ORDONANTA
URGENTA Nr. 8 din 20 februarie 2007
pentru modificarea art. IV
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2007 privind unele masuri pentru
organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European si a art. 92
alin. (1) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea si desfasurarea alegerilor
pentru Parlamentul European
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 134 din 23 februarie 2007
Potrivit Legii nr. 43/2003 privind finanţarea
activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, până la data de 31
decembrie 2006 inclusiv, subvenţiile de la bugetul de stat pentru partidele
politice erau acordate prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, iar
controlul finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale era
realizat de Curtea de Conturi.
Legea nr. 43/2003 a fost
abrogată pe data de 1 ianuarie 2007 prin Legea nr. 334/2006 privind finanţarea
activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale. Noua lege prevedea
faptul că, începând cu data de 1 ianuarie 2007, subvenţiile de la bugetul de
stat pentru partidele politice se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul
Autorităţii Electorale Permanente, în atribuţiile căreia intrau şi cele
referitoare la controlul finanţării partidelor politice şi a campaniilor
electorale.
Prin art. IV din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind unele măsuri pentru organizarea şi
desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 8 februarie 2007, termenul de 1 ianuarie 2007 prevăzut
pentru acordarea subvenţiilor prin bugetul Autorităţii Electorale Permanente şi
pentru realizarea controlului finanţării partidelor politice şi a campaniilor
electorale a fost modificat pentru data de 1 iulie 2007, consecinţele fiind
următoarele:
a) acordarea subvenţiilor
revine în competenţa Secretariatului General al Guvernului, care nu are însă
alocate fonduri în buget;
b) Autoritatea Electorală Permanentă are alocate
fonduri în bugetul pe anul 2007, însă nu are competenţa acordării subvenţiilor.
Trebuie menţionat faptul că
abrogarea Legii nr. 43/2003 şi-a produs efectele pe data de 1 ianuarie 2007,
nemaiputând fi aplicate dispoziţiile acesteia ulterior, potrivit Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2007.
Prin urmare, în acest moment sunt inaplicabile dispoziţiile referitoare la acordarea subvenţiilor de la bugetul de
stat pentru partidele politice şi cele referitoare la exercitarea controlului
finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, ceea ce impune
stabilirea, în regim de urgenţă, a măsurilor necesare pentru reglementarea
acestei situaţii.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Articolul IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2007 privind unele
măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul
European, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 8 februarie 2007, se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. IV. - (1) Articolul
53 din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea
activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 632 din 21 iulie 2006, cu modificările ulterioare, se abrogă.
(2) Dispoziţiile Legii nr. 334/2006, cu modificările
ulterioare, referitoare la acordarea subvenţiilor de la bugetul de stat,
cuprinse în art. 14-19, se suspendă până la data de 31 decembrie 2007 inclusiv.
(3) In anul 2007 partidele politice primesc subvenţii
de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului,
potrivit următoarei metodologii:
1. Subvenţia se varsă lunar în contul fiecărui partid
politic prin bugetul Secretariatului General al Guvernului şi se reflectă
distinct în evidenţa contabilă. Suma alocată anual partidelor politice nu poate
fi mai mare de 0,04% din veniturile prevăzute în bugetul de stat.
2. Partidele politice care la începutul legislaturii
au reprezentanţi în grupuri parlamentare, cel puţin într-o Cameră, primesc o
subvenţie de bază. Totalul subvenţiilor de bază reprezintă o treime din
subvenţiile bugetare alocate partidelor politice.
3. Partidele politice reprezentate în Parlament
primesc şi o subvenţie proporţională cu numărul de mandate obţinute. Suma
cuvenită pentru un mandat se stabileşte prin împărţirea restului de două treimi
din subvenţiile de la bugetul de stat pentru partide politice la numărul total
al parlamentarilor.
4. Subvenţia totală acordată de la bugetul de stat
unui partid politic, după aceste operaţiuni, nu poate depăşi de 5 ori subvenţia
de bază.
5. Partidele politice care nu au mandate
parlamentare, dar au obţinut cu cel mult 1% sub pragul electoral, primesc
subvenţii egale, care se stabilesc prin împărţirea sumei neutilizate, potrivit
dispoziţiilor pct. 4, la numărul partidelor politice respective. Suma totală
acordată partidelor politice neparlamentare nu poate fi mai mare decât o
subvenţie de bază.
6. Sumele neutilizate după redistribuire, potrivit prevederilor
pct. 5, se împart partidelor politice parlamentare proporţional cu numărul
mandatelor.
7. Sumele neutilizate la sfârşitul anului financiar
se reportează în anul următor.
(4) Fondurile alocate prin Legea bugetului de stat pe
anul 2007 nr. 486/2006, cu modificările ulterioare,
pentru finanţarea partidelor politice, cuprinse în bugetul Autorităţii
Electorale Permanente, se transferă cu aceeaşi destinaţie în bugetul
Secretariatului General al Guvernului.
(5) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să
introducă, la propunerea ordonatorilor principali de credite, modificările
corespunzătoare în structura bugetului de stat şi în volumul şi structura
bugetului Secretariatului General al Guvernului şi Autorităţii Electorale
Permanente.
(6) Până la data de 1 iulie 2007, atribuţiile de
control referitoare la acordarea subvenţiilor de la bugetul de stat, precum şi
atribuţiile de control, evidenţă şi sancţiuni referitoare la finanţarea
campaniilor electorale, ce revin Autorităţii Electorale Permanente în
conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 334/2006, cu modificările ulterioare, se
exercită de Curtea de Conturi.
(7) In termen de 15 zile de la publicarea rezultatului
alegerilor, mandatarul financiar stabilit potrivit Legii nr. 334/2006, cu modificările ulterioare, este obligat să depună, atât la
Autoritatea Electorală Permanentă, cât şi la Curtea de Conturi, un raport
detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale.
(8) Pentru verificarea legalităţii încasărilor şi a
plăţilor efectuate în campania electorală Curtea de Conturi poate solicita
orice declaraţii şi documentele suplimentare pe care le consideră necesare.
(9) In termen de 30 de zile de la primirea raportului
prevăzut la alin. (7) sau, după caz, a documentelor suplimentare solicitate,
Curtea de Conturi, în alcătuirea prevăzută la art. 56 din Legea nr. 94/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, se va pronunţa asupra corectitudinii
evidenţelor contabile electorale şi asupra legalităţii plăţilor făcute. Dacă se
apreciază că există anumite neregularităţi sau încălcări ale restricţiilor
legale privind veniturile şi cheltuielile electorale, Curtea de Conturi, în
aceeaşi alcătuire, poate dispune restituirea, în tot sau în parte, a subvenţiei
primite de la bugetul de stat.
(10) Hotărârea pronunţată de Curtea de Conturi,
potrivit alin. (8), poate fi atacată la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în
condiţiile legii.
(11) Dispoziţiile alin. (3) şi (4) se aplică în mod
corespunzător şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor
naţionale.”
Art. II. - Alineatul (1)
al articolului 92 din Legea nr. 33/2007
privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 16 ianuarie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 92. - (1)
Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor
din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin structurile sale
judeţene/a municipiului Bucureşti, prelucrează datele din Registrul naţional de
evidenţă a persoanelor privind cetăţenii cu drept de vot şi pune gratuit la
dispoziţia primarilor, la cererea acestora, actualizările listelor electorale
permanente, precum şi copiile de pe acestea, cuprinzând alegătorii din fiecare
secţie de votare.”
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Radu Stroe
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
p. Ministrul finanţelor publice,
Alice Cezarina Bîtu,
secretar de stat