LEGE Nr. 17
din 9 ianuarie 2007
privind educatia tinerilor
supradotati, capabili de performanta inalta
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 43 din 19 ianuarie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale şi definiţii
Art. 1. - Prezenta lege creează
cadrul juridic de funcţionare şi organizare a Centrului Naţional de Instruire
Diferenţiată, precum şi organizarea instituţională a programelor de educaţie
diferenţiată pentru tinerii supradotaţi, capabili de performanţă înaltă.
Art. 2. - De dispoziţiile prezentei legi beneficiază
tinerii supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, cetăţeni români cu
domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României.
Art. 3. - In conformitate cu reglementările Legii
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, prezenta lege urmăreşte să promoveze şi să garanteze dreptul la o
educaţie diferenţiată, creând un cadru legislativ şi tehnico-logistic pentru
formarea de elite profesionale în toate domeniile de activitate, prin
intermediul:
a) educaţiei diferenţiate, ca
ansamblu de programe educaţionale formale, nonformale şi informale, adecvate
dezvoltării segmentului de populaţie reprezentat de tinerii supradotaţi,
capabili de performanţă înaltă, caracterizat prin nevoi particulare;
b) educării tinerilor
supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, în centre specializate, publice
sau private, prin intermediul claselor specializate, al şcolilor de weekend, al
taberelor de instruire, al şcolilor de vară şi al programelor de învăţământ la
distanţă sau prin alte forme;
c) curriculumului diferenţiat, ca modalitatea de
adaptare a obiectivelor, conţinuturilor, a strategiilor didactice de predare, învăţare şi evaluare la
posibilităţile aptitudinale, la nivelul posibilităţilor cognitive, afective şi
motrice, la ritmul şi la stilul de învăţare ale tinerilor supradotaţi, capabili
de performanţă înaltă;
d) parteneriatelor public-private între instituţiile
publice şi organizaţiile care au competenţă în domeniul educaţiei tinerilor
supradotaţi, capabili de performanţă înaltă.
Art. 4. - In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile folosite au următoarele semnificaţii:
1. supradotare - un
grad superior mediei convenţionale de dezvoltare a aptitudinilor generale
sau/şi specifice, care necesită experienţe de învăţare diferenţiate prin volum
şi profunzime în raport cu experienţele obişnuite furnizate de şcoală;
2. tineri capabili de
performanţă înaltă - tinerii identificaţi prin
metode ştiinţifice ca având realizări şi/sau aptitudini potenţiale în oricare
dintre următoarele domenii, izolate sau în combinaţie: capacitatea intelectuală
generală, aptitudini academice specifice, gândire productivă şi creativă,
abilitate în leadership, talent pentru arte, aptitudini psihomotrice;
3. nevoi particulare - nevoile de informare, socializare, integrare în colectivităţi,
utilizare a potenţialului nativ şi format, exprimare creativă şi recunoaştere a
valorilor personale;
4. curriculum specializat - ansamblul coerent de conţinuturi, metode de învăţare şi metode de
evaluare a performanţelor şcolare, organizat în vederea îmbogăţirii şi
aprofundării competenţelor, exersării abilităţilor înalte şi formării
comportamentelor specifice determinării performanţelor în domenii de studiu
bine definite;
5. trasee curriculare diferenţiate - traseele de instruire
individualizată, cu dreptul de selectare a materiilor de studiu din pachete de
curricula oferite pe mai multe direcţii de studiu;
6. programe de mentoring - programele de direcţionare a eforturilor în relaţia maestru-discipol;
7. programe de tutoring - programele de îmbunătăţire a performanţelor personale prin lecţii
suplimentare individualizate sub supravegherea şi monitorizarea unei persoane
cu competenţă în domeniul selectat.
CAPITOLUL II
Identificarea tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă
Art. 5. - Identificarea tinerilor supradotaţi, capabili
de performanţă înaltă, trebuie să reprezinte o parte integrantă a procesului
educativ şi se va face conform procedurilor definite de supradotare, validate
de programe internaţionale.
Art. 6. - Procesul de identificare a tinerilor
supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, trebuie să fie realizat de echipe
formate din specialişti în domeniu, psihologi, pedagogi, profesori şi trebuie
să satisfacă exigenţe de obiectivitate, fidelitate, validitate şi fiabilitate.
Art. 7. - Identificarea va utiliza următoarele
instrumente şi procedee:
a) profiluri psihocomportamentale;
b) autoapreciere;
c) nominalizări efectuate de profesori şi/sau de
grupul de prieteni;
d) studii de caz;
e) ghiduri de nominalizare;
f) chestionare;
g) teste psihologice de aptitudini şcolare,
individuale şi colective, de inteligenţă, de creativitate, de aptitudini
speciale;
h) analiza activităţii şcolare;
i) interviuri care acoperă definiţia supradotării.
Art. 8. - Procedurile de identificare a elevilor cu
abilităţi înalte proveniţi din medii socioeconomice dezavantajate se adaptează
specificului lor.
Art. 9. - Orice măsurare, diagnosticare şi evaluare a
nivelului abilităţilor are o valoare de predicţie limitată în timp.
CAPITOLUL III
Trasee curriculare diferenţiate
Art. 10. - Traseele curriculare se întocmesc în
conformitate cu standardele de performanţă specifice tinerilor supradotaţi,
capabili de performanţă înaltă.
Art. 11. - Traseele curriculare
diferenţiate se structurează în conformitate cu principiile generale ale
curriculumului naţional şi cu normele de elaborare specifice educaţiei
tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, validate la nivel
internaţional, şi au principii educaţionale specifice.
Art. 12. - Conţinuturile traseelor curriculare sunt
concepute diferit, în funcţie de domeniul de manifestare a abilităţii, urmărind
obiective specifice.
Art. 13. - Adaptarea conţinuturilor traseelor
curriculare la categoria tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă,
se realizează atât sub aspect cantitativ - volumul informaţiei, cât şi sub
aspect calitativ - ritm, stil de învăţare, interdisciplinarităţi.
Art. 14. - Conţinuturile curriculare trebuie selectate
în funcţie de interesele tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă,
şi de nevoile societăţii.
Art. 15. - Profesorii din unităţile de învăţământ
pentru tinerii supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, beneficiază de
cursuri de formare metodologică, care să le permită să răspundă nevoilor de
informare-îndrumare ale tinerilor pe traseele alese din oferta diferenţiată pe
arii curriculare.
Art. 16. - Strategiile didactice şi metodele de predare
se adaptează formelor specifice de organizare a procesului instructiv-educativ
necesar tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, prin accelerarea
studiilor de specialitate în multiple forme, înfiinţarea de grupe sau clase
speciale şi a unor module diferenţiate şi individualizate de studii.
Art. 17. - Metodologia
didactică specifică se adaptează la profilul de personalitate şi la gradul de
maturitate psihologică ale tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă
înaltă, precum şi la contextul sociocultural.
Art. 18. - Obiectivele specifice în evaluarea procesului instructiv-educativ în cadrul învăţământului diferenţiat
se stabilesc prin standarde curriculare aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării,
la întocmirea cărora vor fi consultate organizaţiile nonguvernamentale şi/sau
instituţiile cu experienţă, competenţă şi capacitate de expertiză în acest
domeniu.
CAPITOLUL IV
Pregătirea personalului autorizat
Art. 19. - Formarea cadrelor didactice necesare
instruirii tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, se face pe
baza unor programe de pregătire care vor cuprinde curriculumul şi metodologiile
didactice optime pentru educarea şi instruirea acestora, ţinând cont de natura
şi nevoile lor.
Art. 20. - Durata pregătirii cadrelor didactice va fi
de minimum 60 de ore pe an, pentru profesorii care lucrează în centre
specializate, şi de minimum 30 de ore pe an, pentru profesorii care lucrează în
şcoli cu clase specializate şi care au aderat la programele de pregătire în
educarea tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă.
Art. 21. - Formarea continuă
certificată a cadrelor didactice se realizează prin programe de perfecţionare
în domeniul psihopedagogiei tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă
înaltă, acreditate conform normativelor în vigoare şi metodologiilor validate
pe plan internaţional de către organizaţiile de profil.
Art. 22. - Formarea altor categorii de specialişti, psihologi, asistenţi sociali, pedagogi, psihopedagogi, se
realizează prin cursuri specializate în domeniile identificării, consilierii şi
psihoterapiei, managementului personal şi instituţional şi marketingului
educaţional.
Art. 23. - Diseminarea şi aprofundarea metodologiilor
şi tehnologiilor educaţionale specifice pentru educarea tinerilor supradotaţi,
capabili de performanţă înaltă, şi pentru înţelegerea psihologiei specifice
acestui profil se vor face prin programe naţionale de formare de formatori.
Aceste programe vor fi gestionate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi vor
utiliza atât specialişti în domeniu din ţară, cât şi specialişti din centrele
internaţionale.
CAPITOLUL V
Centrul Naţional de Instruire Diferenţiată
Art. 24. - In subordinea
Ministerului Educaţiei şi Cercetării se înfiinţează Centrul Naţional de
Instruire Diferenţiată, ca organ de specialitate, instituţie publică cu
personalitate juridică.
Art. 25. - Centrul Naţional de Instruire Diferenţiată
va avea următoarele atribuţii:
a) realizarea de programe
şcolare-pilot şi trasee curriculare diferenţiate, destinate introducerii
metodologiilor de lucru specifice educaţiei tinerilor supradotaţi, capabili de
performanţă înaltă;
b) organizarea unui centru de cercetare-pilot şi a
unor clase experimentale, unde să se valorifice tehnologiile didactice şi
curriculare specifice sistemului educaţional al excelenţei;
c) adaptarea normelor, standardelor curriculare şi
metodologiilor psihopedagogice internaţionale la specificul problematicii
naţionale;
d) formarea de specialişti în metodologiile de predare
specifice domeniului psihopedagogiei excelenţei;
e) diseminarea informaţiei şi problematicii
psihopedagogiei excelenţei la nivel de cadre didactice şi asociaţii ale
părinţilor;
f) pregătirea şi promovarea
unui suport informaţional privind cercetarea ştiinţifică şi consilierea în
domeniul psihopedagogiei excelenţei;
g) distribuirea prin reţelele şcolare a materialelor
informative privind domeniul psihopedagogiei excelenţei;
h) organizarea în cadrul
caselor corpului didactic şi al palatelor copiilor, precum şi în cadrul
şcolilor, liceelor şi facultăţilor a unor acţiuni comune de informare cu
privire la cercetările specifice psihopedagogiei excelenţei;
i) integrarea tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, în cadrul programelor specifice
psihopedagogiei excelenţei.
Art. 26. - (1) Structura organizatorică şi regulamentul
de organizare şi funcţionare a Centrului Naţional de Instruire Diferenţiată se
aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(2) Conducerea Centrului Naţional de Instruire
Diferenţiată este asigurată de un coordonator al programului educaţional
specific, ca personal didactic de îndrumare şi control, care oferă asistenţă de
specialitate în planificarea, dezvoltarea, evaluarea şi coordonarea programului
educaţional pentru tinerii supradotaţi.
(3) Personalul de specialitate al Centrului Naţional
de Instruire Diferenţiată este asigurat de un consilier specialist în
psihopedagogia excelenţei şi de un consilier în probleme psihopedagogice
generale.
(4) Salarizarea personalului Centrului Naţional de
Instruire Diferenţiată se va face în conformitate cu sistemul de salarizare
aplicat în sectorul bugetar.
(5) Personalul didactic din
cadrul Centrului Naţional de Instruire Diferenţiată se încadrează şi este
salarizat în conformitate cu prevederile Legii nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Centrul Naţional de
Instruire Diferenţiată poate utiliza colaboratori externi în condiţiile legii,
în funcţie de cerinţele programelor elaborate.
Art. 27. - (1) Finanţarea Centrului Naţional de
Instruire Diferenţiată se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
(2) Centrul Naţional de Instruire Diferenţiată poate
primi donaţii şi sponsorizări, care vor fi utilizate în condiţiile legii.
CAPITOLUL VI
Centrele locale de instruire diferenţiată
Art. 28. - In subordonarea Centrului Naţional de Instruire Diferenţiată se pot înfiinţa centre locale de instruire
diferenţiată.
Art. 29. - Centrele locale de instruire diferenţiată
au următoarele atribuţii:
a) selectarea tinerilor supradotaţi, capabili de
performanţă înaltă, în funcţie de aptitudini, nivel de dezvoltare a
abilităţilor particulare, potenţial de dezvoltare a personalităţii şi
creativitate;
b) calificarea continuă, la standarde internaţionale,
a cadrelor didactice implicate în sistemul de educare a tinerilor supradotaţi,
capabili de performanţă înaltă;
c) implementarea strategiilor optime pentru tinerii
supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, în programele de instruire a
profesorilor;
d) oferirea de arii curriculare alternative care
respectă nucleul curricular naţional, dar permit extinderea zonelor de studiu
specific;
e) sprijinirea şcolilor, cu scopul îmbunătăţirii
capacităţii acestora în identificarea şi selectarea tinerilor supradotaţi,
capabili de performanţă înaltă;
f) oferirea de asistenţă, îndrumare şi orientare a
tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă;
g) atragerea de fonduri pentru programele de educaţie
a tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă.
Art. 30. - Centrelor locale de instruire diferenţiată
li se aplică prevederile art. 26 alin. (2)-(6).
Art. 31. - Activitatea centrelor locale de instruire
diferenţiată va fi evaluată anual de o comisie de evaluatori, stabilită de
Centrul Naţional de Instruire Diferenţiată.
Art. 32. - Centrele locale de instruire diferenţiată pot desfăşura activităţi în baza parteneriatelor
public-privat cu organizaţii nonguvernamentale şi cu instituţiile de profil specializate în programele educaţiei
excelenţei la nivel naţional şi internaţional.
Art. 33. - Următoarele activităţi ale centrelor locale
de instruire diferenţiată pot fi finanţate din donaţii, sponsorizări, granturi,
fonduri mixte, bugetare şi private, conform legii:
a) activităţi de perfecţionare profesională şi
instruire a personalului didactic;
b) activităţi de cercetare fundamentală, aplicată şi/sau
de creativitate;
c) programe de tutoring;
d) programe pentru selectarea tinerilor;
e) selectarea personalului didactic;
f) cercetarea şi dezvoltarea de programe educative;
g) cheltuieli pentru întreţinere şi dotare.
Art. 34. - Ministerul Educaţiei şi Cercetării va
distribui fondurile publice alocate programelor de excelenţă pentru dezvoltarea
de programe ale centrelor locale de instruire diferenţiată, în urma
propunerilor Centrului Naţional de Instruire Diferenţiată.
Art. 35. - Centrele locale de instruire diferenţiată
vor raporta trimestrial Centrului Naţional de Instruire Diferenţiată asupra
activităţilor desfăşurate, conform regulamentului de organizare şi funcţionare
aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 36. - Centrele locale de instruire diferenţiată
colaborează cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, cu organizaţii nonguvernamentale de profil
din ţară şi/sau din străinătate, cu alte centre de cercetare internaţionale, cu
universităţi din ţară şi/sau din străinătate şi cu oameni de ştiinţă şi de
cultură din ţară şi/sau din străinătate.
Art. 37. - Evaluarea centrelor de instruire
diferenţiată se face în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 87/2006.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 38. - Dispoziţiile prezentei legi se completează
cu prevederile Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 39. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 30 de
zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I. La data intrării în vigoare a legii se
abrogă orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.
(2) In termen de 90 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei şi
Cercetării elaborează regulamentele care decurg din aplicarea acesteia si
stabileşte măsuri tranzitorii.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ