LEGE Nr. 227
din 7 iunie 2006
privind prevenirea si
combaterea dopajului în sport*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 63 din 25 ianuarie 2011
TITLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează prevenirea şi
combaterea dopajului în sport.
(2) Conform reglementărilor Convenţiei împotriva
dopajului, adoptată în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16
noiembrie 1989, ratificată prin Legea nr. 171/1998, ale Convenţiei
internaţionale împotriva dopajului în sport, adoptată în cadrul Conferinţei
Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură,
la Paris la 19 octombrie 2005, acceptată prin Legea nr. 367/2006, şi ale
Codului Mondial Anti-Doping, elaborat de Agenţia Mondială Anti-Doping, denumit
în continuare Cod, se
interzice dopajul în sport din raţiuni de natură etică şi medicală.
Art. 2. - (1) Dopajul în sport reprezintă una sau mai multe încălcări ale reglementărilor anti-doping
prevăzute la alin. (2).
(2) Constituie încălcări ale reglementărilor
anti-doping următoarele fapte:
a) prezenţa unei substanţe
interzise sau a metaboliţilor acesteia ori a markerilor ei în proba biologică
provenită de la un sportiv;
b) utilizarea sau tentativa de
a utiliza o substanţă interzisă sau o metodă interzisă;
c) refuzul sau neprezentarea nejustificată pentru
prelevarea de probe după primirea invitaţiei la controlul doping, în
conformitate cu reglementările anti-doping, sau evitarea în orice mod a
prelevării probelor;
d) încălcarea de 3 ori, într-o
perioadă de 18 luni, a reglementărilor în vigoare referitoare la
disponibilitatea sportivului pentru testarea doping în afara competiţiei,
inclusiv nerespectarea de către sportiv a obligaţiei de a furniza informaţii
privind localizarea sa, precum şi a reglementărilor privind testele neefectuate
conform Standardului internaţional pentru testare al Agenţiei Mondiale
Anti-Doping, inclusiv orice combinaţie de 3 asemenea încălcări într-o perioadă
de 18 luni;
e) falsificarea sau tentativa de a falsifica orice parte
a controlului doping;
f) deţinerea de substanţe şi/sau de metode interzise;
g) traficarea sau tentativa de
traficare a oricărei substanţe şi/sau metode interzise;
h) administrarea sau tentativa de a administra o
substanţă interzisă oricărui sportiv sau utilizarea unei metode interzise
asupra oricărui sportiv ori asistarea, instigarea sau orice formă de
complicitate referitoare la orice încălcare a faptelor prevăzute la lit. a)-g).
_
Art. 3. -In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
1. sportiv - orice
persoană care participă la activitatea sportivă la nivel internaţional, definit
ca atare de fiecare federaţie internaţională, sau orice persoană care participă
la activitatea sportivă la nivel naţional, legitimată la un club sportiv,
afiliat la o federaţie sportivă naţională ori la o asociaţie judeţeană pe
ramură de sport, şi orice altă persoană care participă la activitatea sportivă
la un nivel inferior, dacă este desemnată de o altă organizaţie care acceptă
Codul. Prezenta definiţie cuprinde şi practicanţii de sport la
nivel recreativ, fără ca aceştia să aibă obligaţia de a furniza informaţii
privind localizarea lor şi de a solicita scutire pentru uz terapeutic (SUT);
2. sportivele nivel
internaţional - sportivul desemnat de una sau mai
multe federaţii internaţionale ca făcând parte din lotul de testare înregistrat
al unei federaţii internaţionale;
3. personal asistent al sportivului - orice antrenor, instructor, manager, agent, personal din
conducerea echipei, oficial, personal medical ori paramedical, părinte sau
orice altă persoană care lucrează cu, tratează sau consiliază sportivi care
participă ori se pregătesc să participe la competiţii sportive;
4. organizaţie naţională
anti-doping - acea autoritate naţională sau acele
autorităţi naţionale responsabile cu privire la adoptarea şi implementarea
reglementărilor anti-doping, conducerea activităţii de prelevare de probe
biologice, gestionarea rezultatelor la testele efectuate şi conducerea
audierilor, toate aceste responsabilităţi fiind la nivel naţional;
5. control doping - procesul care include furnizarea de informaţii privind localizarea sportivilor,
planificarea distribuirii testărilor, recoltarea şi mânuirea de probe
biologice, transportul de probe biologice la laborator, analiza de laborator,
scutirile pentru uz terapeutic (SUT), gestionarea rezultatelor, audieri şi
apeluri;
6. în competiţie - perioada care începe cu 12 ore înainte de o competiţie la care
sportivul este programat să participe, până la finalul competiţiei şi al
procesului de recoltare a probelor legat de acea competiţie, cu excepţia
situaţiilor în care se prevede altfel în reglementările unei federaţii
internaţionale sau ale unei alte organizaţii naţionale anti-doping;
7. în afara competiţiei - orice control doping care nu este realizat în competiţie;
8. testări-ţintă - selecţionarea de sportivi pentru testări,
acolo unde anumiţi sportivi aleşi special sau grupuri de sportivi sunt selectaţi
pe o bază guvernată de reguli specifice, pentru efectuarea de testări la un
anumit moment;
9. control doping fără aviz
prealabil- un control
doping care se desfăşoară fără vreo atenţionare prealabilă a sportivului şi în
care sportivul este însoţit în permanenţă, începând din momentul anunţării şi
până la prelevarea probei biologice;
10. ofiţer de control doping
- persoană atestată de Ministerul Muncii, Familiei
şi Protecţiei Sociale şi care are, pe baza delegaţiei emise de Agenţia
Naţională Anti-Doping, responsabilitatea gestionării la faţa locului a şedinţei
de prelevare a probelor;
11. probă biologică - orice material biologic colectat pentru a fi supus controlului
doping;
12. testare doping -
parte a procesului de desfăşurare a controlului doping, ce presupune
planificarea distribuirii testelor, recoltarea de probe biologice, mânuirea lor
şi transportul de probe biologice la laborator;
13. listă interzisă - lista care denumeşte substanţele şi metodele interzise;
14. substanţă interzisă - orice substanţă calificată astfel în cuprinsul listei interzise;
15. metodă interzisă - orice metodă calificată astfel în cuprinsul listei interzise;
*) Republicată în temeiul art. IV
din Legea nr. 249/2010 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în
sport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 857 din 21 decembrie 2010, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea
dopajului în sport a mai fost republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 485 din 14 iulie 2009.
16. substanţă specifică - orice substanţă calificată astfel în
cuprinsul listei interzise;
17. standard internaţional - un standard adoptat de către Agenţia Mondială Anti-Doping, ce
conţine şi detalii tehnice necesare pentru implementarea dispoziţiilor Codului;
18. rezultate pozitive - un raport de la un
laborator sau de la altă entitate căreia i s-a aprobat
efectuarea de testări, care identifică într-o probă biologică prezenţa unei
substanţe interzise, a metaboliţilorori a markerilorsăi, inclusiv însemnate
cantităţi de substanţe endogene sau dovezi ale utilizării de metode interzise;
19. metabolit - orice
substanţă produsă în organism în urma unui proces de metabolizare,
biodegradare;
20. marker- un compus,
grup de compuşi sau parametri biologici care indică utilizarea de substanţe sau
metode interzise;
21. suspendare - oprirea
sportivului sau a altei persoane, pentru o perioadă determinată de timp, de la
participarea în cadrul oricărei competiţii sau al unei manifestări sportive ori
sponsorizări, ca urmare a deciziei luate în urma audierii prevăzute la art. 33,
conform prezentei legi;
22. descalificare -
invalidarea rezultatelor sportivului, obţinute în cadrul unei anumite
competiţii sau manifestări sportive, cu toate consecinţele ce decurg din
aceasta, inclusiv retragerea de medalii, puncte şi premii;
23. falsificare -
modificarea printr-o acţiune incorectă, obstrucţionarea, inducerea în eroare
sau orice comportament fraudulos, în scopul de a modifica rezultatele testării
doping sau de a împiedica desfăşurarea procedurilor obişnuite de testare
doping, precum şi oferirea de informaţii false Agenţiei Naţionale Anti-Doping;
24. utilizare de substanţe
sau metode interzise - aplicarea, ingerarea,
injectarea sau consumul prin orice mijloace al oricărei substanţe sau metode
interzise;
25. scutire pentru uz terapeutic (SUT) - aprobarea utilizării în scopuri terapeutice a unei substanţe şi/sau
metode interzise sportivilor care prezintă o afecţiune dovedită medical;
26. terapeutic -
tratamentul unei stări medicale cu agenţi sau metode curative sau care ajută la
vindecare;
27. competiţie - o singură cursă, meci, joc sau o întrecere sportivă singulară;
28. manifestare sportivă - o serie de competiţii individuale organizate de un singur
organism decizional;
29. tentativă - angajare comportamentală deliberată care constituie un pas
important în desfăşurarea unei acţiuni, cu scopul săvârşirii uneia dintre
faptele prevăzute la art. 2 alin. (2);
30. lipsa vinovăţiei - demonstrarea de către sportiv a faptului că nu a ştiut sau nu a
suspectat şi nici nu ar fi avut posibilitatea să ştie ori să suspecteze, chiar
prin exercitarea celei mai atente griji, faptul că a folosit sau că i s-au administrat
substanţe ori metode interzise;
31. lipsa neglijenţei
semnificative - demonstrarea de către sportiv a
faptului că neglijenţa de care a dat dovadă nu a fost semnificativă în ceea ce
priveşte încălcarea legislaţiei antidoping;
32. participant - orice sportiv sau membru al
personalului asistent al sportivului;
33. persoană - o persoană fizică sau juridică;
34. deţinere - posesia sau controlul exclusiv asupra
substanţei sau metodei interzise;
35. lot de testare înregistrat - eşantionul de sportivi de înalt nivel stabilit separat de către
fiecare federaţie internaţională şi organizaţie naţională anti-doping, care
este supus testării doping în cadrul şi în afara competiţiei, ca parte a
planului de distribuţie a testărilor aparţinând organizaţiei sau federaţiei
internaţionale respective;
36. sport de echipă - un sport în care înlocuirea jucătorilor este permisă pe durata
desfăşurării unei competiţii;
37. sport individual -
orice sport care nu este sport de echipă;
38. rezultat atipic - un
raport de la laborator sau o altă entitate recunoscută de către Agenţia
Mondială Anti-Doping, care necesită investigaţii ulterioare potrivit
prevederilor Standardului internaţional pentru laboratoare înainte de a se
stabili existenţa unui rezultat pozitiv;
39. audiere provizorie -
o scurtă audiere ce are loc înaintea audierii prevăzute la art. 33, la care
sportivului i se aduc la cunoştinţă rezultatul constatat, reglementările
anti-doping încălcate şi drepturile de care beneficiază în vederea aplicării
suspendării provizorii;
40. suspendare provizorie - oprirea temporară a sportivului sau a unei persoane din cadrul
personalului asistent al sportivului suspectat de una dintre încălcările
prevăzute la art. 2 alin. (2) de la participarea în cadrul oricărei competiţii
până la luarea deciziei finale conform art. 33 alin. (4);
41. sistem de management şi
administrare anti-doping (ADAMS) - o bază de date
pe internet, instrument pentru gestionarea introducerii, păstrării şi
raportării informaţiilor, proiectată pentru a sprijini partenerii şi Agenţia
Mondială Anti-Doping în activităţile lor anti-doping, în conformitate cu legislaţia privind protecţia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal;
42. manifestare sportivă
naţională - manifestare sportivă ce implică
participarea sportivilor de nivel naţional şi internaţional, care nu este o
manifestare sportivă internaţională;
43. ajutor substanţial- sprijin efectiv acordat de către un
sportiv sau o persoană din cadrul personalului asistent al sportivilor, prin
furnizarea de informaţii şi probe concludente, inclusiv prin depunerea de
mărturii, pentru descoperirea sau stabilirea de încălcări ale reglementărilor
anti-doping de către alţi sportivi sau persoane din cadrul personalului
asistent al sportivilor.
TITLUL II
Organizarea activităţii anti-doping la nivel
naţional
CAPITOLUL I
Agenţia Naţională Anti-Doping
Art. 4. - In vederea combaterii fenomenului de dopaj în
sport funcţionează Agenţia Naţională Anti-Doping,
denumită în continuare Agenţia, instituţie publică cu personalitate
juridică, cu autonomie decizională în activitatea anti-doping, în subordinea
Guvernului, coordonată de primul-ministru, finanţată din venituri proprii şi
subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General
al Guvernului, cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Basarabia nr. 37-39,
sectorul 2.
Art. 5. -Agenţia are următoarele obiective:
a) prevenirea şi combaterea la nivel naţional a
fenomenului de dopaj prin adoptarea şi implementarea politicilor şi
reglementărilor anti-doping, în conformitate cu prevederile prezentei legi;
b) încurajarea practicării unui
sport curat, în vederea protejării sănătăţii sportivilor şi respectării
principiilor fairplay-ului în sport;
c) promovarea şi susţinerea cercetărilor anti-doping.
Art. 6. - (1) In vederea realizării obiectivelor
prevăzute la art. 5, Agenţia îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) elaborează strategia naţională anti-doping, în
conformitate cu obiectivele şi prevederile Codului şi ale standardelor
internaţionale;
b) iniţiază proiecte de acte
normative pentru armonizarea legislaţiei naţionale anti-doping cu
reglementările internaţionale în domeniu;
c) iniţiază, susţine financiar
şi/sau promovează, după caz, programe educative şi de prevenire a dopajului în
sport;
d) asigură aplicarea de măsuri concrete pentru
sancţionarea dopajului în sport;
e) iniţiază, susţine financiar şi/sau încurajează
programe de promovare a fairplay-ului în sport;
f) încurajează structurile
sportive, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi
Comitetul Olimpic şi Sportiv Român în adoptarea unor programe de testare
coerente şi uniforme;
g) colaborează cu autorităţile
şi instituţiile publice, cu organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale
naţionale şi internaţionale cu atribuţii în domeniu;
h) propune măsuri specifice şi colaborează cu
autorităţile şi instituţiile publice, în sensul intensificării luptei împotriva
traficului ilicit de substanţe şi/sau metode interzise;
i) aprobă, publică şi revizuieşte Lista interzisă*), în
conformitate cu lista Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
j) actualizează, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii
şi cu Agenţia Naţională a Medicamentului, şi publică anual lista cu
specialităţile farmaceutice autorizate şi comercializate în România care au în
componenţă substanţe şi/sau metode interzise;
k) întocmeşte planul naţional anual de testare, în
competiţie şi în afara competiţiei;
l) întocmeşte lotul de testare
înregistrat şi ţine evidenţa localizării sportivilor, potrivit prevederilor
Standardului internaţional pentru testare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
m) organizează şi efectuează controale doping în
competiţie şi în afara competiţiei;
n) încurajează procesul de testare reciprocă între
organizaţiile naţionale anti-doping;
o) planifică şi asigură desfăşurarea audierilor
sportivilor şi ale personalului asistent al acestora suspectaţi de încălcarea
reglementărilor anti-doping, într-un cadru corect şi echitabil, în conformitate
cu legislaţia în vigoare şi cu standardele internaţionale;
p) aprobă scutirile de uz terapeutic pentru sportivii
de nivel naţional, la solicitarea scrisă a acestora, în conformitate cu
procedura descrisă în Standardul internaţional pentru scutiri de uz terapeutic
(SUT) al Agenţiei Mondiale Anti-Doping, şi ţine evidenţa scutirilor pentru uz
terapeutic (SUT) pentru sportivii de nivel internaţional;
q) comunică Agenţiei Mondiale Anti-Doping cazurile de
încălcări ale reglementărilor anti-doping gestionate, precum şi solicitările de
scutiri pentru uz terapeutic (SUT) pentru sportivii de nivel naţional;
r) elaborează normele metodologice privind organizarea
şi desfăşurarea controlului doping;
s) organizează cursuri pentru formarea profesională şi
perfecţionarea ofiţerilor de control doping;
t) prezintă anual un raport de activitate Guvernului şi
Parlamentului;
u) organizează periodic cu structurile sportive acţiuni
privind informarea, prevenirea şi combaterea fenomenului de dopaj în sport;
v) iniţiază, promovează şi
desfăşoară activităţi de cercetare ştiinţifică;
w) elaborează normele de utilizare a veniturilor
Agenţiei pentru categoriile de cheltuieli ce se efectuează pentru realizarea
acţiunilor de prevenire şi combatere a dopajului în
sport, precum şi a celor de prevenire şi combatere a
traficului ilicit de substanţe cuprinse în Lista interzisă şi le supune
Guvernului spre aprobare, prin hotărâre.
(2) In vederea exercitării atribuţiei prevăzute la
alin. (1) lit. g), Agenţia achită cotizaţiile stabilite de către organizaţiile
guvernamentale şi neguvernamentale internaţionale, conform baremelor acestora.
Art. 7. - Posturile publice de radio şi de televiziune
pun la dispoziţie, gratuit, Agenţiei un spaţiu de emisie de minimum 30 de
minute lunar, din care 50% la ore de maximă audienţă, pentru difuzarea de
emisiuni cu caracter educativ şi materiale promoţionale, în scopul prevenirii
şi combaterii dopajului în sport.
Art. 8. - (1) Pe lângă Agenţie funcţionează Consiliul
director, ca organ consultativ.
(2) Conducerea Agenţiei este
asigurată de un preşedinte, numit pe o perioadă de 5 ani, prin decizie a
primului-ministru, din rândul specialiştilor în domeniu, pe baza îndeplinirii
cerinţelor de competenţe profesionale şi manageriale, precum şi a criteriului
de independenţă politică şi de independenţă faţă de structurile sportive.
Art. 9. - (1) Consiliul director al Agenţiei are în
componenţă 9 membri, după cum urmează:
a) preşedinte;
b) 3 reprezentanţi ai aparatului de lucru al
Guvernului;
c) un reprezentant al
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, desemnat de
ministru din rândul angajaţilor săi;
d) un reprezentant al Comitetului Olimpic şi Sportiv
Român;
e) un reprezentant din domeniul farmacologiei sau
toxicologiei ori medicinei, desemnat de Ministerul
Sănătăţii;
f) un reprezentant al sportivilor de performanţă,
desemnat de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român;
g) un reprezentant al
federaţiilor sportive naţionale, desemnat de Comitetul Olimpic şi Sportiv
Român.
(2) Competenţele Consiliului
director se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(3) Activitatea Consiliului
director este condusă de un preşedinte care este şi preşedintele Agenţiei.
(4) Mandatul membrilor Consiliului director este de 5
ani.
(5) Membrii Consiliului director sunt obligaţi să respecte secretul profesional şi vor semna declaraţii de
confidenţialitate şi conflict de interese.
(6) Consiliul director se întruneşte în şedinţe
ordinare lunare şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, la
solicitarea preşedintelui sau a cel puţin două treimi din numărul membrilor
săi.
(7) Convocarea Consiliului director se face cu cel
puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei şi va cuprinde în mod
obligatoriu ordinea de zi şi documentaţia necesară.
(8) Deciziile Consiliului
director sunt adoptate cu votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor
săi.
(9) Membrii Consiliului director, care participă la
şedinţe, cu excepţia preşedintelui, beneficiază de indemnizaţie de şedinţă de
20% din indemnizaţia lunară a preşedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui
membru al Consiliului director, ca urmare a participării la şedinţe, nu poate
depăşi într-o lună 20% din indemnizaţia lunară a preşedintelui.
Art. 10. - (1) Mandatul membrilor Consiliului director
încetează înainte de termen în următoarele situaţii:
a) renunţarea la calitatea de membru;
b) transferarea în cadrul altei autorităţi sau
instituţii publice;
c) aplicarea unei sancţiuni disciplinare;
d) neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin;
e) pierderea calităţii pentru care au fost numiţi;
f) deces.
*) A se vedea Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale
Anti-Doping nr. 168/2010 privind aprobarea Listei interzise pentru anul 2011,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 859 din 21 decembrie 2010.
(2) In cazurile prevăzute la
alin. (1) se desemnează un nou reprezentant, al cărui mandat durează până la
expirarea mandatului celui în locul căruia a fost numit.
Art. 11. - (1) Preşedintele Agenţiei are rang de
secretar de stat şi este ajutat în activitatea sa de un vicepreşedinte, cu rang
de subsecretar de stat, numit pe o perioadă de 5 ani, în condiţiile legii, prin
decizie a primului-ministru, pe baza îndeplinirii cerinţelor de competenţe
profesionale şi manageriale, precum şi a criteriului de independenţă politică
şi de independenţă faţă de structurile sportive.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale preşedintele
Agenţiei emite ordine şi instrucţiuni.
(3) Ordinele şi instrucţiunile
cu caracter normativ emise de preşedintele Agenţiei se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 12. - (1) Pe lângă Agenţie se constituie Comisia
de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic, Comisia de audiere a sportivilor
şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping şi Comisia de apel.
(2) Componenţa şi competenţele
comisiilor prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al preşedintelui
Agenţiei*).
(3) Membrii comisiilor prevăzute la alin. (1), care
participă la şedinţe, beneficiază de indemnizaţie de şedinţă de 20% din
indemnizaţia lunară a preşedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui membru al
comisiilor, ca urmare a participării la şedinţe, nu poate depăşi într-o lună
20% din indemnizaţia lunară a preşedintelui.
(4) Pentru activitatea prestată
de comisiile prevăzute la alin. (1)se percep taxe al căror cuantum se
stabileşte anual prin decizie a Consiliului director, aprobată prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 13. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Agenţiei se asigură din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului.
(2) Tarifele pentru formarea şi perfecţionarea
ofiţerilor de control doping, precum şi tarifele pentru testarea suplimentelor
nutritive se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Art. 14. - (1) Salariaţii care au o vechime în muncă în
cadrul Agenţiei de cel puţin 2 ani primesc lunar un spor de stabilitate de 5%,
calculat la salariul de bază.
(2) Pentru fiecare an de vechime în muncă, care
depăşeşte pragul de 2 ani, la procentul prevăzut la alin. (1) se adaugă câte 3
procente.
(3) Sporul de stabilitate, acordat în condiţiile alin.
(1) şi (2), nu poate depăşi 20% din salariul de bază.
(4) Sporul de stabilitate se
acordă cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a împlinit vechimea
prevăzută la alin. (1)şi(2).
(5) Sporul de stabilitate nu se acordă persoanelor
încadrate în muncă după pensionare.
Art. 15. - (1) Personalul Agenţiei, datorită faptului
că este supus prin profilul activităţii desfăşurate la o solicitare psihică
foarte ridicată şi la riscul de îmbolnăvire ca urmare a manevrării de probe biologice
de urină şi sânge, beneficiază de un spor în cuantum de până la 25%, calculat
la salariul de bază, în condiţiile legii.
(2) Categoriile de personal contractual, cuantumurile sporului prevăzut la alin. (1) şi condiţiile de acordare se
stabilesc, în limitele
prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de
credite, cu încadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul
aprobat.
Art. 16. - Finanţarea sporurilor prevăzute la art. 14
şi 15 se efectuează din venituri proprii, cu încadrarea în cheltuielile de
personal prevăzute în bugetul aprobat.
Art. 17. - (1) Personalul Agenţiei beneficiază de spor
de confidenţialitate în cuantum de 15%, aplicat la salariul de bază brut lunar.
(2) Categoriile de personal şi condiţiile de acordare a
sporului prevăzut la alin. (1) se stabilesc, în limitele prevăzute de lege,
prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu avizul
Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale.
(3) Agenţia constituie un fond de stimulente prin
aplicarea unui coeficient de 35% la sumele încasate pentru bugetul de stat,
reprezentând amenzi, ca urmare a controlului.
(4) Modul de constituire şi de
utilizare a fondului de stimulente, precum şi categoriile de personal care
beneficiază de fondurile prevăzute la alin. (3) se stabilesc prin norme
metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului**).
CAPITOLUL II
Publicarea şi revizuirea listei interzise
Art. 18. - (1) Lista interzisă, în conformitate cu cea
a Agenţiei Mondiale Anti-Doping, se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei
şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Agenţia va revizui Lista interzisă ori de câte ori
vor apărea modificări în lista publicată de Agenţia Mondială Anti-Doping.
CAPITOLUL III
Scutiri pentru uz terapeutic
Art. 19. - (1) Agenţia asigură aplicarea procedurii de
acordare a scutirilor pentru uz terapeutic pentru sportivii de nivel naţional,
la solicitarea scrisă a acestora, în conformitate cu procedura descrisă în
Standardul internaţional de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic (SUT) al
Agenţiei Mondiale Anti-Doping.
(2) Agenţia va raporta Agenţiei Mondiale Anti-Doping,
prin Sistemul de management şi administrare anti-doping (ADAMS), scutirile
pentru uz terapeutic acordate sportivilor de nivel naţional care sunt înscrişi
în lotul său de testare înregistrat.
(3) Sportivii de nivel internaţional au obligaţia de a
comunica Agenţiei solicitările de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic,
depuse potrivit prevederilor Standardului internaţional de acordare a
scutirilor pentru uz terapeutic (SUT) al Agenţiei Mondiale Anti-Doping.
CAPITOLUL IV
Asistenţa medicală a sportivilor
Art. 20. - Medicii şi
asistenţii medicali trebuie să acorde o atenţie deosebită tratamentului medical
aplicat sportivilor şi să respecte următoarele reguli:
a) să nu recomande, să nu prescrie şi să nu
administreze medicamente ce au în compoziţie substanţe interzise, atunci când
acestea pot fi înlocuite cu altele care nu conţin astfel de substanţe;
b) să nu recomande, să nu prescrie sau să nu colaboreze
la utilizarea unor metode interzise care sunt incluse pe lista interzisă;
c) să prevină folosirea de către sportivi a
substanţelor şi/sau a metodelor interzise;
d) să informeze sportivii şi
federaţiile sportive naţionale responsabile asupra medicaţiei administrate, a
compoziţiei şi efectelor asupra organismului;
e) să informeze federaţia
sportivă naţională responsabilă, precum şi Agenţia în cazul în care suspectează
un sportiv că ar folosi substanţe şi/sau metode interzise, pentru ca acesta să
fie supus unor testări-ţintă.
Art. 21. - Sportivul de nivel naţional sau
internaţional are obligaţia să îşi precizeze calitatea la orice consultaţie
medicală, de orice natură.
*) A se vedea Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale
Anti-Doping nr. 73/2010 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare a Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al
sportivilor care au încălcat reglementările antidoping, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 117 din 22 februarie 2010, şi Ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale Anti-Doping nr. 47/2009 pentru aprobarea Regulamentului de organizare
şi funcţionare a Comisiei de apel, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 339 din 21 mai
2009, cu modificările ulterioare.
**) Ase vedea Hotărârea Guvernului nr. 1.578/2007
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea şi utilizarea
fondului de stimulente de către Agenţia Naţională Anti-Doping, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 891 din 27
decembrie 2007.
CAPITOLUL V
Controlul doping
Art. 22. - Controlul doping, în competiţie şi în afara
competiţiei, se efectuează conform Planului naţional anual de testare, cu
respectarea prevederilor Standardului internaţional pentru testare.
Art. 23. - (1) Controlul doping se efectuează de către
Agenţie, din proprie iniţiativă, sau poate fi solicitat acesteia de către:
a) Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului;
b) Comitetul Olimpic şi Sportiv Român;
c) federaţiile sportive naţionale, cluburi sau ligi
profesioniste;
d) alţi organizatori de
manifestări sportive, care nu sunt cuprinşi într-un cadru federal.
(2) Procedura de desfăşurare a
controlului doping este reglementată în normele metodologice privind
organizarea şi desfăşurarea controlului doping, care se elaborează de Agenţie,
în conformitate cu prevederile Codului şi Standardului internaţional pentru
testare, emise de Agenţia Mondială Anti-Doping.
(3) In cazul sesizărilor de
urgenţă, preşedintele Agenţiei poate să dispună efectuarea unui control doping.
(4) Agenţia poate efectua
testări doping la solicitarea organizaţiilor anti-doping ale altor state,
organizaţiilor internaţionale anti-doping, precum şi la solicitarea
structurilor sportive internaţionale.
(5) Agenţia recunoaşte, în condiţii de reciprocitate,
testările doping efectuate, scutirile pentru uz terapeutic acordate, precum şi
deciziile finale emise de către orice semnatar al Codului, supuse dreptului la
apel, care sunt în concordanţă cu prevederile Codului, în condiţiile legii.
Art. 24. - (1) Sportivul participant la o competiţie
sportivă este obligat să se supună controlului doping, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Recordul naţional se poate
omologa numai în urma testării doping a sportivului în cauză, imediat după
înregistrarea acestuia.
(3) Testările-ţintă şi cele în afara competiţiei pot fi
efectuate oricând, fără aviz prealabil, la cea mai apropiată staţie de control
doping, la locurile de cazare a sportivului în perioada de pregătire, în toate
locurile şi incintele în care se desfăşoară activităţi fizice şi sportive sau
la domiciliul sportivului, iar acesta are obligaţia să se supună acestor testări.
Art. 25. - (1) Testarea doping în competiţie se
efectuează în spaţii adecvate numite staţie de control doping, organizate
conform normelor metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului
doping.
(2) In termen de 6 luni de la
data intrării în vigoare a prezentei legi, administratorii de baze sportive au
obligaţia să amenajeze staţii de control doping în conformitate cu prevederile
alin. (1).
Art. 26. - Testările doping pot fi efectuate de către
ofiţerii de control doping care au absolvit cursurile de formare profesională
şi perfecţionare organizate de Agenţie şi au obţinut în acest sens un
certificat, precum şi de către personalul din cadrul Agenţiei împuternicit în
acest sens de către preşedintele acesteia.
Art. 27. - Răspunderea privind recoltarea şi
transportarea probelor la laborator aparţine Agenţiei.
CAPITOLUL VI
Gestionarea rezultatelor
Art. 28. - (1) Analiza probelor biologice se efectuează
de către Direcţia cercetare şi laborator control doping, potrivit prevederilor
Standardului internaţional pentru laboratoare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping,
sau de un alt laborator acreditat de Agenţia Mondială Anti-Doping.
(2) Rezultatul analizei de laborator este emis sub
forma unui buletin de analiză ce se comunică preşedintelui Agenţiei.
(3) In cazul unui rezultat
pozitiv, Agenţia verifică dacă a survenit una dintre următoarele situaţii:
a) a fost acordată sau urmează
să fie acordată o scutire pentru uz terapeutic;
b) există o suspiciune cu
privire la încălcarea prevederilor Standardului internaţional pentru testare
sau a Standardului internaţional pentru laboratoare, care să infirme
validitatea rezultatului pozitiv constatat.
(4) Dacă verificarea nu
evidenţiază una dintre situaţiile prevăzute la alin. (3), Agenţia informează
sportivul în cauză şi federaţia sportivă naţională responsabilă, Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Comitetul Olimpic şi Sportiv
Român, federaţia internaţională responsabilă şi Agenţia Mondială Anti-Doping
asupra:
a) rezultatului constatat;
b) reglementării anti-doping încălcate;
c) termenului în care trebuie să depună o declaraţie cu
privire la rezultatul constatat;
d) dreptului sportivului de a
cere contraexpertiza, datei şi locului efectuării acesteia;
e) drepturilor sportivului.
(5) In cazul unui rezultat
atipic, Agenţia verifică dacă a survenit una dintre următoarele situaţii:
a) a fost acordată o scutire pentru uz terapeutic;
b) există o suspiciune cu
privire la încălcarea prevederilor Standardului internaţional pentru testare
sau a Standardului internaţional pentru laboratoare, care să infirme
validitatea rezultatului atipic constatat.
(6) Dacă verificarea nu
evidenţiază una dintre situaţiile prevăzute la alin. (5), Agenţia efectuează
investigaţiile ulterioare necesare, potrivit prevederilor Standardului
internaţional pentru laboratoare, pentru a stabili dacă rezultatul atipic va fi
înaintat sau nu drept un rezultat pozitiv.
(7) După încheierea
investigaţiilor prevăzute la alin. (6), Agenţia informează sportivul în cauză
şi federaţia sportivă naţională responsabilă, Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, federaţia
internaţională responsabilă şi Agenţia Mondială Anti-Doping dacă rezultatul
atipic va fi înaintat drept un rezultat pozitiv, cu respectarea
alin. (4).
(8) Agenţia nu are obligaţia de a informa despre un
rezultat atipic până la încheierea investigaţiilor prevăzute la alin. (6) şi
luarea deciziei de a înainta rezultatul atipic drept un rezultat pozitiv, cu
excepţia următoarelor situaţii:
a) dacă Agenţia stabileşte că efectuarea
contraexpertizei este necesară înainte de încheierea investigaţiilor prevăzute
la alin. (6), situaţie în care decide efectuarea acesteia după informarea
sportivului cu privire la rezultatul atipic constatat, cu respectarea
prevederilor art. 30 lit. b) şi c);
b) dacă Agenţia primeşte o solicitare în acest sens fie
din partea unui organizator al unui eveniment sportiv major, cu puţin timp
înaintea unei manifestări sportive internaţionale, fie din partea unei organizaţii
sportive care are responsabilitatea de a respecta un termen-limită pentru
selecţionarea membrilor unei echipe pentru o manifestare sportivă
internaţională, numai după informarea sportivului cu privire la rezultatul atipic constatat.
Art. 29. - In cazul încălcărilor reglementărilor
anti-doping prevăzute la art. 2 alin. (2), care nu presupun analiza de probe
biologice, Agenţia verifică circumstanţele în care a fost săvârşită posibila
încălcare a reglementărilor anti-doping şi informează sportivul sau persoana în
cauză, federaţia sportivă naţională responsabilă, Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român,
federaţia internaţională responsabilă şi Agenţia Mondială Anti-Doping asupra:
a) reglementării anti-doping posibil încălcate;
b) termenului în care trebuie să depună o declaraţie cu
privire la posibila încălcare a reglementărilor anti-doping;
c) drepturilor sportivului sau persoanei învinuite pe
parcursul desfăşurării procedurii de audiere.
Art. 30. - Sportivul are următoarele drepturi:
a) de a cere contraexpertiză sau, în cazul în care
renunţă, să dea o declaraţie scrisă în acest sens;
b) de a fi prezent personal sau
prin reprezentant la contraexpertiză, dacă aceasta este solicitată;
c) de a solicita copii ale
documentaţiei de laborator pentru proba sa, care include informaţiile prevăzute
de Standardul internaţional pentru laboratoare al Agenţiei Mondiale
Anti-Doping.
Art. 31. - (1) Agenţia poate dispune suspendarea
provizorie a unui sportiv pe baza unui rezultat pozitiv pentru o substanţă
specifică sau pe baza unei alte posibile încălcări a reglementărilor
anti-doping, după verificarea şi informarea prevăzute la art. 28 alin. (3) şi
(4), respectiv la art. 29.
(2) Suspendarea provizorie a
unui sportiv pe baza unui rezultat pozitiv pentru o substanţă interzisă, cu
excepţia substanţelor specifice, este obligatorie, după verificarea şi
informarea prevăzute la art. 28 alin. (3) şi (4).
(3) Suspendarea provizorie, conform alin. (1) şi (2), nu poate fi dispusă fără a i se acorda sportivului în
cauză dreptul la o audiere provizorie înainte de impunerea suspendării
provizorii sau imediat după impunerea acesteia ori dreptul la o audiere în
regim de urgenţă, potrivit art. 33 alin. (4), imediat după impunerea suspendării
provizorii.
Art. 32. - Dacă sportivul sau persoana din cadrul
personalului asistent, care este suspectat/suspectată de una dintre încălcările
prevăzute la art. 2 alin. (2), se retrage din activitatea sportivă înainte de
începerea sau în timpul procedurilor prevăzute în prezentul capitol, Agenţia
poate decide continuarea acestora.
CAPITOLUL VII
Dreptul la o audiere echitabilă
Art. 33. - (1) Comisia de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping organizează o procedură de audiere pentru sportivul sau personalul
asistent al acestuia, învinuit de una dintre încălcările prevăzute la art. 2
alin. (2).
(2) Procedura de audiere se desfăşoară cu respectarea
următoarelor principii:
a) organizarea audierii într-un interval de timp
rezonabil, cu respectarea alin. (3);
b) o comisie de audiere echitabilă şi imparţială;
c) dreptul de a fi reprezentat pe cheltuiala persoanei;
d) dreptul de a fi informat corect şi la timp despre
învinuirea adusă de încălcare a reglementărilor anti-doping;
e) dreptul de a se apăra în faţa învinuirii aduse de
încălcare a reglementărilor anti-doping şi faţă de consecinţele decurgând din
aceasta;
f) dreptul fiecărei părţi de a
prezenta probe, de a chema şi interoga martori, acceptarea mărturiei sub forma
declaraţiei scrise fiind la latitudinea Comisiei de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping;
g) dreptul persoanei la un
interpret pe durata audierii, desemnat de Comisia de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping, care dispune şi asupra responsabilităţii costurilor acestuia;
h) dreptul la o decizie în formă scrisă, motivată,
datată şi comunicată într-un timp rezonabil.
(3) Audierea se va desfăşura cu celeritate, fără a
depăşi 3 luni de la încheierea procesului de gestionare a rezultatelor prevăzut
la cap. VI, cu excepţia
cazurilor în care sunt aplicabile dispoziţiile art. 48.
(4) Preşedintele Agenţiei poate
decide organizarea unei proceduri de audiere în regim de urgenţă, atunci când
împrejurările o cer.
Art. 34. -In situaţia în care Comisia de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările anti-doping consideră necesară prezenţa la audieri a unor
persoane, altele decât sportivul sau persoana din cadrul personalului asistent
al sportivului în cauză, acestea sunt obligate să se prezinte în locul, ziua şi
ora comunicate, având obligaţia să declare tot ceea ce ştiu cu privire la
posibila încălcare a reglementărilor anti-doping.
Art. 35. - Faptele stabilite printr-o hotărâre
definitivă şi irevocabilă sau printr-o decizie a unei comisii disciplinare
profesionale în domeniul care nu face obiectul unei căi de atac reprezintă
dovezi împotriva sportivului sau a altei persoane din cadrul personalului
asistent care a săvârşit acele fapte, în măsura în care persoanele implicate nu
dovedesc că respectivele acte juridice încalcă principiile dreptăţii.
CAPITOLUL VIII
Confidenţialitate
Art. 36. - (1) Identitatea sportivilor sau a
personalului asistent al acestora, care sunt suspectaţi de una dintre
încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2), va fi făcută publică de către
preşedintele Agenţiei sau, în lipsa acestuia, de către înlocuitorul său, în
termen de cel mult 20 de zile de la soluţionarea definitivă a cazului.
(2) Identitatea sportivilor sau a personalului asistent
al acestora, care după soluţionarea definitivă a
cazului nu au fost găsiţi vinovaţi de una sau mai multe încălcări ale
reglementărilor anti-doping prevăzute la art. 2 alin. (2), va putea fi făcută
publică numai cu acordul scris al acestora.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2),
preşedintele Agenţiei sau, în lipsa acestuia, înlocuitorul său poate face
comentarii publice despre un caz aflat în curs de soluţionare, dacă acestea
sunt necesare ca răspuns la comentarii publice ale sportivilor sau personalului
asistent în cauză.
(4) Până la informarea publică
prevăzută la alin. (1)-(3), instituţiile prevăzute la art. 28 alin. (4) şi la
art. 29, precum şi cluburile şi ligile profesioniste au obligaţia de a păstra
confidenţialitatea informaţiilor ce le sunt comunicate.
(5) Informaţiile făcute publice
potrivit alin. (1)-(3) sunt prezentate şi păstrate cel puţin un an şi pe
paginile de internet proprii ale Agenţiei şi federaţiilor sportive naţionale
responsabile, acolo unde acestea există.
CAPITOLUL IX
Sancţiuni
Art. 37. - (1) Orice încălcare
prevăzută la art. 2 alin. (2) săvârşită de către sportiv în timpul sau în
legătură cu o manifestare sportivă şi/sau unei competiţii sportive, dovedită
conform procedurii prevăzute de prezenta lege, atrage de drept descalificarea,
invalidarea rezultatelor individuale obţinute în acea competiţie şi retragerea
medaliei, a punctelor sau a premiilor.
(2) Sportivii străini sunt sancţionaţi conform
prezentei legi numai în cazul în care participă la o competiţie sportivă şi/sau
manifestare sportivă organizată pe teritoriul României.
Art. 38. - Faptele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit.
a), b) şi f) se sancţionează cu suspendarea din activitatea sportivă pe o
perioadă de 2 ani la prima încălcare, cu excepţia cazurilor în care sunt
aplicabile prevederile art. 39, ale art. 48 şi ale art. 49.
Art. 39. - Dacă faptele prevăzute la art. 2 alin. (2)
lit. a), b) şi f) implică o substanţă specifică, iar sportivul sau persoana din
cadrul personalului asistent demonstrează cum a pătruns în organismul său ori
modul în care a intrat în posesia sa acea substanţă specifică, precum şi că
utilizarea substanţei specifice nu a avut drept scop mărirea performanţei
sportive sau mascarea utilizării unei alte substanţe interzise, perioada de
suspendare prevăzută la art. 38 va fi înlocuită, la prima încălcare, cel puţin
cu o mustrare, fără acordarea unei perioade de suspendare sau cu acordarea a
cel mult 2 ani de suspendare.
Art. 40. - (1) Faptele prevăzute la art. 2 alin. (2)
lit. c) şi e) se sancţionează conform art. 38, la prima încălcare, cu excepţia
cazurilor în care sunt aplicabile prevederile art. 48 şi ale art. 49.
(2) Pentru încălcarea
dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. g) şi h), perioada de suspendare va fi de
minimum 4 ani, mergând până la suspendarea pe viaţă, la prima încălcare, cu
excepţia cazurilor în care sunt aplicabile prevederile art. 48.
(3) Pentru încălcarea
dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. d), perioada de suspendare va fi de minimum
un an şi maximum 2 ani la prima încălcare, în funcţie de gradul de vinovăţie a
sportivului, conform normelor metodologice de organizare şi desfăşurare a
controlului doping.
Art. 41. - Pentru a doua încălcare a dispoziţiilor art.
2 alin. (2), perioadele de suspendare se vor încadra în limitele prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta lege.
Art. 42. -A treia încălcare a reglementărilor
anti-doping se sancţionează întotdeauna cu suspendarea pe viaţă, cu excepţia
faptei prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. d) şi a cazurilor în care sunt
aplicabile prevederile art. 39, situaţii în care perioada de suspendare va fi
de minimum 8 ani, mergând până la suspendarea pe viaţă.
Art. 43. - Orice faptă prevăzută la art. 2 alin. (2),
săvârşită de către o persoană din cadrul personalului asistent al sportivului
cu implicarea unui sportiv minor, atunci când aceasta nu implică o substanţă
specifică, se sancţionează direct cu suspendarea pe viaţă din activitatea
sportivă.
Art. 44. - (1) Perioada de suspendare începe de la data
emiterii deciziei de suspendare.
(2) Perioadele de suspendare
provizorie se deduc din perioada totală de suspendare.
(3) In cazul întârzierii pronunţării deciziei de
suspendare din motive neimputabile sportivului, perioada de suspendare poate
începe de la data prelevării probelor biologice.
(4) Pe perioada suspendării,
sportivii sau membrii personalului asistent suspendaţi nu pot participa în
nicio calitate în cadrul unei competiţii ori manifestări sportive.
(5) Dacă sportivul sau persoana
din cadrul personalului asistent care a fost suspendat/suspendată încalcă
dispoziţiile alin. (4), atunci perioada de suspendare care a fost impusă
iniţial va începe să curgă
din nou de la data participării în cadrul competiţiei sau manifestării
sportive.
(6) Perioada de suspendare reînnoită conform alin. (5)
poate fi redusă, însă aceasta nu va fi mai mică decât jumătate din perioada de
suspendare impusă iniţial, dacă sportivul sau persoana în cauză demonstrează
lipsa neglijenţei semnificative.
(7) Pe perioada suspendării
sportivii respectivi nu mai beneficiază, pentru activitatea sportivă, de sume
de la bugetul de stat sau de la bugetele locale.
Art. 45. - (1) Pe perioada suspendării, sportivii au
obligaţia de a comunica Agenţiei informaţii privind localizarea.
(2) In vederea reintegrării în activitatea sportivă, pe
perioada suspendării, sportivii trebuie să se supună la 4 testări doping fără
aviz prealabil, din care o testare în momentul reînceperii activităţii
sportive.
(3) In situaţia în care, pe perioada suspendării,
sportivul se retrage din activitatea sportivă, iar ulterior solicită
reintegrarea în activitatea sportivă, acesta nu va putea fi reintegrat decât
după informarea Agenţiei şi efectuarea de testări doping fără aviz prealabil,
pe o perioadă de timp egală cu perioada de suspendare rămasă de efectuat la
data retragerii.
Art. 46. - (1) Prescripţia aplicării sancţiunii în
cazul săvârşirii uneia dintre încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) este de
8 ani de la data la care a avut loc încălcarea reglementărilor antidoping.
(2) Niciun demers nu va putea fi început împotriva vreunui sportiv sau a altei persoane din cadrul personalului
asistent pentru o încălcare a unei reglementări anti-doping, după expirarea
perioadei prevăzute la alin. (1).
CAPITOLUL X
Consecinţe pentru echipe
Art. 47. - (1) Atunci când mai mult de un membru al unei echipe sportive a încălcat sau este susceptibil
de săvârşirea uneia dintre încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) în
legătură cu o manifestare sportivă, echipa va fi supusă testelor-ţintă
stabilite pentru acea manifestare sportivă.
(2) In situaţia în care mai
mult de 2 membri ai unei echipe sportive sunt găsiţi vinovaţi de una dintre
încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) în perioada unei manifestări
sportive, echipa va fi supusă sancţiunii de descalificare sau unei alte
sancţiuni disciplinare stabilite de organizaţia care guvernează manifestarea
respectivă.
(3) In privinţa acelor
discipline sportive care nu prevăd existenţa unor echipe, dar premierea se
acordă acestora, descalificarea sau orice altă măsură disciplinară luată
împotriva echipei, când unul sau mai mulţi membri ai acesteia au comis o
încălcare prevăzută la art. 2 alin. (2), se vor aplica reglementările
federaţiei internaţionale respective.
CAPITOLUL XI
Incetarea sau reducerea perioadei de suspendare pe
baza unor circumstanţe excepţionale
Art. 48. - (1) Sportivul este responsabil de prezenţa
în proba biologică a oricărei substanţe interzise sau a metaboliţilor ori a
markerilor ei, nefiind necesar să se demonstreze intenţia sau culpa pentru a se
stabili o încălcare a reglementărilor antidoping.
(2) In cazul în care sportivul dovedeşte lipsa
vinovăţiei cu privire la fapta prevăzută la art. 2 alin. (2) lit. a),
sancţiunea cu suspendarea nu se aplică, iar fapta nu va fi considerată
încălcare a reglementărilor anti-doping.
(3) In cazul încălcărilor
prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a)-c) şi e)-h), perioada de suspendare poate
fi redusă, însă aceasta nu va fi mai mică decât jumătate din perioada de
suspendare care s-ar fi cuvenit pentru respectiva faptă, dacă sportivul sau
persoana în cauză demonstrează lipsa neglijenţei semnificative.
(4) Pentru aplicarea măsurilor
prevăzute la alin. (2) şi (3), sportivul trebuie să demonstreze modalitatea în
care substanţa interzisă a pătruns în corpul său.
(5) Aplicarea măsurii prevăzute la alin. (3) nu poate
fi dispusă în situaţiile în care sunt aplicabile prevederile art. 39.
(6) Dacă sancţiunea aplicabilă
este suspendarea pe viaţă, atunci perioada de suspendare redusă aplicată
potrivit alin. (3) nu va fi mai mică de 8 ani.
(7) In cazul în care sportivul
sau persoana în cauză acordă Comisiei de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping şi Comisiei de apel un ajutor substanţial în vederea descoperirii
sau stabilirii de încălcări ale reglementărilor anti-doping săvârşite de către
alţi sportivi sau personalul asistent, perioada de suspendare poate fi redusă,
iar aceasta nu va fi mai mare de trei pătrimi din perioada de suspendare care
s-ar fi cuvenit în mod normal pentru fapta săvârşită. După expirarea termenului
de contestaţie sau luarea unei decizii potrivit art. 60, Agenţia poate reduce
perioada de suspendare aplicată cu aprobarea Agenţiei Mondiale Anti-Doping şi a
federaţiei internaţionale de specialitate.
(8) Dacă sancţiunea aplicabilă
este suspendarea pe viaţă, atunci perioada de suspendare redusă aplicată
potrivit alin. (7) nu va fi mai mică de 8 ani.
(9) In cazul în care un sportiv sau o altă persoană
recunoaşte din proprie iniţiativă că a săvârşit o încălcare a reglementărilor
anti-doping înainte de a primi invitaţia pentru recoltarea de probe care ar
putea stabili încălcarea sau mai înainte de constatarea uneia dintre
încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b)-h) şi primirea, potrivit art.
29, a informării despre încălcarea recunoscută, această recunoaştere fiind
singura dovadă a încălcării la momentul recunoaşterii, perioada de suspendare
poate fi redusă, însă aceasta nu va fi mai mică decât jumătate din perioada de
suspendare care s-ar fi cuvenit pentru respectiva faptă recunoscută.
(10) In cazul în care pentru un sportiv sau o persoană
din personalul asistent al sportivilor sunt întrunite condiţiile pentru
aplicarea a cel puţin două dintre prevederile alin. (3), (7) sau (9), perioada
de suspendare poate fi redusă, însă aceasta nu va fi mai mică decât o pătrime
din perioada de suspendare care s-ar fi cuvenit în mod normal.
CAPITOLUL XII
Circumstanţe care pot conduce la majorarea perioadei de suspendare
Art. 49. - (1) Perioadele de suspendare prevăzute la
art. 38 şi 40 pentru încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. a)-f) se
majorează până la maximum 4 ani, dacă fapta este săvârşită în una dintre
următoarele situaţii:
a) sportivul sau o altă
persoană a săvârşit încălcarea reglementărilor anti-doping într-o acţiune de
dopaj dirijat, fie individual, fie împreună cu mai multe persoane;
b) sportivul sau o altă
persoană a deţinut ori a folosit mai multe substanţe sau metode interzise ori a
deţinut sau a folosit o substanţă ori o metodă interzisă de mai multe ori;
c) sportivul sau o altă
persoană obstrucţionează detectarea ori stabilirea unei încălcări a
reglementărilor anti-doping.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în situaţia în
care sportivul sau o altă persoană poate demonstra Comisiei de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările anti-doping faptul că nu a încălcat cu intenţie reglementările
anti-doping ori sportivul sau persoana în cauză recunoaşte încălcarea
reglementărilor anti-doping imediat după ce i-a fost adusă la cunoştinţă de
către Agenţie conform art. 28 alin. (4) şi art. 29.
CAPITOLUL XIII
Reglementări pentru cazurile de încălcări repetate
Art. 50. - (1) In cazul aplicării sancţiunilor
prevăzute la art. 38-40, o nouă încălcare prevăzută la art. 2 alin. (2) va fi
luată în considerare de Agenţie în vederea aplicării de sancţiuni, numai dacă
sportivul sau o altă persoană din rândul personalului asistent al acestuia a
săvârşit această nouă încălcare după ce a fost înştiinţat de prima.
(2) Dacă Agenţia nu poate stabili acest lucru, atât
prima, cât şi cea de-a doua încălcare vor fi considerate ca fiind una singură
şi se va aplica sancţiunea cea mai gravă.
Art. 51. - (1) In situaţia în care, după luarea unei
decizii în cazul unei prime încălcări a reglementărilor anti-doping, Agenţia
descoperă o nouă încălcare a reglementărilor anti-doping de către sportiv sau
altă persoană din cadrul personalului asistent al acestuia, care a avut loc
înainte de înştiinţarea despre prima încălcare, Comisia de audiere a sportivilor
şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping va aplica o sancţiune suplimentară, pe baza sancţiunii care ar fi
putut fi aplicată dacă cele două încălcări ar fi fost judecate în acelaşi timp.
(2) Sportivul va fi
descalificat la toate competiţiile desfăşurate începând cu data primei
încălcări, rezultatele obţinute de către sportiv în competiţii fiind
invalidate.
Art. 52. - (1) Dacă la acelaşi control doping un
sportiv este găsit vinovat de utilizarea sau prezenţa unei substanţe specifice
şi a altor substanţe ori metode interzise, sportivul va fi considerat vinovat
de o singură încălcare a dispoziţiilor art. 2 alin. (2), iar sancţiunea
aplicată este cea mai gravă.
(2) In situaţia în care un
sportiv este găsit vinovat de săvârşirea a două încălcări diferite prevăzute la
art. 2 alin. (2), una implicând o substanţă specifică, iar alta implicând o
substanţă sau metodă interzisă ori o altă încălcare, perioada de suspendare
impusă pentru cea de-a doua abatere va fi de minimum 2 ani şi de maximum 3 ani.
(3) In cazul în care un sportiv este găsit vinovat de
săvârşirea celei de-a treia încălcări, determinată de orice combinare între
abaterea folosirii de substanţe specifice şi orice altă încălcare sancţionată
conform art. 38 sau 40, se va aplica sancţiunea suspendării pe viaţă.
CAPITOLUL XIV
Infracţiuni
Art. 53. - (1) Prescrierea sau administrarea de
substanţe interzise sportivilor de către medici constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la un an la 4 ani sau cu amendă de la 7.500 lei la
15.000 lei.
(2) In cazul săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1)
se sesizează şi Colegiul Medicilor din România.
Art. 54. - (1) Indemnul prin orice mijloace la consumul
de substanţe interzise în vederea sporirii capacităţii de performanţă, dacă
este urmat de executare, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare
de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei.
(2) Dacă îndemnul nu este urmat de executare, pedeapsa
este închisoarea de la două luni la 2 ani sau amendă de la 1.500 lei la 5.000
lei.
Art. 55. - (1) Constituie circumstanţe agravante
următoarele împrejurări şi situaţii:
a) săvârşirea faptei de către o
persoană care are, potrivit prezentei legi, atribuţii în prevenirea şi
combaterea dopajului;
b) oferirea, prescrierea,
administrarea de substanţe sau metode interzise unui sportiv minor;
c) săvârşirea faptei împreună cu un minor;
d) săvârşirea faptei de către o persoană care
îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice, iar fapta a
fost săvârşită în exercitarea acestei funcţii.
(2) Dacă infracţiunile prevăzute la art. 53 şi 54 sunt
săvârşite în condiţiile vreuneia dintre circumstanţele agravante prevăzute la
alin. (1), maximul special al pedepselor se majorează cu o treime.
Art. 56. - Persoanelor condamnate pentru infracţiuni
prevăzute în prezentul capitol li se pot aplica una sau mai multe pedepse
complementare.
Art. 57. - Bunurile destinate, folosite sau rezultate
din infracţiunile prevăzute în prezentul capitol se confiscă.
CAPITOLUL XV
Apeluri
Art. 58. - Pot fi contestate următoarele decizii:
a) deciziile Comisiei de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping, referitoare la încălcările dispoziţiilor
art. 2;
b) deciziile Comisiei de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping, luate în conformitate cu prevederile art. 44 alin. (5);
c) decizia conform căreia Comisia de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările anti-doping nu are competenţă pentru a judeca o posibilă
încălcare a reglementărilor anti-doping;
d) decizia Agenţiei de a nu prezenta un rezultat
pozitiv sau un rezultat atipic ca o încălcare a reglementărilor anti-doping
conform art. 28 alin. (4) şi (7);
e) decizia de a nu acţiona în
cazul unei încălcări a reglementărilor anti-doping după o investigaţie conform
art. 29;
f) decizia de suspendare provizorie dispusă conform
art. 31;
g) deciziile Agenţiei privind
acordarea sau neacordarea scutirilor pentru uz terapeutic.
Art. 59. - Procedura soluţionării contestaţiilor
prevăzute la art. 58 se desfăşoară cu respectarea următoarelor principii:
a) dreptul la o audiere echitabilă şi imparţială;
b) realizarea unei audieri corecte, imparţiale şi
independente;
c) dreptul persoanei de a fi reprezentată pe cheltuiala
sa;
d) dreptul la o decizie în
formă scrisă, motivată, datată, redactată şi comunicată în timp rezonabil.
Art. 60. - (1) Deciziile
prevăzute la art. 58 lit. a)-e) şi g), luate în legătură cu o competiţie din
cadrul unei manifestări sportive naţionale sau care implică sportivi de nivel
naţional, pot fi contestate la Comisia de apel, în termen de 21 de zile de la
data comunicării, de către următoarele persoane:
a) sportivii de nivel naţional
sau altă persoană care este subiect al deciziei contestate;
b) structura sportivă căreia îi aparţine sportivul sau
cealaltă parte în legătură cu care s-a luat decizia contestată;
c) federaţia internaţională responsabilă, Comitetul
Olimpic Internaţional, Comitetul Paralimpic Internaţional;
d) organizaţia anti-doping a
ţării de domiciliu a persoanei/sportivului;
e) Agenţie.
(2) Deciziile prevăzute la alin. (1) pot fi contestate
şi de Agenţia Mondială Anti-Doping în termen de 21 de zile de la ultima zi în
care orice parte ar fi putut face apel sau în termen de 21 de zile de la
primirea de către aceasta a dosarului complet referitor la cazul soluţionat.
Art. 61. - Deciziile Comisiei de apel pot fi contestate la Curtea de arbitraj sportiv de la Lausanne, în termen de 21
de zile de la data comunicării.
Art. 62. - Deciziile prevăzute la art. 58 lit. a)-e) şi
g), luate în legătură cu o competiţie din cadrul unei manifestări sportive
internaţionale sau care implică sportivi de nivel internaţional, pot fi
contestate la Curtea de arbitraj sportiv de la Lausanne, în termen de 21 de zile de la data comunicării, de către următoarele persoane:
a) sportivii de nivel internaţional sau altă persoană
care este subiect al deciziei contestate;
b) structura sportivă căreia îi aparţine sportivul sau
cealaltă parte în legătură cu care s-a luat decizia contestată;
c) federaţia internaţională responsabilă;
d) organizaţia anti-doping a
ţării de domiciliu a persoanei/ sportivului;
e) Agenţie;
f) Agenţia Mondială Anti-Doping.
Art. 63. - Deciziile prevăzute la art. 58 lit. f) pot
fi contestate numai de către sportivii sau persoanele împotriva cărora a fost
impusă sancţiunea de suspendare provizorie, conform art. 60, respectiv art. 62,
după caz.
Art. 64. -In situaţia în care Comisia de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările anti-doping, în cadrul procedurii de audiere, nu emite o decizie
în termenul prevăzut la art. 33 alin. (3), Agenţia Mondială Anti-Doping poate
face contestaţie la Curtea de arbitraj sportiv de la Lausanne.
In situaţia în care Curtea de arbitraj sportiv de la
Lausanne stabileşte că a fost săvârşită o încălcare a reglementărilor
antidoping şi că Agenţia Mondială Anti-Doping a acţionat corect în a alege să
facă contestaţie, atunci cheltuielile efectuate de către Agenţia Mondială
Anti-Doping în soluţionarea contestaţiei vor fi suportate de către Agenţie.
Art. 65. - Deciziile contestate îşi păstrează efectele
pe durata desfăşurării procedurilor prevăzute la art. 60 şi 62, cu excepţia
situaţiei în care Comisia de apel, respectiv Curtea de arbitraj sportiv decide
suspendarea acestora.
CAPITOLUL XVI
Obligaţiile structurilor sportive naţionale şi ale Comitetului Olimpic şi
Sportiv Român
Art. 66. - (1) Federaţiile sportive naţionale au
obligaţia de a-şi modifica şi completa statutele şi regulamentele în
concordanţă cu dispoziţiile prezentei legi, ale Codului Mondial Anti-Doping, cu
reglementările federaţiilor sportive internaţionale şi cu normele metodologice
privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping.
(2) Federaţiile sportive naţionale au obligaţia de a
constitui o comisie anti-doping proprie, responsabilă cu prevenirea şi
combaterea dopajului, care va colabora cu Agenţia şi va transmite acesteia
datele solicitate.
Art. 67. - Federaţiile sportive naţionale au obligaţia
de a suporta costurile analizelor de laborator cu rezultat pozitiv, atât pentru
proba A, cât şi/sau pentru proba B, efectuate pentru sportivii legitimaţi ai
unui membru al federaţiei, structură sportivă posesoare a certificatului de
identitate sportivă.
Art. 68. - (1) Federaţiile sportive naţionale sunt
obligate să comunice Agenţiei, în termenul stabilit de aceasta, informaţii
detaliate privind calendarul sportiv intern şi internaţional, precum şi
planurile de pregătire a echipelor şi sportivilor lor, cu precizarea exactă a
locurilor şi orelor de desfăşurare, precum şi lista cu sportivii de nivel
naţional/internaţional desemnaţi de Agenţie şi adresele
acestora.
(2) Federaţiile sportive naţionale au obligaţia de a
comunica Agenţiei, cu cel puţin 5 zile înainte, orice modificare intervenită în
calendarul sportiv sau în planul de pregătire.
Art. 69. - Cluburile sportive, ligile profesioniste şi
Comitetul Olimpic şi Sportiv Român sunt obligate să respecte prevederile art.
66 şi 68.
Art. 70. - (1) In vederea protejării sănătăţii
sportivilor şi prevenirii dopajului în sport, federaţiile sportive naţionale,
cluburile sportive şi ligile profesioniste au obligaţia să îşi prevadă în
bugetul anual sume destinate testării doping a sportivilor.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) constituie
contravenţie si se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei.'
Art. 71. - (1) In aplicarea sancţiunilor sportivilor
sau personalului asistent al sportivilor, federaţiile sportive naţionale
trebuie să respecte prevederile prezentei legi, precum şi ale reglementărilor
internaţionale în domeniu.
(2) Neîndeplinirea de către federaţiile sportive
naţionale a obligaţiilor prevăzute la alin. (1) constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei, retragerea oricărui
sprijin financiar de la bugetul de stat, suspendarea temporară a certificatului
de identitate sportivă sau radierea din registrul
sportiv.
Art. 72. - (1) Introducerea sportivilor aflaţi în
perioada de suspendare în competiţii sau manifestări sportive de către
federaţii sportive naţionale, cluburi ori ligi profesioniste constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la 30.000 lei, precum
şi retragerea oricărui sprijin financiar de la bugetul de stat, suspendarea
temporară a certificatului de identitate sportivă sau radierea din registrul
sportiv.
(2) Desemnarea pentru a fi supusă testării doping a
unei persoane care nu are calitatea de sportiv constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei.
Art. 73. - (1) Cluburile sportive şi ligile
profesioniste în cadrul cărora au fost sancţionate persoane pentru dopaj se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei.
(2) Nerespectarea prevederilor
art. 25 alin. (2) constituie contravenţie si se sancţionează cu amendă de la
1.000 lei la 10.000 lei.
(3) Nerespectarea prevederilor art. 34 constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 2.500 lei.
(4) Nerespectarea de către sportivii sau membrii
personalului asistent suspendaţi a prevederilor art. 44 alin. (5) constituie
contravenţie si se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.'
(5) Nerespectarea prevederilor
art. 68 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la
15.000 lei.
(6) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către personalul anume împuternicit din cadrul Agenţiei.
Art. 74. - (1) Contravenientul
poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din
minimul amenzii prevăzute la art. 70 alin. (2), art. 71 alin. (2), art. 72 şi
73, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în
procesul-verbal.
(2) Contravenţiilor prevăzute la art. 70 alin. (2),
art. 71 alin. (2), art. 72 şi 73 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 75. - In cazul în care substanţele descoperite pe parcursul
controlului doping intră şi sub incidenţa Legii nr. 143/2000 privind prevenirea
şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificările şi
completările ulterioare, sau a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 121/2006
privind regimul juridic al precursorilor de droguri, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 186/2007, Agenţia are obligaţia de a înştiinţa Agenţia Naţională
Antidrog şi organele de urmărire penală.
TITLUL III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 76. - Pentru informarea şi educarea personalului
implicat în activităţile anti-doping, toate instituţiile de învăţământ superior
de educaţie fizică şi sport din ţară şi Centrul Naţional de Formare şi
Perfecţionare a Antrenorilor introduc în programele de învăţământ cursuri de
prezentare a reglementărilor naţionale şi internaţionale anti-doping, precum şi
Strategia naţională antidoping.
Art. 77. - (1) Membrii comisiilor prevăzute la art. 12
alin. (1), ofiţerii de control doping, personalul Agenţiei împuternicit să
efectueze testări doping şi personalul Direcţiei cercetare şi laborator control
doping nu răspund civil sau penal, după caz, dacă instanţele judecătoreşti
constată îndeplinirea ori omisiunea îndeplinirii de către aceştia cu
bună-credinţă şi fără neglijenţă a oricărui act sau fapt în legătură cu
exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor ce le
revin acestora.
(2) Cheltuielile de judecată ocazionate de procedurile
judiciare iniţiate împotriva membrilor comisiilor prevăzute la art. 12 alin.
(1) se suportă de fiecare ordonator principal de credite care a desemnat
membrii în cadrul comisiilor, urmând să fie recuperate, după caz, de la
persoana care a căzut în pretenţii.
Art. 78. - Conducerea Agenţiei şi personalul implicat
în controlul doping vor avea acces la toate manifestările sportive pe bază de
legitimaţie, ale cărei model şi conţinut*) se stabilesc prin normele
metodologice de organizare şi desfăşurare a controlului doping.
Art. 79. - (1) Personalul Agenţiei şi ofiţerii de
control doping poartă uniforme de serviciu cu însemne specifice.
(2) Modelul, însemnele specifice, modul de acordare şi
portul uniformei se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(3) Finanţarea cheltuielilor privind achiziţionarea
uniformelor de serviciu se realizează din fondurile prevăzute în bugetul
Agenţiei cu această destinaţie.
Art. 80. - Se autorizează Secretariatul General al
Guvernului**) să introducă modificările ce decurg din aplicarea prevederilor
prezentei legi în anexele la bugetul aprobat acestei instituţii, respectiv în
anexele privind cheltuielile cu salariile şi numărul maxim de posturi şi fondul
aferent salariilor de bază, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, precum
şi în bugetele instituţiilor care fac obiectul prevederilor acestei legi.
Art. 81. - In cuprinsul actelor normative în vigoare
care cuprind referiri la Agenţia Naţională Antidoping, următoarele denumiri se
înlocuiesc astfel:
a) Agenţia Naţională
Antidoping cu Agenţia
Naţională Anti-Doping;
b) Agenţia Naţională
Antidoping cu Agenţia
Naţională Anti-Doping;
c) Codul Mondial Antidoping cu Codul Mondial
Anti-Doping.
Art. 82. -In termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului***), se vor aproba
structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale
Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
Art. 83. -In termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a regulamentului prevăzut la art. 82, Agenţia va
elabora normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului
doping, care se supun spre aprobare Guvernului.
Art. 84. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă Legea nr. 552/2004 privind prevenirea şi combaterea dopajului în
sport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.215 din 17 decembrie 2004.
*) A se vedea Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale
Anti-Doping nr. 54/2007 pentru aprobarea modelului şi conţinutului legitimaţiei
de control utilizate de persoanele cu atribuţii de constatare şi sancţionare a
contravenţiilor prevăzute de Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi
combaterea dopajului în sport, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 8 mai 2007.
**) A se vedea Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
17/2009 privind desfiinţarea Cancelariei Primului-Ministru şi stabilirea unor
măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145 din 9 martie 2009, cu modificările ulterioare.
***) A se vedea Hotărârea
Guvernului nr. 1.522/2006 privind aprobarea structurii organizatorice şi a
Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 41 din 19 ianuarie 2010.
ANEXĂ
LIMITELE
perioadelor de suspendare în cazul săvârşirii unei a
doua încălcări a prevederilor art. 2 alin. (2)
A doua
încălcare
Prima încălcare
|
SR
|
TNNI
|
LNS
|
SS
|
SA
|
TA
|
SR
|
1-4
|
2-4
|
2-4
|
4-6
|
8-10
|
10 - pe viaţă
|
TNNI
|
1-4
|
4-8
|
4-8
|
6-8
|
10 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
LNS
|
1-4
|
4-8
|
4-8
|
6-8
|
10 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
SS
|
2-4
|
6-8
|
6-8
|
8 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
SA
|
4-5
|
10 - pe viaţă
|
10 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
TA
|
8 - pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
pe viaţă
|
SR - sancţiune redusă -
încălcarea reglementărilor antidoping a fost sau urmează să fie sancţionată cu
o sancţiune redusă, în conformitate cu prevederile art. 39;
TNNI - test neefectuat sau netransmiterea informaţiilor privind localizarea sportivului -
încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. d);
LNS - sancţiune redusă
pentru lipsa neglijenţei semnificative - încălcarea reglementărilor anti-doping
a fost sau urmează să fie sancţionată cu o sancţiune redusă în conformitate cu
prevederile art. 48 alin. (3);
SS - sancţiune standard - încălcarea reglementărilor
antidoping a fost sau urmează să fie sancţionată în conformitate cu
prevederile art. 38 sau art. 40 alin. (1);
SA - sancţiune majorată
- încălcarea reglementărilor antidoping a fost sau urmează să fie sancţionată
cu o sancţiune majorată în conformitate cu prevederile art. 49;
TA - traficare sau
tentativă de traficare şi administrare sau tentativă de administrare -
încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. g) şi h).
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II-V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2008 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea
dopajului în sport şi art. II din
Legea nr. 249/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2006 privind
prevenirea şi combaterea dopajului în sport, care nu sunt încorporate în forma
republicată a Legii nr. 227/2006 şi care se aplică, în continuare, ca
dispoziţii proprii ale actelor modificatoare:
Art. II-V din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 150/2008:
„Art. II. - Agenţia
Naţională Anti-Doping recunoaşte, în condiţii de reciprocitate, deciziile de
suspendare a sportivilor români,
luate în conformitate cu dispoziţiile Codului Mondial Anti-Doping, de către
organizaţiile anti-doping ale statelor părţi la Convenţia împotriva dopajului,
adoptată în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16 noiembrie 1989,
ratificată prin Legea nr. 171/1998.
Art. III. - Prezenta
ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2009.
Art. IV. - (1) Cazurile de încălcări ale reglementărilor antidoping aflate
în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă vor continua să fie soluţionate potrivit dispoziţiilor Legii nr.
227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, aflate în vigoare
la data începerii procedurii de soluţionare.
(2) Rezultatele pozitive înregistrate după data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se soluţionează potrivit
prevederilor în vigoare la data efectuării testării doping.
Art. V. -In termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se vor actualiza Normele metodologice privind organizarea
şi desfăşurarea controlului doping, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.592/2006*), precum şi Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2006**) privind
aprobarea structurii organizatorice şi a Regulamentului de organizare şi
funcţionare ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping, cu modificările
ulterioare."
Art. II din Legea nr. 249/2010:
„Art. II. - Sancţiunile
aplicate sportivilor şi membrilor personalului asistent al acestora, potrivit
legii, înainte de data de 1 ianuarie 2009, sunt luate în considerare la
stabilirea sancţiunilor potrivit prevederilor art. 39***) şi 40****) din Legea
nr. 227/2006, republicată, cu modificările şi completările aduse prin prezenta
lege."
*) Hotărârea Guvernului nr. 1.592/2006 a fost abrogată
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.056/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 666 din 6 octombrie
2009.
**) A se vedea nota de subsol de la art. 82.
***)Art. 39 a devenit prin renumerotare art. 41.
****) Art. 40 a devenit prin renumerotare art. 42.