LEGE Nr. 242
din 23 iunie 2009
privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 27/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001
privind amenajarea teritoriului si urbanismul
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 460 din 3 iulie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă
Ordonanţa Guvernului nr. 27 din 27 august 2008 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul,
adoptată în temeiul art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 142/2008 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 628 din 29 august 2008, cu următoarele modificări şi completări:
1. La articolul I, punctul 1 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„1. In tot cuprinsul actului normativ, denumirea
«Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului» se înlocuieşte cu
denumirea «Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei», iar denumirea
«Ministerul Culturii şi Cultelor» se înlocuieşte cu denumirea «Ministerul
Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional»."
2. La
articolul I punctul 3, alineatul (3) al articolului 14 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„(3) Strategia de dezvoltare teritorială a României este
documentul programatic pe termen lung prin care sunt stabilite liniile
directoare de dezvoltare teritorială a României, bazat pe un concept strategic,
precum şi direcţiile de implementare pentru o perioadă de timp de peste 20 de
ani, la scară regională, interregională, naţională, cu integrarea aspectelor
relevante la nivel transfrontalier şi transnaţional."
3. La articolul I punctul 8, după alineatul (4) al articolului
311 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) Pentru terenul trecut în intravilan în baza
prevederilor Planului urbanistic general nu este necesară scoaterea din
circuitul agricol."
4. La articolul I punctul 9, articolul 32 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) In cazul în care prin cererea pentru
emiterea certificatului de urbanism se solicită o modificare de la prevederile
documentaţiilor de urbanism aprobate pentru zona respectivă sau dacă condiţiile
specifice ale amplasamentului ori natura obiectivelor de investiţii o impun,
autoritatea publică locală are dreptul ca, după caz, prin certificatul de
urbanism:
a) să respingă cererea în mod justificat;
b) să solicite elaborarea unui plan urbanistic zonal
numai în baza unui aviz prealabil de oportunitate întocmit de structura
specializată condusă de arhitectul-şef şi aprobat de primarul localităţii,
respectiv primarul general al municipiului Bucureşti, prin care se stabilesc:
1. teritoriul care urmează să fie reglementat prin
Planul urbanistic zonal;
2. categoria/categoriile funcţională/funcţionale
a/ale dezvoltării şi eventualele servituti;
3. reglementări obligatorii sau dotări de interes
public necesare;
c) să solicite elaborarea unui plan urbanistic de
detaliu.
(2) In lipsa existenţei structurilor de specialitate
menţionate, avizul de oportunitate va fi emis de structurile responsabile cu
urbanismul din cadrul consiliilor judeţene şi aprobat de preşedintele
consiliului judeţean.
(3) După aprobarea Planului urbanistic zonal sau, după
caz, a Planului urbanistic de detaliu, se poate întocmi documentaţia tehnică în
vederea obţinerii autorizaţiei de construire.
(4) Noua documentaţie de urbanism, cuprinzând
intervenţia solicitată, poate fi aprobată numai după o perioadă de cel puţin 12
luni de la data aprobării documentaţiei de urbanism iniţiale.
(5) In situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b) şi c),
se pot aduce următoarele modificări reglementărilor din Planul urbanistic
general:
a) prin Planul urbanistic zonal se stabilesc
reglementări noi cu privire la: regimul de construire, funcţiunea zonei,
înălţimea maximă admisă, coeficientul de utilizare a terenului (CUT), procentul
de ocupare a terenului (POT), retragerea clădirilor faţă de aliniament şi
distanţele faţă de limitele laterale şi posterioare ale parcelei;
b) prin Planul urbanistic de detaliu se stabilesc
reglementări noi numai cu privire la distanţele faţă de limitele laterale şi
posterioare ale parcelei.
(6) Modificarea, prin planuri urbanistice zonale
elaborate pentru zone ale unei unităţi teritoriale de referinţă, a
reglementărilor aprobate prin Planul urbanistic general sau prin planuri
urbanistice zonale trebuie să asigure unitatea, coerenţa şi confortul urban
atât ale zonei de studiu, cât şi ale teritoriului învecinat. Dacă modificarea
este elaborată pentru zone ale unei unităţi teritoriale de referinţă,
coeficientul de utilizare a terenului (CUT) propus de noua reglementare nu îl
va putea depăşi pe cel aprobat iniţial cu mai mult de 20%, o singură dată, în
acest caz neaplicându-se prevederile alin. (1) lit. b).
(7) In cazul în care, din raţiuni de dezvoltare
urbanistică temeinic fundamentate, este necesară depăşirea coeficientului de
utilizare a terenului prevăzut la alin. (6), numai din iniţiativa autorităţii
administraţiei publice locale competente se va proceda la elaborarea unui plan
urbanistic zonal pentru o suprafaţă prestabilită. Această zonă poate fi
delimitată prin avizul de oportunitate, în funcţie de caracterul omogen al
zonei, funcţiune, regim de înălţime şi infrastructura existentă. Finanţarea
noii documentaţii de urbanism poate fi făcută din fonduri publice, în
condiţiile legii, sau de către persoane fizice ori juridice interesate.
Responsabilitatea coordonării realizării documentaţiilor de urbanism şi a
conţinutului acestora cade integral în sarcina autorităţii publice locale
competente."
5. La articolul I punctul 10, articolul 351
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 351. - (1) In vederea fundamentării
deciziilor de avizare a documentaţiilor de amenajare a teritoriului, urbanism
şi arhitectură ale Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei se
constituie Comisia Naţională de Dezvoltare Teritorială, organism ştiinţific,
consultativ, fără personalitate juridică, formată din funcţionari publici şi
specialişti atestaţi în domeniu.
(2) Comisia Naţională de Dezvoltare Teritorială are
următoarele atribuţii principale:
a) analizează şi propune spre avizare documentaţii de
amenajare a teritoriului şi urbanism, potrivit legii;
b) susţine elaborarea de programe de pregătire a
specialiştilor, precum şi de planuri de învăţământ şi specializare în domeniile
conexe.
(3) Componenţa Comisiei şi regulamentul de organizare
şi funcţionare se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi
locuinţei.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare, precum
şi componenţa Comisiei Naţionale de Dezvoltare Teritorială se stabilesc prin
ordin al ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei."
6. La articolul I, după punctul 10 se introduce un
nou punct, punctul 101, cu următorul cuprins:
„101. La articolul 37, alineatul (4)
se modifică şi va avea următorul cuprins:
«(4) Comisia tehnică de amenajare a teritoriului şi de
urbanism fundamentează din punct de vedere tehnic decizia structurii de
specialitate din cadrul autorităţii locale, desemnată să emită avizul pentru
documentaţiile de amenajarea teritoriului şi urbanism, precum şi pentru
studiile de fundamentare sau cercetări prealabile, conform competenţelor existente,
stabilite prin reglementările în vigoare pentru Comisia tehnică de amenajare a
teritoriului şi de urbanism.»"
7. La articolul I punctul 16, alineatul (7) al
articolului 46 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(7) In vederea unei utilizări coerente şi raţionale a
teritoriului localităţilor, zonele cu coeficienţi de utilizare a terenului
(CUT) cu valoare mai mare de 4 se stabilesc numai prin Planul urbanistic
general şi regulamentul local aferent."
8. La articolul I punctul 18, alineatul (5) al articolului
47 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Planurile urbanistice zonale pentru zone protejate
nu pot fi modificate decât în integralitatea lor, cu excepţia modificărilor
făcute în conformitate cu prevederile art. 32 alin. (5) lit. b) şi alin. (6) şi
care nu alterează caracterul general al zonei."
9. La articolul I punctul 18, alineatul (6) al
articolului 47 se abrogă.
10. La articolul I punctul 22, alineatul (3) al
articolului 55 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Indiferent de iniţiativa sau de sursa de
finanţare, autorităţile administraţiei publice locale în competenţa cărora se
află elaborarea, avizarea şi aprobarea documentaţiei de amenajare a
teritoriului şi urbanism sunt responsabile pentru întregul conţinut al reglementărilor
adoptate, cu excepţia cazurilor în care legea dispune altfel."
11. La articolul I punctul 25, după litera f) a
alineatului (2) al articolului 63 se introduce o nouă literă, litera g), cu
următorul cuprins:
,,g) semnarea, în conformitate cu prevederile art. 38
alin. (1), de documentaţii de amenajarea teritoriului şi urbanism care conţin
date eronate, dacă nu intră sub incidenţa legii penale."
12. La articolul I punctul 26, litera b) a
articolului 631 se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) de la 1.000 lei la 9.000 lei, pentru nerespectarea
prevederilor lit. c) şi g);".
13. La articolul I, după punctul 28 se introduce un
nou punct, punctul 281, cu următorul cuprins:
„281. La anexa nr. 1 «Categorii de
documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism. Competenţe de avizare
şi de aprobare a acestora», după numărul curent 21 se introduce un
nou număr curent, numărul curent 22, cu următorul cuprins:
Nr. crt.
|
Categorii de documentaţii
|
Avizează
|
Aprobă
|
«22
|
Zonal pentru localităţi care cuprind monumente, ansambluri sau
situri înscrise în Lista monumentelor istorice
|
• Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
• Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional
• organisme centrale şi teritoriale interesate
|
Consiliile judeţene Consiliile locale Consiliul General al
Municipiului Bucureşti»"
|
14. La articolul I, după punctul 29 se introduce un
nou punct, punctul 291, cu următorul cuprins:
„291. La anexa nr. 1 «Categorii de
documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism. Competenţe de avizare
şi de aprobare a acestora», după numărul curent 81 se introduce un
nou număr curent, numărul curent 82, cu următorul cuprins:
Nr. crt.
|
Categorii de documentaţii
|
Avizează
|
Aprobă
|
«82
|
Municipii, oraşe şi comune ce cuprind monumente, ansambluri sau
situri înscrise în Lista monumentelor istorice şi zonele lor de protecţie
|
- Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
- Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional
- organisme centrale şi teritoriale interesate
|
Consiliile locale Consiliul General al Municipiului
Bucureşti»"
|
15. La articolul I, după punctul 30 se introduce un
nou punct, punctul 301, cu următorul cuprins:
„301. La anexa nr. 1 «Categorii de
documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism. Competenţe de avizare
şi de aprobare a acestora», după numărul curent 121 se introduce un
nou număr curent, numărul curent 122, cu următorul cuprins:
Nr. crt.
|
Categorii de documentaţii
|
Avizează
|
Aprobă
|
«122
|
Zone construite protejate ori zone care cuprind monumente,
ansambluri sau situri înscrise în Lista monumentelor istorice şi zonele lor
de protecţie
|
- Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei -Ministerul
Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional
- organisme centrale şi teritoriale interesate
|
Consiliile locale Consiliul General al Municipiului
Bucureşti»"
|
16. La articolul I punctul 31 anexa nr. 2 „Definirea
termenilor utilizaţi în lege", expresiile introduse după expresia „Zonă
protejată" se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„• Indicatori urbanistici- instrumente
urbanistice specifice de lucru pentru controlul proiectării şi al dezvoltării
durabile a zonelor urbane, care se definesc şi se calculează după cum urmează:
- coeficient de utilizare a terenului (CUT) -
raportul dintre suprafaţa construită desfăşurată (suprafaţa desfăşurată a
tuturor planseelor) şi suprafaţa parcelei inclusă în unitatea teritorială de
referinţă. Nu se iau în calculul suprafeţei construite desfăşurate: suprafaţa
subsolurilor cu înălţimea liberă de până la 1,80 m, suprafaţa subsolurilor cu
destinaţie strictă pentru gararea autovehiculelor, spaţiile tehnice sau
spaţiile destinate protecţiei civile, suprafaţa balcoanelor, logiilor,
teraselor deschise şi neacoperite, teraselor şi copertinelor necirculabile,
precum şi a podurilor neamenajabile, aleile de acces pietonal/carosabil din
incintă, scările exterioare, trotuarele de protecţie;
- procent de ocupare a terenului (POT) -
raportul dintre suprafaţa construită (amprenta la sol a clădirii sau proiecţia
pe sol a perimetrului etajelor superioare) şi suprafaţa parcelei. Suprafaţa
construită este suprafaţa construită la nivelul solului, cu excepţia teraselor
descoperite ale parterului care depăşesc planul faţadei, a platformelor, scărilor
de acces. Proiecţia la sol a balcoanelor a căror cotă de nivel este sub 3,00 m
de la nivelul solului amenajat şi a logiilor închise ale etajelor se include în
suprafaţa construită.
Excepţii de calcul al indicatorilor urbanistici POT
şi CUT:
- dacă o construcţie nouă este edificată pe un teren
care conţine o clădire care nu este destinată demolării, indicatorii
urbanistici (POT şi CUT) se calculează adăugându-se suprafaţa planseelor
existente la cele ale construcţiilor noi;
- dacă o construcţie este edificată pe o parte de teren
dezmembrată dintr-un teren deja construit, indicatorii urbanistici se
calculează în raport cu ansamblul terenului iniţial, adăugându-se suprafaţa
planseelor existente la cele ale noii construcţii.
• Interdicţie de construire (non aedificandi) -
regulă urbanistică potrivit căreia, într-o zonă strict delimitată, din raţiuni
de dezvoltare urbanistică durabilă, este interzisă emiterea de autorizaţii de
construire, în mod definitiv sau temporar, indiferent de regimul de proprietate
sau de funcţiunea propusă.
• Planificarea teritorială - ansamblul de metode
utilizate de sectorul public pentru a asigura organizarea raţională a
teritoriului, la diferite scări (regională, naţională, transnaţională),
protecţia mediului şi atingerea obiectivelor economice şi sociale, prin
coordonarea politicilor sectoriale din perspectiva impactului lor asupra
teritoriului. Planificarea teritorială cuprinde strategii, politici şi programe
sectoriale, precum şi documentaţii specifice integrate, în scopul dezvoltării
echilibrate şi durabile, şi prevede obiective, etape de realizare şi resurse
financiare necesare.
• Unitate teritorială de referinţă (UTR) -
subdiviziune urbanistică a teritoriului unităţii administrativ-teritoriale de
bază, constituită pe criterii urbanistice similare sau omogene, având drept
scop păstrarea, refacerea ori dezvoltarea teritoriului în concordanţă cu
tradiţiile, valorile sau aspiraţiile comunităţii la un moment dat şi necesară
pentru: agregarea pe suprafeţe mici a indicatorilor de populaţie şi de
construire, determinarea caracteristicilor urbanistice, stabilirea
indicatorilor urbanistici, reglementarea urbanistică omogenă. UTR, având de
regulă suprafaţa de 1-20 ha şi în mod excepţional până la 100 ha, se
delimitează pe limitele de proprietate, în funcţie de unele dintre următoarele
caracteristici, după caz:
- relief şi peisaj cu caracteristici similare;
- evoluţie istorică unitară într-o anumită perioadă;
- populaţie cu structură omogenă;
- sistem parcelar şi mod de construire omogene;
- folosinţe de aceeaşi natură ale terenurilor şi
construcţiilor;
- regim juridic al imobilelor similar; reglementări
urbanistice omogene referitoare la destinaţia terenurilor şi la indicatorii
urbanistici.
In anumite cazuri în care unele dintre elementele
caracteristice sunt omogene pe suprafeţe întinse, mai multe UTR alăturate pot
forma o macrounitate teritorială de referinţă {MUTR).
• Zonă funcţională de interes - zonă funcţională cu rol important din punct de vedere urbanistic
în evoluţia localităţii. Zona funcţională de interes se stabileşte de structura
de specialitate din subordinea arhitectului-şef şi se aprobă de consiliul
local, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, cu avizul
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.
• Zonă protejată - suprafaţa delimitată în jurul
unor bunuri de patrimoniu construit sau natural, al unor resurse ale
subsolului, în jurul sau în lungul unor oglinzi de apă etc. şi în care, prin
documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, se impun măsuri
restrictive de protecţie a acestora prin distanţă, funcţionalitate, înălţime şi
volumetrie, în scopul ocrotirii sănătăţii publice, a mediului şi patrimoniului
natural şi construit."
17. Articolul III se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. III. -
Metodologia de participare a publicului la activităţile de amenajare a
teritoriului şi de urbanism, prevăzută la art. 57 alin. (2) din Legea nr.
350/2001, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse
prin prezenta ordonanţă, se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării
regionale şi locuinţei, în termen de 30 de zile de la aprobarea prin lege a
prezentei ordonanţe."
18. Articolul IV se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. IV. - Avizarea şi
aprobarea documentaţiilor de urbanism elaborate în baza unui certificat de
urbanism emis înainte de 29 august 2008 sau care au solicitare de aviz al
comisiei tehnice de urbanism a autorităţii publice locale competente se vor
face în condiţiile prevederilor legale aplicabile înainte de intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe, dar nu mai târziu de 30 septembrie 2009."
Art. II. -In termen de
60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei va elabora norme de aplicare a Legii nr. 350/2001
privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările şi
completările ulterioare. Normele de aplicare se aprobă prin ordin al ministrului
dezvoltării regionale şi locuinţei şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
DANIELA POPA
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA