LEGE Nr. 275
din 4 iulie 2006
privind executarea
pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului
penal
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 627 din 20 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
TITLUL I
Dispoziţii generale
Legalitatea executării
pedepselor
Art. 1. - Executarea pedepselor se realizează în
conformitate cu dispoziţiile Codului penal, ale Codului de procedură penală şi
ale prezentei legi.
Temeiul executării pedepselor
Art. 2. - Pedepsele se execută numai în temeiul
hotărârilor judecătoreşti de condamnare rămase definitive.
Respectarea demnităţii umane
Art. 3. - Pedepsele se execută în condiţii care să
asigure respectarea demnităţii umane.
Interzicerea supunerii la tortură, tratamente
inumane sau degradante ori la alte rele
tratamente
Art. 4. - (1) Se interzice supunerea oricărei persoane
aflate în executarea unei pedepse la tortură, la tratamente inumane sau degradante
ori la alte rele tratamente.
(2) Incălcarea prevederilor alin. (1) se pedepseşte
potrivit legii penale.
Interzicerea discriminării în executarea pedepselor
Art. 5. - (1) In timpul executării pedepselor este
interzisă orice formă de discriminare pe temei de rasă, naţionalitate, etnie,
limbă, religie, gen, orientare sexuală, opinie, apartenenţă politică,
convingeri, avere, origine socială, vârstă, dizabilitate, boală cronică
necontagioasă, infecţie HIV/SIDA sau alte temeiuri.
(2) Incălcarea prevederilor alin. (1) se pedepseşte
potrivit legii penale.
Judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate şi
judecătorul delegat la compartimentul de executări penale
Art. 6. - (1) Executarea pedepselor se desfăşoară sub
supravegherea, controlul şi autoritatea judecătorului delegat.
(2) Preşedintele curţii de apel desemnează anual unul
sau mai mulţi judecători delegaţi pentru executarea pedepselor privative de
libertate pentru fiecare penitenciar aflat în circumscripţia teritorială a
curţii de apel.
(3) Judecătorul delegat pentru executarea pedepselor
privative de libertate supraveghează şi controlează asigurarea legalităţii în
executarea acestor pedepse şi exercită celelalte atribuţii stabilite prin
prezenta lege.
(4) Judecătorul delegat pentru executarea pedepselor
privative de libertate, desemnat pentru penitenciarul în a cărui circumscripţie
se află un centru de reţinere şi arestare preventivă sau un centru de arestare
preventivă, supraveghează şi controlează asigurarea legalităţii în executarea
măsurilor preventive privative de libertate şi exercită celelalte atribuţii
stabilite prin prezenta lege.
(5) Pe durata exercitării atribuţiilor de judecător
delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, acesta nu poate
desfăşura alte activităţi decât cele stabilite de prezenta lege.
(6) Judecătorul delegat la compartimentul de executări
penale din cadrul fiecărei instanţe de executare, desemnat anual de
preşedintele acestei instanţe, supraveghează şi controlează asigurarea
legalităţii în executarea pedepselor neprivative de libertate şi exercită
celelalte atribuţii stabilite prin Codul de procedură penală, regulamentul de
ordine interioară a instanţelor judecătoreşti şi prin prezenta lege.
TITLUL II
Executarea pedepsei amenzii
Modul de executare a pedepsei amenzii
Art. 7. - (1) Executarea pedepsei amenzii în cazul
nerespectării termenului de achitare integrală a acesteia sau a unei rate, când
plata amenzii a fost eşalonată, se face potrivit dispoziţiilor privind
executarea silită a creanţelor bugetare şi cu procedura prevăzută de aceste
dispoziţii.
(2) Executorii fiscali au obligaţia să comunice
instanţei de executare, la data achitării integrale a amenzii, executarea
acesteia şi să înştiinţeze instanţa cu privire la orice împrejurare care
împiedică executarea.
TITLUL III
Executarea măsurilor de supraveghere şi a
obligaţiilor dispuse de instanţă potrivit Codului penal
Controlul executării măsurilor de supraveghere şi a
obligaţiilor dispuse potrivit Codului penal
Art. 8.- (1) Controlul executării măsurilor de
supraveghere şi a obligaţiilor prevăzute în Codul penal, care pot fi dispuse în
cazul suspendării executării pedepsei sub supraveghere, se asigură de
judecătorul delegat la compartimentul de executări penale de la instanţa de
executare, direct sau prin intermediul consilierilor serviciului de protecţie a
victimelor şi reintegrare socială a infractorilor în circumscripţia căruia se
află domiciliul, reşedinţa sau locuinţa persoanei condamnate.
(2) Pe durata suspendării executării pedepsei sub
supraveghere, persoana condamnată poate solicita asistenţă şi consiliere, care
se acordă, potrivit legii, de consilierii serviciului de protecţie a victimelor
şi reintegrare socială a infractorilor.
Sesizarea instanţei în cazul nerespectării măsurilor
de supraveghere şi a obligaţiilor dispuse de instanţă
Art. 9. - In situaţia nerespectării măsurilor de
supraveghere sau a obligaţiilor prevăzute în Codul penal, dispuse în cazul
suspendării executării pedepsei sub supraveghere, judecătorul delegat la
compartimentul de executări penale, din oficiu sau la propunerea consilierilor
serviciului de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor,
sesizează instanţa de executare în vederea revocării suspendării.
Măsurile de supraveghere şi obligaţiile dispuse faţă de
minor
Art. 10. - Dispoziţiile art. 8 şi 9 se aplică în mod
corespunzător în situaţia măsurilor de supraveghere şi a obligaţiilor dispuse
faţă de minor în cazul suspendării executării pedepsei sub supraveghere sau sub
control.
TITLUL IV
Executarea pedepselor privative de libertate
CAPITOLUL I
Organizarea executării pedepselor privative de libertate
Penitenciarele
Art. 11.- (1) Pedeapsa detenţiunii pe viaţă şi a
închisorii se execută în locuri anume destinate, denumite penitenciare.
(2) Penitenciarele se înfiinţează prin hotărâre a
Guvernului, au personalitate juridică şi sunt în subordinea Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor.
(3) Organizarea şi funcţionarea penitenciarelor se
stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justiţiei, care se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de Internet a Ministerului Justiţiei şi a
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(4) In cadrul penitenciarelor se pot înfiinţa, prin
decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor,
secţii interioare sau exterioare ale penitenciarelor, în raport cu regimurile
de executare a pedepselor privative de libertate, categoriile de persoane
condamnate şi cerinţele speciale de protecţie a anumitor categorii de persoane
condamnate.
(5) Administraţia Naţională a Penitenciarelor
stabileşte penitenciarul în care persoana condamnată va executa pedeapsa
privativă de libertate. La stabilirea penitenciarului se va avea în vedere ca
acesta să fie situat cât mai aproape de localitatea de domiciliu a persoanei
condamnate.
Penitenciarele speciale
Art. 12. - (1) Pentru anumite categorii de persoane
condamnate la pedepse privative de libertate se pot înfiinţa penitenciare
speciale, în condiţiile art. 11 alin. (2). (2) Penitenciarele speciale sunt:
a) penitenciare pentru minori şi tineri;
b) penitenciare pentru femei;
c) penitenciare-spital.
Secţiile speciale de arestare preventivă
Art. 13. - (1) In cadrul penitenciarelor se pot
înfiinţa secţii speciale de arestare preventivă, prin decizie a directorului
general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(2) In secţiile speciale de arestare preventivă din
penitenciare pot fi deţinute numai persoanele condamnate printr-o hotărâre
definitivă la o pedeapsă privativă de libertate, care sunt cercetate în stare
de arest preventiv în altă cauză, precum şi persoanele arestate preventiv
aflate în curs de judecată.
Comisia pentru individualizarea regimului de
executare a pedepselor privative de libertate
Art. 14. - In fiecare penitenciar se constituie o
comisie pentru individualizarea regimului de executare
a pedepselor privative de libertate, alcătuită din: directorul penitenciarului,
directorul adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar, medicul
penitenciarului, şeful serviciului socioeducativ şi un consilier din cadrul
serviciului de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor,
în a cărui circumscripţie teritorială se află penitenciarul, desemnat anual de
directorul serviciului, psihologul şi educatorul implicaţi în programul de
reintegrare socială a persoanei condamnate.
Administraţia Naţională a Penitenciarelor
Art. 15. - (1) Administraţia Naţională a
Penitenciarelor este instituţia publică cu personalitate juridică, în
subordinea Ministerului Justiţiei, având ca scop coordonarea şi controlul
activităţii unităţilor care se organizează şi funcţionează în subordinea sa.
(2) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului.
(3) Conducerea Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor este asigurată de un director general, numit prin ordin al
ministrului justiţiei.
(4) Directorul general al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor are calitatea de ordonator secundar de credite.
(5) Finanţarea Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor se asigură din subvenţii acordate de la bugetul de stat şi din
venituri proprii.
(6) Veniturile obţinute prin munca prestată de către
persoanele condamnate vor fi folosite pentru îmbunătăţirea condiţiilor de
detenţie.
Siguranţa penitenciarelor
Art. 16. - (1) Administraţia
Naţională a Penitenciarelor are obligaţia de a lua măsurile necesare pentru
siguranţa penitenciarelor, precum şi măsurile de pază, supraveghere, escortare,
menţinerea şi restabilirea ordinii şi disciplinei în rândul persoanelor
condamnate la pedepse privative de libertate şi a persoanelor arestate
preventiv, deţinute în centrele de arestare preventivă sau în secţiile speciale
din penitenciare.
(2) Măsurile necesare pentru siguranţa penitenciarelor
se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.
(3) Penitenciarele trebuie să dispună de amenajările,
dispozitivele, personalul şi mijloacele tehnice necesare pentru supravegherea
şi controlul perimetrelor, al spaţiilor interioare şi al căilor de acces,
precum şi de armamentul şi muniţia necesare.
(4) In cazul manifestărilor care tulbură ordinea şi
liniştea publică din cadrul penitenciarelor sau pun în pericol viaţa ori
integritatea corporală a persoanelor sau securitatea bunurilor şi care depăşesc
posibilităţile de intervenţie ale Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor,
poate fi solicitat sprijinul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(5) In îndeplinirea atribuţiunilor ce îi revin,
personalul din penitenciare poate folosi mijoacele tehnice din dotare, inclusiv
armamentul, în condiţiile legii.
Protecţia martorilor care execută pedepse privative
de libertate
Art. 17.- Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi
administraţia penitenciarului au obligaţia de a asigura, în condiţiile legii,
protecţia şi asistenţa martorului aflat în stare de pericol şi ale martorului
protejat care execută o pedeapsă privativă de libertate sau este arestat
preventiv.
CAPITOLUL II
Regimurile de executare a pedepselor privative de
libertate
Dispoziţii generale privind regimurile de executare a pedepselor privative de libertate
Art. 18. - (1) Regimurile de executare a pedepselor
privative de libertate cuprind ansamblul de reguli care stau la baza executării
pedepselor privative de libertate.
(2) Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate sunt bazate pe sistemele progresiv şi regresiv,
persoanele condamnate trecând dintr-un regim în altul, în condiţiile prevăzute
de prezenta lege.
(3) Regimurile de executare a pedepselor privative de
libertate trebuie să asigure respectarea şi protejarea vieţii, sănătăţii şi
demnităţii persoanelor private de libertate, a drepturilor şi libertăţilor
acestora, fără să cauzeze suferinţe fizice şi nici să înjosească persoana
condamnată.
Felurile regimurilor de executare a pedepselor
privative de libertate
Art. 19. - (1) Regimurile de executare a pedepselor
privative de libertate sunt:
a) regimul de maximă siguranţă;
b) regimul închis;
c) regimul semideschis;
d) regimul deschis.
(2) Regimurile de executare a pedepselor privative de
libertate se diferenţiază în raport cu gradul de
limitare a libertăţii de mişcare a persoanelor condamnate, modul de desfăşurare
a activităţilor şi condiţiile de detenţie.
Regimul de maximă siguranţă
Art. 20. - (1) Regimul de maximă siguranţă se aplică
iniţial persoanelor condamnate la pedeapsa detenţiunii pe viaţă şi persoanelor
condamnate la pedeapsa închisorii mai mare de 15 ani.
(2) In mod excepţional, natura şi modul de săvârşire a
infracţiunii, precum şi persoana condamnatului pot determina includerea persoanei condamnate în regimul de executare imediat inferior ca grad
de severitate.
(3) Persoanele condamnate care execută pedeapsa în
regim de maximă siguranţă sunt supuse unor măsuri stricte de pază, supraveghere
şi escortare, sunt cazate, de regulă, individual, prestează muncă şi desfăşoară
activităţile educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologică şi
asistenţă socială în grupuri mici, în spaţii anume stabilite în interiorul
penitenciarului, sub supraveghere continuă.
Categorii de persoane
cărora nu li se aplică regimul de maximă siguranţă
Art. 21. - (1) Regimul de maximă siguranţă nu se aplică
următoarelor persoane condamnate:
a) bărbaţii care au împlinit vârsta de 60 de ani şi
femeile care au împlinit vârsta de 55 de ani;
b) femeile însărcinate sau
care au în îngrijire un copil în vârstă de până la un an;
c) minorii;
d) persoanele încadrate în gradul I de invaliditate, precum şi cele cu afecţiuni locomotorii grave.
(2) Persoanele condamnate prevăzute la alin. (1) lit.
a) vor executa pedeapsa privativă de libertate în regim închis. Persoanele
condamnate prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) vor executa pedeapsa privativă de
libertate în regim închis, pe perioada cât durează cauza care a impus
neaplicarea regimului de maximă siguranţă.
Regimul închis
Art. 22. - (1) Regimul închis se aplică iniţial
persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani, dar care nu
depăşeşte 15 ani.
(2) In mod excepţional, natura şi modul de săvârşire a
infracţiunii, precum şi persoana condamnatului pot
determina includerea persoanei condamnate în regimul de executare imediat
inferior ca grad de severitate.
(3) Persoanele condamnate care execută pedeapsa în
regim închis sunt cazate, de regulă, în comun, prestează munca şi desfăşoară
activităţi educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologică şi
asistenţă socială în grupuri, în interiorul penitenciarului, sub pază şi
supraveghere.
(4) Persoanele condamnate care execută pedeapsa în
regim închis pot presta munca şi în afara penitenciarului, sub pază şi
supraveghere continuă, cu aprobarea directorului penitenciarului.
Regimul semideschis
Art. 23. - (1) Regimul semideschis se aplică iniţial
persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii mai mare de un an, dar care nu
depăşeşte 5 ani.
(2) In mod excepţional, natura
şi modul de săvârşire a infracţiunii, precum şi persoana condamnatului pot
determina includerea persoanei condamnate în regimul de executare imediat
inferior ca grad de severitate.
(3) Persoanele condamnate care execută pedeapsa în
regim semideschis sunt cazate în comun, se pot deplasa neînsoţite în interiorul
penitenciarului, prestează munca şi desfăşoară activităţile educative,
culturale, terapeutice, de consiliere psihologică şi asistenţă socială sub
supraveghere, în grupuri, în spaţii din interiorul penitenciarului care rămân
deschise în timpul zilei.
(4) Persoanele condamnate care execută pedeapsa în
regim semideschis pot presta munca şi în afara penitenciarului, sub
supraveghere.
Regimul deschis
Art. 24. - (1) Regimul deschis
se aplică iniţial persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii de cel mult un
an.
(2) Persoanele condamnate care execută pedeapsa în
regim deschis sunt cazate în comun, se pot deplasa neînsoţite în interiorul
penitenciarului, pot presta munca şi pot desfăşura activităţile educative, culturale,
terapeutice, de consiliere psihologică şi asistenţă socială în afara
penitenciarului, fără supraveghere.
Stabilirea regimului de executare a pedepselor
privative de libertate
Art. 25. - (1) Regimul de executare a pedepsei privative de libertate se stabileşte, la primirea
persoanei condamnate în primul penitenciar în care aceasta urmează să execute
pedeapsa, de către comisia pentru individualizarea regimului de executare a
pedepselor privative de libertate.
(2) Impotriva modului de
stabilire a regimului de executare persoana condamnată poate formula plângere
la judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, în
termen de 3 zile de la data când a luat cunoştinţă de regimul de executare a pedepsei stabilit.
(3) Persoana condamnată este ascultată, în mod
obligatoriu, la locul de deţinere, de judecătorul delegat pentru executarea
pedepselor privative de libertate.
(4) Judecătorul delegat pentru executarea pedepselor
privative de libertate soluţionează plângerea în termen de 15 zile de la data
primirii acesteia şi pronunţă, prin încheiere motivată, una dintre următoarele
soluţii:
a) admite plângerea şi dispune modificarea regimului
de executare stabilit de comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate;
b) respinge plângerea, dacă aceasta este nefondată.
(5) Incheierea judecătorului delegat pentru executarea
pedepselor privative de libertate se comunică persoanei condamnate în termen de
două zile de la data pronunţării acesteia.
(6) Impotriva încheierii judecătorului delegat pentru
executarea pedepselor privative de libertate persoana condamnată poate
introduce contestaţie la judecătoria în a cărei circumscripţie se află
penitenciarul, în termen de 3 zile de la comunicarea
încheierii.
(7) Contestaţia se judecă potrivit dispoziţiilor art.
460 alin. 2-5 din Codul de procedură penală, care se aplică în mod
corespunzător.
(8) Hotărârea judecătoriei este definitivă.
Schimbarea regimului de executare a pedepselor
privative de libertate
Art. 26. - (1) Schimbarea regimului de executare a
pedepselor privative de libertate se dispune de judecătorul delegat pentru
executarea pedepselor privative de libertate, la cererea persoanei condamnate
sau la sesizarea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a
pedepselor privative de libertate. Comisia pentru individualizarea regimului de
executare a pedepselor privative de libertate are obligaţia ca, o dată la 6
luni, să analizeze conduita persoanei condamnate şi eforturile depuse de aceasta
pentru reintegrare socială, întocmind un raport care se aduce la cunoştinţa
persoanei condamnate, sub semnătură. In cazul în care comisia apreciază că se
impune schimbarea regimului de executare, sesizează judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.
(2) Schimbarea regimului de executare a pedepselor
privative de libertate în regimul imediat inferior ca grad de severitate se
poate dispune dacă persoana condamnată a avut o bună conduită şi a făcut
eforturi serioase pentru reintegrare socială, în special în cadrul
activităţilor educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologică şi
asistenţă socială, al instruirii şcolare şi al formării profesionale, precum şi
în cadrul muncii prestate.
(3) Schimbarea regimului de executare a pedepselor
privative de libertate într-unui mai sever se poate dispune dacă persoana
condamnată a comis o infracţiune sau o abatere disciplinară gravă, care o fac
incompatibilă cu regimul în care execută pedeapsa privativă de libertate, şi
dacă, prin conduita sa, afectează grav convieţuirea normală în penitenciar sau
siguranţa acestuia.
(4) Imprejurările prevăzute în alin. (2) sau (3) sunt
constatate de comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor
privative de libertate printr-un raport care se anexează cererii persoanei
condamnate ori sesizării comisiei.
(5) Judecătorul delegat
pentru executarea pedepselor privative de libertate dispune prin încheiere
motivată, cu privire la schimbarea regimului de executare a pedepselor
privative de libertate, numai după ascultarea persoanei condamnate, la locul de
deţinere, în termen de 15 zile de la primirea cererii sau sesizării.
(6) Când judecătorul delegat pentru executarea
pedepselor privative de libertate constată că nu sunt îndeplinite condiţiile
pentru schimbarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate,
prin încheierea de respingere fixează termenul după expirarea căruia cererea
sau sesizarea va putea fi reînnoită, termen care nu
poate fi mai mare de 6 luni.
(7) Incheierea judecătorului delegat pentru
executarea pedepselor privative de libertate se comunică persoanei condamnate
în termen de două zile de la data pronunţării acesteia.
(8) Impotriva încheierii judecătorului delegat pentru
executarea pedepselor privative de libertate persoana condamnată poate
introduce contestaţie la judecătoria în a cărei circumscripţie se află
penitenciarul, în termen de 3 zile de la comunicarea încheierii.
(9) Contestaţia se judecă potrivit dispoziţiilor art.
460 alin. 2-5 din Codul de procedură penală, care se aplică în mod
corespunzător.
(10) Hotărârea judecătoriei este definitivă.
Individualizarea regimului de executare a pedepselor
privative de libertate
Art. 27. - (1) Individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate se
stabileşte de comisia pentru individualizarea regimului de executare a
pedepselor privative de libertate, în funcţie de conduita, personalitatea,
vârsta, starea de sănătate şi posibilităţile de reintegrare socială ale
persoanei condamnate.
(2) Persoana condamnată este inclusă, ţinând seama de
criteriile prevăzute în alin. (1), în programe care urmăresc în principal:
a) desfăşurarea de activităţi educative, culturale,
terapeutice, de consiliere psihologică şi asistenţă socială;
b) instruirea şcolară;
c) formarea profesională.
(3) Programele prevăzute în alin. (2) sunt realizate
de serviciile de educaţie, consiliere psihologică şi asistenţă socială din
cadrul penitenciarelor, cu participarea consilierilor de protecţie a victimelor
şi reintegrare socială a infractorilor, a voluntarilor, a asociaţiilor şi
fundaţiilor, precum şi a altor reprezentanţi ai societăţii civile.
(4) Pentru fiecare persoană condamnată se întocmeşte
un plan de evaluare şi intervenţie educativă de către serviciul de educaţie,
consiliere psihologică şi asistenţă socială din cadrul penitenciarului.
Individualizarea regimului de executare a pedepselor
privative de libertate în cazul minorilor si tinerilor
Art. 28. - (1) Minorii şi
tinerii aflaţi în executarea unei pedepse privative de libertate sunt incluşi,
pe durata executării pedepsei, în programe speciale de consiliere şi asistenţă,
în funcţie de vârsta şi de personalitatea fiecăruia. In sensul prezentei legi,
se consideră tineri persoanele
condamnate care nu au împlinit vârsta de 21 de ani.
(2) Programele speciale prevăzute în alin. (1) sunt
realizate de serviciile de educaţie, consiliere psihologică şi asistenţă
socială din cadrul penitenciarelor, cu participarea consilierilor de protecţie
a victimelor şi de reintegrare socială a infractorilor, a voluntarilor, a
asociaţiilor şi fundaţiilor, precum şi a altor reprezentanţi ai societăţii
civile.
(3) Dispoziţiile art. 39 se aplică în mod
corespunzător în cazul persoanelor condamnate prevăzute în alin. (1).
CAPITOLUL III
Condiţiile de detenţie
Primirea persoanelor condamnate
Art. 29. - (1) Primirea în penitenciar a persoanelor
condamnate se face pe baza mandatului de executare a pedepsei privative de
libertate, după ce li se stabileşte identitatea.
(2) Persoanele condamnate sunt primite cu dosarele
individuale întocmite de organele de executare a mandatului de executare a
pedepselor privative de libertate.
(3) Primirea persoanelor condamnate se face în spaţii
special amenajate, femeile fiind separate de bărbaţi, iar minorii fiind
separaţi de majori.
(4) Imediat după primirea persoanei condamnate,
administraţia penitenciarului are obligaţia să comunice persoanei desemnate de
persoana condamnată locul unde aceasta este deţinută.
(5) Comunicarea prevăzută în alin. (4) se face în
scris sau telefonic, iar efectuarea acesteia se consemnează într-un
proces-verbal.
Locul de executare a pedepselor privative de
libertate
Art. 30. - (1) Pedeapsa detenţiunii pe viaţă şi pedeapsa
închisorii mai mare de 15 ani se execută în penitenciare anume destinate sau în
secţii speciale ale celorlalte penitenciare.
(2) Pedeapsa închisorii de cel mult 15 ani se execută
în penitenciare anume destinate.
(3) In cazurile prevăzute în art. 62 din Codul penal,
executarea pedepsei închisorii se realizează în unităţi militare disciplinare.
Transferarea persoanelor condamnate
Art. 31. - (1) Transferarea persoanelor condamnate în
alt penitenciar, ca urmare a schimbării regimului de executare a pedepselor privative de libertate sau pentru alte motive întemeiate,
se dispune, la propunerea comisiei pentru individualizarea regimului de
executare a pedepselor privative de libertate sau la cererea persoanei
condamnate, cu avizul comisiei pentru individualizarea
regimului de executare a pedepselor privative de libertate, de către directorul
general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(2) Transferarea persoanelor condamnate în alt
penitenciar, dacă este necesară activităţii unui organ judiciar, se dispune, la
solicitarea organului judiciar, de directorul penitenciarului, iar în cazul
persoanelor condamnate solicitate de mai multe organe judiciare în aceeaşi
perioadă de timp, transferarea temporară se dispune de directorul general al
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(3) Dispoziţiile art. 29 alin. (4) şi (5) se aplică în
mod corespunzător.
(4) Este interzisă transferarea în penitenciare,
pentru o perioadă mai mare de 5 zile, a minorilor care execută măsura educativă
a internării într-un centru de reeducare sau într-un
institut medical-educativ.
(5) De asemenea, este interzisă transferarea pentru o
perioadă mai mare de 5 zile a minorilor condamnaţi la pedepse privative de
libertate, în alte penitenciare decât cele pentru minori şi tineri.
(6) Sumele stabilite şi avansate de Administraţia
Naţională a Penitenciarelor în condiţiile prevăzute în alin. (5) se reţin din
cota de 10% consemnată pe numele persoanei condamnate conform art. 62 alin. (1)
lit. a). Pentru diferenţa rămasă neachitată, dacă aceasta nu este plătită de
persoana condamnată până la liberarea din penitenciar, Administraţia Naţională
a Penitenciarelor emite ordin de imputare care constituie titlu executoriu.
Dispoziţiile art. 63 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
Modul de executare a pedepselor privative de libertate de către femei şi minori
Art. 32. - (1) Femeile condamnate la pedepse privative
de libertate execută pedeapsa separat de condamnaţii bărbaţi.
(2) Minorii şi tinerii condamnaţi la pedepse privative
de libertate execută pedeapsa separat de condamnaţii majori sau în locuri de
deţinere speciale.
Cazarea persoanelor condamnate
Art. 33. - (1) Persoanele condamnate sunt cazate
individual sau în comun.
(2) Camerele de cazare şi celelalte încăperi
destinate persoanelor condamnate trebuie să dispună de iluminat natural şi de
instalaţiile necesare asigurării iluminatului artificial corespunzător.
(3) Fiecărei persoane condamnate i se pune la
dispoziţie un pat.
(4) Normele minime obligatorii privind condiţiile de
cazare a persoanelor condamnate se stabilesc prin ordin al ministrului
justiţiei.
Ţinuta persoanelor condamnate
Art. 34. - (1) Persoanele condamnate poartă ţinută
civilă, indiferent de regimul de executare a pedepselor privative de libertate.
(2) In cazul în care persoanele
condamnate nu dispun de ţinută civilă personală, aceasta se asigură gratuit de
către administraţia penitenciarului.
Alimentaţia persoanelor condamnate
Art. 35. - (1) Administraţia fiecărui penitenciar
asigură condiţii adecvate şi personalul necesar pentru prepararea, distribuirea
şi servirea hranei potrivit normelor de igienă a alimentaţiei.
(2) Normele minime obligatorii de hrană se stabilesc
prin ordin al ministrului justiţiei, după consultarea unor specialişti în
nutriţie.
Refuzul de hrană
Art. 36. - (1) In situaţia în care o persoană
condamnată la o pedeapsă privativă de libertate refuză să primească hrana,
judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, la
sesizarea directorului penitenciarului, are obligaţia să audieze de îndată
persoana condamnată şi să îi solicite o declaraţie scrisă pentru a cunoaşte
motivele care au determinat luarea acestei hotărâri. Dacă persoana condamnată
refuză să dea declaraţie, se consemnează aceasta într-un proces-verbal întocmit
de judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.
(2) După audierea persoanei condamnate, judecătorul
delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate dispune măsurile
legale care se impun sau face propuneri în acest sens
directorului penitenciarului.
(3) Directorul penitenciarului ia măsuri pentru ca
persoana condamnată care refuză să primească hrana să fie transferată în
infirmeria penitenciarului, unde este ţinută sub supravegherea atentă a
personalului medical care asigură persoanei condamnate asistenţa medicală
corespunzătoare astfel încât viaţa acesteia să nu fie pusă în pericol.
(4) Ieşirea din refuzul de hrană se consemnează
într-o declaraţie scrisă şi semnată de persoana condamnată, dată în prezenţa
judecătorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate.
Imobilizarea persoanelor condamnate
Art. 37. - (1) Persoanele condamnate pot fi temporar
imobilizate, cu mijloacele din dotare, pentru a preveni un pericol real şi
concret în următoarele cazuri:
a) pentru a împiedica evadarea sau actele violente ale
deţinuţilor;
b) pentru a întrerupe acţiunile de vătămare corporală
a altei persoane sau a sa ori de distrugere a unor bunuri.
(2) Este interzisă imobilizarea cu lanţuri a persoanelor
condamnate, iar imobilizarea cu cătuşe, cămăşi de forţă sau alte forme de
imobilizare a corpului este permisă doar în situaţii excepţionale.
(3) Folosirea mijloacelor de constrângere trebuie să
fie proporţională cu starea de pericol, să se aplice numai pe perioada necesară
şi doar atunci când nu există o altă modalitate de înlăturare a pericolului şi
să nu aibă niciodată caracterul unei sancţiuni.
(4) Utilizarea mijloacelor de constrângere trebuie
autorizată în prealabil de către directorul penitenciarului, cu excepţia
cazurilor în care urgenţa nu permite acest lucru, situaţie care va fi de îndată
adusă la cunoştinţă directorului.
(5) Utilizarea şi încetarea utilizării oricărui mijloc
de constrângere se comunică de îndată judecătorului delegat pentru executarea
pedepselor privative de libertate, cu arătarea detaliată a faptelor care le-au
determinat.
CAPITOLUL IV
Drepturile si obligaţiile persoanelor aflate în
executarea pedepselor privative de libertate
Exercitarea drepturilor persoanelor condamnate la
pedepse privative de libertate
Art. 38. - (1) Exercitarea drepturilor persoanelor
condamnate la pedepse privative de libertate nu poate fi îngrădită decât în
limitele şi în condiţiile prevăzute de Constituţie şi lege.
(2) Impotriva măsurilor privitoare la exercitarea
drepturilor prevăzute în prezentul capitol, luate de către administraţia
penitenciarului, persoanele condamnate la pedepse privative de libertate pot
face plângere la judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de
libertate, în termen de 10 zile de la data când au luat cunoştinţă de măsura
luată.
(3) Persoana condamnată este ascultată, în mod
obligatoriu, la locul de deţinere, de judecătorul delegat pentru executarea
pedepselor privative de libertate.
(4) Judecătorul delegat pentru executarea pedepselor
privative de libertate poate proceda la ascultarea oricărei alte persoane în
vederea aflării adevărului.
(5) Judecătorul delegat pentru executarea pedepselor
privative de libertate soluţionează plângerea, prin încheiere motivată, în
termen de 10 zile de la primirea acesteia şi pronunţă una dintre următoarele
soluţii:
a) admite plângerea şi dispune anularea, revocarea sau
modificarea măsurii luate de către administraţia penitenciarului;
b) respinge plângerea, dacă aceasta este nefondată.
(6) Incheierea judecătorului delegat pentru
executarea pedepselor privative de libertate se comunică persoanei condamnate
în termen de două zile de la data pronunţării acesteia.
(7) Impotriva încheierii judecătorului delegat pentru
executarea pedepselor privative de libertate persoana condamnată poate
introduce contestaţie la judecătoria în a cărei circumscripţie se află
penitenciarul, în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
(8) Contestaţia se judecă potrivit dispoziţiilor art.
460 alin. 2-5 din Codul de procedură penală, care se aplică în mod
corespunzător.
(9) Hotărârea judecătoriei este definitivă.
Asigurarea respectării drepturilor persoanelor
aflate în executarea pedepselor privative de libertate
Art. 39. - (1) Respectarea
drepturilor prevăzute de lege pentru persoanele aflate în executarea pedepselor
privative de libertate este asigurată de judecătorul delegat pentru executarea
pedepselor privative de libertate.
(2) Reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale
care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei drepturilor omului pot vizita
penitenciarele şi pot lua contact cu persoanele aflate în executarea pedepselor
privative de libertate, cu acordul directorului general al Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor.
(3) Intrevederile dintre reprezentanţii organizaţiilor
neguvernamentale prevăzute în alin. (2) şi persoanele aflate în executarea
pedepselor privative de libertate se desfăşoară în condiţii de confidenţialitate,
sub supraveghere vizuală.
Libertatea conştiinţei, a opiniilor şi libertatea
credinţelor religioase
Art. 40. - (1) Libertatea conştiinţei şi a opiniilor,
precum şi libertatea credinţelor religioase ale persoanelor aflate în
executarea pedepselor privative de libertate nu pot fi îngrădite.
(2) Persoanele condamnate pot
participa, pe baza liberului consimţământ, la servicii sau întruniri religioase
organizate în penitenciare şi pot procura şi deţine publicaţii cu caracter
religios, precum şi obiecte de cult.
Dreptul la informaţie
Art. 41. - (1) Dreptul
persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate de a avea
acces la informaţiile de interes public nu poate fi îngrădit.
(2) Accesul persoanelor aflate în executarea pedepselor
privative de libertate la informaţiile de interes public se realizează în
condiţiile legii.
(3) Administraţia Naţională a Penitenciarelor are
obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru asigurarea aplicării
dispoziţiilor legale privind liberul acces la informaţiile de interes public
pentru persoanele aflate în executarea pedepselor
privative de libertate.
(4) Dreptul persoanelor aflate în executarea
pedepselor privative de libertate la informaţii de interes public se realizează
şi prin publicaţii, emisiuni radiofonice şi televizate sau prin orice alte
mijloace autorizate de către administraţia penitenciarului.
Dreptul la consultarea documentelor de interes
personal
Art. 42. - (1) Persoana condamnată sau oricare altă
persoană, cu acordul persoanei condamnate, are acces la dosarul individual, la
dosarul medical şi la rapoartele de incident şi poate obţine, la cerere,
fotocopii ale acestora.
(2) Consultarea documentelor prevăzute în alin. (1) se
face în prezenţa unei persoane desemnate de directorul penitenciarului.
Măsuri pentru asigurarea accesului la dispoziţiile
legale şi documentele privind executarea pedepselor privative de libertate
Art. 43. - (1) Prevederile Codului penal şi ale Codului
de procedură penală referitoare la executarea pedepselor privative de
libertate, prezenta lege, regulamentul de aplicare a dispoziţiilor acesteia,
ordinele emise în temeiul legii, Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la
informaţiile de interes public şi Hotărârea Guvernului nr. 123/2002 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind
liberul acces la informaţiile de interes public, precum şi regulamentul de ordine interioară a
penitenciarului sunt puse la dispoziţie persoanelor aflate în executarea
pedepselor privative de libertate, în limba română sau în limba pe care o
înţeleg, imediat după primirea în penitenciar.
(2) Textele prevederilor legale la care se face
referire în alin. (1) se pun la dispoziţie persoanelor aflate în executarea
pedepselor privative de libertate, în penitenciare, în locuri accesibile.
(3) In cazul persoanelor
condamnate la pedepse privative de libertate, care au deficienţe de comunicare,
punerea la dispoziţie a prevederilor legale la care se face referire în alin.
(1) se realizează prin folosirea unor modalităţi care să permită înţelegerea
acestora.
(4) Aducerea la îndeplinire a
dispoziţiilor alin. (1) -(3) se consemnează într-un proces-verbal.
Dreptul de petiţionare
Art. 44. - (1) Dreptul de petiţionare al persoanelor
aflate în executarea pedepselor privative de libertate este garantat.
(2) Petiţiile şi răspunsul la acestea au caracter
confidenţial şi nu pot fi deschise sau reţinute.
(3) In sensul prezentei legi, termenul petiţie include orice cerere sau
sesizare adresată autorităţilor publice, instituţiilor publice, organelor
judiciare, instanţelor sau organizaţiilor internaţionale.
Dreptul la corespondenţă
Art. 45. - (1) Dreptul la corespondenţă al persoanelor
aflate în executarea pedepselor privative de libertate este garantat.
(2) Corespondenţa are caracter confidenţial şi nu
poate fi deschisă sau reţinută decât în limitele şi în condiţiile prevăzute de
lege.
(3) In scopul prevenirii introducerii în penitenciar,
prin intermediul corespondenţei, a drogurilor, substanţelor toxice, explozibililor
sau a altor asemenea obiecte a căror deţinere este interzisă, corespondenţa
poate fi deschisă, fără a fi citită, în prezenţa persoanei condamnate.
(4) Corespondenţa poate fi deschisă şi reţinută dacă
există indicii temeinice cu privire la săvârşirea unei infracţiuni. Persoana
aflată în executarea pedepsei privative de libertate este înştiinţată în scris,
de îndată, cu privire la luarea acestor măsuri, iar corespondenţa reţinută se
clasează într-un dosar special care se păstrează de administraţia
penitenciarului.
(5) Deschiderea şi reţinerea corespondenţei, potrivit
alin. (4), se pot face numai pe baza dispoziţiilor emise, în scris şi motivat,
de către judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de
libertate.
(6) Dispoziţiile alin. (3) şi (4) nu se aplică în
cazul corespondenţei cu apărătorul, cu organizaţiile neguvernamnentale care îşi
desfăşoară activitatea în domeniul protecţiei drepturilor omului, precum şi cu
instanţele sau organizaţiile internaţionale a căror competenţă este acceptată
ori recunoscută de România.
(7) Persoanele aflate în
executarea pedepselor privative de libertate pot primi şi expedia scrisori în
limba maternă, cu respectarea prevederilor alin. (1)-(6).
Măsuri pentru asigurarea exercitării dreptului de
petiţionare şi a dreptului la corespondenţă
Art. 46. - (1) Pentru
asigurarea exercitării dreptului de petiţionare şi a dreptului la
corespondenţă, directorul penitenciarului are obligaţia de a lua măsurile
corespunzătoare pentru punerea la dispoziţie persoanei condamnate a
materialelor necesare, precum şi pentru instalarea de cutii poştale în
interiorul penitenciarului.
(2) Petiţiile şi corespondenţa sunt colectate de
către personalul furnizorului de servicii poştale, căruia i se asigură accesul
în interiorul penitenciarului.
(3) Personalul furnizorului de servicii poştale este însoţit în interiorul penitenciarului de o persoană
anume desemnată de directorul penitenciarului.
(4) Răspunsul la petiţii şi corespondenţa adresată
persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate se predau de
îndată destinatarului, sub semnătură.
(5) Cheltuielile ocazionate de exercitarea dreptului
de petiţionare şi a dreptului la corespondenţă sunt suportate de către
persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate. In cazul în
care aceste persoane nu dispun de mijloacele băneşti necesare, cheltuielile
pentru exercitarea dreptului de petiţionare prin cereri şi sesizări adresate organelor judiciare,
instanţelor sau organizaţiilor internaţionale a căror competenţă este acceptată
ori recunoscută de România şi cele pentru exercitarea dreptului la
corespondenţă cu familia, apărătorul şi cu organizaţiile neguvernamentale care
îşi desfăşoară activitatea în domeniul protecţiei drepturilor omului sunt
suportate de către administraţia penitenciarului.
Dreptul la convorbiri telefonice
Art. 47. - (1) Persoanele aflate în executarea
pedepselor privative de libertate au dreptul să efectueze convorbiri telefonice
de la telefoanele publice cu cartelă instalate în penitenciare. Convorbirile
telefonice au caracter confidenţial şi se efectuează sub supraveghere vizuală.
(2) Pentru asigurarea exercitării dreptului la
convorbiri telefonice, directorul penitenciarului are obligaţia de a lua
măsurile necesare pentru instalarea de telefoane publice cu cartelă în
interiorul penitenciarului.
(3) Cheltuielile ocazionate de efectuarea
convorbirilor telefonice sunt suportate de către persoanele aflate în
executarea pedepselor privative de libertate.
(4) Persoanele aflate în executarea pedepselor
privative de libertate pot efectua convorbiri
telefonice în limba maternă, cu respectarea prevederilor alin. (1) -(3).
Dreptul la plimbare zilnică şi dreptul de a primi
vizite
Art. 48. - (1) Fiecărei persoane condamnate i se
asigură zilnic, atunci când condiţiile climaterice permit, plimbarea în aer
liber timp de minimum o oră. Dacă condiţiile climaterice nu permit plimbarea în
aer liber, aceasta se asigură într-un alt spaţiu corespunzător.
(2) Persoanele aflate în executarea pedepselor
privative de libertate au dreptul de a primi vizite,
în spaţii special amenajate, sub supravegherea vizuală a personalului
administraţiei penitenciarului.
(3) Persoanele aflate în vizită sunt supuse
controlului specific.
(4) Durata şi periodicitatea vizitelor se stabilesc
prin ordin al ministrului justiţiei, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(5) Persoanele aflate în executarea pedepselor privative
de libertate au dreptul de a primi oricând, în condiţii de confidenţialitate,
vizite ale apărătorului.
(6) Persoanele aflate în executarea
pedepselor privative de libertate pot comunica în limba maternă atât între ele,
cât şi cu persoanele care le vizitează.
Dreptul de a primi bunuri
Art. 49. - (1) Persoanele aflate în executarea
pedepselor privative de libertate au dreptul de a primi bunuri.
(2) Numărul şi greutatea pachetelor care pot fi
primite de persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate,
precum şi bunurile care pot fi primite, păstrate şi folosite de aceste persoane
se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(3) Persoanele aflate în executarea pedepselor
privative de libertate pot primi sume de bani, care se consemnează în fişa
contabilă nominală.
(4) Cotele din sumele de bani cuvenite persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate
pentru munca prestată, sumele primite de la persoane fizice sau juridice în
timpul executării pedepsei şi sumele aflate asupra lor la primirea în
penitenciar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de petiţionare, a
dreptului la corespondenţă şi a dreptului la convorbiri telefonice, pentru
efectuarea examenului medical prevăzut în art. 51 alin. (4), pentru cumpărarea
de bunuri, sprijinirea familiei sau alte asemenea scopuri, pentru repararea
pagubelor cauzate bunurilor puse la dispoziţie de administraţia penitenciarului
şi pentru plata transportului până la domiciliu, la punerea în libertate.
(5) In situaţia în care persoanele aflate în
executarea pedepselor privative de libertate nu dispun de mijloace băneşti la
punerea în libertate, Administraţia Naţională a Penitenciarelor va asigura
acestora contravaloarea transportului până la domiciliu, la nivelul tarifelor
practicate de Societatea Naţională a Căilor Ferate Române.
(6) Bunurile interzise şi sumele de bani găsite
asupra persoanelor private de libertate, cu prilejul percheziţiilor, se
confiscă. Bunurile confiscate se valorifică sau se distrug potrivit legii, iar
sumele de bani se păstrează şi se folosesc în condiţiile prevăzute în alin.
(4).
Dreptul la asistenţă medicală
Art. 50. - (1) Dreptul la asistenţă medicală al
persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate este garantat.
(2) Asistenţa medicală în penitenciare se asigură, ori
de câte ori este necesar sau la cerere, cu personal calificat, în mod gratuit,
potrivit legii.
(3) Persoanele aflate în executarea pedepselor
privative de libertate beneficiază în mod gratuit de tratament medical şi de
medicamente.
Examenul medical
Art. 51. - (1) Examenul medical al persoanelor
condamnate la pedepse privative de libertate se realizează la primirea în
penitenciare şi în timpul executării pedepsei, în mod periodic.
(2) Examenul medical se
realizează în condiţii de confidenţialitate.
(3) Medicul care efectuează examenul medical are
obligaţia de a sesiza procurorul în cazul în care constată că persoana
condamnată a fost supusă la tortură, tratamente inumane sau degradante ori la
alte rele tratamente, precum şi obligaţia de a consemna în fişa medicală cele
constatate şi declaraţiile persoanei condamnate în legătură cu acestea sau cu
orice altă agresiune declarată de persoana condamnată.
(4) In cazurile prevăzute în alin. (3), persoana
condamnată la o pedeapsă privativă de libertate are dreptul de a cere să fie
examinată, la locul de deţinere, de un medic legist sau de un medic din afara
sistemului penitenciar, desemnat de persoana condamnată. Constatările medicului
din afara sistemului penitenciar se consemnează în fişa medicală a persoanei
condamnate, iar certificatul medico-legal se anexează la fişa medicală, după ce
persoana condamnată a luat cunoştinţă de conţinutul său, sub semnătură.
(5) Cheltuielile ocazionate de examenul medical prevăzut în alin. (4) se suportă de către solicitant.
Asistenţa medicală în cazuri speciale
Art. 52. - (1) Femeile condamnate la pedepse privative
de libertate, care sunt însărcinate, beneficiază de asistenţă medicală
prenatală şi postnatală, luându-se măsuri pentru ca naşterea să aibă loc în
afara penitenciarului. Administraţia penitenciarului ia măsuri pentru ca
persoana condamnată, la solicitarea acesteia, să îşi poată îngriji copilul până
la vârsta de un an.
(2) La împlinirea vârstei de un an sau anterior,
copilul poate fi dat în îngrijire, cu acordul mamei, familiei sau persoanei
indicate de aceasta.
(3) In cazul în care copilul nu poate fi dat în îngrijirea
familiei sau persoanei indicate de mamă, acesta poate fi încredinţat pe toată
durata de detenţie a mamei, cu acordul acesteia, unei instituţii specializate,
cu înştiinţarea autorităţilor competente pentru protecţia copilului.
Dreptul la asistenţă diplomatică
Art. 53. - (1) Persoanele condamnate la pedepse
privative de libertate, care au altă cetăţenie decât
cea română, au dreptul de a se adresa reprezentanţelor diplomatice sau
consulare în România ale statului ai cărui cetăţeni sunt şi de a fi vizitaţi de
funcţionarii acestor reprezentanţe diplomatice sau consulare, în condiţii de
confidenţialitate.
(2) Administraţia penitenciarului are obligaţia să
coopereze cu instituţiile prevăzute în alin. (1) pentru realizarea asistenţei
diplomatice a persoanelor condamnate.
(3) Persoanele condamnate la pedepse privative de
libertate, cu statut de refugiaţi sau apatrizi, precum
şi persoanele condamnate, care au altă cetăţenie decât cea română, al căror
stat nu este reprezentat diplomatic sau consular în România, pot solicita
administraţiei penitenciarului să contacteze autoritatea internă sau
internaţională competentă şi pot fi vizitaţi de reprezentanţii acesteia, în
condiţii de confidenţialitate.
Dreptul la încheierea unei căsătorii
Art. 54. - (1) Persoanele aflate în executarea
pedepselor privative de libertate au dreptul la încheierea unei căsătorii în
penitenciar, în condiţiile legii.
(2) Administraţia penitenciarului are obligaţia de a
asigura condiţiile necesare încheierii căsătoriei.
(3) După încheierea căsătoriei soţii pot rămâne în
penitenciar, într-o cameră separată, timp de 48 de ore,
cu acordul directorului penitenciarului.
(4) In certificatul de căsătorie, la locul încheierii
căsătoriei se înscrie localitatea în a cărei rază teritorială este situat
penitenciarul.
(5) Persoanele condamnate care execută pedeapsa în
regim semideschis sau deschis pot încheia căsătoria în localitatea în care
domiciliază sau în localitatea în a cărei rază teritorială este situat
penitenciarul, cu acordul directorului penitenciarului, şi pot primi în acest
scop o învoire de până la 5 zile.
Obligaţiile persoanelor
condamnate
Art. 55. - (1) Persoanele condamnate la pedepse
privative de libertate au următoarele obligaţii:
a) să respecte prevederile prezentei legi, ale
regulamentului de aplicare a dispoziţiilor acesteia, ale ordinelor emise în
baza legii şi ale regulamentului de ordine interioară a penitenciarului, după
punerea lor la dispoziţie potrivit art. 43;
b) să respecte regulile de igienă colectivă şi individuală;
c) să se supună percheziţiei corporale ori de câte
ori această măsură este necesară, în condiţiile prevăzute în regulamentul de
aplicare a legii;
d) să întreţină în mod corespunzător bunurile
încredinţate de administraţia penitenciarului şi bunurile din dotarea
unităţilor unde prestează munca.
(2) Persoanele condamnate la pedepse privative de libertate răspund civil, material, disciplinar sau penal,
după caz, pentru faptele săvârşite în timpul executării pedepselor privative de
libertate, potrivit legii.
Drepturile şi obligaţiile persoanelor internate în
centrele de reeducare sau în institutele
medical-educative
Art. 56. - Dispoziţiile prezentului capitol se aplică
în mod corespunzător persoanelor internate în centrele de reeducare sau în institutele
medical-educative.
CAPITOLUL V
Munca prestată de persoanele condamnate la pedepse
privative de libertate
Dispoziţii generale privind munca prestată
Art. 57. - (1) Munca prestată de persoanele condamnate
la pedepse privative de libertate este remunerată, cu excepţia activităţilor cu
caracter gospodăresc necesare penitenciarului şi a celor desfăşurate în caz de
calamitate.
(2) Persoanele condamnate la pedepse privative de
libertate care sunt apte de a munci, cu acordul lor, pot presta o muncă în raport
cu calificarea şi aptitudinile lor, precum şi activităţi necalificate.
(3) Minorii condamnaţi la
pedepse privative de libertate, care au împlinit vârsta de 15 ani, pot presta o muncă potrivită cu
dezvoltarea fizică, aptitudinile şi cunoştinţele lor, numai la cererea acestora
şi cu acordul părinţilor sau al reprezentanţilor legali, dacă nu le este
periclitată sănătatea.
(4) Minorii condamnaţi la pedepse privative de
libertate, care au împlinit vârsta de 16 ani, pot presta o muncă numai la cererea acestora.
(5) Persoanele condamnate care au împlinit vârsta de
60 de ani pentru bărbaţi şi 55 de ani pentru femei pot presta o muncă numai la
cererea acestora.
(6) Folosirea la muncă a fiecărei persoane condamnate
se face numai cu avizul medicului penitenciarului.
(7) Dispoziţiile legale referitoare la protecţia
muncii se aplică în mod corespunzător.
(8) Persoana condamnată care, în timpul executării
pedepsei, a devenit incapabilă de muncă în urma unui accident sau a unei boli
profesionale beneficiază de pensie de invaliditate, în condiţiile legii.
(9) Diplomele, certificatele sau orice alte documente care atestă însuşirea unei meserii, calificarea sau
recalificarea profesională în cursul executării pedepsei sunt recunoscute, în
condiţiile legii, de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei sau
de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(10) Este asimilată muncii prestate de persoanele
condamnate participarea acestora la activităţi de instruire şcolară şi formare
profesională.
Munca prestată în cazuri speciale
Art. 58. - Femeile condamnate la pedepse privative de
libertate care sunt însărcinate, cele care au născut
în perioada detenţiei şi au în îngrijire copii în vârstă de până la un an,
precum şi minorii condamnaţi la pedepse privative de libertate nu pot presta
munca în timpul nopţii sau în locuri vătămătoare, periculoase ori care prezintă
un grad de risc pentru sănătatea sau integritatea persoanelor condamnate ori
pentru dezvoltarea minorilor condamnaţi.
Durata muncii prestate
Art. 59. - (1) Durata muncii prestate de persoanele
condamnate la pedepse privative de libertate este de 8
ore pe zi şi nu mai mult de 40 de ore pe săptămână.
(2) Pentru persoanele prevăzute în art. 58, durata
zilei de muncă nu poate depăşi 6 ore pe zi şi 30 de ore pe săptămână.
(3) Persoanele condamnate la pedepse privative de
libertate, pe baza acordului scris al acestora, pot
presta munca în program de 10 ore pe zi şi nu mai mult de 50 de ore pe
săptămână, acordându-li-se drepturile băneşti cuvenite pentru acest program de
muncă.
(4) Munca în timpul nopţii poate fi prestată cu
acordul scris al persoanelor condamnate, dar nu mai mult de 7 ore pe noapte şi
35 de ore pe săptămână.
(5) Persoanele condamnate beneficiază de cel puţin o
zi pe săptămână pentru odihnă.
Regimul de prestare a muncii
Art. 60. - (1) Munca persoanelor condamnate la pedepse
privative de libertate în penitenciare se realizează:
a) în regim de prestări de servicii pentru operatorii
economici, persoane fizice sau persoane juridice, în interiorul ori exteriorul
penitenciarului;
b) în regie proprie;
c) în interesul penitenciarului, pentru activităţi cu caracter gospodăresc necesare penitenciarului;
d) în caz de calamitate.
(2) Administraţia penitenciarului poate încheia
contracte de prestări de servicii cu operatori economici, persoane fizice sau
persoane juridice, interesaţi în folosirea la muncă a persoanelor condamnate.
Plata muncii prestate
Art. 61. - (1) Veniturile realizate de persoanele
condamnate la pedepse privative de libertate pentru munca prestată nu
constituie venituri salariale şi se impozitează potrivit prevederilor legale
care reglementează impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice.
(2) Veniturile realizate nu pot fi mai mici decât
salariul minim pe economie, în raport cu programul de muncă.
(3) Persoanele condamnate la pedepse privative de
libertate care participă la cursuri de şcolarizare sau
de calificare ori recalificare profesională primesc lunar, pe durata
cursurilor, o remuneraţie egală cu salariul minim pe economie.
Repartizarea veniturilor
Art. 62. - (1) Veniturile prevăzute în art. 61 se
încasează de către administraţia penitenciarului în care persoana condamnată
execută pedeapsa privativă de libertate şi se repartizează după cum urmează:
a) 30% din venit revin persoanei condamnate, care
poate folosi pe durata executării pedepsei 90% din acesta, iar 10% se
consemnează pe numele său, urmând să fie încasat, împreună cu dobânda aferentă,
în momentul punerii în libertate;
b) 70% din venit revin Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor, constituind venituri proprii care se încasează, se
contabilizează şi se utilizează potrivit dispoziţiilor legale privind finanţele
publice.
(2) In cazul în care persoana condamnată la o pedeapsă
privativă de libertate a fost obligată la plata de despăgubiri civile, care nu
au fost achitate până la data primirii în penitenciar, o cotă de 50% din
procentul prevăzut la alin. (1) lit. a) se utilizează pentru repararea
prejudiciului cauzat părţii civile.
Recuperarea pagubelor
Art. 63. - (1) Persoanele aflate în executarea
pedepselor privative de libertate răspund pentru prejudiciile cauzate din vina
lor la locul de detenţie sau la locul de muncă.
(2) Prejudiciul cauzat la locul de detenţie se repară
pe baza ordinului de imputare emis de către directorul penitenciarului. Ordinul
constituie titlu executoriu.
(3) Impotriva ordinului de
imputare persoana condamnată poate face contestaţie în termen de 30 de zile de
la data primirii acestuia, la judecătoria în circumscripţia căreia este situat
penitenciarul.
(4) Persoanele condamnate nu răspund pentru pagubele
provocate de uzul normal al bunurilor încredinţate spre folosinţă sau pentru
cele provenite din riscul normal al muncii.
CAPITOLUL VI
Activităţile educative, culturale, terapeutice, de
consiliere psihologică şi asistenţă socială, instruirea şcolară şi formarea
profesională a persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate
Activităţile educative, culturale, terapeutice, de
consiliere psihologică şi asistenţă socială
Art. 64. - (1) Activităţile educative, culturale,
terapeutice, de consiliere psihologică şi asistenţă socială se organizează în
fiecare penitenciar şi au ca scop reintegrarea socială a persoanelor condamnate
la pedepse privative de libertate.
(2) In fiecare penitenciar funcţionează o bibliotecă.
Fondul de carte este asigurat de Administraţia Naţională a Penitenciarelor, din
venituri proprii, sponsorizări şi donaţii.
Instruirea şcolară
Art. 65. - (1) In penitenciare se organizează cursuri
de şcolarizare pentru ciclul primar, gimnazial şi liceal.
(2) Cursurile de şcolarizare a persoanelor condamnate
la pedepse privative de libertate se organizează şi se desfăşoară în condiţiile
stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării împreună cu Ministerul
Justiţiei, cu personal didactic asigurat şi salarizat de inspectoratul şcolar
în a cărui rază teritorială este situat penitenciarul.
(3) In diplome nu se fac menţiuni cu privire la
absolvirea cursurilor în stare de deţinere.
(4) Persoanele condamnate la pedepse privative de
libertate pot urma cursuri de învăţământ universitar în forma frecvenţă redusă.
(5) Cheltuielile legate de
instruirea şcolară sunt suportate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi
Administraţia Naţională a Penitenciarelor, iar în cazul cursurilor de
învăţământ universitar, de persoanele condamnate sau de alte persoane fizice
ori juridice.
Formarea profesională
Art. 66. - (1) Formarea profesională a persoanelor
condamnate la pedepse privative de libertate se realizează, în funcţie de
opţiunile şi aptitudinile lor, prin cursuri de calificare şi recalificare,
stabilite de administraţia penitenciarului împreună cu Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă sau cu structurile teritoriale ale acesteia. In
certificatul de absolvire nu se fac menţiuni cu privire la desfăşurarea
cursurilor în stare de deţinere.
(2) Cursurile se organizează
la unităţile care funcţionează în cadrul penitenciarelor sau la unităţi
stabilite în acest scop prin acorduri încheiate între administraţia penitenciarului
şi fiecare unitate în parte.
(3) Cheltuielile legate de formarea profesională sunt
suportate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ministerul Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei, Administraţia Naţională a Penitenciarelor
sau de alte persoane fizice ori juridice.
(4) Condiţiile privind organizarea instruirii şcolare
şi a formării profesionale vor fi stabilite prin
regulamentul de aplicare a prezentei legi.
Dispoziţii speciale privind minorii condamnaţi la
pedepse privative de libertate
Art. 67. - (1) Minorilor condamnaţi la pedepse
privative de libertate li se asigură condiţii pentru participarea la activităţi
educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologică şi asistenţă
socială adecvate nevoilor şi personalităţii lor, precum şi pentru efectuarea
studiilor şi dobândirea unei calificări profesionale, în funcţie de opţiunile
şi aptitudinile lor.
(2) Cursurile de calificare şi recalificare
profesională a minorilor condamnaţi la pedepse privative de libertate sunt
stabilite de administraţia penitenciarului împreună cu Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă sau cu structurile teritoriale
ale acesteia.
(3) Cheltuielile legate de instruirea şcolară şi
formarea profesională a persoanelor prevăzute în alin. (1) sunt suportate de
Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei, Administraţia Naţională a Penitenciarelor sau de alte persoane fizice
ori juridice.
CAPITOLUL VII
Recompense, abateri şi sancţiuni disciplinare
SECŢIUNEA 1
Recompense
Felurile recompenselor
Art. 68. - (1) Persoanelor condamnate la pedepse
privative de libertate, care au o bună conduită şi au
dovedit stăruinţă în muncă sau în cadrul activităţilor educative, culturale,
terapeutice, de consiliere psihologică şi asistenţă socială, al instruirii
şcolare şi al formării profesionale, li se pot acorda următoarele recompense:
a) încredinţarea unei responsabilităţi în cadrul
activităţilor prevăzute în art. 64;
b) ridicarea unei sancţiuni disciplinare aplicate
anterior;
c) suplimentarea drepturilor la pachete şi vizite;
d) acordarea de premii constând în materiale pentru activităţi ocupaţionale;
e) permisiunea de ieşire din penitenciar pentru o zi,
dar nu mai mult de 15 zile pe an;
f) permisiunea de ieşire din penitenciar pe o durată
de cel mult 5 zile, dar nu mai mult de 25 de zile pe an;
g) permisiunea de ieşire din penitenciar pe o durată
de cel mult 10 zile, dar nu mai mult de 30 de zile pe an.
(2) Recompensele prevăzute în alin. (1) lit. a)-e) pot
fi acordate de comisia pentru individualizarea regimului de executare a
pedepselor privative de libertate, la propunerea şefului secţiei unde este
deţinută persoana condamnată, iar recompensele prevăzute în alin. (1) lit. f)
şi g) pot fi acordate de către directorul general al Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor, la propunerea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate.
Permisiunea de ieşire din penitenciar
Art. 69. - (1) Permisiunea de ieşire din penitenciar
poate fi acordată în condiţiile art. 68 în următoarele cazuri:
a) prezentarea persoanei condamnate în vederea ocupării unui loc de muncă după punerea în libertate;
b) susţinerea unui examen de către persoana condamnată;
c) menţinerea relaţiilor de familie ale persoanei
condamnate;
d) pregătirea reintegrării sociale a persoanei
condamnate;
e) participarea persoanei
condamnate la înhumarea soţului/soţiei, unui copil, părinte, frate/soră sau
bunic.
(2) Permisiunea de ieşire din penitenciar pe durata
unei zile, pentru cazurile prevăzute în alin. (1) lit. a)-d), se poate acorda
persoanelor condamnate care execută pedepse privative
de libertate în regim închis.
(3) Permisiunea de ieşire din penitenciar pe o durată
de cel mult 5 zile, pentru cazurile prevăzute în alin. (1) lit. a)-d), se poate
acorda persoanelor condamnate care execută pedepse privative de libertate în regim semideschis.
(4) Permisiunea de ieşire din penitenciar pe o durată
de cel mult 10 zile, pentru cazurile prevăzute în alin. (1) lit. a)-d), se
poate acorda persoanelor condamnate care execută pedepse privative de libertate
în regim deschis.
(5) Permisiunea de ieşire din
penitenciar, pentru cazul prevăzut în alin. (1) lit. e), poate fi acordată pe o
durată de cel mult 5 zile tuturor persoanelor condamnate, indiferent de regimul
de executare, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de art. 68 alin. (1).
SECŢIUNEA a 2-a
Abateri şi sancţiuni disciplinare
Abateri disciplinare
Art. 70. - (1) Constituie abateri disciplinare
următoarele fapte:
a) prezenţa în zone interzise sau la ore nepermise în
anumite zone din penitenciar ori nerespectarea orei de
revenire în penitenciar;
b) tulburarea în orice mod a programului de muncă, a
programelor socioeducative care se derulează în penitenciar;
c) procurarea sau deţinerea de bani, bunuri ori de
alte valori, în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
d) comunicarea cu exteriorul prin mijloace de
comunicare la distanţă, în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
e) utilizarea în alte condiţii decât cele prevăzute
de lege a bunurilor puse la dispoziţie de administraţia penitenciarului;
f) nerespectarea oricărei
obligaţii care revine persoanei condamnate la executarea unei pedepse privative
de libertate, potrivit dispoziţiilor prezentei legi, ale regulamentului de
aplicare a acesteia, ale ordinelor emise în baza legii şi ale regulamentului de
ordine interioară a penitenciarului, după punerea acestora la dispoziţie
potrivit art. 43, dacă aceasta creează un pericol real pentru siguranţa sau
ordinea în penitenciar.
(2) Răspunderea disciplinară nu exclude răspunderea
penală sau civilă a persoanelor condamnate.
(3) Pentru faptele care, potrivit legii penale,
constituie infracţiuni, personalul administraţiei penitenciare are obligaţia de
a sesiza organele de urmărire penală. In acest caz poate fi aplicată, în mod
provizoriu, una dintre sancţiunile prevăzute în art. 71.
Sancţiuni disciplinare
Art. 71. - (1) Sancţiunile care pot fi aplicate în
cazul săvârşirii abaterilor disciplinare sunt:
a) avertismentul;
b) suspendarea dreptului de a participa la activităţi
culturale, artistice şi sportive, pe o perioadă de cel mult o lună;
c) suspendarea dreptului de a presta o muncă, pe o
perioadă de cel mult o lună;
d) suspendarea dreptului de a primi şi de a cumpăra
bunuri, cu excepţia celor necesare pentru igiena individuală, pe o perioadă de
cel mult două luni;
e) suspendarea dreptului de a primi vizite, pe o
perioadă de cel mult 3 luni;
f) izolarea pentru maximum 10 zile.
(2) Banii, bunurile sau alte valori, procurate ori
deţinute în alte condiţii decât cele prevăzute de lege, se confiscă şi se
valorifică potrivit legii.
(3) Aplicarea sancţiunilor disciplinare nu poate
îngrădi dreptul la apărare, dreptul de petiţionare, dreptul la corespondenţă,
dreptul la asistenţă medicală, dreptul la hrană, dreptul la lumină şi dreptul
la plimbarea zilnică.
(4) Limitele sancţiunilor
disciplinare prevăzute în alin. (1) lit. b)-e) se reduc la jumătate în cazul
minorilor.
(5) Sancţiunile prevăzute în alin. (1) lit. d) şi e)
nu se aplică femeilor însărcinate sau celor care au în îngrijire copii în
vârstă de până la un an.
(6) Sancţiunea disciplinară prevăzută în alin. (1)
lit. f) nu poate fi aplicată minorilor, femeilor însărcinate ori femeilor care
au în îngrijire copii în vârstă de până la un an.
(7) Sancţiunea disciplinară prevăzută în alin. (1)
lit. f) poate fi aplicată numai cu avizul medicului. Medicul penitenciarului
vizitează zilnic şi ori de câte ori este necesar persoanele condamnate care
execută această sancţiune disciplinară.
(8) Sancţiunile cu caracter colectiv şi sancţiunile
corporale sunt interzise.
(9) Mijloacele de imobilizare
din dotare, precum şi orice mijloc degradant sau umilitor nu pot fi folosite ca
sancţiune disciplinară.
Constatarea abaterilor disciplinare
Art. 72. - (1) Abaterile disciplinare se constată de
către personalul administraţiei penitenciare şi se consemnează într-un raport
de incident.
(2) Raportul de incident se
depune la şeful secţiei unde este deţinută persoana condamnată, în termen de 24
de ore de la data constatării abaterii.
(3) Nerespectarea termenului prevăzut în alin. (2)
atrage răspunderea disciplinară a persoanei vinovate pentru nerespectarea
termenului.
Procedura disciplinară
Art. 73. - (1) Procedura disciplinară se declanşează de
şeful secţiei unde este deţinută persoana condamnată, care sesizează comisia de
disciplină.
(2) Comisia de disciplină este formată din directorul
penitenciarului, în calitate de preşedinte, adjunctul acestuia, responsabil cu
aplicarea regimurilor de deţinere, şi un supraveghetor ales anual de ceilalţi
supraveghetori, în calitate de membri.
(3) Directorul penitenciarului desemnează, în termen
de 24 de ore de la sesizarea comisiei de disciplină, o persoană din cadrul
personalului penitenciarului, alta decât un supraveghetor, să efectueze
cercetarea prealabilă. In termen de 5 zile, persoana desemnată prezintă
comisiei de disciplină rezultatele cercetării prealabile.
(4) Comisia de disciplină, după ascultarea persoanei
condamnate şi a oricărei alte persoane care are cunoştinţă despre împrejurările
în care a fost săvârşită fapta, aplică prin hotărâre scrisă una dintre
sancţiunile disciplinare sau, după caz, clasează dosarul de cercetare
disciplinară.
(5) La stabilirea sancţiunii disciplinare se ţine
seama de gravitatea abaterii, de persoana condamnatului, de abaterile
disciplinare săvârşite anterior, de atitudinea persoanei condamnate după
săvârşirea abaterii şi în timpul procedurii disciplinare.
(6) Sancţiunile disciplinare aplicate se înscriu
într-un registru special, iar dosarul disciplinar şi hotărârile comisiei de
disciplină se includ în dosarul individual al persoanei
condamnate.
(7) In cazul în care, în cursul procedurii
disciplinare, comisia de disciplină ia cunoştinţă despre săvârşirea unei
infracţiuni, sesizează organul de urmărire penală competent.
Plângerea împotriva hotărârii comisiei de disciplină
Art. 74. - (1) Impotriva hotărârii comisiei de
disciplină, prin care a fost aplicată o sancţiune disciplinară, persoana
condamnată poate face plângere la judecătorul delegat pentru executarea
pedepselor privative de libertate, în termen de 3 zile de la comunicarea
hotărârii.
(2) Persoana condamnată este ascultată la locul de
deţinere, în mod obligatoriu, la judecarea plângerii.
(3) Judecătorul delegat pentru executarea pedepselor
privative de libertate poate proceda la ascultarea oricărei alte persoane, în
vederea aflării adevărului.
(4) Judecătorul delegat pentru executarea pedepselor
privative de libertate soluţionează plângerea, prin încheiere motivată, în
termen de 3 zile de la primirea acesteia, pronunţând una dintre următoarele
soluţii:
a) admite plângerea şi dispune anularea, revocarea
sau modificarea sancţiunii disciplinare aplicate de comisia de disciplină din
penitenciar;
b) respinge plângerea, dacă aceasta este nefondată.
(5) Impotriva încheierii judecătorului delegat pentru
executarea pedepselor privative de libertate persoana condamnată poate
introduce contestaţie la judecătoria în a cărei circumscripţie se află
penitenciarul, în termen de 3 zile de la comunicarea încheierii.
(6) Contestaţia se judecă potrivit dispoziţiilor art.
460 alin. 2-5 din Codul de procedură penală, care se aplică în mod
corespunzător.
(7) Plângerea formulată conform alin. (1) şi
contestaţia introdusă potrivit alin. (5) nu suspendă executarea sancţiunilor
disciplinare, cu excepţia celei prevăzute în art. 71 alin. (1) lit. f).
(8) Hotărârea judecătoriei este definitivă.
CAPITOLUL VIII
Liberarea condiţionată
Condiţiile de acordare a liberării condiţionate
Art. 75. - Persoana condamnată care este stăruitoare în
muncă, disciplinată şi dă dovezi temeinice de îndreptare, ţinându-se seama şi
de antecedentele sale penale, poate fi liberată condiţionat înainte de
executarea în întregime a pedepsei, în condiţiile Codului penal.
Partea din durata pedepsei care este considerată ca
executată pe baza muncii prestate sau a instruirii şcolare şi formării profesionale
Art. 76. - (1) Pedeapsa care este considerată ca
executată pe baza muncii prestate sau a instruirii şcolare şi formării
profesionale, în vederea acordării liberării condiţionate, se calculează după
cum urmează:
a) în cazul în care se prestează o muncă remunerată în
condiţiile prevăzute în art. 59 alin. (1) şi (2), se consideră 5 zile executate
pentru 4 zile de muncă, în cazul condamnaţilor majori, şi 3 zile executate
pentru 2 zile de muncă, în cazul condamnaţilor minori şi tineri;
b) în cazul în care se prestează o muncă neremunerată
în condiţiile prevăzute în art. 59 alin. (1) şi (2), se consideră 4 zile
executate pentru 3 zile de muncă, în cazul condamnaţilor majori, şi 2 zile
executate pentru o zi de muncă, în cazul condamnaţilor minori şi tineri;
c) în cazul în care munca este prestată în condiţiile
prevăzute în art. 59 alin. (3), se consideră 4 zile executate pentru 3 zile de
muncă;
d) în cazul în care munca este prestată în condiţiile
prevăzute în art. 59 alin. (4), se consideră 3 zile executate pentru 2 nopţi de
muncă;
e) în cazul participării la cursuri de şcolarizare sau
de calificare ori recalificare profesională, se consideră 30 de zile executate
pentru absolvirea unui semestru şcolar şi 15 zile executate pentru absolvirea unui
curs de calificare ori recalificare profesională;
f) în cazul elaborării de lucrări ştiinţifice
publicate sau invenţii şi inovaţii brevetate, se consideră 3 zile executate
pentru 2 zile de muncă.
(2) Reducerea fracţiunii de
pedeapsă care este considerată ca executată pe baza muncii prestate sau a
instruirii şcolare şi formării profesionale nu poate fi revocată.
Procedura de acordare a liberării condiţionate
Art. 77. - (1) Liberarea condiţionată se acordă
potrivit procedurii prevăzute în Codul de procedură penală, la cererea
persoanei condamnate sau la propunerea comisiei pentru individualizarea
regimului de executare a pedepselor privative de libertate.
(2) Comisia pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate, cu participarea
judecătorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate, în
calitate de preşedinte, propune liberarea condiţionată ţinând seama de
fracţiunea din pedeapsă efectiv executată şi de partea din durata pedepsei care
este considerată ca executată pe baza muncii prestate, de conduita persoanei
condamnate şi de eforturile acesteia pentru reintegrarea socială, în special în
cadrul activităţilor educative, culturale, terapeutice, de consiliere
psihologică şi asistenţă socială, al instruirii şcolare şi al formării
profesionale, de responsabilităţile încredinţate, de recompensele acordate, de
sancţiunile disciplinare aplicate şi de antecedentele sale penale.
(3) Propunerea comisiei de admitere a liberării condiţionate, cuprinsă într-un proces-verbal
motivat, împreună cu documentele care atestă menţiunile cuprinse în
procesul-verbal, se înaintează judecătoriei în a cărei circumscripţie se află
locul de deţinere şi se comunică persoanei condamnate.
(4) In cazul în care comisia constată că persoana
condamnată nu întruneşte condiţiile pentru a fi liberată condiţionat, în
procesul-verbal întocmit potrivit alin. (3) fixează un termen pentru
reexaminarea situaţiei acesteia, care nu poate fi mai mare de un an. Totodată,
comisia comunică procesul-verbal persoanei condamnate şi îi aduce la cunoştinţă
acesteia, sub semnătură, că se poate adresa direct instanţei cu cerere de
liberare condiţionată.
(5) Când persoana condamnată se adresează direct
instanţei, cerând liberarea condiţionată, odată cu cererea se trimite şi
procesul-verbal întocmit de comisia pentru individualizarea regimului de
executare a pedepselor privative de libertate, împreună cu documentele care
atestă menţiunile cuprinse în acesta.
(6) In vederea soluţionării cererii de liberare
condiţionată a persoanei condamnate sau a propunerii formulate de comisie,
instanţa poate consulta dosarul individual al persoanei condamnate.
CAPITOLUL IX
Documentele întocmite de administraţia penitenciarului
Dosarul individual al persoanei condamnate
Art. 78. - (1) Administraţia penitenciarului
completează pentru fiecare persoană condamnată care execută o pedeapsă
privativă de libertate în penitenciar un dosar individual, la care se ataşează
dosarul prevăzut în art. 29 alin. (2).
(2) Dosarul individual al persoanei condamnate
cuprinde:
a) datele şi actul de identitate ale persoanei
condamnate;
b) fotografii din faţă şi din profil;
c) copie de pe hotărârea judecătorească de condamnare
la pedeapsa privativă de libertate;
d) mandatul de executare a pedepsei;
e) anul, luna, ziua şi ora la care a început
executarea pedepsei;
f) cazierul judiciar;
g) fişa dactiloscopică;
h) documentele întocmite în urma examenelor medicale;
i) documentele din care rezultă
îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în art. 43 alin. (1)-(3);
j) documentele referitoare la măsurile luate de către
administraţia penitenciarului cu privire la exercitarea drepturilor persoanei
condamnate la pedeapsa privativă de libertate;
k) documentele referitoare la
participarea persoanei condamnate la activităţile educative, culturale,
terapeutice, de consiliere psihologică şi asistenţă socială, la instruirea
şcolară şi formarea profesională a acesteia;
l) documentele referitoare la acordarea recompenselor, dosarul disciplinar şi sancţiunile disciplinare aplicate
în timpul executării pedepsei privative de libertate;
m) alte documente întocmite în timpul executării
pedepsei privative de libertate care privesc regimul de executare a acesteia.
(3) Persoana condamnată la o
pedeapsă privativă de libertate şi apărătorul acesteia au acces, în prezenţa
persoanei anume desemnate de directorul penitenciarului, la dosarul individual.
(4) Dosarul individual poate fi consultat, cu excepţia
situaţiilor în care acesta este cerut de organele abilitate potrivit legii,
numai cu acordul persoanei condamnate şi al judecătorului delegat cu executarea
pedepselor.
(5) Datele cu caracter personal ale persoanelor
condamnate la pedepse privative de libertate sunt confidenţiale, potrivit legii.
Registrele privind persoanele condamnate la pedepse
privative de libertate
Art. 79. - Administraţia fiecărui penitenciar
întocmeşte următoarele registre privind persoanele condamnate la pedepse
privative de libertate:
a) registrul de evidenţă a
primirii persoanelor condamnate, în care se consemnează anul, luna, ziua şi ora
la care persoana condamnată a fost primită în penitenciar;
b) registrul de evidenţă a recompenselor acordate
persoanelor condamnate;
c) registrul de evidenţă a sancţiunilor disciplinare
aplicate persoanelor condamnate;
d) registrul de evidenţă a liberării condiţionate a
persoanelor condamnate;
e) registrul de evidenţă a punerii în libertate a
persoanelor condamnate.
Documente privind decesul persoanelor aflate în
executarea pedepselor privative de libertate
Art. 80. - (1) In cazul decesului unei persoane aflate
în executarea unei pedepse privative de libertate, directorul penitenciarului
înştiinţează de îndată familia persoanei decedate sau o persoană apropiată
acesteia, judecătorul delegat pentru executarea pedepselor privative de
libertate şi Administraţia Naţională a Penitenciarelor, care sesizează Comisia
comună a Ministerului Justiţiei şi a Ministerului Sănătăţii Publice de analiză
a deceselor survenite în sistemul penitenciar.
(2) Certificatul constatator al morţii şi
procesul-verbal al Comisiei comune a Ministerului Justiţiei şi a Ministerului
Sănătăţii Publice de analiză a deceselor survenite în sistemul penitenciar sunt
obligatorii.
(3) După decesul persoanei condamnate, soţul/soţia
sau o rudă până la gradul al IV-lea inclusiv ori o altă persoană desemnată de
acestea are acces la dosarul individual, dosarul medical, rapoartele de
incident, certificatul constatator al morţii şi orice alt act privitor la
decesul persoanei condamnate şi poate obţine, la cerere, fotocopii ale
acestora.
(4) Componenţa, organizarea şi funcţionarea Comisiei
comune a Ministerului Justiţiei şi a Ministerului Sănătăţii Publice de analiză
a deceselor survenite în sistemul penitenciar se stabilesc prin ordin comun al
ministrului justiţiei şi al ministrului sănătăţii publice.
(5) Inhumarea persoanei decedate este efectuată de
către familie, rude sau alte persoane apropiate acesteia. In absenţa lor sau în
caz de refuz, înhumarea persoanei decedate se face de către primăria din
localitatea în a cărei rază teritorială se află penitenciarul.
(6) In cazul producerii decesului persoanei
condamnate, ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale
survenite în timpul executării pedepsei, urmaşii acesteia beneficiază de pensie
de urmaş, potrivit legii.
(7) Directorul penitenciarului are obligaţia de
înştiinţare prevăzută în alin. (1) şi atunci când persoana condamnată suferă o
vătămare corporală gravă, de o boală gravă sau este transferată într-o
instituţie medicală pentru tratarea unei boli psihice.
TITLUL V
Executarea măsurilor preventive privative de
libertate
Centrele de reţinere şi arestare preventivă şi
centrele de arestare preventivă
Art. 81. - (1) Reţinerea şi arestarea preventivă în
cursul urmăririi penale se execută în centrele de reţinere şi arestare
preventivă, care se organizează şi funcţionează în subordinea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, iar arestarea preventivă în cursul judecăţii se
execută în secţiile speciale de arestare preventivă din penitenciare sau în
centrele de arestare preventivă de pe lângă penitenciare, care se organizează
şi funcţionează în subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(2) Centrele de reţinere şi arestare preventivă se
înfiinţează prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, iar
centrele de arestare preventivă se înfiinţează prin ordin al ministrului
justiţiei.
(3) Prin ordin al ministrului administraţiei şi
internelor se stabileşte penitenciarul în a cărui circumscripţie funcţionează
centrele de reţinere şi arestare preventivă, iar prin ordin al ministrului
justiţiei se stabileşte penitenciarul în a cărui circumscripţie funcţionează
centrele de arestare preventivă.
(4) Organizarea şi funcţionarea centrelor de reţinere
şi arestare preventivă, precum şi a centrelor de arestare preventivă se
stabilesc prin regulament aprobat prin ordin comun al ministrului
administraţiei şi internelor şi al ministrului justiţiei.
(5) Măsurile necesare pentru siguranţa centrelor de
reţinere şi arestare preventivă, precum şi pentru siguranţa centrelor de
arestare preventivă se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin comun al
ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului justiţiei.
Executarea reţinerii şi a arestării preventive
Art. 82. - (1) Reţinerea se execută în temeiul
ordonanţei prin care s-a dispus reţinerea, potrivit dispoziţiilor Codului de
procedură penală.
(2) Arestarea preventivă se execută în temeiul
mandatului de arestare, emis potrivit dispoziţiilor Codului de procedură
penală.
(3) Primirea în centrele de reţinere şi arestare
preventivă sau în centrele de arestare preventivă a persoanelor faţă de care
s-au dispus aceste măsuri preventive se face pe baza ordonanţei prevăzute în alin.
(1) sau, după caz, a mandatului de arestare prevăzut în alin. (2), după ce li
se stabileşte identitatea.
(4) Centrele de reţinere şi arestare preventivă şi
centrele de arestare preventivă sunt obligate să asigure exercitarea
drepturilor prevăzute în Codul de procedură penală.
(5) Dispoziţiile din titlul IV
cap. III-VII, referitoare la condiţiile de detenţie,
drepturile şi obligaţiile persoanelor condamnate, muncă, activităţi educative,
culturale, terapeutice, de consiliere psihologică şi asistenţă socială,
recompensare, cu excepţia permisiunii de ieşire din penitenciar, şi sancţiuni
disciplinare se aplică în mod corespunzător, în măsura în care nu contravin
dispoziţiilor prevăzute în prezentul titlu.
(6) Persoanele reţinute sau arestate preventiv poartă
ţinută civilă.
(7) Persoanele arestate preventiv, la cererea lor,
pot presta o muncă sau pot desfăşura activităţi educative, culturale,
terapeutice, de consiliere psihologică şi asistenţă socială, în interiorul
centrelor de reţinere şi arestare preventivă sau al centrelor de arestare
preventivă, cu avizul judecătorului delegat cu executarea pedepselor.
Dosarul individual al persoanei reţinute sau
arestate preventiv
Art. 83. - (1) Administraţia centrului de reţinere şi
arestare preventivă sau a centrului de arestare preventivă completează pentru
fiecare persoană reţinută sau arestată preventiv un dosar individual, la care
se ataşează dosarul prevăzut în art. 29 alin. (2).
(2) Dosarul individual al persoanei reţinute sau
arestate preventiv cuprinde:
a) datele şi actul de
identitate ale persoanei reţinute sau arestate preventiv;
b) fotografii din faţă şi din profil;
c) copie de pe dispozitivul hotărârii prin care s-a
dispus arestarea preventivă, prelungirea sau menţinerea arestării preventive;
d) ordonanţa de reţinere şi
mandatul de arestare preventivă;
e) anul, luna, ziua şi ora la care a început
executarea reţinerii sau arestării preventive;
f) cazierul judiciar;
g) fişa dactiloscopică;
h) documentele întocmite în urma examenelor medicale
obligatorii prevăzute în art. 51;
i) documentele din care rezultă îndeplinirea
obligaţiilor prevăzute în art. 43 alin. (1)-(3);
j) documentele referitoare la măsurile luate de către
administraţia centrului de reţinere şi arestare preventivă sau a centrului de
arestare preventivă cu privire la exercitarea drepturilor persoanei reţinute
sau arestate preventiv;
k) documentele referitoare la acordarea recompenselor,
dosarul disciplinar şi sancţiunile disciplinare aplicate în timpul executării
reţinerii sau arestării preventive;
l) alte documente întocmite în
timpul executării reţinerii sau arestării preventive.
(3) Persoana reţinută sau arestată preventiv şi
apărătorul acesteia au acces, în prezenţa persoanei anume desemnate de conducătorul
centrului de reţinere şi arestare preventivă sau de arestare preventivă, la
dosarul individual.
(4) Instanţa de judecată şi procurorul au acces la
dosarul individual al persoanei reţinute sau arestate preventiv.
(5) Dosarul individual poate fi consultat de organele
abilitate potrivit legii, fără acordul persoanei
reţinute sau arestate preventiv.
(6) Datele cu caracter personal ale persoanelor
reţinute sau arestate preventiv sunt confidenţiale, potrivit legii.
Registrele privind persoanele reţinute sau arestate
preventiv
Art. 84. - Administraţia
fiecărui centru de reţinere şi arestare preventivă şi a fiecărui centru de
arestare preventivă întocmeşte următoarele registre privind persoanele reţinute
sau arestate preventiv:
a) registrul de evidenţă a primirii persoanelor
reţinute sau arestate preventiv, în care se consemnează anul, luna, ziua şi ora
la care persoana reţinută sau arestată a fost primită în centru;
b) registrul de evidenţă a punerii în libertate a
persoanelor reţinute sau arestate preventiv;
c) registrul de evidenţă a
recompenselor;
d) registrul de evidenţă a sancţiunilor disciplinare.
TITLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Dispoziţii tranzitorii
Art. 85. - In termen de 3 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, Comisia pentru individualizarea regimului de
executare a pedepselor privative de libertate stabileşte pentru fiecare
persoană condamnată la o pedeapsă privativă de libertate regimul de executare,
conform dispoziţiilor Codului penal şi ale prezentei legi.
Dispoziţii finale
Art. 86. - (1) Prezenta lege
intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) In termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi, Guvernul va adopta, prin hotărâre, regulamentul de aplicare a
dispoziţiilor acesteia.
(3) La data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, republicată în
Buletinul Oficial, Partea I, nr.
62 din 2 mai 1973, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia
dispoziţiilor privitoare la executarea pedepsei la locul de muncă, Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate
în executarea pedepselor privative de libertate, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN
OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU