LEGE Nr. 296
din 28 iunie 2004
privind Codul consumului*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 24 martie 2008
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege, denumită în continuare Codul, are ca obiect reglementarea
raporturilor juridice create între operatorii economici şi consumatori, cu
privire la achiziţionarea de produse şi servicii, inclusiv a serviciilor
financiare, asigurând cadrul necesar accesului la produse şi servicii,
informării lor complete şi corecte despre caracteristicile esenţiale ale
acestora, apărării şi asigurării drepturilor şi intereselor legitime ale
consumatorilor împotriva unor practici abuzive, participării acestora la
fundamentarea şi luarea deciziilor ce îi interesează în calitate de
consumatori.
Art. 2. - Prevederile prezentului Cod se aplică
comercializării produselor noi, folosite sau recondiţionate, şi a serviciilor,
inclusiv a serviciilor financiare, destinate consumatorilor, contractelor încheiate
cu consumatorii, regulilor privind publicitatea produselor şi serviciilor, cu
excepţia produselor şi serviciilor care sunt reglementate prin legi speciale, a
produselor care se comercializează ca antichităţi şi a produselor necesar a fi
reparate sau recondiţionate pentru a fi utilizate, cu condiţia ca operatorul
economic să informeze consumatorul despre aceasta.
Art. 3. - Actele normative
privind protecţia consumatorilor nu trebuie să includă bariere în calea liberei
circulaţii a mărfurilor şi serviciilor.
Art. 4. - Principiile de bază ale protecţiei
consumatorilor sunt:
a) contradictorialitatea - presupune asigurarea
posibilităţii persoanelor aflate pe poziţii divergente
de a se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legătură cu posibila
încălcare a dispoziţiilor privind protecţia consumatorilor;
b) celeritatea procedurii de cercetare - presupune obligaţia autorităţii competente în domeniul protecţiei
consumatorilor de a proceda, fără întârziere, la cercetarea sesizării
consumatorilor, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate şi a regulilor
prevăzute de lege;
c) proporţionalitatea - conform căreia trebuie respectat un raport corect între
gravitatea sau consecinţele faptei constatate, circumstanţele săvârşirii
acesteia şi măsura sancţionatorie aplicată;
d) legalitatea măsurilor
propuse/dispuse - presupune că autorităţile
competente nu pot propune/dispune decât măsurile prevăzute de lege;
e) confidenţialitatea - obligaţia personalului din cadrul autorităţilor competente de a
păstra confidenţialitatea datelor, actelor, informaţiilor de orice natură, prin
a căror divulgare se pot aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice, care
sunt sau pot fi menţionate în aceste informaţii;
f) recunoaşterea reciprocă - orice produs legal fabricat sau comercializat într-un stat membru
al Uniunii Europene sau în Turcia ori fabricat în mod legal într-un alt stat
aparţinând Spaţiului Economic European este admis pe teritoriul României, dacă
oferă un grad echivalent de protecţie cu cel impus de normele române.
Art. 5. - Statul, prin autoritatea centrală cu
atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, are drept obiective:
a) protecţia consumatorilor împotriva riscului de a
achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze
viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele
legitime;
b) promovarea şi protecţia intereselor economice ale consumatorilor;
c) accesul consumatorilor la
informaţii complete, corecte şi precise asupra caracteristicilor esenţiale ale
produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu
acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor;
d) educarea consumatorilor;
e) despăgubirea efectivă a consumatorilor;
f) sprijinirea consumatorilor sau a altor grupuri sau
organizaţii reprezentative de a se organiza, pentru a-şi expune opiniile în
procesele de luare a unei decizii care îi priveşte;
g) promovarea cooperării
internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor şi participarea la
schimburile rapide de informaţii;
h) prevenirea şi combaterea, prin toate mijloacele, a
practicilor comerciale abuzive şi a prestării serviciilor,
inclusiv a celor financiare care pot afecta interesele economice ale
consumatorilor.
Art. 6. - Prevederile cuprinse în prezentul Cod sunt
obligatorii pentru toţi consumatorii şi operatorii economici care efectuează
acte şi fapte de comerţ, în condiţiile legii.
Art. 7. - Termenii utilizaţi în legislaţia privind
protecţia consumatorilor sunt enumeraţi cu titlu exemplificativ în anexa care
face parte integrantă din prezentul Cod.
CAPITOLUL II
Obligaţiile operatorilor economici
Art. 8. - Operatorii economici
sunt obligaţi să pună pe piaţă numai produse sau servicii sigure, care
corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, să se comporte în mod
corect în relaţiile cu consumatorii şi să nu folosească practici comerciale
abuzive.
Art. 9. - Sunt interzise
importul, fabricaţia, distribuţia, precum şi comercializarea produselor
falsificate ori contrafăcute, periculoase sau care au parametrii de securitate
neconformi care pot afecta viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor.
*) Republicată în temeiul prevederilor art. Vlit. e)din
titlul III al Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale
comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu
legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
899 din 28 decembrie 2007, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 1 iulie 2004 şi a mai fost modificată şi completată
prin:
- Legea nr. 363/2005 pentru
modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei
consumatorilor în vederea respectării angajamentelor asumate de România pentru
aderarea la Uniunea Europeană, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.147 din 19 decembrie 2005;
- Legea nr. 425/2006 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 296/2004 privind Codul consumului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 968 din 4 decembrie 2006.
Art. 10. - Este interzisă
condiţionarea vânzării către consumator a unui produs, de cumpărarea unei
cantităţi impuse sau de cumpărarea concomitentă a unui alt produs sau serviciu.
De asemenea, este interzisă prestarea unui serviciu către consumator,
condiţionată de prestarea altui serviciu sau de cumpărarea unui produs.
Art. 11. - Orice vânzare forţată este interzisă.
Expedierea unui produs sau prestarea unui serviciu către o persoană se face
numai în baza unei comenzi prealabile din partea acesteia.
Art. 12. - Cheltuielile legate
de înlocuirea produselor defecte, de remedierea sau de restituirea contravalorii
acestora vor fi suportate de vânzător şi recuperate de acesta de la producător
sau, după caz, de la importator sau de la furnizorul anterior aflat pe lanţul
de distribuţie, dacă prin contractul încheiat între aceştia nu s-a stabilit
altfel.
Art. 13. - Orice persoană care are calitatea de
producător, distribuitor sau vânzător de produse alimentare va comercializa
numai alimente care prezintă siguranţă pentru consumator, sunt salubre şi apte
pentru consum uman.
Art. 14. - Consumatorii trebuie să primească toate
informaţiile necesare pentru o utilizare corespunzătoare, potrivit destinaţiei
iniţiale a bunurilor.
Art. 15. - In cazul în care operatorii economici iau cunoştinţă, la o dată ulterioară punerii pe piaţă a
produselor comercializate, despre existenţa unor pericole care, la momentul
punerii pe piaţă nu puteau fi cunoscute, trebuie să anunţe, fără întârziere,
autorităţile competente şi să facă aceste informaţii publice.
Art. 16. -In cazul produselor identificate sau
identificabile cu defecte, producătorii şi/sau distribuitorii au obligaţia de a
le retrage de pe piaţă, de a le înlocui sau de a le repara, iar în situaţia în
care aceste măsuri nu pot fi făcute într-o perioadă rezonabilă de timp,
stabilită de comun acord între vânzător şi consumator şi fără niciun
inconvenient semnificativ pentru consumator, consumatorul trebuie să fie
compensat în mod corespunzător.
Art. 17. - In cazul lipsei conformităţii, astfel cum
este prevăzut în actele normative în domeniul conformităţii produselor,
constatate de consumator, acesta are dreptul de a solicita vânzătorului, ca
măsură reparatorie, repararea sau înlocuirea produselor, în fiecare caz fără
plată, cu excepţia cazului în care această solicitare este imposibilă sau
disproporţionată.
Art. 18. - Orice reparare sau înlocuire a produselor va
fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord
între vânzător şi consumator şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru
consumator, luând în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta
a solicitat produsele, în condiţiile legii.
Art. 19. - Guvernul elaborează prevederi privind reguli
de securitate şi reguli privind întocmirea documentelor de conformitate, care
asigură că produsele comercializate pe piaţă sunt sigure.
Art. 20. - Ambalajele produselor trebuie să asigure
integritatea şi protecţia calităţii acestora, fiind, totodată, conforme
prevederilor legale referitoare la protecţia muncii, mediului şi a securităţii
consumatorilor.
Art. 21. - Operatorii economici sunt obligaţi să
comercializeze alimente care:
a) sunt însoţite de documente care le atestă originea,
provenienţa şi securitatea, după caz;
b) sunt manipulate şi
comercializate în condiţii corespunzătoare de igienă, care nu pun în pericol
viaţa şi sănătatea consumatorilor şi care respectă normele sanitare în vigoare;
c) nu afectează viaţa şi sănătatea consumatorilor.
Art. 22. - Se interzice comercializarea produselor ce
imită produsele alimentare, fără a fi astfel de produse şi care prezintă riscul
de a pune în pericol sănătatea sau securitatea consumatorilor, conform
reglementărilor legale în vigoare.
Art. 23. - Obligaţiile producătorului:
a) să răspundă pentru prejudiciul actual şi cel viitor
cauzat de produsul cu defect, precum şi pentru cel cauzat ca rezultat cumulat
al produsului cu defect cu o acţiune sau o omisiune a unei terţe persoane;
b) să pună pe piaţă numai
produse sigure şi, dacă actele normative în vigoare prevăd, acestea să fie
testate şi/sau certificate;
c) să pună pe piaţă numai produse care respectă
condiţiile prescrise sau declarate;
d) să oprească livrările, respectiv să retragă de pe
piaţă sau de la consumatori produsele la care organele abilitate sau
specialiştii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor prescrise,
declarate sau care ar putea afecta viaţa, sănătatea ori securitatea
consumatorilor, dacă această măsură constituie singurul mijloc prin care se pot
elimina neconformităţile respective;
e) să asigure, în cursul
procesului de producţie, condiţii igienico-sanitare conform normelor sanitare
în vigoare.
Art. 24. - Obligaţiile distribuitorilor:
a) să se asigure că produsele
oferite spre comercializare sunt sigure şi respectă condiţiile prescrise sau declarate;
b) să nu comercializeze produse despre care deţin
informaţii sau consideră că pot fi periculoase;
c) să anunţe, imediat,
autorităţile publice competente, precum şi producătorul, despre existenţa pe
piaţă a oricărui produs de care au cunoştinţă că este periculos;
d) să retragă de la comercializare produsele la care
organele abilitate de lege au constatat că nu îndeplinesc caracteristicile
prescrise sau declarate, dacă acesta constituie singurul mijloc prin care se
pot elimina neconformităţile respective;
e) să asigure condiţiile
tehnice stabilite de producător, precum şi condiţiile igienico-sanitare pe
timpul transportului, manipulării, depozitării şi desfacerii, conform normelor
în vigoare.
Art. 25. - Obligaţiile prestatorilor de servicii:
a) să folosească, în cadrul serviciilor prestate, numai
produse şi proceduri sigure şi, după caz, dacă actele normative în vigoare
prevăd, acestea să fie testate şi/sau certificate şi să anunţe imediat
existenţa pe piaţă a oricărui produs despre care au cunoştinţă că este
periculos;
b) să presteze numai servicii
care nu afectează viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori
interesele economice ale acestora;
c) să respecte condiţiile prescrise sau declarate,
precum şi clauzele prevăzute în contracte;
d) să asigure, la prestarea
serviciilor, condiţiile tehnice stabilite de producător, precum şi condiţiile
igienico-sanitare, conform normelor în vigoare;
e) să răspundă pentru prejudiciul actual şi cel viitor
cauzat de serviciul defectuos prestat.
Art. 26. - (1) Alte obligaţii
ale operatorilor economici sunt:
a) de a comercializa sau oferi, cu titlu gratuit, numai
produse sigure, aflate în cadrul termenului de valabilitate şi care nu prezintă
riscuri pentru viaţa, sănătatea şi/sau securitatea consumatorilor;
b) de a nu comercializa, în spaţii în care nu pot fi
asigurate condiţiile de păstrare cerute de producător pentru a se preveni
perisabilitatea accelerată, produse alimentare preambalate sau ambalate;
c) de a nu comercializa, în alte condiţii decât cele
cerute de legislaţia în vigoare, produse nealimentare noi, folosite sau
recondiţionate, fără a putea fi, acolo unde este cazul, probate, verificate sau
asigurate condiţiile de păstrare cerute de producător, pentru a se asigura
menţinerea caracteristicilor iniţiale ale produselor;
d) de a nu importa, în vederea distribuţiei cu titlu oneros
sau gratuit, produse periculoase, expirate sau care pot afecta viaţa, sănătatea
şi/sau securitatea consumatorilor prin utilizarea acestora.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică şi persoanelor
fizice sau juridice care pot avea calitatea de operator economic.
CAPITOLUL III
Drepturile consumatorilor
Art. 27. - Consumatorii beneficiază de următoarele
drepturi:
a) de a fi protejaţi împotriva
riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar
putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le aducă
atingere drepturilor şi intereselor legitime;
b) de a fi informaţi complet,
corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi
serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să
corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea
lor de consumatori;
c) de a avea acces la pieţe care le asigură o gamă
variată de produse şi servicii de calitate;
d) de a fi despăgubiţi în mod real şi corespunzător
pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a produselor şi
serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevăzute de lege;
e) de a se organiza în asociaţii ale consumatorilor, în
scopul apărării drepturilor şi intereselor lor;
f) de a refuza încheierea contractelor care cuprind
clauze abuzive, conform prevederilor legale în vigoare;
g) de a nu li se interzice de către un operator
economic să obţină un beneficiu prevăzut în mod expres
de lege.
Art. 28. - Se interzice refuzul vânzării unui produs
sau prestării unui serviciu către un consumator fără un motiv justificat
conform prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL IV
Cadrul organizatoric al organizaţiilor neguvernamentale
Art. 29. - Organizaţiile neguvernamentale ale
consumatorilor pot fi parteneri sociali cu drept de reprezentare în organismele
constituite la nivel central sau local, cu rol în domeniul protecţiei
consumatorilor, în care organele administraţiei publice
sunt reprezentate.
Art. 30. - Personalul de conducere şi salariaţii
organelor de specialitate ale administraţiei publice, precum şi ale serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor sau ale altor autorităţi, cu atribuţii
în domeniul protecţiei consumatorilor, nu au dreptul de a deţine funcţii în
organele de conducere ale organizaţiilor neguvernamentale ale consumatorilor.
Art. 31. - Organizaţiile neguvernamentale ale
consumatorilor pot fi consultate de către autorităţile administraţiei publice
cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, la elaborarea dispoziţiilor
şi procedurilor cu caracter general şi a altor lucrări care au ca scop
protecţia consumatorilor, cu privire la:
a) cunoaşterea cerinţelor consumatorilor privind
sortimentele şi calitatea produselor şi serviciilor;
b) formarea unei atitudini corecte a operatorilor economici,
angajaţi în producerea şi comercializarea produselor şi prestarea serviciilor,
faţă de calitatea acestora;
c) prevenirea practicilor
comerciale abuzive şi a publicităţii de natură a afecta drepturile şi
interesele legitime ale consumatorilor.
Art. 32. - Organizaţiile neguvernamentale ale
consumatorilor au următoarele drepturi:
a) de a fi sprijinite logistic de către organismele
administraţiei publice centrale şi locale, în vederea
atingerii obiectivelor lor;
b) de a primi sume de la bugetul de stat şi de la
bugetele locale;
c) de a fi consultate, cu ocazia elaborării proiectelor
de acte normative, standardelor sau specificaţiilor care definesc
caracteristicile tehnice şi calitative ale produselor şi serviciilor destinate
consumatorilor;
d) de a introduce acţiuni în justiţie pentru apărarea
drepturilor şi intereselor legitime ale consumatorilor;
e) de a obţine informaţii
asupra preţului şi caracteristicilor calitative ale produselor sau serviciilor,
de natură să ajute consumatorul la luarea unei decizii asupra achiziţionării
acestora.
Art. 33. - Organizaţiile neguvernamentale ale
consumatorilor au următoarele obligaţii:
a) de a solicita autorităţilor competente luarea de
măsuri în vederea opririi producţiei sau retragerii de pe piaţă a produselor
ori serviciilor care nu asigură nivelul calitativ prevăzut în documentele
stabilite de lege sau care pun în pericol viaţa, sănătatea ori securitatea
consumatorilor;
b) de a propune operatorilor
economici realizarea de produse şi servicii în condiţii speciale, în vederea
satisfacerii nevoilor consumatorilor cu handicap sau de vârsta a treia;
c) de a solicita informaţii
asupra preţului şi caracteristicilor calitative ale produselor sau serviciilor,
de natură să ajute consumatorul la luarea unei decizii asupra achiziţionării
acestora;
d) de a informa opinia publică,
prin mass-media, asupra neconformităţii produselor şi serviciilor existente pe
piaţă, precum şi asupra posibilelor consecinţe vătămătoare dovedite ale
acestora pentru consumatori.
Art. 34. - Reprezentanţii organizaţiilor
neguvernamentale ale consumatorilor nu au drept de control al operatorilor
economici.
CAPITOLUL V
Cadrul general al securităţii produselor
Art. 35. - Riscul se consideră
acceptabil şi compatibil cu un grad înalt de protecţie pentru siguranţa şi
sănătatea consumatorilor, evaluarea riscului făcându-se în funcţie de
următoarele aspecte:
a) caracteristicile produsului,
ale ambalării şi ale instrucţiunilor de montaj şi întreţinere;
b) efectul asupra altor
produse, împreună cu care acesta poate fi folosit;
c) modul de prezentare a
produsului, etichetarea, instrucţiunile de folosire şi orice alte indicaţii şi
informaţii furnizate de producător;
d) categoria de consumatori
expusă riscului prin folosirea produsului.
Art. 36. - (1) Orice operator economic este obligat să
introducă pe piaţă numai produse sigure pentru viaţa, sănătatea şi securitatea
consumatorilor.
(2) Orice comerciant trebuie să se asigure că produsele
oferite spre comercializare sunt sigure şi să informeze consumatorii asupra
factorilor de risc în utilizarea şi/sau consumul acestora.
Art. 37. - Este interzisă comercializarea produselor
care nu sunt sigure, cât şi a produselor neînsoţite de documentaţia obligatorie
prevăzută de lege, prin care să se ateste că ele au fost testate şi/sau
certificate, după caz.
CAPITOLUL VI
Cadrul general privind obligativitatea informării şi educării consumatorilor
Art. 38. - Statul trebuie să realizeze şi să încurajeze
folosirea de programe menite să asigure consumatorilor o informare şi o educare
corespunzătoare, pentru a permite acestora să acţioneze în mod distinct, în
vederea unei alegeri corecte bazate pe o informare corespunzătoare asupra
bunurilor şi a serviciilor şi să fie cunoscători ai drepturilor şi
responsabilităţilor ce le revin.
Art. 39. - Statul, prin mijloacele sale, are ca scop
protejarea consumatorilor la achiziţionarea de produse şi servicii, precum şi
protejarea interesului public general împotriva publicităţii înşelătoare, a
consecinţelor negative ale publicităţii şi stabileşte condiţiile în care este
permisă publicitatea comparativă.
Art. 40. - Educarea consumatorilor este o parte din
programul de învăţământ şi o componentă a obiectelor de studii. Formarea
competenţelor în domeniul protecţiei consumatorului şi a mediului se realizează
în cadrul programului de învăţământ. Formarea competenţelor practice se
realizează inclusiv prin colaborarea instituţiilor de învăţământ preuniversitar
cu operatorii economici din domeniu.
Art. 41. - In programele de educare şi informare a
consumatorilor se includ ca aspecte importante ale protecţiei acestora:
a) legislaţia referitoare la protecţia consumatorilor,
agenţii şi organizaţii ale consumatorilor;
b) sănătatea, alimentaţia,
prevenirea îmbolnăvirilor şi prevenirea achiziţionării de produse alimentare
falsificate;
c) riscurile produselor;
d) interesele economice ale consumatorilor la
achiziţionarea de servicii, inclusiv a celor financiare;
e) practicile comerciale ale
producătorilor, prestatorilor sau distribuitorilor şi prevenirea actelor de
comerţ incorecte;
f) etichetarea produselor, cu
precizarea informaţiilor necesare consumatorilor;
g) informaţii despre
dificultăţi şi măsuri de rezolvare a acestora, preţuri, calitate, condiţii de
creditare;
h) protecţia mediului, după caz.
Art. 42. - Programele ce privesc educarea şi informarea
consumatorilor pot fi implementate şi prin intermediul organizaţiilor
neguvernamentale ale consumatorilor.
Art. 43. - Operatorii economici
pot contribui şi colabora cu terţe părţi la realizarea unor programe reale şi
eficiente de educare şi informare a consumatorilor.
Art. 44. - Având în vedere necesitatea asigurării unei
informări complete, concrete şi inteligibile a consumatorilor pot fi iniţiate
programe privind informarea consumatorilor prin mass-media.
Art. 45. - Consumatorii au dreptul de a fi informaţi,
în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale
produselor şi serviciilor, inclusiv a serviciilor financiare oferite de către
operatorii economici, astfel încât să aibă posibilitatea de a face o alegere
raţională între produsele şi serviciile oferite, în conformitate cu interesele
lor economice şi de altă natură şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit
destinaţiei acestora, în deplină siguranţă şi securitate.
Art. 46. - Informaţiile privind protejarea vieţii,
sănătăţii şi securităţii consumatorilor trebuie să fie comunicate acestora, pe
cât este posibil şi prin simboluri grafice internaţionale, uşor de înţeles.
Art. 47. - Informarea consumatorilor despre produsele
şi serviciile oferite se realizează, în mod obligatoriu, prin elemente de
identificare şi caracterizare ale acestora, înscrise la vedere, în mod vizibil,
lizibil şi uşor de înţeles, după caz, pe produs, etichetă, ambalaj de vânzare
sau în cartea tehnică, instrucţiunile de folosire ori altele asemenea, ce
însoţesc produsul sau serviciul, în funcţie de natura acestuia.
Art. 48. - Consumatorii trebuie să fie informaţi despre
riscurile la care sunt supuşi prin folosirea normală sau previzibilă a
bunurilor.
Art. 49. - Scopul etichetării este de a oferi
consumatorilor informaţiile necesare, suficiente, verificabile şi uşor de
comparat, astfel încât să permită acestora să aleagă acel produs care
corespunde exigenţelor lor din punct de vedere al nevoilor şi posibilităţilor
lor financiare, precum şi de a cunoaşte eventualele riscuri la care ar putea fi
supuşi.
Art. 50. - Informaţiile de pe etichetele produselor
trebuie să fie înscrise în limba română, indiferent de ţara producătoare, fără
a se exclude prezentarea lor şi în alte limbi, să fie vizibile, lizibile şi
inscripţionate într-un mod care să nu permită ştergerea lor.
Art. 51. - Etichetarea şi metodele prin care aceasta se
realizează nu trebuie să atribuie alimentelor proprietăţi de prevenire, tratare
sau vindecare a bolilor sau să facă referiri la astfel de proprietăţi; sunt
exceptate de la această interdicţie apele minerale naturale, precum şi orice
alimente cu destinaţii nutriţionale speciale, expres prevăzute prin acte
normative.
Art. 52. - (1) Pentru produsele alimentare,
producătorul, astfel cum este definit în anexă, are obligaţia de a informa
despre denumirea produsului, denumirea şi/sau marca producătorului, cantitatea
şi, după caz, termenul de valabilitate ori data durabilităţii minimale, lista
ingredientelor, despre eventualele riscuri previzibile, modul de utilizare,
manipulare, depozitare sau păstrare, despre contraindicaţii, menţiuni
suplimentare pe grupe de produse, precum şi alte menţiuni prevăzute de lege.
(2) Producătorul are obligaţia să-şi precizeze adresa
pe etichetă până la data aderării României la Uniunea Europeană.
Art. 53. - Pentru produsele de folosinţă îndelungată,
acestea trebuie să fie însoţite de certificatul de garanţie şi, dacă
reglementările în vigoare prevăd, de declaraţia de conformitate, precum şi de
cartea tehnică ori de instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare,
întreţinere, eliberate de către producător, conform prevederilor legale.
Art. 54. - Vânzătorul trebuie să informeze consumatorii
despre preţul final al produsului şi să ofere acestora toate informaţiile şi documentele tehnice care
trebuie să însoţească produsul.
Art. 55. - Toate informaţiile privitoare la produsele
şi serviciile oferite consumatorilor, documentele însoţitoare, precum şi contractele
preformulate, trebuie să fie scrise în limba română, indiferent de ţara de
origine a acestora, fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi.
Art. 56. - Denumirea sub care
este vândut alimentul consumatorului sau operatorilor economici care prepară
ori furnizează hrana pentru populaţie este cea prevăzută de reglementările
specifice alimentului respectiv.
Art. 57. -In cazul prestărilor de servicii,
informaţiile trebuie să cuprindă categoria calitativă a serviciului, după caz,
timpul de realizare, termenul de garanţie şi postgaranţie, preţurile şi
tarifele, riscurile previzibile şi, după caz, alte documente prevăzute expres
de lege. In cazul serviciilor financiare, operatorii economici sunt obligaţi să
ofere consumatorilor informaţii complete, corecte şi precise asupra drepturilor
şi obligaţiilor ce le revin.
Art. 58. - La punerea pe piaţă a produselor de
folosinţă îndelungată, operatorii economici pot efectua demonstraţii de
utilizare, în public sau prin intermediul mass-media, în scopul promovării
produsului respectiv.
Art. 59. - Operatorii economici sunt obligaţi să
demonstreze consumatorilor, la cererea acestora, cu ocazia cumpărării, modul de
utilizare şi funcţionare a produselor ce urmează a fi vândute, după caz.
Art. 60. - Obligaţia informării consumatorului privind
elementele esenţiale referitoare la produsul achiziţionat nu poate fi
înlăturată, de către operatorul economic care l-a comercializat, prin invocarea
secretului comercial sau profesional, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
Art. 61. - Se interzice prezentarea, prin orice
mijloace, a afirmaţiilor şi indicaţiilor care nu sunt conforme cu parametrii ce
caracterizează produsele şi serviciile şi care nu pot
fi probate.
Art. 62. - Comercializarea produselor şi prestarea
serviciilor se fac numai în locuri şi în spaţii autorizate, conform
reglementărilor legale în vigoare.
Art. 63. - Este obligatorie afişarea, în mod vizibil, a
denumirii unităţii, a autorizaţiei de funcţionare, a avertismentelor
obligatorii prevăzute de lege, precum şi afişarea orarului de funcţionare.
CAPITOLUL VII
Cadrul general privind preţurile şi tarifele
Art. 64. - Operatorul economic care, în reţeaua de
distribuţie, oferă spre vânzare produse/servicii trebuie să indice preţul de
vânzare/tariful practicat şi preţul pe unitatea de măsură, conform
reglementărilor legale în vigoare.
Art. 65. - Preţurile şi tarifele trebuie indicate în
mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit, prin marcare, etichetare
şi/sau afişare.
Art. 66. - Informaţiile furnizate de aparatele de
măsură utilizate pentru determinarea cantităţii produselor vândute în vrac
trebuie să fie clare şi uşor vizibile pentru consumator.
Art. 67. - Când livrarea produsului
sau prestarea serviciului se face ulterior plăţii unei sume de bani cu titlu de
avans, operatorul economic este obligat să elibereze consumatorului, la plata acontului, un document fiscal
conform legislaţiei în vigoare sau, după caz, un contract scris şi să respecte condiţiile
contractuale.
Art. 68. - Operatorii economici care, potrivit
legislaţiei în vigoare, sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat
electronice fiscale vor elibera bonuri fiscale consumatorilor de
produse/servicii, aceştia având obligaţia de a păstra aceste documente, cel
puţin până la momentul părăsirii spaţiului comercial respectiv.
CAPITOLUL VIII
Publicitatea produselor şi serviciilor
Art. 69. - Publicitatea trebuie să fie decentă, corectă
şi să fie elaborată în spiritul responsabilităţii sociale.
Art. 70. - Se interzice publicitatea care:
a) este înşelătoare;
b) este subliminală;
c) prejudiciază respectul pentru demnitatea umană şi
morala publică;
d) include discriminări bazate
pe rasă, sex, limbă, origine, origine socială, identitate etnică sau
naţionalitate;
e) atentează la convingerile religioase sau politice;
f) aduce prejudicii imaginii,
onoarei, demnităţii şi vieţii particulare a persoanelor;
g) exploatează superstiţiile,
credulitatea sau frica persoanelor;
h) prejudiciază securitatea
persoanelor sau incită la violenţă;
i) încurajează un comportament care prejudiciază mediul
înconjurător;
j) favorizează comercializarea unor bunuri sau
servicii, care sunt produse ori distribuite contrar prevederilor legale.
Art. 71. -Autorul, realizatorul
de publicitate şi reprezentantul legal al mijlocului de difuzare răspund
solidar cu persoana care îşi face publicitate, în cazul încălcării prevederilor
prezentului Cod, cu excepţia cazurilor expres prevăzute prin lege şi la care
răspunderea este menţionată în sarcina altei persoane.
Art. 72. - Dacă persoana care îşi face publicitate nu
are sediul în România sau dacă nu poate fi identificată, răspunderea revine,
după caz, reprezentantului său legal în România, autorului, realizatorului de publicitate sau reprezentantului legal al mijlocului de difuzare.
Art. 73. - Persoana care îşi face publicitate trebuie
să fie în măsură să probeze exactitatea afirmaţiilor, indicaţiilor sau
prezentărilor din anunţul publicitar şi este obligată, la solicitarea
instituţiilor şi autorităţilor publice abilitate să aplice şi să constate
contravenţii în domeniul publicităţii, să furnizeze documentele care să probeze
exactitatea acestora. In cazul în care documentele nu sunt furnizate în termen
de maximum 7 zile de la solicitare sau dacă sunt considerate insuficiente,
afirmaţiile din anunţul publicitar în cauză vor fi considerate inexacte.
Art. 74. -In scopul protejării vieţii, sănătăţii,
securităţii şi informării corecte a consumatorilor, statul poate adopta măsuri de
interzicere totală sau parţială a publicităţii anumitor produse.
CAPITOLUL IX
Drepturile consumatorilor la încheierea contractelor
Art. 75. - Orice contract încheiat între comercianţi şi
consumatori, pentru vânzarea de bunuri sau prestarea de
servicii, va cuprinde clauze contractuale clare, fără
echivoc, pentru înţelegerea cărora nu sunt necesare cunoştinţe de specialitate.
Art. 76. - Orice informaţii privind pachetele de
servicii turistice, preţurile acestora, contractele de credit pentru consum şi
toate celelalte condiţii aplicabile contractului, comunicate de organizator sau
de detailist consumatorului, trebuie să conţină indicaţii corecte şi clare,
care să nu permită interpretări echivoce ale acestora.
Art. 77. - In caz de dubiu asupra interpretării unor clauze contractuale, acestea vor fi interpretate în
favoarea consumatorului.
Art. 78. - Se interzice comercianţilor stipularea de
clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii.
Art. 79. - O clauză contractuală care nu a fost
negociată direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăşi
sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul
consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru
semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor.
Art. 80. - O clauză contractuală va fi considerată ca
nefiind negociată direct cu consumatorul, dacă aceasta a fost stabilită fără a
da posibilitatea consumatorului să influenţeze natura ei, cum ar fi contractele
preformulate sau condiţiile generale de vânzare practicate de comercianţi pe
piaţa produsului sau serviciului respectiv.
Art. 81. - Faptul că anumite aspecte ale clauzelor
contractuale sau numai una dintre clauze a fost negociată direct cu
consumatorul nu exclude aplicarea prevederilor legale pentru restul
contractului, în cazul în care o evaluare globală a contractului evidenţiază că
acesta a fost prestabilit unilateral de comerciant. Dacă un comerciant pretinde
că o clauză preformulată a fost negociată direct cu consumatorul este de
datoria lui să prezinte probe în acest sens.
Art. 82. - Contractul trebuie să stipuleze, cu
caractere mari şi în imediata vecinătate a locului rezervat pentru semnătura
consumatorului, clauza expresă despre dreptul de denunţare unilaterală a
contractului, după caz, precum şi numele şi adresa comerciantului faţă de care
consumatorul poate să îşi exercite acest drept, conform dispoziţiilor legale.
Art. 83. - Comerciantul este obligat să remită
consumatorului un exemplar din contractul încheiat şi să poată proba acest lucru
în faţa organelor de control.
Art. 84. - Dreptul consumatorului la denunţarea
contractului nu poate fi anulat de nicio clauză contractuală sau înţelegere
între părţi, în cazurile prevăzute de lege, aceasta fiind considerată nulă de
drept.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 85. - (1) Acţiunile de control şi supraveghere a
pieţei sunt efectuate de personalul împuternicit al autorităţilor publice
centrale şi teritoriale cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor,
conform competenţelor specifice.
(2) Personalul prevăzut la alin. (1) este autorizat să
facă copii de pe materialele şi documentele care au legătură cu obiectul
controlului şi care se află în posesia celor inspectaţi şi să solicite
referinţe despre acestea, numai dacă s-a constatat o
abatere de la lege.
(3) Personalul împuternicit este obligat să păstreze
secretul profesional şi să nu divulge unei terţe părţi secretele comerciale sau
alte informaţii confidenţiale ori particulare obţinute în timpul sau în
legătură cu acţiunile de control, dacă nu li se cere să facă aceasta de către o
autoritate judecătorească sau de către partea inspectată. In cazul în care
personalul cu atribuţii de control identifică sau suspectează neconformarea cu
prevederile actelor normative din domeniul protecţiei consumatorilor în
vigoare, acesta poate adopta şi/sau dispune măsuri în conformitate cu
prevederile acestora.
(4) Personalul prevăzut la
alin. (1) poate solicita, pe timpul controlului, pentru aducerea la îndeplinire
în bune condiţii a atribuţiilor de serviciu, după caz, protecţia personală şi
sprijinul organelor responsabile cu ordinea şi liniştea publică care au
obligaţia de a le sprijini în acest sens.
(5) Documentele care conţin
date cu caracter personal, sesizările şi reclamaţiile petenţilor, precum şi
documentele de constatare şi sancţionare contravenţională nu pot avea caracter
public, cu excepţia cazurilor expres prevăzute de lege sau a cazurilor în care
părţile ale căror date sunt identificate sau identificabile consimt, în scris,
acest fapt.
Art. 86. - (1) In vederea punerii la dispoziţia
operatorilor economici şi a consumatorilor a unui instrument neutru de
informare, ca rezultat al studiilor de piaţă şi sondajelor de opinie, al
strategiilor de distribuţie, al practicilor comerciale, se va înfiinţa
Institutul Naţional al Consumului, în coordonarea Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Consumatorilor.
(2) Organizarea şi funcţionarea
Institutului Naţional al Consumului se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(3) Institutul Naţional al Consumului
este organizat ca instituţie publică de interes naţional, cu personalitate
juridică, sub forma unui centru de cercetare, informare şi studii în domeniul
consumului, ale cărui venituri sunt acordate din surse bugetare şi
extrabugetare, în condiţiile legii.
(4) Activităţile Institutului
Naţional al Consumului se realizează cu sprijinul reprezentanţilor
administraţiei publice centrale, ai societăţii civile, ai personalităţilor în
domeniu, ai organizaţiilor patronale şi ai organizaţiilor neguvernamentale ale consumatorilor.
(5) Institutul Naţional al
Consumului sprijină organizaţiile neguvernamentale ale consumatorilor în
activitatea de informare şi educare a consumatorilor.
Art. 87. - Autoritatea cu atribuţii de protecţie a
consumatorilor, în toate cazurile în care constată nerespectarea actelor
normative în domeniul protecţiei consumatorilor, este împuternicită să aplice
sancţiuni contravenţionale principale, complementare, să dispună măsuri
complementare şi să sesizeze organele de cercetare penală în cazul în care
faptele constatate pot constitui infracţiuni.
Art. 88. - (1) Reglementările legale în vigoare privind
protecţia consumatorului care nu sunt cuprinse în prezenta lege se vor prelua
ca anexe ale acesteia.
(2) In termen de 18 luni de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I, Guvernul va prezenta
Parlamentului, spre adoptare, proiectul de lege cu privire la anexele prevăzute
la alin. (1).
Art. 89. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2007.
ANEXĂ
DEFINIŢII
In sensul legislaţiei privind
protecţia consumatorilor, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
1. operator economic -
persoana fizică sau juridică, autorizată, care în cadrul activităţii sale
profesionale fabrică, importă, depozitează, transportă sau comercializează
produse ori părţi din acestea sau prestează servicii;
2. aliment nepreambalat -
aliment vrac care nu este supus operaţiunii de preambalare şi care, pentru
vânzare, este măsurat sau cântărit în prezenţa consumatorului;
3. autoritate cu atribuţii
de protecţia consumatorilor - autoritatea
administraţiei publice centrale şi serviciile sale deconcentrate abilitate să
constate şi să aplice sancţiuni pentru nerespectarea dispoziţiilor privind
protecţia consumatorilor;
4. calitate - ansamblul
de proprietăţi şi caracteristici ale unui produs sau serviciu, care îi conferă
aptitudinea de a satisface, conform destinaţiei acestuia, necesităţile
explicite sau implicite;
5. centru comercial -
structura de vânzare cu suprafaţa medie sau mare în care se desfăşoară
activităţi de comercializare cu amănuntul de produse, servicii de piaţă şi de
alimentaţie publică, ce utilizează o infrastructură comună şi utilităţi
adecvate;
6. clauză abuzivă - clauza contractuală care nu a fost negociată direct cu
consumatorul şi care prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract
creează, în detrimentul consumatorilor şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un
dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor;
7. comerciant- persoana
fizică sau juridică autorizată să desfăşoare activitatea de comercializare a
produselor şi serviciilor de piaţă;
8. comerţ ambulant - activitatea de comercializare cu amănuntul realizată prin trecere
dintr-un loc în altul, în rulote mobile, standuri mobile, chioşcuri mobile sau
în vehicule special amenajate;
9. comerţ cu amănuntul/de
detail- activitatea desfăşurată de operatorii
economici care vând produse, de regulă, direct consumatorilor pentru uzul
personal al acestora;
10. comerţ cu ridicata/de gros - activitatea desfăşurată de
operatorii economici care cumpără produse în cantităţi mari, în scopul
revânzării acestora în cantităţi mai mici altor comercianţi sau utilizatori
profesionali şi colectivi;
11. comerţ de gros cash and
carry/formă de comerţ cu autoservire, pe bază de legitimaţie de acces - activitatea desfăşurată de operatorii economici care vând mărfuri
prin sistemul de autoservire către persoane juridice sau persoane fizice
autorizate şi asociaţii familiale autorizate conform legii, înregistrate în
baza de date a vânzătorului, în scopul revânzării şi/sau prelucrării, precum şi
al utilizării acestora ca produse consumabile;
12. comerţ în zone publice - activitatea de comercializare a produselor şi serviciilor,
desfăşurată permanent sau sezonier în pieţe, târguri, oboare, pasaje publice,
porturi, aeroporturi, gări, autogări, drumuri publice şi străzi sau orice zonă
de altă natură destinată folosinţei publice;
13. consumator - orice
persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care
acţionează în scopuri din afara activităţii sale comerciale, industriale sau de
producţie, artizanale ori liberale;
14. contract încheiat cu consumatorii - contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, inclusiv
certificatele de garanţie, bonurile de comandă, facturile, borderourile sau
bonurile de livrare, biletele, tichetele care conţin stipulări sau referiri la
condiţii generale prestabilite;
15. data durabilităţii
minimale - data stabilită de producător, până la
care un produs alimentar îşi păstrează caracteristicile specifice în condiţii
de depozitare corespunzătoare; produsele pentru care se stabileşte data
durabilităţii minimale nu trebuie să fie periculoase nici după această dată;
16. declaraţie de
conformitate - declaraţia făcută de către un
producător sau un prestator, prin care acesta informează, pe propria
răspundere, despre faptul că un produs sau un serviciu este conform cu un
document tehnic normativ;
17. distribuitor -
operatorul economic din lanţul de distribuţie, a cărui activitate profesională
nu afectează caracteristicile produsului;
18. durata medie de utilizare - intervalul de timp, stabilit în documentele tehnice normative sau
declarat de către producător ori convenit între părţi, în cadrul căruia
produsele de folosinţă îndelungată trebuie să îşi menţină caracteristicile
funcţionale, dacă au fost respectate condiţiile de transport, manipulare,
depozitare şi exploatare;
19. etichetă - orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat,
care conţine elemente de identificare a produsului şi care însoţeşte produsul
sau este aderent la ambalajul acestuia;
20. exerciţiu comercial - una sau mai multe activităţi de comercializare cu ridicata, cu
amănuntul, de tip cash and carry, de alimentaţie publică, precum şi a
serviciilor desfăşurate de un comerciant;
21. garanţie - orice angajament asumat de vânzător sau producător faţă de
consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a
preţului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului
cumpărat, în cazul în care acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în
declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă;
22. ingredient alimentar-
orice substanţă, inclusiv aditivii, utilizată la producerea sau la prepararea unui
aliment şi care va fi conţinută şi de produsul finit ca atare sau într-o formă
modificată;
23. lot- un ansamblu de
unităţi de vânzare dintr-un aliment fabricat, prelucrat sau ambalat în condiţii
practic identice;
24. pachet de servicii turistice - combinaţia prestabilită a cel puţin două dintre următoarele trei grupe
de servicii, cu condiţia ca durata neîntreruptă a acestora să depăşească 24 de
ore sau să cuprindă o înnoptare, şi anume, transport, cazare şi alte servicii,
fără legătură cu transportul sau cazarea sau care nu
sunt accesorii ale acestora şi
care reprezintă o parte semnificativă a pachetului de servicii turistice, cum ar fi:
alimentaţie, tratament balnear, agrement şi altele asemenea;
25. pagubă - prejudiciul creat consumatorilor prin utilizarea unui produs periculos sau a unui produs cu defecte, precum şi
cel creat de servicii necorespunzătoare furnizate de prestator. Prejudiciul
poate fi material, vătămarea integrităţii corporale sau a sănătăţii, precum şi
pierderea vieţii;
26. practici comerciale abuzive - metode de vânzare restrictive sau condiţionate care afectează
interesele consumatorilor;
27. prestator-operatorul
economic care furnizează servicii;
28. producător:
a) operatorul economic care
fabrică un produs finit sau o componentă a unui produs;
b) operatorul economic care fabrică materie primă;
c) operatorul economic care îşi aplică denumirea, marca
sau un alt semn distinctiv pe produs;
d) operatorul economic care recondiţionează produsul;
e) operatorul economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifică caracteristicile produsului;
f) reprezentantul înregistrat
în România al unui operator economic care nu are sediul în România sau, în
cazul inexistenţei acestuia, importatorul produsului;
g) operatorul economic care
importă produse în vederea realizării ulterioare a unei operaţiuni de vânzare,
închiriere, leasing sau orice altă formă de distribuţie specifică derulării
afacerilor sale;
h) distribuitorul produsului importat, în cazul în care
nu se cunoaşte importatorul, chiar dacă producătorul este menţionat;
i) distribuitorul produsului, în cazul în care
importatorul nu poate fi identificat, dacă nu informează persoana prejudiciată
în termen de 30 de zile de la cererea acesteia asupra identităţii
importatorului;
29. produs - bun material
a cărui destinaţie finală este consumul sau utilizarea individuală ori
colectivă; sunt considerate produse energia electrică, energia termică, apa şi
gazele livrate pentru consumul individual;
30. produs cu defecte - produsul la care modul de
prezentare, utilizarea previzibilă şi data
achiziţionării nu oferă siguranţă consumatorilor, producând pagube acestora;
31. produs de folosinţă
îndelungată - produsul relativ complex, constituit
din piese şi subansambluri, proiectat şi construit pentru a putea fi utilizat
pe durata medie de utilizare şi asupra căruia se pot efectua reparaţii sau
activităţi de întreţinere;
32. produs contrafăcut - orice bun, inclusiv ambalajul acestuia, la care se constată
utilizarea fără autorizare a unei mărci care este identică cu o marcă legal
înregistrată, sau produsul care nu poate fi diferenţiat în aspectele sale
esenţiale de un produs de marcă, prin care se încalcă drepturile prevăzute de
lege ale deţinătorului legal al mărcii respective;
33. produs falsificat- produs la care se constată alterarea sub orice formă a elementelor de
identificare a unei mărci, denumiri, sigle ori desen industrial legal
înregistrate, de natură a induce în eroare asupra provenienţei sale, la produse
care nu au fost fabricate de deţinătorul legal al mărcii ori împuternicit al acestuia, sau la care s-a constatat
utilizarea mărcii legal înregistrate fără a exista acordul titularului;
34. produs folosit -
produs folosit de un alt consumator, reparat şi testat, corespunzător din punct
de vedere tehnic şi funcţional unui produs similar nou sau recondiţionat, şi
care este un produs sigur;
35. produs periculos - produsul care nu poate fi
definit ca produs sigur;
36. produs recondiţionat - produs nou cu ambalaj deteriorat, aspect fizic exterior
necorespunzător, mici defecte de fabricaţie, dar care
este adus la parametrii tehnici de funcţionare iniţiali daţi de producător prin
remediere;
37. produs sigur-
produsul care, folosit în condiţii normale sau previzibile, nu prezintă riscuri
sau care prezintă riscuri minime, ţinând seama de întrebuinţarea acestuia;
riscul se consideră acceptabil şi compatibil cu un grad înalt de protecţie
pentru siguranţa şi sănătatea consumatorilor, în funcţie de următoarele
aspecte:
a) caracteristicile produsului,
ale ambalării şi ale instrucţiunilor de montaj şi întreţinere;
b) efectul asupra altor
produse, împreună cu care acesta poate fi folosit;
c) modul de prezentare a
produsului, etichetarea, instrucţiunile de folosire şi orice alte indicaţii şi
informaţii furnizate de producător;
d) categoria de consumatori
expusă riscului prin folosirea produsului;
38. punere pe piaţă - acţiunea de a face disponibil pentru prima dată, contra cost sau
gratuit, un produs sau un serviciu în vederea distribuirii sau utilizării;
39. recondiţionare - repararea unui produs nou anterior
punerii pe piaţă, pentru a corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile de
garanţie sau în publicitatea aferentă, la specificaţiile prevăzute în
contractul de vânzare-cumpărare pentru un produs nou şi nereparat;
40. reparare - aducerea
produsului care nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile de garanţie
sau în publicitatea aferentă la specificaţiile prevăzute în contractul de
vânzare-cumpărare, alte documente, ori în alte dispoziţii legale;
41. serviciu - activitatea,
alta decât cea din care rezultă produse, efectuată în scopul satisfacerii unor
necesităţi ale consumatorilor;
42. serviciu de alimentaţie
publică - activitatea de pregătire, preparare,
prezentare şi servire a produselor şi a băuturilor pentru consumul acestora în
unităţi specializate sau la domiciliul/locul de muncă al consumatorilor;
43. serviciu financiar-
unele servicii de natură bancară, credite, asigurări, pensii private,
investiţii sau plăţi;
44. serviciu de piaţă - orice acţiune sau prestaţie care face obiectul
vânzării-cumpărării pe piaţă şi care nu are drept consecinţă transferul
proprietăţii asupra unui bun corporal, efectuată în scopul satisfacerii unor
necesităţi ale consumatorilor;
45. structura de vânzare - spaţiul de desfăşurare a unuia sau mai multor exerciţii
comerciale;
46. structura de vânzare cu
suprafaţă mare - structura de vânzare având o
suprafaţă de vânzare mai mare de 1.000 m2;
47. structura de vânzare cu
suprafaţă medie - structura de vânzare având o suprafaţă
de vânzare cuprinsă între 400- 1.000 m2 inclusiv;
48. structura de vânzare cu
suprafaţă mică - structura de vânzare având o
suprafaţă de vânzare de până la 400 m2 inclusiv;
49. suprafaţa de vânzare - suprafaţa destinată accesului consumatorilor pentru
achiziţionarea produsului/serviciului, expunerii produselor oferite, plăţii
acestora şi circulaţiei personalului angajat pentru derularea activităţii. Nu
constituie suprafeţe de vânzare cele destinate depozitării şi păstrării
mărfurilor;
50. suprafaţa de vânzare a
unui centru comercial - suma suprafeţelor de vânzare cu amănuntul de produse şi servicii
de piaţă şi de alimentaţie publică cuprinse în aceasta;
51. termen de garanţie - limita de timp, care curge de la data dobândirii produsului sau
serviciului, până la care producătorul sau prestatorul îşi asumă responsabilitatea remedierii sau
înlocuirii produsului ori serviciului achiziţionat, pe cheltuiala sa, dacă
deficienţele nu sunt imputabile consumatorilor;
52. termen de valabilitate - limita de timp, stabilită de producător, până la care un produs
perisabil sau un produs care în scurt timp poate prezenta un pericol imediat
pentru sănătatea consumatorilor îşi păstrează caracteristicile specifice, dacă
au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi păstrare;
pentru produsele alimentare acesta reprezintă data limită de consum;
53. vânzător - distribuitorul care oferă produsul consumatorilor;
54. viciu ascuns -
deficienţa calitativă a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat care nu
a fost cunoscută şi nici nu putea fi cunoscută de către consumator prin
mijloacele obişnuite de verificare.