentru luarea in
evidenta si analiza solicitarilor de locuinte pentru tinerii casatoriti si
celelalte categorii de persoane prevazute la art. 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 19/1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 82/1995, cu modificarile si
completarile ulterioare. In acest scop se vor stabili si se vor da publicitatii
locul de primire a solicitarilor si actele justificative necesare obtinerii
facilitatilor prevazute de ordonanta mentionata mai sus.
(2) Solicitarile privind construirea de locuinte vor fi inregistrate in
ordinea primirii acestora si vor fi analizate de comisii sociale care se vor
constitui in acest scop prin ordin al primarilor localitatilor, respectiv ai
sectoarelor municipiului Bucuresti. In componenta comisiei pot fi cooptati
conducatorul directiei, respectiv al sectorului/serviciului unde sunt primite
si inregistrate solicitarile de locuinte, un reprezentant al agentului economic
de administrare si intretinere a fondului locativ de stat, un reprezentant al
directiei, respectiv al serviciului care administreaza fondurile de investitii
pentru constructii de locuinte ce se realizeaza pe teritoriul judetului, un
reprezentant al directiei de munca si solidaritate sociala teritoriale, un
reprezentant al consiliului local, precum si doi reprezentanti ai
solicitantilor.
(3) In urma analizei comisiile sociale vor prezenta consiliilor locale
propuneri privind modul de solutionare a cererilor primite, luand in
considerare folosirea spatiului locativ existent, vanzarea unor locuinte
nerepartizate sau necontractate dintre cele finalizate, reluarea procesului
investitional la locuinte aflate in diverse stadii de executie, nerepartizate
si necontractate, in conditiile prevazute la cap. II, precum si construirea de
locuinte noi, cu prioritate pentru cei cu situatii deosebite.
(4) La stabilirea ordinii de prioritate se va tine seama de:
a) evaluarea disponibilitatilor de resurse financiare, dupa finalizarea
blocurilor de locuinte aflate in diferite faze de executie, repartizate,
precontractate sau contractate, tinandu-se seama de sumele efective
disponibile, precum si de incasarile care se vor realiza in continuare pentru
reintregirea surselor potrivit art. 16;
b) conditiile de locuit ale solicitantilor;
c) numarul copiilor sau al altor persoane aflate in intretinerea acestora;
d) starea sanatatii sotilor sau a unor membri ai familiei, care sa impuna o
masura de urgenta;
e) suma disponibila pentru plata avansului si nivelul ratei lunare pe care
solicitantul se angajeaza sa o achite in vederea cumpararii locuintei
solicitate.
(5) Listele privind solicitarile de locuinte, precum si hotararile
consiliilor locale in legatura cu acordarea prioritatilor vor fi date
publicitatii prin afisare la un loc accesibil publicului.
(6) Contestatiile cu privire la acordarea prioritatilor se vor adresa
primarului, care le va solutiona in termen de 15 zile de la primire.
Art. 20
(1) Pentru finalizarea unor locuinte aflate in diferite stadii de executie,
nerepartizate si necontractate, precum si pentru realizarea unor constructii
noi de locuinte consiliile locale, in temeiul atributiilor ce le revin potrivit
Legii nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, vor stabili si
vor da publicitatii numarul, structura dupa marime, confortul si amplasamentul
locuintelor prevazute sa se construiasca pentru categoriile de persoane
mentionate la art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, aprobata si
modificata prin Legea nr. 82/1995, cu modificarile si completarile ulterioare,
sau potrivit art. 7 din Legea nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Oferirea spre contractare a locuintelor prezentate solicitantilor se va
face in ordinea inscrierii acestora in listele de prioritati, asa cum au fost
aprobate de consiliile locale.
(3) Constructiile noi de locuinte se realizeaza in conditiile prevazute la
art. 7 - 19 din Legea nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(4) Lista constructiilor propuse sa fie realizate, insotita de tabelul ce
cuprinde solicitantii pentru construirea unei locuinte in proprietate, se va inainta
consiliului judetean in vederea obtinerii unui sprijin din bugetul de stat, in
completarea resurselor constituite conform art. 16, potrivit prevederilor art.
2 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, aprobata si modificata prin Legea nr.
82/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, pentru constructii
noi, potrivit art. 9 din Legea nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 21
(1) Realizarea lucrarilor tehnico-edilitare conexe ansamblurilor de
locuinte este in responsabilitatea consiliilor locale si se va efectua corelat
cu programul de realizare si de punere in functiune a locuintelor. Finantarea
lucrarilor tehnico-edilitare se va asigura din sursele proprii ale beneficiarilor,
din credite bancare angajate de agentii economici si din alocatii de la
bugetele locale, conform prevederilor legale in vigoare.
(2) Pentru lucrarile tehnico-edilitare ai caror beneficiari finali sunt
agenti economici, autoritatile publice locale, in conditiile in care pentru
realizarea acestor lucrari contribuie cu fonduri din bugetele locale, vor
incheia conventii pentru recuperarea de la agentii economici respectivi a
sumelor astfel avansate; sumele incasate pe baza unor asemenea conventii se vor
face venit la bugetele locale ale unitatilor administrative in a caror raza
teritoriala au fost realizate investitiile respective.
Art. 22
(1) In situatiile in care la unele blocuri de locuinte se impune realizarea
de spatii cu alta destinatie decat cea de locuinta, pentru activitati
comerciale, de prestari de servicii si altele asemenea, finantarea lucrarilor
corespunzatoare acestor spatii se va realiza de catre viitorii beneficiari.
Sumele necesare executarii lucrarilor se vor incasa de la viitorii beneficiari
de catre autoritatile administratiei publice locale, prin administratorii
delegati in a caror raspundere a fost data urmarirea investitiilor, conform
unui grafic de plati convenit intre parti, si se vor urmari distinct fata de sumele
alocate pentru constructia de locuinte.
(2) Finantarea si executia lucrarilor pentru aceste spatii se vor realiza
astfel incat sa permita punerea in functiune si darea in exploatare a
locuintelor din cladire la termenele prevazute in contract.
Art. 23
(1) Autoritatile administratiei publice locale sau agentii economici in a
caror responsabilitate a fost incredintata derularea investitiilor pentru
constructia de locuinte vor incheia, la data constituirii fondurilor necesare
si aprobarii reluarii sau inceperii executiei, cu persoanele fizice care au
incheiat precontracte/contracte sau au primit repartitii inainte de 24
septembrie 1993 pentru locuintele aflate in diverse stadii de executie si cu
persoanele stabilite potrivit art. 20 precontracte/contracte de construire sau
de vanzare, dupa caz.
(2) Avansul minim obligatoriu nu se actualizeaza la valoarea locuintei de
la data incheierii contractului de imprumut sau, dupa caz, a contractului de
vanzare conform art. 12, cu exceptia cazului in care se achita o data cu
semnarea acestor contracte.
(3) Contractul de construire sau de vanzare a unei locuinte, prevazut la
alin. (1), se incheie la pretul corespunzator valorii de deviz a locuintei la
data contractarii/precontractarii, pretul definitiv fiind stabilit la
finalizarea si punerea in functiune a locuintei, in functie de valoarea
lucrarilor executate.
(4) Pentru reluarea procesului investitional la constructiile de locuinte
aflate in diferite stadii de executie, nerepartizate si necontractate,
deschiderea finantarii si inceperea lucrarilor se efectueaza dupa contractarea
cu viitorii beneficiari a cel putin 70% din numarul locuintelor prevazute a fi
incepute.
Art. 24
(1) Beneficiarii de credite, in conditiile prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 19/1994, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
82/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt scutiti de plata
impozitului pe cladiri timp de 10 ani de la data dobandirii locuintelor.
(2) Persoanele fizice beneficiare de credite care au dobandit locuinte
conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 19/1994, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 82/1995, inainte de intrarea in vigoare a
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 76/2001 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor
pentru realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 734/2001, beneficiaza de scutirea de la plata
impozitului pe cladiri incepand cu data intrarii in vigoare a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 76/2001 pana la implinirea termenului de 10 ani,
calculat incepand cu data dobandirii locuintelor.
(3) Scutirea se acorda pe baza de cerere, incepand cu luna urmatoare celei
in care persoanele beneficiare prezinta originalul si copia actelor doveditoare
ce le atesta aceasta calitate, respectiv contractul de dobandire a locuintei si
procesul-verbal de predare-primire a locuintei in cauza.
(4) In cazul instrainarii locuintelor prin acte intre vii, urmatorii
proprietari nu mai beneficiaza de scutire la plata impozitului pe cladiri.
(5) Declaratiile de impunere se depun la compartimentele de specialitate
ale unitatilor administrativ-teritoriale in a caror raza sunt situate
cladirile, in termen de 30 de zile de la data dobandirii acestora sau de la
data de la care au intervenit schimbari care conduc la modificarea impozitului
datorat. Scutirea de la plata impozitului pe cladiri nu exonereaza proprietarii
locuintelor de depunerea declaratiei de impunere. Nedepunerea declaratiei de
impunere se sanctioneaza potrivit legii.
Art. 25
(1) Prin dispozitie a presedintilor consiliilor judetene si, respectiv, a
primarului general al municipiului Bucuresti, care va fi emisa in termen de 15
zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, se vor
infiinta pe langa consiliile judetene si, respectiv, pe langa Consiliul General
al Municipiului Bucuresti, comisiile de analiza a cererilor de locuinte si a
modului de rezolvare a acestora, care, dupa examinarea propunerilor facute de
consiliile municipale, orasenesti, comunale si, respectiv, ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, vor prezenta spre aprobare consiliilor judetene,
respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti, pentru fiecare
localitate, respectiv sector, propuneri cu privire la desfasurarea in
continuare a programelor de finalizare a constructiilor de locuinte.
(2) Propunerile prevazute la alin. (1) se vor elabora cu consultarea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, caruia i se vor
transmite pentru avizare:
a) lista obiectivelor de investitii care, potrivit prevederilor art. 9
alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 82/1995, cu modificarile si completarile ulterioare,
sunt propuse a fi preluate in programul de constructie de locuinte pentru
tineri, destinate inchirierii. In analizarea si stabilirea acestor propuneri se
va tine seama de solicitarile luate in evidenta de consiliile locale, stabilite
in conditiile prevazute la art. 14 si 15 din Normele metodologice pentru
punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea
Agentiei Nationale pentru Locuinte, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
962/2001;
b) lista obiectivelor de investitii in constructia de locuinte, la care se
continua procesul investitional in conditiile Ordonantei Guvernului nr.
19/1994, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 82/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare. Pentru asigurarea resurselor de
finantare necesare finalizarii acestor locuinte se vor avea in vedere in
principal resursele disponibile din cele care se constituie in conditiile art.
16 la nivelul fiecarui consiliu local;
c) lista obiectivelor de investitii in constructia de locuinte cuprinse in
inventarul din programul intocmit conform prevederilor art. 4 si propunerile de
constructii noi care vor fi finantate din fondurile disponibile in bugetele
locale, conform prevederilor art. 7 - 19 din Legea nr. 114/1996, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare. In analizarea fondurilor
disponibile la nivelul bugetelor locale se vor avea in vedere aplicarea
prevederilor art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 82/1995, cu modificarile si
completarile ulterioare, si fondurile angajate in finantarea investitiilor
prevazute la lit. b);
d) lista obiectivelor de investitii in constructia de locuinte cuprinse in
inventarul din programul intocmit conform prevederilor art. 4, care nu pot face
obiectul programelor de finantare prevazute la lit. a), b) si c), cu precizarea
modului de valorificare a acestora. In analizarea si stabilirea modului in care
se valorifica aceste constructii aflate in diferite faze de executie se va avea
in vedere posibilitatea de includere in programe de constructie a locuintelor
sociale sau de serviciu si numai dupa aceea schimbarea de destinatie si/sau
vanzarea pe piata libera, in conditiile prevederilor legale in vigoare.
Anterior actiunii de vanzare prevederile art. 3 se aplica in mod corespunzator.
Art. 26
(1) Folosirea sumelor existente in bugetele unitatilor
administrativ-teritoriale este de competenta consiliilor locale respective care
pot, in limita sumelor constituite in conditiile art. 16, sa finanteze, in
ordinea prevazuta de Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 82/1995, cu modificarile si completarile
ulterioare, noi blocuri de locuinte cuprinse in inventarierea de la pct. 1 al
programului prevazut la art. 4, urmarind asigurarea fondurilor necesare pentru
finalizarea lucrarilor incepute, in conditiile art. 20, 23 si art. 25 alin. (2)
lit. b).
(2) Sumele disponibile in bugetele locale, constituite in conditiile art.
16 si neutilizate ca resurse de finantare in aplicarea programelor intocmite si
avizate conform prevederilor art. 25 alin. (2) lit. b) si c), se pot utiliza
pentru dezvoltarea fondului de locuinte sociale si de necesitate sau a celui de
locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, prin achizitia unor locuinte din
fondul construit, prin achizitia unor constructii incepute si nefinalizate si
finalizarea acestora conform prevederilor legislatiei in vigoare, precum si prin
finantarea unor obiective noi de investitii cu aceasta destinatie.
(3) Sumele constituite conform art. 16 si ramase disponibile in conditiile
neutilizarii acestora conform alin. (1) si (2) se fac venituri la bugetul
local, in contul "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti", cod 24.22.02.05 ...
Art. 27
(1) Preluarea obiectivelor de investitii, inventariate si nominalizate in
programul elaborat si aprobat conform prevederilor art. 4, si introducerea lor
in programul de constructii de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii,
se fac ca obiective de investitii in continuare, pentru care s-a sistat
finantarea din cauza inexistentei sau insuficientei unor resurse disponibile cu
aceasta destinatie.
(2) In vederea analizarii si avizarii propunerilor de preluare a
obiectivelor de investitii prevazute la alin. (1) lista prevazuta la art. 25
alin. (2) lit. a) va fi insotita de:
a) studiul de fezabilitate reactualizat in cazul in care obiectivul de
investitie se refera la reconstruirea sau reabilitarea unor constructii de
locuinte aflate in diferite stadii de executie la data de 1 ianuarie 1990 si la
care s-a reluat procesul investitional dupa aceasta data;
b) devizul general al investitiei pentru constructia de locuinte si
distinct pentru lucrari tehnico-edilitare aferente, cu precizarea valorii
cheltuielilor si lucrarilor efectuate, din care cele efectuate si nedecontate,
si valoarea actualizata la zi a lucrarilor si cheltuielilor ramase de efectuat.
Valoarea cheltuielilor si lucrarilor efectuate si nedecontate este necesar sa
se regaseasca in stadiile fizice realizate, care vor fi certificate de
beneficiarii de investitii;
c) procesul-verbal, in copie, incheiat in aplicarea prevederilor art. 31
din Regulamentul de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii aferente
acestora, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 273/1994, si/sau orice alt
document prin care sa se confirme, in conditiile legii, proprietatea asupra
terenului si constructiei, starea partilor de lucrari executate, precum si
orice documente prin care se consemneaza existenta, intreruperea sau sistarea
unor relatii contractuale ale investitorului cu proiectantul si/sau executantul
lucrarilor;
d) in cazul in care in constructiile care fac obiectul propunerilor de
preluare conform prevederilor alin. (1) sunt prevazute a se realiza si spatii
cu alta destinatie decat cea de locuinta, se va preciza statutul juridic al
constructiei si al terenului cota-parte aferent, precum si toate informatiile
cu privire la acest obiect sau obiectiv de investitie, conform celor precizate
la lit. a), b) si c).
(3) Preluarea si cuprinderea in lista de investitii a Agentiei Nationale
pentru Locuinte a obiectivelor din lista elaborata si avizata conform prevederilor
art. 25 alin. (2) lit. a) se vor efectua in urma analizarii si avizarii
studiilor de fezabilitate, reactualizate la nivelul solicitarilor consiliilor
locale, in Consiliul tehnico-economic al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei. In aceasta analiza exigentele referitoare la
numarul de camere si suprafata utila a locuintelor, precum si la regimul de
inaltime al constructiilor, impuse la analizarea si avizarea obiectivelor noi
de investitii, nu sunt obligatorii.
(4) O data cu preluarea investitiei Agentia Nationala pentru Locuinte isi
asuma toate drepturile si obligatiile care revin investitorului, conform
documentelor si sarcinilor preluate, inclusiv plata lucrarilor realizate si
nedecontate si care se regasesc in stadiile fizice realizate si certificate de
beneficiarii de investitii.
(5) Contractele de proiectare, de antrepriza generala si, eventual, cele de
asociere in realizarea lucrarilor se preiau de Agentia Nationala pentru
Locuinte prin cesionarea lor de catre autoritatile administratiei publice
locale si/sau agentii economici in evidenta carora se afla constructiile de
locuinte care fac obiectul preluarii. La preluarea acestor contracte Agentia
Nationala pentru Locuinte va incheia acte aditionale cu partile semnatare, in
care se vor consemna: preluarea contractului in calitate de investitor,
lucrarile ramase de executat fizic si valoric, printre care eventuale renuntari
sau lucrari suplimentare, durata de executie, precum si alte clauze speciale
rezultate prin aplicarea prevederilor legale referitoare la derularea
programului de constructii de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii.
(6) Preluarea obiectivelor de investitii, inscrierea lor in lista de
investitii a Agentiei Nationale pentru Locuinte, precum si derularea finantarii
si realizarii constructiilor de locuinte pentru tineri se fac in conditiile
prevazute de prezentele norme metodologice si de Normele metodologice pentru
punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei
Nationale pentru Locuinte, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 962/2001.
Art. 28
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
PROGRAM
cu privire la finalizarea si darea in folosinta a locuintelor aflate in
diferite stadii de executie
________________________________________________________________________________
Nr. Obiectivele Executa Coordoneaza Termene
crt. si raspund
________________________________________________________________________________
1. Incheierea inventarierii Agentii Consiliile 15 zile de
blocurilor de locuinte, economici in judetene si la intrarea
precum si a lucrarilor ale caror Consiliul in vigoare
a
tehnico-edilitare aferente evidente se General al Normelor
acestora, aflate in diferite afla Municipiului
metodologice
faze de executie, si evaluarea investitiile Bucuresti, pentru
cheltuielilor necesare pentru respective, precum si punerea in
finalizare si darea in impreuna cu consiliile aplicare a
folosinta: constructorii locale pe
prevederilor
a) Ordinea de realizare: teritoriul Ordonantei
- blocuri cu structura carora se afla Guvernului
inchisa, in faza de finisaj locuintele, in nr. 19/1994
foarte avansat sau colaborare cu
finalizate si cu lucrari Ministerul
executate si nedecontate, Lucrarilor
precum si credite bancare Publice,
contractate de agentii Transporturilor
economici beneficiari ai si Locuintei
investitiilor de locuinte;
- blocuri cu structura
inchisa, in faza de finisaj
avansat;
- blocuri cu structura
inchisa, in faza de inceput
de finisaj;
- blocuri cu structura in
executie;
- blocuri la fundatie sau cu
cota zero terminata.
b) In cadrul evaluarii
preliminare a cheltuielilor
pentru finalizarea
lucrarilor se vor evidentia
distinct pe structurile de
la lit. a) de mai sus:
- cheltuielile aferente
finalizarii locuintelor, din
care, daca sunt cazuri,
cheltuieli pe baza de
situatii definitive de
lucrari ramase nedecontate
si decontarile efectuate pe
seama creditelor bancare
contractate in acest scop de
agentii economici
beneficiari ai locuintelor;
- cheltuielile aferente
finalizarii spatiilor cu
alta destinatie decat cea
de locuinta, situate in
blocuri de locuinte, din
care, daca sunt cazuri,
cheltuieli pe baza de
situatii definitive de
lucrari.
c) Pentru lucrarile
tehnico-edilitare aferente
locuintelor aflate in
diferite stadii de executie
se vor face evaluari
separate.
2. Analiza si pregatirea tuturor Agentii Consiliile Lucrarile
se
informatiilor referitoare la economici in judetene si vor realiza
cheltuielile efectuate pentru ale caror Consiliul pe
partea executata, pe baza evidente se General al structurile
carora sa se aplice afla Municipiului si in
prevederile Legii nr. 85/1992, investitiile Bucuresti, aceleasi
republicata, cu modificarile respective, precum si termene
si completarile ulterioare, impreuna cu consiliile prevazute
la
tinand seama de precizarile constructorii locale pe pct. 1 din
cap. I din prezentele norme teritoriul prezentul
metodologice carora se afla program.
locuintele, in
colaborare cu
Ministerul
Lucrarilor
Publice,
Transporturilor
si Locuintei
3. Constituirea resurselor Ministerul Directia 5 zile de
la
bugetelor locale in scopul Lucrarilor generala aprobarea
finantarii locuintelor aflate Publice, pentru Hotararii
in stadii finale de executie Transporturilor constructii Guvernului
si Locuintei locuinte din nr.
cadrul 391/1993.
Ministerul
Lucrarilor
Publice,
Transporturilor
si Locuintei
4. Repartizarea sumelor pe judete Ministerul Directia 3 zile de
la
si pe municipiul Bucuresti si Lucrarilor generala alimentarea
virarea lunara a acestora in Publice, pentru depozitului
bugetele judetelor si al Transporturilor constructii
municipiului Bucuresti, pe si Locuintei locuinte din
baza informatiilor cuprinse in cadrul
anexa nr. 6 la normele Ministerul
metodologice si a plafoanelor Lucrarilor
anuale aprobate de Ministerul Publice,
Lucrarilor Publice, Transporturilor
Transporturilor si Locuintei si Locuintei
5. Repartizarea sumelor si Ministerul Consiliile 3 zile de
la
virarea acestora in bugetele Lucrarilor judetene si primirea in
unitatilor Publice, Consiliul cont a
sumei
administrativ-teritoriale Transporturilor General al repartizate
pentru finalizarea locuintelor si Locuintei Municipiului
aflate in diferite stadii de Bucuresti
executie, cu defalcarea pe
blocuri
6. Formularea cererilor pentru Consiliile Consiliile Pana la
data
subventiile in sume fixe care locale, judetene si de 20 a
se acorda din bugetul de stat consiliile Consiliul fiecarei
potrivit anexei nr. 2 la judetene si General al luni
normele metodologice Consiliul Municipiului
General al Bucuresti
Municipiului
Bucuresti
7. Solicitarea deschiderilor de Directia Ministerul Pana la
data
credite pentru subventiile in generala pentru Lucrarilor de 25 a
sume fixe la Ministerul constructii Publice, fiecarei
Finantelor Publice locuinte din Transporturilor luni
cadrul si Locuintei
Ministerului
Lucrarilor
Publice,
Transporturilor
si Locuintei
8. Virarea sumelor reprezentand Directia Ministerul In aceeasi
subventii in sume fixe la generala pentru Lucrarilor zi in care
nivelul deschiderilor de constructii Publice, se aproba
credite aprobate judetelor si locuinte din Transporturilor deschiderea
municipiului Bucuresti si, cadrul si Locuintei de credite
unde este cazul, de catre Ministerului Consiliile
acestea consiliilor locale Lucrarilor judetene si
Publice, Consiliul
Transporturilor General al
si Locuintei Municipiului
Bucuresti
9. Comunicarea subventiilor in Consiliile Consiliile Pana in
sume fixe agentilor economici judetene, judetene, ultima zi
beneficiari ai investitiilor Consiliul Consiliul lucratoare
General al General al din fiecare
Municipiului Municipiului luna
Bucuresti si Bucuresti si
consiliile consiliile
locale, dupa locale, dupa
caz. caz.
10. Virarea la bugetele locale a Autoritatile Directorul si La data de
sumelor incasate drept rate publice si organul 15 si in
pentru imprumuturile acordate, agentii financiar- ultima zi
precum si a dobanzilor economici in contabil lucratoare
aferente acestor imprumuturi evidenta carora din luna
platite de persoanele fizice se afla
investitiile
de locuinte
11. Transmiterea situatiei lunare Autoritatile Directorul si Pana la
data
a operatiunilor efectuate publice si organul de 6 a
pentru finalizarea locuintelor agentii financiar- fiecarei
si a celor din derularea economici in contabil luni
contractelor de imprumut, evidenta carora
potrivit anexei nr. 4 la se afla
normele metodologice investitiile de
locuinte
12. Transmiterea situatiei lunare Consiliile Consiliile Pana la
data
privind rulajul contului judetene si judetene si de 10 a
special deschis pentru Consiliul Consiliul fiecarei
finalizarea si darea in General al General al luni
folosinta a locuintelor aflate Municipiului Municipiului
in diferite stadii de Bucuresti Bucuresti
executie, potrivit
anexei nr. 5 la normele
metodologice
13. Transmiterea situatiei lunare Consiliile Consiliile Pana la
data
privind productia realizata in judetene si judetene si de 6 a
anul in curs pentru darea in Consiliul Consiliul fiecarei
folosinta a locuintelor aflate General al General al luni
in diferite stadii de Municipiului Municipiului
executie, potrivit Bucuresti Bucuresti
anexei nr. 6 la normele
metodologice
14. Finalizarea si darea in Agentii Consiliile Potrivit
folosinta a locuintelor aflate economici judetene, programelor
in diferite stadii de executie constructori, Consiliul stabilite
si
la data elaborarii precum si General al aprobate pe
programului: autoritatile Municipiului plan local
a) - blocuri pentru care sunt locale si Bucuresti si
emise repartitii, sunt agentii consiliile
incheiate precontracte economici in locale, dupa
sau contracte de evidenta carora caz
vanzare-cumparare; se afla
- blocuri de locuinte cu investitiile
structura inchisa, in de locuinte
faza de finisaj foarte
avansat sau finalizate;
- blocuri de locuinte cu
structura inchisa, in
faza de finisaj avansat;
- blocuri de locuinte cu
structura inchisa, in
faza de inceput de
finisaj;
- blocuri de locuinte cu
structura in executie;
- blocuri de locuinte la
fundatie sau cu cota
zero terminata;
b) blocuri pentru care se
incheie precontracte sau
contracte de
vanzare-cumparare dupa
finalizarea la nivel local
a blocurilor prevazute la
lit. a), in aceeasi ordine
de prioritate.
________________________________________________________________________________
NOTA:
Autoritatile administratiei publice locale sau agentii economici in ale
caror evidente sunt locuintele aflate in diferite stadii de executie vor
incheia contracte cu constructorii pentru finalizarea si darea in folosinta a
blocurilor de locuinte, cu esalonarea in timp a lucrarilor, iar agentii economici
constructori vor prezenta autoritatilor administratiei publice locale programe
concrete si detaliate, inclusiv pentru lucrarile tehnico-edilitare necesare
functionarii locuintelor.
Termenele care vor fi prevazute in cadrul acestui punct din program sunt
considerate limite maxime, putand fi devansate daca pe plan local se vor
asigura conditiile materiale, financiare si de forta de munca.
Inceperea unor constructii de locuinte noi, cu protectia statului prin
subventii in sume fixe si facilitati in plata dobanzilor, se va putea realiza
pe baza prevederilor art. 7 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
ANEXA 2
la normele metodologice
CONSILIUL JUDETEAN ......................./
CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI
CERERE
de subventii in sume fixe de la bugetul de stat pentru constructii de locuinte
________________________________________________________________________________
Nr. Categorii de beneficiari Numar Subventia Subventia
medie
crt. de totala pe beneficiar
cazuri - mii lei - - mii lei -
________________________________________________________________________________
1. Tineri casatoriti care au fiecare ...... ........... ...........
varsta de pana la 35 de ani
impliniti pana la finele anului
calendaristic in care are loc
contractarea, precontractarea sau
repartitia locuintei
2. Invalizi de gradele I si II ...... ........... ...........
3. Persoane cu handicap ...... ........... ...........
4. Persoane si familii care isi schimba ...... ........... ...........
domiciliul din orase la sate si
lucreaza in agricultura sau
silvicultura
5. Personal calificat din invatamant si ...... ........... ...........
sanatate care are sau isi schimba
domiciliul la sate
6. Persoane sau familii care isi ...... ........... ...........
schimba domiciliul dintr-un sat in
alt sat pentru a lucra pamantul pe
care l-au primit conform Legii
fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare
TOTAL: ...................................
Presedinte, Director economic,
.......................
(Primar general) Control financiar preventiv
......................... .............................
L.S.
NOTA:
Subventii in sume fixe se pot solicita pentru persoanele prevazute la nr.
crt. 4, 5 si 6 numai in conditiile in care acestea au precontractat, au
contractat ori li s-au repartizat locuinte aflate in diferite stadii de
executie in satele in care isi stabilesc/isi schimba domiciliul.
ANEXA 3
la normele metodologice
CONTRACT DE IMPRUMUT
nr. ...... din ......... anul ....
Intre ........................*), reprezentat prin
........................, pe de o parte, si ................., nascut/nascuta
in ........................, judetul .............., la data de ..........,
fiul/fiica lui ............... si al/a ........................., cu
domiciliul in .............................., str.
.............................. nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ...,
posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de identitate seria ..... nr.
......., eliberat/eliberata de ..................., la data de
........................., pe de alta parte, a intervenit urmatorul contract
de imprumut:
1. ..............................................................*), pe
baza resurselor avansate temporar de catre stat in vederea realizarii si
punerii in functiune a locuintelor aflate in diferite stadii de executie,
acorda beneficiarului ........................... un imprumut de
................. lei, pe termen de ... ani, cu o dobanda de .......% pe an.
Rata curenta la imprumut de .................................. lei +
dobanda curenta datorata de beneficiarul de imprumut de ......... lei =
........... lei.
Rata ultima la imprumut de ................................... lei +
dobanda ultima datorata de beneficiarul de imprumut de .......... lei =
........... lei.
2. Imprumutul acordat, precum si dobanda, stabilite in rate lunare de .....
lei, se vor retine pe statul de plata de catre unitatea de la care
beneficiarul de imprumut are de incasat drepturi banesti, incepand cu luna
........ anul .... si pana in luna ................ anul ..... .
Pentru perioada in care beneficiarul de imprumut nu are de incasat
drepturi banesti rata lunara in suma de ...................... lei se achita
prin bancile comerciale sau Casa de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A. in
contul nr. ....................... al .....................................*)
ori direct la casieria .................................*).
Ca alternativa:
achitarea imprumutului, precum si a dobanzilor aferente se face in
urmatoarele conditii:
..........................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
3. Neplata la termenul de scadenta a 6 rate lunare atrage executarea silita
asupra locuintei si evacuarea detinatorilor acesteia. Executarea silita se face
in baza prezentului contract care are valoare de inscris autentic si constituie
titlu executoriu.
4. Pentru nerambursarea la scadenta a imprumutului se aplica penalitatile
prevazute de reglementarile in vigoare pentru sumele datorate bugetului de
stat.
5. Alte clauze*):
-
-
-
-
6. Pana la restituirea integrala a sumelor datorate se instituie ipoteca
asupra locuintei.
Instrainarea prin acte intre vii, in decurs de 10 ani, a locuintelor pentru
realizarea carora s-au acordat subventii se poate face numai dupa restituirea
integrala a sumelor datorate si pe baza dovezii depunerii integrale a contravalorii
sumelor obtinute ca subventii de la bugetul de stat, potrivit art. 4, 5 si 6
din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru
realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata si
modificata prin Legea nr. 82/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
Incheiat la data de ............. in .... exemplare, din care ....
exemplare au fost inaintate beneficiarului imprumutului.
...............................*) Beneficiarul imprumutului,
Director,
Director financiar-contabil, Garant,
Compartiment juridic
NOTA:
La contract se anexeaza declaratia garantului.
------------
*) Autoritatea administratiei publice locale sau agentul economic desemnat
de aceasta.
*) Convenite intre parti pentru a asigura garantarea rambursarii
imprumutului.
ANEXA 4
la normele metodologice
..............................*)
SITUATIA
operatiunilor efectuate pentru realizarea locuintelor si a celor din derularea
contractelor de imprumut pentru locuinte la finele lunii ........... anul .....
- mii lei
-
I. Operatiuni efectuate pentru realizarea locuintelor:
1. Incasari din sumele virate de autoritatile publice locale
............
2. Plati pentru realizarea locuintelor,
............
din care pentru:
2.1. locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj foarte
avansat sau finalizate
............
2.2. locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj
avansat
............
2.3. locuinte cu structura inchisa, in faza de inceput de
finisaj
............
2.4. locuinte cu structura in executie
............
2.5. locuinte la fundatie sau cu cota zero terminata
............
3. Disponibil (1 - 2)
............
- mii lei
-
____________________________________
Sume incasate Sume virate
pentru
reconstituirea
resurselor
____________________________________
II. Operatiuni privind derularea
contractelor de imprumut:
1. Rate la imprumuturile acordate .............. ...........*1)
2. Dobanzi platite de populatie la
imprumuturile acordate .............. ...........
3. Contributii aduse de beneficiarii de
locuinte ca avans, plati partiale sau
integrale - dupa punerea in aplicare
a Legii nr. 85/1992 privind vanzarea
de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile
statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat,
republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare .............. ...........*2)
4. Sume obtinute din licitarea spatiilor
cu alta destinatie decat cea de
locuinta .............. ...........*2)
5. Sume obtinute din licitarea locuintelor ................ ...........
- mii lei
-
Date informative:
1. Restante la ratele scadente pentru imprumuturile acordate
populatiei ..............
2. Dobanzi restante la imprumuturile acordate populatiei
..............
3. Subventii in sume fixe platite din bugetul de stat
..............
4. Comisionul retinut de agentii economici in a caror evidenta
se afla investitia
..............
5. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta
..............
6. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
locuinte
..............
Numar de
apartamente
7. Locuinte finalizate si date in functiune ..............
din care:
7.1. peste program
..............
7.2. sub program
..............
Primar, Director economic,
(Director) Control financiar preventiv
------------
*) Autoritatea administratiei publice locale sau agentul economic.
*1) Sume incasate din care se deduc comisioanele (pct. 4 din datele
informative).
*2) Sume incasate din care se deduc cheltuielile efectuate cu licitatiile
(pct. 5 si 6, dupa caz, din datele informative).
ANEXA 5
la normele metodologice
CONSILIUL JUDETEAN ......................./
CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI
SITUATIA
rulajului contului special deschis pentru finalizarea si darea in folosinta a
locuintelor aflate in diferite stadii de executie la finele lunii ..... anul
...
- mii lei
-
I. Resurse
...............
din care:
1. Alimentari primite din bugetul de stat, inclusiv din
subventiile in sume fixe
...............
2. Incasari din ratele scadente la imprumuturile acordate
...............
3. Incasari din dobanzile platite de populatie la
imprumuturile acordate
...............
4. Contributii aduse de beneficiarii de locuinte ca avans,
plati partiale sau integrale
...............
5. Incasari nete din vanzarea la licitatie a spatiilor cu alta
destinatie decat cea de locuinta
...............
6. Incasari nete din vanzarea la licitatie a locuintelor
...............
II. Cheltuieli
...............
din care:
- locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj foarte
avansat sau terminate, dar nedecontate
...............
- locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj avansat
...............
- locuinte cu structura inchisa, in faza de inceput de finisaj
...............
- locuinte cu structura in executie ...............
- locuinte in faza de fundatie sau cu cota zero terminata
...............
III. Disponibil (I - II)
...............
Date informative:
1. Restante la datele scadente pentru imprumuturile acordate
populatiei
...............
2. Dobanzi restante la imprumuturile acordate populatiei
...............
3. Subventii in sume fixe platite din bugetul de stat ...............
4. Comisionul retinut de agentii economici in evidenta carora
se afla investitia
...............
5. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta
...............
6. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
locuinte
...............
Numar de
apartamente
7. Locuinte finalizate si date in functiune
...............
din care:
7.1. peste program
...............
7.2. sub program ...............
Presedinte, Director economic,
(Primar general) Control financiar preventiv
NOTA:
La raportarile pe structurile de la cap. II "Cheltuieli" se vor
avea in vedere stadiile de executie la data reluarii procesului investitional.
ANEXA 6
la normele metodologice
CONSILIUL JUDETEAN ......................./
CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI
SITUATIA
productiei realizate in anul ........ pana la finele lunii .............,
pentru finalizarea si darea in folosinta a locuintelor aflate in diferite
stadii de executie
- milioane lei
-
I. Productie realizata cumulat de la inceputul anului .....
................
II. Productie decontata cumulat de la inceputul anului .....
................
III. Productie realizata si nedecontata la finele lunii .....
................
Presedinte, Director economic,
(Primar general) Control financiar preventiv
NOTA:
Raportarea acestei situatii se va face cumulat numai pentru productia
realizata in anul in curs.