LEGE
Nr. 344 din 29 noiembrie 2005
privind unele masuri pentru asigurarea respectarii drepturilor de proprietate
intelectuala in cadrul operatiunilor de vamuire
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1093 din 5 decembrie 2005
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Dispozitiile prezentei legi se aplica marfurilor susceptibile a aduce
atingere unui drept de proprietate intelectuala, care:
a) intra sau ies de pe teritoriul Romaniei, inclusiv in/din zone libere sau
antrepozite libere;
b) sunt declarate la autoritatea vamala in vederea plasarii sub un regim
vamal definitiv sau suspensiv ori in vederea reexportului;
c) sunt plasate sub un regim vamal suspensiv;
d) se afla sub supraveghere vamala, in orice alte situatii;
e) nu au fost declarate la intrarea sau iesirea din tara si sunt
descoperite de autoritatea vamala in timpul controalelor vamale efectuate
potrivit legii;
f) au intrat in proprietatea privata a statului prin confiscare sau abandon
la autoritatea vamala.
Art. 2
(1) Prezenta lege nu se aplica marfurilor care sunt obiect al dreptului de
proprietate intelectuala protejat si care au fost fabricate cu consimtamantul
titularului dreptului, dar se afla fara consimtamantul acestuia in una dintre
situatiile la care face referire art. 1.
(2) Prezenta lege nu se aplica marfurilor la care se refera alin. (1), care
sunt fabricate sau sunt protejate de un alt drept de proprietate intelectuala,
in alte conditii decat cele convenite cu titularul dreptului.
(3) Prezenta lege nu se aplica bunurilor aflate in bagajele calatorilor sau
in colete trimise ori primite de persoane fizice cu caracter necomercial,
bunuri care se incadreaza in limita permisa de lege pentru a fi scutite de la
plata drepturilor de import si pentru care nu exista indicii materiale ca
marfurile ar face parte dintr-un trafic comercial.
Art. 3
(1) In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarea semnificatie:
1. drept de proprietate intelectuala: dreptul de autor, drepturile conexe,
dreptul asupra marcilor de produs sau de serviciu protejate, dreptul asupra
desenelor si modelelor industriale, dreptul asupra indicatiilor geografice,
dreptul asupra brevetelor de inventie, dreptul asupra certificatelor
suplimentare de protectie, dreptul asupra soiurilor de plante;
2. drept de autor: dreptul de proprietate intelectuala recunoscut persoanei
fizice sau persoanelor fizice care au creat o opera originala de creatie
intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi
modalitatea de creatie, modul sau forma concreta de exprimare si independent de
valoarea si destinatia lor, ori altor titulari legali, persoane juridice sau
fizice;
3. drepturi conexe: drepturile de proprietate intelectuala, altele decat
drepturile de autor, de care beneficiaza artistii interpreti sau executanti
pentru propriile interpretari sau executii, producatorii de inregistrari sonore
si producatorii de inregistrari audiovizuale, pentru propriile inregistrari, si
organismele de radiodifuziune si televiziune, pentru propriile emisiuni si
servicii de programe;
4. marca de produs sau de serviciu: un semn susceptibil de reprezentare
grafica, ce serveste la deosebirea produselor ori serviciilor unei persoane
fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane. Pot sa constituie marci
semnele distinctive cum ar fi: cuvintele, inclusiv numele de persoane, desenele,
literele, cifrele, elementele figurative, formele tridimensionale, respectiv
forma produsului sau ambalajul sau, combinatiile de culori, precum si orice
combinatie a acestor semne;
5. desen sau model industrial: aspectul nou al unui produs avand o functie
utilitara;
6. indicatie geografica: denumirea care serveste la identificarea unui
produs originar dintr-o tara, regiune sau localitate a unui stat, in cazurile
in care o calitate, reputatie sau alte caracteristici determinante pot fi, in
mod esential, atribuite acestei origini geografice;
7. brevet de inventie: titlu de protectie care poate fi obtinut pentru
orice inventie, ce are ca obiect un produs sau un procedeu, in toate domeniile
tehnologice, cu conditia ca inventia sa fie noua, sa implice o activitate
inventiva si sa fie susceptibila de o aplicare industriala;
8. certificat suplimentar de protectie: titlu de protectie care poate fi
acordat pentru orice produs protejat pe teritoriul Romaniei prin brevet de
inventie in vigoare si care, inainte de punerea pe piata, a fost analizat ca
medicament sau ca produs fitosanitar;
9. brevet de soi: titlu de protectie care poate fi acordat pentru un soi de
plante protejat;
10. titularul dreptului:
a) detinatorul unui drept de proprietate intelectuala sau reprezentantul
sau;
b) orice alta persoana autorizata sa utilizeze acest drept sau
reprezentantul acesteia;
11. marfuri contrafacute:
a) orice marfa, inclusiv ambalajul sau, care poarta, fara autorizare, o
marca identica ori care nu se deosebeste in aspectele sale esentiale de o marca
de produs sau de serviciu legal inregistrata pentru acelasi tip de marfa si
care, din acest motiv, incalca drepturile titularului acestei marci;
b) orice simbol al unei marci de produs sau de serviciu (inclusiv logo,
eticheta, autoadeziv, brosura, instructiuni de utilizare sau document de
garantie care poarta un astfel de simbol), chiar daca este prezentat separat si
care se afla in aceeasi situatie cu marfurile prevazute la lit. a);
c) orice ambalaj care poarta marci de produse contrafacute, prezentate
separat, in aceleasi conditii ca si marfurile definite la lit. a);
12. marfuri pirat: toate copiile fabricate fara consimtamantul titularului
dreptului sau al persoanei legal autorizate de acesta in tara de producere si
care sunt executate, direct ori indirect, dupa un produs purtator al dreptului
de autor sau al drepturilor conexe ori al unui drept asupra modelelor si
desenelor industriale, daca realizarea de astfel de copii ar constitui o
incalcare a dreptului de proprietate intelectuala respectiv;
13. marfuri care aduc atingere unui drept de proprietate intelectuala:
a) marfuri contrafacute;
b) marfuri pirat;
c) marfuri care aduc atingere drepturilor asupra unui brevet de inventie
sau unui certificat suplimentar de protectie ori unei indicatii geografice sau
unui brevet de soi.
(2) Se asimileaza marfurilor prevazute la alin. (1) pct. 13, dupa caz,
orice tipar sau matrita destinata ori adaptata fabricarii unor astfel de marfuri
care aduc atingere unui drept de proprietate intelectuala, cu conditia ca
folosirea acestor tipare sau matrite sa aduca atingere titularului dreptului.
CAP. 2
Cererea de interventie a autoritatii vamale
SECTIUNEA 1
Masuri prealabile depunerii cererii de interventie a autoritatii vamale
Art. 4
(1) In cazul in care nu este depusa o cerere de interventie sau in perioada
de acceptare a acesteia, autoritatea vamala poate sa suspende operatiunea de
vamuire si/sau sa retina pe o perioada de 3 zile lucratoare marfurile aflate in
una dintre situatiile la care face referire art. 1, daca are suspiciunea ca
aceste marfuri aduc atingere unui drept de proprietate intelectuala.
(2) Cu privire la aceasta masura autoritatea vamala notifica titularului
dreptului si declarantului/detinatorului destinatarului marfurilor, daca
acestia din urma sunt cunoscuti.
(3) Termenul prevazut la alin. (1) curge de la data la care titularul
dreptului a primit notificarea.
(4) Daca in termenul prevazut la alin. (1) titularul dreptului nu depune o
cerere de interventie, autoritatea vamala ridica masura de retinere a
marfurilor si/sau acorda liberul de vama, daca celelalte conditii legale sunt
indeplinite.
(5) In situatia prevazuta la alin. (1), autoritatea vamala poate sa
solicite titularului dreptului informatii referitoare la dreptul protejat,
inaintea notificarii acestuia in legatura cu o posibila incalcare a unui drept
de proprietate intelectuala.
SECTIUNEA a 2-a
Depunerea si analizarea cererii de interventie a autoritatii vamale
Art. 5
Pentru interventia autoritatii vamale, titularul dreptului depune o cerere
scrisa la Autoritatea Nationala a Vamilor, al carei model se stabileste prin
normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 6
(1) Cererea de interventie trebuie sa contina urmatoarele informatii
obligatorii:
a) datele de identificare a titularului dreptului;
b) o descriere tehnica exacta si detaliata a marfurilor originale, precum
si fotografii ale acestora;
c) orice informatie specifica pe care titularul o detine in legatura cu
modalitatea de incalcare a dreptului sau;
d) numele si adresa persoanei de contact desemnate de titularul dreptului.
(2) In masura in care sunt cunoscute, titularul dreptului va furniza orice
alte informatii pe care le detine, cum ar fi:
a) valoarea marfurilor originale inainte de taxare;
b) locul unde se afla marfurile sau destinatia lor;
c) detalii pentru identificarea lotului sau a coletelor;
d) data prevazuta pentru sosirea sau plecarea marfurilor;
e) mijloace de transport utilizate;
f) tara sau tarile de fabricatie si rutele folosite;
g) diferentele tehnice intre marfurile originale si cele susceptibile a
aduce atingere unui drept de proprietate intelectuala;
h) denumirea si sediul persoanelor juridice autorizate sa importe, sa
exporte sau sa distribuie marfurile.
(3) Cererea de interventie va fi insotita in mod obligatoriu de urmatoarele
documente:
a) declaratia titularului dreptului ca isi asuma responsabilitatea fata de
toate persoanele implicate, in situatia in care actiunea civila in justitie sau
plangerea penala nu isi urmeaza cursul din cauza unei actiuni sau omisiuni a
titularului dreptului ori in cazul in care instanta stabileste ca marfurile nu
aduc atingere unui drept de proprietate intelectuala; prin aceeasi declaratie,
titularul dreptului accepta sa suporte toate costurile ce decurg din pastrarea
marfurilor sub supraveghere vamala, inclusiv cheltuielile de distrugere a marfurilor;
b) dovada ca este titularul dreptului.
(4) In cazul in care cererea de interventie nu contine informatiile
obligatorii prevazute la alin. (1) si documentele prevazute la alin. (3),
Autoritatea Nationala a Vamilor poate respinge aceasta cerere printr-o decizie
motivata in care se mentioneaza si calea de atac; o noua cerere poate fi depusa
numai dupa completarea sa in mod corespunzator.
(5) Autoritatea Nationala a Vamilor analizeaza cererea si comunica decizia
sa in scris titularului dreptului, in termen de 30 de zile lucratoare de la
data primirii cererii de interventie.
(6) Impotriva deciziei de respingere a cererii de interventie a autoritatii
vamale titularul dreptului poate formula plangere la instanta de contencios
administrativ competenta.
(7) Titularul dreptului este obligat ca, in termen de 15 zile de la
incetarea protectiei dreptului de proprietate intelectuala pe teritoriul
Romaniei, sa instiinteze Autoritatea Nationala a Vamilor cu privire la aceasta.
SECTIUNEA a 3-a
Acceptarea cererii de interventie
Art. 7
(1) In cazul in care Autoritatea Nationala a Vamilor accepta cererea,
stabileste si perioada de interventie, de pana la un an.
(2) La expirarea acestei perioade si cu conditia achitarii de catre titularul
dreptului a tuturor costurilor ce decurg din prezenta lege, la solicitarea
scrisa a acestuia, Autoritatea Nationala a Vamilor poate prelungi perioada de
interventie cu cel mult un an.
Art. 8
Prevederile art. 5 si 6 se aplica in mod corespunzator solicitarilor de
prelungire a perioadei de interventie.
CAP. 3
Conditiile in care se face interventia autoritatii vamale
Art. 9
Pe baza cererii de interventie acceptate si, cand este cazul, dupa
consultarea titularului dreptului, autoritatea vamala retine marfurile
susceptibile a aduce atingere unui drept de proprietate intelectuala si/sau
suspenda operatiunea de vamuire, notificand in scris aceasta masura atat
titularului dreptului, cat si declarantului/detinatorului/destinatarului
marfurilor.
Art. 10
(1) In cazul in care autoritatea vamala a retinut marfurile susceptibile a
aduce atingere unui drept de proprietate intelectuala si/sau a suspendat
operatiunea de vamuire, marfurile pot fi distruse, fara sa se urmeze procedura
prevazuta la art. 11, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) titularul dreptului informeaza in scris autoritatea vamala, in termen de
10 zile lucratoare de la data primirii notificarii prevazute la art. 9, ca
marfurile retinute aduc atingere unui drept de proprietate intelectuala; in
cazul marfurilor perisabile, termenul este de 3 zile lucratoare;
b) titularul dreptului depune la autoritatea vamala, in termenul prevazut
la lit. a), acordul scris al declarantului/detinatorului/destinatarului
marfurilor ca abandoneaza aceste marfuri, in vederea distrugerii; acest acord
poate fi transmis autoritatii vamale direct de catre
declarantul/detinatorul/destinatarul marfurilor.
(2) Conditia prevazuta la alin. (1) lit. b) se prezuma a fi indeplinita
daca in termenul prevazut la alin. (1) lit. a)
declarantul/detinatorul/destinatarul marfurilor nu se opune in mod expres, in
scris, retinerii si/sau suspendarii operatiunii de vamuire ori distrugerii
marfurilor.
(3) Autoritatea vamala preleveaza in mod obligatoriu esantioane din
marfurile care urmeaza sa fie distruse, conform reglementarilor vamale, urmand
ca acestea sa fie pastrate in vederea constituirii de probe in instanta, daca
va fi cazul.
(4) Cheltuielile de distrugere vor fi suportate de titularul dreptului.
(5) Daca declarantul/detinatorul/destinatarul marfurilor contesta masura
retinerii si/sau a suspendarii operatiunii de vamuire ori se opune distrugerii
marfurilor, se urmeaza procedura prevazuta la art. 11.
Art. 11
(1) Daca, in termen de 10 zile lucratoare de la data primirii notificarii
privind retinerea marfurilor si/sau suspendarea operatiunii de vamuire,
titularul dreptului nu face dovada formularii unei actiuni civile in justitie
sau a unei plangeri penale si daca dispozitiile art. 10 nu sunt aplicabile,
autoritatea vamala dispune eliberarea marfurilor si/sau acordarea liberului de
vama, daca celelalte conditii legale sunt indeplinite.
(2) In cazuri intemeiate, la cererea scrisa a titularului dreptului, Autoritatea
Nationala a Vamilor poate prelungi termenul prevazut la alin. (1) cu cel mult
10 zile lucratoare.
(3) In cazul marfurilor perisabile, susceptibile a aduce atingere unui
drept de proprietate intelectuala, perioada la care se face referire la alin.
(1) este de 3 zile lucratoare, fara posibilitatea de a fi prelungita.
(4) In situatia in care titularul dreptului formuleaza o actiune civila in
instanta sau o plangere penala, autoritatea vamala retine marfurile pana la
data cand hotararea judecatoreasca ramane definitiva si irevocabila.
Art. 12
(1) In cazul marfurilor susceptibile a aduce atingere drepturilor asupra
desenelor si modelelor industriale, brevetelor de inventie, certificatelor
suplimentare de protectie sau brevetelor de soi, declarantul/detinatorul/destinatarul
marfurilor are posibilitatea de a obtine eliberarea marfurilor si/sau acordarea
liberului de vama, cu constituirea unei garantii, daca sunt indeplinite
cumulativ urmatoarele conditii:
a) titularul dreptului sa fi depus la Autoritatea Nationala a Vamilor
dovada formularii unei actiuni civile in justitie sau a unei plangeri penale;
b) sa nu se fi dispus pe cale judiciara masura sechestrarii sau
indisponibilizarii marfurilor, inainte de expirarea termenului prevazut la art.
11;
c) toate formalitatile vamale sa fi fost indeplinite, potrivit legii.
(2) Garantia prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie suficienta pentru a
proteja interesele titularului dreptului si se constituie potrivit normelor de
aplicare a prezentei legi; constituirea garantiei nu aduce atingere altor
posibilitati de actiune disponibile titularului dreptului, potrivit legii.
(3) In cazul in care actiunea civila in justitie sau plangerea penala a
fost formulata altfel decat din initiativa titularului dreptului asupra
desenelor si modelelor industriale, brevetelor de inventie, certificatelor
suplimentare de protectie sau brevetelor de soi, garantia va fi disponibilizata
daca, in termen de 20 de zile lucratoare de la data notificarii titularului dreptului,
acesta nu face dovada initierii unei proceduri legale privind marfurile la care
face referire alin. (1).
(4) Termenul prevazut la alin. (3) poate fi prelungit cu cel mult 10 zile
lucratoare.
Art. 13
(1) Pentru a se stabili daca s-a adus atingere unui drept de proprietate
intelectuala, autoritatea vamala va comunica titularului dreptului, la cererea
scrisa a acestuia, informatii privind numele si adresa
declarantului/destinatarului/detinatorului marfurilor, originea si tara de
expeditie a marfurilor susceptibile a aduce atingere unui drept de proprietate
intelectuala, daca autoritatea vamala detine aceste informatii.
(2) Titularul dreptului care primeste informatiile prevazute la alin. (1)
nu le poate utiliza decat in scopul aplicarii prevederilor cuprinse la art. 10
- 12.
(3) Utilizarea acestor informatii in alte conditii decat cele prevazute la
alin. (2) atrage angajarea raspunderii titularului dreptului si suspendarea
interventiei.
(4) Daca titularul dreptului continua sa incalce obligatia prevazuta la
alin. (2), autoritatea vamala poate refuza prelungirea perioadei de
interventie.
Art. 14
(1) Autoritatea vamala va permite titularului dreptului si
declarantului/destinatarului/detinatorului marfurilor sa examineze marfurile
susceptibile a aduce atingere unui drept de proprietate intelectuala, pentru
care s-a luat masura retinerii si/sau a suspendarii operatiunii de vamuire.
(2) La solicitarea expresa a titularului dreptului, biroul vamal poate sa
preleveze esantioane si sa le puna la dispozitie acestuia, numai pentru a fi
analizate in scopul utilizarii rezultatului analizei in instanta.
(3) Cand esantioanele nu sunt distruse ca urmare a analizei, titularul
dreptului le va returna dupa efectuarea acesteia, pe cat posibil inainte de
eliberarea marfurilor si/sau acordarea liberului de vama.
(4) Toate cheltuielile si responsabilitatile legate de analiza acestor
esantioane sunt in sarcina titularului dreptului.
CAP. 4
Prevederi aplicabile marfurilor care aduc atingere unui drept de
proprietate intelectuala
Art. 15
Marfurile pentru care s-a dovedit ca aduc atingere unui drept de
proprietate intelectuala nu pot intra sau iesi de pe teritoriul Romaniei ori
in/din zonele libere sau antrepozite libere, nu pot fi importate, exportate,
reexportate, plasate sub un regim vamal suspensiv.
Art. 16
(1) Marfurile prevazute la art. 15 pot avea urmatoarele destinatii:
a) distrugerea, conform normelor legale in vigoare;
b) predarea cu titlu gratuit, in functie de natura bunurilor, catre
institutii din domeniul ocrotirii sociale, organizatii sau asociatii nonprofit
cu caracter umanitar, asociatii ori cluburi sportive, institutii de invatamant
sau persoane fizice care au avut de suferit de pe urma dezastrelor, daca exista
acordul scris al titularului dreptului si daca sunt marfuri apte pentru
consumul sau uzul persoanelor fizice, cu conditia de a nu fi comercializate.
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) nu exclude valorificarea de catre
titular a drepturilor sale pe cale judiciara, potrivit legii.
CAP. 5
Contraventii
Art. 17
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) fapta declarantului/destinatarului/detinatorului marfurilor de a introduce
sau scoate de pe teritoriul Romaniei marfurile stabilite ca aduc atingere unui
drept de proprietate intelectuala;
b) neindeplinirea de catre titularul dreptului a obligatiei prevazute la
art. 6 alin. (7);
c) neindeplinirea obligatiei de a nu comercializa marfurile preluate in
conditiile art. 16 alin. (1) lit. b).
(2) Contraventiile se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei (RON) la
10.000 lei (RON).
(3) In cazul prevazut la alin. (1) lit. a), marfurile care fac obiectul
contraventiei se confisca, iar daca nu mai pot fi identificate, contravenientul
este obligat la plata contravalorii acestora; termenul de prescriptie pentru
aplicarea sanctiunii in cazul acestei contraventii curge de la data la care se
stabileste, in conditiile prezentei legi, ca marfurile aduc atingere unui drept
de proprietate intelectuala.
(4) Sanctiunile pot fi aplicate si persoanelor juridice.
(5) Contraventiile se constata si sanctiunile se aplica prin proces-verbal
incheiat potrivit prevederilor art. 185 din Legea nr. 141/1997 privind Codul
vamal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare, pe personalul
vamal care, potrivit atributiilor de serviciu, are calitatea de agent
constatator al contraventiilor.
Art. 18
Contraventiilor prevazute la art. 17 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare.
CAP. 6
Responsabilitatea autoritatii vamale si a titularului dreptului
Art. 19
(1) Acceptarea unei cereri de interventie nu indreptateste titularul
dreptului sa solicite autoritatii vamale o compensatie sau daune, in situatia
in care marfurile prevazute la art. 1 nu au fost descoperite de autoritatea
vamala.
(2) Retinerea marfurilor susceptibile a aduce atingere drepturilor de
proprietate intelectuala si/sau suspendarea operatiunii de vamuire, in
conditiile prezentei legi, nu angajeaza raspunderea autoritatii vamale fata de
persoanele care pot invoca un drept asupra marfurilor prevazute la art. 1,
pentru eventualele prejudicii suferite de acestea ca rezultat al interventiei
autoritatii vamale.
Art. 20
Cheltuielile legate de depozitarea, manipularea si pastrarea marfurilor sub
supraveghere vamala, precum si cheltuielile de distrugere sau alte cheltuieli
similiare sunt in sarcina titularului dreptului.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 21
(1) Pentru cererile de interventie depuse in baza prevederilor Legii nr.
202/2000 privind unele masuri pentru asigurarea respectarii drepturilor de
proprietate intelectuala in cadrul operatiunilor de vamuire, cu modificarile
ulterioare, perioada de interventie ramane valabila pana la expirarea termenului
aprobat, daca titularul dreptului depune declaratia prevazuta la art. 6 alin.
(3) lit. a).
(2) Masurile de retinere a marfurilor si de suspendare a operatiunilor de
vamuire initiate de autoritatea vamala, potrivit Legii nr. 202/2000, cu
modificarile ulterioare, vor fi finalizate potrivit dispozitiilor prezentei
legi.
Art. 22
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Legii nr.
141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 23
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, precum si Oficiul Roman pentru
Drepturile de Autor vor pune la dispozitie autoritatii vamale informatiile
necesare pentru identificarea drepturilor protejate si a titularilor acestora.
Art. 24
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr.
202/2000 privind unele masuri pentru asigurarea respectarii drepturilor de proprietate
intelectuala in cadrul operatiunilor de vamuire, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 588 din 21 noiembrie 2000, cu modificarile
ulterioare.
Art. 25
In termenul prevazut la art. 24 alin. (1), Autoritatea Nationala a Vamilor
va elabora normele de aplicare a prezentei legi, care vor fi aprobate prin
hotarare a Guvernului.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU