NORMA
Nr. 30501 din 31 martie 1994
pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 19/1994
privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor lucrari publice si
constructii de locuinte cu modificarea si completarea corespunzatoare a
normelor metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 391/1993
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR NR. 30.501/31.03.94
MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE SI AMENAJARII TERITORIULUI
NR. 1.970/MC/21.03.1994
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 101 din 19 aprilie 1994
A. Actiuni premergatoare terminarii si darii in folosinta a locuintelor
aflate in diferite stadii de executie
1. Pentru partea executata si decontata pana la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme metodologice, la locuintele si spatiile cu alta destinatie
decat aceea de locuinta, aflate in diferite stadii de executie, se vor aplica
prevederile din Legea nr. 85/1992 in legatura cu conditiile de avans, de plata
integrala sau in rate a pretului si de dobanzi.
2. Incasarile obtinute din punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 85/
1992 (din avansuri, plati integrale, rate, licitatii, dobanzi - dupa deducerea
comisionului - etc.) vor fi virate in conturile speciale deschise la
sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., in vederea folosirii
acestora pentru terminarea si darea in folosinta a locuintelor si spatiilor cu
alta destinatie decat aceea de locuinta aflate in diferite stadii de executie.
Conturile speciale vor fi desfasurate analitic pe localitati si, in cadrul
acestora, pe fiecare bloc de locuinte, de catre titularii investitiilor
respective.
3. Anterior actiunii de licitare a locuintelor aflate in diferite stadii de
executie, pentru care nu au fost emise repartitii sau nu au fost incheiate
precontracte ori contracte de vanzare-cumparare, autoritatile publice locale
vor stabili, prin protocoale, locuintele care se vor trece fara plata - la
terminarea acestora - in patrimoniul Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului de Interne si Serviciului Roman de Informatii, ca locuinte de
serviciu, potrivit prevederilor art. 2 alin. 2 din Legea nr. 85/1992.
B. Pentru terminarea si darea in folosinta a locuintelor aflate in diferite
stadii de executie
1. In scopul realizarii si darii in folosinta a locuintelor aflate in
diferite stadii de executie la data intrarii in vigoare a prezentelor norme
metodologice, consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti,
in colaborare cu toate unitatile interesate, vor elabora si aproba un program,
dupa modelul cuprins in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, cu
termene si responsabilitati care sa permita garantarea continuarii si
incheierii procesului investitional la blocurile de locuinte aflate in diferite
stadii de executie.
2. Ministerul Finantelor si Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A., pentru a
asigura derularea operatiunilor, vor incheia o conventie in care se vor stabili
conditiile de utilizare a depozitului, nivelul dobanzilor si al comisioanelor
practicate, precum si obligatiile partilor.
3. Pe seama consiliilor judetene si a Consiliului Local al Municipiului
Bucuresti se vor deschide, la sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare -
S.A., conturi distincte prin care se vor derula alimentarile cu fonduri din
depozitul constituit si din alte surse precizate in aceste norme metodologice
si se vor efectua plati numai pe baza detaliilor la programul aprobat, prin
care se vor stabili si nominaliza blocurile de locuinte a caror executie
trebuie continuata si incheiata, incepand cu acele blocuri aflate in stadii
foarte avansate de executie.
Consiliile judetene, pe baza intelegerilor cu consiliile locale pe
teritoriul carora se afla locuinte in diferite stadii de executie, vor
repartiza acestora sumele necesare terminarii lucrarilor la locuinte.
In acest scop, consiliile locale vor solicita sucursalelor din teritoriu
ale Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., deschiderea de conturi speciale in
care vor primi alimentarile cu fonduri si din care vor efectua plati numai
pentru continuarea si terminarea lucrarilor la locuintele care fac obiectul
acestor norme metodologice.
4. In baza inventarierilor si evaluarilor efectuate potrivit pct. 1 din
Programul cu privire la realizarea si darea in folosinta a locuintelor din
cadrul blocurilor de locuinte aflate in diferite stadii de executie, platile pe
baza de acte justificative din conturile speciale care se vor deschide la
sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. se vor efectua, prioritar,
pentru:
a) lucrarile executate si nedecontate si rambursarea eventualelor credite
bancare contractate de agentii economici beneficiari ai investitiilor de
locuinte, aflate in stadiu de finisaj foarte avansate sau finalizate, cu
regasirea in stadiile fizice realizate, ce vor fi certificate de respectivii
beneficiari de investitii;
b) terminarea lucrarilor la blocurile de locuinte cu structura inchisa, in
faza avansata de finisaj.
In prima etapa se va asigura utilizarea integrala a depozitelor constituite
initial pentru prioritatile de la lit. a) si b);
c) terminarea lucrarilor la blocurile de locuinte cu structura inchisa, in
faza de inceput de finisaj, dupa plata lucrarilor executate si nedecontate si
rambursarea eventualelor credite bancare contractate pentru aceste locuinte.
Alocarea sumelor se va face pentru fiecare bloc de locuinte in parte,
astfel incat sa se asigure finalizarea lui cu incadrarea in plafonul valoric
negociat pe baza de contract.
La contractele incheiate intre unitatile in a caror evidenta sunt
inregistrate blocurile de locuinte aflate in diferite stadii de executie si
agentii economici constructori se vor aditiona clauze speciale care vor
prevedea:
- termenul limita stabilit pentru receptia definitiva a constructiei si
care trebuie sa aiba in vedere un ritm de lucru sustinut, cu asigurarea
aprovizionarii cu materiale, strict corelat cu ritmul executiei;
- orice influente in costurile constructiei ca rezultat al depasirii termenelor
limita de receptie, in conditii de inflatie, vor fi suportate de constructor,
beneficiarul avand dreptul de a-l actiona in justitie;
- verificarea la fata locului de catre inspectorii directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si ai Bancii
Romane pentru Dezvoltare - S.A., in conditiile stabilite prin conventie, a
stadiului fizic de realizare a constructiilor finantate din fondurile speciale,
corelat cu platile efective si cu prevederile din documentatie;
- verificarea situatiilor de lucrari se va face de catre dirigintii
nominalizati pentru fiecare lucrare in parte de catre regia autonoma sau
societatea comerciala beneficiara a fondurilor de investitii. Decontarea lunara
a lucrarilor executate se va face prin sucursalele Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A. in urma verificarii si insusirii de catre diriginti a
situatiilor de lucrari si avizate de personalul de specialitate anume desemnat
de Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului din cadrul
inspectiilor de stat in constructii de pe teritoriul judetelor, respectiv al
municipiului Bucuresti.
Situatiile de lucrari se vor intocmi in baza Ordinului nr. 197/D din 23
iulie 1990 al ministrului transporturilor, lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului. La terminarea si receptionare lucrarilor, pe scari si tronsoane,
se vor prezenta de catre constructor situatiile de lucrari intocmite potrivit
Ordinului nr. 74/D din 28 aprilie 1993 al ministrului lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului.
Orice abateri de la clauzele contractuale, concretizate in majorarea
nejustificata a costurilor constructiei, vor fi opozabile constructorului.
In conditiile in care, pe plan local, exista situatii deosebite in ceea ce
priveste problema locuintelor, autoritatile publice judetene si cele ale
municipiului Bucuresti, precum si celelalte autoritati publice locale pot
hotari includerea in prioritatile acestei etape si a unor blocuri care se afla
cu structura in executie, conditionat insa de asigurarea integrala a platilor
pentru terminarea blocurilor de locuinte cu structura inchisa.
Aceasta speta nu poate face insa obiectul utilizarii depozitelor initiale.
5. Locuintele finalizate in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 19/1994 se
vor atribui de catre autoritatile publice locale, cu respectarea
precontractelor si a contractelor incheiate, precum si a repartitiilor date de
organele competente.
6. Agentii economici sau autoritatile publice locale in ale caror evidente
se afla investitiile respective vor actiona astfel incat, o data cu receptia
definitiva a locuintelor, sa dispuna de urmatoarele informatii:
a) suma platita de persoanele fizice, detinatoare de contracte,
precontracte sau repartitii (avans din surse proprii sau imprumutate si credite
pe termen lung contractate cu Casa de Economii si Consemnatiuni sau plati
integrale din surse proprii la pretul initial al locuintei), stabilita pe baza
de acte doveditoare: a^1) imprumutul contractat de catre persoanele fizice
detinatoare de contracte, precontracte sau repartitii pentru partea de locuinte
executata si decontata, in baza prevederilor Legii nr. 85/1992;
b) suma care se mai datoreaza de catre persoanele fizice detinatoare de
contracte, precontracte sau repartitii, fie ca diferenta intre costul definitiv
al apartamentului si suma pozitiilor de la lit. a) si a^1) de mai sus, fie ca
diferenta intre costul definitiv al apartamentului si suma reprezentand avansul
si plata partiala facute de persoanele fizice detinatoare de repartitii
eliberate de catre autoritatile locale competente;
c) calitatea de salariat, taran sau pensionar a persoanei fizice
beneficiare de contract, precontract sau repartitie, daca impreuna cu membrii
familiei nu au avut si nu au in proprietate o locuinta (prin familie se
intelege sotul si sotia, cu sau fara copii in intretinere);
d) incadrarea celor care au solicitat locuinte, pe baza de acte
doveditoare, in una dintre urmatoarele categorii:
d^1) tineri casatoriti care la data contractarii, precontractarii sau
repartitiei locuintei au, fiecare, varsta de pana la 30 de ani;
d^2) invalizi de gradul I si II;
d^3) handicapati;
d^4) raniti, precum si familii si parinti ai celor decedati ca urmare a
participarii la victoria Revolutiei din decembrie 1989;
d^5) persoane si familii care isi schimba domiciliul din orase la sate si
lucreaza in agricultura sau silvicultura;
d^6) personalul calificat din invatamant si sanatate care are sau isi
schimba domiciliul la sate;
d^7) persoane si familii care isi schimba domiciliul dintr-un sat in alt
sat pentru a lucra pamantul pe care l-au primit conform Legii fondului funciar
nr. 18/1991.
7. Autoritatile publice locale vor stabili si vor aproba, o singura data,
pentru familiile sau persoanele care au fost incadrate in una dintre
categoriile prevazute la pct. 6 lit. d) din prezentele norme metodologice, cu
exceptia celor prevazute la lit. d^4), subventii de la bugetul de stat pentru
realizarea locuintelor proprietate personala cuprinse intre 500.000 lei si pana
la 30% din valoarea locuintei la data emiterii repartitiei, a incheierii
precontractului sau a contractului de vanzare-cumparare, in conditiile
prevederilor ultimului alineat de la art. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
19/1994.
Persoanele fizice care, potrivit alin. 1, pot beneficia de subventii in
sume fixe vor depune cereri pentru acordarea subventiilor respective la
consiliile locale, care, dupa verificare, le vor inscrie in tabele nominale ce
vor fi supuse spre aprobare comisiilor special constituite la nivelul
consiliilor judetene si la Consiliul Local al Municipiului Bucuresti.
Subventiile astfel stabilite se vor solicita in mod centralizat de catre
consiliile judetene, respectiv de catre Consiliul Local al Municipiului Bucuresti,
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului in al carui buget
sunt prevazute fondurile corespunzatoare.
Cererea de subventii se va face dupa modelul cuprins in anexa nr. 1 a) la
prezentele norme metodologice.
Pentru persoanele si familiile prevazute la lit. d^4), stabilite in baza
Legii nr. 42/1990, la care se adauga si persoanele beneficiare de astfel de
drepturi in baza Legii nr. 93/1992, subventiile in sume fixe se stabilesc, se
aproba si se suporta de la bugetul de stat prin Subsecretariatul de Stat pentru
Problemele Victimelor Revolutiei, astfel incat acestea nu se includ in cererile
care se vor transmite la Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului.
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in cadrul
creditelor bugetare deschise in acest scop, va transmite consiliilor judetene
si Consiliului Local al Municipiului Bucuresti subventiile cuvenite, care vor
fi inregistrate in contul "Sume de mandat".
In conditiile in care sarcinile decurgand din Programul cu privire la
realizarea si darea in folosinta a locuintelor aflate in diferite stadii de
executie au fost descentralizate pe seama autoritatilor publice locale,
consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti vor proceda la
repartizarea subventiilor respective pe localitati si la virarea sumelor
respective la dispozitia consiliilor locale care, de asemenea, le vor
inregistra in contul "Sume de mandat".
Sumele stabilite si aprobate pentru a fi acordate ca subventii persoanelor
indreptatite, potrivit legii, se vor comunica de catre autoritatile publice
locale agentilor economici care deruleaza investitia, pentru a fi deduse din
sumele care se mai datoreaza pentru locuintele construite, determinate potrivit
prevederilor de la pct. 6 lit. b).
Intreaga subventie primita si dedusa din sumele datorate de persoanele
fizice, detinatoare de contracte, precontracte sau repartitii, va fi virata in
conturile speciale deschise la sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare -
S.A. pe seama consiliilor judetene, Consiliului Local al Municipiului Bucuresti
sau a consiliilor locale, reintregindu-se astfel fondurile avansate din
depozitul constituit pentru realizarea programului de locuinte.
8. Pentru sumele datorate de persoanele beneficiare de locuinte, stabilite
potrivit pct. 6 lit. b) si care se vor diminua, dupa caz, cu subventiile in
sume fixe acordate potrivit pct. 7, autoritatile publice locale sau agentii
economici in ale caror evidente sunt constructiile de locuinte care fac
obiectul acestor reglementari vor incheia cu persoanele fizice, detinatoare de
contracte, precontracte sau repartitii, contracte de imprumut sau de vanzare,
dupa caz, dupa modelul cuprins in anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice,
cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) imprumutul urmeaza sa se ramburseze in termen de maximum 15 ani, in rate
lunare;
b) dobanda la imprumutul acordat va fi de 30% pe an si se va suporta
astfel:
b^1) 15 puncte procentuale de catre beneficiarii de locuinte din
categoriile mentionate la pct. 6 lit. d) din prezentele norme metodologice,
care au achitat un avans de minimum 10% din valoarea locuintei la data
contractarii acesteia;
b^2) 15 puncte procentuale de catre beneficiarii de locuinte, salariati,
tarani si pensionari care nu sunt cuprinsi in categoriile mentionate la pct. 6
lit. d) din prezentele norme metodologice si care au achitat un avans de cel
putin 20% din valoarea locuintei la data contractarii acesteia.
b^3) 18 puncte procentuale de catre beneficiarii de locuinte, salariati,
tarani si pensionari care nu sunt incadrati la lit. b^1) si b^2) de mai sus;
b^4) diferentele fata de dobanda de referinta de 30% se vor suporta din
depozitul constituit potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 19/1994;
b^5) nivelul dobanzilor mentionate la lit. b) si b^1)-b^4) vor fi adaptate
prin hotarare a Guvernului in functie de evolutia ratei dobanzilor;
c) pentru nerambursarea la termen a imprumutului, precum si pentru neplata
dobanzii, beneficiarii de imprumuturi vor suporta penalitatile si celelalte
consecinte prevazute de dispozitiile legale, care se vor inscrie in clauzele
contractuale;
d) dobanzile se vor calcula si se vor incasa de la persoanele fizice
beneficiare de locuinte o data cu ratele scadente la imprumuturile acordate;
e) agentii economici in a caror evidenta se afla investitiile respective si
in a caror raspundere s-a preluat evidenta, urmarirea si incasarea ratelor la
imprumuturile acordate si a dobanzilor la imprumuturile respective, pentru
acoperirea cheltuielilor ocazionate de aceste operatiuni, vor calcula un
comision de 1% care se va aplica la suma incasata ca rata la imprumutul
acordat, comision ce se retine din dobanzile platite de imprumutati;
f) pentru dobanzile care se platesc din bugetul de stat, agentii economici
in a caror evidenta se afla investitiile vor stabili cuantumul lunar al
acestora, pe care-l vor prezenta, cu viza de control financiar preventiv, pana
la data de 5 a fiecarei luni, consiliilor locale sau consiliilor judetene si
Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, in functie de subordonarea
agentului economic in a carui evidenta se afla investitiile, dupa modelul
cuprins in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice. Datele centralizate cu
privire la dobanzile care se platesc din bugetul de stat se vor transmite, pana
la data de 15 a fiecarei luni, prin grija consiliilor judetene si a Consiliului
Local al Municipiului Bucuresti, dupa modelul cuprins in anexa nr. 2 a), la
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in bugetul caruia
sunt prevazute fondurile pentru suportarea acestor dobanzi.
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in limita
creditelor bugetare deschise in acest scop, va vira, pana la data de 25 a
fiecarei luni, contravaloarea tuturor dobanzilor, in contul special deschis la
Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A., in vederea refacerii depozitului
constituit.
Dupa efectuarea acestei virari, Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului va confirma consiliilor judetene si Consiliului Local al
Municipiului Bucuresti plata dobanzilor din bugetul de stat, aferente
imprumuturilor acordate pentru locuinte, care, la randul lor, vor transmite
agentilor economici, in evidenta carora se afla investitia, confirmarea platii
dobanzilor pentru a fi luate in evidentele privind derularea contractelor de
imprumut;
g) incasarile din ratele la imprumuturile acordate, precum si din dobanzile
aferente acestor imprumuturi platite de persoanele fizice, dupa deducerea
comisionului care se retine de catre agentul economic in evidenta caruia se
afla investitia, se vor vira de fiecare agent economic, chenzinal, la data de
15 a fiecarei luni si in ultima zi lucratoare a fiecarei luni, in contul
special deschis la sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., in
vederea refacerii depozitului initial constituit.
9. Autoritatile publice locale sau agentii economici in evidenta carora se
afla investitia, in a caror raspundere s-a preluat evidenta, urmarirea si
incasarea ratelor la imprumuturile acordate, precum si a dobanzilor la
imprumuturile respective, pana la data de 6 a fiecarei luni care urmeaza
perioadei de executie, vor transmite la consiliul judetean, respectiv la
Consiliul Local al Municipiului Bucuresti, situatia operatiunilor efectuate
pentru realizarea locuintelor si a celor din derularea contractelor de imprumut
dupa modelul cuprins in anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
10. Consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti, pana
la data de 10 a fiecarei luni, pe baza informatiilor primite de la autoritatile
publice locale sau agentii economici potrivit pct. 9 si a celor din extrasele
de cont primite de la sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., vor transmite
la Ministerul Finantelor - Directia generala a bugetului de stat, la Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si, in mod corespunzator, la
Banca Nationala a Romaniei situatia prevazuta in modelul cuprins in anexa nr. 4
la prezentele norme metodologice.
11. Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. va asigura, prin sistemul propriu
informational, transmiterea, la Ministerul Finantelor - Directia generala a
bugetului de stat - pana la data de 10 a fiecarei luni, pentru perioada
expirata, decontul care se va stabili pe baza de conventie.
Admiterea la plata a cheltuielilor pentru realizarea locuintelor care fac
obiectul acestor norme metodologice se face cu respectarea prevederilor din
Conventia anuala semnata intre Ministerul Finantelor si Banca Romana pentru
Dezvoltare - S.A.
12. Depozitul constituit pentru realizarea locuintelor aflate in diferite
stadii de executie se va reconstitui, prin grija tuturor organelor implicate,
prin virarea in conturile special deschise la sucursalele Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A. a incasarilor provenite din:
a) dobanda care se va bonifica de catre Banca Romana pentru Dezvoltare -
S.A. la soldul depozitului respectiv;
b) ratele incasate la imprumuturile pentru care autoritatile publice locale
sau agentii economici in a caror evidenta se afla investitiile au incheiat
contracte potrivit prevederilor Legii nr. 85/1992 si celor de la cap. B pct. 8
din aceste norme metodologice;
c) dobanzile platite de imprumutati, diminuate cu comisioanele retinute de
agentii economici in a caror evidenta se afla investitiile, in conditiile
prevazute de Legea nr. 85/1992 si de pct. 8 din aceste norme metodologice;
d) dobanzile platite din bugetul statului, ca protectie sociala, care se
vireaza in depozitul constituit pentru realizarea de locuinte;
e) subventiile in sume fixe acordate din bugetul de stat, ca protectie
sociala pentru constructiile de locuinte;
f) contributia adusa de beneficiarii de locuinte ca avans, in cazul
persoanelor care nu au participat initial cu avansuri din surse proprii sau
imprumutate, precum si plati partiale sau integrale facute de beneficiarii de
locuinte care doresc sa reduca imprumutul ori sa nu contracteze imprumut pentru
locuinte;
g) sumele nete obtinute din vanzarea la licitatie a spatiilor cu alta
destinatie decat aceea de locuinta, situate in blocurile de locuinte terminate
si date in folosinta;
h) sumele nete obtinute din vanzarea la licitatie a apartamentelor pentru
care nu au fost incheiate precontracte ori contracte de vanzare-cumparare cu
populatia, nu au fost repartizate prin comunicari oficiale populatiei sau nu au
fost incheiate protocoale de trecere ca locuinte de serviciu potrivit
prevederilor art. 2 alin. 2 din Legea nr. 85/1992;
i) ratele si dobanzile incasate de la beneficiarii locuintelor finalizate
ca urmare a utilizarii depozitului Bancii Nationale a Romaniei.
Sumele obtinute din licitatiile care se vor organiza pentru spatiile cu
alta destinatie decat aceea de locuinta si pentru locuinte vor fi virate dupa
deducerea cheltuielilor ocazionate de organizarea licitatiilor.
Organizarea licitatiilor, precum si cheltuielile ocazionate de organizarea
licitatiilor se vor face cu respectarea reglementarilor legale in vigoare.
13. Pe masura ce disponibilitatile existente in conturile special deschise
la sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. depasesc nevoile de plati
stabilite in ordinea de prioritate prevazuta la lit. B pct. 4 din prezentele
norme metodologice, consiliile judetene, Consiliul Local al Municipiului
Bucuresti si consiliile locale, dupa caz, vor dispune reluarea lucrarilor la
blocurile de locuinte care se afla in stadiul de structura in executie - pana
la terminarea si darea in folosinta a acestora -, dupa care se va proceda la
valorificarea acestora in aceleasi conditii, procesul urmand sa continue cu
locuintele a caror executie este la fundatie sau cota zero.
14. Autoritatile publice locale, in cadrul competentelor conferite de
prevederile Legii administratiei publice locale nr. 69/1991, pot aproba ca din
locuintele astfel realizate sa retina un numar de locuinte, pentru a rezolva
unele probleme sociale deosebite. Locuinta sociala este definita, in intelesul
prezentei metodologii, in anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice.
15. Lucrarile tehnico-edilitare, conexe ansamblurilor de locuinte necesare
punerii in functiune a locuintelor aflate in diferite stadii de executie, se
vor efectua corelat cu programul de realizare si punere in functiune a locuintelor,
iar finantarea se va asigura din sursele proprii ale beneficiarilor, din
credite bancare angajate de agentii economici si din alocatii de la bugetele
locale, inclusiv pe seama transferurilor de la bugetul de stat destinate
investitiilor in infrastructura, conform prevederilor legii bugetare anuale.
Pentru lucrarile tehnico-edilitare ai caror beneficiari finali sunt agenti
economici, autoritatile publice locale, in conditiile in care, pentru
realizarea acestor lucrari, au contribuit cu fonduri din bugetele locale, vor
incheia conventii pentru recuperarea de la agentii economici respectivi a
sumelor astfel avansate; sumele incasate pe baza unor asemenea conventii se vor
face venit la bugetele locale ale unitatilor administrative pe a caror raza
teritoriala au fost realizate investitiile respective.
C. Construirea de locuinte noi in vederea accesului la proprietate pentru
tinerii casatoriti si celelalte categorii de persoane prevazute de ordonanta
1. Consiliile locale vor stabili masurile necesare pentru luarea in
evidenta si analiza solicitarilor de locuinte noi pentru tinerii casatoriti si
celelalte categorii de persoane prevazute in art. 4 al Ordonantei Guvernului
nr. 19/1994. In acest scop vor stabili si vor da publicitatii locul de primire
a solicitarilor si actele justificative necesare obtinerii facilitatilor
prevazute de aceasta ordonanta.
2. Solicitarile privind construirea de locuinte noi vor fi inregistrate in
ordinea primirii acestora si vor fi analizate de comisii sociale care se vor
constitui in acest scop prin ordinul primarilor localitatilor, respectiv ai
sectoarelor municipiului Bucuresti. In componenta comisiei pot fi cooptati
conducatorul directiei, respectiv al sectorului (serviciului) unde sunt primite
si inregistrate solicitarile de locuinte, un reprezentant al regiei autonome de
administrare si intretinere a fondului locativ de stat, un reprezentant al
directiei, respectiv al serviciului, care administreaza fondurile de investitii
pentru constructii de locuinte care se realizeaza pe teritoriul judetului, un
reprezentant al directiei de munca si ocrotire sociala din teritoriu, un
reprezentant al consiliului local, precum si doi reprezentanti ai
solicitantilor, dintre care unul din randul tineretului (desemnat de Ministerul
Tineretului si Sportului).
3. In urma analizei, comisiile sociale vor prezenta consiliilor locale
propuneri privind modul de solutionare a cererilor primite, luand in
considerare folosirea spatiului locativ existent, vanzarea unor apartamente nerepartizate
sau necontractate din cele finalizate in conditiile Ordonantei Guvernului nr.
19/1994, precum si construirea de locuinte noi, cu prioritate pentru cei cu
situatii deosebite.
La stabilirea ordinii de prioritate se va tine seama de:
- evaluarea disponibilitatilor de resurse financiare in depozitul
constituit pentru realizarea de locuinte dupa terminarea blocurilor de locuinte
aflate in diferite faze de executie, tinand seama de sumele efective
disponibile, precum si de incasarile care se vor realiza in continuare, pentru
reconstituirea depozitului potrivit cap. B pct. 12;
- conditiile de locuit ale solicitantilor;
- numarul copiilor sau al altor persoane aflate in intretinerea acestora;
- starea sanatatii sotilor sau a unor membri ai familiei care sa impuna o
masura de urgenta;
- suma disponibila pentru plata avansului si nivelul ratei lunare pe care
solicitantul se angajeaza sa o achite in vederea cumpararii apartamentului
solicitat.
Listele privind solicitarile de locuinte, precum si hotararile consiliilor
locale in legatura cu acordarea prioritatilor vor fi date publicitatii prin
afisare la un loc accesibil publicului.
Contestatiile cu privire la acordarea prioritatilor se vor adresa
primarului, care le va solutiona in termen de 15 zile de la primire.
4. Pentru realizarea unor constructii noi de locuinte, consiliile locale,
in temeiul atributiilor ce le revin potrivit Legii nr. 69/1991, vor stabili si
vor da publicitatii numarul, structura, dupa marime, confortul si amplasamentul
locuintelor prevazute sa se construiasca.
Oferirea spre contractare a locuintelor prezentate solicitantilor se va
face in ordinea inscrierii acestora in listele de prioritati, asa cum au fost
aprobate de consiliile locale.
Lista constructiilor propuse sa fie realizate, insotita de tabelul ce
cuprinde solicitantii pentru construirea unei locuinte in proprietate, se va
inainta la consiliul judetean in vederea obtinerii unui sprijin din bugetul de
stat, in completarea depozitului constituit.
5. Prin ordin al presedintilor consiliilor judetene si, respectiv, al
primarului general al Capitalei, care va fi emis in termen de 15 zile de la
data primirii prezentelor norme metodologice, se vor infiinta pe langa
consiliile judetene si, respectiv, Consiliul Local al Municipiului Bucuresti,
comisiile de analiza a cererilor de locuinte care, dupa examinarea propunerilor
facute de consiliile municipale, orasenesti si, respectiv, ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, vor prezenta spre aprobare consiliilor judetene,
respectiv Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, pentru fiecare
localitate, propunerile de constructii noi ce se vor incepe din fondurile
disponibile in depozite conform prevederilor art. 8 din Ordonanta Guvernului
nr. 19/1994.
6. Constructiile noi de locuinte se vor realiza pe terenuri aflate in
patrimoniul unitatilor administrativ-teritoriale, cu respectarea planurilor
urbanistice, legal aprobate, in zone destinate locuintelor si cu asigurarea
utilitatilor si a dotarilor necesare conditiilor de locuire.
7. Autoritatile publice locale sau agentii economici in a caror
responsabilitate a fost incredintata derularea investitiilor vor incheia, la
data constituirii fondurilor necesare si aprobarii inceperii executiei, cu persoanele
fizice, stabilite potrivit pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994,
contracte de vanzare, cu plata in rate lunare potrivit prevederilor acestei
ordonante.
8. Folosirea sumelor existente in depozitul constituit la nivelul fiecarei
localitati este de competenta consiliilor locale respective care pot, pe masura
reintregirii sumelor, sa finanteze in ordinea prevazuta de Ordonanta Guvernului
nr. 19/1994 noi blocuri de locuinte urmarind asigurarea fondurilor necesare
terminarii lucrarilor incepute.
La solicitarea sumelor, in completare de la bugetul de stat, pentru
reconstituirea depozitelor, consiliile judetene, respectiv Consiliul Local al
Municipiului Bucuresti, vor justifica distinct sumele necesare pentru
terminarea constructiilor de locuinte incepute inainte de 1 ianuarie 1990 si
separat pentru constructiile de locuinte noi.
9. Subventia care se acorda conform prevederilor art. 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 19/1994 se stabileste in raport cu venitul mediu pe membru de
familie, astfel:
- 30% din valoarea locuintei pentru venit mediu de pana la 100 mii
lei/persoana;
- 20% din valoarea locuintei pentru venit mediu cuprins intre 101 mii lei
si 125 mii lei/persoana;
- 10% din valoarea locuintei pentru venit mediu cuprins intre 126 mii lei
si 150 mii lei/persoana;
- 500 mii lei din valoarea locuintei pentru venit mediu care depaseste 150
mii lei/persoana.
Valoarea locuintei in raport cu care se stabileste nivelul subventiei este
cea corespunzatoare apartamentului echivalent ca numar de camere, suprafata,
dotare si finisare ce se realizeaza in blocurile de locuinte finalizate
potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 391/1993.
Ministru de stat,
ministrul finantelor
Florin Georgescu
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
ANEXA 1
PROGRAM
cu privire la realizarea si darea in folosinta a locuintelor aflate in diferite
stadii de executie
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Obiectivele Executa Coordoneaza si Termene
crt. raspund
------------------------------------------------------------------------------
1. OBIECTIVE:
----------
Incheierea inventarierii blocurilor de locuinte, precum si a lucrarilor
tehnico-edilitare aferente acestora, aflate in diferite stadii de executie si
evaluarea cheltuielilor necesare pentru terminarea si darea in folosinta :
a) Ordinea de realizare
- blocuri cu structura inchisa, in faza de finisaj foarte avansat sau
finalizate si cu lucrari executate si nedecontate, precum si credite bancare
contractate de agentii economici beneficiari ai investitiilor de locuinte;
- blocuri cu structura inchisa, in faza de finisaj avansat;
- blocuri cu structura inchisa, in faza de inceput de finisaj;
- blocuri cu structura in executie;
- blocuri la fundatie sau cu cota zero terminata;
b) In cadrul evaluarii preliminare a cheltuielilor pentru terminarea
lucrarilor se vor evidentia distinct, pe structurile de la lit. a) de mai sus:
- cheltuielile aferente terminarii locuintelor, din care, daca sunt cazuri,
cheltuieli pe baza de situatii definitive de lucrari ramase nedecontate si
decontarile efectuate pe seama creditelor bancare contractate in acest scop de
agentii economici beneficiari ai locuintelor;
- cheltuielile aferente terminarii spatiilor cu alta destinatie decat aceea
de locuinta, situate in blocuri de locuinte, din care daca sunt cazuri,
cheltuieli pe baza de situatii definitive de lucrari ramase nedecontate;
c) Pentru lucrarile tehnico-edilitare aferente locuintelor aflate in
diferite stadii de executie se vor face evaluari separate.
Executa:
-------
Agentii economici in ale caror evidente se afla investitiile respective,
impreuna cu constructorii
Coordoneaza si raspund:
----------------------
Consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti, precum si
consiliile locale pe teritoriul carora se afla locuintele, in colaborare cu
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
Termen:
------
30 de zile de la aprobarea Hotararii Guvernului nr. 391/1993
2. OBIECTIVE:
---------
Analiza si pregatirea tuturor informatiilor referitoare la cheltuielile
efectuate pentru partea executata, pe baza carora sa se aplice prevederile
Legii nr. 85/1992, tinand seama de precizarile de la cap. A din prezentele
norme metodologice:
- lucrarile se vor realiza pe structurile si in aceleasi termene prevazute
la pct. 1 din prezentul program.
Executa:
-------
Agentii economici in ale caror evidente se afla investitiile respective,
impreuna cu constructorii
Coordoneaza si raspund:
------------------------
Consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti, precum si
consiliile locale pe teritoriul carora se afla locuintele, in colaborare cu
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
Termen
------
-
3. OBIECTIVE:
Constituirea depozitelor pe masura crearii resurselor, la Banca Romana
pentru Dezvoltare - S.A., in scopul finantarii locuintelor aflate in stadii
finale de executie.
Executa:
-------
Directia generala a trezoreriei si Directia generala a bugetului de stat
din cadrul Ministerului Finantelor, in colaborare cu Ministerul Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului si Banca Nationala a Romaniei
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Departamentul bugetului de stat si datoriei publice din cadrul Ministerului
Finantelor, Directia generala de lucrari publice si locuinte din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si Banca Nationala a
Romaniei
Termen:
--------
5 zile de la aprobarea Hotararii Guvernului nr. 391/1993
4. OBIECTIVE:
--------------
Repartizarea sumelor constituite ca depozit pe judete si transmiterea
acestei repartizari la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. in vederea virarii
sumelor in conturile speciale deschise pe seama autoritatilor publice judetene.
Executa:
---------
Ministerul Finantelor prin Directia generala a bugetului de stat si
Directia generala a trezoreriei, in colaborare cu Ministerul Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Idem ca pct. 3
Termen:
--------
3 zile de la alimentarea depozitului
5. OBIECTIVE:
--------------
Repartizarea pe consilii locale si virarea in conturile speciale deschise
pe seama acestora la sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. (daca
local se decide astfel) a sumelor necesare pentru terminarea locuintelor aflate
in diferite stadii de executie, cu defalcare pe blocuri.
Executa:
---------
Directia programe, prognoza si buget-finante din cadrul Ministerului
Finantelor
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti
Termen:
--------
3 zile de la primirea in cont a sumei repartizate
6. OBIECTIVE:
-------------- Formularea cererilor pentru subventiile in sume fixe care se
acorda din bugetul de stat potrivit formularului-anexa nr. 1 a) la prezentele
norme metodologice.
Executa:
--------- Directia programe, prognoze si buget-finante din cadrul
Ministerului Finantelor
Coordoneaza si raspund:
------------------------- Consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului
Bucuresti
Termen:
--------
Pana la data de 20 a fiecarei luni
7. OBIECTIVE:
--------------
Solicitarea deschiderilor de credite pentru subventiile in sume fixe la
Ministerul Finantelor.
Executa:
---------
Directia generala de lucrari publice si locuinte din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
Termen:
--------
Pana la data de 25 a fiecarei luni
8. OBIECTIVE:
--------------
Virarea sumelor reprezentand subventii in sume fixe - la nivelul
deschiderilor de credite aprobate la judete si municipiul Bucuresti si, unde
este cazul, de catre acestea la consiliile locale pentru a fi inregistrate in
contul "Sumei de mandat".
Executa:
---------
Directia generala de lucrari publice si locuinte din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
Directia programe, prognoze si buget-finante din cadrul Ministerului
Finantelor
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
Consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti
Termen:
--------
In aceeasi zi in care se aproba deschiderea de credite
9. OBIECTIVE:
--------------
Virarea sumelor reprezentand subventii in sume fixe din contul "Sume
de mandat" in conturile speciale deschise la sucursalele Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A. si comunicarea acestor subventii agentilor economici
beneficiari ai investitiilor.
Executa:
---------
Directia programe, prognoze si buget-finante din cadrul Ministerului
Finantelor
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti si
consiliile locale, dupa caz
Termen:
--------
Pana in ultima zi lucratoare din fiecare luna
10. OBIECTIVE:
---------------
Intocmirea si transmiterea situatiei privind dobanzile stabilite a se plati
din bugetul de stat pentru imprumuturile acordate persoanelor fizice pentru
constructii de locuinte, potrivit anexei nr. 2 la prezentele norme
metodologice.
Executa:
---------
Agentii economici in evidenta carora se afla investitia de locuinte
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Directorul si conducatorul organului financiar-contabil
Termen:
--------
Pana la data de 5 a fiecarei luni
11. OBIECTIVE:
---------------
Intocmirea si transmiterea situatiei centralizate privind dobanzile
stabilite a se plati din bugetul de stat pentru imprumuturile acordate
persoanelor fizice pentru constructii de locuinte, potrivit anexei nr. 2 a) la
prezentele norme metodologice.
Executa:
---------
Directia programe, prognoze si buget-finante din cadrul Ministerului
Finantelor
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti
Termen:
--------
Pana la data de 15 a fiecarei luni
12. OBIECTIVE:
---------------
Solicitarea deschiderilor de credite pentru dobanzile care se platesc din
bugetul de stat pentru locuinte.
Executa:
---------
Directia generala de lucrari publice si locuinte din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
Termen:
--------
Pana la data de 20 a fiecarei luni
13. OBIECTIVE:
---------------
Virarea sumelor reprezentand dobanzi care se platesc din bugetul de stat
pentru locuinte, in limita deschiderilor de credite aprobate si confirmarea
acestor virari catre consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului
Bucuresti.
Executa:
---------
Directia generala de lucrari publice si locuinte din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
Coordoneaza si raspund:
------------------------
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
Termen:
--------
In aceeasi zi in care se aproba deschiderea de credite
14. OBIECTIVE:
---------------
Confirmarea catre agentii economici in evidenta carora se afla investitia
de locuinte a platilor din bugetul de stat a dobanzilor pentru locuinte.
Executa:
---------
Directia programe, prognoze si buget-finante din cadrul Ministerului
Finantelor
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti
Termen:
--------
Pana in ultima zi lucratoare a fiecarei luni
15. OBIECTIVE:
---------------
Virarea in conturile speciale deschise la unitatile Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A. a sumelor incasate drept rate pentru imprumuturile acordate,
precum si a dobanzilor aferente acestor imprumuturi platite de persoanele
fizice.
Executa:
---------
Agentii economici in evidenta carora se afla investitiile de locuinte
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Directorul si organul financiar-contabil
Termen:
--------
La data de 15 si in ultima zi lucratoare din luna
16. OBIECTIVE:
---------------
Transmiterea situatiei lunare privind operatiunile efectuate pentru
realizarea locuintelor si a celor din derularea contractelor de imprumut,
potrivit anexei nr. 3 la prezentele norme metodologice.
Executa:
---------
Agentii economici in evidenta carora se afla investitiile de locuinte
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Directorul si organul financiar-contabil
Termen:
--------
Pana la data de 6 a fiecarei luni
17. OBIECTIVE:
---------------
Transmiterea situatiei lunare privind rulajul contului special deschis
pentru realizarea si darea in folosinta a locuintelor aflate in diferite stadii
de executie, potrivit anexei nr. 4 la prezentele norme metodologice.
Executa:
---------
Directia programe, prognoze si buget-finante din cadrul Ministerului
Finantelor
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti
Termen:
--------
Pana la data de 10 a fiecarei luni
18. OBIECTIVE:
---------------
Terminarea si darea in folosinta a locuintelor aflate in diferite stadii de
executie la data elaborarii programului:
- blocuri de locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj foarte avansat
sau finalizat;
- blocuri de locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj avansat;
- blocuri de locuinte cu structura inchisa, in faza de inceput de finisaj;
- blocuri de locuinte cu structura in executie;
- blocuri de locuinte la fundatie sau cu cota zero terminata.
Executa:
---------
Agentii economici constructori, precum si agentii economici in evidenta
carora se afla investitiile de locuinte
Coordoneaza si raspund:
-------------------------
Consiliile judetene, Consiliul Local al Municipiului Bucuresti si
consiliile locale, dupa caz
Termen:
--------
Potrivit programelor stabilite si aprobate pe plan local
NOTA:
Autoritatile publice locale sau agentii economici in ale caror evidente
sunt locuintele aflate in diferite stadii de executie vor incheia contracte cu
constructorii pentru terminarea si darea in folosinta a blocurilor de locuinte,
cu esalonarea in timp a lucrarilor si, in cazul agentilor economici
constructori, vor prezenta autoritatilor publice locale programe concrete si
detaliate, inclusiv pentru lucrarile tehnico-edilitare necesare functionarii
locuintelor.
Termenele care vor fi prevazute in cadrul acestui punct din program sunt
considerate ca limite maxime, putand fi devansate daca pe plan local se vor
asigura conditiile materiale, financiare si de forta de munca.
Inceperea unor noi constructii de locuinte, cu protectia statului prin
subventii in sume fixe si facilitati in plata dobanzilor, se va putea realiza
pe baza prevederilor art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994.
ANEXA 1 a)
CONSILIUL JUDETEAN ...............
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI
CERERE
de subventii in sume fixe, de la bugetul de stat, pentru constructii de
locuinte
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Categorii de beneficiari Nr. Subventia Subventia medie
crt. cazuri totala pe beneficiar
- mii lei- - mii lei -
------------------------------------------------------------------------------
1. Tineri casatoriti care la data contractarii,
precontractarii sau repartitiei locuintei au,
fiecare, varsta de pana la 30 ani
2. Invalizi de gradul I si II
3. Handicapati
4. Persoane si familii care isi schimba
domiciliul din orase la sate si lucreaza in
agricultura sau silvicultura
5. Personal calificat din invatamant si sanatate
care are sau isi schimba domiciliul la sate
6. Persoane sau familii care isi schimba domiciliul
dintr-un sat in alt sat pentru a lucra pamantul pe
care l-au primit conform Legii fondului funciar
nr. 18/1991
TOTAL: .........................................
------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Subventii in sume fixe se pot solicita pentru persoanele prevazute la nr.
crt. 4, 5 si 6 numai in conditiile in care acestea au precontractat, contractat
ori li s-au repartizat locuinte aflate in diferite stadii de executie in satele
in care isi stabilesc (isi schimba) domiciliul.
ANEXA 2
.......................*)
SITUATIA
dobanzilor stabilite a se plati din bugetul de stat pentru imprumuturile
acordate persoanelor fizice pentru constructii de locuinte, la finele
lunii....... 199......
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Numele si prenumele persoanei Dobanda Dobanda Numarul Anul si Anul si
ca- beneficiare de imprumut pentru lunara totala de luni luna din luna in
zu- care statul contribuie la stabilita stabilita pentru care care
ri plata dobanzii a se a se plati care incepe se
plati din din se plata incheie
bugetul bugetul datoreaza dobanzii plata
de stat de stat dobanda dobanzii
-lei- -mii lei-
-------------------------------------------------------------------------------
A. Persoane pentru care, din
bugetul de stat, se suporta
o dobanda echivalenta cu 12
puncte procentuale la
imprumutul acordat
1.
2.
.
.
n
--------------------------------------------------------
TOTAL 1: x x
---------------------------------------------------------
B. Persoane pentru care, din
bugetul de stat, se suporta
o dobanda echivalenta cu 15
puncte procentuale la
imprumutul acordat
1.
2.
.
.
n
-----------------------------------------------
TOTAL 2: x x
-----------------------------------------------
TOTAL GENERAL: x x
-------------------------------------------------------------------------------
*) Agentul economic.
NOTA:
Pentru fiecare din lunile care urmeaza, atat la lit. A, cat si la lit. B,
pe primul rand se va trece:
- report din perioada anterioara, apoi, numerotarea cazurilor continua de
la numarul ramas din ultima reportare.
ANEXA 2 a)
CONSILIUL JUDETEAN............
-----------------------------------
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI
SITUATIA
dobanzilor stabilite a se plati din bugetul de stat pentru imprumuturile
acordate persoanelor fizice pentru constructii de locuinte, la finele lunii
........ 199......
A. Pentru persoane pentru care, din bugetul de stat, se
suporta o dobanda echivalenta cu 12 puncte procentuale
la imprumutul acordat
1. Numar de cazuri ........ contracte
2. Dobanda lunara stabilita a se plati din bugetul de stat .......... mii lei
3. Dobanda totala stabilita a se plati din bugetul de stat .......... mii lei
din care:
- anul 1993 .......... mii lei
- anul 1994 .......... mii lei
B. Pentru persoane pentru care, din bugetul de stat, se
suporta o dobanda echivalenta cu 15 puncte procentuala
la imprumutul acordat
1. Numar de cazuri ....... contracte
2. Dobanda lunara stabilita a se plati din bugetul de stat ......... mii lei
3. Dobanda totala stabilita a se plati din bugetul de stat ......... mii lei
din care:
- anul 1993 ......... mii lei
- anul 1994 ......... mii lei
NOTA:
Situatia va fi actualizata lunar pe baza informatiilor primite de la
agentii economici, conform anexei nr. 2
ANEXA 3
.........................*)
SITUATIA
privind operatiunile efectuate pentru realizarea locuintelor si a celor din
derularea contractelor de imprumut pentru locuinte, la finele lunii.........
199 ........
- mii lei -
-------------
I. Operatiuni efectuate pentru realizarea locuintelor
1. Incasari din sumele virate de autoritatile publice locale
2. Plati pentru realizarea locuintelor, din care pentru:
2.1 locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj foarte avansat sau
finalizate
2.2 locuinte cu structura inchisa, in faza avansata de finisaj
2.3 locuinte cu structura inchisa, in faza de inceput de finisaj
2.4 locuinte cu structura in executie
2.5 locuinte la fundatie sau cu cota zero terminata
3. Disponibil (1-2)
II. Operatiuni privind derularea contractelor de imprumut
- mii lei -
--------------------------
Sume Sume virate pentru
incasate reconstituirea
depozitului
------------------------------
1. Rate la imprumuturile acordate 1)
2. Dobanzi platite de populatie la imprumuturile
acordate
3. Contributii aduse de beneficiarii de locuinte
ca avans, plati partiale sau integrale - dupa
punerea in aplicare a Legii nr. 85/1992 2)
4. Sume obtinute din licitarea spatiilor cu alta
destinatie decat aceea de locuinta 2)
5. Sume obtinute din licitarea locuintelor
- mii lei -
-------------
III. Date informative
1. Restante la ratele scadente pentru imprumuturile acordate
2. Dobanzi restante la imprumuturile acordate populatiei
3. Dobanzi scadente care se platesc de stat la imprumuturile
acordate populatiei
4. Dobanzi pentru care au fost primite confirmari ca s-au
platit din bugetul de stat
5. Subventii in sume fixe platite din bugetul de stat
6. Comisionul retinut de agentii economici in a caror
evidenta se afla investitia
7. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
spatiile cu alta destinatie decat aceea de locuinta
8. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
locuinte
Numar apartamente
-----------------
9. Locuinte date in functiune,
din care:
9.1 peste program
9.2 sub program
*) Autoritatea publica locala sau agentul economic.
1) Sume incasate din care se deduc comisioanele (pct. 6 din date
informative)
2) Sume incasate din care se deduc cheltuielile efectuate cu licitatiile
(pct. 6 si 7, dupa caz, din datele informative).
ANEXA 4
CONSILIUL JUDETEAN ........................
-------------------------------------------
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI
SITUATIA
rulajului contului special deschis pentru realizarea si darea in folosinta a
locuintelor aflate in diferite stadii de executie la finele lunii..........
199.......
- mii lei -
-----------
I. RESURSE .................
1. Alimentari primite din depozitul constituit, inclusiv
din subventiile in sume fixe si din dobanzile care se
platesc de la bugetul de stat
2. Incasari din ratele scadente la imprumuturile acordate
3. Incasari din dobanzile platite de populatie la
imprumuturile acordate
4. Contributii aduse de beneficiarii de locuinte ca avans,
plati partiale sau integrale
5. Incasari nete din vanzarea la licitatie a spatiilor cu
alta destinatie decat aceea de locuinta
6. Incasari nete din vanzarea la licitatie a locuintelor
II. CHELTUIELI ...............
din care:
- locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj foarte
avansat sau terminate, dar nedecontate
- locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj avansat
- locuinte cu structura inchisa, in faza de inceput de finisaj
- locuinte cu structura in executie
- locuinte la fundatie sau cu cota zero terminata
III. DISPONIBIL (I-II) ..............
Date informative:
1. Restante la ratele scadente la imprumuturile acordate
populatiei
2. Dobanzi restante la imprumuturile acordate populatiei
3. Dobanzi scadente care se platesc de stat la imprumuturile
acordate populatiei
4. Dobanzi pentru care au fost primite confirmari ca s-au
platit din bugetul de stat
5. Subventii in sume fixe platite din bugetul de stat
6. Comisionul retinut de agentii economici in evidenta
carora se afla investitia
7. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
spatiile cu alta destinatie decat aceea de locuinta
8. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor
pentru locuinte
Numar apartamente
------------------
9. Locuinte date in functiune,
din care:
9.1 peste program
9.2 sub program
NOTA:
La raportarile pe structurile de la cap. II "Cheltuieli" se vor
avea in vedere stadiile de executie la data reluarii procesului investitional
in baza Hotararii Guvernului nr. 391/1993.
ANEXA 5
CONTRACT DE IMPRUMUT
Nr. .......... din.......... 199......
Intre ..........................*), reprezentat prin ........................
.., pe de o parte, si ..............., nascut in ..............., judetul .....
...., la data de .............., fiul lui .......... si al ................,
cu domiciliul in ............. str. ............ nr. ......., blocul ........,
scara..., etajul..., apartamentul....., posesor al buletinului de identitate
seria ..... nr. ....., eliberat de ................, in ............, pe
de alta parte, a intervenit urmatorul contract de imprumut:
1. ................*), pe baza resurselor avansate temporar de catre stat in
vederea realizarii si punerii in functiune a locuintelor aflate in diferite
stadii de executie, acorda beneficiarului ............. un imprumut de lei ....
....., pe termen de ...... ani, cu o dobanda de 30% pe an, care se suporta
astfel:
15%
de catre beneficiarul imprumutului;
18%
15%
din bugetul de stat.
12%
Rata curenta la imprumut de ....... lei + dobanda curenta datorata de
beneficiarul de imprumut de ..... lei = ......... lei.
Rata ultima la imprumut de ..........lei + dobanda ultima datorata de
beneficiarul de imprumut de ....... lei = ........ lei.
2. Imprumutul acordat, precum si dobanda, stabilite in rate lunare de .....
lei, se vor retine pe statul de plata de catre unitatea la care beneficiarul
de imprumut are de incasat drepturi banesti, incepand cu luna....... 199.....
si pana in luna ....... anul.......
Pentru perioada de timp cat beneficiarul de imprumut nu are de incasat
drepturi banesti, rata lunara in suma de ..... lei se achita prin bancile
comerciale sau Casa de Economii si Consemnatiuni in contul nr. .... al
...........*), ori direct la casieria .....................*).
Ca alternativa:
Achitarea imprumutului, precum si a dobanzilor aferente se face in
urmatoarele
conditii:
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
3. Neplata la termenul de scadenta a 6 rate atrage executarea silita asupra
locuintei si evacuarea detinatorilor acesteia. Executarea silita se face in
baza prezentului contract care are valoare de inscris autentic si constituie
titlu executoriu.
4. Pentru nerambursarea la scadenta a imprumutului se aplica penalitatile
prevazute de reglementarile in vigoare pentru sumele datorate bugetului de
stat.
5. Alte clauze *)
- nivelul dobanzilor prevazute in prezentul contract se modifica in functie
de evolutia ratei dobanzilor, conform reglementarilor art. 5 pct. 2 alin. 3
din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994, pe baza de hotarari ale Guvernului.
-
-
-
6. Pana la restituirea integrala a sumelor se instituie ipoteca asupra
locuintei.
Instrainarea prin acte intre vii, in decurs de 10 ani, a locuintelor pentru
realizarea carora s-au acordat subventii se face numai dupa restituirea
integrala a sumelor datorate si pe baza dovezii depunerii integrale a
contravalorii sumelor obtinute ca subventii de la bugetul de stat, potrivit
art.
4 si 5, in depozitul constituit potrivit prevederilor din Ordonanta Guvernului
nr. 19/1994.
Incheiat la data de ........, in...... exemplare, din care ...... exemplare
au fost inaintate beneficiarului de imprumut.
.......................*) Beneficiarul de imprumut,
Director, Organul financiar-contabil, Garantul,
NOTA:
La contract se anexeaza declaratia garantului.
*) Autoritatea publica locala sau agentul economic desemnat de autoritatea
publica locala.
*) Convenite intre parti pentru a asigura garantarea rambursarii
imprumutului.
ANEXA 6
LOCUINTA SOCIALA
1. In practica internationala locuinta sociala este definita ca parte
componenta a politicii de locuire, iar la definirea acesteia se au in vedere
atat forma de proprietate, cat si modul de finantare in scopul realizarii ei.
Rezulta, de asemenea, ca locuinta sociala poate fi in proprietatea unor
autoritati publice locale, a unor organizatii nonprofit sau chiar a unor
unitati ale cooperatiei.
Astfel de locuinte sunt, de regula, inchiriate unor persoane, familii a
caror situatie economica si sociala nu le permite sa realizeze o locuinta in
proprietate personala si nici chiar sa detina o locuinta in calitate de
chiriasi, in conditiile nivelului unei chirii care se stabileste de piata, in
functie de cerere si oferta, localitate si, in cadrul acesteia, zona in care
este situata locuinta, marime, grad de confort etc.
2. Avand in vedere ca locuintele care fac obiectul acestor norme
metodologice, ca locuinte sociale, se realizeaza din fondurile statului ori ale
autoritatilor publice locale, trebuie sa vizeze acele familii sau persoane care
nu pot sa realizeze o locuinta proprietate personala datorita situatiei
financiare precare, dar care, din veniturile pe care le obtin, pot sa asigure
plata chiriei - protejate de stat -, precum si a cheltuielilor de intretinere
si functionare a locuintei.
De aceea locuinta sociala trebuie sa aiba in vedere unele standarde legate
de marimea acesteia corelata cu situatia numerica a familiei, zona in care este
situata, gradul de dotare si costul acesteia.
Locuinta sociala, prin definitia sa, nu poate fi schimbata, instrainata,
subinchiriata decat in conditiile stabilite de proprietar si aduse la
cunostinta persoanei care o detine, in calitate de chirias, prin clauzele
prevazute in contractul de inchiriere.