HOTARARE Nr. 964 din 13 octombrie 2000
privind aprobarea Planului de actiune pentru protectia apelor impotriva
poluarii cu nitrati proveniti din surse agricole
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 526 din 25 octombrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si avand in
vedere prevederile art. 78, 81 si 82 din Acordul european instituind o asociere
intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale
acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat
prin Legea nr. 20/1993, precum si prevederile art. 65 lit. d), h) si t) din
Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Planul de actiune pentru protectia apelor impotriva poluarii cu
nitrati proveniti din surse agricole, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Se infiinteaza Comisia pentru aplicarea Planului de actiune pentru
protectia apelor impotriva poluarii cu nitrati proveniti din surse agricole,
formata din specialisti ai Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului, ai Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si ai Ministerului
Sanatatii. Pe langa comisie va functiona un grup de sprijin, compus din
reprezentanti ai Companiei Nationale "Apele Romane" - S.A., ai
comitetelor de bazin si ai unor institute si unitati de specialitate aflate in
subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, a Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si a
Ministerului Sanatatii.
(2) Prin ordin comun al ministrului apelor, padurilor si protectiei
mediului si al ministrului agriculturii si alimentatiei, in termen de 90 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentului plan de actiune se vor aproba
regulamentul de organizare si functionare a comisiei si a grupului de sprijin
prevazute la alin. (1), precum si atributiile si componenta nominala a
acestora.
Art. 3
Prezenta hotarare intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Lucian Silaghi,
secretar de stat
Ministrul agriculturii si
alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Ministru de stat,
ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
Presedintele Oficiului
pentru Protectia Consumatorilor,
Eliade Corneliu Mihailescu
ANEXA 1
PLAN DE ACTIUNE
pentru protectia apelor impotriva poluarii cu nitrati proveniti din surse
agricole
Art. 1
Obiectivele Planului de actiune pentru protectia apelor impotriva poluarii
cu nitrati proveniti din surse agricole, denumit in continuare plan de actiune,
sunt urmatoarele:
a) reducerea poluarii apelor, cauzata de nitratii proveniti din surse
agricole;
b) prevenirea poluarii cu nitrati;
c) rationalizarea si optimizarea utilizarii ingrasamintelor chimice si
organice ce contin compusi ai azotului.
Art. 2
Termenii si expresiile utilizate in planul de actiune se definesc dupa cum
urmeaza:
a) ape subterane - toate apele care se afla sub suprafata terenului, in
zone saturate si in contact direct cu solul sau cu subsolul;
b) apa dulce - apa cu continut scazut de saruri, care indeplineste
conditiile pentru a fi captata, tratata si utilizata in scop potabil;
c) compusi ai azotului - orice substante continand azot, cu exceptia
azotului molecular;
d) septel - toate animalele tinute sau crescute pentru folosinta sau
profit;
e) ingrasamant - substanta care contine unul sau mai multi compusi ai
azotului, utilizata pe terenurile agricole in scopul maririi ritmului de
crestere a vegetatiei si al sporirii masei vegetale;
f) ingrasamant chimic - orice ingrasamant obtinut printr-un proces
industrial chimic;
g) ingrasamant organic - orice ingrasamant ce este constituit din produsi
de origine vegetala, produsi reziduali de excretie de la septel sau de la
pasari ori din namoluri rezultate din procesul de epurare a apelor uzate;
h) ingrasamant de origine animala - produs rezidual de excretie de la
septel sau de la pasari ori un amestec intre acest produs si asternutul de la
animale;
i) aplicare pe teren - administrarea pe teren a ingrasamintelor prin
imprastiere la suprafata terenului, prin incorporare in sol fie prin ingropare,
fie prin amestecare cu solul si prin injectare in sol;
j) eutrofizare - imbogatirea apelor de suprafata cu compusi ai azotului si
fosforului, cauzand o dezvoltare accelerata si masiva a algelor si a vegetatiei
subacvatice asociata cu deteriorarea echilibrului biologic si a calitatii apei;
k) poluare cu nitrati - descarcarea, directa sau indirecta, in apele
subterane sau de suprafata de compusi ai azotului care provin din surse
agricole, ale carei urmari pot fi: periclitarea sanatatii oamenilor, afectarea
organismelor vii si a ecosistemelor acvatice, stanjenirea folosintelor apei si
deteriorarea ambiantei naturale;
l) zona vulnerabila - suprafetele de teren agricol de pe teritoriul tarii
prin care se dreneaza scurgerile difuze in apele poluate sau expuse poluarii cu
nitrati si care contribuie la poluarea acestor ape.
Art. 3
(1) In termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentului plan de
actiune Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, pe baza datelor si
a informatiilor furnizate prin Sistemul national de supraveghere si control al
calitatii apei si cu sprijinul Companiei Nationale "Apele Romane" -
S.A., va intocmi un cadastru al apelor afectate de poluarea cu nitrati si al
apelor care sunt susceptibile sa fie expuse unei astfel de poluari.
Identificarea acestor categorii de ape se va face pe baza criteriilor prevazute
in anexa nr. 1.
(2) In termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentului plan de
actiune Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului impreuna cu
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei vor desemna toate zonele vulnerabile
care dreneaza in apele identificate potrivit alin. (1) si care contribuie la
poluarea acestora.
(3) Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului impreuna cu Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei vor revizui si/sau vor completa, o data la 4 ani,
lista cuprinzand zonele vulnerabile, analizand si luand in considerare
schimbarile si factorii neprevazuti in momentul alcatuirii acesteia.
(4) Comisia pentru aplicarea Planului de actiune pentru protectia apelor
impotriva poluarii cu nitrati proveniti din surse agricole, denumita in
continuare comisie, va fi instiintata, in termen de 3 luni de la data operarii,
despre orice modificare sau completare a listei cuprinzand zonele vulnerabile.
Art. 4
(1) In scopul stabilirii si/sau revizuirii si al completarii listei
cuprinzand zonele vulnerabile Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului va solicita factorilor abilitati prezentarea, in termen de un an de la
data intrarii in vigoare a prezentului plan de actiune si periodic, o data la 4
ani, a unor rapoarte privind rezultatele actiunilor de:
a) supraveghere a concentratiei azotatilor in apele dulci; aceasta se
realizeaza pe parcursul unui an, cel putin o data pe luna sau mai des in timpul
perioadelor ploioase si de inundatii, in sectiunile de control pentru apele de
suprafata, si la intervale regulate, in sectiunile de control reprezentative
pentru acvifere;
b) verificare, o data la 4 ani, a starii de eutrofizare a apelor dulci si a
apelor din zona costiera.
(2) In sectiunile de control in care concentratia de nitrati din toate
probele anterioare s-a situat sub 25 mg/l si nici un factor nou de crestere
probabila a continutului de nitrati nu a aparut programul de supraveghere
prevazut la alin. (1) lit. a) se va realiza o data la 8 ani.
(3) Metodele de masurare folosite sunt prevazute in anexa nr. 2 si vor fi
supuse reactualizarii in functie de progresele in domeniu si de aparitia de noi
metode standard de analiza si masurare.
Art. 5
(1) In scopul asigurarii, pentru toate categoriile de ape, a unui nivel
general de protectie impotriva poluarii, in termen de un an de la data intrarii
in vigoare a prezentului plan de actiune comisia va elabora:
a) un cod al bunelor practici agricole pentru uzul fermierilor, pe baza
continutului-cadru prevazut in anexa nr. 3, ce va fi supus reactualizarii in
functie de progresele in domeniu si de aparitia de noi tehnologii si practici
agricole cu impact redus asupra mediului;
b) un program ce va include prevederi privind instruirea si informarea
fermierilor in scopul promovarii Codului bunelor practici agricole.
(2) In vederea elaborarii Codului bunelor practici agricole prevazut la
alin. (1) lit. a) comisia va consulta si institutele aflate in coordonarea
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si a Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei, precum si alte institutii de specialitate.
Art. 6
(1) In scopul realizarii obiectivelor prevazute la art. 1, in termen de
maximum 2 ani de la desemnarea zonelor vulnerabile conform art. 3 alin. (2) si,
respectiv, in termen de maximum un an de la modificarea sau completarea listei
cuprinzand zonele vulnerabile, conform art. 3 alin. (3), comisia va stabili
programe de actiune referitoare la zonele vulnerabile.
(2) Se intocmesc programe de actiune pentru ansamblul zonelor vulnerabile
de pe teritoriul tarii, precum si programe diferite pentru anumite zone
vulnerabile sau pentru portiuni din zonele vulnerabile, dupa caz.
(3) Programele de actiune vor tine seama de:
a) datele stiintifice si tehnice disponibile, in principal cele referitoare
la aportul de nitrati din surse agricole si din alte surse;
b) conditiile de mediu din regiunile vizate.
(4) Programele de actiune vor fi stabilite pentru o perioada de pana la 4
ani si vor cuprinde masurile prevazute in Codul bunelor practici agricole,
precum si cele prevazute in anexa nr. 4.
(5) In scopul implementarii programelor de actiune prevazute la alin. (4)
comisia va lua masuri suplimentare cel putin o data la 4 ani, in functie de
modificarile sau de completarile comunicate conform art. 3 alin. (3).
(6) Comisia va propune realizarea si punerea in practica a unor programe
corespunzatoare de supraveghere si control pentru evaluarea eficientei
programelor de actiune prevazute la alin. (1).
Art. 7
(1) Comisia va elabora un proiect continand seturi de masuri pentru
implementarea planului de actiune, care va cuprinde si procedurile si
instructiunile pentru sistemul de supraveghere si control prevazute la art. 4
si 6.
(2) Proiectul prevazut la alin. (1) va fi supus analizei grupului de
sprijin, care se va pronunta in termen de 6 luni printr-un punct de vedere
obligatoriu, adoptat cu votul majoritatii membrilor; conducatorul grupului de
sprijin, care este si reprezentant al comisiei, nu va vota.
(3) Pe baza punctului de vedere al grupului de sprijin comisia va adopta
masurile definitive si le va transmite, in termen de cel mult doua luni,
ministerelor de resort si grupului de sprijin.
Art. 8
(1) O data la 4 ani comisia va intocmi un raport continand informatii in
conformitate cu prevederile anexei nr. 5, ce va fi inaintat Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei si va fi publicat in cadrul Sistemului national de supraveghere si
control al calitatii apei.
(2) In termen de 6 luni de la primirea raportului comisiei Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei vor intocmi, pe baza raportului comisiei, o analiza comuna
cuprinzand si propuneri adecvate de revizuire a planului de actiune, care va fi
inaintata Guvernului si comisiilor de specialitate ale Parlamentului Romaniei.
Art. 9
In termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentului plan de
actiune Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei vor adopta prin ordin comun regulamente,
metodologii si proceduri necesare pentru implementarea prezentului plan de
actiune.
Art. 10
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentul plan de actiune.
ANEXA 1
CRITERII
pentru identificarea apelor afectate de poluarea cu nitrati si a apelor care
sunt susceptibile sa fie expuse unei astfel de poluari
1. Apele afectate de poluarea cu nitrati si apele care sunt susceptibile sa
fie expuse unei astfel de poluari vor fi identificate utilizandu-se, printre
altele, urmatoarele criterii:
a) daca apa dulce de suprafata, utilizata sau in perspectiva de a fi
utilizata ca sursa de apa potabila, contine sau este susceptibila sa contina
cantitati (concentratii) ale azotului din nitrati mai mari decat cele prevazute
in standarde pentru categoria I de calitate, daca nu se actioneaza conform
prevederilor art. 6 din planul de actiune;
b) daca apele subterane contin sau sunt susceptibile sa contina cantitati
de nitrati in concentratii mai mari decat limita maxima admisibila prin
standarde, daca nu se actioneaza conform prevederilor art. 6 din planul de
actiune;
c) daca apa dulce din lacurile naturale, alte surse de apa dulce, ape
costale si marine sunt gasite eutrofe sau ar putea deveni eutrofe in viitorul
apropiat, daca nu se actioneaza conform prevederilor art. 6 din planul de
actiune.
2. La aplicarea acestor criterii se vor lua in considerare:
a) caracteristicile fizice, chimice si biologice ale apei si solului;
b) situatia curenta a impactului compusilor de azot asupra mediului (apa si
sol);
c) situatia curenta a impactului masurilor luate in conformitate cu
prevederile art. 6 din planul de actiune.
ANEXA 2
METODE DE MASURARE
Ingrasaminte chimice
Metodele pentru determinarea compusilor azotului din ingrasaminte sunt cele
prevazute in:
1. SR ISO 4176/1994
Ingrasaminte. Dozarea azotului nitric. Metoda gravimetrica cu nitron;
2. SR ISO 5314/1994
Ingrasaminte. Dozarea azotului amoniacal. Metoda titrimetrica dupa
distilare.
Apa dulce, ape costale si ape marine
Concentratia in azotati se determina cu ajutorul metodelor prevazute in
urmatoarele standarde:
3. SR ISO 7890-1/1998
Calitatea apei. Determinarea continutului in azotati
Partea 1: Metoda spectrometrica cu 2,6 dimetilfenol;
4. SR ISO 7890-3/1997 R 30
Apa potabila. Determinarea azotatilor, metoda spectrofotometrica cu 2,6
dimetilfenol;
5. STAS 3048/1-1977
Apa potabila. Determinarea azotatilor;
6. STAS 8900/1-1971
Apa de suprafata si ape uzate. Determinarea azotatilor;
7. STAS 12999/1991
Apa de mare. Determinarea continutului de azotati.
ANEXA 3
CONTINUTUL-CADRU
al Codului bunelor practici agricole
A. Un cod al bunelor practici agricole, avand ca obiective reducerea
poluarii cu nitrati si rationalizarea si optimizarea utilizarii ingrasamintelor
ce contin compusi ai azotului si luand in considerare conditiile din diferite
regiuni ale tarii, trebuie sa contina prevederi care sa acopere urmatoarele
probleme:
1. perioadele nepotrivite pentru aplicarea pe teren a ingrasamintelor;
2. modul de aplicare a ingrasamintelor pe terenuri in pante abrupte;
3. restrictiile la aplicarea ingrasamintelor pe terenuri saturate de apa,
inundate, inghetate sau acoperite cu zapada;
4. conditiile de aplicare a ingrasamintelor pe terenurile amplasate langa
cursurile de apa;
5. capacitatea si constructia bazinelor de stocare a ingrasamintelor de
origine animala, inclusiv masurile de prevenire a poluarii apei prin scurgerile
de la suprafata, prin infiltrarea in apele subterane si de suprafata a
efluentilor proveniti de la stocarea ingrasamintelor de origine animala si a
materiilor vegetale (cum este cazul silozurilor etc.);
6. tehnologiile si procedurile de aplicare pe teren a ingrasamintelor
chimice si a ingrasamintelor de origine animala, incluzand normele de dozare si
modul de realizare a unei aplicari pe teren uniforme, astfel incat pierderile
de nutrient prin deversarea in ape sa fie reduse si mentinute la un nivel
acceptabil (continutul in azotati in apele subterane si in apele de suprafata
sa nu depaseasca limitele admise prin reglementarile tehnice).
B. Pe langa cele de mai sus Codul bunelor practici agricole poate cuprinde:
7. gospodarirea utilizarii terenurilor, incluzand sistemul de rotatie a
culturilor si proportia dintre suprafetele de teren destinate culturilor
permanente fata de cele cultivate cu plante anuale;
8. mentinerea pe teren a unei cantitati minime de vegetatie care sa acopere
terenul in perioadele ploioase, in scopul retinerii azotului in sol, care
altfel ar putea cauza poluarea cu nitrati a apelor;
9. stabilirea unor planuri de fertilizare in functie de fiecare cultura si
tinerea evidentei utilizarii ingrasamintelor pentru fiecare sola;
10. prevenirea poluarii apei din scurgerile de suprafata (siroire) si a
siroirii apei in sistemele de culturi irigate, produsa inainte ca apa sa
patrunda la radacinile plantelor.
C. Pentru ingrasamintele chimice Codul bunelor practici agricole va
cuprinde prevederi privind:
11. modul si conditiile de livrare (exclus in vrac; numai in saci
impermeabili si durabili, de capacitati diferite, prevazuti cu inscriptionari
sau etichete rezistente la deteriorare, care sa indice clar tipul
ingrasamantului, compozitia chimica si concentratia produsului, gradul de
solubilitate, data fabricatiei si durata pastrarii produsului, recomandari
specifice privind transportul si depozitarea, denumirea si adresa fabricantului
etc.);
12. conditiile de depozitare si pastrare si recomandari asupra constructiei
depozitelor;
13. interdictii in timpul transportului, livrarii, depozitarii, manipularii
si aplicarii pe teren;
14. modalitati de combinare cu ingrasaminte organice in vederea aplicarii
pe teren.
D. Codul bunelor practici agricole va cuprinde informatii cu privire la
riscul pentru sanatate al contaminarii cu nitrati a produselor agricole si a
apei utilizate in scop potabil.
ANEXA 4
MASURI
ce trebuie incluse in programele de actiune conform art. 6 alin. (4) din planul
de actiune
I. Masurile vor contine reguli referitoare la:
1. perioadele in care aplicarea anumitor ingrasaminte este nerecomandata
sau interzisa;
2. capacitatea rezervoarelor de stocare a ingrasamintelor de origine
animala; aceasta capacitate trebuie sa depaseasca necesarul de stocare in toate
zonele vulnerabile, tinandu-se seama de perioadele cele mai lungi de interdictie
a aplicarii pe teren a ingrasamintelor, cu exceptia situatiilor in care se
poate demonstra autoritatilor competente ca orice cantitate de ingrasaminte de
origine animala, in exces fata de actuala capacitate de stocare, va fi tratata
intr-o maniera care sa nu aduca prejudicii mediului;
3. limitarea numarului aplicarilor pe teren ale ingrasamintelor conform
unei bune practici agricole si tinandu-se seama mai ales de caracteristicile
zonei vulnerabile, in special de:
a) inclinarea terenului, caracteristicile si tipul solului, conditii
climatice, irigatii etc.;
b) practicile agricole si modalitatile de utilizare a terenurilor, inclusiv
sistemul de rotatie a culturilor. Aplicarea pe teren a ingrasamintelor se
bazeaza pe un echilibru intre:
b1) estimarea-prognozarea necesarului de azot al culturii;
b2) aportul de azot adus culturilor de catre sol si cel din ingrasaminte,
care trebuie justificat pe baza:
- cantitatii de azot prezent in sol in raport cu necesarul culturii;
- aportului de azot prin mineralizarea neta a rezervelor de azot organic
din sol;
- aportului de compusi ai azotului prin administrarea pe teren a
ingrasamintelor de origine animala;
- aportului de compusi ai azotului prin administrarea ingrasamintelor chimice
si a altor ingrasaminte.
II. Aceste masuri vor asigura ca pentru fiecare ferma sau unitate
zootehnica cantitatea de ingrasaminte de origine animala aplicata anual pe
teren, inclusiv cel lasat de animale, sa nu depaseasca norma specifica pe
hectar. Norma specifica pe hectar este reprezentata prin cantitatea de
ingrasamant administrat, care contine 170 kg azot. Se pot face derogari de la
aceasta cantitate pentru primul program de actiune pe 4 ani, cand se poate
permite o norma specifica de 210 kg azot.
III. Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, prin unitatile
competente din subordinea sa, poate stabili la nivel local cantitatile la care
se face referire la pct. II, pe baza numarului de animale, la propunerea
comisiei.
ANEXA 5
CONTINUTUL
rapoartelor la care se face referire in art. 8 din planul de actiune
1. O situatie privind actiunile preventive adoptate conform art. 5
2. O harta reprezentand urmatoarele:
a) apele identificate potrivit art. 3 alin. (1) si anexei nr. 1,
indicandu-se, pentru fiecare apa, care din criteriile prevazute in anexa nr. 1
au fost utilizate in scopul identificarii;
b) localizarea zonelor vulnerabile desemnate, din care sa reiasa distinct
zonele existente si zonele nou-identificate de la momentul emiterii raportului
anterior
3. O sinteza a rezultatelor obtinute prin sistemul de supraveghere, conform
prevederilor art. 4, inclusiv o situatie privind aprecierile si considerentele
care au condus la identificarea si desemnarea fiecarei zone vulnerabile sau la
orice revizuire ori adaugare de astfel de zone
4. O sinteza a programelor de actiune elaborate conform prevederilor art.
6, cu accent pe:
a) masurile prevazute la art. 6 alin. (4);
b) orice masura suplimentara sau actiune implementata in conformitate cu
prevederile art. 6 alin. (5);
c) o sinteza a rezultatelor programelor de supraveghere si control,
implementate conform prevederilor art. 6 alin. (6);
d) o apreciere formulata de comisie cu privire la termenele cele mai
probabile in care se preconizeaza ca efectele masurilor programelor de actiune
asupra apelor identificate conform art. 3 alin. (1) ating rezultatele scontate,
indicandu se totodata si nivelul de nesiguranta al acestei estimari
5. Detalii si alte informatii privind Codul bunelor practici agricole, care
sunt considerate necesare prin revizuirile ulterioare ale planului de actiune
si pentru adaptarea acestuia la progresele tehnice si stiintifice.