LEGE
Nr. 35 din 25 februarie 1999
privind ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Europeana de
Investitii si Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane (S.N.C.F.R.) pentru
finantarea Proiectului de modernizare a cailor ferate, semnat la Luxemburg si
la Bucuresti la 30 iunie 1998
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 82 din 26 februarie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Europeana de
Investitii si Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane (S.N.C.F.R.), in
valoare de 200 milioane ECU echivalent, pentru finantarea Proiectului de
modernizare a cailor ferate, semnat la Luxemburg si la Bucuresti la 30 iunie
1998.
Art. 2
(1) Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca, prin Ministerul Finantelor, de
comun acord cu Banca Europeana de Investitii, sa introduca, pe parcursul
derularii imprumutului, in raport cu conditiile concrete ale derularii
Acordului de imprumut, amendamente la continutul acestuia care privesc
realocari de fonduri, modificari in structura imprumutului pe categorii si
componente, modificari de termene, precum si orice alte modificari care nu sunt
de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei fata de Banca
Europeana de Investitii sau sa determine noi conditionari economice fata de
cele convenite initial intre parti.
(2) Guvernul Romaniei va raporta periodic Parlamentului Romaniei despre
amendamentele introduse, in cadrul Raportului privind datoria publica externa a
Romaniei.
Art. 3
Drepturile si obligatiile asumate de Societatea Nationala a Cailor Ferate
Romane in cadrul Acordului de imprumut a carui ratificare face obiectul
prezentei legi vor fi preluate in integralitatea lor de catre Compania
Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., infiintata prin Hotararea
Guvernului nr. 581/1998, ca urmare a reorganizarii Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane.
Art. 4
(1) Fondurile necesare rambursarii creditului si platii dobanzilor,
comisioanelor si altor costuri aferente creditului se vor asigura de la bugetul
de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor.
(2) Contributia cu fonduri a partii romane (constand in contravaloarea
taxelor si impozitelor percepute pe teritoriul tarii - T.V.A., taxe vamale -,
precum si a altor costuri locale de aceeasi natura, care nu se pot plati din
imprumutul extern) la realizarea lucrarilor de reabilitare a caii ferate pe
sectorul Bucuresti - Brasov, incluse in proiect si cofinantate de Banca
Europeana de Investitii, se va asigura din sursele proprii ale Companiei
Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 28 decembrie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
CRISTIAN DUMITRESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 2
februarie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ADRIAN NASTASE
BANCA EUROPEANA DE INVESTITII
ROMANIA - PROIECT DE MODERNIZARE A CAILOR FERATE
FI Nr. 1.7521
ACORD DE IMPRUMUT
intre Romania si Banca Europeana de Investitii si Societatea Nationala a Cailor
Ferate Romane (S.N.C.F.R.)*)
*) Traducere.
Luxemburg, 30 iunie 1998
Bucuresti, 30 iunie 1998
Prezentul acord este incheiat intre:
Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor, cu sediul in municipiul
Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, Romania, reprezentat de domnul
Mircea Ionut Costea, secretar de stat, denumita in continuare Imprumutatul, ca
prima parte,
Banca Europeana de Investitii, avand sediul central in Bd. Konrad Adenauer
nr. 100, Luxembourg-Kirchberg, Marele Ducat al Luxemburgului, reprezentata de
domnul Konstantin J. Andreopoulos, consilier general adjunct, si de domnul
Walter Cernoia, director, denumita in continuare Banca, ca a doua parte, si
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane, cu sediul in municipiul
Bucuresti, Bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, Romania, reprezentata de
domnul Viorel Simut, presedinte, denumita in continuare S.N.C.F.R., ca a treia
parte.
Avand in vedere ca:
1. Comunitatea Europeana si Imprumutatul au incheiat un acord european de
asociere intre Comunitatea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si
Romania, pe de alta parte, denumit in continuare Acord de asociere europeana;
2. in cadrul Acordului de asociere europeana si in conformitate cu Decizia
Consiliului nr. 97/256/CE din 14 aprilie 1997, Consiliul Guvernatorilor Bancii
a autorizat in data de 9 iunie 1997 acordarea de imprumuturi pentru proiecte de
investitii pe teritoriul Romaniei;
3. in conformitate cu Acordul-cadru, incheiat intre Romania si Banca
Europeana de Investitii, care guverneaza activitatile Bancii Europene de
Investitii in Romania, semnat de Banca si de Imprumutat in data de 4 - 5 iunie
1997, ratificat de catre Imprumutat prin Ordonanta Guvernului nr. 33 din 25
august 1997 si aprobat de catre Imprumutat prin Legea nr. 189 din 17 noiembrie
1997, denumit in continuare Acord-cadru, Guvernul Imprumutatului a luat
cunostinta ca finantarea in cadrul prezentului acord de imprumut se incadreaza
in sfera de aplicare a Acordului-cadru;
4. Imprumutatul propune initierea unui proiect, denumit in continuare
Proiectul, care urmeaza a fi realizat de S.N.C.F.R. si care consta in: (i)
mecanizarea intretinerii caii ferate si reabilitarea si modernizarea unei
sectiuni de 900 km magistrale de cale ferata; (ii) introducerea unui sistem
informatic integrat pentru sectorul feroviar (IRIS); si (iii) reabilitarea si
modernizarea unei sectiuni de 170 km intre Bucuresti si Brasov, dupa cum se
specifica mai detaliat in descrierea tehnica prezentata in anexa A la prezentul
acord, denumita in continuare Descrierea tehnica;
5. costul total al Proiectului, asa cum a fost estimat de catre Banca, este
de 439 milioane ECU (ECU fiind definita in anexa B la prezentul acord),
inclusiv cheltuielile neprevazute si dobanda pe perioada constructiei, dar
excluzand impozite si taxe;
6. costul Proiectului urmeaza sa fie finantat astfel:
echivalent milioane ECU
Imprumut B.I.R.D. 105
Fonduri nerambursabile EU-PHARE 32
Contributia statului 102
Imprumutul Bancii 200
TOTAL: 439
7. pentru a completa finantarea, Imprumutatul a solicitat Bancii un
imprumut in suma echivalenta cu 200 milioane ECU, asa cum se mentioneaza la pct.
6 din preambul;
8. intrucat o parte din creditul pus la dispozitie prin prezentul acord
poate fi utilizat in ECU, in sensul scopurilor prezentului acord, termenul
valuta include ECU. Consiliul European a decis, la Intalnirea la nivel inalt de
la Madrid din 15 si 16 decembrie 1995, schimbarea denumirii unitatii monetare
europene din ECU in euro, cu valabilitate de la inceputul celei de a treia
etape a realizarii uniunii economice si monetare, iar Regulamentul Consiliului
(CE) Nr. 1.103/97 din 17 iunie 1997 a implementat anumite aspecte referitoare
la introducerea monedei euro. Schimbari ulterioare pot deveni necesare ca
urmare a inceperii celei de a treia etape. Acest lucru este reflectat in anexa
B;
9. potrivit art. 3 al Acordului-cadru, Imprumutatul s-a angajat ca
"dobanda si toate celelalte plati datorate Bancii si care apar ca urmare a
activitatilor avute in vedere in prezentul acord, ca si activele si veniturile
Bancii, legate de astfel de activitati, vor fi scutite de impozite. Nici una
dintre activitatile Bancii, desfasurate pe teritoriul Romaniei, avute in vedere
prin prezentul acord, nu va supune, prin ea insasi, Banca sau activele acesteia
impozitarii";
10. in conformitate cu art. 4 al Acordului-cadru, Imprumutatul s-a angajat
ca, "pe intreaga perioada a oricarei operatiuni financiare incheiate in
conformitate cu art. 2 al prezentului acord, Romania:
a) va asigura: (i) ca beneficiarii sa poata schimba in orice valuta
convertibila, la cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a
Romaniei, necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bancii
pentru imprumuturile si garantiile referitoare la orice proiect; si (ii) ca
aceste sume sa fie transferabile liber, imediat si efectiv;
b) va asigura: (i) ca Banca sa poata schimba in orice valuta liber
convertibila, la cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a
Romaniei, primite de Banca cu titlu de plati aferente unor imprumuturi si
garantii sau oricarei alte activitati, si ca Banca sa poata transfera liber,
imediat si efectiv, sumele astfel schimbate; sau, daca Banca va opta astfel,
(ii) ca aceasta sa poata dispune liber de astfel de sume pe teritoriul
Romaniei";
11. Banca, fiind convinsa ca prezenta operatiune se include in sfera sa de
activitate si este in conformitate cu scopurile Acordului-cadru si, tinand
seama de aspectele mentionate anterior, a decis sa dea curs solicitarii
Imprumutatului, acordandu-i, prin prezentul acord de imprumut, denumit in
continuare acordul, un credit in suma echivalenta cu 200 milioane ECU (doua
sute milioane ECU);
12. Imprumutatul si S.N.C.F.R. au incheiat acorduri financiare cu B.I.R.D.,
B.E.R.D. si C.E. pentru "Romania - Proiect de modernizare a cailor
ferate", inclusiv pentru investitiile de reabilitare si sprijin pentru un
set de masuri politice cuprinse in noua lege a cailor ferate, planul de actiune
pentru restructurare, precum si in contractul de executie incheiat intre
S.N.C.F.R. si Guvernul Romaniei;
13. Domnul Mircea Ionut Costea, secretar de stat, este autorizat legal,
potrivit conditiilor stabilite in anexa nr. I, sa semneze prezentul acord in
numele Imprumutatului, iar domnul Viorel Simut, presedinte, este autorizat
legal, potrivit conditiilor stabilite in anexa nr. II, sa semneze prezentul acord
in numele S.N.C.F.R.;
14. referirile din prezentul acord la articole, preambul, paragrafe,
subparagrafe, alineate si anexe reprezinta referiri facute respectiv la
articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate si anexe ale prezentului
acord,
drept care se convine, prin prezentul acord, dupa cum urmeaza:
Art. 1
Trageri
1.01. Suma creditului
Prin prezentul acord Banca acorda Imprumutatului, iar Imprumutatul accepta
un credit, denumit in continuare credit, in suma echivalenta cu 200.000.000 ECU
(doua sute milioane ECU), care urmeaza sa fie utilizat exclusiv pentru
finantarea partiala a costurilor Proiectului.
ECU este definita in anexa B la prezentul acord si va fi tratata, in sensul
acestui acord, ca reprezentand o valuta.
1.02. Proceduri de tragere
A. In cazul in care Banca nu va dispune altfel, creditul va fi pus la
dispozitie S.N.C.F.R., in numele Imprumutatului, pentru tragere in transe,
denumite in continuare transe sau, individual, o transa. Fiecare transa va avea
o valoare echivalenta cu cel putin 2.000.000 ECU (doua milioane ECU). Numarul
transelor nu va depasi 25.
B. Tragerea fiecarei transe se va efectua in baza unei cereri scrise
(cerere) din partea S.N.C.F.R., in numele Imprumutatului, potrivit conditiilor
mentionate in paragraful 1.04. Fiecare cerere:
a) va specifica suma solicitata pentru tragere in cadrul transei;
b) va specifica valuta in care este solicitata a fi trasa transa, fiind o
valuta la care se face referire in paragraful 1.03;
c) va specifica data la care se prefera a se face tragerea, intelegandu-se
ca Banca poate elibera transa in termen de maximum 4 (patru) luni
calendaristice de la data cererii;
d) va specifica rata dobanzii aplicabile, daca este cazul, indicata anterior
de Banca; si
e) va fi insotita de documentatia relevanta, solicitata conform
subparagrafelor 1.04 B, C si D, dupa caz.
Nici o cerere nu va putea fi facuta mai tarziu de data de 10 iunie 2003.
Sub rezerva prevederilor subparagrafului 1.02 D, fiecare cerere este
irevocabila.
C. Intre 15 (cincisprezece) si 10 (zece) zile inainte de data tragerii
fiecarei transe, Banca va remite Imprumutatului si S.N.C.F.R., in cazul in care
cererea este conforma cu subparagraful 1.02 B si in masura in care justificarea
pusa la dispozitie in conditiile subparagrafului 1.02 B lit. e) este
acceptabila Bancii, o notificare, denumita in continuare aviz de tragere, care:
a) va confirma valoarea si valuta transei, specificate in cerere;
b) va specifica rata dobanzii aplicabile transei potrivit paragrafului
3.01; si
c) va specifica data tragerii transei.
D. In cazul in care unul sau mai multe elemente specificate in avizul de
tragere nu sunt conforme cu elementul corespunzator din cerere, Imprumutatul, intr-un
interval de 3 (trei) zile in care Banca este deschisa pentru tranzactii in
Luxemburg, denumite in continuare zile lucratoare, ulterior primirii avizului
de tragere, poate revoca cererea printr-o notificare catre Banca si, ca urmare,
cererii si avizului de tragere nu li se vor mai da curs. Daca Imprumutatul nu
isi exercita acest drept, se considera ca a acceptat avizul de tragere in toti
termenii acestuia.
E. Fiecare tragere va fi efectuata in contul sau conturile Imprumutatului
sau ale S.N.C.F.R., dupa cum S.N.C.F.R., in numele Imprumutatului, va instiinta
Banca cu nu mai putin de 15 (cincisprezece) zile inainte de data efectuarii
tragerii. Numai 1 (un) singur cont poate fi nominalizat pentru fiecare valuta.
1.03. Valutele tragerii
Sub rezerva existentei disponibilitatilor, Banca va disponibiliza fiecare
transa in valuta pentru care Imprumutatul si-a exprimat preferinta. Valutele de
tragere vor fi ECU, o valuta a unuia dintre statele membre ale Bancii sau orice
alta valuta tranzactionata pe scara larga pe principalele piete valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeaza a fi trase intr-o alta valuta decat ECU
Banca va aplica cursul de schimb mediu, care prevaleaza pe piata valutara din
Bruxelles, iar in lipsa acestuia, de pe o alta piata, aleasa in mod rezonabil
de Banca la o data cuprinsa in perioada de 15 (cincisprezece) zile inainte de
data tragerii, dupa cum va decide Banca.
1.04. Conditii de tragere
A. Tragerea primei transe, in conformitate cu paragraful 1.02, va fi
conditionata de indeplinirea, in mod satisfacator pentru Banca, a urmatoarelor
conditii, respectiv ca inainte de data primei cereri:
a) Banca va fi primit un aviz juridic, in mod substantial, in forma
prezentata in anexa nr. III la prezentul acord sau in orice alta forma
acceptabila Bancii;
b) Banca va fi primit un aviz juridic emis de consilierul juridic al
S.N.C.F.R., in mod substantial, in forma prezentata in anexa nr. IV la
prezentul acord;
c) toate aprobarile necesare pentru controlul schimbului vor fi fost
obtinute astfel incat sa permita Imprumutatului sa primeasca tragerile in
conditiile prezentului acord, sa ramburseze imprumutul si sa plateasca dobanda
si toate celelalte sume datorate conform prezentului acord; aceste aprobari se
extind si asupra deschiderii si mentinerii conturilor in care Imprumutatul si
S.N.C.F.R. solicita Bancii sa disponibilizeze sumele creditului;
d) Acordul de finantare nerambursabila EU-PHARE si Acordul de imprumut cu
B.I.R.D., in contextul finantarii partiale respective, mentionate la pct. 6 din
preambulul prezentului acord, vor fi in vigoare;
e) Banca va fi primit documente care sa ateste ca: (i) o unitate de
management a Proiectului, adecvat incadrata cu personal, a fost constituita in
mod corespunzator si acceptabil pentru Banca; si (ii) au fost angajate servicii
de consultanta, in conditii acceptabile pentru Banca, in conformitate cu
paragraful 6.11;
f) Banca va fi primit documente justificative care sa ateste ca
Imprumutatul a autorizat si imputernicit, in mod legal, S.N.C.F.R. sa solicite
trageri si sa primeasca sume in conformitate cu prezentul acord, in numele
Imprumutatului si pentru acesta.
Daca o cerere pentru tragerea primei transe este facuta inainte de primirea
de catre Banca a unor dovezi satisfacatoare pentru ea, demonstrand ca aceste
conditii vor fi fost indeplinite, acea cerere va fi considerata ca fiind
primita de Banca la acea data la care conditiile au fost indeplinite.
B. Fiecare tragere ulterioara va fi conditionata, in continuare, de
primirea de catre Banca, inainte de data cererii respective, a unor documente
justificative satisfacatoare pentru ea, care sa demonstreze ca S.N.C.F.R. a
cheltuit pentru componentele Proiectului din partea finantata partial de catre
Banca, asa cum se prezinta in Descrierea tehnica, o suma cel putin egala cu
totalul (exclusiv impozitele si taxele vamale de import) tuturor sumelor
eliberate anterior de Banca, cu exceptia ultimei trageri, in valoare de 2
milioane ECU.
In plus, fiecare tragere se va face cu conditia ca Banca sa fie satisfacuta
ca au fost alocate sau continua sa fie puse la dispozitie S.N.C.F.R. de catre
Imprumutat pentru Proiect suficiente fonduri de la bugetul de stat si din alte
surse financiare, astfel incat sa se asigure realizarea si terminarea la timp a
Proiectului, in conformitate cu graficul prezentat in Descrierea tehnica.
C. In plus fata de conditiile expuse in subparagraful 1.04 B de mai sus,
ultima tragere se va face cu conditia suplimentara ca toate sumele trase
anterior sa fi fost cheltuite pentru Proiect, asa cum se prevede in acel
articol, sau ca Imprumutatul sa fi prezentat, prin S.N.C.F.R., documente
satisfacatoare care sa demonstreze ca aceste sume vor fi cheltuite in decurs de
60 (saizeci) de zile de la data la care tragerea a fost solicitata.
D. Orice tragere care finanteaza cheltuieli in avans va fi urmata, in
decurs de 90 (nouazeci) de zile, de transmiterea unor documente satisfacatoare
pentru Banca, demonstrand ca toate sumele tragerii sau tragerilor respective,
dupa cum este cazul, au fost corect cheltuite pentru Proiect.
E. Pentru calcularea echivalentului in ECU al sumelor cheltuite Banca va
aplica cursul de schimb in vigoare in a 30-a zi inainte de data cererii.
F. Daca vreo parte a evidentelor furnizate de Imprumutat, prin S.N.C.F.R.,
nu este satisfacatoare pentru Banca, Banca fie poate actiona in concordanta cu
prevederile ultimului paragraf al subparagrafului 1.04 A, fie poate elibera
proportional mai putin decat suma solicitata.
1.05. Anularea creditului
In cazul in care costul Proiectului va fi mai mic decat cifra estimata la
pct. 5 din preambul, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului
si S.N.C.F.R., sa anuleze portiunea din credit corespunzatoare diferentei.
Imprumutatul poate oricand, printr-o notificare adresata Bancii, sa
anuleze, integral sau partial, orice suma netrasa din credit, cu conditia ca,
daca Imprumutatul anuleaza orice transa care a facut obiectul unui aviz de
tragere si care nu a fost revocata in conformitate cu subparagraful 1.02 D, va
plati un comision calculat asupra sumei anulate, la o rata fixa egala cu
jumatate din rata dobanzii, aplicabila acelei transe.
Banca poate oricand, dupa data de 10 august 2003, printr-o notificare
adresata Imprumutatului, sa anuleze orice parte din credit pentru care nu s-a
efectuat nici o cerere de tragere.
1.06. Anularea si suspendarea creditului
Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa anuleze,
integral sau partial, partea netrasa din credit in orice moment si cu efect
imediat:
a) ca urmare a aparitiei oricarui eveniment mentionat la paragraful 10.01,
subparagrafele A sau B; sau
b) daca vor surveni situatii exceptionale care vor afecta negativ accesul
Bancii pe pietele de capital nationale sau internationale principale.
Ca alternativa, daca o situatie dintre cele descrise la lit. a) sau b) a
survenit si, in opinia Bancii, are caracter temporar, ea poate suspenda,
integral sau partial, printr-o notificare adresata Imprumutatului, partea
netrasa din credit. Intr-un astfel de caz, suspendarea va continua pana cand
Banca va instiinta Imprumutatul ca Banca este din nou in masura sa emita un
aviz de tragere privind acea parte din credit. Suspendarea nu va implica nici o
extindere a datei de anulare prevazute in paragraful 1.05.
Totusi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze sau sa suspende, in temeiul
motivelor aratate la lit. b), orice transa care a facut obiectul unui aviz de
tragere.
Partea netrasa din credit va fi considerata anulata, daca Banca solicita
rambursarea anticipata conform art. 10.
In cazul in care creditul este anulat de catre Banca conform lit. a),
Imprumutatul va plati un comision pentru suma anulata a oricarei transe netrase
care a facut obiectul unui aviz de tragere, la o rata anuala de 0,75% (zero
virgula saptezeci si cinci la suta), calculat de la data cererii de tragere
respective pana la data anularii.
Un astfel de comision se va plati in plus fata de orice comision platibil
conform paragrafului 1.05.
1.07. Valuta comisioanelor
Comisioanele datorate de Imprumutat Bancii conform art. 1 vor fi calculate
si platite in ECU.
Art. 2
Imprumutul
2.01. Suma imprumutului
Imprumutul, denumit in continuare imprumut, va cuprinde totalul sumelor in
valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de catre Banca in
conformitate cu paragraful 2.04.
2.02. Valuta de rambursare
Fiecare rambursare conform art. 4 sau, dupa caz, art. 10 va fi efectuata in
valutele in care au fost efectuate tragerile si in proportiile in care acestea
sunt cuprinse in soldul imprumutului.
2.03. Valuta dobanzii si a altor obligatii de plata
Dobanda si celelalte obligatii de plata datorate conform art. 3, 4 si 10
vor fi calculate si platite proportional in fiecare valuta in care imprumutul
este rambursabil.
Orice alta plata va fi facuta in valuta specificata de Banca, avand in
vedere valuta in care s-au efectuat cheltuielile ce urmeaza a fi rambursate
prin acea plata.
2.04. Notificari ale Bancii
Dupa tragerea fiecarei transe, Banca va transmite Imprumutatului si
S.N.C.F.R. o situatie rezumativa cuprinzand suma trasa in valuta indicata in
avizul de tragere, data tragerii, rata dobanzii si graficul de rambursare a
acelei transe si pentru aceasta.
Art. 3
Dobanda
3.01. Rata dobanzii
Soldul nerambursat al oricarei transe va fi purtator de dobanda la rata
specificata in avizul de tragere respectiv, care va fi rata dobanzii aplicabile
la data emiterii avizului de tragere pentru imprumuturile exprimate in valuta
relevanta si acordate de Banca imprumutatilor sai in conditii de rambursare si
de plata a dobanzii similare cu cele pentru transa in cauza.
Dobanda va fi platita semestrial la datele specificate in paragraful 5.03.
3.02. Dobanda la sumele restante
Fara ca acest lucru sa fie considerat o incalcare a prevederilor art. 10
si, ca exceptie de la prevederile paragrafului 3.01, pentru orice suma
restanta, platibila in conditiile acestui acord, se va cumula dobanda de la
data scadentei pana la data platii efective, la o rata anuala egala cu:
a) pentru o suma datorata, in orice valuta, din orice transa, la o rata
egala cu suma dintre: (i) 2,5% si (ii) rata aplicabila acelei transe conform
paragrafului 3.01; sau
b) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma dintre: (i) 2,5% si (ii)
rata dobanzii percepute de Banca la data scadentei pentru imprumuturi acordate
in valuta respectiva pe termen de 20 de ani.
Aceasta dobanda este platibila in aceeasi valuta ca si suma restanta asupra
careia se cumuleaza.
Art. 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea normala
Imprumutatul va rambursa imprumutul conform graficului de amortizare
prezentat in anexa C.
4.02. Rambursarea anticipata voluntara
A. Imprumutatul poate rambursa anticipat, integral sau partial, o transa,
in baza unei comunicari scrise, denumita in continuare notificare de rambursare
anticipata, in care se specifica suma, denumita in continuare suma rambursarii
anticipate, care urmeaza a fi rambursata anticipat, si data propusa pentru
rambursarea anticipata, denumita in continuare data rambursarii anticipate,
care va fi o data specificata la paragraful 5.03, fiecare denumita in
continuare data de plata.
Notificarea de rambursare anticipata va fi transmisa Bancii cu cel putin 1
(o) luna inainte de data rambursarii anticipate. Rambursarea anticipata va fi
conditionata de plata de catre Imprumutat a unei compensatii, daca este cazul,
datorata Bancii in conformitate cu prevederile subparagrafelor B - D.
B. Suma compensatiei datorate pentru transa rambursata anticipat va fi suma
diferentei de dobanda neincasata de Banca pentru fiecare semestru incheiat la
datele de plata ulterioare datei rambursarii anticipate, calculata dupa cum se
specifica in urmatorul subparagraf si ajustata in conformitate cu subparagraful
C.
Suma diferentei va fi calculata ca fiind suma prin care:
x) dobanda care ar fi fost platibila in timpul acelui semestru pentru
partea din transa rambursata anticipat depaseste
y) dobanda care ar fi fost astfel platibila in timpul acelui semestru, daca
ar fi fost calculata la rata de referinta; in acest scop, rata de referinta
inseamna rata anuala a dobanzii [diminuata cu 15 (cincisprezece) sutimi de
procent] pe care Banca o stabileste, la data primei zile a lunii anterioare
datei de rambursare anticipata, ca fiind rata standard pentru un imprumut
acordat de Banca in valuta respectiva, avand aceleasi caracteristici financiare
ca si transa si, in special, aceeasi periodicitate pentru plata dobanzii,
aceeasi perioada ramasa pana la scadenta si acelasi tip de rambursare.
C. Fiecare suma calculata in acest mod va fi ajustata la data de rambursare
anticipata, prin aplicarea unei rate de discont, egala cu rata determinata
conform lit. y) a subparagrafului B din prezentul paragraf.
D. Banca va comunica Imprumutatului suma compensatiei datorate conform
prevederilor subparagrafelor B si C sau, dupa caz, lipsa compensatiei. Daca
pana la ora 5,00 p.m., ora Luxemburgului, la data acestei comunicari,
Imprumutatul nu confirma in scris intentia sa de a efectua plata anticipat
conform conditiilor comunicate de Banca, notificarea de rambursare anticipata
va fi fara efect.
Cu exceptia cazului anterior mentionat, Imprumutatul va avea obligatia de a
efectua plata conform notificarii de rambursare anticipata, impreuna cu dobanda
cumulata asupra sumei rambursarii anticipate, precum si cu orice alta suma
datorata conform acestui paragraf.
4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
A. Daca Imprumutatul ramburseaza anticipat, in mod voluntar, partial sau
integral, orice alt imprumut contractat initial pe o perioada mai mare de 5
(cinci) ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a acelei parti din
suma imprumutului nerambursat, in aceeasi proportie, reprezentata de sumele
rambursate anticipat in suma totala nerambursata a tuturor acelor alte
imprumuturi.
Banca va adresa Imprumutatului cererea sa, daca este cazul, in termen de 4
(patru) saptamani de la primirea notificarii respective conform subparagrafului
8.02 a). Orice suma ceruta de Banca va fi platita, impreuna cu dobanda
cumulata, la data indicata de Banca, data care nu va preceda data rambursarii
anticipate a celuilalt imprumut.
Rambursarea anticipata a unui imprumut printr-un nou imprumut cu termen de
rambursare cel putin la fel de mare ca termenul neexpirat al imprumutului
rambursat anticipat nu va fi considerata rambursare anticipata.
B. Daca costul total al Proiectului se va situa semnificativ sub cifra
specificata in preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a
imprumutului, proportional cu diferenta.
4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform art. 4
Rambursarea anticipata va fi efectuata in toate valutele imprumutului,
proportional cu sumele nerambursate respective, exceptand cazul in care
Imprumutatul poate alege, in locul rambursarii anticipate conform paragrafului
4.02, rambursarea intregii sume trase si nerambursate intr-o singura valuta din
orice transa. In cazul rambursarii anticipate partiale in toate valutele,
fiecare suma rambursata anticipat va fi aplicata printr-o reducere pro rata a
fiecarei rate nerambursate de amortizat.
Prevederile art. 4 se vor aplica fara a prejudicia prevederile art. 10.
Art. 5
Platile
5.01. Locul platii
Fiecare suma platibila de catre Imprumutat conform prevederilor prezentului
acord va fi platita in contul respectiv, comunicat Imprumutatului de catre
Banca. Banca va indica in scris contul, cu cel putin 15 (cincisprezece) zile
inaintea datei scadentei, stabilita pentru prima plata pe care o face
Imprumutatul, si va comunica in scris orice schimbare a contului cu nu mai
putin de 15 (cincisprezece) zile inainte de data primei plati la care se refera
modificarea.
Aceasta perioada de instiintare nu se aplica in cazul platilor conform art.
10.
5.02. Calculul platilor referitoare la o fractiune de an
Orice suma datorata ca dobanda, comision sau in alt mod de catre Imprumutat
conform prevederilor prezentului acord si calculata pentru orice fractiune din
an va fi calculata pe baza unui an de 360 (trei sute saizeci) de zile si a unei
luni de 30 (treizeci) de zile.
5.03. Datele de plata
Sumele datorate semestrial, conform prevederilor prezentului acord, sunt
platibile Bancii la 10 iunie si la 10 decembrie in fiecare an.
Alte sume datorate, conform prevederilor prezentului acord, sunt platibile
in termen de 7 zile lucratoare de la primirea de catre Imprumutat a cererii
emise de Banca.
O suma datorata de Imprumutat va fi considerata platita in momentul in care
aceasta este primita de Banca.
Art. 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea imprumutului si a altor fonduri
S.N.C.F.R., in numele Imprumutatului, va folosi sumele imprumutului si alte
fonduri mentionate in planul de finantare descris la pct. 6 din preambul,
exclusiv pentru executarea Proiectului.
6.02. Realizarea Proiectului
S.N.C.F.R. se angajeaza sa realizeze Proiectul in conformitate cu
Descrierea tehnica si sa-l finalizeze pana la data specificata in aceasta.
6.03. Costul majorat al Proiectului
In cazul in care costul Proiectului depaseste cifra estimata prezentata la
pct. 5 din preambul, Imprumutatul va obtine finantare pentru a acoperi
depasirea costului fara a apela la Banca, astfel incat sa permita S.N.C.F.R. sa
finalizeze Proiectul in conformitate cu Descrierea tehnica. Planurile
Imprumutatului pentru finantarea costurilor suplimentare vor fi comunicate
Bancii fara intarziere.
6.04. Procedura de licitatie
S.N.C.F.R. se angajeaza sa achizitioneze bunuri si servicii si sa comande
lucrari pentru Proiect, in mod adecvat si satisfacator pentru Banca, prin
licitatie internationala deschisa pentru reprezentanti din toate tarile.
6.05. Asigurare
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, S.N.C.F.R. va asigura, in mod
adecvat, toate lucrarile si proprietatile care fac obiectul Proiectului, in
conformitate cu practica normala pentru lucrari similare de interes public pe
teritoriul Romaniei.
6.06. Intretinere
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, Imprumutatul si S.N.C.F.R. se
vor asigura ca toate proprietatile care fac parte din Proiect vor fi
intretinute, reparate, vor suferi reparatii capitale si vor fi innoite, dupa
cum va fi necesar, pentru a fi pastrate in buna stare de functionare.
6.07. Functionarea Proiectului
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, Imprumutatul, daca Banca nu va
fi convenit altfel in scris, isi va pastra titlul de proprietate si posesiune
asupra activelor care fac parte din Proiect sau, dupa caz, va inlocui si va
reinnoi aceste active, iar S.N.C.F.R., in numele Imprumutatului, va mentine
Proiectul in permanenta functionare, in conformitate cu scopul sau initial.
Banca poate sa nu isi dea acordul numai daca actiunea propusa ar prejudicia
interesele Bancii ca imprumutator fata de Imprumutat sau ar face ca Proiectul
sa devina neeligibil pentru finantare din partea Bancii.
6.08. Alocarea resurselor bugetare
Imprumutatul se angajeaza sa aloce anual S.N.C.F.R. suficiente fonduri de
la bugetul de stat, pentru a asigura:
(i) intretinerea adecvata a retelei feroviare nationale;
(ii) contributia statului la finantarea Proiectului; si
(iii) terminarea la timp a Proiectului in conformitate cu Descrierea tehnica.
6.09. Audit anual
Imprumutatul si S.N.C.F.R. se angajeaza sa detina conturi, buget si
situatii financiare ale S.N.C.F.R., auditate anual in conformitate cu
standardele contabile internationale (S.C.I.).
6.10. Angajamente financiare
Imprumutatul asigura ca S.N.C.F.R. va promova o politica tarifara adecvata,
in scopul de a-si intari capabilitatea si de a-si acoperi cheltuielile de
exploatare.
In plus, S.N.C.F.R. se angajeaza sa fie de acord cu restructurarea
companiei si cu obiectivele financiare stabilite pentru a realiza aceasta
restructurare si cu obiectivele care sunt prevazute in "Romania -
Proiectul de reabilitare a cailor ferate", mentionate la pct. 12 din
preambul.
6.11. Servicii de consultanta si expertiza speciala
S.N.C.F.R. se angajeaza sa foloseasca consultanti internationali, a caror
calificare, experienta si termeni de referinta vor fi satisfacatori pentru
Banca, pentru proiectarea si supravegherea lucrarilor in conformitate cu
Descrierea tehnica. Consultantii:
(i) vor verifica viabilitatea tehnica a lucrarilor de reabilitare propuse;
(ii) vor asigura calitatea lor corespunzatoare; si
(iii) vor superviza implementarea si realizarea acestora, conform
graficului de executie.
S.N.C.F.R. se angajeaza sa utilizeze consultanta de specialitate
acceptabila pentru Banca pentru a permite S.N.C.F.R. sa rezolve dificultatile
geotehnice aparute in timpul lucrarilor la liniile de cale ferata avute in
vedere in cadrul Proiectului.
Art. 7
Garantie
7.01. Garantie
Daca Imprumutatul va acorda unei terte parti o garantie pentru indeplinirea
oricareia dintre obligatiile sale privind datoria externa sau orice fel de
preferinta sau prioritate cu privire la acestea, acesta va informa Banca despre
acest lucru si daca Banca va solicita, Imprumutatul va furniza acesteia o
garantie echivalenta pentru indeplinirea obligatiilor sale in cadrul
prezentului acord sau va acorda Bancii o preferinta sau o prioritate
echivalenta. Imprumutatul confirma faptul ca in prezent nu exista nici o
asemenea garantie, preferinta sau prioritate.
Art. 8
Informatii si vizite
8.01. Informatii privind Proiectul
S.N.C.F.R.:
a) va transmite Bancii, in limba engleza sau in traducere in limba engleza,
aprobate de consultantii internationali mentionati la paragraful 6.11:
(i) pana la 31 martie 1999 si, ulterior, la sfarsitul fiecarui trimestru,
pana la terminarea Proiectului, un raport privind implementarea acestuia;
(ii) la 6 (sase) luni de la incheierea Proiectului, un raport privind
incheierea acestuia; si
(iii) periodic, orice alt asemenea document sau informatie privind
finantarea, implementarea si exploatarea Proiectului, dupa cum Banca poate
solicita in mod rezonabil;
b) va supune aprobarii Bancii, fara intarziere, orice modificare de natura
materiala in planurile generale, planul de finantare, graficul de executie sau
programul de cheltuieli ale Proiectului, in legatura cu aspectele facute
cunoscute Bancii inainte de semnarea prezentului acord;
c) va informa in general Banca despre orice fapt sau eveniment cunoscut
Imprumutatului si S.N.C.F.R., care poate prejudicia substantial sau afecta
material conditiile executarii sau functionarii Proiectului.
8.02. Informatii privind Imprumutatul
Imprumutatul trebuie sa informeze imediat Banca:
a) despre orice hotarare luata de el din orice motiv, despre orice situatie
care il obliga sau despre orice cerere care i s-a facut de a rambursa anticipat
orice imprumut acordat initial pentru o perioada mai mare de 5 (cinci) ani;
b) despre orice intentie de a furniza catre o terta parte orice garantii la
care se face referire la paragraful 7.01; sau
c) in general, despre orice situatie sau eveniment care ar putea impiedica
indeplinirea oricarei obligatii a Imprumutatului care decurge din prezentul
acord.
8.03. Informatii privind S.N.C.F.R.
S.N.C.F.R.:
a) va furniza Bancii, in fiecare an, in termen de o luna de la publicarea
lor, raportul anual, bilantul contabil, contul de profit si pierderi ale
S.N.C.F.R. si, respectiv, raportul auditorilor efectuat in concordanta cu
standardele internationale de contabilitate; si,
b) va informa Banca:
(i) imediat, in legatura cu orice modificare adusa documentelor sale de
baza si cu orice schimbare survenita in statutul sau legal si in
imputernicirile sale; sau
(ii) in general, cu privire la orice situatie sau eveniment care ar putea
impiedica indeplinirea oricarei obligatii a S.N.C.F.R. prevazute in cadrul
prezentului acord.
8.04. Vizite
Imprumutatul si S.N.C.F.R. vor permite persoanelor desemnate de Banca, care
pot fi insotite de reprezentanti ai Curtii de Conturi a Comunitatii Europene,
sa viziteze amplasamentele, instalatiile si lucrarile incluse in Proiect si sa
faca acele verificari pe care le doresc si le va acorda sau se va asigura ca li
se acorda toata asistenta necesara in acest scop.
Art. 9
Speze si cheltuieli
9.01. Impozite, taxe si comisioane
Imprumutatul va plati toate impozitele, taxele, comisioanele si alte impuneri
de orice natura, inclusiv taxe de timbru si taxe de inregistrare, aferente
semnarii sau implementarii prezentului acord sau oricarui document legat de
acesta si aferent acordarii oricarei garantii pentru imprumut.
Imprumutatul va plati integral capitalul, dobanda, comisioanele si alte
sume datorate in baza prezentului acord, brut, fara deducerea vreunei impuneri
nationale sau locale de orice fel, cu conditia ca, daca Imprumutatul este
obligat prin lege sa faca orice astfel de deducere, acesta sa majoreze suma de
plata catre Banca astfel incat, dupa deducere, suma neta primita de Banca sa
fie echivalenta cu suma datorata.
9.02. Alte speze
Imprumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer
sau de schimb valutar, ocazionate Bancii de semnarea sau de implementarea
prezentului acord sau a oricaror documente legate de acesta si de acordarea
oricarei garantii pentru imprumut.
Art. 10
Rambursarea anticipata datorata unui caz de culpa
10.01. Dreptul de a solicita rambursarea anticipata
Imprumutatul va rambursa imprumutul sau orice parte a acestuia imediat, pe
baza cererii facute in acest sens de Banca:
A. imediat:
a) daca vreo informatie sau document remis Bancii de catre sau in numele
Imprumutatului sau al S.N.C.F.R., in legatura cu negocierea prezentului acord
sau in timpul cat acesta este in vigoare, se dovedeste a fi fost incorect in
orice privinta de natura materiala la momentul cand au fost facute;
b) daca Imprumutatul nu ramburseaza la data scadentei orice parte din
imprumut, din dobanda la acesta sau nu efectueaza orice alta plata catre Banca,
dupa cum se prevede in prezentul acord;
c) daca, urmare oricarei culpe in legatura cu acesta, Imprumutatului i se
cere sa ramburseze anticipat un imprumut acordat initial pentru un termen mai
mare de 5 (cinci) ani;
d) daca survine un eveniment sau o situatie care este posibil sa
pericliteze indeplinirea obligatiilor de plata care decurg din imprumut sau sa
afecteze negativ orice garantie acordata pentru acesta;
e) daca Imprumutatul nu isi indeplineste vreo obligatie care decurge din
oricare alt imprumut care i-a fost acordat din resursele Bancii sau ale
Comunitatii Europene;
f) daca vreo obligatie asumata de Imprumutat, la care se face referire la
pct. 9 sau 10 din preambul, inceteaza a fi indeplinita cu privire la orice
imprumut acordat oricarui Imprumutat din Romania din resursele Bancii sau ale
Comunitatii Europene; sau
g) daca dreptul Imprumutatului sau al S.N.C.F.R. de a utiliza sumele
imprumutului B.I.R.D. va fi fost suspendat, anulat sau reziliat in intregime
sau partial, in conformitate cu prevederile lor, sau daca imprumutul B.I.R.D.
va fi devenit rambursabil;
B. la expirarea unei perioade rezonabile specificate de Banca intr-o comunicare
catre Imprumutat, fara ca problema sa fie remediata in mod satisfacator pentru
Banca:
a) daca Imprumutatul sau S.N.C.F.R. nu indeplineste o obligatie care
rezulta din prezentul acord, alta decat cea mentionata in subparagraful 10.01
A. lit. b); sau
b) daca vreun fapt esential prevazut in preambul se modifica substantial
sau se dovedeste a fi eronat si daca modificarea sau eroarea fie prejudiciaza
interesele Bancii ca imprumutator al Imprumutatului, fie afecteaza negativ
implementarea sau functionarea Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Paragraful 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Bancii de a cere
rambursarea imprumutului.
10.03. Daune
In cazul solicitarii conform paragrafului 10.01, Imprumutatul va plati Bancii
o suma calculata la data la care s-a facut solicitarea, oricare dintre ele este
mai mare:
a) totalul calculat conform prevederilor subparagrafelor 4.02 B si C asupra
sumei care a devenit scadenta, datorata si platibila, si avand efect incepand
cu data de plata specificata in notificarea Bancii privind cererea; si
b) o suma calculata la o rata anuala de 0,25% (zero virgula douazeci si
cinci procente) de la data solicitarii pana la data la care fiecare rata de
rambursare a sumei solicitate ar fi trebuit restituita in absenta solicitarii.
10.04. Nederogare
Nici o nerespectare sau intarziere din partea Bancii, in exercitarea
oricaruia dintre drepturile sale, conform acestui articol 10, nu va fi
considerata ca o renuntare la un astfel de drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite ca urmare a unei cereri formulate conform acestui articol
10, vor fi utilizate, in primul rand, pentru plata daunelor, comisioanelor si a
dobanzii, in aceasta ordine, si, in al doilea rand, pentru reducerea ratelor
nerambursate in ordinea inversa a scadentei.
Art. 11
Legea si jurisdictia
11.01. Legea
Prezentul acord si intocmirea, interpretarea si valabilitatea lui vor fi
guvernate de legea franceza.
Locul incheierii prezentului acord este sediul central al Bancii.
11.02. Jurisdictia
Toate litigiile privind prezentul acord vor fi prezentate Curtii de
Justitie a Comunitatii Europene.
Partile la prezentul acord renunta, prin prezentul, la orice imunitate sau
drept de a obiecta fata de jurisdictia acelei Curti.
O decizie a Curtii, emisa conform acestui paragraf 11.02, va fi definitiva
si obligatorie asupra partilor, fara restrictie sau rezerva.
11.03. Dovada sumelor datorate
In orice actiune juridica ce decurge din prezentul acord, certificarea de
catre Banca a oricarei sume datorate acesteia potrivit prezentului acord va
constitui dovada prima facie a unei astfel de sume.
Art. 12
Clauze finale
12.01. Notificari
Notificarile si alte comunicari transmise in legatura cu prezentul acord de
catre o parte la acesta celeilalte parti vor fi trimise la adresele mentionate
mai jos sau la orice alta adresa care ii va fi fost in prealabil comunicata
primei parti, in scris, ca o noua adresa in acest scop, cu exceptia
notificarilor catre Imprumutat in legatura cu litigii in curs sau in
declansare, care vor fi trimise la adresele specificate la pct. 2) de mai jos:
Pentru Banca: 100 Boulevard Konrad Adenauer
L-2950 Luxembourg-Kirchberg;
Pentru Imprumutat: 1) Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5
RO - 70060, Bucuresti
Romania;
2) Misiunea Romaniei la
Comunitatea Europeana 107,
rue Gabrielle
B-1180 Bruxelles;
Pentru S.N.C.F.R.: 1) Bd. Dinicu Golescu nr. 38,
sectorul 1
RO-77113, Bucuresti
Romania;
2) Misiunea Romaniei la
Comunitatea Europeana 107,
rue Gabrielle
B-1180 Bruxelles.
12.02. Forma notificarii
Notificarile si alte comunicari pentru care sunt mentionate in prezentul
acord perioade fixe sau care fixeaza ele insele perioade obligatorii pentru
destinatar vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandata, telegrama,
telex sau prin alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada primirii
de catre destinatar. Data inregistrarii sau data declarata a primirii
documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei perioade.
12.03. Preambul si anexe
Preambulul si urmatoarele anexe fac parte integranta din prezentul acord:
- Anexa A Descrierea tehnica
- Anexa B Definitia ECU
- Anexa C Graficul de amortizare
Urmatoarele documente sunt atasate la prezentul acord:
- Anexa I Imputernicirea semnarii pentru
Imprumutat
- Anexa II Hotararea consiliului de
administratie si imputernicirea
semnarii pentru S.N.C.F.R.
- Anexa III Model de aviz juridic (Imprumutat)
- Anexa IV Model de aviz juridic (S.N.C.F.R.).
Ca urmare, partile prezente au convenit ca prezentul acord sa fie semnat in
patru exemplare originale in limba engleza.
Prezentul acord de imprumut a fost parafat in numele Imprumutatului de dna
Valentina Siclovan, director general adjunct in Ministerul Finantelor, in
numele Bancii de dl Eric Gallstad, consilier, si in numele S.N.C.F.R. de dl
Vasile Olievschi, vicepresedinte.
Semnat pentru si in numele Romaniei,
Mircea Ionut Costea
Semnat pentru si in numele
Bancii Europene de Investitii,
K.J. Andreopoulos
W. Cernoia
Semnat pentru si in numele
Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane,
Viorel Simut
Luxemburg, 30 iunie 1998.
Bucuresti, 30 iunie 1998.
ANEXA A
ROMANIA - PROIECT DE MODERNIZARE A CAILOR FERATE
DESCRIEREA TEHNICA
Definirea Proiectului
In cadrul Proiectului se vor reabilita circa 900 km de cale ferata care a
suferit distrugeri datorita lipsei de intretinere pe o perioada de mai multi
ani si a lipsei de resurse financiare. Proiectul va moderniza, de asemenea,
linia de cale ferata pe sectiunea dintre Bucuresti si Brasov, care este o linie
de cale ferata nationala importanta intre capitala Romaniei si principalele
centre industriale din nordul tarii. Aceasta linie dubla de cale ferata
apartine coridorului de transport feroviar paneuropean nr. 4.
Proiectul cuprinde urmatoarele componente:
1. Reabilitarea a 900 km de cale ferata si crearea unui sistem informatic
integrat pentru calea ferata
- Mecanizarea intretinerii caii ferate si reinnoirea traverselor si a
sinelor, modernizarea prinderilor si a macazurilor pe 14 sectiuni principale,
totalizand 900 km din reteaua cailor ferate din Romania.
- Crearea unui sistem informatic integrat pentru calea ferata (IRIS) si
modernizarea retelei de comunicatii aferente.
2. Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti - Brasov (170 km)
Cantitati estimate
Lucrari de terasamente (largirea platformelor,
corectarea pungilor de balast, rectificarea
nivelurilor si corectarea curbelor) 50 km
Intarirea terasamentelor cu stalpi si ziduri de
sprijin 13 km
Lucrari de protectie a raurilor (ziduri de intarire,
gabioane, pereti de piatra si lucrari de drenaj) 10 km
Reabilitarea si inlocuirea a 11 poduri 400 m
Reabilitarea si inlocuirea a 21 de podete tubulare 230 m
Imbunatatirea scurgerii apelor si repararea a
4 tunele 1.200 m
Lucrari de inlocuire a sinei de cale ferata 65 km
Sina noua UIC 60 55 km
Macazuri UIC 60 si UIC 49 106 unitati
Instalatii de centralizare electrodinamica 6 statii
Sistem de bloc automat de linie 270 km
Semnalizari treceri la nivel cale ferata/drum 8 treceri la nivel
Semibariere pentru treceri la nivel cale
ferata/drum 9 treceri la nivel
Reabilitarea si modernizarea echipamentului de
telecomunicatii 21 statii
Cablu de telecomunicatii 50 km
Lucrari pentru catenara 350 km
Alimentare cu energie electrica (substatii,
posturi de sectionare si subsectionare) 14 unitati
Lucrari de protectie 400 km
Cladiri pentru echipamente de alimentare cu
energie electrica 15 unitati
Platforme de lucru 20.000 mp
O data cu terminarea lucrarilor de modernizare pe sectiunea Bucuresti -
Brasov, viteza maxima va fi de 160 km/h pentru trenurile de calatori, respectiv
120 km/h pentru trenurile de marfa.
Data estimata pentru incheierea lucrarilor la intregul Proiect este luna
iunie 2003 si finantarea Bancii va fi disponibila pentru modernizarea liniei
Bucuresti - Brasov.
ANEXA B
ECU
ECU este aceeasi cu ECU care este folosita ca unitate de cont a Comunitatii
Europene si care este in prezent compusa din anumite sume ale valutelor din 12
dintre statele membre ale Comunitatii Europene prezentate mai jos.
Conform Regulamentului Consiliului (C.E.) nr. 3.320/94 din 22 decembrie
1994, compozitia cosului ECU este dupa cum urmeaza:
- marca germana: 0,6242
- lira sterlina: 0,08784
- francul francez: 1,332
- lira italiana: 151,8
- guldenul olandez: 0,2198
- francul belgian: 3,301
- francul luxemburghez: 0,130
- coroana daneza: 0,1976
- lira irlandeza: 0,008552
- drahma greceasca: 1,440
- peseta spaniola: 6,885
- escudo portughez: 1,393
Modificari privind ECU pot fi facute de catre Comunitatea Europeana, caz in
care referirile la ECU vor fi citite corespunzator acestora (a se vedea
Informatii).
Daca Banca va considera ca ECU (a se vedea Plata in euro si Informatii,
prezentate in continuare) a incetat sa mai fie utilizata ca unitate de cont a
Comunitatii Europene si ca unica moneda a Uniunii Europene, Banca va comunica
Imprumutatului acest lucru. De la data unei astfel de comunicari ECU va fi
inlocuita de valutele din care a fost compusa - sau de contravaloarea lor in
una sau mai multe din aceste valute - incepand cu data celei mai recente
utilizari a sa ca unitate de cont a Comunitatii Europene.
Plata in euro
De la data inlocuirii ECU cu euro toate platile datorate in ECU in
conformitate cu prezentul acord vor fi efectuate in euro la rata de 1 euro
pentru 1 ECU. Inlocuirea ECU cu euro nu va conduce la plata in valutele
componente la care s-a facut referire in paragraful precedent.
Informatii
Articolul 109 G din Tratatul C.E., asa cum a fost introdus prin Tratatul
privind Uniunea Europeana, prevede ca structura valutara a cosului ECU nu va fi
schimbata. De la inceputul etapei a treia a uniunii economice si monetare
europene valoarea ECU fata de valutele statelor membre participante la etapa a
treia va fi irevocabil fixata si ECU va deveni o moneda de sine statatoare.
Consiliul Europei a decis la Intalnirea la nivel inalt de la Madrid din
decembrie 1995 ca denumirea acestei noi valute va fi euro. In consecinta,
referirile la ECU se vor aplica valutei euro. In cazul contractelor exprimate
prin referire la cosul oficial ECU al Comunitatii Europene, in conformitate cu
Tratatul, asa cum a fost confirmat de Consiliul Europei la intalnirea la nivel
inalt de la Madrid din decembrie 1995, inlocuirea ECU cu euro se va face la
rata de 1 la 1.
ANEXA C
ROMANIA - PROIECTUL DE MODERNIZARE A CAILOR FERATE
GRAFIC DE AMORTIZARE
_______________________________________________________________
| Nr. | Data ratei scadente | Sume de rambursat exprimate ca |
| crt.| | procent din imprumut, asa cum |
| | | este definit in art. 2.01 |
|_____|________________________|________________________________|
| 1. | 10 decembrie 2003 | 3,33% |
| 2. | 10 iunie 2004 | 3,33% |
| 3. | 10 decembrie 2004 | 3,33% |
| 4. | 10 iunie 2005 | 3,33% |
| 5. | 10 decembrie 2005 | 3,33% |
| 6. | 10 iunie 2006 | 3,33% |
| 7. | 10 decembrie 2006 | 3,33% |
| 8. | 10 iunie 2007 | 3,33% |
| 9. | 10 decembrie 2007 | 3,33% |
| 10. | 10 iunie 2008 | 3,33% |
| 11. | 10 decembrie 2008 | 3,33% |
| 12. | 10 iunie 2009 | 3,33% |
| 13. | 10 decembrie 2009 | 3,33% |
| 14. | 10 iunie 2010 | 3,33% |
| 15. | 10 decembrie 2010 | 3,33% |
| 16. | 10 iunie 2011 | 3,33% |
| 17. | 10 decembrie 2011 | 3,33% |
| 18. | 10 iunie 2012 | 3,33% |
| 19. | 10 decembrie 2012 | 3,33% |
| 20. | 10 iunie 2013 | 3,33% |
| 21. | 10 decembrie 2013 | 3,33% |
| 22. | 10 iunie 2014 | 3,33% |
| 23. | 10 decembrie 2014 | 3,33% |
| 24. | 10 iunie 2015 | 3,33% |
| 25. | 10 decembrie 2015 | 3,33% |
| 26. | 10 iunie 2016 | 3,33% |
| 27. | 10 decembrie 2016 | 3,33% |
| 28. | 10 iunie 2017 | 3,33% |
| 29. | 10 decembrie 2017 | 3,33% |
| 30. | 10 iunie 2018 | 3,43% |
|_____|________________________|________________________________|
ANEXA Nr. 1
IMPUTERNICIREA SEMNARII PENTRU IMPRUMUTAT
ROMANIA
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
Prin prezenta se atesta ca Presedintele Romaniei a acordat depline puteri
domnului Mircea Ionut Costea, secretar de stat in Ministerul Finantelor, pentru
a semna Acordul de imprumut dintre Romania, Banca Europeana de Investitii si
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane (S.N.C.F.R.) privind Proiectul de
modernizare a cailor ferate.
Ministrul afacerilor externe,
Andrei Plesu
Bucuresti, 29 iunie 1998.
Nr. 195.
ANEXA Nr. 2
IMPUTERNICIREA SEMNARII PENTRU S.N.C.F.R.
SOCIETATEA NATIONALA A CAILOR FERATE ROMANE (S.N.C.F.R.)
IMPUTERNICIRE DE SEMNARE
Urmare Deciziei nr. 10 din 29 iunie 1998 a Consiliului de administratie al
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane (anexata), domnul Viorel Simut,
presedinte al S.N.C.F.R., este imputernicit sa semneze in numele S.N.C.F.R.
Acordul de imprumut dintre Romania, prin Ministerul Finantelor, Banca Europeana
de Investitii si Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane privind Proiectul
de modernizare a cailor ferate (200 milioane ECU).
Viorel Simut,
Presedintele S.N.C.F.R.
Consilier juridic al S.N.C.F.R.,
Gheorghe Scurtu,
director general adjunct
Directia juridica a S.N.C.F.R.
SOCIETATEA NATIONALA A CAILOR FERATE ROMANE (S.N.C.F.R.)
Consiliul de administratie
HOTARAREA Nr. 10
din 29 iunie 1998
Consiliul de administratie al Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
(S.N.C.F.R.), legal constituit, la sedinta din 29 iunie 1998, analizand
documentele inaintate,
in baza Hotararii Guvernului nr. 235/1991, modificata prin Hotararea
Guvernului nr. 570/1991, si a Ordinului ministrului transporturilor nr.
129/1998 privind numirea consiliului de administratie, in temeiul art. 2 (37)
din Regulamentul de organizare si functionare a consiliului de administratie,
DECIDE:
- semnarea in numele S.N.C.F.R. a Acordului de imprumut dintre Romania,
prin Ministerul Finantelor, Banca Europeana de Investitii si Societatea
Nationala a Cailor Ferate Romane (S.N.C.F.R.) pentru Proiectul de modernizare a
cailor ferate (200 milioane ECU);
- imputernicirea dlui Viorel Simut, presedinte al Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, pentru semnarea Acordului de imprumut in numele
S.N.C.F.R.
Presedintele consiliului de administratie,
Viorel Simut
ANEXA Nr. 3
Model de aviz juridic (Imprumutat)
Banca Europeana de Investitii
100, Bd. Konrad Adenauer
L-2950 Luxembourg-Kirchberg
In atentia Directiei juridice
............. 1998
Ref.: Acordul de imprumut "Romania - Proiectul de modernizare a cailor
ferate"
Stimati domni,
Dau acest aviz juridic in conformitate cu prevederile subparagrafului 1.04
A a) din Acordul de imprumut (Acordul de imprumut) pentru "Romania -
Proiectul de modernizare a cailor ferate", in suma echivalenta cu 200
milioane ECU, incheiat la 30 iunie 1998 intre Romania (Imprumutat), Banca
Europeana de Investitii (Banca) si Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane
(S.N.C.F.R.). Toti termenii utilizati in cele ce urmeaza si care nu sunt
definiti altfel vor avea aceeasi semnificatie din Acordul de imprumut.
Am examinat un original al Acordului de imprumut si acele legi, documente
si alte probleme pe care le-am considerat necesare sau adecvate pentru a emite
acest aviz.
1. Avand in vedere cele de mai sus, consider ca:
a) in conformitate cu ......, ........... este organul competent pentru a
autoriza Imprumutatul sa incheie Acordul de imprumut;
b) semnarea Acordului de imprumut de catre ............. a fost in mod
legal autorizata de ................; si
c) Acordul de imprumut a fost in mod legal semnat si remis in numele
Imprumutatului de ............ in conformitate cu imputernicirea acordata
acestuia de catre ............... .
2. In Romania nu exista nici o prevedere legala ca pentru ratificarea
Acordului de imprumut sa fie necesara inregistrarea acestuia la vreo instanta
de judecata sau la vreo autoritate pentru a-i asigura legalitatea, validitatea
sau intrarea in vigoare.
3. Alegerea legii franceze ca lege care guverneaza Acordul de imprumut este
valida si aplicabila.
4. In conformitate cu paragraful 11.02 din Acordul de imprumut, Curtea de
Justitie a Comunitatii Europene va avea jurisdictie pentru orice reclamatie sau
litigiu intre Imprumutat si Banca si orice hotarare a acestei instante
referitoare la Acordul de imprumut poate fi aplicata in Romania. Derogarea de
la imunitate mentionata la paragraful 11.02 din Acordul de imprumut este un
angajament valid in mod legal si obligatoriu pentru Imprumutat.
5. Nici un impozit, nici o taxa sau alte speze incluzand, fara a se limita
la, orice taxa de inregistrare, transfer, taxa de timbru sau altele similare,
impuse de Imprumutat sau de orice subdiviziune politica sau autoritate fiscala
a acestuia, nu vor fi platibile in legatura cu semnarea si remiterea Acordului
de imprumut, nici in legatura cu orice plata care urmeaza sa fie facuta de
Imprumutat catre Banca in conformitate cu Acordul de imprumut.
6. Toate acordurile privind controlul schimbului de documente care pot fi
necesare pentru a primi sume trase din imprumut pentru a le rambursa si pentru
a plati dobanda si toate celelalte sume datorate in cadrul Acordului de
imprumut sunt in vigoare.
In baza celor de mai sus, consider ca toate cerintele specificate in
legile, regulamentele si hotararile in mod legal obligatorii, aplicate in
Romania in prezent si/sau care guverneaza Acordul de imprumut in legatura cu
legile romanesti, au fost respectate si ca Acordul de imprumut constituie
obligatia Imprumutatului aplicabila acestuia in conformitate cu termenii sai.
Cu stima,
.............................................
(consilier juridic din partea Imprumutatului)
ANEXA Nr. 4
Model de aviz juridic (S.N.C.F.R.)
Banca Europeana de Investitii
100, Bd. Konrad Adenauer
L-2950 Luxembourg-Kirchberg
In atentia Directiei juridice
................. 1998
Ref.: Acordul de imprumut privind "Romania - Proiectul de modernizare
a cailor ferate"
Stimati domni,
Dau acest aviz juridic in conformitate cu subparagraful 1.04 A b) din
Acordul de imprumut (Acordul de imprumut) pentru "Romania - Proiectul de
modernizare a cailor ferate", in suma echivalenta cu 200 milioane ECU,
incheiat la 30 iunie 1998 intre Romania (Imprumutat), Banca Europeana de
Investitii (Banca) si Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane (S.N.C.F.R.).
Toti termenii utilizati in cele ce urmeaza si care nu sunt definiti altfel vor
avea aceeasi semnificatie din Acordul de imprumut.
Am examinat un original al Acordului de imprumut si acele legi, documente
si alte probleme, dupa cum am considerat necesar si adecvat pentru scopul
emiterii acestui aviz.
1. Avand in vedere cele de mai sus, consider ca:
a) Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane (S.N.C.F.R.) este regia
autonoma cu capital integral de stat, responsabila pentru organizarea si
functionarea transportului public pe calea ferata in Romania;
b) in conformitate cu ......, ........ este organul competent pentru a
autoriza S.N.C.F.R. sa incheie Acordul de imprumut:
c) semnarea Acordului de imprumut de catre ............. a fost in mod
legal autorizata de catre ..............; si
(d) Acordul de imprumut a fost in mod legal semnat si remis in numele
S.N.C.F.R. de catre ........., in baza imputernicirii acordate acestuia de
catre ................ .
2. Alegerea legii franceze ca lege care guverneaza Acordul de imprumut este
valida si aplicabila.
3. In conformitate cu paragraful 11.02 din Acordul de imprumut, Curtea de
Justitie a Comunitatii Europene va avea jurisdictie pentru orice reclamatie sau
litigiu dintre S.N.C.F.R. si Banca si orice decizie a acestei instante in
legatura cu Acordul de imprumut poate fi aplicata in Romania. Derogarea de la
imunitate mentionata la paragraful 11.02 din Acordul de imprumut este un
angajament legal obligatoriu si valid al S.N.C.F.R.
In baza celor de mai sus, consider ca toate cerintele specificate in
legile, regulamentele si hotararile legal obligatorii, aplicabile in Romania in
prezent si/sau care guverneaza Acordul de imprumut in legatura cu legile
romanesti, au fost indeplinite si ca Acordul de imprumut constituie o obligatie
a S.N.C.F.R. aplicabila acestuia in conformitate cu termenii sai.
Cu stima,
.................................
(consilier juridic al S.N.C.F.R.)