Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 187 din  9 mai 2003

privind competenta de jurisdictie, recunoasterea si executarea in Romania a hotararilor in materie civila si comerciala pronuntate in statele membre ale Uniunii Europene

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 333 din 16 mai 2003


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta lege cuprinde reguli privind competenta de solutionare a litigiilor nascute dintr-un raport de drept international privat in materie civila si comerciala, precum si norme privind recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti pronuntate in statele membre ale Uniunii Europene.
    (2) Dispozitiile Legii nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept international privat sunt aplicabile in masura in care prezenta lege nu stabileste o alta reglementare.
    Art. 2
    (1) In sensul prezentei legi, prin raport de drept international privat se intelege raportul juridic de drept privat cu element de extraneitate, in care elementul de extraneitate apartine oricaruia dintre statele membre ale Uniunii Europene, denumite in continuare state membre.
    (2) Prin hotarare pronuntata intr-un stat membru se intelege orice act de jurisdictie pronuntat de o instanta dintr-un stat membru, indiferent de denumirea acestui act, inclusiv un decret, ordin, decizie sau mandat de executare, precum si actul prin care se stabilesc de catre grefier cheltuielile de judecata.
    (3) Prezenta lege nu se aplica in cazul litigiilor si al hotararilor pronuntate in statele membre privind:
    a) capacitatea juridica a persoanei fizice;
    b) dreptul de proprietate derivat dintr-o relatie matrimoniala;
    c) succesiunile;
    d) asigurarile sociale;
    e) arbitrajul;
    f) reorganizarea, lichidarea, concordatul sau alte masuri similare, pronuntate in cadrul procedurilor de insolventa.

    CAP. 2
    Competenta

    SECTIUNEA 1
    Competenta generala

    Art. 3
    Daca prin prezenta lege nu se prevede altfel, instantele judecatoresti romane sunt competente sa solutioneze litigiile dintre o parte romana si o parte straina sau numai dintre straini, persoane fizice ori persoane juridice, daca paratul sau cel putin unul dintre parati isi are domiciliul, resedinta ori fondul de comert in Romania.
    Art. 4
    Persoana avand domiciliul sau, dupa caz, sediul in Romania ori intr-un stat membru poate fi chemata in judecata in fata instantelor din alt stat membru, respectiv in fata instantelor romane, dupa cum urmeaza:
    a) in materie contractuala, la instanta statului pe al carui teritoriu se afla locul de executare. In sensul prezentului articol, prin loc de executare se intelege, in cazul vanzarii de marfuri, locul unde au fost sau ar fi trebuit sa fie livrate marfurile, iar in cazul prestarilor de servicii, locul unde au fost sau ar fi trebuit sa fie prestate serviciile;
    b) in materia obligatiei de intretinere, la instanta statului pe al carui teritoriu se afla domiciliul sau resedinta creditorului, daca cererea este formulata pe cale principala. In cazul in care cererea privind pensia de intretinere este formulata pe cale accesorie, este competenta instanta care, potrivit legii, este chemata sa solutioneze cererea principala;
    c) in materie delictuala, la instanta statului pe al carui teritoriu s-a produs sau urmeaza sa se produca prejudiciul;
    d) in cazul actiunii civile in despagubiri sau in restituire de bunuri ca urmare a savarsirii unei infractiuni, la instanta investita cu solutionarea actiunii penale, daca acea instanta este competenta, conform legislatiei nationale, sa solutioneze actiunea civila;
    e) in cazul litigiilor rezultate in urma functionarii unei sucursale, agentii sau a unei alte unitati, in fata instantelor de la locul unde se afla sucursala, agentia sau unitatea in cauza;
    f) in cazul fondatorului, administratorului sau beneficiarului unui fond creat in temeiul unui statut, document scris sau unei conventii verbale, cu confirmare scrisa, in fata instantelor din statul membru unde fondul in cauza isi are sediul;
    g) in cazul unui litigiu referitor la plata unei remuneratii pretinse pentru salvarea unei incarcaturi sau a unor marfuri, la instanta competenta sa dispuna sechestrarea incarcaturii ori a marfii in vederea obtinerii unei astfel de plati, daca paratul detinea, la momentul operatiei de salvare, un drept asupra incarcaturii sau a marfii.
    Art. 5
    Persoana avand domiciliul sau, dupa caz, sediul in Romania ori intr-un stat membru mai poate fi chemata in judecata:
    a) in cazul unei cereri in revendicare, indreptata impotriva mai multor parati, la instanta statului pe al carui teritoriu se afla domiciliul sau sediul oricaruia dintre parati, daca datorita raportului de conexitate dintre cereri exista interesul judecarii lor impreuna;
    b) intr-o cerere intemeiata pe obligatia de garantie, la instanta competenta sa solutioneze cererea privind obligatia principala;
    c) in cazul unei actiuni pe temei contractual care poate fi conexata unei actiuni reale imobiliare indreptate impotriva aceleiasi persoane, la instanta in a carei raza teritoriala este situat imobilul;
    d) in cazul unei cereri intemeiate pe acelasi act sau fapt ca si o alta actiune anterioara, in fata instantei la care se afla pe rol aceasta.

    SECTIUNEA a 2-a
    Competenta in materie de asigurari

    Art. 6
    In materie de asigurari competenta se determina potrivit dispozitiilor prezentei sectiuni.
    Art. 7
    (1) Asiguratorul avand sediul pe teritoriul Romaniei sau al unui stat membru poate fi chemat in judecata dupa cum urmeaza:
    a) in fata instantei statului pe al carui teritoriu isi are sediul;
    b) in fata instantei romane ori, dupa caz, a statului membru pe al carui teritoriu isi are domiciliul sau, dupa caz, sediul detinatorul politei de asigurare, asiguratul ori beneficiarul asigurarii;
    c) daca este coasigurator, in fata instantei romane ori din statul membru la care este introdusa actiunea impotriva asiguratorului principal.
    (2) In cazul in care asiguratorul nu are sediul pe teritoriul Romaniei sau al unui stat membru, insa detine o sucursala, agentie ori o alta unitate pe acest teritoriu, se considera ca avand sediul in Romania sau, dupa caz, in acel stat membru, in cazul litigiilor rezultate in urma functionarii acelei sucursale, agentii sau unitati.
    Art. 8
    In cazul asigurarii de raspundere civila sau al asigurarii de bunuri imobile, asiguratorul poate fi chemat in judecata si in fata instantelor din statul pe al carui teritoriu s-a produs prejudiciul. Aceleasi instante sunt competente daca exista bunuri mobile acoperite de aceeasi polita de asigurare, iar paguba a fost cauzata de acelasi eveniment neprevazut.
    Art. 9
    In cazul asigurarii de raspundere civila, asiguratorul poate fi chemat in judecata in fata instantei dintr-un stat membru sau din Romania, la care partea vatamata a introdus cerere impotriva asiguratului.
    Art. 10
    (1) Asiguratorul poate intenta actiune numai la instantele din Romania ori din statul membru pe al carui teritoriu se afla domiciliul sau, dupa caz, sediul paratului, indiferent daca acesta este detinatorul politei de asigurare, asiguratul ori un beneficiar.
    (2) Dispozitiile prezentei sectiuni nu aduc atingere dreptului asiguratorului de a introduce o cerere reconventionala la instanta la care, in conformitate cu prezenta sectiune, actiunea initiala este in curs.
    Art. 11
    (1) De la dispozitiile art. 6 - 9 se poate deroga printr-o conventie incheiata ulterior nasterii litigiului.
    (2) Daca la data incheierii contractului de asigurare asiguratorul si asiguratul aveau domiciliul ori sediul pe teritoriul Romaniei sau al aceluiasi stat membru, clauza privind competenta instantelor din acest stat este valabila chiar daca prejudiciul s-a produs pe teritoriul altui stat, cu conditia ca un astfel de acord sa nu vina in contradictie cu legea statului pe al carui teritoriu isi aveau domiciliul sau, dupa caz, sediul partile.
    Art. 12
    Se poate deroga, de asemenea, in ceea ce priveste instanta competenta sa solutioneze litigiul nascut dintr-un contract de asigurare, daca asigurarea acopera unul sau mai multe dintre urmatoarele riscuri:
    a) pagube produse navelor maritime, instalatiilor din zona de coasta sau din largul marii ori aeronavelor, rezultate in urma utilizarii lor in scopuri comerciale;
    b) pagube produse bunurilor aflate in tranzit, altele decat bagajele calatorilor, atunci cand tranzitul este integral sau partial efectuat cu nave maritime ori aeronave;
    c) raspunderea decurgand din utilizarea sau exploatarea navelor, instalatiilor ori aeronavelor mentionate la lit. a), cu exceptia raspunderii pentru vatamari corporale produse calatorilor sau pentru pierderea ori deteriorarea bagajelor acestora;
    d) raspunderea pentru pierderile sau daunele cauzate bunurilor aflate in tranzit, altele decat bagajele calatorilor, atunci cand tranzitul este integral sau partial efectuat cu nave maritime ori aeronave.

    SECTIUNEA a 3-a
    Competenta in privinta contractelor incheiate cu consumatorii

    Art. 13
    (1) In materia contractelor incheiate de o persoana in calitate de consumator, intr-un scop situat in afara domeniului sau profesional, instanta competenta este determinata in conformitate cu dispozitiile prezentei sectiuni, in cazul in care:
    a) contractul are ca obiect vanzarea de bunuri in temeiul sistemului de creditare cu plata in rate;
    b) contractul are ca obiect un imprumut rambursabil in rate sau orice alta forma de credit incheiata in scopul finantarii vanzarii de bunuri; sau
    c) in celelalte cazuri, daca contractul a fost incheiat cu un agent economic care desfasoara activitati comerciale in statul membru pe teritoriul caruia este domiciliat consumatorul sau care, prin orice mijloace, isi directioneaza activitatile spre acel stat membru ori spre mai multe state, inclusiv acel stat membru, iar contractul intra in sfera de actiune a acestor activitati.
    (2) Cand un consumator incheie un contract cu o parte care nu isi are domiciliul ori sediul pe teritoriul unui stat membru sau al Romaniei, insa detine o sucursala, agentie ori alta intreprindere pe teritoriul unuia dintre statele membre sau al Romaniei, se considera, in cazul litigiilor rezultate din functionarea sucursalei, agentiei ori intreprinderii, ca partea in cauza isi are domiciliul sau sediul pe teritoriul statului respectiv.
    (3) Prevederile prezentei sectiuni se aplica si contractelor de transport care, pentru un pret forfetar, ofera o combinatie intre calatorie si cazare.
    Art. 14
    Un consumator poate introduce o actiune impotriva celeilalte parti fie la instantele din Romania ori din statul membru in care aceasta isi are domiciliul sau sediul, fie la instantele din locul unde consumatorul isi are domiciliul ori, dupa caz, sediul.
    Art. 15
    (1) Agentul economic poate introduce actiune impotriva consumatorului numai la instantele din Romania ori din statul pe al carui teritoriu se afla domiciliul sau, dupa caz, sediul paratului.
    (2) Dispozitiile prezentului articol nu aduc atingere dreptului agentului economic de a introduce o cerere reconventionala la instanta la care, in conformitate cu prezenta sectiune, actiunea initiala este in curs.
    Art. 16
    (1) De la dispozitiile art. 13 si 14 se poate deroga prin conventie incheiata ulterior nasterii litigiului.
    (2) Daca la data incheierii contractului partile aveau domiciliul sau sediul pe teritoriul aceluiasi stat, clauza privind competenta instantelor din acel stat este valabila, cu conditia ca un astfel de acord sa nu vina in contradictie cu legea din statul in cauza.

    SECTIUNEA a 4-a
    Competenta in privinta contractelor individuale de munca

    Art. 17
    (1) In privinta contractelor individuale de munca, instanta competenta este determinata in conformitate cu dispozitiile prezentei sectiuni.
    (2) Daca un angajat incheie un contract individual de munca cu un angajator care nu isi are domiciliul ori sediul pe teritoriul unui stat membru sau al Romaniei, sunt competente instantele romane ori ale statului membru pe teritoriul caruia se afla sucursala, agentia sau unitatea detinuta de angajator, in cazul litigiilor rezultate din functionarea acestora.
    Art. 18
    Angajatorul avand domiciliul sau sediul in Romania ori intr-un stat membru poate fi chemat in judecata:
    a) in fata instantelor din statul respectiv;
    b) in fata instantelor din Romania sau din statul membru in care angajatul isi desfasoara in mod obisnuit activitatea ori unde se afla ultimul loc in care acesta si-a desfasurat activitatea. Daca angajatul nu-si desfasoara sau nu si-a desfasurat in mod obisnuit activitatea pe teritoriul aceleiasi tari, sunt competente instantele din locul unde este sau a fost situat domiciliul ori, dupa caz, sediul angajatorului.
    Art. 19
    (1) Un angajator nu poate introduce actiuni decat la instantele de pe teritoriul Romaniei sau ale statului membru in care angajatul isi are domiciliul.
    (2) Dispozitiile prezentei sectiuni nu aduc atingere dreptului angajatorului de a introduce o cerere reconventionala la instanta la care, in conformitate cu prezenta sectiune, actiunea initiala este in curs.
    Art. 20
    De la dispozitiile prezentei sectiuni nu se poate face derogare decat printr-un acord incheiat dupa nasterea litigiului sau care permite angajatului sa introduca actiuni la alte instante decat cele indicate in cadrul prezentei sectiuni.

    SECTIUNEA a 5-a
    Competenta exclusiva

    Art. 21
    Solutionarea actiunilor reale imobiliare este exclusiv de competenta instantelor statului pe al carui teritoriu este situat imobilul.
    Art. 22
    Litigiile privind constituirea si incetarea societatilor comerciale si a altor persoane juridice, cele privind modificarea actului constitutiv si/sau a statutului, precum si cele vizand valabilitatea deciziilor organelor acestora sunt de competenta instantei statului pe al carui teritoriu se afla sediul persoanei juridice. Pentru determinarea sediului instanta aplica normele sale de drept international privat.
    Art. 23
    Actiunile care au ca obiect valabilitatea inscrierilor in registre publice sunt de competenta instantelor statului pe al carui teritoriu se pastreaza registrele.
    Art. 24
    Actiunile privind inregistrarea sau valabilitatea brevetelor, marcilor, desenelor si modelelor, precum si a altor drepturi analoage care necesita depunerea sau inregistrarea sunt de competenta instantelor statului pe al carui teritoriu a fost solicitata ori a avut loc depunerea sau inregistrarea ori unde se considera, potrivit legislatiei in vigoare, ca a avut loc aceasta.
    Art. 25
    Actiunile privitoare la executarea hotararilor sunt de competenta instantelor din statul pe al carui teritoriu a fost sau urmeaza sa fie executata hotararea.
    Art. 26
    Conventia partilor cu privire la solutionarea oricarui litigiu care a survenit sau poate surveni in legatura cu un raport juridic determinat inlatura competenta oricaror alte instante, stabilita potrivit prezentei legi, daca este incheiata in forma scrisa sau in orice alt mod care sa ateste, potrivit legii ori uzantelor din comertul international, intentia partilor cu privire la stabilirea instantei competente.
    Art. 27
    Instanta sesizata cu o cerere pentru care competenta apartine exclusiv instantei dintr-un alt stat isi declara din oficiu lipsa de competenta.

    SECTIUNEA a 6-a
    Verificarea competentei si a admisibilitatii

    Art. 28
    Infatisarea paratului in fata instantei romane la care este chemat in judecata are ca efect recunoasterea de drept a competentei acestei instante, cu exceptia cazurilor de competenta exclusiva prevazute de prezenta lege sau daca infatisarea are ca obiect contestarea competentei.
    Art. 29
    (1) In cazul in care paratul domiciliat pe teritoriul unui stat membru este chemat in judecata in fata unei instante romane care nu este competenta, potrivit prezentei legi, iar paratul nu se infatiseaza in instanta, instanta romana isi declara din oficiu lipsa de competenta.
    (2) Instanta suspenda actiunea pana cand se dovedeste ca paratul a primit actul de sesizare a instantei in timp util pentru pregatirea apararii sau ca au fost intreprinse toate demersurile necesare in acest sens.
    (3) Comunicarea actelor judiciare si extrajudiciare va fi realizata potrivit legislatiei in vigoare, in conformitate cu conventiile internationale in domeniul cooperarii judiciare in materie civila si comerciala, la care Romania este parte.

    SECTIUNEA a 7-a
    Masuri provizorii si conservatorii

    Art. 30
    Pot fi solicitate instantei romane masuri provizorii si conservatorii, potrivit legii romane, chiar daca pentru solutionarea fondului cauzei ar fi competenta o instanta dintr-un stat membru.

    SECTIUNEA a 8-a
    Litispendenta si conexitate

    Art. 31
    (1) In cazul in care se introduce o actiune la instanta romana, ulterior introducerii unei actiuni cu acelasi obiect si intre aceleasi parti la o instanta dintr-un stat membru, instanta romana suspenda din oficiu actiunea pana la stabilirea competentei primei instante sesizate.
    (2) Dupa stabilirea competentei primei instante sesizate, instanta romana isi declina competenta in favoarea acesteia.
    Art. 32
    (1) In cazul in care la o instanta romana se introduce o actiune aflata in raport de conexitate cu o actiune introdusa anterior la o instanta dintr-un stat membru, instanta romana poate suspenda actiunea.
    (2) In cazul in care actiunile aflate in raport de conexitate se afla in prima instanta, instanta romana poate, la cererea uneia dintre parti, sa-si decline competenta in favoarea instantei intai sesizate, daca aceasta este competenta sa solutioneze actiunea instantei romane si daca legislatia nationala permite conexarea acestor actiuni.
    (3) Sunt considerate in raport de conexitate acele actiuni care sunt atat de strans legate intre ele incat este eficient ca acestea sa fie judecate impreuna pentru a se evita riscul pronuntarii unor hotarari ireconciliabile ce pot rezulta in cazul actiunilor separate.
    Art. 33
    Daca actiunile aflate in raport de conexitate intra in competenta exclusiva a mai multor instante, instanta romana, in cazul in care nu a fost sesizata prima, isi declina competenta in favoarea primei instante sesizate.
    Art. 34
    In sensul prezentei sectiuni, o instanta dintr-un stat membru sau din Romania este considerata sesizata:
    a) la data la care a fost depus actul de sesizare sau un alt act echivalent la instanta respectiva, cu conditia ca reclamantul sa fi luat masurile necesare pentru ca actul sa fie inmanat paratului, daca avea aceasta obligatie potrivit legii; sau
    b) in cazul in care actul trebuie comunicat inainte de a fi depus la instanta, la data la care actul a fost primit de autoritatea responsabila cu comunicarea acestuia, daca, potrivit legii, reclamantul a luat masurile necesare pentru ca acesta sa fie depus la instante.

    CAP. 3
    Recunoasterea si executarea in Romania a hotararilor pronuntate in statele membre

    SECTIUNEA 1
    Recunoasterea hotararilor pronuntate in statele membre

    Art. 35
    O hotarare pronuntata intr-un stat membru este recunoscuta de plin drept in Romania, in conditiile prezentei legi.
    Art. 36
    (1) In caz de litigiu, orice persoana interesata poate solicita instantei romane, pe cale principala, recunoasterea unei hotarari pronuntate intr-un stat membru. Cererea de recunoastere se introduce la tribunalul in a carui circumscriptie isi are domiciliul ori sediul partea impotriva careia se solicita recunoasterea sau, in lipsa acestuia, la tribunalul competent sa incuviinteze executarea, potrivit art. 41.
    (2) Cererea de recunoastere poate fi, de asemenea, rezolvata pe cale incidentala de catre instanta sesizata cu un proces avand un alt obiect, daca recunoasterea este necesara pentru solutionarea acestui proces.
    Art. 37
    Hotararea pronuntata intr-un stat membru nu poate fi recunoscuta in unul dintre urmatoarele cazuri:
    a) hotararea incalca ordinea publica de drept international privat roman;
    b) hotararea a fost pronuntata in lipsa paratului, iar instanta constata ca actul de sesizare a instantei sau un alt act echivalent nu a fost inmanat in timp util, astfel incat paratul sa aiba posibilitatea de a-si pregati apararea, cu conditia ca paratul sa fi exercitat caile de atac impotriva hotararii, daca a avut posibilitatea sa o faca;
    c) hotararea este ireconciliabila cu o hotarare pronuntata de o instanta romana intr-un litigiu intre aceleasi parti;
    d) hotararea este ireconciliabila cu o hotarare pronuntata anterior de o instanta dintr-un stat membru sau dintr-un stat tert, intre aceleasi parti si avand acelasi obiect, daca hotararea anterioara indeplineste conditiile pentru a fi recunoscuta in Romania.
    Art. 38
    (1) O hotarare nu poate fi recunoscuta daca vine in conflict cu dispozitiile prezentei legi privitoare la competenta in materie de asigurari, protectia consumatorului, precum si la competenta exclusiva.
    (2) La verificarea acestor reguli de competenta instanta este tinuta de constatarile de fapt in temeiul carora instanta din statul membru si-a argumentat competenta.
    (3) Sub rezerva dispozitiilor alin. (1), competenta instantei din statul membru nu poate fi revizuita. Dispozitia prevazuta la art. 37 lit. a) nu poate fi aplicata normelor in materie de competenta.
    Art. 39
    Instanta romana nu poate proceda la examinarea in fond a hotararii unui stat membru si nici la modificarea ei.
    Art. 40
    Instanta romana poate suspenda actiunea prin care se solicita recunoasterea unei hotarari pronuntate de o instanta dintr-un stat membru in cazul in care, impotriva hotararii a carei recunoastere se cere, se introduce o cale de atac ordinara.

    SECTIUNEA a 2-a
    Executarea hotararilor pronuntate in statele membre

    Art. 41
    Hotararile pronuntate intr-un stat membru si care sunt executorii, potrivit legii instantelor care le-au pronuntat, vor fi puse in executare in Romania pe baza incuviintarii date, la cererea partii interesate, de catre tribunalul in a carui circumscriptie isi are domiciliul ori sediul partea impotriva careia se solicita executarea sau in a carui circumscriptie urmeaza sa se efectueze executarea.
    Art. 42
    (1) In vederea comunicarii documentelor procedurale, reclamantul poate desemna un mandatar special, domiciliat in circumscriptia teritoriala a instantei careia i-a fost solicitata incuviintarea executarii.
    (2) Cererea de incuviintare a executarii va fi insotita de documentele prevazute la art. 55.
    Art. 43
    (1) In cazul in care hotararea a carei executare se cere contine solutii asupra mai multor capete de cerere care sunt disociabile, incuviintarea poate fi acordata separat.
    (2) Persoana care cere incuviintarea executarii poate cere ca titlul executoriu sa se limiteze la anumite parti din hotarare.
    Art. 44
    (1) Hotararea este declarata executorie in Romania daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 55, fara a fi necesara verificarea indeplinirii conditiilor prevazute la art. 37.
    (2) In aceasta faza a procesului partea impotriva careia se urmareste executarea nu poate formula aparari cu privire la cererea de incuviintare a executarii.
    Art. 45
    (1) Hotararea pronuntata de o instanta competenta dintr-un stat membru are forta probanta in fata instantelor romane cu privire la situatiile de fapt pe care le constata.
    (2) Instanta romana nu poate proceda la examinarea in fond a hotararii statului membru si nici la modificarea ei.
    Art. 46
    (1) Hotararea de incuviintare a executarii este adusa la cunostinta partii care a cerut executarea, fara intarziere si potrivit procedurii prevazute de legea romana.
    (2) Titlul executoriu este inmanat partii impotriva careia se cere executarea, insotit de hotarare, in cazul in care aceasta nu a fost deja inmanata.
    Art. 47
    (1) Hotararea prin care s-a solutionat cererea de incuviintare a executarii poate fi atacata cu recurs in termen de o luna de la comunicarea acesteia partii impotriva careia se cere executarea, daca aceasta isi are domiciliul sau sediul in Romania; in cazul in care partea nu isi are domiciliul sau sediul in Romania, termenul de introducere a recursului este de doua luni de la data comunicarii catre partea impotriva careia se cere executarea sau la domiciliul acesteia.
    (2) Dispozitiile art. 29 alin. (2) si (3) sunt aplicabile in mod corespunzator.
    Art. 48
    (1) Solutionarea recursului nu poate conduce la respingerea cererii de incuviintare a executarii pentru alt motiv decat cele prevazute la art. 37. Recursul se solutioneaza de urgenta.
    (2) Hotararea a carei executare se cere nu poate fi revizuita pe fond in nici o situatie.
    (3) Instanta de recurs poate conditiona executarea de constituirea unei garantii.
    (4) La cererea partii impotriva careia se solicita executarea, instanta de recurs poate suspenda actiunea daca impotriva hotararii a carei executare se cere a fost introdusa, in statul membru de origine, o cale de atac ordinara sau daca termenul de introducere a unei astfel de cai de atac nu a expirat inca; in acest din urma caz instanta romana poate preciza termenul in care poate fi exercitata calea de atac ordinara.
    Art. 49
    (1) In cazul hotararilor care trebuie recunoscute potrivit dispozitiilor prezentei legi, instantele romane pot dispune, la cererea reclamantului, chiar si in lipsa unei cereri de incuviintare a executarii, masuri asiguratorii in cazuri urgente, spre a ocroti drepturi, interese sau bunuri ce au legatura cu jurisdictia lor.
    (2) Hotararea de incuviintare a executarii va include, daca este cazul, si autorizarea luarii de masuri de conservare.
    Art. 50
    Pana la expirarea termenului pentru introducerea recursului sau, dupa caz, pana la solutionarea acestuia nu pot fi luate decat masuri de conservare a bunurilor partii impotriva careia se urmareste executarea.
    Art. 51
    Hotararea pronuntata intr-un stat membru prin care se dispune plata de penalitati este executorie in Romania numai daca suma ce urmeaza sa fie platita a fost stabilita in mod definitiv de instanta din statul membru de origine.
    Art. 52
    Reclamantul care, in statul membru de origine, a beneficiat in intregime sau doar partial de asistenta juridica gratuita, de scutiri ori reduceri de taxe si alte cheltuieli de procedura va beneficia, in cadrul procedurii prevazute de prezenta sectiune, de cea mai favorabila forma de asistenta juridica si scutire de taxe si alte cheltuieli de judecata prevazute de legea romana.
    Art. 53
    Persoana care cere incuviintarea executarii hotararii nu poate fi obligata sa depuna cautiune ori vreo alta garantie pentru aceasta cerere pe motiv ca este cetatean strain sau ca nu isi are domiciliul ori sediul in Romania.
    Art. 54
    In cazul actiunii introduse in Romania pentru incuviintarea executarii hotararii pronuntate intr-un stat membru nu se percepe nici un impozit sau taxa proportionala cu valoarea litigiului in cauza.

    SECTIUNEA a 3-a
    Dispozitii comune

    Art. 55
    (1) Partea care cere recunoasterea sau solicita incuviintarea executarii unei hotarari pe teritoriul Romaniei trebuie sa prezinte o copie a hotararii care sa intruneasca conditiile necesare in vederea stabilirii autenticitatii acesteia.
    (2) Partea care solicita executarea unei hotarari trebuie sa prezinte, de asemenea, si certificatul mentionat in anexa nr. 1.
    (3) La cererea instantei romane, documentele vor fi insotite de traduceri certificate de o persoana autorizata in acest sens in unul dintre statele membre sau in Romania.
    (4) In cazul nedepunerii certificatului prevazut la alin. (1), instanta romana sau autoritatea competenta poate sa fixeze un termen pentru prezentarea acestuia, sa accepte un document echivalent ori, in cazul in care considera ca dispune de suficiente informatii, sa dispenseze partea de prezentarea acestui document.
    Art. 56
    Instanta sau autoritatea competenta din Romania care a pronuntat hotararea a carei recunoastere ori executare se cere intr-un stat membru elibereaza, la cererea oricarei parti interesate, un certificat, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1.
    Art. 57
    In cazul documentelor prevazute la art. 55 si 56, precum si pentru documentul de numire a unui mandatar special nu este necesara legalizarea sau o formalitate echivalenta.

    CAP. 4
    Actele autentice si tranzactiile judiciare

    Art. 58
    (1) Documentele intocmite sau inregistrate oficial ca acte autentice si care sunt executorii intr-un stat membru sunt, la cerere, declarate executorii in Romania, cu respectarea procedurii prevazute la sectiunea a 3-a a cap. III. Instanta la care se introduce recurs, potrivit art. 47 si 48, poate respinge cererea de incuviintare a executarii sau, respectiv, poate revoca hotararea de incuviintare a executarii numai daca executarea este vadit contrara ordinii publice din Romania.
    (2) Intelegerile referitoare la obligatiile de intretinere, incheiate cu autoritatile administrative sau autentificate de acestea sunt, de asemenea, considerate acte autentice, in sensul alin. (1).
    (3) Actul prezentat trebuie sa indeplineasca conditiile necesare pentru autentificare in statul membru de origine.
    (4) Dispozitiile sectiunii a 3-a a cap. III se aplica in mod corespunzator. Autoritatea competenta a statului membru in care a fost intocmit sau inregistrat un act autentic elibereaza, la cererea oricarei parti interesate, un certificat potrivit modelului prezentat in anexa nr. 2.
    Art. 59
    Tranzactiile judiciare care au fost aprobate de o instanta in cursul unui proces si care sunt executorii in statul membru in care au fost incheiate sunt executorii si pe teritoriul Romaniei, in aceleasi conditii ca si actele autentice. Instanta sau autoritatea competenta din statul membru in care a fost aprobata tranzactia elibereaza, la cererea oricareia dintre partile interesate, un certificat potrivit anexei nr. 1.

    CAP. 5
    Dispozitii finale

    Art. 60
    (1) Pentru a determina daca o parte isi are domiciliul sau sediul pe teritoriul Romaniei, instanta romana va aplica legea sa interna.
    (2) In cazul in care o parte nu isi are domiciliul sau sediul pe teritoriul Romaniei, instanta sesizata pentru a determina daca partea isi are domiciliul ori, dupa caz, sediul pe teritoriul unui alt stat membru aplica legea statului membru in cauza.
    Art. 61
    (1) In sensul prezentei legi, o persoana juridica isi are sediul real acolo unde se afla sediul social sau, daca exista sedii in mai multe state, acolo unde se afla centrul principal de conducere si de gestiune a activitatii statutare, chiar daca hotararile organului respectiv sunt adoptate potrivit directivelor transmise de actionari sau asociati din alte state.
    (2) In cazul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, precum si al Irlandei, prin sediu real se intelege sediul social sau, in lipsa acestuia, locul de inregistrare ori locul dupa a carui lege s-a infiintat persoana juridica.
    Art. 62
    Fara a se aduce atingere dispozitiilor mai favorabile ale legilor nationale, persoanele domiciliate pe teritoriul Romaniei sau al unui stat membru, care sunt urmarite in fata instantelor penale din alte state membre pentru o infractiune savarsita din culpa, pot fi judecate si in lipsa, cu conditia sa fie reprezentate. Instanta sesizata poate dispune totusi citarea partii; in caz de neprezentare, hotararea pronuntata in cadrul actiunii civile fara ca persoana interesata sa fi avut posibilitatea de a-si pregati apararea poate sa nu fie recunoscuta sau executata in Romania, potrivit legii nationale.
    Art. 63
    (1) Prezenta lege nu aduce atingere aplicarii dispozitiilor care reglementeaza competenta, recunoasterea si executarea hotararilor in domenii specifice continute de instrumentele comunitare sau de legislatiile nationale armonizate potrivit acestor instrumente.
    (2) Prezenta lege nu aduce atingere conventiilor la care Romania este parte si care reglementeaza competenta, recunoasterea si executarea hotararilor in domenii speciale.
    Art. 64
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta lege.
    Art. 65
    Prezenta lege intra in vigoare in termen de un an de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 6 februarie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                          PRESEDINTELE SENATUI
                             NICOLAE VACAROIU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 15 aprilie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                    PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                              VALER DORNEANU

    ANEXA 1

                              CERTIFICATUL
                 mentionat la art. 55, 56 si 59 din lege

    1. Statul membru de origine
    2. Instanta sau autoritatea competenta care elibereaza certificatul
    2.1. Numele
    2.2. Adresa
    2.3. Telefon/fax/e-mail
    3. Instanta care a pronuntat hotararea/a aprobat tranzactia judiciara*)
    3.1. Tipul instantei
    3.2. Locul instantei
    4. Hotararea/tranzactia judiciara*)
    4.1. Data
    4.2. Numarul de referinta
    4.3. Partile in cauza:
    4.3.1. Numele reclamantului (reclamantilor)
    4.3.2. Numele paratului (paratilor)
    4.3.3. Numele celeilalte (celorlalte) parti, daca este cazul
    4.4. Data inmanarii actului de instituire a actiunii
    4.5. Textul hotararii/tranzactiei judiciare*), anexat la prezentul certificat
    5. Numele partilor care au beneficiat de asistenta juridica
    Hotararea/tranzactia judiciara*) este executorie in statul membru de origine impotriva:
    Numele: ....................................................................
    Intocmit la ................., la data de ..................................
    Semnatura si/sau stampila ..................................................
------------
    *) Se sterge ce nu corespunde.

    ANEXA 2

                              CERTIFICATUL
                     mentionat la art. 58 din lege

    1. Statul membru de origine
    2. Autoritatea competenta care elibereaza certificatul
    2.1. Numele
    2.2. Adresa
    2.3. Telefon/fax/e-mail
    3. Autoritatea care a atribuit actului autenticitate
    3.1. Autoritatea care a participat la intocmirea actului autentic (daca este cazul)
    3.1.1. Numele si desemnarea autoritatii
    3.1.2. Locul autoritatii
    3.2. Autoritatea care a inregistrat actul autentic (daca este cazul)
    3.2.1. Tipul autoritatii
    3.2.2. Locul autoritatii
    4. Actul autentic
    4.1. Descrierea actului
    4.2. Data:
    4.2.1. la care actul a fost intocmit;
    4.2.2. daca este diferita, la care actul a fost inregistrat
    4.3. Numarul de referinta
    4.4. Partile in cauza:
    4.4.1. Numele creditorului
    4.4.2. Numele debitorului
    5. Textul hotararii executorii, anexat la prezentul certificat
    Actul autentic este executoriu impotriva debitorului in statul membru de origine.
    Intocmit la ......................, la data de .............................
    Semnatura si/sau stampila ..................................................



SmartCity5

COMENTARII la Legea 187/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 187 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu