LEGE
Nr. 10 din 8 februarie 2001 * Republicata
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 279 din 4 aprilie 2005
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 48/2004 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 262 din 25 martie 2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 10/2001 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 75 din 14 februarie 2001 si a mai fost modificata si completata prin:
- Ordonanta Guvernului nr. 7/2001*) privind impozitul pe venit, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 493/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 543 din 25 iulie 2002;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2001 pentru prelungirea unor
termene prevazute de Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 13 august 2001,
aprobata prin Legea nr. 469/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 545 din 3 septembrie 2001;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2001 pentru prelungirea unor
termene prevazute de Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 720 din 12 noiembrie 2001,
aprobata prin Legea nr. 91/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 157 din 5 martie 2002;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 175/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 831 din 21 decembrie 2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 426/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 497 din 10 iulie 2002;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 929 din 18 decembrie 2002, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 48/2004;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/2003 pentru prelungirea
termenului de depunere a actelor doveditoare prevazut de art. 22 din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 164 din 14 martie 2003, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 289/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
465 din 30 iunie 2003.
*) Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 a fost abrogata incepand cu data de 1
ianuarie 2004 prin art. 298 alin. (1) pct. 24 din Legea nr. 571/2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Imobilele preluate in mod abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste
sau de orice alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, precum si cele preluate de stat in baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor
si nerestituite se restituie, de regula in natura, in conditiile prezentei
legi.
(2) In cazurile in care restituirea in natura nu este posibila se vor
stabili masuri reparatorii prin echivalent. Masurile reparatorii prin
echivalent vor consta in compensare cu alte bunuri ori servicii oferite in
echivalent de detinator, cu acordul persoanei indreptatite, in acordare de
actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de capital, de titluri
de valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau de
despagubiri banesti.
(3) Masurile reparatorii prin echivalent pot fi combinate.
Art. 2
(1) In sensul prezentei legi, prin imobile preluate in mod abuziv se
intelege:
a) imobilele nationalizate prin Legea nr. 119/1948 pentru nationalizarea
intreprinderilor industriale, bancare, de asigurari, miniere si de
transporturi, precum si cele nationalizate fara titlu valabil;
b) imobilele preluate prin confiscarea averii, ca urmare a unei hotarari
judecatoresti de condamnare pentru infractiuni de natura politica, prevazute de
legislatia penala, savarsite ca manifestare a opozitiei fata de sistemul
totalitar comunist;
c) imobilele donate statului sau altor persoane juridice in baza unor acte
normative speciale adoptate in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si alte imobile donate statului, daca s-a admis actiunea in anulare sau
in constatarea nulitatii donatiei printr-o hotarare judecatoreasca definitiva
si irevocabila;
d) imobilele preluate de stat pentru neplata impozitelor din motive
independente de vointa proprietarului sau cele considerate a fi fost
abandonate, in baza unei dispozitii administrative sau a unei hotarari
judecatoresti, in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989;
e) imobilele preluate de stat in baza unor legi sau a altor acte normative
nepublicate, la data preluarii, in Monitorul Oficial sau in Buletinul Oficial;
f) imobilele preluate de stat in baza Legii nr. 139/1940 asupra
rechizitiilor si care nu au fost restituite ori pentru care proprietarii nu au
primit compensatii echitabile;
g) orice alte imobile preluate de stat cu titlu valabil, astfel cum este
definit la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica
si regimul juridic al acesteia, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) orice alte imobile preluate fara titlu valabil sau fara respectarea
dispozitiilor legale in vigoare la data preluarii, precum si cele preluate fara
temei legal prin acte de dispozitie ale organelor locale ale puterii sau ale
administratiei de stat.
(2) Persoanele ale caror imobile au fost preluate fara titlu valabil isi
pastreaza calitatea de proprietar avuta la data preluarii, pe care o exercita
dupa primirea deciziei sau a hotararii judecatoresti de restituire, conform
prevederilor prezentei legi.
Art. 3
(1) Sunt indreptatite, in intelesul prezentei legi, la masuri reparatorii
constand in restituire in natura sau, dupa caz, prin echivalent:
a) persoanele fizice, proprietari ai imobilelor la data preluarii in mod
abuziv a acestora;
b) persoanele fizice, asociati ai persoanei juridice care detinea imobilele
si alte active in proprietate la data preluarii acestora in mod abuziv;
c) persoanele juridice, proprietari ai imobilelor preluate in mod abuziv de
stat, de organizatii cooperatiste sau de orice alte persoane juridice dupa data
de 6 martie 1945; indreptatirea la masurile reparatorii prevazute de prezentul
articol este conditionata de continuarea activitatii ca persoana juridica pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi sau de imprejurarea ca activitatea
lor sa fi fost interzisa sau intrerupta in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, iar acestea sa-si fi reluat activitatea dupa data de 22
decembrie 1989, daca, prin hotarare judecatoreasca, se constata ca sunt aceeasi
persoana juridica cu cea desfiintata sau interzisa, precum si partidele
politice a caror activitate a fost interzisa sau intrerupta in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, daca si-au reluat activitatea in conditiile
legii.
(2) Ministerele, celelalte institutii publice ale statului sau ale
unitatilor administrativ-teritoriale, inclusiv cele autonome sau independente,
regiile autonome, companiile/societatile nationale, societatile comerciale cu
capital de stat, precum si cele privatizate, potrivit legii, nu au calitatea de
persoane indreptatite si nu fac obiectul prezentei legi.
Art. 4
(1) In cazul in care restituirea este ceruta de mai multe persoane
indreptatite, dreptul de proprietate se constata sau se stabileste in
cote-parti ideale, potrivit dreptului comun.
(2) De prevederile prezentei legi beneficiaza si mostenitorii persoanelor
fizice indreptatite.
(3) Succesibilii care, dupa data de 6 martie 1945, nu au acceptat
mostenirea sunt repusi de drept in termenul de acceptare a succesiunii pentru
bunurile care fac obiectul prezentei legi. Cererea de restituire are valoare de
acceptare a succesiunii pentru bunurile a caror restituire se solicita in
temeiul prezentei legi.
Art. 5
Nu sunt indreptatite la restituire sau la alte masuri reparatorii
persoanele care au primit despagubiri potrivit acordurilor internationale
incheiate de Romania privind reglementarea problemelor financiare in suspensie,
enumerate in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
Art. 6
(1) Prin imobile, in sensul prezentei legi, se intelege terenurile, cu sau
fara constructii, cu oricare dintre destinatiile avute la data preluarii in mod
abuziv, precum si bunurile mobile devenite imobile prin incorporare in aceste
constructii, inclusiv terenurile fara constructii afectate de lucrari de
investitii de interes public aprobate, daca nu a inceput constructia acestora.
(2) Masurile reparatorii privesc si utilajele si instalatiile preluate de
stat sau de alte persoane juridice o data cu imobilul, in afara de cazul in
care au fost inlocuite, casate sau distruse.
Art. 7
(1) De regula, imobilele preluate in mod abuziv se restituie in natura.
(2) Daca restituirea in natura este posibila, persoana indreptatita nu
poate opta pentru masuri reparatorii prin echivalent decat in cazurile expres
prevazute de prezenta lege.
Art. 8
(1) Nu intra sub incidenta prezentei legi terenurile al caror regim juridic
este reglementat prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, si prin Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, cu modificarile si completarile ulterioare, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) Regimul juridic al imobilelor care au apartinut cultelor religioase sau
comunitatilor minoritatilor nationale, preluate de stat sau de alte persoane
juridice, va fi reglementat prin acte normative speciale. Pana la adoptarea
acestor reglementari este interzisa instrainarea imobilelor in cauza sau
schimbarea destinatiei acestora.
CAP. 2
Restituirea in natura sau masuri reparatorii prin echivalent
Art. 9
(1) Imobilele preluate in mod abuziv, indiferent in posesia cui se afla in
prezent, se restituie in natura in starea in care se afla la data cererii de
restituire si libere de orice sarcini.
(2) In cazul imobilelor care aveau numai alta destinatie decat aceea de
locuinta si care au fost demolate sau a caror restituire in natura, in tot sau
in parte, nu este posibila, restituirea prin masuri reparatorii in echivalent
se face prin acordarea de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in
procesul de privatizare, de actiuni la societati comerciale tranzactionate pe
piata de capital ori prin compensarea cu alte bunuri sau servicii oferite in
echivalent de detinator, cu acordul persoanei indreptatite.
Art. 10
(1) In situatia imobilelor preluate in mod abuziv si demolate total sau
partial restituirea in natura se dispune pentru terenul liber si pentru
constructiile ramase nedemolate, urmand sa se respecte documentatiile de
urbanism legal aprobate, iar pentru constructiile demolate si terenurile
ocupate masurile reparatorii se stabilesc prin echivalent.
(2) In cazul in care pe terenurile imobilelor preluate in mod abuziv s-au
ridicat constructii, persoana indreptatita poate obtine restituirea in natura a
partii de teren ramase libera, urmand sa se respecte documentatiile de urbanism
legal aprobate.
(3) Se restituie in natura terenurile pe care s-au ridicat constructii
neautorizate in conditiile legii dupa data de 1 ianuarie 1990, precum si
constructii usoare sau demontabile.
(4) In cazul imobilelor preluate in mod abuziv si distruse ca urmare a unor
calamitati naturale persoana indreptatita beneficiaza de restituirea in natura
pentru terenul liber. Daca terenul nu este liber, masurile reparatorii pentru
acesta se stabilesc in echivalent.
(5) Dispozitiile alin. (4) se aplica in mod corespunzator si imobilelor
rechizitionate in baza Legii nr. 139/1940 si distruse in timpul razboiului,
daca nu au primit despagubiri.
(6) Valoarea corespunzatoare a constructiilor preluate in mod abuziv si
demolate se stabileste potrivit actelor normative in vigoare la data demolarii,
actualizata cu indicele inflatiei la data platii efective.
(7) Valoarea terenurilor, precum si a constructiilor nedemolate preluate in
mod abuziv, care nu se pot restitui in natura, se stabileste potrivit actelor
normative in vigoare.
(8) In situatiile prevazute la alin. (1), (2) si (4) masurile reparatorii
in echivalent sunt cele prevazute la art. 9 alin. (2), la alegerea persoanei
indreptatite.
(9) In situatiile prevazute la alin. (1), (2) si (4), pentru imobilele care
aveau numai alta destinatie decat aceea de locuinta masurile reparatorii prin
echivalent se stabilesc potrivit art. 9 alin. (2).
Art. 11
(1) Imobilele expropriate si ale caror constructii nu au fost demolate se
pot restitui integral in natura persoanelor indreptatite, daca nu au fost
instrainate, cu respectarea dispozitiilor legale. Daca persoana indreptatita a
primit o despagubire, restituirea in natura este conditionata de rambursarea
unei sume reprezentand valoarea despagubirii primite, actualizata cu indicele
inflatiei.
(2) In cazul in care constructiile expropriate au fost demolate partial sau
total, dar nu s-au executat lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea,
terenul liber se restituie in natura cu constructiile ramase, iar pentru
constructiile demolate masurile reparatorii se stabilesc in echivalent. Daca
persoana indreptatita a primit o despagubire, restituirea este conditionata de
rambursarea diferentei dintre valoarea despagubirii primite si valoarea
constructiilor demolate, actualizata cu indicele inflatiei.
(3) In cazul in care constructiile expropriate au fost integral demolate si
lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea ocupa terenul partial, persoana
indreptatita poate obtine restituirea in natura a partii de teren ramase
libera, pentru cea ocupata de constructii noi si pentru cea necesara in vederea
bunei utilizari a acestora masurile reparatorii stabilindu-se in echivalent.
(4) In cazul in care lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea ocupa
functional intregul teren afectat, masurile reparatorii se stabilesc in
echivalent pentru intregul imobil.
(5) Valoarea constructiilor expropriate in vederea demolarii se stabileste
potrivit actelor normative in vigoare la data exproprierii si se actualizeaza
cu indicele inflatiei la data platii efective.
(6) Valoarea terenurilor apartinand imobilelor expropriate in vederea
demolarii se stabileste potrivit actelor normative aplicabile la data intrarii
in vigoare a prezentei legi.
(7) In situatiile prevazute la alin. (2), (3) si (4) valoarea masurilor
reparatorii in echivalent se stabileste prin scaderea valorii actualizate a
despagubirilor primite pentru teren, respectiv pentru constructii, din valoarea
corespunzatoare a partii din imobilul expropriat - teren si constructii - care
nu se poate restitui in natura, stabilita potrivit alin. (5) si (6).
(8) Pentru situatiile prevazute la alin. (2), (3) si (4) masurile reparatorii
prin echivalent constau in acordarea de titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare sau in actiuni la societati comerciale
tranzactionate pe piata de capital, in functie de optiunea persoanei
indreptatite.
(9) In situatiile prevazute la alin. (2), (3) si (4), pentru imobilele care
aveau numai alta destinatie decat aceea de locuinta masurile reparatorii prin
echivalent se stabilesc potrivit art. 9 alin. (2).
Art. 12
(1) In situatia imobilelor preluate cu titlu valabil, detinute de stat, de
o organizatie cooperatista sau de orice alta persoana juridica, daca persoana
indreptatita a primit o despagubire, restituirea in natura este conditionata de
rambursarea unei sume reprezentand valoarea despagubirii primite, actualizata
cu indicele inflatiei.
(2) Persoana indreptatita poate opta, in situatiile prevazute la alin. (1),
in cazul in care despagubirea primita nu a fost corespunzatoare valorii
imobilului, pentru completarea in echivalent a despagubirii de la valoarea
actualizata cu indicele inflatiei a despagubirii primite pana la valoarea
corespunzatoare a imobilului.
(3) Valoarea corespunzatoare pentru constructii se stabileste potrivit
prevederilor art. 11 alin. (5), iar cea pentru teren se stabileste potrivit
prevederilor art. 11 alin. (6).
(4) Masurile reparatorii prin echivalent pentru situatiile prevazute la
alin. (2) se stabilesc prin acordarea de titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare sau in actiuni la societati comerciale
tranzactionate pe piata de capital, in functie de optiunea persoanei
indreptatite.
Art. 13
(1) In cazul imobilelor restituite prin procedurile administrative
prevazute de prezenta lege sau prin hotarare judecatoreasca sunt aplicabile prevederile
privind contractele de inchiriere cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Contractele de inchiriere pentru imobilele restituite in natura,
ocupate de misiunile diplomatice, oficiile consulare, reprezentantele
organizatiilor internationale interguvernamentale acreditate in Romania si de
personalul strain al acestora, se prelungesc de drept pentru o perioada de 5
ani, cu renegocierea celorlalte clauze ale contractului.
Art. 14
(1) Daca imobilul prevazut la art. 13 alin. (1) face obiectul unui contract
de concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune sau al unei
operatiuni de leasing, persoana indreptatita poate opta pentru restituirea in
natura sau pentru masuri reparatorii in echivalent.
(2) In situatia optiunii pentru restituirea in natura persoana indreptatita
se va subroga in drepturile statului sau ale persoanei juridice detinatoare in
contractele prevazute la alin. (1), daca aceste contracte au fost incheiate
potrivit legii.
Art. 15
(1) Contractele de inchiriere prevazute la art. 6 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 40/1999 se vor incheia pentru o perioada de 5 ani. In cazul in
care chiriasului i se pune la dispozitie o alta locuinta corespunzatoare,
acesta este obligat sa elibereze de indata locuinta ocupata.
(2) Neincheierea noului contract de inchiriere in cazul prevazut la art. 9
si 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, cauzata de
neintelegerea asupra cuantumului chiriei cerute de proprietar sau de pretentia
acestuia de restrangere a suprafetei locative pentru persoanele prevazute la
art. 32 alin. (1) din aceeasi ordonanta, atrage prelungirea de drept a
contractului de inchiriere pana la incheierea noului contract.
(3) Pentru chiriasii persoane fizice din imobilele restituite in natura,
precum si pentru cei din locuintele prevazute la art. 26 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, ale caror venituri nete lunare
pe membru de familie se situeaza intre venitul mediu net lunar pe economie si
dublul acestuia, nivelul maxim al chiriei nu poate depasi 25% din venitul net
lunar pe familie. Dispozitiile art. 31 alin. (2) si ale art. 33 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 se aplica in mod corespunzator. In cazul in
care chiria astfel calculata este mai mica decat cea calculata potrivit art. 26
- 30 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, proprietarul este
scutit de impozitul pe teren si cladire si este exonerat de raspundere pentru
obligatiile ce ii revin pe durata contractului de inchiriere respectiv.
(4) Pentru persoanele cu handicap, pentru persoanele prevazute in Legea nr.
42/1990*) pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor
acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din
Decembrie 1989, republicata, cu modificarile ulterioare, in Legea nr. 44/1994
privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si
vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile ulterioare, si in
Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, republicat, cu modificarile ulterioare, la efectuarea schimbului
obligatoriu prevazut la cap. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 locuinta oferita trebuie sa asigure conditii de folosinta similare
celor existente in locuinta detinuta.
(5) Chiriasii ale caror contracte de inchiriere nu s-au reinnoit pentru
motivele prevazute la art. 14 alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 40/1999 au prioritate la acordarea inlesnirilor prevazute de
Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si a celor prevazute de Legea nr. 152/1998 privind
infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, cu modificarile si completarile
ulterioare.
------------
*) Legea nr. 42/1990 a fost abrogata prin art. 17 din Legea nr. 341/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 654 din 20 iulie
2004.
Art. 16
(1) In situatia imobilelor ocupate de unitati bugetare din invatamant, din
sanatate, asezaminte social-culturale sau de institutii publice, sedii ale
partidelor politice legal inregistrate, de misiuni diplomatice, oficii
consulare, reprezentantele organizatiilor internationale interguvernamentale
acreditate in Romania, precum si de personalul cu rang diplomatic al acestora,
necesare in vederea continuarii activitatilor de interes public,
social-cultural sau obstesc, fostilor proprietari li se acorda masuri
reparatorii prin echivalent, in conditiile prezentei legi.
(2) Ministerele de resort, precum si celelalte institutii publice
interesate vor propune, iar Guvernul va stabili prin hotarare, imobilele care
nu vor fi retrocedate in natura si pentru care se acorda masuri reparatorii
prin echivalent potrivit alin. (1).
(3) In cazul in care imobilul nu mai este necesar potrivit scopului legal
stabilit, fostii proprietari care beneficiaza de masuri reparatorii prin
echivalent, in cazurile prevazute la alin. (1), vor fi notificati pentru a opta
in viitor pentru restituirea in natura. In aceste cazuri persoanele beneficiare
de masuri reparatorii vor restitui sumele primite sau echivalentul bunurilor
ori serviciilor, actualizate cu rata inflatiei.
(4) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu se aplica imobilelor preluate fara
titlu valabil.
(5) Litigiile se solutioneaza potrivit dreptului comun, cu celeritate.
Art. 17
(1) Statul, precum si institutiile publice, unitatile de invatamant sau
asezamintele social-culturale, care ocupa imobilul cu contract de inchiriere,
au drept de preemtiune la cumpararea acestuia.
(2) Acest drept se poate exercita, sub sanctiunea decaderii, in termen de
90 de zile de la data primirii notificarii privind intentia de vanzare.
(3) Notificarea se face prin executorul judecatoresc, potrivit legii.
(4) Contractele de vanzare-cumparare incheiate cu incalcarea dreptului de
preemtiune sunt lovite de nulitate.
Art. 18
Masurile reparatorii se stabilesc numai in echivalent si in urmatoarele cazuri:
a) persoana indreptatita era asociat la persoana juridica proprietara a
imobilelor si a activelor la data preluarii acestora in mod abuziv, cu exceptia
cazului in care persoana indreptatita era unic asociat sau persoanele
indreptatite asociate erau membri ai aceleiasi familii;
b) imobilul nu mai exista la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cu
exceptia imobilelor distruse ca urmare a unor calamitati naturale;
c) imobilul a fost transformat, astfel incat a devenit un imobil nou in raport
cu cel preluat, daca partile nu au convenit altfel;
d) imobilul a fost instrainat fostului chirias cu respectarea dispozitiilor
Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu
destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, cu modificarile
ulterioare.
Art. 19
(1) Persoanele care au primit despagubiri in conditiile Legii nr. 112/1995
pot solicita numai restituirea in natura, cu obligatia returnarii sumei
reprezentand despagubirea primita, actualizata cu indicele inflatiei, daca
imobilul nu a fost vandut pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) In cazul in care persoana indreptatita a optat pentru despagubiri si
imobilul a fost vandut cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995 pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, persoana indreptatita are dreptul la
masuri reparatorii prin echivalent pentru valoarea corespunzatoare a intregului
imobil, teren si constructii. Daca persoanele indreptatite au primit
despagubiri, ele au dreptul la diferenta dintre valoarea incasata, actualizata
cu indicele inflatiei, si valoarea corespunzatoare a imobilului, care se
acopera prin acordarea de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in
procesul de privatizare sau prin actiuni la societati comerciale tranzactionate
pe piata de capital, in functie de optiunea persoanei fizice sau juridice
indreptatite. Daca persoanei indreptatite i s-a stabilit despagubirea potrivit
prevederilor Legii nr. 112/1995 si nu a incasat-o, valoarea astfel stabilita i
se va acorda in despagubiri banesti, iar diferenta pana la valoarea
corespunzatoare a imobilului se va acoperi prin acordarea de titluri de valoare
nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau prin actiuni la
societati comerciale tranzactionate pe piata de capital, in functie de optiunea
acesteia.
(3) In cazul in care valoarea despagubirii nu a fost inca stabilita
potrivit prevederilor Legii nr. 112/1995, calculul si plata masurilor
reparatorii se vor stabili potrivit alin. (2).
(4) Persoanele indreptatite care nu au formulat cereri potrivit
prevederilor Legii nr. 112/1995, precum si cele ale caror cereri au fost
respinse ori nu au fost solutionate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi au dreptul de a formula o asemenea cerere in conditiile
prezentei legi.
CAP. 3
Proceduri de restituire
Art. 20
(1) Imobilele - terenuri si constructii - preluate in mod abuziv,
indiferent de destinatie, care sunt detinute la data intrarii in vigoare a
prezentei legi de o regie autonoma, o societate sau companie nationala, o
societate comerciala la care statul sau o autoritate a administratiei publice
centrale sau locale este actionar ori asociat majoritar, de o organizatie
cooperatista sau de orice alta persoana juridica, vor fi restituite persoanei
indreptatite, in natura, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata a
organelor de conducere ale unitatii detinatoare.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si in cazul in care statul sau o
autoritate publica centrala sau locala ori o organizatie cooperatista este
actionar sau asociat minoritar al unitatii care detine imobilul, daca valoarea
actiunilor sau partilor sociale detinute este mai mare sau egala cu valoarea
corespunzatoare a imobilului a carui restituire in natura este ceruta.
(3) In cazul primariilor restituirea in natura sau prin echivalent catre
persoana indreptatita se face prin dispozitia motivata a primarilor, respectiv
a primarului general al municipiului Bucuresti.
(4) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1) si (2), in cazul bunurilor
detinute de o organizatie cooperatista, persoana indreptatita poate opta si
pentru masuri reparatorii prin echivalent constand in compensare cu alte bunuri
ori servicii sau despagubiri banesti.
Art. 21
(1) Persoana indreptatita va notifica in termen de 6 luni*) de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi persoana juridica detinatoare, solicitand
restituirea in natura a imobilului. In cazul in care sunt solicitate mai multe
imobile, se va face cate o notificare pentru fiecare imobil.
(2) Notificarea va cuprinde denumirea si adresa persoanei notificate,
elementele de identificare a persoanei indreptatite, elementele de identificare
a bunului imobil solicitat, precum si valoarea estimata a acestuia.
(3) Notificarea va fi comunicata prin executorul judecatoresc de pe langa
judecatoria in a carei circumscriptie teritoriala se afla imobilul solicitat
sau in a carei circumscriptie isi are sediul persoana juridica detinatoare a
imobilului. Executorul judecatoresc va inregistra notificarea si o va comunica
persoanei notificate in termen de 7 zile de la data inregistrarii.
(4) Notificarea inregistrata face dovada deplina in fata oricaror
autoritati, persoane fizice sau juridice, a respectarii termenului prevazut la
alin. (1), chiar daca a fost adresata altei unitati decat cea care detine
imobilul.
(5) Nerespectarea termenului de 6 luni*) prevazut pentru trimiterea
notificarii atrage pierderea dreptului de a solicita in justitie masuri
reparatorii in natura sau prin echivalent.
------------
*) Termenul de 6 luni a fost prelungit succesiv prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 109/2001 si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2001.
Art. 22
Actele doveditoare ale dreptului de proprietate, precum si, in cazul
mostenitorilor, cele care atesta aceasta calitate vor fi depuse ca anexe la
notificare o data cu aceasta sau in termen de cel mult 18 luni*) de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
------------
*) Termenul precizat a fost prelungit succesiv prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 109/2001, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2001,
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 si prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 10/2003.
Art. 23
(1) In termen de 60 de zile de la inregistrarea notificarii sau, dupa caz,
de la data depunerii actelor doveditoare potrivit art. 22 unitatea detinatoare
este obligata sa se pronunte, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie
motivata, asupra cererii de restituire in natura.
(2) Persoana indreptatita are dreptul sa sustina in fata organelor de
conducere ale unitatii detinatoare cererea de restituire in natura. In acest
scop ea va fi invitata in scris, in timp util, sa ia parte la lucrarile
organului de conducere al unitatii detinatoare.
(3) Decizia sau, dupa caz, dispozitia motivata se comunica persoanei
indreptatite in termen de cel mult 10 zile de la data adoptarii.
(4) Decizia sau, dupa caz, dispozitia de aprobare a restituirii in natura a
imobilului face dovada proprietatii persoanei indreptatite asupra acestuia, are
forta probanta a unui inscris autentic si constituie titlu executoriu pentru
punerea in posesie, dupa indeplinirea formalitatilor de publicitate imobiliara.
(5) Decizia sau, dupa caz, dispozitia prevazuta la alin. (4) trebuie pusa
in executare in termen de 3 ani de la data primirii ei de catre persoana
indreptatita.
(6) Prevederile alin. (1) - (5) sunt aplicabile si dispozitiilor emise de
primari potrivit art. 20 alin. (3).
Art. 24
(1) Daca restituirea in natura nu este aprobata sau nu este posibila, dupa
caz, detinatorul imobilului este obligat ca, prin decizie sau, dupa caz, prin
dispozitie motivata, in termenul prevazut la art. 23 alin. (1) sa faca
persoanei indreptatite o oferta de restituire prin echivalent, corespunzatoare
valorii imobilului.
(2) In cazul imobilelor cu destinatia de locuinte, daca restituirea in
natura nu este posibila, oferta de restituire prin echivalent se poate face sub
forma unor despagubiri banesti. Persoana indreptatita poate opta pentru
celelalte forme de restituire prin echivalent, corespunzatoare valorii
imobilului.
(3) In termen de 60 de zile de la primirea ofertei persoana indreptatita
este obligata sa raspunda in scris daca accepta sau refuza oferta. Lipsa
raspunsului scris echivaleaza cu neacceptarea ofertei.
(4) Daca oferta acceptata consta in bunuri imobile, sunt aplicabile
prevederile art. 23 alin. (4).
(5) Daca oferta acceptata consta in bunuri mobile sau servicii, sunt
aplicabile dispozitiile dreptului comun in materie, dupa caz.
(6) Daca oferta acceptata consta in titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare sau, dupa caz, in actiuni, persoana
indreptatita va urma procedura prevazuta la cap. IV.
(7) Daca oferta este refuzata potrivit alin. (3), persoana indreptatita
poate ataca in justitie decizia prevazuta la alin. (1) in termen de 30 de zile
de la data comunicarii acesteia.
(8) Competenta de solutionare revine sectiei civile a tribunalului in a
carui circumscriptie teritoriala se afla sediul unitatii detinatoare. Hotararea
tribunalului este supusa cailor legale de atac.
Art. 25
(1) Dispozitiile art. 23 sunt aplicabile si in situatia in care persoana
juridica notificata detine numai in parte bunurile imobile solicitate. In
aceasta situatie persoana juridica detinatoare va emite decizia motivata de
retrocedare numai pentru partea din imobil pe care o detine.
(2) Persoana juridica notificata va comunica persoanei indreptatite toate
datele privind persoana fizica sau juridica detinatoare a celeilalte parti din
imobilul solicitat. Totodata va anexa la comunicare si copii de pe actele de
transfer al dreptului de proprietate sau, dupa caz, de administrare. In cazul
in care nu detine aceste date persoana juridica notificata va comunica acest
fapt persoanei indreptatite.
(3) Comunicarea prevazuta la alin. (2) si, dupa caz, actele anexate vor fi
transmise persoanei indreptatite prin scrisoare recomandata cu confirmare de
primire.
(4) Termenul de 6 luni*) prevazut la art. 21 alin. (1) curge in acest caz
de la data primirii comunicarii prevazute la alin. (3).
(5) Dispozitiile alin. (2), (3) si (4) se aplica in mod corespunzator si in
cazul in care unitatea notificata nu detine nici macar in parte imobilul
solicitat, dar comunica persoanei indreptatite datele de identificare a
unitatii detinatoare.
(6) Dispozitiile art. 24 se aplica in mod corespunzator.
Art. 26
(1) In cazul in care persoana indreptatita nu cunoaste detinatorul bunului
imobil solicitat, notificarea se va trimite primariei in a carei raza se afla
imobilul, respectiv Primariei Municipiului Bucuresti. Termenul de 6 luni*)
prevazut la art. 21 alin. (1) curge, dupa caz, de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi sau de la data primirii comunicarii prevazute la art. 25 alin.
(3).
(2) In termen de 30 de zile primaria notificata este obligata sa identifice
unitatea detinatoare si sa comunice persoanei indreptatite elementele de
identificare a acesteia.
(3) In cazul in care unitatea detinatoare nu a fost identificata, persoana
indreptatita poate chema in judecata statul, prin Ministerul Finantelor
Publice, in termen de 90 de zile de la data la care a expirat termenul prevazut
la alin. (1), daca nu a primit comunicarea din partea primariei, sau de la data
comunicarii, solicitand restituirea in natura sau, dupa caz, masuri reparatorii
prin echivalent in formele prevazute de prezenta lege.
------------
*) Termenul a fost prelungit. A se vedea nota de subsol de la art. 21 alin.
(1).
Art. 27
(1) Pentru imobilele preluate cu titlu valabil, evidentiate in patrimoniul
unei societati comerciale privatizate cu respectarea dispozitiilor legale,
persoana indreptatita are dreptul la masuri reparatorii prin echivalent,
constand in bunuri ori servicii, actiuni la societati comerciale tranzactionate
pe piata de capital sau titluri de valoare nominala folosite exclusiv in
procesul de privatizare, corespunzatoare valorii imobilelor solicitate.
(2) Notificarea prin care se solicita restituirea potrivit alin. (1) se
adreseaza institutiei publice implicate care a efectuat privatizarea -
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului*), ministerul de resort,
autoritatea administratiei publice locale - in a carei raza este sau era situat
imobilul, indiferent de valoarea acestuia.
(3) In situatia bunurilor imobile preluate cu titlu valabil, instrainate
sub orice forma din patrimoniul administratiei publice centrale sau locale,
persoana indreptatita va notifica organele de conducere ale acesteia. In acest
caz masurile reparatorii in echivalent sunt cele prevazute la art. 9 alin. (2),
la alegerea persoanei indreptatite.
(4) Pentru imobilele preluate cu titlu valabil, care au fost detinute de o
organizatie cooperatista si au fost instrainate de aceasta cu respectarea
legii, persoana indreptatita are dreptul la masuri reparatorii in echivalent
constand in bunuri ori servicii sau despagubiri banesti. Notificarea se
adreseaza organizatiei cooperatiste care a detinut imobilul, indiferent de
valoarea acestuia.
------------
*) A se vedea Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 23/2004 pentru
stabilirea unor masuri de reorganizare a Autoritatii pentru Valorificarea
Activelor Bancare prin comasarea prin absorbtie cu Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 23 aprilie 2004, aprobata cu
completari prin Legea nr. 360/2004.
Art. 28
(1) In termen de 60 de zile de la data primirii cererii persoanei
indreptatite organele de conducere ale institutiei publice implicate in
privatizare, prevazuta la art. 27 alin. (2), respectiv ale organizatiei
cooperatiste prevazute la art. 27 alin. (4), vor stabili prin decizie sau, dupa
caz, prin dispozitie motivata valoarea si modalitatea masurilor reparatorii
corespunzatoare convenite prin negociere.
(2) Termenul de 60 de zile prevazut la alin. (1) poate fi prelungit numai
la cererea persoanei indreptatite, in vederea completarii dovezilor necesare,
sau in caz de imposibilitate a prezentarii persoanei indreptatite, dovedita cu
inscrisuri. Prelungirea termenului in vederea completarii dovezilor necesare nu
poate depasi 18 luni de la data inregistrarii notificarii, sub sanctiunea
solutionarii cererii pe baza actelor doveditoare existente la dosar.
Art. 29
Decizia sau, dupa caz, dispozitia motivata a organului de conducere al
institutiei publice implicate in privatizare, respectiv al organizatiei
cooperatiste, se va emite pe baza avizului organelor teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice si se va comunica persoanei indreptatite in
termen de 15 zile de la data adoptarii. Dispozitiile art. 23 alin. (4) se
aplica in mod corespunzator. Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor
Publice vor emite avizul, cu respectarea conditiilor de fond si de forma
prevazute de prezenta lege.
Art. 30
(1) In termen de 6 luni de la primirea deciziei sau, dupa caz, a
dispozitiei motivate care confera dreptul de a primi titluri de valoare
nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare persoana indreptatita
este obligata sa solicite Ministerului Finantelor Publice eliberarea acestor
titluri, sub sanctiunea diminuarii valorii stabilite cu 10% in caz de intarziere.
(2) In termen de 3 luni de la primirea cererii persoanei indreptatite
Ministerul Finantelor Publice este obligat sa elibereze titlurile de valoare
nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare, garantate de stat, sub
sanctiunea platii unor penalitati de intarziere de 0,1% pe zi din valoarea
sumei totale.
Art. 31
(1) Daca in termenul stabilit la art. 28 alin. (1) nu s-a convenit asupra
valorii corespunzatoare si asupra modalitatilor de acordare a masurilor
reparatorii, se va incheia un proces-verbal de divergenta.
(2) In termen de 6 luni de la data procesului-verbal de divergenta persoana
indreptatita se poate adresa sectiei civile a tribunalului in a carui
circumscriptie teritoriala se afla sediul persoanei juridice cu care este in
litigiu, sub sanctiunea pierderii dreptului la masurile reparatorii prevazute
de prezenta lege.
(3) Cererea se va judeca cu celeritate. La primirea cererii se va fixa un
prim termen cu citarea partilor in camera de consiliu, la care se va dispune
efectuarea unei expertize avand ca obiect stabilirea valorii corespunzatoare a
imobilului in vederea acordarii masurilor reparatorii prin echivalent si se va
desemna un expert tehnic sau contabil, dupa caz. Valoarea corespunzatoare a
imobilului va fi stabilita numai pe baza de expertiza, care va tine seama si de
sarcinile bunului, atat la preluare, cat si la restituire.
(4) Daca persoana indreptatita opteaza prin cerere pentru titluri de
valoare nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare, va fi citat in
cauza si Ministerul Finantelor Publice.
(5) Hotararea tribunalului este supusa cailor legale de atac.
(6) In cazul in care persoana indreptatita a optat in cererea adresata
justitiei pentru actiuni, prin hotarare judecatoreasca instanta va constata
valoarea corespunzatoare stabilita prin expertiza si va obliga institutia
publica implicata in privatizare sa emita o decizie sau, dupa caz, o dispozitie
motivata in temeiul careia persoana indreptatita va primi actiuni.
(7) Daca persoana indreptatita a optat in cerere pentru titluri de valoare
nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare, prin hotarare
judecatoreasca instanta va constata valoarea corespunzatoare stabilita prin
expertiza si va obliga Ministerul Finantelor Publice sa emita titlurile
respective.
Art. 32
(1) Persoanele care aveau calitatea de asociat al persoanelor juridice
nationalizate prin Legea nr. 119/1948 sau prin alte acte normative au dreptul
la masuri reparatorii constand in actiuni acordate cu precadere la societatea
comerciala care a preluat patrimoniul persoanei juridice nationalizate sau cu
prioritate la o alta societate comerciala tranzactionata pe piata de capital.
(2) De prevederile alin. (1) nu beneficiaza persoanele fizice sau juridice
care au primit despagubiri pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
in conditiile art. 5.
(3) Actiunile se vor acorda, la cererea persoanei indreptatite, de catre
institutia publica implicata in privatizarea societatii comerciale mentionate
la alin. (1).
(4) Recalcularea valorii actiunilor se face de catre institutia publica
implicata in privatizare in baza valorii activului net din ultimul bilant
contabil, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, sau
inregistrat la registrul comertului inaintea nationalizarii, cu utilizarea
coeficientului de actualizare stabilit de Banca Nationala a Romaniei si a
indicelui inflatiei stabilit de Institutul National de Statistica.
(5) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Banca Nationala a Romaniei va stabili coeficientul de actualizare a valorii
leului de la data de 11 iunie 1948 pana la data intrarii in vigoare a prezentei
legi.
(6) In termen de 60 de zile de la data primirii cererii persoanei
indreptatite sau in termenul prelungit conform art. 28 institutia publica
implicata in privatizare va stabili prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie
motivata valoarea recalculata a actiunilor.
(7) Daca persoana indreptatita solicita actiuni, institutia publica
implicata in privatizare va stabili in urma negocierii, prin decizie sau, dupa
caz, prin dispozitie motivata, societatile comerciale si numarul de actiuni
corespunzatoare valorii recalculate.
(8) Persoana indreptatita poate negocia cu institutia publica implicata in
privatizare si alte forme de masuri reparatorii in echivalent.
Art. 33
(1) In situatia imobilelor pentru care la art. 10 si 11 a fost stabilita
restituirea in echivalent persoana indreptatita adreseaza notificarea prevazuta
la art. 21 alin. (1) primariei in a carei raza s-a aflat imobilul, respectiv
Primariei Municipiului Bucuresti.
(2) Masurile reparatorii in echivalent se stabilesc prin dispozitie
motivata a primarului, respectiv a primarului general al municipiului
Bucuresti, cu avizul organelor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice,
dat in urma verificarii conditiilor de fond si de forma prevazute de prezenta
lege.
(3) Dispozitiile art. 21 - 26 se aplica in mod corespunzator.
CAP. 4
Masuri reparatorii prin echivalent sub forma de titluri de valoare nominala
sau de actiuni
Art. 34
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Ministerul Finantelor Publice va elabora norme metodologice privind emiterea,
inregistrarea si utilizarea titlurilor de valoare nominala.
(2) Titlurile de valoare nominala emise de Ministerul Finantelor Publice
conform art. 30 alin. (2) pot circula pe piata si pot fi folosite exclusiv in
procesul de privatizare.
(3) Institutiile publice implicate in privatizare, precum si Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului*) sunt obligate sa primeasca in plata
titlurile de valoare nominala prevazute la alin. (2) pentru cumpararea de
actiuni si active ale societatilor comerciale in curs de privatizare.
(4) Termenul de valorificare a titlurilor de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare este de cel mult 7 ani de la data emisiunii
titlului, la valoarea actualizata in raport cu indicele inflatiei.
(5) In vederea asigurarii surselor pentru acordarea masurilor reparatorii
in echivalent sub forma de titluri de valoare nominala si prin actiuni, se
rezerva o cota de pana la 20% din capitalul social de la societatile sau
companiile nationale rezultate din reorganizarea regiilor autonome. Stabilirea
cotelor si alocarea titlurilor de valoare nominala sau, dupa caz, a actiunilor
se fac potrivit normelor metodologice aprobate prin hotarare a Guvernului.
------------
*) A se vedea Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 23/2004 pentru
stabilirea unor masuri de reorganizare a Autoritatii pentru Valorificarea
Activelor Bancare prin comasarea prin absorbtie cu Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 23 aprilie 2004, aprobata cu
completari prin Legea nr. 360/2004.
Art. 35
(1) In cazul in care masurile reparatorii in echivalent se fac prin actiuni
persoana indreptatita se adreseaza uneia dintre institutiile publice implicate in
privatizare, prevazute la art. 27 alin. (2), cu o cerere, in termen de 60 de
zile de la primirea deciziei sau, dupa caz, a dispozitiei motivate.
(2) Institutia publica implicata in privatizare este obligata ca in termen
de 60 de zile de la data primirii cererii sa invite persoana indreptatita
pentru a negocia masurile reparatorii in echivalent.
CAP. 5
Masuri reparatorii prin echivalent sub forma de despagubiri banesti
Art. 36
(1) Despagubirile banesti se acorda conform prevederilor prezentului
capitol.
(2) Notificarile prin care persoana indreptatita solicita acordarea de
despagubiri banesti sau opteaza pentru despagubiri banesti se adreseaza
prefecturii in a carei raza se afla ori s-a aflat imobilul preluat abuziv, in
termenul si in conditiile reglementate de art. 21.
(3) In cazul in care persoana indreptatita a solicitat restituirea in
natura, dar aceasta nu a fost aprobata sau nu este posibila, potrivit legii,
unitatea detinatoare sau, dupa caz, primaria va transmite decizia, respectiv
dispozitia privind oferta de acordare a despagubirilor banesti, prefecturii in
a carei raza acestea isi au sediul, in termen de 60 de zile de la primirea
notificarii. Daca valoarea imobilului s-a stabilit prin expertiza, se va anexa
si o copie de pe expertiza, iar daca oferta nu a fost acceptata si persoana
indreptatita s-a adresat instantei, se va face aceasta mentiune.
(4) In cazul in care nu s-a efectuat o expertiza pentru stabilirea valorii
imobilului, decizia sau, dupa caz, dispozitia mentionata la alin. (2) va
cuprinde in mod obligatoriu valoarea estimativa a acestuia.
Art. 37
Dupa centralizarea notificarilor si a ofertelor de acordare a
despagubirilor banesti prefecturile vor transmite centralizatoarele, impreuna
cu materialele primite, Ministerului Finantelor Publice.
Art. 38
Pentru evaluarea despagubirilor banesti care urmeaza sa fie acordate
persoanelor indreptatite, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi se va constitui prin decizie a primului-ministru o comisie
interministeriala formata din 2 - 3 reprezentanti ai Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerului Finantelor Publice
si Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 39
Secretariatul comisiei interministeriale se asigura de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 40
Pe baza evaluarii despagubirilor banesti, in termen de un an de la
expirarea termenului de 6 luni*) prevazut de lege pentru depunerea
notificarilor, prin lege speciala se vor reglementa modalitatile, cuantumul si
procedurile de acordare a despagubirilor banesti, care pot fi plafonate.
------------
*) Termenul de 6 luni a fost prelungit succesiv prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 109/2001 si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2001.
CAP. 6
Raspunderi si sanctiuni
Art. 41
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, administrativa, civila sau penala.
Art. 42
Exercitarea abuziva a dreptului de a depune notificari in vederea
restituirii de imobile in temeiul prezentei legi atrage raspunderea civila
pentru pagubele pricinuite.
Art. 43
Fapta de a notifica persoana juridica detinatoare a imobilului, stiind ca
nu este indreptatit potrivit prezentei legi la masuri reparatorii, in scopul de
a impiedica incheierea actelor juridice de instrainare a acestuia sau a actelor
juridice in cadrul procesului de privatizare, daca s-a pricinuit o paguba,
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau
cu amenda.
Art. 44
(1) Emiterea deciziei sau a dispozitiei de restituire in lipsa actelor
doveditoare a dreptului de proprietate, a calitatii de mostenitor al fostului
proprietar sau, dupa caz, a calitatii de asociat al persoanei juridice
proprietare a imobilului preluat constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 1 an la 5 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si emiterea deciziei sau a
dispozitiei de restituire in lipsa dovezilor privind indreptatirea persoanelor
juridice prevazute la art. 3 lit. c) de a obtine masuri reparatorii.
Art. 45
Daca infractiunile prevazute la art. 288 - 293 din Codul penal sunt
savarsite in cadrul procedurilor de restituire a imobilelor stabilite prin
prezenta lege, minimul si maximul special al pedepsei inchisorii se majoreaza
cu 2 ani.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 46
(1) Distrugerile si degradarile cauzate imobilelor care fac obiectul
prezentei legi dupa intrarea in vigoare a acesteia si pana in momentul predarii
efective catre persoana indreptatita cad in sarcina detinatorului imobilului.
(2) Detinatorul imobilului, in prezenta persoanei indreptatite, va incheia
un proces-verbal privind starea de fapt a imobilului, in termen de cel mult 15
zile de la data solicitarii.
(3) In cazul nerespectarii de catre detinatorul imobilului a termenului
prevazut la alin. (2), persoana indreptatita se poate adresa executorului
judecatoresc, care va intocmi procesul-verbal privind situatia reala a
imobilului.
(4) In vederea recuperarii cheltuielilor suportate de persoana indreptatita
pentru intocmirea procesului-verbal privind situatia de fapt a imobilului prin
executorul judecatoresc copia legalizata de pe procesul-verbal constituie titlu
executoriu impotriva detinatorului imobilului.
Art. 47
(1) Imobilele care in urma procedurilor prevazute la cap. III nu se
restituie persoanelor indreptatite raman in administrarea detinatorilor
actuali.
(2) Imobilele cu alta destinatie decat cea de locuinta, prevazute la alin.
(1), se pot instraina potrivit legislatiei in vigoare. Detinatorii cu titlu
valabil la data intrarii in vigoare a prezentei legi au drept de preemtiune.
(3) Imobilele cu destinatia de locuinte, prevazute la alin. (1), pot fi
instrainate potrivit legislatiei in vigoare, chiriasii avand drept de
preemtiune.
(4) Sumele incasate ca urmare a vanzarii imobilelor prevazute la alin. (3)
vor alimenta fondul prevazut la art. 13 alin. 6 din Legea nr. 112/1995.
Art. 48
(1) Chiriasii carora, in temeiul prevederilor art. 9 alin. 1 - 4 din Legea
nr. 112/1995, li s-au vandut, cu respectarea prevederilor acestei legi,
apartamentele in care locuiau au dreptul sa le instraineze sub orice forma inainte
de implinirea termenului de 10 ani de la data cumpararii numai persoanei
indreptatite, fost proprietar al acelei locuinte.
(2) Pretul vanzarii nu poate fi mai mare decat valoarea actualizata a
pretului platit de chirias la cumpararea locuintei in baza Legii nr. 112/1995,
cu exceptia situatiilor cand partile convin altfel.
(3) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
persoana indreptatita trebuie sa notifice chiriasului dobanditor intentia de a
cumpara locuinta si adresa unde poate fi gasita.
(4) Persoana indreptatita care a primit despagubiri banesti pentru imobil
este obligata sa restituie statului, daca este cazul, diferenta dintre valoarea
despagubirilor primite si pretul de cumparare platit fostului chirias,
actualizate.
Art. 49
(1) Persoanele carora li s-a restituit in natura un imobil cu destinatia de
locuinta si care detin cu chirie in aceeasi localitate o locuinta din fondul
locativ de stat sunt obligate sa puna la dispozitie primariei aceasta locuinta
la data mutarii efective in imobilul restituit. Locuintele din fondul locativ
de stat eliberate se constituie intr-un fond locativ special destinat
chiriasilor din imobilele restituite fostilor proprietari.
(2) Familiilor cu mijloace financiare situate sub nivelul venitului minim
pe economie, invalizilor, pensionarilor si persoanelor cu handicap li se vor
asigura locuinte sociale construite dintr-un fond constituit in cota de 2% din
sumele obtinute din privatizare si care va fi prevazut anual in legea bugetului
de stat.
Art. 50
(1) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul
procesului de privatizare, avand ca obiect imobile care cad sub incidenta
prevederilor prezentei legi, sunt valabile daca au fost incheiate cu respectarea
legilor in vigoare la data instrainarii.
(2) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul
procesului de privatizare, avand ca obiect imobile preluate fara titlu valabil,
sunt lovite de nulitate absoluta, in afara de cazul in care actul a fost
incheiat cu buna-credinta.
(3) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul
procesului de privatizare, avand ca obiect imobilele prevazute la art. 2 alin.
(1) lit. b), sunt lovite de nulitate absoluta, buna-credinta neputand fi
invocata in aceste cazuri.*)
(4) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele intocmite in cadrul
procesului de privatizare, avand ca obiect imobile preluate cu titlu valabil,
sunt lovite de nulitate absoluta daca au fost incheiate cu incalcarea
dispozitiilor imperative ale legilor in vigoare la data instrainarii.
(5) Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de cauza de nulitate,
dreptul la actiune se prescrie in termen de un an*) de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi.
------------
*) Textul acestui alineat a fost declarat neconstitutional de catre Curtea
Constitutionala prin Decizia nr. 98 din 21 martie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002.
*) Termenul de un an a fost prelungit succesiv prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 109/2001 si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2001.
Art. 51
(1) Prevederile prezentei legi sunt aplicabile si in cazul actiunilor in
curs de judecata, persoana indreptatita putand alege calea acestei legi,
renuntand la judecarea cauzei sau solicitand suspendarea cauzei.
(2) In cazul actiunilor formulate potrivit art. 50 si 52, procedura de
restituire inceputa in temeiul prezentei legi este suspendata pana la
solutionarea acelor actiuni prin hotarare judecatoreasca definitiva si
irevocabila. Persoana indreptatita va instiinta de indata persoana notificata,
potrivit art. 21 alin. (1).
(3) In cazul in care persoanei indreptatite i s-a respins, prin hotarare
judecatoreasca definitiva si irevocabila, actiunea privind restituirea in
natura a bunului solicitat, termenul de notificare prevazut la art. 21 alin.
(1) curge de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii
judecatoresti.
Art. 52
Persoanele indreptatite, precum si persoanele vatamate intr-un drept al
lor, carora pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi li s-au respins,
prin hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, actiunile avand ca
obiect bunuri preluate in mod abuziv de stat, de organizatii cooperatiste sau
de orice alte persoane juridice, pot solicita, indiferent de natura solutiilor
pronuntate, masuri reparatorii in natura sau prin echivalent, in conditiile
prezentei legi.
Art. 53
(1) Chiriasii au dreptul la despagubire pentru sporul de valoare adus
imobilelor cu destinatia de locuinta prin imbunatatirile necesare si utile.
(2) In cazul in care imobilul care se restituie a fost preluat cu titlu
valabil, obligatia de despagubire prevazuta la alin. (1) revine persoanei indreptatite.
(3) In cazul in care imobilul care se restituie a fost preluat fara titlu
valabil, obligatia de despagubire revine statului sau unitatii detinatoare.
(4) Valoarea despagubirilor prevazute la alin. (1) se stabileste pe baza de
expertiza.
(5) Prin imbunatatiri, in sensul prezentei legi, se intelege cheltuielile
necesare si utile. Cuantumul despagubirilor se stabileste la valoarea
actualizata a cheltuielilor, scazandu-se gradul de uzura al imbunatatirilor, in
raport cu durata de viata normala a acestora, care se suporta de chiriasi.
Art. 54
Secretarii unitatilor administrativ-teritoriale vor lua masuri pentru
conservarea tuturor dosarelor constituite de comisiile de aplicare a Legii nr.
112/1995, vor elibera, la cerere, copii de pe actele existente la dosar si vor
da relatiile solicitate de persoanele indreptatite.
Art. 55
(1) Cererile sau actiunile in justitie, precum si transcrierea sau
intabularea titlurilor de proprietate, legate de aplicarea prevederilor
prezentei legi si de bunurile care fac obiectul acesteia, sunt scutite de taxe
de timbru.
(2) Cererile sau actiunile in justitie privind restituirea pretului
actualizat platit de chiriasii ale caror contracte de vanzare-cumparare,
incheiate cu eludarea prevederilor Legii nr. 112/1995, au fost desfiintate prin
hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sunt scutite de taxe de
timbru.
(3) Restituirea pretului actualizat platit de chiriasii ale caror contracte
de vanzare-cumparare, incheiate cu eludarea prevederilor Legii nr. 112/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare, au fost desfiintate prin hotarari
judecatoresti definitive si irevocabile se face de catre Ministerul Finantelor
Publice din fondul extrabugetar constituit in temeiul art. 13 alin. (6) din
Legea nr. 112/1995, cu modificarile ulterioare.
Art. 56
In vederea organizarii executarii prevederilor prezentei legi, Guvernul
este abilitat sa emita norme metodologice de aplicare unitara a acesteia.
Art. 57
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga orice alte
dispozitii contrare.
NOTA:
A se vedea si titlul II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002.
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand acordurile incheiate de Romania cu alte state privind reglementarea
problemelor financiare in suspensie
a) Acord intre Romania si Republica Austria, semnat la Bucuresti la 3 iulie
1963, intrat in vigoare la 27 aprilie 1965, ratificat prin Decretul nr. 784 din
31 decembrie 1963, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 25 din 31
decembrie 1963;
b) Acord intre Guvernul Romaniei, pe de o parte, si Guvernul Regatului
Belgiei si Marelui Ducat de Luxemburg, pe de alta parte, semnat la Bucuresti la
13 noiembrie 1970, intrat in vigoare la 9 septembrie 1971, aprobat prin H.C.M.
nr. 197 din 2 martie 1971;
c) Acord intre Romania si Regatul Danemarcei, semnat la Bucuresti la 17
martie 1960, intrat in vigoare la 12 septembrie 1960, ratificat prin Decretul
nr. 173/1960, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 8 din 17 iunie 1960;
d) Acord intre Romania si Republica Franceza, semnat la Bucuresti la 9
februarie 1959, intrat in vigoare la data semnarii, ratificat prin H.C.M. nr.
353 din 25 martie 1959;
e) Acord intre Romania si Grecia, semnat la Atena la 2 septembrie 1966,
intrat in vigoare la data semnarii, ratificat prin Decretul nr. 956 din 30
noiembrie 1966, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 76 din 6 decembrie
1966;
f) Acord intre Romania si Guvernul Italiei, semnat la Roma la 23 ianuarie
1968, intrat in vigoare la 7 martie 1972, ratificat prin Decretul nr. 569 din 4
iulie 1968, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 91 din 10 iulie 1968;
g) Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Unit al Marii
Britanii si Irlandei de Nord, semnat la Londra la 10 noiembrie 1960, intrat in
vigoare la data semnarii;
h) Acord intre Romania si Regatul Norvegiei, semnat la Bucuresti la 21 mai
1964, intrat in vigoare la 5 aprilie 1966, ratificat prin Decretul nr. 425 din
5 iulie 1965, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 22 din 9 iulie 1965;
i) Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regal al Olandei, semnat la
Haga la 8 mai 1967, intrat in vigoare la 31 iulie 1967, aprobat prin H.C.M. nr.
1.645 din 13 iulie 1967;
j) Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Turcia, semnat la
Bucuresti la 22 iunie 1965, intrat in vigoare la 15 martie 1967, ratificat prin
Decretul nr. 623 din 19 august 1965, publicat in Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 28 din 20 august 1965;
k) Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Canadei, semnat la Ottawa la
13 iulie 1971, intrat in vigoare la 14 decembrie 1971, ratificat prin Decretul
nr. 373 din 18 octombrie 1971, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 136
din 27 octombrie 1971;
l) Acord intre Romania si Statele Unite ale Americii, semnat la Washington
la 30 martie 1960, intrat in vigoare la data semnarii;
m) orice alte asemenea acorduri incheiate de Romania cu alte state privind
reglementarea problemelor financiare in suspensie.