LEGE
Nr. 167 din 9 iunie 2005
privind ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului
privind inchiderea minelor, refacerea mediului si regenerarea socioeconomica,
semnat la Bucuresti la 28 ianuarie 2005
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 515 din 17 iunie 2005
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului privind
inchiderea minelor, refacerea mediului si regenerarea socioeconomica, semnat la
Bucuresti la 28 ianuarie 2005 (Acord), in valoare de 120 milioane dolari S.U.A.
Art. 2
(1) Implementarea Acordului se va realiza de Ministerul Economiei si
Comertului (M.E.C.) prin cele doua unitati de management al proiectului
(U.M.P.), infiintate la nivelul entitatilor cu responsabilitati in derularea
imprumutului, beneficiare de sume din imprumut, si anume: Grupul pentru
Coordonarea Programului de Inchidere si Ecologizare a Minelor (Grupul) si,
respectiv, Agentia Nationala pentru Dezvoltarea si Implementarea Programelor de
Reconstructie a Zonelor Miniere (Agentia), care va colabora cu Fondul Roman de
Dezvoltare Sociala (Fondul).
(2) Ministrul economiei si comertului este coordonatorul Proiectului
privind inchiderea minelor, refacerea mediului si regenerarea socioeconomica
(Proiect).
(3) U.M.P. constituita in cadrul Grupului centralizeaza rapoartele
financiare pentru intregul Proiect.
(4) Ministerul Finantelor Publice (M.F.P.) va incheia un acord de imprumut
subsidiar cu M.E.C. si cu entitatile enumerate la alin. (1), prin care se vor
delega acestora intreaga autoritate si responsabilitate in realizarea
activitatilor Proiectului, precum si in utilizarea sumelor din imprumut.
(5) Raportul dintre Agentie si Fond, responsabilitatea Fondului in
derularea Schemei de dezvoltare sociala a comunitatilor miniere (Schema),
precum si mecanismul de disponibilizare gratuita a sumelor solicitate de Fond,
atat pentru Schema, cat si pentru asigurarea asistentei tehnice, pregatirii si
acoperirii cheltuielilor operationale aferente Fondului si activitatilor
desfasurate de acesta legate de Schema, vor fi reglementate prin acordul de
imprumut subsidiar prevazut la alin. (4). Sumele disponibilizate gratuit
Fondului din imprumutul acordat de Banca vor fi cuprinse in bugetul M.E.C. la
capitolul 66.14 "Industrie", titlul 38 "Transferuri".
Art. 3
(1) Contributia Romaniei la finantarea tuturor activitatilor Proiectului,
inclusiv a celor desfasurate de Fond, va fi suportata de la bugetul de stat
prin bugetul M.E.C. Contributia aferenta activitatilor Fondului va fi cuprinsa
la capitolul 66.01 "Industrie", titlul 38 "Transferuri" in
cadrul bugetului M.E.C.
(2) Plata serviciului datoriei publice externe, aferenta imprumutului, va
fi asigurata din sume cuprinse in bugetul de stat, prin bugetul M.E.C.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile
administratiei publice si institutiile publice, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 247/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, autoturismele
achizitionate din fondurile Proiectului vor fi utilizate pentru activitatile
specifice cerute de management si de implementarea acestuia, in limita
cheltuielilor prevazute cu acest scop in Proiect.
Art. 4
Se autorizeaza M.E.C., prin cele doua U.M.P., ca din conturile speciale
deschise la o banca comerciala romaneasca sa efectueze plati in valuta
persoanelor fizice si juridice rezidente, pentru furnizarea de bunuri, de
lucrari si de servicii necesare Proiectului, pe baza contractelor incheiate in
conditiile prevederilor Acordului.
Art. 5
(1) Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin M.F.P., ca, de comun acord cu
Banca, sa introduca pe parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu
conditiile de derulare a Acordului, amendamente la continutul acestuia, care
privesc realocari de fonduri, modificari in structura imprumutului pe
componente, modificari de termene, precum si orice alte modificari care nu sunt
de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei fata de Banca sau sa
determine noi conditionalitati economice fata de cele convenite initial intre
parti.
(2) Amendamentele la Acord, convenite cu Banca potrivit alin. (1), se vor
aproba prin hotarare a Guvernului.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
p. PRESEDINTELE SENATUI,
GEORGE SABIN CUTAS
Imprumut nr. 4759 RO
ACORD DE IMPRUMUT
(Proiectul privind inchiderea minelor, refacerea mediului si regenerarea
socioeconomica)
intre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare*)
28 ianuarie 2005
*) Traducere.
Acord din data de 28 ianuarie 2005 intre Romania (Imprumutat) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
Avand in vedere ca Imprumutatul, fiind convins in ceea ce priveste
fezabilitatea si prioritatea proiectului descris in anexa nr. 2 la acest acord
(Proiectul), a solicitat Bancii sprijin pentru finantarea Proiectului,
avand in vedere ca Banca a fost de acord, intre altele, pe baza celor
expuse mai sus, sa acorde Imprumutatului imprumutul in termenii si in
conditiile stabilite in acest acord,
prin prezentul acord partile semnatare convin asupra urmatoarelor:
Art. 1
Conditii generale; definitii
Sectiunea 1.01. "Conditiile generale aplicabile acordurilor de
imprumut si garantare pentru imprumuturi intr-o singura valuta" ale Bancii
din data de 30 mai 1995 (dupa cum au fost modificate pana la data de 1 mai
2004) (Conditiile generale) constituie parte integranta a acestui acord.
Sectiunea 1.02. In cazul in care contextul nu cere altfel, diferiti termeni
definiti in Conditiile generale si in preambulul acestui acord au respectivele
semnificatii stabilite in acestea, iar urmatorii termeni suplimentari au
urmatoarele semnificatii:
a) A.Z.M. inseamna Agentia Zonelor Miniere, agentia nationala a
Imprumutatului pentru dezvoltarea si implementarea programelor de reconstructie
a zonelor miniere, infiintata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
64/1997, dupa cum a fost amendata, pentru a facilita implementarea programelor
de regenerare socioeconomica in regiunile miniere, sau orice succesor al
acesteia;
b) beneficiar inseamna orice persoana sau entitate eligibila pentru
primirea microcreditului conform partii B.1 b) a Proiectului sau orice firma
eligibila sa primeasca asistenta financiara pentru stimulente de instruire
conform partii B.1 a) a Proiectului;
c) G.C.I.M. inseamna Grupul Central pentru Inchiderea Minelor al
Imprumutatului, infiintat in cadrul M.E.C. conform Hotararii Guvernului nr.
738/2003 si Ordinului ministrului economiei si comertului nr. 692/2004 sau
orice succesor al acestuia;
d) cadrul legal privind mediul pentru minele neidentificate inseamna cadrul
care descrie procedurile, actiunile si politicile pentru evaluarea, atenuarea
si monitorizarea posibilelor efecte adverse asupra mediului, care rezulta din
lucrarile care vor fi efectuate la minele si la facilitatile auxiliare, dupa
cum a fost adoptat de M.E.C. la 15 octombrie 2004, satisfacator pentru Banca,
asa cum acest cadru legal va putea fi modificat periodic prin acord intre
Imprumutat si Banca;
e) cadrul legal privind mediul pentru infrastructura municipala inseamna
cadrul legal care descrie procedurile, actiunile si politicile de evaluare,
atenuare si monitorizare a posibilelor efecte adverse asupra mediului,
rezultate din lucrarile care vor fi efectuate la infrastructura municipala,
dupa cum a fost adoptat de M.E.C. la 15 octombrie 2004, satisfacator pentru
Banca, dupa cum acest cadru legal va putea fi modificat periodic prin acord
intre Imprumutat si Banca;
f) planurile de management al mediului inseamna planurile intocmite si
adoptate de M.E.C., satisfacator pentru Banca, descriind masuri specifice de atenuare,
monitorizare si institutionale privind mediul, necesare minelor identificate
care se vor inchide in cadrul Proiectului; acest termen va include totodata
planurile care vor fi intocmite in conformitate cu prevederile paragrafului 5
al partii A a anexei nr. 5 la acest acord, care descriu masurile specifice de
atenuare, monitorizare si institutionale privind mediul, necesare minelor si
facilitatilor auxiliare propuse sa fie incluse in cadrul partii A a
Proiectului, si planurile care vor fi intocmite si adoptate de A.Z.M.,
satisfacatoare pentru Banca, conform prevederilor partii E a anexei nr. 5 la
acest acord, care descriu masurile specifice de atenuare, monitorizare si
institutionale privind mediul, necesare facilitatilor ce tin de infrastructura
municipala, propuse a fi modernizate in cadrul partii B.2 b) a Proiectului;
g) S.S.A.P. inseamna Schema stimulentelor pentru angajare si pregatire in
cadrul partii B.1 a) a Proiectului;
h) Manualul de operare a S.S.A.P. inseamna manualul de operare a S.S.A.P.,
in cadrul partii B.1 a) a Proiectului;
i) raportul de monitorizare financiara sau R.P.M. inseamna fiecare raport
elaborat in conformitate cu sectiunea 4.02 din acest acord;
j) Ordonanta nr. 40/2000 inseamna Ordonanta Guvernului Imprumutatului nr.
40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit in vederea administrarii
fondurilor pentru acordarea de microcredite, dupa cum a fost amendata;
k) acord de grant inseamna un acord incheiat sau care urmeaza a fi incheiat
intre F.R.D.S. si un primitor pentru un subproiect aferent S.D.S.C.M. sau intre
A.Z.M. si un primitor pentru un subproiect aferent S.G.M. ori intre A.Z.M. si
un primitor pentru un subproiect aferent infrastructurii municipale;
l) M.E.C. inseamna Ministerul Economiei si Comertului al Imprumutatului sau
orice succesor al acestuia;
m) M.M.G.A. inseamna Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor al
Imprumutatului sau orice succesor al acestuia;
n) cadrul legal pentru exproprierea/retrocedarea terenurilor inseamna
cadrul legal care descrie procedurile, actiunile si politicile pentru
evaluarea, atenuarea si monitorizarea posibilei exproprieri/retrocedari a
terenurilor, rezultata din lucrarile ce se vor efectua la infrastructura
municipala, asa cum a fost adoptat de M.E.C. la 15 octombrie 2004, satisfacator
pentru Banca, dupa cum acest cadru legal va putea fi modificat periodic prin
acord intre Imprumutat si Banca;
o) institutii de microfinantare inseamna institutii eligibile, conform
Ordonantei nr. 40/2000 si altei legislatii relevante a Imprumutatului, sa
administreze programe de microcredite pe teritoriul Imprumutatului si care sunt
selectate sa acorde microcredite in scopurile Schemei de microcredite din
cadrul partii B.1 b) a Proiectului;
p) Contract de management pentru microfinantare inseamna contractul dintre
A.Z.M. si institutiile de microfinantare selectate sa acorde microcredite in
scopurile Schemei de microcredite din cadrul partii B.1 b) a Proiectului, care
stabileste termenii si conditiile administrarii microcreditelor;
q) Manualul de operare pentru microcredite inseamna manualul de operare a
Schemei de microcredite din cadrul partii B.1 b) a Proiectului;
r) M.M.S.S.F. inseamna Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
al Imprumutatului sau orice succesor al acestuia;
s) M.F.P. inseamna Ministerul Finantelor Publice al Imprumutatului sau
orice succesor al acestuia;
t) Manualul de operare pentru infrastructura municipala inseamna manualul
de operare a Schemei de infrastructura municipala din cadrul partii B.2 b) a
Proiectului;
u) sprijin pentru infrastructura municipala inseamna sprijinul acordat de
A.Z.M. pe baza unui grant pentru un subproiect privind infrastructura
municipala din cadrul partii B.2 b) a Proiectului;
v) U.M.P. inseamna Unitatea de Management al Proiectului, infiintata in
cadrul M.E.C. pentru managementul implementarii partilor A si C.1 ale
Proiectului si pentru consolidarea rapoartelor si situatiilor financiare ce
trebuie tinute in legatura cu Proiectul;
w) U.M.P.-R.S.E. inseamna Unitatea de Management al Proiectului, infiintata
in cadrul A.Z.M. pentru managementul implementarii partilor B si C.2 ale
Proiectului;
x) Plan de achizitii inseamna Planul de achizitii al Imprumutatului, din
data de 4 noiembrie 2004, acoperind perioada initiala de 18 luni (sau mai mult)
de implementare a Proiectului, care va fi actualizat anual in concordanta cu
prevederile sectiunii 3.02 din acest acord, pentru a acoperi perioadele
succesive anuale (sau mai mari) de implementare a Proiectului si a include
tragerile estimate;
y) primitor inseamna orice grup sau entitate eligibila: A) sa primeasca si
sa administreze un grant S.D.S.C.M. de la F.R.D.S., in conformitate cu
criteriile stabilite in Manualul de operare al F.R.D.S. pentru S.D.S.C.M.; sau
B) sa primeasca un grant S.G.M. in conformitate cu criteriile din Manualul de
operare pentru S.G.M.; sau C) sa primeasca sprijin pentru infrastructura
municipala in conformitate cu criteriile stabilite in Manualul de operare pentru
infrastructura municipala;
z) F.R.D.S. inseamna Fondul Roman de Dezvoltare Sociala, infiintat prin
Legea nr. 129/1998, republicata, cu modificarile ulterioare, ca organism de
interes public, non-profit, cu personalitate juridica si avand autonomie administrativa,
sau orice succesor legal al acestuia;
aa) Consiliul director al F.R.D.S. inseamna consiliul infiintat conform
Legii nr. 129/1998, republicata, cu modificarile ulterioare, si avand ca scop,
printre altele, stabilirea strategiei si politicilor F.R.D.S., adoptarea
reglementarilor si aprobarea finantarii subproiectelor;
ab) Manualul de operare pentru S.D.S.C.M. inseamna manualul de operare a
S.D.S.C.M. conform partii B.2 a) a Proiectului;
ac) S.D.S.C.M. inseamna Schema de dezvoltare sociala a comunitatilor
miniere, implementata de F.R.D.S. conform partii B.2 a) a Proiectului;
ad) grant S.D.S.C.M. inseamna un grant acordat sau propus a fi acordat de
catre F.R.D.S. unui primitor pentru realizarea unui subproiect S.D.S.C.M.
conform partii B.2 a) a Proiectului;
ae) S.G.M. inseamna Schema de granturi mici din cadrul partii B.2 c) a
Proiectului;
af) grant S.G.M. inseamna un grant mic acordat sau propus a fi acordat de
catre A.Z.M. unui primitor pentru derularea unui microproiect (subproiect SGM)
conform partii B.2 c) a Proiectului;
ag) Manualul de operare pentru S.G.M. inseamna manualul de operare a S.G.M.
conform partii B.2 c) a Proiectului;
ah) subproiect inseamna activitatile eligibile pentru finantare in cadrul
partilor B.2 a), B.2 b) si B.2 c) ale Proiectului, in concordanta cu criteriile
stabilite in Manualul de operare pentru S.D.S.C.M., in Manualul de operare
pentru S.G.M. sau in Manualul de operare pentru infrastructura municipala, dupa
caz, si care vor fi efectuate de catre un primitor utilizand un grant
S.D.S.C.M. sau un grant S.G.M. ori de catre un contractor pentru sprijinirea
infrastructurii municipale;
ai) conturile speciale inseamna conturile la care se face referire in
sectiunea 2.02 b) a acestui acord.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01. Banca accepta sa imprumute Imprumutatului, in termenii si
in conditiile stabilite sau la care se face referire in acest acord, o suma
egala cu o suta douazeci milioane (120.000.000) dolari S.U.A.
Sectiunea 2.02. a) Suma imprumutului poate fi trasa din contul
imprumutului, in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la acest acord,
pentru: (i) cheltuielile efectuate (sau, daca Banca va fi de acord, care vor fi
efectuate) aferente costurilor rezonabile ale bunurilor, lucrarilor,
serviciilor, pregatirii si costurilor de operare aditionale necesare pentru
Proiect si care vor fi finantate din sumele imprumutului; si (ii) alte
cheltuieli efectuate in cadrul Proiectului, aferente: A) stimulentelor
financiare in cadrul partii B.1 a) a Proiectului; B) microcreditelor; C)
granturilor S.D.S.C.M.; D) granturilor S.G.M.; toate in masura in care astfel
de cheltuieli pot fi considerate eligibile pentru finantare in conformitate cu
prevederile anexei nr. 1 la acest acord.
b) Imprumutatul poate, in scopul Proiectului, sa deschida si sa mentina
conturi de depozit speciale distincte in dolari S.U.A.: (i) contul special A
pentru partile A si C.1 ale Proiectului, care sa fie administrat de catre
U.M.P.; si (ii) contul special B pentru partile B si C.2 ale Proiectului, care
sa fie administrat de catre U.M.P.-R.S.E., la o banca sau banci comerciale, in
termeni si conditii acceptabile Bancii, incluzand protejarea corespunzatoare
impotriva compensarii, popririi si sechestrului. Depunerile in si platile din
fiecare cont special vor putea fi efectuate in conformitate cu prevederile
anexei nr. 6 la acest acord.
Sectiunea 2.03. Data limita de tragere va fi 31 mai 2010 sau o alta data
ulterioara pe care o va stabili Banca. Banca va notifica prompt Imprumutatului
aceasta data ulterioara.
Sectiunea 2.04. Imprumutatul va plati Bancii un comision initial a carui
valoare este egala cu un procent (1,00%) din suma imprumutului, care poate face
obiectul unei reduceri dupa cum poate fi stabilit periodic de catre Banca.
Sectiunea 2.05. Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament la o
rata egala cu trei patrimi dintr-un procent (3/4 din 1,00%) pe an, aplicat
asupra sumei imprumutului netrase de la o perioada la alta.
Sectiunea 2.06. a) Imprumutatul va plati periodic dobanda aferenta sumei
imprumutului, trasa periodic din imprumut si nerambursata, la o rata egala,
pentru fiecare perioada de dobanda, cu rata de baza LIBOR plus marja totala
LIBOR.
b) In sensul acestei sectiuni:
(i) perioada de dobanda inseamna perioada initiala de la si incluzand data
semnarii acestui acord pana la, dar excluzand, prima data de plata a dobanzii
care are loc dupa aceea si, dupa perioada initiala, fiecare perioada de la si
incluzand data de plata a dobanzii pana la, dar excluzand, urmatoarea data de
plata a dobanzii;
(ii) data de plata a dobanzii inseamna orice data specificata in sectiunea
2.07 a acestui acord;
(iii) rata de baza LIBOR inseamna, pentru fiecare perioada de dobanda, rata
interbancara din Londra, oferita pentru depozitele la 6 luni in dolari,
valabila in prima zi a acelei perioade de dobanda (sau, in cazul perioadei de
dobanda initiale, valabila la data de plata a dobanzii care are loc sau care
preceda imediat prima zi a acelei perioade de dobanda), dupa cum a fost
determinata in mod rezonabil de Banca si exprimata ca un procentaj pe an;
(iv) marja totala LIBOR inseamna pentru fiecare perioada de dobanda: A)
trei patrimi dintr-un procent (3/4 din 1,00%); B) minus (sau plus) marja medie
ponderata, pentru acea perioada de dobanda, sub (sau peste) ratele oferite pe
piata interbancara londoneza ori alte rate de referinta pentru depozitele la 6
luni, pentru imprumuturile nerambursate ale Bancii sau pentru parti ale
acestora alocate de Banca pentru finantarea imprumuturilor denominate intr-o
singura moneda ori pentru parti ale acestora acordate de ea, care includ
imprumutul, asa cum a fost determinata in mod rezonabil de Banca si exprimata
ca un procentaj pe an.
c) Banca va notifica Imprumutatului rata de baza LIBOR si marja totala
LIBOR pentru fiecare perioada de dobanda, imediat dupa stabilirea acestora.
d) Ori de cate ori, ca urmare a schimbarilor in ceea ce priveste practicile
pietei care influenteaza stabilirea ratelor dobanzii la care se face referire
in aceasta sectiune 2.06, Banca stabileste ca este in interesul imprumutatilor
sai luati in totalitate si al Bancii sa aplice o baza pentru stabilirea ratelor
dobanzii aplicabile imprumutului, alta decat cea prevazuta in sectiunea
mentionata, Banca poate modifica baza de stabilire a ratelor dobanzii
aplicabile imprumutului dupa notificarea Imprumutatului cu privire la noua baza
cu cel putin 6 luni inainte. Noua baza va deveni efectiva la expirarea
perioadei notificate, daca Imprumutatul nu notifica Bancii, in timpul perioadei
mentionate, obiectiile lui, caz in care modificarile respective nu vor fi
aplicabile imprumutului.
Sectiunea 2.07. Dobanda si alte costuri vor fi platite semestrial cumulativ
la 15 februarie si la 15 august in fiecare an.
Sectiunea 2.08. Imprumutatul va restitui suma imprumutului in conformitate
cu graficul de rambursare prezentat in anexa nr. 3 la acest acord.
Art. 3
Executarea Proiectului
Sectiunea 3.01. a) Imprumutatul isi declara angajamentul fata de
obiectivele Proiectului si in acest scop Imprumutatul va realiza partile A si
C.1 ale Proiectului prin M.E.C. si partile B si C.2 ale Proiectului prin
A.Z.M., cu diligenta si eficienta necesare si in conformitate cu practicile financiare,
tehnice, de inginerie, de mediu si administrative corespunzatoare, si va
asigura cu promptitudine, dupa caz, fondurile, facilitatile, serviciile si alte
resurse necesare Proiectului.
b) Fara a se limita prevederile paragrafului a) al acestei sectiuni si cu
exceptia cazului in care Imprumutatul si Banca vor conveni altfel, Imprumutatul
va derula Proiectul in conformitate cu aranjamentele de implementare stabilite
in anexa nr. 5 la acest acord.
Sectiunea 3.02. a) Cu exceptia cazului in care Banca convine altfel,
achizitionarea bunurilor, lucrarilor si serviciilor de consultanta necesare
Proiectului (cu exceptia partilor B.1 a) si B.1 b) ale acestuia) si care vor fi
finantate din sumele imprumutului va fi guvernata de prevederile anexei nr. 4 la
acest acord, dupa cum respectivele prevederi pot fi detaliate in Planul de
achizitii.
b) Imprumutatul va actualiza Planul de achizitii in conformitate cu
instructiuni acceptabile pentru Banca si va transmite aceasta actualizare
Bancii spre aprobare, in cel mult 12 luni de la data Planului de achizitii
anterior.
Sectiunea 3.03. Pentru scopurile sectiunii 9.07 din Conditiile generale si
fara a se limita la acestea, Imprumutatul:
a) va intocmi, pe baza instructiunilor acceptabile pentru Banca, si va
transmite Bancii, in cel mult 6 luni de la data limita de tragere sau la o data
ulterioara ce poate fi convenita in acest scop intre Imprumutat si Banca, un
plan conceput sa asigure continuarea realizarii obiectivelor Proiectului; si
b) va permite Bancii o posibilitate rezonabila de a se consulta cu
Imprumutatul asupra planului respectiv.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01. a) Imprumutatul, actionand prin U.M.P. si U.M.P.-R.S.E., va
mentine un sistem de management financiar, incluzand inregistrari si conturi,
si va intocmi situatiile financiare, in concordanta cu standardele de
contabilitate acceptabile pentru Banca, aplicate consecvent, suficiente pentru
a reflecta operatiunile, resursele si cheltuielile aferente Proiectului; si
b) Imprumutatul, actionand prin U.M.P.:
(i) va asigura auditarea situatiilor financiare la care s-a facut referire
in paragraful a) al acestei sectiuni si inregistrarile si situatiile pentru
conturile speciale pentru fiecare an fiscal, in conformitate cu standardele de
audit acceptabile pentru Banca, aplicate in mod consecvent de catre auditori
independenti acceptabili Bancii;
(ii) va furniza Bancii, imediat ce dispune de ele, dar in orice caz nu mai
tarziu de 6 luni de la sfarsitul fiecarui an fiscal, A) copii certificate ale
situatiilor financiare auditate la care s-a facut referire in paragraful a) al
acestei sectiuni pentru anul respectiv (sau alta perioada agreata de Banca) si
B) un punct de vedere asupra acelor situatii, exprimat de auditorii mentionati,
avand sfera de cuprindere si detaliile pe care Banca le va fi solicitat in mod
rezonabil; si
(iii) va furniza Bancii orice alte informatii privind aceste inregistrari
si conturi si auditul acestor situatii financiare, precum si privind auditorii
mentionati, dupa cum poate cere periodic Banca in mod rezonabil.
c) Pentru toate cheltuielile pentru care au fost efectuate trageri din
contul imprumutului pe baza declaratiilor de cheltuieli, Imprumutatul, prin
U.M.P. si U.M.P.-R.S.E.:
(i) va tine sau va asigura tinerea, in conformitate cu paragraful a) al
acestei sectiuni, documentatiei si a conturilor separate care sa reflecte
astfel de cheltuieli;
(ii) va pastra, cel putin un an dupa ce Banca a primit raportul de audit
pentru anul fiscal in care a fost efectuata ultima tragere din contul de
imprumut, toate documentele (contracte, comenzi, facturi, note de plata,
chitante si alte documente) care evidentiaza astfel de cheltuieli;
(iii) va da posibilitatea reprezentantilor Bancii sa examineze astfel de
cheltuieli;
si
(iv) se va asigura ca acele inregistrari si conturi sunt incluse in auditul
anual la care s-a facut referire in paragraful b) al acestei sectiuni si ca
raportul acestui audit contine un punct de vedere separat al auditorilor
mentionati, conform caruia declaratiile de cheltuieli remise in timpul anului
fiscal, impreuna cu procedurile si controalele interne implicate in pregatirea
lor, pot sta la baza efectuarii tragerilor aferente.
Sectiunea 4.02. a) Imprumutatul, actionand prin U.M.P., va intocmi si va
furniza Bancii un raport de monitorizare financiara, satisfacator pentru Banca
in ceea ce priveste forma si continutul, care:
(i) stabileste sursele si utilizarea fondurilor pentru Proiect, atat
cumulativ, cat si pentru perioada acoperita de respectivul raport, prezentand
separat fondurile asigurate din imprumut, si explica diferentele dintre
utilizarea efectiva si cea planificata a acestor fonduri;
(ii) descrie stadiul fizic al implementarii Proiectului, atat cumulativ,
cat si pentru perioada acoperita de respectivul raport, si explica diferentele
dintre implementarea efectiva si cea planificata a Proiectului; si
(iii) stabileste stadiul achizitiilor in cadrul Proiectului la sfarsitul
perioadei acoperite de respectivul raport.
b) Primul R.M.F. va fi transmis Bancii in cel mult 45 de zile de la
sfarsitul primului trimestru dupa data intrarii in efectivitate si va acoperi
perioada de la efectuarea primei cheltuieli din cadrul Proiectului pana la
sfarsitul primului trimestru calendaristic; dupa aceea, fiecare R.M.F. va fi
trimis Bancii in cel mult 45 de zile de la sfarsitul fiecarui trimestru
calendaristic ulterior si va acoperi respectivul trimestru calendaristic.
Art. 5
Data intrarii in vigoare; terminare
Sectiunea 5.01. Data ce survine la 150 de zile de la data prezentului acord
este specificata prin prezentul acord, in sensul sectiunii 12.04 din Conditiile
generale.
Art. 6
Reprezentantul Imprumutatului; adrese
Sectiunea 6.01. Ministrul finantelor publice al Imprumutatului este
desemnat ca reprezentant al Imprumutatului in sensul sectiunii 11.03 din
Conditiile generale.
Sectiunea 6.02. Urmatoarele adrese sunt specificate in sensul sectiunii
11.01 din Conditiile generale:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor Publice
Strada Apolodor nr. 17
Bucuresti, Romania
Telex: Fax:
11239 4021 312 6792
Pentru Banca:
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
1818 H Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Adresa telegrafica: Telex: Fax:
INTBAFRAD 248423 (MCI) sau (202)477-6391
Washington, D.C. 64145 (MCI)
Drept urmare, partile la prezentul acord, actionand prin reprezentantii lor
legal autorizati, au dispus ca acest acord sa fie semnat in numele lor la
Bucuresti, Romania, in ziua si anul mentionate la inceput.
Pentru Romania,
Ionel Popescu,
ministrul finantelor publice,
reprezentant autorizat
Pentru Banca Internationala pentru Reconstructie
si Dezvoltare,
Anand K. Seth,
director,
reprezentant autorizat
ANEXA 1
TRAGEREA
sumelor din imprumut
1. Tabelul de mai jos stabileste categoriile de pozitii care vor fi finantate
din sumele imprumutului, alocarea acestora pe fiecare categorie si procentul
cheltuielilor pentru pozitiile care vor fi astfel finantate din fiecare
categorie:
________________________________________________________________________________
Categoria Suma alocata Procentul din cheltuieli ce va
din imprumut fi finantat
(exprimata
in dolari
S.U.A.)
________________________________________________________________________________
(1) Bunuri 100% din cheltuieli externe,
a) in cadrul partilor A si 48.000 100% din cheltuieli locale (costuri
C.1 ale Proiectului franco-uzina) si 80% din cheltuieli
b) in cadrul partilor B si 908.000 locale pentru alte articole
C.2 ale Proiectului achizitionate pe plan local
________________________________________________________________________________
(2) Servicii de consultanta, 85% din cheltuieli externe si 75%
inclusiv audit 2.685.000 din cheltuieli locale
a) in cadrul partilor A si 9.564.450
C.1 ale Proiectului
b) in cadrul partilor B si
C.2 ale Proiectului
________________________________________________________________________________
(3) Pregatire 100% din cheltuieli externe si 75%
a) in cadrul partilor A si 112.500 din cheltuieli locale
C.1 ale Proiectului
b) in cadrul partilor B si 380.300
C.2 ale Proiectului
________________________________________________________________________________
(4) Lucrari 80%
a) in cadrul partii A a 55.280.000
Proiectului
b) in cadrul partii 12.000.000
B.2 b) a Proiectului
________________________________________________________________________________
(5) Plati de stimulente 8.000.000 80%
financiare in cadrul partii
B.1 a) a Proiectului
________________________________________________________________________________
(6) Microcredite in cadrul 11.000.000 100%
partii B.1 b) a Proiectului
________________________________________________________________________________
(7) Granturi S.D.S.C.M. in 12.600.000 84%
cadrul partii B.2 a) a
Proiectului
________________________________________________________________________________
(8) Granturi S.G.M. in 2.630.250 84%
cadrul partii B.2 c) a
Proiectului
________________________________________________________________________________
(9) Costuri operationale 50%
aditionale
a) in cadrul partii C.1 a 850.000
Proiectului
b) in cadrul partii C.2 a 1.776.000
Proiectului
________________________________________________________________________________
(10) Nealocate 2.165.500
________________________________________________________________________________
TOTAL: 120.000.000
________________________________________________________________________________
2. In sensul acestei anexe:
a) termenul cheltuieli externe inseamna cheltuieli in moneda oricarei alte
tari decat cea a Imprumutatului pentru bunuri sau servicii furnizate de pe
teritoriul oricarei alte tari decat cea a Imprumutatului;
b) termenul cheltuieli locale inseamna cheltuieli in moneda Imprumutatului
sau pentru bunuri ori servicii furnizate de pe teritoriul Imprumutatului;
c) termenul costuri operationale aditionale inseamna: (i) cheltuieli
efectuate de U.M.P., U.M.P.-R.S.E. si F.R.D.S. pentru implementarea
Proiectului, incluzand salarii ale personalului (altul decat functionarii
publici) U.M.P., U.M.P.- R.S.E. si F.R.D.S., consumabile si echipamente de
birou, costuri de exploatare, de intretinere si de asigurare a vehiculelor si
echipamentului de birou; comunicatii (incluzand telefon si Internet), chirie,
renovare si reabilitare birouri; cheltuieli de deplasare in tara, incluzand
diurna si cazarea; alte servicii de functionare (anuntarea publica a
documentelor de licitatie, traducere); si (ii) cheltuielile efectuate de A.Z.M.
in cadrul partilor B.3 c) si C.2 ale Proiectului pentru implementarea acestuia,
incluzand cheltuieli de exploatare a vehiculelor, comunicatii (incluzand
telefon si Internet) si costuri de deplasare in tara (incluzand diurna si
cazare); si (iii) indemnizatii pentru Consiliul director al F.R.D.S. si
utilitati F.R.D.S.; si
d) termenul plati de stimulente financiare inseamna platile efectuate de
A.Z.M. catre angajatorii care participa la S.S.A.P. in cadrul partii B.1 a) a
Proiectului, pentru activitatile eligibile de creare a unor locuri de munca, in
conformitate cu Manualul de operare al S.S.A.P.
3. Fara a contraveni prevederilor paragrafului 1 de mai sus, nici o tragere
nu va fi efectuata pentru:
a) platile efectuate pentru cheltuielile anterioare datei acestui acord;
b) orice cheltuieli in cadrul oricarei categorii din tabelul de la
paragraful 1 de mai sus, daca Banca nu a primit plata integrala a comisionului
initial la care s-a facut referire in sectiunea 2.04 a acestui acord;
c) platile efectuate pentru microcreditele in cadrul categoriei (6) din
tabelul de la paragraful 1 de mai sus, pana cand: (i) Ordonanta nr. 40/2000 nu
a fost amendata satisfacator pentru Banca; (ii) nu au fost agreate de catre
Imprumutat si adoptate de catre A.Z.M. modificarile Manualului de operare
pentru microcredite, intr-o maniera satisfacatoare pentru Banca; si (iii) nu a
fost incheiat un contract de management pentru microfinantare intre fiecare institutie
de microfinantare selectata si A.Z.M.;
d) cheltuieli in cadrul contractelor de lucrari de la categoria (4) b) din
tabelul de la paragraful 1 de mai sus, pana cand: Manualul de operare pentru
infrastructura municipala nu a fost aprobat de Imprumutat si de Banca si
adoptat de A.Z.M.; si
e) platile efectuate pentru granturile S.G.M. in cadrul categoriei (8) din
tabelul de la paragraful 1 de mai sus, pana cand: Manualul de operare pentru
Schema de granturi mici nu a fost aprobat de Imprumutat si de Banca si adoptat
de A.Z.M.
4. Banca poate solicita ca tragerile din contul imprumutului sa fie
efectuate pe baza declaratiilor de cheltuieli pentru: a) cheltuieli de
pregatire; b) cheltuieli in cadrul contractelor de bunuri care costa mai putin
de 100.000 dolari S.U.A. echivalent fiecare; c) cheltuieli in cadrul
contractelor de lucrari care costa mai putin de 200.000 dolari S.U.A.
echivalent fiecare; d) cheltuieli in cadrul contractelor de servicii ale
consultantilor individuali, care costa mai putin de 50.000 dolari S.U.A.
echivalent pe contract; e) cheltuieli in cadrul contractelor de servicii ale
firmelor de consultanta in cadrul contractelor care costa mai putin de 100.000
dolari S.U.A. echivalent pe contract; f) plati pentru costuri operationale
aditionale; si g) plati de stimulente in cadrul categoriei (5) din tabelul de
la paragraful 1 de mai sus; h) microcredite in cadrul categoriei (6) din
tabelul de la paragraful 1 de mai sus; i) granturi S.D.S.C.M. in cadrul
categoriei (7) din tabelul de la paragraful 1 de mai sus; j) granturi S.G.M. in
cadrul categoriei (8) din tabelul de la paragraful 1 de mai sus, toate in
termenii si in conditiile pe care Banca le va preciza prin nota Imprumutatului.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiectivul Proiectului este de a intari capacitatea Guvernului de a realiza
reforma sectorului minier prin: (i) crearea capacitatii M.E.C. de a inchide
intreprinderile miniere nerentabile prin sprijinirea inchiderii minelor
complexe si a facilitatilor auxiliare intr-o maniera sustenabila din punct de
vedere al mediului; si (ii) asigurarea de sprijin pentru A.Z.M., F.R.D.S.,
comunitatile miniere si autoritatile publice locale pentru regenerarea
socioeconomica a regiunilor miniere.
Proiectul consta in urmatoarele parti, fiind supus modificarilor pe care
Imprumutatul si Banca le pot conveni periodic pentru a realiza aceste
obiective:
Partea A. Inchiderea minelor si refacerea mediului
1. Inchiderea minelor
Asigurarea de sprijin catre G.C.I.M. pentru: a) inchiderea si refacerea
mediului pentru minele si facilitatile auxiliare din aproximativ 20 de
exploatari identificate, precum si din alte exploatari care vor fi
identificate; si b) monitorizare si intretinere postinchidere a exploatarilor
miniere inchise.
2. Sprijin pentru mediu
Asigurarea de sprijin catre M.E.C. (constand in servicii de consultanta si
pregatire) pentru imbunatatirea performantelor din domeniul mediului in
sectorul minier, inclusiv: a) intocmirea: unui manual pentru implementarea unui
sistem de management al mediului; a unui manual pentru proceduri de protectie a
mediului in sectorul minier; si a ghidurilor pentru monitorizarea integrata a
impactului asupra mediului, generat de activitatile miniere; si b) implementarea
unui proiect-pilot de monitorizare a mediului in exploatarile miniere Calimani
si Baia de Aries.
Partea B. Regenerarea socioeconomica
Asigurarea de sprijinul catre A.Z.M., U.M.P.-R.S.E. si F.R.D.S. pentru
implementarea masurilor de atenuare a impactului social nefavorabil al
inchiderii minelor si de revitalizare a activitatilor economice in regiunile
miniere, incluzand:
1. Sprijin pentru activitatile de creare a locurilor de munca in regiunile
miniere, cuprinzand:
a) Schema stimulentelor pentru angajare si pregatire (S.S.A.P.). Asigurarea
prin A.Z.M. a stimulentelor pentru angajare si pregatire catre angajatorii
eligibili din zonele miniere pentru a angaja noi lucratori;
b) Schema de microcredite. Stabilirea si operarea de catre A.Z.M. a unei
scheme de microcredite constand in asigurarea de microcredite pentru
beneficiarii eligibili din regiunile miniere prin institutiile de
microfinantare;
c) centre de afaceri. Finantarea contractelor de management pentru
administrarea celor 10 centre existente si asigurarea serviciilor de sprijinire
a initiativelor catre comunitatile miniere si antreprenorilor in planificarea
si demararea afacerilor.
2. Sprijinirea A.Z.M. si F.R.D.S. pentru crearea capacitatii institutionale
la nivelul comunitatii si pentru activitatile de dezvoltare locala din
regiunile miniere prin:
a) Schema de dezvoltare sociala a comunitatilor miniere (S.D.S.C.M.).
Asigurarea de granturi grupurilor comunitare eligibile din regiunile miniere
prin intermediul F.R.D.S. pentru subproiecte eligibile de infrastructura,
activitati generatoare de venituri si servicii sociale la nivel de comunitate,
precum si asigurarea de asistenta tehnica si pregatire pentru crearea
capacitatii institutionale la nivelul comunitatii;
b) infrastructura municipala. Asigurarea sprijinului prin A.Z.M. pentru
autoritatile publice locale din regiunile miniere, pe baza de grant, pentru
finantarea asistentei tehnice si a lucrarilor in vederea modernizarii
infrastructurii municipale identificate printr-un proces de consultare a
comunitatii si de planificare a dezvoltarii locale in localitatile miniere;
c) Schema de granturi mici (S.G.M.). Asigurarea prin A.Z.M. a unor granturi
mici primitorilor eligibili pentru microproiecte eligibile care sa
imbunatateasca conditiile de viata, in special pentru grupurile dezavantajate
din regiunile miniere (cum ar fi: femei, tineri, copii si batrani), si sa
conduca la cresterea capitalului social in randul comunitatilor miniere;
d) crearea capacitatii institutionale la nivelul comunitatilor. Asigurarea
de asistenta tehnica si de pregatire pentru facilitarea procesului de
mobilizare comunitara si de dialog intre factorii locali pentru a planifica
strategia, pentru a identifica si a selecta subproiecte prioritare de
infrastructura si servicii sociale si microproiecte care vor fi finantate in
cadrul partii B.2 b) si c) a Proiectului.
3. Intarirea capacitatii institutionale a A.Z.M., U.M.P.-R.S.E. si F.R.D.S.
pentru implementarea Proiectului prin:
a) monitorizarea si evaluarea impactului social. Sprijinirea A.Z.M. in
efectuarea unei evaluari a impactului si a altor evaluari in cadrul partii B a
Proiectului;
b) informarea publicului. Asigurarea de servicii de consultanta si de
materiale de informare a publicului pentru a sprijini A.Z.M. in mentinerea
comunicarii operative cu comunitatile locale din regiunile miniere;
c) dezvoltare institutionala si pregatire. Sprijinirea crearii capacitatii
A.Z.M., U.M.P.-R.S.E. si F.R.D.S.; servicii tehnice si echipament pentru
dezvoltarea sistemului informatic de management al A.Z.M. si alte bunuri,
inclusiv vehicule.
Partea C. Sprijin institutional
1. Sprijinirea U.M.P. pentru implementarea partii A a Proiectului, constand
in servicii de consultanta si de pregatire, audit, bunuri si costuri
operationale aditionale.
2. Sprijinirea A.Z.M., U.M.P.-R.S.E. si F.R.D.S. pentru implementarea
partii B a Proiectului, constand in costuri operationale aditionale.
Proiectul se asteapta a fi finalizat pana la data de 30 noiembrie 2009.
ANEXA 3
GRAFICUL DE RAMBURSARE
______________________________________________________________________________
Data scadenta Ratele de capital
(exprimate in
dolari S.U.A.)
______________________________________________________________________________
La fiecare data de 15 februarie si 15 august, incepand cu 5.000.000
15 august 2010 pana la 15 februarie 2022
______________________________________________________________________________
ANEXA 4
ACHIZITII
SECTIUNEA I
Generalitati
A. Toate bunurile, lucrarile si serviciile (altele decat serviciile de
consultanta) vor fi achizitionate in conformitate cu prevederile sectiunii I
din "Liniile directoare pentru achizitii in cadrul imprumuturilor B.I.R.D.
si creditelor A.I.D." din luna mai 2004 (Liniile directoare pentru
achizitii) si cu prevederile acestei anexe.
B. Toate serviciile de consultanta vor fi achizitionate in conformitate cu
sectiunile I si IV din "Liniile directoare: Selectarea si angajarea
consultantilor de catre imprumutatii Bancii Mondiale" din luna mai 2004
(Liniile directoare pentru servicii de consultanta) si cu prevederile acestei
anexe.
C. Denumirile utilizate mai jos in aceasta anexa pentru a descrie metodele
specifice de achizitie sau metodele prin care Banca verifica anumite contracte
au semnificatia atribuita acestora in Liniile directoare pentru achizitii sau
in Liniile directoare pentru servicii de consultanta, dupa caz.
SECTIUNEA II
Metode specifice de achizitie a bunurilor, lucrarilor si serviciilor
(altele decat serviciile de consultanta)
A. Licitatia competitiva internationala. Cu exceptia cazurilor in care se
prevede altfel in partea B a acestei sectiuni, contractele vor fi adjudecate in
baza licitatiei competitive internationale. Prevederile paragrafelor 2.55 si
2.56 din Liniile directoare pentru achizitii, care prevad preferinta pentru
producatorii nationali in evaluarea ofertelor, se vor aplica in cazul bunurilor
fabricate pe teritoriul Imprumutatului.
B. Alte proceduri de achizitie:
1. licitatia competitiva nationala. Bunurile ce se estimeaza ca vor costa
mai putin de 250.000 dolari S.U.A. echivalent pe contract si lucrarile estimate
ca vor costa mai putin de 3.000.000 dolari S.U.A. echivalent pe contract pot fi
achizitionate prin contracte adjudecate pe baza procedurii de licitatie
competitiva nationala, conform paragrafelor 3.3 si 3.4 din Liniile directoare
pentru achizitii;
2. cumparare. Bunurile si lucrarile ce se estimeaza ca vor costa mai putin
de 100.000 dolari S.U.A. echivalent pe contract pot fi achizitionate prin
contracte adjudecate pe baza procedurilor de cumparare.
SECTIUNEA III
Metode specifice de achizitie a serviciilor de consultanta
A. Selectare pe baza costului si a calitatii. Cu exceptia cazurilor in care
se prevede altfel in partea B a acestei sectiuni, serviciile de consultanta vor
fi achizitionate prin contracte adjudecate prin selectarea pe baza costului si
a calitatii. In sensul paragrafului 2.7 din Liniile directoare pentru servicii
de consultanta, lista scurta a consultantilor pentru servicii ce se estimeaza
ca vor costa mai putin de 200.000 dolari S.U.A. echivalent pe contract poate
cuprinde in totalitate consultanti locali.
B. Alte proceduri:
1. selectarea pe baza calitatii. Serviciile pentru activitati in legatura
cu care Banca agreeaza ca indeplinesc conditiile stabilite in cadrul
paragrafului 3.2 din Liniile directoare pentru servicii de consultanta pot fi
achizitionate prin contracte adjudecate prin selectia pe baza calitatii, in
conformitate cu prevederile paragrafelor 3.1 - 3.4 din Liniile directoare
pentru servicii de consultanta;
2. selectarea pe baza unui buget fix. Serviciile pentru activitati in
legatura cu care Banca agreeaza ca indeplinesc conditiile paragrafului 3.5 din
Liniile directoare pentru servicii de consultanta pot fi achizitionate prin
contracte adjudecate in baza unui buget fix, in conformitate cu prevederile
paragrafelor 3.1 si 3.5 din Liniile directoare pentru servicii de consultanta;
3. selectarea pe baza celui mai mic cost. Serviciile pentru activitati in
legatura cu care Banca agreeaza ca indeplinesc conditiile paragrafului 3.6 din
Liniile directoare pentru servicii de consultanta pot fi achizitionate prin
contracte adjudecate prin selectarea pe baza celui mai mic cost, in
conformitate cu prevederile paragrafelor 3.1 si 3.6 din Liniile directoare
pentru servicii de consultanta;
4. selectarea pe baza calificarii consultantilor. Servicii ce se estimeaza
ca vor costa mai putin de 200.000 dolari S.U.A. echivalent pe contract pot fi
achizitionate prin contracte adjudecate in conformitate cu prevederile
paragrafelor 3.1, 3.7 si 3.8 din Liniile directoare pentru servicii de
consultanta;
5. selectarea dintr-o singura sursa. Serviciile pentru activitati in
legatura cu care Banca agreeaza ca indeplinesc conditiile paragrafului 3.10 din
Liniile directoare pentru servicii de consultanta, pentru selectarea dintr-o
singura sursa, pot fi achizitionate, cu acordul prealabil al Bancii, in
conformitate cu prevederile paragrafelor 3.9 - 3.13 din Liniile directoare
pentru servicii de consultanta;
6. consultanti individuali. Serviciile pentru activitati in legatura cu
care Banca agreeaza ca indeplinesc conditiile stabilite in prima propozitie a
paragrafului 5.1 din Liniile directoare pentru servicii de consultanta pot fi
achizitionate prin contracte adjudecate consultantilor individuali, in
conformitate cu prevederile paragrafelor 5.2 - 5.3 din Liniile directoare
pentru servicii de consultanta. In cazurile descrise in paragraful 5.4 din
Liniile directoare pentru servicii de consultanta, aceste contracte pot fi
adjudecate consultantilor pe baza de sursa unica, sub rezerva unei analize
prealabile a Bancii, dupa cum poate fi indicat in Planul de achizitii;
7. achizitia de lucrari, bunuri si servicii in cadrul partii B.2 a) a
Proiectului. Lucrarile, bunurile si serviciile pentru subproiectele din cadrul
partii B.2 a) a Proiectului vor fi achizitionate in conformitate cu paragraful
3.17 din Liniile directoare si cu procedurile stabilite in Manualul de operare
pentru S.D.S.C.M.;
8. achizitia de lucrari, bunuri si servicii in cadrul partii B.2 c) a
Proiectului. Lucrarile, bunurile si serviciile pentru subproiectele din cadrul
partii B.2 c) a Proiectului vor fi achizitionate in conformitate cu paragraful
3.17 din Liniile directoare si cu procedurile stabilite in Manualul de operare
pentru S.G.M.
SECTIUNEA IV
Analiza Bancii privind deciziile de achizitie
Planul de achizitii va stabili acele contracte care vor fi supuse analizei
prealabile a Bancii. Daca Planul de achizitii prevede analiza prealabila pentru
contractele de angajare a consultantilor individuali, documentul de
fundamentare pentru aceste contracte, la care se face referire in paragraful 5 al
anexei 1 la Liniile directoare pentru servicii de consultanta, va fi supus
analizei prealabile a Bancii. Toate celelalte contracte vor face obiectul
analizei ulterioare a Bancii.
ANEXA 5
PROGRAMUL DE IMPLEMENTARE
A. Responsabilitati in implementarea si supravegherea Proiectului
1. Imprumutatul, prin M.E.C., va fi responsabil pentru implementarea
generala a Proiectului si:
a) va mentine U.M.P., pana la finalizarea Proiectului, cu personal, resurse
si termeni de referinta satisfacatori pentru Banca, si aceasta va fi
responsabila de implementarea partilor A si C.1 ale Proiectului si de
consolidarea tuturor conturilor Proiectului;
b) va mentine U.M.P.-R.S.E. in cadrul A.Z.M., pana la finalizarea
Proiectului, cu personal, resurse si termeni de referinta satisfacatori pentru
Banca, si aceasta va fi responsabila de implementarea partilor B si C.2 ale
Proiectului;
c) va mentine un comitet de coordonare a Proiectului cu o structura si
termeni de referinta satisfacatori pentru Banca, care va fi responsabil cu
supravegherea si cu politicile de implementare a Proiectului;
d) va determina A.Z.M. si U.M.P.-R.S.E. sa coopereze cu F.R.D.S. in
implementarea partii B.2 a) a Proiectului.
2. Imprumutatul, prin M.E.C.:
a) va mentine politicile si procedurile adecvate care sa ii dea
posibilitatea sa monitorizeze si sa evalueze permanent, in conformitate cu
indicatorii acceptabili pentru Banca, derularea Proiectului si atingerea
obiectivelor acestuia;
b) va intocmi, conform termenilor de referinta satisfacatori pentru Banca,
si va transmite Bancii, la sau in jurul datei de 31 iulie 2007, un raport care
sa integreze rezultatele monitorizarii si evaluarii activitatilor efectuate in
conformitate cu paragraful a) al acestei sectiuni, a progresului inregistrat in
realizarea Proiectului pe parcursul perioadei precedente datei respectivului
raport si sa stabileasca masurile recomandate pentru a asigura derularea
eficienta a Proiectului si indeplinirea obiectivelor acestuia pe parcursul
perioadei ce urmeaza acestei date; si
c) va analiza impreuna cu Banca, pana la data de 30 septembrie 2007 sau la
o alta data ulterioara, daca Banca va solicita o astfel de data, raportul la
care se face referire in paragraful b) al acestei sectiuni si apoi va lua toate
masurile necesare pentru asigurarea finalizarii eficiente a Proiectului si
indeplinirea obiectivelor acestuia, pe baza concluziilor si recomandarilor
raportului respectiv si a punctului de vedere al Bancii in aceasta problema.
3. Imprumutatul, prin M.E.C., va lua masurile impuse prin planurile de
management al mediului, la timp si in conformitate cu: a) standardele de mediu
satisfacatoare pentru Banca; si b) toate legile aplicabile si reglementarile
Imprumutatului legate de sanatate, siguranta si protectia mediului.
4. In ceea ce priveste minele propuse a fi incluse in Proiect,
Imprumutatul, prin M.E.C., se va asigura ca toate masurile necesare, conform
cadrului privind mediul pentru minele neidentificate, sunt intreprinse si va
intocmi si transmite Bancii planurile relevante de management al mediului
pentru minele neidentificate, in care sunt descrise masurile specifice privind
protectia mediului, monitorizarea si masurile institutionale pentru minele si
facilitatile auxiliare identificate astfel, care sa fie satisfacatoare pentru
Banca.
5. Imprumutatul, prin M.E.C., va intreprinde actiuni, pana la data de 30
martie 2005, pentru a imbunatati managementul iazurilor de decantare la
exploatarile miniere identificate si va intocmi si va transmite Bancii, pana la
data de 30 iunie 2005, un raport care sa descrie rezultatele acestor actiuni
intreprinse.
6. Imprumutatul, prin M.E.C., va intocmi si va transmite Bancii, pana la
data de 31 decembrie 2005, un raport privind progresul inregistrat de G.C.I.M.
in imbunatatirea procedurilor de inchidere a minelor pentru minele nefinantate
din Proiect, incluzand aplicarea procedurilor utilizate de G.C.I.M. la
inchiderea minelor finantate in cadrul Proiectului.
7. Imprumutatul, prin M.E.C., va intocmi si va discuta cu Banca, pana la
data de 31 octombrie in fiecare an, stadiul implementarii Strategiei sectorului
minier pentru anii 2005 - 2009.
8. Imprumutatul, prin M.E.C., va stabili un sistem de monitorizare a
subventiilor si va intocmi si va discuta cu Banca, la data de 31 octombrie in
fiecare an, un raport privind nivelul sprijinului bugetar asigurat companiilor
miniere, inclusiv transferuri care sa acopere: a) pierderi din exploatare; b)
alocatii de capital; c) investitii; d) subventii sociale (alocatii sociale si
plati compensatorii); precum si e) subventii mascate prin neplata taxelor si a
noilor obligatii catre utilitati si furnizori.
9. Imprumutatul, prin M.E.C., va lua masuri, pana la data de 30 iunie 2005,
pentru intarirea institutionala a A.Z.M., inclusiv reorganizarea managementului
si numirea personalului de conducere cu termeni de referinta, calificare si
experienta satisfacatoare pentru Banca.
B. Implementarea programului S.D.S.C.M. in cadrul partii B.2 a) a
Proiectului
1. Imprumutatul va determina A.Z.M. sa implementeze programul S.D.S.C.M.
prin F.R.D.S., in conformitate cu Manualul de operare pentru S.D.S.C.M., asa
cum a fost adoptat de F.R.D.S. si aprobat de Imprumutat si de Banca, in care se
stabilesc criteriile si procedurile pentru selectarea primitorilor si
subproiectelor pentru S.D.S.C.M. si se definesc termenii si procedurile
aplicabile asistentei acordate de F.R.D.S. prin Proiect, inclusiv un acord de
grant standard, la care se face referire in paragraful 2 al acestei parti B;
acest manual poate fi amendat periodic, cu acceptul Imprumutatului si al
Bancii. F.R.D.S. va mentine Manualul de operare pentru S.D.S.C.M. cel putin
pana la finalizarea Proiectului si nu va revoca, anula sau modifica substantial
Manualul de operare pentru S.D.S.C.M. fara acceptul Imprumutatului si al
Bancii.
2. Imprumutatul va determina A.Z.M., prin F.R.D.S., sa se asigure ca acea
comunitate miniera care este un primitor al unui grant S.D.S.C.M. va realiza
respectivul subproiect S.D.S.C.M. in conformitate cu acordul, calendarul si
bugetul aprobat.
C. Implementarea Schemei stimulentelor pentru angajare si pregatire din
cadrul partii B.1 a) a Proiectului
1. Imprumutatul va determina A.Z.M. sa implementeze Schema stimulentelor
pentru angajare si pregatire, in conformitate cu Manualul de operare pentru
S.S.A.P.
2. A.Z.M. va mentine Manualul de operare pentru S.S.A.P. cel putin pana la
finalizarea Proiectului si nu va revoca, anula sau modifica substantial Manualul
de operare pentru S.S.A.P. fara acceptul Imprumutatului si al Bancii.
D. Implementarea Schemei de microcredite din cadrul partii B.1 b) a
Proiectului
1. Imprumutatul va determina A.Z.M. sa introduca, intr-o maniera
satisfacatoare pentru Banca, amendamentele corespunzatoare la Manualul de
operare pentru microcredite, dupa adoptarea amendarii Ordonantei nr. 40/2000.
Dupa aceea, A.Z.M. va mentine acest manual pana la finalizarea Proiectului sau
pana la data de finalizare a contractelor de microcredite, oricare dintre
acestea este mai tarzie, si nu va revoca, anula sau modifica substantial
Manualul de operare pentru microcredite fara acceptul Imprumutatului si al
Bancii.
2. Imprumutatul va determina A.Z.M. sa implementeze Schema de microcredite
in conformitate cu Manualul de operare pentru microcredite.
E. Implementarea subcomponentei pentru infrastructura municipala in cadrul
partii B.2 b) a Proiectului
1. Imprumutatul, prin A.Z.M., se va asigura ca partea B.2 b) a Proiectului
va fi implementata in conformitate cu Manualul de operare pentru infrastructura
municipala, care va include un capitol privind evaluarea si managementul
mediului, satisfacator pentru Banca.
2. A.Z.M. va mentine Manualul de operare pentru infrastructura municipala
cel putin pana la finalizarea Proiectului si nu va revoca, anula sau modifica
substantial manualul fara acceptul Imprumutatului si al Bancii.
3. Imprumutatul, prin A.Z.M., se va asigura ca propunerile de subproiecte
din cadrul partii B.2 b) a Proiectului vor fi solicitate si evaluate in
conformitate cu principiile si cu procedurile stabilite in Manualul de operare
pentru infrastructura municipala.
4. Sprijinul pentru infrastructura municipala va fi aprobat numai pentru
infrastructura care: (i) este in proprietatea autoritatilor publice locale;
(ii) este conforma procedurilor stabilite in cadrul legal privind mediul pentru
infrastructura municipala si cadrul legal privind exproprierea/retrocedarea
terenurilor; si (iii) a fost identificata printr-un proces de planificare la
nivelul comunitatii.
5. Contractele propuse pentru adjudecare pentru subproiectele aprobate de
infrastructura municipala vor fi transmise Bancii pentru analiza prealabila si
aprobare.
F. Implementarea Schemei de granturi mici din cadrul partii B.2 c) a
Proiectului
1. Imprumutatul va determina A.Z.M. sa implementeze S.G.M. in conformitate
cu Manualul pentru S.G.M. A.Z.M. va mentine Manualul pentru S.G.M. cel putin
pana la finalizarea Proiectului si nu va revoca, anula sau modifica substantial
Manualul de operare pentru S.G.M. fara acordul Imprumutatului si al Bancii.
2. Imprumutatul, prin A.Z.M., se va asigura ca:
a) propunerile de granturi S.G.M. din Schema de granturi mici din cadrul
partii B.2 c) a Proiectului vor fi solicitate si evaluate in conformitate cu
principiile si procedurile stabilite in Manualul de operare pentru S.G.M.;
b) primele 3 contracte pentru adjudecarea de granturi S.G.M. (cate unul
pentru bunuri, lucrari si servicii) din fiecare dintre cele 6 regiuni miniere
vor fi transmise Bancii pentru analiza si aprobare; si
c) adjudecarea granturilor S.G.M. va fi efectuata de A.Z.M. in conformitate
cu forma standard a acordului inclusa in Manualul de operare pentru S.G.M., in
care: (i) propunerea de derulare a subproiectului pentru care este acordat
grantul S.G.M. este descrisa adecvat; (ii) primitorului unui grant S.G.M. i se
va cere sa deruleze o astfel de propunere, dupa cum a descris-o si in limitele
bugetare stabilite in contract, si sa achizitioneze lucrarile, bunurile si
serviciile necesare derularii propunerii, in conformitate cu procedurile
stabilite sau la care se face referire in acord; si (iii) A.Z.M. va fi
imputernicita, in cazul in care primitorul nu-si va indeplini obligatiile asumate
in cadrul acordului, sa inceteze acest acord, sa inceteze virarea sumelor din
grantul acordat prin acest acord si sa solicite alte masuri reparatorii
corespunzatoare, conform legii.
ANEXA 6
CONTURI SPECIALE
1. In sensul acestei anexe:
a) termenul categorii eligibile inseamna categoriile (1) a), (2) a), (3)
a), (4) a) si (9) a) precizate in tabelul din paragraful 1 al anexei nr. 1 la
acest acord, cu privire la contul special A; si categoriile (1) b), (2) b), (3)
b), (4) b), (5), (6), (7), (8) si (9) b) precizate in respectivul tabel,
referitor la contul special B;
b) termenul cheltuieli eligibile inseamna cheltuielile aferente referitoare
la costurile rezonabile ale lucrarilor, bunurilor si serviciilor necesare
Proiectului si care vor fi finantate din sumele imprumutului alocate periodic
pentru categoriile eligibile in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la
acest acord; si
c) termenul alocatie autorizata inseamna o suma care va fi trasa din contul
de imprumut si depusa in respectivele conturi speciale conform paragrafului 3
a) al acestei anexe, care va fi de 2.000.000 dolari S.U.A. in ceea ce priveste
contul special A utilizat de U.M.P. si de 2.000.000 dolari S.U.A. in ceea ce
priveste contul special B utilizat de U.M.P.-R.S.E.
2. Platile din contul special respectiv vor fi efectuate exclusiv pentru
cheltuieli eligibile, in conformitate cu prevederile acestei anexe, inclusiv
platile in moneda locala efectuate direct catre furnizori si contractori, prin
conturi de transfer corespondente deschise la banci comerciale, in conformitate
cu reguli si proceduri acceptabile Bancii.
3. Dupa ce Banca a primit dovezi satisfacatoare pentru ea ca respectivele
conturi speciale au fost deschise in mod corespunzator, tragerile din alocatia
autorizata si tragerile ulterioare pentru realimentarea respectivului cont
special vor fi efectuate dupa cum urmeaza:
a) Pentru tragerile alocatiei autorizate, Imprumutatul, prin U.M.P. si
U.M.P.-R.S.E., va transmite Bancii o cerere sau cereri pentru depunerea in
contul special respectiv a unei sume ori a unor sume care nu vor depasi suma
totala a alocatiei autorizate. Pe baza acestei cereri sau a acestor cereri,
Banca, in numele Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depune
in contul special respectiv acea suma sau acele sume pe care Imprumutatul, prin
U.M.P. si U.M.P.-R.S.E., le va fi cerut.
b) (i) Pentru realimentarea conturilor speciale respective Imprumutatul,
prin U.M.P. si U.M.P.-R.S.E., va transmite Bancii cereri de depuneri in contul
special respectiv, la intervalele pe care le va specifica Banca.
(ii) Anterior sau in acelasi timp cu fiecare dintre aceste cereri,
Imprumutatul, prin U.M.P. si U.M.P.-R.S.E., va inainta Bancii documentele si
alte evidente solicitate in conformitate cu paragraful 4 al acestei anexe,
pentru plata sau platile in legatura cu care este solicitata realimentarea. Pe
baza fiecarei astfel de cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va trage din
contul imprumutului si va depune in contul special respectiv acea suma pe care
Imprumutatul o va fi cerut si va fi fost dovedita prin documentele mentionate
si alte evidente ca a fost platita din contul special respectiv pentru
cheltuieli eligibile. Toate aceste depuneri vor fi trase de Banca din contul
imprumutului in cadrul respectivelor categorii eligibile si in respectivele
sume echivalente, dupa cum au fost justificate prin respectivele documente si
alte evidente.
4. Pentru fiecare plata efectuata de Imprumutat, prin U.M.P. si U.M.P.-R.S.E.,
din contul special respectiv, Imprumutatul, prin U.M.P. si U.M.P.-R.S.E., va
transmite Bancii, la momentul in care Banca va solicita in mod rezonabil acest
lucru, acele documente si evidente care demonstreaza ca acea plata a fost
efectuata exclusiv pentru cheltuieli eligibile.
5. Fara a contraveni prevederilor paragrafului 3 al acestei anexe, Bancii
nu i se va solicita sa faca alte depuneri in contul special:
a) daca, la orice moment, Banca va fi stabilit ca toate tragerile
ulterioare vor trebui efectuate de catre Imprumutat prin U.M.P. si/sau
U.M.P.-R.S.E., direct din contul imprumutului, in conformitate cu prevederile
art. V din Conditiile generale si ale paragrafului a) al sectiunii 2.02 a
acestui acord;
b) daca Imprumutatul, prin U.M.P., nu isi va fi respectat obligatia de a
transmite Bancii, in cadrul perioadei de timp precizate in sectiunea 4.01 b)
(ii) a acestui acord, vreunul dintre rapoartele de audit impuse a fi transmise
Bancii in conformitate cu sectiunea mentionata, referitoare la auditul
inregistrarilor si conturilor pentru conturile speciale;
c) daca, la orice moment, Banca va fi notificat Imprumutatului intentiile
sale de a suspenda, in totalitate sau partial, dreptul Imprumutatului de a face
trageri din contul imprumutului, in conformitate cu prevederile sectiunii 6.02
din Conditiile generale; sau
d) odata ce suma totala netrasa din imprumut, alocata categoriilor
eligibile pentru contul special respectiv, minus suma totala a tuturor
angajamentelor speciale restante asumate de Banca conform sectiunii 5.02 din
Conditiile generale va fi egala cu echivalentul a de doua ori suma alocatiei
autorizate.
Dupa aceea, tragerea din contul imprumutului a sumei ramase netrase din
imprumut, alocata pentru categoriile eligibile pentru acest cont special, va
respecta procedurile pe care Banca le va preciza in notificarea catre
Imprumutat. Aceste trageri ulterioare vor fi efectuate doar dupa si in masura
in care Banca va fi fost convinsa ca toate aceste sume ramase in depozitul din
respectivul cont special la data unei astfel de notificari vor fi utilizate
pentru efectuarea platilor pentru cheltuieli eligibile.
6. a) Daca Banca va fi stabilit la orice moment ca orice plata din orice
cont special: (i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o suma
neeligibila conform paragrafului 2 al acestei anexe; sau (ii) nu a fost
justificata prin evidentele transmise Bancii, Imprumutatul, prin U.M.P. si
U.M.P.-R.S.E., imediat dupa notificarea Bancii: A) va transmite evidentele suplimentare
pe care Banca le poate solicita; sau B) va depune in contul special respectiv
(sau, daca Banca va solicita astfel, va returna Bancii) o suma egala cu suma
acelei plati sau a partii nejustificate ori neeligibile a acesteia. Daca Banca
nu va conveni altfel, Banca nu va mai efectua nici o depunere ulterioara in
nici unul dintre conturile speciale, pana cand Imprumutatul, prin U.M.P. si
U.M.P.-R.S.E., nu va fi furnizat evidentele sau nu va fi efectuat depunerea ori
restituirea respectiva, in functie de situatie.
b) Daca Banca va fi stabilit la orice moment ca orice suma ramasa in
oricare cont special nu va fi necesara pentru acoperirea platilor ulterioare
pentru cheltuieli eligibile, Imprumutatul, imediat dupa notificarea Bancii, va
restitui acesteia suma ramasa.
c) Imprumutatul poate returna Bancii, dupa notificarea acesteia, toate
fondurile sau orice parte a fondurilor aflate in depozit in conturile speciale.
d) Restituirile catre Banca efectuate conform paragrafelor 6 a), b) si c)
ale acestei anexe vor fi creditate in contul imprumutului pentru trageri
ulterioare sau pentru anulare, in conformitate cu prevederile relevante ale
acestui acord, inclusiv ale Conditiilor generale.