LEGE
Nr. 3 din 28 decembrie 1962
privind CODUL SILVIC
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 28 din 30 decembrie 1962
CAP. 1
Art. 1
Padurile si terenurile afectate impaduririi sau care servesc nevoilor de
cultura, productie ori administratie, forestiere, constituie proprietate de
stat si alcatuiesc fondul forestier al R. P. Romane.
Fac parte din fondul forestier acele suprafete prevazute in alineatul precedent,
care sunt determinate ca atare prin amenajamente silvice.
Art. 2
Trecerea in fondul forestier a unor terenuri agricole, scoaterea de
terenuri din acest fond pentru nevoile agriculturii sau in vederea executarii
unor lucrari necesare altor ramuri ale economiei nationale, precum si
defrisarea de paduri in acest scop, se fac numai pe baza de hotarare a
Consiliului de Ministri.
Art. 3
Fondul forestier este supus regimului silvic care cuprinde un complex de
norme tehnice silvice, economice si juridice privind amenajarea, cultura,
exploatarea, protectia si paza acestui fond.
Art. 4
Terenurile cu vegetatie forestiera care nu sunt cuprinse in amenajamente
silvice, cum sunt: plantatiile forestiere pentru protectia terenurilor agricole,
zonele de arbori afectate protectiei pasunilor si delimitate ca atare, zonele
de arbori afectate protectiei lucrarilor hidrotehnice, plantatiile forestiere
de pe terenurile degradate situate in afara perimetrului padurilor,
aliniamentele de arbori de-a lungul canalelor de irigatie, rauri, drumuri sau
altor cai de comunicatie, sunt supuse unor reguli tehnice silvice si de paza.
Art. 5
Ministerul Economiei Forestiere raspunde de aplicarea politicii partidului
si guvernului in domeniul administrarii fondului forestier.
De asemenea, Ministerul Economiei Forestiere stabileste regulile tehnice
silvice si de paza aplicabile terenurilor cu vegetatie forestiera; coordoneaza,
indruma si controleaza respectarea acestor reguli.
Art. 6
Fondul forestier se amelioreaza si se dezvolta in scopul asigurarii
materiei prime lemnoase si a celorlalte produse ale padurii, necesare economiei
nationale, precum si pentru indeplinirea unor functii de protectie.
Defrisarea de paduri, in vederea executarii unor lucrari necesare economiei
forestiere, se face cu aprobarea Ministerului Economiei Forestiere.
Art. 7
In raport cu functiile pe care le indeplinesc, padurile se impart in grupe
functionale dupa cum urmeaza:
a) paduri de productie si protectie, care sunt destinate sa produca
material lemnos pentru industria de prelucrare a lemnului si pentru alte nevoi
ale economiei nationale, precum si de a indeplini un rol de protectie;
b) paduri cu functii speciale de protectie, care conditioneaza pastrarea si
dezvoltarea unor obiective de interes economic, social sau stiintific.
Incadrarea padurilor in grupe functionale se face prin ordinul Ministerului
Economiei Forestiere.
Art. 8
Padurile si terenurile prevazute in art. 1, se inregistreaza in evidenta
forestiera, care se intocmeste pe baza de amenajamente silvice.
Terenurile cu vegetatie forestiera prevazute in art. 4, se inregistreaza in
evidenta vegetatiei forestiere.
Evidentele prevazute in alineatele precedente se organizeaza de catre
Ministerul Economiei Forestiere in concordanta cu principiile care stau la baza
reglementarii sistemului de evidenta funciara si se tin de ocoalele silvice.
CAP. 2
Art. 9
Padurile si terenurile care fac parte din fondul forestier sunt in
administrarea operativa a intreprinderilor de stat pentru economia forestiera.
Unele paduri sau terenuri care fac parte din fondul forestier pot fi date
in administrare operativa sau in folosinta altor organizatii socialiste.
Transmiterea unora din padurile sau terenurile care fac patre din fondul
forestier aflate in administrarea operativa a intreprinderilor de stat pentru
economia forestiera, in administrarea operativa ori folosinta altor organizatii
socialiste, sau retransmiterea de la acestea, se face numai pe baza unei
dispozitii a Consiliului de Ministri.
Art. 10
Padurile si terenurile care fac parte din fondul forestier administrate de
intreprinderile de stat pentru economia forestiera sunt destinate sa asigure
materialul lemnos si celelalte produse ale padurii necesare satisfacerii
cerintelor generale ale economiei nationale.
Padurile si terenurile care fac parte din fondul forestier aflate in
administrarea sau folosinta altor organizatii socialiste sunt destinate
satisfacerii nevoilor locale de interes obstesc.
Art. 11
Terenurile cu vegetatie forestiera care nu fac parte din fondul forestier
se administreaza de posesorii sau detinatorii acestora.
CAP. 3
Art. 12
Modul de gospodarire a padurilor si terenurilor care fac parte din fondul
forestier se stabileste prin amenajamente silvice.
Amenajamentele silvice se intocmesc in raport cu planurile de dezvoltare a
economiei nationale tinandu-se seama de urmatoarele obiective:
a) asigurarea continuitatii productiei forestiere;
b) sporirea productiei si productivitatii fondului forestier;
c) folosirea rationala a padurilor si ameliorarea functiilor de protectie
ale acestora.
Art. 13
Amenajamentele silvice se intocmesc pentru toate padurile si terenurile
care fac parte din fondul forestier de organele de specialitate ale
Ministerului Economiei Forestiere si se aproba prin ordinul ministrului.
Art. 14
Amenajamentele silvice se revizuiesc sau se refac din zece in zece ani.
Art. 15
Pentru ridicarea productiei si productivitatii fondului forestier si pentru
ameliorarea functiilor de protectie ale padurilor, se executa de organizatiile
socialiste care au in administrare operativa sau in folosinta paduri si
terenuri din fondul forestier, urmatoarele lucrari de cultura:
a) regenerarea si refacerea padurilor existente;
b) crearea de paduri noi pe terenuri destinate a fi impadurite;
c) ameliorarea arboretului necorespunzator;
d) ingrijirea arboretelor.
In executarea lucrarilor de cultura a padurilor se va da prioritate
introducerii si extinderii speciilor lemnoase cu crestere rapida si de valoare
economica ridicata.
Art. 16
Produsele lemnoase ale padurii rezultate din taieri de regenerare sunt
produse principale; cele rezultate din efectuarea lucrarilor de ingrijire
sunt produse secundare.
Produsele lemnoase ale padurii rezultate in urma doboriturilor si
rupturilor de vant sau unor calamitati, precum si cele rezultate din defrisari
pentru linii electrice, drumuri, culoare, linii parcelare, ori alte linii
similare, sunt produse accidentale.
Rasina, coaja, liberul de tei, fructele, ciupercile si altele de acest fel,
ce se recolteaza din paduri, sunt produse accesorii.
Art. 17
Cantitatile de material lemnos si alte produse ale padurii ce se
exploateaza anual, sunt cele prevazute in planul de stat. La stabilirea acestor
cantitati se va tine seama de prevederile amenajamentelor silvice.
Art. 18
Exploatarea produselor principale si secundare se face in conformitate cu
prevederile amenajamentelor silvice, precum si ale regulilor de cultura si de
exploatare.
Produsele accidentale si accesorii se exploateaza si se valorifica pe
baza instructiilor tehnice date de Ministerul Economiei Forestiere.
Suprafetele din fondul forestier unde se executa exploatari, se
delimiteaza pe teren de catre personalul tehnic al intreprinderilor de stat
pentru economia forestiera.
Art. 19
Produsele padurii de orice fel se exploateaza in temeiul unei autorizatii
eliberata de organele Ministerul Economiei Forestiere, intocmita pe baza
actului de punere in valoare, care cuprinde estimarea cantitativa, calitativa
si valorica a produselor ce se exploateaza.
Art. 20
Arborii din fondul forestier destinati a fi taiati se vor marca in
prealabil cu ciocane silvice.
Forma si modul de utilizare a ciocanelor silvice, precum si felul cum se
face marcarea arborilor sau a unor loturi de arbori destinati taierii, se
stabileste prin ordinul Ministerul Economiei Forestiere.
Tiparul ciocanelor silvice se inregistreaza si se pastreaza la organele
notariatului de stat, aceste operatiuni fiind scutite de orice taxe.
Art. 21
Termenele, modalitatile si epocile de taiere, scoatere si transport a
materialului lemnos din paduri, precum si epocile de recoltare a produselor
accesorii se stabilesc prin instructiuni date de Ministerul Economiei
Forestiere.
Art. 22
Vinatul din paduri si pestii din apele de munte sunt considerate produse
ale padurii.
Ministerul Economiei Forestiere organizeaza cresterea si recoltarea
vanatului in vederea asigurarii unui efectiv normal, care sa nu aduca pagube
fondului forestier si terenurilor agricole.
Art. 23
Organizatiile socialiste care au in administrare operativa sau folosinta
paduri si terenuri facand parte din fondul forestier, sunt obligate sa se
supuna normelor de gospodarire prevazute in prezentul capitol.
CAP. 4
Protectia si paza fondului forestier si a altor terenuri cu vegetatie
forestiera
Art. 24
Ministerul Economiei Forestiere intocmeste si publica in fiecare an liste
nominale ale daunatorilor si bolilor ce trebuie combatute. In acest scop
fiecare intreprindere de stat pentru economia forestiera tine sub observatie toate
padurile si terenurile cu vegetatie forestiera cuprinse in raza sa de
activitate, fara deosebire de cine are administrarea operativa sau folosinta
acestora.
Art. 25
Masurile de prevenire si combatere a bolilor si daunatorilor padurilor se
stabilesc de Ministerul Economiei Forestiere si se executa de personalul tehnic
al intreprinderilor de stat pentru economia forestiera. Organizatiile
socialiste, care au in administrare operativa sau folosinta paduri ori terenuri
din fondul forestier, sunt obligate sa sprijine de indata si efectiv aceste
masuri.
Art. 26
Prevenirea si combaterea bolilor si daunatorilor care prezinta pericol
comun pentru paduri si terenurile agricole se asigura de Ministerul Economiei
Forestiere impreuna cu Consiliul Superior al Agriculturii si se executa, pentru
padurile si terenurile facand parte din fondul forestier de personalul tehnic
prevazut in articolul precedent, iar pentru terenurile agricole de catre
posesorii sau detinatorii acestora.
Art. 27
Posesorii sau detinatorii terenurilor cu vegetatie forestiera prevazute in
art. 4 sunt obligati sa execute lucrarile de prevenire si combatere a bolilor
si daunatorilor acestei vegetatii, stabilite de Ministerul Economiei
Forestiere; acesta coordoneaza actiunile de prevenire si combatere si acorda
sprijin tehnic pentru executarea lor.
In cazul in care posesorii sau detinatorii terenurilor prevazute in alin.
precedent nu executa in timp util lucrarile de prevenire si combatere a
daunatorilor si bolilor, acestea vor putea fi executate de intreprinderile de
stat pentru economia forestiera, posesorii sau detinatorii terenurilor
respective fiind obligati la plata manoperei si a materialului folosit.
Art. 28
Personalul tehnic si de paza al padurilor din intreprinderile de stat
pentru economia forestiera are obligatia sa asigure paza fondului forestier
aflat in administrarea acestora impotriva taierilor ilegale, furturilor,
distrugerilor, degradarilor, incendiilor, pasunatului neautorizat si a altor
fapte pagubitoare.
Art. 29
Paza padurilor aflate in administrarea operativa sau folosinta
organizatiilor socialiste se face de catre acestea.
Paza vegetatiei forestiere de pe terenurile care nu fac parte din fondul
forestier se asigura de posesorii sau detinatorii acestora.
Personalul tehnic de specialitate din intreprinderile de stat pentru
economia forestiera controleaza modul cum se asigura paza padurilor si a
celorlalte terenuri cu vegetatie forestiera de organele si organizatiile
prevazute in alineatele precedente.
Art. 30
Comitetele executive ale sfaturilor populare, organele Ministerului
Afacerilor Interne precum si cantonierii de drumuri si cai ferate, in cadrul
atributiilor lor de serviciu, au obligatia sa sprijine actiunea de paza a
padurilor si sa dea concursul in acest scop organelor silvice.
Art. 31
Organele si organizatiile de stat, cooperatiste si obstesti, care
desfasoara o activitate in cuprinsul padurilor, sunt obligate sa ia masuri
pentru prevenirea si stingerea incendiilor in raza lor de activitate.
Orice cetatean aflat in padure sau in apropierea acesteia este obligat sa
contribuie efectiv la indeplinirea masurilor prevazute in alineatul precedent.
Art. 32
Amplasarea in interiorul padurilor ori in apropierea acestora, a unor
instalatii industriale sau a altor asemenea obiective ce pot pricinui vatamari
padurilor, se face in conditiile prevazute de normele legale si numai cu avizul
prealabil al Ministerului Economiei Forestiere.
Art. 33
Pasunatul in paduri este permis in locurile si in conditiile stabilite de
Ministerul Economiei Forestiere.
Nu va putea fi autorizat pasunatul in plantatii, in regenerari naturale
tinere si in padurile care indeplinesc functie speciala de protectie.
Art. 34
Organizatiile socialiste si cetatenii au indatorirea patriotica de a
apara si ocroti padurile si vegetatia forestiera, precum si de a sprijini
efectiv masurile initiate in acest scop.
CAP. 5
Circulatia materialelor lemnoase
Art. 35
Materialele lemnoase de orice fel vor putea fi transportate de la locul de
taiere sau depozitare numai insotite de acte tip de provenienta. Modelul
acestor acte se stabileste de Ministerul Economiei Forestiere.
Pentru materialele lemnoase care provin de la organizatiile socialiste
de stat, actele de provenienta se elibereaza de catre acestea.
Pentru materialele lemnoase avand alta provenienta decat aceea de la
organizatiile socialiste de stat, actele prevazute in alin. 1, se elibereaza de
comitetul executiv al sfatului popular comunal, orasenesc, de pe teritoriul
caruia pleaca materialul.
Art. 36
Materialele lemnoase gasite in curs de transport, neinsotite de actele
prevazute in art. 35, vor fi retinute de organele silvice competente sau de
organele militiei, atunci cand aceasta este necesar, pentru stabilirea
provenientei lor.
Sefii de gara si capitanii de port vor retine in acelasi scop materialele
lemnoase prezentate spre expediere fara acte de provenienta si vor sesiza de
indata organul de urmarire penala cel mai apropiat.
Art. 37
Materialele lemnoase retinute conform art. 36 alin. 1, vor fi date in
custodie, dupa imprejurari, ocolului, brigazii sau cantonului silvic cel mai
apropiat, ori unei organizatii socialiste care dispune de spatiul necesar
depozitarii si de mijloace de paza corespunzatoare. Carausul gasit fara acte de
provenienta este obligat sa trasporte materialele lemnoase la locul de predare
in custodie.
Materialele lemnoase retinute in statiile de cale ferata sau in porturi
raman depozitate pe rampele, cheiurile ori magaziile acestora si se dau in
custodie unui angajat cu atributii de paza din serviciul statiei sau portului.
Art. 38
Daca in urma cercetarilor sau judecatii nu se poate stabili provenienta
materialelor retinute, acestea vor fi confiscate potrivit dispozitiilor
corespunzatoare din legea penala sau din actele normative privind sanctionarea
contraventiilor, iar in cazul in care s-a stabilit provenienta, materialele
retinute vor fi restituite proprietarului.
Daca materialele ce urmeaza a fi restituite se afla retinute intr-o statie
de cale ferata sau intr-un port, organul care a facut cercetarile va comunica
de indata sefului statiei sau capitanului portului, ca poate proceda la
expedierea lor.
CAP. 6
Infractiuni si contraventii
Art. 39
Faptele care constituie infractiuni silvice si sanctiunile corespunzatoare
sunt cele prevazute de legea penala.
Faptele care constituie contraventii silvice, sanctiunile si modul lor de
aplicare, se stabilesc prin instructiuni ale Ministerului Economiei Forestiere,
aprobate prin hotarare a Consiliului de Ministri.
Art. 40
Infractiunile silvice se constata, se urmaresc si se judeca potrivit
dispozitiilor Codului de procedura penala aplicabile infractiunilor impotriva
avutului obstesc, cu derogarile si completarile din art. 41 si art. 42 din
prezentul cod. ; Art. 41 Pe langa organele de urmarire penala, sunt competenti
sa constate infractiuni silvice inginerii si tehnicienii cu atributii privind
problemele de silvicultura din Ministerul Economiei Forestiere, cei din
directiile regionale de economie forestiera si din ocoalele silvice, precum si
brigadierii si padurarii ocoalelor silvice.
Organele competente care constata aceste infractiuni au dreptul de a retine
obiectele provenite din fapte penale sau acelea ce au fost folosite la
savarsirea lor.
Aceste organe, insotite de un delegat al comitetului executiv al sfatului
popular comunal, orasenesc sau de raion orasenesc, pot sa identifice
materialele lemnoase provenite din infractiuni, la locurile unde se afla
materialele.
In privinta materialelor lemnoase retinute in cursul transportului se
aplica dispozitiile art. 37 si 38.
Art. 42
Procesele verbale de constatare a infractiunilor se trimit, in vederea
calcularii valorii pagubelor, ocolului silvic in raza caruia a fost savarsita
infractiunea.
Dupa efectuarea calculului, seful ocolului silvic trimite procesul verbal,
impreuna cu acel calcul, organului de urmarire penala competent,
incunostiintind despre aceasta si organul care a incheiat procesul verbal.
Art. 43
Valoarea pagubelor cauzate prin infractiuni sau alte fapte ilicite se
calculeaza, in ce priveste arborii pe picior, puietii si lastarii, potrivit
criteriilor anume stabilite prin hotarare a Consiliului de Ministri.
In cazurile cand pagubele, in ce priveste arborii pe picior, puietii si
lastarii, sunt pricinuite de angajatii organizatiilor socialiste daunate, prin
fapte care nu constituie infractiuni sau contraventii si pentru care
raspunderea materiala este reglementata potrivit legislatiei muncii, sumele
ce se pot imputa acestor angajati se calculeaza de asemenea, potrivit
criteriilor anume stabilite prin hotarare a Consiliului de Ministri.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 44
In aplicarea prevederilor prezentului cod, Ministerul Economiei Forestiere
este imputernicit sa dea instructiuni tehnice silvice cu privire la
administrarea, gospodarirea, protectia si paza fondului forestier si a altor
terenuri cu vegetatie forestiera.
Art. 45
Codul silvic din 9 aprilie 1910, Legea nr. 204 din 23 iunie 1947 pentru
apararea patrimoniului forestier, Decretul nr. 201 din 14 mai 1953 privind
circulatia produselor lemnoase, precum si orice alte dispozitii contrare
prevederilor prezentului cod, se abroga.
Art. 46
Prezentul cod intra in vigoare dupa 30 de zile de la publicare in Buletinul
Oficial al Marii Adunari Nationale a R.P. Romana.