LEGE Nr. 167
din 14 iulie 2010
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 15/2010 pentru modificarea art. 13 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 504 din 20 iulie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15 din 23 februarie 2010 pentru
modificarea art. 13 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 192 din 26 martie 2010, cu următoarele modificări:
1. Titlul va avea următorul cuprins:
„ORDONANŢĂ DE URGENTĂ
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu"
2. Articolul
unic va avea următorul cuprins:
„Articol unic. -
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30
decembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006,
cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
«Art. 1. - Fondul pentru mediu este un
instrument economico-financiar destinat susţinerii şi realizării proiectelor şi
programelor pentru protecţia mediului, în conformitate cu dispoziţiile legale
în vigoare în domeniul protecţiei mediului.»
2. La articolul 3,
alineatul (2) se abrogă.
3. La articolul 3, alineatul (3) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
«(3) Administraţia Fondului are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) urmăreşte constituirea şi gestionarea Fondului
pentru mediu;
b) întocmeşte bugetul de venituri şi cheltuieli;
c) analizează, selectează şi finanţează programe şi
proiecte pentru protecţia mediului, aprobate în conformitate cu prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă;
d) urmăreşte şi controlează implementarea proiectelor
şi programelor finanţate din Fondul pentru mediu;
e) finanţează lucrări destinate prevenirii,
înlăturării şi/sau diminuării efectelor produse de fenomenele meteorologice
periculoase la lucrările de gospodărire a apelor, conform dispoziţiilor art.
13;
f) elaborează ghidurile de finanţare aferente
categoriilor de proiecte şi programelor pentru protecţia mediului, finanţate
din Fondul pentru mediu.»
4. La articolul 4, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
«Art. 4. - (1) Administraţia Fondului este condusă de
un preşedinte cu rang de secretar de stat.»
5. La articolul 4, după alineatul (4) se introduc
două noi alineate, alineatele (4-1) şi (42), cu următorul
cuprins:
«(41) Preşedintele Administraţiei Fondului
poate delega atribuţiile sale unui vicepreşedinte, cu rang de subsecretar de
stat.
(42) Vicepreşedintele este numit, suspendat
şi revocat din funcţie, în condiţiile legii, prin decizie a primului-ministru,
la propunerea conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului şi pădurilor.»
6. La articolul 4, alineatul (6) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
«(6) Salarizarea personalului Administraţiei Fondului
se face potrivit legii şi contractului colectiv de muncă încheiat la nivelul
instituţiei.»
7. La articolul 5, alineatele (1) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
«Art. 5. - (1) Comitetul de avizare are următoarea
componenţă:
a) 2 reprezentanţi din cadrul autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor, împuterniciţi prin ordin al
ministrului;
b) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului şi un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu,
împuterniciţi prin decizie a conducătorului instituţiei respective;
c) câte un reprezentant al celor 4 structuri
asociative ale administraţiei publice locale;
d) câte un reprezentant din cadrul autorităţii publice
centrale pentru finanţe, autorităţii publice centrale pentru economie,
autorităţii publice centrale pentru transporturi, autorităţii publice centrale
pentru dezvoltare regională, autorităţii publice centrale pentru sănătate,
autorităţii publice centrale pentru agricultură, autorităţii publice centrale
pentru administraţie şi interne, împuterniciţi prin ordin al ministrului de
resort;
e) 2 reprezentanţi ai confederaţiei patronale,
desemnaţi de aceasta;
f) un reprezentant al organizaţiilor neguvernamentale
din domeniul protecţiei mediului, desemnat de acestea;
g) preşedintele Administraţiei Fondului.
........................................................................................................................................................................ ......................................................
(3) Comitetul de avizare aprobă prin vot proiectele ce
urmează să fie finanţate din Fondul pentru mediu, dintre cele propuse de
Comitetul director.»
8. La articolul 6, alineatele (1) şi (3) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
«Art. 6. - (1) Comitetul director este constituit din
preşedintele şi vicepreşedintele Administraţiei Fondului, împreună cu
conducătorii direcţiilor de specialitate ale acesteia.
........................................................................................................................................................................ ......................................................
(3) Comitetul director are următoarele atribuţii:
a) avizează proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli al Fondului pentru mediu şi al Administraţiei Fondului;
b) avizează şi propune spre aprobare Comitetului de
avizare proiectele selectate pentru a fi finanţate din Fondul pentru mediu;
c) analizează şi aprobă lista proiectelor respinse de
către Comisia de analiză;
d) urmăreşte constituirea şi gestionarea Fondului
pentru mediu;
e) aprobă raportul anual privind gestionarea Fondului
pentru mediu, pe care îl face public, conform prevederilor legale;
f) avizează ghidurile de finanţare aferente fiecărui
program şi proiect pentru protecţia mediului.»
9. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
«Art. 7. -
Cheltuielile curente şi de capital ale Administraţiei Fondului se asigură din
Fondul pentru mediu, în limita a 5% din veniturile acestuia.»
10. La articolul 9 alineatul (1), literele a), d),
e), f), i) şi I) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«a) o contribuţie de 3% din veniturile realizate din
vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase, inclusiv a bunurilor
destinate dezmembrării, obţinute de către generatorul deşeurilor, respectiv
deţinătorul bunurilor destinate dezmembrării, persoană fizică sau juridică.
Sumele se reţin prin stopaj la sursă de către operatorii economici care
desfăşoară activităţi de colectare şi/sau valorificare a deşeurilor, care au
obligaţia să le vireze la Fondul pentru mediu;
........................................................................................................................................................................ ......................................................
d) o contribuţie de 2 lei/kg, datorată de operatorii
economici care introduc pe piaţa naţională ambalaje de desfacere şi bunuri
ambalate, pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de ambalaje
corespunzătoare obiectivelor de valorificare sau incinerare în instalaţii de
incinerare cu recuperare de energie şi de valorificare prin reciclare prevăzute
în anexa nr. 3 şi cantităţile de deşeuri de ambalaje efectiv valorificate sau
incinerate în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi valorificate
prin reciclare;
e) o contribuţie de 2% din valoarea substanţelor
clasificate prin acte normative ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe
piaţa naţională de către operatorii economici;
f) o contribuţie de 2% din veniturile realizate din
vânzarea masei lemnoase şi/sau a materialelor lemnoase obţinute de către
administratorul, respectiv proprietarul pădurii, cu excepţia lemnelor de foc,
arborilor şi arbuştilor ornamentali, pomilor de Crăciun, răchitei şi puieţilor;
........................................................................................................................................................................ ......................................................
i) o contribuţie de 2 lei/kg anvelopă, datorată de
operatorii economici care introduc pe piaţa naţională anvelope noi şi/sau uzate
destinate reutilizării, pentru diferenţa dintre cantităţile de anvelope
corespunzătoare obligaţiilor anuale de gestionare prevăzute în legislaţia în
vigoare şi cantităţile efectiv gestionate;
........................................................................................................................................................................ ......................................................
l) sumele încasate din restituirea finanţărilor
acordate, dobânzi, penalităţi de orice fel, alte operaţiuni financiare derulate
din sursele financiare ale Fondului pentru mediu;».
11. La articolul 9 alineatul (1), după litera o) se
introduc patru noi litere, literele p), q), r) şi s), cu următorul cuprins:
«p) o contribuţie de 100 lei/tonă, datorată de
unităţile administrativ-teritoriale începând cu data de 1 iulie 2010, în cazul
neîndeplinirii obiectivului anual de diminuare cu 15% a cantităţilor de deşeuri
municipale şi asimilabile, colectate şi trimise spre depozitare, plata
făcându-se pentru diferenţa dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului
anual de diminuare şi cantitatea corespunzătoare obiectivului efectiv realizat
prin activităţi specifice de colectare selectivă şi valorificare;
q) ecotaxa, în valoare de 0,1 lei/bucată, aplicată
pungilor şi sacoşelor pentru cumpărături, cu mâner integrat sau aplicat,
fabricate din materiale obţinute din resurse neregenerabile definite potrivit
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, încasată de la operatorii economici care introduc
pe piaţa naţională astfel de ambalaje de desfacere. Ecotaxa se evidenţiază
distinct pe documentele de vânzare, iar valoarea acesteia se afişează vizibil
la punctul de vânzare, în vederea informării consumatorilor finali;
r) taxa pe poluare pentru autovehicule;
s) o taxă de 2 lei/l, aplicată uleiurilor ce fac
obiectul Hotărârii Guvernului nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor
uzate, datorată începând cu data de 1 ianuarie 2011 de către operatorii
economici care introduc pe piaţa naţională astfel de produse, pentru diferenţa
dintre cantităţile corespunzătoare obligaţiilor anuale de gestionare prevăzute
în anexa nr. 4 şi cantităţile de uleiuri uzate gestionate.»
12. După articolul 9 se introduce un nou articol,
articolul 91, cu următorul cuprins:
«Art. 91. - (1) Administraţia Fondului
gestionează un cont separat, la Trezoreria Statului, în care se încasează,
începând cu data de 1 ianuarie 2011, de la producătorii de echipamente
electrice şi electronice, respectiv de la organizaţiile colective sumele
reprezentând garanţia constituită conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
448/2005 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Garanţia se reţine de Administraţia Fondului în
cazul neîndeplinirii obligaţiei de finanţare a colectării, tratării,
valorificării şi eliminării nepoluante a deşeurilor de electrice şi electronice
la sfârşitul perioadei de garantare.
(3) Garanţia prevăzută la alin. (1), forma acesteia şi
perioada de garantare se declară la Administraţia Fondului de către producătorii
de echipamente electrice şi electronice, respectiv de organizaţiile colective,
până la data de 25 a lunii următoare lunii în care s-a constituit garanţia
potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 448/2005, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Sumele reprezentând garanţia menţionată la alin.
(1) şi rămase neutilizate după un an de la împlinirea perioadei de garantare se
constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu. Metodologia de constituire
şi gestionare a garanţiei prevăzute la alin. (1) se stabileşte prin ordin al
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor, în termen
de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.»
13. La articolul 10, alineatul (1) se abrogă.
14. La articolul 10, alineatele (2) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
«(2) Contribuţiile şi taxele prevăzute la art. 9 alin.
(1) lit. d), i) şi s) se plătesc numai în cazul neîndeplinirii obiectivului de
valorificare a deşeurilor de ambalaje, obiectivului de gestionare a anvelopelor
uzate, respectiv a obligaţiilor anuale de gestionare a uleiurilor uzate
prevăzute în legislaţia în vigoare, plata făcându-se pe diferenţa dintre
cantităţile aferente obiectivelor anuale, respectiv a obligaţiilor anuale şi
cantităţile realizate efectiv.
(3) Operatorii economici care introduc pe piaţa
naţională bunuri ambalate, ambalaje de desfacere, anvelope noi şi/sau uzate
destinate reutilizării, precum şi uleiuri sunt obligaţi să declare lunar, până
la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a desfăşurat activitatea,
cantităţile de ambalaje, de anvelope, respectiv de uleiuri introduse pe piaţa
naţională şi cantităţile de deşeuri de ambalaje valorificate, cantităţile de
anvelope uzate gestionate, respectiv cantităţile de uleiuri uzate gestionate.»
15. La articolul 10, alineatul (4) se abrogă.
16. La articolul 10, după alineatul (4) se introduc
două noi alineate, alineatele (4-1) şi (42), cu următorul
cuprins:
«(41) Operatorii economici prevăzuţi la art.
16 alin. (2) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea
ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, cu modificările şi completările
ulterioare, sunt obligaţi să declare trimestrial, până la data de 25 a lunii
următoare trimestrului de raportare, situaţia contractelor încheiate şi/sau
reziliate cu operatorii economici care introduc pe piaţa naţională bunuri
ambalate şi ambalaje de desfacere.
(42) Instrucţiunile privind obligaţia
declarării prevăzute la alin. (41) se stabilesc prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi
pădurilor.»
17. La articolul 10, alineatul (6) se abrogă.
18. La articolul 10, după alineatul (6) se introduce
un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
«(7) Administraţia Fondului publică anual, pe pagina de
internet proprie, registrul operatorilor economici înregistraţi drept
contribuabili la Fondul pentru mediu, care cuprinde denumirea operatorului
economic şi tipul de contribuţie şi/sau taxă cu care acesta este înregistrat.»
19. La articolul 11, alineatele (1) şi (2) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
«Art. 11. - (1) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1)
lit. a), b), e) şi f) se declară şi se plătesc lunar de către persoanele
juridice şi fizice care desfăşoară activităţile respective, până la data de 25
inclusiv a lunii următoare celei în care s-a desfăşurat activitatea.
(2) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. c), d),
i), j), p) şi s) se declară şi se plătesc anual de către persoanele juridice care
desfăşoară respectivele activităţi, până la data de 25 ianuarie a anului
următor.»
20. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
«(21) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1)
lit. q) se declară şi se plătesc trimestrial de către persoanele juridice care
desfăşoară respectivele activităţi, până la data de 25 a lunii următoare
trimestrului în care s-a desfăşurat activitatea.»
21. La articolul 11, alineatul (4) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
«(4) Modelul şi conţinutul declaraţiilor la Fondul
pentru mediu, prevăzute la alin. (1), (2) şi (21), precum şi la art.
10 alin. (3), se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor, în termen de 30 de zile de la
data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă.»
22. La articolul 12,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«(2) Activitatea privind declararea, stabilirea,
verificarea şi colectarea, inclusiv soluţionarea contestaţiilor privind
contribuţiile şi taxele la Fondul pentru mediu datorate de către persoanele
juridice şi fizice, precum şi îndeplinirea măsurilor asigurătorii şi procedura
de executare silită se realizează de către Administraţia Fondului, în
condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare. Administraţia Fondului are calitatea de creditor
bugetar.
(3) Pentru neachitarea la termenul de scadenţă de
către debitori a obligaţiilor de plată prevăzute la art. 9 alin. (1) lit.
a)-j), p), q) şi s) se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere, conform
Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.»
23. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
«Art. 13. - (1) Fondul pentru mediu se utilizează
pentru finanţarea următoarelor categorii de proiecte şi programe pentru
protecţia mediului:
a) reducerea impactului asupra atmosferei, apei şi
solului, inclusiv monitorizarea calităţii aerului;
b) reducerea nivelului de zgomot;
c) gestionarea deşeurilor, inclusiv a deşeurilor
periculoase;
d) protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de
alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare;
e) gospodărirea integrată a zonei costiere;
f) conservarea biodiversităţii şi administrarea ariilor
naturale protejate;
g) împădurirea terenurilor degradate, reconstrucţia
ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor;
h) educaţia şi conştientizarea publicului privind
protecţia mediului;
i) creşterea producţiei de energie din surse
regenerabile;
j) renaturarea terenurilor scoase din patrimoniul
natural;
k) refacerea siturilor contaminate istoric, cu excepţia
celor reglementate prin legi speciale;
l) înlocuirea acoperişurilor din azbest;
m) monitorizări, studii şi cercetări în domeniul
protecţiei mediului, pădurilor şi apelor privind sarcini derivate din acorduri
internaţionale, directive europene sau alte reglementări naţionale sau
internaţionale, precum şi cercetare-dezvoltare în domeniul schimbărilor
climatice;
n) lucrări pentru elaborarea hărţilor de risc pentru
bazine sau subbazine hidrografice;
o) închiderea iazurilor de decantare din sectorul
minier;
p) lucrări destinate prevenirii, înlăturării şi/sau
diminuării efectelor produse de fenomenele meteorologice periculoase la
lucrările de gospodărire a apelor aferente obiectivelor din domeniul public al
statului, precum şi pentru refacerea unor obiective importante de
infrastructură rutieră şi feroviară, grav afectate de alunecări de teren care
pot conduce la obturarea scurgerii cursurilor de apă;
q) instalarea sistemelor de încălzire care utilizează
energie regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de
încălzire;
r) Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii
mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi;
s) Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto
naţional;
t) Programul de stimulare a înnoirii Parcului naţional
de tractoare şi maşini agricole autopropulsate;
u) Programul de realizare a pistelor pentru biciclişti.
(2) Programele şi proiectele din categoriile prevăzute
la alin. (1) sunt finanţate din Fondul pentru mediu prin una dintre următoarele
modalităţi, aprobate în Comitetul de avizare:
a) susţinerea financiară a proiectelor prin finanţare
sau cofinanţare nerambursabilă;
b) cofinanţarea proiectelor finanţate din fonduri
comunitare şi/sau alte fonduri internaţionale.
(3) Se acordă susţinere financiară din Fondul pentru
mediu pentru proiectele propuse de unităţi administrativ-teritoriale, inclusiv
subdiviziuni ale municipiilor, asociaţii de dezvoltare intercomunitară,
instituţii publice, institute de cercetare-dezvoltare, unităţi şi instituţii de
învăţământ, organizaţii neguvernamentale, culte recunoscute potrivit legii,
forme asociative de administrare şi exploatare a terenurilor agricole sau cu
vegetaţie forestieră, operatori economici, inclusiv ocoale silvice, asociaţii
de proprietari, persoane fizice, persoane fizice autorizate, întreprinderi
individuale şi întreprinderi familiale.
(4) Categoriile de beneficiari şi metodologia de
finanţare care prevede analiza, selectarea, aprobarea, implementarea
proiectelor şi/sau programelor pentru protecţia mediului prevăzute la alin.
(1), cu excepţia celor prevăzute la lit. o) şi p), se stabilesc prin ghidul de
finanţare aferent fiecărui program sau proiect, care se elaborează de
Administraţia Fondului şi se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor.
(5) Categoriile de lucrări şi/sau proiecte pentru
protecţia mediului care se pot finanţa conform prevederilor alin. (1) lit. o)
şi p), precum şi sumele destinate finanţării acestora se aprobă prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului şi pădurilor.
(6) Pentru achiziţionarea lucrărilor prevăzute la alin.
(1) lit. p) şi a serviciilor aferente acestora se vor aplica prevederile
legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice referitoare la situaţiile de
forţă majoră.
(7) Finanţarea proiectelor aprobate se realizează în
baza contractelor de finanţare anuale sau multianuale.
(8) Sumele rămase neutilizate la sfârşitul anului se
reportează în anul următor, fiind utilizate cu aceeaşi destinaţie.
(9) Contractele de finanţare, împreună cu actele prin
care se constituie garanţii ale finanţării, dacă este cazul, constituie titluri
executorii, fără a fi necesară învestirea cu formulă executorie.
(10) Finanţarea din Fondul pentru mediu se face cu
respectarea legislaţiei privind ajutorul de stat, Administraţia Fondului
parcurgând toate procedurile, conform legislaţiei naţionale şi comunitare în
domeniu.
(11) Ajutoarele de stat individuale şi schemele de
ajutor de stat, atât cele exceptate de la obligaţia notificării, cât şi cele
supuse obligaţiei de notificare, se instituie prin hotărâri ale Comitetului de
avizare al Administraţiei Fondului.
(12) Schemele de ajutor de minimis se aprobă
prin dispoziţie a preşedintelui Administraţiei Fondului.»
24. Articolul 131 se abrogă.
25. La articolul 15, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
«(2) Nedepunerea la termen a declaraţiilor privind
obligaţiile la Fondul pentru mediu constituie contravenţie şi se sancţionează
cu amendă de la 2.000 lei la 2.500 lei.»
26. La articolul 15, după alineatul (2) se introduc
două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu următorul cuprins:
«(3) Neafişarea la punctul de vânzare, în loc vizibil,
a valorii ecotaxei, în vederea informării consumatorilor finali, constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 2.500 lei.
(4) Nedepunerea la termen a declaraţiilor prevăzute la
art. 10 alin. (41) constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 2.000 lei la 2.500 lei.»
27. La articolul 16, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
«Art. 16. - (1) Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor se fac după cum urmează:
a) de către personalul de specialitate din cadrul
Administraţiei Fondului şi al Gărzii Naţionale de Mediu, prin unităţile sale
teritoriale, pentru contravenţia prevăzută la art. 15 alin. (2) şi (4);
b) de către personalul împuternicit din cadrul Gărzii
Naţionale de Mediu, prin unităţile sale teritoriale, pentru contravenţia
prevăzută la art. 15 alin. (3).»
28. La articolul 16, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
«(3) La efectuarea de către Administraţia Fondului a
inspecţiei fiscale cu privire la contribuţiile şi taxele datorate bugetului
Fondului pentru mediu pot participa şi reprezentanţi ai Gărzii Naţionale de
Mediu.»
29. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
«Art. 17. - Metodologia de calcul al contribuţiilor şi
taxelor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a)-j), p), q) şi s) se stabileşte
prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului şi pădurilor.»
30. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
«Art. 19. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta ordonanţă de urgenţă.»
31. După anexa nr. 2 se introduc două noi anexe,
anexele nr. 3 şi 4, cu următorul cuprins:
«ANEXA Nr. 3
Obiectivele minime de valorificare sau incinerare în
instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi de valorificare prin
reciclare, globale şi pe tip de material de ambalare, pentru anul 2011 şi
începând cu anul 2012
Obiectivul de valorificare prin
reciclare/tip de material (%)
|
|
|
Anul
|
Hârtie si carton
|
Plastic
|
Sticlă
|
Metal
|
Lemn
|
Obiectivele globale de valorificare
prin reciclare1)
(%)
|
Obiectivele globale de valorificare
sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie2)
(%)
|
Total
|
din care: pentru PET
|
Total
|
din care: pentru Al.
|
2011
|
60
|
22,5
|
42
|
54
|
50
|
17
|
15
|
50
|
57
|
2012
|
60
|
22,5
|
55
|
60
|
50
|
21
|
15
|
55
|
60
|
1) Procentajul
minim din greutatea tuturor deşeurilor de ambalaje introduse pe piaţa
naţională.
2) Procentajul
minim din greutatea totală a tuturor materialelor de ambalaj conţinute în
deşeurile de ambalaje introduse pe piaţa naţională.
ANEXA Nr. 4
Etapizarea obligaţiilor anuale de gestionare a
uleiurilor uzate
Anul
|
Obligaţia 1)
|
2011
|
40%
|
2012
|
60%
|
Incepând cu 2013
|
80%
|
1) Procentajul din
cantitatea de uleiuri introduse pe piaţa naţională.»"
Art. II. - La data
intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
a) Ordonanţa Guvernului nr. 25/2008 pentru modificarea
şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul
pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 628 din
29 august 2008, cu excepţia lit. d) a alin. (1) al art. 9 din articolul unic,
pct. 7, care produce efecte până la data de 31 decembrie 2010;
b) art. 36 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea
unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice,
susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia
Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu completările ulterioare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie
2009.
Art. III. - (1)
Proiectele şi programele pentru protecţia mediului aflate în faza de analiză
sau finanţare la data intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv cele
pentru care a fost demarată sesiune de depunere a proiectelor, se definitivează
pe baza prevederilor legale în vigoare la data iniţierii acestora.
(2) Programele şi proiectele pentru protecţia mediului
care nu se mai regăsesc în prevederile prezentei legi se asimilează unei
categorii de programe sau proiecte existente şi se finanţează din sursele
alocate acesteia, pe baza aprobării Comitetului director.
(3) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului
pentru mediu şi al Administraţiei Fondului pentru Mediu se modifică, prin
hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi.
Art. IV. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se va
republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ