LEGE Nr. 217
din 5 iulie 2005
privind constituirea,
organizarea si functionarea comitetului european de intreprindere*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 250 din 13 aprilie 2007
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prevederile prezentei legi reglementează
condiţiile referitoare la constituirea comitetului european de întreprindere
sau la instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor în
întreprinderile de dimensiune comunitară şi în grupurile de întreprinderi de
dimensiune comunitară, în vederea îmbunătăţirii dreptului la informare şi
consultare al salariaţilor.
Art. 2. - (1) Comitetul european de întreprindere sau
procedura de informare şi consultare se instituie, după modalităţile prevăzute
de prezenta lege, în fiecare întreprindere de dimensiune comunitară şi în
fiecare grup de întreprinderi de dimensiune comunitară, definite potrivit art.
4.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul
în care grupul de întreprinderi de dimensiune comunitară include una sau mai
multe întreprinderi ori unul sau mai multe grupuri de întreprinderi care sunt,
de asemenea, de dimensiune comunitară, comitetul european de întreprindere se
constituie la nivelul grupului, în afara cazului în care acordul la care se
referă art. 19 prevede altfel.
Art. 3. - Prevederile prezentei legi nu se aplică
personalului navigant din marina comercială.
CAPITOLUL II
Definiţii şi domeniu de aplicare
SECŢIUNEA 1
Termeni şi expresii utilizate
Art. 4. - In sensul prevederilor prezentei legi,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. întreprindere - o
entitate publică sau privată care desfăşoară o activitate economică, cu scop
lucrativ sau nu;
2. grup de întreprinderi - un grup cuprinzând o întreprindere care exercită controlul şi
întreprinderile controlate;
3. reprezentanţii
salariaţilor - reprezentanţii
organizaţiilor sindicale sau persoanele alese şi mandatate să reprezinte
salariaţii, potrivit legii şi/sau practicii naţionale;
4. întreprindere de
dimensiune comunitară - întreprinderea care
angajează minimum 1.000 de salariaţi în statele membre şi, în cel puţin două
state membre diferite, cel puţin 150 de salariaţi în fiecare dintre acestea;
5. întreprindere care
exercită controlul în cadrul grupului de întreprinderi - întreprinderea care poate exercita o influenţă dominantă asupra
unei alte întreprinderi, denumită întreprindere controlată, în temeiul
dreptului de proprietate, al participării financiare sau al regulilor care o
guvernează.
Se prezumă capacitatea de a exercita o influenţă
dominantă, fără a se exclude însă proba contrară, atunci când o întreprindere,
direct sau indirect, îndeplineşte unul dintre următoarele criterii:
a) poate numi mai mult de jumătate din numărul
membrilor consiliului de administraţie, comitetului de direcţie sau ai
consiliului de supraveghere al unei alte întreprinderi;
b) controlează majoritatea voturilor ataşate
acţiunilor emise de o altă întreprindere;
c) deţine majoritatea capitalului social subscris al
unei alte întreprinderi.
Drepturile de vot şi de numire pe care le deţine
întreprinderea care exercită controlul le includ pe cele ale oricărei alte
întreprinderi controlate şi pe cele ale oricărei persoane sau ale oricărui
organism care acţionează în nume propriu, dar în interesul întreprinderii care
exercită controlul sau al oricărei alte întreprinderi
controlate.
Nu este considerată întreprindere care exercită
controlul aceea care deţine participaţii într-o altă întreprindere, atunci când
prima dintre acestea se găseşte în una dintre situaţiile prevăzute la art. 11
lit. b) sau c) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată.
Nu se prezumă exercitarea unei influenţe dominante
exclusiv pe baza faptului că un reprezentant îşi exercită atribuţiile, în
conformitate cu prevederile legii, cu privire la lichidare, faliment,
insolvabilitate, încetare de plăţi sau o procedură similară.
Atunci când două sau mai multe întreprinderi dintr-un
grup îndeplinesc unul ori mai multe dintre criteriile prevăzute la lit. a), b)
sau c) ale prezentului punct, este considerată întreprindere care exercită
controlul aceea care îndeplineşte criteriul prevăzut la lit. a), fără a se
exclude însă posibilitatea probei că o altă întreprindere are capacitatea de a
exercita o influenţă dominantă.
Legislaţia aplicabilă pentru a determina dacă o
întreprindere este o întreprindere care exercită controlul este cea a statului
membru care guvernează întreprinderea respectivă. Dacă legislaţia care
guvernează întreprinderea nu este cea a unui stat membru, legislaţia aplicabilă
este cea a statului membru pe al cărui teritoriu este situat reprezentantul
întreprinderii sau, în absenţa unui astfel de reprezentant, conducerea centrală
a întreprinderii din grup care angajează cel mai mare număr de salariaţi;
6. grupul de întreprinderi
de dimensiune comunitară - grupul de întreprinderi
care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) angajează cel puţin 1.000 de salariaţi în statele
membre;
*) Republicată în temeiul art. II
din Ordonanţa Guvernului nr. 48/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 217/2005 privind constituirea, organizarea
şi funcţionarea comitetului european de întreprindere, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 745 din 31 august 2006, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 468/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.028 din 27 decembrie 2006,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 217/2005 a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 628 din 19 iulie
2005.
b) conţine cel puţin două întreprinderi membre ale
grupului în state membre diferite;
c) cel puţin o întreprindere membră a grupului
angajează minimum 150 de salariaţi într-un stat membru şi cel puţin o altă
întreprindere membră a grupului angajează minimum 150 de salariaţi într-un alt
stat membru;
7. conducerea centrală - conducerea centrală a întreprinderii de
dimensiune comunitară sau conducerea centrală a întreprinderii care exercită
controlul în cadrul grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară;
8. consultare - schimbul
de opinii şi stabilirea unui dialog între reprezentanţii salariaţilor şi
conducerea centrală sau orice alt nivel de conducere;
9. salariatul - persoana
încadrată în muncă în baza unui contract individual de muncă sau de ucenicie;
10. comitetul european de întreprindere - comitetul
constituit conform prevederilor cuprinse în cap. III sau IV, în vederea informării şi consultării salariaţilor;
11. grupul special de negociere - grupul constituit în conformitate cu prevederile art. 13 şi 14, în
vederea negocierii cu conducerea centrală cu privire la constituirea
comitetului european de întreprindere sau la instituirea procedurii de
informare şi consultare a salariaţilor;
12. state membre - statele
membre ale Uniunii Europene şi celelalte state aparţinând Spaţiului Economic
European.
Pentru stabilirea numărului de
salariaţi, în cazul întreprinderilor de dimensiune comunitară şi al grupurilor
de întreprinderi de dimensiune comunitară, se ia în calcul numărul mediu de
salariaţi, inclusiv salariaţii încadraţi cu contract individual de muncă cu
timp parţial, angajaţi în cursul a 2 ani anteriori datei la care s-a iniţiat
negocierea prevăzută la art. 8.
La cererea reprezentanţilor salariaţilor, conducerea
centrală pune la dispoziţie informaţii privind numărul de salariaţi al
întreprinderii de dimensiune comunitară sau al grupului de întreprinderi de
dimensiune comunitară.
SECŢIUNEA a 2-a
Domeniu de aplicare
Art. 5. - (1) Prezenta lege se aplică:
a) întreprinderilor de dimensiune comunitară şi
grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitară care au conducerea
centrală în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al
Spaţiului Economic European;
b) întreprinderilor de dimensiune comunitară şi
grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitară a căror conducere centrală
nu este situată într-un stat membru, dar şi-a desemnat un reprezentant în
România;
c) întreprinderilor de dimensiune comunitară şi
grupurilor de întreprinderi de dimensiune comunitară a căror conducere centrală
nu este situată într-un stat membru şi nici nu şi-a desemnat un reprezentant
într-un stat membru, atunci când filiala, sucursala sau orice alt sediu
secundar al unei astfel de întreprinderi ori, după caz, întreprinderea membră a
grupului care angajează cel mai mare număr de salariaţi într-un stat membru
este situată în România.
(2) In aplicarea prezentei legi, reprezentantul
prevăzut la alin. (1) lit. b) şi, respectiv, conducerea întreprinderii,
filialei, sucursalei sau a oricărui alt sediu secundar prevăzut la alin. (1)
lit. c) sunt consideraţi drept conducere centrală.
(3) Atribuţiile şi competenţa comitetului european de
întreprindere, precum şi sfera procedurii de informare şi consultare acoperă
toate filialele, sucursalele şi celelalte sedii secundare ale întreprinderii de
dimensiune comunitară de pe teritoriul statelor membre şi toate întreprinderile membre ale
grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară de pe teritoriul statelor
membre, cu excepţia cazului în care acordul prevăzut la art. 19 stabileşte o
arie mai largă de aplicare.
Art. 6. - (1) Prevederile
prezentei legi nu se aplică societăţilor europene înfiinţate conform
Regulamentului CE nr. 2.157/2001, precum şi societăţilor cooperatiste europene
înfiinţate conform Regulamentului CE nr. 1.435/2003, în cazul în care acestea
sunt întreprinderi de dimensiune comunitară sau întreprinderi care exercită
controlul asupra unui grup de întreprinderi de dimensiune comunitară.
(2) In cazul în care grupul special de negociere
constituit în cadrul societăţilor prevăzute la alin. (1) decide să nu înceapă
negocieri sau să pună capăt negocierilor deja începute, prevederile prezentei
legi sunt aplicabile.
CAPITOLUL III
Constituirea comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor
Art. 7. - Conducerea centrală
are obligaţia creării condiţiilor şi mijloacelor necesare pentru constituirea
comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de
informare şi consultare în întreprinderile ori grupurile de întreprinderi de
dimensiune comunitară, cu respectarea dispoziţiilor prevăzute de prezenta lege.
SECŢIUNEA 1
Grupul special de negociere
Art. 8. - (1) Conducerea centrală situată în România
iniţiază negocieri pentru constituirea comitetului european de întreprindere
sau pentru instituirea procedurii de informare şi consultare, din oficiu sau la
solicitarea scrisă a cel puţin 100 de salariaţi ori, după caz, a
reprezentanţilor acestora din cel puţin două întreprinderi sau filiale,
sucursale ori alte sedii secundare situate în cel puţin două state membre
diferite.
(2) Cererea privind iniţierea negocierilor pentru
constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea
procedurii de informare şi consultare se adresează conducerii centrale definite
potrivit prezentei legi.
Art. 9. - In vederea
constituirii comitetului european de întreprindere sau a instituirii procedurii
de informare şi consultare a salariaţilor, se creează un grup special de
negociere.
Art. 10. - Grupul special de negociere are rolul de a
stabili cu conducerea centrală din România, printr-un
acord scris, domeniul de aplicare, componenţa, atribuţiile şi durata mandatului
comitetului sau comitetelor europene de întreprindere ori modalităţile de
aplicare a uneia sau mai multor proceduri de informare şi consultare a
salariaţilor.
Art. 11. - (1) Grupul special de negociere este compus
din minimum 3 membri, iar numărul maxim de membri nu poate depăşi numărul de
state membre, cu reprezentarea ambelor sexe.
(2) In cadrul grupului special de negociere este
desemnat sau ales cel puţin un membru suplimentar din
fiecare stat membru în care întreprinderea de dimensiune comunitară are una ori
mai multe filiale, sucursale sau orice alte sedii secundare ori în care grupul
de întreprinderi de dimensiune comunitară are una sau
mai multe întreprinderi.
(3) Desemnarea sau alegerea de membri suplimentari în
grupul special de negociere va avea în vedere reprezentarea ambelor sexe şi se face după următoarele reguli:
a) un membru suplimentar pentru fiecare stat membru în care sunt angajaţi cel puţin 10% dintre salariaţii
întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului de întreprinderi de
dimensiune comunitară;
b) 2 membri suplimentari pentru fiecare stat membru în
care sunt angajaţi cel puţin 20% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune
comunitară sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară;
c) 3 membri suplimentari pentru fiecare stat membru în
care sunt angajaţi cel puţin 40% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune
comunitară sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară;
d) 4 membri suplimentari pentru statul membru în care
sunt angajaţi cel puţin 60% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune
comunitară sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară;
e) 5 membri suplimentari pentru statul membru în care
sunt angajaţi cel puţin 75% dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune
comunitară sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară.
Art. 12. - (1) In România membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi de către reprezentanţii salariaţilor din
România ai întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului de
întreprinderi de dimensiune comunitară. In situaţia inexistenţei acestor
reprezentanţi, membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi cu
majoritatea voturilor salariaţilor din România ai întreprinderii de dimensiune
comunitară sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară.
(2) Membrii grupului special de negociere pot alege
un preşedinte dintre ei şi pot adopta un regulament de organizare şi
funcţionare.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare va
cuprinde modul concret de desemnare sau de alegere a membrilor grupului special
de negociere, precum şi aspecte referitoare la suspendarea, revocarea ori încetarea mandatelor acestora.
Art. 13. - Pentru asigurarea continuităţii în cadrul
grupului special de negociere în situaţii prevăzute de regulamentul de
organizare şi funcţionare, se constituie o listă de rezervă, astfel:
a) un înlocuitor pentru fiecare stat membru;
b) un înlocuitor suplimentar, dacă cel puţin 75%
dintre salariaţii întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului de
întreprinderi de dimensiune comunitară sunt încadraţi în unul şi acelaşi stat
membru.
Art. 14. - Conducerea centrală
situată în România este informată cu privire la componenţa grupului special de
negociere şi a persoanelor care figurează pe lista de rezervă. Conducerea
centrală informează şi conducerile filialelor, sucursalelor şi ale altor sedii
secundare ale întreprinderii de dimensiune comunitară, precum şi conducerile
întreprinderilor care compun grupul de întreprinderi de dimensiune comunitară.
Art. 15. - (1) Cheltuielile aferente negocierilor
acordului pentru constituirea comitetului european de întreprindere sau pentru instituirea procedurii de informare şi consultare a
salariaţilor se suportă de conducerea centrală.
(2) Conducerea centrală depune toate diligentele în
vederea asigurării membrilor grupului special de negociere a resurselor
materiale şi financiare necesare îndeplinirii atribuţiilor lor.
(3) In măsura în care conducerea centrală şi grupul
special de negociere nu decid altfel, atunci când grupul special de negociere este asistat de
experţi, conducerea centrală va suporta cheltuielile numai pentru un expert.
SECŢIUNEA a 2-a
Acordul privind constituirea comitetului european
de întreprindere sau instituirea procedurii de informare şi consultare a salariaţilor
Art. 16. - (1) Conducerea centrală convoacă, în termen
de 30 de zile de la data comunicării componenţei grupului special de negociere,
o reuniune cu membrii acestuia, în scopul încheierii unui acord privind
constituirea comitetului european de întreprindere sau instituirea procedurii
de informare şi consultare a salariaţilor. Conducerea centrală informează
despre aceasta conducerile locale.
(2) Grupul special de negociere are dreptul de a se
reuni anterior datei la care este convocat de conducerea centrală, potrivit
alin. (1).
(3) In scopul realizării atribuţiilor sale, grupul
special de negociere poate fi asistat de către experţi, la alegerea acestuia.
Art. 17. - In vederea încheierii acordului prevăzut la
art. 19, deciziile grupului special de negociere se iau cu votul majorităţii
membrilor.
Art. 18. - (1) Grupul special de negociere poate decide, cu majoritatea a două treimi din
numărul voturilor, să oprească negocierile cu conducerea centrală sau să nu le
iniţieze.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) şi în lipsa
unui acord între grupul special de negociere şi conducerea centrală, prin care
se decide altfel, grupul special de negociere se dizolvă.
(3) O nouă solicitare de convocare, respectiv de
constituire a grupului special de negociere poate fi introdusă cel mai devreme
după 2 ani de la data deciziei prevăzute la alin. (1), cu excepţia situaţiei în
care părţile fixează un termen mai scurt.
(4) In situaţia luării unei decizii în condiţiile
alin. (1), dispoziţiile subsidiare prevăzute în prezenta lege nu sunt
aplicabile.
Art. 19. - (1) Acordul dintre grupul special de
negociere şi conducerea centrală are ca scop fie constituirea comitetului
european de întreprindere, fie instituirea procedurii de informare şi
consultare a salariaţilor.
(2) Acordul trebuie să se încheie în formă scrisă.
Art. 20. - Acordul privind constituirea şi funcţionarea
comitetelor europene de întreprindere stabileşte cel puţin:
a) întreprinderile care compun grupul de întreprinderi
de dimensiune comunitară sau filialele, sucursalele ori alte sedii secundare
ale întreprinderii de dimensiune comunitară cărora li se aplică acordul;
b) componenţa comitetului european de întreprindere,
numărul de membri, cu reprezentarea ambelor sexe, repartiţia locurilor şi
durata mandatului membrilor;
c) atribuţiile şi procedura informării şi consultării
comitetului european de întreprindere;
d) locul, frecvenţa şi durata reuniunilor comitetului;
e) resursele financiare şi materiale necesare
funcţionării, care vor fi alocate comitetului;
f) durata acordului şi procedura de renegociere a acestuia.
Art. 21. - (1) Conducerea centrală şi grupul special de
negociere pot conveni, prin acord scris, să instituie una sau mai multe proceduri de informare şi
consultare, în loc să constituie un comitet european de întreprindere.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), acordul
trebuie să prevadă modalităţile concrete în care reprezentanţii salariaţilor au
dreptul de a se reuni pentru a fi informaţi şi de a se consulta cu conducerea
centrală în privinţa informaţiilor care le sunt comunicate, respectiv de a se
reuni pentru a discuta cu privire la informaţiile care le sunt comunicate.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (2) se referă, în
principal, la aspectele transnaţionale care afectează considerabil interesele
salariaţilor întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului de întreprinderi
de dimensiune comunitară.
Art. 22. - Acordului prevăzut la art. 19 nu i se aplică
dispoziţiile subsidiare din prezenta lege, dacă prin acesta nu se prevede
contrariul.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii subsidiare
SECŢIUNEA 1
Aplicabilitate
Art. 23. - (1) Dispoziţiile prezentului capitol sunt
aplicabile în oricare dintre situaţiile următoare:
a) conducerea centrală şi grupul special de negociere
decid astfel;
b) conducerea centrală refuză deschiderea
negocierilor în termen de 6 luni de la data solicitării salariaţilor, formulată
potrivit art. 8 alin. (1);
c) în termen de 3 ani de la data solicitării
salariaţilor, formulată potrivit art. 8 alin. (1), conducerea centrală şi
grupul special de negociere nu sunt în măsură să încheie un acord şi grupul
special de negociere nu a luat decizia prevăzută la art. 18 alin. (1).
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1) se constituie
un comitet european de întreprindere, în conformitate cu dispoziţiile
prezentului capitol.
SECŢIUNEA a 2-a
Componenţa comitetului european de întreprindere
Art. 24. - (1) Comitetul european de întreprindere este
compus din salariaţi ai întreprinderii de dimensiune comunitară sau ai grupului
de întreprinderi de dimensiune comunitară desemnaţi ori aleşi de reprezentanţii
salariaţilor sau, în absenţa acestora, de ansamblul salariaţilor.
(2) Numărul membrilor comitetului european de
întreprindere este de cel puţin 3 şi de cel mult 30, cu reprezentarea ambelor
sexe.
Art. 25. - (1) Comitetul european de întreprindere adoptă regulamentul său de organizare şi
funcţionare.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare va
cuprinde modul concret de desemnare sau de alegere a membrilor săi, precum şi
aspecte referitoare la suspendarea, revocarea ori încetarea mandatelor acestora.
Art. 26. - Reprezentarea în comitetul european de
întreprindere se asigură prin desemnarea sau alegerea unui membru din fiecare
stat membru în care întreprinderea de dimensiune comunitară are una ori mai
multe filiale, sucursale sau alte sedii secundare ori în care grupul de
întreprinderi de dimensiune comunitară are una sau mai multe întreprinderi.
Art. 27. - Desemnarea sau alegerea de membri
suplimentari în comitetul european de întreprindere se face după procedura
prevăzută la art. 11 alin. (3).
Art. 28. - (1) Conducerea centrală verifică la fiecare 2 ani dacă numărul de salariaţi s-a
schimbat; în acest caz numărul de membri dintr-un stat trebuie readaptat.
(2) Când o asemenea schimbare este constatată,
conducerea centrală notifică în scris comitetului european de întreprindere
această schimbare.
(3) Comitetul european de întreprindere va desemna
sau va alege noii membri, în condiţiile prevăzute în regulamentul de organizare
si funcţionare, potrivit art. 26 şi 27.
Art. 29. - Pentru a asigura continuitatea
în cadrul comitetului european de întreprindere, în situaţiile prevăzute în
regulamentul de organizare şi funcţionare, se constituie o listă de rezervă,
potrivit regulilor prevăzute la art. 13, cu reprezentarea ambelor sexe.
Art. 30. - (1) Dacă dimensiunea comitetului european de
întreprindere o justifică, acesta alege din rândul membrilor săi un comitet
restrâns care cuprinde cel mult 3 membri, cu
reprezentarea ambelor sexe.
(2) Comitetul restrâns prevăzut la alin. (1) adoptă un
regulament de organizare şi funcţionare.
Art. 31. - Conducerea centrală din România este
informată cu privire la componenţa comitetului european de întreprindere, a
comitetului restrâns, precum şi a persoanelor care figurează pe lista de
rezervă. Ea informează şi conducerile filialelor, sucursalelor şi ale altor
sedii secundare ale întreprinderii de dimensiune comunitară, precum şi
conducerile întreprinderilor care compun grupul de dimensiune comunitară.
SECŢIUNEA a 3-a
Competenţa şi funcţionarea comitetului european de întreprindere
Art. 32. - (1) Competenţa comitetului european de
întreprindere este limitată la informarea şi consultarea salariaţilor asupra
problemelor care interesează ansamblul întreprinderii de dimensiune comunitară
sau al grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară ori cel puţin două
filiale, sucursale sau alte sedii secundare ori întreprinderi ale grupului,
situate în state membre diferite.
(2) In cazul întreprinderilor sau al grupurilor de
întreprinderi de dimensiune comunitară a căror conducere
centrală nu este situată într-un stat membru, competenţa comitetului european
de întreprindere este limitată la aspectele care privesc toate filialele,
sucursalele şi orice alte sedii secundare ori toate întreprinderile membre ale
grupului, situate în statele membre, sau care privesc cel puţin două filiale,
sucursale ori alte sedii secundare sau întreprinderi ale grupului, situate în
state membre diferite.
Art. 33. - (1) Conducerea centrală convoacă, cel puţin
o dată pe an, o reuniune cu comitetul european de întreprindere, pentru a-l
informa şi a-l consulta cu privire la evoluţia activităţii întreprinderii de
dimensiune comunitară sau a grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară
şi a perspectivelor acesteia, în baza unui raport elaborat de conducerea
centrală. Reuniunea va avea în vedere, în principal, următoarele aspecte:
a) structura întreprinderii de dimensiune comunitară
sau a grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară;
b) situaţia economică şi financiară a acestora;
c) evoluţia probabilă a activităţilor întreprinderii
sau grupului de întreprinderi;
d) situaţia angajărilor şi previziunile de dezvoltare
în acest domeniu;
e) producţia şi vânzările;
f) investiţiile;
g) principalele modificări care privesc organizarea întreprinderilor sau grupurilor de întreprinderi;
h) introducerea noilor metode de lucru sau a noilor
procedee de producţie;
i) transferurile de producţie, fuziunile, reducerea
dimensiunii sau închiderea întreprinderilor, a filialelor, sucursalelor ori a
altor sedii secundare sau a unor părţi importante ale acestora;
j) concedierile colective.
(2) Conducerea centrală va comunica data reuniunii
comitetului european de întreprindere şi conducerilor locale, cu cel puţin 15
zile calendaristice înainte de aceasta.
Art. 34. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 33,
când intervin situaţii excepţionale care afectează considerabil interesele
salariaţilor, în special în cazul schimbării sediului, închiderii
întreprinderilor sau filialelor, sucursalelor ori a altor sedii secundare,
concedierilor colective, comitetul restrâns sau, dacă acesta nu există,
comitetul european de întreprindere are dreptul de a fi informat.
(2) In acest caz comitetul european de întreprindere
sau, după caz, comitetul restrâns are dreptul de a se reuni, la solicitarea sa,
cu conducerea centrală din România sau cu orice alt nivel de conducere din
cadrul întreprinderii de dimensiune comunitară ori al grupului de întreprinderi
de dimensiune comunitară, care are competenţa să ia decizii, pentru a fi
informat şi consultat asupra măsurilor ce afectează considerabil interesele
salariaţilor.
(3) La reuniunea organizată cu comitetul restrâns au,
de asemenea, dreptul să participe membrii care au fost aleşi sau desemnaţi de
filialele, sucursalele ori alte sedii secundare şi/sau de întreprinderile care
sunt direct afectate de măsurile respective.
Art. 35. - (1) Reuniunea de informare şi consultare
prevăzută la art. 34 are loc în cel mai scurt timp posibil, pe baza unui raport
elaborat de conducerea centrală sau de conducerile organizate la diferite
niveluri.
(2) Comitetul european de întreprindere poate exprima
un punct de vedere cu privire la raport, la sfârşitul reuniunii sau într-un
termen rezonabil, dar nu mai târziu de 10 zile de la data reuniunii.
Art. 36. - Reuniunea prevăzută la art. 34 nu poate
aduce atingere prerogativelor conducerii centrale.
Art. 37. - Inainte de orice reuniune cu conducerea
centrală, comitetul european de întreprindere sau comitetul restrâns, care
poate fi extins atunci când este cazul, în conformitate cu prevederile art. 34
alin. (3), are dreptul să se reunească fără să fie prezentă conducerea
centrală.
Art. 38. - (1) Membrii comitetului european de
întreprindere informează reprezentanţii salariaţilor întreprinderii de
dimensiune comunitară sau ai grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară
ori, în absenţa acestora, pe toţi salariaţii asupra conţinutului şi
rezultatului informărilor şi consultărilor desfăşurate potrivit prevederilor
prezentului capitol.
(2) Prevederile alin. (1) nu
pot exonera membrii comitetului european de întreprindere sau membrii
comitetului restrâns de obligaţia de confidenţialitate prevăzută la art. 44.
Art. 39. - (1) După 4 ani de la data constituirii
comitetului european de întreprindere, acesta examinează necesitatea iniţierii
de negocieri în vederea încheierii unui acord potrivit art. 19 sau a menţinerii
aplicării dispoziţiilor subsidiare prevăzute de prezentul capitol.
(2) Dacă se decide iniţierea unei proceduri de
negociere, se aplică prevederile art. 17, 19-22, art.
43 alin. (3) şi dispoziţiile subsidiare din prezenta
lege, iar rolul grupului special de negociere este îndeplinit de comitetul
european de întreprindere.
Art. 40. - (1) Comitetul european de întreprindere sau
comitetul restrâns, după caz, poate fi asistat de
experţi, la alegerea acestuia, în măsura în care acest lucru este necesar
pentru îndeplinirea atribuţiilor lor.
(2) Conducerea centrală situată în România suportă
cheltuielile pentru cel puţin un expert.
Art. 41. - (1) Cheltuielile de
funcţionare ale comitetului european de întreprindere sunt suportate de
conducerea centrală situată în România, conducere care va stabili, în
colaborare cu comitetul european de întreprindere, bugetul anual al acestuia.
(2) Conducerea centrală
asigură membrilor comitetului european de întreprindere resursele financiare şi
materiale care să le permită să îşi îndeplinească în mod corespunzător
obligaţiile stabilite de prezenta lege.
(3) Conducerea centrală preia, dacă nu s-a convenit
altfel, cheltuielile de organizare a reuniunilor şi de traducere, precum şi
cheltuielile aferente deplasării şi cazării membrilor comitetului european de
întreprindere şi ale membrilor comitetului restrâns.
CAPITOLUL V
Protecţia reprezentanţilor salariaţilor
Art. 42. - (1) Membrii grupului special de negociere,
ai comitetului european de întreprindere şi reprezentanţii salariaţilor
angajaţi în România beneficiază, în exercitarea funcţiilor lor, de drepturile
prevăzute de legislaţia în vigoare pentru reprezentanţii salariaţilor şi pentru
persoanele alese în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale.
(2) Prevederea alin. (1) priveşte, în special,
participarea la reuniunile grupului special de negociere ori ale comitetului
european de întreprindere sau la orice altă reuniune realizată în cadrul
acordului prevăzut la art. 19, precum şi plata salariului pentru membrii care
fac parte din personalul întreprinderii de dimensiune comunitară sau al
grupului de întreprinderi de dimensiune comunitară, în timpul absenţei necesare
exercitării atribuţiilor acestora.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (1) nu pot fi
supuse vreunei discriminări, concediate sau supuse altor sancţiuni, ca urmare a
îndeplinirii atribuţiilor lor în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4) Membrilor grupului special de negociere, ai
comitetului european de întreprindere şi reprezentanţilor salariaţilor trebuie
să le fie acordate timpul şi mijloacele necesare pentru a le permite să
informeze salariaţii cu privire la stadiul şi rezultatele procesului de
informare şi consultare.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii diverse
Art. 43. - (1) Relaţiile dintre conducerea centrală din
România şi comitetul european de întreprindere se bazează pe principiul
colaborării, cu respectarea drepturilor şi obligaţiilor lor reciproce.
(2) Colaborarea dintre conducerea centrală şi
reprezentanţii salariaţilor este necesară şi în cadrul procedurii de informare
şi consultare a salariaţilor.
(3) Negocierile dintre conducerea centrală şi grupul
special de negociere se bazează pe principiul colaborării.
Art. 44. - Informaţiile cu caracter confidenţial
comunicate cu acest titlu membrilor grupului special de negociere, membrilor
comitetului european de întreprindere, experţilor, precum şi reprezentanţilor
salariaţilor nu pot fi dezvăluite
unor terţi nici după expirarea mandatului, indiferent de locul unde se găsesc
aceste persoane.
Art. 45. - (1) Conducerea centrală din România nu este
obligată să comunice informaţii atunci când acestea, potrivit unor criterii
obiective, prin natura lor, ar afecta grav funcţionarea întreprinderilor
respective sau le-ar prejudicia.
(2) Conducerea centrală din România are obligaţia
motivării în scris a refuzului divulgării informaţiilor prevăzute la alin. (1).
Art. 46. - Solicitarea venită
din partea conducerii centrale de respectare a confidenţialităţii, respectiv
decizia conducerii centrale de a nu divulga informaţiile prevăzute la art. 45
poate fi contestată de comitetul european de întreprindere sau de reprezentanţii
salariaţilor la instanţele judecătoreşti competente, în termen de 30 de zile.
CAPITOLUL VII
Răspunderea contravenţională
Art. 47. - Constituie contravenţii şi se sancţionează
cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei următoarele fapte*):
a) obstrucţionarea constituirii, organizării sau
funcţionării grupului special de negociere, a comitetului european de
întreprindere sau împiedicarea instituirii ori aplicării procedurii de
informare sau consultare a angajaţilor de către un membru al conducerii centrale
ori al conducerii de un alt nivel în cadrul unei întreprinderi de dimensiune
comunitară sau al unui grup de întreprinderi de dimensiune comunitară ori de
către o persoană care acţionează în numele acestora;
b) discriminarea unui membru al grupului special de
negociere, al comitetului european de întreprindere
sau al unui reprezentant al salariaţilor, care acţionează conform prezentei
legi;
c) divulgarea informaţiilor cu caracter confidenţial
de către persoanele cărora le-au fost comunicate în cadrul procedurilor prevăzute de prezenta lege.
Art. 48. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către organele de control ale Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei**) sau de către alte organe care, potrivit
legii, au dreptul să efectueze control.
Art. 49. - Contravenţiilor prevăzute la art. 47 li se
aplică dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 50. - Prezenta lege nu aduce atingere drepturilor
la informare şi consultare ale salariaţilor, prevăzute de legislaţia română în
vigoare.
Art. 51. - Prezenta lege intră în vigoare la data
aderării României la Uniunea Europeană.
Prezenta lege transpune:
Directiva Consiliului 94/45/CE privind instituirea
unui comitet european de întreprindere sau a unei proceduri de informare şi
consultare a lucrătorilor în întreprinderile şi grupurile de întreprinderi de
dimensiune comunitară, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene
(JOCE) nr. L 254 din 30 septembrie 1994***);
prevederile art. 13 alin. (1) din Directiva
Consiliului 2001/86/CE de completare a Statutului societăţii europene în ceea
ce priveşte implicarea salariaţilor, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 294 din 10 noiembrie 2001 ****);'
prevederile art. 15 alin. (1) din Directiva
Consiliului 2003/72/CE de completare a Statutului societăţii europene de
cooperare cu privire la implicarea salariaţilor, publicată în Jurnalul Oficial
al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 207 din 18 august 2003****).
*) Amenzile sunt exprimate în monedă nouă potrivit
dispoziţiilor Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
**) Conform art. 15 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 247 din 12
aprilie 2007, în cuprinsul actelor normative în vigoare denumirea „Ministerul
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei" se înlocuieşte cu „Ministerul
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse".
***) Norma de transpunere se regăseşte în Legea nr.
217/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 628 din 19 iulie 2005.
****) Normele de transpunere au fost introduse prin
Legea nr. 468/2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.028 din 27 decembrie 2006.