LEGE Nr. 173
din 10 octombrie 2008
privind interventiile active
in atmosfera
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 715 din 21 octombrie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Intervenţiile active în atmosferă
reprezintă ansamblul activităţilor de modificare artificială a vremii prin
mijloace specifice.
(2) Activităţile de intervenţii active în atmosferă,
denumite în continuare activităţi, sunt de interes public naţional şi se
desfăşoară potrivit dispoziţiilor prezentei legi şi în concordanţă cu
recomandările Organizaţiei Meteorologice Mondiale, respectiv cu convenţiile
internaţionale în domeniu la care România este parte.
(3) Activităţile sunt complexe, având caracter de
cercetare şi de protecţie operaţională la dezastrele provocate de fenomenele
meteorologice periculoase sau dăunătoare, în contextul modificărilor climatice mondiale.
Art. 2. - Obiectivul activităţilor îl constituie:
a) reducerea riscurilor faţă de fenomenele
meteorologice periculoase pentru populaţie, pentru zonele economice şi culturi
agricole (grindină, ceaţă densă, tornade locale);
b) creşterea precipitaţiilor în zonele de interes ale
ţării (ploaie, zăpadă);
c) participarea activă la programele regionale şi
internaţionale din domeniu.
Art. 3. -Activităţile cuprind acţiuni de:
a) suprimare a grindinei;
b) creştere locală sau extinsă a precipitaţiilor,
precum şi uniformizarea acestora;
c) disipare a cetii dense şi a chiciurii;
d) atenuare a fenomenelor meteorologice violente,
precum tornade locale, fulgere intense etc;
e) modificare locală a vremii;
f) alte activităţi de modificare a vremii.
Art. 4. -Activităţile se
desfăşoară pentru:
a) prevenirea, diminuarea şi/sau eliminarea pagubelor
produse de fenomenele meteorologice periculoase, în mod unitar şi calificat;
b) satisfacerea nevoilor de apă pentru agricultură,
complementar irigaţiilor;
c) creşterea rezervelor de apă pentru nevoile economiei
şi populaţiei;
d) creşterea protecţiei unor activităţi economice şi
sociale la acţiunea unor fenomene meteorologice periculoase: grindină, ceaţă
densă, chiciură, avalanşe, tornade locale etc;
e) îmbunătăţirea condiţiilor meteorologice pentru
manifestări festive şi sportive naţionale;
f) satisfacerea nevoilor de cercetare în domeniu,
inclusiv ca urmare a participării la programe internaţionale specifice;
g) întocmirea de studii de specialitate în domeniul de
competenţă;
h) îmbunătăţirea microclimatului pe zone locale sau extinse
în folosul creşterii calităţii vieţii populaţiei;
i) integrarea României în programele regionale,
europene şi internaţionale în domeniu.
Art. 5. - (1) Principiile care stau la baza activităţii
sunt:
a) desfăşurarea activităţii în mod coerent, unitar, în
deplină siguranţă, sub controlul unei autorităţi publice centrale;
b) desfăşurarea activităţii operaţionale şi/sau de
cercetare prin operatori de sistem, persoane fizice sau juridice, autorizaţi
conform prezentei legi, pe bază de licenţă de operare;
c) participarea statului la activităţi prin investiţii,
administrare, monitorizare, inspecţii şi asigurarea colaborării internaţionale
în domeniu;
d) instituirea unui regim de colaborare cu celelalte componente ale supravegherii meteorologice, hidrologice şi de mediu
ale statului şi alte organisme din domeniu;
e) supravegherea de către beneficiari şi organizaţii
neguvernamentale a acestei activităţi şi implicarea acestora în luarea
deciziilor în domeniu.
(2) Scopurile principale ale legii sunt:
a) reglementarea domeniului de activitate a
intervenţiilor active în atmosferă;
b) reglementarea administrării, finanţării şi
inspecţiei activităţilor;
c) stabilirea regimului juridic al dreptului de
proprietate şi folosinţă asupra infrastructurii create
şi asupra terenurilor utilizate pentru desfăşurarea acestor activităţi;
d) reglementarea modalităţilor de participare a
beneficiarilor la aceste activităţi;
e) reglementarea atribuţiilor autorităţilor publice
centrale şi locale în desfăşurarea acţiunilor de intervenţii active în
atmosferă;
f) stabilirea sancţiunilor, aplicabile în cazul
încălcării dispoziţiilor legii, şi modul de aplicare a acestora;
g) reglementarea modalităţilor de participare a
organismelor specializate ale societăţii civile la supravegherea şi monitorizarea
activităţilor de intervenţii active în atmosferă;
h) reglementarea relaţiilor şi colaborărilor cu
organismele internaţionale în domeniu.
Art. 6. -Termenii utilizaţi şi abrevierile din prezenta lege se definesc în anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Organizarea activităţilor de intervenţii active în
atmosferă
SECŢIUNEA 1
Sistemul naţional antigrindină şi de creştere a
precipitaţiilor
Art. 7. - (1) Activitatea de intervenţii active în
atmosferă se desfăşoară prin implementarea şi exploatarea operaţională şi/sau
de cercetare a Sistemului naţional antigrindină şi de creştere a
precipitaţiilor, denumit în continuare sistem.
(2) Sistemul reprezintă o concepţie unitară de
organizare, monitorizare şi gestionare a activităţii, care are ca rezultat
realizarea în România a unor structuri operaţionale şi/sau de cercetare,
coerente, unitare, sigure şi eficiente în domeniu.
(3) Implementarea sistemului se face eşalonat, pe baza
unui program de realizare a Sistemului naţional antigrindină şi de creştere a
precipitaţiilor, denumit în continuare program.
(4) Activităţile de cercetare, dezvoltare tehnologică
şi alte acţiuni conexe acestora privind sistemul revin gestionarului
activităţii, în colaborare cu proiectantul general al
acestuia.
(5) Programul este naţional, strategic, pe termen lung,
interdisciplinar, cu caracter bivalent: de cercetare şi operaţional.
Art. 8. - (1) Programul se elaborează de Administraţia
Sistemului naţional antigrindină şi de creştere a precipitaţiilor, denumită în
continuare administraţie, şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(2) Etapele anuale ale programului se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului, prin care se aprobă obiectivele şi se alocă fondurile
necesare acestora, aprobate prin legea bugetului de stat, având ca ordonator
principal de credite şi iniţiator autoritatea coordonatoare a activităţii.
(3) Activităţile principale prevăzute în etapele
anuale au caracter de cercetare-dezvoltare tehnologică, de proiectare, instruire,
atestare şi reatestare, investiţii, precum şi activităţi de servicii de
protecţie în folosul populaţiei şi al operatorilor economici, după caz, şi
menţionate ca atare.
Art. 9. - Programul se realizează
de către administraţie, cu participarea proiectantului general şi a
beneficiarilor interni ai acestor activităţi, precum şi prin colaborare
internaţională, transfrontalieră, regională, europeană şi mondială.
Art. 10. - Proiectantul general al sistemului, definit în anexa nr. 1 pct. 18, elaborează, împreună cu
administraţia, concepţia de realizare a acestuia şi avizează documentele,
conform prezentei legi.
Art. 11. - (1) Structura sistemului cuprinde:
a) o structură proprie, formată din: centre zonale de
coordonare, unităţi operaţionale şi/sau de cercetare pentru desfăşurarea
activităţii, zone de comparaţie pentru monitorizarea obiectivă a activităţii şi
puncte de combatere a grindinei, precum şi din orice alte structuri care
desfăşoară activităţi de modificare artificială a vremii, cu infrastructura informatică,
de comunicaţii şi logistică aferentă;
b) unităţi colaboratoare din domeniul meteorologiei,
navigaţiei aeriene şi cercetării ştiinţifice.
(2) Structura sistemului se dezvoltă treptat, conform
prevederilor cuprinse în program şi în concordanţă cu evoluţia
tehnico-ştiinţifică mondială şi cu legislaţia în domeniu.
(3) In structura sistemului se includ componentele
realizate prin investiţii de stat şi private, pentru asigurarea unei
funcţionări coerente a acestuia.
(4) Activitatea se desfăşoară în exclusivitate în
cadrul structurii sistemului, indiferent de forma de proprietate sau de operare
a mijloacelor tehnice utilizate sau de organizare existente în România şi sub
controlul autorităţii de coordonare a acesteia.
(5) Structura sistemului, prevăzută prin program, este
prezentată în anexa nr. 2.
Art. 12. - Componenta economică a programului
reprezintă valoarea procentuală a protecţiei la fenomenele meteorologice
periculoase sau dăunătoare, asigurată prin exploatarea sistemului, în
beneficiul direct al exploatatiilor agricole. Metodologia de calcul al acesteia
se stabileşte prin procedurile elaborate de administraţie şi se aprobă odată cu
normele de aplicare a legii.
Art. 13. - Componenta socială a programului o
reprezintă protecţia generală a populaţiei la acţiunea fenomenelor
meteorologice periculoase sau dăunătoare. Metodologia de calcul al valorii
procentuale a protecţiei populaţiei se stabileşte prin procedurile elaborate de
administraţie şi se aprobă odată cu normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 14. - (1) Finanţarea programului se asigură de la
bugetul de stat, prin credite externe cu garanţie guvernamentală, din surse interne de la societăţile de
exploataţii agricole şi/sau societăţile de asigurări şi alte surse atrase,
astfel:
1. de la bugetul de stat, prin bugetul de venituri şi
cheltuieli al administraţiei, aprobat conform legilor în vigoare, pentru:
a) cheltuieli de investiţii, ocazionate de
implementarea şi dezvoltarea sistemului, inclusiv pentru cele efectuate în
acest scop la alte instituţii decât administraţia (societăţi comerciale
executante ale obiectivelor din program);
b) cheltuieli de funcţionare a sistemului;
c) cheltuieli proprii administraţiei sistemului şi
unităţilor din structura sa (de personal, autorizări, atestări şi reatestări,
materiale de întreţinere ocazionate de inspecţii, monitorizare şi relaţii
internaţionale);
d) cheltuieli de cercetare-dezvoltare tehnologică,
pentru mijloacele tehnice şi tehnologiile utilizate, realizate în România;
e) cheltuieli de funcţionare a instituţiilor de
monitorizare a activităţii din zona de comparaţie şi zona protejată;
f) cheltuieli pentru organismele consultative;
2. din credite externe, cu sau fără garanţie
guvernamentală, pentru investiţiile ocazionate de implementarea sistemului;
3. de la societăţile de asigurări, exploataţiile
agricole şi/sau de la alţi beneficiari, pentru mijloacele tehnice consumate de
către operatorii sistemului la exploatarea acestuia;
4. de la exploataţiile agricole, cărora le este
asigurată protecţia împotriva grindinei, pentru cheltuielile de funcţionare a
grupurilor de combatere a grindinei, care au mijloace tehnice de combatere în
proprietate sau primite prin concesionare de la administraţie.
(2) Cheltuielile prevăzute la
alin. (1) pct. 1 lit. b) se asigură integral pentru fiecare unitate timp de 5
ani de la omologarea şi punerea în funcţiune a acesteia.
(3) Nivelul fondurilor destinate obiectivelor din
program se solicită de către administraţie, prin Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, anual, prin hotărâre a Guvernului, fiind menţionat pentru
fiecare obiectiv, şi se aprobă prin legea bugetului de stat.
Art. 15. - (1) Exploatarea sistemului se realizează
prin operatori de sistem selectaţi de administraţie, care stabileşte caietele
de sarcini privind exploatarea acestuia, pentru fiecare unitate componentă.
(2) Operatorii sistemului sunt, de regulă, societăţi
comerciale cu regim special de funcţionare, care corespund criteriilor de
selecţie, licenţiere, monitorizare, atestare, garanţii şi patrimoniu şi care
prestează servicii de intevenţii active în atmosferă.
(3) Activitatea operatorilor sistemului pentru
exploatarea unităţilor din structura sistemului se desfăşoară pe bază de
contract cu centrele zonale de coordonare, aprobat de administraţia sistemului,
în condiţiile prezentei legi.
(4) Activitatea operatorilor sistemului se evidenţiază
prin documente operaţionale, care constituie acte de certificare a serviciilor
prestate.
(5) Eficienţa fizică a acţiunii de combatere a
grindinei, efectuată de operatorii sistemului, este constatată de administraţie
şi/sau de centrele zonale. Rapoartele instituţiilor de monitorizare constituie
acte opozabile în acţiunile juridice ocazionate de neasigurarea protecţiei la
căderile de grindină.
(6) Eficienţa fizică a celorlalte operaţiuni specifice
domeniului se determină de către administraţie şi de către instituţia de
monitorizare, precum şi de către beneficiar, după caz.
(7) Operatorii sistemului primesc şi predau patrimoniul
unităţilor din sistem pe bază de proces-verbal, al cărui model este prevăzut în
procedurile administraţiei, aprobat prin normele de aplicare a prezentei legi,
şi asigură utilizarea acestuia exclusiv în scopul acţiunii de intervenţie.
(8) Distrugerile, defecţiunile
tehnice ori dispariţia mijloacelor tehnice şi/sau a utilităţilor se constată în
comun de reprezentanţii administraţiei
şi ai operatorului sistemului, acţionând potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 16. - (1) Omologarea şi punerea în funcţiune a
fiecărei unităţi din structura sistemului se prevăd în program.
(2) Omologarea şi punerea în funcţiune a unităţii se
execută în conformitate cu un program de omologare, elaborat de administraţie
în colaborare cu proiectantul general al sistemului şi/sau cu partenerul
extern, şi se avizează de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, Ministerul Economiei şi
Finanţelor, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, precum şi de proiectantul general al sistemului.
(3) Omologarea şi punerea în funcţiune sunt activităţi
de cercetare ştiinţifică care includ verificări, teste, simulări şi elaborarea
tehnologiei şi care sunt specifice fiecărei unităţi.
(4) Activităţile privind omologarea şi punerea în
funcţiune se realizează de către o comisie de omologare numită de
administraţie, din care fac parte reprezentanţii instituţiilor prevăzute la
alin. (2), la nivel de secretar de stat.
(5) Comisia încheie un act de omologare, pe baza dosarului de omologare, care constituie document
justificativ pentru începerea perioadei de 5 ani de exploatare pentru cercetare
şi/sau de activitate operaţională, în care finanţarea se asigură de la bugetul
de stat.
(6) Modelul programului de
omologare, al actului de omologare şi cuprinsul dosarului de omologare sunt
prevăzute în procedurile administraţiei şi aprobate odată cu normele de
aplicare a prezentei legi.
Art. 17. - (1) Managementul programului se realizează
de către administraţie, care colaborează în acest scop cu instituţiile implicate.
(2) Elaborarea programului se realizează de către
administraţie, se avizează de Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
Ministerul Economiei şi Finanţelor, Ministerul Transporturilor, Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative, de proiectantul general al sistemului şi
de consiliul consultativ şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
solicitarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(3) Programul se elaborează pe o perioadă de minimum 15
ani, se corectează şi se precizează prin obiective stabilite pentru fiecare
etapă anuală de dezvoltare.
Art. 18. - (1) Monitorizarea activităţii se realizează
de către organizaţii neguvernamentale, care operează în zona de comparaţie şi
în zona protejată (ţintă), organizată pe lângă fiecare unitate.
(2) Organizarea, dotarea şi exploatarea zonelor de
comparaţie fac parte integrantă din activitatea de implementare a sistemului şi
se prevăd în program prin grija administraţiei.
(3) Selecţia organizaţiei care monitorizează
activitatea se execută de către administraţie, pe bază de criterii de selecţie
aprobate odată cu normele de aplicare a prezentei legi.
(4) Documentele monitorizării sunt opozabile terţilor.
(5) Mijloacele şi echipamentele necesare activităţii
organizaţiilor neguvernamentale de monitorizare se predau şi se primesc de
către administraţie.
(6) Pentru activitatea de monitorizare, administraţia
alocă fonduri şi mijloace în limita obiectivelor prevăzute în program şi care
se includ în obiectivele etapelor anuale.
(7) Persoanele fizice şi juridice sunt obligate să
asigure accesul în zona protejată şi în zona de comparaţie al personalului şi
inspectorilor implicaţi în acţiuni de monitorizare, pe baza unei împuterniciri
eliberate de administraţie, al cărei model se prezintă în normele de aplicare a
prezentei legi.
SECŢIUNEA a 2-a
Asigurarea funcţionării sistemului
Art. 19. - (1) Administraţia Naţională de Meteorologie
furnizează produsele meteorologice specializate necesare activităţii, în mod
obligatoriu, unităţilor din sistem, prin Centrul Naţional de Prognoză şi/sau
prin centrele meteorologice regionale.
(2) Furnizarea produselor
meteorologice specializate se realizează, în mod obligatoriu, pe bază de
protocoale de colaborare încheiate între Administraţia Naţională de
Meteorologie şi administraţie, pentru fiecare unitate din structura sistemului,
aprobate de secretarul de stat coordonator al domeniului din Ministerul
Mediului şi Dezvoltării Durabile. Protocoalele se actualizează anual pe baza
rapoartelor de eficienţă economică, a celor de evaluare a impactului asupra
fenomenelor meteorologice şi a dezvoltării tehnologiei din domeniu.
(3) Cheltuielile ocazionate de transmiterea produselor
meteorologice specializate către unităţile din structura sistemului se suportă
din bugetul administraţiei.
(4) Cheltuielile cu
echipamentele de comunicaţie: achiziţie, instalare, exploatare şi reparaţii
necesare transmiterii produselor meteorologice specializate către unităţile din
structura sistemului se suportă din bugetul administraţiei.
(5) Produsele meteorologice specializate transmise se
arhivează în banca de date a administraţiei şi a furnizorului şi constituie
documente opozabile în acţiunile judiciare vizând activitatea.
(6) Cheltuielile necesare realizării
radiosondajelor aerologice realizate la cererea administraţiei se suportă din
bugetul administraţiei.
(7) Administraţia Naţională de Meteorologie nu poate
desfiinţa, dezafecta sau conserva instalaţiile şi echipamentele din reţeaua
S.I.M.I.N., utilizate la elaborarea şi furnizarea produselor meteorologice
specializate, fără avizul administraţiei.
(8) Administraţia Naţională de Meteorologie prevede în
bugetul propriu de venituri şi cheltuieli fondurile necesare pentru
cheltuielile de personal şi pentru materiale, ocazionate de furnizarea
produselor meteorologice specializate şi pentru elaborarea rapoartelor de
evaluare a impactului activităţii asupra fenomenelor meteorologice, pe care le
supune spre avizare administraţiei.
Art. 20. - (1) Siguranţa spaţiului aerian pe timpul acţiunilor
de intervenţie activă în atmosferă se asigură prin respectarea strictă, de
către toate părţile implicate, a protocoalelor privind intervenţiile active în
atmosferă, încheiate între administraţie şi instituţiile responsabile cu
siguranţa spaţiului aerian.
(2) Protocoalele prevăzute la alin. (1) se aprobă prin
ordin comun al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al
conducătorilor instituţiilor implicate în domeniul siguranţei spaţiului aerian.
(3) Protocoalele prevăzute la
alin. (1) se completează şi se modifică cu acordul tuturor părţilor implicate,
pe măsura dezvoltării sistemului şi a modificării legilor şi acordurilor în
domeniu.
Art. 21. - (1) Transportul şi depozitarea rachetelor
antigrindină şi a altor mijloace pirotehnice utilizate în intervenţiile active
în atmosferă, de la furnizor sau depozite, se asigură cu mijloacele de
transport special amenajate şi echipate, conform legilor în vigoare, aparţinând
unităţilor din structura administraţiei şi altor instituţii, de către operatorii
atestaţi ai sistemului, pentru fiecare unitate.
(2) Proiectele de amenajare specială a mijloacelor de
transport destinate acestui scop se elaborează şi se efectuează de către
proiectantul mijloacelor tehnice pirotehnice şi/sau rachetelor antigrindină utilizate la activităţi şi avizate de administraţie.
(3) Atestarea şi reatestarea amenajărilor prevăzute la
alin. (2) revin proiectantului mijloacelor tehnice sau furnizorului acestora,
după caz, ca activitate de asistenţă tehnică la exploatarea sistemului,
contractată cu administraţia.
(4) Predarea-preluarea mijloacelor pirotehnice şi/sau a
rachetelor antigrindină din depozite se face cu respectarea procedurilor
stabilite de administraţie, pe bază de proces-verbal, în forma stabilită prin
normele de aplicare a prezentei legi, încheiat între administraţie şi
depozitar.
(5) Efectuarea manipulării, transportului şi
depozitării rachetelor antigrindină şi/sau mijloacelor pirotehnice revine
reprezentantului numit de operatorul sistemului, iar monitorizarea acestor
activităţi se execută de către reprezentanţii desemnaţi ai unităţii
administraţiei implicate.
(6) Insoţirea transporturilor de rachete antigrindină
şi/sau de mijloace pirotehnice se execută de militari din unităţile zonale ale
jandarmeriei, în mod gratuit, la solicitarea administraţiei şi/sau a centrelor
zonale de coordonare implicate.
(7) Condiţiile de depozitare în depozitele proprii sau
ale unităţilor din cadrul Ministerului Apărării ori ale Ministerului Internelor
şi Reformei Administrative, precum şi obţinerea avizului de funcţionare pentru
depozitele proprii se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 22. - (1) Asigurarea comunicaţiilor, atât cu
unităţile proprii, cât şi cu instituţiile implicate în siguranţa spaţiului
aerian pe timpul intervenţiilor active se asigură de către administraţie.
(2) Atât echipamentul de recepţie, cât şi buna lui
stare tehnică se asigură de către fiecare instituţie implicată în siguranţa
spaţiului aerian.
(3) Cheltuielile ocazionate de
transmiterea informaţiilor privind siguranţa spaţiului aerian se suportă din
bugetul administraţiei.
(4) Instituţiile care posedă, administrează şi/sau
coordonează canale de comunicaţii sunt obligate să asigure canalele de
comunicaţii necesare funcţionării sistemului, contra cost, potrivit cerinţelor
tehnice stabilite de proiectantul general al sistemului şi potrivit legii.
Art. 23. - (1) Atestarea şi reatestarea personalului
angrenat în manipularea rachetelor antigrindină şi/sau a mijloacelor
pirotehnice utilizate în intervenţiile active se asigură de către proiectantul
general al sistemului şi/sau de fabricantul acestor mijloace, potrivit
procedurii stabilite de proiectantul general şi avizate de administraţie.
(2) Atestarea şi reatestarea personalului operatorilor
sistemului se asigură de către o comisie numită de administraţie, având în
componenţă şi reprezentanţi ai proiectantului general al sistemului, şi se
execută cu cel puţin o lună înainte de intrarea în activitate a acestuia.
Art. 24. - (1) Administraţia
are dreptul de a emite atestate profesionale pentru personalul de specialitate
al operatorilor sistemului, potrivit legii.
(2) Administraţia are dreptul de a propune includerea
de noi profesii din domeniul intervenţiilor active în atmosferă, iar
instituţiile abilitate au obligaţia de a le include în Codul ocupaţiilor din
România şi în Clasificarea activităţilor din economia naţională - CAEN,
potrivit legii.
Art. 25. - Asigurarea pazei obiectivelor din componenţa
sistemului se execută astfel:
a) depozitele de rachete antigrindină
sau de mijloace pirotehnice utilizate la intervenţii active, de către fabricant
ori de către unitatea militară din subordinea Ministerului Apărării sau a
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, pe teritoriul căreia
acestea se construiesc sau care sunt situate în localitatea de reşedinţă a
acestei unităţi, după caz, în mod gratuit, pe bază de protocol încheiat între
părţi;
b) cu personal propriu atestat al operatorului
sistemului, cu firme de pază sau cu poliţia comunitară, pe bază de protocol
şi/sau de contract, încheiat între părţi, contra cost din bugetul
administraţiei, pentru celelalte obiective;
c) poliţia locală este obligată să se implice în
asigurarea măsurilor specifice protecţiei acestor obiective, la solicitarea
administraţiei sau a unităţilor din structură.
Art. 26. - (1) Baza de date constituită la exploatarea
sistemului constituie proprietatea administraţiei şi se clasifică potrivit
legii.
(2) Protecţia datelor se asigură cu mijloace proprii.
Datele se pot comunica instituţiilor române şi străine implicate în domeniu de
către conducerea administraţiei şi potrivit legii.
Art. 27. - (1) Avizul de mediu pentru exploatarea
sistemului se acordă pentru fiecare unitate, la cererea administraţiei,
potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Avizul de mediu se acordă de autoritatea
competentă, pe baza documentelor care atestă lipsa nocivităţii materialelor
folosite şi/sau rezultate la acţiunea mijloacelor pirotehnice şi/sau rachetelor
antigrindină sau a altor materiale utilizate la intervenţiile active.
(3) Documentele de atestare se pun la dispoziţia
administraţiei de către proiectantul şi/sau fabricantul rachetelor antigrindină
sau al mijloacelor pirotehnice utilizate la intervenţii active ori al altor
materiale şi tehnologii folosite.
(4) Refuzul avizului de mediu este acceptat numai pe
bază de documente emise de laboratoare autorizate recunoscute internaţional.
Procedura refuzului este valabilă numai pentru rachetele antigrindină şi
mijloacele pirotehnice de tip nou, precum şi pentru tehnologii neutilizate pe
plan internaţional, la data avizului.
Art. 28. - (1) Protecţia muncii pentru activităţile
desfăşurate se asigură potrivit legii, astfel:
a) de către administraţie, pentru personalul propriu şi
al unităţilor din structură;
b) de către instituţia operatorului sistemului, pentru
personalul acesteia, pe timpul exploatării sistemului.
(2) Cheltuielile necesare asigurării protecţiei muncii
se asigură de către administraţie şi de către unităţile din structură, în
limita normelor şi potrivit prevederilor referitoare la dotarea acestora.
SECŢIUNEA a 3-a
Controlul, inspecţia, licenţierea şi interzicerea
activităţilor
Art. 29. - (1) Controlul activităţii de intervenţii
active în atmosferă se exercită de către administraţie şi de către unităţile
din structură, după caz.
(2) Controlul se exercită asupra tuturor activităţilor
legate de exploatarea sistemului şi asupra integrităţii patrimoniului
administraţiei.
(3) Activitatea de intervenţie activă se apreciază
după eficienţa fizică a intervenţiei sau atingerea obiectivelor de cercetare şi
se evidenţiază în documentele operaţionale ale fiecărei unităţi.
(4) Documentele operaţionale ale fiecărei unităţi se
stabilesc de proiectantul general al sistemului, împreună cu administraţia, se
elaborează, se înregistrează, se evidenţiază, se păstrează şi se arhivează de
către administraţie şi de către unităţile din structură, după caz.
(5) Documentele operaţionale constituie baza
documentelor pentru recepţia serviciului operaţional şi pentru plată către operatorii
sistemului, alături de celelalte documente de plată, întocmite potrivit legii.
(6) Documentele operaţionale constituie documente
juridice opozabile în acţiunile ce privesc intervenţia activă efectuată,
alături de documentele constatatoare elaborate de organizaţiile ce
monitorizează exploatarea sistemului.
Art. 30. - (1) Inspecţia se exercită de către
administraţie, în principal, pentru:
a) constatarea integrităţii patrimoniului dat în
folosinţă operatorilor sistemului;
b) participarea în comisii de
cercetare-constatare a unor evenimente ivite în timpul intervenţiilor active,
inclusiv al dezastrelor naturale meteorologice de proporţii, cauzate de
intervenţiile active;
c) constatarea nerespectării normelor de protecţia
muncii;
d) participarea la constatarea
eficienţei fizice şi economice a activităţii;
e) controlul activităţii operaţionale desfăşurate de
operatorii din sistem;
f) participarea la recepţii de lucrări, atestări de
tehnică şi persoane;
g) activităţi de arbitraj.
(2) Documentele încheiate în
urma inspecţiilor devin acte juridice opozabile în acţiunile ce privesc
domeniul intervenţiilor active.
(3) Atribuţiile şi activitatea inspectorilor se
detaliază în regulamentul de organizare şi funcţionare a administraţiei.
Art. 31. - (1) Licenţierea are
drept scop autorizarea operatorului sistemului de a exploata operaţional
sistemul sau unităţi din structura acestuia.
(2) Licenţierea se efectuează prin acordarea licenţei
de operare, document juridic oficial, modelul fiind prezentat în normele de aplicare a prezentei legi.
(3) Dreptul de a acorda licenţa de operare îl are în
exclusivitate administraţia.
(4) Documentele necesare acordării licenţei de operare
sunt cele prezentate în normele de aplicare a prezentei legi.
(5) Dreptul de a primi licenţa
de operare îl au operatorii de sistem români sau străini, potrivit prevederilor
prezentei legi.
Art. 32. - (1) Administraţia acordă licenţe de operare
operatorilor sistemului, selectaţi potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Valabilitatea licenţei de
operare este de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii acesteia pe intervale de 5
ani.
(3) Licenţa se avizează anual, avizul acordându-se
după finalizarea reatestării personalului operaţional.
(4) Licenţa de operare are modelul prezentat în normele
de aplicare a prezentei legi şi se semnează de conducerea administraţiei.
(5) Licenţa de operare este document juridic în toate
acţiunile ce privesc operarea sistemului.
(6) Licenţa de operare constituie condiţia obligatorie
pentru contractarea activităţii de operare a sistemului.
Art. 33. - Ridicarea sau suspendarea licenţei de
operare are loc în condiţiile prevăzute de procedurile administraţiei,
stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi.
SECŢIUNEA a 4-a
Activităţi experimentale şi de evaluare a
efectelor şi riscurilor în domeniu
Art. 34. -Activităţile experimentale în domeniul
activităţii sunt activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică.
Art. 35. - Activităţile experimentale ale
administraţiei se desfăşoară în mod obligatoriu pe bază de programe de
experimentare, pe baza unor teme de cercetare ştiinţifică elaborate de
administraţie, în colaborare cu instituţii române sau străine din domeniu, în
scopul dezvoltării tehnologiilor, perfecţionării metodologiilorde evaluare a
efectelor şi a riscurilor activităţii, precum şi ca activitate preliminară de
exploatare.
Art. 36. -Activităţile experimentale de tipul celor
menţionate la art. 35 se prevăd în mod obligatoriu în program.
Art. 37. - Introducerea în dotare a mijloacelor tehnice pentru intervenţii active, achiziţionate din producţia
internă sau din străinătate, parcurge în mod obligatoriu etapa de activitate experimentală pentru confirmarea
calităţii acestora şi evaluarea efectelor şi a riscurilor lor de utilizare.
Art. 38. - Achiziţionarea
mijloacelor tehnice este condiţionată în mod obligatoriu de furnizarea
documentaţiilor de utilizare, cu descrierea tehnologiei de intervenţii active
în atmosferă şi cu aprecieri privind riscurile utilizării acestora.
Art. 39. - (1) Utilizarea
agenţilor activi de tip nou în domeniu este permisă numai prin prezentarea
buletinelor de analize, care să confirme conformitatea cu normele ecologice şi
compatibilitatea acestora, cu respectarea prevederilor legale în domeniu.
(2) Buletinele de analiză se
emit de laboratoare autorizate internaţional sau de laboratoare naţionale
acreditate metrologic pentru aceste tipuri de agenţi.
Art. 40. - (1) Activităţile experimentale trebuie să
fie desfăşurate, în mod obligatoriu, cu amploare graduală în cadrul
experimentelor ştiinţifice, parcurgând etapele: simulare în laborator,
experiment local de mică amploare şi experiment ştiinţific cu obiectiv
funcţional.
(2) Omologarea tehnologiei rezultate se face după
procedura utilizată la omologarea unităţilor din sistem, cu concluzii privind
evaluarea efectelor şi a riscurilor acestor activităţi.
Art. 41. - Programul experimental cu obiectiv
funcţional va fi avizat de administraţie, de consiliul consultativ al acesteia
şi de proiectantul general al sistemului şi se aprobă în conformitate cu
procedura programului de omologare a unităţilor.
Art. 42. -Administraţia înştiinţează autorităţile
publice locale privind experimentele ştiinţifice cu obiectiv funcţional şi
solicită sprijinul acestora, menţionat în mod expres în documentele privind experimentarea.
Art. 43. -Autorităţile publice locale sunt obligate să
acorde sprijin administraţiei în domeniul lor de competenţă.
CAPITOLUL III
Administraţia Sistemului naţional antigrindină şi de creştere a precipitaţiilor
Art. 44. - (1) In scopul
realizării obiectivelor prezentei legi, se înfiinţează Administraţia Sistemului
naţional antigrindină şi de creştere a precipitaţiilor (administraţia) prin
preluarea patrimoniului creat şi a activităţilor desfăşurate în cadrul
programului de realizare a sistemului naţional antigrindină şi de creştere a
precipitaţiilor.
(2) Predarea-preluarea patrimoniului, a contractelor şi
a obligaţiilor se face pe bază de protocol încheiat între actualii deţinători
ai bunurilor, în calitate de predător, şi administraţia, în calitate de
primitor.
(3) In calitate de autoritate publică centrală,
administraţia este o instituţie publică de interes naţional, cu personalitate
juridică, finanţată integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, aflată în subordinea acestuia, care
răspunde de domeniul intervenţiilor active în atmosferă.
(4) Sediul central al administraţiei este în municipiul
Bucureşti, bd. Carol I nr. 17, sectorul 3.
(5) Administraţia îşi desfăşoară activitatea potrivit
legii şi în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare, care se
aprobă odată cu normele de aplicare a prezentei legi, prin hotărâre a
Guvernului.
(6) Administraţia are în structura sa centre zonale de
coordonare cu statut de sucursale, unităţi de combatere a căderilor de
grindină, unităţi de creştere a precipitaţiilor, grupuri de combatere
independente, alte unităţi din domeniu, precum şi unităţi ce se vor constitui
ca urmare a progresului tehnico-ştiinţific. Structura administraţiei este
prezentată în anexa nr. 3.
(7) Modificările ulterioare în structură se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale.
(8) Structura trebuie să corespundă programului
aprobat potrivit art. 17 alin. (2).
Art. 45. - Domeniul de competenţă al administraţiei îl
reprezintă asigurarea dezvoltării şi funcţionării sistemului, asigurarea şi
controlul în domeniul intervenţiilor active în atmosferă, precum şi organizarea
colaborării internaţionale în domeniu.
Art. 46. -Administraţia se înfiinţează pentru
administrarea, implementarea, dezvoltarea, exploatarea sistemului, controlul
funcţionării acestuia, precum şi pentru organizarea colaborării internaţionale
în domeniu.
Art. 47. - Pentru realizarea scopului său, administraţia desfăşoară următoarele activităţi:
a) elaborează şi supune spre aprobare programul,
etapele anuale ale acestuia şi strategiile de dezvoltare în domeniu;
b) elaborează şi supune spre aprobare actele normative
necesare desfăşurării activităţii;
c) asigură coordonarea activităţii cu activităţile de
meteorologie, hidrologie, siguranţa spaţiului aerian şi protecţia populaţiei şi
a economiei faţă de fenomenele meteorologice periculoase sau dăunătoare;
d) planifică activităţile de exploatare, întreţinere
şi reparaţii ale sistemului;
e) prestează servicii de intervenţii active în
atmosferă, direct sau prin intermediul operatorilor economici, operatori ai
sistemului;
f) coordonează activitatea de cercetare în domeniul
intervenţiilor active în atmosferă şi supune spre aprobare programe de
experimentări ştiinţifice;
g) asigură instruirea personalului agenţilor operatori
ai sistemului şi atestă capacitatea acestora de a desfăşura activităţi de
intervenţii active în atmosferă;
h) elaborează proiecte de acte normative privind
selecţia, atestarea şi reatestarea operatorilor economici, operatori ai
sistemului, asigurarea securităţii spaţiului aerian pe durata realizării
activităţilor de intervenţii active în atmosferă, înfiinţarea şi darea în exploatare
a zonelor de comparaţie;
i) monitorizează pericolele şi riscurile specifice,
precum şi efectele negative ale acestora din zonele de protecţie a unităţilor
din structură, prin asigurarea funcţiilor de sprijin pentru gestionarea
riscurilor naturale: grindină, tornade locale, secetă severă, îngheţ, ceaţă
densă locală şi avalanşe;
j) elaborează proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli al administraţiei şi îl supune spre aprobare Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
k) organizează şi coordonează sistemul naţional de
formare şi pregătire profesională în domeniul intervenţiilor active în
atmosferă, în colaborare cu Administraţia Naţională de Meteorologie, potrivit
legii;
l) acordă licenţe, controlează
activitatea operatorilor sistemului şi supraveghează activităţile de
intervenţii active în atmosferă desfăşurate de aceştia;
m) organizează atestarea mijloacelor tehnice şi a
tehnologiilor utilizate în activitate;
n) organizează, dotează şi dă în folosinţă unor
organizaţii neguvernamentale abilitate zonele de comparaţie;
o) constituie, actualizează sistematic şi administrează
baza de date pentru intervenţii active în atmosferă;
p) asigură participarea beneficiarilor, asigurătorilor
şi a organizaţiilor ştiinţifice din domeniu la stabilirea strategiei de dezvoltare;
q) asigură inspecţia în domeniul activităţii;
r) organizează activitatea de raportare a activităţilor
de intervenţii active în atmosferă către Organizaţia Meteorologică Mondială şi
alte organisme internaţionale;
s) coordonează activităţile transfrontaliere de
intervenţii active în atmosferă;
ş) participă, alături de Ministerul Afacerilor Externe,
la încheierea de acorduri, tratate şi convenţii în domeniul intervenţiilor
active în atmosferă;
t) coordonează activitatea de cooperare tehnico-ştiinţifică
cu organismele naţionale şi internaţionale sau cu ale altor ţări în domeniu;
ţ) asigură, în timp util, informarea populaţiei şi a
mass-mediei privind activităţile specifice domeniului de activitate;
u) alte activităţi adiacente obiectului său de activitate.
Art. 48. - (1) Activitatea administraţiei se finanţează
după cum urmează:
a) de la bugetul de stat, pentru cheltuielile de personal şi de întreţinere, atestare, reatestare, şcolarizare,
cercetare-dezvoltare, monitorizare activităţi, expertize, taxe, relaţii
internaţionale, operaţii de branding etc, potrivit legii;
b) de la bugetul de stat, din surse atrase şi proprii
pentru program, conform celor menţionate în cuprinsul prezentei legi;
c) din alte surse, conform prevederilor prezentei legi.
(2) Alocarea fondurilor de la bugetul de stat pentru
acoperirea unor cheltuieli necesare desfăşurării activităţii se face potrivit
normelor metodologice, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de
60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(3) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aprobă de
coordonatorul administraţiei.
(4) Administraţia poate prevedea cheltuieli
social-culturale şi sportive, precum şi sponsorizări, potrivit legii.
Art. 49. - (1) Evidenţa activităţii operaţionale şi/sau
experimentale a administraţiei şi a unităţilor din structură, desfăşurată
potrivit programului, constituie bază justificativă de cheltuieli a acesteia,
documente opozabile în acţiuni care privesc activitatea, alături de alte
documente ce se întocmesc potrivit legii.
(2) Nomenclatorul şi modelul documentelor de activitate
operaţională se aprobă odată cu normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 50. - (1) Patrimoniul administraţiei se constituie
din patrimoniul preluat la înfiinţare şi cel realizat prin implementarea şi
dezvoltarea sistemului.
(2) Patrimoniul propriu aparţine domeniului privat al
statului şi constă în: clădiri, utilaje, instalaţii, mijloace de transport de
uz general.
(3) Patrimoniul aparţine domeniului public al statului,
asupra căruia exercită un drept de administrare, care constă din infrastructura
de intervenţii active în atmosferă.
(4) Bunurile aflate în domeniul public al statului care constituie infrastructura de intervenţii
active în atmosferă sunt prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 51. - (1) Conducerea administraţiei se asigură de
către un preşedinte cu rang de director general şi un vicepreşedinte cu rang de
director general adjunct, numiţi prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale. Funcţia de director general este funcţie militară.
(2) Componenta şi atribuţiile conducerii
administraţiei se aprobă odată cu normele de aplicare a prezentei legi.
(3) Structura organizatorică a administraţiei şi a
unităţilor din subordine se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(4) Preşedintele conduce activitatea administraţiei
şi o reprezintă în raporturile cu celelalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi locale, cu alte persoane juridice şi fizice,
precum şi în justiţie. In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite
decizii.
(5) Preşedintele este ordonator secundar de credite
şi gestionează fondurile publice alocate.
Art. 52. - (1) Personalul administraţiei este stabilit prin
statul defuncţii, numărul acestuia aprobându-se prin regulamentul de organizare
şi funcţionare a acesteia, potrivit prezentei legi.
(2) Personalul administraţiei
se constituie prin preluarea personalului implicat direct în program din
structura Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, a unităţilor din
subordinea acestuia, a proiectantului general al sistemului şi se completează cu specialişti din diverse domenii, potrivit prevederilor prezentei
legi şi statului de funcţii.
(3) Personalul implicat în program şi preluat de la
direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală îşi desfăşoară activitatea
la sediile acestora, până la punerea în funcţiune a unităţii teritoriale
componente a sistemului.
(4) Personalul din cadrul administraţiei este format
din funcţionari publici şi personal contractual, cu activitate specială.
Salarizarea personalului administraţiei este similară salarizării personalului
din aparatul central al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(5) Sporurile speciale se acordă potrivit celor
practicate în domeniile apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale.
Art. 53. - (1) Organizarea teritorială a administraţiei
trebuie să corespundă structurii sistemului.
(2) Centrele de coordonare zonală ţin evidenţa
contabilă până la nivel de balanţă de verificare.
(3) Centrele de coordonare zonală se organizează în
funcţie de configuraţia geografică, de tipul şi de intensitatea fenomenelor
meteorologice, precum şi de structura informaţională a meteorologiei.
(4) Modul de constituire, de desemnare a
reprezentanţilor şi de funcţionare a consiliilor este prevăzut în regulamentul
de organizare şi funcţionare a administraţiei.
Art. 54. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale asigură finanţarea organizării şi funcţionării administraţiei până la
asigurarea fondurilor de la bugetul de stat.
CAPITOLUL IV
Dreptul de proprietate şi folosinţă asupra
infrastructurii şi asupra terenului inclus în sistem
Art. 55. - Patrimoniul realizat din sumele alocate de
la bugetul de stat şi/sau din credite externe se constituie în proprietate
publică sau privată a statului, după caz.
Art. 56. - Documentaţiile, mijloacele tehnice,
echipamentele cu softurile aferente, realizate prin cercetare proprie sau
achiziţionate în cadrul programului, devin proprietatea administraţiei, a
Administraţiei Naţionale de Meteorologie sau a altor colaboratori la program,
conform destinaţiei şi utilizării acestora.
Art. 57. - (1) Echipamentele, utilajele şi tehnologiile
realizate prin program pentru fabricaţia de mijloace tehnice în ţară rămân în
proprietatea fabricantului.
(2) Menţionarea proprietarului şi a bunurilor prevăzute
la alin. (1) se consemnează în hotărârea Guvernului prin care se aprobă etapele
anuale ale programului.
Art. 58. - Dreptul de proprietate intelectuală se
aplică atât pentru mijloacele tehnice de influenţă activă, cât şi pentru
tehnologiile utilizate, după caz.
Art. 59. - Patrimoniul realizat
în cadrul programului se preia de către administraţie de la direcţiile pentru
agricultură şi dezvoltare rurală implicate, în termen de 90 de zile de la
înfiinţarea administraţiei, pe bază de protocoale între părţi.
Art. 60. - (1) Mijloacele pirotehnice se depozitează până la utilizare în depozitele fabricantului sau ale
unităţilor militare apropiate unităţilor din structura administraţiei, fără
plată, pe baza protocolului încheiat între părţi.
(2) Investiţiile necesare depozitării, întreţinerii şi
reparaţiilor spaţiilor de depozitare exclusive pentru aceste activităţi revin
administraţiei, care prevede fonduri în buget pentru această destinaţie.
(3) Depozitarea şi Predarea-preluarea mijloacelor
prevăzute la alin. (1) se efectuează pe bază de documente, potrivit legii.
(4) Paza şi asigurarea integrităţii mijloacelor
pirotehnice revin deţinătorului depozitului şi se suportă din fondurile
acestuia.
(5) Conservarea mijloacelor pirotehnice se face de
către personalul administraţiei sau al fabricantului, după caz, pe cheltuiala proprietarului acestora.
(6) Deţinătorul depozitului asigură accesul la
mijloacele tehnice aflate în depozitare, la solicitarea administraţiei.
Art. 61. - (1) Mijloacele tehnice, echipamentele şi
toată logistica aferentă se pun la dispoziţia operatorului sistemului de către
administraţie, cu cel puţin o lună înainte de începerea activităţilor.
(2) Predarea-preluarea mijloacelor prevăzute la alin.
(1) în bună stare se face pe bază de documente, al căror model se prezintă în
normele de aplicare a prezentei legi.
(3) Cheltuielile de întreţinere, reparaţii, conservare
şi deconservare se suportă de către administraţie.
(4) Buna utilizare, incidentele sau deteriorările
tehnice se constată de către administraţie, în cadrul operaţiunilor de monitorizare a operatorului sistemului care încheie acte de constatare cu
acesta, conform modelului precizat în normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 62. - Mijloacele tehnice consumate în cadrul
activităţii se consemnează în documentele operaţionale şi se scad din evidenţa
patrimonială a administraţiei pe baza acestor documente.
Art. 63. - (1) Mijloacele tehnice de combatere
independentă a grindinei instalate la grupurile de combatere, prin program, se
dau în folosinţă gratuită beneficiarilor protejaţi.
(2) Beneficiarii protejaţi
asigură fonduri necesare în exclusivitate pentru agentul activ utilizat, plata
personalului de operare utilizat şi reparaţiile-întreţinerile acestor mijloace,
precum şi cheltuielile cu comunicaţiile necesare intervenţiilor.
Art. 64. - Liniile de
comunicaţii din înzestrarea unităţilor militare necesare administraţiei se pun
la dispoziţia acesteia cu titlu gratuit, în limita posibilităţilor tehnice ale
acestora şi pe bază de protocol între părţi.
Art. 65. - Proiectantul general al sistemului utilizează gratuit mijloacele tehnice şi infrastructura
administraţiei pentru activităţile de cercetare-dezvoltare prevăzute în
program.
Art. 66. -Autorităţile publice locale sunt obligate să
pună la dispoziţie terenuri proprietate publică în regim de folosinţă gratuită
şi în măsura disponibilităţilor pentru realizarea şi exploatarea unităţilor din
structura administraţiei.
Art. 67. - Societăţile comerciale beneficiare ale
activităţii pot da în folosinţă gratuită terenuri pentru instalarea unităţilor
din structura administraţiei şi se scutesc, pentru aceste suprafeţe, de la
plata oricăror taxe legate de acestea.
Art. 68. -In mod excepţional, administraţia poate
achiziţiona teren pentru dezvoltarea sistemului, potrivit legii.
Art. 69. - Licenţele de fabricaţie, documentaţiile,
studiile, tehnologiile şi brevetele realizate ca urmare a activităţilor de
cercetare-dezvoltare, desfăşurate prin program, sunt proprietatea
administraţiei şi nu se pot vinde de către realizatori unor terţi fără avizul
acesteia, potrivit legii.
Art. 70. - (1) Infrastructura realizată prin program
poate fi închiriată altor utilizatori, pe baza încasării unei redevenţe, în
condiţiile legii.
(2) Mărimea redevenţei se propune de către
administraţie şi se prevede în bugetul de venituri şi
cheltuieli al acesteia, potrivit legii.
CAPITOLUL V
Atestarea calităţii activităţilor de intervenţii
active în
atmosferă
Art. 71. -Atestarea calităţii activităţilor revine
administraţiei, organizaţiilor neguvernamentale de monitorizare definite la
pct. 19 din anexa nr. 1 şi beneficiarilor, după caz, potrivit prezentei legi.
Art. 72. -Atestarea calităţii activităţilor de către
administraţie se efectuează în scopul:
a) aprecierii calitative a activităţilor operatorilor
din sistem;
b) elaborării, întocmirii, analizei şi arhivării
documentelor de atestare a calităţii activităţii;
c) efectuării plăţilor către operatorii din sistem şi
către organizaţiile neguvernamentale de monitorizare;
d) aprecierii comparative a activităţii organizaţiilor
de monitorizare;
e) opozabilităţii ştiinţifice faţă de acţiunile ce
privesc activităţile de intervenţii active în ţară şi în străinătate;
f) constatării şi calificării dezastrelor naturale
meteorologice de proporţii.
Art. 73. -Atestarea calităţii activităţii de către
organizaţiile neguvernamentale de monitorizare se efectuează în scopul
utilizării unei aprecieri calitative independente a activităţii, credibilă şi
opozabilă în acţiunile ce privesc activităţile.
Art. 74. -Atestarea calităţii activităţii se poate
efectua şi de către beneficiari în folos propriu, pentru susţinerea cauzei în
acţiuni ce privesc activitatea.
Art. 75. - (1) Documentele de atestare a calităţii
activităţii sunt, în principal:
a) documentele operaţionale, rapoartele şi actele
încheiate de administraţie;
b) rapoartele de atestare a calităţii, elaborate de
organizaţiile neguvernamentale;
c) actele de atestare, elaborate de beneficiari,
potrivit normelor proprii de funcţionare;
d) alte acte.
(2) Modelele documentelor menţionate la alin. (1) sunt
prezentate în normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 76. - Finanţarea atestării calităţii revine administraţiei
sau beneficiarului acestei activităţi, după caz.
Art. 77. - Atestarea calităţii activităţii se referă în
exclusivitate la eficienţa fizică a intervenţiilor active în atmosferă.
Art. 78. - Documentele elaborate la atestarea calităţii
activităţii se pot folosi ca documente opozabile în contestaţiile pentru aceste
activităţi, numai în limita parametrilor tehnici menţionaţi în documentaţii de
către proiectantul general şi/sau în contractele încheiate între părţile
participante la aceste activităţi.
Art. 79. - Atestarea calităţii activităţii pentru
activităţile proprii desfăşurate de operatorii economici beneficiari nu poate
fi opozabilă în acţiunile ce privesc intervenţiile active în atmosferă.
Art. 80. - Documentele de atestare a calităţii sunt, în
principal, documente de bază pentru efectuarea plăţilor pentru acţiunile de
intervenţii active în atmosferă în toată structura sistemului, potrivit legii.
Art. 81. - Atestarea calităţii
activităţii se efectuează cu mijloace tehnice specifice şi în conformitate cu
normele, instrucţiunile, protocoalele şi alte documente prevăzute în
documentaţiile tehnice pentru sistem sau unităţile sale din structură.
Art. 82. - (1) Atestarea
proprie a calităţii activităţii în vederea determinării eficienţei economice a
acesteia se face în exclusivitate pentru:
a) studii de dezvoltare a sistemului, a mijloacelor
tehnice şi a tehnologiilor utilizate în aceste activităţi;
b) studii în folosul propriu al
administraţiei pentru opozabilitate faţă de asigurători, beneficiari sau autorităţile
publice centrale şi locale;
c) informarea ştiinţifică a populaţiei din zonele de
interes.
(2) Cheltuielile pentru activităţile prevăzute la alin.
(1) se suportă de către
administraţie.
Art. 83. - (1) Atestarea calităţii în vederea
determinării eficienţei economice se raportează în exclusivitate la zonele
protejate.
(2) Atestarea de acest tip se execută de către
organizaţiile neguvernamentale de monitorizare şi/sau de administrare, după
caz.
Art. 84. - Contestarea calităţii atestării de acest tip
se poate face pe baza unei evaluări independente efectuate de către un organism internaţional, printr-un expert
independent şi autorizat, potrivit legii, şi pe cheltuiala
contestatarului.
CAPITOLUL VI
Participarea la adoptarea deciziilor strategice în
implementarea sistemului
Art. 85. - Deciziile strategice pentru implementarea
sistemului se iau de către administraţie şi cu consultarea proiectantului
general, a fabricantului de mijloace tehnice, a beneficiarilor, a
asigurătorilor, a organizaţiilor neguvernamentale de monitorizare, a
instituţiilor şi asociaţiilor ştiinţifice şi profesionale din domeniu.
Art. 86. - Participarea proiectantului general, a
fabricantului naţional de mijloace tehnice, a
beneficiarilor, a asigurătorilor, a organizaţiilor neguvernamentale de
monitorizare, a instituţiilor şi a asociaţiilor ştiinţifice şi profesionale din
domeniu la adoptarea deciziilor strategice se asigură prin organizarea şi
funcţionarea consiliului consultativ de pe lângă administraţie, numit consiliu
consultativ pentru strategia de dezvoltare a activităţilor în România, denumit
în continuare consiliu consultativ.
Art. 87. - Compunerea, organizarea şi funcţionarea
consiliului consultativ se aprobă odată cu normele de aplicare a prezentei
legi.
Art. 88. - Cheltuielile şi personalul necesar
activităţii consiliului consultativ se asigură de către administraţie.
Art. 89. - (1) Avizul acestui organism este consultativ
în ceea ce priveşte forma finală a documentelor
privind strategia de dezvoltare.
(2) In cazul refuzului avizului a două treimi din
numărul membrilor consiliului consultativ, documentele supuse avizării se
refac.
Art. 90. - Proiectele programelor şi/sau strategiilor
de dezvoltare a activităţii se transmit de către administraţie membrilor
consiliului consultativ spre analiză şi completare, cu cel puţin 30 de zile
înainte de analizarea lor de către aceştia.
Art. 91. -Administraţia poate plăti studii privind
strategiile de dezvoltare, la propunerea administraţiei sau a instituţiilor ai
căror reprezentanţi fac parte din consiliul consultativ, în limita fondurilor
ce se pot aloca acestui scop şi care se prevăd în program.
Art. 92. - (1) Avizul fiecărui membru din consiliul
consultativ are la bază un punct de vedere scris, fundamentat ştiinţific, al
instituţiilor cu reprezentare în acest organism.
(2) Punctul de vedere menţionat la alin. (1) se referă
în exclusivitate la domeniul şi competenţa proprii ale instituţiei reprezentate.
Art. 93. - (1) Beneficiarii, în sensul prezentei
legi, sunt, în general:
a) societăţile comerciale reprezentative din domeniul
agricol;
b) autorităţile publice locale;
c) societăţile comerciale din domeniul apelor,
navigaţiei şi turismului, după caz;
d) societăţile de asigurări din domeniul agricol.
(2) Beneficiarii participă la activitatea consiliului
consultativ prin reprezentanţi aleşi de organizaţiile profesionale din domeniu
şi direct prin reprezentanţii de drept ai instituţiilor, după caz.
(3) Domeniul de implicare a
acestora îl reprezintă necesitatea combaterii grindinei, a altor fenomene
meteorologice periculoase sau dăunătoare, necesitatea şi amploarea activităţii
de creştere a precipitaţiilor pe plan local, naţional şi regional.
(4) Participarea beneficiarilor
se materializează prin:
a) prezentarea de documentaţii, rapoarte, note privind
pagubele produse de fenomenele meteorologice periculoase sau dăunătoare;
b) atestări în folos propriu ale eficienţei fizice a
activităţii şi în folosul consiliului consultativ privind eficienţa economică a
activităţii;
c) susţinerea documentată a priorităţilor în
implementarea sistemului atât în consiliul consultativ, cât şi la autorităţile
publice locale şi centrale.
Art. 94. - Participarea organizaţiilor neguvernamentale
de monitorizare a activităţii se exercită atât prin consiliul consultativ, cât
şi prin rapoartele operaţionale anuale de monitorizare, prezentate
administraţiei.
Art. 95. - (1) Participarea instituţiilor, a
organizaţiilor ştiinţifice şi a personalităţilor ştiinţifice din domeniu se
asigură prin activitatea consiliului consultativ şi a avizelor, după caz.
(2) Prin instituţii şi
organizaţii ştiinţifice, în sensul prezentei legi,
se înţeleg instituţiile şi organizaţiile constituite în domeniile agricol,
meteorologic, de mediu şi industrial.
(3) Avizele, participarea la consiliul consultativ şi
documentaţiile de susţinere se referă exclusiv la domeniile reprezentate.
(4) Din consiliul consultativ fac parte numai
reprezentanţii instituţiilor şi/sau ai organizaţiilor ştiinţifice din domeniile
prevăzute la alin. (2), legate nemijlocit de activitate şi, în mod obligatoriu,
reprezentantul proiectantului general al sistemului.
(5) Participarea partenerilor străini şi a
personalităţilor ştiinţifice la activitate se asigură în consiliul consultativ
prin reprezentanţii acestora, care au calitatea de implicaţi în domeniu,
potrivit legii.
Art. 96. - (1) Participarea societăţilor de asigurare,
denumite asigurători, se realizează în consiliul consultativ prin
reprezentanţii acestora, care au calitatea de implicaţi în domeniu, potrivit
legii.
(2) Asigurătorii pot avea şi calitatea de beneficiari
ai activităţii, dacă sunt parte contractantă în desfăşurarea acesteia.
CAPITOLUL VII
Relaţiile cu autorităţile publice centrale şi locale
Art. 97. - (1) In relaţiile cu administraţia, Guvernul
aprobă actele şi activităţile prevăzute de prezenta lege.
(2) Activitatea administraţiei este coordonată de
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Art. 98. -Autorităţilor publice locale le revin
următoarele atribuţii:
a) asigură relaţia de cooperare cu administraţia, cu
unităţile din structură şi cu operatorii din sistem;
b) integrează sistemul în sistemul naţional de
management al situaţiilor de urgenţă;
c) pune la dispoziţie
terenurile necesare administraţiei, în limita disponibilităţilor;
d) participă, împreună cu agenţiile neguvernamentale
de monitorizare, la informarea populaţiei din zonele de protecţie şi din zonele
de comparaţie cu privire la activităţile din acest
domeniu;
e) acordă prioritate întreţinerii căilor de acces la
unităţile din zonă;
f) sprijină activitatea de selecţie a personalului de
operare utilizat în zonă;
g) participă cu fonduri la acţiunile comune stabilite
de către acestea şi administraţie, la activităţile de implementare şi
funcţionare a sistemului în limita disponibilităţilor, pe baza studiilor de
fezabilitate elaborate pentru unităţile noi, potrivit legii.
CAPITOLUL VIII
Atribuţiile administraţiei în domeniul
intervenţiilor active în atmosferă, în cadrul relaţiilor şi colaborării internaţionale
Art. 99. -In cadrul relaţiilor şi colaborării
internaţionale în domeniu, administraţia are următoarele atribuţii:
a) avizează sau supune aprobării organelor abilitate,
după caz, memorandumurile, protocoalele, înţelegerile cu parteneri externi cu
privire la acest domeniu;
b) propune şi/sau aprobă proiectele internaţionale de
colaborare tehnico-ştiinţifică, de dezvoltare şi implementare din domeniu, după
caz;'
c) avizează proiectele de colaborare
tehnico-ştiinţifică privind mijloacele tehnice şi tehnologiile utilizate,
iniţiate'de proiectantul general al sistemului sau de alte institute ori
societăţi cu preocupări în domeniu;
d) supune spre aprobare obţinerea de credite externe
cu garanţie guvernamentală pentru acest domeniu, potrivit legii;
e) participă, alături de instituţiile de resort, la
elaborarea tratatelor sau la avizarea acestora privind colaborarea
transfrontalieră, regională şi mondială în acest domeniu, după caz;
f) participă la manifestările internaţionale în
domeniu;
g) elaborează rapoarte privind rezultatele
activităţii, potrivit legii, către instituţiile internaţionale din domeniu;
h) avizează orice transfer în străinătate de know-how,
realizat în ţară sau utilizat în sistem;
i) participă la investiţii
comune transfrontaliere în domeniu, potrivit legii;
j) avizează furnizarea produselor meteo speciale către
instituţii din ţările vecine cu activităţi în domeniu, potrivit înţelegerilor
cu acestea;
k) avizează proiectele de colaborare externă cu privire
la dezvoltarea reţelei naţionale de meteorologie pentru zonele de interes în
desfăşurarea activităţii;
l) participă la programele'
internaţionale organizate de Organizaţia Meteorologică Mondială în acest
domeniu;
m) participă la programe din domeniu, coordonate sau
finanţate de Uniunea Europeană.
CAPITOLUL IX
Sancţiuni
Art. 100. - Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage răspunderea disciplinară, contravenţională, civilă sau penală, după caz.
Art. 101. - (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc
următoarele fapte:
a) desfăşurarea de activităţi de intervenţii active
necuprinse în program şi/sau desfăşurate de operatori economici care nu au
primit licenţa de operare de la administraţie;
b) acordarea de licenţe de operare fără respectarea prevederilor prezentei legi;
c) nerespectarea tehnologiei de intervenţii active
stabilite prin documentaţii şi instrucţiuni de exploatare, dacă aceasta a
condus la dezastre naturale meteorologice de proporţii, calificate ca atare;
d) utilizarea, de către operatorii sistemului, în
acţiunile de intervenţii active, a unor mijloace tehnice neatestate, potrivit
prezentei legi;
e) desfăşurarea de experienţe de cercetare ştiinţifică
şi dezvoltare, necuprinse în program şi în afara unor programe ştiinţifice
aprobate, care conduc la dezastre naturale meteorologice de proporţii,
calificate ca atare;
f) nerespectarea regimului de lucru cu explozivi sau
alţi agenţi chimici dăunători pe timpul intervenţiilor active în atmosferă,
dacă aceasta a condus la accidente tehnice sau ecologice grave cu pierderi de
vieţi omeneşti;
g) nerespectarea de către operatorii sistemului a
procedurilor, a protocoalelor, a calităţii produselor meteorologice
specializate şi care prin activitatea acestora a condus la dezastre naturale
meteorologice de proporţii, calificate ca atare.
h) alte fapte care pot constitui infracţiuni, potrivit
legii penale.
(2) Infracţiunile prevăzute la alin. (1) se pedepsesc
astfel:
a) cu închisoare de la 2 la 4 ani, pentru faptele
prevăzute la lit. a), c) şi e);
b) cu închisoare de la 6 luni
la 2 ani pentru faptele prevăzute la lit. b), d), f)şi
g).
Art. 102. - Constituie contravenţii în domeniul
intervenţiilor active în atmosferă următoarele fapte:
a) desfăşurarea de acţiuni în domeniul activităţii fără
obţinerea avizelor menţionate în prezenta lege;
b) nerespectarea prevederilor caietelor de sarcini de
către operatorii sistemului;
c) inexistenţa, necompletarea sau incorecta utilizare a
documentelor operaţionale menţionate în prezenta lege de către operatorul
sistemului, administraţie, organizaţii de monitorizare, după caz;
d) nearhivarea produselor meteorologice specializate,
a comenzilor, apelurilor, răspunsurilor, rapoartelor legate de activitatea
operaţională pe toată durata desfăşurării acesteia de către participanţii la
activitate, potrivit competenţelor personalului implicat;
e) refuzul încheierii protocoalelor, precum şi
nerespectarea acestora de către părţile implicate în activitate pe toată durata
desfăşurării acesteia, potrivit competenţelor instituţiilor şi persoanelor
implicate, dacă acestea nu au condus la fapte penale;
f) refuzul de a elabora produsele meteorologice
specializate necesare sau nefurnizarea acestora în timp util, dacă această
faptă a condus la imposibilitatea desfăşurării activităţii, fără o determinare
de forţă majoră, şi care nu a condus la dezastre naturale meteorologice de
proporţii;
g) refuzul de a acorda permisiunea de intervenţie din
partea instituţiilor implicate în siguranţa spaţiului aerian, în afara
cazurilor de forţă majoră, şi care a condus la imposibilitatea desfăşurării
activităţii;
h) refuzul de a acorda avizele menţionate în prezenta
lege fără o bază legală şi care a condus la imposibilitatea desfăşurării
activităţii;
i) nerespectarea clauzelor contractuale privind angajamentul operatorilor sistemului în desfăşurarea activităţilor
operaţionale menţionate expres în aceste contracte de operare, dacă aceasta nu
a condus la dezastre naturale meteorologice de proporţii, calificate ca atare;
j) achiziţia de mijloace tehnice sau de tehnologii de
către operatorii sistemului sau de către alte persoane juridice şi fizice fără
avizul administraţiei şi al proiectantului general al sistemului;
k) desfăşurarea de acţiuni în cadrul activităţii, care
nu sunt cuprinse în program şi/sau în programele de experimentări ştiinţifice;
l) refuzul sau întârzierea
nejustificată a elaborării, promovării, avizării programului, strategiei de
dezvoltare, actelor normative şi solicitărilor de finanţare a activităţii
necesare, pe toată durata promovării, până la adoptare, potrivit competenţei instituţiilor
şi persoanelor şi potrivit legii, dacă această faptă a condus la
imposibilitatea desfăşurării activităţii;
m) împiedicarea, sub orice formă, a desfăşurării
activităţii sau refuzul de a sprijini această activitate manifestată din partea
autorităţilor publice locale sau a instituţiilor descentralizate ale
autorităţilor publice centrale, a altor persoane fizice şi juridice, dacă
administraţia a intervenit direct, în acest sens, la aceste instituţii,
potrivit competenţei acestora şi potrivit legii;
n) neasigurarea canalelor de comunicaţii, inclusiv a
posibilităţii tehnice de a transmite mesajele operaţionale în timp util,
cuprinse în activitate, de către operatorii comunicaţiilor cu care are
contracte sau refuzul de a asigura prin contract aceste comunicaţii, potrivit
caietului de sarcini transmis de administraţie, dacă această faptă a condus la
imposibilitatea desfăşurării activităţii;
o) împiedicarea, sub orice formă, a exercitării
monitorizării şi inspecţiei prevăzute în prezenta lege de către persoanele
juridice şi fizice, potrivit legii;
p) împiedicarea accesului la obiectivele din structura
sistemului, aflate în proprietatea altor instituţii şi/sau operatori economici,
al personalului şi al mijloacelor de transport
implicate în activitate.
Art. 103. - (1) Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul desemnat din cadrul inspecţiei intervenţiilor active, care
face parte din structura administraţiei.
(2) Inspecţia intervenţiilor active constată faptele
contravenţionale cu ocazia efectuării inspecţiilor proprii sau ca urmare a
semnalelor, a sesizărilor primite prin acţiunea de monitorizare şi control al
activităţii sau din alte surse.
(3) Inspecţia se exercită atât asupra unităţilor din
structura administraţiei, a operatorilor sistemului licenţiaţi, cât şi asupra
activităţilor de intervenţii active desfăşurate de operatorii economici
autorizaţi.
(4) Inspecţia se exercită asupra oricărei persoane
juridice sau fizice care desfăşoară ilegal activităţi de influenţă activă în
atmosferă.
(5) Modelele documentelor cu privire la activitatea de
inspecţie se aprobă odată cu normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 104. - Cercetarea infracţiunilor prevăzute la art.
101 revine organelor în drept, cu participarea obligatorie a inspecţiei
intervenţiilor active din cadrul administraţiei.
Art. 105. - Inspecţia intervenţiilor active are
obligaţia să solicite organelor în drept cercetarea faptelor considerate
infracţiuni.
Art. 106. - La cercetarea
infracţiunilor prevăzute la art. 101 participă organul în drept şi inspecţia
intervenţiilor active.
Art. 107. -Autorităţile publice centrale şi locale sunt
obligate să acorde sprijin inspecţiei intervenţiilor active în atmosferă,
potrivit legii şi competenţelor fiecăreia.
Art. 108. - Contravenţiile prevăzute la art. 102 se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 6.000 lei la 10.000 lei, faptele
prevăzute la lit. a), b), e), f), g), i), k), n) şi p);
b) cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, faptele
prevăzute la lit. c), d), h),j), l), m)şi o).
Art. 109. - (1) Nivelul amenzilor prevăzut la art. 108
va fi actualizat prin hotărâre a Guvernului.
(2) Dispoziţiile art. 102 şi 108 referitoare la
contravenţii se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 110. - (1) Normele de aplicare a prezentei legi, documentele menţionate în cuprinsul prezentei legi
pentru a fi promovate prin acestea, precum şi regulamentul de organizare şi
funcţionare a administraţiei se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de
60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) Hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1) va
conţine normele şi măsurile pentru toate acţiunile.
(3) Obiectivele şi fondurile necesare etapelor anuale
ale programului se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 111.-Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta lege.
Art. 112. -In termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale numeşte
preşedintele şi vicepreşedintele administraţiei.
Art. 113. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale supune aprobării Guvernului programul, în termen de 120 de zile de la
numirea preşedintelui administraţiei.
Art. 114. -In termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Afacerilor
Externe, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi Ministerul Mediului
şi Dezvoltării Durabile aduc la cunoştinţă organismelor internaţionale
implicate în domeniu înfiinţarea şi funcţionarea în România a administraţiei.
Art. 115. - Reprezentantul
administraţiei face parte de drept din Comitetul naţional pentru situaţii de
urgenţă şi are statut de observator la Organizaţia Meteorologică Mondială.
Art. 116. - (1) Documentele operaţionale ale
administraţiei şi/sau ale unităţilor din structura acesteia nu pot fi ridicate
de la sediul acestora pe tot timpul desfăşurării activităţii sub niciun motiv,
de către nicio instituţie care ar putea conduce la imposibilitatea desfăşurării
intervenţiilor.
(2) Documentele operaţionale pot fi puse la dispoziţia
instituţiilor abilitate numai sub formă de copii, iar originalele, în afara
sezonului de intervenţie a activităţii, se pot consulta la sediul unităţii
deţinătoare.
Art. 117. - (1) Dispoziţiile prezentei legi modifică în
mod corespunzător prevederile legale privind intervenţiile active în atmosferă.
(2) Prevederile contrare prezentei legi se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
EUGEN NICOLICEA
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
ANEXA Nr. 1
DEFINIŢII
1. Intervenţii active în
atmosferă - acţiuni de modificare a stării
microfizice şi macrofizice a atmosferei pentru înlăturarea sau atenuarea
efectelor distructive ori dăunătoare ale fenomenelor meteorologice prognozate
ori constatate cu mijloace tehnico-ştiinţifice ori pentru obţinerea de condiţii
meteorologice favorabile. In sinteză se pot defini ca activităţi de modificare
artificială a vremii.
2. Sistemul naţional
antigrindină şi de creştere a precipitaţiilor-
ansamblu coerent organizatoric şi funcţional, conţinând mijloace tehnice şi
personal specializat în acţiuni de intervenţii active în atmosferă
3. S.I.M.I.N. -
Sistemul naţional meteorologic integrat din structura Administraţiei Naţionale
de Meteorologie
4. Centrul zonal de coordonare - parte a sistemului care coordonează acţiuni de intervenţie
activă, la care participă mai multe unităţi de combatere a căderilor de
grindină şi/sau unităţi de creştere a precipitaţiilor şi/sau în colaborare cu
unităţi similare din ţările vecine, într-o zonă geografică şi fizică a
României.
5. Unitate de combatere a
căderilor de grindină - parte operaţională a
sistemului, autonomă operaţional şi care înlătură sau atenuează efectele
distructive ale căderilor de grindină din zona sa de protecţie.
6. Unitate de creştere a
precipitaţiilor- parte operaţională şi/sau de
cercetare a sistemului, destinată să realizeze intervenţii active în atmosferă,
singură sau împreună cu unităţi similare din ţară ori din ţările vecine, în
scopul modificării vremii în zona de interes, în cadrul unor programe
experimentale ori operaţionale.
7. Mijloace tehnice de combatere a grindinei -
ansambluri complexe mecanice, pirotehnice, chimice,
utilizate în unităţile de combatere a căderilor de grindină, conform
tehnologiei aplicate
8. Tehnologie de combatere
a căderilor de grindină - totalitatea metodelor şi
activităţilor din sistem destinate să prevină sau să micşoreze pagubele produse
de grindină în zonele protejate
9. Produse meteorologice specializate - produsele meteorologice elaborate potrivit normelor stabilite de
Administraţia Naţională de Meteorologie şi de administraţie, utilizate în
domeniul activităţii
10. Rachetă antigrindină - vectorul purtător al agentului activ, utilizat în cadrul
tehnologiei de combatere a căderilor de grindină
11. Punct de comandă - centrul decizional al unei unităţi, din care se asigură
conducerea întregii activităţi, în conformitate cu tehnologia de intervenţii
active în atmosferă, combaterea grindinei şi/sau creşterea precipitaţiilor
12. Punct de lansare -
componenta de execuţie a unităţii, din care se asigură lansările rachetelor
antigrindină la timp şi în condiţii de siguranţă
13. Zonă protejată (ţintă) - arie stabilită a fi protejată la căderile de grindină
14. Zonă cu precipitaţii
crescute şi/sau uniformizate - arie geografică
extinsă, în care se execută acţiuni de intervenţie activă pentru creşterea
şi/sau uniformizarea precipitaţiilor, denumită şi zonă de interes.
15. Zonă de comparaţie - suprafaţa adiacentă zonei protejate, stabilită conform
criteriilor din domeniu, şi în care se execută activitatea de monitorizare a
activităţii.
16. Eficienţă fizică a
intervenţiei - eficienţa acestei activităţi,
comensurată numai prin elementele definitorii pentru succesul acesteia şi
calculată ca atare
17. Eficienţa economică a
intervenţiei- protecţia asigurată operatorilor
economici şi populaţiei din zona protejată/zona de intervenţie, calculată ca atare
18. Proiectant general al sistemului - persoana juridică română care elaborează concepţia pentru sistem
şi asigură avizele şi activităţile, conform prezentei legi
19. Organizaţie
neguvernamentală de monitorizare - instituţia care
se ocupă cu supravegherea şi evaluarea calităţii intervenţiilor active în
atmosferă
20. Dezastre naturale
meteorologice de proporţii- căderea de
precipitaţii în cantitate cel puţin triplă faţă de cea mai mare valoare
istorică, produsă în mod natural, pe bazin hidrografic, care s-a datorat
activităţii şi care a condus la inundaţii de proporţii în bazinul respectiv. La
combaterea grindinei, se consideră dezastru natural meteorologic de proporţii
atunci când, ca urmare a activităţii, se produce un strat de grindină de
minimum 5 cm pe mai mult de 25% din suprafaţa zonei protejate.
21. Forţă majoră la
siguranţa spaţiului aerian - situaţia
demonstrabilă prin probe înregistrate în momentul producerii, în care, din
motive tehnice, accidentale, cursul unui zbor nu poate fi scos în afara zonelor
în care se execută acţiuni de combatere a grindinei
22. Mijloace tehnice de
intervenţii active (altele decât cele de combatere
a grindinei) - mijloacele tehnice şi echipamentele folosite în intervenţii
active în atmosferă
ANEXA Nr. 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3*)
STRUCTURA
administraţiei Sistemului naţional antigrindină şi
de creştere a precipitaţiilor
ABREVIERI
UPCCC - Unitate Pilot de
Combatere a Căderilor de Grindina
UCCC - Unitatea de Combatere a Caderilor da
Grindina
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4
BUNURILE
aflate în domeniul public al statului, care
constituie infrastructura de intervenţii active în atmosferă
1. Infrastructura de comandă
2. Infrastructura de comunicaţii
3. Infrastructura de informatică
4. Infrastructura zonelor de comparaţie
5. Depozite pentru materiale explozive specifice
6. Mijloace de transport auto speciale
7. Mijloace logistice de aerodrom
8. Laboratoare fixe şi mobile pentru analiza fizică şi
chimică a structurii atmosferei şi a poluanţilor
9. Reţeaua de staţii de radiolocaţie şi reţele de
echipamente speciale