LEGE
Nr. 21 din 10 aprilie 1996 * Republicata
Legea concurentei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 742 din 16 august 2005
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 538/2004 privind
modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.130 din 30 noiembrie 2004,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 21/1996 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 88 din 30 aprilie 1996 si a mai fost modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 121/2003 pentru modificarea si completarea Legii
concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 875 din 10 decembrie 2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 184/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din
24 mai 2004.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege are drept scop protectia, mentinerea si stimularea
concurentei si a unui mediu concurential normal, in vederea promovarii
intereselor consumatorilor.
Art. 2
(1) Dispozitiile prezentei legi se aplica actelor si faptelor care au sau
pot avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei
savarsite de:
a) agenti economici sau asociatii de agenti economici - persoane fizice sau
juridice - de cetatenie, respectiv de nationalitate romana sau straina,
denumiti in continuare agenti economici;
b) organele administratiei publice centrale sau locale, in masura in care
acestea, prin deciziile emise sau prin reglementarile adoptate, intervin in
operatiuni de piata, influentand direct sau indirect concurenta, cu exceptia
situatiilor cand asemenea masuri sunt luate in aplicarea altor legi sau pentru
apararea unui interes public major.
(2) Cand agentii economici, determinati conform alin. (1) lit. a),
participa la o grupare realizata pe cale conventionala prin acord, intelegere,
pact, protocol, contract si altele asemenea, fie ea explicita, publica ori
oculta, secreta, dar fara personalitate juridica si indiferent de forma -
antanta, coalitie, grup, bloc, federatie si altele asemenea -, pentru actele si
faptele prevazute la alin. (1), savarsite in cadrul participarii la o asemenea
grupare, dispozitiile prezentei legi se aplica fiecarui agent economic, tinand
seama de principiul proportionalitatii.
(3) Dispozitiile prezentei legi se aplica actelor si faptelor prevazute la
alin. (1), cand sunt savarsite pe teritoriul Romaniei, precum si celor
savarsite in afara teritoriului tarii, atunci cand produc efecte pe teritoriul
Romaniei.
(4) Prezenta lege nu se aplica:
a) pietei muncii si relatiilor de munca;
b) pietei monetare si pietei titlurilor de valoare, in masura in care
libera concurenta pe aceste piete face obiectul unor reglementari speciale.
Art. 3
Administrarea prezentei legi si punerea ei in aplicare sunt incredintate
Consiliului Concurentei, ca autoritate administrativa autonoma, investita in
acest scop, in conditiile, modalitatile si limitele stabilite prin dispozitiile
ce urmeaza.
Art. 4
(1) Preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor se determina
in mod liber prin concurenta, pe baza cererii si ofertei. Preturile si tarifele
practicate in cadrul unor activitati cu caracter de monopol natural sau al unor
activitati economice, stabilite prin lege, se stabilesc si se ajusteaza cu
avizul Ministerului Finantelor Publice, cu exceptia celor pentru care, prin
legi speciale, sunt prevazute alte competente.
(2) In sectoarele economice sau pe pietele unde concurenta este exclusa sau
substantial restransa prin efectul unei legi sau datorita existentei unei
pozitii de monopol, Guvernul poate, prin hotarare, sa instituie forme corespunzatoare
de control al preturilor pentru o perioada de cel mult 3 ani, care poate fi
prelungita succesiv pe durate de cate cel mult un an, daca imprejurarile care
au justificat adoptarea respectivei hotarari continua sa existe.
(3) Pentru sectoare economice determinate si in imprejurari exceptionale,
precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si
disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter
temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea
acestora. Asemenea masuri pot fi adoptate prin hotarare pentru o perioada de 6
luni, care poate fi prelungita succesiv pentru durate de cate cel mult 3 luni,
cat timp persista imprejurarile care au determinat adoptarea respectivei
hotarari.
(4) Interventia Guvernului in situatiile prevazute la alin. (2) si (3) se
face cu avizul Consiliului Concurentei.
CAP. 2
Practici anticoncurentiale
Art. 5
(1) Sunt interzise orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii
economici ori asociatiile de agenti economici, orice decizii luate de
asociatiile de agenti economici si orice practici concertate, care au ca obiect
sau au ca efect restrangerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei pe piata
romaneasca sau pe o parte a acesteia, in special cele care urmaresc:
a) fixarea concertata, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare
ori de cumparare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum si a
oricaror alte conditii comerciale;
b) limitarea sau controlul productiei, distributiei, dezvoltarii
tehnologice ori investitiilor;
c) impartirea pietelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe
criteriu teritorial, al volumului de vanzari si achizitii ori pe alte criterii;
d) aplicarea, in privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale
la prestatii echivalente, provocand in acest fel, unora dintre ei, un
dezavantaj in pozitia concurentiala;
e) conditionarea incheierii unor contracte de acceptare de catre parteneri
a unor clauze stipuland prestatii suplimentare care, nici prin natura lor si
nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul acestor
contracte;
f) participarea, in mod concertat, cu oferte trucate la licitatii sau la
orice alte forme de concurs de oferte;
g) eliminarea de pe piata a altor concurenti, limitarea sau impiedicarea
accesului pe piata si a libertatii exercitarii concurentei de catre alti agenti
economici, precum si intelegerile de a nu cumpara de la sau de a nu vinde catre
anumiti agenti economici fara o justificare rezonabila.
(2) Pot fi exceptate de la interdictia stabilita la alin. (1) intelegerile,
deciziile luate de asociatiile de agenti economici sau practicile concertate
care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la lit. a) - d) si una dintre
conditiile prevazute la lit. e), dupa cum urmeaza:
a) efectele pozitive prevaleaza asupra celor negative sau sunt suficiente
pentru a compensa restrangerea concurentei provocata de respectivele
intelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti economici sau practici
concertate;
b) beneficiarilor sau consumatorilor li se asigura un avantaj corespunzator
celui realizat de partile la respectiva intelegere, decizie luata de catre o
asociatie de agenti economici sau practica concertata;
c) eventualele restrangeri ale concurentei sunt indispensabile pentru
obtinerea avantajelor scontate, iar prin respectiva intelegere, decizie luata
de catre o asociatie de agenti economici sau practica concertata partilor nu li
se impun restrictii care nu sunt necesare pentru realizarea obiectivelor
enumerate la lit. e);
d) respectiva intelegere, decizie luata de o asociatie de agenti economici
sau practica concertata nu da agentilor economici sau asociatiilor de agenti
economici posibilitatea de a elimina concurenta de pe o parte substantiala a
pietei produselor ori serviciilor la care se refera;
e) intelegerea, decizia luata de o asociatie de agenti economici sau
practica concertata in cauza contribuie ori poate contribui la:
1. ameliorarea productiei ori distributiei de produse, executarii de
lucrari ori prestarilor de servicii;
2. promovarea progresului tehnic sau economic, imbunatatirea calitatii
produselor si serviciilor;
3. intarirea pozitiilor concurentiale ale intreprinderilor mici si mijlocii
pe piata interna;
4. practicarea in mod durabil a unor preturi substantial mai reduse pentru
consumatori.
(3) Regimul exceptarii sub forma de dispensa, al deciziei de acordare a
acesteia, termenele, informatiile de prezentat, durata si conditiile dispensei
se stabilesc de catre Consiliul Concurentei, prin regulamente si instructiuni.
Beneficiul exceptarii prevazut la alin. (2) se acorda prin decizie a
Consiliului Concurentei pentru cazuri individuale de intelegeri, decizii luate
de asociatii de agenti economici sau practici concertate si se stabileste prin
regulamente ale Consiliului Concurentei pentru cazurile de exceptare pe
categorii de intelegeri, decizii ale asociatiilor de agenti economici sau
practici concertate. Agentii economici sau asociatiile de agenti economici pot
solicita Consiliului Concurentei dispensa, proband indeplinirea conditiilor
stabilite la alin. (2).
(4) Categoriile de intelegeri, deciziile luate de asociatiile de agenti
economici si practici concertate, exceptate prin aplicarea prevederilor alin.
(2), precum si conditiile si criteriile de incadrare pe categorii de acordare
si de retragere a beneficiului exceptarii se stabilesc de Consiliul
Concurentei, prin regulament.
(5) Intelegerile, deciziile luate de asociatiile de agenti economici si
practicile concertate care se incadreaza in vreuna dintre categoriile exceptate
prin aplicarea prevederilor alin. (2) si stabilite prin prevederile alin. (3)
sunt considerate legale, fara obligatia notificarii sau obtinerii unei decizii
din partea Consiliului Concurentei. Agentii economici sau asociatiile de agenti
economici, care se prevaleaza de beneficiul exceptarii pe categorii, sunt
tinuti sa faca dovada indeplinirii conditiilor si criteriilor prevazute la
alin. (3) si (4).
(6) Deciziile de acordare a dispenselor pentru intelegeri, decizii ale
asociatiilor de agenti economici ori practici concertate, emise in aplicarea
prevederilor alin. (3), vor prevedea data de la care se aplica, durata pentru
care este acordata dispensa, precum si conditiile si obligatiile ce trebuie
respectate de catre beneficiari.
(7) Dispensa acordata conform alin. (6) pentru o intelegere, decizie luata
de o asociatie de agenti economici ori practica concertata poate fi reinnoita,
la cerere, daca sunt satisfacute in continuare conditiile cerute, si poate fi
revocata daca conditiile in care a fost acordata nu mai corespund; decizia de
acordare a dispensei este nula daca a fost acordata pe baza unor informatii
false, inexacte ori incomplete in raport cu cele solicitate.
Art. 6
Este interzisa folosirea in mod abuziv a unei pozitii dominante detinute de
catre unul sau mai multi agenti economici pe piata romaneasca ori pe o parte
substantiala a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurentiale, care au ca
obiect sau pot avea ca efect afectarea activitatii economice ori prejudicierea
consumatorilor. Asemenea practici abuzive pot consta, in special, in:
a) impunerea, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare sau de
cumparare, a tarifelor ori a altor clauze contractuale inechitabile si refuzul
de a trata cu anumiti furnizori sau beneficiari;
b) limitarea productiei, distributiei sau dezvoltarii tehnologice in
dezavantajul utilizatorilor ori consumatorilor;
c) aplicarea, in privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale
la prestatii echivalente, provocand in acest fel, unora dintre ei, un
dezavantaj in pozitia concurentiala;
d) conditionarea incheierii unor contracte de acceptare, de catre parteneri,
a unor clauze stipuland prestatii suplimentare care, nici prin natura lor si
nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul acestor
contracte;
e) practicarea unor preturi excesive sau practicarea unor preturi de
ruinare, in scopul inlaturarii concurentilor, sau vanzarea la export sub costul
de productie, cu acoperirea diferentelor prin impunerea unor preturi majorate
consumatorilor interni;
f) exploatarea starii de dependenta in care se gaseste un alt agent
economic fata de un asemenea agent sau agenti economici si care nu dispune de o
solutie alternativa in conditii echivalente, precum si ruperea relatiilor
contractuale pentru singurul motiv ca partenerul refuza sa se supuna unor
conditii comerciale nejustificate.
Art. 7
(1) Daca, prin masurile luate si prin sanctiunile aplicate de Consiliul
Concurentei, conform prevederilor cap. IV - VI, unui agent economic abuzand de
pozitia sa dominanta, nu se obtin restabilirea situatiei si prevenirea
repetarii abuzului, Consiliul Concurentei, pentru motiv de afectare grava a
unui interes public major, poate cere Curtii de Apel Bucuresti sa ordone
masurile adecvate pentru lichidarea pozitiei dominante pe piata a acestuia,
instanta judecatoreasca putand dispune, dupa caz:
a) invalidarea unor contracte sau a unor clauze contractuale prin
intermediul carora se exploateaza abuziv pozitia dominanta;
b) invalidarea actului sau a actelor de realizare a unei concentrari
creatoare de pozitie dominanta, chiar atunci cand prin actul sau actele
juridice in cauza s-ar fi constituit o noua persoana juridica;
c) limitarea sau interdictia accesului pe piata;
d) vanzarea de active;
e) restructurarea prin divizare a agentului economic.
(2) Consiliul Concurentei trebuie sa specifice, prin trimitere la textul
legal, masura sau masurile ce solicita a fi ordonate de instanta, fara a putea
cere luarea, in cazul dedus judecatii, a oricareia dintre ele ori a tuturor,
iar instanta neputand dispune o alta masura decat cea sau cele la care se
refera cererea.
(3) Instanta judecatoreasca va putea ordona una sau mai multe dintre
masurile prevazute la alin. (1) numai sub conditia sa fie evitata orice
crestere a preturilor din aceasta cauza sau afectarea executarii de catre
agentul economic a obligatiilor asumate fata de terti.
(4) Se considera interes public major, motivand cererea Consiliului
Concurentei pentru dispunerea de masuri extreme dintre cele prevazute la alin.
(1), securitatea publica, pluralitatea de agenti economici independenti,
bunastarea consumatorilor si regulile prudentiale. Sarcina probei afectarii
grave a unui interes public major incumba Consiliului Concurentei.
(5) Impotriva sentintei Curtii de Apel Bucuresti, sesizata conform alin.
(1), pot introduce recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie Consiliul
Concurentei si agentii economici supusi masurilor dispuse prin aceasta.
Art. 8
(1) Prevederile art. 5 nu se aplica in cazul agentilor economici sau
gruparilor de agenti economici la care cifra de afaceri pentru exercitiul
financiar precedent recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate
practici anticoncurentiale nu depaseste un plafon stabilit anual de catre
Consiliul Concurentei si:
- cota de piata totala a agentilor economici implicati in intelegerea,
decizia asociatiei de agenti economici sau practica concertata nu depaseste 5%
pe nici una dintre pietele relevante afectate, in cazul intelegerilor,
deciziilor luate de asociatiile de agenti economici sau practicilor concertate
dintre agentii economici concurenti; sau
- cota de piata a fiecarui agent economic implicat in intelegerea, decizia
asociatiei de agenti economici sau practica concertata nu depaseste 10% pe nici
una dintre pietele relevante afectate, in cazul intelegerilor, deciziilor luate
de asociatiile de agenti economici sau practicilor concertate dintre agentii
economici care nu sunt concurenti*).
(2) Limitele prevazute la alin. (1) nu sunt aplicabile practicilor
anticoncurentiale interzise prin prevederile art. 5, atunci cand acestea
privesc preturi, tarife, acorduri de partajare a pietei sau licitatii.
------------
*) Conform art. 1 din Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
519/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.271 din 29
decembrie 2004, "Plafonul valoric raportat la cifra de afaceri, prevazut
de art. 8 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, se majoreaza de la 20 miliarde lei la 30 miliarde
lei".
Art. 9
(1) Sunt interzise orice actiuni ale organelor administratiei publice
centrale sau locale, avand ca obiect sau putand avea ca efect restrangerea,
impiedicarea sau denaturarea concurentei, in special:
a) sa ia decizii care limiteaza libertatea comertului sau autonomia agentilor
economici, ce se exercita cu respectarea reglementarilor legale;
b) sa stabileasca conditii discriminatorii pentru activitatea agentilor
economici.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu fac obiectul aplicarii exceptiei stabilite la
art. 2 alin. (1) lit. b).
(3) In cazul in care organele administratiei publice centrale sau locale nu
se conformeaza deciziei Consiliului Concurentei, acesta are posibilitatea de a
ataca actiunea la Curtea de Apel Bucuresti.
CAP. 3
Concentrarea economica
Art. 10
(1) Concentrarea economica se realizeaza prin orice act juridic, indiferent
de forma acestuia si care, fie opereaza transferul proprietatii sau al
folosintei asupra totalitatii ori a unei parti a bunurilor, drepturilor si
obligatiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect sa permita
unui agent economic ori unei grupari de agenti economici de a exercita, direct
sau indirect, o influenta determinanta asupra unui alt agent economic sau mai
multor alti agenti economici.
(2) O operatiune de concentrare economica are loc atunci cand:
a) doi sau mai multi agenti economici, anterior independenti, fuzioneaza;
b) una sau mai multe persoane care detin deja controlul cel putin asupra
unui agent economic ori unul sau mai multi agenti economici dobandesc, direct
sau indirect, controlul asupra unuia sau mai multor alti agenti economici ori
asupra unor parti ale acestora, fie prin luare de participare la capital, fie
prin cumparare de elemente de activ, prin contract sau prin alte mijloace.
(3) Operatiunile de asociere, avand ca obiect sau ca efect coordonarea
comportamentului concurential al agentilor economici participanti care raman
independenti, nu constituie concentrare prin dobandirea controlului, chiar cand
asemenea operatiuni ar consta in crearea de entitati economice comune. Daca
entitatea economica comuna este o persoana juridica indeplinind statornic toate
functiile unei entitati economice autonome, fara insa a realiza o coordonare a
comportamentului concurential fie intre agenti economici fondatori, fie intre
ea si acestia, operatiunea este o concentrare in sensul prevederilor alin. (2)
lit. b).
(4) In sensul prezentei legi, controlul decurge din drepturi, contracte sau
orice alte elemente care confera, fiecare in parte ori luate impreuna si tinand
seama de circumstantele de fapt sau de drept, posibilitatea de a exercita o
influenta determinanta asupra unui agent economic, in special din:
a) drepturi de proprietate sau de folosinta asupra totalitatii ori a unei
parti a bunurilor unui agent economic;
b) drepturi sau contracte care confera o influenta determinanta asupra
constituirii, deliberarilor ori deciziilor organelor unui agent economic.
(5) Controlul este dobandit, conform prevederilor alin. (2) - (4), de catre
persoana sau persoanele ori de catre agentii economici care sunt titulari ai
drepturilor ori beneficiari ai contractelor mentionate la alin. (4) sau care,
fara a fi titulari ai unor asemenea drepturi ori contracte, au puterea de a
exercita influenta determinanta conferita de acestea.
Art. 11
Nu constituie o operatiune de concentrare economica situatiile in care:
a) controlul este dobandit si exercitat de catre un lichidator desemnat
prin hotarare judecatoreasca sau de catre o alta persoana mandatata de
autoritatea publica pentru indeplinirea unei proceduri de incetare de plati,
redresare, concordat, lichidare judiciara, urmarire silita sau alta procedura
similara;
b) bancile si alte institutii de credit, institutiile financiare si societatile
financiare, societatile de servicii de investitii financiare sau societatile de
asigurare si reasigurare, a caror activitate normala include tranzactii si
negocieri de titluri pe cont propriu sau pe contul tertilor, detin, cu titlu
temporar, participari de capital la un agent economic pe care le-au dobandit in
vederea revanzarii lor, cat timp ele nu exercita drepturile de vot aferente
acestor participari astfel incat sa determine comportamentul concurential al
respectivului agent economic ori le exercita numai in vederea revanzarii
acestei participari, cu conditia ca revanzarea respectivei participari sa
intervina in termen de un an calculat de la data dobandirii; la cerere,
Consiliul Concurentei poate proroga termenul, daca solicitantul dovedeste ca
revanzarea participarii dobandite nu a fost rezonabil posibila in termenul
fixat;
c) controlul este dobandit de persoanele sau agentii economici mentionati
la art. 10 alin. (2) lit. b), cu conditia ca drepturile de vot aferente
participarii detinute sa nu fie exercitate, mai ales la numirea de membri in
organele de administrare, conducere executiva, supraveghere si control ale
agentului economic la care detin participarea, decat in scopul salvgardarii
valorii integrale a acestei investitii, fara a determina direct sau indirect
comportamentul concurential al agentului economic controlat;
d) agentii economici, inclusiv cei care fac parte din grupuri economice,
realizeaza operatiuni de restructurare sau reorganizare a propriilor
activitati.
Art. 12
Sunt interzise concentrarile economice care, avand ca efect crearea sau
consolidarea unei pozitii dominante, conduc sau ar putea conduce la
restrangerea, inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata
romaneasca sau pe o parte a acesteia.
Art. 13
(1) Pentru stabilirea compatibilitatii lor cu un mediu concurential normal,
operatiunile de concentrare economica se apreciaza dupa urmatoarele criterii:
a) necesitatea de a mentine si de a dezvolta concurenta pe piata romaneasca,
tinand seama de structura tuturor pietelor in cauza si de concurenta existenta
sau potentiala dintre agentii economici situati in Romania sau in strainatate;
b) cota de piata detinuta de catre agentii economici in cauza, puterea lor
economica si financiara;
c) alternativele disponibile pentru furnizori si utilizatori, accesul lor
la piete si la surse de aprovizionare, precum si orice bariere instituite prin
acte normative sau de alta natura la intrarea pe piata;
d) tendinta cererii si a ofertei pentru bunurile si serviciile in cauza;
e) masura in care sunt afectate interesele beneficiarilor sau ale
consumatorilor;
f) contributia la progresul tehnic si economic.
(2) Concentrarile economice susceptibile a conduce la restrangerea, inlaturarea
sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte
a acesteia pot fi autorizate daca partile interesate in operatiunea de
concentrare dovedesc indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a) operatiunea de concentrare urmeaza a contribui la cresterea eficientei
economice, la ameliorarea productiei, distributiei sau progresului tehnic ori
la cresterea competitivitatii la export;
b) efectele favorabile ale concentrarii compenseaza efectele nefavorabile
ale restrangerii concurentei;
c) de avantajele rezultate profita intr-o masura rezonabila si
consumatorii, in special prin preturi reale mai reduse.
Art. 14
Prevederile prezentului capitol nu se aplica operatiunilor de concentrare
economica, atunci cand cifra de afaceri cumulata a agentilor economici
implicati nu depaseste echivalentul in lei a 10.000.000 euro si nu exista cel
putin 2 agenti economici implicati in operatiune care sa realizeze pe
teritoriul Romaniei, fiecare in parte, o cifra de afaceri mai mare decat
echivalentul in lei a 4.000.000 euro. Echivalentul in lei se calculeaza la
cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima
zi a exercitiului financiar din anul anterior operatiunii.
Art. 15
(1) Concentrarile economice care depasesc pragurile prevazute la art. 14
sunt supuse controlului si trebuie notificate Consiliului Concurentei.
(2) Concentrarile economice care se realizeaza prin fuziunea a 2 sau mai
multor agenti economici trebuie notificate de catre fiecare dintre partile
implicate; in celelalte cazuri, notificarea trebuie sa fie inaintata de catre
persoana, agentul economic sau agentii economici care dobandesc controlul
asupra unuia sau mai multor agenti economici ori asupra unor parti ale acestora.
(3) Procedura de notificare, termenele, documentele si informatiile de
prezentat, comunicarile si prezentarea de observatii de catre agentii economici
interesati se stabilesc prin regulament si instructiuni adoptate de Consiliul
Concurentei.
(4) Este interzisa punerea in aplicare a unei operatiuni de concentrare
economica pana la emiterea de catre Consiliul Concurentei a unei decizii in
conformitate cu art. 46.
(5) Consiliul Concurentei poate acorda, la cerere, o derogare de la regula
instituita la alin. (4); cererea de acordare a derogarii trebuie sa fie
motivata. In decizia pe care o va emite Consiliul Concurentei va tine cont de
efectele suspendarii concentrarii economice asupra unuia sau mai multora dintre
agentii economici implicati in operatiune, asupra unei terte parti, precum si
de efectele asupra concurentei. Aceasta derogare poate fi conditionata de
impunerea unor obligatii ce trebuie indeplinite de catre parti si poate fi
acordata oricand, atat anterior, cat si ulterior notificarii.
(6) Validitatea oricarei operatiuni realizate in contradictie cu alin. (4)
va depinde de decizia pe care Consiliul Concurentei o va lua cu privire la
operatiunea notificata, conform art. 46 alin. (1) lit. b), alin. (2) lit. a),
b) sau c) ori alin. (3).
CAP. 4
Consiliul Concurentei
Art. 16
(1) Se infiinteaza Consiliul Concurentei, autoritate administrativa
autonoma in domeniul concurentei, cu personalitate juridica, care isi exercita
atributiile potrivit prevederilor prezentei legi. Sediul Consiliului
Concurentei este in municipiul Bucuresti.
(2) Structura organizatorica si de personal a Consiliului Concurentei,
atributiile de conducere si de executie ale personalului sau se stabilesc prin
regulamentele interioare adoptate de acesta.
Art. 17
(1) Plenul Consiliului Concurentei este un organ colegial si este format
din 7 membri, dupa cum urmeaza: un presedinte, 2 vicepresedinti si 4 consilieri
de concurenta. Numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei se realizeaza
de catre Presedintele Romaniei, la propunerea Guvernului.
(2) Durata mandatului membrilor Plenului Consiliului Concurentei este de 5
ani, acestia putand fi reinvestiti cel mult inca o data. La numirea primului
Plen al Consiliului Concurentei dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, un
vicepresedinte si 2 consilieri de concurenta vor avea un mandat de 2 ani si
jumatate, stabilit prin decretul de numire in functie.
(3) Presedintele, vicepresedintii si consilierii de concurenta trebuie sa
aiba o independenta reala si sa se bucure de o inalta reputatie profesionala si
probitate civica. Pentru a fi numit membru al Consiliului Concurentei se cer
studii superioare, inalta competenta profesionala, o buna reputatie si vechime
de minimum 10 ani in activitati din domeniile: economic, comercial, al
preturilor si concurentei sau juridic.
(4) Presedintele trebuie sa fi indeplinit o functie de conducere cu largi
responsabilitati, in care a facut dovada competentei sale profesionale si
manageriale.
(5) Calitatea de membru al Consiliului Concurentei este incompatibila cu
exercitarea oricarei alte activitati profesionale sau de consultanta, cu
participarea, directa sau prin persoane interpuse, la conducerea sau
administrarea unor entitati publice ori private sau cu detinerea de functii ori
de demnitati publice, cu exceptia activitatii didactice din invatamantul
superior. Ei nu pot fi desemnati experti sau arbitri nici de parti si nici de
instanta judecatoreasca sau de catre o alta institutie.
(6) Membrii Plenului Consiliului Concurentei nu reprezinta autoritatea care
i-a numit si sunt independenti in luarea deciziilor.
(7) Membrii Plenului Consiliului Concurentei si inspectorii de concurenta
nu pot face parte din partide sau alte formatiuni politice.
(8) Mandatul de membru al Plenului Consiliului Concurentei inceteaza:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitiva de exercitare, constand intr-o
indisponibilitate mai lunga de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilitati dintre cele prevazute la alin. (5)
si (7), conform prevederilor alin. (11);
f) prin revocare, pentru incalcarea grava a prezentei legi si pentru
condamnare penala, prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila,
pentru savarsirea unei infractiuni.
(9) Membrii Plenului Consiliului Concurentei sunt revocabili, in cazul
prevazut la alin. (8) lit. f), de catre autoritatea care i-a numit. Pana la
ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti penale ei pot fi suspendati din
functie de catre aceeasi autoritate.
(10) In caz de vacanta a unui loc in Plenul Consiliului Concurentei pentru
una dintre situatiile prevazute la alin. (8) lit. b) - f), se va proceda,
conform prevederilor alin. (1), la desemnarea si numirea unui nou membru pentru
durata ramasa din mandat, in functia devenita vacanta.
(11) Membrii Consiliului Concurentei sunt obligati sa notifice de indata
Consiliului survenirea oricarei situatii de incompatibilitate sau impediment
dintre cele prevazute la alin. (5) si (7), ei fiind de drept suspendati din
functie din momentul survenirii acestei situatii, iar daca situatia se
prelungeste peste 10 zile consecutive, mandatul inceteaza si se procedeaza
conform prevederilor alin. (9) si (10).
Art. 18
(1) Inainte de a incepe sa-si exercite functia, fiecare membru al
Consiliului Concurentei este obligat sa depuna in fata Presedintelui Romaniei,
in prezenta celorlalti membri numiti si dupa citirea decretului prezidential de
numire in functie, urmatorul juramant:
"Jur sa respect Constitutia si legile tarii, sa apar interesele
Romaniei, drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, sa-mi
indeplinesc cu onoare, demnitate, loialitate, responsabilitate si fara
partinire atributiile ce-mi revin. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
(2) Presedintele Consiliului Concurentei presteaza cel dintai juramantul.
(3) In cazul neprestarii juramantului in termen de 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a decretului de numire, membrul
numit este de drept demisionar, urmand a se relua procedura desemnarii si
numirii altei persoane pentru functia devenita vacanta.
(4) Actele efectuate de oricare dintre membrii Consiliului Concurentei
inainte de prestarea juramantului sunt nule de drept.
Art. 19
(1) Mandatele membrilor Consiliului Concurentei incep de la data depunerii
juramantului de catre acestia si expira la implinirea termenelor prevazute la
art. 17 alin. (2), calculate de la aceasta data.
(2) Daca, pana la expirarea mandatului in curs, presedintele Consiliului
Concurentei desemnat pentru mandatul urmator nu va fi prestat juramantul cu
respectarea dispozitiilor art. 18, membrii Consiliului Concurentei in exercitiu
isi vor continua activitatea pana la depunerea juramantului de catre
presedintele Consiliului, desemnat pentru mandatul urmator sub conducerea
presedintelui anterior.
Art. 20
(1) Consiliul Concurentei isi desfasoara activitatea, delibereaza si ia
decizii in plen si in comisii, cu majoritatea voturilor membrilor.
(2) Fiecare comisie este formata din 2 consilieri de concurenta in
componenta stabilita de presedintele Consiliului Concurentei, pentru fiecare
caz in parte, si este condusa de catre un vicepresedinte al Consiliului
Concurentei.
(3) Presedintele Consiliului Concurentei ordona efectuarea de investigatii
si desemneaza raportorul pentru fiecare investigatie.
(4) In aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurentei examineaza in plen:
a) rapoartele de investigatie, cu eventualele obiectii formulate la
acestea, si decide asupra masurilor de luat;
b) autorizarea concentrarilor economice;
c) sesizarea instantelor judecatoresti in aplicarea prevederilor art. 7;
d) punctele de vedere, recomandarile si avizele de formulat in aplicarea
dispozitiilor prezentei legi;
e) categoriile de intelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti
economici si practici concertate propuse pentru exceptare;
f) proiectele de reglementari propuse spre adoptare;
g) raportul anual asupra situatiei concurentei;
h) analiza incalcarilor prevederilor art. 9.
(5) In formatiunile deliberative fiecare membru dispune de un vot; in caz
de partaj egal al voturilor, solutia votata de presedinte prevaleaza.
(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurentei in plen conform
prevederilor alin. (4) se semneaza de catre presedinte, in numele Consiliului
Concurentei; ele vor putea fi atacate in termen de 30 de zile de la publicare
sau, dupa caz, de la comunicare, in procedura de contencios administrativ la
Curtea de Apel Bucuresti; sentinta va fi pronuntata fara drept de apel,
impotriva ei putand fi declarat recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Art. 21
(1) Presedintele Consiliului Concurentei angajeaza patrimonial, prin semnatura
sa, Consiliul Concurentei ca persoana juridica si-l reprezinta ca institutie
publica in fata persoanelor fizice si juridice, a autoritatilor legislative,
judiciare si administrative, precum si a altor institutii romanesti, straine si
internationale. El exercita prerogative disciplinare asupra intregului personal
al Consiliului Concurentei.
(2) Ordinele si deciziile Consiliului Concurentei, prin care se dispun
masuri si se aplica sanctiuni, se semneaza de catre presedinte, iar
reglementarile adoptate de Consiliul Concurentei sunt puse in aplicare,
suspendate ori abrogate prin ordin al presedintelui.
(3) In caz de absenta ori de indisponibilitate a presedintelui,
reprezentarea legala a Consiliului Concurentei revine unuia dintre
vicepresedinti, desemnat de presedinte pentru durata absentei sau a
indisponibilitatii.
(4) Presedintele Consiliului Concurentei poate delega puteri de
reprezentare oricaruia dintre vicepresedinti, consilierii de concurenta,
inspectorii de concurenta sau altor persoane, mandatul trebuind sa mentioneze
expres puterile delegate si durata exercitarii lor.
Art. 22
(1) In vederea exercitarii atributiilor sale, Consiliul Concurentei isi
elaboreaza si isi adopta regulamentul de organizare, functionare si procedura
si isi constituie aparatul propriu, la nivel central si local.
(2) Nomenclatorul de functii al aparatului propriu, cuprinzand inspectori
de concurenta si alte categorii de personal, conditiile de incadrare pe
functii, de promovare in grad si de stimulare, precum si atributiile fiecarei
functii se stabilesc prin regulament adoptat de Consiliul Concurentei, cu
respectarea reglementarilor privind functia publica si functionarii publici si
a reglementarilor privind salarizarea personalului contractual din sectorul
bugetar.
(3) Functia publica de specialitate pentru Consiliul Concurentei este cea
de inspector de concurenta.
Art. 23
Functia de presedinte al Consiliului Concurentei este asimilata celei de
ministru, cea de vicepresedinte celei de secretar de stat, iar cea de consilier
de concurenta celei de subsecretar de stat.
Art. 24
In organizarea Consiliului Concurentei functioneaza un secretariat general,
condus de un secretar general, desemnat de catre Consiliul Concurentei.
Atributiile secretarului general se stabilesc prin regulamentul de organizare,
functionare si procedura adoptat de Consiliul Concurentei.
Art. 25
(1) Consiliul Concurentei isi intocmeste proiectul de buget propriu, care
se prevede distinct in bugetul de stat.
(2) Pentru functionarea Consiliului Concurentei si a aparatului sau
teritorial, Guvernul si, dupa caz, organele administratiei publice locale vor
atribui Consiliului Concurentei in administrare imobilele necesare, respectiv
terenurile si dotarile din domeniul public de interes national sau, dupa caz,
local, in termen de 60 de zile de la inregistrarea cererii Consiliului
Concurentei.
(3) Sumele reprezentand tarife, taxe si amenzi sau alte sanctiuni aplicate
de Consiliul Concurentei se fac venit la bugetul de stat, in conditiile legii.
Art. 26
Consiliul Concurentei are urmatoarele atributii:
a) efectueaza, la initiativa sa sau in urma unei plangeri, sesizari sau
notificari, investigatiile privind aplicarea art. 5, 6, 12 si 15;
b) ia deciziile prevazute de prezenta lege pentru cazurile de incalcare a
dispozitiilor art. 5, 6, 9, 12 si 15, constatate in urma investigatiilor
efectuate de catre inspectorii de concurenta, in baza prevederilor legii si
abilitarii cu puteri de inspectie prin ordin al presedintelui; o copie a
acestui ordin va fi inmanata de inspectorii de concurenta abilitati agentului
economic sau asociatiei de agenti economici supusi investigatiei;
c) certifica, la cererea agentilor economici sau a asociatiilor de agenti
economici si, atunci cand considera necesar, in urma declansarii unei
investigatii, pe baza dovezilor prezentate, ca nu exista temei pentru
interventia sa in baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6;
d) ia decizii de acordare a dispenselor in cazurile de exceptari
individuale de intelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti economici sau
practici concertate, care se incadreaza in prevederile art. 5 alin. (2), precum
si decizii in cazurile de concentrari economice;
e) ia decizii de retragere a beneficiului exceptarii de la prevederile art.
5 alin. (1), stabilit prin regulament al Consiliului Concurentei pentru unele
categorii de intelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti economici sau
practici concertate, atunci cand constata ca acestea nu mai indeplinesc
prevederile art. 5 alin. (2);
f) asigura aplicarea efectiva a deciziilor proprii;
g) efectueaza, din proprie initiativa, investigatii utile pentru
cunoasterea pietei;
h) sesizeaza Guvernul asupra existentei unei situatii de monopol sau a
altor cazuri, asemenea celor prevazute la art. 4 alin. (2) si (3), si propune
acestuia adoptarea masurilor necesare pentru remedierea disfunctionalitatilor
constatate;
i) sesizeaza instantele judecatoresti asupra cazurilor in care acestea sunt
competente;
j) urmareste aplicarea dispozitiilor legale si a altor acte normative
incidente in domeniul de reglementare al prezentei legi;
k) sesizeaza Guvernului cazurile de imixtiune a organelor administratiei
publice centrale si locale in aplicarea prezentei legi;
l) emite aviz conform pentru proiectele de acte normative care pot avea
impact anticoncurential si propune modificarea acelora care au un asemenea
efect;
m) face recomandari Guvernului si organelor administratiei publice locale
pentru adoptarea de masuri care sa faciliteze dezvoltarea pietei si a
concurentei;
n) propune Guvernului sau organelor administratiei publice locale luarea de
masuri disciplinare impotriva personalului din subordinea acestora, in cazul in
care acesta nu respecta dispozitiile obligatorii ale Consiliului Concurentei;
o) realizeaza studii si intocmeste rapoarte privind domeniul sau de
activitate si furnizeaza Guvernului, publicului si organizatiilor
internationale specializate informatii privind aceasta activitate;
p) reprezinta Romania si promoveaza schimbul de informatii si de experienta
in relatiile cu organizatiile si institutiile internationale de profil si
coopereaza cu autoritatile de concurenta straine si comunitare;
r) stabileste si aproba misiunea, strategia generala si programele de
activitate ale autoritatii de concurenta;
s) ia orice alte decizii in indeplinirea atributiilor ce decurg din
prezenta lege.
Art. 27
(1) Consiliul Concurentei adopta regulamente si instructiuni, emite ordine,
ia decizii si formuleaza avize, face recomandari si elaboreaza rapoarte in
aplicarea prevederilor prezentei legi.
(2) Consiliul Concurentei adopta regulamente, in special cele care privesc:
a) organizarea, functionarea si procedura;
b) autorizarea concentrarilor economice;
c) exceptarea unor categorii de intelegeri, decizii ale asociatiilor
agentilor economici sau practici concertate;
d) regimul dispenselor;
e) constatarea si aplicarea sanctiunilor prevazute de prezenta lege;
f) tarifele pentru notificari, solicitari de dispense, de acces la
documentatie si eliberare de copii sau extrase;
g) inspectorii de concurenta;
h) regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurentei adopta instructiuni, in special cele care
privesc:
a) notificarile de concentrari economice;
b) solicitarile de dispense si prorogarea de dispense;
c) calcularea cifrei de afaceri si a plafoanelor valorice prevazute de
prezenta lege;
d) definirea pietei relevante in scopul stabilirii partii substantiale de
piata;
e) plata taxelor si a tarifelor stabilite prin prezenta lege si prin
regulamente.
(4) Consiliul Concurentei emite ordine prin care stabileste plafoanele
valorice revizuibile periodic, prevazute de prezenta lege, pune in aplicare,
suspenda sau abroga propriile reglementari adoptate, dispune efectuarea de
investigatii, ordona inspectii si masurile de luat in privinta agentilor
economici.
(5) Deciziile sunt acte individuale de administrare, gestiune si disciplina
interna, de aplicare de sanctiuni, de autorizare, de acordare si de prorogare
de dispense.
(6) Avizele sunt formulate, recomandarile si propunerile sunt facute,
punctele de vedere sunt formulate, rapoartele sunt elaborate si comunicate, dupa
caz publicate, conform dispozitiilor prezentei legi.
Art. 28
(1) Proiectele de regulamente si instructiuni, precum si modificarile
acestora necesita avizul Consiliului Legislativ, dupa care sunt adoptate in
Plenul Consiliului Concurentei si puse in aplicare prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei.
(2) Reglementarile Consiliului Concurentei pot fi atacate in contencios
administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in termen de 30 de zile de la
comunicare, respectiv publicarea actului atacat.
Art. 29
Consiliul Concurentei va comunica punctul sau de vedere asupra oricarui
aspect in domeniul politicii concurentiale, la cererea:
a) Presedintiei Romaniei;
b) comisiilor parlamentare, senatorilor si deputatilor;
c) organelor administratiei publice centrale si locale;
d) organizatiilor profesionale, patronale si sindicale interesate,
incluzand printre acestea si Camera de Comert si Industrie a Romaniei;
e) organizatiilor pentru protectia consumatorilor;
f) instantelor judecatoresti si parchetelor.
Art. 30
(1) Cu privire la politica de privatizare, respectiv politicile de ramura
sau sectoriale, Consiliul Concurentei va consulta ministerele de resort si alte
organe ale administratiei publice centrale sau locale, precum si organizatiile
patronale in cauza.
(2) Organele si organizatiile prevazute la alin. (1) vor trimite
Consiliului Concurentei punctul lor de vedere in termen de 30 de zile de la
solicitare. Acest punct de vedere va fi atasat la raportul asupra cazului
analizat.
(3) In indeplinirea atributiilor sale Consiliul Concurentei se va consulta
cu organele administratiei publice centrale sau locale si va solicita
informatii si asistenta din partea acestora.
(4) Consiliul Concurentei, ca autoritate nationala in domeniul concurentei,
va fi responsabil de relatia cu institutiile Comunitatii Europene, in
conformitate cu prevederile incidente din legislatia comunitara.
Art. 31
(1) Consiliul Concurentei intocmeste anual un raport privind activitatea sa
si modul in care agentii economici si autoritatile publice respecta regulile
concurentei, potrivit prezentei legi.
(2) Raportul se adopta in Plenul Consiliului Concurentei si se da
publicitatii.
Art. 32
(1) Prin prezenta lege se instituie urmatoarea taxa: taxa de autorizare a
concentrarilor economice, care se plateste in cazul emiterii unei decizii de
autorizare conform art. 46 alin. (1) lit. b) si alin. (2) lit. b) si c).
(2) Taxa de autorizare a concentrarii economice se stabileste la o cota de
0,1% din cifra de afaceri cumulata a agentilor economici implicati in
concentrarea economica autorizata si se calculeaza pe baza cifrei de afaceri
pentru exercitiul financiar precedent deciziei de autorizare a concentrarii
economice, determinata conform reglementarilor Consiliului Concurentei.
(3) Sumele provenind din plata taxei prevazute la alin. (1) se varsa la
bugetul de stat in termen si conform procedurilor stabilite de reglementarile
fiscale.
CAP. 5
Procedura de examinare preliminara, de investigare si de luare a deciziilor
Art. 33
(1) Descoperirea si investigarea incalcarilor prevederilor prezentei legi
incumba Consiliului Concurentei care actioneaza prin inspectorii de concurenta.
(2) In cazul infractiunii prevazute la art. 60 alin. (1) din prezenta lege,
personalul desemnat in conditiile alin. (1) va putea efectua numai actele
stabilite prin art. 214 din Codul de procedura penala.
Art. 34
Consiliul Concurentei dispune efectuarea de investigatii, potrivit
atributiilor sale, in conditiile art. 40:
a) din oficiu;
b) la plangerea unei persoane fizice sau juridice afectate in mod real si
direct prin incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1), art. 6, 12 si 15;
c) la cererea agentilor economici sau a asociatiilor de agenti economici
interesati, conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 13 alin. (2);
d) la cererea oricareia dintre autoritatile, institutiile, organizatiile
sau a oricaruia dintre organele mentionate la art. 29 lit. a) - f).
Art. 35
In realizarea investigatiilor, precum si a atributiilor conferite in baza
prezentei legi, inspectorii de concurenta pot solicita agentilor economici sau
asociatiilor de agenti economici informatiile si documentele care le sunt
necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii, si pot stabili termene
pana la care aceste informatii si documente sa le fie furnizate, sub sanctiunea
prevazuta in prezenta lege.
Art. 36
(1) Pentru investigarea incalcarii prevederilor prezentei legi, inspectorii
de concurenta sunt abilitati cu puteri de inspectie, cu exceptia debutantilor,
si au urmatoarele puteri de inspectie:
a) sa intre in spatiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care
agentii economici ori asociatiile de agenti economici le detin legal;
b) sa examineze orice documente, registre, acte financiar-contabile si
comerciale sau alte evidente legate de activitatea agentilor economici sau
asociatiilor de agenti economici, indiferent de locul in care sunt depozitate;
c) sa ia declaratii reprezentantilor si angajatilor agentului economic sau
asociatiei de agenti economici referitoare la fapte sau documente considerate
relevante;
d) sa ridice sau sa obtina in orice forma copii ori extrase din orice
documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau din alte
evidente legate de activitatea agentului economic sau asociatiei de agenti
economici;
e) sa sigileze orice amplasament destinat activitatilor agentului economic
sau asociatiei de agenti economici si orice documente, registre, acte
financiar-contabile si comerciale sau alte evidente legate de activitatea
agentului economic sau asociatiei de agenti economici, pe durata si in masura
necesara inspectiei.
(2) Inspectorii de concurenta cu puteri de inspectie, prevazuti la alin.
(1), vor proceda la actele prevazute la alin. (1) numai daca exista indicii ca
pot fi gasite documente sau pot fi obtinute informatii considerate necesare
pentru indeplinirea misiunii lor, iar rezultatul acestora va fi consemnat intr-un
proces-verbal de constatare si inventariere.
(3) Inspectorii de concurenta cu puteri de inspectie pot face inspectii
inopinate si pot solicita orice fel de informatii sau justificari legate de
indeplinirea misiunii, atat la fata locului, cat si la convocare la sediul
Consiliului Concurentei.
(4) Exercitarea puterilor de inspectie se face in conformitate cu
regulamentul privind organizarea, functionarea si procedura Consiliului
Concurentei.
Art. 37
In baza autorizarii judiciare date prin incheiere, conform art. 38,
inspectorul de concurenta poate efectua inspectii in orice alte spatii,
inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport apartinand
conducatorilor, administratorilor, directorilor si altor angajati ai agentilor
economici sau asociatiilor de agenti economici supusi investigatiei.
Art. 38
(1) Inspectorii de concurenta pot proceda la inspectii, in conformitate cu
prevederile art. 37, doar in baza unui ordin emis de catre presedintele
Consiliului Concurentei si cu autorizarea judiciara data prin incheiere de
catre presedintele tribunalului in a carui circumscriptie sunt situate locurile
de controlat sau de catre un judecator delegat de acesta. Cand aceste locuri
sunt situate in circumscriptiile unor tribunale diferite si actiunea trebuie
desfasurata simultan in fiecare dintre ele, oricare dintre presedintii
tribunalelor competente poate emite o incheiere unica.
(2) Cererea de autorizare trebuie sa cuprinda toate informatiile de natura
a justifica inspectia, iar judecatorul sesizat este tinut sa verifice daca
cererea este intemeiata.
(3) Inspectia si actele pe care le cuprinde se efectueaza sub autoritatea
si sub controlul judecatorului care le-a autorizat.
(4) Judecatorul poate inspecta locurile supuse interventiei, putand decide
in orice moment suspendarea sau incetarea inspectiei.
(5) Oricare ar fi imprejurarile, inspectia nu poate incepe inainte de ora
8,00 sau dupa ora 18,00 si trebuie efectuata in prezenta ocupantului locului
sau a reprezentantului sau; numai inspectorii de concurenta, ocupantul locului
sau reprezentantul sau pot lua cunostinta de piese si documente inaintea
ridicarii acestora.
(6) Inventarele si punerile de sigilii se fac conform dispozitiilor Codului
de procedura penala; originalele procesului-verbal si ale inventarului sunt
transmise judecatorului care a ordonat inspectia, iar piesele si documentele
care nu mai sunt utile stabilirii adevarului vor fi restituite ocupantului
locului.
(7) Incheierea mentionata la alin. (1) poate fi atacata cu recurs la curtea
de apel; recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Consiliul Concurentei este informat de indata despre inceperea
inspectiei si despre operatiunile efectuate.
Art. 39
(1) Organele administratiei publice centrale si locale, precum si orice
alte institutii si autoritati publice sunt obligate sa permita inspectorilor de
concurenta accesul la documentele, datele si informatiile detinute de acestea,
potrivit puterilor de inspectie stabilite de presedintele Consiliului
Concurentei, fara a se putea opune caracterul de secret de stat sau secret de
serviciu al unor asemenea documente, date si informatii.
(2) Inspectorii de concurenta, primind acces la documentele, datele si
informatiile mentionate la alin. (1), sunt tinuti la respectarea stricta a
caracterului de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal
respectivelor documente, date si informatii.
Art. 40
(1) La primirea unei cereri sau plangeri denuntand, respectiv acuzand o
practica anticoncurentiala, Consiliul Concurentei examineaza daca aceasta
prezinta suficient temei de fapt si de drept pentru a justifica dispunerea
pornirii unei investigatii.
(2) Daca cererea sau plangerea nu prezinta suficiente temeiuri pentru a
justifica pornirea unei investigatii, Consiliul Concurentei o respinge,
comunicand decizia, in scris, autorului, cu precizarea motivelor, in termen de
30 de zile de la inregistrarea cererii sau a plangerii. Decizia de respingere
va fi precedata de ascultarea argumentelor reclamantului in fata comisiei
Consiliului Concurentei care coordoneaza compartimentul de specialitate
implicat.
(3) In cazul in care cererea sau plangerea inaintata nu cade sub incidenta
prezentei legi, Consiliul Concurentei va raspunde, in scris, in termenele
prevazute prin legi speciale.
Art. 41
(1) De cate ori dispune pornirea unei investigatii, presedintele
Consiliului Concurentei desemneaza un raportor, responsabil pentru intocmirea
raportului asupra investigatiei, comunicarea lui partilor in cauza, primirea
observatiilor si prezentarea raportului in Plenul Consiliului Concurentei, daca
este cazul.
(2) Raportorul desemnat instrumenteaza toate actele procedurii de
investigatie, propunand Consiliului Concurentei dispunerea masurilor care sunt
de competenta acestuia.
Art. 42
Atunci cand, in urma declansarii unei investigatii, se constata ca aceasta
nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind incalcarea legii,
care sa justifice impunerea de masuri sau sanctiuni de catre Consiliul
Concurentei, acesta, prin ordin al presedintelui, va putea inchide investigatia
si va informa de indata partile implicate. Cu exceptia situatiei in care
investigatia s-a declansat ca urmare a unei plangeri, inchiderea unei
investigatii nu necesita audierea in Plenul Consiliului Concurentei.
Art. 43
(1) Cu exceptia situatiei prevazute la art. 42, orice procedura de
investigatie necesita audierea agentilor economici participanti la intelegerea,
decizia luata de asociatii de agenti economici, practica concertata, abuzul de
pozitie dominanta sau la concentrarea economica, obiect al investigatiei.
Audierea este dispusa de presedintele Consiliului Concurentei.
(2) Presedintele Consiliului Concurentei poate desemna experti si poate
admite audierea autorului plangerii sau al reclamatiei, la cererea acestuia,
precum si a oricarei persoane fizice sau juridice care declara ca detine date
si informatii relevante pentru stabilirea adevarului in cauza investigata.
(3) Neprezentarea sau renuntarea la audiere, precum si refuzul oricarei
depozitii sau declaratii nu constituie impedimente pentru continuarea
procedurii de investigatie.
Art. 44
(1) Cu minimum 30 de zile inainte de data fixata pentru audiere, o copie a
raportului va fi transmisa, spre luare la cunostinta, persoanelor a caror
audiere a fost dispusa conform art. 43 alin. (1). Persoanelor a caror audiere a
fost admisa conform art. 43 alin. (2) li se va trimite copia raportului numai
la cerere si daca presedintele Consiliului Concurentei apreciaza ca este util
in interesul investigatiei.
(2) Presedintele Consiliului Concurentei poate permite partilor in cauza
consultarea dosarului la secretariatul Consiliului Concurentei si obtinerea,
contra cost, de copii si extrase ale actelor procedurii de investigatie.
(3) Documentele, datele si informatiile din dosarul cauzei, care prezinta
caracter de secret de stat ori sunt confidentiale, nu sunt accesibile pentru
consultare ori obtinere de copii sau extrase decat prin decizie a presedintelui
Consiliului Concurentei.
(4) In cazul unei proceduri de investigatie, avand ca obiect o concentrare
economica, dispozitiile prezentului articol referitoare la consultarea
dosarului sunt aplicabile asociatilor si directorilor executivi ai entitatilor
participante la concentrare, in masura in care ei justifica in cauza un interes
legitim.
Art. 45
Dupa audierile dispuse si, daca este cazul, admise si dupa examinarea
observatiilor partilor asupra raportului de investigatie, Consiliul Concurentei
poate decide, dupa cum urmeaza:
a) in cazul unei investigatii, dispusa din oficiu sau la sesizare, privind
incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6, dupa caz, sa ordone
incetarea practicilor anticoncurentiale constatate, sa formuleze recomandari,
sa impuna partilor conditii speciale si alte obligatii, sa aplice agentilor
economici amenzi in conditiile prevazute la cap. VI;
b) in cazul unei cereri, conform prevederilor art. 5 alin. (3), sa emita o
decizie motivata de acordare sau de refuz de exceptare individuala prin
dispensa pentru intelegerea, decizia luata de asociatii de agenti economici ori
practica concertata in cauza.
Art. 46
(1) In termen de 30 de zile de la primirea notificarii unei operatiuni de
concentrare economica, Consiliul Concurentei:
a) va emite o decizie de neinterventie, cand va ajunge la concluzia ca
operatiunea de concentrare economica notificata nu cade sub incidenta prezentei
legi;
b) va emite o decizie de neobiectiune, cand va constata ca, desi operatiunea
de concentrare economica notificata cade sub incidenta prezentei legi, nu
exista indoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurential
normal;
c) va decide deschiderea unei investigatii, cand va constata ca operatiunea
de concentrare economica notificata cade sub incidenta prezentei legi si
prezinta indoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurential
normal.
(2) In termen de maximum 5 luni de la primirea notificarii de concentrare
economica pentru care Consiliul Concurentei a decis deschiderea unei
investigatii datorita indoielilor privind compatibilitatea sa cu un mediu
concurential normal, Consiliul Concurentei:
a) va emite o decizie de refuz, daca prin operatiunea de concentrare
economica se creeaza sau se consolideaza o pozitie dominanta in sensul art. 12;
b) va emite o decizie de autorizare, daca prin operatiunea de concentrare
economica nu se creeaza si nici nu se consolideaza o pozitie dominanta in
sensul art. 12;
c) va emite o decizie prin care stabileste obligatiile si/sau conditiile ce
trebuie indeplinite pentru autorizarea operatiunii de concentrare economica,
daca se constata ca aceasta, cu modificarile respective, ar putea fi
compatibila cu un mediu concurential normal.
(3) In cazul in care Consiliul Concurentei nu ia o decizie in termenele
fixate la alin. (1) si (2), operatiunea de concentrare economica notificata
poate avea loc.
(4) In situatia in care notificarea unei operatiuni de concentrare
economica necesita completari, termenele prevazute la alin. (1) si (2) incep sa
curga de la data la care partile au furnizat Consiliului Concurentei
informatiile solicitate in vederea completarii notificarii.
(5) Consiliul Concurentei poate stabili, prin regulament, o procedura
simplificata pentru analiza anumitor operatiuni de concentrare economica.
Art. 47
(1) Inainte de emiterea unei decizii conform art. 45 si 46, Consiliul
Concurentei poate impune - printr-o decizie privind masuri interimare -
agentilor economici implicati luarea oricarei masuri pe care o considera
necesara in scopul restabilirii mediului concurential si repunerii partilor in
situatia anterioara.
(2) Masurile de suspendare sau de interdictie a practicilor
anticoncurentiale constatate, precum si dispozitiile obligatorii date agentilor
economici de a reveni la situatia anterioara vor fi dispuse de Consiliul
Concurentei, in aplicarea prevederilor art. 45 si 46, numai la constatarea unor
fapte manifest ilicite, constitutive de practici anticoncurentiale prohibite expres
de prezenta lege si care trebuie eliminate fara intarziere, pentru a preveni
sau a opri producerea unui prejudiciu grav si cert.
(3) Masurile prevazute la alin. (1) si (2) trebuie sa fie strict limitate,
atat in durata, cat si in obiectul lor, la ceea ce este necesar pentru a corija
afectarea liberei concurente.
(4) Deciziile luate de Consiliul Concurentei in aplicarea prevederilor
alin. (1) si ale art. 45 si 46 vor fi comunicate de indata partilor; ele pot fi
atacate in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti in termen de 30
de zile de la comunicare. Instanta poate ordona, la cerere, suspendarea
executarii deciziei atacate.
Art. 48
(1) Decizia luata de Consiliul Concurentei in aplicarea prevederilor art.
46 cu privire la o operatiune de concentrare economica in care este implicata o
regie autonoma va fi notificata si ministrului de resort.
(2) In termen de 30 de zile de la notificarea deciziei conform alin. (1),
Guvernul, la propunerea ministrului de resort, poate lua, pe raspunderea sa, o
decizie diferita de cea a Consiliului Concurentei pentru ratiuni de interes
public general. Decizia este executorie si va fi publicata impreuna cu decizia
Consiliului Concurentei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 49
Sunt nule de drept, fie ele exprese ori tacite, publice sau oculte, orice
angajamente, conventii sau clauze contractuale raportandu-se la o practica
anticoncurentiala prohibita prin art. 5 si 6 din prezenta lege.
Art. 50
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de pana la 1% din
cifra de afaceri totala din anul financiar anterior sanctionarii urmatoarele
fapte:
a) omisiunea notificarii unei concentrari economice cerute de art. 15;
b) furnizarea de informatii inexacte sau incomplete prin solicitarea facuta
conform prevederilor art. 5 alin. (3) ori prin notificarea facuta conform
prevederilor art. 15;
c) furnizarea de informatii inexacte sau incomplete ori de documente
incomplete sau nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate conform
prevederilor art. 35;
d) furnizarea de informatii, documente, inregistrari si evidente intr-o
forma incompleta in timpul inspectiilor desfasurate conform prevederilor art.
36;
e) refuzul de a se supune unei inspectii desfasurate conform prevederilor
art. 36 si 37.
Art. 51
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de pana la 10% din
cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior sanctiunii
urmatoarele fapte:
a) incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1), ale art. 6 sau ale art. 12;
b) punerea in practica a unei operatiuni de concentrare economica cu
incalcarea prevederilor art. 15 alin. (4) si (5);
c) inceperea unei actiuni de concentrare economica declarata incompatibila
cu prevederile prezentei legi printr-o decizie a Consiliului Concurentei, luata
conform prevederilor art. 46 alin. (2) lit. a);
d) neindeplinirea unei obligatii sau a unei conditii impuse printr-o
decizie luata in conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), Consiliul Concurentei va
stabili, prin instructiuni, conditiile si criteriile de aplicare a unei
politici de clementa, care poate merge pana la absolvire de raspundere
pecuniara.
Art. 52
Individualizarea sanctiunii in cazul savarsirii vreuneia dintre
contraventiile prevazute la art. 50 si 51 se face tinand seama de gravitatea si
durata faptei si a consecintelor sale asupra concurentei. Sanctiunile vor fi
gradate pe transe, prin instructiuni adoptate de catre Consiliul Concurentei.
Art. 53
Daca in termen de 45 de zile de la notificarea deciziei luate de Consiliul
Concurentei, in conformitate cu prevederile prezentei legi, agentul economic in
cauza nu se conformeaza masurilor dispuse de acesta, Consiliul Concurentei ii
poate aplica amenda maxima prevazuta la art. 51 ori poate cere instantei
judecatoresti competente dispunerea uneia dintre masurile stabilite la art. 7
alin. (1).
Art. 54
Consiliul Concurentei poate obliga, prin decizie, agentii economici sau
asociatiile de agenti economici la plata unor amenzi cominatorii, in suma de
pana la 5% din cifra de afaceri zilnica medie din anul financiar anterior
sanctionarii, pentru fiecare zi de intarziere, calculata de la data stabilita
prin decizie, pentru a-i determina:
a) sa respecte prevederile art. 5 alin. (1), ale art. 6 si ale art. 12;
b) sa aplice masurile enuntate printr-o decizie luata conform prevederilor
art. 45 lit. a) si b), ale art. 46 alin. (2) lit. c) si ale art. 47 alin. (1)
si (2);
c) sa furnizeze in mod complet si corect informatiile si documentele care
le-au fost cerute conform prevederilor art. 35;
d) sa se supuna inspectiei prevazute la art. 36 - 38.
Art. 55
(1) Contraventiile prevazute in prezenta lege se constata si se
sanctioneaza de catre Consiliul Concurentei in plen, comisii sau prin
inspectorii de concurenta.
(2) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 50 lit. b) - e) si
la art. 51 alin. (1) lit. d) se aplica de catre inspectorii de concurenta.
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 50 lit. a) si la
art. 51 alin. (1) lit. c) si d), precum si amenzile cominatorii prevazute la
art. 54 se aplica de catre comisiile Consiliului Concurentei prin decizii.
(4) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 51 alin. (1) lit.
a) si b) se aplica de catre Plenul Consiliului Concurentei prin aceeasi decizie
prin care s-a constatat savarsirea respectivei contraventii. Instanta
competenta este cea prevazuta la art. 47 alin. (4).
(5) Deciziile luate in conditiile alin. (3) si (4) pot fi atacate la Curtea
de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ, in termen de 30 de zile de
la comunicare.
(6) In baza deciziei Consiliului Concurentei profiturile sau, dupa caz,
veniturile suplimentare realizate de agentii economici ca urmare a savarsirii
contraventiilor prevazute si sanctionate de prezenta lege vor fi confiscate si
varsate la bugetul de stat.
Art. 56
Contraventiilor prevazute la art. 50 lit. b) - e) si la art. 51 alin. (1)
lit. d) li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia
art. 28 si 29.
Art. 57
(1) Deciziile emise conform art. 45, 46, 54 si 55 vor fi comunicate
partilor in cauza de catre Consiliul Concurentei si vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala contravenientului sau a
solicitantului, dupa caz, ori pe pagina de Internet a Consiliului Concurentei.
(2) La publicarea deciziilor se va tine seama de interesele legitime ale
agentilor economici in cauza, astfel incat secretul profesional sa nu fie
divulgat.
Art. 58
(1) Dreptul Consiliului Concurentei de a aplica sanctiuni contraventionale
pentru incalcarile prevederilor prezentei legi se prescrie dupa cum urmeaza:
a) in termen de 3 ani, in cazul incalcarii prevederilor art. 50 lit. c), d)
si e);
b) in termen de 5 ani, in cazul tuturor celorlalte incalcari ale
prevederilor prezentei legi.
(2) Prescriptia dreptului la actiune al Consiliului Concurentei incepe sa
curga de la data incetarii practicii anticoncurentiale. In cazul incalcarilor
legii, ce au caracter de continuitate sau de repetabilitate, prescriptia incepe
sa curga de la data incetarii ultimului act sau fapt anticoncurential in cauza.
Art. 59
(1) Orice actiune intreprinsa de catre Consiliul Concurentei in scopul unei
examinari preliminare sau in scopul declansarii unei investigatii in legatura
cu o anumita incalcare a legii va intrerupe cursul termenelor de prescriptie
prevazute la art. 58. Intreruperea termenului de prescriptie va avea efect de
la data comunicarii actiunii intreprinse de catre Consiliul Concurentei, facuta
catre cel putin un agent economic sau o asociatie de agenti economici care a
participat la savarsirea incalcarii legii.
(2) Actiunile ce pot fi intreprinse de catre Consiliul Concurentei si care
intrerup cursul termenului de prescriptie includ, in principal, urmatoarele:
a) solicitari de informatii, in scris;
b) ordin al presedintelui Consiliului Concurentei de declansare a unei
investigatii;
c) inceperea procedurilor legale.
(3) Intreruperea termenului de prescriptie isi produce efectele fata de
toti agentii economici sau asociatiile de agenti economici care au participat
la savarsirea incalcarii legii.
(4) In cazul intreruperii termenului de prescriptie, un nou termen, cu o
durata similara, incepe sa curga de la data la care Consiliul Concurentei a
intreprins una dintre actiunile mentionate la alin. (2). Termenul de
prescriptie va expira cel mai tarziu in ziua in care se implineste perioada
egala cu dublul termenului de prescriptie, aplicabil pentru savarsirea
incalcarii in cauza, in situatia in care Consiliul Concurentei nu a impus nici
una dintre sanctiunile prevazute de prezenta lege.
Art. 60
(1) Participarea cu intentie frauduloasa si in mod determinant a unei
persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise
de art. 5 alin. (1) si de art. 6 si care nu sunt exceptate conform prevederilor
art. 5 alin. (2) sau ale art. 8 constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.
(2) Actiunea penala se pune in miscare la sesizarea Consiliului
Concurentei.
(3) Instanta judecatoreasca poate dispune publicarea, in presa, pe
cheltuiala celui vinovat, a hotararii definitive.
Art. 61
Independent de sanctiunile aplicate in conformitate cu prevederile
prezentei legi, dreptul la actiune al persoanelor fizice si/sau juridice pentru
repararea integrala a prejudiciului cauzat lor printr-o practica
anticoncurentiala prohibita de prezenta lege ramane rezervat.
Art. 62
Orice persoana care utilizeaza sau divulga, in alte scopuri decat cele
prevazute de prezenta lege, documente sau informatii cu caracter de secret
profesional, primite sau de care a luat cunostinta in indeplinirea atributiilor
de serviciu sau in legatura cu serviciul, raspunde potrivit legii penale,
putand fi obligata si la repararea prejudiciului cauzat.
CAP. 7
Dispozitii comune si finale
Art. 63
In cazul in care incadrarea juridica facuta printr-o notificare de agentii
economici implicati nu este corecta, Consiliul Concurentei poate schimba
aceasta incadrare.
Art. 64
(1) Cifra de afaceri vizata in art. 8 si 14 este suma veniturilor realizate
din vanzarile de produse si/sau din prestarile de servicii realizate de agentul
economic in cursul ultimului exercitiu financiar, din care se scad sumele
datorate cu titlu de obligatii fiscale si valoarea contabilizata a exporturilor
efectuate direct sau prin mandatar.
(2) Cand o operatiune de concentrare economica are loc in modalitatea
prevazuta la art. 10 alin. (2) lit. b), prin cumparare de elemente de activ,
din cifra de afaceri stabilita conform alin. (1) va fi luata in considerare
numai suma aferenta activelor constituind obiect al tranzactiei.
(3) Daca, in cursul unei perioade de 2 ani, doua sau mai multe tranzactii
de felul celor mentionate la alin. (2) au loc intre aceleasi persoane fizice
si/sau juridice, ele sunt considerate ca o singura operatiune de concentrare
economica, realizata la data ultimei tranzactii.
Art. 65
Cifra de afaceri este inlocuita:
a) pentru societati bancare, institutii de credit sau financiare si
societati financiare, prin a zecea parte din valoarea bilantului lor;
b) pentru societatile de asigurari, prin valoarea primelor brute emise,
care vor include toate sumele primite sau de primit conform contractelor de
asigurari incheiate de ele sau in contul lor, inclusiv primele cedate
reasiguratorilor, dupa deducerea impozitelor si a taxelor identificate de catre
Consiliul Concurentei prin instructiuni.
Art. 66
In scopul aplicarii prevederilor art. 8 si 14, dar fara a contraveni
prevederilor alin. (2) si (3) ale art. 64, daca vreuna dintre societatile
comerciale avute in vedere la aplicarea prevederilor art. 8 sau ale art. 14
face parte dintr-un grup de societati comerciale, pentru cifra sa de afaceri se
va lua in considerare cifra de afaceri cumulata a respectivului grup, conform
bilantului consolidat al acestuia.
Art. 67
Plafoanele valorice stabilite, conform dispozitiilor prezentei legi, prin
raportare la cifra de afaceri vor fi actualizate periodic prin decizie a
plenului si puse in aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului
Concurentei, tinandu-se seama de evolutia pietelor.
NOTA:
Reproducem mai jos art. II*) - VI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
121/2003 pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 184/2004 si modificata prin
Legea nr. 538/2004, articole care nu au fost cuprinse in forma republicabila a
Legii nr. 21/1996:
"Art. 2
(1) Indemnizatiile prevazute in anexa nr. VII/2b la Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, cu
modificarile si completarile ulterioare, la nr. crt. 34, 35 si 36 se inlocuiesc
cu indemnizatiile prevazute la nr. crt. 16, 17 si 18 din aceeasi anexa.
(2) Salariile de baza ale inspectorilor de concurenta si al secretarului
general din cadrul Consiliului Concurentei se stabilesc prin asimilare cu
indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002
privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 347/2003, astfel: de la anexa nr. 1 cap. A, nr.
crt. 11 - pentru inspectorul de concurenta superior, nr. crt. 18 - pentru
inspectorul de concurenta principal, nr. crt. 23 - pentru inspectorul de
concurenta asistent si nr. crt. 32 - pentru inspectorul de concurenta debutant
si de la anexa nr. 1 cap. B, nr. crt. 1 - pentru secretarul general.
(3) Personalul de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei
beneficiaza in mod corespunzator de prevederile art. 30 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 177/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 347/2003.
(4) Personalul Consiliului Concurentei beneficiaza de spor de
confidentialitate de pana la 15% din salariul de baza. Categoriile de personal,
cuantumul sporului si conditiile de acordare se stabilesc prin ordin al
presedintelui Consiliului Concurentei, cu incadrarea in cheltuielile de
personal aprobate institutiei.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (1) din Legea nr.
154/1998, prevederile alin. (3) si (4) se aplica in mod corespunzator si
membrilor Plenului Consiliului Concurentei.
(6) Membrii Plenului Consiliului Concurentei si inspectorii de concurenta
beneficiaza si de drepturile stabilite prin alte acte normative aplicabile
personalului din sectorul bugetar.
(7) Personalul din cadrul Oficiului Concurentei care este preluat de catre
Consiliul Concurentei, in functie de atributiile reglementate prin lege pentru
aceasta institutie, se stabileste pe baza de protocol, care va fi incheiat
intre Ministerul Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul
Concurentei in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta. Pe baza acestui protocol Consiliul Concurentei
va modifica corespunzator Regulamentul de organizare, functionare si procedura
al Consiliului Concurentei.
(8) Plangerile si sesizarile formulate in temeiul Legii nr. 21/1996, aflate
in curs de solutionare de catre Oficiul Concurentei, precum si investigatiile
in desfasurare vor fi preluate de catre Consiliul Concurentei, pe baza de
protocol, in maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(9) Consiliul Concurentei va prelua bunurile mobile si imobile aflate in
administrarea sau in proprietatea Oficiului Concurentei, corespunzator
activitatilor si personalului preluat, prin protocol, care va fi incheiat intre
Ministerul Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul Concurentei in
termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta.
Art. 3
(1) In cadrul Ministerului Finantelor Publice se organizeaza o directie
generala de specialitate, precum si compartimente in cadrul unitatilor
teritoriale, avand, in principal, urmatorul obiect de activitate:
a) aplicarea de catre Ministerul Finantelor Publice, in calitate de
principal furnizor de ajutor de stat, a legislatiei in domeniul ajutorului de
stat;
b) aplicarea dispozitiilor legale in domeniul preturilor, pentru care legea
abiliteaza Ministerul Finantelor Publice;
c) urmarirea evolutiei preturilor in economie;
d) aplicarea dispozitiilor legale in domeniul concurentei neloiale si al
publicitatii, pentru care legea abiliteaza Ministerul Finantelor Publice;
e) participarea la schimbul de informatii si experienta in relatiile cu
organizatiile si institutiile internationale, in domeniul sau de activitate.
(2) Personalul din cadrul Oficiului Concurentei se preia de catre
Ministerul Finantelor Publice, cu pastrarea drepturilor salariale detinute anterior
preluarii, in functie de atributiile stabilite prin prezenta ordonanta de
urgenta pentru aceasta institutie, prin protocol, care va fi incheiat intre
Ministerul Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul Concurentei in
termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(3) Denumirea Oficiul Concurentei se inlocuieste cu Ministerul Finantelor
Publice in toate actele normative care reglementeaza domeniile de activitate
prevazute la alin. (1).
(4) Plangerile, sesizarile si solicitarile formulate in temeiul altor acte
normative decat Legea nr. 21/1996, aflate in curs de solutionare de catre
Oficiul Concurentei, vor fi preluate de catre Ministerul Finantelor Publice, pe
baza de protocol, in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) Ministerul Finantelor Publice va prelua bunurile mobile si imobile
aflate in administrarea sau in proprietatea Oficiului Concurentei,
corespunzator activitatilor si personalului preluat, prin protocol, care va fi
incheiat intre Ministerul Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul
Concurentei in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(6) In aplicarea alin. (1), (2) si (5), in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor
Publice va inainta Guvernului un proiect de modificare a hotararii Guvernului
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice.
Art. 4
Regulamentele si instructiunile Consiliului Concurentei, in vigoare, vor fi
revizuite in mod corespunzator in termen de 3 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 5
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta orice
dispozitii contrare se abroga.
Art. 6
Prevederile art. II - IV intra in vigoare in termen de 3 zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."
------------
*) In urma interventiilor legislative suferite de art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 121/2003 prin Legea nr. 184/2004 si prin Legea nr.
538/2004, alineatele acestui articol au fost renumerotate.
Astfel, alineatul (3) a fost abrogat prin Legea nr. 184/2004, alin. (2^1)
(2^4), introduse prin Legea nr. 184/2004, au devenit alin. (3) (6), iar alin.
(2) a fost modificat prin Legea nr. 538/2004.