ORDONANTA Nr.
27 din 27 august 2008
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 628 din 29 august 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 142/2008 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. In tot cuprinsul
actului normativ, denumirea „Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului" se înlocuieşte cu denumirea „Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor".
2. La capitolul II, titlul
secţiunii a 3-a se modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 3-a
Strategia de dezvoltare teritorială, activităţi
de amenajare a teritoriului şi de urbanism"
3. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Activităţile principale de amenajare a
teritoriului şi de urbanism constau în transpunerea la nivelul întregului
teritoriu naţional a strategiilor, politicilor şi programelor de dezvoltare
durabilă în profil teritorial, precum şi urmărirea aplicării acestora în
conformitate cu documentaţiile de specialitate legal aprobate.
(2) Strategiile, politicile şi programele de dezvoltare
durabilă în profil teritorial, prevăzute la alin. (1), se fundamentează pe
Strategia de dezvoltare teritorială a României.
(3) Strategia de dezvoltare teritorială a României
este documentul programatic pe termen lung prin care sunt stabilite liniile
directoare de dezvoltare teritorială a României şi direcţiile de implementare
pentru o perioadă de timp de peste 20 de ani, la scară regională,
interregională, naţională, cu integrarea aspectelor relevante la nivel
transfrontalier şi transnaţional.
(4) In procesul de implementare, Strategia de
dezvoltare teritorială a României se bazează pe:
a) sistemul de politici publice teritoriale, în
conformitate cu obiectivele Strategiei de dezvoltare teritorială a României şi
cu evoluţiile din domeniu la nivelul Uniunii Europene;
b) metodologia de prioritizare a proiectelor, astfel
încât investiţiile publice care decurg din Strategia
de dezvoltare teritorială a României să fie considerate investiţii publice de
interes naţional;
c) sistemul naţional de observare a dinamicii
teritoriale, elaborare a scenariilor de dezvoltare teritorială, evaluare a
impactului teritorial al politicilor şi pe sisteme de fundamentare tehnică a
deciziilor în dezvoltarea teritorială;
d) crearea de parteneriate interinstituţionale,
intersectoriale şi teritoriale pentru promovarea şi implementarea proiectelor
strategice vizând coeziunea teritorială.
(5) Metodologia prevăzută la alin. (4) lit. b) se
aprobă prin hotărâre a Guvernului."
4. După articolul 14 se
introduce un nou articol, articolul 141, cu următorul cuprins:
„Art. 141. -In elaborarea Strategiei de dezvoltare teritorială a României, trebuie urmărite principiile
strategice privind:
a) racordarea teritoriului naţional la reţeaua
europeană şi intercontinentală a polilor de dezvoltare şi a coridoarelor de
transport;
b) dezvoltarea reţelei de localităţi şi structurarea
zonelor funcţionale urbane;
c) promovarea solidarităţii urban-rural şi
dezvoltarea adecvată a diferitelor categorii de teritorii;
d) consolidarea şi dezvoltarea reţelei de legături
interregionale;
e) protejarea, promovarea şi valorificarea
patrimoniului natural şi cultural."
5. La articolul 18, partea
dispozitivă şi literele a) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice
şi Locuinţelor este autoritatea administraţiei publice centrale pentru
planificare teritorială, amenajarea teritoriului şi urbanism, având în această
calitate următoarele atribuţii:
a) elaborarea, sub coordonarea primului-ministru, a
Strategiei de dezvoltare teritorială a României şi a politicilor publice în conformitate cu obiectivele acesteia;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
g) colaborarea cu consiliile pentru dezvoltare
regională, cu consiliile judeţene şi consiliile locale, precum şi urmărirea
modului în care se aplică programele guvernamentale, Strategia de dezvoltare
teritorială şi liniile directoare ale acesteia, planurile de amenajarea
teritoriului şi urbanism, la nivel regional, judeţean şi local."
6. La articolul 29, alineatul
(2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Certificatul de urbanism este obligatoriu pentru
adjudecarea prin licitaţie a lucrărilor de proiectare şi de execuţie a
lucrărilor publice, precum şi pentru întocmirea documentaţiilor cadastrale de comasare,
respectiv de dezmembrare a bunurilor imobile în cel puţin 3 parcele. In cazul
vânzării sau cumpărării de imobile, certificatul de urbanism cuprinde
informaţii privind consecinţele
urbanistice ale operaţiunii juridice, solicitarea certificatului de urbanism
fiind în acest caz facultativă."
7. La articolul 31, litera
a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) regimul juridic al imobilului - dreptul de proprietate asupra imobilului şi servitutile de
utilitate publică care grevează asupra acestuia; situarea imobilului - teren
şi/sau construcţiile aferente - în intravilan sau în extravilan; prevederi ale
documentaţiilor de urbanism care instituie un regim special asupra imobilului -
zone protejate, interdicţii definitive sau temporare de construire -, dacă
acesta este înscris în Lista cuprinzând monumentele istorice din România şi
asupra căruia, în cazul vânzării, este necesară exercitarea dreptului de
preempţiune a statului potrivit legii, precum şi altele prevăzute de lege.
Informaţiile privind dreptul de proprietate şi dezmembrămintele acestuia vor fi
preluate din cartea funciară, conform extrasului de carte funciară pentru
informare."
8. După articolul 31 se
introduc trei noi articole, articolele 311, 312 şi 313, cu următorul cuprins:
„Art. 311. - (1)
Dreptul de construire se acordă potrivit prevederilor legale, cu respectarea
documentaţiilor de urbanism şi regulamentelor locale de urbanism aferente,
aprobate potrivit prezentei legi.
(2) Schimbarea regimului juridic, economic sau tehnic al terenului, potrivit legii, poate fi
condiţionată de asigurarea căilor de acces, a dotărilor publice şi
echipamentelor tehnice necesare funcţionării coerente a zonei.
(3) In cazul parcelelor cu geometrii neregulate,
incompatibile cu structura şi parametrii zonei
proiectaţi prin documentaţiile de urbanism sau amenajare a teritoriului,
schimbarea regimului juridic, economic sau tehnic al terenului, potrivit legii,
poate fi condiţionată de modificarea limitelor parcelelor respective, cu
acordul proprietarilor, prin reconfigurarea acestora pe baza unui plan
urbanistic zonal, aprobat potrivit legii, cu actualizarea ulterioară a planului
cadastral al Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, respectiv a
evidenţelor de carte funciară.
(4) La emiterea autorizaţiei de construire de către
autoritatea publică competentă, pe lângă prevederile documentaţiilor de
urbanism şi ale regulamentelor locale de urbanism aferente acestora, vor fi
avute în vedere următoarele aspecte:
a) existenţa unui risc privind securitatea, sănătatea
oamenilor sau neîndeplinirea condiţiilor de salubritate minimă;
b) prezenţa unor vestigii arheologice. Autorităţile
abilitate eliberează Certificatul de descărcare de sarcină arheologică sau
instituie restricţii prin avizul eliberat, în termen de 3 luni de la înaintarea
de către beneficiar/finanţator a Raportului de cercetare arheologică, elaborat
în urma finalizării cercetărilor;
c) existenţa riscului de încălcare a normelor de
protecţie a mediului;
d) existenţa riscului de a afecta negativ patrimoniul
construit, patrimoniul natural sau peisaje valoroase - recunoscute şi protejate
potrivit legii;
e) existenţa riscurilor naturale de inundaţii sau
alunecări de teren;
f) evidenţierea unor riscuri naturale şi/sau antropice
care nu au fost luate în considerare cu prilejul elaborării documentaţiilor de
urbanism aprobate anterior pentru teritoriul respectiv.
Art. 312. -In baza
prevederilor Planului urbanistic general, autorizaţiile de construire se emit
direct pentru zonele pentru care există reglementări privind regimul juridic,
economic şi tehnic al imobilelor, cuprinse în Regulamentul local de urbanism -
R.L.U., aferent acestuia.
Art. 313. - Zonele
asupra cărora s-a instituit un anumit regim de protecţie sau interdicţie, care
nu pot fi suficient reglementate prin Planul urbanistic general, se vor
evidenţia/delimita în cadrul acestuia în vederea detalierii prin planuri
urbanistice zonale."
9. Articolul 32 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) In cazul în care
prin cererea pentru emiterea certificatului de urbanism se solicită o
modificare de la prevederile documentaţiilor de urbanism aprobate pentru zona
respectivă sau dacă condiţiile specifice ale amplasamentului ori natura
obiectivelor de investiţii o impun, autoritatea publică locală are dreptul ca,
după caz, prin certificatul de urbanism:
a) să respingă cererea în mod justificat;
b) să solicite elaborarea unui plan urbanistic zonal
numai în baza unui aviz prealabil de oportunitate întocmit de către structura
specializată condusă de arhitectul-şef şi aprobat de către consiliul local,
prin care se stabilesc:
1. teritoriul care urmează să fie reglementat prin
Planul urbanistic zonal;
2. categoria/categoriile funcţională/funcţionale a/ale
dezvoltării şi eventualele servituti;
3. reglementări obligatorii sau dotări de interes
public necesare;
c) să solicite elaborarea unui plan urbanistic de
detaliu.
(2) După aprobarea Planului urbanistic zonal sau, după
caz, a Planului urbanistic de detaliu, se poate întocmi documentaţia tehnică în
vederea obţinerii autorizaţiei de construire.
(3) Noua documentaţie de urbanism, cuprinzând
intervenţia solicitată, poate fi aprobată numai după o perioadă de cel puţin 12
luni de la data aprobării documentaţiei de urbanism iniţiale.
(4) In situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b) şi c),
se pot aduce următoarele modificări reglementărilor din Planul urbanistic
general:
a) prin Planul urbanistic zonal se stabilesc
reglementări noi cu privire la: regimul de construire, funcţiunea zonei,
înălţimea maximă admisă, coeficientul de utilizare a terenului (CUT), procentul
de ocupare a terenului (POT), retragerea clădirilor faţă de aliniament şi
distanţele faţă de limitele laterale şi posterioare ale parcelei;
b) prin Planul urbanistic de detaliu se stabilesc reglementări noi numai cu privire la distanţele
faţă de limitele laterale şi posterioare ale parcelei.
(5) Modificarea, prin planuri urbanistice zonale
elaborate pentru zone ale unei unităţi teritoriale de referinţă, a
reglementărilor aprobate prin Planul urbanistic general trebuie să asigure
unitatea, coerenţa şi confortul urban atât ale zonei de studiu, cât şi ale
teritoriului învecinat. Dacă modificarea este elaborată pentru zone ale unei
unităţi teritoriale de referinţă, coeficientul de utilizare a terenului (CUT)
propus de noua reglementare nu îl va putea depăşi pe cel aprobat iniţial cu mai
mult de 20%, o singură dată.
(6) In cazul în care, din raţiuni de dezvoltare
urbanistică temeinic fundamentate, este necesară depăşirea coeficientului de
utilizare a terenului prevăzut la alin. (5), numai din iniţiativa autorităţii
administraţiei publice locale competente se va proceda la finanţarea şi
elaborarea unui plan urbanistic zonal pentru întreaga unitate teritorială de
referinţă în care este inclusă zona. In vederea elaborării şi finanţării noii
documentaţii, autoritatea publică poate asocia persoane fizice şi/sau juridice
interesate."
10. După articolul 35 se
introduce un nou articol, articolul 351, cu următorul cuprins:
„Art. 351. - (1) In
vederea fundamentării deciziilor Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice
şi Locuinţelor privind activitatea de amenajare a teritoriului, urbanism şi
arhitectură, se constituie Comisia Naţională de Dezvoltare Teritorială,
organism ştiinţific, consultativ şi de avizare, fără personalitate juridică,
formată din funcţionari publici şi specialişti atestaţi în domeniu.
(2) Comisia Naţională de Dezvoltare Teritorială are
următoarele atribuţii principale:
a) fundamentează din punct de vedere ştiinţific şi
propune Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor politica de
dezvoltare teritorială, urbană şi arhitecturală;
b) avizează metodologiile, normele, normativele şi
reglementările tehnico-ştiinţifice din domeniu, care se aprobă prin ordin al ministrului;
c) analizează şi avizează documentaţii de amenajarea
teritoriului şi urbanism potrivit legii;
d) susţine elaborarea de programe de pregătire a
specialiştilor, precum şi de planuri de învăţământ şi specializare în domeniile
conexe;
e) analizează şi avizează planurile
integrate de dezvoltare urbană şi a polilor de creştere.
(3) Membrii Comisiei sunt numiţi pe baza
nominalizărilor transmise de către următoarele instituţii/organizaţii:
a) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor;
b) Ministerul Transporturilor;
c) Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile;
d) Ministerul Culturii şi Cultelor;
e) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative;
f) Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
g) Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale;
h) Registrul Urbaniştilor din România;
i) Ordinul Arhitecţilor din România;
j) Asociaţia arhitecţilor-şefi de municipii;
k) Asociaţia arhitecţilor-şefi de judeţe;
l) universităţi şi institute de
cercetare cu profil de planificare urbană şi teritorială, amenajarea
teritoriului, urbanism, arhitectură, dezvoltare, protecţia mediului şi alte
profiluri conexe domeniului.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare, precum
şi componenţa Comisiei Naţionale de Dezvoltare Teritorială se stabilesc prin
ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor."
11. La articolul 43, după
alineatul (1)se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Incepând cu data de 1 ianuarie 2011, localităţile
cu statut de municipiu sau de oraş au obligaţia să deţină Planul de amenajare a
teritoriului zonal periurban ca documentaţie de fundamentare a întocmirii
Planului urbanistic general. Prevederile Planului de amenajare a teritoriului
zonal se introduc în Planul de amenajare a teritoriului judeţean."
12. La articolul 46,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 46. - (1) Planul urbanistic general are atât
caracter director, cât şi de reglementare şi reprezintă principalul instrument
de planificare operaţională, constituind baza legală pentru realizarea
programelor şi acţiunilor de dezvoltare. Fiecare unitate
administrativ-teritorială are obligaţia să îşi întocmească şi să îşi aprobe
Planul urbanistic general, care se actualizează periodic la cel mult 10 ani."
13. La articolul 46
alineatul (2), după litera f) se introduce o nouă literă, litera f1), cu următorul cuprins:
,,f1) zonele care au
instituite un regim special de protecţie prevăzut în legislaţia în
vigoare;".
14. La articolul 46 alineatul (2), după litera i) se introduce o nouă literă, litera j), cu următorul
cuprins:
,,j) zone de risc datorate unor depozitări istorice de
deşeuri."
15. La articolul 46
alineatul (3), după litera d) se introduc trei noi litere, literele e), f) şi
g), cu următorul cuprins:
,,e) lista principalelor proiecte de dezvoltare şi
restructurare;
f) stabilirea şi delimitarea zonelor cu interdicţie
temporară şi definitivă de construire;
g) delimitarea zonelor în care se preconizează
operaţiuni urbanistice de regenerare urbană."
16. La articolul 46, după
alineatul (3) se introduc cinci noi alineate, alineatele (4), (5), (6), (7) şi
(8), cu următorul cuprins:
„(4) Planul urbanistic general se elaborează în baza
strategiei de dezvoltare a localităţii şi se corelează cu bugetul şi programele
de investiţii publice ale localităţii, în vederea implementării prevederilor
obiectivelor de utilitate publică.
(5) Prin Planul urbanistic general se identifică zone
pentru care se pot institui reglementări ce nu pot fi modificate prin planuri
urbanistice zonale sau planuri urbanistice de detaliu şi de la care nu se pot
acorda derogări. Aceste reglementări se formulează cu claritate în Regulamentul
local de urbanism aferent Planului urbanistic general.
(6) Prevederile alin. (5) se aplică în mod obligatoriu
zonelor asupra cărora este instituit un regim special de protecţie prevăzut în
legislaţia în vigoare.
(7) In vederea unei utilizări coerente şi raţionale a
teritoriului localităţilor, zonele sau parcelele cu coeficienţi de utilizare a
terenului (CUT) cu valoare mai mare de 4 se stabilesc numai prin Planul
urbanistic general şi regulamentul local aferent.
(8) Planul urbanistic general pentru intravilan se
întocmeşte în format digital, pe suport grafic, la scări 1/1.000 - 1/5.000,
după caz, iar în format analogic, la scara 1/5.000. Suportul topografic al
planului de ansamblu al unităţii administrativ-teritoriale este la scara
1/25.000, furnizat de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară.
Actualizarea suportului se poate face de către autorităţile administraţiei
publice locale interesate, cu condiţia avizării acestuia de către oficiile de
cadastru şi publicitate imobiliară, pe baza măsurătorilor sau pe baza ortofotoplanurilor."
17. La articolul 47,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 47. - (1) Planul urbanistic zonal este
instrumentul de planificare urbană de reglementare specifică, prin care se
coordonează dezvoltarea urbanistică integrată a unor zone din localitate,
caracterizate printr-un grad ridicat de complexitate sau printr-o dinamică
urbană accentuată. Planul urbanistic zonal asigură corelarea programelor de
dezvoltare urbană integrată a zonei cu Planul urbanistic general."
18. La articolul 47, după
alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu
următorul cuprins:
„(5) Planurile urbanistice zonale pentru zone protejate
nu pot fi modificate prin alte planuri urbanistice zonale care tratează părţi
din acestea. Sunt admise numai modificări care pot fi stabilite prin Planul
urbanistic de detaliu şi care nu modifică caracterul general al zonei.
(6) Se interzice promovarea planurilor urbanistice
zonale cu scop declarat de promovare a unui anumit proiect de investiţii. Planurile urbanistice zonale reglementează condiţiile de
amplasare a investiţiilor, indiferent de natura lor sau de beneficiar."
19. La articolul 48,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 48. - (1) Planul urbanistic de detaliu are exclusiv caracter de reglementare specifică, prin care se
asigură condiţiile de amplasare, dimensionare, conformare şi servire edilitară
a unuia sau mai multor obiective, pe una sau mai multe parcele adiacente, în
corelare cu vecinătăţile imediate."
20. La articolul 49, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Prevederile regulamentelor locale de urbanism se
diferenţiază în funcţie de încadrarea în unităţi teritoriale de referinţă, zone
şi subzone şi pot fi aplicate numai în condiţiile cumulative referitoare la
situarea, dimensiunile şi geometria parcelelor."
21. La articolul 51, după
alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul cuprins:
„(11) Activităţile
de amenajare a teritoriului şi urbanism de interes naţional şi regional, care
se finanţează din bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Dezvoltării Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, sunt:
a) elaborarea Strategiei de dezvoltare teritorială a
României;
b) elaborarea planurilor de
amenajare a teritoriului naţional;
c) elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului
zonal regional;
d) elaborarea Regulamentului general de urbanism;
e) elaborarea documentaţiilor de amenajarea
teritoriului şi urbanism pentru zonele cu monumente
istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial;
f) elaborarea documentaţiilor de amenajarea
teritoriului şi urbanism, hărţi de hazard/risc în vederea prevenirii
dezastrelor naturale sau industriale;
g) programe de susţinere a dezvoltării locale în
vederea asigurării fondului de documentaţii în domeniile: amenajarea
teritoriului, urbanism, imobiliar-edilitar şi al proiectelor de dezvoltare
urbană integrată.
(12) Activităţile
prevăzute la alin. (11) lit. g), precum şi metodologiile de finanţare a acestora se
aprobă prin hotărâre a Guvernului."
22. La articolul 55, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Indiferent de iniţiativa sau de sursa de
finanţare, autoritatea administraţiei publice locale în competenţa căreia se
află aprobarea documentaţiei de amenajarea teritoriului şi urbanism este
responsabilă pentru întregul conţinut al reglementărilor adoptate, cu excepţia
cazurilor în care legea dispune altfel."
23. La articolul 56, după
alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu
următorul cuprins:
„(4) Perioada de valabilitate a documentaţiilor de
amenajare a teritoriului şi de urbanism se stabileşte de către autoritatea
administraţiei publice locale abilitată să aprobe documentaţia, în conformitate
cu gradul de complexitate şi cu prevederile acesteia.
(5) Valabilitatea prevederilor documentaţiilor de
amenajarea teritoriului şi urbanism se extinde de drept pentru acele investiţii
care au început în timpul perioadei de valabilitate, până la finalizarea
acestora."
24. La capitolul IV, secţiunea
a 6-a, cuprinzând articolele 57-61, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 6-a
Participarea publicului la activităţile de
amenajare a teritoriului şi de urbanism
Art. 57. - (1) Participarea
publicului la activităţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism constă în
implicarea acestuia în toate etapele procesului decizional referitor la
activităţile de amenajare a teritoriului şi urbanism.
(2) Participarea publicului
asigură dreptul acestuia la informare, consultare şi acces la justiţie,
referitor la activităţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, potrivit
legii, pe tot parcursul elaborării strategiilor şi documentaţiilor de urbanism
şi amenajare a teritoriului, conform metodologiei stabilite de Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor şi în corelare cu procedurile
specifice ce decurg din legislaţia de mediu.
Art. 58. -Autorităţile administraţiei publice centrale
şi locale au responsabilitatea organizării, desfăşurării şi finanţării procesului
de participare a publicului în cadrul activităţilor de amenajare a teritoriului
şi de urbanism.
Art. 59. - Informarea publicului este activitatea prin
care autorităţile administraţiei publice fac publice:
a) obiectivele dezvoltării economico-sociale privind
amenajarea teritoriului şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor;
b) conţinutul strategiilor de dezvoltare teritorială
şi a documentaţiilor de urbanism care urmează a fi supuse aprobării, precum şi
al documentaţiilor aprobate, potrivit legii;
c) rezultatele consultării publicului;
d) deciziile adoptate;
e) modul de implementare a deciziilor.
Art. 60. - Consultarea publicului este procesul prin
care autorităţile administraţiei publice centrale şi locale colectează şi iau
în considerare opţiunile şi opiniile publicului privind obiectivele dezvoltării
economico-sociale privind amenajarea teritoriului şi dezvoltarea urbanistică a
localităţilor, prevederile strategiilor de dezvoltare teritorială şi ale
programelor de amenajare a teritoriului şi de dezvoltare urbanistică a
localităţilor.
Art. 61. - Informarea şi consultarea publicului se
desfăşoară diferenţiat, în funcţie de amploarea şi de importanţa documentaţiei
de amenajare a teritoriului sau de urbanism, potrivit metodologiei stabilite de
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor."
25. La articolul 63
alineatul (2), după litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu
următorul cuprins:
,,f) aprobarea unui plan urbanistic de detaliu cu derogări de la Planul urbanistic general neprevăzute la art.
32 alin. (4)."
26. Articolul 631 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 631. - Contravenţiile prevăzute la art. 63 alin.
(2) se sancţionează cu amendă, după cum urmează:
a) de la 1.000 lei la 3.000
lei, pentru nerespectarea prevederilor lit. a) şi b);
b) de la 1.000 lei la 9.000 lei, pentru nerespectarea
prevederilor lit. c);
c) de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru nerespectarea
prevederilor lit. d) şi e);
d) de la 3.000 lei la 10.000 lei, pentru nerespectarea
prevederilor lit. f)."
27. La articolul 65,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 65. - (1) In absenţa Planului de amenajare a
teritoriului judeţean şi a Planului urbanistic general aprobate, pe teritoriile
aferente se pot realiza investiţii în construcţii, lucrări tehnico-edilitare,
precum şi orice alte investiţii urbane numai pe baza unui plan urbanistic zonal
aprobat potrivit legii şi cu respectarea Regulamentului general de
urbanism."
28. La anexa nr. 1
„Categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
Competenţe de avizare şi de aprobare a acestora", după numărul curent 2 se
introduce un nou număr curent, numărul curent 21, cu următorul cuprins:
Nr. crt.
|
Categorii de documentaţii
|
Avizează
|
Aprobă
|
„21
|
Zonal pentru localităţi care cuprind monumente istorice
înscrise în Lista patrimoniului mondial
|
• Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor
• Ministerul Culturii şi Cultelor
• organisme centrale şi teritoriale
interesate
|
Guvernul"
|
29. La anexa nr. 1
„Categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
Competenţe de avizare şi de aprobare a acestora", după numărul curent 8 se
introduce un nou număr curent, numărul curent 81, cu următorul cuprins:
Nr. crt.
|
Categorii de documentaţii
|
Avizează
|
Aprobă
|
„81
|
Localităţi care cuprind monumente istorice înscrise în Lista
patrimoniului mondial
|
• Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor
• Ministerul Culturii şi Cultelor
• organisme centrale şi teritoriale interesate
|
Guvernul"
|
30. La anexa nr. 1
„Categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
Competenţe de avizare şi de aprobare a acestora", după numărul curent 12
se introduce un nou număr, numărul curent 121, cu următorul cuprins:
Nr. crt.
|
Categorii de documentaţii
|
Avizează
|
Aprobă
|
„121
|
Zone protejate care cuprind monumente istorice înscrise în
Lista patrimoniului mondial şi zonele lor de protecţie
|
• Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor
• Ministerul Culturii şi Cultelor
• organisme centrale şi teritoriale interesate
|
Guvernul"
|
31. La anexa nr. 2
„Definirea termenilor utilizaţi în lege", după expresia „Zonă
protejată" se introduc şase noi expresii, cu următorul cuprins:
„• Indici urbanistici-
instrumente urbanistice specifice de lucru pentru controlul proiectării şi al
dezvoltării durabile a zonelor urbane, care se definesc şi se calculează după
cum urmează:
- coeficient de utilizare a terenului (CUT) -
raportul dintre suprafaţa construită desfăşurată
(suprafaţa desfăşurată a tuturor planşeelor) şi suprafaţa parcelei. Nu se iau
în calculul suprafeţei construite desfăşurate: suprafaţa subsolurilor cu
înălţimea liberă de până la
1,80 m, suprafaţa subsolurilor cu destinaţie strictă pentru gararea
autovehiculelor, spaţiile tehnice sau spaţiile destinate protecţiei civile,
suprafaţa balcoanelor, logiilor, teraselor deschise şi neacoperite, teraselor
şi copertinelor necirculabile, precum şi a podurilor neamenajabile, aleile de
acces pietonal/carosabil din incintă, scările exterioare, trotuarele de
protecţie;
- procent de ocupare a terenului (POT) - raportul dintre suprafaţa construită (amprenta la sol a clădirii)
şi suprafaţa parcelei. Suprafaţa construită este suprafaţa construită la
nivelul solului, cu excepţia teraselor descoperite ale parterului care depăşesc planul faţadei, a platformelor,
scărilor de acces. Proiecţia la sol a balcoanelor a căror cotă de nivel este
sub 3,00 m de la nivelul solului amenajat şi a logiilor închise ale etajelor se
include în suprafaţa construită.
- Excepţii de calcul ale indicatorilor urbanistici POT şi CUT
• dacă o construcţie nouă este edificată pe un teren
care conţine o clădire care nu este destinată demolării, indicatorii
urbanistici (POT şi CUT) se calculează adăugându-se suprafaţa planşeelor
existente la cele ale construcţiilor noi;
• dacă o construcţie este edificată pe o parte de
teren dezmembrată dintr-un teren deja construit, indicii urbanistici se
calculează în raport cu ansamblul terenului iniţial, adăugându-se suprafaţa
planşeelor existente la cele ale noii construcţii.
• Interdicţie de
construire (non aedificandi) - regulă urbanistică
urmare căreia, într-o zonă strict delimitată, din raţiuni de dezvoltare
urbanistică durabilă, este interzisă emiterea de autorizaţii de construire, în
mod definitiv sau temporar, indiferent de regimul de proprietate sau de
funcţiunea propusă.
• Planificarea
teritorială (spaţială) - activitatea de armonizare
a structurilor teritoriale prin managementul dezvoltării teritoriale şi
coordonarea impactului teritorial al politicilor sectoriale.
• Unitate teritorială de
referinţă (UTR) - subdiviziune urbanistică a
teritoriului unităţii administrativ-teritoriale de bază, constituită pe
criterii urbanistice similare sau omogene, având drept scop păstrarea,
refacerea sau dezvoltarea teritoriului în concordanţă cu tradiţiile, valorile
sau aspiraţiile comunităţii la un moment dat şi necesară pentru: agregarea pe
suprafeţe mici a indicatorilor de populaţie şi de construire, determinarea
caracteristicilor urbanistice, stabilirea indicatorilor urbanistici,
reglementarea urbanistică omogenă. UTR, având de regulă suprafaţa de 1-20 ha şi
în mod excepţional până la 100 ha, se delimitează pe limitele de proprietate,
în funcţie de unele dintre următoarele caracteristici, după caz:
- relief şi peisaj cu caracteristici similare;
- evoluţie istorică unitară într-o anumită perioadă;
- populaţie cu structură omogenă;
- sistem parcelar şi mod de construire omogene;
- folosinţe de aceeaşi natură
ale terenurilor şi construcţiilor;
- regim juridic al imobilelor similar; reglementări
urbanistice omogene referitoare la destinaţia terenurilor şi la indicii
urbanistici.
In anumite cazuri în care unele dintre elementele
caracteristice sunt omogene pe suprafeţe întinse, mai
multe UTR alăturate pot forma o macrounitate teritorială de referinţă (MUTR).
• Zonă funcţională de interes - zonă funcţională cu rol important din punct de vedere urbanistic
în evoluţia localităţii. Zona funcţională de interes se stabileşte de către
structura de specialitate din subordinea arhitectului-şef şi se aprobă de către
consiliul local, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, cu
avizul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
• Zonă protejată - suprafaţa delimitată în jurul unor bunuri de patrimoniu construit
sau natural, al unor resurse ale subsolului, în jurul sau în lungul unor
oglinzi de apă etc. şi în care, prin documentaţiile de amenajare a teritoriului
şi de urbanism, se impun măsuri restrictive de protecţie a acestora prin
distanţă, funcţionalitate, înălţime şi volumetrie, în scopul ocrotirii
sănătăţii publice, a mediului şi patrimoniului natural şi construit."
Art. II. - Strategia de
dezvoltare teritorială a României prevăzută la art. 14 alin. (2) din Legea nr.
350/2001, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse
prin prezenta ordonanţă, se elaborează de către Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, sub coordonarea primului-ministru, se
avizează de către Consiliul de planificare strategică prevăzut de Hotărârea
Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale
permanente şi se aprobă prin lege.
Art. III. - Metodologia
de participare a publicului la activităţile de
amenajare a teritoriului şi de urbanism prevăzută la art. 57 alin. (2) din
Legea nr. 350/2001, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
cele aduse prin prezenta ordonanţă, se aprobă prin ordin al ministrului
dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor, în termen de 90 de zile de la
aprobarea prin lege a prezentei ordonanţe.
Art. IV. -Aprobarea
documentaţiilor de urbanism a căror solicitare de aprobare s-a făcut anterior
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se va face în condiţiile prevederilor
legale aplicabile la data solicitării aprobării, dar nu mai târziu de 6 luni de
la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
Art. V. - Dispoziţiile art. I. pct. 24 sunt aplicabile la 15 zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe.
Art. VI. - Legea nr.
350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta
ordonanţă, după aprobarea acesteia prin lege, se va republica dându-se
articolelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian