LEGE Nr. 227
din 7 iunie 2006
privind prevenirea si
combaterea dopajului in sport
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 518 din 15 iunie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
TITLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează prevenirea şi
combaterea dopajului în sport.
(2) Conform reglementărilor Convenţiei împotriva
dopajului, adoptată în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16 noiembrie 1989,
ratificată prin Legea nr. 171/1998, şi ale Codului Mondial Anti-Doping,
elaborat de Agenţia Mondială Anti-Doping, denumit în continuare Cod, se interzice dopajul în sport din
raţiuni de natură etică şi medicală.
Art. 2. - (1) Dopajul în sport reprezintă una sau mai multe încălcări ale reglementărilor
anti-doping prevăzute la alin. (2).
(2) Constituie încălcări ale
reglementărilor anti-doping următoarele fapte:
a) prezenţa unei substanţe interzise sau a
metaboliţilor acesteia ori a markerilor ei în proba biologică provenită de la
un sportiv;
b) utilizarea sau tentativa de a utiliza o substanţă
interzisă sau o metodă interzisă;
c) refuzul sau neprezentarea nejustificată pentru
prelevarea de probe după primirea invitaţiei la controlul doping, în conformitate
cu reglementările anti-doping, sau evitarea în orice mod a prelevării probelor;
d) încălcarea reglementărilor
în vigoare referitoare la disponibilitatea sportivului pentru controalele
doping în afara competiţiei, prin nedeclararea de către sportiv a informaţiilor
necesare despre locurile unde poate fi găsit şi neparticiparea la efectuarea
controalelor doping în afara competiţiei planificate pe baza dispoziţiilor
legale în vigoare;
e) falsificarea sau tentativa de a falsifica orice
parte a controlului doping;
f) deţinerea de substanţe şi/sau de metode interzise;
g) traficarea oricărei substanţe şi/sau metode
interzise;
h) administrarea sau tentativa de a administra o substanţă interzisă oricărui sportiv sau utilizarea unei metode
interzise asupra oricărui sportiv ori asistarea, instigarea sau orice formă de
complicitate referitoare la orice încălcare a faptelor prevăzute la lit. a)-g).
Art. 3. - In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
1. sportiv - orice
persoană care participă la activitatea sportivă la nivel internaţional, definit
ca atare de fiecare federaţie internaţională sau la nivel naţional, aşa cum
este definit de fiecare organizaţie naţională anti-doping, şi orice altă persoană
care participă la activitatea sportivă la un nivel inferior, dacă este
desemnată de organizaţia sa naţională anti-doping;
2. sportiv de nivel
internaţional - sportivul desemnat de una sau mai
multe federaţii internaţionale ca făcând parte din eşantionul de testare
înregistrat al unei federaţii internaţionale;
3. personal asistent al sportivului - orice antrenor, instructor, manager, agent, personal din conducerea
echipei, oficial, personal medical sau paramedical care lucrează cu sau
tratează sportivi care participă sau se pregătesc să participe la competiţii
sportive;
4. organizaţie naţională anti-doping - acea autoritate naţională
sau acele autorităţi naţionale responsabile cu privire la adoptarea şi
implementarea reglementărilor anti-doping, conducerea activităţii de prelevare
de probe biologice, gestionarea rezultatelor la testele efectuate şi conducerea
audierilor, toate aceste responsabilităţi fiind la nivel naţional. Dacă această
desemnare nu a fost făcută de autoritatea sau autorităţile publice competente,
entitatea respectivă va fi comitetul naţional olimpic al ţării respective sau
reprezentantul său;
5. control doping - procesul
care include planificarea distribuirii testărilor, recoltarea şi mânuirea de
probe biologice, analiza de laborator, gestionarea rezultatelor, audieri şi
apeluri;
6. control doping în cadrul
competiţiei - un test
efectuat în cadrul competiţiei şi în baza căruia sportivul este selecţionat
pentru a fi testat în legătură cu o anume competiţie, cu excepţia situaţiilor în care se prevede altfel în
reglementările unei federaţii internaţionale sau ale unei alte organizaţii
naţionale anti-doping;
7. control doping în afara
competiţiei - orice control doping care nu este
realizat în cadrul competiţiei;
8. testări-ţintă - selecţionarea de sportivi pentru testări, acolo unde anumiţi
sportivi aleşi special sau grupuri de sportivi sunt selectaţi pe o bază
guvernată de reguli specifice, pentru efectuarea de testări la un anumit
moment;
9. control doping fără
aviz prealabil - un control doping care se
desfăşoară fără vreo atenţionare prealabilă a sportivului şi în care sportivul
este însoţit în permanenţă, începând din momentul anunţării şi până la
prelevarea probei biologice;
10. ofiţer de control
doping - un oficial care a fost specializat şi
autorizat de către Agenţia Naţională Anti-Doping de a avea, pe bază de
delegaţie, responsabilitatea gestionării la faţa locului a şedinţei de
prelevare a probelor;
11. probă biologică - orice material biologic colectat pentru a fi supus controlului
doping;
12. testare doping - parte
a procesului de desfăşurare a controlului doping, ce presupune planificarea
distribuirii testelor, recoltarea de probe biologice, manipularea lor şi
transportul de probe biologice la laborator;
13. listă interzisă - lista care denumeşte substanţele şi metodele interzise;
14. substanţă interzisă - orice substanţă calificată astfel în
cuprinsul listei interzise;
15. metodă interzisă - orice metodă calificată astfel în cuprinsul listei interzise;
16. substanţe specifice - substanţe care pot constitui obiectul încălcărilor, fără intenţie,
prevăzute la art. 2 alin. (2), deoarece sunt folosite pe scară largă în
realizarea medicamentelor şi a căror utilizare în scop de dopaj este puţin
probabilă;
17. standard internaţional
- un standard adoptat de Agenţia Mondială
Anti-Doping, ce conţine detalii tehnice necesare pentru implementarea
dispoziţiilor Codului;
18. rezultate pozitive constatate - un raport de la un laborator sau de la altă entitate căreia i s-a
aprobat efectuarea de testări, care identifică într-o probă biologică prezenţa
unei substanţe interzise, a metaboliţilor ori a markerilor săi, inclusiv
însemnate cantităţi de substanţe endogene sau dovezi ale utilizării de metode
interzise;
19. metabolit - orice
substanţă produsă în organism în urma unui proces de metabolizare,
biodegradare;
20. marker - un
compus, grup de compuşi sau parametri biologici care indică utilizarea de
substanţe sau metode interzise;
21. suspendare - oprirea
sportivului sau a altei persoane, pentru o perioadă determinată de timp, de la
participarea în cadrul oricărei competiţii sau al unei manifestări sportive ori
sponsorizări, ca urmare a deciziei luate în urma audierii prevăzute la art. 28,
conform prezentei legi;
22. descalificare - invalidarea
rezultatelor sportivului, obţinute în cadrul unei anumite competiţii sau
manifestări sportive, cu toate consecinţele ce decurg din aceasta, inclusiv
retragerea de medalii, puncte şi premii;
23. falsificare - modificarea
rezultatelor analizelor, în scopul inducerii în eroare şi în vederea
împiedicării desfăşurării normale a procedurilor obişnuite de testare doping;
24. utilizare de
substanţe sau metode interzise - aplicarea,
ingerarea, injectarea sau consumul prin orice mijloace al oricărei substanţe
sau metode interzise;
25. scutire pentru uz terapeutic (SUT) - aprobarea
utilizării în scopuri terapeutice a unei substanţe
şi/sau metode interzise sportivilor care prezintă o afecţiune dovedită medical;
26. terapeutic - tratamentul
unei stări medicale cu agenţi sau metode curative sau care ajută la vindecare;
27. competiţie - o singură cursă, meci, joc sau o
întrecere sportivă singulară;
28. manifestare sportivă -
o serie de competiţii individuale conduse de o singură
entitate conducătoare;
29. tentativă - angajare comportamentală deliberată care constituie un pas
important în desfăşurarea unei acţiuni, cu scopul săvârşirii uneia dintre
faptele prevăzute la art. 2 alin. (2);
30. lipsa vinovăţiei sau
a neglijenţei efective - demonstrarea de către
sportiv a faptului că nu a ştiut sau suspectat şi nici nu ar fi avut
posibilitatea să ştie sau să suspecteze, chiar prin exercitarea celei mai
atente griji, faptul că a folosit sau că i s-au administrat substanţe sau
metode interzise;
31. lipsa vinovăţiei sau a
neglijenţei semnificative - demonstrarea de către
sportiv a faptului că vinovăţia sau neglijenţa de care a dat dovadă nu a fost
semnificativă în ceea ce priveşte încălcarea legislaţiei anti-doping;
32. participant - orice sportiv sau membru al
personalului asistent al sportivului;
33. persoană - o persoană fizică sau juridică;
34. deţinere - posesia sau controlul exclusiv asupra substanţei sau metodei
interzise;
35. eşantion înregistrat de
testare - eşantionul de sportivi la nivelul
competiţional cel mai înalt, stabilit separat de către fiecare federaţie
internaţională şi organizaţie naţională anti-doping, care este supus
controlului în cadrul şi în afara competiţiei, ca parte a planului de
distribuţie a testărilor aparţinând organizaţiei sau federaţiei internaţionale
respective;
36. sport de echipă - un sport în care înlocuirea jucătorilor
este permisă pe durata desfăşurării unei competiţii;
37. comercializare ilicită
- vânzarea, administrarea, transportul, livrarea
sau distribuirea unei substanţe interzise sau a unei metode interzise unui
sportiv, fie direct, fie prin intermediul unei terţe persoane, cu excepţia
vânzării sau distribuirii, în scopuri terapeutice, de către personalul medical
sau de către alte persoane decât membrii personalului asistent al sportivului a
unei substanţe interzise, cu respectarea prevederilor
prezentei legi.
TITLUL II
Strategia naţională anti-doping
CAPITOLUL I
Agenţia Naţională Anti-Doping
Art. 4. - In vederea combaterii fenomenului de dopaj în
sport funcţionează Agenţia Naţională Anti-Doping, denumită în continuare Agenţia,
instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului,
coordonată de primul-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru, ca organ de
specialitate cu autonomie decizională în activitatea anti-doping, finanţată din
venituri proprii şi subvenţii
acordate de la bugetul de stat, cu sediul în municipiul Bucureşti, bd.
Basarabia nr. 37-39, sectorul 2.
Art. 5. - Agenţia are următoarele obiective:
a) prevenirea şi combaterea la nivel naţional a
fenomenului de dopaj prin adoptarea şi implementarea politicilor şi
reglementărilor anti-doping, în conformitate cu prevederile prezentei legi;
b) încurajarea practicării unui sport curat, în
vederea protejării sănătăţii sportivilor şi respectării principiilor
fairplay-ului în sport;
c) promovarea şi susţinerea cercetărilor anti-doping.
Art. 6. - In vederea realizării obiectivelor prevăzute
la art. 5, Agenţia
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) elaborează strategia naţională anti-doping, în
conformitate cu obiectivele şi prevederile Codului şi ale standardelor
internaţionale;
b) iniţiază proiecte de acte normative pentru
armonizarea legislaţiei naţionale anti-doping cu reglementările internaţionale
în domeniu;
c) iniţiază, susţine financiar şi/sau promovează,
după caz, programe educative şi de prevenire a
dopajului în sport;
d) asigură aplicarea de măsuri concrete pentru
sancţionarea dopajului în sport;
e) iniţiază, susţine financiar şi/sau încurajează
programe de promovare a fairplay-ului în sport;
f) încurajează structurile sportive, Agenţia
Naţională pentru Sport şi Comitetul Olimpic şi Sportiv Român în adoptarea unor
programe de testare coerente şi uniforme;
g) colaborează cu autorităţile şi instituţiile
publice, cu organizaţiile guvernamentale
şi neguvernamentale naţionale şi internaţionale cu atribuţii în domeniu;
h) propune autorităţilor şi instituţiilor publice
măsuri specifice, în sensul intensificării luptei împotriva traficului ilicit
de substanţe şi/sau metode interzise;
i) aprobă, publică anual şi revizuieşte lista
substanţelor şi a metodelor interzise, în conformitate cu lista Agenţiei
Mondiale Anti-Doping;
j) publică şi reactualizează anual, în colaborare cu
Ministerul Sănătăţii Publice şi cu Agenţia Naţională a Medicamentului, lista cu
specialităţile farmaceutice autorizate şi comercializate în România care au în
componenţă substanţe şi/sau metode interzise;
k) stabileşte programul naţional anual anti-doping, în
competiţie şi în afara competiţiei, care cuprinde toţi sportivii de nivel
naţional şi internaţional;
l) întocmeşte lista cu
sportivii de nivel naţional şi internaţional, adresele acestora şi locurile de
pregătire;
m) organizează şi efectuează controalele doping atât în
cadrul competiţiilor, cât şi în afara acestora, cu excepţia controalelor
efectuate de federaţiile internaţionale în timpul competiţiilor internaţionale
organizate pe teritoriul României;
n) încurajează procesul de testare reciprocă între
organizaţiile naţionale anti-doping;
o) planifică şi asigură desfăşurarea audierilor
sportivilor şi ale altor persoane susceptibile de dopaj, într-un cadru corect
şi echitabil, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu standardele
internaţionale;
p) aprobă scutirile de uz terapeutic pentru sportivii
de nivel naţional, la solicitarea scrisă a comisiilor anti-doping din
federaţiile sportive naţionale şi/sau ligi. Pentru sportivii de nivel
internaţional avizează şi trimite dosarele depuse, spre aprobare, federaţiei
internaţionale responsabile şi Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
q) comunică Agenţiei Mondiale Anti-Doping cazurile de
dopaj depistate în rândul sportivilor români, pe plan naţional şi/sau
internaţional;
r) elaborează normele metodologice privind organizarea
şi desfăşurarea controlului doping;
s) asigură instruirea şi perfecţionarea ofiţerilor de
control doping, precum şi eliberarea unui atestat în acest sens;
t) prezintă anual un raport de activitate Guvernului şi
Parlamentului;
u) organizează periodic acţiuni privind informarea,
prevenirea şi combaterea fenomenului de dopaj în sport;
v) iniţiază, promovează şi desfăşoară activităţi de
cercetare pentru eradicarea dopajului în sport.
Art. 7. - Posturile publice de radio şi de televiziune
pun la dispoziţie Agenţiei un spaţiu de emisie de minimum 30 de minute
săptămânal, din care 50% la ore de maximă audienţă, pentru difuzarea de
materiale promoţionale de prevenire şi combatere a dopajului în sport.
Art. 8. - (1) Pe lângă Agenţie funcţionează Consiliul
director, ca organ consultativ.
(2) Conducerea Agenţiei este asigurată de un
preşedinte, numit pe o perioadă de 5 ani, prin decizie a primului-ministru, din
rândul specialiştilor în domeniu, pe baza îndeplinirii cerinţelor de competenţe profesionale şi manageriale,
precum şi a criteriului de independenţă politică şi de independenţă faţă de
structurile sportive.
Art. 9. - (1) Consiliul
director al Agenţiei are în componenţă 9 membri, după cum urmează:
a) preşedinte;
b) 2 reprezentanţi ai Cancelariei Primului-Ministru,
desemnaţi de şeful Cancelariei;
c) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru
Sport, desemnat de preşedintele acesteia din rândul angajaţilor săi;
d) un reprezentant al Comitetului Olimpic şi Sportiv
Român;
e) un reprezentant din domeniul farmacologiei sau
toxicologiei, desemnat de Ministerul Sănătăţii;
f) un reprezentant din domeniul medicinei sportive, desemnat de Ministerul Sănătăţii;
g) un reprezentant al sportivilor de performanţă,
desemnat de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român;
h) un reprezentant al federaţiilor sportive
naţionale, desemnat de Comitetul Olimpic şi Sportiv Român.
(2) Competenţele Consiliului
director se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(3) Activitatea Consiliului director este condusă de un
preşedinte care este şi preşedintele Agenţiei.
(4) Mandatul membrilor Consiliului director este de 5
ani.
(5) Membrii Consiliului
director sunt obligaţi să respecte secretul profesional şi vor semna declaraţii
de confidenţialitate şi conflict de interese.
(6) Consiliul director se întruneşte în şedinţe
ordinare lunare şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, la
solicitarea preşedintelui sau a cel puţin două treimi din numărul membrilor
săi.
(7) Convocarea şedinţelor de Consiliu director se face
cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte şi va cuprinde în mod obligatoriu
ordinea de zi ce urmează a fi dezbătută şi documentaţia necesară.
(8) Deciziile Consiliului director sunt adoptate cu
votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi.
(9) Membrii Consiliului director, care participă la
şedinţe, cu excepţia preşedintelui, beneficiază de indemnizaţie de şedinţă de
20% din indemnizaţia lunară a preşedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui
membru al Consiliului director, ca urmare a participării la şedinţe, nu poate
depăşi într-o lună 20% din indemnizaţia lunară a preşedintelui.
Art. 10. - (1) Mandatul membrilor Consiliului director încetează înainte de termen în următoarele
situaţii:
a) renunţarea la calitatea de membru;
b) transferarea în cadrul altei autorităţi sau
instituţii publice;
c) aplicarea unei sancţiuni disciplinare;
d) neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin;
e) pierderea calităţii pentru care au fost numiţi;
f) deces.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1) se desemnează un
nou membru, al cărui mandat durează până la expirarea mandatului celui în locul
căruia a fost numit.
Art. 11. - (1) Preşedintele Agenţiei are rang de
secretar de stat şi este ajutat în activitatea sa de un vicepreşedinte, cu rang
de subsecretar de stat, numit pe o perioadă de 5 ani, în condiţiile legii, prin
decizie a primului-ministru, pe baza îndeplinirii cerinţelor de competenţe
profesionale şi manageriale, precum şi a criteriului de independenţă politică
şi de independenţă faţă de structurile sportive.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale preşedintele
Agenţiei emite ordine şi instrucţiuni.
(3) Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ
emise de preşedintele Agenţiei se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 12. - (1) Pe lângă Agenţie se constituie Comisia
de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic, Comisia de audiere a sportivilor
şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping, Comisia de apel şi Comitetul pentru stabilirea sancţiunilor.
(2) Componenţa şi competenţele comisiilor şi
comitetului prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(3) Membrii comisiilor şi comitetului prevăzute la
alin. (1), care participă la şedinţe, beneficiază de indemnizaţie de şedinţă de
20% din indemnizaţia lunară a preşedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui
membru al comisiilor, respectiv al comitetului, ca urmare a participării la
şedinţe, nu poate depăşi într-o lună 20% din indemnizaţia lunară a
preşedintelui.
(4) Pentru activitatea prestată de Comisia de acordare
a scutirilor pentru uz terapeutic, de Comisia de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping şi de Comisia de apel se percep taxe al căror cuantum se stabileşte
anual prin decizie a Consiliului director, aprobată prin hotărâre a Guvernului.
Art. 13. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Agenţiei se asigură din venituri proprii şi din subvenţii acordate
de la bugetul de stat.
(2) Modul de utilizare a veniturilor proprii ale
Agenţiei se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.
(3) Finanţarea activităţii Agenţiei se realizează,
începând cu anul 2006, din prevederile bugetare aprobate Cancelariei
Primului-Ministru.
Art. 14. - (1) Personalul Agenţiei beneficiază de spor
de confidenţialitate în cuantum de 15%, aplicat la salariul de bază brut lunar.
(2) Categoriile de personal
şi condiţiile de acordare a sporului prevăzut la alin. (1) se stabilesc, în
limitele prevăzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal
de credite, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
(3) Agenţia constituie un fond de stimulente prin
aplicarea unui coeficient de 35% la sumele încasate pentru bugetul de stat,
reprezentând amenzi, ca urmare a controlului.
(4) Modul de constituire şi de utilizare a fondului
de stimulente, precum şi categoriile de personal care beneficiază de fondurile
prevăzute la alin. (3) se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin
hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL II
Publicarea şi revizuirea listei interzise
Art. 15. - Lista interzisă, în
conformitate cu cea a Agenţiei Mondiale Anti-Doping, se aprobă prin ordin al
preşedintelui Agenţiei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 16. - (1) Agenţia va revizui lista interzisă ori
de câte ori vor apărea modificări în lista publicată de Agenţia Mondială
Anti-Doping.
(2) Agenţia are obligaţia să informeze în scris toţi
factorii responsabili din mişcarea sportivă asupra oricăror revizuiri ale
listei interzise.
CAPITOLUL III
Scutiri pentru uz terapeutic
Art. 17. - (1) Agenţia aprobă
scutirile pentru uz terapeutic pentru sportivii de nivel naţional, la
solicitarea scrisă a comisiilor anti-doping din federaţiile sportive naţionale,
din cluburi şi/sau din ligile profesionale, în conformitate cu procedura
descrisă în Standardul internaţional pentru scutiri de uz terapeutic (SUT) al
Agenţiei Mondiale Anti-Doping.
(2) Agenţia avizează şi transmite spre aprobare
Agenţiei Mondiale Anti-Doping şi federaţiei internaţionale de specialitate
dosarele pentru scutiri pentru uz terapeutic, în cazul sportivilor de nivel
internaţional.
(3) Agenţia va raporta Agenţiei Mondiale Anti-Doping
acordarea scutirilor pentru uz terapeutic, atât pentru sportivii de nivel
naţional, cât şi pentru cei de nivel internaţional, care sunt înscrişi în lotul
său de testare înregistrat.
CAPITOLUL IV
Asistenţa medicală a sportivilor
Art. 18. - Medicii cu specialitatea medicină sportivă
şi asistenţii medicali din personalul asistent al sportivilor trebuie să acorde
o atenţie deosebită tratamentului medical al acestora şi să respecte
următoarele reguli:
a) să nu recomande, să nu prescrie şi să nu administreze
medicamente ce au în compoziţie substanţe interzise, atunci când acestea pot fi
înlocuite cu altele care nu conţin astfel de substanţe;
b) să nu recomande, să nu prescrie sau să nu
colaboreze la utilizarea unor metode interzise care sunt incluse pe lista
interzisă;
c) să prevină folosirea de către sportivi a
substanţelor şi/sau a metodelor interzise;
d) să informeze sportivii şi federaţiile sportive
naţionale responsabile asupra medicaţiei administrate, a compoziţiei şi
efectelor asupra organismului;
e) să informeze federaţia sportivă naţională
responsabilă, precum şi Agenţia în cazul în care suspectează un sportiv că ar
folosi substanţe şi/sau metode interzise, pentru ca acesta să fie supus unor
testări-ţintă.
Art. 19. - Sportivul de nivel naţional sau
internaţional are obligaţia să îşi precizeze calitatea la orice consultaţie
medicală, de orice natură.
CAPITOLUL V
Controlul doping
Art. 20. - Controlul doping, în competiţie şi în afara
competiţiei, se efectuează conform Programului naţional anual anti-doping, cu
respectarea Standardului internaţional
pentru testări.
Art. 21. - (1) Controlul doping se solicită Agenţiei de
către:
a) Agenţia Naţională pentru
Sport;
b) Comitetul Olimpic şi Sportiv Român;
c) federaţiile sportive naţionale, cluburi sau ligi
profesioniste;
d) alţi organizatori de manifestări sportive, care nu
sunt cuprinşi într-un cadru federal.
(2) Procedura de desfăşurare
a controlului doping este reglementată în normele metodologice privind organizarea
şi desfăşurarea controlului doping, care se elaborează de Agenţie, în
conformitate cu Standardul internaţional pentru testări, emis de Agenţia
Mondială Anti-Doping.
(3) In cazul sesizărilor de urgenţă, preşedintele
Agenţiei poate să dispună efectuarea unui control doping.
Art. 22. - (1) Sportivul participant la o competiţie
sportivă este obligat să se supună controlului doping, în conformitate cu
prevederile prezentei legi.
(2) Recordurile naţionale se pot omologa numai în urma
efectuării controlului doping asupra sportivului în cauză.
(3) Testările-ţintă şi cele în afara competiţiilor pot
fi efectuate oricând şi fără preaviz, în toate locurile şi incintele în care se
desfăşoară activităţi fizice şi sportive, iar sportivii au obligaţia să se
supună acestor testări.
Art. 23. - (1) Testarea doping se efectuează în spaţii
adecvate numite staţia de control doping, compuse din cameră de
aşteptare, cameră unde se desfăşoară şedinţa de colectare a probelor, grup
sanitar cu două cabine, complet utilate, în conformitate cu prevederile
Standardului internaţional pentru testări.
(2) In termen de 6 luni de la data intrării în vigoare
a prezentei legi, administratorii de baze sportive au obligaţia să amenajeze
staţii de control doping în conformitate cu prevederile Standardului
internaţional pentru testări.
Art. 24. - Testările doping pot fi efectuate numai de
către ofiţerii de control doping care au absolvit un curs de perfecţionare şi
deţin un atestat în acest sens, eliberat de Agenţie.
Art. 25. - Răspunderea privind recoltarea şi
transportarea probelor la laborator aparţine Agenţiei.
CAPITOLUL VI
Gestionarea rezultatelor
Art. 26. - (1) Rezultatul analizei de laborator este emis sub forma unui buletin de analiză, semnat de directorul
Direcţiei cercetare şi laborator control doping din cadrul Agenţiei sau, în
lipsa acestuia, de adjunctul său.
(2) Analiza probelor biologice şi emiterea buletinului
de analiză se efectuează de către Direcţia cercetare şi laborator control
doping, în conformitate cu Standardul internaţional pentru laboratoare al
Agenţiei Mondiale Anti-Doping.
(3) Rezultatul controlului doping se comunică
preşedintelui Agenţiei.
(4) In cazul unui rezultat pozitiv,
Agenţia verifică dacă a survenit una dintre următoarele situaţii:
a) a fost acordată o scutire pentru uz terapeutic;
b) există o suspiciune cu privire la încălcarea
Standardului internaţional pentru testări sau există o analiză de laborator
care să infirme validitatea rezultatului constatat.
(5) Dacă verificarea menţionată la alin. (4) nu
evidenţiază una dintre situaţiile prevăzute, Agenţia informează sportivul în
cauză şi federaţia sportivă naţională responsabilă, Agenţia Naţională pentru
Sport, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român şi Agenţia Mondială Anti-Doping
asupra:
a) rezultatului constatat;
b) reglementării anti-doping încălcate;
c) drepturilor sportivului.
Art. 27. - Sportivul are următoarele drepturi:
a) de a cere contraexpertiză sau, în cazul în care
renunţă, să dea o declaraţie scrisă în acest sens;
b) de a fi prezent personal sau prin reprezentant la
contraexpertiză, dacă aceasta este solicitată;
c) de a solicita copii ale documentaţiei de laborator
pentru proba sa, care include informaţiile prevăzute de Standardul
internaţional pentru laboratoare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping.
CAPITOLUL VII
Dreptul la o audiere echitabilă
Art. 28. - (1) Agenţia organizează o procedură de
audiere pentru sportivul sau personalul asistent al acestuia, învinuit de una
dintre încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2).
(2) Procesul de audiere se desfăşoară cu respectarea
următoarelor principii:
a) organizarea audierii într-un interval de timp
rezonabil;
b) o comisie de audiere echitabilă şi imparţială;
c) dreptul de a fi reprezentat pe cheltuiala persoanei;
d) dreptul de a fi informat corect şi la timp despre
învinuirea adusă de violare a reglementărilor anti-doping;
e) dreptul de a se apăra în faţa învinuirii aduse de
violare a reglementărilor anti-doping;
f) dreptul fiecărei părţi de a prezenta probe, de a
chema şi interoga martori;
g) dreptul persoanei la un interpret pe durata
audierii;
h) dreptul la o decizie în formă scrisă, motivată şi comunicată într-un timp rezonabil.
(3) Preşedintele Agenţiei
poate decide organizarea unei proceduri de audiere în regim de urgenţă, atunci
când împrejurările o cer.
CAPITOLUL VIII
Confidenţialitate
Art. 29. - Identitatea sportivilor ale căror probe
biologice sunt pozitive sau a sportivilor ori personalului asistent al
acestora, care sunt suspectaţi de una dintre încălcările prevăzute la art. 2
alin. (2), poate fi făcută publică de către preşedintele Agenţiei sau, în lipsa
acestuia, de către înlocuitorul său, numai după soluţionarea definitivă a
cazului.
CAPITOLUL IX
Sancţiuni
Art. 30. - (1) Orice încălcare prevăzută la art. 2
alin. (2) săvârşită de către sportiv în timpul sau în legătură cu o manifestare
sportivă şi/sau unei competiţii sportive, dovedită conform procedurii prevăzute
de prezenta lege, atrage de drept descalificarea, invalidarea rezultatelor
individuale obţinute în acea competiţie şi retragerea medaliei, a punctelor sau
a premiilor.
(2) Sportivii străini sunt sancţionaţi conform
prezentei legi numai în cazul în care participă la o competiţie sportivă şi/sau
manifestare sportivă organizată pe teritoriul României.
Art. 31. - Cu excepţia substanţelor specifice, faptele
prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a), b) şi f) se sancţionează cu suspendarea
din activitatea sportivă pe o perioadă de 2 ani la prima abatere şi cu
suspendarea pe viaţă la cea de-a doua abatere.
Art. 32. - In situaţia în care un sportiv demonstrează
că utilizarea unei substanţe specifice nu a avut ca scop mărirea performanţei
sportive, perioada de suspendare prevăzută la art. 31 va fi înlocuită după cum
urmează:
a) la prima încălcare, cel puţin un avertisment şi o
mustrare severă, fără acordarea unei perioade de suspendare, sau cel mult un an
de suspendare;
b) la a doua încălcare, 2 ani de suspendare;
c) la a treia încălcare,
suspendare pe viaţă.
Art. 33. - (1) Faptele prevăzute la art. 2 alin. (2)
lit. c) şi e) se sancţionează conform art. 31.
(2) Pentru încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2)
lit. g) şi h), perioada de suspendare va fi de minimum 4 ani la prima abatere
şi suspendarea pe viaţă la a doua abatere.
(3) Pentru încălcarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2)
lit. d), perioada de suspendare va fi de minimum 3 luni şi maximum 2 ani,
conform normelor metodologice de organizare şi efectuare a controlului doping.
Art. 34. - Următoarele fapte vor fi sancţionate direct
cu suspendarea pe viaţă din activitatea sportivă:
a) orice încălcare prevăzută la art. 2 alin. (2), când
aceasta presupune implicarea unui sportiv minor;
b) orice încălcare prevăzută la art. 2 alin. (2) de
către un membru al personalului asistent al sportivului minor.
Art. 35. - (1) Perioada de suspendare începe de la data
emiterii deciziei de suspendare.
(2) Perioadele de suspendare provizorie se deduc din
perioada totală de suspendare.
(3) In cazul întârzierii pronunţării deciziei de
suspendare din motive neimputabile sportivului, perioada de suspendare poate
începe de la data prelevării probelor biologice.
(4) Pe perioada suspendării sportivii nu pot
participa în nicio calitate în cadrul unei competiţii sau manifestări sportive.
(5) Pe perioada suspendării sportivii respectivi nu mai
beneficiază, pentru activitatea sportivă, de sume de la bugetul de stat sau de
la bugetele locale.
Art. 36. - (1) In vederea reluării activităţii sportive
sportivii suspendaţi trebuie să se supună testărilor doping în afara
competiţiei, realizate de Agenţie.
(2) Pe perioada suspendării sportivii au obligaţia de a
comunica Agenţiei adresa exactă unde pot fi găsiţi.
Art. 37. - Prescripţia aplicării sancţiunii în cazul
săvârşirii uneia dintre încălcările prevăzute la art. 2 alin. (2) este de 8 ani
de la data la care a avut loc încălcarea reglementărilor anti-doping.
CAPITOLUL X
Consecinţe pentru echipe
Art. 38. - (1) Atunci când un membru al unei echipe sportive a încălcat sau este susceptibil de vreuna dintre încălcările
prevăzute la art. 2 alin. (2) în legătură cu o manifestare sportivă, echipa va fi supusă testelor-ţintă stabilite
pentru acea manifestare sportivă.
(2) In situaţia în care mai mult de un membru al unei
echipe sportive este găsit vinovat de una dintre încălcările prevăzute la art.
2 alin. (2) în timpul unei manifestări sportive, echipa poate fi supusă
sancţiunii de descalificare sau unei alte sancţiuni
disciplinare.
(3) In privinţa acelor discipline sportive care nu
prevăd existenţa unor echipe, dar premierea se acordă acestora, descalificarea
sau orice altă măsură disciplinară luată împotriva echipei, când unul sau mai
mulţi membri ai acesteia au comis o încălcare prevăzută la art. 2 alin. (2), se
vor aplica reglementările federaţiei internaţionale respective.
CAPITOLUL XI
Incetarea sau reducerea perioadei de suspendare pe
baza unor circumstanţe excepţionale
Art. 39. - (1) Sportivul este responsabil de prezenţa
în proba biologică a oricărei substanţe interzise sau a metaboliţilor ori a
markerilor ei, nefiind necesar să se demonstreze intenţia sau culpa pentru a se
stabili o încălcare a reglementărilor anti-doping.
(2) In cazul în care sportivul dovedeşte lipsa vinovăţiei
sau a neglijenţei efective cu privire la faptele prevăzute la art. 2 alin. (2)
lit. a) şi b), sancţiunea cu suspendarea nu se aplică.
(3) In cazul încălcărilor prevăzute la art. 2 alin.
(2) lit. a), b), c) şi h), perioada de suspendare poate fi redusă, însă aceasta
nu va fi mai mică decât jumătate din perioada de suspendare care s-ar fi
cuvenit pentru o astfel de faptă, dacă sportivul demonstrează lipsa vinovăţiei
sau a neglijenţei semnificative.
(4) Pentru aplicarea măsurilor prevăzute la alin. (2)
şi (3) sportivul trebuie să demonstreze modalitatea în care substanţa interzisă
a pătruns în corpul său.
(5) Dacă sancţiunea aplicabilă este suspendarea pe
viaţă, atunci perioada de suspendare redusă aplicată potrivit alin. (3) nu va
fi mai mică de 8 ani.
(6) In cazul în care
sportivul acordă Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului asistent
al sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping şi Comisiei de apel
un sprijin efectiv în vederea descoperirii sau stabilirii încălcărilor reglementărilor
anti-doping de către personalul asistent, perioada de suspendare poate fi
redusă, însă aceasta nu va fi
mai mică decât jumătate din perioada de suspendare care s-ar fi cuvenit pentru
o astfel de faptă.
CAPITOLUL XII
Reglementări pentru cazurile de încălcări repetate
Art. 40. - (1) In cazul aplicării sancţiunilor
prevăzute la art. 31, 32 şi 33, o nouă încălcare prevăzută la art. 2 alin. (2)
va fi luată în considerare de Agenţie în vederea aplicării de sancţiuni, numai dacă sportivul sau o altă persoană
din rândul personalului asistent al acestuia a săvârşit această nouă încălcare
după ce a fost înştiinţat de prima.
(2) Dacă Agenţia nu poate stabili acest lucru, atât
prima, cât şi cea de-a doua încălcare vor fi considerate ca fiind una singură
şi se va aplica sancţiunea cea mai gravă.
Art. 41. - (1) Dacă la acelaşi control doping un
sportiv este găsit vinovat de utilizarea sau prezenţa unei substanţe specifice
şi a altor substanţe ori metode interzise, sportivul va fi considerat vinovat
de o singură încălcare a dispoziţiilor art. 2 alin. (2), iar sancţiunea
aplicată este cea mai gravă.
(2) In situaţia în care un sportiv este găsit vinovat
de săvârşirea a două încălcări diferite prevăzute la art. 2 alin. (2), una
implicând o substanţă specifică, iar alta implicând o substanţă sau metodă
interzisă ori o altă încălcare, perioada de suspendare impusă pentru cea de-a
doua abatere va fi de minimum 2 ani şi de amaximum 3 ani.
(3) In cazul în care un sportiv este găsit vinovat de
săvârşirea celei de-a treia încălcări, determinată de orice combinare între
abaterea folosirii de substanţe specifice şi orice altă încălcare sancţionată
conform art. 31 sau 33, se va aplica sancţiunea suspendării pe viaţă.
CAPITOLUL XIII
Infracţiuni
Art. 42. - (1) Procurarea, distribuirea, oferirea, vânzarea, deţinerea fără drept ori administrarea de substanţe
interzise sportivilor constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de
la 6 luni la 3 ani sau cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON).
(2) Prescrierea sau administrarea de substanţe interzise sportivilor de către medici constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 4 ani sau cu amendă
de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(3) In cazul săvârşirii faptelor prevăzute la alin.
(2) se sesizează şi Colegiul Medicilor din România.
Art. 43. - (1) Indemnul prin orice mijloace la consumul
de substanţe interzise în vederea sporirii capacităţii de performanţă, dacă este
urmat de executare, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la
6 luni la 2 ani sau cu amendă
de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(2) Dacă îndemnul nu este urmat de executare, pedeapsa
este închisoarea de la două luni la 2 ani sau amendă de la 1.500 lei (RON) la
5.000 lei (RON).
Art. 44. - (1) Constituie circumstanţe agravante
următoarele împrejurări şi situaţii:
a) săvârşirea faptei de către o persoană care are,
potrivit prezentei legi, atribuţii în prevenirea şi combaterea dopajului;
b) oferirea, prescrierea, administrarea de substanţe
sau proceduri interzise unui sportiv minor;
c) săvârşirea faptei împreună cu un minor;
d) săvârşirea faptei de către o persoană care
îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice, iar fapta a
fost săvârşită în exercitarea acestei funcţii.
(2) Dacă infracţiunile prevăzute la art. 42 şi 43 sunt
săvârşite în condiţiile vreuneia dintre circumstanţele agravante prevăzute la
alin. (1), maximul special al pedepselor se majorează cu o treime.
Art. 45. - Persoanelor condamnate pentru infracţiuni
prevăzute în prezentul capitol li se pot aplica una sau
mai multe pedepse complementare.
Art. 46. - Bunurile destinate, folosite sau rezultate
din infracţiunile prevăzute în prezentul capitol se confiscă.
CAPITOLUL XIV
Apeluri
Art. 47. - Pot fi contestate următoarele decizii:
a) deciziile Agenţiei referitoare la încălcările
dispoziţiilor art. 2;
b) deciziile Agenţiei privind autorizarea sau
neautorizarea folosirii în scopuri terapeutice a substanţelor şi/sau a
metodelor interzise.
Art. 48. - Procedura soluţionării contestaţiilor
prevăzute la art. 47 se desfăşoară în faţa Comisiei de apel, cu respectarea
următoarelor principii:
a) dreptul la o audiere echitabilă şi imparţială;
b) realizarea unei audieri corecte, imparţiale şi
independente;
c) dreptul persoanei de a fi reprezentată
pe cheltuiala sa;
d) dreptul la o decizie în formă scrisă, motivată,
redactată şi comunicată în timp rezonabil.
Art. 49. - Deciziile contestate îşi păstrează efectele
pe durata desfăşurării procedurii prevăzute la art. 48, cu excepţia situaţiei în care Comisia de apel decide suspendarea acestora.
CAPITOLUL XV
Obligaţiile structurilor sportive naţionale şi ale
Comitetului Olimpic şi Sportiv Român
Art. 50. - (1) Federaţiile sportive naţionale au
obligaţia de a-şi modifica şi completa statutele şi regulamentele în
concordanţă cu dispoziţiile prezentei legi, ale Codului Mondial Anti-Doping, cu
reglementările federaţiilor sportive internaţionale şi cu normele metodologice
privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping.
(2) Federaţiile sportive naţionale au obligaţia de a
constitui o comisie anti-doping proprie, responsabilă cu prevenirea şi
combaterea dopajului, care va colabora cu Agenţia şi va transmite acesteia
datele solicitate.
Art. 51. - (1) Federaţiile sportive naţionale sunt
obligate să comunice Agenţiei, la începutul fiecărui an calendaristic,
informaţii detaliate privind calendarul sportiv intern şi internaţional, precum
şi planurile de pregătire a echipelor şi sportivilor lor, cu precizarea exactă
a locurilor şi orelor de desfăşurare, precum şi lista cu sportivii de nivel
naţional/internaţional şi adresele acestora.
(2) Federaţiile sportive naţionale au obligaţia de a
comunica Agenţiei, cu cel puţin 5 zile înainte, orice modificare intervenită în
calendarul sportiv sau în planul de pregătire.
Art. 52. - Cluburile sportive, ligile profesioniste şi
Comitetul Olimpic şi Sportiv Român sunt obligate să respecte prevederile art.
50 şi 51.
Art. 53. - (1) In aplicarea sancţiunilor sportivilor
sau personalului asistent al sportivilor, federaţiile sportive naţionale
trebuie să respecte prevederile prezentei legi, precum şi ale reglementărilor
internaţionale în domeniu.
(2) Neîndeplinirea de către federaţiile sportive
naţionale a obligaţiilor prevăzute la alin. (1) constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON), retragerea
oricărui sprijin financiar de la bugetul de stat, suspendarea temporară a certificatului
de identitate sportivă sau radierea din registrul sportiv.
Art. 54. - (1) Cluburile sportive
şi ligile profesioniste în cadrul cărora au fost sancţionate persoane pentru
dopaj se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON).
(2) Nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (2)
constituie contravenţie si se sancţionează cu amendă de la 7.500 lei (RON) la
15.000 lei (RON).
(3) Nerespectarea prevederilor art. 51 constituie
contravenţie si se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 15.000 lei
(RON).
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către personalul anume împuternicit din cadrul Agenţiei.
Art. 55. - Dispoziţiile referitoare la contravenţii,
prevăzute la art. 54, se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 56. - In cazul în care substanţele descoperite pe
parcursul controlului doping intră şi sub incidenţa Legii nr. 143/2000 privind
prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu
modificările şi completările ulterioare, sau a Legii nr. 300/2002 privind
regimul juridic al precursorilor folosiţi la fabricarea ilicită a drogurilor,
cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia are obligaţia de a
înştiinţa Agenţia Naţională Antidrog şi organele de urmărire penală.
TITLUL III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 57. - Pentru informarea şi educarea personalului
implicat în activităţile anti-doping toate instituţiile de învăţământ superior
de educaţie fizică şi sport din ţară şi Centrul Naţional de Formare şi
Perfecţionare a Antrenorilor introduc în programele de învăţământ cursuri de
prezentare a reglementărilor naţionale şi internaţionale anti-doping, precum şi
Programul naţional anti-doping.
Art. 58. - Conducerea Agenţiei şi personalul implicat
în controlul doping vor avea acces la toate manifestările sportive pe bază de
legitimaţie, eliberată de Agenţia Naţională pentru Sport.
Art. 59. - Se autorizează Cancelaria Primului-Ministru
să introducă modificările ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei legi
în anexele la bugetul aprobat acestei instituţii, respectiv în anexele privind
cheltuielile cu salariile şi numărul maxim de posturi şi fondul aferent
salariilor de bază, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, precum şi în
bugetele instituţiilor care fac obiectul prevederilor acestei legi.
Art. 60. - In cuprinsul actelor normative în vigoare
care cuprind referiri la Agenţia Naţională Antidoping, următoarele denumiri se
înlocuiesc astfel:
a) Agenţia Naţională
Antidoping cu Agenţia
Naţională Anti-Doping;
b) Agenţia Mondială
Antidoping cu Agenţia
Mondială Anti-Doping;
c) Codul Mondial Antidoping cu Codul Mondial
Anti-Doping.
Art. 61. - In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului, se vor aproba
structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale
Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
Art. 62. - In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a regulamentului prevăzut la art. 61, Agenţia va elabora normele
metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping, care se
supun spre aprobare Guvernului.
Art. 63. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă Legea nr. 552/2004 privind prevenirea şi combaterea dopajului în
sport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.215 din 17 decembrie 2004.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU