ORDONANTA
URGENTA Nr. 59 din 27 mai 2009
pentru modificarea Legii nr.
303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si pentru modificarea
si completarea Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 439 din 26 iunie 2009
Luând în considerare necesitatea asigurării
independenţei inspectorilor judiciari şi a eficientizării activităţii acestora,
aspect semnalat în mod constant de Comisia Europeană cu ocazia evaluării
progreselor realizate de România în cadrul Mecanismului de cooperare şi
verificare,
având în vedere faptul că recent Consiliul Superior al
Magistraturii a întreprins un important proces de recrutare de inspectori
pentru Inspecţia judiciară, măsură care, însă, ar trebui dublată, în mod
necesar, şi de o îmbunătăţire urgentă a cadrului legislativ în care Inspecţia
judiciară îşi va desfăşura activitatea, având ca bază propunerile rezultate din
experienţa aplicării în practică a reglementărilor în materie până în prezent,
ţinând cont de imperativul menţinerii, pe cât posibil,
a unui grad înalt de ocupare a posturilor vacante de conducere, pe calea
extraordinară a delegării, până la ocuparea lor pe calea ordinară a concursului
pentru promovarea în funcţii de execuţie şi, respectiv, de conducere,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 303/2004 privind statutul
judecătorilor şi procurorilor, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
- La articolul 57, alineatele (6), (7) şi (8) vor
avea următorul cuprins:
„(6) Delegarea judecătorilor se poate face pe o
perioadă de cel mult 6 luni şi poate fi prelungită, cu acordul scris al
acestora, cel mult încă 6 luni.
(7) In interesul serviciului, procurorii pot fi
delegaţi, cu acordul scris al acestora, inclusiv în funcţii de conducere, de
către procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, la parchetele din cadrul Ministerului Public pe o perioadă de cel
mult 6 luni.
(8) Delegarea procurorilor poate fi prelungită, cu
acordul scris al acestora, cel mult încă 6 luni."
Art. II. - Legea nr. 317/2004 privind Consiliul
Superior al Magistraturii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. Articolul 45 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 45. - (1) Acţiunea disciplinară se exercită de
comisiile de disciplină ale Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Comisiile de disciplină pot fi sesizate de
Inspecţia judiciară sau se pot sesiza din oficiu în legătură cu abaterile
disciplinare ale judecătorilor şi procurorilor.
(3) Comisiile de disciplină sunt formate din 3
inspectori ai Serviciului de inspecţie judiciară pentru judecători şi,
respectiv, 3 inspectori ai Serviciului de inspecţie judiciară pentru procurori.
(4) Membrii comisiilor de disciplină nu pot desfăşura
pe perioada mandatului decât activitate specifică acestei calităţi şi sunt
înlocuiţi de membri supleanţi în situaţiile în care, din motive întemeiate, nu
pot participa la soluţionarea lucrărilor.
(5) Membrii comisiilor de disciplină şi membrii
supleanţi sunt numiţi de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, pentru
un mandat de un an, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată."
2. După articolul 45
se introduce un nou articol, articolul 451, cu următorul cuprins:
„Art. 451. - (1) Orice persoană interesată,
inclusiv conducătorii instanţelor sau ai parchetelor, poate semnala Inspecţiei
judiciare aspecte în legătură cu activitatea ori conduita necorespunzătoare
a judecătorilor sau procurorilor, cu încălcarea obligaţiilor
profesionale în raporturile cu justiţiabilii ori cu săvârşirea de către aceştia
a unor abateri disciplinare.
(2) Orice semnalare privind activitatea
necorespunzătoare a judecătorilor şi procurorilor, greşit îndreptată la
instanţe sau parchete, va fi înaintată Inspecţiei judiciare în termen de 5 zile
de la înregistrare.
(3) Aspectele semnalate sunt supuse unor verificări
prealabile efectuate de inspectorii din cadrul Serviciului de inspecţie
judiciară pentru judecători, respectiv ai Serviciului de inspecţie judiciară
pentru procurori, în cadrul cărora se stabileşte dacă există indiciile
săvârşirii unei abateri disciplinare.
(4) Dacă în urma efectuării verificărilor prealabile se
constată că nu există indiciile săvârşirii unei abateri disciplinare,
rezultatul se comunică direct persoanei care a formulat sesizarea şi persoanei
vizate de sesizare.
(5) In cazul în care se constată că există indiciile
săvârşirii unei abateri disciplinare, Serviciul de inspecţie judiciară pentru
judecători, respectiv Serviciul de inspecţie judiciară pentru procurori
sesizează comisia de disciplină corespunzătoare."
3. Articolul 46 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 46. - (1) In vederea exercitării acţiunii
disciplinare este obligatorie efectuarea cercetării disciplinare, care se
dispune potrivit art. 45 alin. (2), în termen de maximum 10 zile de la data
sesizării.
(2) Cercetarea disciplinară se efectuează de
inspectorii din cadrul Serviciului de inspecţie judiciară pentru judecători,
respectiv din cadrul Serviciului de inspecţie judiciară pentru procurori.
(3) In cadrul cercetării disciplinare se stabilesc
faptele şi urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârşite, precum
şi orice alte date concludente din care să se poată aprecia asupra existenţei
sau inexistenţei vinovăţiei. Ascultarea celui în cauză şi verificarea
apărărilor judecătorului sau procurorului cercetat sunt obligatorii. Refuzul
judecătorului sau procurorului cercetat de a face declaraţii sau de a se
prezenta la cercetări se constată prin proces-verbal şi nu împiedică încheierea
cercetării. Judecătorul sau procurorul cercetat are dreptul să cunoască toate
actele cercetării şi să solicite probe în apărare.
(4) Cercetarea disciplinară se desfăşoară cu
respectarea dispoziţiilor legale referitoare la informaţiile clasificate şi la
protecţia datelor cu caracter personal.
(5) Cercetarea disciplinară se suspendă atunci când
împotriva judecătorului sau procurorului cercetat s-a dispus punerea în mişcare
a acţiunii penale pentru aceeaşi faptă.
(6) Organul de urmărire penală este obligat să
comunice Consiliului Superior al Magistraturii într-un termen rezonabil actul
prin care s-a dispus punerea în mişcare a acţiunii penale.
(7) Suspendarea se dispune de comisia de disciplină,
prin rezoluţie.
(8) Suspendarea operează până când soluţia pronunţată
în cauza care a motivat suspendarea a devenit definitivă. Dispoziţiile alin.
(6) se aplică în mod corespunzător.
(9) Cercetarea prealabilă se efectuează în termen de 30
de zile de la data dispunerii acesteia, cu excepţia situaţiei în care intervine
suspendarea. Comisia de disciplină poate dispune prelungirea termenului, cu cel
mult 30 de zile, dacă există motive întemeiate care justifică această măsură.
(10) In cazul în care, înainte de sesizarea secţiei,
comisia de disciplină constată că sunt necesare verificări suplimentare,
solicită completarea cercetării disciplinare. Rezultatul verificărilor
suplimentare este înaintat comisiei de disciplină în cel mult 30 de zile de la
data la care s-a dispus completarea verificărilor.
(11) In termen de 20 de zile de la primirea
rezultatului cercetării disciplinare sau, după caz, a rezultatului
verificărilor suplimentare, comisia de disciplină, în cazul în care consideră
că se justifică, sesizează secţia corespunzătoare în vederea soluţionării
acţiunii disciplinare.
(12) In cazul în care comisia de disciplină consideră
că exercitarea acţiunii disciplinare nu se justifică, dispune clasarea.
Rezoluţia se comunică persoanelor indicate la art. 451 alin. (4) şi
inspectorului judiciar care a efectuat cercetarea.
(13) Impotriva soluţiei de clasare poate fi formulată
contestaţie de persoana indicată la art. 451 alin. (1), de persoana
vizată sau de inspectorul judiciar care a efectuat cercetarea la secţia
corespunzătoare a Consiliului Superior al Magistraturii, în termen de 30 de
zile de la comunicarea rezoluţiei.
(14) Acţiunea disciplinară poate fi exercitată în
termenul de prescripţie de cel mult un an de la data la care fapta a fost
cunoscută."
4. La articolul 47,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu
următorul cuprins:
„(21) Dispoziţiile art. 46 alin. (5) şi (6)
se aplică în mod corespunzător. Suspendarea se dispune, prin încheiere, de
secţia corespunzătoare a Consiliului Superior al Magistraturii."
5. La articolul 47,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Dispoziţiile din prezenta lege ce reglementează
procedura de soluţionare a acţiunii disciplinare se completează cu dispoziţiile
Codului de procedură civilă."
6. Articolul 53 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 53. - (1) Membrii Consiliului Superior al
Magistraturii care au calitatea de judecător sau procuror răspund civil,
disciplinar şi penal, în condiţiile legii.
(2) Prevederile art. 45-47 se aplică în mod
corespunzător."
7. Articolul 54 se
abrogă.
8. La articolul 61, alineatul (3) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Inspectorii din cadrul Inspecţiei judiciare sunt
numiţi de plen, prin concurs sau examen, pentru un mandat de 6 ani, dintre
persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 60 alin. (2) şi au
avut calificativul foarte bine la ultima evaluare."
9. La articolul 61,
după alineatul (3) se introduc cinci noi alineate, alineatele (31)-(35),
cu următorul cuprins:
„(31) Pe durata exercitării mandatului de
inspector, judecătorii şi procurorii sunt suspendaţi de drept din funcţiile pe
care le ocupă la instanţe şi parchete. Judecătorii şi procurorii cu funcţii de
conducere sunt obligaţi să opteze între funcţia de conducere şi cea de
inspector judiciar, în termen de 30 de zile de la data dobândirii dreptului de
a ocupa în continuare funcţia de inspector judiciar. După cele 30 de zile,
postul de conducere sau de inspector judiciar pentru care nu s-a făcut opţiunea
devine vacant de drept.
(32) Inspectorii din cadrul Inspecţiei
judiciare pot fi revocaţi din funcţie de plen, din oficiu sau la propunerea
inspectorului şef, pentru neîndeplinirea ori îndeplinirea necorespunzătoare a
atribuţiilor de serviciu sau în cazul aplicării unei sancţiuni disciplinare.
(33) Dispoziţiile art. 45-47 se aplică în
mod corespunzător inspectorilor judiciari. Acţiunea disciplinară se exercită de
comisia de disciplină corespunzătoare serviciului de inspecţie judiciară din
care face parte şi va fi soluţionată de Secţia pentru judecători sau de Secţia
pentru procurori, după caz.
(34) La încetarea funcţiei de inspector în
cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, judecătorii şi procurorii revin
la instanţele sau parchetele unde au funcţionat anterior ori, cu consimţământul
lor, la alte instanţe sau parchete unde au dreptul să funcţioneze potrivit
legii. Art. 1341 alin. (2)-(5) din Legea nr. 304/2004, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
(35) Perioada în care judecătorul sau
procurorul este inspector judiciar în cadrul Consiliului Superior al
Magistraturii constituie vechime în funcţia de judecător sau procuror."
Art. III. - (1) Inspectorii judiciari care la
data prezentei ordonanţe de urgenţă ocupă aceste funcţii prin detaşare îşi
încheie mandatul de inspector judiciar la data expirării detaşării, urmând ca
pentru un nou mandat să urmeze procedura prevăzută de lege pentru ocuparea
funcţiei de inspector judiciar.
(2) Pe perioada mandatului, inspectorii judiciari care,
înainte de numirea în funcţie, au funcţionat la alte instanţe sau parchete
decât cele din municipiul Bucureşti beneficiază, pe lângă drepturile salariale,
de decontarea chiriei.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti,
Alina Mihaela Bica,
secretar de stat
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mariana Nedelcu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea