Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articolul IOrdonanţa Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 806 din 19 decembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 1, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
(2) Stabilirea riscului seismic pentru o anumită construcţie se face prin încadrarea acesteia în una dintre următoarele patru clase de risc:a)Clasa R(s) I, din care fac parte construcţiile cu risc ridicat de prăbuşire la cutremurul de proiectare corespunzător stării-limită ultime; b)Clasa R(s) II, în care se încadrează construcţiile care sub efectul cutremurului de proiectare pot suferi degradări structurale majore, dar la care pierderea stabilităţii este puţin probabilă; c)Clasa R (s) III, care cuprinde construcţiile care sub efectul cutremurului de proiectare pot prezenta degradări structurale care nu afectează semnificativ siguranţa structurală, dar la care degradările nestructurale pot fi importante; d)Clasa R (s) IV, corespunzătoare construcţiilor la care răspunsul seismic aşteptat este similar celui obţinut la construcţiile proiectate pe baza prescripţiilor în vigoare. 2. La articolul 2 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins: b)expertizarea tehnică, de către experţi tehnici atestaţi pentru cerinţa fundamentală rezistenţă mecanică şi stabilitate, a construcţiilor existente care prezintă niveluri insuficiente de protecţie la acţiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor acţiuni seismice în vederea încadrării acestora în clasă de risc seismic şi fundamentării măsurilor de intervenţie. În cazul în care, în termenele prevăzute de prezenta ordonanţă, nu au fost realizate măsurile de intervenţie fundamentate în expertiza tehnică iniţială sau în cazul în care codul/normativul de proiectare seismică în baza căruia s-a efectuat expertizarea tehnică iniţială şi încadrat construcţia existentă în clasă de risc seismic şi-a încetat aplicabilitatea, se poate efectua, la solicitarea proprietarilor/asociaţiei de proprietari, în scopul actualizării măsurilor de intervenţie pentru reducerea riscului seismic, o nouă expertiză tehnică a construcţiei existente în conformitate cu conţinutul-cadru prevăzut în codul/normativul de proiectare seismică aflat în vigoare la data solicitării, finanţată din bugetele locale. Expertiza tehnică se însuşeşte de proprietari/asociaţia de proprietari în vederea continuării, în condiţiile legii, a acţiunilor de intervenţie privind reducerea riscului seismic al construcţiei existente, după avizarea prealabilă în Comisia Naţională de Inginerie Seismică organizată pe lângă Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice; 3. La articolul 2 alineatul (5), după litera b) se introduc două noi litere , literele c) şi d), cu următorul cuprins: c)încăperi cu aglomerări de persoane - încăperi în care se pot afla simultan cel puţin 50 de persoane, fiecăreia dintre acestea revenindu-i o arie de pardoseală mai mică de 4 m2; d)sală aglomerată - (categorie distinctă a încăperilor cu aglomerări de persoane) - încăpere sau grup de încăperi care comunică direct între ele prin goluri (protejate sau neprotejate), în care suprafaţa ce-i revine unei persoane este mai mică de 4 m2 şi în care se pot întruni cel puţin 150 de persoane (săli de spectacole, săli de întruniri, încăperi pentru expoziţii, muzee, cluburi, cinematografe, comerţ, cazinouri, discoteci etc.). Când sunt situate la parter, se consideră săli aglomerate cele cu mai mult de 200 de persoane. 4. La articolul 2, alineatul (61) se modifică şi va avea următorul cuprins: (61 ) Se interzic organizarea şi desfăşurarea de activităţi permanente şi/sau temporare în spaţiile prevăzute la art. 2 alin. (5) lit. a) şi altele asemenea, care implică aglomerări de persoane, până la finalizarea lucrărilor de intervenţie realizate în scopul creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice a construcţiei existente, încadrată prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic. 5. La articolul 2, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu următorul cuprins: (71 ) Pe întreaga durată a derulării acţiunilor privind reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, cuprinzând expertizarea tehnică, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie, proprietarii şi asociaţiile de proprietari, persoane fizice sau juridice, vor beneficia de consiliere şi asistenţă din partea compartimentelor de specialitate din cadrul primăriilor. 6. La articolul 4 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins: b)avizarea din punct de vedere tehnic a soluţiilor de intervenţie pentru construcţiile existente cu destinaţia de locuinţă, încadrate în clasa I de risc seismic, nominalizate în programele anuale de acţiuni, aprobate prin hotărâre a Guvernului, potrivit legii. 7. La articolul 4 alineatul (7), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: a)avizarea propunerilor privind includerea construcţiilor cu destinaţia de locuinţă multietajate, încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic în programe anuale de acţiuni privind proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie pentru reducerea riscului seismic, fundamentate de consiliile judeţene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, şi monitorizarea acţiunilor de intervenţie pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor; 8. La articolul 4 alineatul (8), litera b) se abrogă . 9. La articolul 4 alineatul (8), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins: c)fundamentarea, verificarea şi avizarea documentaţiilor privind acţiunile de intervenţie finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz. Consiliile municipiilor, oraşelor şi comunelor vor asigura locuinţele de necesitate, pentru cazarea temporară a persoanelor şi a familiilor, pe perioada executării intervenţiilor care nu se pot efectua în construcţii ocupate; 10. La articolul 4 alineatul (9), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: a)identificarea şi inventarierea construcţiilor cu destinaţia de locuinţă, descrise la art. 1, proprietate privată a persoanelor fizice ori aflate în proprietatea sau în administrarea unităţilor administrativ-teritoriale, a instituţiilor publice şi a operatorilor economici; identificarea şi inventarierea construcţiilor prevăzute la art. 2 alin. (4); monitorizarea acţiunilor de intervenţie privind reducerea riscului seismic al acestora, cuprinzând expertizarea tehnică, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie; 11. La articolul 4 alineatul (9), după litera a) se introduc patru noi litere , literele a1)-a4), cu următorul cuprins : a^1) identificarea şi inventarierea construcţiilor cu destinaţia de locuinţă multietajate, cu peste P + 3 etaje inclusiv, construite înainte de anul 1978, precum şi a construcţiilor cu destinaţia de locuinţă expertizate tehnic şi încadrate în clase de risc seismic corespunzătoare; a^2) întocmirea listelor cu clădirile şi construcţiile cu destinaţia de locuinţă prevăzute la lit. b) şi b1) şi publicarea acestor liste pe paginile de internet ale autorităţilor administraţiilor publice locale; a^3) întocmirea de rapoarte anuale privind acţiunile pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, cuprinzând expertizarea tehnică, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie, întreprinse de autorităţile administraţiei publice locale şi publicarea acestor rapoarte pe paginile proprii de internet; a^4) întocmirea documentaţiei cadastrale şi înregistrarea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară a imobilelor încadrate în clasa I de risc seismic care nu sunt înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, în termen de 1 an de la încadrarea imobilului în clasa I de risc seismic; 12. La articolul 4 alineatul (9), după litera b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul cuprins: b^1) notificarea în scris a proprietarilor, persoane fizice sau juridice, şi asociaţiilor de proprietari, precum şi persoanelor juridice care au în administrare construcţiile cu destinaţia de locuinţă, expertizate tehnic şi încadrate prin raportul de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, a obligaţiilor ce le revin, potrivit prevederilor legale, pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor, precum şi faptul că îşi asumă riscul şi răspunderea pentru efectele potenţiale ale seismelor în situaţia în care nu se conformează obligaţiilor legale; notificarea se face în termen de maximum 60 de zile de la identificarea imobilului, pentru imobilele care au documentaţie cadastrală, şi în termen de 60 de zile de la întocmirea documentaţiei cadastrale, în situaţia prevăzută de lit. a4); 13. La articolul 4 alineatul (9), literele c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins: c)renotificarea proprietarilor/asociaţiilor de proprietari notificaţi/notificate potrivit lit. b1) care nu au făcut dovada proiectării lucrărilor de intervenţie sau execuţiei lucrărilor de intervenţie conform art. 2 alin. (6); renotificarea se face în termen de cel mult 1 an de la notificare; d)aprobarea prin dispoziţie de primar a deciziei de intervenţie privind expertizarea, întocmirea documentaţiei cadastrale, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie la construcţiile expertizate tehnic şi încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, în cazul în care proprietarii/asociaţiile de proprietari au fost notificaţi/notificate/ renotificaţi/renotificate potrivit lit. b) şi c) şi alin. (8) lit. c) şi nu au procedat la aprobarea deciziei prin hotărârea asociaţiei şi nu au efectuat măsurători pentru întocmirea documentaţiei cadastrale necesare înregistrării imobilului în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, fiindu-le aplicabile prevederile prezentei ordonanţe; 14. La articolul 4 alineatul (9), după litera d) se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul cuprins: d^1) la imobilele încadrate în clasa I de risc seismic, lucrările de intervenţie pentru consolidarea imobilelor se vor executa în termen de maximum 2 ani de la expirarea termenelor prevăzute pentru proprietari în art. 2 alin. (6); 15. La articolul 4, după alineatul (14) se introduce un nou alineat, alineatul (15), cu următorul cuprins:
(15) La stabilirea cotei-părţi indivize din proprietatea comună aferentă fiecărei proprietăţi individuale se ia în calcul suprafaţa utilă totală, stabilită distinct pentru spaţiile de locuinţă şi pentru spaţiile cu altă destinaţie, determinată pe baza măsurătorilor cadastrale înscrise în cartea funciară a imobilului. 16. La articolul 5, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: Articolul 5
(1) În vederea prevenirii unui potenţial dezastru provocat de cutremure, proprietarii şi deţinătorii cu orice titlu ai construcţiilor supuse reglementărilor prezentei ordonanţe au obligaţia de a permite intrarea în imobilele pe care le deţin, pentru desfăşurarea activităţilor de expertizare, efectuare a măsurătorilor pentru întocmirea documentaţiei cadastrale necesare înregistrării imobilului în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, conform legislaţiei speciale în materie de cadastru şi publicitate imobiliară, proiectare sau de execuţie a lucrărilor de intervenţie a construcţiilor sau a altor asemenea lucrări. În acest scop, persoanele respective vor fi înştiinţate cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de începerea lucrărilor.
(2) În caz de refuz, intrarea în orice încăpere a construcţiilor supuse lucrărilor necesare de expertizare, cadastrare, proiectare, execuţie sau a altor asemenea lucrări se va face cu autorizarea instanţei judecătoreşti, prin ordonanţă preşedinţială, potrivit dispoziţiilor din Codul de procedură civilă, dată cu citarea părţilor. Potrivit aceloraşi dispoziţii, dacă este necesar, instanţa judecătorească va putea dispune restrângerea folosinţei încăperilor din construcţiile supuse lucrărilor respective sau evacuarea, pe timpul desfăşurării lucrărilor de intervenţie a construcţiilor în cauză, a persoanelor care nu au eliberat în termen spaţiul deţinut în construcţiile supuse consolidării. În cazul în care instanţa dispune evacuarea, prevederile art. 4 alin. (8) lit. c) teza a doua sunt aplicabile. 17. La articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins: (21 ) Locuinţele de necesitate care satisfac exigenţele minimale prevăzute de Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi utilităţile pentru aceste locuinţe vor fi asigurate prin grija autorităţilor administraţiei publice locale. Fondurile necesare pentru finanţarea cheltuielilor privind mutarea persoanelor evacuate în şi din locuinţele de necesitate şi, după caz, plata chiriei pe perioada execuţiei lucrărilor de intervenţie se vor asigura din bugetele locale. De asemenea, autorităţile administraţiei publice locale vor asigura spaţiile necesare depozitării, în condiţii de siguranţă şi cu asigurarea accesului proprietarilor, a bunurilor materiale care nu pot fi mutate în locuinţele de necesitate. 18. La articolul 6, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
(4) Autorităţile administraţiei publice locale pot hotărî, în condiţiile legii, finanţarea de la bugetele locale, în limita fondurilor alocate anual cu această destinaţie, a măsurătorilor pentru întocmirea documentaţiei cadastrale necesare înregistrării imobilului în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară în cazul construcţiilor cu destinaţia de locuinţă multietajate, încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic. 19. La articolul 7, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: Articolul 7
(1) Construcţiile cu destinaţia de locuinţă multietajate, încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, se includ în programe anuale de acţiuni privind proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie pentru reducerea riscului seismic, denumite în continuare programe anuale.
(2) Construcţiile menţionate la alin. (1) vor fi finanţate cu prioritate prin programele anuale, dacă întrunesc cel puţin două dintre următoarele criterii:a)cuprind spaţii publice cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (5) lit. a), având suprafaţa utilă totală de peste 50 mp, ocupate temporar/ permanent; b)prezintă un regim de înălţime de la P + 3 etaje inclusiv şi minimum 10 apartamente; c)sunt amplasate în localităţi pentru care valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică P100-1, este mai mare sau egală cu 0,15 g. 20. La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. d) şi e), autorităţile administraţiei publice locale pot hotărî, în condiţiile legii, finanţarea de la bugetele locale, în limita fondurilor alocate anual cu această destinaţie, pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie la spaţiile publice cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (5) lit. a), proprietatea persoanelor fizice şi juridice, situate în construcţiile incluse în programele anuale. 21. La articolul 9, partea introductivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 9
(1) Proprietarii locuinţelor, precum şi ai spaţiilor publice cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (5) lit. a), din construcţiile incluse în programele anuale vor acţiona potrivit prevederilor art. 2 alin. (6) şi vor beneficia de finanţare din transferuri de la bugetul de stat şi bugetul local pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie, în următoarele condiţii: 22. La articolul 9, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins: (11 ) Majorările de întârziere prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt în cuantum de 1% pe lună sau fracţiune de lună, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. 23. La articolul 12, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins: (11 ) Înstrăinarea, în decurs de 5 ani de la recepţia la terminarea lucrărilor de intervenţie, a spaţiilor cu altă destinaţie proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice din construcţiile incluse în programele anuale şi la care s-au executat lucrări de intervenţie finanţate prin transferuri de la bugetul local este condiţionată de rambursarea integrală a ratelor neachitate, conform evidenţei consiliului local, actualizate la data înstrăinării. 24. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 15Dreptul de creanţă constituit în favoarea autorităţilor administraţiei publice locale în condiţiile art. 11 pentru locuinţele proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice, respectiv pentru spaţiile cu altă destinaţie proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice din construcţiile cu destinaţia de locuinţă încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, dobândite în condiţiile art. 9 alin. 1 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 42 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, incluse în programele anuale şi la care se finanţează, din transferuri de la bugetul de stat, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie, se va nota în partea a III-a a cărţilor funciare ale imobilelor odată cu dobândirea dreptului de proprietate. 25. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 16Proprietarii, persoane fizice şi juridice, beneficiază, prin exceptarea de la prevederile legale, de scutirea de taxa privind eliberarea autorizaţiei de construire pentru execuţia lucrărilor de consolidare a construcţiilor din proprietate cu destinaţia de locuinţă sau cu alte destinaţii, precum şi de taxa privind timbrul arhitecturii. 26. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 18
(1) Autorităţile administraţiei publice locale sunt scutite de orice taxe de timbru, tarife, comisioane sau cauţiuni pentru cererile şi acţiunile adresate justiţiei în temeiul prevederilor prezentei ordonanţe, pentru executarea lucrărilor privind reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, precum şi de tarifele pentru notarea dreptului de creanţă în favoarea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru radierea acestuia, inclusiv pentru operaţiile prevăzute la art. 11 alin. (4) şi la art. 17.
(2) Proprietarii de spaţii publice cu altă destinaţie decât cea de locuinţă situate în construcţii cu destinaţia de locuinţă încadrate în clasa I de risc seismic sunt scutiţi de la plata impozitului pentru spaţiul deţinut, pe durata execuţiei lucrărilor de intervenţie, respectiv de la data începerii lucrărilor de intervenţie prevăzută în ordinul de începere a lucrărilor şi până la data admiterii recepţiei la terminarea lucrărilor de intervenţie. 27. La articolul 20, partea introductivă a alineatului (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(2) Asociaţiile de proprietari din construcţii cu destinaţia de locuinţă încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, cuprinse în programele anuale: Articolul II Ordonanţa Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 806 din 19 decembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,FLORIN IORDACHEPREŞEDINTELE SENATULUICĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU