HOTARARE Nr. 983 din 1990
privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 105 din 14 septembrie 1990
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Ministerul Mediului este organul central de specialitate al administratiei
de stat care, pentru imbunatatirea calitatii vietii, infaptuieste, pe baze
moderne, gospodarirea rationala si eficienta a apelor tarii, intretinerea si
exploatarea padurilor, supravegherea si protectia mediului inconjurator,
mentinerea echilibrului ecologic, ameliorarea factorilor de mediu si controlul
activitatilor nucleare.
Art. 2
Ministerul Mediului indeplineste functia de organ central coordonator
pentru domeniile sale de activitate atat in raport cu unitatile din subordinea
proprie, cat si in raport cu unitatile din subordinea celorlalte organe
centrale sau locale, unitatile cu caracter mixt sau privat si cu cetatenii
tarii.
Art. 3
Ministerul Mediului colaboreaza cu celelalte ministere, avand dreptul de a
solicita acestora documentatii, date si informatii necesare realizarii
atributiilor sale.
Art. 4
Ministerul Mediului indeplineste urmatoarele atributii principale:
A. Prin Departamentul apelor
a) actioneaza in mod unitar, pe bazine hidrografice, prin lacurile de
acumulare, derivatiile de debite, regularizarile de albii, alimentarile cu apa
complexe, nodurile hidrotehnice si alte lucrari de gospodarire a apelor, pentru
utilizarea optima in complex a apei, apararea impotriva efectelor distructive
ale apelor, producerea de energie, piscicultura si alte folosinte;
b) actioneaza pentru amenajarea complexa a cursurilor de apa si pentru
valorificarea unor noi surse de apa in concordanta cu dezvoltarea
economico-sociala a tarii;
c) raspunde de supravegherea meteorologica, hidrologica si hidrogeologica,
asigura informarea permanenta cu date si prognoze asupra apelor, avertizeaza in
caz de fenomene periculoase;
d) asigura dezvoltarea si modernizarea sistemului informational decizional
in domeniul gospodaririi apelor;
e) coreleaza lucrarile de gospodarire a apelor cu cele de combatere a
eroziunii solului, de desecare, de impadurire a terenurilor degradate, cu
dezvoltarea folosintelor de apa si cu lucrarile de protectie impotriva poluarii
apelor;
f) asigura aplicarea legislatiei pentru folosirea rationala a resurselor de
apa, exploatarea coordonata a lucrarilor hidrotehnice, indiferent de
detinatori; avizeaza aceste lucrari, in calitate de proprietar al tuturor
albiilor minore ale raurilor si a surselor de apa din tara;
g) elaboreaza norme de consum de apa si normative in domeniul apelor,
asigura aplicarea conventiilor internationale in domeniul utilizarii apelor.
B. Prin Departamentul padurilor
a) asigura integritatea, conservarea si gospodarirea unitara a fondului
forestier si a vegetatiei lemnoase din afara acestuia, intensificarea si
diversificarea functiilor de protectie, sociale si de productie a padurilor, in
concordanta cu cerintele mentinerii echilibrului ecologic si imbunatatirii
conditiilor de mediu;
b) raspunde de aplicarea unui regim normal de taiere in paduri, la nivelul
posibilitatii reale de productie ale acestora, stabilite prin amenajamentele
silvice, in conditii tehnico-economice cat mai avantajoase care sa asigure
valorificarea integrala si superioara a masei lemnoase destinata productiei
industriale si nevoilor locale; initiind in acest sens, din 1991 si forma de
licitare a acesteia; urmareste efectuarea sistematica a controlului privind
modul de respectare a regulilor silvice de exploatare a lemnului de catre
beneficiarii acestuia;
c) organizeaza si indruma lucrarile de regenerare a padurilor pe cale
naturala si prin impaduriri si actioneaza impreuna cu ceilalti detinatori de
terenuri pentru readucerea in circuitul economic, prin plantatii forestiere, a
terenurilor degradate din afara fondului forestier, inapte altor folosinte;
d) actioneaza impreuna cu unitatile interesate, pentru infiintarea de
perdele forestiere de protectie, precum si pentru refacerea si ingrijirea celor
existente; coordoneaza lucrarile de corectare a torentilor in fondul forestier
si asigura realizarea de astfel de lucrari intr-o conceptie unitara, impreuna cu
alti factori interesati, pe ansamblul bazinelor hidrografice;
e) urmareste aplicarea intregului complex de masuri tehnico-organizatorice
care asigura o stare de sanatate corespunzatoare padurilor si vegetatiei
lemnoase din afara fondului forestier; previne prejudicierea acestora prin
taieri ilegale de arbori;
f) asigura realizarea efectivelor optime pe toate fondurile de vanatoare si
pescuit in apele de munte, valorificarea superioara a acestora, inclusiv cu
vanatori straini, precum si antrenarea in circuitul economic a tuturor
resurselor din fondul forestier cu desfacere asigurata la intern si export -
fructe de padure, ciuperci comestibile, plante medicinale si aromate si alte
produse ale padurii;
g) urmareste coordonarea din punct de vedere tehnic a modului de
gospodarire a vanatului pe toate categoriile de fonduri de vanatoare;
h) elaboreaza si propune guvernului proiecte de acte normative in vederea
imbunatatirii activitatii de gospodarire unitara si intensiva a fondului
forestier si a vegetatiei lemnoase din afara acestuia, atragerii in circuitul
silvoproductiv a tuturor terenurilor degradate inapte folosintelor agricole.
C. Prin Departamentul mediului
a) asigura protectia apelor, aerului, solului si a celorlalti factori de
mediu in conditiile utilizarii rationale a resurselor naturale, prevenirea si
combaterea agresiunii sau a degradarii prin activitati umane, mentinerea
echilibrului ecologic, ameliorarea calitatii vietii;
b) asigura prin sisteme de supraveghere cunoasterea parametrilor de
calitate ai tuturor factorilor de mediu, evolutia acestora si intervine in
situatii de depasire a valorilor normate;
c) coordoneaza elaborarea de norme privind continutul admisibil de noxe in
mediul inconjurator, de programe de cercetare, de programe de realizare a
investitiilor in domeniul prevenirii si combaterii poluarii mediului, precum si
de producere in tara sau procurare din import a unor utilaje, echipamente,
instalatii, aparatura de masura si control;
d) promoveaza studii de impact ale diverselor activitati asupra factorilor
de mediu si emite acorduri, avize si autorizatii de functionare pentru toate
activitatile care pot afecta conditiile de calitate a factorilor de mediu;
e) avizeaza producerea si utilizarea substantelor chimice, inclusiv
pesticide, in conditii care sa nu afecteze mediul ambiant;
f) urmareste aplicarea masurilor ce se impun in domeniul apelor de catre
toti cei care folosesc apa, detin lucrari pe apa sau in legatura cu apele;
g) urmareste modul in care unitatile respecta conditiile legale impuse prin
actele de reglementare si asigura aplicarea legislatiei in domeniul protectiei
mediului;
h) infiinteaza comisii de supraveghere a calitatii apei pentru cursurile de
apa, locurile sau zonele maritime care necesita masuri deosebite pentru
prevenirea si combaterea poluarii si numeste, cu acordul ministerelor,
organelor centrale si locale interesate, membrii acestor comisii;
i) asigura relatii de colaborare cu organizatii similare din alte state si
cu organizatii sau organisme internationale;
j) organizeaza si indruma activitatea economica, stiintifica, de turism si
agrement in Delta Dunarii.
D. Prin Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare
a) emite norme tehnice si instructiuni cu caracter obligatoriu, precum si
ghiduri de securitate nucleara privind asigurarea calitatii si functionarea in
conditii de siguranta la radiatii a obiectivelor si instalatiilor nucleare,
protectia impotriva radiatiilor nucleare a personalului expus profesional, a
populatiei, mediului inconjurator si bunurilor materiale, protectia fizica,
evidenta, pastrarea si transportul materialelor radioactive si materialelor
fisionabile speciale, precum si gestiunea deseurilor radioactive;
b) elibereaza autorizatii de asigurare a calitatii si de securitate
nucleara unitatilor care desfasoara activitati in domeniul nuclear si acorda
personalului permisul de exercitare a acestor activitati, in conditiile
prevazute de lege si normele tehnice specifice;
c) controleaza respectarea legii si a normelor de securitate nucleara cu
privire la desfasurarea activitatilor in domeniul nuclear de catre unitatile si
persoanele autorizate sa exercite aceste activitati;
d) avizeaza planurile de interventie pentru cazurile de accident nuclear si
participa, potrivit legii, la asigurarea interventiei;
e) controleaza aplicarea prevederilor programului de asigurare a calitatii
la beneficiarii obiectivelor si instalatiilor nucleare, precum si la
intreprinderile si unitatile care proiecteaza, produc si monteaza
echipamentele, sistemele si constructiile cu functii de securitate nucleara;
f) controleaza, la beneficiarii obiectivelor si instalatiilor nucleare,
listele de furnizori acceptati de produse si servicii si actualizarea corecta a
acestor liste in ceea ce priveste respectarea cerintelor de asigurare a
calitatii de catre beneficiari, furnizori si subfurnizorii acestora, la toate
nivelurile de derulare a raporturilor contractuale, efectuind si controalele
prin sondaj necesare in acest scop;
g) aproba planurile anuale de examinari tehnice pentru asigurarea
calitatii, elaborate de beneficiarii obiectivelor si instalatiilor nucleare cu
privire la activitatea proprie si a furnizorilor de produse si servicii si
inspecteaza modul de aplicare a acestora;
h) in indeplinirea sarcinilor de control, stabileste masurile necesare, cu
termene de indeplinire a acestora, si aplica sanctiunile prevazute de lege;
i) stabileste si percepe taxe pentru efectuarea evaluarilor, expertizelor,
analizelor si controalelor in vederea emiterii autorizatiilor prevazute de
lege;
j) stabileste relatii cu alte ministere si organisme nationale specializate
din tara, precum si cu organisme nationale din alte tari si cu organizatii
internationale de profil;
k) avizeaza importul de licente, documentatii, tehnologii de fabricatie,
echipamente, aparatura, surse de radiatii si asistenta tehnica necesare
obiectivelor si instalatiilor nucleare din tara;
l) controleaza aplicarea prevederilor acordurilor internationale in vigoare
privind controlul garantiilor, protectia fizica, transportul materialelor
fisionabile si radioactive, protectia contra radiatiilor, asigurarea calitatii
si securitatea nucleara a instalatiilor;
m) avizeaza proiectele actelor normative care au implicatii in domeniul
nuclear, elaborate de organele competente.
Art. 5
(1) Pentru indrumarea si controlul intregii activitati stiintifice, de
turism si agrement din Delta Dunarii se infiinteaza "Delta Dunarii" -
rezervatie a biosferei -, institutie cu personalitate juridica in subordinea
Departamentului mediului.
(2) Unitatile agricole si celelalte activitati economice existente in
cadrul Centralei "Delta Dunarii" trec din subordinea Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei in subordinea Prefecturii Tulcea cu activul si
pasivul la 30 septembrie 1990.
(3) Teritoriul rezervatiei cuprinde Delta Dunarii, Complexul lagunar Razelm
- Sinoe, zona Somova - Parches, litoralul Marii Negre de la bratul Chilia pana
la Capul Midia, inclusiv Izobata de 20 m si Dunarea maritima - pana la Cotul
Pisicii.
(4) Rezervatia are urmatorul obiect de activitate:
- redresarea ecologica a Deltei Dunarii si conservarea genofondului
(biodiversitatii) ecofondului;
- cunoasterea capacitatii productive si dimensionarea exploatarii
resurselor din Delta Dunarii, in limitele ecologice admisibile;
- coordonarea lucrarilor hidrotehnice pentru asigurarea unei mai bune
circulatii a apei pe canale, ghioluri si lacuri, cat si pentru impiedicarea
fenomenelor de eroziune a platformei maritime;
- cercetarea fenomenelor deltaice;
- stabilirea locurilor de vanatoare si pescuit si a conditiilor de
desfasurare a acestor activitati;
- stabilirea modului de circulatie si acces in Delta Dunarii a barcilor,
salupelor, a navelor fluviale si maritime, a persoanelor si a grupurilor de
cercetatori;
- stabilirea criteriilor de dezvoltare a asezarilor umane si dezvoltarea
turismului;
- prezentarea de propuneri pentru stabilirea de taxe si tarife pentru
sanctionarea abaterilor de la regulile de desfasurare a activitatii in Delta
Dunarii.
(5) Rezervatia isi are sediul in municipiul Tulcea si este condusa de un
consiliu stiintific, a carui componenta se aproba de ministrul de stat pentru
calitatea vietii. Presedintele consiliului stiintific este guvernatorul
rezervatiei si, in acelasi timp, presedintele consiliului de administratie a
Centralei "Delta Dunarii". Functia de guvernator este asimilata cu
functia de inspector de stat sef din Ministerul Mediului.
(6) Guvernatorul rezervatiei este reprezentantul partii romane in relatiile
internationale legate de activitatea din Delta Dunarii.
(7) Institutul de cercetari si proiectari "Delta Dunarii" Tulcea
si Institutul roman de cercetari marine Constanta trec de la Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei la Ministerul Mediului cu personalul, activul si
pasivul stabilit la 30 septembrie 1990, pastrandu-si profilul de activitate.
(8) Patrimoniul rezervatiei se compune din fondurile Institutului de
cercetari si proiectari "Delta Dunarii" Tulcea, Agentiei de
supraveghere si protectia mediului Tulcea si Corpului de paza si inspectie
Tulcea.
(9) Infiintarea unitatilor de orice fel - publice, particulare sau mixte -
care ar urma sa-si desfasoare activitatea in Delta Dunarii se face numai dupa
obtinerea autorizatiei prealabile de la guvernatorul rezervatiei.
Art. 6
(1) Se infiinteaza Corpul de paza si inspectie "Delta Dunarii",
care va functiona in structura organizatorica a rezervatiei.
(2) Structura organizatorica, numarul de personal, statul de functii,
nivelurile de salarizare, atributiile si sarcinile Corpului de paza si
inspectie se stabilesc prin ordin al ministrului mediului, cu acordul
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si Ministerului Finantelor.
Art. 7
(1) Conducerea Ministerului Mediului este asigurata de ministru, consiliul
de administratie si colegiul de conducere.
(2) Ministrul reprezinta ministerul in raporturile cu celelalte ministere
si organizatii din tara, precum si in relatiile internationale.
Art. 8
(1) Structura organizatorica a Ministerului Mediului este prevazuta in
anexa nr. 1*).
---------------------
*) Anexa se comunica unitatilor interesate.
(2) Structura organizatorica a compartimentelor, statul de functii,
atributiile si sarcinile aparatului propriu se aproba prin ordin al
ministrului. Statele de functii se aproba si cu avizul Ministerului Finantelor.
(3) Numarul maxim de posturi in aparatul propriu este de 380, exclusiv
demnitarii.
(4) Numarul maxim al posturilor de conducere este de 20% din numarul total
al personalului.
Art. 9
(1) Ministerul Mediului are in subordine directa unitatile publice
prevazute in anexa nr. 2*).
(2) Directiile de ape, Intreprinderea "Stanca" Iasi,
Intreprinderea de exploatare a lucrarilor hidrotehnice Bucuresti, agentiile
pentru supravegherea si protectia mediului, "Delta Dunarii" -
rezervatie a biosferei, Corpul de paza si inspectie Tulcea, unitatile scolare,
centrul de calcul al ministerului, oficiul de informare si documentare sunt
unitati bugetare cu personalitate juridica, finantate de la bugetul de stat, si
pot avea in subordine subunitati si activitati care functioneaza pe baza de
autofinantare. Pe masura autofinantarii intregii activitati, unitatile de mai
sus pot fi organizate ca unitati autofinantate.
(3) Infiintarea si desfiintarea unitatilor subordonate, obiectul de
activitate al acestora, structurile organizatorice, normativele de personal,
criteriile de constituire a compartimentelor si gradele de organizare se aproba
de ministrul mediului.
(4) Infiintarea si desfiintarea unitatilor finantate de la bugetul de stat
se face cu acordul Ministerului Finantelor.
Art. 10
Numarul posturilor de inginer (economist, meteorolog, hidrolog) principal I
va fi de cel mult 10%, cel de inginer (economist, meteorolog, hidrolog)
principal II, cel mult 15%, iar cel de inspector general va fi de cel mult 10%,
din numarul total de personal cu studii superioare.
Art. 11
Ministerul Mediului va utiliza un parc propriu de transport atat pentru
aparatul central, cat si pentru unitatile subordonate, ce se stabileste prin
ordin al ministrului, cu acordul ministrului de stat coordonator.
Art. 12
(1) Ministerul Mediului coordoneaza activitatea Comisiei centrale de
aparare impotriva inundatiilor si gheturilor, Comisiei nationale pentru
evaluarea trofeelor cinegetice, Comisiei pentru protectia mediului
inconjurator, Comitetul National Roman al marilor baraje si Comitetul National
Roman pentru programul hidrologic international al UNESCO. Aceste comisii au
cate un secretariat tehnic permanent ce se asigura in cadrul numarului de
posturi aprobat ministerului.
(2) Membrii comisiilor de mai sus sunt salarizati de unitatile la care sunt
angajati.
Art. 13
Personalul transferat in interesul serviciului, trecut in functii cu
niveluri de salarizare mai mici sau ramas disponibil, ca urmare a aplicarii
prezentei hotarari, beneficiaza de salariul tarifar avut, sporul de vechime si
indemnizatia de conducere, dupa caz, pe o perioada de 3 luni de la intrarea in
vigoare a hotararii.
Art. 14
In aplicarea prevederilor prezentei hotarari ministrul mediului poate emite
ordine si instructiuni.
Art. 15
(1) Ministerul Finantelor, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si
Ministerul Resurselor si Industriei vor introduce modificarile corespunzatoare
care decurg din aplicarea prezentei hotarari in indicatorii economici si
financiari pe anul 1990.
(2) Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne vor sprijini
nemijlocit Ministerul Mediului pentru realizarea atributiilor sale in legatura
cu Delta Dunarii.
Art. 16
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 septembrie 1990. Pe aceeasi
data se abroga Hotararea Consiliului de Ministri nr. 778 din 1 iulie 1973,
Hotararea Guvernului nr. 86 din 29.01.1990, Hotararea Guvernului nr. 687 din
14.06.1990 si Hotararea Guvernului nr. 873 din 27.07.1990, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM MINISTRU
PETRE ROMAN