LEGE
Nr. 170 din 9 iunie 2005
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare privind finantarea Proiectului pentru
modernizarea sistemului de informare si cunoastere in agricultura, semnat la
Bucuresti la 28 ianuarie 2005
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 526 din 21 iunie 2005
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare privind finantarea Proiectului pentru
modernizarea sistemului de informare si cunoastere in agricultura, semnat la
Bucuresti la 28 ianuarie 2005, denumit in continuare Acordul.
Art. 2
(1) Proiectul pentru modernizarea sistemului de informare si cunoastere in
agricultura, denumit in continuare Proiectul, se realizeaza de catre Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si de catre Autoritatea Nationala
Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor. In acest sens, Unitatea de
Management al Proiectului "Sprijinirea serviciilor din agricultura",
infiintata in cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale, va fi dotata cu personal corespunzator pentru implementarea
Proiectului, adecvat ca numar si atributii.
(2) Ministerul Finantelor Publice va incheia acorduri de imprumut subsidiar
cu Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si cu Autoritatea
Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, prin care se va
delega acestora intreaga autoritate si responsabilitate in realizarea
Proiectului si in utilizarea sumelor din imprumut.
Art. 3
Contributia partii romane la finantarea Proiectului se va asigura incepand
cu anul 2005, in limita echivalentului in lei al sumei de 18,48 milioane euro
de la bugetul de stat, astfel:
a) prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
- 16.317.968 euro;
b) prin bugetul Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor - 2.162.032 euro.
Art. 4
Plata serviciului datoriei publice aferent imprumutului, respectiv
rambursarea acestuia, achitarea dobanzilor, comisioanelor si a altor costuri
aferente imprumutului vor fi asigurate de catre Ministerul Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale si de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara
si pentru Siguranta Alimentelor din sume cu aceasta destinatie, alocate anual
de la bugetul de stat in bugetele proprii, incepand cu anul 2005.
Art. 5
(1) Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca prin Ministerul Finantelor Publice,
de comun acord cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, sa
introduca pe parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu conditiile
concrete de derulare a Acordului, amendamente la continutul acestuia, care
privesc realocari de fonduri, modificari in structura pe componente, precum si
alte modificari care nu sunt de natura sa majoreze obligatiile financiare ale
Romaniei fata de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare sau sa
determine noi conditionari economice fata de cele convenite initial intre
parti.
(2) Amendamentele la Acord, convenite cu Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare potrivit alin. (1), se vor aproba prin hotarare a
Guvernului.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
MIRON TUDOR MITREA
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Imprumut nr. 4758 RO
ACORD DE IMPRUMUT
(Proiectul pentru modernizarea sistemului de informare si cunoastere in
agricultura) intre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare*)
28 ianuarie 2005
*) Traducere.
Acord, datat 28 ianuarie 2005, intre Romania (Imprumutatul) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
Intrucat Imprumutatul, declarandu-se satisfacut in ceea ce priveste
fezabilitatea si prioritatea proiectului descris in anexa nr. 2 la prezentul
acord (Proiectul), a solicitat Bancii sa sprijine finantarea acestuia,
intrucat Banca a fost de acord, pe baza, intre altele, a celor de mai sus,
sa acorde Imprumutatului imprumutul in termenii si conditiile stabilite in
acest acord,
partile convin dupa cum urmeaza:
Art. 1
Conditii generale. Definitii
Sectiunea 1.01. "Conditiile generale aplicabile acordurilor de
imprumut si garantie pentru imprumuturi intr-o singura valuta" ale Bancii,
datate 30 mai 1995 (astfel cum au fost amendate pana la 1 mai 2004) (Conditiile
generale) constituie parte integranta a acestui acord.
Sectiunea 1.02. In afara cazului in care contextul cere altfel, termenii
definiti in Conditiile generale si in preambulul la prezentul acord au
intelesurile respective, iar urmatorii termeni suplimentari au intelesurile
urmatoare:
a) ANCA inseamna Agentia Nationala de Consultanta Agricola infiintata prin
Hotararea Guvernului nr. 676/1998, care raspunde de serviciile de consultanta
agricola si functioneaza sub autoritatea MAPDR, sau orice succesor al acesteia;
b) ANSVSA inseamna Agentia Nationala Sanitara Veterinara si pentru
Siguranta Alimentelor sau orice succesor al acesteia;
c) ASSP inseamna Proiectul de servicii pentru sprijinirea agriculturii,
care este implementat de Imprumutat si pentru care Banca a acordat imprumutul
ASSP;
d) imprumut ASSP inseamna imprumutul acordat de Banca Romaniei in baza
Acordului de imprumut dintre Banca si Imprumutat din data de 27 martie 2000;
e) Manual operativ SGC inseamna manualul de functionare a Schemei de
granturi competitive, ce urmeaza a fi adoptat de MAPDR conform prevederilor
paragrafului 1 al partii C din anexa nr. 5 la acest acord;
f) Comitetul pentru granturi competitive inseamna comitetul infiintat de
MAPDR pentru supravegherea Schemei de granturi competitive si care functioneaza
conform prevederilor Manualului operativ SGC si ale paragrafului 3 al partii C
din anexa nr. 5 la acest acord;
g) Schema de granturi competitive inseamna schema adoptata de MAPDR pentru
promovarea inovatiilor si perfectionarilor in furnizarea de servicii de
cercetare si dezvoltare cu ajutorul granturilor de cercetare acordate
beneficiarilor care se califica pe baze competitive si care se desfasoara
incepand din anul 2000 sub auspiciile MAPDR in contextul ASSP, cu finantare din
imprumutul ASSP;
h) Plan de management al mediului inseamna planul din data de 29 iulie
2004, intocmit si adoptat de Imprumutat, satisfacator pentru Banca, si care
descrie masurile de reducere a impactului asupra mediului, de monitorizare si
institutionale ale Proiectului;
i) raport de monitorizare financiara sau RMF inseamna fiecare raport
intocmit in conformitate cu sectiunea 4.02 a prezentului acord;
j) MAPDR inseamna Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
al Imprumutatului sau orice succesor al acestuia;
k) UMP (PMU) inseamna Unitatea de Management al Proiectului infiintata in
cadrul MAPDR pentru gestionarea implementarii Proiectului;
l) Plan de achizitii inseamna planul de achizitii al Imprumutatului, datat
31 august 2004, care acopera perioada primelor 18 luni (sau mai mult) de
implementare a Proiectului si care urmeaza sa fie actualizat periodic conform
prevederilor sectiunii 3.02 a acestui acord, pentru a acoperi in continuare
perioadele succesive de cate 18 luni (sau mai mult) de implementare a
Proiectului;
m) planuri de actiune si implementare a reformei inseamna planuri care
urmeaza sa fie elaborate, aprobate si adoptate, conform prevederilor
paragrafelor 1 si 2 din partea B a anexei nr. 5 la prezentul acord, de catre
institutele de cercetare agricola participante la Programul de dezvoltare a
institutelor de cercetari agricole in cadrul partii B.2 a Proiectului;
n) grant de cercetare inseamna un grant acordat sau propus a fi acordat de MAPDR
unui beneficiar care se califica, selectat pe baza Schemei de granturi
competitive pentru realizarea unei propuneri de servicii de cercetare aplicata
in cadrul partii B.3 a Proiectului, propunere care trebuie sa fi fost aprobata
de Comitetul pentru granturi competitive conform prevederilor paragrafului C.2
din anexa nr. 5 la acest acord; si
o) conturi speciale inseamna conturile la care se face referire in
sectiunea 2.02 b) a prezentului acord.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01. Banca este de acord sa imprumute Imprumutatului, in
termenii si in conditiile stabilite sau la care se face referire in prezentul
acord, o suma egala cu patruzeci si unu milioane patru sute mii euro (euro
41.400.000).
Sectiunea 2.02. a) Suma imprumutului poate fi trasa din contul
imprumutului, in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord,
pentru: (i) cheltuielile efectuate (sau, daca Banca va fi de acord, care
urmeaza sa fie efectuate), privind costul rezonabil al bunurilor, lucrarilor si
serviciilor, instruirii si costurilor marginale de operare necesare Proiectului
si care urmeaza sa fie finantate din sumele imprumutului; si (ii) sumele
platite (sau, daca Banca va fi de acord, sumele care urmeaza sa fie platite) in
contul tragerilor efectuate pentru acoperirea costurilor rezonabile ale
bunurilor, lucrarilor si serviciilor necesare pentru un grant de cercetare
acordat in cadrul partii B.3 a Proiectului, pentru care se solicita tragerea
din contul imprumutului.
b) Imprumutatul poate, pentru scopurile fiecareia dintre: (i) partile A.1,
A.2, A.3, A.4 si A.6 ale Proiectului (contul special A), care vor fi
administrate de ANSVSA; si (ii) partile A.5, B, C, si D ale Proiectului (contul
special B), care vor fi administrate de MAPDR, sa deschida si sa mentina in
euro un cont special de depozit separat la o banca comerciala, in termeni si
conditii satisfacatoare pentru Banca, protejat corespunzator impotriva
compensarii, confiscarii si sechestrarii. Depozitele in si platile din fiecare
cont special vor fi efectuate in conformitate cu prevederile anexei nr. 6 la
prezentul acord.
Sectiunea 2.03. Data inchiderii va fi 30 septembrie 2010 sau o data
ulterioara, dupa cum va stabili Banca. Banca va notifica Imprumutatului aceasta
data ulterioara cu promptitudine.
Sectiunea 2.04. Imprumutatul va plati Bancii un comision initial egal cu un
procent (1%) din suma imprumutului, Banca putand sa renunte la o parte din
acest comision, dupa cum va stabili periodic. Comisionul va fi platit intr-un
interval de cel mult 60 de zile dupa data intrarii in vigoare.
Sectiunea 2.05. Imprumutatul va plati periodic Bancii un comision de
angajament la o rata de trei patrimi dintr-un procent (3/4 din 1%) pe an,
aplicata la suma neutilizata din imprumut.
Sectiunea 2.06. a) Imprumutatul va plati periodic dobanda aferenta sumelor
trase din imprumut si nerambursate, la o rata egala cu rata de baza LIBOR plus
marja totala LIBOR, aferente fiecarei perioade de dobanda.
b) Pentru scopurile acestei sectiuni:
(i) perioada de dobanda inseamna perioada initiala de la si incluzand data
prezentului acord pana la, dar excluzand, prima data de plata a dobanzii care
survine dupa aceasta, iar dupa perioada initiala, fiecare perioada de la si
incluzand data de plata a dobanzii pana la, dar excluzand, data de plata a
dobanzii imediat urmatoare;
(ii) data de plata a dobanzii inseamna fiecare data specificata in
sectiunea 2.07 din prezentul acord;
(iii) rata dobanzii de baza LIBOR inseamna, pentru fiecare perioada de
dobanda, rata oferita pe piata interbancara londoneza la depozitele pe 6 luni
in euro, valabila in prima zi a unei astfel de perioade de dobanda (sau, in
cazul perioadei initiale de dobanda, rata valabila in prima zi a unei astfel de
perioade de dobanda sau in ziua imediat urmatoare), asa cum a fost determinata
in mod rezonabil de catre Banca si exprimata in procente pe an;
(iv) marja totala LIBOR inseamna fiecare perioada de dobanda: (A) trei
patrimi dintr-un procent (3/4 din 1%); (B) minus (sau plus) marja medie
ponderenta pentru o astfel de perioada de dobanda, mai mica (sau mai mare)
decat ratele oferite pe piata interbancara londoneza sau alte rate de referinta
la depozitele pe 6 luni, aplicata la imprumuturile nerambursate ale Bancii ori
la portiuni din acestea, alocate de catre Banca pentru finantarea
imprumuturilor intr-o singura valuta, sau la portiuni din acestea care includ
imprumutul, dupa cum a fost determinata in mod rezonabil de catre Banca si
exprimata ca procent pe an.
c) Banca va notifica cu promptitudine Imprumutatul in legatura cu rata
dobanzii de baza LIBOR si marja totala LIBOR pentru fiecare perioada de
dobanda, de indata ce acestea vor fi determinate.
d) Ori de cate ori, avand in vedere schimbarile survenite in practica
pietei, care ar putea afecta determinarea ratelor dobanzii la care se face
referire in aceasta sectiune 2.06, Banca decide ca este in interesul tuturor
imprumutatilor sai si al Bancii sa aplice o modalitate de determinare a ratelor
dobanzii aplicabile imprumutului, alta decat cea prevazuta in sectiunea
mentionata, Banca poate modifica modalitatea de determinare a ratelor dobanzii
aplicabile imprumutului, nu mai devreme de 6 luni de la notificarea
Imprumutatului cu privire la noua modalitate. Noua modalitate va deveni efectiva
la expirarea perioadei de notificare, in afara cazului in care Imprumutatul
instiinteaza Banca, in decursul perioadei mentionate, asupra obiectiilor sale,
caz in care modificarea respectiva nu va fi aplicata in cadrul imprumutului.
Sectiunea 2.07. Dobanda si alte comisioane vor fi platite semestrial,
cumulativ, la datele de 15 aprilie si 15 octombrie ale fiecarui an.
Sectiunea 2.08. Imprumutatul va rambursa imprumutul in conformitate cu
graficul de rambursare prevazut in anexa nr. 3 la acest acord.
Art. 3
Executia Proiectului
Sectiunea 3.01. a) Imprumutatul isi declara angajamentul fata de
obiectivele Proiectului si in acest scop va realiza partea A a Proiectului prin
ANSVSA si MAPDR, iar partile B, C si D ale Proiectului, prin MAPDR, cu
aplicarea si eficienta cuvenite si in conformitate cu practicile financiare,
tehnice si administrative corespunzatoare, furnizand cu promptitudine, in
functie de necesitati, fondurile, facilitatile, serviciile si alte resurse
necesare realizarii Proiectului.
b) Fara a limita prevederile paragrafului a) al acestei sectiuni si cu
exceptia cazului in care Imprumutatul si Banca vor conveni altfel,
Imprumutatul, prin MAPDR si ANSVSA, va realiza Proiectul in conformitate cu
Programul de implementare stabilit prin anexa nr. 5 la acest acord.
Sectiunea 3.02. a) Cu exceptia cazului in care Banca va conveni altfel,
achizitionarii bunurilor, lucrarilor si serviciilor de consultanta necesare
realizarii Proiectului si care urmeaza a fi finantate din sumele imprumutului
ii vor fi aplicabile prevederile anexei nr. 4 la acest acord, prevederi care
pot fi detaliate in continuare in Planul de achizitii.
b) Imprumutatul, prin MAPDR si ANSVSA, va actualiza Planul de achizitii in
conformitate cu instructiuni acceptabile pentru Banca si va pune la dispozitia
Bancii, spre aprobare, aceasta actualizare nu mai tarziu de 12 luni de la data
aprobarii de catre Banca a Planului de achizitii anterior.
Sectiunea 3.03. In sensul sectiunii 9.07 din Conditiile generale si fara a
limita prevederile acesteia, Imprumutatul:
a) va elabora pe baza unor instructiuni acceptabile pentru Banca si va
furniza Bancii, nu mai tarziu de 6 luni de la data inchiderii sau o data
ulterioara convenita in acest scop intre Imprumutat si Banca, un plan care sa
asigure realizarea in continuare a obiectivelor Proiectului; si
b) va oferi Bancii posibilitatea rezonabila a unui schimb de opinii cu
Imprumutatul pe marginea planului mentionat mai sus.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01. a) Imprumutatul, prin MAPDR si ANSVSA, va mentine un sistem
de management financiar, incluzand inregistrari si conturi, si va elabora
situatii financiare in conformitate cu standardele de contabilitate consecvent
aplicate, acceptabile pentru Banca, adecvate reflectarii operatiunilor,
resurselor si cheltuielilor legate de Proiect.
b) Imprumutatul, prin MAPDR si ANSVSA:
(i) va audita situatiile financiare la care se face referire in paragraful
a) al acestei sectiuni si inregistrarile si conturile pentru conturile speciale
pentru fiecare an fiscal auditat, in conformitate cu standardele de audit
aplicate consecvent, acceptabile pentru Banca, de catre auditori independenti
acceptabili Bancii;
(ii) va furniza Bancii de indata ce vor fi disponibile, dar in nici un caz
mai tarziu de 6 luni de la incheierea fiecarui an fiscal: (A) copii certificate
ale situatiilor financiare la care se face referire in paragraful a) al acestei
sectiuni pentru anul respectiv (sau o alta perioada agreata de Banca), auditate
ca atare; si (B) o opinie a auditorilor mentionati asupra acestor situatii,
suficient de cuprinzatoare si detaliata pentru a raspunde solicitarii
rezonabile a Bancii; si
(iii) va furniza Bancii orice informatii referitoare la astfel de inregistrari
si conturi si auditul unor astfel de situatii financiare si cu privire la
auditorii respectivi, pe care Banca le poate solicita periodic, in mod
rezonabil.
c) Pentru toate cheltuielile in legatura cu care tragerile din contul
imprumutului s-au facut pe baza declaratiilor de cheltuieli, Imprumutatul, prin
MAPDR si ANSVSA:
(i) va mentine sau va determina sa se mentina, conform paragrafului a) din
aceasta sectiune, inregistrarile si conturile separate care evidentiaza aceste
cheltuieli;
(ii) va pastra timp de cel putin un an dupa primirea de catre Banca a
raportului de audit pentru anul fiscal in care s-a efectuat ultima tragere din
contul imprumutului toate inregistrarile (contracte, comenzi, facturi,
chitante, recipise sau alte documente) care dovedesc aceste cheltuieli;
(iii) va permite reprezentantilor Bancii sa analizeze aceste inregistrari;
si
(iv) va asigura ca aceste inregistrari si conturi sa fie incluse in auditul
anual la care se face referire in paragraful b) al acestei sectiuni si ca in
raportul asupra acestui audit respectivii auditori sa isi expuna separat opinia
asupra masurii in care se poate conta pe declaratiile de cheltuieli prezentate
in cursul anului fiscal, precum si pe procedurile si masurile de control intern
legate de elaborarea acestora, ca baza pentru sumele retrase.
Sectiunea 4.02. a) Imprumutatul, prin MAPDR, va elabora si va transmite
Bancii un raport de monitorizare financiara, satisfacator pentru Banca din
punctul de vedere al formei si continutului, care:
(i) stabileste sursele si utilizarea fondurilor Proiectului, atat cumulat,
cat si aferente perioadei la care face referire in raportul mentionat,
evidentiind separat fondurile furnizate in cadrul imprumutului, si explica
diferentele dintre utilizarile efective si cele previzionate ale acestor
fonduri;
(ii) descrie stadiul fizic al implementarii Proiectului, atat cumulat, cat
si pe perioada la care face referire raportul mentionat, si explica diferentele
dintre implementarea efectiva si cea prognozata a Proiectului; si
(iii) prezinta stadiul achizitiilor in cadrul Proiectului, la sfarsitul
perioadei la care face referire raportul mentionat.
b) Primul RMF va fi transmis Bancii nu mai tarziu de 45 de zile de la
incheierea primului trimestru calendaristic dupa data intrarii in vigoare si va
acoperi perioada cuprinsa intre data la care a fost efectuata prima cheltuiala
in cadrul Proiectului si sfarsitul primului trimestru calendaristic; in
continuare, fiecare RMF va fi furnizat Bancii nu mai tarziu de 45 de zile de la
incheierea fiecarui trimestru calendaristic si va acoperi un astfel de
trimestru calendaristic.
Art. 5
Data intrarii in vigoare
Sectiunea 5.01. Data ce survine la 150 de zile de la data prezentului acord
este cea specificata in sensul prevederilor sectiunii 12.04 din Conditiile
generale.
Art. 6
Reprezentantul Imprumutatului. Adrese
Sectiunea 6.01. Ministrul finantelor publice al Imprumutatului este
desemnat ca reprezentant al Imprumutatului in sensul sectiunii 11.03 din
Conditiile generale.
Sectiunea 6.02. In sensul sectiunii 11.01 din Conditiile generale se
specifica urmatoarele adrese:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor Publice
Str. Apolodor nr. 17
Bucuresti
Romania
Telex: Fax:
11239 4021 312 6792
Pentru Banca:
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
1818 H Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Telegraf Telex: Fax:
INTBAFRAD 248423 (MCI) ori (202) 477-6391
Washington, D.C. 64145 (MCI)
Drept urmare partile la acest acord, actionand prin reprezentantii lor
autorizati, au convenit ca prezentul acord sa fie semnat de catre acestia in
numele lor la Bucuresti, Romania, in ziua si anul mentionate la inceput.
Pentru Romania,
Ionel Popescu,
ministrul finantelor publice,
reprezentant autorizat
Pentru Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare,
Anand K. Seth,
director,
reprezentant autorizat
ANEXA 1
TRAGERI DIN IMPRUMUT
1. Tabelul de mai jos stabileste categoriile de cheltuieli care urmeaza sa
fie finantate din imprumut, alocarea sumelor din imprumut pentru fiecare
categorie, precum si procentul in care urmeaza sa fie finantate cheltuielile in
cadrul fiecarei categorii:
________________________________________________________________________________
Categoria Suma alocata % din cheltuieli
din imprumut ce urmeaza a fi finantat
(exprimata
in euro)
________________________________________________________________________________
(1) Bunuri 100% din cheltuielile externe,
(a) In cadrul partilor A.1, 4.120.000 100% din cheltuielile locale
A.2, A.3, A.4 si A.6 ale (cost franco uzina) si 80% din
Proiectului cheltuielile locale pentru alte
bunuri achizitionate de pe
piata
interna
(b) In cadrul partilor A.5, 3.610.000
B.1, C si D ale Proiectului
________________________________________________________________________________
(2) Servicii de consultanta, 85% din cheltuielile externe si
inclusiv audit 75% din cheltuielile locale
(a) In cadrul partilor A.1, 2.360.000
A.2, A.3, A.4 si A.6 ale
Proiectului
(b) In cadrul partilor A.5, 5.000.000
B.1, C si D ale Proiectului
________________________________________________________________________________
(3) Pregatire - instruire 100%
(a) In cadrul partilor A.1, 300.000
A.2, A.3, A.4 si A.6 ale
Proiectului
(b) In cadrul partilor A.5, 4.020.000
B.1, C si D ale Proiectului
________________________________________________________________________________
(4) Lucrari civile 100% din cheltuielile externe
si
(a) In cadrul partilor A.1, 80% din cheltuielile locale
A.2, A.3, A.4 si A.6 ale 3.670.000
Proiectului
(b) In cadrul partilor A.5, 20.000
B.1, C si D ale Proiectului
________________________________________________________________________________
(5) (a) Elaborarea Programului 290.000 85% din cheltuielile externe si
institutelor de cercetare 75% din cheltuielile locale
in cadrul partii B.2 a
Proiectului
(b) Implementarea 11.990.000 80%
Programului institutelor de
cercetare in cadrul partii
B.2 a Proiectului
________________________________________________________________________________
(6) Granturi de cercetare prin 3.920.000 49%
Schema de granturi
competitive in cadrul
partii B.3 a Proiectului
________________________________________________________________________________
(7) Costuri marginale de 85% pana la 31 decembrie 2007,
operare
(a) In cadrul partilor A.1, 410.000 70% pana la 31 decembrie 2009
si
A.2, A.3, A.4 si A.6 ale 25% dupa aceasta data
Proiectului
(b) In cadrul partilor A.5, 1.690.000
B.1, C si D ale Proiectului
________________________________________________________________________________
TOTAL: 41.400.000
________________________________________________________________________________
2. In sensul acestei anexe:
a) cheltuieli externe inseamna cheltuieli efectuate in moneda oricarei alte
tari decat cea a Imprumutatului pentru bunurile si serviciile furnizate de pe
teritoriul oricarei alte tari decat cea a Imprumutatului;
b) cheltuieli locale inseamna cheltuieli in moneda Imprumutatului pentru
bunuri si servicii furnizate de pe teritoriul Imprumutatului;
c) costuri marginale de operare inseamna salariile personalului UMP-urilor;
costul consumabilelor de birou si laborator; costul exploatarii, intretinerii
si asigurarii vehiculelor si echipamentului de birou; comisioane bancare;
comunicatii (inclusiv Internet); costul renovarii si reamenajarii birourilor;
costul transportului intern, inclusiv diurna si cazarea pentru UMP, ANCA,
ANSVSA, unitatea SGC, Comitetul pentru granturi competitive si unele institute
selectate de cercetari agricole in cadrul partii B.2 a Proiectului;
d) elaborarea Programului institutelor de cercetare inseamna sprijinul
acordat de MAPDR unor institute de cercetari agricole in cadrul partii B.2 a
Proiectului, pentru elaborarea unui plan detaliat de actiune si implementare a
reformei si a bugetului care sa fie aprobate de MAPDR si consiliile de
conducere ale respectivelor institute de cercetari agricole, cu acordul Bancii
in conformitate cu prevederile paragrafului 2 al partii B din anexa nr. 5 la
prezentul acord; si
e) implementarea Programului institutelor de cercetare inseamna sprijinul
acordat de MAPDR unor institute de cercetari agricole in cadrul partii B.2 a
Proiectului, pentru implementarea masurilor specifice de reforma si a
programelor de lucrari convenite pe o perioada de timp precizata, in cadrul
planurilor de actiune si implementare a reformei adoptate in baza prevederilor
paragrafului 2 din partea B a anexei nr. 5 la prezentul acord.
3. Fara a contraveni prevederilor paragrafului 1 de mai sus, nu se va face
nici o tragere pentru: a) plata cheltuielilor efectuate anterior datei
prezentului acord; b) nici o cheltuiala din cadrul oricarei categorii prevazute
in tabelul de la paragraful 1 de mai sus, decat daca Bancii i-a fost achitat
integral comisionul initial prevazut in sectiunea 2.04 a acestui acord; si c)
plata unor cheltuieli de implementare a Programului institutelor de cercetare
din cadrul categoriei (5) (b) prevazute in tabelul de la paragraful 1 de mai
sus pentru orice institut de cercetare agricola, inainte ca un astfel de
institut de cercetare agricola: (i) sa se fi transformat, daca nu este deja,
intr-un institut national conform prevederilor Legii nr. 324/2003; si (ii)
planul de actiune si implementare a reformei si bugetul pentru un astfel de
institut sa fi fost aprobate de MAPDR, consiliul de conducere al institutului
de cercetari respectiv si de Banca si sa fie in curs de implementare conform
prevederilor paragrafelor 3 si 4 ale sectiunii B din anexa nr. 5 la prezentul
acord.
4. Banca poate solicita ca tragerile din contul imprumutului sa fie
efectuate pe baza devizelor de cheltuieli, pentru cheltuieli in baza
contractelor privind: a) pregatire - instruire; b) bunuri in cadrul
contractelor cu valoare mai mica decat echivalentul a 100.000 dolari SUA
fiecare; c) lucrari in cadrul contractelor cu valoare mai mare decat
echivalentul a 200.000 dolari SUA fiecare; d) servicii de consultanta in cadrul
contractelor cu consultanti individuali cu valoare mai mica decat echivalentul
a 50.000 dolari SUA fiecare; e) servicii de consultanta in cadrul contractelor
cu firme de consultanta cu valoare mai mica decat echivalentul a 100.000 dolari
SUA fiecare; f) elaborarea Programului institutelor de cercetare in cadrul
categoriei (5) (a) din tabelul de la paragraful 1 de mai sus; g) granturi de
cercetare pe baza Schemei de granturi competitive in cadrul categoriei (6) din
tabelul de la paragraful 1 de mai sus; si h) cheltuieli de functionare, toate
in termenii si conditiile pe care Banca le va notifica Imprumutatului.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Proiectul are drept obiectiv sprijinirea Guvernului in vederea cresterii
competitivitatii producatorilor agricoli si prelucratorilor de produse agricole
in conditiile aderarii la Uniunea Europeana (UE) prin: (i) o mai buna
implementare a masurilor de control prin inspectie, managementul riscurilor si
comunicare in probleme de siguranta alimentara: (ii) intarirea capacitatii
sistemului national de cercetare de a furniza cunostinte si informatii si de a
crea deprinderi agricole pe baza nevoilor subsectorului agricol-alimentar
conform cerintelor UE; (iii) cresterea capacitatii specialistilor in cercetare,
dezvoltare si siguranta alimentara de a satisface nevoile producatorilor
agricoli in contextul UE; si (iv) acces sporit al agricultorilor si
prelucratorilor la cunoasterea tehnologiilor de productie, control al
calitatii, sigurantei alimentare, prelucrare si desfacere a alimentelor pentru
a face fata cerintelor UE.
Proiectul este alcatuit din urmatoarele parti, sub rezerva modificarilor ce
pot fi convenite periodic intre Imprumutat si Banca in vederea atingerii
obiectivelor sale:
Partea A. Intarirea Agentiei Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor (ANSVSA)
1. Dezvoltarea capacitatii institutionale
(i) Implementarea masurilor de dezvoltare a capacitatii prin intarirea
sistemului de comunicatii al ANSVSA cu sprijin pentru tehnologia informatiei
(TI) si instruire; si
(ii) Dezvoltarea unui sistem eficace de constientizare publica, inclusiv
crearea unui birou de presa.
2. Laboratoare necesare in conditiile UE
a) Dezvoltarea si echiparea a doua laboratoare nationale de referinta:
Institutul de Igiena si Sanatate Publica si un laborator de analiza a hranei
animalelor; si
b) Furnizarea echipamentului esential unui numar de 3 laboratoare
regionale.
3. Sprijinirea punctelor de inspectie de la frontiera
Construirea si echiparea punctelor de inspectie de la frontiera cu
instalatii pentru unitatea veterinara si instalatii pentru unitatea
fitosanitara pentru a putea lucra cu materialele saditoare
4. Bunastarea animalelor
Realizarea unui program de bunastare a animalelor in productia animala prin
crearea unei amenajari cu scop demonstrativ si de instruire
5. Laboratoare centrale fitosanitare
Consolidarea a doua laboratoare nationale de referinta si a laboratoarelor
regionale in subordinea MAPDR prin completarea echipamentului de laborator si
TI pentru a putea fi acreditate
6. Program de pregatire
Sprijinirea ANSVSA in realizarea programului de pregatire TI a personalului
sau si instruire a inspectorilor alimentari
Partea B. Sprijin acordat cercetarii agricole
1. Acordarea sprijinului pentru ca doua laboratoare nationale de referinta
sa asigure serviciile de analiza necesare satisfacerii cerintelor UE
2. Asigurarea asistentei tehnice anumitor institute selectate de cercetare
prioritara pentru elaborarea strategiilor de reforma si realizarea unui program
agreat de investitii pentru reforma
3. Implementarea Schemei de granturi competitive conform Manualului
operativ SGC agreat
Partea C. Sprijin acordat Sistemului de consultanta si informatii
1. Infiintarea unui centru de pregatire si informare la Universitatea de
Stiinte Agricole si Medicina Veterinara din Bucuresti, cu legaturi cu
universitatile de stiinte agricole din Cluj-Napoca, Iasi si Timisoara
2. Cresterea eficacitatii serviciilor de consultanta prin: (i) activitati
de dezvoltare pe baza contractuala; si (ii) perfectionarea sistemului public de
consultanta existent.
Partea D. Unitatea de Management al Proiectului
Acordarea de sprijin UMP pentru coordonarea si administrarea Proiectului
Se prevede ca Proiectul sa fie finalizat pana la data de 31 martie 2010.
ANEXA 3
GRAFIC DE RAMBURSARE
___________________________________________________________________
Data scadentei Rata de capital
(exprimata in euro)
___________________________________________________________________
La fiecare data de 15 aprilie si 15 octombrie,
incepand cu 15 aprilie 2010 si pana la
15 octombrie 2021 1.725.000
___________________________________________________________________
ANEXA 4
ACHIZITII
Sectiunea I
Generalitati
A. Toate bunurile, lucrarile si serviciile (altele decat serviciile de
consultanta) vor fi achizitionate in conformitate cu prevederile sectiunii I
din "Instructiunile pentru achizitii in cadrul imprumuturilor BIRD si
creditelor AID" din luna mai 2004 (Instructiuni privind achizitiile) si cu
prevederile prezentei anexe.
B. Toate serviciile de consultanta vor fi achizitionate in conformitate cu
sectiunile I si IV din "Instructiunile cu privire la selectia si angajarea
consultantilor de catre imprumutatii Bancii Mondiale" din luna mai 2004
(Instructiuni cu privire la consultanti) si cu prevederile prezentei anexe.
C. Toti termenii scrisi cu majuscula si utilizati in prezenta anexa, care
descriu anumite metode de achizitie sau metode de evaluare de catre Banca a
anumitor contracte, au sensul care le este atribuit in Instructiunile privind
achizitiile sau Instructiunile cu privire la consultanti, dupa caz.
Sectiunea II
Metode speciale de achizitie a bunurilor, lucrarilor si serviciilor (altele
decat serviciile de consultanta)
A. Licitatia internationala competitiva. Cu exceptia cazurilor in care se
prevede altfel in partea B a prezentei sectiuni, contractele vor fi adjudecate
pe baza licitatiei internationale competitive. Prevederile paragrafelor 2.55 si
2.56 ale Instructiunilor privind achizitiile, referitoare la preferinta pentru
bunurile de productie interna, se vor aplica bunurilor produse pe teritoriul
Imprumutatului.
B. Alte proceduri de achizitie:
1. licitatie nationala competitiva. Bunurile al caror cost este estimat a
reprezenta echivalentul a mai putin de 250.000 dolari SUA pe contract si
lucrarile al caror cost este estimat a reprezenta echivalentul a mai putin de
3.000.000 dolari SUA pe contract pot fi achizitionate in cadrul unor contracte
adjudecate pe baza licitatiei nationale competitive si a prevederilor
suplimentare consemnate in documentul atasat prezentei anexe;
2. cumparare. Bunurile al caror cost este estimat a reprezenta echivalentul
a mai putin de 100.000 dolari SUA pe contract si lucrarile al caror cost este
estimat a reprezenta echivalentul a mai putin de 250.000 dolari SUA pe contract
pot fi achizitionate pe baza de contracte adjudecate in conformitate cu
procedurile de cumparare.
Sectiunea III
Metode speciale de achizitie a serviciilor de consultanta
A. Selectia pe baza de calitate si cost. Cu exceptia cazului in care se
specifica altfel in partea B a prezentei sectiuni, serviciile consultantilor
vor fi achizitionate prin contracte adjudecate pe baza selectiei in functie de
calitate si cost. In sensul prevederilor paragrafului 2.7 din Instructiunile cu
privire la consultanti, lista scurta a consultantilor pentru servicii al caror
cost este estimat a reprezenta echivalentul a mai putin de 200.000 dolari SUA
pe contract poate cuprinde in totalitate consultanti nationali.
B. Alte proceduri:
1. selectia pe baza calitatii. Serviciile pentru activitati in legatura cu
care Banca este de acord ca intrunesc cerintele prevazute in paragraful 3.2 din
Instructiunile cu privire la consultanti pot fi achizitionate prin contracte
adjudecate pe baza selectiei in functie de calitate, conform prevederilor
paragrafelor 3.1 - 3.4 din Instructiunile cu privire la consultanti;
2. selectia in cadrul unui buget fix. Serviciile pentru activitati in
legatura cu care Banca este de acord ca intrunesc cerintele prevazute in
paragraful 3.5 din Instructiunile cu privire la consultanti pot fi
achizitionate prin contracte adjudecate pe baza selectiei in baza unui buget
fix, conform prevederilor paragrafelor 3.1 si 3.5 din Instructiunile cu privire
la consultanti;
3. selectia pe baza celor mai mici costuri. Serviciile pentru activitati in
legatura cu care Banca este de acord ca intrunesc cerintele prevazute in
paragraful 3.6 din Instructiunile cu privire la consultanti pot fi
achizitionate prin contracte adjudecate prin selectia pe baza celor mai mici
costuri, conform prevederilor paragrafelor 3.1 si 3.6 din Instructiunile cu
privire la consultanti;
4. selectia pe baza calificarii consultantilor. Serviciile al caror cost
este estimat a reprezenta echivalentul a mai putin de 200.000 dolari SUA pe
contract pot fi achizitionate pe baza contractelor adjudecate in conformitate
cu prevederile paragrafelor 3.1, 3.7 si 3.8 din Instructiunile cu privire la
consultanti;
5. selectia dintr-o singura sursa. Serviciile pentru desfasurarea unui
program pentru bunastarea animalelor si de pregatire pentru instructori si
agenti de dezvoltare, inspectori alimentari si cercetatori in materie de siguranta
alimentelor pot, cu acordul prealabil al Bancii, sa fie achizitionate conform
prevederilor paragrafelor 3.9 - 3.13 inclusiv din Instructiunile cu privire la
consultanti;
6. consultanti individuali. Serviciile pentru activitati care intrunesc
cerintele prevazute in prima fraza a paragrafului 5.1 din Instructiunile cu
privire la consultanti pot fi achizitionate prin contracte acordate
consultantilor individuali conform prevederilor paragrafelor 5.2 si 5.3 din
Instructiunile cu privire la consultanti. In situatiile descrise in paragraful
5.4 din Instructiunile cu privire la consultanti, astfel de contracte pot fi
acordate consultantilor individuali pe baza unei surse unice sub rezerva
oricarei analize anterioare a Bancii prevazute in Planul de achizitii.
Sectiunea IV
Analizarea de catre Banca a deciziilor de achizitie
Planul de achizitii va prevedea acele contracte care vor face obiectul
analizei anterioare a Bancii. Daca in Planul de achizitii se prevede analiza
prealabila a contractelor de angajare a consultantilor individuali, document de
fundamentare pentru astfel de contracte, la care se face referire in paragraful
5 din anexa 1 la Instructiunile cu privire la consultanti, acestea vor
constitui obiectul analizei anterioare a Bancii. Toate celelalte contracte vor
constitui obiectul analizei ulterioare a Bancii.
Document atasat anexei nr. 4
Prevederi obligatorii pentru achizitiile in cadrul contractelor finantate
de Banca care fac obiectul licitatiei nationale competitive
Contractele pentru bunuri sau lucrari pentru care anexa nr. 4 la acord
permite achizitionarea in baza prevederilor paragrafelor 3.3 si 3.4 din
Instructiunile cu privire la achizitii pot fi achizitionate conform
prevederilor legilor si reglementarilor nationale, cu urmatoarele exceptii:
A. Proceduri
Procedura deschisa, asa cum este ea definita in art. 9 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice, se va aplica in
toate cazurile, indiferent de valoare. Solicitarile de oferta se vor publica in
cel putin un ziar de larga circulatie nationala sau in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a VI-a, astfel incat sa permita minimum 30 de zile pentru
pregatirea si depunerea ofertelor.
B. Evaluarea calificarii ofertantilor
In cazul in care lucrari mari sau complexe fac necesara precalificarea,
invitatiile pentru precalificare vor fi publicate in cel putin un ziar de larga
circulatie nationala sau in Monitorul Oficial al Romaniei cu cel putin 30 de
zile inainte de data limita pentru depunerea cererilor de precalificare.
Conditiile minime de experienta si cerintele tehnice si financiare vor fi
explicit prevazute in documentele de precalificare si vor fi evaluate prin
metoda "admis/respins", si nu printr-un sistem pe baza de punctaj. In
cazul in care nu se va utiliza precalificarea, calificarea ofertantului
recomandat pentru a-i fi acordat contractul se va evalua prin postcalificare,
pe baza cerintelor minime de experienta, tehnice si financiare care vor trebui
sa fie explicit enuntate in documentele licitatiei.
C. Participarea intreprinderilor de stat
Intreprinderile de stat din Romania vor putea participa la licitatie numai
daca pot demonstra ca sunt autonome din punct de vedere juridic si financiar,
functioneaza pe baza dreptului comercial si nu sunt agentii care depind de
autoritatea contractanta. In plus, ele vor face obiectul acelorasi cerinte de
garantare a ofertei si performantei ca si ceilalti ofertanti.
D. Documentele licitatiei
Entitatile achizitoare vor utiliza documentele standard de licitatie
corespunzatoare pentru achizitia bunurilor, lucrarilor sau serviciilor, care
vor contine proiectul de contract si conditiile contractuale acceptabile pentru
Banca. Instructiunile pentru licitatie vor prevedea clar ca rabatul, in cazul
in care exista, va trebui sa fi declarat de ofertant fie intr-o scrisoare
insotitoare, fie in formularul de oferta. In cazul societatilor mixte,
conditiile de licitatie vor prevedea raspunderea solidara si distincta a
tuturor partenerilor din societatea mixta.
E. Depunerea, deschiderea si evaluarea ofertelor, adjudecarea contractului
a) Ofertele se vor depune intr-un singur plic continand informatii
referitoare la calificarea ofertantului, ofertele tehnice si de preturi, care
va fi deschis in cadrul deschiderii publice a ofertelor. In cazul in care
ofertele sunt depuse in doua sau mai multe plicuri, toate plicurile vor fi
deschise in cadrul deschiderii publice a ofertelor.
b) Ofertele vor fi deschise in public imediat dupa expirarea termenului
limita pentru depunerea lor. Nici o oferta nu va fi respinsa la deschiderea
acestora. Numele ofertantului, suma totala a fiecarei oferte si orice rabat vor
fi citite cu voce tare si consemnate in procesul-verbal al deschiderii publice
a ofertelor. La evaluare nu se va tine seama de nici o reducere care nu este
mentionata in scrisoarea insotitoare sau in formularul de oferta.
c) Evaluarea ofertelor se va face prin respectarea cu strictete a
criteriilor masurabile in termeni monetari, prevazute in documentele de oferta,
si nu se va utiliza un sistem pe baza de punctaj sau de apreciere pe baza
"realizarilor tehnice sau economico-financiare".
d) Prelungirea valabilitatii ofertei va fi permisa doar o singura data
pentru maximum 30 de zile. Nu se vor mai solicita si alte prelungiri fara
aprobarea prealabila a Bancii.
e) Contractele vor fi acordate ofertantilor calificati care au depus oferta
evaluata ca raspunzand cel mai bine cerintelor la pretul evaluat cel mai
scazut.
f) In cadrul licitatiei nationale competitive nu se va aplica nici o
preferinta.
g) Nu se va desfasura nici o negociere, nici chiar cu cel a carui oferta
evaluata are cel mai mic pret, fara acordul prealabil al Bancii.
h) Rezultatele evaluarii si numele ofertantului castigator vor fi
publicate.
F. Modificarea pretului
Contractele pentru lucrari publice de lunga durata (de exemplu, cele care
depasesc 18 luni) vor contine o clauza de ajustare corespunzatoare a pretului.
G. Respingerea tuturor ofertelor
a) Nu vor putea fi respinse toate ofertele si nu vor putea fi solicitate
noi oferte fara acordul scris prealabil al Bancii.
b) In cazul in care numarul ofertelor primite este mai mic de 2, reluarea
licitatiei nu se va face fara acordul prealabil al Bancii.
H. Garantii
Nu se va efectua nici o plata in avans contractantilor fara o garantie
corespunzatoare pentru plata in avans. Textul tuturor garantiilor de acest fel
va fi inclus in documentele licitatiei si va trebui sa fie acceptabil pentru
Banca.
ANEXA 5
PROGRAM DE IMPLEMENTARE
A. Responsabilitatile de implementare si supraveghere a Proiectului
1. Imprumutatul, prin MAPDR, va mentine personalul, resursele si termenii
de referinta satisfacatori pentru Banca si ii va incredinta responsabilitatea
coordonarii generale a Proiectului UMP pana la finalizarea Proiectului.
2. Imprumutatul, prin MAPDR si ANSVSA:
a) va mentine politici si proceduri corespunzatoare care sa ii permita o
monitorizare si o evaluare continua, conform indicatorilor acceptabili pentru
Banca, derularea Proiectului si atingerea obiectivelor acestuia;
b) va intocmi, pe baza unor termeni de referinta satisfacatori pentru
Banca, si va furniza Bancii, la sau in jurul datei de 30 septembrie 2007, un
raport care inglobeaza rezultatele activitatilor de monitorizare si evaluare
intreprinse in baza prevederilor paragrafului a) de mai sus cu privire la
progresele realizate in desfasurarea Proiectului pe parcursul perioadei anterioare
datei raportului amintit si precizeaza masuri recomandate pentru asigurarea
derularii eficiente a Proiectului si indeplinirii obiectivelor acestuia in
perioada ulterioara acestei date; si
c) va analiza impreuna cu Banca, pana la data de 30 noiembrie 2007 sau la o
data ulterioara solicitata de Banca, raportul la care se face referire in
paragraful b) de mai sus, dupa care va lua toate masurile necesare asigurarii
finalizarii eficiente a Proiectului si indeplinirii obiectivelor acestuia, pe
baza concluziilor si recomandarilor raportului mentionat si a opiniilor Bancii
asupra acestui subiect.
3. Imprumutatul, prin ANSVSA si MAPDR, va intreprinde masurile cerute prin
Planul de management al mediului in timp util si in conformitate cu: a) standarde
de mediu satisfacatoare pentru Banca; si b) toate legile si reglementarile
Imprumutatului care se aplica si au legatura cu sanatatea, siguranta si
protectia mediului.
B. Programul de dezvoltare al institutelor de cercetari agricole in cadrul
partilor B.1 si B.2 ale Proiectului
Imprumutatul, prin MAPDR, se va asigura ca:
1. in primul an de implementare a Proiectului, fiecare dintre institutele
de cercetari agricole selectate va elabora planuri detaliate de actiune
(planuri de actiune si implementare a reformei), de reforma a capacitatii
tehnice a institutului si de dezvoltare a unei noi capacitati de realizare a
unor programe de cercetare prioritare, care sa satisfaca MAPDR si Banca in
contextul obiectivelor generale ale Proiectului;
2. respectivul plan de actiune si implementare a reformei, constand in
masuri detaliate de reforma, si programul activitatii de cercetare ce urmeaza
sa fie realizate intr-o anumita perioada de timp convenita in cursul
implementarii Proiectului, impreuna cu bugetul estimat pentru implementarea
acestora, vor fi analizate si aprobate de MAPDR, de consiliul de conducere al
institutului respectiv si de Banca;
3. dreptul institutului de cercetari beneficiar de a primi sumele
respective aprobate ca sprijin al implementarii reformei institutionale si a
programului de cercetare va depinde de stabilirea periodica de catre MAPDR, cu
acordul Bancii, a faptului ca respectivul institut de cercetari a realizat
progrese satisfacatoare in implementarea planului de actiune si implementare a
reformei; si
4. institutele de cercetari agricole selectate vor derula respectivele
planuri de actiune si implementare a reformei, conform programului de
activitate, calendarului si bugetului aprobate, si nu vor abroga sau modifica
de o maniera substantiala planurile de actiune si implementare a reformei fara
aprobarea prealabila a MAPDR si a Bancii.
C. Implementarea Schemei de granturi competitive in cadrul partii B.3 a
Proiectului
1. Manualul operativ SGC
Imprumutatul va determina MAPDR sa adopte, in decursul a 3 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentului acord, un manual satisfacator pentru Banca
(Manualul operativ SGC) pentru functionarea Schemei de granturi competitive si
apoi sa mentina acest manual cel putin pana la finalizarea Proiectului si sa nu
revoce, sa nu abroge sau sa nu amendeze substantial Manualul operativ SGC fara
aprobarea prealabila a Bancii.
2. Proceduri pentru granturile de cercetare
Imprumutatul, prin MAPDR, se va asigura:
a) ca propunerile pentru granturi de cercetare facute de SGC pentru
serviciile de cercetare aplicata din cadrul partii B.3 a Proiectului vor fi
solicitate si evaluate conform principiilor si procedurilor prevazute in
Manualul operativ SGC;
b) ca primul grup de propuneri din partea SGC pentru acordarea granturilor
de cercetare va fi prezentat Bancii pentru evaluare si aprobare; si
c) ca acordarea granturilor de cercetare se va face conform contractului
standard a carui forma este inclusa in Manualul operativ SGC, prin care: (i)
propunerea pentru realizarea careia se acorda grantul de cercetare este
descrisa corespunzator; (ii) beneficiarului unui grant de cercetare i se va
cere sa realizeze respectiva propunere asa cum este ea descrisa si in limitele
bugetului stabilit in contract si sa achizitioneze bunurile si serviciile
necesare realizarii propunerii in conformitate cu procedurile prezentate sau la
care se face referire in contract; si (iii) Comitetul pentru granturi
competitive va fi imputernicit, in cazul neindeplinirii de catre un astfel de
beneficiar a obligatiilor contractuale, sa desfaca acest contract, sa sisteze
eliberarea sumelor furnizate din acest grant si sa solicite alte compensatii
corespunzatoare conform legii.
3. Comitetul pentru granturi competitive
Imprumutatul va asigura consultarea corespunzatoare a Bancii de catre MAPDR
inainte de a efectua o schimbare in componenta sau functiile Comitetului pentru
granturi competitive. Imprumutatul va determina MAPDR sa mentina Comitetul
pentru granturi competitive la nivelul de dotare cu personal, facilitati si
resurse necesar acestuia pentru implementarea partii B.3 a Proiectului.
ANEXA 6
CONTURILE SPECIALE
1. In sensul prezentei anexe:
a) categorii eligibile inseamna categoriile (1)(a), (2)(a), (3)(a), (4)(a)
si (7)(a) prevazute in tabelul de la paragraful 1 al anexei nr. 1 la prezentul
acord, in legatura cu contul special A, si categoriile (1)(b), (2)(b), (3)(b),
(4)(b), (5), (6) si (7)(b) prevazute in tabelul sus-amintit, in legatura cu
contul special B;
b) cheltuieli eligibile inseamna cheltuieli legate de costul rezonabil al
bunurilor si serviciilor necesare Proiectului si care urmeaza sa fie finantate
din fondurile imprumutului alocate periodic categoriilor eligibile in
conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord; si
c) alocatie autorizata inseamna suma de 500.000 euro pentru contul special
A si o suma echivalenta cu 1.000.000 euro pentru contul special B ce urmeaza sa
fie trasa din contul imprumutului si depusa in conturile speciale conform
prevederilor paragrafului 3 a) al prezentei anexe, cu specificarea ca, in afara
cazului in care Banca va conveni altfel, alocatia autorizata va fi limitata la
suma de 250.000 euro pentru contul special A si la o suma reprezentand
echivalentul a 500.000 euro pentru contul special B, pana cand: (i) pentru
contul special A al Proiectului, suma totala a tragerilor din contul
imprumutului alocate categoriilor (1)(a), (2)(a), (3)(a), (4)(a) si (7)(a) plus
suma totala a tuturor angajamentelor speciale restante asumate de Banca conform
prevederilor sectiunii 5.02 din Conditiile generale pentru partile A.1, A.2,
A.3, A.4 si A.6 ale Proiectului va fi egala cu sau va depasi echivalentul a
1.000.000 euro; si (ii) pentru contul special B, suma totala a tragerilor din
contul imprumutului alocate categoriilor (1)(b), (2)(b), (3)(b), (4)(b), (5),
(6) si (7)(b) plus suma totala a tuturor angajamentelor speciale restante
asumate de Banca conform prevederilor sectiunii 5.02 din Conditiile generale
pentru partile A.5, B, C si D ale Proiectului va fi egala cu sau va depasi
echivalentul a 4.000.000 euro.
2. Platile din contul special respectiv se vor efectua numai pentru
cheltuieli eligibile in conformitate cu prevederile prezentei anexe, incluzand
plati in moneda locala efectuate direct catre furnizori si contractanti prin
conturi corespunzatoare de transfer deschise la banci comerciale, conform
regulilor si procedurilor acceptabile pentru Banca.
3. Dupa ce Banca a primit dovezi satisfacatoare pentru deschiderea contului
special, tragerile din alocatia autorizata si tragerile ulterioare pentru
realimentarea respectivului cont special se vor efectua dupa cum urmeaza:
a) pentru tragerile din alocatia autorizata, Imprumutatul, prin MAPDR si
ANSVSA, va trimite Bancii o cerere sau cereri pentru depuneri in contul special
respectiv ale unei sau unor sume care sa nu depaseasca suma totala a alocatiei
autorizate. Pe baza unei sau unor astfel de cereri, Banca, in numele
Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depune in contul special
respectiv suma solicitata sau sumele solicitate de Imprumutat, prin MAPDR si
ANSVSA;
b) (i) pentru realimentarea contului special respectiv, Imprumutatul, prin
MAPDR si ANSVSA, va trimite Bancii cereri de depuneri in respectivul cont
special la intervalele specificate de Banca;
(ii) inainte de sau la data fiecarei astfel de cereri, Imprumutatul, prin
MAPDR si ANSVSA, va inainta Bancii documentele sau alte dovezi necesare, in
conformitate cu paragraful 4 al acestei anexe, pentru plata sau platile in
legatura cu care a fost solicitata realimentarea. Pe baza fiecarei astfel de
cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va
depune in contul special respectiv suma care va fi fost solicitata de
Imprumutat si demonstrata cu documentele mentionate si alte dovezi ca a fost
platita din respectivul cont special pentru cheltuieli eligibile. Toate aceste
depuneri vor fi trase de Banca din contul imprumutului in cadrul respectivelor
categorii eligibile si in respectivele sume echivalente, dupa cum vor fi fost
justificate cu documentele mentionate si alte dovezi.
4. Pentru fiecare plata efectuata de Imprumutat, prin MAPDR si ANSVSA, din
respectivul cont special, Imprumutatul, prin MAPDR si ANSVSA, va furniza Bancii
intr-un interval de timp solicitat rezonabil documentele si alte dovezi care sa
evidentieze ca plata respectiva a fost efectuata exclusiv pentru cheltuieli
eligibile.
5. Fara a contraveni prevederilor paragrafului 3 al acestei anexe, Bancii
nu i se va solicita sa efectueze alte depozite in nici un cont special:
a) daca, in orice moment, Banca stabileste ca toate tragerile care urmeaza
ar trebui efectuate de catre Imprumutat, prin MAPDR si ANSVSA, direct din
contul imprumutului, in conformitate cu prevederile art. V din Conditiile
generale si ale paragrafului a) din sectiunea 2.02 a prezentului acord;
b) daca Imprumutatul, prin MAPDR si ANSVSA, nu a furnizat Bancii, in
intervalul de timp mentionat in sectiunea 4.01 b) (ii) a prezentului acord,
vreunul dintre rapoartele de audit solicitate a fi transmise Bancii, asa cum se
specifica in sectiunea mentionata in legatura cu auditul inregistrarilor si
conturilor aferente conturilor speciale;
c) daca, in orice moment, Banca va fi notificat Imprumutatului intentiile
sale de a suspenda total sau partial dreptul Imprumutatului de a efectua
trageri din contul imprumutului, in baza prevederilor sectiunii 6.02 din
Conditiile generale; sau
d) din momentul in care suma totala netrasa din imprumut, alocata
categoriilor eligibile pentru contul special respectiv, minus suma totala a
tuturor angajamentelor speciale restante asumate de Banca in conformitate cu
sectiunea 5.02 din Conditiile generale va fi egala cu echivalentul a de doua
ori suma alocatiei autorizate.
Dupa aceasta, tragerea din contul imprumutului a sumei netrase ramase din
imprumut, alocata categoriilor eligibile pentru contul special respectiv, va
respecta procedurile pe care Banca le va notifica Imprumutatului. Astfel de
trageri ulterioare se vor efectua numai dupa ce si in masura in care Banca se
va fi declarat satisfacuta ca toate aceste sume ramase in respectivul cont
special la data notificarii vor fi utilizate pentru plata unor cheltuieli
eligibile.
6. a) Daca, in orice moment, Banca va constata ca oricare dintre platile
din oricare cont special: (i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o
suma care nu este eligibila in conformitate cu paragraful 2 al acestei anexe;
sau (ii) nu este justificata prin dovezile furnizate Bancii, Imprumutatul, prin
MAPDR si ANSVSA, cu promptitudine dupa notificarea din partea Bancii: (A) va
furniza Bancii documentele justificative suplimentare pe care aceasta le poate
solicita; sau (B) va depune in respectivul cont special (sau, daca Banca va
solicita astfel, va returna Bancii) o suma egala cu suma acestei plati sau a
partii din aceasta care nu este eligibila ori justificata. Daca Banca nu va
stabili altfel, aceasta nu va mai face nici o depunere in nici un cont special
pana cand Imprumutatul, prin MAPDR si ANSVSA, nu va fi transmis documentele
respective sau nu va fi depus suma respectiva ori nu o va fi rambursat, dupa
caz.
b) Daca, in orice moment, Banca va constata ca orice suma ramasa din orice
cont special nu va mai fi necesara pentru acoperirea unor cheltuieli eligibile
ulterioare, Imprumutatul va rambursa Bancii suma respectiva ramasa, imediat
dupa primirea notificarii din partea Bancii.
c) Imprumutatul poate rambursa Bancii, la notificarea acesteia, toate sau
orice parte din fondurile depozitelor din conturile speciale.
d) Rambursarile catre Banca efectuate in conformitate cu paragrafele a), b)
si c) de mai sus vor fi creditate in contul imprumutului pentru trageri
ulterioare sau pentru anulare, in conformitate cu prevederile relevante ale
prezentului acord, inclusiv ale Conditiilor generale.