LEGE
Nr. 3 din 28 martie 1974
Legea presei din Republica Socialista Romania
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 48 din 1 aprilie 1974
EXPUNERE DE MOTIVE
In documentele Congresului al X-lea al Partidului Comunist Roman, precum si
in documentele Conferintei Nationale a partidului din iulie 1972, s-a indicat
necesitatea imbunatatirii continue a activitatii in toate sectoarele vietii
noastre sociale, corespunzator exigentelor actuale si de perspectiva impuse de
procesul fauririi societatii socialiste multilateral dezvoltate in Romania.
In acest cadru si in contextul amplei actiuni de perfectionare legislativa
initiate de conducerea de partid si de stat se inscrie si adoptarea legii
presei.
Legea presei constituie astfel prima reglementare unitara, menita sa fixeze
cadrul legislativ al activitatii presei in Republica Socialista Romania, sa
defineasca functiile social-politice si rolul sau educativ in dezvoltarea
constiintei socialiste a maselor, precum si indatoririle si drepturile celor
care isi desfasoara activitatea in acest domeniu.
Potrivit legii, presa isi desfasoara activitatea sub conducerea Partidului
Comunist Roman - forta politica conducatoare a intregii societati din tara
noastra -, slujind, prin intreaga sa activitate, cauza poporului, interesele
supreme ale natiunii socialiste.
Dind expresie prevederilor constitutionale privind libertatea cuvintului si
in deplina concordanta cu politica partidului si statului, legea asigura
tuturor cetatenilor, fara deosebire de nationalitate, rasa, sex sau religie,
conditiile de a-si exprima prin presa opiniile in toate problemele de interes
general si cu caracter public. Totodata, prevede ca libertatea presei nu poate
fi folosita in scopuri potrivnice orinduirii socialiste, ordinii de drept
statornicite prin Constitutie si celelalte legi, drepturilor si intereselor
legitime ale persoanelor fizice si juridice, moralei socialiste.
Legea consacra rolul activ al presei ca mijloc eficient de propagare in
mase a politicii Partidului Comunist Roman, de larga informare a opiniei
publice cu privire la viata interna si internationala, de tribuna a dezbaterii
si schimbului de opinii, contribuind astfel la dezvoltarea si adincirea
democratiei socialiste, la perfectionarea relatiilor sociale. Prin aceasta lege
se stabileste cadrul juridic corespunzator indeplinirii inaltei misiuni
social-politice a presei in dezvoltarea constiintei socialiste a maselor, in
educarea intregului popor in spiritul muncii creatoare, in afirmarea in
intreaga viata sociala a principiilor eticii si echitatii socialiste.
Legea defineste continutul activitatii de presa si stabileste modul de
organizare a acestei activitati. Pentru prima data, prin lege este consacrata
profesiunea de ziarist, stabilindu-se rolul acestuia in societate, raspunderile
sale social-politice, cadrul legal al drepturilor si indatoririlor sale
profesionale. De asemenea, legea prevede reglementarea in mod unitar a relatiilor
presei cu organele si organizatiile de stat, cu organizatiile obstesti, precum
si a relatiilor dintre organele de presa si cetateni.
Legea contine prevederi in apararea intereselor societatii si persoanelor
impotriva folosirii abuzive a dreptului de exprimare prin presa. Expresie a
adincirii democratiei socialiste, aceasta lege cuprinde reglementari privind
dreptul la replica prin presa al persoanelor lezate, precum si sanctiunile
aplicabile celor care incalca prevederile legii presei.
Legea reglementeaza colaborarea internationala in domeniul presei, statuind
caracterul militant al presei romane in dezvoltarea relatiilor cu presa din
alte tari, in conformitate cu principiile de baza ale politicii externe a
Partidului Comunist Roman si a Republicii Socialiste Romania.
Tinind seama de misiunea social-politica pe care presa o are in infaptuirea
politicii generale a Partidului Comunist Roman de construire a societatii
socialiste multilateral dezvoltate si de edificare a comunismului in Republica
Socialista Romania.
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In Republica Socialista Romania presa indeplineste o inalta misiune
social-politica, slujind, prin intreaga sa activitate, cauza poporului,
interesele supreme ale natiunii socialiste.
Presa are menirea sa militeze permanent pentru traducerea in viata a
politicii Partidului Comunist Roman, a inaltelor principii ale eticii si
echitatii socialiste, sa promoveze neabatut progresul, ideile inaintate in
toate domeniile vietii si activitatii sociale.
Tribuna a opiniei publice, presa exprima conceptia clasei muncitoare -
clasa conducatoare a societatii romanesti -, nazuintele intregului popor,
difuzeaza in mase ideile si initiativele valoroase, contribuie prin intreaga sa
activitate la faurirea societatii socialiste multilateral dezvoltate.
Art. 2
Presa isi desfasoara activitatea sub conducerea Partidului Comunist Roman -
forta politica conducatoare a intregii societati din Republica Socialista
Romania.
Art. 3
Libertatea presei constituie un drept fundamental consfintit prin
Constitutie. Tuturor cetatenilor le este garantat dreptul si le sint asigurate
conditiile de a-si exprima prin presa opiniile in problemele de interes general
si cu caracter public, de a fi informati asupra evenimentelor din viata interna
si internationala.
Art. 4
In deplina concordanta cu politica partidului si statului de asigurare a
unei reale egalitati intre toti cetatenii tarii, oamenilor muncii din rindul
nationalitatilor conlocuitoare le sint create conditii de informare si
exprimare a opiniilor si prin organe de presa in limba materna.
Art. 5
Prin presa, in sensul prezentei legi, se intelege activitatea de informare
publica realizata prin orice forme de imprimare, inregistrare, transmitere si
comunicare, materializata in:
a) ziare, reviste, buletine periodice;
b) emisiuni de radio si televiziune cu caracter de informare curenta si de
publicistica specifica radioteleviziunii;
c) jurnale cinematografice de actualitati, filme de informare si
documentare curenta;
d) orice alte asemenea forme de imprimare sau inregistrare grafica, fonica
ori vizuala, destinate si folosite ca mijloc de exprimare si informare publica
de masa.
In sensul prezentei legi, mijloacele de informare publica prevazute in
alineatul precedent se numesc organe de presa.
Art. 6
Profesiunea de ziarist este recunoscuta si ocrotita in baza prezentei legi.
CAP. 2
Functiile social-politice ale presei
Art. 7
In Republica Socialista Romania presa exercita un rol activ in cunoasterea
de catre mase a politicii interne si externe a Partidului Comunist Roman,
militeaza pentru transpunerea in viata a programului de faurire a societatii
socialiste multilateral dezvoltate a societatii comuniste.
Art. 8
Presa contribuie la afirmarea conceptiei stiintifice,
materialist-dialectice si istorice a partidului despre viata si societate,
manifesta intransigenta revolutionara fata de conceptiile si pozitiile
obscurantiste, retrograde si antiumanitare.
Art. 9
Presa are un important rol educativ in dezvoltarea constiintei socialiste a
cetatenilor, in formarea omului nou si afirmarea multilaterala a personalitatii
umane.
Presa cultiva dragostea fata de Partidul Comunist Roman si patria
socialista, respectul fata de traditiile glorioase ale luptei clasei
muncitoare, ale poporului roman pentru dreptate sociala, libertate nationala si
progres, sentimentul fratiei, unitatii si coeziunii oamenilor muncii romani si
de alte nationalitati, a tuturor membrilor societatii socialiste in jurul
Partidului Comunist Roman.
Presa militeaza permanent pentru afirmarea neabatuta in intreaga viata
sociala a principiilor eticii si echitatii socialiste, pentru intarirea
legalitatii socialiste.
Art. 10
Presa acorda atentie deosebita educarii tinerei generatii, a tuturor
cetatenilor, in spiritul muncii creatoare, al inaltelor raspunderi civice si
morale, in spiritul idealurilor socialismului si comunismului, pacii si
progresului.
Art. 11
Presa este un mijloc de larga informare publica privind viata interna si
internationala, de formare a opiniei publice; ca exponent al acesteia, presa
este o tribuna de dezbateri si schimb de opinii, un mijloc prin care cetatenii
tarii isi exercita libertatea cuvintului si a opiniei.
Art. 12
Prin intreaga sa activitate presa contribuie la dezvoltarea si adincirea
democratiei socialiste, la participarea maselor la elaborarea deciziilor si la
exercitarea controlului indeplinirii acestora, la continua perfectionare a
organizarii vietii sociale, la intreaga activitate de conducere a societatii.
Presa are obligatia de a oferi maselor posibilitati de dezbatere larga a
documentelor de partid si de stat, a proiectelor de acte normative, supuse
dezbaterii publice.
Art. 13
Factor important de progres, presa are menirea de a contribui la
raspindirea si generalizarea experientei pozitive, inaintate, obtinuta in toate
domeniile de activitate, atit pe plan national, cit si pe plan international;
ea stimuleaza schimbul de idei, gindirea si activitatea creatoare, puse in
slujba valorificarii cit mai eficiente a resurselor materiale si spirituale ale
intregii tari.
Art. 14
Presa are datoria de a interveni in spirit critic, militant, pentru
inlaturarea neajunsurilor si starilor de lucruri negative din orice domeniu de
activitate, de a combate manifestarile cu caracter antisocial, abaterile de la
normele eticii si echitatii socialiste, de a dezvalui fenomenele daunatoare
societatii noastre si de a actiona pentru inlaturarea lor.
Art. 15
Presa analizeaza fenomenele care au loc in lumea contemporana, participa la
confruntarea de idei pe plan mondial, popularizeaza cuceririle geniului uman si
realizarile de seama ale civilizatiei universale, contribuie la afirmarea
valorilor culturale si umanitare.
Art. 16
Presa promoveaza principiile internationalismului socialist, slujeste cauza
socialismului, pacii si progresului, intelegerii si cooperarii intre natiuni si
popoare.
CAP. 3
Organizarea activitatii de presa
Sectiunea 1
Editarea presei
Art. 17
Dreptul de editare a presei apartine organizatiilor politice, de stat, de
masa si obstesti sau altor persoane juridice.
Art. 18
Organizatiile politice, de stat, de masa si obstesti sau alte persoane
juridice care editeaza organe de presa au calitatea de editor de presa.
Editarea organelor de presa se desfasoara pe baza autorizatiei de editare
ce se inregistreaza la Comitetul pentru presa si tiparituri, in care se
specifica editorul, denumirea, profilul, tirajul, conditiile de aparitie si de
finantare, pretul abonamentelor si exemplarului publicatiei.
Modificarea elementelor mentionate in autorizatia de editare se poate face
numai prin obtinerea unei noi autorizatii.
Art. 19
Editorul are, in principal, urmatoarele atributii:
a) stabileste profilul si orientarea organului de presa, indruma si
controleaza intreaga activitate a acestuia;
b) numeste pe redactorul sef, iar cu consultarea redactorului sef numeste,
cind este cazul, pe redactorul sef adjunct si pe secretarul general de
redactie;
c) numeste consiliul de conducere, precum si colegiul de redactie;
d) stabileste, potrivit legii, atributiile si modul de functionare a
consiliului de conducere;
e) stabileste conditiile de aparitie, finantare si administrare ale
organului de presa, precum si structura organizatorica a redactiei acestuia, in
conditiile legii;
f) analizeaza activitatea publicistica a organului de presa, situatia sa
economico-financiara, urmarind imbunatatirea acestora.
Art. 20
Organele de presa se editeaza de catre editorii de presa, direct sau prin
redactii special constituite pentru una sau mai multe publicatii.
Administrarea publicatiilor se poate asigura de editor sau de intreprinderi
specializate pentru administrarea publicatiilor.
Redactiile pot dobindi personalitate juridica distincta de cea a editorului
sau, dupa caz, a administratiei de publicatii respective.
Art. 21
Agentiile de presa, radioteleviziunea si studiourile cinematografice, ca
organizatii editoare de presa, desfasoara activitatea cu caracter de presa prin
redactii, potrivit regulilor stabilite in prezenta lege pentru editori si
organele lor de presa, precum si in actele normative de organizare si
functionare ale acestor institutii.
Sectiunea 2
Conducerea organului de presa
Art. 22
Organul de presa este condus de un consiliu de conducere - organ
deliberativ larg reprezentativ - care hotaraste in problemele generale privind
activitatea acestuia.
In functie de profilul organului de presa, din consiliul de conducere fac
parte reprezentanti ai organizatiilor politice, de masa si obstesti, muncitori,
tarani, oameni de stiinta si cultura, specialisti, ziaristi.
Presedintele consiliului de conducere este redactorul sef sau alta persoana
desemnata de editor din cadrul consiliului.
Art. 23
Consiliul de conducere indruma si coordoneaza intreaga activitate a
organului de presa, asigura orientarea acestuia potrivit programului Partidului
Comunist Roman, urmareste modul in care organul de presa isi indeplineste rolul
social-politic in raport cu profilul sau si dispozitiile prezentei legi,
analizeaza situatia economico-financiara a organului de presa, activitatea
colegiului de redactie.
Art. 24
Sedintele consiliului de conducere au loc trimestrial si sint convocate de
presedinte.
Consiliul de conducere isi desfasoara activitatea in prezenta a cel putin
doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotariri cu votul a cel putin
jumatate plus unu din numarul total al membrilor ce il compun.
Art. 25
Consiliul de conducere isi desfasoara activitatea potrivit principiului
muncii colective. Consiliul in intregul sau si fiecare membru in parte raspund
fata de editor pentru intreaga activitate.
Art. 26
Conducerea colectiva a activitatii operative a organului de presa se
realizeaza prin colegiul de redactie numit din rindul membrilor consiliului de
conducere.
Colegiul de redactie este alcatuit din redactorul sef, redactorii sefi
adjuncti, secretarul general de redactie, alti membri ai consiliului de
conducere.
Redactorul sef este presedintele colegiului de redactie.
Membrii colegiului de redactie raspund in fata colegiului si a
presedintelui acestuia pentru indeplinirea sarcinilor ce le sint incredintate.
Art. 27
In caz de divergenta intre redactorul sef si majoritatea membrilor
colegiului de redactie, problema asupra careia nu s-a realizat acordul se
supune editorului pentru a hotari.
Art. 28
Redactorul sef raspunde pentru activitatea redactionala, economica si
organizatorica a organului de presa.
Redactorul sef este obligat sa ia masuri pentru indeplinirea planului
tematic aprobat de colegiul de redactie pentru folosirea rationala a
personalului redactional, pentru continua imbunatatire a eficientei politice si
economice a organului de presa, asigurind ca intreaga activitate sa se desfasoare
in concordanta cu functiile social-politice ale presei, cu orientarea stabilita
de editor si consiliul de conducere.
Art. 29
La redactiile constituite ca unitati distincte, redactorul sef, pe baza
hotaririi colegiului de redactie, angajeaza, in conditiile prevazute de lege,
personalul redactional si tehnic-redactional, potrivit numarului de posturi
existent si structurii organizatorice aprobate.
La redactiile fara personalitate juridica redactorul sef exercita
atributiile prevazute in alineatul precedent, in conditiile prevazute de acesta
si pe baza delegatiei date de editor.
Art. 30
Redactorul sef reprezinta organul de presa in raporturile cu editorul, cu
organele si organizatiile politice, de stat si obstesti, precum si cu
cetatenii.
Daca redactia are personalitate juridica, redactorul sef o angajeaza in
raporturile juridice cu persoanele fizice sau juridice, precum si in fata
organelor judiciare; in aceste raporturi si in fata acestor organe, redactia
care nu are personalitate juridica este angajata prin editor sau prin
redactorul sef imputernicit de acesta.
Art. 31
Daca redactorul sef lipseste sau este impiedicat din orice motive sa-si
exercite atributiile, acestea se indeplinesc, dupa caz, de redactorul sef
adjunct sau de unul dintre redactorii sefi adjuncti desemnat de redactorul sef.
Daca redactia nu are redactor sef adjunct, atributiile redactorului sef se
indeplinesc de o alta persoana din colegiul de redactie desemnata de editor.
Persoana care indeplineste atributiile redactorului sef, potrivit
alineatului precedent, raspunde de exercitarea acestor atributii, potrivit
legii, in aceleasi conditii ca si redactorul sef.
Art. 32
Unele organe de presa pot avea director, care indeplineste atributiile
redactorului sef.
Art. 33
Fiecare publicatie va mentiona pe prima pagina denumirea editorului, iar
intr-una dintre paginile sale, componenta colegiului de redactie, cu indicarea
persoanelor care indeplinesc functiile de redactor sef, redactor sef adjunct si
secretar general de redactie, in raport cu structura organului colectiv de
conducere.
De asemenea, se vor mentiona adresa si numarul de telefon ale redactiei si
ale administratiei, precum si unitatea unde s-a imprimat publicatia.
Sectiunea 3
Difuzarea presei
Art. 34
Presa tiparita se difuzeaza, dupa caz, de editori, de administratiile
publicatiilor sau nemijlocit de organele de presa, prin abonamente, prin
vinzare directa sau folosind ambele cai.
Difuzarea se poate face in regie proprie sau prin organizatiile si
intreprinderile specializate. Contractul de difuzare a presei incheiat cu
aceste organizatii si intreprinderi va prevedea tirajele ce se preiau spre
difuzare ferma sau in cont, termenele, conditiile de livrare si de difuzare, indatoririle
reciproce pentru realizarea unei difuzari eficiente, mijloacele si formele de
control, precum si penalizarile ce se vor suporta de fiecare parte contractanta
pentru neindeplinirea intocmai a obligatiilor contractuale.
Art. 35
Fiecare organ de presa are dreptul la un numar de exemplare
necomercializabile cu titlu de exemplare de semnal si de serviciu, pentru
satisfacerea obligatiilor de depozit intern si depozit legal, precum si pentru
schimbul intern si international necomercial de publicatii.
Art. 36
Difuzarea tirajelor tiparite, precum si difuzarea emisiunilor si filmelor
care fac obiectul reglementarii prezentei legi, se fac numai cu aprobarea
redactorului sef sau, in lipsa acestuia, a persoanei desemnate sa-l
inlocuiasca, potrivit art. 31.
Art. 37
Pentru gospodarirea eficienta a mijloacelor materiale puse la dispozitia
presei, editorii si organele de presa, administratiile de publicatii, ca si
organizatiile si intreprinderile specializate pentru difuzarea presei, au obligatia
sa urmareasca rezultatele difuzarii, sa cunoasca nevoile de tiraje si
modalitatile concrete in care presa ajunge pina la publicul cititor sau
ascultator, dupa caz.
Art. 38
Pretul fiecarei publicatii, pe exemplar sau abonament, se stabileste,
potrivit dispozitiilor legale, la propunerea editorului.
CAP. 4
Profesiunea de ziarist
Sectiunea 1
Indatoririle si drepturile ziaristului
Art. 39
In sensul prezentei legi, este considerat ziarist profesionist persoana
care asigura redactarea, elaborarea sau conducerea publicatiilor, a emisiunilor
de radioteleviziune, a jurnalelor cinematografice si in general desfasoara
activitati de presa.
Poate fi incadrat ca ziarist persoana care militeaza pentru aplicarea in
viata a politicii Partidului Comunist Roman de faurire a societatii socialiste
multilateral dezvoltate, se conduce in activitatea sa si in viata particulara
dupa normele eticii si echitatii socialiste; este absolvent cu diploma al unei
institutii de invatamint superior sau al unei institutii de invatamint de
specialitate; are aptitudini, dovedite in activitatea practica, pentru
profesiunea de ziarist; cunoaste cel putin o limba straina; are cunostinte si
deprinderi practice necesare exercitarii in bune conditii a profesiunii de
ziarist. In functie de profilul organului de presa, editorul poate stabili si
alte conditii de incadrare a personalului redactional.
Art. 40
In exercitarea profesiunii sale, ziaristul are datoria:
a) sa contribuie cu toata capacitatea sa la indeplinirea functiilor
social-politice ale presei, asa cum sint stabilite de prezenta lege si in
documentele Partidului Comunist Roman;
b) sa slujeasca cu devotament cauza socialismului si comunismului, sa lupte
pentru aplicarea in viata a politicii interne si internationale a partidului si
statului;
c) sa militeze pentru promovarea spiritului revolutionar in intreaga viata
sociala sa lupte impotriva inertiei, rutinei si conservatorismului, impotriva a
tot ceea ce este perimat si poate frina mersul inainte al societatii;
d) sa dea dovada de o inalta constiinta etico-profesionala, de
obiectivitate si spirit de responsabilitate in indeplinirea exemplara a
profesiei, sa militeze neabatut si in orice imprejurare pentru triumful
adevarului;
e) sa respecte consecvent in viata normele eticii si echitatii socialiste;
f) sa-si perfectioneze permanent pregatirea politico-profesionala, sa-si
largeasca continuu orizontul de cunoastere.
Art. 41
In exercitarea atributiilor sale profesionale ziaristul are dreptul:
a) sa solicite si sa primeasca informatii din partea organelor si
organizatiilor de stat si obstesti, a unitatilor economice si social-culturale,
din partea persoanelor juridice in conditiile legii;
b) sa asiste prin acreditare la sedintele de lucru ale organelor de
conducere din cadrul ministerelor si celorlalte organe centrale locale ale
administratiei de stat ale organizatiilor de masa si obstesti, ale unitatilor
economice si social-culturale;
c) sa asiste la manifestari si adunari ale oamenilor muncii in care se
dezbat probleme de interes obstesc;
d) sa aiba acces la sursele de documentare si informare, in conditiile
legii;
e) sa primeasca sprijinul organelor competente atunci cind realizarea
sarcinilor de serviciu impune acest lucru;
f) sa beneficieze, in conditii stabilite prin hotarire a Consiliului de
Ministri, de facilitati si prioritati privind transportul si telecomunicatiile,
cazarea in timpul deplasarilor, accesul la manifestarile cultural-sportive,
procurarea de aparatura specifica profesiunii.
Art. 42
Drepturile prevazute in art. 41 se exercita pe baza legitimatiei eliberate
ziaristului de catre organul de presa pe care il reprezinta.
Art. 43
Opiniile exprimate in presa nu au un caracter oficial cu exceptia celor
care emana de la organele sau persoanele anume imputernicite pentru aceasta.
Art. 44
Este interzisa exercitarea oricaror presiuni si actiuni de intimidare
impotriva ziaristului din partea oricui s-ar manifesta, de natura sa-l
impiedice in exercitarea profesiunii si sa stirbeasca prestigiul sau social si
profesional. In indeplinirea sarcinilor ce-i revin, ziaristul incadrat in
activitatea de presa se bucura de protectia legii.
Art. 45
In litigiile de presa produse ca urmare a exercitarii indatoririlor de
serviciu ziaristul are dreptul de a fi asistat si de reprezentantul organului
de presa, al editorului sau al organizatiei sale profesionale.
Art. 46
Remunerarea activitatii ziaristilor se face potrivit legii.
Programul de lucru in presa se stabileste potrivit legislatiei muncii,
tinindu-se seama de specificul acestei activitati.
Art. 47
Ziaristii se pot asocia in organizatii profesionale, in conditiile legii.
Sectiunea 2
Atestarea si incadrarea in munca, a ziaristului
Art. 48
Pot fi incadrati in presa, in munca redactionala:
a) absolventii cu diploma ai Facultatii de ziaristica;
b) absolventii cu diploma ai altor institutii de invatamint superior - dupa
efectuarea perioadei legale de stagiu in specialitate - care au dovedit in
activitatea anterioara aptitudini pentru profesia de ziarist, cu indeplinirea
cerintelor prevazute in art. 39 alin. 2.
Absolventii cu diploma ai Facultatii de ziaristica vor efectua un stagiu de
2 ani in redactia in care au fost repartizati, daca inainte de intrarea in
facultate nu au lucrat in presa o perioada cel putin egala cu perioada
stagiului. Stagiul se reduce, pina la anulare, corespunzator cu timpul lucrat
anterior in presa.
Absolventii Facultatii de ziaristica pot obtine atestarea ca ziarist
profesionist dupa efectuarea stagiului in presa prevazut la alineatul
precedent; absolventii altor institutii de invatamint superior incadrati in
presa dupa efectuarea stagiului legal in specialitate pot obtine atestarea ca
ziarist profesionist dupa o perioada de 1 an lucrata in redactie.
Atestarea va cuprinde, in afara verificarii activitatii ziaristice examen
si probe de cunoastere a limbilor straine, dactilografiei, stenografiei,
folosirii aparatului de fotografiat sau de filmat, a mijloacelor de
inregistrare a sunetului, a telexului.
Daca rezultatele atestarii nu sint concludente, perioada de stagiu in
redactie poate fi prelungita cu 1 an. Neatestarea atrage dupa sine trecerea
intr-o alta activitate corespunzatoare pregatirii candidatului sau desfacerea
contractului de munca, potrivit legii.
Art. 49
Membrii uniunilor de creatie si alte persoane cu activitate publicistica
notorie pot cere atestarea ca ziarist, prin comisia de atestare, fara obligatia
stagiului prevazut la art. 48.
Art. 50
Corespondentii voluntari cu rezultate deosebite in activitatea de presa -
confirmate prin materiale aparute si referatul favorabil al redactiei sau
redactiilor la care au colaborat - care intrunesc conditiile prevazute la art.
48 alin. 1 se pot prezenta la examenul de atestare fara obligatia stagiului in
redactie.
Art. 51
Atestarea ca ziarist profesionist se acorda de catre comisia de atestare
formata din reprezentanti ai Ministerului Educatiei si Invatamintului,
Comitetului pentru presa si tiparituri, organizatiei profesionale a ziaristilor
si ai redactiei in care lucreaza stagiarul.
Art. 52
Atestarea calitatii de ziarist da dreptul la eliberarea cartii de ziarist
si la exercitarea profesiunii.
Cartea de ziarist se elibereaza de catre comisia de atestare. Evidenta
cartilor de ziarist se tine de Comitetul pentru presa si tiparituri.
Art. 53
Pe timpul stagiului ziaristul stagiar are drepturile si indatoririle ziaristului,
aceasta calitate fiindu-i recunoscuta pe baza legitimatiei de serviciu
eliberata de redactia la care este incadrat.
Art. 54
Colegiile de redactie, in colaborare cu organizatia profesionala, asigura
organizarea perfectionarii pregatirii profesionale a ziaristilor, in
conformitate cu dispozitiile legale.
Art. 55
Conditiile de studii si vechime pentru ocuparea si promovarea in functie in
activitatile de presa sint cele stabilite prin dispozitiile legale.
Art. 56
Timpul lucrat in ziaristica de ziaristii care au si o alta calificare
profesionala li se recunoaste ca vechime in munca in specialitatea din care
provin, daca activitatea lor publicistica priveste acea specialitate.
Specialistilor angajati ca ziaristi li se recunoaste ca vechime in presa,
odata cu atestarea, vechimea avuta in specialitatea lor de baza, daca isi
desfasoara activitatea publicistica in acea specialitate sau intr-una
invecinata.
Ziaristilor atestati in aceasta profesiune, transferati in interes de serviciu
in alte domenii de activitate, indeplinind functii in care au fost numiti sau
alesi, la revenirea in activitatea de presa li se considera vechime in aceasta
activitate intreaga perioada cit a durat transferul; ei beneficiaza, in
continuare, de drepturile conferite prin lege profesiunii de ziarist.
Art. 57
Incalcarea grava sau sistematica de catre ziarist a indatoririlor si a
eticii profesionale duce la retragerea temporara sau definitiva a cartii de
ziarist si la trecerea in alta activitate in conditiile legii.
Retragerea cartii de ziarist se depune de catre organele care au
eliberat-o, la propunerea organului de presa.
CAP. 5
Desfasurarea activitatii de presa
Sectiunea 1
Relatiile presei cu organele si organizatiile de stat, cu organizatiile
obstesti
Art. 58
Organele de stat, intreprinderile si institutiile precum si organizatiile
de masa si obstesti, vor furniza presei in conditiile legii, informatii de
interes public cu privire la activitatea lor si vor sprijini ziaristii in
conformitate cu art. 41 si 42 din prezenta lege.
Art. 59
Fac exceptie de la prevederile art. 41 si 58 datele si informatiile de
orice natura care sint secrete, potrivit legii, precum si cele care se refera
la aspecte intime ale vietii personale.
Art. 60
Conducatorii unitatilor socialiste vor raspunde la solicitarile si
intrebarile presei si vor invita reprezentantii presei, acreditati pe linga
organizatia socialista respectiva, la sedinte ale organului colectiv de
conducere in care se dezbat probleme care prezinta interes pentru opinia
publica.
Organele centrale de stat, organele centrale ale organizatiilor de masa si
obstesti, precum si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si
al municipiului Bucuresti, vor desemna purtatori de cuvint pentru relatiile
curente cu presa.
Art. 61
Organele de presa nu sint obligate sa dezvaluie celor vizati sursele de
informatie pe baza carora au elaborat materialele difuzate, sursele
nedezvaluite constituind secret profesional.
Art. 62
Organele de stat, intreprinderile si institutiile, precum si organizatiile
de masa si obstesti, au datoria sa raspunda, in scris, organului de presa, in
termen de 30 zile de la data primirii comunicarii trimise de acesta cuprinzind
opiniile critice exprimate in presa cu privire la activitatea lor.
Art. 63
In exercitarea profesiunii lor, pentru anumite actiuni de interes public,
ziaristii, sint indreptatiti sa instaleze, fara plata, aparate de transmitere
vizuala, fonica sau de inregistrare in intreprinderi, institutii, sali sau alte
locuri publice, cu aprobarea conducerii acestora si fara a stinjeni
desfasurarea normala a activitatii din unitate.
Sectiunea 2
Relatiile dintre organele de presa si cetateni
Art. 64
In indeplinirea functiilor social-politice ce le revin organele de presa se
sprijina pe un larg activ obstesc si corespondenti voluntari din rindul
oamenilor muncii din toate domeniile vietii sociale.
Art. 65
Orice persoana fizica sau juridica are dreptul sa se adreseze organelor de
presa in orice problema de interes si cu caracter public, sa formuleze opinii,
propuneri, sesizari sau reclamatii.
Organele de presa sint obligate fie a le da publicitatii ca atare sau a le
utiliza pentru realizarea unor articole sau emisiuni proprii, fie a le
transmite organului sau organizatiei care, potrivit atributiilor legale, are
competenta si obligatia solutionarii. Acestea au datoria de a comunica
organului de presa, in termen de 30 de zile, masura luata. Organul de presa va
aduce la cunostinta celui ce i s-a adresat, in cel mult 15 zile, raspunsul
primit.
Art. 66
Presa trebuie sa ia atitudine ferma impotriva oricaror persoane care
impiedica exercitarea dreptului la critica, indiferent de functia pe care
acestea o detin.
Sectiunea 3
Apararea intereselor societatii si persoanelor impotriva folosirii abuzive
a dreptului de exprimare prin presa
Art. 67
Libertatea presei nu poate fi folosita in scopuri potrivnice orinduirii
socialiste, ordinii de drept statornicite prin Constitutie si celelalte legi,
drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice si juridice, moralei
socialiste.
In apararea intereselor societatii si persoanelor impotriva folosirii
abuzive a dreptului de exprimare prin presa se interzice publicarea si
difuzarea prin presa a materialelor care:
a) sint potrivnice Constitutiei Republicii Socialiste Romania;
b) contin atacuri impotriva orinduirii socialiste, principiilor politicii
interne si externe a Partidului Comunist Roman si a Republicii Socialiste
Romania;
c) defaimeaza conducerea partidului si statului;
d) comunica informatii, date sau documente secrete, definite astfel de
lege;
e) cuprind informatii si comentarii false sau alarmiste care ameninta sau
tulbura linistea publica ori prezinta un pericol pentru securitatea statului;
f) indeamna la nerespectarea legilor statului ori la savirsirea unor fapte
ce constituie infractiuni;
g) propaga conceptii fasciste, obscurantiste, antiumanitare; fac propaganda
sovina, indeamna la ura de rasa sau nationala, la violenta, ori lezeaza
sentimentele nationale;
h) aduc atingere bunelor moravuri sau constituie o incitare la incalcarea
normelor de etica si convietuire sociala;
i) furnizind informatii despre procese aflate in curs de solutionare,
anticipeaza asupra hotaririlor ce urmeaza a fi luate de catre organele
judiciare;
j) cuprind date sau fapte neadevarate, de natura a vatama interesele
legitime si a stirbi demnitatea, onoarea sau reputatia unei persoane,
prestigiul sau social sau profesional, ori prin care se profereaza insulte,
calomnii sau se aduc amenintari la adresa unei persoane.
Art. 68
Controlul si raspunderea pentru respectarea dispozitiilor art. 67 de catre
fiecare organ de presa revin redactorului sef.
Comitetul pentru presa si tiparituri urmareste respectarea dispozitiilor
art. 67 pentru a preveni difuzarea materialelor de presa care ar contraveni
acestor dispozitii, sesizind, daca este cazul, pe redactorul sef sau pe
inlocuitorul acestuia, care este obligat a lua masurile necesare.
Art. 69
Persoana fizica sau juridica lezata prin afirmatii facute in presa si pe
care le considera neadevarate poate cere, in termen de 30 de zile, ca organul
de presa in cauza sa publice sau sa difuzeze un raspuns sub forma de replica,
rectificare ori declaratie.
Raspunsul trebuie sa fie obiectiv si sa urmareasca restabilirea adevarului.
Nu se considera a aduce lezare critica obiectiva, principiala si
constructiva, exercitata prin presa, in realizarea functiilor sale
social-politice.
Art. 70
Organul de presa este obligat sa publice, fara plata, raspunsul, in
conditiile articolului precedent, in termen de 15 zile de la primirea lui, daca
organul de presa este cotidian, sau cel mai tirziu in al doilea numar de la
primirea raspunsului, daca organul de presa are alta periodicitate.
Art. 71
Refuzul de a publica sau difuza un raspuns, in conditiile art. 70, se
comunica persoanei lezate in termen de 15 zile de la primirea sesizarii scrise
de aceasta.
Nepublicarea sau nedifuzarea raspunsului in termenele prevazute in
articolul precedent se considera refuz, chiar daca acesta nu a fost comunicat
potrivit alin. 1.
Art. 72
In cazurile prevazute in articolul precedent, persoana lezata poate cere
judecatoriei obligarea organului de presa in cauza sa publice sau sa difuzeze
raspunsul.
Daca instanta judecatoreasca constata ca refuzul este neintemeiat, obliga
organul de presa sa publice sau sa difuzeze raspunsul in termen de 15 zile,
care se calculeaza de la data raminerii definitive a hotaririi judecatoresti.
In cazul prevazut in alineatul precedent, publicarea sau difuzarea
raspunsului se face cu mentiunea ca aceasta s-a dispus prin hotarire judecatoreasca,
indicindu-se numarul si data acesteia, precum si instanta care a dat hotarirea.
Art. 73
Ziaristul poarta deplina raspundere pentru respectarea dispozitiilor art.
67, atit in materialele proprii pe care le publica, cit si in cele de a caror
publicare raspunde in cadrul obligatiilor de serviciu.
Ziaristul raspunde pentru exactitatea informatiilor si datelor relatate,
pentru interpretarea lor obiectiva, pentru pastrarea secretului de stat, de
serviciu si profesional.
Aceeasi raspundere revine si colaboratorilor neincadrati la organul de
presa si care publica sub semnatura proprie, acorda interviuri, furnizeaza
informatii sau date destinate difuzarii sub orice forma.
Art. 74
Redactorul sef raspunde pentru incalcarea dispozitiilor prezentei legi de
catre cei prevazuti in articolul precedent, daca savirsirea faptelor acestora a
fost posibila din cauza neindeplinirii ori indeplinirii necorespunzatoare de
catre el a indatoririlor de serviciu.
Redactorul sef raspunde si in cazul in care materialul de presa difuzat,
care constituie obiectul incalcarii indatoririlor profesionale, potrivit
dispozitiilor din articolul precedent, este nesemnat, daca materialul de presa
a fost difuzat fara acordul autorului, ori daca exista un impediment, de orice
natura, ca autorul sa raspunda, iar impedimentul a fost cunoscut de redactorul
sef.
CAP. 6
Colaborarea internationala in domeniul presei
Sectiunea 1
Trimiterea de corespondenti de presa peste hotare
Art. 75
In indeplinirea functiilor sale social-politice, presa romana militeaza
pentru dezvoltarea relatiilor cu presa din alte tari, in conformitate cu
principiile de baza ale politicii externe a Partidului Comunist Roman si a
Republicii Socialiste Romania.
Art. 76
Organele si organizatiile de presa din Republica Socialista Romania pot
incheia, in conditiile legii, acorduri, conventii si intelegeri de colaborare
cu organe si organizatii de presa din alte tari.
Art. 77
Organele si organizatiile de presa pot trimite reprezentanti temporari
peste hotare, pentru realizarea unor materiale de presa destinate informarii
opiniei publice din Republica Socialista Romania. De asemenea, ele pot acredita
corespondenti permanenti in strainatate.
Art. 78
Corespondentii si reprezentantii de presa romani peste hotare au datoria sa
militeze pentru relatii de colaborare intre Republica Socialista Romania si
tarile in care isi desfasoara activitatea, sa informeze in mod obiectiv opinia
publica romaneasca despre problemele si starile de lucruri din tara respectiva,
sa respecte legile acesteia.
Sectiunea 2
Corespondentii de presa straini in Republica Socialista Romania
Art. 79
Organele si organizatiile de presa de peste hotare pot trimite
reprezentanti in calitate de corespondenti permanenti sau temporari in
Republica Socialista Romania.
Corespondentii permanenti sint acreditati cu aprobarea Ministerului
Afacerilor Externe, pe baza cererilor exprese inaintate acestuia, in scris, de
catre organele si organizatiile de presa interesate.
Art. 80
In exercitarea atributiilor lor in Republica Socialista Romania,
corespondentii de presa straini se bucura de sprijinul autoritatilor romane in
vederea obtinerii, din partea persoanelor autorizate si institutiilor, a
materialelor documentare necesare bunei desfasurari a activitatii lor.
Corespondentilor de presa straini li se faciliteaza vizite de documentare,
convorbiri, interviuri si participarea la actiuni cu caracter national sau
international.
Corespondentii de presa straini isi desfasoara activitatea cu respectarea
legilor Republicii Socialiste Romania.
Sectiunea 3
Difuzarea presei straine in Romania si a presei romane in strainatate
Art. 81
Constituie presa straina, in sensul prezentei legi, mijloacele de informare
publica prevazute la art. 5, tiparite, multiplicate sau inregistrate in
strainatate, intr-o limba straina sau in limba romana precum si cele tiparite,
multiplicate sau inregistrate in Romania de catre editori straini sau din
dispozitia acestora.
Art. 82
Introducerea presei straine pentru difuzare sau punere in vinzare se face
pe baza de autorizare si este exercitata de intreprinderi sau institutii
destinate acestui scop.
Sint scutite de autorizatie publicatiile editate de Organizatia Natiunilor
Unite si institutiile sale specializate.
Art. 83
Oficiile diplomatice din Republica Socialista Romania pot imprima si
difuza, cu acordul Ministerului Afacerilor Externe, informatii si material de
presa documentar care servesc la cunoasterea tarii pe care oficiul respectiv o
reprezinta.
Art. 84
Se interzice difuzarea presei straine care:
a) contravine prevederilor art. 67:
b) este introdusa in tara, in scopul difuzarii sau vinzarii cu ocolirea
intreprinderilor sau institutiilor special autorizate pentru importul si
difuzarea presei straine.
Art. 85
Difuzarea peste hotare a presei romane se poate face direct de catre
editori sau de organele de presa, cu respectarea prevederilor legale privind
relatiile de comert exterior si de difuzare a presei.
Exportul de presa ce se realizeaza prin organizatiile si institutiile
specializate si autorizate pentru aceasta se va desfasura pe baze comerciale,
in cadrul contractelor de comert exterior.
Editorii si organele de presa pot face schimburi internationale de
publicatii si de emisiuni de radioteleviziune sau filme, pe baze necomerciale,
in limitele plafoanelor stabilite.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 86
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala.
Art. 87
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sint savirsite in astfel
de conditii incit, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) impiedicarea, in orice mod, a reprezentantilor presei de a-si indeplini
indatoririle profesionale, potrivit dispozitiilor prezentei legi;
b) furnizarea catre presa sau publicarea in presa a unor informatii si
date, cunoscind ca acestea nu corespund adevarului;
c) persecutarea, sub orice forma, a celor care au contribuit la informarea
presei sau si-au exprimat in presa opinii critice, precum si exercitarea de
presiuni sau alte acte de intimidare asupra acestora;
d) necomunicarea in termenul prevazut de lege, in mod nejustificat, a
raspunsului la opiniile critice exprimate in presa, potrivit art. 62;
e) introducerea presei straine spre difuzare sau punere in vinzare in alte
conditii decit cele prevazute in art. 82;
f) modificarea pretului publicatiei, pe numar sau in abonament, fara
respectarea dispozitiilor legale.
Contraventiile prevazute in prezentul articol se sanctioneaza cu amenda de
la 1000 la 5000 lei.
Art. 88
Constatarea contraventiilor prevazute in art. 87, precum si aplicarea
sanctiunii, se fac de catre persoane anume imputernicite de catre Comitetul
pentru presa si tiparituri.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plingere in termen de 15 zile de la comunicarea acestuia; plingerea se
solutioneaza de judecatoria in raza careia s-a savirsit contraventia.
In masura in care prezenta lege nu dispune, contraventiilor prevazute in
art. 87 le sint aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968*) privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor.
---------------
*) Legea nr. 32/1968, reprodusa in C.L.D. nr. VI/1968, p. 208, a fost
modificata prin Decretul nr. 142/1970, reprodus in C.L.D. nr. I/1970, p. 222 si
Decretul nr. 505/1970, reprodus in C.L.D. IV/1970, p. 89.
Art. 89
Nepublicarea sau nedifuzarea raspunsului cuvenit unei persoane fizice sau
juridice, dispusa, potrivit art. 72, prin hotarire judecatoreasca ramasa
definitiva, atrage obligarea organului de presa de catre instanta la plata unei
amenzi, in folosul statului, de la 200 la 1000 lei, pentru fiecare zi de
intirziere.
In cazul in care organul de presa face dovada ca intirzierea s-a datorat
unor motive intemeiate, instanta poate reveni asupra amenzii stabilite.
Art. 90
Tiparirea, inregistrarea sau difuzarea, fara autorizare legala, a unui
imprimat grafic, fonic sau pe banda ori pelicula, destinat a fi folosit ca
mijloc de informare publica, constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
Art. 91
In cazul faptelor prevazute de legea penala, pentru care punerea in miscare
a actiunii penale se face la plingerea prealabila a persoanei vatamate, daca
fapta a fost savirsita prin presa, plingerea prealabila se adreseaza organului
de urmarire penala, judecarea infractiunii fiind de competenta judecatoriei.
Retragerea plingerii inlatura raspunderea penala.
Art. 92
In cazul condamnarii la pedeapsa inchisorii pentru o infractiune savirsita
prin presa se poate pronunta si masura interzicerii de a ocupa functii in
domeniul presei sau de a exercita profesia de ziarist, potrivit dispozitiilor
art. 115 din Codul penal.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 93
Buletinele si celelalte publicatii cu caracter intern sau de serviciu, revistele
scolare ale elevilor, precum si activitatile culturale de amatori care folosesc
mijloacele de exprimare ale presei, se organizeaza, se desfasoara si sint
conduse potrivit regulilor stabilite de organele de stat sau obstesti
competente in ramura sau domeniul lor de activitate.
Art. 94
Publicatiile cultelor si confesiunilor religioase se organizeaza si sint
indrumate si conduse potrivit statutelor proprii, aprobate in conditiile legii.
Art. 95
Prevederile art. 67 se aplica tuturor materialelor tiparite sau
multiplicate, inregistrate, transmise sau facute publice sub orice forma de
comunicare, de oricare persoana, organizatie sau institutie.
Art. 96
Organele de presa au obligatia de a asigura ca, in decurs de maximum 4 ani,
personalul redactional incadrat la data intrarii in vigoare a prezentei legi sa
corespunda cerintelor de studii si pregatire profesionala prevazute in art. 39.
Sint exceptati de la indeplinirea acestor conditii ziaristii care la data
intrarii in vigoare a prezentei legi mai au cel mult 10 ani pina la implinirea
virstei de pensionare. Cei a caror activitate publicistica depaseste 20 de ani
vor putea exercita in continuare profesiunea de ziarist, fara sa indeplineasca
cerintele de studii prevazute la art. 39.
Ziaristii cu o vechime mai mica de 2 ani in redactii la data intrarii in
vigoare a prezentei legi pot sustine examenul de atestare la implinirea
cerintei de stagiu prevazuta in art. 48.
Art. 97
Prevederile prezentei legi intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea
in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.