LEGE Nr. 230
din 6 iulie 2007
privind infiintarea,
organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 490 din 23 iulie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale, definiţii
Art. 1. - Prezenta lege reglementează aspectele
juridice, economice şi tehnice cu privire la înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea asociaţiilor de proprietari, precum şi modul de administrare şi de
exploatare a clădirilor de locuinţe aflate în proprietatea a cel puţin 3
persoane fizice sau juridice, de drept public ori de drept privat, inclusiv în
cazul celor care au în structura lor şi spaţii cu altă destinaţie decât aceea
de locuinţă.
Art. 2. -In condiţiile art. 1, datorită stării de
indiviziune forţată, proprietarii au obligaţia să ia măsuri cu privire la
drepturile şi obligaţiile comune ce le revin tuturor asupra proprietăţii
comune. In acest scop, proprietarii se pot asocia în asociaţii de proprietari
cu personalitate juridică.
Art. 3. -In sensul prezentei
legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) clădire-bloc de
locuinţe-condominiu - proprietatea imobiliară
formată din proprietăţi individuale, definite apartamente sau spaţii cu altă
destinaţie decât aceea de locuinţe, şi proprietatea comună indiviză. Poate fi
definit condominiu şi un tronson cu una sau mai multe scări, din cadrul
clădirii de locuit, în condiţiile în care se poate delimita proprietatea comună;
b) proprietate individuală - apartamentul sau spaţiul cu altă destinaţie decât aceea de
locuinţă, parte dintr-o clădire, destinată locuirii sau altor activităţi, care
împreună cu cota-parte indiviză din proprietatea comună constituie o unitate de
proprietate imobiliară. Cu excepţia unor situaţii pentru care există alte
prevederi exprese în prezenta lege sau în acordul de asociere, dreptul de
proprietate asupra unei proprietăţi individuale dintr-un condominiu trebuie
considerat în acelaşi mod ca şi dreptul de proprietate asupra altor bunuri
imobile;
c) proprietate comună
- toate părţile dintr-un condominiu care nu sunt
apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă;
d) proprietate comună
aferentă tronsoanelor sau scărilor care nu poate fi delimitată - cel puţin o instalaţie pe verticală care alimentează în comun
tronsoane ori scări sau părţi de construcţie comune tronsoanelor ori scărilor,
care nu pot fi definite separat din punct de vedere fizic ca poziţie şi
suprafaţă;
e) cota-parte indiviză - cota-parte de proprietate care îi revine fiecărei proprietăţi
individuale din proprietatea comună şi este egală cu raportul dintre suprafaţa
utilă a proprietăţii individuale şi totalul suprafeţelor utile ale tuturor
proprietăţilor individuale;
f) proprietar al spaţiului,
respectiv al apartamentului - persoana fizică sau juridică, de drept public ori de drept privat, care
are în proprietate acel spaţiu, respectiv apartament, într-un condominiu;
g) asociaţie de proprietari - formă de asociere autonomă şi nonprofit a majorităţii
proprietarilor dintr-un condominiu;
h) acord de asociere -
actul care consfinţeşte decizia proprietarilor de a se asocia;
i) cheltuieli ale asociaţiei
de proprietari - cheltuielile sau obligaţiile
financiare ale asociaţiei care sunt legate de exploatarea, reparaţia ori
întreţinerea proprietăţii comune, precum şi cheltuielile cu serviciile de care
beneficiază proprietarii şi care nu sunt facturate individual către
proprietăţile individuale;
j) cotă de contribuţie la
cheltuielile asociaţiei de proprietari - suma
corespunzătoare din cheltuielile asociaţiei, pe care fiecare proprietar este
obligat să o plătească lunar;
k) atestat- actul care
dovedeşte calitatea de administrator de imobil.
CAPITOLUL II
Infiinţarea şi înregistrarea
asociaţiei de proprietari
Art. 4. - (1) Asociaţia de proprietari are drept scop
administrarea şi gestionarea proprietăţii comune care, pe lângă drepturi,
impune obligaţii pentru toţi proprietarii.
(2) Consecinţele neluării măsurilor de organizare şi
funcţionare cu privire la administrarea şi gestiunea proprietăţii comune sunt
în răspunderea juridică a tuturor proprietarilor sau a reprezentanţilor
acestora, după caz.
Art. 5. - (1) Asociaţia de proprietari se înfiinţează
prin acordul scris a cel puţin jumătate plus unu din numărul proprietarilor
apartamentelor şi spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, din
cadrul unei clădiri. Acordul se consemnează într-un tabel nominal, anexă la
acordul de asociere.
(2) In clădirile de locuinţe cu mai multe tronsoane sau
scări se pot constitui asociaţii de proprietari pe fiecare tronson ori scară în
parte numai în condiţiile în care nu există o proprietate comună aferentă
tronsoanelor sau scărilor care nu poate fi delimitată.
(3) Dacă este cazul, asociaţiile de proprietari
înfiinţate pe scări sau tronsoane de clădire îşi reglementează între ele
raporturile juridice cu privire la aspectele tehnice comune acestora, printr-o
anexă la acordul de asociere.
Art. 6. - (1) Cererea pentru dobândirea personalităţii
juridice a asociaţiei de proprietari împreună cu statutul, acordul de asociere
şi procesul-verbal al adunării generale de constituire se depun şi se
înregistrează la organul financiar local în a cărui rază teritorială se află
clădirea.
(2) Statutul şi acordul de asociere se întocmesc în
baza prezentei legi.
(3) Acordul de asociere trebuie
să conţină:
a) adresa şi individualizarea proprietăţii individuale,
potrivit actului de proprietate;
b) numele şi prenumele tuturor proprietarilor;
c) descrierea proprietăţii, cuprinzând: descrierea
clădirii, structura clădirii, numărul de etaje, numărul de apartamente
structurate pe număr de camere, numărul spaţiilor cu altă destinaţie decât
aceea de locuinţă, suprafaţa terenului aferent clădirii;
d) enumerarea şi descrierea părţilor aflate în
proprietate comună;
e) cota-parte indiviză ce
revine fiecărui proprietar din proprietatea comună.
(4) Asociaţia de proprietari dobândeşte personalitate
juridică în baza încheierii judecătorului-delegat desemnat la organul financiar
local de către preşedintele judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială
se află clădirea.
(5) Incheierea se dă fără citarea părţilor şi este
executorie.
(6) Incheierea este supusă recursului în termen de 5
zile de la comunicare. Recursul se judecă cu citarea părţilor.
Art. 7. - Inscrierea ulterioară în asociaţia de
proprietari a proprietarilor care nu au fost prezenţi la adunarea generală de
constituire se face la cererea scrisă a acestora, fără alte formalităţi.
Art. 8. - (1) Pentru modificarea sau completarea
statutului ori a acordului de asociere este necesar acordul
a cel puţin 2/3 din numărul proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari.
(2) Orice modificare sau completare se înregistrează la
judecătoria care a emis încheierea judecătorească de înfiinţare, fără alte
formalităţi.
CAPITOLUL III
Drepturile şi
obligaţiile proprietarilor
Art. 9. - Proprietarii membri ai asociaţiei de
proprietari au dreptul să participe, cu drept de vot, la adunarea generală a
proprietarilor, să îşi înscrie candidatura, să candideze, să aleagă şi să fie
aleşi în structura organizatorică a asociaţiei de proprietari. Pentru a
beneficia de dreptul de a fi ales, persoana în cauză trebuie să aibă capacitate
deplină de exerciţiu.
Art. 10. - Proprietarii au dreptul să cunoască toate
aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi au acces,
la cerere, la orice document al acesteia.
Art. 11. - (1) Proprietarul poate aduce îmbunătăţiri
sau modificări proprietăţii sale individuale, cu respectarea prevederilor legale
referitoare la autorizarea de către autoritatea publică locală a modificărilor
constructive, fără a pune în pericol integritatea structurală a clădirii sau a
altor proprietăţi individuale.
(2) Proprietarul nu poate schimba aspectul sau
destinaţia proprietăţii comune fără a obţine mai întâi acceptul din partea
asociaţiei de proprietari.
Art. 12. - Zidurile dintre apartamentele sau spaţiile
alăturate, care nu fac parte din structura de rezistenţă a clădirii şi din
proprietatea comună, pot fi reamplasate prin acordul dintre proprietarii
apartamentelor sau spaţiilor respective, pe baza autorizaţiei de modificare a
construcţiei, eliberată de autoritatea publică locală şi cu înştiinţarea
asociaţiei. Zidurile dintre apartamente sau spaţii şi proprietatea comună care
nu fac parte din structura de rezistenţă a clădirii pot fi reamplasate numai
prin modificarea acordului de asociere, în baza hotărârii majorităţii
proprietarilor şi a autorizaţiei de modificare a construcţiei, eliberată de
autoritatea publică locală.
Art. 13. - Veniturile obţinute din exploatarea
proprietăţii comune aparţin asociaţiei de proprietari. Aceste venituri
alimentează fondurile speciale ale asociaţiei de proprietari pentru reparaţii şi investiţii cu privire
la proprietatea comună şi nu se plătesc proprietarilor.
Art. 14. - Proprietarul este obligat să menţină
proprietatea sa individuală, apartament sau spaţiu cu altă destinaţie decât
aceea de locuinţă, în stare bună, pe propria cheltuială. Niciun proprietar nu
poate încălca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate comună sau
individuală a celorlalţi proprietari din condominiu.
Art. 15. - Cu un preaviz de 5 zile, proprietarul este
obligat să accepte accesul în apartamentul sau în spaţiul său al unui delegat
al asociaţiei, atunci când este necesar să se inspecteze, să se repare ori să
se înlocuiască elemente din proprietatea comună, la care se poate avea acces
numai din respectivul apartament sau spaţiu. Fac excepţie cazurile de urgenţă,
când accesul se poate face fără preaviz.
Art. 16. - (1) Proprietarii sunt obligaţi să ia măsuri
pentru consolidarea sau modernizarea clădirii, pentru reabilitarea termică şi
eficienţa energetică, potrivit prevederilor legale. Indiferent de natura
intervenţiilor, se va avea în vedere menţinerea aspectului armonios şi unitar
al întregii clădiri.
(2) In clădirile afectate de seisme, proprietarii au
obligaţia de a lua de urgenţă măsuri pentru consolidare, cu sprijinul
autorităţii publice locale sau centrale.
Art. 17. - Dacă proprietarul unui apartament ori spaţiu
sau oricare altă persoană care acţionează în numele său provoacă daune oricărei
părţi din proprietatea comună sau unui alt apartament ori spaţiu, respectivul
proprietar sau respectiva persoană are obligaţia să repare stricăciunile ori să
plătească cheltuielile pentru lucrările de reparaţii.
Art. 18. - In cazurile în care în clădirile de locuinţe
unul dintre proprietari sau chiriaşi împiedică, cu bună-ştiinţă şi sub orice
formă, folosirea normală a clădirii de locuit, creând prejudicii celorlalţi
proprietari ori chiriaşi, după caz, proprietarii sau reprezentantul legal al
acestora pot solicita instanţei să hotărască măsurile pentru folosirea normală
a clădirii, precum şi plata daunelor.
Art. 19. -In cazul spaţiilor, respectiv al
apartamentelor cu mai mult de un proprietar, raporturile de coproprietate vor
fi reglementate potrivit dreptului comun.
Art. 20. - (1) Proprietarii care îşi înstrăinează
apartamentele sau spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă sunt
obligaţi ca la întocmirea formelor de înstrăinare să facă dovada achitării la
zi a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari.
(2) Notarii publici nu vor autentifica actele de
înstrăinare fără o adeverinţă din partea sociaţiei de proprietari, care să
reprezinte dovada achitării la zi a cotelor de contribuţie la cheltuielile
asociaţiei de proprietari, eliberată în original sub semnătura preşedintelui şi
a administratorului asociaţiei de proprietari, cu precizarea numelui şi
prenumelui acestora, şi cu ştampila asociaţiei de proprietari. Actele de
înstrăinare încheiate cu nerespectarea acestei obligaţii sunt nule de drept.
(3) In cazul existenţei unor datorii către asociaţia
de proprietari, înstrăinarea proprietăţii se poate face numai dacă se introduce
în contract o clauză privitoare la preluarea datoriilor de către cumpărător.
CAPITOLUL IV
Organizarea şi
funcţionarea asociaţiei de proprietari
Art. 21. - (1) La adunarea generală de constituire a
asociaţiei de proprietari, proprietarii vor alege dintre cei prezenţi un
comitet executiv, format din preşedintele asociaţiei de proprietari şi un cenzor sau o comisie de
cenzori, şi vor hotărî numărul membrilor acestora şi durata mandatelor lor.
Dacă dintre membrii asociaţiei de proprietari nu se poate alege un cenzor sau
comisia de cenzori, atunci adunarea generală a proprietarilor membri ai
asociaţiei de proprietari va mandata comitetul executiv pentru angajarea unui
cenzor din afara asociaţiei de proprietari, persoană fizică ori juridică de
specialitate, pe bază de contract sau convenţie de prestări de servicii.
(2) Cenzorul sau membrii comisiei de cenzori trebuie să aibă cel puţin studii medii şi pot depune, dacă adunarea
generală a asociaţiei de proprietari hotărăşte astfel, într-un cont bancar al
asociaţiei de proprietari, o garanţie suficientă şi îndestulătoare, pe baza
unui contract de garanţie încheiat în acest sens. Cuantumul garanţiei nu poate
fi mai mic decât media anuală a totalului cheltuielilor lunare ale asociaţiei.
(3) Preşedintele asociaţiei de proprietari este fie
candidatul care va obţine cel mai mare număr de voturi la alegerea membrilor
comitetului executiv, fie oricare alt membru al comitetului executiv ales prin
voinţa sa şi a majorităţii proprietarilor din cadrul adunării generale.
Preşedintele, în situaţii deosebite, poate numi temporar dintre membrii
comitetului executiv un vicepreşedinte căruia îi poate delega atribuţiile sale.
Art. 22. - (1) Deponentul garanţiei menţionate la art.
21 alin. (2) nu poate dispune în niciun mod de suma depusă drept garanţie şi
nici de dobânda aferentă, decât după îndeplinirea cumulativă a următoarelor
condiţii: aprobarea descărcării de gestiune privind exerciţiul financiar
precedent de către adunarea generală a membrilor asociaţiei de proprietari,
precum şi încetarea efectelor delegaţiei menţionate la art. 21.
(2) In cazul în care se constată de către
reprezentanţii asociaţiei de proprietari sau de către proprietarii înşişi
minusuri în gestiune, asociaţia poate dispune asupra unei sume de bani egale cu
cuantumul minusului în gestiune, direct din contul bancar menţionat la art. 21
alin. (2), cu aprobarea scrisă, expresă, anterioară a adunării generale, fără a
avea nevoie de consimţământul deponentului garanţiei.
Art. 23. - (1) După adunarea generală de constituire a
asociaţiei de proprietari va avea loc cel puţin o dată pe an, în primul
trimestru, o adunare generală a proprietarilor membri ai asociaţiei.
Responsabilitatea cu privire la neconvocarea a cel puţin unei adunări generale
a proprietarilor aparţine membrilor comitetului executiv, inclusiv
preşedintelui asociaţiei de proprietari.
(2) Adunarea generală este alcătuită din toţi
proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari.
(3) Adunarea generală ordinară se convoacă fie de
preşedintele asociaţiei de proprietari, fie de comitetul executiv.
(4) Pentru situaţii speciale sau de maximă urgenţă,
adunările generale extraordinare ale asociaţiei pot fi convocate oricând de
către comitetul executiv sau de către cel puţin 20% din numărul proprietarilor
membri ai asociaţiei de proprietari.
(5) Proprietarii trebuie anunţaţi, prin afişare la loc
vizibil sau pe bază de tabel nominal convocator, asupra oricărei adunări
generale a asociaţiei de proprietari, cu cel puţin 7 zile înainte de data
stabilită, inclusiv cu privire la ordinea de zi a adunării generale. Ordinea de
zi anunţată se poate completa prin hotărâre a adunării generale.
Art. 24. - (1) Adunarea generală poate adopta hotărâri,
dacă majoritatea proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari (jumătate
plus unu) sunt prezenţi personal sau prin reprezentant legal.
(2) Dacă la prima convocare nu este întrunit cvorumul
necesar de jumătate plus unu, adunarea generală va fi suspendată şi reconvocată
în termen de maximum 10 zile de la data primei convocări.
(3) La adunarea generală reconvocată, dacă există
dovada că toţi membrii asociaţiei de proprietari au fost convocaţi, hotărârile
pot fi adoptate, indiferent de numărul membrilor prezenţi, prin votul
majorităţii acestora.
(4) Hotărârile adunării generale a asociaţiei de
proprietari sunt obligatorii şi pentru proprietarii din condominiu care nu au
fost prezenţi la adunarea generală, precum şi pentru proprietarii care nu sunt
membri ai asociaţiei de proprietari.
Art. 25. - (1) Pentru adoptarea hotărârilor în adunarea
generală a asociaţiei de proprietari, se vor avea în vedere următoarele:
a) fiecare proprietar are dreptul la un vot pentru
proprietatea sa;
b) pentru hotărârile cu privire la stabilirea
fondurilor de investiţii pentru consolidare, reabilitare şi modernizare, votul
fiecărui proprietar are o pondere egală cu cota-parte din proprietatea comună;
c) proprietarul poate fi
reprezentat în adunarea generală de către un membru al familiei sau de către un
alt reprezentant care are o împuternicire scrisă şi semnată de către
proprietarul în numele căruia votează;
d) un membru al asociaţiei de proprietari poate
reprezenta unul sau mai mulţi membri absenţi, dacă prezintă împuternicire
semnată de către proprietarii în numele cărora votează;
e) în cazul unui vot paritar, votul preşedintelui
asociaţiei de proprietari este decisiv.
(2) Hotărârile adunărilor generale vor fi luate cu
votul majorităţii membrilor asociaţiei de proprietari prezenţi la adunarea
generală convocată sau reconvocată, după caz. In statutul propriu al asociaţiei
de proprietari pot fi prevăzute şi alte condiţii, dar nu mai puţin de jumătate
plus unu din voturile celor prezenţi la adunarea generală convocată sau
reconvocată.
(3)In situaţii excepţionale, hotărârile pot fi luate
prin acordul scris al majorităţii proprietarilor unei scări sau unui bloc,
membri ai asociaţiei de proprietari, pentru probleme care îi vizează direct, pe
bază de tabel nominal.
(4) Hotărârile adunărilor generale se consemnează în
registrul de procese-verbale al asociaţiei de proprietari, se semnează de către
toţi membrii comitetului executiv şi se comunică, în scris, tuturor proprietarilor.
Art. 26. - Dacă o hotărâre a adunării generale este
contrară legii, statutului sau acordului de asociere a asociaţiei de proprietari
ori este de natură să producă daune intereselor proprietarilor, aceştia pot
ataca în justiţie respectiva hotărâre, în termen de 45 de zile de la adoptarea
acesteia. Acţionarea în justiţie nu întrerupe executarea hotărârii decât în
cazul în care instanţa dispune suspendarea acesteia.
Art. 27. - Adunarea generală a proprietarilor membri ai
asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) alege şi revocă din funcţie preşedintele, membrii
comitetului executiv şi cenzorul sau membrii comisiei de cenzori a asociaţiei
de proprietari;
b) adoptă, modifică sau revocă hotărâri;
c) adoptă şi modifică bugetele de venituri şi
cheltuieli;
d) mandatează comitetul executiv reprezentat de
preşedintele asociaţiei de proprietari pentru angajarea şi eliberarea din funcţie
a persoanei care ocupă funcţia de administrator imobile sau a altor angajaţi
ori prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a clădirii;
e) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite
prin statut, prin acordul de asociere sau prin votul proprietarilor asociaţi.
Art. 28. - (1) Asociaţia de proprietari poate
intermedia servicii între furnizori şi proprietarii consumatori, in special cu
privire la serviciile publice de utilităţi, pe baza unor contracte de prestări
de servicii sau de furnizare cu caracter individual. Pentru contractele de
furnizare cu caracter individual, drepturile şi obligaţiile cu privire la
serviciul furnizat aparţin, pe de o parte, furnizorului şi de cealaltă parte,
proprietarului.
(2) Pentru recuperarea debitelor cu privire la
serviciile publice de utilităţi, furnizorul serviciului va acţiona împotriva
proprietarilor restanţieri.
(3) Serviciul de intermediere din partea asociaţiei
de proprietari constă în: repartizarea facturilor către proprietari prin lista
de plată lunară, încasarea şi plata sumelor reprezentând contravaloarea
consumului facturat, înştiinţarea furnizorului cu
privire la debitori.
Art. 29. - (1) Cu excepţia atribuţiilor rezervate
exclusiv proprietarilor cu privire la proprietăţile individuale, apartamente
sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, comitetul executiv
reprezintă asociaţia de proprietari în administrarea şi exploatarea clădirii.
(2) Comitetul executiv poate angaja personal
specializat pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin.
Art. 30. - (1) Comitetul executiv, reprezentat de
preşedintele asociaţiei de proprietari, are următoarele atribuţii:
a) duce la îndeplinire hotărârile adunării generale
şi urmăreşte respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de
asociere ale asociaţiei de proprietari;
b) emite, dacă este cazul, decizii scrise privind
reguli pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale şi
pentru respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de
asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea din asociaţia de
proprietari;
c) întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli şi pregăteşte desfăşurarea adunărilor generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea,
înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu privire la
consumurile aferente proprietăţii comune;
e) întocmeşte sau propune planuri de măsuri şi
activităţi şi urmăreşte realizarea lor;
f) supraveghează desfăşurarea tuturor activităţilor din
cadrul asociaţiei de proprietari, în mod special situaţia încasărilor şi
plăţilor lunare;
g) pentru scopul şi activităţile asociaţiei de
proprietari, angajează şi demite, încheie şi reziliază contracte;
h) îşi asumă obligaţii, în nume propriu sau în numele
proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, privind interesele legate
de clădire;
i) iniţiază sau apără în procese, în nume propriu sau
în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, interesele legate
de clădire;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări ale
asociaţiei de proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce
privesc cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele asociaţiei de proprietari;
l) asigură completarea la zi a
cărţii tehnice a construcţiei;
m) asigură urmărirea comportării în timp a
construcţiei, pe toată durata de existenţă a acesteia;
n) gestionează situaţiile excepţionale şi de criză;
o) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite
prin hotărârile adunării generale.
(2) Şedinţele comitetului executiv sunt legal
întrunite dacă jumătate plus unu din numărul membrilor săi sunt prezenţi.
Şedinţele comitetului executiv pot fi convocate de preşedintele asociaţiei de
proprietari sau de jumătate plus unu din numărul membrilor săi.
(3) Deciziile comitetului executiv se consemnează în
registrul de decizii al comitetului executiv.
Art. 31. - (1) Preşedintele asociaţiei de proprietari
reprezintă asociaţia în derularea contractelor şi îşi asumă obligaţii în numele
acesteia. El reprezintă asociaţia de proprietari în relaţiile cu terţii,
inclusiv în acţiunile iniţiate de asociaţie împotriva unui proprietar care nu
şi-a îndeplinit obligaţiile faţă de asociaţie sau în procesele iniţiate de un
proprietar care contestă o hotărâre a adunării generale a proprietarilor.
(2) Preşedintele asociaţiei de proprietari
supraveghează şi urmăreşte aplicarea hotărârilor adunării generale, respectarea
prevederilor statutului şi acordului de asociere, precum şi aplicarea
deciziilor comitetului executiv. Acesta, în funcţie de situaţie, poate propune
comitetului executiv sau adunării generale, după caz, măsuri împotriva celor
care nu respectă regulile, regulamentele, hotărârile şi deciziile asociaţiei de
proprietari, conform prevederilor legale şi statutare.
Art. 32. - (1) Preşedintele asociaţiei de proprietari
sau membrii comitetului executiv pot fi remuneraţi pe baza unui contract de
mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, la data adoptării
bugetului anual de venituri şi cheltuieli.
(2) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin,
membrii comitetului executiv, inclusiv preşedintele asociaţiei de proprietari,
răspund personal sau în solidar, după caz, în faţa legii şi a proprietarilor
pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat.
Art. 33. - (1) Cenzorul sau comisia de cenzori a asociaţiei de proprietari are, în principal, următoarele
atribuţii:
a) verifică legalitatea actelor şi documentelor, a
hotărârilor, deciziilor, regulilor şi regulamentelor;
b) verifică execuţia bugetului de venituri şi
cheltuieli;
c) verifică gestiunea financiar-contabilă;
d) cel puţin o dată pe an, întocmeşte şi prezintă
adunării generale rapoarte asupra activităţii sale şi asupra gestiunii
asociaţiei de proprietari, propunând măsuri.
(2) Cenzorul sau cenzorii aleşi ai asociaţiei de
proprietari pot fi remuneraţi pe baza unui contract de mandat, conform
hotărârii adunării generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual
de venituri şi cheltuieli.
(3) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin,
cenzorul sau cenzorii asociaţiei de proprietari răspund personal sau în
solidar, în faţa legii şi a proprietarilor, pentru daunele şi prejudiciile
cauzate proprietarilor în mod deliberat.
Art. 34. - (1) Administrarea, întreţinerea,
investiţiile şi reparaţiile asupra proprietăţii comune sunt în sarcina
asociaţiei de proprietari.
(2) Asociaţia de proprietari angajează persoane fizice
atestate pentru funcţia de administrator sau încheie contracte cu persoane
juridice specializate şi autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea
serviciilor necesare administrării, întreţinerii, investiţiilor şi reparaţiilor
asupra proprietăţii comune.
CAPITOLUL V
Administrarea în asociaţia de proprietari
Art. 35. - (1) Pentru activitatea de administrare care
include activităţi de administrare tehnică, de contabilitate şi casierie,
asociaţia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru
funcţia de administrator de imobile, fie poate încheia contract de administrare
cu persoane juridice specializate şi autorizate, care au ca obiect de
activitate numai domeniul asociaţiilor de proprietari ori care au ca activitate
principală administrarea imobilelor pe bază de tarife sau contract.
Administratorilor de imobile li se aplică în mod corespunzător prevederile art.
21 alin. (2) şi ale art. 22.
(2) Persoanele fizice pot fi
angajate prin încheierea unui contract individual de muncă, conform celor
stabilite prin negociere directă.
(3) Candidaţii pentru funcţia de administrator de
imobile trebuie să prezinte comitetului executiv al asociaţiei de proprietari
documentele solicitate, garanţiile profesionale şi materiale prevăzute de lege
şi trebuie să nu fi suferit nicio condamnare.
(4) Comitetul executiv adoptă decizii asupra
cuantumului salariilor, al indemnizaţiilor şi al eventualelor premieri care se
acordă personalului încadrat cu contract individual de muncă, precum şi asupra
valorii şi a modalităţilor de contractare, în cazul în care administrarea
clădirii este asigurată de persoane juridice, în limita bugetului de venituri
şi cheltuieli adoptat de adunarea generală a proprietarilor.
(5) De asemenea, comitetul executiv decide şi asupra
acordării unor drepturi băneşti membrilor asociaţiei de proprietari care
desfăşoară activităţi lucrative folositoare acesteia, în limita bugetului de
venituri şi cheltuieli adoptat de adunarea generală a proprietarilor.
Art. 36. -Administratorul, persoană fizică sau
juridică, are, în principal, următoarele atribuţii:
a) prestarea serviciilor în mod profesional;
b) gestionarea bunurilor materiale şi a fondurilor
băneşti;
c) efectuarea formalităţilor
necesare în angajarea contractelor cu furnizorii de servicii pentru exploatarea
şi întreţinerea clădirii, derularea şi urmărirea realizării acestor contracte;
d) asigurarea cunoaşterii şi respectării regulilor cu
privire la proprietatea comună;
e) gestionarea modului de îndeplinire a obligaţiilor
cetăţeneşti ce revin proprietarilor în raport cu autorităţile publice.
Obligaţiile cetăţeneşti sunt cele stabilite, potrivit legii, de adunarea
generală a proprietarilor;
f) îndeplinirea oricăror alte
obligaţii expres prevăzute de lege.
Art. 37. - Pentru lucrările privind proprietatea
comună, administratorul,
ţinând seama de preţ, durată de execuţie şi calitate, supune spre analiză,
selecţie de oferte şi aprobare comitetului executiv al asociaţiei de
proprietari ofertele operatorilor economici care satisfac cerinţele, în vederea
executării lucrărilor, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 38. - Pentru protejarea intereselor proprietarilor
şi ale asociaţiei de proprietari împotriva riscurilor aferente activităţii de
administrare într-un condominiu, administratorii de imobile, persoane fizice
sau juridice, de drept public ori de drept privat, pot încheia poliţe de asigurare
de răspundere civilă profesională. Asigurarea de răspundere civilă profesională
nu acoperă riscurile cu privire la fraudă, înşelăciune, deturnare de fonduri înfăptuite cu bună-ştiinţă.
Persoanele care nu au calitatea de administrator de imobile nu pot încheia
poliţe de asigurare de răspundere civilă profesională.
Art. 39. - Proprietatea comună
poate fi utilizată de către terţi, persoane fizice sau juridice, de drept
public ori de drept privat, numai cu acordul majorităţii proprietarilor membri
ai asociaţiei şi al proprietarilor direct afectaţi de vecinătate, în baza unui
contract de închiriere, de folosinţă sau de concesiune.
Art. 40. -Asociaţia de proprietari are obligaţia să ia
măsuri cu privire la îmbunătăţirea confortului termic al clădirii.
Art. 41. - Modificările constructive şi utilizarea în
alte scopuri a unor părţi sau elemente de construcţie ale clădirii, cum ar fi:
ancorarea de reclame pe pereţi, suspendarea de stâlpi, pereţi, scări interioare
şi altele asemenea, se vor putea face numai pe baza deciziei comitetului
executiv, cu acordul proprietarilor direct afectaţi şi, după caz, pe baza unui
proiect tehnic întocmit de instituţii de specialitate, verificat de un expert
autorizat, precum şi cu autorizaţia pentru executarea de lucrări, eliberate în
condiţiile legii.
Art. 42. - Schimbarea destinaţiei locuinţelor, precum
şi a spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă faţă de destinata
iniţială, conform proiectului iniţial al clădirii cu locuinţe, se poate face
numai cu avizul comitetului executiv şi cu acceptul proprietarilor direct
afectaţi cu care se învecinează, pe plan orizontal şi vertical, spaţiul supus
schimbării.
Art. 43. - Pentru lucrări majore cu privire la
exploatarea, întreţinerea, repararea, consolidarea, reabilitarea şi
modernizarea proprietăţii comune, asociaţia de proprietari poate angaja, în
numele proprietarilor şi cu semnătura lor individuală, credite bancare sau
orice alte forme de creditare, conform prevederilor legale.
Art. 44. - Pentru riscurile cu privire la proprietatea
comună, asociaţia de proprietari, în numele proprietarilor asociaţi, poate
încheia poliţe de asigurare.
CAPITOLUL VI
Cheltuielile asociaţiei de proprietari
Art. 45. - (1) Anul fiscal al asociaţiei de proprietari
este anul calendaristic.
(2) Inainte de începutul următorului an fiscal şi
pentru fiecare an fiscal ce urmează, comitetul executiv va pregăti şi va
prezenta proprietarilor în adunarea generală un buget anual de venituri şi
cheltuieli, suficient pentru a acoperi cheltuielile asociaţiei de proprietari,
inclusiv fondurile necesare organizării şi funcţionării acesteia.
(3) Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au
obligaţia să aprobe şi un fond de reparaţii anual, necesar pentru repararea şi
îmbunătăţirea proprietăţii comune. Comitetul executiv va pregăti şi va prezenta
adunării generale suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea
acestui fond, care se alimentează în avans, în tranşe lunare egale, prevăzute
în lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari. Plăţile pentru
repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune se vor face din fondul de
reparaţii. Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari pot aproba şi alte
fonduri cu caracter special.
(4) Asociaţia de proprietari poate deschide unul sau
mai multe conturi la oricare unitate bancară, în condiţiile legii.
Art. 46. - Toţi proprietarii au obligaţia să plătească
lunar, conform listei de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari, în
avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de contribuţie ce le revine la cheltuielile
asociaţiei de proprietari, inclusiv cele aferente fondurilor din asociaţia de
proprietari.
Art. 47. - Cheltuielile asociaţiei de proprietari sunt
următoarele:
a) cheltuieli pe număr de persoane care locuiesc sau
desfăşoară activităţi în proprietăţi individuale;
b) cheltuieli pe consumuri individuale;
c) cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcţie de
suprafaţa utilă a proprietăţii individuale;
d) cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor
individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul
asociaţiei de proprietari;
e) cheltuieli pe consumatori tehnici;
f) cheltuieli de altă natură.
Art. 48. - (1) Stabilirea şi repartizarea sumei care
priveşte proprietatea comună ce revine fiecărui proprietar din cadrul
condominiului se fac proporţional cu cota-parte indiviză din proprietatea
comună.
(2) Cheltuielile efectuate de asociaţia de proprietari
pentru plata unor servicii de utilităţi publice sau de altă natură, legate de
proprietăţile individuale din condominiu şi care nu se facturează individual pe
fiecare dintre acestea, se repartizează după acelaşi criteriu care a stat la
baza emiterii facturii, în conformitate cu prevederile contractului încheiat cu
furnizorul respectivului serviciu.
Art. 49. - (1) Asociaţia de proprietari poate stabili
un sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată
pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de
întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile care depăşeşte
termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să poată depăşi suma
la care s-au aplicat.
(2) Termenul de plată a cotelor de contribuţie la
cheltuielile asociaţiei de proprietari, afişate pe lista lunară de plată, este
de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de
întârziere vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de
proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse
asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli cu reparaţiile
asupra proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natură administrativă.
Art. 50. - (1) Asociaţia de proprietari are dreptul de
a acţiona în justiţie pe orice proprietar care se face vinovat de neplata
cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari mai mult de 90
de zile de la termenul stabilit.
(2) Acţiunea asociaţiei de proprietari este scutită de
taxă de timbru.
(3) Sentinţa dată în favoarea asociaţiei de
proprietari, pentru sumele datorate de oricare proprietar, poate fi pusă în
aplicare pentru acoperirea datoriilor prin orice modalitate permisă de Codul de
procedură civilă.
Art. 51. - (1) Asociaţia de proprietari are un
privilegiu imobiliar cu rang prioritar asupra apartamentelor şi altor spaţii
proprietăţi individuale ale proprietarilor din condominiu, precum şi un
privilegiu asupra tuturor bunurilor mobile ale acestora, pentru sumele datorate
cu titlu de cotă de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, după
cheltuielile de judecată datorate tuturor creditorilor în interesul cărora au
fost făcute.
(2) Privilegiul se înscrie în
registrul de publicitate imobiliară al judecătoriei, la cererea preşedintelui
asociaţiei de proprietari, pe baza extraselor de pe ultima listă lunară de
plată a cotelor de contribuţie din care rezultă suma datorată cu titlu de
restanţă. Privilegiul se radiază la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari sau a proprietarului, pe baza
chitanţei ori a altui înscris prin care asociaţia confirmă plata sumei
datorate.
(3) Operaţiunile de publicitate imobiliară privitoare
la privilegiul prevăzut la alin. (1) şi (2) sunt scutite de taxă de timbru.
CAPITOLUL VII
Raportul dintre administraţia publică locală şi
centrală şi asociaţiile de proprietari
Art. 52. - (1) Consiliile locale ale municipiilor,
oraşelor, comunelor şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti sprijină
activitatea asociaţiilor de proprietari pentru realizarea scopurilor şi
sarcinilor ce le revin, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Consiliile locale organizează în cadrul aparatului
propriu un compartiment specializat în sprijinirea şi îndrumarea asociaţiilor
de proprietari.
Art. 53. - (1) Compartimentele specializate înfiinţate
în cadrul autorităţii publice locale îndrumă şi sprijină proprietarii pentru a
se constitui în asociaţii de proprietari.
(2) Consiliile locale ale
municipiilor, oraşelor, comunelor şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti
îndrumă şi sprijină asociaţiile de proprietari pentru îndeplinirea obligaţiilor
locale ce le revin asupra proprietăţii comune.
Art. 54. - (1) Persoanele fizice care au calitatea de administrator de imobile sunt atestate de către
primar, la propunerea compartimentelor specializate din cadrul autorităţii
administraţiei publice locale, în baza unei hotărâri a consiliului local.
(2) Atestatul are drept scop certificarea calităţilor profesionale ale persoanelor care doresc să practice
activitatea de administrare a imobilelor la asociaţiile de proprietari.
Art. 55. - Consiliile locale, cu sprijinul aparatului
propriu al consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, exercită controlul asupra activităţii
financiar-contabile din cadrul asociaţiilor de proprietari, din oficiu ori la
solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociaţiei de proprietari.
CAPITOLUL VIII
Sancţiuni
Art. 56. - (1) Constituie
contravenţii următoarele fapte:
a) neluarea de către proprietari, de către asociaţia
de proprietari sau de către comitetul executiv al asociaţiei de proprietari a
tuturor măsurilor necesare pentru repararea şi menţinerea în stare de siguranţă
a clădirii şi a instalaţiilor comune aferente (ascensor, hidrofor, instalaţii
de alimentare cu apă, de canalizare, de încălzire centrală, de preparare şi
distribuire a apei calde, instalaţii electrice şi de gaze, centrale termice,
crematorii, instalaţii de colectare a deşeurilor, instalaţii de antenă
colectivă, telefonie etc.) pe toată durata existenţei acestora;
b) neîndeplinirea atribuţiilor de către preşedinte,
membrii comitetului executiv, cenzori, administrator de imobil;
c) neexecutarea de către proprietar a lucrărilor de
întreţinere, reparaţii sau de înlocuire a elementelor de construcţii şi
instalaţii aflate în proprietatea sa individuală, dacă aceasta este de natură
să aducă prejudicii celorlalţi proprietari;
d) schimbarea de către proprietar a destinaţiei
locuinţei fără autorizaţiile şi aprobările legale;
e) modificarea aspectului proprietăţii comune, precum
şi a elementelor constructive ale clădirii fără aprobările şi autorizaţiile
legale;
f) neaplicarea sau nerespectarea prevederilor prezentei legi de către funcţionarii publici şi personalul angajat al
autorităţilor publice locale şi centrale, inclusiv personalul regiilor ori al
societăţilor furnizoare de servicii publice de utilităţi, dacă fapta nu a fost
comisă în astfel de împrejurări încât să constituie infracţiune.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează după cum urmează:
a) faptele prevăzute la lit. a), b) şi c) se
sancţionează cu amendă de la 500 lei la 3.000 lei;
b) fapta prevăzută la lit. d), cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei;
c) faptele prevăzute la lit. e) şi f), cu amendă de la
2.500 lei la 5.000 lei.
(3) Sancţiunile pentru contravenţiile prevăzute la
alin. (1) lit. a)-e) se aplică persoanelor fizice constatate vinovate, iar cea
prevăzută la alin. (1) lit. f) funcţionarilor publici sau personalului angajat
al autorităţilor publice, inclusiv personalului regiilor ori societăţilor
furnizoare de servicii de utilităţi publice.
(4) Constatarea contravenţiilor prevăzute de prezenta
lege, făcută la sesizarea oricărei persoane interesate, precum şi aplicarea
sancţiunilor corespunzătoare se fac de către persoanele împuternicite de
Inspectoratul de Stat în Construcţii şi de Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, de primari sau de împuterniciţii acestora.
Art. 57. - Prevederile art. 56
referitoare la contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 58. - (1) Instituţiile administraţiei publice
locale ori centrale sau orice alte societăţi de stat, care deţin în proprietate
apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă în clădirile
de locuinţe, au aceleaşi drepturi şi obligaţii ca oricare alt proprietar din
condominiu şi au obligaţia să mandateze persoane fizice sau juridice pentru a
colabora cu asociaţia de proprietari.
(2) Raporturile juridice ale proprietarului, stabilite de comun acord cu chiriaşul, indiferent de statutul locuinţei,
precum şi nerespectarea obligaţiilor contractuale de către chiriaş nu absolvă
proprietarul de la obligaţiile sale faţă de asociaţia de proprietari prevăzute
în prezenta lege.
Art. 59. -In termen de 60 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative, împreună cu Ministerul Economiei şi Finanţelor,
Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, Ministerul Transporturilor
şi Ministerul Justiţiei vor elabora şi supune spre adoptare Guvernului normele
metodologice de punere în aplicare a prevederilor acesteia.
Art. 60. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 61. - La data intrării în
vigoare a prezentei legi se abrogă: art. 35 alin. 3, art. 35\ art. 36, art. 64,
art. 69 şi anexa nr. 2 din Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 31
decembrie 1997, cu modificările şi completările
ulterioare, Ordonanţa Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea şi
funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 554
din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 234/2002, precum
şi orice alte dispoziţii contrare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, în condiţiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75
şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU