LEGE
Nr. 317 din 1 iulie 2004 * Republicata
privind Consiliul Superior al Magistraturii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 827 din 13 septembrie 2005
*) Republicata in temeiul art. VI al titlului XV din Legea nr. 247/2005
privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri
adiacente, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 22
iulie 2005, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 317/2004 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 599 din 2 iulie 2004, iar ulterior a fost modificata si
completata prin Legea nr. 247/2005.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei
justitiei.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii este independent si se supune in
activitatea sa numai legii. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii
raspund in fata judecatorilor si procurorilor pentru activitatea desfasurata in
exercitarea mandatului.
Art. 2
Consiliul Superior al Magistraturii are personalitate juridica si sediul in
municipiul Bucuresti.
CAP. 2
Organizarea Consiliului Superior al Magistraturii
SECTIUNEA 1
Structura Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 3
Consiliul Superior al Magistraturii este alcatuit din 19 membri, din care:
a) 9 judecatori si 5 procurori, alesi in adunarile generale ale
judecatorilor si procurorilor, care compun cele doua sectii ale Consiliului,
una pentru judecatori si una pentru procurori;
b) 2 reprezentanti ai societatii civile, specialisti in domeniul dreptului,
care se bucura de inalta reputatie profesionala si morala, alesi de Senat;
c) presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, reprezentant al
puterii judecatoresti, ministrul justitiei si procurorul general al Parchetului
de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, care sunt membri de drept ai
Consiliului.
Art. 4
Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii este
alcatuita din:
a) 2 judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie;
b) 3 judecatori de la curtile de apel;
c) 2 judecatori de la tribunale;
d) 2 judecatori de la judecatorii.
Art. 5
Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii este
alcatuita din:
a) 1 procuror de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie sau de la Parchetul National Anticoruptie;
b) 1 procuror de la parchetele de pe langa curtile de apel;
c) 2 procurori de la parchetele de pe langa tribunale;
d) 1 procuror de la parchetele de pe langa judecatorii.
SECTIUNEA a 2-a
Alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 6
(1) Judecatorii si procurorii, membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii, prevazuti la art. 3 lit. a), sunt alesi in adunarile generale
ale judecatorilor sau, dupa caz, ale procurorilor.
(2) Data la care au loc adunarile generale ale judecatorilor si ale
procurorilor se stabileste de catre Plenul Consiliului Superior al
Magistraturii cu cel putin 90 de zile inainte de expirarea mandatului membrilor
acestuia si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si pe
pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 7
(1) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii se aleg din randul
judecatorilor si procurorilor numiti de Presedintele Romaniei.
(2) Judecatorii si procurorii isi pot sustine candidaturile depuse pentru
alegerea ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii in fata
colectivelor de judecatori si procurori. Candidaturile judecatorilor si
procurorilor pot fi sustinute de colectivele de judecatori si procurori, precum
si de asociatiile profesionale ale acestora.
(3) Perioada in care pot fi depuse candidaturile se stabileste de Plenul
Consiliului Superior al Magistraturii si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a III-a, si pe pagina de Internet a Consiliului Superior al
Magistraturii.
(4) Candidaturile se depun la Colegiul de conducere al Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, la Colegiul de conducere al Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie, la Colegiul de conducere al Parchetului National
Anticoruptie sau la colegiile de conducere ale curtilor de apel ori ale
parchetelor de pe langa acestea, insotite de:
a) curriculum vitae;
b) un proiect privind principalele obiective pe care le vor urmari
judecatorii sau procurorii in cazul alegerii in Consiliul Superior al Magistraturii,
precum si, dupa caz, documentele de sustinere a candidaturii;
c) o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu au facut
parte din serviciile de informatii inainte de 1990 si nici nu au colaborat cu
acestea;
d) o declaratie autentica, pe propria raspundere potrivit legii penale, din
care sa rezulte ca nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori
sau colaboratori ai serviciilor de informatii;
e) o declaratie de interese actualizata.
(5) Nu pot fi alesi membri ai Consiliului Superior al Magistraturii
judecatorii si procurorii care au facut parte din serviciile de informatii
inainte de 1990 sau au colaborat cu acestea ori cei care au un interes personal
ce influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si
impartialitate a atributiilor prevazute de lege.
(6) Colegiile de conducere ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie,
Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetului
National Anticoruptie, ale curtilor de apel si ale parchetelor de pe langa
acestea verifica indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) - (5) de catre
judecatorii si procurorii care si-au depus candidaturile.
Art. 8
(1) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie aleg, in adunarea
generala, prin vot secret, direct si personal, 2 membri pentru Consiliul
Superior al Magistraturii, dintre judecatorii care si-au depus candidatura.
(2) Procurorii de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie si procurorii de la Parchetul National Anticoruptie aleg, in adunarea
generala comuna a procurorilor din aceste parchete, prin vot secret, direct si
personal, un membru pentru Consiliul Superior al Magistraturii dintre
procurorii care si-au depus candidatura. In cadrul adunarii generale voteaza si
procurorii din structurile teritoriale ale acestor parchete.
(3) Sunt alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii 2
judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, un procuror de la
Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau de la Parchetul
National Anticoruptie, care au obtinut majoritate de voturi in adunarile
generale.
(4) In cazul in care nici unul dintre candidati nu obtine majoritate de
voturi, se organizeaza turul doi al alegerilor la care participa judecatorii si
procurorii clasati pe primele doua locuri. Este ales membru al Consiliului
Superior al Magistraturii candidatul care a obtinut numarul cel mai mare de
voturi in turul doi al alegerilor.
Art. 9
(1) Colegiul de conducere al fiecarei curti de apel si al fiecarui parchet
de pe langa acestea centralizeaza candidaturile depuse de judecatorii si
procurorii din circumscriptiile lor.
(2) Candidaturile se centralizeaza pe categorii de instante si parchete si
se transmit instantelor si parchetelor din circumscriptia curtii de apel,
insotite de documentele prevazute la art. 7 alin. (4).
(3) Colegiul de conducere al fiecarei curti de apel organizeaza propria
adunare generala, adunarea generala a judecatorilor de la tribunalele si
tribunalele specializate din circumscriptia curtii de apel si adunarea generala
a judecatorilor de la judecatoriile din circumscriptia curtii de apel.
(4) Colegiul de conducere al fiecarui parchet de pe langa curtile de apel
organizeaza propria adunare generala, adunarea generala a procurorilor de la
parchetele de pe langa tribunale si tribunalele specializate din circumscriptia
curtii de apel si adunarea generala a procurorilor de la parchetele de pe langa
judecatoriile din circumscriptia curtii de apel.
Art. 10
(1) Judecatorii de la fiecare curte de apel, judecatorii de la toate
tribunalele si tribunalele specializate din circumscriptia fiecarei curti de
apel si judecatorii de la toate judecatoriile din circumscriptia fiecarei curti
de apel desemneaza, in cele 3 adunari generale, prin vot secret, direct si
personal, cate un candidat pentru functia de membru al Consiliului Superior al
Magistraturii dintre judecatorii care si-au depus candidatura.
(2) Procurorii de la fiecare parchet de pe langa curtile de apel,
procurorii de la toate parchetele de pe langa tribunale si tribunalele
specializate din circumscriptia fiecarei curti de apel si procurorii de la
parchetele de pe langa judecatoriile din circumscriptia fiecarei curti de apel
desemneaza, in cele 3 adunari generale, prin vot secret, direct si personal,
cate un candidat pentru functia de membru al Consiliului Superior al
Magistraturii dintre procurorii care si-au depus candidatura.
(3) Sunt desemnati pentru a candida la functia de membru al Consiliului
Superior al Magistraturii judecatorii si procurorii care au obtinut majoritate
de voturi in adunarile generale prevazute la alin. (1) si (2). Dispozitiile
art. 8 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.
(4) Judecatorii militari si procurorii militari isi depun candidatura la
Curtea Militara de Apel Bucuresti sau, dupa caz, la Parchetul Militar de pe
langa Curtea de Apel Bucuresti. Dispozitiile alin. (1) - (3) se aplica in mod
corespunzator. Tribunalul Militar Teritorial Bucuresti si tribunalele militare,
precum si parchetele de pe langa acestea desemneaza cate un candidat care va fi
inclus pe listele prevazute la art. 11 alin. (1) lit. c) si e), respectiv d) si
f).
(5) Consiliul Superior al Magistraturii intocmeste listele cu judecatorii
si procurorii desemnati pentru a candida la functia de membru al Consiliului
Superior al Magistraturii, pe categorii de instante si parchete.
(6) Listele prevazute la alin. (5) si documentele prevazute la art. 7 alin.
(4) se publica pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(7) Dispozitiile art. 8 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.
Art. 11
(1) Listele judecatorilor si ale procurorilor care au fost desemnati pentru
a candida la functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se
transmit instantelor sau, dupa caz, parchetelor, de catre Consiliul Superior al
Magistraturii, cu cel putin 20 de zile inainte de data stabilita pentru
adunarile generale, dupa cum urmeaza:
a) lista cuprinzand cei 16 candidati de la curtile de apel se transmite
tuturor curtilor de apel;
b) lista cuprinzand cei 16 candidati de la parchetele de pe langa curtile
de apel se transmite tuturor parchetelor de pe langa curtile de apel;
c) lista cuprinzand cei 16 candidati de la tribunale si tribunalele
specializate se transmite tuturor tribunalelor si tribunalelor specializate;
d) lista cuprinzand cei 16 candidati de la parchetele de pe langa tribunale
si tribunale specializate se transmite tuturor parchetelor de pe langa
tribunale si tribunale specializate;
e) lista cuprinzand cei 16 candidati de la judecatorii se transmite tuturor
judecatoriilor;
f) lista cuprinzand cei 16 candidati de la parchetele de pe langa
judecatorii se transmite tuturor parchetelor de pe langa judecatorii.
(2) Listele prevazute la alin. (1) si documentele prevazute la art. 7 alin.
(4) se afiseaza la sediile instantelor si parchetelor.
Art. 12
(1) Listele prevazute la art. 11 alin. (1) si documentele prevazute la art.
7 alin. (4) se transmit de catre Consiliul Superior al Magistraturii
instantelor si parchetelor, insotite de buletine de vot.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii transmite fiecarei instante si
fiecarui parchet un numar de buletine de vot stampilate egal cu numarul
judecatorilor si procurorilor din cadrul parchetului, cu un plus de 10% .
(3) Forma si continutul buletinelor de vot se stabilesc de Plenul
Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Tiparirea buletinelor de vot se asigura de Consiliul Superior al
Magistraturii.
Art. 13
(1) In vederea alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, in
cadrul fiecarei instante si al fiecarui parchet se convoaca adunarea generala a
judecatorilor sau, dupa caz, a procurorilor.
(2) Judecatorii de la curtile de apel si procurorii de la parchetele de pe
langa acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, in
adunarile lor generale, prin vot secret, direct si personal, 3 judecatori de la
curtile de apel si un procuror de la parchetele de pe langa acestea.
(3) Judecatorii de la tribunale si tribunalele specializate si procurorii
de la parchetele de pe langa acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii, in adunarile lor generale, prin vot secret, direct si personal,
2 judecatori de la tribunale si tribunalele specializate si 2 procurori de la
parchetele de pe langa acestea.
(4) Judecatorii de la judecatorii si procurorii de la parchetele de pe
langa acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, in
adunarile lor generale, prin vot secret, direct si personal, 2 judecatori de la
judecatorii si un procuror de la parchetele de pe langa acestea.
Art. 14
(1) In procedura de desemnare a candidatilor si de alegere a membrilor
Consiliului Superior al Magistraturii, adunarile generale sunt legal
constituite in prezenta a cel putin doua treimi din numarul judecatorilor sau,
dupa caz, al procurorilor in functie, inclusiv cei delegati sau detasati de la
alte instante sau parchete.
(2) Adunarile generale sunt prezidate de magistratul cu cea mai mare
vechime in magistratura, care nu si-a depus candidatura pentru functia de
membru al Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) In procedura de alegere a membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii, fiecare judecator si procuror voteaza un numar de candidati egal
cu numarul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, care reprezinta
categoria de instante sau parchete la nivelul carora judecatorul sau, dupa caz,
procurorul isi desfasoara activitatea.
(4) In cazul in care au fost votate mai putine persoane decat cele
prevazute la alin. (3), votul este nul.
(5) La alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii nu pot
participa judecatorii si procurorii detasati la alte autoritati decat la
instante sau parchete.
Art. 15
(1) Judecatorul sau procurorul care a prezidat adunarea generala, impreuna
cu 2 judecatori sau procurori desemnati inaintea votului de adunarile generale:
a) asigura numararea voturilor;
b) intocmeste procesul-verbal cu privire la desfasurarea alegerilor si
rezultatele votului si il transmite Consiliului Superior al Magistraturii;
c) comunica numele judecatorilor sau al procurorilor desemnati pentru a
candida la functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii potrivit
art. 10 alin. (5) ori, dupa caz, alcatuieste si transmite Consiliului Superior
al Magistraturii lista cuprinzand candidatii inscrisi in ordinea descrescatoare
a voturilor obtinute in adunarile generale prevazute la art. 8 alin. (3) si la
art. 13 alin. (2) - (4).
(2) Pentru indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1), judecatorul
sau procurorul care a prezidat adunarea generala este ajutat de 2 judecatori
sau, dupa caz, de 2 procurori, desemnati de adunarile generale, dintre
judecatorii sau procurorii care nu si-au depus candidaturile.
Art. 16
(1) Consiliul Superior al Magistraturii centralizeaza rezultatele votului
din circumscriptiile tuturor curtilor de apel si ale parchetelor de pe langa
acestea.
(2) Sunt alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii:
a) 3 judecatori de la curtile de apel, care au obtinut numarul cel mai mare
de voturi la nivel national;
b) 2 judecatori de la tribunale si tribunalele specializate, care au
obtinut numarul cel mai mare de voturi la nivel national;
c) 2 judecatori de la judecatorii, care au obtinut numarul cel mai mare de
voturi la nivel national;
d) 1 procuror de la parchetele de pe langa curtile de apel, care a obtinut
numarul cel mai mare de voturi la nivel national;
e) 2 procurori de la parchetele de pe langa tribunale si tribunalele
specializate care au obtinut numarul cel mai mare de voturi la nivel national;
f) 1 procuror de la parchetele de pe langa judecatorii, care a obtinut
numarul cel mai mare de voturi la nivel national.
(3) Dispozitiile art. 8 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.
Art. 17
(1) Consiliul Superior al Magistraturii verifica legalitatea procedurilor
de alegere, din oficiu sau la sesizarea oricarui judecator sau procuror.
(2) In vederea formularii sesizarii, judecatorii si procurorii au dreptul
sa verifice procesele-verbale cu privire la desfasurarea alegerilor si
rezultatul acestora, precum si buletinele de vot.
(3) Contestatiile referitoare la legalitatea procedurilor de alegere pot fi
depuse la Consiliul Superior al Magistraturii, in termen de 15 zile de la data
alegerilor.
(4) Contestatiile se solutioneaza de catre Plenul Consiliului Superior al
Magistraturii, in termen de 5 zile de la data sesizarii. Solutia motivata a
contestatiei se comunica persoanelor care au facut sesizarea.
(5) In cazul in care se constata incalcari ale legii in procedurile de
alegere, Consiliul Superior al Magistraturii dispune masurile necesare pentru
inlaturarea acestora, inclusiv repetarea alegerilor, numai la instantele sau
parchetele la care incalcarea legii a avut drept consecinta influentarea
rezultatului alegerilor.
Art. 18
(1) Consiliul Superior al Magistraturii alcatuieste lista finala cuprinzand
magistratii alesi potrivit prevederilor art. 8 alin. (3) si art. 16 alin. (2)
si o transmite Biroului permanent al Senatului.
(2) Inainte de transmiterea listei catre Biroul permanent al Senatului,
Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii verifica si comunica,
in termen de 15 zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii,
daca judecatorii si procurorii alesi au facut parte din serviciile de
informatii inainte de 1990 sau au colaborat cu acestea.
(3) Biroul permanent al Senatului inainteaza lista prevazuta la alin. (1)
Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari, pentru a
examina daca au fost respectate dispozitiile legale cu privire la alegerea
membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Senatul, in prezenta majoritatii membrilor sai, pe baza raportului
Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari, valideaza
lista cuprinzand magistratii alesi ca membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii. Refuzul validarii nu poate interveni decat in cazul incalcarii
legii in procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii si
numai daca aceasta incalcare a legii are drept consecinta influentarea
rezultatului alegerilor. Dispozitiile art. 17 alin. (5) se aplica in mod
corespunzator.
Art. 19
(1) In vederea alegerii celor 2 reprezentanti ai societatii civile in
Consiliul Superior al Magistraturii, organizatiile profesionale ale juristilor,
consiliile profesionale ale facultatilor de drept acreditate, asociatiile si
fundatiile care au ca obiectiv apararea drepturilor omului pot propune Biroului
permanent al Senatului cate un candidat.
(2) Pot fi alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii
reprezentanti ai societatii civile care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) sunt specialisti in domeniul dreptului, cu o vechime de cel putin 7 ani
in activitatea juridica;
b) se bucura de inalta reputatie profesionala si morala;
c) nu au facut parte din serviciile de informatii inainte de 1990, nu au
colaborat cu acestea si nu au un interes personal care influenteaza sau ar
putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor
prevazute de lege;
d) nu au calitatea de membru al unui partid politic si nu au indeplinit in
ultimii 5 ani functii de demnitate publica.
(3) Propunerile de candidaturi se depun la Biroul permanent al Senatului,
intre a 90-a zi si a 60-a zi inainte de expirarea mandatului membrilor
Consiliului Superior al Magistraturii, insotite de hotararea judecatoreasca
sau, dupa caz, actul normativ de infiintare, de actul constitutiv si statutul
persoanelor juridice prevazute la alin. (1), precum si de cazierul fiscal al
acestora.
(4) Perioada in care se depun propunerile de candidaturi se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si pe pagina de Internet a
Consiliului Superior al Magistraturii, cu 30 de zile inainte de inceperea
curgerii termenului prevazut la alin. (3).
(5) Candidatii propusi vor prezenta Senatului documentele prevazute la art.
7 alin. (4), precum si cazierul judiciar.
(6) Lista candidatilor si documentele prevazute la art. 7 alin. (4) se
afiseaza pe paginile de Internet ale Senatului si Consiliului Superior al
Magistraturii, in termen de 5 zile de la expirarea perioadei de depunere a
acestora.
Art. 20
(1) Senatul alege, dintre candidatii prevazuti la art. 19, cei 2
reprezentanti ai societatii civile, potrivit procedurii prevazute in
regulamentul acestei Camere.
(2) Dispozitiile art. 18 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
Art. 21
Hotararile Senatului privind validarea si alegerea membrilor Consiliului
Superior al Magistraturii se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
CAP. 3
Functionarea Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 22
(1) In termen de 15 zile de la publicarea hotararilor prevazute la art. 21,
presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie convoaca membrii Consiliului
Superior al Magistraturii in sedinta de constituire.
(2) In sedinta de constituire, prezidata de presedintele Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, sunt alesi presedintele si vicepresedintele Consiliului
Superior al Magistraturii.
(3) In termen de 15 zile de la sedinta de constituire a Consiliului
Superior al Magistraturii se stabilesc atributiile si responsabilitatile
fiecarui membru permanent, pe domenii de activitate.
Art. 23
(1) Consiliul Superior al Magistraturii functioneaza ca organ cu activitate
permanenta. Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii se iau in plen sau
in sectii, potrivit atributiilor care revin acestora.
(2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii desfasoara activitate
permanenta.
(3) Presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii
nu exercita activitatea de judecator sau procuror. Judecatorii si procurorii
alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii isi suspenda
activitatea de judecator, respectiv de procuror, referitoare la prezenta
judecatorilor in complete de judecata, respectiv efectuarea actelor de urmarire
penala de catre procurori. La incetarea mandatului, cei care au optat pentru
suspendarea activitatii isi reiau activitatea de judecator sau procuror.
(4) Membrii alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii aflati in
functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot opta pentru
suspendarea activitatii de judecator sau procuror pentru perioada ramasa pana
la terminarea mandatului. Optiunea se exprima in scris, la presedintele
Consiliului Superior al Magistraturii, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi*).
(5) Functiile de conducere detinute de judecatorii sau procurorii alesi ca
membri ai Consiliului Superior al Magistraturii se suspenda de drept la data
publicarii hotararii Senatului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Membrii alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii ce detin o functie de
conducere la instante ori parchete, la data intrarii in vigoare a prezentei
legi*), pot opta pentru suspendarea din functia de conducere respectiva in
conditiile alin. (3).
(6) Perioada in care judecatorul sau procurorul este membru al Consiliului
Superior al Magistraturii constituie vechime in aceste functii.
------------
*) A se vedea Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii
si justitiei, precum si unele masuri adiacente, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005.
Art. 24
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este condus de presedinte, ajutat de
un vicepresedinte, alesi dintre judecatorii si procurorii prevazuti la art. 3
lit. a), care fac parte din sectii diferite, pentru un mandat de un an, ce nu
poate fi reinnoit.
(2) Presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii sunt
alesi de plen, in prezenta a cel putin 15 membri ai Consiliului, cu votul
majoritatii membrilor acestuia.
(3) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele
atributii principale:
a) reprezinta Consiliul Superior al Magistraturii in relatiile interne si
internationale;
b) coordoneaza activitatea Consiliului Superior al Magistraturii si
repartizeaza lucrarile pentru plen si sectii;
c) prezideaza lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, cu
exceptia cazului in care la lucrari participa Presedintele Romaniei;
d) propune plenului masurile necesare pentru inceperea procedurilor de
revocare a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii si de ocupare a
locurilor devenite vacante;
e) semneaza actele emise de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii;
f) sesizeaza Curtea Constitutionala, in vederea solutionarii conflictelor
juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice;
g) desemneaza membrii Consiliului Superior al Magistraturii care pot fi
consultati pentru elaborarea unor proiecte de acte normative;
h) prezinta, in sedinta publica a plenului, raportul anual asupra
activitatii Consiliului Superior al Magistraturii, care se transmite
instantelor si parchetelor si se da publicitatii.
(4) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii indeplineste orice
alte atributii stabilite de lege, de Regulamentul de organizare si functionare
administrativa a Consiliului Superior al Magistraturii si de plen.
(5) In lipsa presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii,
atributiile prevazute la alin. (3) si (4) se exercita de vicepresedinte.
(6) In caz de vacanta a functiei de presedinte sau de vicepresedinte,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, in termen de cel mult o luna de
la constatarea vacantei, va proceda la alegerea noului presedinte, respectiv
vicepresedinte.
Art. 25
Presedintele Romaniei prezideaza, fara drept de vot, lucrarile Plenului
Consiliului Superior al Magistraturii la care participa.
Art. 26
(1) Lucrarile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt legal
constituite in prezenta majoritatii membrilor acestora si sunt prezidate de
presedintele sau, dupa caz, de vicepresedintele Consiliului Superior al
Magistraturii. In lipsa acestora, membrii sectiei aleg un presedinte de
sedinta, cu votul majoritatii celor prezenti.
(2) Judecatorul sau procurorul care prezideaza lucrarile sectiei semneaza
hotararile si celelalte acte emise de aceasta.
Art. 27
(1) Consiliul Superior al Magistraturii se intruneste in plen si in sectii,
la convocarea presedintelui, a vicepresedintelui sau a majoritatii membrilor
plenului ori, dupa caz, ai sectiilor.
(2) Lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii se desfasoara in
prezenta a cel putin 15 membri, iar lucrarile sectiilor se desfasoara in
prezenta majoritatii membrilor acestora.
(3) Hotararile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii si hotararile
sectiilor se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Art. 28
(1) Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie participa la
lucrarile sectiei pentru judecatori, procurorul general al Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, la lucrarile sectiei pentru
procurori, iar ministrul justitiei, la lucrarile ambelor sectii.
(2) Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ministrul justitiei
si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie nu au drept de vot in situatiile in care sectiile indeplinesc rolul de
instanta de judecata in domeniul raspunderii disciplinare.
(3) Reprezentantii societatii civile participa numai la lucrarile Plenului
Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 29
(1) Lucrarile plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al
Magistraturii sunt, de regula, publice. Membrii plenului sau ai sectiilor
hotarasc, cu majoritate de voturi, situatiile in care sedintele nu sunt
publice.
(2) Asociatiile profesionale ale judecatorilor si procurorilor pot
participa la lucrarile plenului si ale sectiilor, exprimand, atunci cand
considera necesar, un punct de vedere asupra problemelor ce se dezbat, la
initiativa lor sau la solicitarea membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii.
(3) Ordinea de zi a lucrarilor plenului si ale sectiilor Consiliului
Superior al Magistraturii se aproba de catre acestea, la propunerea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui Consiliului Superior al
Magistraturii.
(4) Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii, in plen si in sectii,
se iau prin vot direct si secret si se motiveaza.
(5) Hotararile plenului privind cariera si drepturile judecatorilor si
procurorilor se redacteaza in cel mult 20 de zile si se comunica de indata.
(6) Hotararile prevazute la alin. (5) se publica in Buletinul Oficial al
Consiliului Superior al Magistraturii si pe pagina de Internet a Consiliului
Superior al Magistraturii in termen de 10 zile de la redactare.
(7) Hotararile prevazute la alin. (5) pot fi atacate cu recurs, de orice persoana
interesata, in termen de 15 zile de la comunicare sau de la publicare, la
Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si
Justitie.
(8) Recursul suspenda executarea hotararii Consiliului Superior al
Magistraturii.
(9) Hotararea prin care se solutioneaza recursul prevazut la alin. (7) este
irevocabila.
(10) Ordinea de zi se publica cu 3 zile inainte pe pagina de Internet a
Consiliului Superior al Magistraturii. Hotararile Consiliului Superior al
Magistraturii se publica in Buletinul Oficial al Consiliului Superior al
Magistraturii si pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
CAP. 4
Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii
SECTIUNEA 1
Dispozitii comune
Art. 30
(1) Consiliul Superior al Magistraturii are dreptul si obligatia de a se
sesiza si din oficiu pentru a apara judecatorii si procurorii impotriva
oricarui act care le-ar putea afecta independenta sau impartialitatea ori ar
crea suspiciuni cu privire la acestea. De asemenea, Consiliul Superior al
Magistraturii apara reputatia profesionala a judecatorilor si procurorilor.
(2) Judecatorul sau procurorul care considera ca independenta,
impartialitatea sau reputatia profesionala ii este afectata in orice mod se
poate adresa Consiliului Superior al Magistraturii care, dupa caz, poate
dispune verificarea aspectelor semnalate, publicarea rezultatelor acesteia,
poate sesiza organul competent sa decida asupra masurilor care se impun sau
poate dispune orice alta masura corespunzatoare, potrivit legii.
(3) Consiliul Superior al Magistraturii asigura respectarea legii si a
criteriilor de competenta si etica profesionala in desfasurarea carierei
profesionale a judecatorilor si procurorilor.
(4) Atributiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii si ale
sectiilor acestuia, referitoare la cariera judecatorilor si procurorilor, se
exercita cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 303/2004*) privind statutul
judecatorilor si procurorilor, republicata, si ale Legii nr. 304/2004*) privind
organizarea judiciara, republicata.
------------
*) Legea nr. 303/2004 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005.
*) Legea nr. 304/2004 este republicata la pag. 1 - 21.
Art. 31
(1) In exercitarea atributiilor sale Consiliul Superior al Magistraturii
poate solicita Ministerului Justitiei, instantelor judecatoresti si
parchetelor, Institutului National al Magistraturii, altor autoritati si
institutii publice, precum si persoanelor fizice sau juridice informatiile sau
actele pe care le considera necesare.
(2) In scopul informarii cu privire la activitatea instantelor si
parchetelor, membrii Consiliului Superior al Magistraturii efectueaza deplasari
la sediile instantelor si ale parchetelor si organizeaza intalniri cu
judecatorii, procurorii si reprezentantii societatii civile.
Art. 32
(1) In cazurile in care legea prevede avizul conform, aprobarea sau acordul
Consiliului Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta este
obligatoriu. Daca legea prevede consultarea sau avizul Consiliului Superior al
Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta nu este obligatoriu.
(2) In cazul in care legea nu prevede un termen pentru emiterea avizelor de
catre Consiliul Superior al Magistraturii, acestea se emit in 30 de zile de la
sesizare. Depasirea de catre Consiliul Superior al Magistraturii a termenului
de emitere a avizului nu afecteaza valabilitatea actului.
Art. 33
Consiliul Superior al Magistraturii intocmeste si pastreaza dosarele
profesionale ale judecatorilor si procurorilor.
Art. 34
Consiliul Superior al Magistraturii coordoneaza activitatea Institutului
National al Magistraturii si a Scolii Nationale de Grefieri.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 35
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii
referitoare la cariera judecatorilor si procurorilor;
a) propune Presedintelui Romaniei numirea in functie si eliberarea din
functie a judecatorilor si a procurorilor, cu exceptia celor stagiari;
b) numeste judecatorii stagiari si procurorii stagiari, pe baza
rezultatelor obtinute la examenul de absolvire a Institutului National al
Magistraturii;
c) dispune promovarea judecatorilor si a procurorilor;
d) elibereaza din functie judecatorii stagiari si procurorii stagiari;
e) propune Presedintelui Romaniei conferirea de distinctii pentru
judecatori si procurori, in conditiile legii;
f) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
Art. 36
(1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii
referitoare la admiterea in magistratura, evaluarea, formarea si examenele
judecatorilor si procurorilor:
a) la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al
Magistraturii, stabileste numarul anual de cursanti ai Institutului National al
Magistraturii, aproba anual data si locul pentru organizarea concursului de
admitere la Institutul National al Magistraturii, stabileste tematica pentru
concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii si aproba
programul de formare profesionala a auditorilor de justitie, emite avize si
adopta regulamente, in cazurile si in conditiile prevazute de lege;
b) numeste comisia de admitere si comisia de elaborare a subiectelor pentru
admiterea in Institutul National al Magistraturii, in conditiile prevazute de
Regulamentul de organizare a examenului de admitere in Institutul National al
Magistraturii;
c) organizeaza si valideaza, potrivit legii si regulamentului, examenul de
capacitate al judecatorilor si procurorilor si aproba programul de formare
profesionala continua a judecatorilor si procurorilor, la propunerea Consiliului
stiintific al Institutului National al Magistraturii, precum si tematica
activitatilor de formare profesionala continua, organizate de curtile de apel
si parchetele de pe langa acestea;
d) organizeaza si valideaza, potrivit legii si regulamentului, concursurile
pentru numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor;
e) dispune organizarea concursurilor de promovare a judecatorilor si
procurorilor;
f) numeste comisiile pentru evaluarea activitatii profesionale a
judecatorilor si procurorilor, in conditiile legii;
g) numeste si revoca directorul si directorii adjuncti ai Institutului
National al Magistraturii, la propunerea Consiliului stiintific al Institutului
National al Magistraturii, si desemneaza judecatorii si procurorii care vor
face parte din Consiliul stiintific al Institutului National al Magistraturii;
h) la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al
Magistraturii, aproba structura organizatorica, statele de functii si statele
de personal ale Institutului National al Magistraturii;
i) numeste directorul si directorii adjuncti ai Scolii Nationale de
Grefieri si desemneaza judecatorii si procurorii membri in consiliul de
conducere al scolii;
j) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii solutioneaza contestatiile
formulate de judecatori si procurori impotriva hotararilor pronuntate de
sectiile Consiliului Superior al Magistraturii, cu exceptia celor date in materie
disciplinara.
Art. 37
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii
referitoare la organizarea si functionarea instantelor si a parchetelor;
a) convoaca adunarile generale ale judecatorilor si procurorilor, in conditiile
legii;
b) aproba masurile pentru suplimentarea sau reducerea numarului de posturi
pentru instante si parchete;
c) elaboreaza propriul proiect de buget, cu avizul consultativ al
Ministerului Finantelor Publice, si emite avizele conforme pentru proiectele de
buget ale instantelor si parchetelor;
d) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
Art. 38
(1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii adopta Codul deontologic
al judecatorilor si procurorilor, Regulamentul de organizare si functionare a
Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul privind procedura alegerii
membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul de ordine
interioara al instantelor judecatoresti, precum si alte regulamente si hotarari
prevazute in Legea nr. 303/2004, republicata, si in Legea nr. 304/2004,
republicata.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii asigura publicarea Codului
deontologic al judecatorilor si procurorilor si a regulamentelor prevazute la
alin. (1) in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pe pagina de Internet
a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeaza proiectele de
acte normative ce privesc activitatea autoritatii judecatoresti.
(4) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeaza proiectele de
regulamente si ordine care se aproba de ministrul justitiei, in cazurile
prevazute de lege.
(5) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate sesiza ministrul justitiei
cu privire la necesitatea initierii sau modificarii unor acte normative in
domeniul justitiei.
(6) Consiliul Superior al Magistraturii elaboreaza anual un raport privind
starea justitiei si un raport privind activitatea proprie, pe care le prezinta
Camerelor reunite ale Parlamentului Romaniei pana la data de 15 februarie a
anului urmator si le publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a,
si pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 39
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii numeste secretarul general si
personalul cu functii de conducere din aparatul Consiliului Superior al
Magistraturii.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 40
Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii au urmatoarele atributii
referitoare la cariera judecatorilor si procurorilor:
a) dispun delegarea judecatorilor si detasarea judecatorilor si
procurorilor, in conditiile legii;
b) numesc in functii de conducere judecatorii si procurorii, in conditiile
legii si ale regulamentului;
c) examineaza recomandarile primite de la Colegiul de conducere al Inaltei
Curti de Casatie si Justitie privind numirea in functie a judecatorilor in
cadrul Curtii;
d) analizeaza indeplinirea conditiilor legale de catre judecatorii stagiari
si procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, de catre alti
juristi care au fost admisi la concursul de intrare in magistratura, de catre
judecatorii si procurorii inscrisi la concursul de promovare si de catre
judecatorii si procurorii propusi pentru numirea in functii de conducere;
e) solutioneaza contestatiile impotriva calificativelor acordate de
comisiile de evaluare anuala a activitatii profesionale a judecatorilor si
procurorilor, constituite in conditiile legii;
f) iau masuri pentru solutionarea sesizarilor primite de la justitiabili
sau de la alte persoane privind conduita necorespunzatoare a judecatorilor si
procurorilor;
g) propun Presedintelui Romaniei numirea in functie si revocarea din
functie a presedintelui, vicepresedintelui si presedintilor de sectii ai
Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
h) avizeaza propunerea ministrului justitiei de numire si revocare a
procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie, a procurorului general al Parchetului National Anticoruptie, a
adjunctilor acestora, a procurorilor sefi sectie din aceste parchete, precum si
a procurorului sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizata si Terorism si a adjunctului acestuia;
i) aproba transferul judecatorilor si procurorilor;
j) dispun suspendarea din functie a judecatorilor si procurorilor;
k) indeplinesc orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
Art. 41
Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii au urmatoarele atributii
referitoare la organizarea si functionarea instantelor si parchetelor:
a) aproba infiintarea si desfiintarea sectiilor curtilor de apel, ale instantelor
din circumscriptiile acestora, precum si infiintarea sediilor secundare ale
instantelor judecatoresti si circumscriptiilor acestora, in conditiile legii;
b) aproba propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie sau a procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie de infiintare si desfiintare a sectiilor in cadrul parchetelor;
c) avizeaza proiectul de hotarare a Guvernului privind lista localitatilor
care fac parte din circumscriptiile judecatoriilor;
d) stabilesc categoriile de procese sau de cereri care se solutioneaza in
municipiul Bucuresti numai de anumite instante, cu respectarea competentei
materiale prevazute de lege;
e) la propunerea presedintilor curtilor de apel, stabilesc numarul
vicepresedintilor curtilor de apel, ai tribunalelor si ai tribunalelor
specializate, precum si judecatoriile la care functioneaza un vicepresedinte;
f) la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie sau a procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie, dupa caz, aproba numarul adjunctilor procurorilor generali ai
parchetelor de pe langa curtile de apel si ai prim-procurorilor parchetelor de
pe langa tribunale, precum si parchetele de pe langa judecatorii, unde
prim-procurorii sunt ajutati de adjuncti;
g) indeplinesc orice alte atributii stabilite prin lege sau regulament.
Art. 42
(1) Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii
incuviinteaza perchezitia, retinerea sau arestarea preventiva a judecatorilor
si a magistratilor-asistenti.
(2) Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii
incuviinteaza perchezitia, retinerea sau arestarea preventiva a procurorilor.
(3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) si (2) privind perchezitia si
retinerea nu se aplica in caz de infractiune flagranta.
Art. 43
Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii numeste si
promoveaza magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in
conditiile legii.
SECTIUNEA a 4-a
Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii in domeniul raspunderii
disciplinare a magistratilor
Art. 44
(1) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste, prin sectiile sale,
rolul de instanta de judecata in domeniul raspunderii disciplinare a
judecatorilor si a procurorilor, pentru faptele prevazute in Legea nr.
303/2004, republicata.
(2) Sectia pentru judecatori are rolul de instanta disciplinara si pentru
magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art. 45
(1) Actiunea disciplinara se exercita de comisiile de disciplina ale
Consiliului Superior al Magistraturii, formate din un membru al Sectiei pentru
judecatori si 2 inspectori ai Serviciului de inspectie judiciara pentru
judecatori si, respectiv, un membru al Sectiei pentru procurori si 2 inspectori
ai Serviciului de inspectie judiciara pentru procurori.
(2) Sectia pentru judecatori si Sectia pentru procurori ale Consiliului
Superior al Magistraturii numesc, in fiecare an, membrii comisiilor prevazute
la alin. (1). In comisiile de disciplina nu pot fi numiti 2 ani consecutiv
aceiasi membri.
(3) Membrii de drept, presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior
al Magistraturii nu pot fi numiti in comisiile de disciplina.
(4) Comisiile de disciplina pot fi sesizate in legatura cu abaterile
disciplinare ale judecatorilor si procurorilor de orice persoana interesata sau
se pot sesiza din oficiu.
(5) Orice sesizare privind activitatea necorespunzatoare a judecatorilor si
procurorilor, gresit indreptata la instante sau parchete, va fi inaintata
comisiilor de disciplina in termen de 5 zile de la inregistrare.
Art. 46
(1) In vederea exercitarii actiunii disciplinare este obligatorie
efectuarea cercetarii prealabile, care se dispune de titularul acestei actiuni.
(2) Cercetarea prealabila se efectueaza de inspectorii din cadrul
Serviciului de inspectie judiciara pentru judecatori, respectiv din cadrul
Serviciului de inspectie judiciara pentru procurori.
(3) In cadrul cercetarii prealabile se stabilesc faptele si urmarile
acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, precum si orice alte date
concludente din care sa se poata aprecia asupra existentei sau inexistentei
vinovatiei. Ascultarea celui in cauza si verificarea apararilor judecatorului
sau procurorului cercetat sunt obligatorii. Refuzul judecatorului sau
procurorului cercetat de a face declaratii sau de a se prezenta la cercetari se
constata prin proces-verbal si nu impiedica incheierea cercetarii. Judecatorul
sau procurorul cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii si sa
solicite probe in aparare.
(4) Rezultatul cercetarii prealabile se inainteaza comisiei de disciplina
in termen de 60 de zile de la inregistrarea sesizarii la Consiliul Superior al
Magistraturii, iar in urmatoarele 20 de zile comisia de disciplina sesizeaza
sectia corespunzatoare in vederea solutionarii actiunii disciplinare.
(5) In cazul in care, inainte de sesizarea sectiei, comisia de disciplina
constata ca sunt necesare verificari suplimentare, desemneaza un inspector din
cadrul serviciului corespunzator al Inspectiei judiciare, in vederea
completarii cercetarii prealabile. Rezultatul verificarilor suplimentare este
inaintat in cel mult 30 de zile comisiei de disciplina. In acest caz, termenul
de 20 de zile prevazut la alin. (4) curge de la primirea rezultatului
verificarilor suplimentare.
(6) In cazul in care comisia de disciplina considera ca exercitarea actiunii
disciplinare nu se justifica, dispune clasarea.
(7) Dupa primirea rezultatului cercetarii prealabile, titularul actiunii
disciplinare sesizeaza sectiile Consiliului Superior al Magistraturii, in
vederea judecarii actiunii disciplinare.
(8) Actiunea disciplinara poate fi exercitata in termen de cel mult un an
de la data savarsirii abaterii.
Art. 47
(1) In procedura disciplinara in fata sectiilor Consiliului Superior al
Magistraturii, citarea judecatorului sau procurorului impotriva caruia se
exercita actiunea disciplinara este obligatorie. Judecatorul sau procurorul
poate fi reprezentat de un alt judecator ori procuror sau poate fi asistat ori
reprezentat de un avocat.
(2) Judecatorul sau procurorul si, dupa caz, reprezentantul ori avocatul
sau au dreptul sa ia cunostinta de toate actele dosarului si pot solicita
administrarea de probe in aparare.
(3) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii, in cazul in care
constata ca sesizarea este intemeiata, aplica una dintre sanctiunile disciplinare
prevazute de lege, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite de
judecator sau procuror si cu circumstantele personale ale acestuia.
Art. 48
Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii solutioneaza actiunea
disciplinara printr-o hotarare care cuprinde, in principal, urmatoarele:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara si incadrarea
juridica a acesteia;
b) temeiul de drept al aplicarii sanctiunii;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de judecator
sau procuror;
d) sanctiunea aplicata si motivele care au stat la baza aplicarii acesteia;
e) calea de atac si termenul in care hotararea poate fi atacata;
f) instanta competenta sa judece calea de atac.
Art. 49
(1) Hotararile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii prin care
s-a solutionat actiunea disciplinara se redacteaza, obligatoriu, in termen de
cel mult 20 de zile de la pronuntare si se comunica de indata, in scris,
judecatorului sau procurorului. Comunicarea hotararilor este asigurata de
Secretariatul general al Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Impotriva hotararilor prevazute la alin. (1) se poate exercita recurs
in termen de 15 zile de la comunicare. Competenta solutionarii recursului
apartine Completului de 9 judecatori al Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Din Completul de 9 judecatori nu pot face parte membrii cu drept de vot ai
Consiliului Superior al Magistraturii si judecatorul sanctionat disciplinar.
(3) Recursul suspenda executarea hotararii sectiei Consiliului Superior al
Magistraturii de aplicare a sanctiunii disciplinare.
(4) Hotararea prin care se solutioneaza recursul prevazut la alin. (2) este
irevocabila.
Art. 50
In cazul in care s-a dispus excluderea din magistratura a unui judecator
sau a unui procuror, hotararea irevocabila se transmite Presedintelui Romaniei,
in vederea emiterii decretului de eliberare din functie.
CAP. 5
Statutul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 51
(1) Durata mandatului membrilor alesi ai Consiliului Superior al
Magistraturii este de 6 ani, fara posibilitatea reinvestirii. Membrii
Consiliului Superior al Magistraturii au calitatea de demnitar.
(2) Calitatea de reprezentant al societatii civile ales membru al
Consiliului Superior al Magistraturii este incompatibila cu calitatea de
parlamentar, ales local, functionar public, judecator sau procuror in
activitate, notar public, avocat, consilier juridic sau executor judecatoresc
in exercitiu.
(3) Dispozitiile art. 6 si 7 din Legea nr. 303/2004, republicata, se aplica
si membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii inceteaza,
dupa caz, la expirarea mandatului, prin demisie, revocare din functie,
nerezolvarea starii de incompatibilitate in termen de 15 zile de la data
alegerii ca membru al Consiliului Superior al Magistraturii, nerespectarea
dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 303/2004, republicata, imposibilitatea exercitarii
atributiilor pe o perioada mai mare de 3 luni, precum si prin deces.
(5) Calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se
suspenda de drept pentru motivele prevazute de art. 62 din Legea nr. 303/2004,
republicata.
Art. 52
(1) Revocarea din functia de membru ales al Consiliului Superior al
Magistraturii se propune de presedintele sau vicepresedintele Consiliului ori
de o treime din membri, in situatia in care persoana in cauza nu mai
indeplineste conditiile legale pentru a fi membru ales al Consiliului Superior
al Magistraturii, in cazul neindeplinirii sau indeplinirii necorespunzatoare a
atributiilor in cadrul Consiliului Superior al Magistraturii sau in cazul
aplicarii oricarei sanctiuni disciplinare.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la sesizarea formulata
potrivit alin. (1), poate dispune revocarea din functia de membru ales al
Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Revocarea din functia de presedinte sau vicepresedinte se propune de o
treime din numarul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
Dispozitiile alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(4) Membrii alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii sunt revocati si
la cererea majoritatii adunarilor generale de la nivelul instantelor sau
parchetelor pe care le reprezinta, in cazul neindeplinirii sau indeplinirii
necorespunzatoare a atributiilor incredintate prin alegerea ca membru al
Consiliului. In cadrul adunarilor generale, decizia se ia cu votul a doua
treimi din numarul judecatorilor sau procurorilor.
(5) In cazul adunarii generale comune a Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie si a Parchetului National Anticoruptie, decizia de
revocare a reprezentantului acestor parchete se ia cu votul majoritatii
procurorilor. In cadrul adunarii generale voteaza si procurorii din structurile
teritoriale ale acestor parchete.
(6) Decizia de revocare a reprezentantului Inaltei Curti de Casatie si
Justitie se ia cu votul majoritatii judecatorilor din adunarea generala.
(7) Procedura de revocare poate fi declansata de orice adunare generala de
la nivelul instantelor sau parchetelor pe care le reprezinta membrul
Consiliului Superior al Magistraturii a carui revocare se cere, precum si de
organizatiile profesionale ale judecatorilor si procurorilor.
(8) Centralizarea rezultatelor votului se realizeaza de adunarea generala
care a initiat procedura sau de prima adunare generala sesizata de
organizatiile profesionale ale judecatorilor si procurorilor.
(9) In termen de 15 zile de la inregistrarea sesizarii semnate si motivate
de reprezentantii adunarilor generale prevazute la alin. (4), Plenul
Consiliului Superior al Magistraturii dispune revocarea din functie a membrului
ales. Dispozitiile art. 55 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
Art. 53
(1) Membrii alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii raspund civil,
disciplinar si penal, in conditiile legii.
(2) Orice persoana poate sesiza Consiliul Superior al Magistraturii, direct
sau prin conducatorii instantelor ori ai parchetelor, in legatura cu
activitatea sau conduita necorespunzatoare a unui membru ales al acestuia,
incalcarea obligatiilor profesionale ori savarsirea de catre acesta a unor
abateri disciplinare.
(3) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii indeplinesc rolul de
instante de judecata in domeniul raspunderii disciplinare a membrilor alesi ai
Consiliului pentru faptele prevazute de art. 99 din Legea nr. 303/2004,
republicata.
Art. 54
(1) In vederea exercitarii actiunii disciplinare este obligatorie
efectuarea cercetarii prealabile, care se dispune de Plenul Consiliului
Superior al Magistraturii.
(2) Cercetarea prealabila se efectueaza de inspectorii din cadrul
Inspectiei judiciare care functioneaza pe langa Consiliul Superior al
Magistraturii.
(3) In cadrul cercetarii prealabile se stabilesc faptele si urmarile
acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, precum si orice alte date
concludente din care sa se poata aprecia asupra existentei sau inexistentei
vinovatiei. Ascultarea celui in cauza si verificarea apararilor acestuia sunt
obligatorii. Refuzul celui cercetat de a face declaratii sau de a se prezenta
la cercetari se constata prin proces-verbal si nu impiedica incheierea
cercetarii. Membrul Consiliului Superior al Magistraturii care este cercetat
are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii si sa solicite probe in
aparare.
(4) Inspectorul desemnat inainteaza, in cel mult 60 de zile, comisiei de
disciplina constituite potrivit art. 45 rezultatul cercetarii prealabile.
Comisia de disciplina sesizeaza sectia corespunzatoare a Consiliului Superior
al Magistraturii in vederea solutionarii actiunii disciplinare.
(5) In cazul in care, inainte de sesizarea sectiei, comisia de disciplina
constata ca sunt necesare verificari suplimentare, desemneaza un inspector din
cadrul serviciului corespunzator al Inspectiei judiciare, in vederea
completarii cercetarii prealabile.
(6) In cazul in care comisia de disciplina considera ca exercitarea actiunii
disciplinare nu se justifica, dispune clasarea.
(7) Membrul Consiliului Superior al Magistraturii fata de care se exercita
actiunea disciplinara nu participa in calitate de membru ales la lucrarile
plenului in care se judeca actiunea disciplinara.
(8) Actiunea disciplinara poate fi exercitata in termen de cel mult un an
de la data savarsirii abaterii.
(9) Dispozitiile art. 47 - 49 se aplica in mod corespunzator.
Art. 55
(1) In cazul incetarii calitatii de membru al Consiliului Superior al
Magistraturii inainte de expirarea mandatului, pentru locul ramas vacant se
organizeaza noi alegeri, potrivit procedurii prevazute de lege.
(2) Pana la alegerea unui nou membru, interimatul va fi asigurat de
judecatorul sau procurorul care a obtinut numarul urmator de voturi in cadrul
alegerilor desfasurate potrivit art. 8 alin. (3) sau art. 13 ori, dupa caz,
art. 19.
Art. 56
(1) Pe perioada mandatului, presedintele si vicepresedintele Consiliului
Superior al Magistraturii primesc o indemnizatie lunara egala cu cea a
presedintelui, respectiv a vicepresedintelui Inaltei Curti de Casatie si
Justitie.
(2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii care desfasoara
activitate permanenta, cu exceptia celor prevazuti la alin. (1), primesc lunar,
pentru activitatea desfasurata, o indemnizatie lunara egala cu cea a unui
presedinte de sectie al Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(3) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii, cu exceptia celor
prevazuti la alin. (1) si (2), primesc lunar, pentru activitatea desfasurata,
indemnizatia prevazuta in anexa nr. 2 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 347/2003, cu modificarile ulterioare.
Art. 57
Din Consiliul Superior al Magistraturii nu pot face parte, in timpul
aceluiasi mandat, soti sau rude ori afini pana la gradul IV inclusiv.
CAP. 6
Aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 58
Consiliul Superior al Magistraturii dispune de un aparat tehnic
administrativ propriu.
Art. 59
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Consiliului Superior
al Magistraturii se asigura de la bugetul de stat.
(2) Bugetul Institutului National al Magistraturii si al Scolii Nationale
de Grefieri sunt cuprinse distinct in bugetul Consiliului Superior al
Magistraturii.
(3) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii are calitatea de
ordonator principal de credite, care poate fi delegata secretarului general.
(4) Bugetul pentru curtile de apel, tribunale, tribunale specializate si
judecatorii este gestionat de catre Ministerul Justitiei, ministrul justitiei
avand calitatea de ordonator principal de credite.
Art. 60
(1) Aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii este condus
de un secretar general.
(2) Secretarul general este numit si revocat de Plenul Consiliului Superior
al Magistraturii dintre judecatorii si procurorii care au cel putin 8 ani vechime
in magistratura.
(3) Secretarul general al Consiliului Superior al Magistraturii poate fi
ajutat de un secretar general adjunct, specialist in management, resurse umane
sau in domeniul financiar.
(4) Secretarul general al Consiliului Superior al Magistraturii primeste o
indemnizatie lunara egala cu cea a secretarului general din Ministerul
Justitiei, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 347/2003, cu modificarile
ulterioare, iar adjunctul acestuia, o indemnizatie lunara egala cu cea a unui
secretar general adjunct din Ministerul Justitiei, prevazuta de acelasi act
normativ.
Art. 61
(1) Pe langa Plenul Consiliului Superior al Magistraturii functioneaza
Inspectia judiciara, condusa de un inspector sef.
(2) In cadrul Inspectiei judiciare functioneaza un serviciu de inspectie
judiciara pentru judecatori si un serviciu de inspectie judiciara pentru
procurori.
(3) Inspectorii din cadrul Inspectiei judiciare sunt numiti de plen, prin
concurs sau examen, dintre persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la
art. 60 alin (2) si au avut calificativul "foarte bine" la ultima
evaluare. Functia de inspector poate fi ocupata si de judecatori sau procurori
detasati.
(4) Inspectorii pot solicita presedintilor instantelor judecatoresti si
conducatorilor parchetelor din circumscriptia altei curti de apel decat cea in
care se afla instanta sau parchetul unde se efectueaza o verificare sa
desemneze judecatori sau procurori, prin rotatie, care sa efectueze anumite
acte dintre cele date in competenta Inspectiei judiciare.
(5) Atributiile Inspectiei judiciare, structura, numarul si salarizarea
inspectorilor se stabilesc de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, in
limitele bugetului.
Art. 62
(1) Aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii este
organizat in directii, servicii si birouri.
(2) Structura organizatorica a aparatului propriu al Consiliului Superior
al Magistraturii se stabileste prin hotarare a plenului, in limitele bugetului.
Art. 63
(1) Personalul din aparatul propriu al Consiliului Superior al
Magistraturii este numit prin concurs sau examen.
(2) Personalul de conducere din aparatul propriu al Consiliului Superior al
Magistraturii este numit de plen, iar cel de executie, de secretarul general.
(3) Functiile de specialitate juridica din aparatul propriu al Consiliului
Superior al Magistraturii pot fi ocupate si de judecatori si procurori
detasati, in conditiile legii.
(4) Functionarii publici si personalul contractual din aparatul propriu al
Consiliului Superior al Magistraturii sunt salarizati potrivit dispozitiilor
legale aplicabile acelorasi categorii de personal din aparatul Parlamentului.
(5) Statele de functii si de personal se aproba de Plenul Consiliului
Superior al Magistraturii, in limitele bugetului.
Art. 64
Atributiile secretarului general si ale personalului din aparatul propriu
al Consiliului Superior al Magistraturii, precum si organizarea si functionarea
compartimentelor din cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al
Magistraturii se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a
Consiliului Superior al Magistraturii.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 65
Numarul de posturi necesar functionarii aparatului Consiliului Superior al
Magistraturii se stabileste prin hotarare a plenului, in limitele bugetului.
Art. 66
Personalul din cadrul Ministerului Justitiei si din cadrul Parchetului de
pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, preluat in aparatul tehnic
administrativ al Consiliului Superior al Magistraturii, se considera
transferat.
Art. 67
In termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi, Guvernul va
asigura un sediu corespunzator Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 68
La data intrarii in vigoare a prezentei legi, denumirea Centrul de
Pregatire si Perfectionare a Grefierilor si a Celuilalt Personal Auxiliar de
Specialitate, cuprinsa in actele normative in vigoare, se inlocuieste cu cea de
Scoala Nationala de Grefieri.
Art. 69
(1) Paza sediului Consiliului Superior al Magistraturii, a bunurilor si
valorilor apartinand acestuia, supravegherea accesului si mentinerea ordinii
interioare necesare desfasurarii normale a activitatii in acest sediu se
asigura, in mod gratuit, de catre Jandarmeria Romana.
(2) Magistratii alesi membri ai Consiliului Superior al Magistraturii
beneficiaza de protectie, conform legii, in conditiile prevazute prin
protocolul incheiat intre presedintele Consiliului Superior al Magistraturii si
ministrul administratiei si internelor.
Art. 70
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia art. 67.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, prevederile titlului V
"Consiliul Superior al Magistraturii" art. 86 - 90 din Legea pentru
organizarea judecatoreasca nr. 92/1992, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
NOTA:
Redam mai jos art. II - V din titlul XV "Modificarea si completarea
Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii" din Legea
nr. 247/2005, care nu sunt incorporate in textul republicat al Legii nr.
317/2004 si care se aplica, in continuare, ca dispozitii proprii ale Legii nr.
247/2005.
"Art. 2
(1) In cazul incetarii mandatului unuia dintre judecatorii alesi in
actualul Consiliu Superior al Magistraturii ca reprezentant al curtilor de
apel, se organizeaza alegeri pentru desemnarea celui de-al doilea reprezentant
al judecatoriilor, potrivit prezentei legi.
(2) In cazul incetarii mandatului reprezentantului Parchetului de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie sau reprezentantului Parchetului National
Anticoruptie in actualul Consiliu Superior al Magistraturii, se organizeaza
alegeri pentru desemnarea celui de-al doilea reprezentant al parchetelor de pe
langa tribunale, potrivit prezentei legi.
(3) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Consiliul Superior al Magistraturii numeste secretarul general adjunct, in
conditiile prevazute de art. 59*).
------------
*) Art. 59 a devenit, in forma republicata a Legii nr. 317/2004, art. 60.
Art. 3
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Consiliul Superior al Magistraturii isi va modifica Regulamentul de organizare
si functionare si va actualiza Codul deontologic al judecatorilor si
procurorilor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Comisiile de disciplina vor fi numite in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 5
La data intrarii in vigoare a prezentei legi, orice dispozitie contrara se
abroga."