LEGE
Nr. 365 din 7 iunie 2002
privind comertul electronic
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 483 din 5 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Definitii
In intelesul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
1. serviciu al societatii informationale - orice activitate de prestari de
servicii sau care presupune constituirea, modificarea, transferul ori stingerea
unui drept real asupra unui bun corporal sau necorporal, activitate efectuata
prin mijloace electronice, ce prezinta urmatoarele caracteristici:
a) este efectuata in considerarea unui folos patrimonial, procurat
ofertantului in mod obisnuit de catre destinatar;
b) nu este necesar ca ofertantul si destinatarul sa fie fizic prezenti
simultan in acelasi loc;
c) este efectuata prin transmiterea informatiei la cererea individuala a
destinatarului;
2. mijloace electronice - echipamente electronice si retele de cablu, fibra
optica, radio, satelit si altele asemenea, utilizate pentru prelucrarea,
stocarea sau transmiterea informatiei;
3. furnizor de servicii - orice persoana fizica sau juridica ce pune la
dispozitie unui numar determinat sau nedeterminat de persoane un serviciu al
societatii informationale;
4. furnizor de servicii stabilit intr-un stat - un furnizor de servicii
avand un sediu stabil pe teritoriul unui stat si care desfasoara efectiv o
activitate economica utilizand acel sediu stabil pe teritoriul unui stat,
pentru o perioada nedeterminata; stabilirea unui furnizor de servicii intr-un
stat nu este determinata in mod necesar de locul in care sunt amplasate
mijloacele tehnice si tehnologice necesare furnizarii serviciului;
5. domeniu - o zona dintr-un sistem informatic, detinuta ca atare de o
persoana fizica sau juridica ori de un grup de persoane fizice sau juridice in
scopul prelucrarii, stocarii ori transferului de date;
6. destinatar al serviciului sau destinatar - orice persoana fizica sau
juridica ce utilizeaza, in scopuri comerciale, profesionale sau de alta natura,
un serviciu al societatii informationale, in special in scopul cautarii de
informatii sau al furnizarii accesului la acestea;
7. consumator - orice persoana fizica ce actioneaza in alte scopuri decat
cele ale activitatii sale comerciale sau profesionale;
8. comunicare comerciala - orice forma de comunicare destinata sa
promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori
denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii
liberale; nu constituie prin ele insele comunicari comerciale urmatoarele:
informatii permitand accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau
juridice, in special un nume de domeniu sau o adresa de posta electronica,
comunicari legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori marcile unei
persoane fizice sau juridice, efectuate de un tert independent fata de persoana
in cauza, mai ales atunci cand sunt realizate cu titlu gratuit;
9. legislatie coordonata - prevederile in vigoare ale legilor nationale,
aplicabile activitatilor ce fac obiectul serviciilor societatii informationale
sau furnizorilor de servicii in privinta:
a) conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca furnizorii de servicii
in vederea inceperii acestor activitati, precum sunt cele legate de eventualele
calificari, autorizatii sau notificari necesare;
b) conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca furnizorii de servicii
pentru desfasurarea acestor activitati, precum sunt cele care privesc conduita
acestora, calitatea sau continutul serviciilor oferite, inclusiv in materie de
publicitate si incheiere a contractelor, sau cele care privesc raspunderea
furnizorilor;
10. instrument de plata electronica - un instrument care permite
titularului sau sa efectueze urmatoarele tipuri de operatiuni:
a) transferuri de fonduri, altele decat cele ordonate si executate de catre
institutii financiare;
b) retrageri de numerar, precum si incarcarea si descarcarea unui
instrument de moneda electronica;
11. instrument de plata cu acces la distanta - instrument de plata
electronica prin intermediul caruia titularul sau poate sa isi acceseze
fondurile detinute intr-un cont la o institutie financiara si sa autorizeze
efectuarea unei plati, utilizand un cod personal de identificare sau un alt
mijloc de identificare similar;
12. instrument de moneda electronica - instrument de plata electronica
reincarcabil, altul decat instrumentul de plata cu acces la distanta, pe care
unitatile de valoare sunt stocate electronic si care permite titularului sau sa
efectueze tipurile de operatiuni mentionate la pct. 10;
13. titular - persoana care detine un instrument de plata electronica pe
baza unui contract incheiat cu un emitent, in conditiile prevazute de lege;
14. date de identificare - orice informatii care pot permite sau facilita
efectuarea tipurilor de operatiuni mentionate la pct. 10, precum un cod de
identificare, numele sau denumirea, domiciliul ori sediul, numarul de telefon,
fax, adresa de posta electronica, numarul de inmatriculare sau alte mijloace
similare de identificare, codul de inregistrare fiscala, codul numeric personal
si altele asemenea.
Art. 2
Scop si domeniu de aplicare
(1) Prezenta lege are ca scop stabilirea conditiilor de furnizare a
serviciilor societatii informationale, precum si prevederea ca infractiuni a
unor fapte savarsite in legatura cu securitatea domeniilor utilizate in
comertul electronic, emiterea si utilizarea instrumentelor de plata electronica
si cu utilizarea datelor de identificare in vederea efectuarii de operatiuni
financiare, pentru asigurarea unui cadru favorabil liberei circulatii si
dezvoltarii in conditii de securitate a acestor servicii.
(2) Nu constituie servicii ale societatii informationale, in sensul
prezentei legi, activitatile care nu intrunesc elementele definitiei prevazute
la art. 1 pct. 1, in special urmatoarele:
a) oferta de servicii care necesita prezenta fizica a furnizorului si a
destinatarului, chiar daca prestarea serviciilor respective implica utilizarea
de echipamente electronice;
b) oferta de servicii care presupun manipularea unor bunuri corporale de
catre destinatar, chiar daca prestarea serviciilor respective implica
utilizarea de echipamente electronice;
c) oferta de bunuri sau servicii care nu este prezentata destinatarului
prin transmiterea informatiei la cererea individuala a acestuia si care este
destinata receptiei simultane de catre un numar nelimitat de persoane
(punct-multipunct);
d) activitati care se efectueaza prin intermediul serviciilor de telefonie
vocala, telefax, telex, servicii de radiodifuziune si televiziune, inclusiv
serviciile de teletext;
e) serviciile de telefonie vocala, telefax sau telex;
f) schimbul de informatii prin posta electronica sau prin alte mijloace de
comunicare individuala echivalente, intre persoane care actioneaza in scopuri
straine activitatii lor comerciale sau profesionale;
g) relatia contractuala dintre un angajat si angajatorul sau.
(3) Prezenta lege nu se aplica urmatoarelor activitati:
a) activitatea notarilor publici, in masura in care aceasta presupune o
participare directa si specifica la exercitarea prerogativelor autoritatii publice;
b) activitatile de reprezentare juridica in fata organelor de jurisdictie
si de urmarire penala;
c) jocurile de noroc cu castiguri in bani, loteriile si pariurile.
(4) Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu:
a) dispozitiile legale fiscale;
b) dispozitiile legale care reglementeaza protectia persoanelor in privinta
prelucrarii datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date,
precum si cele care reglementeaza prelucrarea datelor cu caracter personal si
protectia vietii private in sectorul telecomunicatiilor;
c) prevederile legale in materie de concurenta.
(5) In masura in care nu contine dispozitii derogatorii, prezenta lege se
completeaza cu dispozitiile legale privind incheierea, validitatea si efectele
actelor juridice, cu celelalte prevederi legale care au ca scop protectia
consumatorilor si a sanatatii publice, precum si cu dispozitiile legale
privitoare la reglementarea raporturilor de drept international privat.
Art. 3
Aplicarea legii romane in cazul serviciilor societatii informationale
(1) Prezenta lege se aplica furnizorilor de servicii stabiliti in Romania
si serviciilor oferite de acestia.
(2) De la data intrarii in vigoare a prezentei legi serviciile societatii
informationale sunt supuse:
a) exclusiv prevederilor in vigoare ale legilor romane care fac parte din
legislatia coordonata, in cazul in care sunt oferite de furnizori de servicii
stabiliti in Romania;
b) exclusiv prevederilor in vigoare ale legilor statului in cauza care fac
parte din legislatia coordonata, in cazul in care sunt oferite de furnizori de
servicii stabiliti intr-un stat membru al Uniunii Europene.
(3) Libera circulatie a serviciilor societatii informationale oferite de un
furnizor stabilit intr-un stat membru al Uniunii Europene nu poate fi restransa
in Romania prin aplicarea unor prevederi legale care fac parte din legislatia
coordonata.
(4) Alin. (2) si (3) nu se aplica in urmatoarele domenii:
a) dreptul de proprietate intelectuala si dreptul de proprietate
industriala;
b) emisiunea de moneda electronica, in conditiile prevazute in normele
metodologice de aplicare a prezentei legi;
c) publicitatea pentru organisme de investitii colective in valori
mobiliare;
d) activitatile de asigurare, in conditiile prevazute in normele
metodologice de aplicare a prezentei legi;
e) libertatea partilor de a alege legea aplicabila contractului, cand
partile au acest drept;
f) obligatii rezultate din contractele incheiate cu consumatorii;
g) cerintele de forma prevazute pentru validitatea actelor juridice prin
care se creeaza, se modifica, se sting sau se transmit drepturi reale asupra
unor bunuri imobile situate pe teritoriul Romaniei;
h) cerintele aplicabile bunurilor ca atare si livrarii acestora;
i) cerintele aplicabile serviciilor care nu sunt prestate prin mijloace
electronice.
(5) Autoritatile publice pot lua masuri derogatorii de la prevederile alin.
(3) numai in urmatoarele conditii:
a) masura este necesara pentru motive de ordine publica, desfasurarea
instructiei penale, protectia minorilor, lupta impotriva oricarei forme de
incitare la ura din ratiune de rasa, sex, religie sau nationalitate, atingeri
aduse demnitatii umane, protectia sanatatii publice, apararea si siguranta
nationala, protectia consumatorilor, inclusiv a investitorilor;
b) masura vizeaza un serviciu al societatii informationale care aduce
atingere uneia dintre valorile enumerate la lit. a) sau prezinta un risc serios
si grav la adresa acestor valori;
c) masura este proportionala cu scopul urmarit;
d) sunt respectate procedurile de colaborare, consultare sau informare
prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
CAP. 2
Furnizarea serviciilor societatii informationale
Art. 4
Principiile furnizarii serviciilor societatii informationale
(1) Furnizarea de servicii ale societatii informationale de catre
persoanele fizice sau juridice nu este supusa nici unei autorizari prealabile
si se desfasoara in concordanta cu principiile concurentei libere si loiale, cu
respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere dispozitiilor legale care impun
autorizarea prealabila in vederea desfasurarii unor activitati de catre
persoanele fizice sau juridice, daca dispozitiile in cauza nu vizeaza in mod
expres si exclusiv serviciile societatii informationale sau furnizorii de
servicii, in intelesul prezentei legi.
(3) Furnizarea de servicii ale societatii informationale de catre
furnizorii de servicii stabiliti in statele membre ale Uniunii Europene se face
in conditiile prevazute in Acordul european instituind o asociere intre
Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale
acestora, pe de alta parte.
(4) Furnizarea de servicii ale societatii informationale de catre
furnizorii de servicii stabiliti in alte state se face in conditiile
acordurilor bilaterale incheiate cu statele respective, la care Romania este
parte.
Art. 5
Informatii generale
(1) Furnizorul de servicii are obligatia de a pune la dispozitie
destinatarilor si autoritatilor publice mijloace care sa permita accesul facil,
direct, permanent si gratuit cel putin la urmatoarele informatii:
a) numele sau denumirea furnizorului de servicii;
b) domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;
c) numerele de telefon, fax, adresa de posta electronica si orice alte date
necesare contactarii furnizorului de servicii in mod direct si efectiv;
d) numarul de inmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, in
cazul in care furnizorul de servicii este inscris in registrul comertului sau
in alt registru public similar;
e) codul de inregistrare fiscala;
f) datele de identificare ale autoritatii competente, in cazul in care
activitatea furnizorului de servicii este supusa unui regim de autorizare;
g) titlul profesional si statul in care a fost acordat, corpul profesional
sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementarilor
aplicabile profesiei respective in statul in care furnizorul de servicii este
stabilit, precum si a mijloacelor de acces la acestea, in cazul in care
furnizorul de servicii este membru al unei profesii liberale;
h) tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu
respectarea normelor privind comercializarea produselor si serviciilor de
piata, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea
adaugata, precum si a cuantumului acesteia;
i) includerea sau neincluderea in pret a cheltuielilor de livrare, precum
si valoarea acestora, daca este cazul;
j) orice alte informatii pe care furnizorul de servicii este obligat sa le
puna la dispozitie destinatarilor, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) se considera indeplinita in cazul in
care furnizorul unui serviciu afiseaza aceste informatii intr-o forma clara,
vizibil si permanent, in interiorul paginii de web prin intermediul careia este
oferit serviciul respectiv, in conditiile mentionate la alin. (1).
Art. 6
Comunicarile comerciale
(1) Efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica este
interzisa, cu exceptia cazului in care destinatarul si-a exprimat in prealabil
consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari.
(2) Comunicarile comerciale care constituie un serviciu al societatii
informationale sau o parte a acestuia, in masura in care sunt permise, trebuie
sa respecte cel putin urmatoarele conditii:
a) sa fie clar identificabile ca atare;
b) persoana fizica sau juridica in numele careia sunt facute sa fie clar
identificata;
c) ofertele promotionale, precum reducerile, premiile si cadourile, sa fie
clar identificabile, iar conditiile care trebuie indeplinite pentru obtinerea
lor sa fie usor accesibile si clar prezentate;
d) competitiile si jocurile promotionale sa fie clar identificabile ca
atare, iar conditiile de participare sa fie usor accesibile si clar prezentate;
e) orice alte conditii impuse prin dispozitiile legale in vigoare.
(3) Comunicarile comerciale care constituie un serviciu al societatii
informationale sau o parte a acestuia, atunci cand acest serviciu este furnizat
de un membru al unei profesii liberale, sunt permise, sub conditia respectarii
dispozitiilor legale si a reglementarilor aplicabile profesiei respective, care
privesc, in special, independenta, demnitatea si onoarea profesiei, secretul
profesional si corectitudinea fata de clienti si fata de ceilalti membri ai
profesiei.
(4) Furnizorii de servicii ale societatii informationale care efectueaza
comunicari comerciale au obligatia de a respecta prevederile alin. (1) - (3).
CAP. 3
Contractele incheiate prin mijloace electronice
Art. 7
Validitatea, efectele juridice si proba contractelor incheiate prin
mijloace electronice
(1) Contractele incheiate prin mijloace electronice produc toate efectele
pe care legea le recunoaste contractelor, atunci cand sunt intrunite conditiile
cerute de lege pentru validitatea acestora.
(2) Pentru validitatea contractelor incheiate prin mijloace electronice nu
este necesar consimtamantul prealabil al partilor asupra utilizarii mijloacelor
electronice.
(3) Proba incheierii contractelor prin mijloace electronice si a
obligatiilor care rezulta din aceste contracte este supusa dispozitiilor
dreptului comun in materie de proba si prevederilor Legii nr. 455/2001 privind
semnatura electronica.
Art. 8
Informarea destinatarilor
(1) Furnizorul de servicii este obligat sa puna la dispozitie
destinatarului, inainte ca destinatarul sa trimita oferta de a contracta sau
acceptarea ofertei ferme de a contracta facute de furnizorul de servicii, cel
putin urmatoarele informatii care trebuie sa fie exprimate in mod clar,
neechivoc si intr-un limbaj accesibil:
a) etapele tehnice care trebuie urmate pentru a incheia contractul;
b) daca contractul, o data incheiat, este stocat sau nu de catre furnizorul
de servicii si daca este accesibil sau nu;
c) mijloacele tehnice pe care furnizorul de servicii le pune la dispozitie
destinatarului pentru identificarea si corectarea erorilor survenite cu ocazia
introducerii datelor;
d) limba in care se poate incheia contractul;
e) codurile de conduita relevante la care furnizorul de servicii subscrie,
precum si informatii despre modul in care aceste coduri pot fi consultate prin
mijloace electronice;
f) orice alte conditii impuse prin dispozitiile legale in vigoare.
(2) Furnizorul de servicii are obligatia sa ofere destinatarului posibilitatea
de a utiliza un procedeu tehnic adecvat, eficace si accesibil, care sa permita
identificarea si corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor,
anterior trimiterii ofertei sau acceptarii acesteia.
(3) Furnizorul de servicii poate deroga de la dispozitiile alin. (1) si (2)
numai in situatia in care a convenit altfel cu destinatarul, cu conditia ca
nici una dintre parti sa nu aiba calitatea de consumator.
(4) Clauzele si conditiile generale ale contractului propus trebuie puse la
dispozitie destinatarului intr-un mod care sa ii permita acestuia sa le
stocheze si sa le reproduca.
(5) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica in privinta contractelor
incheiate exclusiv prin posta electronica sau prin alte mijloace de comunicare
individuala echivalente.
Art. 9
Incheierea contractului prin mijloace electronice
(1) Daca partile nu au convenit altfel, contractul se considera incheiat in
momentul in care acceptarea ofertei de a contracta a ajuns la cunostinta
ofertantului.
(2) Contractul care, prin natura sa ori la cererea beneficiarului, impune o
executare imediata a prestatiei caracteristice se considera incheiat in
momentul in care debitorul acesteia a inceput executarea, in afara de cazul in
care ofertantul a cerut ca in prealabil sa i se comunice acceptarea. In acest
ultim caz se aplica prevederile alin. (1).
(3) In cazul in care destinatarul trimite prin mijloace electronice oferta
de a contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta facute de furnizorul
de servicii, furnizorul de servicii are obligatia de a confirma primirea
ofertei sau, dupa caz, a acceptarii acesteia, in unul dintre urmatoarele
moduri:
a) trimiterea unei dovezi de primire prin posta electronica sau printr-un
alt mijloc de comunicare individuala echivalent, la adresa indicata de catre
destinatar, in termen de 24 de ore de la primirea ofertei sau acceptarii;
b) confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei, printr-un mijloc
echivalent celui utilizat pentru trimiterea ofertei sau a acceptarii ofertei,
de indata ce oferta sau acceptarea a fost primita de furnizorul de servicii, cu
conditia ca aceasta confirmare sa poata fi stocata si reprodusa de catre
destinatar.
(4) Oferta sau acceptarea ofertei, precum si confirmarea primirii ofertei
sau a acceptarii ofertei, efectuate in unul dintre modurile prevazute la alin.
(3), se considera primite atunci cand partile carora le sunt adresate pot sa le
acceseze.
(5) Prevederile alin. (3) nu se aplica in privinta contractelor incheiate
exclusiv prin posta electronica sau prin alte mijloace de comunicare
individuala echivalente.
Art. 10
Conditii privind pastrarea sau prezentarea informatiei
(1) Acolo unde legea impune ca informatia sa fie prezentata sau pastrata in
forma sa originala, aceasta cerinta este indeplinita daca sunt intrunite in mod
cumulativ urmatoarele conditii:
a) exista garantia integritatii informatiei, asigurata prin respectarea
standardelor nationale in domeniu, din momentul in care a fost generata;
b) mesajul este semnat utilizandu-se semnatura electronica extinsa a
emitentului;
c) informatia poate fi imediat furnizata si prezentata la cerere.
(2) Destinatarul comerciant actioneaza pe riscul propriu, daca a stiut sau
ar fi trebuit sa stie, in concordanta cu practicile comerciale curente sau ca
urmare a folosirii procedurilor convenite expres cu emitentul, ca informatia
continuta intr-un mesaj electronic a fost alterata in timpul transmiterii sau
prelucrarii sale.
CAP. 4
Raspunderea furnizorilor de servicii
Art. 11
Principii generale
(1) Furnizorii de servicii sunt supusi dispozitiilor legale referitoare la
raspunderea civila, penala si contraventionala, in masura in care prin prezenta
lege nu se dispune altfel.
(2) Furnizorii de servicii raspund pentru informatia furnizata de ei insisi
sau pe seama lor.
(3) Furnizorii de servicii nu raspund pentru informatia transmisa, stocata
sau la care faciliteaza accesul, in conditiile prevazute la art. 12 - 15.
Art. 12
Intermedierea prin simpla transmitere
(1) Daca un serviciu al societatii informationale consta in transmiterea
intr-o retea de comunicatii a informatiei furnizate de un destinatar al
serviciului respectiv sau in asigurarea accesului la o retea de comunicatii,
furnizorul acelui serviciu nu raspunde pentru informatia transmisa daca sunt
indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) transmiterea nu a fost initiata de furnizorul de servicii;
b) alegerea persoanei care receptioneaza informatia transmisa nu a
apartinut furnizorului de servicii;
c) continutul informatiei transmise nu a fost influentat in nici un fel de
catre furnizorul de servicii, in sensul ca nu i se poate atribui nici selectia
si nici o eventuala modificare a acestei informatii.
(2) Transmiterea informatiei si asigurarea accesului, mentionate la alin.
(1), includ si stocarea automata, intermediara si temporara a informatiei
transmise, in masura in care aceasta operatie are loc exclusiv in scopul ca
informatia respectiva sa tranziteze reteaua de comunicatii si cu conditia ca
informatia sa nu fie stocata pentru o perioada care depaseste in mod
nejustificat durata necesara transmiterii ei.
Art. 13
Stocarea temporara a informatiei, stocarea-caching
Daca un serviciu al societatii informationale consta in transmiterea intr-o
retea de comunicatii a informatiei furnizate de un destinatar al serviciului
respectiv, furnizorul acelui serviciu nu raspunde pentru stocarea automata,
intermediara si temporara a informatiei transmise, in masura in care aceasta
operatie are loc exclusiv in scopul de a face mai eficienta transmiterea
informatiei catre alti destinatari, la cererea acestora, daca sunt indeplinite
cumulativ urmatoarele conditii:
a) furnizorul de servicii nu aduce modificari informatiei transmise;
b) furnizorul de servicii indeplineste conditiile legale privind accesul la
informatia respectiva;
c) furnizorul de servicii respecta regulile sau uzantele referitoare la
actualizarea informatiei, astfel cum acestea sunt larg recunoscute si aplicate
in industrie;
d) furnizorul de servicii nu impiedica utilizarea legala de catre orice
persoana a tehnologiilor larg recunoscute si aplicate in industrie, in vederea
obtinerii de date despre natura sau utilizarea informatiei;
e) furnizorul de servicii actioneaza rapid in vederea eliminarii
informatiei pe care a stocat-o sau in vederea blocarii accesului la aceasta,
din momentul in care a cunoscut efectiv faptul ca informatia transmisa initial
a fost eliminata din reteaua de comunicatii ori ca accesul la ea a fost blocat
sau faptul ca eliminarea ori blocarea accesului a avut loc prin efectul
deciziei unei autoritati publice.
Art. 14
Stocarea permanenta a informatiei, stocarea-hosting
(1) Daca un serviciu al societatii informationale consta in stocarea
informatiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, furnizorul
acelui serviciu nu raspunde pentru informatia stocata la cererea unui
destinatar, daca este indeplinita oricare din urmatoarele conditii:
a) furnizorul de servicii nu are cunostinta despre faptul ca activitatea
sau informatia stocata este nelegala si, in ceea ce priveste actiunile in
daune, nu are cunostinta despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca
activitatea sau informatia in cauza ar putea vatama drepturile unui tert;
b) avand cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia respectiva
este nelegala ori despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca
activitatea ori informatia in cauza ar putea vatama drepturile unui tert,
furnizorul de servicii actioneaza rapid in vederea eliminarii sau a blocarii
accesului la aceasta.
(2) Furnizorul de servicii are cunostinta despre faptul ca activitatea sau
informatia este nelegala atunci cand caracterul nelegal al acesteia a fost
constatat printr-o decizie a unei autoritati publice.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia in care destinatarul
actioneaza sub autoritatea sau controlul furnizorului de servicii.
Art. 15
Instrumente de cautare a informatiilor si legaturi cu alte pagini de web
(1) Furnizorul unui serviciu al societatii informationale care faciliteaza
accesul la informatia furnizata de alti furnizori de servicii sau de
destinatarii serviciilor oferite de alti furnizori, prin punerea la dispozitie
destinatarilor serviciului sau a unor instrumente de cautare a informatiilor
sau a unor legaturi cu alte pagini de web, nu raspunde pentru informatia in
cauza, daca este indeplinita oricare dintre urmatoarele conditii:
a) furnizorul nu are cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia
la care faciliteaza accesul este nelegala si, in ceea ce priveste actiunile in
daune, nu are cunostinta despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca
activitatea ori informatia in cauza ar putea prejudicia drepturile unui tert;
b) avand cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia respectiva
este nelegala ori despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca
activitatea sau informatia in cauza ar putea vatama drepturile unui tert,
furnizorul actioneaza rapid in vederea eliminarii posibilitatii de acces
oferite sau a blocarii utilizarii acesteia.
(2) Furnizorul de servicii raspunde pentru informatia in cauza atunci cand
caracterul nelegal al acesteia a fost constatat printr-o decizie a unei
autoritati publice.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia in care destinatarul
actioneaza din ordinul sau sub comanda furnizorului de servicii.
CAP. 5
Supraveghere si control
Art. 16
Obligatiile furnizorilor de servicii
(1) Furnizorii de servicii sunt obligati sa informeze de indata
autoritatile publice competente despre activitatile cu aparenta nelegala
desfasurate de destinatarii serviciilor lor sau despre informatiile cu aparenta
nelegala furnizate de acestia.
(2) Furnizorii de servicii sunt obligati sa comunice de indata
autoritatilor prevazute la alin. (1), la cererea acestora, informatii care sa
permita identificarea destinatarilor serviciilor lor, cu care acesti furnizori
au incheiat contracte privind stocarea permanenta a informatiei.
(3) Furnizorii de servicii sunt obligati sa intrerupa, temporar sau
permanent, transmiterea intr-o retea de comunicatii sau stocarea informatiei
furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, in special prin eliminarea
informatiei sau blocarea accesului la aceasta, accesul la o retea de
comunicatii sau prestarea oricarui alt serviciu al societatii informationale,
daca aceste masuri au fost dispuse de o autoritate publica, din oficiu sau la
primirea unei plangeri ori sesizari din partea oricarei persoane.
(4) Plangerea prevazuta la alin. (3) poate fi facuta de catre orice
persoana care se considera prejudiciata prin continutul informatiei in cauza.
Plangerea sau sesizarea se intocmeste in forma scrisa, cu aratarea motivelor pe
care se intemeiaza, si va fi in mod obligatoriu datata si semnata. Plangerea nu
poate fi inaintata daca o cerere in justitie, avand acelasi obiect si aceleasi
parti, a fost anterior introdusa.
(5) Decizia autoritatii trebuie motivata si se comunica partilor interesate
in termen de 30 de zile de la data primirii plangerii sau a sesizarii ori, daca
autoritatea a actionat din oficiu, in termen de 15 zile de la data la care a
fost emisa.
(6) Impotriva unei decizii luate potrivit prevederilor alin. (3) persoana
interesata poate formula contestatie in termen de 15 zile de la comunicare, sub
sanctiunea decaderii, la instanta de contencios administrativ competenta.
Cererea se judeca de urgenta, cu citarea partilor. Sentinta este definitiva.
Art. 17
Autoritati competente
(1) Autoritatea de reglementare in comunicatii si tehnologia informatiei,
denumita in continuare Autoritatea, este competenta sa supravegheze si sa
controleze respectarea de catre furnizorii de servicii a prevederilor prezentei
legi si a normelor metodologice de aplicare a acesteia, sa constate
contraventiile si sa aplice sanctiunile prevazute la art. 22.
(2) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (1), prin autoritati publice,
in sensul art. 3 alin. (5), art. 5, 13, art. 14 alin. (2), art. 15 alin. (2),
art. 16 alin. (1) si (3), art. 23 alin. (2) si art. 30 alin. (1), se intelege
acele autoritati ale administratiei publice sau, acolo unde este cazul,
instante de judecata, a caror competenta in materia respectiva este stabilita
prin dispozitiile legale in vigoare, aplicabile in fiecare caz.
(3) Autoritatea poate solicita furnizorilor de servicii orice informatii
necesare in vederea exercitarii atributiilor sale, mentionand baza legala si
scopul solicitarii, si poate stabili termene pana la care aceste informatii sa
ii fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta de prezenta lege.
(4) In vederea descoperirii si investigarii incalcarilor prevederilor
prezentei legi si ale normelor sale de aplicare Autoritatea actioneaza prin
personalul de control imputernicit in acest scop.
(5) In exercitarea atributiilor de investigare personalul de control
imputernicit in acest scop al Autoritatii sau al persoanei juridice prevazute
la alin. (12) poate solicita furnizorilor de servicii informatiile care ii sunt
necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii, si poate stabili
termene pana la care aceste informatii sa ii fie furnizate, sub sanctiunea
prevazuta de prezenta lege.
(6) Autoritatea dispune efectuarea de investigatii, in conditiile prezentei
legi, din oficiu sau la primirea unei plangeri ori sesizari din partea oricarei
persoane.
(7) Personalul de control imputernicit in acest scop al Autoritatii sau al
persoanei juridice prevazute la alin. (12) poate sa solicite declaratii sau
orice documente necesare pentru indeplinirea misiunii, sa sigileze, sa ridice
orice registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente,
eliberand persoanei supuse investigatiei copii de pe originale, ori sa obtina
copii, lasandu-i acesteia originalele; de asemenea, este autorizat sa faca
inspectii inopinate, al caror rezultat va fi consemnat intr-un proces-verbal de
constatare, si sa primeasca, la convocare sau la fata locului, informatii si
justificari.
(8) Organele administratiei publice centrale si locale, precum si oricare
alte institutii si autoritati publice sunt obligate sa permita personalului de
control imputernicit in acest scop al Autoritatii sau, dupa caz, al persoanei
juridice prevazute la alin. (12) accesul la documentele, datele si informatiile
detinute de acestea, in masura in care sunt necesare indeplinirii misiunii
legale a Autoritatii, fara a se putea opune caracterul de secret de stat sau
secret de serviciu al unor asemenea documente, date si informatii.
(9) Personalul de control imputernicit in acest scop, primind acces la
documentele, datele si informatiile mentionate la alin. (8), este tinut la
observarea stricta a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu,
atribuit legal respectivelor documente, date si informatii.
(10) Autoritatea sesizeaza organele de urmarire penala ori de cate ori
constata incalcari ale legii penale.
(11) Autoritatea informeaza furnizorii de servicii, destinatarii, statele
membre ale Uniunii Europene si Comisia Europeana cu privire la toate aspectele
legate de aplicarea prevederilor prezentei legi si coopereaza cu autoritatile
competente din alte state in vederea exercitarii eficiente a supravegherii si
controlului asupra activitatii furnizorilor de servicii.
(12) Autoritatea poate delega exercitarea atributiilor prevazute in
prezentul articol unei alte persoane juridice de drept public, cu atributii de
supraveghere si control in domeniul telecomunicatiilor.
(13) Pentru scopurile aplicarii prezentei legi, pana la infiintarea
Autoritatii atributiile acesteia sunt indeplinite de Ministerul Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei.
Art. 18
Coduri de conduita
(1) Asociatiile si organizatiile neguvernamentale cu caracter profesional
ori comercial sau cele constituite in scopul protectiei consumatorilor, a
minorilor sau a persoanelor cu handicap pot elabora coduri de conduita in
colaborare cu Autoritatea si Ministerul Justitiei, in vederea aplicarii
corespunzatoare a prevederilor prezentei legi.
(2) Autoritatea si Ministerul Justitiei vor urmari includerea in codurile
de conduita prevazute la alin. (1) in special a unor prevederi referitoare la:
a) solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciara;
b) intreruperea, temporara sau permanenta, a transmiterii intr-o retea de
comunicatii sau a stocarii informatiei furnizate de un destinatar al
serviciului, in special prin eliminarea informatiei ori blocarea accesului la
aceasta, a accesului la o retea de comunicatii sau a prestarii oricarui alt
serviciu al societatii informationale;
c) protectia destinatarilor cu privire la efectuarea comunicarilor
comerciale;
d) protectia minorilor si a demnitatii umane.
(3) Autoritatea si Ministerul Justitiei sustin:
a) traducerea codurilor de conduita in limbi de circulatie internationala;
b) facilitarea accesului la codurile de conduita prin mijloace electronice;
c) popularizarea codurilor de conduita la nivel national si transmiterea
acestora, precum si a evaluarilor privind aplicarea si impactul lor practic
catre statele membre ale Uniunii Europene si catre Comisia Europeana.
CAP. 6
Solutionarea litigiilor
Art. 19
Actiuni in justitie
(1) Persoanele care au calitate procesuala activa, potrivit prevederilor
alin. (2), pot solicita instantei obligarea paratului la incetarea oricarei
actiuni sau abtineri contrare prevederilor prezentei legi, interzicerea
reluarii ei in viitor si obligarea paratului la despagubiri pentru prejudiciul
suferit.
(2) Au calitate procesuala activa pentru introducerea actiunii prevazute la
alin. (1):
a) persoanele fizice si juridice ce se pretind titulare ale unui drept
subiectiv prevazut de prezenta lege sau ale unui interes care nu se poate
realiza decat pe calea justitiei;
b) asociatiile si organizatiile neguvernamentale prevazute la art. 18 alin.
(1);
c) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, oficiile pentru
protectia consumatorilor judetene si Oficiul pentru protectia consumatorilor al
municipiului Bucuresti;
d) entitatile constituite in scopul protectiei consumatorilor in statele
membre ale Uniunii Europene, in conditiile prevazute de normele metodologice de
aplicare a prezentei legi.
(3) Actiunea prevazuta la alin. (1) se prescrie in termen de un an de la
data actiunii sau a abtinerii care a justificat introducerea ei.
(4) Persoanele care au calitate procesuala activa, potrivit prevederilor
alin. (2), pot solicita instantei, pe cale de ordonanta presedintiala,
incetarea oricarei actiuni sau abtineri contrare prevederilor prezentei legi,
in conditiile prevazute de Codul de procedura civila.
Art. 20
Solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciara
(1) Furnizorii de servicii si destinatarii pot supune litigiile nascute intre
ei arbitrajului, in conditiile prevazute de lege, precum si celorlalte cai
extrajudiciare de solutionare a litigiilor, prevazute de codurile de conduita
elaborate potrivit art. 18.
(2) Utilizarea mijloacelor electronice in cadrul solutionarii litigiilor pe
cale extrajudiciara este posibila in conditiile prevazute de lege.
CAP. 7
Sanctiuni civile si contraventionale
Art. 21
Nulitatea relativa a contractelor privind servicii ale societatii
informationale
Orice contract privind furnizarea de servicii ale societatii informationale
este anulabil la cererea destinatarului, daca a fost incheiat cu un furnizor de
servicii care:
a) nu a pus la dispozitie destinatarului, in conditiile prevazute de lege,
informatiile prevazute la art. 5 lit. a) - i), ori nu a furnizat toate aceste
informatii, sau a furnizat informatii inexacte;
b) nu a pus la dispozitie destinatarului, in conditiile prevazute de lege,
informatiile mentionate la art. 8 alin. (1) lit. a) - e), ori nu a furnizat
toate aceste informatii, sau a furnizat informatii inexacte, daca nu sunt
aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
c) a incalcat obligatia prevazuta la art. 8 alin. (2), daca nu sunt
aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
d) a incalcat obligatia prevazuta la art. 8 alin. (4).
Art. 22
Contraventii
Constituie contraventie, daca nu este savarsita in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiune, si se sanctioneaza cu
amenda de la 10.000.000 lei la 500.000.000 lei fapta furnizorului de servicii
care:
a) efectueaza comunicari comerciale incalcand conditiile stabilite la art.
6 alin. (1) si alin. (2) lit. a) - d);
b) nu pune la dispozitie destinatarilor si autoritatilor publice, in
conditiile prevazute de lege, informatiile prevazute la art. 5 lit. a) - i),
ori nu furnizeaza toate aceste informatii, sau furnizeaza informatii inexacte;
c) nu pune la dispozitie destinatarului, in conditiile prevazute de lege,
informatiile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) - e), ori nu furnizeaza
toate aceste informatii, sau furnizeaza informatii inexacte, daca nu sunt
aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
d) incalca obligatia prevazuta la art. 8 alin. (2), daca nu sunt aplicabile
prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
e) incalca obligatia prevazuta la art. 8 alin. (4);
f) incalca obligatia prevazuta la art. 9 alin. (3);
g) incalca obligatiile prevazute la art. 16 alin. (1) - (3);
h) nu furnizeaza informatiile solicitate potrivit art. 17 alin. (3) sau
(5), ori nu furnizeaza toate aceste informatii, sau furnizeaza informatii
inexacte.
Art. 23
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
(1) Constatarea contraventiei prevazute la art. 22 lit. a) si aplicarea sanctiunii
corespunzatoare se fac, la sesizarea oricarei persoane sau din oficiu, de catre
reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii de reglementare in comunicatii si
tehnologia informatiei sau ai autoritatii de supraveghere prevazute de Legea
nr. 677/2001 privind protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal si libera circulatie a acestor date.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
22 lit. b) - h) se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii sau
ai celorlalte autoritati publice competente, la sesizarea oricarei persoane sau
din oficiu.
(3) Constatarea contraventiilor se poate face, in toate cazurile, si de
catre ofiterii sau subofiterii de politie.
(4) Contraventiilor prevazute la art. 22 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu
modificarile ulterioare.
CAP. 8
Infractiuni savarsite in legatura cu emiterea si utilizarea instrumentelor
de plata electronica si cu utilizarea datelor de identificare in vederea
efectuarii de operatiuni financiare
Art. 24
Falsificarea instrumentelor de plata electronica
(1) Falsificarea unui instrument de plata electronica se pedepseste cu
inchisoare de la 3 la 12 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza punerea in circulatie, in orice
mod, a instrumentelor de plata electronica falsificate sau detinerea lor in
vederea punerii in circulatie.
(3) Pedeapsa este inchisoarea de la 5 la 15 ani si interzicerea unor
drepturi, daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) sunt savarsite de o
persoana care, in virtutea atributiilor sale de serviciu:
a) realizeaza operatii tehnice necesare emiterii instrumentelor de plata
electronica ori efectuarii tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10;
sau
b) are acces la mecanismele de securitate implicate in emiterea sau
utilizarea instrumentelor de plata electronica; sau
c) are acces la datele de identificare sau la mecanismele de securitate
implicate in efectuarea tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10.
(4) Tentativa se pedepseste.
Art. 25
Detinerea de echipamente in vederea falsificarii instrumentelor de plata
electronica
Fabricarea ori detinerea de echipamente, inclusiv hardware sau software, cu
scopul de a servi la falsificarea instrumentelor de plata electronica se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Art. 26
Falsul in declaratii in vederea emiterii sau utilizarii instrumentelor de
plata electronica
Declararea necorespunzatoare adevarului, facuta unei institutii bancare, de
credit sau financiare ori oricarei alte persoane juridice autorizate in
conditiile legii sa emita instrumente de plata electronica sau sa accepte
tipurile de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10, in vederea emiterii sau
utilizarii unui instrument de plata electronica, pentru sine sau pentru altul,
atunci cand, potrivit legii ori imprejurarilor, declaratia facuta serveste
pentru emiterea sau utilizarea acelui instrument, se pedepseste cu inchisoare
de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
Art. 27
Efectuarea de operatiuni financiare in mod fraudulos
(1) Efectuarea uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10, prin
utilizarea unui instrument de plata electronica, inclusiv a datelor de
identificare care permit utilizarea acestuia, fara consimtamantul titularului
instrumentului respectiv, se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 12 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza efectuarea uneia dintre
operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10, prin utilizarea neautorizata a
oricaror date de identificare sau prin utilizarea de date de identificare
fictive.
(3) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza transmiterea neautorizata catre alta
persoana a oricaror date de identificare, in vederea efectuarii uneia dintre
operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10.
(4) Pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 15 ani si interzicerea unor
drepturi, daca faptele prevazute la alin. (1) - (3) sunt savarsite de o
persoana care, in virtutea atributiilor sale de serviciu:
a) realizeaza operatii tehnice necesare emiterii instrumentelor de plata
electronica ori efectuarii tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10;
sau
b) are acces la mecanismele de securitate implicate in emiterea sau
utilizarea instrumentelor de plata electronica; sau
c) are acces la datele de identificare sau la mecanismele de securitate
implicate in efectuarea tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10.
(5) Tentativa se pedepseste.
Art. 28
Acceptarea operatiunilor financiare efectuate in mod fraudulos
(1) Acceptarea uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10,
cunoscand ca este efectuata prin folosirea unui instrument de plata electronica
falsificat sau utilizat fara consimtamantul titularului sau, se pedepseste cu
inchisoare de la 1 la 12 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza acceptarea uneia dintre
operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10, cunoscand ca este efectuata prin
utilizarea neautorizata a oricaror date de identificare sau prin utilizarea de
date de identificare fictive.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 29
Efectuarea de operatiuni neautorizate intr-un sistem informatic
(1) Accesul neautorizat intr-un sistem informatic sau intr-un domeniu se
pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.
(2) Transferul neautorizat de date dintr-un sistem informatic sau domeniu
pentru uzul personal ori catre terti se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 12
ani.
(3) Modificarea, distrugerea partiala sau totala, in mod neautorizat, a
informatiei stocate intr-un sistem informatic sau domeniu se pedepseste cu
inchisoare de la 3 la 15 ani.
Art. 30
Constatarea si judecarea infractiunilor
(1) Infractiunile prevazute in prezenta lege se constata de catre
autoritatile publice competente, care inainteaza actul de constatare la organul
local de urmarire penala.
(2) Infractiunile prevazute la art. 24 si 25 se judeca, in prima instanta,
de catre tribunal.
(3) Prevederile prezentului capitol se completeaza cu dispozitiile Codului
penal si ale Codului de procedura penala.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 31
Sarcina probei in cazul litigiilor privind furnizarea de servicii ale societatii
informationale
In cazul oricarui litigiu privind furnizarea unui serviciu al societatii
informationale, declansat intre furnizorul serviciului respectiv si un
destinatar al acestui serviciu, sarcina probei indeplinirii obligatiilor
prevazute la art. 5, 6, 8 si 9 revine furnizorului de servicii daca
destinatarul are calitatea de consumator.
Art. 32
Abrogarea unor dispozitii contrare
Litera f) a articolului 6 din Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind
regimul juridic al contractelor la distanta se abroga.
Art. 33
Intrarea in vigoare si aplicarea legii
(1) In termen de 3 luni de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei va elabora normele metodologice de aplicare a acesteia, care se
aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, si se pune in aplicare la 3 luni de la data
intrarii in vigoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 9 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 9 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU