ORDONANTA
URGENTA Nr. 1 din 7 februarie 2007
privind unele masuri pentru
organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 97 din 8 februarie 2007
Având în vedere imperativul asigurării unui proces
electoral corect şi transparent şi ţinând cont de termenul foarte scurt rămas
până la data desfăşurării alegerilor membrilor din România în Parlamentul
European, precum şi de deficienţele constatate în procesul de aplicare a
dispoziţiilor Legii nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor
pentru Parlamentul European, toate acestea vizând interesul public şi
constituind o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor
pentru Parlamentul European, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 28 din 16 ianuarie
2007, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Listele electorale sunt permanente,
suplimentare şi speciale.
(2) Alegătorii resortisanţi sunt înscrişi în listele
electorale permanente. Alegătorul resortisant care, în ziua votării, la secţia de votare unde ar trebui să
fie arondat, conform domiciliului, constată că este omis de pe copia listei
electorale permanente va fi înscris în lista electorală suplimentară de către
preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în baza documentului de identitate.
(3) Alegătorii resortisanţi care îşi exercită dreptul
de vot la alte secţii de votare decât cea în care sunt arondaţi conform
domiciliului se înscriu în lista electorală suplimentară de către preşedintele
biroului electoral al secţiei de votare, în baza documentului de identitate,
dacă în ziua votării se află în altă localitate decât cea de domiciliu sau dacă
îşi exercită atribuţiile la secţia de votare respectivă.
(4) Alegătorii comunitari care, în conformitate cu
prevederile prezentei legi, au drept de vot sunt înscrişi la cerere în lista
electorală specială de către primarul unităţii administrativ-teritoriale în
care au reşedinţa sau domiciliul. Copia listei electorale speciale se transmite
de către primar biroului electoral al secţiei de votare la care cetăţeanul
comunitar este arondat conform domiciliului sau reşedinţei.
(5) Alegătorii comunitari îşi pot exercita dreptul de
vot în baza unei dovezi eliberate de Autoritatea Electorală Permanentă şi a
unui document de identitate.
(6) In vederea obţinerii dovezii prevăzute la alin.
(5) alegătorul comunitar va depune cu cel puţin 60 de zile înaintea zilei de
referinţă o cerere la primarul unităţii administrativ-teritoriale în care îşi
are domiciliul/reşedinţa, însoţită de o copie a unui document de identitate.
Cererea trebuie să cuprindă următoarele:
a) numele şi prenumele, data naşterii, cetăţenia
solicitantului şi domiciliul/reşedinţa de pe teritoriul României;
b) localitatea sau circumscripţia electorală, după
caz, din statul membru de origine, pe ale cărei liste electorale acesta este
înscris;
c) menţiunea că solicitantul îşi exercită dreptul de
vot numai pentru România;
d) menţiunea că solicitantul nu este lipsit, printr-o
hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau printr-un alt act prevăzut de
legea statului de origine, de dreptul de vot în statul membru de origine.
(7) In termen de 48 de ore de la înregistrarea cererii
prevăzute la alin. (6), primarul unităţii administrativ-teritoriale înaintează
cererea, însoţită de o copie a documentului de identitate, Autorităţii
Electorale Permanente.
(8) In termen de 15 zile de la înregistrarea cererii
la Autoritatea Electorală Permanentă, aceasta hotărăşte asupra îndeplinirii
condiţiilor prevăzute de lege de către alegătorul
comunitar privind exercitarea dreptului de a alege membri din România în
Parlamentul European.
(9) In cazul în care alegătorul comunitar
îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezenta lege, Autoritatea Electorală
Permanentă comunică primarului unităţii administrativ-teritoriale o dovadă pe
baza căreia solicitantul îşi poate exercita dreptul de a alege membri din
România în Parlamentul European.
(10) La primirea dovezii, primarul îl înscrie în
lista electorală specială. In cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile
prevăzute de prezenta lege, Autoritatea Electorală Permanentă va comunica
primarului refuzul eliberării dovezii. In termen de 24 de ore de la primirea dovezii sau a
refuzului de eliberare a acesteia, primarul îl înştiinţează în acest sens pe solicitant.
(11) Refuzul Autorităţii Electorale Permanente de a
elibera dovada prevăzută la alin. (5) poate fi contestat de alegătorul
comunitar la Tribunalul Bucureşti în termen de 3 zile de la comunicarea de
către primar a refuzului. Hotărârea Tribunalului Bucureşti va fi pronunţată în
termen de 24 de ore de la înregistrarea contestaţiei. Hotărârea este definitivă
şi irevocabilă.
(12) In baza dovezii şi a unui document de identitate,
alegătorul comunitar îşi va putea exercita dreptul de vot şi la altă secţie de
votare decât cea de domiciliu/reşedinţă, urmând a fi înscris în lista
electorală suplimentară de preşedintele biroului electoral al secţiei de
votare.
(13) Autoritatea Electorală Permanentă informează
instituţiile cu responsabilităţi similare din statul membru al Uniunii Europene
al cărui cetăţean este că acestuia i s-a acordat dreptul de a alege membri din
România în Parlamentul European.
(14) Modelul, denumirea, forma, conţinutul, modul de
eliberare şi de utilizare a dovezii eliberate de Autoritatea Electorală
Permanentă, precum şi cheltuielile de tipărire şi distribuire a acesteia se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei
şi Internelor, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă.
(15) Copiile listelor
electorale permanente şi ale listei electorale speciale se predau de către
primar, pe bază de proces-verbal, preşedintelui biroului electoral al fiecărei
secţii de votare, cu 3 zile înainte de ziua de referinţă. In aceeaşi zi se vor
transmite birourilor electorale modele ale listei electorale suplimentare în
care urmează să fie înscrişi alegătorii omişi din listele permanente, precum şi
cei care votează în altă secţie de votare decât cea în care sunt arondaţi
conform domiciliului sau reşedinţei."
2. După articolul 9 se
introduc două noi articole, articolele 91 şi 92, cu următorul cuprins:
„Art. 91. -
Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Autoritatea pentru Străini,
selectează şi prelucrează datele din Sistemul naţional de evidenţă a
străinilor, întocmeşte, tipăreşte şi pune la dispoziţia Autorităţii Electorale
Permanente lista cu cetăţenii Uniunii Europene aflaţi în evidenţe, în vederea
stabilirii autenticităţii declaraţiilor persoanelor eligibile comunitar şi
cererilor alegătorilor comunitari în ceea ce priveşte numele şi prenumele, data
naşterii, cetăţenia şi domiciliul/reşedinţa de pe teritoriul României.
Art. 92. - (1)
Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor
din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, împreună cu structurile
sale judeţene/a municipiului Bucureşti, selectează şi prelucrează datele din
Registrul naţional de evidenţă a persoanelor privind cetăţenii cu drept de vot,
tipăreşte şi pune la dispoziţia primarilor listele electorale permanente şi
copiile de pe acestea.
(2) Listele electorale permanente se întocmesc în două
exemplare, originale, şi se semnează de primar, şeful serviciului public
comunitar judeţean sau, după caz, al sectoarelor municipiului Bucureşti de
evidenţă a persoanelor şi
şeful structurii judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti subordonate
Centrului Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa
Persoanelor. Un exemplar se predă spre păstrare secretarului unităţii
administrativ-teritoriale şi unul se predă judecătoriei în a cărei rază
teritorială se află localitatea pentru care a fost întocmit.
(3) Copiile de pe listele electorale permanente se
întocmesc în 3 exemplare şi se semnează de primar, secretarul unităţii
administrativ-teritoriale, şeful serviciului public comunitar judeţean de
evidenţă a persoanelor sau, după caz, al sectoarelor municipiului Bucureşti şi
de şeful structurii judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti
subordonate Centrului Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind
Evidenţa Persoanelor. Un exemplar se predă de către primar, pe bază de
proces-verbal, preşedintelui biroului electoral al fiecărei secţii de votare.
Un exemplar este pus la dispoziţia alegătorilor pentru consultare. Un exemplar
al copiei se păstrează de către primar.
(4) Actualizarea listelor electorale permanente se
face în cel mult 45 de zile de la data publicării hotărârii Guvernului pentru
stabilirea zilei de referinţă. In termen de 5 zile de la actualizare, primarii
au obligaţia de a pune la dispoziţia partidelor politice, alianţelor politice,
alianţelor electorale şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale, la cererea şi pe cheltuiala acestora, copii de pe listele electorale
permanente."
3. La articolul 10 alineatul (1), partea introductivă şi litera a) vor avea următorul
cuprins:
„Art. 10. - (1) Pentru a-şi exercita dreptul de a fi
aleasă ca membru din România în Parlamentul European pe listele unui partid
politic, ale unei organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale,
unei alianţe politice, alianţe electorale ori ca independent, o persoană eligibilă
comunitar este obligată ca, pe lângă actele necesare candidaţilor care sunt
cetăţeni români, să prezinte Biroului Electoral Central documente care să
ateste identitatea, precum şi o declaraţie pe propria răspundere, care trebuie
să cuprindă următoarele precizări:
a) numele şi prenumele, data naşterii, cetăţenia şi
domiciliul/reşedinţa de pe teritoriul României;".
4. După alineatul (9) al
articolului 12 se introduc două noi alineate, alineatele (10) şi (11), cu
următorul cuprins:
„(10) Un alegător poate semna pe o singură listă de
susţinători.
(11) Lista susţinătorilor este un act public şi se află
sub incidenţa Codului penal. In finalul listei, persoana care a întocmit-o este
obligată să facă o declaraţie pe propria răspundere prin care să ateste veridicitatea
semnăturilor susţinătorilor."
5. Alineatele (1) şi (5)
ale articolului 13 vor avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Biroul Electoral Central aduce la cunoştinţă publică, prin afişare la sediul său şi cu
sprijinul prefecţilor şi al primarilor la toate sediile primăriilor,
propunerile de candidaţi pe care Ie-a primit, în termen de 24 de ore de la
înregistrare, precum şi prin orice alt mijloc de publicitate.
............................................................................................................................
(5) In termen de 24 de ore de la expirarea termenelor
prevăzute la alin. (2)-(4), Biroul Electoral Central constată, pe bază de
proces-verbal, rămânerea definitivă a candidaturilor şi le face publice în
condiţiile prevăzute la alin. (1)."
6. După alineatul (5) al
articolului 13 se introduc trei noi alineate, alineatele (6), (7) şi (8), cu
următorul cuprins:
„(6) Pentru stabilirea
numărului de ordine de pe buletinele de vot a partidelor politice,
organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţelor
politice şi alianţelor electorale care au depus liste de candidaţi, precum şi a
candidaţilor independenţi, se procedează astfel:
a) în prima etapă, listele partidelor politice
parlamentare, alianţelor politice şi alianţelor electorale, precum şi ale
organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au grup
parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului se înscriu în
patrulaterele buletinului de vot în ordinea rezultată din tragerea la sorţi
efectuată de preşedintele Biroului Electoral Central; lista primului partid,
primei alianţe politice, primei alianţe electorale, primei organizaţii a
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale cu grup parlamentar propriu în
ambele Camere ale Parlamentului extras/extrase din urnă se imprimă în
patrulaterul cu numărul de ordine 1; lista celui de-al doilea partid politic,
celei de-a doua alianţe politice, celei de-a doua alianţe electorale, celei
de-a doua organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale cu grup
parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului extras/extrase se
imprimă în patrulaterul cu numărul de ordine 2. Imprimarea continuă până la
epuizarea listelor tuturor partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor
electorale, precum şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului;
b) în etapa a doua, listele
partidelor politice care nu sunt reprezentate în Parlament, alianţelor politice
şi alianţelor electorale, precum şi ale organizaţiilor cetăţenilor aparţinând
minorităţilor naţionale legal constituite se imprimă în următoarele patrulatere
ale buletinului de vot, în ordinea rezultată de tragerea la sorţi efectuată de
preşedintele Biroului Electoral Central.
(7) Tragerea la sorţi prevăzută la alin. (6) se face
în prezenţa reprezentanţilor partidelor politice, alianţelor politice şi
alianţelor electorale, precum şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând
minorităţilor naţionale care depun liste de candidaţi.
(8) Pentru fiecare candidat independent se imprimă un
patrulater distinct, în partea finală a buletinului de vot, în ordinea
înregistrării candidaturilor la Biroului Electoral Central."
7. Articolul 14 va avea
următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Pentru organizarea şi desfăşurarea
operaţiunilor specifice perioadei electorale se constituie Biroul Electoral
Central.
(2) Biroul Electoral Central
este alcătuit din 5 judecători ai Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, preşedintele
şi vicepreşedinţii Autorităţii Electorale Permanente, 10 reprezentanţi ai
partidelor politice şi ai alianţelor acestora, precum şi ai organizaţiilor
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale
Parlamentului, care participă la alegeri, precum şi un reprezentant desemnat de
grupul parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor.
(3) Desemnarea celor 5
judecători se face de preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în şedinţă
publică, în termen de 5 zile de la stabilirea zilei de referinţă, prin tragere
la sorţi, dintre judecătorii în exerciţiu ai Curţii. Data desfăşurării şedinţei
publice de tragere la sorţi se anunţă în scris, de către preşedintele Inaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu două zile înainte de ziua desfăşurării,
partidelor politice parlamentare, precum şi organizaţiilor cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele
Camere ale Parlamentului şi se aduce la cunoştinţă publică prin presa scrisă şi
audiovizuală. La organizarea şi desfăşurarea tragerii la sorţi au dreptul să
participe câte un reprezentant, desemnat ca atare, al partidelor politice
parlamentare, respectiv al organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului.
Rezultatul tragerii la sorţi se consemnează într-un proces-verbal, semnat de
preşedinte şi consultantul-şef al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
Procesul-verbal constituie actul de învestire.
(4) In termen de 24 de ore de la învestire,
judecătorii desemnaţi aleg din rândul lor, prin vot secret, preşedintele
Biroului Electoral Central şi locţiitorul acestuia. In termen de 24 de ore de
la alegerea preşedintelui Biroului Electoral Central, biroul se completează cu
preşedintele şi vicepreşedinţii Autorităţii Electorale Permanente, cu câte un
reprezentant al partidelor politice parlamentare, precum şi al organizaţiilor
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au grup parlamentar propriu
în ambele Camere ale Parlamentului şi cu reprezentantul desemnat de grupul
parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor. Completarea
Biroului Electoral Central se consemnează într-un proces-verbal care constituie
actul de învestire. In această organizare Biroul Electoral Central îndeplineşte
toate atribuţiile ce îi revin potrivit prezentei legi.
(5) In termen de două zile de la rămânerea definitivă
a candidaturilor, partidele politice care nu sunt reprezentate în Parlament,
alianţele politice şi alianţele electorale ale acestora care participă la
alegeri comunică, în scris, Biroului Electoral Central numele şi prenumele
reprezentanţilor. Comunicările transmise după acest termen nu se mai iau în
considerare.
(6) Desemnarea reprezentanţilor partidelor politice
neparlamentare, alianţelor politice şi alianţelor electorale dintre acestea în
Biroul Electoral Central se face în termen de 24 de ore de la comunicarea
prevăzută la alin. (5), în limita numărului de membri prevăzut la alin. (2),
prin tragere la sorţi, de preşedintele Biroului Electoral Central, în prezenţa
persoanelor delegate de partidele politice, alianţele politice sau alianţele
electorale în cauză. Procesul-verbal întocmit de preşedinte cu privire la modul
de stabilire a reprezentanţilor constituie actul de învestire a calităţii
acestora de membri în Biroul Electoral Central.
(7) Biroul Electoral Central funcţionează la nivelul
circumscripţiei electorale naţionale şi foloseşte, ca aparat de lucru, personal
de specialitate din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, al
Autorităţii Electorale Permanente şi al Institutului Naţional de Statistică.
(8) Biroul Electoral Central,
în componenţa prevăzută la alin. (4), adoptă, în termen de două zile de la
constituire, un regulament de organizare şi funcţionare, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, şi este obligatoriu pentru toate birourile electorale."
8. După articolul 14 se
introduc opt noi articole, articolele 141-148, cu următorul
cuprins:
„Art. 141. - Biroul
Electoral Central are următoarele atribuţii:
a) asigură publicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a listei cuprinzând denumirea şi semnele electorale ale partidelor politice, alianţelor
politice, alianţelor electorale şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând
minorităţilor naţionale legal constituite, care au dreptul să participe la
alegeri;
b) comunică, în termen de 24 de ore de la rămânerea
definitivă a candidaturilor, situaţia generală a candidaturilor admise Comisiei
speciale a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru atribuirea timpilor de
antenă, precum şi Societăţii Române de Televiziune şi Societăţii Române de
Radiodifuziune;
c) constată respectarea prevederilor prezentei legi
pentru depunerea candidaturilor şi înregistrează candidaturile care îndeplinesc
condiţiile prevăzute de lege; în acest scop poate solicita Ministerului Public
verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 12 alin. (10) şi (11);
d) comunică birourilor electorale judeţene
candidaturile înregistrate şi le face cunoscute prin presă;
e) rezolvă întâmpinările la propria activitate şi
contestaţiile trimise de birourile electorale judeţene, în condiţiile prevăzute
la art. 41 alin. (1) din Legea nr. 373/2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
f) primeşte de la birourile electorale judeţene,
respectiv al municipiului Bucureşti, procesele-verbale cuprinzând numărul de
voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi şi fiecare candidat
independent şi constată dacă există partide politice, alianţe politice, alianţe
electorale şi organizaţii ale cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale
care au întrunit pragul electoral, prevăzut la art. 20 alin. (1), şi candidaţi
independenţi care au întrunit coeficientul electoral, prevăzut la art. 20 alin.
(2), şi dă publicităţii, în termen de 24 de ore de la constatare, lista
partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi
organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au întrunit
pragul electoral şi candidaţii independenţi care au întrunit coeficientul
electoral;
g) verifică şi înregistrează rezultatul alegerilor,
însumează pe întreaga ţară voturile valabil exprimate pentru fiecare partid
politic, alianţă politică, alianţă electorală şi organizaţie a cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale sau candidaţi independenţi care îndeplinesc
condiţia prevăzută la lit. f) şi asigură repartizarea
mandatelor;
h) anulează alegerile în cazul în care constată că
votarea sau stabilirea rezultatului alegerilor a avut loc prin fraude de natură
să modifice atribuirea mandatelor şi dispune repetarea scrutinului;
i) poate dispune renumărarea voturilor într-o secţie de
votare sau refacerea centralizării voturilor şi rezultatului alegerilor dintr-un
judeţ, în situaţia în care constată, pe baza probelor administrate, că au fost
comise erori sau au fost înregistrate neconcordanţe între datele înregistrate
în procesele-verbale;
j) transmite Autorităţii Electorale Permanente, după
publicarea rezultatelor alegerilor în Monitorul Oficial al României, Partea I, materialele necesare redactării Cărţii
albe a alegerilor;
k) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.
Art. 142. - (1)
Biroul electoral judeţean se constituie din 3 judecători şi din cel mult 10
reprezentanţi ai partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor
electorale sau organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale
care participă la alegeri.
(2) Desemnarea judecătorilor se face în şedinţă
publică, în termen de 3 zile de la data rămânerii definitive a candidaturilor,
de către preşedintele tribunalului, prin tragere la sorţi, dintre judecătorii
în exerciţiu ai acestuia. Data şedinţei se aduce la cunoştinţă publică, prin
presă, de preşedintele tribunalului, cu cel puţin 24 de ore înainte. Tragerea
la sorţi se face pe funcţii: preşedinte şi locţiitor şi se consemnează într-un
proces-verbal, semnat de preşedintele tribunalului, care constituie actul de
învestire. Biroul electoral judeţean astfel constituit îndeplineşte toate
atribuţiile ce îi revin potrivit prezentei legi, urmând a fi completat cu
reprezentanţii partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor
electorale, precum şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale care participă la alegeri.
(3) Cel mai târziu cu 15 zile înainte de ziua de
referinţă, biroul electoral judeţean se completează cu reprezentanţii
partidelor politice parlamentare, precum şi ai organizaţiilor cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele
Camere ale Parlamentului. Până la această dată partidele politice parlamentare,
precum şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au
grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului au obligaţia de a
transmite biroului electoral judeţean numele şi prenumele reprezentanţilor lor.
Comunicările transmise după acest termen nu se mai iau în considerare.
(4) In termen de 5 zile de la
data completării biroului electoral judeţean cu reprezentanţii partidelor
parlamentare, precum şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului,
se va proceda la completarea biroului cu reprezentanţi ai partidelor
neparlamentare, în limita numărului de membri prevăzut la alin. (1), prin
tragere la sorţi de preşedintele biroului, în prezenţa persoanelor delegate de
partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale în cauză. Până
la această dată partidele politice neparlamentare au obligaţia de a transmite
biroului electoral judeţean numele şi prenumele reprezentanţilor lor. Comunicările
transmise după acest termen nu se mai iau în
considerare.
(5) Dispoziţiile alin. (1) -(4) se aplică şi Biroului
Electoral al Municipiului Bucureşti.
Art. 143. - (1)
Birourile electorale judeţene au următoarele atribuţii:
a) rezolvă întâmpinările referitoare la propria
activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale
ale secţiilor de votare; contestaţiile se soluţionează prin hotărâri care sunt
obligatorii pentru biroul electoral în cauză, precum şi pentru autorităţile şi
instituţiile publice la care se referă, sub sancţiunile prevăzute de prezenta
lege;
b) aduc la cunoştinţă publică, prin afişare la sediul
lor, data şi ora la care va fi făcută completarea birourilor electorale ale
secţiilor de votare;
c) distribuie, pe bază de proces-verbal, împreună cu
primarii, birourilor electorale ale secţiilor de votare buletinele de vot,
ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea «VOTAT». In procesele-verbale se
consemnează orice neconcordanţă între numărul buletinelor de vot, al
ştampilelor cu menţiunea «VOTAT» repartizat şi cel efectiv primit;
d) centralizează rezultatul alegerilor pentru judeţ
şi înaintează Biroului Electoral Central procesele-verbale cuprinzând aceste
rezultate, precum şi întâmpinările, contestaţiile şi procesele-verbale primite
de la birourile electorale ale secţiilor de votare. Modelul de proces-verbal se
stabileşte prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Institutului Naţional de
Statistică, cu avizul consultativ al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
e) veghează la organizarea, din timp, a secţiilor de
votare, urmăresc şi asigură aplicarea unitară şi respectarea dispoziţiilor
legale privitoare la alegeri de către toate autorităţile, instituţiile şi
organismele cu responsabilităţi în materie electorală din cadrul judeţului;
f) totalizează rezultatul alegerilor de la secţiile de
votare şi comunică Biroului Electoral Central procesul-verbal cuprinzând
numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi şi
candidaţi independenţi. Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti totalizează
rezultatul alegerilor transmis de birourile electorale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti şi comunică Biroului Electoral Central procesul-verbal cuprinzând
numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi şi
candidaţi independenţi;
g) înaintează Biroului Electoral Central
procesele-verbale cuprinzând rezultatul alegerilor, precum şi întâmpinările,
contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale
secţiilor de votare;
h) îndeplinesc orice alte atribuţii
ce le revin potrivit legii.
(2) Hotărârile biroului electoral judeţean se aduc la
cunoştinţă în şedinţă publică.
(3) In situaţia în care se constată neconcordanţe
între datele cuprinse în procesele-verbale primite de la secţiile de votare,
biroul electoral judeţean solicită preşedintelui biroului electoral al secţiei
de votare şi membrilor acestuia care l-au însoţit să facă corecturile necesare,
pe care să le ateste prin semnătură şi prin aplicarea ştampilei de control a
secţiei de votare.
Art. 144. - (1)
Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
a) rezolvă întâmpinările referitoare la propria
activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale
ale secţiilor de votare organizate în străinătate; contestaţiile se
soluţionează prin hotărâri care sunt obligatorii pentru biroul electoral în
cauză, precum şi pentru autorităţile şi instituţiile publice la care se referă,
sub sancţiunile prevăzute de prezenta lege;
b) distribuie, pe bază de proces-verbal, prin
Ministerul Afacerilor Externe, birourilor electorale ale secţiilor de votare
din străinătate buletinele de vot, ştampila de control şi ştampilele cu
menţiunea «VOTAT». De asemenea distribuie, împreună cu primarii sectoarelor
municipiului Bucureşti, aceste materiale birourilor electorale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti. In procesele-verbale se consemnează orice neconcordanţă
între numărul buletinelor de vot şi al ştampilelor cu menţiunea «VOTAT»
repartizat şi cel efectiv primit;
c) centralizează rezultatul
alegerilor pentru secţiile de votare din străinătate şi înaintează Biroului
Electoral Central procesele-verbale cuprinzând aceste rezultate, precum şi
întâmpinările, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la aceste birouri
electorale ale secţiilor de votare;
d) veghează la organizarea, din timp, a secţiilor de
votare din străinătate, urmăreşte şi asigură aplicarea unitară şi respectarea
dispoziţiilor legale privitoare la alegeri de către toate autorităţile,
instituţiile şi organismele cu responsabilităţi în materie electorală pentru
organizarea scrutinului în străinătate;
e) totalizează rezultatul alegerilor transmis de
birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de cele din
străinătate şi comunică Biroului Electoral Central procesul-verbal cuprinzând
numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi şi
candidaţi independenţi. Modelul de proces-verbal se stabileşte prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Institutului Naţional de Statistică, cu avizul
consultativ al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
f) înaintează Biroului Electoral Central
procesele-verbale cuprinzând rezultatul alegerilor, precum şi întâmpinările,
contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale
sectoarelor municipiului Bucureşti şi de la birourile electorale ale secţiilor de
votare din străinătate;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii ce îi revin
potrivit legii.
(2) Hotărârile Biroului Electoral al Municipiului
Bucureşti se aduc la cunoştinţă în şedinţă publică.
(3) Dacă constată neconcordanţe între datele
conţinute de procesele-verbale primite de la secţiile de votare organizate în
străinătate, respectiv de la birourile electorale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti, Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti solicită preşedintelui
biroului electoral al secţiei de votare, respectiv preşedintelui biroului
electoral al sectorului municipiului Bucureşti şi membrilor acestora care i-au
însoţit să facă corecturile necesare, pe care să le ateste prin semnătură şi
prin aplicarea ştampilei de control a secţiei de votare, respectiv a biroului
electoral de sector.
Art. 145. - (1) La
nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti se organizează birouri electorale
care sunt alcătuite dintr-un preşedinte, un locţiitor al acestuia şi din cel
mult 7 membri, reprezentanţi ai partidelor politice, alianţelor politice,
alianţelor electorale şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale care participă la alegeri.
(2) Preşedintele şi locţiitorul acestuia sunt
magistraţi desemnaţi de preşedintele Tribunalului Bucureşti cu cel mult 15 zile
înainte de ziua de referinţă, prin tragere la sorţi, dintre judecătorii în
exerciţiu ai judecătoriei de sector. Tragerea la sorţi se face pe funcţii:
preşedinte şi locţiitor şi se consemnează într-un proces-verbal, semnat de
preşedintele tribunalului, care constituie actul de învestire. Data
desfăşurării şedinţei publice de tragere la sorţi se anunţă, cu două zile
înainte de ziua desfăşurării, de către preşedintele Tribunalului Bucureşti. La
organizarea şi desfăşurarea tragerii la sorţi are dreptul să participe câte un
reprezentant al partidelor politice parlamentare.
(3) In termen de 3 zile de la data desemnării
preşedintelui biroului electoral de sector se va proceda la completarea
biroului cu reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, precum şi ai
organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au grup
parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului. In termen de o zi de la
data completării biroului electoral de sector cu reprezentanţii partidelor
parlamentare, precum şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului,
se va proceda la completarea biroului cu reprezentanţi ai partidelor
neparlamentare, în limita numărului de membri prevăzut la alin. (1), prin
tragere la sorţi de preşedintele biroului, în prezenţa persoanelor delegate de
partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale în cauză. Până
la această dată partidele politice neparlamentare au obligaţia de a transmite
Biroului Electoral al Municipiului Bucureşti numele şi prenumele
reprezentanţilor lor. Comunicările transmise după acest termen nu se mai iau în
considerare.
(4) Birourile electorale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti sunt asimilate oficiilor electorale prevăzute
de Legea nr. 373/2004.
Art. 146. - (1)
Birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti au următoarele
atribuţii:
a) primesc, pe bază de proces-verbal, buletinele de
vot, ştampilele de control şi ştampilele cu menţiunea «VOTAT» de la Biroul
Electoral al Municipiului Bucureşti şi le distribuie, împreună cu primarii de
sector, birourilor electorale ale secţiilor de votare din sector. In
procesele-verbale se consemnează orice neconcordanţă între numărul buletinelor de
vot, al ştampilelor cu menţiunea «VOTAT» repartizat şi cel efectiv primit;
b) totalizează rezultatul alegerilor de la secţiile de
votare şi comunică Biroului Electoral al Municipiului Bucureşti procesul-verbal
cuprinzând numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de
candidaţi şi pentru fiecare candidat independent. Modelul de proces-verbal se
stabileşte prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Institutului Naţional de Statistică, cu
avizul consultativ al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
c) rezolvă întâmpinările referitoare la propria lor
activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale
ale secţiilor de votare;
d) aduc la cunoştinţă publică, prin afişare la sediul
lor, data şi ora la care va fi făcută completarea birourilor electorale ale
secţiilor de votare;
e) înaintează Biroului Electoral al Municipiului
Bucureşti procesele-verbale cuprinzând rezultatul alegerilor, precum şi
întâmpinările, contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile
electorale ale secţiilor de votare;
f) îndeplinesc orice alte atribuţii ce le revin
potrivit legii. (2) Dacă constată neconcordanţe între datele conţinute de procesele-verbale primite de la
secţiile de votare, biroul electoral al sectorului municipiului Bucureşti
solicită preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare şi membrilor
acestuia care l-au însoţit să facă corecturile necesare, pe care să le ateste
prin semnătură şi prin aplicarea ştampilei de control a secţiei de votare.
Art. 147. - (1) Birourile electorale ale secţiilor de votare sunt alcătuite dintr-un preşedinte, un
locţiitor al acestuia şi cel mult 7 membri.
(2) Preşedintele şi locţiitorul acestuia sunt, de
regulă, magistraţi sau alţi jurişti care nu fac parte din niciun partid politic.
Preşedintele şi locţiitorul sunt desemnaţi de preşedintele tribunalului, cu cel
mult 10 zile înainte de data de referinţă, prin tragere la sorţi. Lista
magistraţilor de pe care se face tragerea la sorţi se întocmeşte de către
preşedintele tribunalului, iar cea a celorlalţi jurişti, de către prefect,
împreună cu preşedintele tribunalului şi câte un reprezentant din partea
fiecărui partid politic parlamentar.
(3) In cazul în care numărul juriştilor este
insuficient, lista este completată de către prefect cu alte persoane care se
bucură de prestigiu în faţa locuitorilor şi care nu fac parte din niciun partid
politic.
(4) Lista propusă de prefect cuprinde un număr de
persoane mai mare cu 10% decât cel necesar. Persoanele din cuprinsul listei
care nu sunt desemnate preşedinţi sau locţiitori ai acestora rămân la
dispoziţia preşedintelui tribunalului pentru înlocuirea în cazuri deosebite a
titularilor. Lista conţine numele, prenumele, domiciliul, telefoanele şi
semnăturile de acceptare ale persoanelor propuse.
(5) Gruparea în listă a
persoanelor, în vederea tragerii la sorţi, se face avându-se în vedere
necesitatea ca locuinţele acestora să fie cât mai aproape de sediul biroului
electoral al secţiei de votare.
(6) Birourile electorale ale secţiilor de votare se
constituie pe data desemnării membrilor acestora.
(7) Cu maximum 5 zile înainte de ziua de referinţă,
birourile electorale ale secţiilor de votare se completează cu reprezentanţii
partidelor politice parlamentare, precum şi ai organizaţiilor cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele
Camere ale Parlamentului care participă la alegeri. Dacă numărul partidelor
politice parlamentare, respectiv al organizaţiilor cetăţenilor aparţinând
minorităţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale
Parlamentului, la respectiva secţie nu va asigura completarea biroului conform alin. (1), se va proceda la
completarea biroului cu reprezentanţi ai partidelor neparlamentare sau ai
organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale participante la
alegeri, în limita numărului de membri prevăzut la alin. (1), prin tragere la
sorţi, de preşedintele biroului, în prezenţa persoanelor delegate de partidele
politice, alianţele politice sau alianţele electorale în cauză. Până la această
dată partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi
organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale participante la
alegeri au obligaţia de a transmite biroului electoral al secţiei de votare
numele şi prenumele reprezentanţilor lor. Comunicările transmise după acest
termen nu se mai iau în considerare.
(8) In vederea desemnării membrilor birourilor
electorale ale secţiilor de votare, preşedintele biroului electoral judeţean
comunică preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare, în termen
de 24 de ore de la desemnarea acestora potrivit alin. (2), partidele politice,
alianţele politice, alianţele electorale, respectiv organizaţiile cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri. Un partid
politic, o alianţă politică sau o alianţă electorală, respectiv o organizaţie a
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri poate
avea într-un birou electoral de secţie de votare cel mult 3 reprezentanţi.
(9) In cazul în care partidele
politice, alianţele politice sau alianţele electorale, precum şi organizaţiile
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale nu şi-au desemnat reprezentanţii
sau numărul reprezentanţilor este insuficient, completarea birourilor
electorale ale secţiilor de votare se face de preşedintele tribunalului de pe
lista prevăzută la alin. (4), prin tragere la sorţi. Dacă este cazul, lista va
fi completată cu alte persoane care îndeplinesc cerinţele legii. Dacă biroul nu
poate fi completat cu numărul stabilit de lege, acesta poate funcţiona cu
numărul de membri desemnaţi, dar nu mai puţin de 3.
(10) Desemnarea membrilor biroului electoral al
secţiei de votare se face de preşedintele acestuia, după tragerea la sorţi,
prin înscrierea într-un proces-verbal cuprinzând modul de stabilire a
reprezentanţilor, care constituie actul de atestare a calităţii acestora de
membri în biroul electoral al secţiei de votare. Procesul-verbal va fi semnat
de preşedinte, locţiitor şi de reprezentanţii partidelor prezenţi la tragerea
la sorţi.
Art. 148. -
Birourile electorale ale secţiilor de votare au următoarele atribuţii:
a) primesc, pe bază de proces-verbal, copiile de pe
listele electorale permanente comunicate potrivit art. 9 alin. (15), iar de la
birourile electorale judeţene buletinele de vot pentru alegătorii care urmează
să voteze la secţia de votare, ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea
«VOTAT». In municipiul Bucureşti buletinele de vot, ştampila de control şi ştampilele
cu menţiunea «VOTAT» le primesc de la birourile
electorale de sector;
b) conduc operaţiunile de votare, iau toate măsurile
de ordine în localul secţiei de votare şi în jurul acestuia;
c) asigură desfăşurarea, în condiţii de transparenţă
şi în spiritul legii, a operaţiunilor de numărare a buletinelor de vot şi
consemnează într-un proces-verbal rezultatele votării.
Modelul de proces-verbal se stabileşte prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Institutului Naţional de Statistică, cu avizul
consultativ al Ministerului Administraţiei şi Internelor;
d) rezolvă întâmpinările referitoare la propria lor
activitate;
e) înaintează birourilor electorale judeţene sau,
după caz, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti
procesele-verbale cuprinzând rezultatul votării, împreună cu contestaţiile
depuse şi cu materialele la care acestea se referă;
f) predau, cu proces-verbal, judecătoriei în a cărei
rază teritorială îşi au sediul buletinele de vot întrebuinţate şi necontestate,
precum şi pe cele anulate, listele electorale utilizate, ştampilele şi
celelalte materiale necesare votării, menţionând în procesele-verbale
neconcordanţele apărute între numărul primit şi cel efectiv predat;
g) în cazul secţiilor de votare din străinătate,
materialele prevăzute la lit. f) se predau misiunii diplomatice din ţara
respectivă, care le trimite Judecătoriei Sectorului 1 al Municipiului
Bucureşti;
h) îndeplinesc orice alte atribuţii ce le revin
potrivit legii."
9. Alineatul (1) al
articolului 17 va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Pe lângă
misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României se organizează câte o
secţie de votare pentru alegătorii membri ai reprezentanţei diplomatice şi
familiile lor, precum şi pentru cetăţenii români din ţară sau din străinătate
şi alegătorii comunitari, aflaţi în ţările respective în ziua de referinţă.
Secţiile de votare organizate pe lângă misiunile diplomatice şi oficiile
consulare ale României aparţin de Biroul Electoral al Municipiului
Bucureşti."
10. Alineatul (2) al articolului 18 va avea următorul cuprins:
„(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) sunt realizate
de birourile permanente reunite ale celor două Camere ale Parlamentului
împreună cu reprezentanţii serviciilor publice de radio şi televiziune şi
reprezentanţii partidelor, alianţelor politice, alianţelor electorale, precum
şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au
grup parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului, care au depus
listă de candidaţi la alegeri, având în vedere următoarea pondere din timpii de
antenă alocaţi:
a) 4/5 din timpii de antenă se repartizează în mod
egal partidelor politice parlamentare, alianţelor politice sau alianţelor
electorale dintre acestea, precum şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând
minorităţilor naţionale care au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale
Parlamentului, care participă la alegerea membrilor din România în Parlamentul
European;
b) 1/5 din timpii de antenă se repartizează în mod
egal partidelor politice neparlamentare, alianţelor politice sau alianţelor
electorale dintre acestea, care au depus listă completă de candidaţi, precum şi
candidaţilor independenţi care participă la alegerea membrilor din România în Parlamentul
European."
11. Alineatul (3) al
articolului 18 se abrogă.
12. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - Imprimarea buletinelor de vot se asigură de
Biroul Electoral Central, prin grija prefecţilor. Prefecţii răspund ca toate
buletinele de vot necesare să fie imprimate cu cel puţin 15 zile înainte de
ziua de referinţă. Primul tiraj al buletinului de vot va fi prezentat de
prefect biroului electoral judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, care
îl validează, încheind în acest sens un proces-verbal."
13. Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Pentru
partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale, alianţele politice şi alianţele electorale, pragul electoral de
atribuire a mandatelor reprezintă partea întreagă din procentul de 5% din
totalul voturilor valabil exprimate la nivel naţional, inclusiv cele primite de
candidaţii independenţi.
(2) Candidaţilor independenţi li se pot atribui
mandate dacă au obţinut, fiecare în parte, un număr de voturi valabil exprimate
cel puţin egal cu coeficientul electoral naţional. Coeficientul electoral
naţional reprezintă partea întreagă a raportului dintre numărul total de voturi
valabil exprimate la nivel naţional şi numărul de mandate de parlamentari
europeni ce revin României.
(3) Prin numărul total de
voturi valabil exprimate la nivel naţional se
înţelege numărul de voturi valabil exprimate primite de la partidele politice,
organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele
politice, alianţele electorale şi candidaţii independenţi."
14. Alineatul (1)
al articolului 21 va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Atribuirea mandatelor de parlamentar
european se face, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 20, de către
Biroul Electoral Central, după cum urmează:
a) în prima etapă, Biroul Electoral Central
calculează pragul electoral şi coeficientul electoral naţional şi stabileşte,
în ordinea descrescătoare a numărului de voturi valabil exprimate, lista
partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale, alianţelor politice, alianţelor electorale şi candidaţilor
independenţi cărora li se pot repartiza mandate;
b) în etapa a doua se repartizează mandatele la
nivelul circumscripţiei naţionale pentru listele selectate în condiţiile
prevăzute la lit. a) prin metoda d'Hondt. Metoda
d'Hondt de repartizare a mandatelor constă în
împărţirea voturilor valabil exprimate pentru fiecare listă şi candidat
independent, selectate în condiţiile prevăzute la lit. a), la 1, 2, 3, 4 ...
până la numărul total de mandate de repartizat, şi ierarhizarea acestor caturi
în ordine descrescătoare. Numărul de mandate repartizate fiecărei liste în
parte corespunde cu numărul total de caturi aferente fiecărei liste cuprinse în
şirul ordonat, până la repartizarea tuturor mandatelor; atribuirea mandatelor
se face de către Biroul Electoral Central, în ordinea înscrierii candidaţilor
pe listă; dacă nu sunt candidaţi suficienţi în listă, mandatele se vor atribui
următorului partid politic, organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale, alianţă politică şi alianţă electorală care a depăşit pragul
electoral;
c) candidatului independent căruia i-ar reveni cel
puţin un mandat i se repartizează un singur mandat, indiferent de câte mandate
au rezultat din calcul. In acest caz, repartizarea celorlalte mandate se face
în continuare, pentru liste sau candidaţi independenţi, cu respectarea
condiţiilor prevăzute la lit. a) şi b) şi a prevederilor art. 20 alin. (1);
d) în condiţiile în care la ierarhizarea caturilor,
conform lit. b), două sau mai multe caturi sunt egale, ierarhizarea se va face
după numărul de voturi valabil exprimate; dacă şi în aceste condiţii există
egalitate, ordinea de ierarhizare va fi stabilită de ordinea înscrierii pe
buletinele de vot."
15. După articolul 21 se
introduc două noi articole, articolele 211 şi 212, cu următorul cuprins:
„Art. 211. - (1)
După închiderea secţiei de votare,preşedintele, în prezenţa membrilor biroului
electoral,declanşează operaţiunile de numărare a buletinelor de votşi de
consemnare a rezultatului votării, după cum urmează:
(i) sigilează urna, introduce ştampilele cu menţiunea «VOTAT» într-un plic care se sigilează
prin aplicarea ştampilei de
control a secţiei de votare.
Dispariţia uneia sau a mai multor ştampile se consemnează în procesul-verbal ce va
însoţi predarea materialelor
primite la judecătoria pe a cărei
rază teritorială îşi au sediul;
(ii) anulează buletinele de vot neîntrebuinţate, prin înscrierea pe diagonala primei pagini a
menţiunii «ANULAT» şi
aplicarea ştampilei de control a secţiei de votare. Numărul acestor buletine se înscrie la rubrica d) a procesului-verbal prezentat la alin. (2);
(iii) stabileşte numărul alegătorilor înscrişi în copia listei electorale permanente, respectiv în copia listei
electorale speciale primite din partea primarului
unităţii administrativ-teritoriale pe a cărei rază îşi are sediul secţia de votare. Este interzis, sub sancţiunea legii, ca pe
aceste liste să existe ştersături,
modificări sau completări. Rezultatul
numărării se va înscrie la pct. a1 respectiv
a2, din modelul procesului-verbal prezentat la alin. (2);
(iv) în secţiile de votare organizate potrivit art. 16
şi 17 nu vor exista liste
electorale permanente şi liste
electorale speciale. Alegătorii care se prezintă la urne vor fi înscrişi, în ziua de referinţă, în listele electorale
suplimentare, conform machetelor primite. La pct. a1 şi a2
ale proceselor-verbale întocmite de birourile electorale din aceste secţii de votare se înscrie cifra «0»;
(v) stabileşte numărul
alegătorilor prezenţi la urne, prin numărarea semnăturilor înscrise pe listele electorale existente în secţia
de votare.Rezultatele vor fi consemnate în procesul-verbal la pct. b1; b2, respectiv b3, din
modelul prezentat la alin. (2);
(vi) după desigilarea urnei se vor număra voturile găsite în urnă, evidenţiindu-se separat
voturile valabil exprimate, respectiv voturile nule;
(vii) sunt nule buletinele de vot pe care nu a fost
aplicată ştampila de control a secţiei de votare, buletinele de alt model decât
cel legal aprobat, buletinele pe care nu a fost aplicată ştampila «VOTAT» sau
la care ştampila este aplicată pe mai multe patrulatere. Votul este valabil în
cazul în care, deşi ştampila aplicată a depăşit limitele patrulaterului,
opţiunea alegătorului este evidentă. Buletinele de vot nule nu intră în
calculul voturilor valabil exprimate.
(2) După deschiderea urnelor şi numărarea voturilor,
preşedintele biroului electoral al secţiei de votare va încheia un
proces-verbal, în 3 exemplare, care cuprinde:
a) numărul total al alegătorilor înscrişi în copia de
pe lista electorală permanentă şi în copia de pe lista electorală specială
(pct. a = pct. a1 +
pct. a2), din care:
a1,) numărul total
al alegătorilor înscrişi în copia de pe lista electorală permanentă;
a2) numărul total al
alegătorilor înscrişi în copia de pe lista electorală specială;
b) numărul total al alegătorilor înscrişi în listele
electorale existente la secţia de votare, care s-au prezentat la urne (pct. b =
pct. b1 + pct. b2
+ pct. b3), din care:
b1) numărul total al
alegătorilor înscrişi în copia de pe lista electorală permanentă, care s-au
prezentat la urne;
b2) numărul total al
alegătorilor înscrişi în copia de pe lista electorală specială, care s-au
prezentat la urne;
b3) numărul total al
alegătorilor înscrişi în lista electorală suplimentară, care s-au prezentat la
urne;
c) numărul buletinelor de vot primite (pct. c = pct. d + pct. e + pct. f);
d) numărul buletinelor de vot neîntrebuinţate şi
anulate;
e) numărul voturilor valabil
exprimate (pct. e = pct. b - pct. f, pct. e = suma voturilor valabil exprimate
la pct. g);
f) numărul voturilor nule;
g) numărul voturilor valabil exprimate obţinute de
fiecare listă de candidaţi sau de fiecare candidat independent;
h) expunerea, pe scurt, a
întâmpinărilor formulate, precum şi a contestaţiilor înaintate biroului
electoral judeţean sau al sectorului municipiului Bucureşti;
i) starea sigiilor de pe urne la încheierea votării.
(3) La pct. h) al procesului-verbal se vor menţiona şi situaţiile în care:
a) numărul buletinelor de vot găsite în urnă diferă
de numărul alegătorilor care au votat, rezultat în urma numărării semnăturilor
depuse de către aceştia pe listele electorale (permanente, suplimentare şi
speciale), aflate în secţia de votare;
b) numărul buletinelor de vot găsite în urnă adunat
cu cel al buletinelor de vot neîntrebuinţate şi anulate diferă de numărul total
de buletine de vot primite în secţia de votare respectivă.
(4) Alegătorii resortisanţi care votează în secţiile
de votare organizate potrivit art. 16 şi 17 vor fi înscrişi în liste electorale
suplimentare, prin grija preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare.
(5) Alegătorii comunitari pot să-şi exercite dreptul
de vot în baza documentului de identitate şi a dovezii eliberate de Autoritatea
Electorală Permanentă la orice secţie de votare, cu menţiunea că preşedintele biroului electoral al secţiei de
votare respective trebuie să îi înscrie în lista electorală suplimentară a
secţiei, dacă aceasta diferă de cea în care îşi au domiciliul sau reşedinţa.
(6) Procesele-verbale se semnează şi de membrii
biroului. Un exemplar al procesului-verbal se afişează la loc vizibil, la
sediul biroului electoral al secţiei de votare.
(7) Membrilor birourilor
electorale ale secţiilor de votare li se eliberează, la cerere, o copie
certificată de pe procesul-verbal de către toţi cei care au semnat originalul;
cererea trebuie formulată înainte de întocmirea procesului-verbal.
(8) Lipsa semnăturilor unor membri ai biroului secţiei
de votare nu influenţează asupra valabilităţii procesului-verbal. Preşedintele
va menţiona motivele care au împiedicat semnarea.
(9) Procesul-verbal împreună cu toate contestaţiile
privitoare la operaţiunile electorale ale secţiei de votare, precum şi cu
buletinele de vot nule şi cele contestate vor alcătui un dosar care, sigilat şi
ştampilat, va fi înaintat biroului electoral judeţean sau, după caz, al
sectorului municipiului Bucureşti de preşedintele biroului electoral al secţiei
de votare şi membrii biroului, cu pază militară, în cel mult 24 de ore.
(10) In termen de 24 de ore de la primirea dosarului,
biroul electoral judeţean sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti
va trimite unul dintre exemplarele procesului-verbal la tribunalul în a cărui
rază teritorială se află; candidaţii sau partidele şi alianţele politice care
i-au propus pot obţine copii legalizate de pe acest exemplar.
Art. 212. - (1) După
primirea proceselor-verbale de la toate birourile electorale ale secţiilor de
votare şi după soluţionarea contestaţiilor şi întâmpinărilor primite, biroul
electoral judeţean sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti încheie
un proces-verbal centralizator al indicatorilor cuprinşi în procesele-verbale
ale secţiilor de votare, după cum urmează:
a) numărul total al alegătorilor înscrişi în copiile
de pe listele electorale permanente şi în listele electorale speciale (pct. a =
pct. a1 + pct. a2),
din care:
a1,) numărul total
al alegătorilor înscrişi şi în copiile de pe listele
electorale permanente;
a2) numărul total al
alegătorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale speciale;
b) numărul total al alegătorilor înscrişi în listele
electorale, care s-au prezentat la urne (pct. b = pct. b1 + pct. b2 + pct. b3),
din care:
b1) numărul total al
alegătorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale permanente, care s-au
prezentat la urne;
b2) numărul total al
alegătorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale speciale, care s-au
prezentat la urne;
b3) numărul total al
alegătorilor înscrişi în listele electorale suplimentare, care s-au prezentat
la urne;
c) numărul buletinelor de vot primite (pct. c = pct. d + pct. e + pct. f);
d) numărul buletinelor de vot neîntrebuinţate şi
anulate;
e) numărul voturilor valabil
exprimate (pct. e = pct. b - pct. f, pct. e = suma voturilor valabil exprimate
la pct. g);
f) numărul voturilor nule;
g) numărul voturilor valabil exprimate obţinute de
fiecare listă de candidaţi sau de fiecare candidat independent;
h) modul de soluţionare a
contestaţiilor şi întâmpinărilor primite.
(2) Prevederile art. 211 alin. (4) şi alin. (8) -(10) se aplică corespunzător.
(3) Procesul-verbal împreună cu întâmpinările,
contestaţiile şi procesele-verbale primite de la birourile electorale ale
secţiilor de votare, formând un dosar încheiat, sigilat şi semnat de membrii
biroului electoral judeţean, se înaintează cu pază militară la Biroul Electoral
Central în cel mult 48 de ore de la primirea ultimului proces-verbal al
birourilor electorale ale secţiilor de votare.
(4) Procesele-verbale întocmite conform alin. (1) de
birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti împreună cu
întâmpinările, contestaţiile şi procesele-verbale ale birourilor electorale ale
secţiilor de votare se vor înainta Biroului Electoral al Municipiului
Bucureşti, conform prevederilor alin. (3).
(5) Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti va
centraliza şi va întocmi propriul proces-verbal, conform prevederilor alin.
(1), şi îl va înainta Biroului Electoral Central în cel
mult 24 de ore de la primirea ultimului proces-verbal al biroului electoral de
sector, în conformitate cu prevederile alin. (3)."
16. După articolul 23 se
introduc două noi articole, articolele 231 şi 232, cu următorul cuprins:
„Art. 231. - (1) In termen de 5 zile de la
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii pentru stabilirea zilei de referinţă, Guvernul aprobă
prin hotărâre modelul copiei de pe lista electorală permanentă, modelul listei
electorale speciale, modelul copiei de pe lista electorală specială, al listei
electorale suplimentare, modelul ştampilelor Biroului Electoral Central,
biroului electoral judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, al sectorului
municipiului Bucureşti, modelul ştampilei de control al secţiei de votare şi
modelul ştampilei cu menţiunea «VOTAT». In acelaşi termen Guvernul va stabili
modelul buletinului de vot şi modelul timbrelor autocolante ce vor fi aplicate
pe actele de identitate.
(2) In termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) Guvernul
stabileşte prin hotărâre unele măsuri ce vor fi adoptate de autorităţile române
pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru Parlamentul European,
programul calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea
membrilor României în Parlamentul European, precum şi alocarea fondurilor
pentru cheltuielile necesare în vederea pregătirii, organizării şi desfăşurării
scrutinului.
Art. 232. - (1) După
încheierea votării, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare
efectuează, în prezenţa membrilor biroului, inventarierea ştampilelor cu
menţiunea «VOTAT», precum şi numărarea şi anularea buletinelor de vot
neîntrebuinţate, verificarea sigiliilor de pe urnele de votare, iar după
încheierea acestor operaţiuni, deschiderea urnelor.
(2) La numărarea voturilor şi consemnarea rezultatelor
pot asista, ca delegaţi, reprezentanţi ai tuturor partidelor politice,
alianţelor politice şi alianţelor electorale, precum şi ai organizaţiilor
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care au participat la alegeri, dar care nu au reprezentanţi în
biroul electoral al secţiei de votare şi sunt mandataţi în acest sens de
conducerile organizaţiilor judeţene ale acestora. Cu privire la operaţiunile
prevăzute de prezentul alineat se încheie un
proces-verbal.
(3) După inventariere, ştampilele cu menţiunea «VOTAT»
se introduc în plicuri, acestea fiind închise şi sigilate. Acest aspect se
consemnează în procesul-verbal.
(4) In cazul în care există pachete cu buletine de vot
intacte, menţiunea «ANULAT» se aplică o singură dată pe pachetul respectiv.
(5) La deschiderea fiecărui buletin, preşedintele
citeşte cu voce tare lista de candidaţi care a fost votată sau, după caz,
numele şi prenumele candidatului independent votat şi arată buletinul de vot
celor prezenţi. Buletinele de vot deschise se grupează pe partide politice,
alianţe politice, alianţe electorale, precum şi pe organizaţii ale cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale şi pe candidaţi independenţi, se numără şi
se leagă separat.
(6) Sunt nule buletinele de
vot pe care nu a fost aplicată ştampila de control a secţiei de votare,
buletinele de alt model decât cel legal aprobat, buletinele pe care nu a fost
aplicată ştampila «VOTAT» sau la care ştampila este aplicată pe mai multe
patrulatere. Votul este valabil în cazul în care, deşi ştampila aplicată a
depăşit limitele patrulaterului, opţiunea alegătorului este evidentă.
(7) Buletinele de vot nule nu intră în calculul
voturilor valabil exprimate.
(8) Rezultatul votării se consemnează în câte un
tabel separat. Tabelele se întocmesc de câte un membru al biroului electoral al
secţiei de votare, desemnat de preşedinte.
(9) In tabelele prevăzute la alin. (8) se înscriu
voturile nule, listele de candidaţi sau prenumele şi numele candidaţilor
independenţi şi voturile valabil exprimate pentru fiecare."
Art. II. - Pentru
alegerea membrilor din România în Parlamentul European din anul 2007, termenele
din calendarul acţiunilor din cuprinsul perioadei electorale încep să curgă cu
90 de zile înainte de ziua de referinţă, indiferent de data la care aceasta a
fost adusă la cunoştinţa publică.
Art. III. - (1) La
alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European, dreptul de vot al
alegătorilor resortisanţi se exercită pe baza următoarelor documente:
a) în ţară, pe baza cărţii de identitate, a cărţii de
identitate provizorii sau a buletinului de identitate;
b) în străinătate, pe baza paşaportului diplomatic, de
serviciu, simplu, temporar sau a titlului de călătorie ori pe baza cărţii de identitate.
(2) La alegerile pentru membrii din România în
Parlamentul European, dreptul de vot al alegătorilor comunitari se exercită în
baza oricărui document de identitate şi a dovezii eliberate de Autoritatea
Electorală Permanentă.
(3) După exercitarea dreptului de vot, preşedintele
biroului electoral al secţiei de votare aplică timbrul autocolant cu menţiunea
«VOTAT» şi cu data scrutinului pe documentul de identitate al alegătorului,
respectiv va reţine dovada eliberată de Autoritatea Electorală Permanentă
alegătorului comunitar, va aplica pe ea ştampila de control a secţiei de
votare, urmând ca la încheierea procesului electoral să predea toate aceste
dovezi primarului.
(4) Neaplicarea timbrului autocolant cu menţiunea
«VOTAT» şi cu data scrutinului pe documentul de identitate, respectiv
nereţinerea dovezii, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la
500 lei la 700 lei. Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzii se fac
potrivit prevederilor art. 99 alin. (1) lit. a) şi e) din Legea nr. 373/2004,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. IV. - Articolul 53
din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a
campaniilor electorale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 632 din 21 iulie 2006, se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 53. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 30 de
zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia următoarelor dispoziţii,
care intră în vigoare la data de 1 iulie 2007,
referitoare la:
a) acordarea subvenţiilor de la bugetul de stat;
b) Autoritatea Electorală Permanentă, cu excepţia
art. 35 alin. (3)-(8).
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea
nr. 43/2003 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor
electorale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 30 ianuarie 2003, cu
modificările ulterioare, se abrogă, cu excepţia dispoziţiilor referitoare la
acordarea subvenţiilor de la bugetul de stat şi la Curtea de Conturi, care se
abrogă la data de 1 iulie 2007."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
p. Ministrul finanţelor
publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat