LEGE Nr. 334
din 17 iulie 2006
privind finantarea
activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 510 din 22 iulie 2010
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege are drept scop asigurarea
egalităţii de şanse în competiţia politică şi a transparenţei în finanţarea
activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.
(2) Finanţarea publică sau privată nu poate urmări limitarea
independenţei partidelor politice.
(3) Finanţarea activităţii partidelor politice se
realizează numai în condiţiile legii.
Art. 2. - Partidele politice pot deţine, în condiţiile
legii, bunuri mobile şi imobile care sunt necesare realizării activităţii
specifice.
Art. 3. - (1) Sursele de finanţare a activităţii unui
partid politic sunt:
a) cotizaţii ale membrilor de partid;
b) donaţii, legate şi alte liberalităţi;
c) venituri provenite din activităţi proprii, conform
art. 12;
d) subvenţii de la bugetul de stat.
(2) Partidele politice nu pot avea şi folosi alte surse
de finanţare decât cele prevăzute la alin. (1).
(3) Partidele politice au obligaţia de a-şi organiza
contabilitate proprie, conform reglementărilor contabile în vigoare.
(4) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale partidelor
politice se efectuează prin conturi bancare, în lei şi în valută, deschise la
bănci cu sediul în România, potrivit legii.
(5) Veniturile realizate din activităţile prevăzute la
alin. (1) lit. c) sunt scutite de impozite şi taxe.
CAPITOLUL II
Finanţarea privată
SECŢIUNEA 1
Cotizaţii
Art. 4. - (1) Cuantumul cotizaţiilor, repartizarea şi
utilizarea acestora se stabilesc prin hotărâri ale partidului politic, potrivit
statutului propriu.
(2) Veniturile totale provenite din cotizaţii sunt
neplafonate.
(3) Suma cotizaţiilor plătite într-un an de un membru
de partid nu poate depăşi 48 de salarii minime brute pe ţară. Salariul de bază
minim brut pe ţară luat ca referinţă este cel existent la data de 1 ianuarie a
anului respectiv.
(4) Partidele politice au obligaţia de a publica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, cuantumul total al veniturilor din
cotizaţii până la data de 31 martie a anului următor, precum şi lista membrilor
de partid care au plătit într-un an cotizaţii a căror valoare însumată
depăşeşte 10 salarii minime brute pe ţară.
(5) Lista prevăzută la alin. (4) trebuie să cuprindă
următoarele elemente: numele şi prenumele membrului de partid, cetăţenia, codul
numeric personal, valoarea şi data la care a fost plătită cotizaţia.
SECŢIUNEA a 2-a
Donaţii
Art. 5. - (1) Donaţiile primite de un partid politic
într-un an fiscal nu pot depăşi 0,025% din veniturile prevăzute în bugetul de
stat pe anul respectiv.
(2) In anul fiscal în care au loc alegeri generale
locale, parlamentare, pentru Parlamentul European sau alegerea Preşedintelui
României, plafonul va fi de 0,050% din veniturile prevăzute în bugetul de stat
pe anul respectiv.
(3) Donaţiile primite de la o persoană fizică într-un an
pot fi de până la 200 de salarii de bază minime brute pe ţară, la valoarea
existentă la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
(4) In anul fiscal în care au loc mai multe scrutine,
donaţiile primite de la o persoană fizică pot fi de până la 400 de salarii de
bază minime brute pe ţară, la valoarea de la data de 1 ianuarie a anului
respectiv, pentru fiecare campanie electorală sau campanie pentru referendum,
cu respectarea dispoziţiilor alin. (2).
(5) Donaţiile primite de la o persoană juridică într-un
an pot fi de până la 500 de salarii de bază minime brute pe ţară, la valoarea
existentă la data de 1 ianuarie a anului respectiv.
(6) In anul fiscal în care au loc mai multe scrutine,
donaţiile primite de la o persoană juridică într-un an pot fi de până la 1.000
de salarii de bază minime brute pe ţară, la valoarea de la data de 1 ianuarie a
anului respectiv, pentru fiecare campanie electorală sau campanie pentru
referendum, cu respectarea dispoziţiilor alin. (2).
*) Republicată în temeiul art. II din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 98/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor
electorale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 630 din
29 august 2008, aprobată prin Legea nr. 91/2009, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 246 din 14 aprilie 2009, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Legea nr. 334/2006 fost publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 632 din 21 iulie 2006 şi a mai fost modificată şi
completată prin:
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind
unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul
European, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 8
februarie 2007, cu modificările ulterioare, respinsă prin Legea nr. 251/2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 3 iulie 2009;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2007 pentru
modificarea art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind
unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul
European şi a art. 92 alin. (1) din Legea nr. 33/2007 privind
organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 din 23 februarie 2007,
respinsă prin Legea nr. 290/2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 653 din 2 octombrie 2009;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2008 privind
modificarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei
publice locale şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind
finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 217 din 21 martie
2008, aprobată prin Legea nr. 4/2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 104 din 20 februarie 2009;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2008 pentru
modificarea şi completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi
a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a
campaniilor electorale, precum şi pentru modificarea Legii nr. 35/2008 pentru
alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale,
a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 409 din 30 mai 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr.
50/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din 26
martie 2009.
(7) Suma totală a donaţiilor făcute de persoanele
juridice controlate direct sau indirect de o altă persoană ori de un grup de
persoane fizice sau juridice nu poate depăşi limitele prevăzute la alin. (3) şi
(5).
(8) Valoarea justă a bunurilor mobile şi imobile donate
partidului, precum şi a serviciilor prestate acestuia cu titlu gratuit se
include în valoarea donaţiilor, în limitele prevăzute la alin. (1)-(5).
(9) Se interzice persoanelor juridice care, la data
efectuării donaţiei, au datorii exigibile mai vechi de 60 de zile la bugetul de
stat, bugetul asigurărilor sociale sau la bugetele locale să facă donaţii
partidelor politice, cu excepţia situaţiei când au de recuperat sume mai mari
decât datoria proprie.
(10) La efectuarea donaţiei, partidul politic are
obligaţia de a solicita persoanei juridice donatoare prezentarea unei
declaraţii pe propria răspundere privind respectarea condiţiei prevăzute la
alin. (9).
(11) Este interzisă acceptarea sub orice formă, directă
sau indirectă, de către partidele politice, a donaţiilor de bunuri materiale
ori sume de bani sau prestarea de servicii gratuite făcute cu scopul evident de
a obţine un avantaj economic ori politic sau cu încălcarea dispoziţiilor alin.
(10).
Art. 6. - Reducerile de preţ care depăşesc 20% din
valoarea bunurilor sau serviciilor oferite partidelor politice şi candidaţilor
independenţi se vor considera donaţii şi se vor înregistra distinct în
contabilitatea proprie a partidului ori a candidatului independent, conform
normelor emise de Ministerul Finanţelor Publice.
Art. 7. - (1) La primirea donaţiei sunt obligatorii
verificarea şi înregistrarea identităţii donatorului, indiferent de caracterul
public sau confidenţial al acesteia.
(2) La solicitarea scrisă a donatorului, identitatea sa
rămâne confidenţială, în situaţia în care donaţia se situează în limita sumei
anuale de 10 salarii de bază minime brute pe ţară.
(3) Suma totală primită de un partid politic ca donaţii
confidenţiale nu poate depăşi echivalentul a 0,006% din veniturile prevăzute în
bugetul de stat pe anul respectiv.
Art. 8. - (1) Toate donaţiile vor fi evidenţiate în mod
corespunzător în documentele contabile, cu menţionarea datei la care au fost
făcute şi a altor informaţii care să permită identificarea surselor de
finanţare.
(2) Donaţiile de bunuri şi servicii prestate cu titlu
gratuit vor fi reflectate în contabilitate la valoarea justă şi stabilită în
condiţiile legii.
(3) Nu sunt considerate donaţii activităţile prestate
pe bază de voluntariat în condiţiile legii.
Art. 9. - (1) Partidele politice au obligaţia de a
publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista persoanelor fizice şi
juridice care au făcut într-un an fiscal donaţii a căror valoare cumulată
depăşeşte 10 salarii de bază minime brute pe ţară, precum şi suma totală a
donaţiilor confidenţiale primite până la data de 31 martie a anului următor.
(2) Lista prevăzută la alin. (1) trebuie să conţină
următoarele elemente:
a) pentru persoanele fizice: numele şi prenumele
donatorului, codul numeric personal, cetăţenia, valoarea, felul donaţiei şi
data la care a fost efectuată;
b) pentru persoanele juridice: denumirea, sediul,
naţionalitatea, codul unic de înregistrare, valoarea, felul donaţiei şi data la
care a fost efectuată donaţia.
Art. 10. - (1) Este interzisă folosirea resurselor
financiare, umane şi tehnice aparţinând instituţiilor publice, regiilor
autonome, companiilor naţionale, societăţilor comerciale sau societăţilor
bancare la care sunt acţionari majoritari statul ori unităţi
administrativ-teritoriale, pentru sprijinirea activităţii partidelor politice
sau a campaniei electorale a acestora, altfel decât în condiţiile stabilite de
legile electorale.
(2) Partidele politice nu pot accepta donaţii sau
servicii prestate cu titlu gratuit de la o autoritate ori instituţie publică,
de la o regie autonomă, de la o companie naţională, societate comercială sau
societate bancară cu capital integral ori majoritar de stat.
(3) Este interzisă acceptarea donaţiilor din partea
unui sindicat sau a unui cult religios, indiferent de natura acestora.
(4) Sumele primite cu încălcarea prevederilor alin. (2)
şi (3) se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.
(5) Prevederile alin. (1)-(4) se aplică în mod
corespunzător alianţelor politice, alianţelor electorale, precum şi
candidaţilor independenţi.
Art. 11. - (1) Acceptarea donaţiilor din partea altor
state ori a organizaţiilor din străinătate, precum şi din partea persoanelor
fizice sau juridice străine este interzisă.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) donaţiile
constând în bunuri materiale necesare activităţii politice, dar care nu sunt
materiale de propagandă electorală, primite de la organizaţii politice
internaţionale la care partidul politic respectiv este afiliat sau de la
partide politice ori formaţiuni politice aflate în relaţii de colaborare
politică. Pot fi primite şi materiale de propagandă care se folosesc numai în
cadrul campaniei electorale pentru alegerea reprezentanţilor României în
Parlamentul European.
(3) Donaţiile prevăzute la alin. (2) se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 31 martie a anului
următor.
(4) Donaţiile prevăzute la alin. (2) sunt scutite de
plata taxelor vamale, cu excepţia mijloacelor de transport.
(5) Sumele primite cu încălcarea prevederilor alin. (1)
se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.
SECŢIUNEA a 3-a
Alte surse de venituri
Art. 12. - (1) Partidele politice nu pot desfăşura
activităţi specifice societăţilor comerciale. Fac excepţie următoarele
activităţi din care partidele politice pot obţine venituri:
a) editarea, realizarea şi difuzarea publicaţiilor ori
a altor materiale de propagandă şi cultură politică proprii;
b) organizarea de întruniri şi seminarii cu tematică
politică, economică sau socială;
c) acţiunile culturale, sportive şi distractive;
d) serviciile interne;
e) închirierea spaţiilor aflate în patrimoniul propriu
pentru conferinţe sau acţiuni social-culturale şi pentru organizarea birourilor
parlamentare;
f) înstrăinarea terenurilor şi clădirilor din
patrimoniu, dar numai după cel puţin 10 ani de la înregistrarea în patrimoniu,
cu excepţia partidelor politice aflate în curs de dizolvare. Termenul de 10 ani
nu se aplică în situaţia bunurilor imobiliare moştenite;
g) înstrăinarea bunurilor mobile din patrimoniu, numai
dacă nu reprezintă acte de comerţ.
(2) Partidele politice pot obţine venituri din dobânzi
bancare.
(3) Partidele politice au obligaţia de a publica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, cuantumui total al veniturilor
provenite din alte surse, până la data de 31 martie a anului următor.
Art. 13. - (1) Dacă un partid este asociat, conform
legii, cu o formaţiune nepolitică, aportul financiar al acesteia din urmă la
forma respectivă de asociere nu poate depăşi într-un an fiscal valoarea de 500
de salarii de bază minime brute pe ţară, la data de 1 ianuarie a anului
respectiv.
(2) Aportul financiar total în forme de asociere cu
formaţiuni nepolitice nu poate avea într-un an o valoare mai mare decât
echivalentul a 0,006% din veniturile prevăzute în bugetul de stat pe anul
respectiv.
(3) Sumele primite cu încălcarea prevederilor alin. (1)
şi (2) se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.
(4) Partidele politice au obligaţia de a publica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, cuantumul total al sumelor ce fac
obiectul alin. (1), până la data de 31 martie a anului următor.
CAPITOLUL III
Finanţarea publică
Subvenţii de la bugetul de stat
Art. 14. - (1) Partidele politice primesc anual
subvenţie de la bugetul de stat, în condiţiile legii.
(2) Suma alocată anual partidelor politice nu poate fi
mai mare de 0,04% din veniturile prevăzute în bugetul de stat. Pentru partidele
politice care promovează femei pe listele electorale, pe locuri eligibile, suma
alocată de la bugetul de stat va fi majorată proporţional cu numărul mandatelor
obţinute în alegeri de candidaţii femei.
(3) Subvenţia de la bugetul de stat se acordă în
funcţie de următoarele criterii:
a) numărul de voturi primite în alegerile parlamentare;
b) numărul de voturi primite în alegerile locale.
(4) In cazul alianţelor politice sau electorale,
subvenţia se va împărţi, potrivit înţelegerii, între membrii alianţei sau, în
lipsa unei înţelegeri, după numărul de mandate obţinute.
Art. 15. - 75% din bugetul anual acordat partidelor
politice vor fi împărţite partidelor politice, proporţional cu numărul de
voturi primite la alegerile parlamentare, respectiv media voturilor valabil
exprimate pentru Camera Deputaţilor şi Senat, dacă au realizat pragul
electoral.
Art. 16. - 25% din bugetul anual acordat partidelor
politice vor fi împărţite partidelor politice, proporţional cu numărul de
voturi valabil exprimate, primite la alegerile locale pentru alegerea
consilierilor judeţeni şi consilierilor din cadrul municipiului Bucureşti, dacă
au obţinut cel puţin 50 de mandate de consilier judeţean şi de consilier din
cadrul municipiului Bucureşti.
Art. 17. - Formaţiunile politice şi alianţele politice
sau electorale primesc anual subvenţii de la bugetul de stat în condiţiile
legii.
Art. 18. - (1) Subvenţia de la bugetul de stat se varsă
lunar în contul fiecărui partid politic, prin bugetul Autorităţii Electorale
Permanente, şi se reflectă distinct în evidenţa contabilă a partidelor
politice.
(2) La nivelul Autorităţii Electorale Permanente se
constituie un compartiment specializat pentru alocarea subvenţiei de la bugetul
de stat.
Art. 19. - (1) Acordarea subvenţiei de la bugetul de
stat poate fi suspendată temporar, prin decizie a Autorităţii Electorale
Permanente, pentru încălcarea dispoziţiilor prevăzute la art. 3 alin. (3), art.
4 alin. (4), art. 9, art. 11 alin. (3), art. 12 alin. (1), art. 13 alin. (4),
art. 39 şi art. 40 alin. (2), până la îndeplinirea cerinţelor legale.
(2) Autoritatea Electorală Permanentă notifică în
prealabil partidului politic neregulile constatate şi termenul de remediere a
acestora.
(3) Termenul acordat partidelor politice pentru
remedierea neregulilor constatate nu poate fi mai mare de 15 zile.
(4) Decizia de suspendare temporară a acordării
tranşelor lunare de la bugetul de stat poate fi contestată în termen de 15 zile
de la comunicare, la instanţa de contencios administrativ competentă, care
trebuie să se pronunţe în termen de 15 zile de la sesizare. Hotărârea instanţei
este definitivă şi irevocabilă.
(5) Pe durata suspendării temporare a subvenţiei,
aceasta este păstrată de către Autoritatea Electorală Permanentă în sume de
mandat, până la pronunţarea definitivă a instanţei, acestea nefăcând obiectul
rambursării la sfârşitul anului la bugetul de stat.
(6) In termen de 10 zile de la notificarea scrisă a
partidului politic referitoare la remedierea neregulilor constatate,
Autoritatea Electorală Permanentă se pronunţă asupra ridicării suspendării
tranşelor lunare.
Art. 20. - (1) Veniturile care provin din subvenţii de
la bugetul de stat pot avea următoarele destinaţii:
a) cheltuieli materiale pentru întreţinerea şi
funcţionarea sediilor;
b) cheltuieli de personal;
c) cheltuieli pentru presă şi propagandă;
d) cheltuieli privind organizarea de activităţi cu
caracter politic;
e) cheltuieli de deplasare în ţară şi în străinătate;
f) cheltuieli pentru telecomunicaţii;
g) cheltuieli cu delegaţiile din străinătate;
h) cheltuieli cu cotizaţiile datorate organizaţiilor
politice internaţionale la care este afiliat partidul politic;
i) investiţii în bunuri mobile şi imobile, necesare
activităţii partidelor respective;
j) cheltuieli de protocol;
k) cheltuieli de birotică;
l) cheltuieli pentru campania electorală.
(2) Este interzisă folosirea veniturilor provenite din
subvenţii de la bugetul de stat pentru oricare alte destinaţii decât cele
prevăzute la alin. (1).
(3) Eficienţa şi oportunitatea acestor cheltuieli se
hotărăsc de organele de conducere ale partidelor politice, potrivit statutului
lor şi dispoziţiilor legale.
Art. 21. - (1) Autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale asigură cu prioritate, în termen de cel mult 90 de zile de
la solicitare, spaţii pentru sediile centrale şi locale ale partidelor
politice, precum şi terenurile aferente, la cererea motivată a acestora.
(2) Partidele politice pot primi cel mult câte un sediu
pe unitate administrativ-teritorială.
(3) Inchirierea de către autorităţile locale a
spaţiilor destinate sediilor partidelor politice urmează regimul juridic
prevăzut pentru închirierea spaţiilor cu destinaţie de locuinţă.
(4) Partidele politice care îşi încetează activitatea
ca urmare a reorganizării, autodizolvării sau dizolvării pronunţate prin
hotărâri definitive ale instanţelor judecătoreşti sunt obligate să predea
autorităţilor administraţiei publice locale, în termen de 30 de zile, spaţiile
pe care le-au deţinut cu contract de închiriere încheiat cu acestea. Spaţiile
deţinute în proprietate vor fi transmise în condiţiile legii.
(5) In termen de 30 de zile, Tribunalul Bucureşti va
comunica Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Autorităţii Electorale
Permanente încetarea activităţii partidului politic.
(6)în termen de 15 zile de la primirea comunicării,
Ministerul Administraţiei şi Internelor va transmite respectivele hotărâri
către instituţia prefectului din toate judeţele şi din municipiul Bucureşti, în
vederea preluării sediilor închiriate de autorităţile publice, prin executorii
judecătoreşti, dacă nu au fost predate în termenul legal.
Art. 22. - Plata tuturor cheltuielilor legate de
telecomunicaţii, energie electrică şi termică, gaze, apă, canal etc. ale unui
partid cade în sarcina exclusivă a acestuia şi se face la tariful spaţiilor cu
destinaţie de locuinţă.
CAPITOLUL IV
Finanţarea în timpul campaniilor electorale
SECŢIUNEA 1
Contribuţiile pentru campania electorală
Art. 23. - (1) Donaţiile şi legatele primite după
deschiderea campaniilor electorale de la persoanele fizice sau juridice trebuie
declarate Autorităţii Electorale Permanente de către mandatarul financiar, în
termen de 5 zile lucrătoare de la primire.
(2) Donaţiile şi legatele primite după deschiderea
campaniilor electorale pot fi folosite pentru campania electorală numai după
declararea lor la Autoritatea Electorală Permanentă.
Art. 24. - (1) Este interzisă finanţarea campaniei
electorale, în mod direct sau indirect, de către persoane fizice ori juridice
străine.
(2) Sumele astfel primite se confiscă şi se fac venit
la bugetul de stat.
Art. 25. - (1) Se interzice finanţarea în orice mod a
campaniei electorale a unui partid, a unei alianţe a acestora sau a unui
candidat independent de către o autoritate publică, instituţie publică, regie autonomă,
companie naţională, societate comercială ori societate bancară, la care sunt
acţionari majoritari statul sau unităţi administrativ-teritoriale, ori de către
societăţi comerciale care desfăşoară activităţi finanţate din fonduri publice.
Interdicţia se aplică în cazul societăţilor comerciale care, cu 12 luni înainte
de începerea campaniei electorale, au desfăşurat activităţi finanţate din
fonduri publice.
(2) Se interzice finanţarea în orice mod a campaniei
electorale a unui partid, a unei alianţe a acestora sau a unui candidat
independent de către sindicate, culte religioase, asociaţii ori fundaţii din
străinătate.
(3) Sumele primite cu încălcarea alin. (1) şi (2) se
confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.
SECŢIUNEA a 2-a
Mandatarul financiar
Art. 26. - (1) Primirea donaţiilor sau a legatelor de
la persoane fizice ori juridice se face numai printr-un mandatar financiar,
desemnat în acest scop de conducerea partidului.
(2) In cazul alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi
Senat, donaţiile şi legatele destinate unui candidat sau partid, primite după
anunţarea oficială a datei alegerilor, pot fi făcute doar prin intermediul unui
mandatar financiar personal sau al mandatarului financiar al partidului. Acesta
poate fi numit de conducerea partidelor politice, alianţelor politice,
alianţelor electorale, organizaţiilor cetăţenilor români aparţinând
minorităţilor naţionale, pentru candidaţii acestora, sau poate fi ales personal
de către fiecare candidat.
(3) Mandatarul financiar este obligat să ţină evidenţa
operaţiunilor financiare, după cum urmează:
a) la nivel naţional, în cazul alegerilor pentru
funcţia de Preşedinte al României şi pentru alegerea reprezentanţilor României
în Parlamentul European;
b) pentru fiecare colegiu electoral, în cazul alegerilor
pentru Camera Deputaţilor şi, respectiv, pentru Senat;
c) pentru fiecare circumscripţie electorală judeţeană,
în cazul alegerilor pentru funcţiile de consilieri judeţeni şi funcţia de
preşedinte al consiliului judeţean;
d) pentru fiecare circumscripţie electorală locală, în
cazul candidaţilor pentru funcţiile de primar şi consilieri locali.
(4) Mandatarul financiar are următoarele atribuţii:
a) organizează evidenţa veniturilor primite pentru
campania electorală, a transferurilor altor fonduri provenite din veniturile
obţinute în afara perioadei electorale şi a cheltuielilor efectuate pentru
campania electorală;
b) verifică legalitatea operaţiunilor financiare
efectuate în campania electorală, respectarea prevederilor privind donaţiile
înregistrate în perioada dintre aducerea la cunoştinţă a datei alegerilor şi
finalizarea campaniei electorale;
c) înaintează Autorităţii Electorale Permanente
raportul privind respectarea condiţiilor legale privind finanţarea partidelor
politice pe perioada campaniei electorale.
(5) Mandatarul financiar răspunde solidar cu partidul
care l-a desemnat de legalitatea operaţiunilor financiare efectuate în perioada
campaniei electorale si de respectarea prevederilor art. 23-25.
(6) Mandatarul financiar poate fi o persoană fizică sau
juridică.
(7) Un partid poate avea mai mulţi mandatari
financiari, la nivel central, pentru filiale sau pentru candidaţi; în acest caz
se vor delimita împuternicirile acestora şi se va desemna un mandatar financiar
coordonator.
(8) Mandatarul financiar coordonator reprezintă
partidul în relaţia cu Autoritatea Electorală Permanentă.
(9) In campaniile electorale pentru alegerea Camerei
Deputaţilor şi a Senatului, operaţiunile financiare ale fiecărui candidat sunt ţinute
în evidenţă de către un mandatar financiar personal, care poate fi acelaşi
pentru mai mulţi candidaţi. Mandatarii financiari ai candidaţilor trimit
rapoartele prevăzute de lege către Autoritatea Electorală Permanentă, prin
intermediul mandatarului financiar coordonator.
(10) Autoritatea Electorală Permanentă poate solicita,
în cazul în care este necesar, documente suplimentare sau explicaţii
mandatarilor financiari ai candidaţilor.
(11) Mai multe partide nu pot folosi serviciile
aceluiaşi mandatar, cu excepţia situaţiei în care partidele fac parte din
aceeaşi alianţă politică sau electorală.
(12) Calitatea de mandatar financiar se dobândeşte
numai după înregistrarea sa oficială la Autoritatea Electorală Permanentă.
Inregistrarea mandatarului financiar se realizează în intervalul dintre
momentul aducerii la cunoştinţă publică a datei alegerilor şi începerea
campaniei electorale, făcându-se publică în presă sau pe pagina de internet a
partidului.
(13) Candidaţii nu pot fi mandatari financiari.
Art. 27. - Prevederile art. 26 se aplică în mod
corespunzător şi candidaţilor independenţi.
Art. 28. - Cheltuielile legate de organizarea şi
desfăşurarea operaţiunilor electorale se suportă de la bugetul de stat ori,
după caz, de la bugetele locale sau judeţene, potrivit dispoziţiilor legilor
electorale.
Art. 29. - (1) Accesul la serviciile publice de radio
şi de televiziune în cadrul campaniei electorale, precum şi la locurile
speciale de afişaj electoral este garantat şi se asigură potrivit dispoziţiilor
legilor electorale.
(2) Partidele şi alianţele politice, precum şi
candidaţii independenţi au obligaţia de a imprima pe toate materialele de
propagandă electorală următoarele date:
a) numele candidatului independent, denumirea
partidului politic sau a alianţei politice ori electorale care le-a comandat,
după caz;
b) denumirea operatorului economic care le-a realizat.
(3) Cheltuielile privitoare la realizarea materialelor
de propagandă electorală sunt suportate exclusiv de beneficiarii acestora -
candidaţi independenţi, partide politice sau alianţe politice ori electorale.
(4) Partidele şi alianţele politice, precum şi
candidaţii independenţi sunt obligaţi să declare Autorităţii Electorale
Permanente, prin mandatar financiar, numărul de materiale de propagandă
electorale produse, defalcat pe categorii.
(5) Este considerat material de propagandă electorală
orice material scris, audio sau video, care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) se referă la un candidat sau partid clar
identificat;
b) este utilizat în perioada campaniei electorale,
stabilită potrivit legilor privitoare la organizarea alegerilor;
c) are obiectiv electoral şi se adresează publicului
larg;
d) depăşeşte limitele activităţii jurnalistice de
informare a publicului.
(6) Materialele scrise, audio sau video folosite în
alegerea organelor de conducere ale partidelor politice nu pot fi utilizate cu
încălcarea prevederilor alin. (5) lit. b)-d).
SECŢIUNEA a 3-a
Limitele maxime ale cheltuielilor
Art. 30. - (1) Limita maximă a cheltuielilor care pot
fi efectuate de un partid politic sau alianţă politică ori electorală în
fiecare campanie electorală se calculează prin însumarea valorilor maxime
permise prin lege pentru fiecare candidat propus pentru alegeri.
(2) La nivel central, suplimentar faţă de limitele
maxime admise pentru fiecare candidat, partidul poate cheltui o sumă de maximum
50 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat.
(3) Valorile maxime permise pentru fiecare candidat
sunt stabilite în funcţie de salariul de bază minim brut pe ţară, existent la
data de 1 ianuarie a anului electoral, după cum urmează:
a) 350 de salarii de bază minime brute pe ţară, pentru
fiecare candidat la funcţia de deputat;
b) 500 de salarii de bază minime brute pe ţară, pentru
fiecare candidat la funcţia de senator;
c) 2.500 de salarii de bază minime brute pe ţară,
pentru fiecare candidat pentru postul de reprezentant al României în
Parlamentul European;
d) 50 de salarii de bază minime brute pe ţară, pentru
fiecare candidat la funcţia de consilier judeţean sau consilier local în
Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
e) 30 de salarii de bază minime brute pe ţară, pentru
fiecare candidat la funcţia de consilier local în consiliile municipiilor
reşedinţă de judeţ şi în consiliile sectoarelor municipiului Bucureşti;
f) 25 de salarii minime brute pe ţară, pentru fiecare
candidat la funcţia de consilier local în consiliile municipiilor şi oraşelor;
g) 20 de salarii minime brute pe ţară, pentru fiecare
candidat la funcţia de consilier local în consiliile comunale;
h) 10.000 de salarii de bază minime brute pe ţară,
pentru fiecare candidat la funcţia de primar general al municipiului Bucureşti;
i) 2.500 de salarii de bază minime brute pe ţară,
pentru fiecare candidat la funcţia de primar al unui sector al municipiului
Bucureşti ori al unui municipiu sau oraş;
j) 30 de salarii de bază minime brute pe ţară, pentru
fiecare candidat la funcţia de primar al unei comune;
k) 3.500 de salarii de bază minime brute pe ţară,
pentru fiecare candidat la funcţia de preşedinte al consiliului judeţean.
(4) Limitele maxime ale cheltuielilor prevăzute la
alin. (3) se aplică şi candidaţilor independenţi.
Art. 31. - (1) Candidaţii propuşi pentru alegeri de un
partid politic pot finanţa activităţi de propagandă electorală doar prin
intermediul partidului politic.
(2) In cazul campaniei electorale pentru alegerea
Camerei Deputaţilor şi, respectiv, pentru alegerea Senatului, la nivelul
circumscripţiilor electorale judeţene, fiecare partid va deschide, după caz,
câte un cont al partidului ori câte un cont sau subcont pentru fiecare candidat
la funcţia de deputat sau senator.
(3) Activităţile de propagandă electorală ale fiecărui
candidat, precum şi donaţiile şi legatele primite de fiecare candidat în numele
partidului se desfăşoară doar prin intermediul conturilor sau subconturilor
prevăzute la alin. (2).
(4) Sumele de bani primite de la candidaţii propuşi
pentru alegeri de un partid politic sunt considerate donaţii şi li se aplică în
mod corespunzător prevederile prezentei legi.
(5) Dispoziţiile prezentei legi nu se aplică
depozitelor constituite în vederea depunerii candidaturilor pentru funcţia de
deputat sau senator, prevăzute la art. 29 alin. (5)-(7) din Legea nr. 35/2008
pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei
publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii
nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 32. - (1) Până la validarea mandatelor, conducerea
partidului, a organizaţiei judeţene, candidaţii la funcţia de deputat ori
senator sau, după caz, candidatul independent vor depune la Autoritatea
Electorală Permanentă o declaraţie privind respectarea plafoanelor prevăzute la
art. 30 alin. (3).
(2) Sumele ce depăşesc plafoanele prevăzute la art. 30
alin. (3) se fac venit la bugetul de stat.
Art. 33. - (1) Limita maximă a cheltuielilor care pot
fi efectuate de un partid, o alianţă politică sau de un candidat independent în
campania electorală pentru alegerea Preşedintelui României este de 25.000 de
salarii de bază minime brute pe ţară.
(2) Prevederile art. 23-29, ale art. 32, 39, 42 şi 47
se aplică în mod corespunzător.
(3) In cazul în care alegerile pentru Preşedintele
României au loc în acelaşi timp cu alegerile pentru Camera Deputaţilor şi
Senat, partidele care propun un candidat la funcţia de Preşedinte al României
vor desemna un mandatar special pentru campania electorală a candidatului în
cauză.
Art. 34. -Atunci când un candidat este propus pentru
mai multe funcţii într-o campanie electorală, limita maximă a cheltuielilor ce
pot fi efectuate se stabileşte la valoarea cea mai mare, potrivit art. 30 sau
33, după caz.
CAPITOLUL V
Controlul finanţării partidelor politice şi a
campaniilor electorale
Art. 35. - (1) Autoritatea Electorală Permanentă este
autoritatea publică abilitată să controleze respectarea prevederilor legale
privind finanţarea partidelor politice, a alianţelor politice sau electorale, a
candidaţilor independenţi şi a campaniilor electorale.
(2) Controlul privind subvenţiile de la bugetul de stat
va fi efectuat în mod simultan şi de Curtea de Conturi, conform dispoziţiilor
Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi,
republicată.
(3) In cadrul Autorităţii Electorale Permanente se
înfiinţează, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
legi, Departamentul de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor
electorale, prin suplimentarea schemei de personal existente.
(4) Departamentul de control al finanţării partidelor
politice şi a campaniilor electorale este condus de un director general, numit
în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(5) Poate fi numit director general al Departamentului
de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale orice
persoană care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) poate ocupa o funcţie, în condiţiile stabilite la
art. 12 alin. (1) lit. a)-h) din Legea nr. 7/2006 privind statutul
funcţionarului public parlamentar, republicată;
b) are studii superioare în domeniul ştiinţelor
economice sau juridice;
c) nu a fost membru al unui partid politic în ultimii 5
ani.
(6) Concursul pentru ocuparea funcţiei prevăzute la
alin. (4) este organizat de o comisie specială, formată din 7 membri, numită în
termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, prin ordin al
preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente, alcătuită din cadre didactice
cu pregătire economică sau juridică.
(7) Comisia prevăzută la alin. (6) va stabili
regulamentul de concurs şi va desemna candidatul câştigător al concursului,
care va fi numit în funcţie de către preşedintele Autorităţii Electorale
Permanente, în termen de 15 zile de la desemnare.
(8) Directorul general al Departamentului de control al
finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale are următoarele
atribuţii exclusive:
a) organizează activitatea de control al finanţării
partidelor politice;
b) coordonează activitatea personalului din subordine;
c) propune preşedintelui Autorităţii Electorale
Permanente aplicarea sancţiunilor prevăzute de prezenta lege.
Art. 36. - (1) Anual şi ori de câte ori este sesizată,
Autoritatea Electorală Permanentă verifică pentru fiecare partid respectarea
prevederilor legale referitoare la finanţarea partidelor politice.
(2) Autoritatea Electorală Permanentă poate fi sesizată
de către orice persoană care prezintă dovezi cu privire la nerespectarea
prevederilor legale referitoare la finanţarea partidelor politice.
(3) Fapta persoanei prevăzute la alin. (2) de a face
afirmaţii false cu rea-credinţă cu privire la nerespectarea prevederilor legale
referitoare la finanţarea partidelor politice constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la un an la 3 ani.
(4) Raportul anual se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, şi pe pagina de internet a Autorităţii Electorale
Permanente, până la data de 31 martie a anului următor.
(5) Autoritatea Electorală Permanentă poate controla
respectarea prevederilor legale referitoare la finanţarea partidelor politice
şi atunci când există suspiciuni de încălcare a prevederilor legale privitoare
la finanţarea partidelor, la sesizarea oricăror persoane interesate sau din
oficiu.
(6) Rezultatele fiecărui control efectuat se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet a Autorităţii
Electorale Permanente, în termen de 15 zile de la efectuare.
Art. 37. - Autorităţile publice au obligaţia de a
sprijini Autoritatea Electorală Permanentă în efectuarea controlului finanţării
partidelor politice.
Art. 38. - (1) In termen de 15 zile de la data
desfăşurării alegerilor, mandatarul financiar este obligat să depună la
Autoritatea Electorală Permanentă un raport detaliat al veniturilor şi
cheltuielilor electorale pentru fiecare partid politic, alianţă politică,
alianţă electorală, organizaţie a cetăţenilor români aparţinând minorităţilor
naţionale sau candidat independent.
(2) După expirarea termenului prevăzut la alin. (1),
Autoritatea Electorală Permanentă asigură aducerea la cunoştinţă publică a
listei partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale,
organizaţiilor cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale şi a
candidaţilor independenţi care au depus rapoartele detaliate ale veniturilor şi
cheltuielilor electorale, pe măsură ce acestea sunt depuse, prin publicări
succesive în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Rapoartele se publică de Autoritatea Electorală
Permanentă în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 30 de zile
de la publicarea rezultatului alegerilor.
(4) Candidaţilor declaraţi aleşi nu li se pot valida
mandatele dacă raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale
pentru fiecare partid politic sau candidat independent nu a fost depus în
condiţiile legii.
Art. 39. - (1) Pentru verificarea legalităţii
încasărilor şi a plăţilor efectuate de partidele politice, Autoritatea
Electorală Permanentă poate solicita declaraţii şi documentele suplimentare pe
care le consideră necesare.
(2) Partidele politice au obligaţia de a prezenta în
termen de 15 zile reprezentanţilor Autorităţii Electorale Permanente
documentele solicitate.
(3) In termen de 30 de zile de la primirea raportului
sau, după caz, a documentelor suplimentare solicitate, Autoritatea Electorală
Permanentă se va pronunţa, prin hotărâre, asupra corectitudinii evidenţelor
contabile electorale şi asupra legalităţii plăţilor făcute.
(4) Dacă se constată nereguli, se vor aplica
sancţiunile prevăzute de prezenta lege.
(5) Hotărârea pronunţată potrivit alin. (3) poate fi
atacată la instanţa competentă în condiţiile legii.
Art. 40. - (1) Autoritatea Electorală Permanentă are
obligaţia de a publica pe pagina de internet proprie toate raportările
obligatorii a fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform
art. 4 alin. (4), art. 9 alin. (1) si (2), art. 11 alin. (3), art. 12 alin.
(3), art. 13 alin. (4) şi art. 38 alin. (3), precum şi declaraţiile prevăzute
la art. 23.
(2) Partidele politice au obligaţia să furnizeze în
format electronic datele prevăzute la alin. (1).
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 41. - (1) Constituie contravenţii şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei încălcarea dispoziţiilor
prevăzute la: art. 3 alin. (2) si (3), art. 4 alin. (3) si (4), art. 5, 6, 7,
8, 9, art. 10 alin. (2) si (3), art. 11 alin. (1) si (3), art. 12 alin. (1) si
(3), art. 13 alin. (1) si (2), art. 20 alin.'(2), art. 23, art. 24 alin. (1),
art. 25 alin. (1) si (2), art. 26 alin. (1), (3), (4), (11) si (13), art. 29
alin. (2)-(4) şi (6), art. 30 alin. (3) şi (4), art. 31, 38 şi art. 39 alin.
(2).
(2) Sancţiunile se pot aplica, după caz, partidului
politic, candidatului independent, mandatarului financiar şi/sau donatorului
care a încălcat dispoziţiile prevăzute la alin. (1).
Art. 42. - (1) In situaţiile prevăzute la art. 41 alin.
(1), contravenientul varsă la bugetul de stat sumele de bani şi/sau
contravaloarea bunurilor şi serviciilor care au constituit obiectul
contravenţiei, pe baza hotărârii Autorităţii Electorale Permanente.
(2) In acelaşi mod se fac venit la bugetul de stat
donaţiile acceptate de un partid politic în curs de dizolvare sau de un partid
politic care acţionează în baza statutului modificat, deşi modificările nu au
fost comunicate Tribunalului Bucureşti, conform prevederilor legale, sau
instanţa a respins cererea de încuviinţare a modificării statutului.
Art. 43. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 41 se
constată de către reprezentanţii Autorităţii Electorale Permanente, iar
sancţiunea se aplică prin decizie a Autorităţii Electorale Permanente.
(2) Decizia Autorităţii Electorale Permanente poate fi
atacată la instanţa competentă, în condiţiile legii.
Art. 44. - Prevederile art. 41 şi 43 se completează cu
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 45. - (1) In termen de 30 de zile de la data
rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti pronunţate asupra
procesului-verbal de constatare a contravenţiei sau, după caz, de la expirarea
termenului de contestare a procesului-verbal de constatare a contravenţiei,
sumele echivalente amenzilor neachitate se pot reţine din tranşele lunare ce
urmează a fi achitate cu titlu de finanţare publică, cu aplicarea în mod
corespunzător a procedurii privind executarea silită prin poprire, prevăzută de
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Ministerul Finanţelor Publice, prin organele sale
abilitate, informează Autoritatea Electorală Permanentă despre neachitarea în
termenul prevăzut la alin. (1) a amenzilor aplicate de Autoritatea Electorală
Permanentă.
Art. 46. - (1) In cazul în care, prin hotărâre
judecătorească definitivă, unul sau mai mulţi candidaţi declaraţi aleşi ai unui
partid politic au fost condamnaţi pentru o infracţiune în legătură cu
finanţarea partidului politic ori, după caz, a campaniei electorale, aceştia
devin incompatibili cu statutul de parlamentar sau de ales local pentru
mandatul obţinut, care este anulat.
(2)*) Prin hotărâri ale Camerelor Parlamentului ori,
după caz, ale consiliului judeţean sau local, se constată starea de
incompatibilitate, iar locurile de deputaţi, senatori ori consilieri devenite
vacante vor fi ocupate de supleanţii de pe lista partidului politic respectiv.
(3)*) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică şi
alianţelor politice, alianţelor electorale şi candidaţilor independenţi, în
acest caz locul devenit vacant urmând a fi ocupat de supleantul de pe lista
partidului politic ori alianţei electorale care a obţinut cel mai mare număr de
voturi valabil exprimate.
Art. 47.*) - Prin regulamentele Camerelor
Parlamentului, precum şi prin regulamentele consiliilor judeţene şi locale se
va reglementa procedura de aplicare a măsurilor prevăzute la art. 46.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 48. - Dispoziţiile prezentei legi se aplică în mod
corespunzător şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale
care sunt asimilate partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor
electorale şi candidaţilor independenţi, în condiţiile legii electorale.
Art. 49. - (1) Autoritatea Electorală Permanentă
păstrează un registru fiscal al partidelor politice, al alianţelor politice şi
al candidaţilor independenţi, în care vor fi trecute toate datele referitoare
la activitatea financiară a acestora, precum şi la sancţiunile aplicate.
(2) In termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei legi, Autoritatea Electorală Permanentă va prelua pe bază de
proces-verbal de predare-primire registrul fiscal de la Curtea de Conturi.
Art. 50. - Legea nr. 373/2004**) pentru alegerea
Camerei Deputaţilor şi a Senatului, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 28, alineatul (2) va avea următorul
cuprins:
„(2) Organizarea şi funcţionarea aparatului propriu al
Autorităţii Electorale Permanente, numărul de posturi, statutul personalului,
atribuţiile acestuia şi structura organizatorică se stabilesc prin regulamentul
de organizare şi funcţionare, aprobat prin hotărâre a birourilor permanente ale
celor două Camere ale Parlamentului, la propunerea Autorităţii Electorale
Permanente. Personalul Autorităţii Electorale Permanente are acelaşi statut cu
personalul din aparatul celor două Camere ale Parlamentului. La organizarea şi
funcţionarea aparatului propriu nu se aplică prevederile art. XVI din titlul
III al cărţii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru
asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor
publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu
modificările şi completările ulterioare."
2. La articolul 29, alineatul (4) va avea următorul
cuprins:
„(4) In îndeplinirea atribuţiilor sale, Autoritatea Electorală
Permanentă adoptă decizii, hotărâri şi instrucţiuni, care se semnează de
preşedinte şi se contrasemnează de vicepreşedinţi. Hotărârile Autorităţii
Electorale Permanente se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi
sunt obligatorii pentru toate organismele şi autorităţile cu atribuţii
electorale."
Art. 51. - Prin hotărâre a birourilor permanente ale
celor două Camere ale Parlamentului se aprobă noua structură organizatorică a
Autorităţii Electorale Permanente, în vederea asigurării funcţionării
Departamentului de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor
electorale şi a compartimentului specializat pentru alocarea subvenţiei de la
bugetul de stat.
Art. 52. - (1) In termen de 90 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentei legi se vor elabora şi supune aprobării, prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Autorităţii Electorale Permanente, normele
metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
(2) Normele metodologice vor reglementa obligatoriu:
a) contabilitatea curentă a partidelor politice;
b) modalităţile şi formatul de înregistrare, evidenţă
şi publicitate a donaţiilor, cotizaţiilor şi veniturilor proprii ale partidelor
politice;
c) acordarea şi utilizarea subvenţiilor de la bugetul
de stat;
d) modalităţile şi formatul specifice de înregistrare a
veniturilor şi cheltuielilor în campania electorală;
e) atribuţiile mandatarului financiar;
f) procedura şi metodologia controlului.
Art. 53. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 30 de
zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia
următoarelor dispoziţii, care intră în vigoare la data de 1 iulie 2007,
referitoare la:
a) acordarea subvenţiilor de la bugetul de stat;
b) Autoritatea Electorală Permanentă, cu excepţia art.
35 alin. (3)-(8).
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea
nr. 43/2003 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor
electorale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 30
ianuarie 2003, cu modificările ulterioare, se abrogă, cu excepţia dispoziţiilor
referitoare la acordarea subvenţiilor de la bugetul de stat şi la Curtea de
Conturi, care se abrogă la data de 1 iulie 2007.
*) A se vedea Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei
Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.
67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii
administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind
Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 196 din 13 martie 2008, cu modificările şi completările ulterioare.
**) Abrogată prin Legea nr. 35/2008 pentru alegerea
Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a
Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 196 din 13 martie 2008, cu modificările şi completările
ulterioare.