LEGE
Nr. 253 din 16 iunie 2004
privind caracterul definitiv al decontarii in sistemele de plati si in
sistemele de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 566 din 28 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Dispozitiile prezentei legi se aplica:
a) sistemelor definite la art. 2 alin. (1) pct. 1, care opereaza in orice
moneda sau in diferite monede pe care sistemul le converteste una in alta;
b) participantilor la sistemele prevazute la lit. a);
c) garantiilor constituite in legatura cu participarea la un sistem sau cu
operatiunile Bancii Nationale a Romaniei, ale bancilor centrale din statele
membre ale Spatiului Economic European si ale Bancii Centrale Europene, in
calitatea acestora de banci centrale.
Art. 2
(1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarea semnificatie:
1. sistem - o conventie in forma scrisa care indeplineste, cumulativ,
urmatoarele conditii:
a) este incheiata intre 3 sau mai multi participanti, altii decat un
posibil agent de decontare, o posibila contraparte centrala, o posibila casa de
compensare sau un posibil participant indirect, si are reguli comune si
proceduri standardizate privind executarea ordinelor de transfer intre
participanti;
b) este guvernata de legea aleasa de participanti, care poate fi legea
romana, daca cel putin unul dintre participanti isi are sediul social in
Romania, sau legea unui stat membru al Spatiului Economic European, daca cel
putin unul dintre participanti isi are sediul social in respectivul stat
membru;
c) este desemnata de Banca Nationala a Romaniei, ca sistem ce intra sub
incidenta prezentei legi, sau este desemnata de alt stat membru al Spatiului
Economic European, a carui lege ii este aplicabila si este notificata ca atare
Comisiei Europene;
2. institutie - oricare dintre urmatoarele entitati, care participa la un
sistem si care este obligata sa execute obligatiile financiare rezultate din
ordinele de transfer emise in cadrul respectivului sistem:
a) o institutie de credit, asa cum este definita in Legea nr. 58/1998
privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare, precum
si orice entitate avand sediul social intr-un stat membru al Spatiului Economic
European, autorizata sa atraga depozite sau alte fonduri rambursabile de la
public si sa acorde credite pe cont propriu sau orice entitate, alta decat o
institutie de credit, avand sediul social intr-un stat membru al Spatiului
Economic European, autorizata sa emita mijloace de plata sub forma de moneda
electronica;
b) o persoana juridica autorizata sa ofere servicii de investitii
financiare, asa cum este definita in legislatia aferenta pietei de capital, sau
orice persoana juridica avand sediul social intr-un stat membru al Spatiului
Economic European, autorizata sa ofere serviciile mentionate in anexa care face
parte integranta din prezenta lege, in legatura cu instrumentele mentionate la
pct. 8;
c) o autoritate publica si alte entitati garantate public;
d) orice entitate avand sediul social in afara teritoriului Romaniei sau al
statelor membre ale Spatiului Economic European si ale carei functiuni
corespund celor ale institutiilor de credit, institutiilor emitente de moneda
electronica sau ale persoanelor juridice autorizate sa ofere servicii de
investitii financiare;
3. contraparte centrala - o entitate care se interpune, din punct de vedere
juridic, intre institutiile participante la un sistem si care actioneaza in
calitate de cocontractant exclusiv al fiecarei institutii si preia obligatiile
acestor institutii in legatura cu ordinele lor de transfer;
4. agent de decontare - o entitate care pune la dispozitia institutiilor
si/sau a contrapartii centrale, care participa la sistem, conturi de decontare
prin care ordinele de transfer din sistem sunt decontate si care poate acorda
credite respectivelor institutii si/sau contrapartii centrale, in scopul
decontarii;
5. casa de compensare - o entitate insarcinata cu calculul pozitiei nete a
fiecarei institutii, a unei posibile contraparti centrale si/sau a unui posibil
agent de decontare;
6. participant - o institutie sau o contraparte centrala, un agent de
decontare sau o casa de compensare din sistemul avut in vedere sau din orice
alt sistem; participant este si cel care, in conformitate cu regulile
sistemului, actioneaza in acelasi timp in calitate de contraparte centrala,
casa de compensare si agent de decontare sau doar in unele dintre aceste
calitati;
7. participant indirect - o institutie de credit, asa cum este definita la
pct. 2 lit. a), care poate sa transmita ordine de transfer prin sistem, in
temeiul unei relatii contractuale cu o institutie participanta in sistem, care
executa ordine de transfer in cadrul acestuia;
8. instrumente financiare:
a) valori mobiliare;
b) titluri de participare la organismele de plasament colectiv;
c) instrumente ale pietei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenta
mai mica de un an si certificate de depozit;
d) contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare
finala in fonduri;
e) contracte forward pe rata dobanzii (FRA);
f) swapuri pe rata dobanzii, curs de schimb si actiuni;
g) optiuni pe orice instrument financiar mentionat la lit. a) - d),
inclusiv contracte similare cu decontare finala in fonduri; aceasta categorie
include si optiuni pe curs de schimb si pe rata dobanzii;
9. ordin de transfer:
a) o instructiune data de un participant de a se pune la dispozitia unui
destinatar o suma de bani, prin inscrierea acesteia in conturile unei
institutii de credit, ale unei banci centrale sau ale unui agent de decontare,
sau orice instructiune care antreneaza asumarea sau executarea unei obligatii
de plata, asa cum este aceasta definita de regulile de functionare a
sistemului; sau
b) o instructiune data de un participant de a se transfera proprietatea asupra
unuia sau mai multor instrumente financiare sau orice alt drept asupra unuia
sau mai multor instrumente financiare, prin inscrierea in registrul de evidenta
a acestora sau prin orice alta modalitate;
10. procedura de insolventa - orice procedura colectiva prevazuta de
legislatia romana sau straina, care urmareste fie lichidarea unui participant,
fie reorganizarea sa, daca aceasta masura implica suspendarea sau limitarea
transferurilor sau platilor;
11. compensare - inlocuirea creantelor si obligatiilor rezultand din ordine
de transfer din cadrul sistemului, pe care unul sau mai multi participanti le
emit in favoarea altui participant sau a altor participanti ori pe care le
primesc de la acestia, cu o creanta sau o obligatie neta unica, astfel incat
aceasta creanta neta unica sa poata fi pretinsa, respectiv aceasta obligatie
neta unica sa fie datorata;
12. cont de decontare - un cont deschis la banca centrala, la un agent de
decontare sau la o contraparte centrala, utilizat pentru depozitarea de fonduri
si de instrumente financiare, precum si pentru decontarea tranzactiilor dintre
participantii la un sistem;
13. garantie - orice activ care se poate valorifica, inclusiv o suma de
bani, si care face obiectul oricarei forme de garantare, al unui contract de
report ori al unui contract similar si care este constituit in favoarea
participantilor, a Bancii Nationale a Romaniei, a bancilor centrale din statele
membre ale Spatiului Economic European sau a Bancii Centrale Europene;
14. sistem de plati de importanta sistemica - un sistem in care, in cazul
in care nu este suficient protejat impotriva riscurilor specifice, o
intrerupere in functionarea sa poate produce sau transmite alte intreruperi in
activitatea participantilor sau chiar intreruperi in cadrul altor sisteme din
sectorul financiar;
15. sistem de plati de importanta deosebita - un sistem care are un rol
important in procesarea si decontarea unor tipuri variate de plati si care, in
cazul imposibilitatii de functionare, poate provoca efecte economice majore si
poate submina increderea publicului in sistemele de plati si in moneda, in
general.
(2) Pentru prevenirea riscului sistemic, prin derogare de la prevederile
alin. (1) pct. 1, Banca Nationala a Romaniei poate desemna, ca sistem care
intra sub incidenta prezentei legi, o conventie incheiata in forma scrisa,
indeplinind conditiile stipulate la alin. (1) pct. 1, care este incheiata cu
scopul executarii ordinelor de transfer definite la alin. (1) pct. 9 lit. b) si
care, intr-o masura limitata, executa si ordine referitoare la alte instrumente
financiare.
(3) Pentru prevenirea riscului sistemic, prin derogare de la prevederile
alin. (1) pct. 1, Banca Nationala a Romaniei poate, dupa caz, sa desemneze, ca
sistem care intra sub incidenta prezentei legi, si o conventie incheiata in
forma scrisa intre 2 participanti, altii decat un posibil agent de decontare, o
posibila contraparte centrala, o posibila casa de compensare sau un posibil
participant indirect.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) pct. 2, daca un sistem este
supravegheat in baza legislatiei romane sau a legislatiei unui stat membru al
Spatiului Economic European si executa doar ordine de transfer precizate la
alin. (1) pct. 9 lit. b), precum si plati rezultand din aceste ordine, Banca
Nationala a Romaniei poate hotari ca entitatile care participa la acest sistem
si care sunt obligate sa execute obligatiile financiare rezultand din ordinele
de transfer emise in cadrul acelui sistem sa fie considerate institutii in
sensul prezentei legi, cu conditia ca cel putin 3 participanti la sistem sa
faca parte din categoriile prevazute la alin. (1) pct. 2 si ca o astfel de
decizie sa fie justificata din punct de vedere al prevenirii riscului sistemic.
(5) Pentru prevenirea riscului sistemic, Banca Nationala a Romaniei poate
considera ca participant, in sensul prezentei legi, si un participant indirect
in sensul alin. (1) pct. 7, cu conditia ca aceasta sa fie cunoscut sistemului.
CAP. 2
Compensarea si ordinele de transfer
Art. 3
(1) Ordinele de transfer si compensarea sunt valabile, isi produc efectele
juridice si sunt opozabile tertilor chiar si in cazul deschiderii procedurii de
insolventa asupra unui participant, cu conditia ca respectivele ordine de
transfer sa fi fost introduse in sistem inaintea momentului deschiderii
procedurii de insolventa, asa cum este acesta definit la art. 6 alin. (1).
(2) Daca ordinele de transfer sunt introduse in sistem dupa momentul
deschiderii procedurii de insolventa si sunt procesate in ziua deschiderii
procedurii de insolventa, aceste ordine de transfer si compensarea isi produc
efectele juridice si sunt opozabile tertilor, cu conditia ca agentul de
decontare, contrapartea centrala sau casa de compensare sa poata dovedi, dupa
momentul decontarii, ca nu a cunoscut si nici nu trebuia sa cunoasca faptul ca
s-a deschis procedura de insolventa.
(3) Nici o norma juridica, regula, dispozitie sau practica vizand anularea
unor contracte si tranzactii incheiate inaintea momentului deschiderii
procedurii de insolventa, definit la art. 6 alin. (1), nu poate conduce la
anularea unei compensari efectuate in conformitate cu alin. (1) si (2).
(4) Momentul din care un ordin de transfer este considerat introdus in
sistem trebuie sa fie clar precizat prin regulile sistemului.
Art. 4
Avand in vedere termenii contractuali aplicabili, fondurile sau
instrumentele financiare disponibile in contul de decontare al participantului
si facilitatea de creditare (incluzand imprumutul unor instrumente financiare)
acordata participantului in ziua decontarii, in limita garantiilor constituite
in acest scop, pot fi folosite, chiar in conditiile in care impotriva
participantului a fost deschisa o procedura de insolventa, pentru indeplinirea
obligatiilor participantului in cadrul sistemului din ziua deschiderii
procedurii de insolventa, in principal pentru achitarea oricarei datorii
rezultate in urma compensarii, facand posibila decontarea finala pentru sistem.
Art. 5
Un ordin de transfer nu poate fi revocat de catre un participant la sistem
sau de catre un tert, din momentul stabilit prin regulile sistemului respectiv.
CAP. 3
Prevederi referitoare la procedura de insolventa
Art. 6
(1) In intelesul prezentei legi, momentul deschiderii procedurii de
insolventa este momentul in care autoritatea competenta pronunta hotararea de
deschidere a procedurii de insolventa.
(2) Autoritatea competenta care a pronuntat hotararea de deschidere a
procedurii de insolventa in baza legii romane impotriva unui participant la
sistem este obligata sa comunice de indata aceasta hotarare Bancii Nationale a
Romaniei si Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare. Obligatia de notificare a
fiecarei autoritati mentionate se considera indeplinita numai daca autoritatea
competenta a primit de la respectiva autoritate confirmarea de primire a
hotararii.
(3) Banca Nationala a Romaniei si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare
vor comunica de indata tuturor sistemelor nationale hotararea de deschidere a
procedurii de insolventa primita de la autoritatea competenta, conform
prevederilor alin. (2), sau de la statele membre ale Spatiului Economic
European.
(4) Banca Nationala a Romaniei va comunica de indata si Comisiei Nationale
a Valorilor Mobiliare hotararea de deschidere a procedurii de insolventa
comunicata de statele membre ale Spatiului Economic European.
Art. 7
Deschiderea procedurii de insolventa asupra unui participant nu are efect
retroactiv asupra drepturilor si obligatiilor sale, care decurg din
participarea sa la sistem sau sunt legate de aceasta participare, care au luat
nastere anterior momentului deschiderii acestei proceduri, asa cum acesta este
definit la art. 6 alin. (1).
Art. 8
Drepturile si obligatiile decurgand din participarea la sistem sau legate
de aceasta participare ale participantului impotriva caruia s-a deschis o
procedura de insolventa sunt determinate de legea care guverneaza sistemul.
CAP. 4
Protejarea drepturilor pe care le au detinatorii de garantii si creditorii
garantati contra efectelor procedurii de insolventa impotriva participantului
care a constituit garantia
Art. 9
(1) Drepturile unui participant in legatura cu garantiile constituite in
favoarea sa sau pe care le detine in legatura cu participarea sa la un sistem,
precum si drepturile Bancii Nationale a Romaniei, ale bancilor centrale din
statele membre ale Spatiului Economic European si ale Bancii Centrale Europene
in legatura cu garantiile detinute sau constituite in favoarea acestora nu sunt
afectate de deschiderea procedurii de insolventa impotriva unui alt participant
sau impotriva contrapartii Bancii Nationale a Romaniei, a bancilor centrale din
statele membre ale Spatiului Economic European sau a Bancii Centrale Europene,
care a constituit garantiile.
(2) Garantiile prevazute la alin. (1) pot fi executate in scopul realizarii
drepturilor garantate.
Art. 10
Daca in favoarea participantilor si/sau a Bancii Nationale a Romaniei, a
bancilor centrale din statele membre ale Spatiului Economic European sau a
Bancii Centrale Europene s-au constituit drept garantie instrumente financiare
sau drepturi asupra unor instrumente financiare si daca dreptul lor ori al unui
tert care actioneaza pe seama acestora asupra respectivelor instrumente
financiare este inscris valabil intr-un registru de evidenta, intr-un cont sau
intr-un sistem centralizat de depozitare, localizat in Romania sau intr-un stat
membru al Spatiului Economic European, determinarea opozabilitatii, continutului,
intinderii si efectelor drepturilor acestora asupra garantiilor este guvernata
de legea statului unde drepturile au fost valabil inscrise.
CAP. 5
Dispozitii aplicabile dupa aderarea la Uniunea Europeana
Art. 11
Banca Nationala a Romaniei este obligata sa notifice decizia prevazuta la
art. 6 alin. (2), de indata ce i-a fost comunicata, altor state membre ale
Spatiului Economic European.
Art. 12
(1) Banca Nationala a Romaniei va comunica Comisiei Europene sistemele care
intra sub incidenta prezentei legi.
(2) Ministerul Finantelor Publice va informa Comisia Europeana ca Banca
Nationala a Romaniei este autoritatea nationala competenta care trebuie sa
informeze si sa fie informata cu privire la deschiderea procedurii de insolventa
impotriva unui participant la un sistem.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 13
(1) Banca Nationala a Romaniei desemneaza sistemele, asa cum sunt definite
la art. 2 alin. (1) pct. 1, care intra sub incidenta prezentei legi.
(2) Desemnarea sistemelor care, conform legii, nu sunt autorizate de
Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare se face de catre Banca Nationala a
Romaniei pe baza unor criterii proprii.
(3) Toate sistemele care, conform legii, sunt autorizate de Comisia
Nationala a Valorilor Mobiliare si destinate decontarii operatiunilor cu
instrumente financiare intra sub incidenta prezentei legi. Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare va comunica Bancii Nationale a Romaniei toate sistemele de
decontare a operatiunilor cu instrumente financiare autorizate de aceasta, iar
Banca Nationala a Romaniei va desemna automat aceste sisteme ca intrand sub
incidenta prezentei legi.
(4) Banca Nationala a Romaniei va monitoriza permanent sistemele de plati
si sistemele de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare care
deconteaza prin intermediul unor sisteme de plati de importanta sistemica sau
de importanta deosebita.
Art. 14
Fiecare sistem, desemnat de Banca Nationala a Romaniei in conformitate cu
prevederile art. 13, este obligat sa comunice acesteia participantii la sistem,
inclusiv participantii indirecti, precum si orice schimbare in randul acestora.
Art. 15
Orice persoana care justifica un interes legitim poate cere unei institutii
informatii referitoare la sistemele la care aceasta institutie participa si la
principalele reguli de functionare a acestor sisteme, institutia respectiva
fiind obligata sa-i furnizeze aceste informatii gratuit, in termen de cel mult
5 zile de la data primirii cererii.
Art. 16
Banca Nationala a Romaniei si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare vor
urmari respectarea prevederilor prezentei legi in cadrul sistemelor care intra
sub incidenta acestora.
Art. 17
Prezenta lege transpune Directiva nr. 98/26/CE privind caracterul definitiv
al decontarii in sistemele de plati si in sistemele de decontare a
operatiunilor cu instrumente financiare, publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L166 din 11 iunie 1998.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
ANEXA 1
SERVICII DE INVESTITII FINANCIARE
1. a) Primirea si transmiterea, in numele investitorilor, a ordinelor la
unul sau mai multe instrumente financiare
b) Executarea unor astfel de ordine, altfel decat pe cont propriu
2. Tranzactionarea pe cont propriu a oricaror instrumente financiare
3. Administrarea pe baza discretionara si individuala a portofoliilor de
investitii, in conformitate cu mandatul dat de investitori, atunci cand aceste
portofolii includ unul sau mai multe instrumente financiare
4. Subscrierea, in cadrul emisiunilor, a oricaror instrumente financiare
si/sau plasamentul unor asemenea emisiuni.