LEGE
Nr. 282 din 5 octombrie 2005
privind organizarea activitatii de transfuzie sanguina, donarea de sange si
componente sanguine de origine umana, precum si asigurarea calitatii si
securitatii sanitare, in vederea utilizarii lor terapeutice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 915 din 13 octombrie 2005
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste cadrul legal privind activitatea de transfuzie
sanguina, donarea de sange si componente sanguine de origine umana.
(2) Prezenta lege reglementeaza normele care sa asigure calitatea si
securitatea sangelui si componentelor sanguine umane, in scopul mentinerii unui
inalt nivel de protectie a sanatatii populatiei.
Art. 2
(1) Introducerea sau scoaterea din tara a sangelui, a plasmei si a altor
componente sanguine umane, precum si a produselor sanguine umane se poate face
numai pe baza autorizatiei speciale a Ministerului Sanatatii, la propunerea
Institutului National de Transfuzie Sanguina, fara prejudicierea stocurilor din
rezerva nationala.
(2) Institutiile de profil autorizate si acreditate ale Ministerului
Apararii Nationale vor informa Ministerul Sanatatii cu privire la organizarea
si efectuarea acestui tip de activitati impuse de necesitatea solutionarii unor
aspecte specifice ale activitatii transfuzionale din unitatile acestui
minister, cu exceptia celor prevazute la alin. (1).
Art. 3
(1) Prezenta lege se aplica colectei, controlului biologic al sangelui si
componentelor sanguine umane, prepararii, stocarii, distributiei si
administrarii acestora.
(2) In cazul in care sangele sau componentele sanguine umane sunt colectate
si controlate biologic pentru a fi utilizate exclusiv in transfuzia autologa si
sunt clar identificate ca atare, conditiile care trebuie indeplinite sunt cele
prevazute in anexa nr. 4 lit. g).
(3) Prezenta lege nu se aplica celulelor suse sanguine.
Art. 4
Prezenta lege promoveaza respectarea urmatoarelor principii:
a) sangele este o resursa nationala;
b) activitatea de transfuzie sanguina este de tip nonprofit, donarea de
sange si componente sanguine umane realizandu-se doar in acest cadru;
c) donarea de sange este un act voluntar, anonim si neremunerat;
d) realizarea autosuficientei sangelui si a componentelor sanguine umane
este un obiectiv national prioritar al politicii de sanatate, in conditiile
utilizarii terapeutice optime si rationale, in concordanta cu practica moderna
de terapie transfuzionala;
e) standardele nationale asigura un nivel echivalent al securitatii si
calitatii pentru sange si componentele sanguine umane, indiferent de
provenienta lor sau de scopul terapeutic caruia ii sunt destinate;
f) administrarea terapeutica a sangelui sau a componentelor sanguine umane
este o interventie medicala indicata si prescrisa de un medic; aceasta
activitate se efectueaza sub responsabilitate si supraveghere medicala numai in
unitatile medicale autorizate in acest sens.
Art. 5
Definitiile termenilor si expresiilor utilizate in cuprinsul legii sunt
prevazute in anexa nr. 1.
CAP. 2
Autoritatea competenta
Art. 6
Activitatea de transfuzie sanguina este organizata si controlata de
Ministerul Sanatatii, in calitate de autoritate competenta.
Art. 7
(1) Ministerul Sanatatii isi exercita prerogativele prin intermediul
urmatoarelor structuri:
a) Institutul National de Transfuzie Sanguina si centrele de transfuzie
sanguina teritoriale;
b) Inspectia sanitara de stat;
c) unitatile de transfuzie sanguina din spitale.
(2) In scopul indeplinirii atributiilor ce ii revin, Ministerul Sanatatii
reorganizeaza Institutul National de Hematologie Transfuzionala "Prof. dr.
C.T. Nicolau" Bucuresti in Institutul National de Transfuzie Sanguina,
denumit in continuare I.N.T.S.
Art. 8
(1) Organizarea si functionarea Sistemului national de transfuzie sanguina
se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Organizarea, modul de functionare, responsabilitatile si atributiile
autoritatii competente si ale Inspectiei sanitare de stat in domeniul
transfuziei sanguine sunt prevazute in anexele nr. 2 si 3.
Art. 9
(1) Ministerul Sanatatii autorizeaza functionarea I.N.T.S., a centrelor de
transfuzie sanguina judetene si al municipiului Bucuresti, a unitatilor de
transfuzie sanguina din spitale si activitatile ce pot fi desfasurate.
(2) Autorizarea institutiilor prevazute la alin. (1) se face pe baza
normelor specifice aprobate prin ordin al ministrului sanatatii.
(3) Ministerul Sanatatii stabileste activitatile ce pot fi desfasurate de
institutiile prevazute la alin. (1), dupa verificarea respectarii prevederilor
prezentei legi.
(4) I.N.T.S., centrele de transfuzie sanguina judetene si al municipiului
Bucuresti si unitatile de transfuzie sanguina din spitale nu pot aduce nici o
modificare a activitatilor desfasurate fara aprobarea scrisa si prealabila a
Ministerului Sanatatii.
Art. 10
Ministerul Sanatatii organizeaza, in Sistemul national de transfuzie
sanguina si in unitatile de transfuzie sanguina din spitale, inspectii si
masuri de control pentru a asigura conformitatea cu prevederile prezentei legi.
Art. 11
(1) Ministrul sanatatii suspenda temporar sau retrage autorizatia de
functionare ori de desfasurare a unor activitati ale I.N.T.S., centrelor de
transfuzie sanguina judetene si al municipiului Bucuresti si a unitatilor de
transfuzie sanguina din spitale, daca o inspectie sau un alt mijloc de control
a dovedit ca aceste institutii nu respecta prevederile legale.
(2) Situatiile in care se suspenda temporar sau se retrage autorizatia de
functionare a institutiilor prevazute la alin. (1) sunt aprobate prin ordin al
ministrului sanatatii.
CAP. 3
Donarea de sange
Art. 12
(1) I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguina judetene si al municipiului
Bucuresti iau toate masurile necesare pentru a oferi potentialilor donatori de
sange si componente sanguine umane asigurarea confidentialitatii fata de orice
informatie furnizata personalului autorizat, referitoare la starea lor de
sanatate, la rezultatele testarii donarii lor si la orice viitoare identificare
de catre o terta parte, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
(2) Potentialilor donatori de sange sau componente sanguine umane li se
furnizeaza informatiile necesare potrivit anexei nr. 4 lit. b).
Art. 13
I.N.T.S. si centrele de transfuzie judetene si al municipiului Bucuresti
iau toate masurile necesare pentru ca toti donatorii din Romania care isi
manifesta dorinta de a efectua o donare de sange sau de componente sanguine
umane sa furnizeze informatiile prevazute in anexa nr. 4 lit. c).
Art. 14
I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguina judetene si al municipiului
Bucuresti vor asigura ca donatorii de sange si componente sanguine umane sa
corespunda criteriilor de eligibilitate stabilite conform normelor prevazute in
anexa nr. 4 lit. d).
Art. 15
(1) Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei
publice, directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti,
precum si institutiile culturale, de radiodifuziune si televiziune sunt
obligate sa sprijine actiunile de promovare organizate in scopul donarii de sange
si componente sanguine umane, potrivit competentelor pe care le au.
(2) Primarii au obligatia de a sprijini toate actiunile de promovare a
donarii si de recoltare de sange si componente sanguine umane, prin punerea la
dispozitie de mijloace de informare a populatiei si de locatii adecvate pentru
echipele mobile de recoltare.
(3) I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguina judetene si al municipiului
Bucuresti organizeaza campanii de informare, educare si comunicare pentru
sanatate in domeniul transfuziei sanguine, in colaborare cu directiile de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti.
(4) Cheltuielile pentru realizarea actiunilor mentionate menite sa
contribuie la educarea si informarea cetatenilor in scopul donarii voluntare de
sange sau privitor la modul de recoltare si testare a produselor sanguine se
vor face din sumele prevazute anual in bugetul Ministerului Sanatatii pentru
promovarea donarii de sange.
(5) Promovarea donarii de sange prin presa, posturi de radio si televiziune
este gratuita.
Art. 16
Drepturile si obligatiile donatorilor sunt stabilite prin ordin al
ministrului sanatatii.
CAP. 4
Confidentialitatea si protectia datelor
Art. 17
(1) Ministerul Sanatatii ia toate masurile necesare pentru ca datele,
inclusiv informatiile genetice, care sunt obtinute in baza prezentei legi si la
care o terta persoana are acces, sa devina confidentiale pentru ca donatorul sa
nu poata fi identificat.
(2) In scopul prevazut la alin. (1) I.N.T.S. si centrele de transfuzie
sanguina judetene si al municipiului Bucuresti iau masuri pentru:
a) realizarea bazelor de date;
b) asigurarea securitatii datelor si interzicerea oricaror modificari
neautorizate in fisierele donatorilor sau in registrele de excludere;
c) interzicerea transferului neautorizat de informatii;
d) introducerea de proceduri care sa rezolve orice neconcordanta intre
date;
e) garantarea trasabilitatii donarilor, urmarind sa nu aiba loc nici o
divulgare neautorizata.
Art. 18
Sistemul de raportare a informatiilor si datelor catre institutiile
competente carora le revine atributia colectarii si monitorizarii datelor
epidemiologice se stabileste prin ordin al ministrului sanatatii.
CAP. 5
Managementul calitatii
Art. 19
I.N.T.S. desemneaza la nivelul centrelor de transfuzie sanguina judetene si
al municipiului Bucuresti o persoana, denumita in continuare persoana
responsabila, care are urmatoarele atributii:
a) garantarea respectarii prevederilor legale in vigoare referitoare la
donare, recoltare, control biologic, preparare, conservare si distributie
pentru fiecare unitate de sange sau component sanguin;
b) transmiterea catre Ministerul Sanatatii a informatiilor necesare
procedurii de obtinere a autorizatiei;
c) aplicarea dispozitiilor prezentei legi referitoare la calificarea
personalului si la sistemul de management al calitatii la nivelul institutiei.
Art. 20
(1) Persoana responsabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii minime
de pregatire profesionala:
a) sa fie posesoare a unei diplome universitare in domeniul stiintelor
medicale sau al unui ciclu de formare universitara in aceste domenii,
recunoscut in Romania;
b) experienta practica postuniversitara de cel putin 2 ani in domeniile
respective, dobandita in una sau in mai multe institutii autorizate si
acreditate sa desfasoare activitati de recoltare, testare, preparare, stocare
si distributie.
(2) Atributiile prevazute la art. 19 pot fi delegate altor persoane cu
aceeasi calificare ca si persoana responsabila.
Art. 21
(1) I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguina judetene si al municipiului
Bucuresti comunica Ministerului Sanatatii numele persoanei responsabile
prevazute la art. 19 sau al altor persoane delegate, conform art. 20 alin. (2),
si informatii referitoare la sarcinile specifice pe care trebuie sa le
indeplineasca, conform fisei postului.
(2) In cazul in care persoana responsabila sau persoanele delegate sunt
inlocuite temporar ori definitiv, institutia comunica imediat Ministerului
Sanatatii numele noii persoane responsabile si data de la care se face aceasta
inlocuire.
Art. 22
Colecta de sange si componente sanguine umane se face numai sub
supraveghere si responsabilitate medicala.
Art. 23
Personalul implicat in stabilirea admiterii la donarea, colecta, controlul
biologic, prepararea, conservarea, distributia si administrarea de sange si
componente sanguine umane detine calificarile necesare pentru executarea
acestor sarcini si beneficiaza de formare profesionala adecvata si permanent
actualizata, conform cerintelor stabilite de Ministerul Sanatatii, prin ordin
al ministrului sanatatii.
Art. 24
(1) Fiecare unitate de sange sau de componente sanguine umane este controlata
biologic conform prevederilor legale in vigoare, care garanteaza ca au fost
luate toate masurile necesare pentru protejarea sanatatii persoanelor care
primesc sange sau componente sanguine umane.
(2) Cerintele de baza privind controlul biologic, practicate pe donarile de
sange sau componentele sanguine umane, inclusiv donarile de sange autolog, se
stabilesc prin ordin al ministrului sanatatii.
Art. 25
I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguina judetene si al municipiului
Bucuresti au obligatia sa asigure si sa verifice respectarea conditiilor
specifice de conservare a sangelui si componentelor sanguine umane in toate
etapele de activitate, din momentul colectei pana in momentul distributiei si
transportului lor, conform prevederilor din anexa nr. 4 lit. e).
Art. 26
I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguina judetene si al municipiului
Bucuresti au obligatia sa asigure conformitatea calitatii si a securitatii
sangelui si a componentelor sanguine umane cu cerintele prevazute in anexa nr.
4 lit. f).
Art. 27
Frecventa donarilor si volumul maxim recoltat la fiecare donare sunt
aprobate prin ordin al ministrului sanatatii.
CAP. 6
Utilizarea terapeutica a sangelui si a componentelor sanguine umane
Art. 28
(1) Sangele si componentele sanguine umane vor fi distribuite de I.N.T.S.
prin centrele de transfuzie sanguina judetene si al municipiului Bucuresti, cu
rambursare in sistem nonprofit, la solicitarea institutiilor de asistenta
medicala cu unitati de transfuzie autorizate din teritoriul arondat.
(2) Produsele sanguine obtinute din prelucrarea plasmei pot fi eliberate,
contra cost, institutiilor de asistenta medicala sau direct populatiei, pe baza
de prescriptie medicala.
(3) Contravaloarea unei unitati de sange, a componentelor sanguine umane,
precum si a produselor sanguine obtinute din prelucrarea plasmei se va stabili
prin ordin al ministrului sanatatii.
Art. 29
(1) Administrarea terapeutica a sangelui si a componentelor sanguine umane
pacientilor internati in spitale se face numai dupa efectuarea testelor
imunohematologice, obligatorii pentru actul transfuzional, stabilite prin norme
specifice aprobate prin ordin al ministrului sanatatii.
(2) Activitatea unitatilor de transfuzie sanguina din spital se desfasoara
sub responsabilitatea unui medic cu calificare in domeniul transfuziei
sanguine, desemnat de conducerea spitalului.
Art. 30
(1) Sangele si componentele sanguine umane pot fi administrate doar pe baza
unei prescrieri medicale, rezultata in urma unui examen medical complet si
numai pentru scopuri terapeutice.
(2) Responsabilitatea prescrierii si administrarii de sange si componente
sanguine umane revine medicului curant al pacientului.
(3) Indicatiile clinice ale transfuziei de sange si componente sanguine
umane se stabilesc pe baza Ghidului national de utilizare terapeutica rationala
a sangelui si a componentelor sanguine umane, aprobat prin ordin al ministrului
sanatatii.
(4) In scopul administrarii terapiei transfuzionale, medicul curant asigura
informarea pacientului asupra acestui act medical si obtine acordul scris al
acestuia.
(5) In urma terapiei transfuzionale pacientul este informat in scris asupra
actului transfuzional efectuat.
Art. 31
Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator si unitatilor de
transfuzie sanguina din spitale, conform atributiilor si competentelor ce le
revin.
CAP. 7
Sistemul de hemovigilenta
Art. 32
(1) Ministerul Sanatatii organizeaza Sistemul national de hemovigilenta.
(2) Structura organizatorica, responsabilitatile si atributiile
institutiilor medicale implicate, precum si sistemul de inregistrare si
raportare in cazul aparitiei de incidente si reactii adverse legate de colecta
si administrarea de sange si componente sanguine umane se stabilesc prin
regulament aprobat prin ordin al ministrului sanatatii.
(3) Ministerul Sanatatii va organiza inspectii si alte masuri de control in
cazul aparitiei sau suspiciunii oricarei reactii adverse severe sau oricarui
incident advers sever.
(4) Pentru mentinerea si imbunatatirea securitatii transfuzionale,
Ministerul Sanatatii elaboreaza proceduri de verificare si evaluare a
informatiilor raportate si a masurilor luate, pentru a preveni aparitia unor reactii
similare.
Art. 33
I.N.T.S. elaboreaza si introduce la nivelul centrelor de transfuzie
sanguina judetene si al municipiului Bucuresti o procedura specifica care sa
permita cu precizie, eficacitate si intr-un mod verificabil blocarea distributiei
si rechemarea in vederea retragerii sangelui si componentelor sanguine umane
asociate unui incident sever sau unei reactii adverse severe, cu respectarea
dispozitiilor prevazute in anexa nr. 4 lit. i).
Art. 34
(1) I.N.T.S. si centrele de transfuzie sanguina judetene si al municipiului
Bucuresti au obligatia sa asigure, pentru fiecare etapa a activitatii proprii,
trasabilitatea sangelui si a componentelor sanguine umane colectate sau
preparate, din momentul stabilirii eligibilitatii donatorului pana la momentul
distributiei si transportului la destinatia finala.
(2) Unitatile de transfuzie sanguina din spitale au obligatia sa asigure,
pentru fiecare etapa a activitatii proprii, trasabilitatea sangelui si a
componentelor sanguine umane receptionate, din momentul receptiei lor pana in
momentul realizarii actului transfuzional la pacientul primitor.
Art. 35
(1) In vederea asigurarii trasabilitatii, Ministerul Sanatatii elaboreaza
si introduce sistemul national unic de identificare a fiecarei donari de sange,
a fiecarei unitati de sange si componente sanguine umane colectate sau
preparate, prin adoptarea normelor prevazute in anexa nr. 4 lit. a).
(2) Inspectia sanitara de stat verifica, la nivelul Sistemului national de
transfuzie sanguina, introducerea si respectarea sistemului national unic de
identificare a fiecarei donari de sange si a fiecarei unitati de sange si
componente sanguine umane colectate sau preparate, pentru a garanta
trasabilitatea de la donator la primitor si de la primitor la donator.
Art. 36
Ministerul Sanatatii ia toate masurile necesare pentru garantarea
introducerii si utilizarii sistemului de etichetare a sangelui si a
componentelor sanguine umane colectate, controlate biologic, preparate si
conservate, care sunt distribuite in teritoriu, in conformitate cu sistemul
national unic de identificare a acestora si cu cerintele in materie de
etichetare, prevazute in normele de aprobare prin ordin al ministrului
sanatatii.
Art. 37
Datele necesare asigurarii trasabilitatii sunt pastrate la nivelul
I.N.T.S., al centrelor de transfuzie sanguina judetene si al municipiului
Bucuresti si al unitatilor de transfuzie din spitale, cel putin 30 de ani.
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 38
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara,
materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 39
Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) nedeclararea intentionata de catre donator a bolilor transmisibile sau a
factorilor de risc cunoscuti, dupa prealabila informare in cadrul examenului
medical;
b) determinarea unei persoane, prin constrangere fizica sau morala, sa
doneze sange sau componente sanguine umane;
c) recoltarea de sange de la o persoana, fara consimtamantul acesteia;
d) recoltarea de sange de la un minor sau de la o persoana majora lipsita
de discernamant, in afara unor indicatii medicale specifice stabilite de
medicul curant;
e) organizarea activitatii transfuzionale in vederea obtinerii de avantaje
materiale prin valorificarea sangelui si a componentelor sanguine umane;
f) distributia si utilizarea de sange si componente sanguine umane, fara
efectuarea controlului biologic regulamentar si a procedurii de validare;
g) divulgarea oricaror informatii legate de stocul de sange si componente
sanguine umane, cu exceptia situatiilor prevazute in legislatia in vigoare;
h) efectuarea de activitati privitoare la donarea, colecta, controlul
biologic, prepararea, distributia si administrarea sangelui si a componentelor
sanguine umane, fara autorizare din partea Ministerului Sanatatii sau in alte
conditii decat cele prevazute in autorizatia legala ori fara acreditare pentru
activitatile respective;
i) modificarea caracteristicilor biologice ale sangelui unei persoane,
inainte de recoltare, fara consimtamantul acesteia.
Art. 40
Infractiunile prevazute la art. 39 se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni
la 3 ani sau cu amenda de la 2.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON).
Art. 41
Constituie contraventii savarsirea urmatoarelor fapte:
a) divulgarea de informatii care permit identificarea donatorului si a
primitorului;
b) distributia de sange sau de componente sanguine umane la un pret diferit
de cel stabilit legal;
c) donarea de sange in vederea obtinerii unor avantaje materiale sau in
scopul comercializarii sangelui donat ori a componentelor sanguine umane;
d) distribuirea unui component sanguin uman care nu figureaza in
nomenclatorul national aprobat de autoritatea competenta.
Art. 42
(1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda de la 500
lei (RON) la 1.500 lei (RON).
(2) Sanctiunile se aplica si persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
persoane imputernicite cu atributii de inspectie, desemnate de autoritatea
competenta.
Art. 43
Dispozitiile referitoare la contraventiile prevazute la art. 41 se
completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu prevederile
Legii nr. 98/1994 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele
legale de igiena si sanatate publica, cu modificarile si completarile
ulterioare.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 44
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 45
Prezenta lege intra in vigoare la 120 de zile de la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia art. 46, care intra in vigoare la 3
zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 46
(1) In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Sanatatii va elabora si va
inainta Guvernului un proiect de hotarare a Guvernului privind infiintarea,
organizarea si functionarea Comitetului Consultativ pentru Promovarea Donarii
de Sange.
(2) Numirea membrilor Comitetului Consultativ pentru Promovarea Donarii de
Sange va fi stabilita prin ordin al ministrului sanatatii.
Art. 47
La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Legea nr. 4/1995 privind
donarea de sange, utilizarea terapeutica a sangelui uman si organizarea
transfuzionala in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 9 din 19 ianuarie 1995, cu modificarile ulterioare, se abroga.
Art. 48
Prezenta lege transpune Directiva 2002/98/CE privind standardele de
calitate si securitate pentru colectarea, testarea, procesarea, stocarea si
distributia sangelui uman si a componentelor sanguine, publicata in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L033 din 8 februarie 2003.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
DAN RADU RUSANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
ANEXA 1
TERMINOLOGIE
In conditiile prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarea semnificatie:
a) sange - sange venos, recoltat de la un singur donator, intr-un
dispozitiv steril si apirogen, ce contine anticoagulant;
b) componente sanguine - componente ale sangelui de origine umana, precum
si eritrocitele, leucocitele, trombocitele, plasma, care pot fi obtinute prin
diferite metode;
c) produs sanguin - orice produs terapeutic obtinut din sange sau plasma
umana prin prelucrare industrial-farmaceutica;
d) donare homologa - recoltare de sange sau de componente sanguine de la o
persoana in vederea utilizarii terapeutice la o alta persoana ori in vederea
prelucrarii industrial-farmaceutice;
e) transfuzie autologa - administrare de sange sau de componente sanguine,
recoltate de la o persoana, in vederea utilizarii terapeutice exclusiv la
aceeasi persoana;
f) centru de transfuzie sanguina - orice structura sau organism care este
responsabil cu orice etapa din recoltarea si testarea sangelui si componentelor
sanguine umane, oricare ar fi scopul propus, si cu procesarea, prepararea si
distribuirea lor cand sunt destinate transfuziei; prezenta definitie nu include
unitatile de transfuzie sanguina din spitale;
g) centrul de transfuzie sanguina judetean sau al municipiului Bucuresti -
institutie publica cu activitate in domeniul transfuziei sanguine, conform
acreditarii acordate de Ministerul Sanatatii;
h) unitate de transfuzie sanguina din spital - structura in cadrul
spitalelor, care stocheaza sangele si componentele sanguine umane destinate
livrarii si utilizarii terapeutice exclusiv in serviciile spitalului unde isi desfasoara
activitatea; aceste unitati efectueaza testele imunohematologice obligatorii
pentru actul transfuzional;
i) incident advers sever - orice eveniment inoportun legat de colecta,
controlul biologic, prepararea, conservarea sau distribuirea sangelui si a
componentelor sanguine umane, susceptibil de a determina decesul ori de a pune
in pericol viata, de a determina o invaliditate sau incapacitate a pacientului
ori care provoaca sau prelungeste spitalizarea ori morbiditatea;
j) reactie adversa severa - o reactie neprevazuta la donator sau la
pacient, legata de colecta ori de transfuzia de sange sau de componente
sanguine umane, care este mortala, pune viata in pericol, determina o
invaliditate sau o incapacitate, provoaca ori prelungeste spitalizarea sau
morbiditatea;
k) excluderea donatorului - suspendarea de la admisibilitate a unui donator
de sange sau de componente sanguine; excluderea este temporara sau permanenta;
l) distributie - furnizarea de sange si de componente sanguine umane altor
centre de transfuzie sanguina judetene sau al municipiului Bucuresti,
unitatilor de transfuzie sanguina sau in vederea prelucrarii
industrial-farmaceutice; termenul distributie nu se refera la livrarea de sange
sau de componente sanguine umane din unitatile de transfuzie sanguina ale unui
spital catre o sectie din acelasi spital, in vederea utilizarii terapeutice;
m) trasabilitate - ansamblul informatiilor inregistrate si al masurilor
care permit urmarirea si identificarea fiecarei etape a activitatii, pornind de
la admiterea persoanei la donare pana la utilizarea terapeutica a sangelui si a
componentelor sanguine umane; trasabilitatea permite stabilirea unei legaturi
intre donator si unul sau mai multi primitori si de la primitor la donator, fiind
stabilita cu ajutorul unui sistem national unic de identificare a unitatilor de
sange si a persoanelor;
n) hemovigilenta - ansamblu de proceduri de supraveghere a incidentelor
nedorite sau a reactiilor adverse severe ce survin atat la donatorul, cat si la
primitorul de sange, precum si supravegherea prin metode epidemiologice a
donatorilor;
o) inspectie - activitatea oficiala de control, desfasurata conform
cerintelor adoptate, in scopul evaluarii conformitatii cu prevederile legale in
domeniu, precum si in scopul identificarii neconformitatilor;
p) autosuficienta - asigurarea necesarului national de sange si de
componente sanguine umane, in conditiile utilizarii terapeutice rationale, in
concordanta cu practica moderna de terapie transfuzionala;
q) sistem de calitate - structura organizatorica, procedurile, procesele si
resursele necesare implementarii managementului de calitate;
r) validare - stabilirea dovezilor documentate si obiective ca cerintele
particulare pentru utilizarea specifica pot fi indeplinite in totalitate;
s) autorizare - procesul de evaluare si analiza care conditioneaza din
punct de vedere tehnic si juridic punerea in functiune si desfasurarea anumitor
activitati in domeniul transfuziei sanguine;
s) autorizatie - act tehnic si juridic eliberat in scris de catre
autoritatea de sanatate publica componenta, prin care sunt stabilite conditiile
si/sau parametrii de functionare a unei activitati in domeniul transfuziei;
t) celule suse sanguine - celule precursoare ale componentelor celulare din
sangele uman.
ANEXA 2
ATRIBUTIILE
Ministerului Sanatatii in calitate de autoritate competenta
In vederea respectarii principiilor prevazute la art. 4 din lege,
atributiile Ministerului Sanatatii in calitate de autoritate competenta sunt
urmatoarele:
a) elaboreaza politica si strategia dezvoltarii durabile a Sistemului
national de transfuzie sanguina;
b) organizeaza sistemul si programul de transfuzie sanguina bazate pe obiectivele
politicii nationale;
c) asigura transparenta in domeniul transfuziei sanguine;
d) asigura resursele umane, financiare si tehnice necesare functionarii
Sistemului national de transfuzie sanguina, in conditiile prezentei legi;
e) adopta masurile necesare, prin structurile sale specifice, pentru
asigurarea autosuficientei nationale de sange si de componente sanguine umane;
f) promoveaza si asigura respectarea principiilor legale si etice care
guverneaza sistemul transfuziei sanguine;
g) supravegheaza utilizarea sangelui intr-un mod optim si rational in
scopul evitarii pierderilor;
h) stabileste atributiile, responsabilitatile, drepturile si obligatiile
structurilor implicate in realizarea programului de transfuzie sanguina;
i) elaboreaza normele privind calificarile personalului, cerintele necesare
pentru asigurarea securitatii, eficacitatii si calitatii sangelui si a
componentelor sanguine, precum si sistemul de management al informatiei;
j) adopta masurile necesare pentru ca fiecare structura a Sistemului
national de transfuzie sanguina sa introduca si sa aplice un sistem de calitate
fondat pe principii de buna practica;
k) asigura prin structurile sale competente trasabilitatea, de la donator
la primitor si de la primitor la donator, a sangelui si a componentelor
sanguine umane colectate, controlate biologic, preparate, conservate,
distribuite si administrate pe teritoriul Romaniei;
l) elaboreaza si introduce sistemul national unic de identificare a
fiecarei donari de sange, a fiecarei unitati de sange si componente sanguine
umane colectate sau preparate;
m) coordoneaza colaborarea tuturor institutiilor si societatii civile
implicate in promovarea si sprijinirea donarii de sange;
n) sustine si recunoaste solidaritatea internationala in asigurarea
securitatii sangelui la nivel mondial;
o) organizeaza Sistemul national de hemovigilenta;
p) stabileste sistemul de inregistrare, raportare, verificare si evaluare a
informatiilor raportate privind reactiile adverse severe si incidentele severe
legate de colecta, prepararea, controlul biologic, conservarea, distributia si
transfuzia sangelui si componentelor sanguine umane;
q) asigura garantarea sistemului de etichetare a sangelui si a
componentelor sanguine umane, conform prevederilor prezentei legi;
r) asigura elaborarea si introducerea unui sistem unic de codificare a
datelor de identificare a donatorilor in raportarile catre institutiile
competente carora le revine atributia colectarii si monitorizarii datelor
epidemiologice.
ANEXA 3
ATRIBUTIILE
Inspectiei sanitare de stat in domeniul transfuziei sanguine
In vederea aplicarii dispozitiilor prezentei legi, atributiile Inspectiei
sanitare de stat sunt urmatoarele:
a) organizeaza, ori de cate ori este nevoie, inspectii si alte masuri de
control in cazurile de suspiciune sau in cele de raportare a incidentelor grave
neprevazute si reactiilor grave adverse, conform dispozitiilor prezentei legi;
b) verifica aplicarea legilor, regulamentelor si bunelor practici privind
colecta, prepararea, controlul biologic, conservarea, distributia, utilizarea
terapeutica si securitatea sanitara a sangelui si a componentelor sanguine
umane;
c) elaboreaza, in colaborare cu Comisia de transfuzie din cadrul
Ministerului Sanatatii, norme si proceduri pentru desfasurarea inspectiei in
domeniul transfuzional;
d) controleaza din punct de vedere tehnic si efectueaza expertizele tehnice
necesare privind colecta de sange si de componente sanguine umane, prepararea,
controlul biologic, conservarea, distributia si utilizarea terapeutica, in
vederea asigurarii securitatii sanitare;
e) poate suspenda activitatea unitatilor sanitare implicate in colecta de
sange uman, prepararea, controlul biologic, conservarea, distributia si
utilizarea terapeutica de sange si de componente sanguine umane, in caz de
pericol grav sau suspiciune de pericol grav pentru sanatatea populatiei;
f) culege datele stiintifice si tehnice necesare desfasurarii atributiilor
sale, receptioneaza rapoartele de control sau avizele expertizelor realizate in
domeniul sau de competenta de catre institutiile publice ale statului;
g) participa la actiunile internationale ale Romaniei in domeniul sau de
competenta;
h) raporteaza periodic ministrului sanatatii si informeaza Comisia de
transfuzie din cadrul Ministerului Sanatatii, I.N.T.S. si centrele de
transfuzie sanguina judetene si al municipiului Bucuresti asupra rezultatelor
activitatii de control desfasurate, datele statistice si epidemiologice, punand
la dispozitie expertiza ceruta in domeniul sau de competenta;
i) elaboreaza si supune aprobarii Ministerului Sanatatii planul anual de
actiuni de control;
j) pentru mentinerea si imbunatatirea securitatii transfuzionale, aplica
procedurile de verificare si evaluare a informatiilor raportate si a masurilor
luate in domeniul hemovigilentei, elaborate de catre Ministerul Sanatatii,
pentru a preveni aparitia reactiilor similare;
k) desfasoara in mod regulat, in structurile Sistemului national de
transfuzie sanguina si in unitatile de transfuzie sanguina din spitale,
inspectii si alte masuri de control si evaluare a aplicarii si respectarii
cerintelor prezentei legi, la un interval care nu trebuie sa depaseasca 2 ani;
l) desemneaza specialistii care efectueaza inspectii si alte masuri de
control, avand urmatoarele atributii:
- sa inspecteze structurile organizatorice ale Sistemului national de
transfuzie sanguina si unitatile de transfuzie sanguina din spitale;
- sa utilizeze proceduri standardizate de control si evaluare;
- sa preleveze esantioane pentru examinare si analiza;
- sa verifice toate documentele la care se refera obiectivul inspectiei;
m) ia toate masurile necesare pentru ca persoanele responsabile cu
inspectia si alte masuri de control prevazute la lit. k) sa aiba acces la
documente.
ANEXA 4
NORME TEHNICE
Prin ordin al ministrului sanatatii se aproba urmatoarele norme tehnice si
adaptarea lor la progresul stiintific si tehnic:
a) Normele de asigurare a trasabilitatii;
b) Normele privind informatiile care trebuie oferite donatorilor;
c) Normele privind informatiile care trebuie comunicate de catre donatori,
cuprinzand datele de identificare, antecedentele medicale, precum si semnatura
donatorului;
d) Normele privind admisibilitatea donatorilor de sange si de componente
sanguine umane, cuprinzand criteriile de excludere permanenta si criteriile de
excludere temporara de la donare;
e) Normele privind colecta, controlul biologic, prepararea, conservarea,
distributia si transportul sangelui si al componentelor sanguine umane;
f) Normele privind calitatea si securitatea sangelui si a componentelor
sanguine;
g) Normele privind transfuzia autologa;
h) Normele privind standardele si specificatiile reglementate de legislatia
in domeniu, referitoare la sistemul de calitate intr-o institutie de transfuzie
sanguina;
i) procedurile reglementate in conformitate cu legislatia in vigoare,
privind semnalarea incidentelor grave neprevazute si a reactiilor adverse
severe, blocarea distributiei si rechemarea in vederea retragerii;
j) Nomenclatorul national al componentelor sanguine umane;
k) Normele privind activitatea unitatilor de transfuzie sanguina din
spitale;
l) Normele privind autorizarea si acreditarea I.N.T.S., a centrelor de
transfuzie sanguina judetene si al municipiului Bucuresti si a unitatilor de
transfuzie sanguina din spitale;
m) Ghidul national de utilizare terapeutica rationala a sangelui si a
componentelor sanguine umane.