LEGE Nr. 202
din 22 mai 2006
privind organizarea si
functionarea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 294 din 6 mai 2009
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei
de Muncă, denumită în continuare Agenţia Naţională, este instituţie
publică, cu personalitate juridică, sub autoritatea Ministerului Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale.
(2) Agenţia Naţională este organizată şi funcţionează
în temeiul principiului tripartitismului.
(3) Agenţia Naţională are sediul în municipiul
Bucureşti.
Art. 2. - Agenţia Naţională asigură coordonarea, îndrumarea şi controlul activităţii
unităţilor din subordine, în scopul aplicării unitare a legislaţiei în domeniul
specific de activitate şi al realizării atribuţiilor ce le revin acestora, potrivit legii.
Art. 3. - Agenţia Naţională aplică politicile şi
strategiile privind ocuparea forţei de muncă şi formarea profesională a
persoanelor în căutarea unui loc de muncă, elaborate de Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale, având următoarele obiective principale:
a) stimularea ocupării forţei de muncă şi creşterea
gradului de ocupare a forţei de muncă;
b) prevenirea şomajului;
c) participarea persoanelor aflate în căutarea unui
loc de muncă la serviciile de formare profesională;
d) asigurarea egalităţii de şanse pe piaţa internă a
forţei de muncă şi combaterea oricăror forme de discriminare pe piaţa muncii;
e) creşterea incluziunii sociale;
f) protecţia persoanelor în cadrul sistemului
asigurărilor pentru şomaj;
g) facilitarea liberei
circulaţii a lucrătorilor în statele membre ale Uniunii Europene şi în statele
semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European, precum şi în alte
state cu care România a încheiat tratate, acorduri, convenţii şi înţelegeri;
h) sprijinirea cetăţenilor
români în vederea încadrării în muncă în statele cu care România nu are
încheiate acorduri bilaterale în domeniul forţei de muncă.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
Art. 4. - (1) Agenţia Naţională este organizată şi
funcţionează potrivit prevederilor prezentei legi şi ale statutului propriu,
care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Structura organizatorică şi numărul maxim de
posturi se stabilesc prin statutul propriu.
Art. 5. - (1) Agenţia Naţională are în subordine
următoarele unităţi cu personalitate juridică:
a) agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene
şi a municipiului Bucureşti, servicii publice deconcentrate, denumite în
continuare agenţii teritoriale;
b) centrele regionale de formare profesională a adulţilor, denumite în continuare centre regionale;
c) Centrul Naţional de Formare Profesională a
Personalului Propriu.
(2) Agenţia Naţională are în subordine unităţi fără
personalitate juridică de implementare a programelor pentru dezvoltarea
resurselor umane, finanţate din fonduri ale Uniunii Europene, organizate la
nivel regional.
(3) Organizarea şi funcţionarea unităţilor prevăzute la
alin. (2) se stabilesc prin statutul Agenţiei Naţionale.
(4) Icepând cu data de 1 ianuarie 2007, unităţile
prevăzute la alin. (2) se transformă în organisme intermediare regionale pentru
Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane, trec în
subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi se finanţează
din bugetul de stat, prin diminuarea corespunzătoare a numărului de posturi de
la bugetul asigurărilor pentru şomaj şi suplimentarea numărului de posturi la
bugetul de stat.
Art. 6. - (1) Pentru realizarea obiectivelor sale,
Agenţia Naţională are, în principal, următoarele atribuţii:
a) asigură implementarea politicilor de ocupare a
forţei de muncă elaborate de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale,
pentru alinierea la Strategia europeană de ocupare a forţei de muncă;
b) asigură implementarea programelor destinate
dezvoltării resurselor umane, finanţate din fonduri ale Uniunii Europene;
c) asigură implementarea programelor având ca obiectiv
stimularea ocupării forţei de muncă, finanţate din alte fonduri;
d) urmăreşte şi asigură aplicarea unitară a
legislaţiei din domeniul său de competenţă;
e) organizează, furnizează şi finanţează servicii de
prevenire a şomajului şi de stimulare a ocupării forţei de muncă, în
concordanţă cu strategiile şi politicile de ocupare a forţei de muncă şi cu
tendinţele care se manifestă pe piaţa internă a forţei de muncă;
f) organizează şi prestează, gratuit sau contra cost,
servicii de formare profesională pentru persoanele neîncadrate în muncă şi
pentru alte categorii de beneficiari prevăzute de lege;
g) consiliază şi orientează persoanele în căutarea
unui loc de muncă şi mediază între acestea şi angajatori;
h) elaborează, implementează şi cofinanţează programe
de activitate proprii privind ocuparea şi formarea profesională a forţei de
muncă, precum şi acţiuni specifice domeniului său de activitate, pe baza
politicilor şi strategiilor elaborate de Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale;
i) fundamentează şi propune Ministerului Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale proiectul bugetului asigurărilor pentru şomaj;
j) administrează bugetul
asigurărilor pentru şomaj şi prezintă Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale raportul său de execuţie bugetară;
k) propune Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale proiecte de acte normative în domeniul ocupării, formării profesionale şi al protecţiei sociale a
persoanelor neîncadrate în muncă;
l) organizează şi asigură
servicii de stabilire, plată şi evidenţă a drepturilor băneşti ce se suportă
din bugetul asigurărilor pentru şomaj;
m) acreditează furnizorii de servicii specializate
pentru stimularea ocupării forţei de muncă;
n) elaborează, finanţează şi/sau coordonează studii,
rapoarte şi analize, bilanţul de ocupare pentru evaluarea efectelor măsurilor
privind forţa de muncă şi fundamentarea politicilor şi programelor în domeniul
său de activitate;
o) calculează şi face publici indicatorii statistici
privind piaţa forţei de muncă, conform prevederilor legale;
p) administrează încasarea veniturilor şi realizează
executarea silită a creanţelor aflate în administrarea sa, potrivit legii;
q) editează materiale informative în domeniul său de
activitate;
r) promovează, în colaborare cu celelalte instituţii
competente, măsuri de asigurare şi protejare a drepturilor şi libertăţilor
cetăţenilor români care lucrează în străinătate;
s) asigură servicii de informare şi consiliere a
persoanelor care doresc să presteze muncă în statele membre ale Uniunii
Europene şi în statele semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic
European, precum şi în alte state cu care România a încheiat tratate, acorduri,
convenţii şi înţelegeri;
t) asigură acordarea prestaţiilor de şomaj stabilite în
statele membre ale Uniunii Europene şi în statele semnatare ale Acordului
privind Spaţiul Economic European;
u) colaborează cu serviciile publice de ocupare din
cadrul reţelei Serviciilor Europene de Ocupare a Forţei de Muncă (EURES);
v) colaborează cu celelalte instituţii competente, în
vederea asigurării posibilităţii cetăţenilor străini de a se încadra în muncă
în România, în condiţiile legii.
*) Republicată în temeiul
dispoziţiilor art. II din
Legea nr. 271/2007 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
28/2007 pentru completarea Legii nr. 202/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, precum şi
pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare instituţională, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 678 din 4 octombrie 2007, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 202/2006 a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 25 mai 2006, a fost rectificată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 580
din 5 iulie 2006 şi a mai fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 84/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 202/2006
privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei
de Muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 15 noiembrie 2006, aprobată
prin Legea nr. 41/2007, şi prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/2007
pentru completarea Legii nr. 202/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, precum şi pentru stabilirea
unor măsuri de reorganizare instituţională, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 282
din 27 aprilie 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 271/2007.
(2) Agenţia Naţională îndeplineşte şi alte atribuţii
prevăzute de lege.
Art. 7. - (1) In vederea realizării indicatorilor
cantitativi şi calitativi rezultaţi din cuantificarea măsurilor cuprinse în
Strategia guvernamentală în domeniul ocupării forţei de muncă, denumiţi în
continuare indicatori de performanţă managerială, între ministrul
muncii, familiei şi protecţiei sociale şi preşedintele Agenţiei Naţionale se
încheie un contract anual de performanţă managerială, valabil atât pentru
Agenţia Naţională, cât şi pentru agenţiile teritoriale.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
exercită controlul asupra modului în care sunt implementate strategiile şi
politicile elaborate în domeniul ocupării forţei de muncă, precum şi asupra
realizării indicatorilor de performanţă managerială.
(3) Preşedintele Agenţiei Naţionale prezintă
trimestrial rapoarte cu privire la stadiul îndeplinirii indicatorilor prevăzuţi
în contractul de performanţă managerială.
(4) Raportul anual privind îndeplinirea indicatorilor
de performanţă managerială se prezintă de către preşedintele Agenţiei Naţionale
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale, pentru aprobare.
Art. 8. - (1) Personalul Agenţiei
Naţionale şi al unităţilor din subordine este format din funcţionari publici şi
salariaţi încadraţi pe bază de contract individual de muncă.
(2) Personalul prevăzut la alin. (1) este salarizat
potrivit prevederilor legale aplicabile funcţionarilor publici şi personalului
contractual din sectorul bugetar.
Art. 9. - (1) Patrimoniul Agenţiei Naţionale este
constituit din bunuri mobile şi imobile aflate în proprietate publică sau
deţinute în proprietatea privată a acesteia.
(2) Bunurile mobile şi imobile aflate în proprietate
publică sunt date în administrarea Agenţiei Naţionale, pentru îndeplinirea funcţiilor
sale, în condiţiile legii.
(3) Bunurile mobile şi imobile deţinute în proprietatea
privată a Agenţiei Naţionale se constituie din surse proprii, donaţii sau din
alte surse, potrivit legii.
Art. 10. - Pentru dezvoltarea activităţilor Agenţiei
Naţionale, respectiv ale unităţilor din subordine, autorităţile publice
centrale şi locale atribuie, în condiţiile prevăzute de lege, terenuri, clădiri
şi spaţii.
Art. 11. - (1) Cheltuielile privind organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale şi a unităţilor din subordine se asigură
integral din bugetul asigurărilor pentru şomaj, în limita sumelor aprobate cu
această destinaţie.
(2) Cheltuielile privind organizarea
şi funcţionarea centrelor regionale se asigură din venituri proprii şi din
subvenţii acordate de la bugetul asigurărilor pentru şomaj, în condiţiile
legii.
CAPITOLUL III
Conducerea Agenţiei Naţionale
SECŢIUNEA 1
Consiliul de administraţie
Art. 12. - (1) Agenţia
Naţională este condusă de un consiliu de administraţie, format din reprezentanţi
ai Guvernului, precum şi ai confederaţiilor sindicale şi patronale
reprezentative la nivel naţional, alcătuit din 15 membri, după cum urmează:
a) 5 membri, reprezentanţi ai
Guvernului, numiţi prin decizie a primului-ministru;
b) 5 membri numiţi prin consens de confederaţiile
sindicale reprezentative la nivel naţional;
c) 5 membri numiţi prin consens de confederaţiile
patronale reprezentative la nivel naţional.
(2) Sunt reprezentative la nivel naţional
confederaţiile sindicale şi patronale care îndeplinesc condiţiile prevăzute de
lege.
Art. 13. - (1) In consiliul de administraţie poate fi
desemnată persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are capacitate deplină de
exerciţiu;
b) are cetăţenie română şi domiciliul în România;
c) nu a suferit condamnări penale.
(2) Prevederile alin. (1) lit. b) nu se aplică
cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, precum şi cetăţenilor
statelor semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European.
Art. 14. - (1) Mandatul membrilor consiliului de
administraţie este de 4 ani, putând fi reînnoit.
(2) In timpul mandatului lor, membrii consiliului de
administraţie pot fi revocaţi de cei care i-au numit.
(3) In cazul vacantării locurilor în consiliul de
administraţie, ca urmare a demisiei, revocării mandatului sau a decesului, în
termen de 30 de zile lucrătoare vor fi numite alte persoane pentru durata
rămasă a mandatului.
Art. 15. - (1) Consiliul de administraţie
se întruneşte lunar, în şedinţe ordinare, la iniţiativa preşedintelui.
(2) Consiliul de administraţie se poate întruni ori de
câte ori este necesar, în şedinţe extraordinare, la iniţiativa preşedintelui
sau a cel puţin 7 din numărul membrilor săi, cu condiţia ca fiecare parte să
fie reprezentată.
(3) Convocarea consiliului de administraţie se face cu
cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei stabilite, aducându-se la
cunoştinţă membrilor ordinea de zi a întrunirii.
(4) Proiectele materialelor de
pe ordinea de zi a şedinţei consiliului de administraţie sunt puse la
dispoziţia membrilor săi cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data
stabilită pentru desfăşurarea şedinţei.
Art. 16. - (1) Consiliul de administraţie îşi
desfăşoară activitatea numai în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul
membrilor săi, cu condiţia ca fiecare parte să fie reprezentată.
(2) La şedinţele consiliului de administraţie,
preşedintele poate invita persoane ce deţin funcţii de conducere în cadrul
Agenţiei Naţionale, precum şi specialişti.
(3) In cazul în care nu poate participa la şedinţele
consiliului de administraţie, preşedintele poate desemna un membru al acestuia
pentru a exercita funcţia de preşedinte de şedinţă.
(4) Hotărârile consiliului de administraţie se adoptă
cu votul majorităţii simple a membrilor, respectiv cu întrunirea numărului de
jumătate plus unu din totalul membrilor prezenţi, cu condiţia ca fiecare parte
să fie reprezentată.
(5) Membrii consiliului de administraţie, care, fie
personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude până la gradul al doilea
inclusiv, au un interes patrimonial în problema supusă dezbaterii consiliului
de administraţie, nu pot participa la dezbateri şi nici la adoptarea
hotărârilor.
Art. 17. - (1) Membrii consiliului
de administraţie, cu excepţia preşedintelui, beneficiază de o indemnizaţie de
şedinţă de 10% din indemnizaţia preşedintelui Agenţiei Naţionale.
(2) Cuantumul sumelor cuvenite lunar unui membru al
consiliului de administraţie pentru participarea la şedinţe este de maximum 20%
din indemnizaţia preşedintelui Agenţiei Naţionale.
Art. 18. - (1) In exercitarea actului de conducere,
consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale are, în principal, următoarele
atribuţii:
a) coordonează activitatea Agenţiei Naţionale;
b) aprobă programele naţionale anuale privind ocuparea
şi formarea profesională a persoanelor în căutarea unui loc de muncă;
c) aprobă programele anuale de formare profesională a
personalului propriu al Agenţiei Naţionale şi al unităţilor din subordine;
d) aprobă propunerile pentru fundamentarea proiectului
de buget al asigurărilor pentru şomaj;
e) aprobă defalcarea bugetului asigurărilor pentru
şomaj pe unităţile din subordinea Agenţiei Naţionale în raport cu sarcinile
acestora, potrivit legii;
f) aprobă situaţia financiară anuală, contul de
execuţie bugetară şi raportul anual de activitate;
g) aprobă programul anual de investiţii şi urmăreşte
realizarea acestuia, cu respectarea prevederilor legale;
h) stabileşte măsuri privind îmbunătăţirea activităţii
Agenţiei Naţionale;
i) analizează activitatea unităţilor din subordinea
Agenţiei Naţionale şi propune măsuri în vederea îmbunătăţirii acesteia;
j) aprobă organizarea compartimentelor funcţionale ale
Agenţiei Naţionale în cadrul structurii organizatorice
aprobate;
k) aprobă statul de funcţii al Agenţiei Naţionale;
l) aprobă înfiinţarea de centre
regionale, în limita numărului de posturi aprobate, precum şi judeţele arondate
acestora;
m) aprobă înfiinţarea de agenţii locale pentru ocuparea
forţei de muncă, de centre proprii de formare profesională, precum şi de puncte
de lucru, în limita numărului de posturi aprobate;
n) aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Agenţiei Naţionale;
o) aprobă structurile organizatorice ale unităţilor
aflate în subordine, precum şi regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare
al acestora;
p) aprobă regulamentul propriu de organizare şi
funcţionare;
q) aprobă indicatorii specifici domeniului de
activitate pe baza cărora se încheie contractele de performanţă managerială cu
unităţile din subordine.
(2) Alte atribuţii ale consiliului de administraţie pot
fi stabilite prin statutul Agenţiei Naţionale.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, consiliul de
administraţie adoptă hotărâri.
(4) Membrii consiliului de administraţie
răspund pentru prejudiciile cauzate prin hotărârile adoptate în exercitarea mandatului,
în funcţie de votul exprimat, în condiţiile stabilite de regulamentul de
organizare şi funcţionare al consiliului de administraţie.
SECŢIUNEA a 2-a
Preşedintele
Art. 19. - (1) Preşedintele Agenţiei Naţionale este şi
preşedinte al consiliului de administraţie, fiind numit prin decizie a
primului-ministru, din rândul reprezentanţilor Guvernului în consiliul de
administraţie, la propunerea ministrului muncii, familiei şi protecţiei
sociale.
(2) Preşedintele exercită o funcţie asimilată
funcţiilor de demnitate publică.
(3) Preşedintele are rang de secretar de stat şi
beneficiază de drepturile salariale, precum şi de celelalte drepturi prevăzute
de lege pentru funcţia de secretar de stat.
(4) In cadrul aparatului central al Agenţiei Naţionale
se organizează şi funcţionează, în condiţiile legii, cabinetul preşedintelui
Agenţiei Naţionale.
Art. 20. - (1) Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale deleagă atribuţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru
ordonatorul principal de credite al bugetului asigurărilor pentru şomaj
preşedintelui Agenţiei Naţionale.
(2) In situaţiile prevăzute la art. 21 alin. (2) şi în
situaţia în care preşedintele Agenţiei Naţionale se află în imposibilitatea îndeplinirii
atribuţiilor prevăzute la alin. (1), acestea se deleagă de ministrul muncii,
familiei şi protecţiei sociale secretarului general sau înlocuitorului
acestuia.
Art. 21. - (1) Mandatul preşedintelui este de 4 ani, putând fi reînnoit.
(2) Mandatul preşedintelui încetează prin demisie, prin
revocare la propunerea ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale, sau
prin deces.
Art. 22. - (1) In exercitarea actului de conducere,
preşedintele are, în principal, următoarele atribuţii:
a) conduce activitatea curentă a Agenţiei Naţionale;
b) reprezintă Agenţia Naţională în raporturile cu
autorităţile administraţiei publice, cu alte persoane juridice, cu persoane
fizice, precum şi cu organisme din ţară şi din străinătate;
c) asigură punerea în aplicare a hotărârilor
consiliului de administraţie;
d) conduce şedinţele consiliului de administraţie;
e) aprobă regulamentele de organizare şi funcţionare
ale unităţilor aflate în subordinea Agenţiei Naţionale;
f) dispune controale asupra activităţii compartimentelor
funcţionale din cadrul Agenţiei Naţionale şi al unităţilor subordonate;
g) dezvoltă relaţii de colaborare cu instituţii
similare din alte ţări, în limita competenţelor prevăzute de lege;
h) asigură promovarea imaginii Agenţiei Naţionale;
i) îndeplineşte atribuţiile ce revin, potrivit legii,
ordonatorului principal de credite;
j) aprobă numirea, promovarea, modificarea şi încetarea
raporturilor de muncă sau de serviciu ale personalului din subordine, în
condiţiile legii;
k) coordonează activitatea de elaborare a indicatorilor
de performanţă specifici, pe baza cărora se încheie contractele de performanţă
managerială cu conducătorii unităţilor din subordine.
(2) Alte atribuţii ale preşedintelui pot fi stabilite
prin statutul Agenţiei Naţionale.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, precum şi în
vederea îndeplinirii hotărârilor consiliului de administraţie, preşedintele
emite ordine.
SECŢIUNEA a 3-a
Secretarul general
Art. 23. - (1) Activitatea executivă a Agenţiei
Naţionale este coordonată de un secretar general.
(2) Secretarul general al Agenţiei Naţionale face parte
din categoria înalţilor funcţionari publici şi este numit în condiţiile legii.
Art. 24. - (1) In exercitarea actului de conducere,
secretarul general are în principal următoarele atribuţii:
a) coordonează activitatea compartimentelor funcţionale
din cadrul Agenţiei Naţionale, potrivit statutului acesteia;
b) coordonează activitatea unităţilor aflate în
subordinea Agenţiei Naţionale;
c) asigură implementarea de către Agenţia Naţională şi
unităţile din subordine a politicilor de ocupare a forţei de muncă elaborate de
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale;
d) urmăreşte realizarea
programelor de ocupare şi de formare profesională la nivel naţional şi
teritorial;
e) coordonează elaborarea propunerilor efectuate de
Agenţia Naţională pentru fundamentarea proiectului bugetului asigurărilor
pentru şomaj;
f) asigură coordonarea studiilor, rapoartelor,
analizelor şi bilanţurilor de ocupare elaborate de Agenţia Naţională în vederea
evaluării măsurilor privind ocuparea forţei de muncă;
g) coordonează activitatea privind reprezentarea în
instanţă a Agenţiei Naţionale şi a unităţilor din subordine.
(2) Alte atribuţii ale secretarului general pot fi
stabilite prin statutul Agenţiei Naţionale şi se prevăd în fişa postului.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, secretarul
general emite decizii cu caracter nenormativ.
(4) înlocuitorul de drept al
secretarului general se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale.
Art. 25. - (1) Secretarul general poate delega o parte
din atribuţiile sale înlocuitorului de drept sau altor persoane împuternicite
în acest scop, cu aprobarea preşedintelui Agenţiei Naţionale, în condiţiile
legii.
(2) Prin actul de delegare se vor preciza limitele şi condiţiile
delegării.
CAPITOLUL IV
Unităţile din subordinea Agenţiei Naţionale
SECŢIUNEA 1
Agenţiile teritoriale
Art. 26. - (1) Agenţiile teritoriale asigură
implementarea la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti a măsurilor de
prevenire a şomajului, protecţia socială a persoanelor neîncadrate în muncă,
organizează şi coordonează activitatea de ocupare şi de formare profesională a
forţei de muncă.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor, agenţiile
teritoriale cooperează cu autorităţile administraţiei publice locale, cu
organizaţiile guvernamentale, cu societatea civilă, cu furnizorii de ocupare
din domeniul privat, precum şi cu partenerii sociali.
Art. 27. - (1) In vederea realizării sarcinilor ce le
revin, cu aprobarea consiliului de administraţie, în subordinea agenţiilor
teritoriale se pot înfiinţa agenţii locale pentru ocuparea forţei de muncă,
denumite în continuare agenţii locale, centre proprii de formare
profesională, precum şi puncte de lucru, unităţi fără personalitate juridică.
(2) Agenţiile locale pentru ocuparea forţei de muncă se
pot constitui la nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ, la nivelul
principalelor localităţi din cadrul fiecărui judeţ, precum şi la nivelul
sectoarelor municipiului Bucureşti.
(3) Centrele proprii de formare profesională se pot
constitui la nivelul agenţiilor teritoriale şi la nivelul agenţiilor locale.
(4) Punctele de lucru se organizează şi funcţionează
în subordinea agenţiilor locale.
Art. 28. - (1) Conducerea agenţiilor teritoriale se
exercită de directori executivi şi directori executivi adjuncţi.
(2) Conducerea agenţiilor locale constituite la nivelul
sectoarelor municipiului Bucureşti se exercită de directori executivi adjuncţi.
Art. 29. - (1) Ocuparea posturilor de directori
executivi şi directori executivi adjuncţi ai agenţiilor teritoriale, precum şi
ai agenţiilor locale constituite la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti
se face pe bază de concurs organizat în condiţiile legii.
(2) Directorii executivi şi directorii executivi
adjuncţi au statut de funcţionari publici şi sunt numiţi de preşedintele
Agenţiei Naţionale, în condiţiile legii.
Art. 30. -Atribuţiile directorilor executivi şi ale
directorilor executivi adjuncţi prevăzuţi la art. 28, precum şi înlocuitorii de
drept ai acestora se stabilesc prin regulamentele de organizare şi funcţionare
ale agenţiilor teritoriale şi se prevăd în fişa postului.
Art. 31. - (1) Directorii executivi ai agenţiilor teritoriale au calitatea de ordonatori terţiari de
credite.
(2) Directorii executivi pot delega această calitate,
precum şi o parte din atribuţii înlocuitorilor de drept sau altor persoane
împuternicite în acest scop.
(3) Prin actul de delegare se
vor preciza limitele şi condiţiile delegării.
Art. 32. -In îndeplinirea atribuţiilor ce le revin
potrivit legii, directorii executivi ai agenţiilor teritoriale sunt sprijiniţi
de consilii consultative tripartite.
Art. 33. - Consiliile consultative ale agenţiilor teritoriale sunt alcătuite din câte 15 membri, după
cum urmează:
a) 5 membri, reprezentanţi ai autorităţilor publice
locale şi ai serviciilor deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale, numiţi de prefect, cu consultarea agenţiilor
teritoriale. Entităţile de mai sus pot desemna câte o singură persoană în
componenţa consiliului consultativ;
b) 5 membri numiţi prin consens de confederaţiile
sindicale reprezentative la nivel naţional;
c) 5 membri numiţi prin consens de confederaţiile
patronale reprezentative la nivel naţional.
Art. 34. - Membrii consiliilor consultative ale
agenţiilor teritoriale reprezentând sindicatele şi patronatele vor fi stabiliţi
prin negocieri între confederaţiile sindicale şi patronale reprezentative la
nivel naţional.
Art. 35. - Dispoziţiile art. 13, 14 şi art. 16 alin.
(1) se aplică în mod corespunzător şi membrilor consiliilor consultative ale
agenţiilor teritoriale.
Art. 36. - (1) Consiliile
consultative ale agenţiilor teritoriale se întrunesc lunar sau ori de câte ori
este necesar, la cererea directorilor executivi sau a unei treimi din numărul
membrilor acestora.
(2) Convocarea consiliului consultativ se face cu cel
puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei stabilite, aducându-se la
cunoştinţă membrilor ordinea de zi a întrunirii.
Art. 37. - (1) Pentru participarea la şedinţele
consiliilor consultative ale agenţiilor teritoriale, membrii acestora
beneficiază de o indemnizaţie de şedinţă de 10% din salariul de bază al
directorului executiv al agenţiei teritoriale.
(2) In timpul mandatului lor, membrii consiliilor
consultative pot fi revocaţi de cei care i-au numit. Revocarea poate fi
efectuată şi la propunerea agenţiilor teritoriale, în situaţia înregistrării unui număr de 3 absenţe
succesive la întrunirile desfăşurate.
(3) Cuantumul sumelor cuvenite lunar unui membru al
consiliului consultativ pentru participarea la şedinţe nu poate depăşi 20% din
salariul de bază al directorului executiv al agenţiei teritoriale.
Art. 38. - (1) Consiliile consultative ale agenţiilor
teritoriale au, în principal, următoarele atribuţii:
A. consiliază directorii executivi în adoptarea
deciziilor cu privire la:
a) măsurile de realizare a sarcinilor ce le revin
potrivit programelor elaborate în domeniul ocupării forţei de muncă şi
indicatorilor specifici domeniului de activitate, prevăzuţi în contractele de
performanţă managerială;
b) repartizarea între subunităţi a sarcinilor ce le
revin potrivit contractelor de performanţă managerială;
B. analizează:
a) execuţia bugetară lunară şi situaţia financiară
trimestrială;
b) raportul anual de activitate, situaţia financiară
anuală şi execuţia bugetară;
C. fac propuneri cu privire la:
a) programele de activitate
ale subunităţilor din subordinea agenţiilor teritoriale;
b) proiectele programelor de ocupare a forţei de muncă
şi de formare profesională la nivelul judeţului;
c) proiectul de buget;
d) înfiinţarea şi dezvoltarea punctelor de lucru.
(2) Alte atribuţii ale
consiliilor consultative ale agenţiilor teritoriale pot fi stabilite prin
statutul Agenţiei Naţionale.
SECŢIUNEA a 2-a
Centrele regionale
Art. 39. - Centrele regionale organizează şi
realizează, la nivelul judeţelor arondate prin hotărâri ale consiliului de
administraţie, activitatea de formare profesională a persoanelor în căutarea
unui loc de muncă.
Art. 40. - Conducerea centrelor regionale se exercită
de directori şi directori adjuncţi.
Art. 41. - (1) Ocuparea posturilor de directori şi
directori adjuncţi ai centrelor regionale se face pe bază de concurs sau
examen, organizat în condiţiile legii.
(2) Directorii şi directorii adjuncţi sunt numiţi de
preşedintele Agenţiei Naţionale, în condiţiile legii.
Art. 42. -Atribuţiile directorilor centrelor regionale,
precum şi înlocuitorii de drept ai acestora se stabilesc prin regulamentele de
organizare şi funcţionare ale centrelor regionale şi se prevăd în fişa
postului.
Art. 43. - (1) Directorii centrelor regionale au
calitatea de ordonatori terţiari de credite.
(2) Directorii pot delega această calitate, precum şi
o parte din atribuţii înlocuitorilor de drept sau altor persoane împuternicite
în acest scop.
(3) Prin actul de delegare se vor preciza limitele şi
condiţiile delegării.
Art. 44. -In îndeplinirea
atribuţiilor ce le revin potrivit legii, directorii centrelor regionale sunt
sprijiniţi de consilii consultative tripartite.
Art. 45. - Consiliile consultative ale centrelor
regionale sunt alcătuite după cum urmează:
a) câte un membru, reprezentant al fiecărei agenţii teritoriale, numit de directorul executiv al
agenţiei, agenţie care este arondată centrului regional;
b) un membru reprezentant al agenţiei pentru
dezvoltare regională din regiunea aferentă localităţii în care îşi are sediul
centrul regional, numit de conducătorul acesteia;
c) un membru stabilit prin negocieri la nivel
teritorial între confederaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional;
d) un membru stabilit prin negocieri la nivel
teritorial între confederaţiile patronale reprezentative la nivel naţional.
Art. 46. - (1) Consiliile consultative ale centrelor
regionale se întrunesc trimestrial sau, în mod excepţional, la cererea
directorilor.
(2) Convocarea consiliilor consultative se face cu cel
puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei stabilite, aducându-se la
cunoştinţă membrilor ordinea de zi a întrunirii.
Art. 47. - Dispoziţiile art. 13, 14 şi art. 16 alin.
(1), precum şi ale art. 37 se aplică în mod corespunzător şi membrilor
consiliilor consultative ale centrelor regionale.
Art. 48. - (1) Consiliile consultative ale centrelor
regionale au, în principal, următoarele atribuţii:
A. consiliază directorii în adoptarea deciziilor cu
privire la:
a) elaborarea strategiei regionale de formare
profesională a adulţilor, corelată cu cerinţele pieţei muncii din regiunea pe
care o deservesc;
b) adoptarea măsurilor adecvate în scopul realizării
sarcinilor ce le revin potrivit planurilor, programelor de formare profesională
şi indicatorilor specifici domeniului de activitate, prevăzuţi în contractele
de performanţă;
B. analizează:
a) execuţia bugetară lunară şi situaţia financiară
trimestrială;
b) raportul anual de activitate, situaţia financiară
anuală şi execuţia bugetară;
C. fac propuneri cu privire la:
a) proiectul planului anual de
formare profesională;
b) fundamentarea bugetului;
D. promovează realizarea dialogului social la nivelul
centrelor regionale, în domeniul formării profesionale a persoanelor în
căutarea unui loc de muncă.
(2) Alte atribuţii ale consiliilor consultative ale
centrelor regionale pot fi stabilite prin statutul Agenţiei Naţionale.
SECŢIUNEA a 3-a
Centrul Naţional de Formare Profesională a
Personalului Propriu
Art. 49. - Centrul Naţional de Formare Profesională a
Personalului Propriu asigură, pe baza strategiilor şi programelor anuale de
formare a personalului aprobate de consiliul de administraţie, formarea şi
perfecţionarea personalului Agenţiei Naţionale, precum şi ale personalului din
unităţile aflate în subordine.
Art. 50. - (1) Conducerea Centrului Naţional de Formare
Profesională a Personalului Propriu se exercită de un director executiv.
(2) Conducerea activităţii financiar-contabile este
asigurată de un director executiv adjunct.
Art. 51. - Dispoziţiile art. 29 se aplică în mod
corespunzător şi directorului executiv şi, respectiv, directorului executiv adjunct
ai Centrului Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu.
Art. 52. - Atribuţiile directorului executiv şi,
respectiv, directorului executiv adjunct ai Centrului Naţional de Formare
Profesională a Personalului Propriu, precum şi înlocuitorii de drept ai
acestora se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Centrului Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu şi se prevăd
în fişa postului.
Art. 53. - (1) Directorul
executiv al Centrului Naţional de Formare Profesională a Personalului Propriu
are calitatea de ordonator terţiar de credite.
(2) Directorul executiv poate delega o parte din
atribuţii înlocuitorului de drept sau altor persoane împuternicite în acest scop.
(3) Prin actul de delegare se vor preciza limitele şi
condiţiile delegării.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 54. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 60 de
zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I*).
(2) Agenţia Naţională va elabora statutul propriu**) şi
îl va supune spre aprobare Guvernului, în termenul prevăzut la alin. (1).
Art. 55. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă:
a) Legea nr. 145/1998 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 261 din 13 iulie 1998, cu modificările şi completările
ulterioare, cu excepţia art. 1 alin. (1);
b) orice alte dispoziţii contrare.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederi care nu sunt încorporate
în forma republicată a Legii nr. 202/2006 şi care se aplică, în continuare, ca
dispoziţii proprii ale actelor modificatoare:
- art. II din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 84/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
202/2006 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea
Forţei de Muncă:
„Art. II. - Se autorizează
ordonatorul principal de credite să introducă, cu avizul Ministerului
Finanţelor Publice, modificările ce decurg din prezenta ordonanţă de urgenţă în
structura bugetului asigurărilor pentru şomaj aprobat pe anul 2006, precum şi
în anexele la acesta, cu încadrarea în cheltuielile de personal şi în numărul
maxim de posturi.";
- art. II şi III din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 28/2007 pentru completarea Legii nr. 202/2006
privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei
de Muncă, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare
instituţională:
„Art. II. - (1) Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, personalul încadrat la
Direcţia protecţia drepturilor cetăţenilor români care lucrează în străinătate
şi la Direcţia evidenţă şi monitorizare din cadrul Ministerului Muncii,
Familiei şi Egalităţii de Şanse***) se preia de către Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă, Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncă, instituţie publică cu
personalitate juridică aflată în subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse***), trece în subordinea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea
Forţei de Muncă.
(3) In termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Oficiul pentru Migraţia Forţei de
Muncă şi cele două direcţii preluate din cadrul Ministerului Muncii, Familiei
şi Egalităţii de Şanse***) se reorganizează.
(4) Până la reorganizarea structurilor preluate,
personalul prevăzut la alin. (1) şi (2) îşi menţine drepturile salariale.
(5) In termen de 60 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Agenţia Naţională
pentru Ocuparea Forţei de Muncă va modifica în mod corespunzător statutul
propriu şi îl va supune spre aprobare Guvernului.
Art. III. - Se autorizează Ministerul Economiei şi
Finanţelor***) să introducă, la solicitarea ordonatorului principal de credite,
modificările care se impun în volumul şi în structura bugetului de stat, a
bugetului asigurărilor pentru şomaj, a bugetului Ministerului Muncii, Familiei
şi Egalităţii de Şanse***), precum şi în anexele la acesta."
*) Legea nr. 202/2006 a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 25 mai 2006.
**) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 1.610/2006
privind aprobarea Statutului Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de
Muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 28 noiembrie 2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
***) Conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 221/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 882 din 24 decembrie 2008, denumirea
„Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse" s-a înlocuit cu
denumirea „Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale", iar
denumirea „Ministerul Economiei şi Finanţelor" cu denumirea „Ministerul
Economiei", în cazul prevederilor care reglementează activitatea de
economie, şi cu denumirea „Ministerul Finanţelor Publice", în cazul
prevederilor care reglementează activitatea de finanţe.