INSTRUCTIUNI Nr. 115665 din 12 iunie 1991
privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica
corespunzatoare, atributiile si raspunderile organelor fiscale
ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 134 din 24 iunie 1991
In temeiul prevederilor art. 20 din Legea nr. 32 din 29 martie 1991 privind
impozitul pe salarii s-au elaborat prezentele instructiuni metodologice privind
tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica corespunzatoare,
precum si atributiile si raspunderile organelor fiscale in acest domeniu.
I. Tehnica de calcul al impozitului pe salarii
1. Platitorii de impozit pe salarii
Potrivit art. 1 din lege, veniturile sub forma de salarii si alte drepturi
salariale realizate de catre persoanele fizice romane sau straine, pe
teritoriul Romaniei, sunt supuse impozitului in conditiile prevederilor acestei
legi.
In cazul persoanelor straine, la impozitarea veniturilor sub forma de
salarii si alte drepturi salariale realizate pe teritoriul Romaniei se va tine
seama de prevederile din conventiile si acordurile de evitare a dublei impuneri
la care Romania este parte.
Inventatorii si inovatorii sunt supusi impozitului pentru recompensele
primite, cu cotele si in conditiile prevazute de reglementarile legale in
vigoare.
2. Baza de calcul al impozitului pe salarii
Impozitul pe salarii se calculeaza asupra totalitatii sumelor brute primite
in cursul unei luni, sub forma de salarii si alte drepturi salariale, astfel
cum sunt enumerate la lit. a) - h) ale art. 2 din lege, indiferent de perioada
la care se refera, cu exceptiile prevazute la art. 3 din lege.
Recompensele acordate conform art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 537/1990
se impun prin cumulare cu drepturile salariale in luna in care se platesc.
La determinarea venitului lunar impozabil al personalului casnic nu se iau
in calcul avantajele in natura (locuinta si cheltuielile de intretinere
aferente, hrana etc.).
Drepturile banesti acordate persoanelor care desfasoara activitati pe baza
de contracte civile, fara a avea calitatea de salariati, inclusiv cele din
cadrul asociatiilor de locatari, se impoziteaza, in toate cazurile, indiferent
de nivelul acestora, fara a se aplica scutirile sau reducerile prevazute la
art. 6 si art. 7 alin. 2 din lege.
Totodata, castigurile, onorariile si celelalte categorii de drepturi
banesti, prevazute la art. 4 din lege, constituie baza de calcul al impozitului
pe salarii si se impun pe fiecare loc de munca, separat de veniturile realizate
din salarii si alte drepturi salariale obtinute la unitatea unde persoanele au
functia de baza.
Veniturile de aceasta natura realizate de salariati la unitatea unde au
functia de baza, pentru impozitare, se cumuleaza cu cele prevazute la art. 2
din lege.
3. Calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii Impozitul pe
salarii se calculeaza lunar, pe fiecare loc de munca, asupra totalitatii
venitului realizat in luna expirata de catre fiecare salariat, prin aplicarea
cotelor prevazute la art. 7 din lege, utilizandu-se calculatoarele elaborate de
Ministerul Economiei si Finantelor.
Pentru stabilirea impozitului pe salariile si drepturile salariale aferente
perioadei ianuarie - aprilie 1991 inclusiv, se utilizeaza Calculatorul nr. 1
sau nr. 2, dupa caz, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
15 bis din 23 ianuarie 1991*).
Calculatorul nr. 1 sus-mentionat se utilizeaza in continuare si pentru
transformarea in venituri brute a veniturilor nete lunare primite de catre
salariati anterior datei de 1 ianuarie 1991, in vederea stabilirii
indemnizatiilor cuvenite pentru concediile legale de odihna, potrivit art. 28
din lege.
Incepand cu salariile si alte drepturi salariale aferente lunii mai 1991 se
vor utiliza noile calculatoare nr. 1 si nr. 2, care s-au elaborat de Ministerul
Economiei si Finantelor, in conditiile prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 219/1991, publicate in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 107 bis
din 17 mai 1991.
Calculatorul nr. 1 se utilizeaza si pentru calcularea impozitului asupra
sumelor realizate, de natura celor prevazute la art. 4 din lege.
Pentru toate veniturile supuse impozitului potrivit acestei legi, inclusiv
cele prevazute la art. 4, impozitul se va calcula si se va retine fie integral,
fie redus cu 20%, in functie de faptul ca beneficiarul venitului se incadreaza
sau nu in prevederile art. 8 din lege.
Pentru a beneficia de prevederile art. 8 din lege, persoanele indreptatite
vor prezenta la unitatea unde realizeaza venituri acte doveditoare (certificate
eliberate de Ministerul Sanatatii si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale,
potrivit normelor elaborate in acest scop de ministerele respective, certificate
de nastere ale copiilor, acte de stare civila etc.).
Salariile si alte drepturi salariale in valuta se impun, cu cotele de la
art. 7 din lege, cu modificarile ulterioare si in conditiile prevazute la alin.
5 al acestui articol.
In cazul in care salariatul realizeaza venituri de aceasta natura atat in
lei cat si in valuta, impozitul se calculeaza conform aceleiasi metodologii, se
retine si se varsa in lei si in valuta, proportional cu ponderea acestora in
totalul venitului impozabil.
Exemplu:
---------
Venituri in lei ............................................ = 6.000
Venituri in valuta (100$x60 lei/$).......................... = 6.000
----------------------------------------------------------------------
Total venit impozabil lei .................................. =12.000
Ponderea veniturilor in valuta in total venit .............. = 50%
Impozit total lei .......................................... = 3.072
din care:
impozit in lei ............................................. = 1.536
impozit in valuta (1536 lei: 60 lei/$) ..................... = 26$
Impozitul astfel calculat se va varsa dupa cum urmeaza: 1.536 lei si 26
dolari S.U.A.
Fractiunile de pana la 50 de bani inclusiv si peste 50 de bani se neglijeaza,
respectiv se reintregesc la leu. In mod asemanator se procedeaza si in cazul
platilor in valuta.
Aceeasi metodologie de calcul se aplica si in cazul platii in valuta
(integral sau partial) a drepturilor banesti de natura celor prevazute la art.
4 din lege.
Potrivit art. 9 din lege, impozitul pe salarii se calculeaza de platitorii
acestora, se retine si se varsa lunar din sumele cuvenite la a doua chenzina.
In cazul platilor de salarii si altor drepturi salariale care se achita
lunar, calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii se fac o data
cu ridicarea de la banca a sumelor pentru plata salariilor.
Pentru drepturile banesti de natura celor prevazute la art. 4 din lege,
impozitul se calculeaza si se retine la fiecare plata, prin cumulare cu sumele
platite anterior in cursul aceleiasi luni, de catre acelasi platitor.
Exemplu:
---------
Data platii Venit impozabil Impozit
--------------------------------------------------------------
2.4.1991 700 lei 58 lei
9.4.1991 500 lei -
-------------------------------------------------------------
TOTAL 1.200 lei 168 lei
Impozit de retinut pe 9.4.1991 (168-58) 110 lei
16.4.1991 600 lei -
-------------------------------------------------------------
TOTAL 2.000 lei 352 lei
Impozit de retinut pe 16.4.1991 (352-168) 184 lei
-------------------------------------------------------------
Salariile si alte drepturi salariale aferente perioadelor anterioare datei
de 1 ianuarie 1991, care se vor plati pana la 31 decembrie 1991, se impoziteaza
cu cotele si in conditiile prevazute de legislatia in vigoare la 31 decembrie
1990. In situatia in care platitorul de salarii sau de alte drepturi salariale
nu are sau nu foloseste cont bancar pentru plata acestor drepturi, calcularea,
retinerea si varsarea la bugetul administratiei centrale de stat a impozitului aferent
se fac lunar, dar nu mai tarziu de 2 zile lucratoare de la data platii acestor
drepturi.
Bancile nu vor executa documentele de plata pentru ridicarea sumelor in
numerar pentru salarii (cu exceptia avansurilor sau a chenzinei 1) decat
conditionat de virarea in aceeasi proportie a impozitului pe salarii, in cazul
cand in contul platitorului de salarii nu sunt disponibilitati pentru
acoperirea integrala a salariilor nete si a impozitului aferent.
In cazul retinerii in plus a impozitului pe salarii, se poate proceda fie
la restituirea sumelor beneficiarului respectiv, fie la compensarea cu
obligatiile fiscale viitoare de aceeasi natura, potrivit cererii exprese a
beneficiarului, unitatea platitoare fiind obligata sa mentioneze aceasta
situatie in evidenta contabila si in documentele de plata a salariului si a
impozitului pe salarii.
Restituirea impozitului retinut in plus se va efectua de catre platitorul
de salarii prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe salarii
cuvenit bugetului administratiei centrale de stat in luna efectuarii acestei
operatiuni.
4. Scutiri si inlesniri la plata impozitului pe salarii Scutirile si
inlesnirile la plata impozitului pe salarii se acorda persoanelor prevazute la
art. 6 lit. c) si d) din lege, numai de unitatea unde au functia de baza,
determinata potrivit reglementarilor in vigoare, coroborate cu prevederile art.
2 din Legea nr. 2 din 7 ianuarie 1991 privind cumulul de functii.
La acordarea scutirii prevazute la art. 6 lit. c) din lege se au in vedere
sumele sub 2.000 lei brut lunar ce se compun din salariul de baza, precum si
din celelalte drepturi salariale, astfel cum sunt mentionate la art. 2 din
lege, primite de la unitatea unde salariatul are functia de baza, indiferent de
cauzele care au condus la realizarea unor venituri de pana la 2.000 lei brut
lunar.
Scutirea de impozitul pe salarii pentru categoriile de salariati prevazute
la art. 6 lit. d) si e) din Legea nr. 32/1991 se acorda incepand cu luna
urmatoare celei in care persoanele in cauza prezinta actele doveditoare prin
care se atesta situatia respectiva.
Potrivit art. 17 din lege, Ministerul Economiei si Finantelor poate acorda,
in cazuri temeinic justificate, esalonari si amanari la plata impozitului pe
salarii.
Fata de aceste prevederi exprese ale legii, organele fiscale teritoriale nu
au competenta sa acorde asemenea inlesniri la plata impozitului pe salarii.
Veniturile de natura drepturilor salariale, astfel cum sunt definite la
art. 2 si 4 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii realizate de
veteranii de razboi, sunt scutite de plata acestui impozit.
5. Contestatii
La art. 14 si 15 din lege se prevad treptele ierarhice de rezolvare a
contestatiilor privind modul de aplicare a Legii nr. 32/1991, care trebuie
respectate in mod obligatoriu de toate organele fiscale cu sarcini in acest
domeniu.
In toate cazurile, verificarea contestatiilor si deciziilor emise urmare
acestor verificari se va face pe baza prevederilor Legii nr. 32/1991 si ale prezentelor
instructiuni metodologice.
------------------------
*) Aceste calculatoare au fost publicate si in Suplimentul Revistei de
finante, credit, contabilitate.
II. Formularistica utilizata pentru evidenta, calcularea, retinerea,
varsarea si declararea salariilor si a impozitului pe salarii
1. Veniturile sub forma de salarii si alte drepturi salariale cuvenite
salariatilor pentru plata muncii prestate se reflecta in formularele cuprinse
in "Catalogul formularelor tipizate comune" aprobate pe baza
prevederilor Decretului nr. 10/1986, volumul 1 I.S.I.A.P. si anume:
- Stat de retributii (cod 14-4-1 si 14-4-1/a);
- Stat de retributii (cod 14-4-1/b M);
- Stat de retributii, fara elementele componente ale retributiei totale
(cod 14-4-1/c M si cod 14-4-1/d M);
- Fisa de evidenta a retributiilor (cod 14-4-2);
- Fisa de evidenta a retributiilor, cu elementele componente ale
retributiei (cod 14-4-2/a).
In formularele "Stat de retributii" se aduc modificari in sensul
ca dupa coloanele corespunzatoare de calcul al salariilor si al altor drepturi
salariale se mai trece in coloana urmatoare "Venitul lunar impozabil"
urmat de coloana "Impozit". Restul coloanelor nu se modifica.
In formularul "Fisa de evidenta a retributiilor" in locul
"Contributiei persoanelor fara copii" se va mentiona felul
impozitului aplicat (100% sau 80%).
In conditiile intocmirii statelor de salarii si fiselor de evidenta a
salariilor cu ajutorul tehnicii de calcul, situatiile de iesire obtinute vor
trebui sa contina aceleasi elemente ca in cazul intocmirii manuale a acestor
formulare.
Pentru celelalte formulare specifice privind veniturile sub forma de
salarii si alte drepturi salariale (castigul salariatilor zilieri sau
temporari, onorariile incasate de avocati prin barouri, sumele obtinute din
colaborari de orice natura, onorariile de expertiza etc.) se vor modifica si
completa conform normelor de mai sus.
Normele de utilizare a formularelor financiar-contabile comune raman cele
in vigoare la data aplicarii Hotararii Guvernului nr. 52/1991, respectiv a
Legii nr. 32/1991.
2. Darea de seama prevazuta la art. 11 din lege se intocmeste de platitor
conform modelului din anexa la prezentele instructiuni si se depune la organul
financiar, semestrial, respectiv pentru semestrul 1 pana la 15 iulie si pe
intregul an, cumulat, pana la 15 ianuarie al anului urmator.
In darea de seama anuala se vor evidentia separat si datele referitoare la
persoanele care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 4 din
lege.
In darea de seama anuala se vor evidentia toate modificarile aparute
ulterior semestrului 1, ca urmare a verificarilor efectuate de organele
financiare sau solutionarii contestatiilor inaintate in conditiile legii de
beneficiarii veniturilor.
Persoanele fizice care folosesc personal casnic nu sunt obligate sa depuna
darea de seama prevazuta la art. 11 din lege, intrucat acest personal nu este
folosit in exercitarea activitatii persoanelor fizice. In aceste cazuri,
persoanele fizice care folosesc asemenea personal sunt obligate sa depuna
trimestrial, la organul financiar pe raza caruia isi au domiciliul, statele de
plata a salariului care, dupa verificare si vizare, se restituie persoanelor
respective.
III. Atributiile si raspunderile organelor fiscale privind impozitul pe
salarii
1. Potrivit art. 13 din lege, controlul privind calcularea, retinerea si
varsarea impozitului pe salarii se efectueaza de organele fiscale la care
platitorii de salarii sunt obligati, potrivit art. 11 din lege, sa depuna
darile de seama, sau statele de plata privind calcularea, retinerea si varsarea
impozitului pe salarii.
Pentru aducerea la indeplinire a acestor atributii, la nivelul organelor
fiscale judetene, municipale, orasenesti, al municipiului Bucuresti si ale
sectoarelor acestuia, se va avea in vedere evidenta nominala a tuturor
persoanelor fizice si juridice care folosesc salariati si care au obligatia
calcularii, retinerii si varsarii impozitului pe salarii. In acest sens, pe
langa evidentele proprii, se vor utiliza datele existente la organele cu
atributii legale privind aprobarea si inregistrarea agentilor economici (Camera
de Comert si Industrie a Romaniei - Oficiul registrului comertului si organele
sale teritoriale, judecatoriile si tribunalele, ministerele si departamentele
economice etc.), precum si la unitatile bancare si C.E.C.
Pe baza acestor evidente, conducerile directiilor generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti vor intocmi programe de verificare
semestriale si anuale detaliate pe obiective de verificat si pe inspectori.
Aceasta evidenta tehnico-operativa a platitorilor de salarii se va completa
si cu datele privind impozitul virat de fiecare platitor de salarii in parte,
inregistrat pe baza documentelor de plata emise de platitor.
Verificarea la platitori a modului de evidenta, calcul, retinere si varsare
a impozitului pe salarii se efectueaza cel putin o data pe semestru si ori de
cate ori apare necesar in baza datelor din evidenta condusa de organele
fiscale.
2. Obiectivele de control privind evidenta, calcularea, retinerea si
varsarea impozitului pe salarii sunt, in principal, urmatoarele:
- corecta conducere a evidentei contabile privind drepturile si obligatiile
salariatilor si ale celorlalte persoane ale caror venituri se impun in aceleasi
conditii ca si salariile;
- corecta calculare, retinere si varsare a impozitului pe salarii,
respectiv stabilirea venitului impozabil, aplicarea cotelor de impozit si
respectarea termenului de plata;
- acordarea scutirilor si inlesnirilor la plata impozitului pe salarii,
potrivit prevederilor legale;
- intocmirea si depunerea corecta si la termen a darilor de seama
semestriale si anuale, precum si a statelor de plata lunare privind calcularea,
retinerea si varsarea impozitului pe salarii;
- modul de solutionare a contestatiilor adresate la nivelul platitorului de
salarii, frecventa acestora si cauzele care au generat astfel de contestatii;
- modul de aducere la indeplinire a masurilor de remediere a deficientelor,
astfel cum au fost dispuse si, respectiv, constatate prin procesele de
verificare anterioare.
Obiectivele de control enumerate nu sunt limitate, acestea putand fi
extinse in functie de aspectele rezultate din analiza evidentei conduse la
nivelul organelor fiscale sau pe baza situatiilor constatate in timpul
desfasurarii verificarii.
Verificarea se efectueaza in prezenta contabilului sef sau a altei persoane
desemnate de acesta, care are obligatia de a pune la dispozitia organelor
fiscale toate documentele solicitate, si cuprinde intreaga perioada de la
ultimul control sau, in cazul platitorilor de salarii inca neverificati, de la
inceputul activitatii, cu respectarea termenelor de prescriptie legale.
Rezultatele verificarii, deficientele constatate, precum si masurile ce
trebuie intreprinse pentru eliminarea acestora se consemneaza intr-un
proces-verbal semnat de organul de control, de conducatorul si contabilul sef
in cazul persoanelor juridice, sau numai de persoana fizica in cazul acesteia
din urma, din care un exemplar ramane la persoana verificata.
IV. Alte prevederi
1. Impozitul pe salarii se varsa de catre agentii economici la bugetul
administratiei centrale de stat in contul 60.04x00*) deschis la unitatile
Bancii Comerciale Romane pe seama organelor fiscale (administratiile financiare
municipale sau ale sectoarelor municipiului Bucuresti si circumscriptiile
financiare orasenesti) din raza de activitate a acestora.
Agentii economici cu sediul sau domiciliul in comune varsa impozitul pe
salarii in contul directiei generale a finantelor publice judetene pe raza
careia se afla.
Persoanele juridice si fizice care nu au cont la banca varsa impozitul pe
salarii, in contul mentionat mai sus, astfel:
- la agentul fiscal, care elibereaza chitanta pentru suma incasata;
- la unitatile C.E.C.
2. In cazul salariatilor societatilor comerciale cu sediul in Romania care
desfasoara activitate si realizeaza venituri sub forma de salarii si alte
drepturi salariale in strainatate, pentru impozitarea acestora se vor aplica
prevederile din conventiile sau acordurile de evitare a dublei impuneri la care
Romania este parte.
Pentru impunerea veniturilor de aceeasi natura incasate pe teritoriul Romaniei
se vor aplica prevederile Legii privind impozitul pe salarii.
Ministrul bugetului,
veniturilor statului
si controlului financiar,
Florian Bercea
ANEXA 1
UNITATEA PLATITOARE .........................
ADRESA ......................................
CONT BANCAR .................................
DARE DE SEAMA
privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii pe perioada................
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Nr. total din care: Total Impozite Nr. si data
crt. Luna de ------------------ venituri retinute documentului
salariati cu fara scutiti brute si de
copii copii de impozit platite varsate plata
------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------
Director, Contabil sef,