LEGE
Nr. 25 din 12 aprilie 1996
pentru modificarea si completarea Legii nr. 70/1991 privind alegerile locale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 77 din 13 aprilie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 239 din 28 noiembrie 1991, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Consiliile locale, consiliile judetene, primarii si Consiliul General
al Municipiului Bucuresti se aleg prin vot universal, egal, direct, secret si
liber exprimat. Viceprimarii se aleg prin vot indirect de catre consiliile
locale."
2. Articolul 3 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Pentru alegerea consiliului local, a primarului, a consiliului
judetean si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, fiecare alegator
are dreptul la cate un singur vot."
3. Articolul 3 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Dreptul de vot se exercita numai in comuna, orasul, municipiul sau
subdiviziunea administrativ-teritoriala a municipiului in care alegatorul isi
are domiciliul."
4. La articolul 3 se introduce un nou alineat, care va avea urmatorul
cuprins:
"Cetatenii cu drept de vot, care si-au stabilit resedinta intr-o alta
unitate administrativ-teritoriala cu cel putin 6 luni inaintea alegerilor, isi
vor exercita dreptul de vot in unitatea administrativ-teritoriala
respectiva."
5. Articolul 4 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Au dreptul de a fi alesi consilieri sau primari cetatenii cu drept de
vot care au implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel putin 23
de ani, daca nu le este interzisa asocierea in partide politice, potrivit art.
37 alin. (3) din Constitutie."
6. La articolul 4 se introduce un nou alineat, care va avea urmatorul
cuprins:
"La sectoarele municipiului Bucuresti pot candida persoanele care au
domiciliul in municipiul Bucuresti, indiferent de sector."
7. Articolul 5 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Nu pot fi alesi:
a) cetatenii care fac parte din categoriile prevazute la art. 37 alin. (3)
din Constitutie;
b) persoanele care fac parte din categoriile prevazute la lit. a) si b) ale
alin. 1."
8. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Candidaturile pentru consiliile locale si judetene, cat si cele pentru
primari se propun de partide politice sau aliante politice constituite potrivit
legii partidelor politice. Se pot depune si candidaturi independente sau de
catre aliante electorale, in conditiile prezentei legi.
Aliantele electorale se pot constitui intre partide politice sau aliante
politice la nivel judetean sau local. Partidele politice din aliantele politice
sau din aliantele electorale pot participa la alegeri numai pe listele
aliantelor. Un partid politic nu poate face parte, la acelasi nivel, decat
dintr-o singura alianta. Aliantele electorale se inregistreaza la biroul
electoral al circumscriptiei electorale in care depun candidaturi.
O persoana poate candida pentru un singur consiliu local si pentru o
singura functie de primar.
O persoana poate candida atat pentru functia de consilier, cat si pentru cea
de primar.
Numarul de candidati de pe fiecare lista poate fi mai mare decat numarul de
consilieri stabilit potrivit Legii administratiei publice locale, cu pana la un
sfert din numarul mandatelor.
Candidaturile pe mai multe liste de candidati sau atat pe liste cat si ca
independenti sunt nule de drept."
9. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Data alegerilor se stabileste prin hotarare a Guvernului, cu cel putin 45
de zile inaintea votarii.
Alegerile au loc intr-o singura zi, care poate fi numai duminica.
In cazul alegerilor partiale organizate potrivit Legii administratiei
publice locale, campania electorala se reduce la jumatate. In mod corespunzator
se reduc si termenele prevazute de prezenta lege, cu exceptia celor de 24 de
ore. Daca din operatiunile de reducere la jumatate a termenelor rezulta
fractiuni de zile, rotunjirile se fac in plus."
10. Capitolul II va avea urmatorul titlu:
"Organizarea alegerilor pentru consiliile locale, consiliile judetene
si pentru primari"
11. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Pentru alegerea consiliilor locale si a primarilor, fiecare comuna, oras,
municipiu si subdiviziune administrativ-teritoriala a municipiului constituie o
circumscriptie electorala.
Pentru alegerea consiliilor judetene, fiecare judet constituie o
circumscriptie electorala. Numerotarea circumscriptiilor electorale judetene se
face prin hotarare a Guvernului."
12. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Numarul fiecarei circumscriptii electorale se aduce la cunostinta
alegatorilor de catre primar, in termen de 10 zile de la stabilirea datei
alegerilor."
13. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
La aceeasi sectie de votare, alegatorii voteaza atat pentru consiliul
local, consiliul judetean, cat si pentru primar."
14. Articolul 13 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Delimitarea si numerotarea sectiilor de votare se fac de catre
primari, prin dispozitie, in termen de 20 de zile de la stabilirea datei
alegerilor."
15. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Listele electorale permanente cuprind pe toti cetatenii cu drept de vot
care au domiciliul in circumscriptia electorala in care se organizeaza alegeri.
Cetatenii au dreptul sa verifice inscrierile facute in listele electorale.
Impotriva omisiunilor, inscrierilor gresite sau oricaror erori se poate face
intampinare la primarul care a intocmit lista.
Primarul este obligat sa solutioneze intampinarea, in termen de 3 zile de
la inregistrarea acesteia, prin dispozitie.
Impotriva dispozitiei se poate face contestatie in termen de 24 de ore de
la comunicare. Contestatia se solutioneaza in cel mult 3 zile de catre
judecatoria in a carei raza teritoriala se afla sectia de votare. Hotararea
judecatoreasca este definitiva, executorie si se comunica celor interesati in
termen de 24 de ore de la pronuntare.
Primarii comunelor, oraselor, municipiilor si ai subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiilor vor face copii de pe listele
electorale permanente, intocmite potrivit prevederilor Legii nr. 68/1992 pentru
alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, pe care le vor inainta in doua
exemplare birourilor electorale ale sectiilor de votare, in termen de 24 de ore
de la constituirea acestora. Unul dintre exemplare va fi pus la dispozitia
alegatorilor pentru consultare, iar celalalt va fi utilizat in ziua alegerilor.
Orice modificare intervenita dupa trimiterea copiilor de pe listele
electorale se comunica biroului electoral al sectie de votare in termen de 24
de ore.
Listele electorale se semneaza de primar si de secretar.
Militarii in termen cu drept de vot vor fi inscrisi in liste speciale,
intocmite pe unitati militare si semnate de comandantii acestora. Militarii in
termen nu vor fi trecuti in copiile intocmite de primari de pe listele
electorale permanente ale localitatilor in care acestia isi au
domiciliul."
16. Dupa articolul 14 se introduc articolele 14^1, 14^2 si 14^3, care vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 14^1
Copiile de pe listele electorale permanente se intocmesc separat pentru
fiecare sectie de votare. Ele vor cuprinde pe toti cetatenii cu drept de vot
care au domiciliul in circumscriptia electorala in care se organizeaza
alegerile si care, potrivit delimitarii efectuate in conformitate cu
dispozitiile art. 13, isi vor exercita dreptul de vot la sectia respectiva.
Aceste copii vor cuprinde: numele, prenumele, data nasterii, domiciliul,
numarul circumscriptiei electorale, precum si o rubrica destinata semnaturii
alegatorului.
Art. 14^2
Primarii vor asigura conditiile necesare consultarii de catre alegatori a
copiilor de pe listele electorale permanente atat la primarii, cat si la sediul
sectiei de votare. In acest scop, cu 10 zile inaintea alegerilor, vor afisa
listele electorale in locuri publice, in mod vizibil, si vor asigura personalul
necesar la sectiile de votare. Locurile de afisare vor fi aduse la cunostinta
populatiei de catre primar, care va lua masurile necesare, impreuna cu organele
de ordine publica, pentru asigurarea integritatii listelor afisate.
Orice neconcordanta intre copie si lista electorala permanenta va fi
solutionata de catre primar, pe baza datelor cuprinse in lista electorala
permanenta.
Art. 14^3
La cererea cetatenilor cu drept de vot, care si-au stabilit resedinta in
circumscriptia electorala in care au loc alegeri, cu cel putin 6 luni inaintea
scrutinului, vor fi trecuti de catre primar intr-o lista electorala
suplimentara, pe baza actului de identitate.
Primarul din localitatea de resedinta va solicita primarului din
localitatea de domiciliu radierea persoanei in cauza din lista electorala.
Solicitarea se va face in scris sau telefonic. Solicitarile telefonice sub
forma de note vor fi consemnate intr-un registru special.
In ziua votarii, persoanele din categoria celor prevazute la alin. 1, omise
de pe listele suplimentare, vor fi trecute in lista suplimentara de catre
presedintele biroului electoral al sectiei de votare, pe baza actului de
identitate.
In lista suplimentara vor fi trecute de catre presedintele biroului
electoral al sectiei de votare si persoanele care se prezinta la vot si fac
dovada ca domiciliaza in circumscriptia electorala respectiva, insa au fost
omise din lista.
Modelul si continutul listei electorale suplimentare se stabilesc in
conditiile art. 106."
17. Articolele 16 si 17 se abroga.
18. Articolul 18 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul schimbarii domiciliului in alta circumscriptie electorala,
dupa inaintarea listei electorale la biroul sectiei de votare, primarul va
elibera alegatorului o adeverinta privind exercitarea dreptului de vot, facand
mentiune despre aceasta atat in exemplarul listei electorale aflate la primarie,
cat si in cele inaintate biroului electoral al sectiei de votare."
19. Articolul 19 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Primarul va comunica biroului electoral de circumscriptie numarul de
alegatori rezultat din listele electorale permanente, in termen de 24 de ore de
la constituirea biroului. Numarul definitiv de alegatori se va comunica
biroului electoral de circumscriptie cu 10 zile inaintea datei
alegerilor."
20. Alineatul 2 al articolului 19 se abroga.
21. Capitolul II, sectiunea a 4-a va avea urmatorul titlu: "Birourile
electorale".
22. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Pentru organizarea si desfasurarea operatiunilor electorale se infiinteaza,
in conditiile prezentei legi: Biroul Electoral Central; birouri electorale
judetene; birouri electorale de circumscriptie si birouri electorale ale
sectiilor de votare.
Birourile electorale sunt alcatuite numai din cetateni cu drept de vot.
Candidatii nu pot fi membri ai birourilor electorale.
In realizarea atributiilor ce revin birourilor electorale, toti membrii din
compunerea acestora exercita o functie ce implica autoritatea de stat.
Exercitarea corecta si impartiala a acestei functii este obligatorie."
23. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Birourile electorale de circumscriptie comunala se constituie dintr-un
numar de 7 membri, cele ale oraselor, municipiilor si subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiilor, din 9 membri, iar al municipiului
Bucuresti si ale judetelor, din 15 membri.
Biroul electoral de circumscriptie comunala este format din presedinte si
un loctiitor al acestuia, de regula juristi, si 5 reprezentanti ai partidelor
politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care participa la
alegeri in circumscriptia electorala respectiva.
Biroul electoral de circumscriptie oraseneasca, municipala si din
subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor este format din 2
juristi si 7 reprezentanti ai partidelor politice, aliantelor politice si
aliantelor electorale care participa la alegeri in circumscriptia electorala
respectiva.
Biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti si birourile
electorale de circumscriptie judeteana sunt formate din cate 4 juristi si 11
reprezentanti ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor
electorale care participa la alegeri in circumscriptiile electorale respective.
Desemnarea juristilor, dintre care unul va fi, de regula, magistrat, se
face in sedinta publica, in termen de 5 zile de la stabilirea datei alegerilor,
de catre presedintele tribunalului judetean, prin tragere la sorti, dintre
magistrati sau alti juristi existenti in judet sau in municipiul Bucuresti.
Lista magistratilor care vor participa la tragerea la sorti se intocmeste de
catre presedintele tribunalului, iar cea a altor juristi, de catre prefect,
impreuna cu presedintele tribunalului. Listele vor cuprinde un numar de
persoane mai mare cu 10% decat cel necesar, acestea fiind rezerva la dispozitia
presedintelui tribunalului pentru inlocuirea, in cazuri deosebite, a
titularilor. Gruparea in liste, in vederea tragerii la sorti, se va face
avandu-se in vedere necesitatea ca locuintele persoanelor in cauza sa fie in
localitatea in care isi are sediul biroul electoral de circumscriptie sau cat
mai aproape de acesta. Lista va cuprinde elementele prevazute la art. 24 alin.
3.
In lista prevazuta la alineatul precedent vor fi trecuti numai juristi care
nu fac parte din nici un partid, alianta politica sau alianta electorala.
In cazul in care numarul juristilor este insuficient, lista va fi
completata de catre prefect, la propunerea primarilor, cu alte persoane care se
bucura de prestigiu in fata locuitorilor, nu fac parte din nici un partid,
alianta politica sau alianta electorala si care au cel putin studii medii.
Data sedintei in care se va efectua tragerea la sorti se aduce la
cunostinta publica prin presa, de catre presedintele tribunalului, cu cel putin
48 de ore inainte. Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza intr-un
proces-verbal, semnat de presedinte.
Procesul-verbal constituie actul de investitura.
Presedintele tribunalului va desemna pe presedintele biroului electoral de
circumscriptie si pe loctiitorul acestuia.
Biroul electoral de circumscriptie, constituit potrivit alineatelor
precedente, indeplineste toate atributiile ce ii revin potrivit prezentei legi,
urmand a fi completat cu reprezentantii partidelor politice, aliantelor
politice si aliantelor electorale, care participa la alegeri in circumscriptia
respectiva.
In termen de 3 zile de la data pana la care se pot propune candidaturile,
filialele locale ale partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor
electorale vor comunica, in scris, birourilor electorale de circumscriptie
numele si prenumele reprezentantilor care vor face parte din acestea.
Comunicarile transmise dupa acest termen nu se mai iau in considerare.
Completarea birourilor electorale de circumscriptie cu reprezentantii
partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale se face in
termen de 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. 12, de catre
presedintele biroului electoral, in prezenta persoanelor delegate de partidele
politice, aliantele politice si aliantele electorale care au comunicat
reprezentantii, in ordinea descrescatoare a numarului de candidati propusi
pentru consiliul local si pentru primar. Un partid politic, o alianta politica
sau o alianta electorala nu poate avea mai mult de 2 reprezentanti.
Persoanele care au calitatea de reprezentanti ai unui partid politic,
alianta politica sau alianta electorala in biroul electoral de circumscriptie
se stabilesc in ordinea mentionata in comunicarea prevazuta la alin. 12.
In cazul in care doua sau mai multe partide politice, aliante politice sau
aliante electorale au propus acelasi numar de candidati, reprezentantii lor fac
parte din biroul electoral de circumscriptie, in limita locurilor neocupate de
reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor
electorale, aflate, potrivit alin. 13, intr-o situatie mai favorabila; daca
prin aplicarea acestei prevederi nu este posibil ca toti reprezentantii sa fie
inclusi in componenta biroului electoral, presedintele acestuia va proceda la
tragerea la sorti, in prezenta delegatilor partidelor politice sau aliantelor
in cauza.
In cazul in care partidele politice, aliantele politice si aliantele
electorale nu nominalizeaza reprezentanti, presedintele biroului electoral de
circumscriptie va proceda la completarea biroului, incluzand in acesta, prin
tragere la sorti, persoane care nu fac parte din nici un partid politic,
alianta politica sau alianta electorala dintr-o lista propusa de primar. Lista
se va depune de catre primar in termen de 24 de ore de la solicitarea
presedintelui biroului electoral de circumscriptie."
24. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Birourile electorale de circumscriptie au urmatoarele atributii:
a) urmaresc aplicarea dispozitiilor legale privitoare la alegeri in
circumscriptia electorala in care functioneaza;
b) vegheaza la intocmirea, in termen, a listelor electorale suplimentare, a
copiilor de pe listele electorale permanente si la organizarea sectiilor de
votare;
c) inregistreaza listele de candidati si candidaturile independente pentru
consiliile locale, precum si candidaturile pentru primar si constata ramanerea
definitiva a acestora;
d) fac publicatiile si afisarile necesare cu privire la listele de
candidati si candidaturile independente pentru consilieri si pentru primar;
e) stabilesc, pe baza numarului de alegatori inscrisi in listele electorale
permanente, comunicat de catre primar conform dispozitiilor art. 19 alin. 1,
numarul de sustinatori necesar pentru depunerea candidaturilor independente;
f) distribuie birourilor electorale ale sectiilor de votare buletinele de
vot, stampila de control si stampilele cu mentiunea "votat";
g) rezolva intampinarile referitoare la propria lor activitate si
contestatiile cu privire la operatiunile birourilor electorale ale sectiilor de
votare;
h) biroul electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca si municipala
totalizeaza voturile exprimate si stabileste rezultatul alegerilor pentru
circumscriptiile electorale care functioneaza; elibereaza consilierilor si
primarilor alesi certificatul doveditor al alegerii; totalizeaza voturile
exprimate pentru consilierii judeteni, intocmeste procesul-verbal si il
inainteaza biroului electoral de circumscriptie judeteana, impreuna cu contestatiile
aferente;
i) biroul electoral de circumscriptie judeteana totalizeaza voturile
exprimate pentru consiliul judetean si stabileste rezultatul alegerilor pentru
consiliul judetean; elibereaza consilierilor certificatul doveditor al
alegerii, dupa care transmite consiliului judetean procesele-verbale privitoare
la rezultatul alegerilor pentru consilieri, in vederea validarii alegerii
acestora;
j) organizeaza, daca este cazul, desfasurarea celui de-al doilea tur de
scrutin;
k) comunica date cu privire la alegeri si rezultatul acestora, prin biroul
electoral judetean, Biroului Electoral Central si Guvernului si aduc la
cunostinta populatiei din cuprinsul circumscriptiei electorale, prin orice
mijloc de publicitate rezultatul alegerilor;
l) primesc de la birourile electorale ale sectiilor de votare si predau
judecatoriilor, respectiv Tribunalului Municipiului Bucuresti, in a caror raza
teritoriala functioneaza, buletinele de vot intrebuintate si necontestate,
precum si pe cele anulate, stampilele si celelalte materiale necesare
votarii."
25. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti organizeaza si
alegerea Consiliului General Municipiului Bucuresti, indeplinind, in mod
corespunzator atributiile prevazute in prezenta lege pentru biroul electoral de
circumscriptie judeteana."
26. Articolul 24 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul in care numarul juristilor este insuficient, lista va fi
completata cu alte persoane, propuse de primar, care au cel putin studii medii,
se bucura de prestigiu in localitatea in care domiciliaza si nu fac parte din
nici un partid politic, alianta politica sau alianta electorala. Lista va
cuprinde un numar de persoane mai mare cu 10% decat cel necesar, acestea fiind
rezerva, la dispozitia presedintelui tribunalului, pentru inlocuirea, in cazuri
deosebite, a titularilor stabiliti potrivit alin. 2; lista va contine: numele,
prenumele, domiciliul, locul de munca, telefoanele si semnaturile de luare la
cunostinta ale persoanelor propuse. Prevederile art. 21 alin. 5, privitoare la
gruparea in liste, se aplica in mod corespunzator."
27. La articolul 24, alineatele 6 si 7 se abroga, iar dupa alineatul 5 se
introduc sase noi alineate, care vor avea urmatorul cuprins:
"In vederea desemnarii membrilor biroului electoral al sectiei de
votare, presedintele biroului electoral de circumscriptie va comunica
presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare, in termen de 48 de
ore de la desemnarea acestora, potrivit alin. 2, numarul de candidati propusi
de fiecare partid politic, alianta politica sau alianta electorala. De
asemenea, partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale care
au depus liste de candidati sau candidati pentru functia de primar in
circumscriptia respectiva sunt obligate sa comunice, fiecare, prin filiale
locale, presedintelui biroului electoral al sectiei de votare, in acelasi
termen, numele si prenumele reprezentantului lor.
Prevederile art. 21 alin. 14, 15 si 16 se aplica in mod corespunzator,
tragerea la sorti efectuandu-se de catre presedintele biroului electoral al
sectiei de votare.
Desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare se face de
catre presedintele acestuia, pe baza comunicarilor prevazute la alin. 6 sau,
dupa caz, a prevederilor alin. 7.
Operatiunile de desemnare a membrilor biroului electoral al sectiei de
votare se consemneaza intr-un proces-verbal care constituie dovada calitatii de
membru in biroul electoral al sectiei de votare.
Desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare si incheierea
procesului-verbal se fac in termen de 24 de ore de la expirarea termenului
prevazut la alin. 6, in prezenta delegatilor desemnati de partidele politice,
aliantele politice si aliantele electorale.
Birourile electorale ale sectiilor de votare se constituie pe data
desemnarii membrilor acestora."
28. Articolul 25 literele a) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"a) primesc, de la primari, copiile de pe listele electorale
permanente si listele electorale suplimentare si asigura conditiile necesare
verificarii acestora de catre alegatori; primesc de la birourile electorale de
circumscriptie buletinele de vot pentru alegatorii ce urmeaza sa voteze la
sectia respectiva, stampila de control si stampilele cu mentiunea
<<votat>>;"
"c) numara voturile si consemneaza rezultatul votarii pentru
circumscriptiile electorale pentru care s-a votat la sectia respectiva, si
anume, pentru consiliul local, primar si pentru consiliul judetean;"
29. Dupa articolul 25 se introduc articolele 25^1 - 25^5, care vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 25^1
Birourile electorale de circumscriptie judeteana indeplinesc in mod
corespunzator atributiile prevazute la art. 22, precum si urmatoarele
atributii:
a) urmaresc aplicarea dispozitiilor legale privitoare la alegeri in toate
circumscriptiile electorale din cuprinsul judetului;
b) asigura aducerea la cunostinta birourilor electorale din judet a
hotararilor Biroului Electoral Central si urmaresc modul de aplicare a
acestora;
c) efectueaza instruirea presedintilor birourilor electorale de
circumscriptie si ai birourilor electorale ale sectiilor de votare din
cuprinsul judetului;
d) primesc de la birourile electorale de circumscriptie procesele-verbale
continand rezultatul alegerilor, centralizeaza rezultatele pe judet, pe partide
politice, aliante politice, aliante electorale si candidati independenti si le
dau publicitatii. Rezultatul centralizarii datelor pe judet se consemneaza
intr-un proces-verbal, care se transmite Biroului Electoral Central, potrivit
prevederilor prezentei legi.
Art. 25^2
In judetele in care se organizeaza alegeri numai in unele circumscriptii
electorale se constituie un birou electoral judetean, format din 5 judecatori,
potrivit procedurii prevazute in art. 24, care se aplica in mod corespunzator.
Birourile electorale judetene, constituite potrivit alin. 1, indeplinesc in
mod corespunzator atributiile prevazute in prezenta lege pentru Biroul
Electoral Central.
Art. 25^3
Biroul Electoral Central este alcatuit din 7 judecatori ai Curtii Supreme
de Justitie.
Desemnarea celor 7 judecatori se face in sedinta publica, in termen de 5
zile de la stabilirea datei alegerilor, prin tragere la sorti, de catre
presedintele Curtii Supreme de Justitie, dintre toti judecatorii in exercitiu
ai Curtii. Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza intr-un proces-verbal,
semnat de presedinte si de consultantul sef al Curtii Supreme de Justitie, care
constituie actul de investire. Data sedintei se aduce la cunostinta publica
prin presa, de catre presedintele Curtii Supreme de Justitie, cu cel putin 24
de ore inainte.
In termen de 24 de ore de la investire, cei 7 judecatori aleg din randul
lor, prin vot secret, pe presedintele Biroului Electoral Central.
Art. 25^4
Biroul Electoral Central are urmatoarele atributii:
a) vegheaza la actualizarea listelor electorale permanente si la intocmirea
de catre primari a copiilor de pe acestea;
b) urmareste si asigura respectarea si aplicarea corecta a dispozitiilor
legale privitoare la alegeri pe intreg teritoriul tarii; asigura interpretarea
uniforma a prevederilor legale;
c) rezolva intampinarile referitoare la propria sa activitate si
contestatiile cu privire la modul de constituire, componenta si activitatea
birourilor electorale judetene;
d) primeste si solutioneaza orice contestatie cu privire la organizarea si
desfasurarea alegerilor locale, altele decat cele care, prin prezenta lege,
sunt date in competenta birourilor electorale de circumscriptie, a birourilor
electorale judetene sau a instantelor judecatoresti;
e) primeste procesele-verbale intocmite de birourile electorale judetene,
impreuna cu procesele-verbale continand rezultatul alegerilor, intocmite de
birourile electorale de circumscriptie, totalizeaza rezultatele pe tara, pe
partide politice, aliante politice, aliante electorale si candidati
independenti, separat pentru consiliile locale, consiliile judetene si primari,
si le publica in Monitorul Oficial al Romaniei si in presa;
f) solutioneaza sesizarile privitoare la frauda electorala, putand dispune
anularea alegerilor dintr-o circumscriptie electorala, in cazul in care votarea
si stabilirea rezultatului alegerilor au avut loc prin fraude de natura a
modifica atribuirea mandatelor in circumscriptia electorala respectiva; in
astfel de cazuri, dispune repetarea scrutinului in termen de cel mult doua
saptamani. Noile alegeri au loc in aceleasi conditii, folosindu-se aceleasi
liste electorale si aceleasi liste de candidati si candidaturi independente, cu
exceptia cazurilor in care s-a dispus de catre birou anularea unei liste de
candidati sau a unor candidaturi independente in sarcina carora s-a retinut
comiterea fraudei care a determinat anularea alegerilor;
g) solutioneaza contestatiile privitoare la incalcarea dispozitiilor art.
46^1 alin. 1, 8 si 9 referitoare la subventionarea partidelor politice,
aliantelor politice, aliantelor electorale sau candidatilor independenti,
dispunand anularea voturilor si mandatelor acordate celor carora le este
imputabila aceasta fapta. In astfel de cazuri, Biroul Electoral Central dispune
restabilirea rezultatului alegerilor, in conditiile art. 66 din prezenta lege;
h) indeplineste orice atributii ce-i sunt stabilite prin lege.
Biroul Electoral Central acrediteaza, la propunerea Ministerului Afacerilor
Externe, pe observatorii straini, precum si pe delegatii mass-media straine si
solutioneaza contestatiile cu privire la acreditarea sau refuzul acreditarii de
catre biroul electoral judetean.
Cererea de anulare a alegerilor dintr-o circumscriptie electorala se poate
face numai de catre partidele politice, aliantele politice, aliantele
electorale sau candidatii independenti care au participat la alegeri, in termen
de 48 de ore de la incheierea votarii, sub sanctiunea decaderii. Cererea
trebuie motivata si insotita de dovezile pe care se intemeiaza. Cererea poate
fi admisa numai daca cel care a sesizat nu este implicat in producerea fraudei.
Solutionarea cererii de catre Biroul Electoral Central se face pana la data
publicarii rezultatului alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei.
In exercitarea atributiilor ce-i revin, Biroul Electoral Central emite hotarari
care se aduc la cunostinta in sedinta publica si prin orice mijloc de
publicitate. Hotararile Biroului Electoral Central sunt obligatorii pentru
toate birourile electorale din tara, precum si pentru toate organismele cu
atributii in materie electorala, de la data aducerii la cunostinta in sedinta
publica.
Hotararile Biroului Electoral Central prin care se dau interpretari unor
prevederi ale prezentei legi se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 25^5
Biroul Electoral Central isi inceteaza activitatea dupa publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei a rezultatului alegerilor locale si judetene,
potrivit prevederilor prezentei legi."
30. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Contestatiile asupra modului de constituire si a componentei birourilor
electorale se pot face in termen de 48 de ore de la constituirea sau, dupa caz,
de la completarea acestora.
Contestatiile se solutioneaza de biroul electoral de circumscriptie, daca
privesc biroul electoral al sectiei de votare; de biroul electoral judetean,
daca privesc biroul electoral de circumscriptie; de Biroul Electoral Central,
daca privesc biroul electoral judetean, si de Curtea Suprema de Justitie, daca
privesc Biroul Electoral Central, in termen de doua zile de la inregistrare.
Hotararea este definitiva."
31. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Birourile electorale lucreaza in prezenta majoritatii membrilor ce le
compun.
Hotararile birourilor electorale se iau cu votul majoritatii celor
prezenti."
32. Dupa articolul 27 se introduce articolul 27^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 27^1
Reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice si ai aliantelor
electorale in birourile electorale nu pot primi alte insarcinari in afara celor
prevazute de prezenta lege."
33. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Propunerile de candidati pentru consilieri locali, consilieri judeteni si
primari se fac pe circumscriptii electorale si se depun la birourile electorale
de circumscriptie cel mai tarziu cu 30 de zile inainte de data
alegerilor."
34. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Propunerile de candidati se fac in scris, in 4 exemplare, de catre
partidele politice, aliantele politice sau aliantele electorale care participa
la alegeri, sub semnatura conducerii organizatiilor judetene ale acestora, iar
in cazul candidatilor independenti, pe baza listei sustinatorilor.
In cazul aliantelor electorale dintre partide politice, listele cu
propuneri de candidati vor fi semnate si de conducerile judetene ale fiecarui
partid din alianta.
Listele de candidati trebuie sa cuprinda numele, prenumele, locul si data
nasterii, ocupatia, profesia si apartenenta politica a candidatilor, iar in
cazul aliantelor, si partidul care i-a propus.
Listele de candidati vor fi insotite de declaratiile de acceptare a
candidaturii, semnate si datate de candidati.
Declaratia de acceptare a candidaturii va cuprinde numele, prenumele,
partidul politic sau alianta care l-a propus, profesia, ocupatia si apartenenta
politica a candidatului, consimtamantul expres al acestuia de a candida pentru
functia respectiva, precum si precizarea ca intruneste conditiile prevazute de
lege pentru a candida."
35. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale vor putea
propune cate o lista de candidati in fiecare circumscriptie electorala pentru
consiliul local, consiliul judetean si cate un candidat pentru functia de
primar."
36. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Candidatii independenti pentru functia de consilier vor trebui sa fie
sustinuti de minimum 1% din numarul total al alegatorilor inscrisi in liste,
impartit la numarul de consilieri ce pot fi alesi in comuna, orasul sau judetul
respectiv, dar nu mai putin de 50.
Pentru functia de primar, candidatii independenti trebuie sa prezinte lista
sustinatorilor, care va cuprinde minimum 1% din numarul total al alegatorilor
inscrisi in liste pentru circumscriptia pentru care candideaza, dar nu mai
putin de 150.
Nu se admit liste de candidati independenti pentru functia de
consilier."
37. Dupa articolul 34 se introduce articolul 34^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 34^1
Lista sustinatorilor trebuie sa cuprinda data alegerilor, numele si
prenumele candidatului, functia pentru care candideaza, numele si prenumele
sustinatorului, data nasterii, adresa, denumirea, seria si numarul actului de
identitate, precum si semnatura acestuia. In lista se vor mentiona, de
asemenea, numele si prenumele persoanei care a intocmit-o. Persoana care a
intocmit lista este obligata sa depuna o declaratie pe propria raspundere prin
care sa ateste veridicitatea semnaturilor sustinatorilor.
Lista sustinatorilor constituie un act public, cu toate consecintele
prevazute de lege.
Sustinatorii pot fi numai cetateni cu drept de vot. Un sustinator poate
sprijini cate un singur candidat la functia de consilier sau de primar.
Adeziunile sustinatorilor se dau pe propria raspundere a acestora.
Lista de sustinatori va fi insotita de declaratia de acceptare a
candidaturii, data in conditiile art. 31 alin. 4 si 5."
38. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Biroul electoral de circumscriptie examineaza respectarea conditiilor
legale pentru ca o persoana sa poata candida, respectarea conditiilor de fond
si de forma ale listelor de candidati, precum si a listei sustinatorilor,
inregistrand candidaturile care indeplinesc aceste conditii sau respingand
inregistrarea celor care nu indeplinesc conditiile legale.
Doua exemplare ale propunerii de candidatura se pastreaza la biroul
electoral de circumscriptie, iar celelalte doua, certificate de biroul electoral
de circumscriptie prin semnatura presedintelui acestuia si prin aplicarea
stampilei, se restituie depunatorului; unul dintre exemplarele restituite
depunatorului se inregistreaza de catre acesta la judecatoria in a carei raza
teritoriala se afla circumscriptia electorala, respectiv la tribunalul in a
carui raza teritoriala se afla circumscriptia electorala.
In termen de 24 de ore de la inregistrarea fiecarei candidaturi, unul
dintre exemplarele propunerii de candidatura se afiseaza de biroul electoral de
circumscriptie la sediul sau, la loc vizibil."
39. Dupa articolul 35 se introduce articolul 35^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 35^1
Candidatii pot renunta la candidatura, pana la data ramanerii definitive a
candidaturilor, potrivit art. 37 alin. 1. In acest scop, persoana in cauza va
da o declaratie, in conditiile art. 31 alin. 4 si 5."
40. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
Acceptarea de catre biroul electoral de circumscriptie a unei candidaturi
poate fi contestata de catre cetateni, partidele politice, aliantele politice
si aliantele electorale, in termen de 5 zile de la afisarea propunerii de
candidatura sau de la expirarea termenului de depunere a candidaturii.
Respingerea de catre biroul electoral de circumscriptie a unei candidaturi
poate fi contestata de catre candidat, partidele politice, aliantele politice
sau aliantele electorale care au propus candidatura respectiva, in termen de 3
zile de la respingere.
Contestatiile vor cuprinde numele si prenumele, adresa si calitatea
contestatorului, numele si prenumele persoanei a carei candidatura a fost
admisa sau respinsa, expunerea temeiurilor contestatiei, data si semnatura
contestatorului si indicarea, daca este cazul, a persoanei desemnate sa-l
reprezinte.
Contestatia si cererea de recurs se depun la instanta competenta, sub
sanctiunea nulitatii.
Contestatiile privind admiterea sau respingerea candidaturilor se
solutioneaza in termen de 48 de ore de la inregistrare, de catre judecatoria,
respectiv tribunalul, in a carei raza teritoriala se afla circumscriptia
electorala. Hotararea nu se comunica.
Impotriva hotararii date in contestatie se poate face recurs in termen de
24 de ore de la pronuntare, la instanta ierarhic superioara. Recursul se
solutioneaza in termen de 24 de ore de la inregistrare.
Hotararea pronuntata in recurs este definitiva si irevocabila."
41. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Dupa expirarea termenului de depunere a candidaturilor, la care se adauga,
daca este cazul, termenele prevazute la art. 36 alin. 1, 2, 5 si 6, birourile
electorale de circumscriptie incheie un proces-verbal prin care constata
ramanerea definitiva a candidaturilor, afiseaza la sediul lor, precum si la
sediul sectiilor de votare, dupa constituirea birourilor electorale ale
acestora, candidaturile definitive, cu precizarea numelui si prenumelui,
domiciliului, apartenentei politice, profesiei si ocupatiei candidatului.
Candidaturile definitive pot fi facute publice prin presa si orice mijloace de
informare in masa, cheltuielile fiind suportate de cei interesati."
42. Articolul 39 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"In unghiul din partea stanga de sus a patrulaterului se va imprima
denumirea partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale care
participa la alegeri ori, dupa caz, mentiunea <<Candidat
independent>>, iar in unghiul din partea dreapta de sus, semnul
electoral."
43. Articolul 39 alineatul 4 se abroga.
44. Articolul 39 alineatul 5 va avea urmatorul cuprins:
"In patrulaterele fiecarui buletin de vot se vor imprima listele de
candidati in ordinea rezultata din tragerea la sorti efectuata de catre
presedintele biroului electoral de circumscriptie; candidatii se identifica pe
lista prin nume si prenume si se trec in ordinea stabilita de partidul politic,
alianta politica si alianta electorala care a depus lista."
45. La articolul 39, dupa alineatul 5 se introduce un nou alineat, care va
avea urmatorul cuprins:
"Pentru fiecare candidat independent se imprima un patrulater distinct
in partea finala a buletinului de vot, in care acestia vor fi trecuti in
ordinea inregistrarii propunerilor."
46. Articolul 39 alineatul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Pentru alegerea primarului se vor imprima in patrulaterele
buletinului de vot numele si prenumele candidatului in ordinea stabilita prin
tragerea la sorti la biroul electoral in prezenta reprezentantilor
partidelor."
47. Articolul 40 alineatele 1 si 2 vor avea urmatorul cuprins:
"Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale isi
pot stabili semne electorale pe care le comunica Biroului Electoral Central, in
termen de 5 zile de la constituirea acestuia.
Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale care au
participat la alegerile anterioare isi pot pastra semnele electorale, avand
obligatia sa le comunice Biroului Electoral Central, potrivit alin. 1."
48. Articolul 40 alineatul 4 va avea urmatorul cuprins:
"In toate circumscriptiile electorale, partidele politice, aliantele
politice si aliantele electorale, formate la nivel national sau judetean, vor
utiliza acelasi semn electoral."
49. Alineatul 5 al articolului 40 se abroga.
50. Articolul 40 alineatele 6 si 7 vor avea urmatorul cuprins:
"In cazul semnelor electorale noi, daca acelasi semn este solicitat de
mai multe partide politice, aliante politice ori aliante electorale, atribuirea
se va face in beneficiul partidului politic, aliantei politice ori aliantei electorale
care a inregistrat primul respectivul semn.
Biroul Electoral Central comunica prefecturilor semnele electorale, pana la
data ramanerii definitive a candidaturilor, in vederea imprimarii lor pe
buletinele de vot."
51. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
Buletinele de vot se distribuie in circumscriptiile electorale de catre
prefecti si se preiau de catre primar, impreuna cu presedintele biroului
electoral de circumscriptie, pe baza de proces-verbal. Buletinele de vot se
predau presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare, pe baza de
proces-verbal, cel mai tarziu in preziua alegerilor.
Distribuirea si predarea buletinelor de vot se fac in pachete sigilate de
cate 100 de bucati."
52. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
La primarie, la sediul biroului electoral de circumscriptie, precum si la
cele ale sectiilor de votare se va afisa, in termen de 3 zile de la expirarea
termenului de imprimare, cate un buletin de vot din fiecare categorie, dupa ce
a fost vizat si anulat de presedintele biroului electoral de
circumscriptie."
53. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
La cererea partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale
sau a candidatilor independenti care participa la alegeri, biroul electoral de
circumscriptie va elibera, pentru fiecare, cate un buletin de vot din fiecare
categorie, vizat si anulat."
54. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
In campania electorala, candidatii, partidele politice, aliantele politice,
aliantele electorale, precum si cetatenii au dreptul sa-si exprime opiniile in
mod liber si fara nici o discriminare, prin mitinguri, adunari, utilizarea
televiziunii, radioului, presei si a celorlalte mijloace de informare in masa.
In timpul campaniei electorale se asigura nediscriminatoriu candidatilor
spatii corespunzatoare pentru a se intalni cu alegatorii in primarii, scoli,
amfiteatre, case de cultura, camine culturale si cinematografe, pe baza de intelegere
cu privire la cheltuielile de intretinere.
Candidatii vor stabili de comun acord cu comandantii unitatilor militare,
in raport cu programul acestora, intalniri cu militarii in termen. Aceste
intalniri se vor desfasura in afara unitatilor militare.
Mijloacele folosite in campania electorala nu pot contraveni ordinii de
drept.
Este interzisa organizarea actiunilor de campanie electorala in unitatile
militare."
55. Dupa articolul 46 se introduc articolele 46^1 si 46^2, care vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 46^1
Partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si candidatii
independenti sunt obligati sa declare public subventiile primite pentru
campania electorala de la persoanele fizice sau juridice din tara, dupa
deschiderea campaniei electorale.
Primirea pentru campania electorala a subventiilor de la persoane juridice
ori de la persoane fizice se face numai printr-un mandatar financiar, desemnat
in acest scop de catre conducerea partidului, aliantei politice sau aliantei
electorale.
Mandatarul financiar raspunde solidar, cu partidul politic, alianta
politica sau alianta electorala care l-a desemnat, de legalitatea cheltuielilor
efectuate din subventiile acordate si de respectarea prevederilor alin. 1.
Mandatarul financiar poate fi o persoana fizica sau juridica.
Un partid, o alianta politica sau o alianta electorala poate avea mai multi
mandatari financiari; in acest caz, la desemnare se vor delimita si
imputernicirile acestora.
Mai multe partide, aliante politice sau aliante electorale pot folosi
serviciile aceluiasi mandatar.
Calitatea de mandatar financiar se dobandeste numai dupa inregistrarea sa
oficiala la Ministerul Finantelor si dupa aducerea la cunostinta publica prin
presa.
Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
candidatilor independenti care primesc subventii de la persoane fizice sau
juridice din tara.
Este interzisa subventionarea campaniei electorale, in mod direct sau
indirect, de catre persoane fizice sau juridice, straine sau din strainatate.
Sumele astfel primite se confisca si se fac venit la bugetul statului.
Se interzice subventionarea campaniei electorale a unui partid politic,
alianta politica, alianta electorala sau candidat independent de catre o
autoritate publica, institutie publica, regie autonoma sau societate comerciala
cu capital integral sau majoritar de stat.
Art. 46^2
Accesul partidelor parlamentare, aliantelor politice si aliantelor
electorale, precum si al candidatilor independenti la serviciile publice de
radiodifuziune si de televiziune, inclusiv la cele ale studiourilor teritoriale
ale acestora, este gratuit. Partidele neparlamentare, aliantele politice si
aliantele electorale au acces, gratuit, la serviciile publice teritoriale de
radiodifuziune si de televiziune, numai in masura in care depun liste de
candidati in minimum 50% din circumscriptiile electorale de pe cuprinsul unui
judet ce intra in raza de acoperire a studiourilor teritoriale respective.
Timpul de antena acordat in aceste situatii va fi proportional cu numarul
listelor complete de candidati depuse in teritoriul respectiv. La serviciile
nationale publice de radiodifuziune si de televiziune au acces partidele
politice neparlamentare, aliantele politice si aliantele electorale care depun
liste complete de candidati in cel putin 50% din circumscriptiile electorale
din 15 judete.
Organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale au acces la
serviciile publice teritoriale si nationale de radiodifuziune si de
televiziune, daca participa in alegeri cu liste de candidati in
circumscriptiile electorale din judete in mod proportional cu ponderea lor in
totalul populatiei judetului, respectiv al Romaniei.
Accesul partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale,
precum si al candidatilor independenti si ai organizatiilor cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale la posturile private de radiodifuziune si de
televiziune, inclusiv televiziune prin cablu, se face prin contract incheiat
intre mandatarii financiari si respectivele posturi. Fiecare post va practica
tarife unice pe unitate de timp de emisie, pentru toti solicitantii, in
conditiile prezentului articol.
Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale, precum si
candidatii independenti si ai organizatiilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale au obligatia sa solicite, in termen de 5 zile de la
declansarea campaniei electorale, conducerii posturilor de radiodifuziune si de
televiziune publice si private, dupa caz, studiourilor teritoriale ale
acestora, acordarea timpilor de antena. Solicitarile facute dupa acest termen
nu se iau in considerare.
Timpii de antena la radiodifuziunile si televiziunile publice si private,
inclusiv cele prin cablu, se acorda partidelor politice, aliantelor politice si
aliantelor electorale, proportional cu numarul de liste complete de candidati
depuse, in fiecare din zilele de marti, miercuri, joi, vineri si sambata, la
ore de maxima audienta. Fiecare candidat independent are dreptul la timp de
antena, la studiourile teritoriale, de cel mult 5 minute, pe toata durata
desfasurarii campaniei electorale. Candidatii independenti din circumscriptiile
electorale din municipiul Bucuresti si cei din resedintele de judet, care nu
sunt pe raza de acoperire a unui studiou, au acces la serviciile publice
nationale de radiodifuziune si de televiziune in acelasi interval de timp, de 5
minute, pe toata durata campaniei electorale.
Emisiunile transmise in cadrul timpului de emisie acordat fiecarui partid
politic, fiecarei aliante politice si aliante electorale, candidatilor
independenti si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor
nationale vor fi realizate in direct sau inregistrate, in proportiile stabilite
de acestia.
Respectarea prevederilor prezentei legi privind exercitarea dreptului la
antena intra in competenta Consiliului National al Audiovizualului.
In cadrul emisiunilor care au caracter electoral este interzisa combinarea
de culori, semne grafice sau sunete care sa evoce simbolurile nationale ale
Romaniei sau ale altui stat.
Sondajele de opinie care se difuzeaza in afara emisiunilor electorale au
caracter de stiri de presa si urmeaza regimul acestora."
56. Alineatul 2 al articolului 47 se abroga.
57. La articolul 47 se introduc sase alineate noi, avand urmatorul cuprins:
"Utilizarea locurilor de afisaj electoral este permisa pentru
partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale care participa
la alegeri si pentru candidatii independenti.
Este interzisa utilizarea de catre un partid politic, alianta politica,
alianta electorala ori candidat independent a locurilor speciale de afisaj
electoral, astfel incat sa impiedice folosirea acestora de catre un alt partid
politic, alianta politica, alianta electorala ori candidat independent. Pe un
panou electoral, fiecare partid politic, alianta politica, alianta electorala
ori candidat independent poate aplica un singur afis electoral.
In alte locuri decat cele stabilite conform alin. 1, afisajul electoral
este permis numai cu acordul proprietarilor sau, dupa caz, al detinatorilor.
Un afis electoral nu poate depasi dimensiunile de 500 mm o latura si 300 mm
cealalta latura, iar cel prin care se convoaca o reuniune electorala, 400 mm o
latura si 250 mm cealalta latura.
Sunt interzise afisele electorale care combina culori sau alte semne
grafice, astfel incat sa evoce simbolurile nationale ale Romaniei sau ale altui
stat.
Organele de ordine publica sunt obligate sa asigure integritatea panourilor
si afiselor electorale."
58. Dupa articolul 47 se introduce articolul 47^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 47^1
Birourile electorale de circumscriptie vegheaza la corecta desfasurare a
campaniei electorale in circumscriptia in care functioneaza, solutionand
plangerile ce le sunt adresate cu privire la impiedicarea unui partid politic,
alianta politica, alianta electorala ori candidat independent de a-si desfasura
campania electorala in conditiile prevazute de lege si cu respectarea
deontologiei electorale.
Daca biroul electoral de circumscriptie considera, cu ocazia solutionarii
plangerii, ca este necesara luarea unor masuri administrative sau aplicarea
unor sanctiuni contraventionale ori penale, sesizeaza autoritatile competente.
Impotriva solutiei date de biroul electoral de circumscriptie se poate face
contestatie la biroul electoral judetean, respectiv la Biroul Electoral
Central; solutia data asupra contestatiei este definitiva.
Solutionarea plangerilor si a contestatiilor se face in termen de 3 zile de
la inregistrarea lor, iar hotararile date se publica in presa si se afiseaza,
in mod vizibil, la sediul biroului electoral care le-a emis."
59. Articolul 48 se abroga.
60. Articolul 60 alineatele 2, 3 si 4 vor avea urmatorul cuprins:
"Presedintele va citi cu voce tare, la deschiderea fiecarui buletin,
lista de candidati care a fost votata sau, dupa caz, numele si prenumele
candidatului pentru functia de primar votat si va arata buletinul de vot celor
prezenti.
Sunt nule buletinele care nu poarta stampila de control a sectiei de
votare, buletinele de alt model decat cel legal aprobat, buletinele care nu au
stampila "votat" sau la care stampila este aplicata pe mai multe
patrulatere sau in afara acestora; aceste buletine nu intra in calculul
voturilor valabil exprimate.
Rezultatul se va consemna in doua tabele separate, pentru consiliul local,
consiliul judetean, respectiv pentru primar, unul va fi tinut de catre un
membru al biroului electoral si altul de catre candidatii prezenti. La
municipiul Bucuresti se va intocmi tabel si pentru primarul general al
Capitalei."
61. Articolul 61 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Dupa deschiderea urnelor si numararea voturilor, presedintele
biroului electoral al sectiei de votare incheie, pentru consiliul pentru care
au avut loc alegerile, precum si pentru primari, cate un proces-verbal, in doua
exemplare."
62. Articolul 61 alineatul 2 literele e) si f) vor avea urmatorul cuprins:
"e) numarul voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare lista de
candidati sau de fiecare candidat independent;
f) numarul voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare candidat la
functia de primar;"
63. La articolul 61 alineatul 2, dupa litera g) se introduc literele h), i)
si j), care vor avea urmatorul cuprins:
"h) starea sigiliilor de pe urne, la incheierea votarii;
i) numarul buletinelor de vot primite;
j) numarul buletinelor de vot ramase, neintrebuintate si anulate. "
64. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
Pentru fiecare consiliu local, consiliu judetean, respectiv pentru primar,
se intocmeste cate un dosar care va cuprinde: procesele-verbale si
contestatiile privitoare la operatiunile electorale ale sectiei de votare,
precum si buletinele nule si cele contestate. Dosarele, sigilate si stampilate,
se vor inainta biroului electoral de circumscriptie, de catre presedintele
biroului electoral al sectiei de votare, cu paza militara, in cel mult 24 de
ore de la incheierea votarii, si insotit, la cerere, de reprezentantii
partidelor."
65. Articolul 64 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"De asemenea, se va aditiona, pentru fiecare candidat la functia de
primar, numarul de voturi obtinute."
66. Articolul 66 alineatul 1 litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) in etapa a II-a, biroul electoral de circumscriptie va inregistra
numarul de voturi neutilizate pentru fiecare partid politic, alianta politica,
alianta electorala sau candidat independent; mandatele neatribuite vor fi
repartizate partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale sau
candidatilor independenti, in ordinea descrescatoare a numarului de voturi
neutilizate, cate unul pentru fiecare partid politic, alianta politica, alianta
electorala si candidat independent, pana la epuizarea lor. Daca nu se reuseste
repartizarea mandatelor, operatiunea se repeta pana la epuizarea
acestora."
67. Articolul 66 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Candidatii inscrisi in liste, care nu au fost alesi, sunt declarati
supleanti in listele respective. In caz de vacanta a mandatelor de consilieri
alesi pe liste de candidati, supleantii vor ocupa locurile devenite vacante in
ordinea in care sunt inscrisi in liste, daca, pana la data validarii mandatului
pentru ocuparea locului vacant, partidele politice, aliantele politice si
aliantele electorale pe listele carora au candidat supleantii confirma in scris
ca acestia fac parte din partidul politic, alianta politica sau alianta
electorala respectiva."
68. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
Pentru functia de primar, centralizarea voturilor se face de catre biroul
electoral de circumscriptie. Este declarat primar candidatul care a intrunit
majoritatea voturilor valabil exprimate.
In cazul in care nici unul dintre candidatii la functia de primar nu a
intrunit aceasta majoritate, se organizeaza un alt tur de scrutin, in cel mult
doua saptamani, intre candidatii aflati pe primele doua locuri.
Este declarat primar candidatul care a obtinut cel mai mare numar de voturi
valabil exprimate."
69. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
In caz de paritate de voturi a cel putin doi candidati pentru functia de
primar, se declara balotaj si se vor organiza, de drept, noi alegeri, in termen
de doua saptamani. La acestea vor participa numai candidatii aflati in situatia
de balotaj."
70. Dupa articolul 68 se introduce articolul 68^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 68^1
In cazul in care unul dintre candidatii la functia de primar, intre care
urmeaza sa se desfasoare turul al doilea de scrutin, potrivit prevederilor art.
67 alin. 2, decedeaza, renunta sau nu mai indeplineste conditiile prevazute de
lege spre a fi ales, la turul al doilea va participa candidatul situat pe locul
urmator.
Daca situatiile prevazute la alin. 1 se produc in cazul unuia dintre
candidatii aflati in situatia de balotaj potrivit art. 68, nu vor mai avea loc
alegeri, biroul electoral de circumscriptie declarandu-l primar pe celalalt
candidat."
71. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69
Biroul electoral de circumscriptie incheie separat, cate un proces-verbal
pentru consiliul local, consiliul judetean si pentru primar, privind toate
operatiunile electorale, centralizarea voturilor, constatarea rezultatului
alegerilor si atribuirea mandatelor. In municipiul Bucuresti birourile
electorale de circumscriptie intocmesc procese-verbale separate si pentru
primarul general si pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
Procesul-verbal va cuprinde:
a) numarul alegatorilor din circumscriptia electorala, potrivit listelor de
alegatori;
b) numarul total al alegatorilor care s-au prezentat la urne;
c) numarul total al voturilor valabil exprimate;
d) numarul total al voturilor nule;
e) numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare lista
de candidati sau de fiecare candidat independent;
f) numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare
candidat la functia de primar;
g) numele si prenumele candidatilor alesi pentru fiecare consiliu local si
consiliu judetean, partidul, alianta politica sau alianta electorala care i-a
propus respectiv mentiunea de candidat independent;
h) numele si prenumele primarului ales si partidul, alianta politica sau
alianta electorala care l-a propus sau mentiunea de candidat independent;
i) expunerea pe scurt a intampinarilor, contestatiilor si hotararilor luate
de biroul electoral de circumscriptie care sunt definitive.
Procesele-verbale se intocmesc in doua exemplare si se semneaza de catre
presedinte si ceilalti membri ai biroului electoral de circumscriptie si vor
purta stampila acestuia.
Un exemplar al procesului-verbal pentru consiliul local, consiliul judetean
si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, impreuna cu intampinarile,
contestatiile si procesele-verbale primite de la birourile electorale ale
sectiilor de votare, formand cate un dosar, sigilat si semnat de membrii
biroului electoral de circumscriptie, se inainteaza consiliului local,
respectiv consiliului judetean si Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, in vederea validarii alegerilor. Pentru primar, dosarul format
potrivit prezentului alineat se inainteaza, cu paza militara, in cel mult 48 de
ore, la judecatoria in a carei raza teritoriala se afla circumscriptia
electorala pentru care a fost ales, iar in cazul primarului general al
Capitalei, la Tribunalul Municipiului Bucuresti.
Al doilea exemplar al procesului-verbal se trimite, in termen de 24 de ore,
la biroul electoral judetean.
Membrilor birourilor electorale ale sectiilor de votare care au semnat
procesul-verbal, reprezentantilor partidelor politice, aliantelor politice si
aliantelor electorale, care au depus listele de candidati, precum si
candidatilor independenti li se elibereaza, la cerere, o copie certificata de
presedintele sau vicepresedintele biroului electoral. Cererea trebuie formulata
inainte de intocmirea procesului-verbal.
Biroul electoral de circumscriptie elibereaza certificatul doveditor al
alegerilor consilierilor locali, consilierilor judeteni si primarului.
Pentru primarul general al Capitalei si pentru Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, certificatele doveditoare ale alegerilor se elibereaza
de Biroul electoral al municipiului Bucuresti."
72. Dupa articolul 69 se introduc articolele 69^1-69^3, care vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 69^1
Biroul electoral judetean centralizeaza voturile si rezultatul alegerilor
pe judet, partide politice, aliante politice, aliante electorale si candidati
independenti si incheie cate un proces-verbal pentru consilierii locali,
consilierii judeteni si pentru primari.
Procesul-verbal se incheie in doua exemplare, in termen de 24 de ore de la
primirea tuturor proceselor-verbale de la birourile electorale de
circumscriptie, si va cuprinde:
a) numarul total al alegatorilor din judet, potrivit listelor electorale;
b) numarul total al alegatorilor care s-au prezentat la urne;
c) numarul total al voturilor valabil exprimate;
d) numarul total al voturilor nule;
e) numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de listele de
candidati la functia de consilier, grupat pe partide politice, aliante politice
sau aliante electorale, precum si pe candidati independenti;
f) numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de candidati
pentru functia de primar, grupat pe partide politice, aliante politice, aliante
electorale si pe candidati independenti;
g) numarul total al mandatelor de consilieri, grupate pe partide politice,
aliante politice, aliante electorale si pe candidati independenti;
h) numarul total al mandatelor pentru functia de primar, grupate pe partide
politice, aliante politice, aliante electorale si pe candidati independenti.
Procesul-verbal se semneaza de membrii biroului electoral judetean si va
purta stampila acestuia.
Un exemplar al procesului-verbal se inainteaza in termen de 24 de ore de la
intocmire, impreuna cu procesele-verbale primite de la birourile electorale de
circumscriptii, cu paza militara, la Biroul Electoral Central.
Biroul electoral judetean da publicitatii, prin Monitorul oficial al
judetului, rezultatul alegerilor pentru judetul respectiv.
Art. 69^2
Prevederile prezentei legi se aplica in mod corespunzator si pentru
alegerea Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 69^3
Consilierii judeteni sau ai municipiului Bucuresti, validati, nu pot face
parte in acelasi timp din consiliile locale; locurile vacante se completeaza
potrivit art. 66 alin. 2. Candidatii declarati alesi, atat in functia de
consilier local cat si de consilier judetean, sunt obligati ca, in termen de 10
zile de la data ultimei validari, sa opteze pentru una dintre cele doua
calitati.
Prevederile prezentului articol se aplica si in cazul persoanelor alese in
functia de consilier de sector sau de consilier al municipiului
Bucuresti."
73. Capitolul V "Alegerea consiliilor judetene" se abroga.
74. Articolul 89 litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) inscrierea cu buna stiinta a unui alegator in mai multe liste
electorale ale localitatii de domiciliu, inscrierea in listele electorale a
unor persoane fictive ori care nu au drept de vot, semnarea listei
sustinatorilor cu incalcarea prevederilor art. 34^1, precum si incalcarea
dispozitiilor referitoare la afisarea listelor electorale, a listelor de
candidati si a candidatilor independenti sau la folosirea semnelor
electorale;"
75. La articolul 89, dupa litera l) se introduc literele m), n) si o), care
vor avea urmatorul cuprins:
"m) primirea de subventii pentru campania electorala, altfel decat
printr-un mandatar financiar, sau incalcarea de catre acesta a obligatiilor
ce-i revin potrivit prevederilor prezentei legi;
n) purtarea, pe durata votarii, de catre membrii biroului electoral al
sectiei de votare sau de catre persoanele acreditate, de ecusoane, insigne sau
alte insemne de propaganda electorala;
o) absenta nejustificata a presedintelui, a loctiitorului acestuia sau a
membrilor birourilor electorale, stabiliti potrivit prevederilor prezentei
legi, de la activitatea acestora."
76. Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90
Contraventiile prevazute la art. 89 lit. c), d) si g) se sanctioneaza cu
amenda de la 40.000 lei la 100.000 lei; cele de la lit. e), f), j), k), l), m),
n) si o), cu amenda de la 100.000 lei la 300.000 lei, iar cele de la lit. a),
b), h) si i), cu inchisoare contraventionala de la o luna la 6 luni sau cu
amenda de la 300.000 lei la 1.200.000 lei."
77. Articolul 91 alineatul 1 litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) ofiterii si subofiterii de politie, pentru faptele prevazute la
lit. a), b), c), d), f), g), h), i), l) si m);"
78. La articolul 91 alineatul 1, litera c) se modifica si se introduce
litera d), cu urmatorul cuprins:
"c) presedintele biroului electoral de circumscriptie, pentru faptele
prevazute la lit. e), j), k) si n);
d) presedintele biroului electoral, in cazul membrilor acestuia, precum si
presedintele biroului electoral ierarhic superior, in cazul presedintilor
birourilor electorale ierarhic inferioare si pentru loctiitorii acestora,
pentru fapta prevazuta la lit. o)."
79. Articolul 91 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul contraventiilor prevazute la lit. c), d), e), f), g), j),
k), l), m), n) si o), o data cu incheierea procesului-verbal, agentul
constatator va aplica si amenda."
80. Articolul 91 alineatul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Procesul-verbal de constatare a contraventiilor prevazute la lit. a),
b), h) si i) va fi inaintat judecatoriei in a carei raza teritoriala a fost
savarsita contraventia, care va aplica sanctiunea, tinand seama si de
dispozitiile Legii nr. 61/1991."
81. Articolul 94 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 94
Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase in scopul
determinarii alegatorului sa voteze sau sa nu voteze o anumita lista de
candidati sau candidat independent, precum si primirea acestora de catre
alegatori, in acelasi scop, se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Pedeapsa prevazuta la alin. 1 se aplica si persoanei care voteaza fara a
avea drept de vot ori alegatorului care voteaza de mai multe ori in ziua
alegerilor.
Tentativa se pedepseste."
82. Dupa articolul 99 se introduce articolul 99^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 99^1
Bunurile destinate sau folosite la savarsirea contraventiilor prevazute la
art. 89 sau a infractiunilor prevazute la art. 92-97, ori rezultate din
comiterea acestora, se confisca."
83. Capitolul VII va avea urmatorul titlu: "Dispozitii tranzitorii si
finale"
84. Articolul 100 se abroga.
85. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 101
Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea alegerilor se suporta din
bugetele locale si judetene.
Sediul, dotarea si cheltuielile Biroului Electoral Central se asigura de
catre Guvern. Sediile si dotarea birourilor electorale judetene si ale
birourilor electorale de circumscriptie judeteana se asigura de catre primarii
municipiilor resedinta de judet, impreuna cu presedintii consiliilor judetene
si cu prefectii, iar cele ale birourilor electorale de circumscriptii comunale,
orasenesti, municipale si din subdiviziunile administrativ-teritoriale ale
municipiilor, precum si cele ale sectiilor de votare, de catre primari,
impreuna cu prefectii.
Membrilor birourilor electorale li se acorda o indemnizatie stabilita de
Guvern pentru fiecare zi de activitate prestata in campania electorala."
86. Articolul 103 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 103
Guvernul, presedintii consiliilor judetene si primarii vor asigura, pentru
sprijinirea activitatii birourilor electorale, statisticienii si personalul
tehnic auxiliar necesar, pe perioada cat functioneaza acestea.
Membrii birourilor electorale, statisticienii si personalul tehnic
auxiliar, care au calitatea de angajati, se considera detasati, pe perioada cat
isi desfasoara activitatea, la birourile electorale.
Delegatii acreditati pot asista la operatiunile electorale numai daca
prezinta actul de acreditare. Ei nu pot interveni in nici un mod in organizarea
si desfasurarea alegerilor, avand numai dreptul de a sesiza pe presedintele
biroului electoral in cazul constatarii unei neregularitati. Orice act de
propaganda pentru sau impotriva unui partid politic, alianta politica, alianta
electorala ori candidat independent sau incercarea de a influenta optiunea
alegatorului, cat si incalcarea in orice mod a actului de acreditare atrag
aplicarea sanctiunilor legale, anularea acreditarii de catre biroul electoral
care a constatat abaterea, iar in ziua votarii, indepartarea imediata a
persoanei respective din sectia de votare."
87. La articolul 104 se introduce un nou alineat, care va avea urmatorul
cuprins:
"Impotriva hotararilor definitive si irevocabile, pronuntate de
instantele judecatoresti potrivit prezentei legi, nu exista cale de atac."
88. Dupa articolul 104 se introduc articolele 104^1 si 104^2, care vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 104^1
Termenele pe zile, prevazute de prezenta lege, se calculeaza din ziua cand
incep sa curga, pana inclusiv in ziua cand se implinesc, chiar daca acestea nu
sunt zile lucratoare.
Pe intreaga perioada a alegerilor, birourile electorale instantele de
judecata vor asigura permanenta activitatii necesare in vederea exercitarii de
catre cetateni a drepturilor electorale.
Art. 104^2
Persoanele lipsite de drepturile electorale prin hotarare judecatoreasca
definitiva nu participa la vot si nu vor fi avute in vedere la stabilirea
numarului total al alegatorilor, pe intreaga durata stabilita prin hotarare.
Pentru persoanele detinute in baza unui mandat de arestare preventiva sau
aflate in executarea unei sanctiuni contraventionale privative de libertate se
aplica, in mod corespunzator, dispozitiile art. 58 privind urna speciala."
89. Articolul 106 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 106
In termen de 3 zile de la stabilirea datei alegerilor, Guvernul va stabili
modelul copiei de pe listele electorale permanente si al stampilelor birourilor
electorale de circumscriptii, birourilor electorale judetene si a Biroului
Electoral Central. De asemenea, va stabili, cu cel putin 20 de zile inainte de
data alegerilor, modelul stampilei de control si al stampilei necesare votarii,
al proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votarii, al
certificatului doveditor al alegerii consilierilor si primarului si al
adeverintei privind exercitarea dreptului de vot.
Predarea si primirea formularelor, stampilelor si celorlalte materiale
necesare votarii se fac pe baza de proces-verbal."
90. Dupa articolul 106 se introduc articolele 106^1 - 106^8 care vor avea
urmatorul cuprins;
"Art. 106^1
Prin act de identitate, in sensul prezentei legi, se intelege buletinul de
identitate, adeverinta care tine loc de buletin de identitate ori pasaportul
diplomatic sau de serviciu, iar in cazul militarilor in termen si al elevilor
din scolile militare, carnetul de serviciu militar.
Art. 106^2
Birourile electorale judetene vor acredita ca observatori interni numai pe
cetatenii cu drept de vot imputerniciti de o organizatie neguvernamentala care
are ca obiect de activitate apararea drepturilor omului, infiintata legal cu
cel putin 6 luni inaintea inceperii campaniei electorale.
Art. 106^3
Persoanele desemnate ca observatori interni nu pot fi membri ai unui
partid; acreditarea se acorda pentru toate sectiile de votare de pe raza
circumscriptiei electorale judetene sau a municipiului Bucuresti, numai la
cererea organizatiilor mentionate la art. 106^2, insotita de declaratia scrisa
a fiecarui observator ca va respecta conditiile de acreditare; declaratia se da
pe propria raspundere si constituie act de drept public cu toate consecintele
prevazute de lege; conditiile acreditarii sunt cele prevazute in art. 103 alin.
3 din lege si mentionate in actul de acreditare.
Art. 106^4
Organizatiilor neguvernamentale prevazute la art. 106^2 le sunt aplicabile,
in mod corespunzator, prevederile art. 46^1 alin. 9 si art. 103 alin. 3.
Art. 106^5
Guvernul va stabili durata si conditiile de pastrare a buletinelor de vot
intrebuintate, contestate sau necontestate, precum si a celor neintrebuintate,
a stampilelor si a celorlalte materiale necesare votarii.
Art. 106^6
Prevederile prezentei legi se aplica in mod corespunzator alegerilor
organizate pe durata unei legislaturi, ca urmare a dizolvarii unor consilii
locale ori judetene, invalidarii sau declararii vacante a functiei de primar.
Cu 6 luni inainte de expirarea duratei normale a mandatului nu se vor mai
organiza alegeri pentru consiliile locale ori consiliile judetene sau pentru
primar.
Art. 106^7
Denumirile comisie electorala de circumscriptie, comisie electorala de
circumscriptie judeteana si Comisie Electorala Centrala, din cuprinsul Legii
nr. 70/1991 privind alegerile locale, se inlocuiesc cu denumirile birou
electoral de circumscriptie, birou electoral de circumscriptie judeteana, respectiv
Biroul Electoral Central. Sintagma partide, formatiuni politice, coalitii de
partide se inlocuieste cu sintagma partide politice, aliante politice si
aliante electorale.
Art. 106^8
Prin denumirea birou electoral de circumscriptie, folosita de prezenta
lege, se intelege biroul electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca,
municipala, judeteana si a subdiviziunii administrativ-teritoriale a
municipiului.
91. Articolele 107 si 108 se abroga.
Art. 2
Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale, cu modificarile si completarile
aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei,
dandu-se capitolelor, articolelor si alineatelor numerotarea corespunzatoare.
Aceasta lege a fost adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si
Senatului din 3 aprilie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN