Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 368 din 19 septembrie 2003

pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Azerbaidjan privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Baku la 29 octombrie 2002

ACT EMIS DE:                PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 682 din 26 septembrie 2003


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Azerbaidjan privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Baku la 29 octombrie 2002.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                    PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                             VALER DORNEANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 4 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                       p. PRESEDINTELE SENATUI,
                           DORU IOAN TARACILA

                                 ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Azerbaidjan privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor

    Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Azerbaidjan, denumite in cele ce urmeaza parti contractante,
    dorind sa intensifice cooperarea economica in avantajul reciproc al ambelor state,
    intentionand sa creeze si sa mentina conditii favorabile pentru investitiile investitorilor unei parti contractante pe teritoriul statului celeilalte parti contractante,
    recunoscand ca promovarea si protejarea reciproca a investitiilor in baza prezentului acord vor conduce la stimularea initiativei in afaceri si vor spori prosperitatea in ambele state,
    constiente de necesitatea stabilirii unui cadru juridic adecvat care sa reglementeze si sa garanteze promovarea si protejarea reciproca a investitiilor intre ambele tari,
    au convenit cele ce urmeaza:

    Art. 1
    Definitii
    In sensul prezentului acord:
    (1) Termenul investitor se refera, in legatura cu fiecare parte contractanta, la urmatorii subiecti care efectueaza investitii pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, in conformitate cu acest acord:
    a) persoane fizice care, in conformitate cu legea statului acelei parti contractante, sunt considerate a fi cetatenii sai;
    b) persoane juridice, incluzand societati comerciale, corporatii, asociatii de afaceri si alte organizatii similare, care sunt constituite sau altfel organizate, in mod corespunzator, in conformitate cu legea statului acelei parti contractante si care isi au sediul, precum si activitatile economice efective pe teritoriul statului aceleiasi parti contractante.
    (2) Termenul investitie inseamna orice fel de active investite de catre investitorii unei parti contractante pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, in conformitate cu legile si reglementarile legale ale statului acesteia din urma, si include, in special, dar nu exclusiv:
    a) drepturi de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile, precum si alte drepturi reale, cum ar fi servituti, ipoteci, drepturi de retentie, gajuri;
    b) actiuni, parti sociale sau orice alt fel de participare la societatile comerciale;
    c) drepturi de creanta sau orice alte drepturi privind prestatii care au o valoare economica, asociate unei investitii sau veniturilor reinvestite;
    d) drepturi de proprietate intelectuala, cum sunt drepturi de autor, brevete, desene sau modele industriale, marci de comert ori de serviciu, nume comerciale, know-how si fond comercial, precum si orice alte drepturi similare recunoscute de legile nationale ale partilor contractante;
    e) concesiuni de drept public, incluzand concesiuni privind prospectarea, extractia sau exploatarea resurselor naturale, precum si alte drepturi acordate prin lege, prin contract ori prin hotarare a autoritatilor, in conformitate cu legea.
    Nici o modificare a formei in care sunt investite sau reinvestite activele nu va afecta caracterul lor de investitie.
    (3) Termenul venituri inseamna sumele produse de o investitie si include, in special, dar nu exclusiv, profituri, dividende, dobanzi, castiguri de capital, redevente, management si asistenta tehnica sau alte onorarii, indiferent de forma in care este platit venitul.
    (4) Termenul teritoriu inseamna:
    - in ceea ce priveste Romania, teritoriul Romaniei, inclusiv marea sa teritoriala si spatiul aerian de deasupra teritoriului si marii teritoriale asupra carora Romania isi exercita suveranitatea, precum si zona contigua, platoul continental si zonele economice exclusive asupra carora Romania isi exercita jurisdictia, respectiv drepturile suverane in concordanta cu legislatia sa si cu dreptul international;
    - in ceea ce priveste Republica Azerbaidjan: teritoriul Republicii Azerbaidjan, inclusiv apele interioare ale Republicii Azerbaidjan, sectorul Marii Caspice apartinand Republicii Azerbaidjan, spatiul aerian de deasupra Republicii Azerbaidjan, asupra carora pot fi exercitate drepturile suverane ale Republicii Azerbaidjan privind subsolul, fundul marii si resursele naturale, precum si orice suprafata care a fost sau poate fi in continuare stabilita in concordanta cu dreptul international si cu legislatia Republicii Azerbaidjan.
    Art. 2
    Promovare si admitere
    (1) Fiecare parte contractanta va promova pe cat posibil investitiile efectuate pe teritoriul statului sau de catre investitorii celeilalte parti contractante si va admite aceste investitii in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale.
    (2) Daca o parte contractanta a admis o investitie efectuata pe teritoriul statului sau de catre investitori ai celeilalte parti contractante, ea va acorda, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale, autorizatiile necesare in legatura cu acea investitie, inclusiv autorizatiile pentru angajarea de personal de conducere si tehnic la alegerea lor.
    Art. 3
    Protejare si tratament
    (1) Fiecare parte contractanta va proteja pe teritoriul statului sau investitiile efectuate, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale, de investitorii celeilalte parti contractante si nu va afecta prin masuri nerezonabile sau discriminatorii managementul, intretinerea, folosinta, fructificarea, extinderea, vanzarea ori lichidarea acestor investitii. In special, fiecare parte contractanta sau autoritatile sale competente vor emite autorizatiile necesare mentionate la art. 2 alin. (2).
    (2) Fiecare parte contractanta va asigura un tratament just si echitabil pe teritoriul statului sau investitiilor investitorilor celeilalte parti contractante. Acest tratament nu va fi mai putin favorabil decat cel acordat de fiecare parte contractanta investitiilor efectuate pe teritoriul statului sau de investitorii proprii sau decat cel acordat de fiecare parte contractanta investitiilor efectuate pe teritoriul statului sau de catre investitorii oricarui stat tert, daca acest din urma tratament este mai favorabil.
    (3) Tratamentul natiunii celei mai favorizate nu va fi interpretat ca obligatie a unei parti contractante de a extinde asupra investitorilor si investitiilor celeilalte parti contractante avantajele rezultate din orice uniune vamala sau economica existenta ori viitoare, zona de comert liber sau organizatie economica regionala, la care oricare dintre partile contractante este ori devine membru. Acest tratament nu se va referi nici la vreun avantaj pe care oricare parte contractanta il acorda investitorilor unui stat tert in virtutea unui acord de evitare a dublei impuneri sau a altor acorduri pe baza de reciprocitate, referitoare la impozitare.
    Art. 4
    Transferul liber
    (1) Fiecare parte contractanta, pe teritoriul statului caruia s-au efectuat investitii de catre investitorii celeilalte parti contractante, va garanta acelor investitori transferul liber al platilor in legatura cu aceste investitii, in special al:
    a) capitalului si fondurilor suplimentare necesare pentru intretinerea si extinderea investitiei;
    b) veniturilor, conform art. 1 alin. (3);
    c) sumelor provenind din imprumuturi contractate sau alte obligatii contractuale asumate pentru investitie;
    d) sumelor rezultate din vanzarea totala sau partiala, instrainarea ori lichidarea unei investitii;
    e) oricarei despagubiri datorate unui investitor in virtutea art. 5.
    Transferurile se vor efectua fara intarziere, in valuta convertibila.
    (2) Fara a tine seama de prevederile alin. (1), oricare parte contractanta poate, in imprejurari economice si financiare exceptionale, sa impuna restrictii de schimb valutar in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale si potrivit Statutului Fondului Monetar International.
    (3) Daca nu s-a convenit altfel cu investitorul, transferurile se vor efectua, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale in vigoare ale partii contractante pe teritoriul statului caruia s-a efectuat investitia, la cursul de schimb aplicabil la data transferului.
    Art. 5
    Despagubire pentru expropriere si pierderi
    (1) Nici una dintre partile contractante nu va lua, fie direct, fie indirect, masuri de expropriere, nationalizare sau alte masuri avand aceeasi natura ori cu acelasi efect (mentionate in continuare ca expropriere) impotriva investitiilor investitorilor celeilalte parti contractante decat daca masurile sunt luate in interes public asa cum s-a stabilit prin lege, pe o baza nediscriminatorie si in conformitate cu procedura legala, si cu conditia sa fie luate prin acordarea unei despagubiri efective si adecvate. Cuantumul despagubirii pentru expropriere, inclusiv dobanda, se va stabili in valuta convertibila si se va plati fara intarziere investitorului indreptatit sa o primeasca. Sumele rezultate vor fi in mod liber si prompt transferabile.
    (2) Investitorilor unei parti contractante ale caror investitii, efectuate pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, au suferit pierderi datorita razboiului sau oricarui conflict armat, revolutiei, starii de urgenta ori rebeliunii, care au avut loc pe teritoriul statului acesteia din urma, li se va acorda de catre aceasta din urma parte contractanta un tratament in ceea ce priveste restituirea, compensarea, despagubirea sau alta modalitate de solutionare, nu mai putin favorabil decat cel acordat de aceasta din urma parte contractanta investitorilor proprii ori investitorilor oricarui stat tert.
    Art. 6
    Domeniul de aplicare a acordului
    Prezentul acord se va aplica investitiilor de pe teritoriul statului unei parti contractante, efectuate in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale, de catre investitorii celeilalte parti contractante, dupa intrarea in vigoare a acestui acord.
    Art. 7
    Alte obligatii
    (1) Daca legislatia nationala a oricarei parti contractante indreptateste investitiile investitorilor celeilalte parti contractante la un tratament mai favorabil decat cel prevazut de prezentul acord, respectiva legislatie nationala va prevala asupra acestui acord, in masura in care este mai favorabila.
    (2) Fiecare parte contractanta va respecta orice alta obligatie pe care si-a asumat-o privind investitiile efectuate pe teritoriul statului sau de investitorii celeilalte parti contractante.
    Art. 8
    Principiul subrogarii
    Daca oricare parte contractanta sau agentia desemnata de ea face plati unuia dintre investitorii sai pe baza unei garantii financiare impotriva riscurilor necomerciale, cu privire la o investitie de pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, aceasta din urma va recunoaste, in virtutea principiului subrogarii, transferul oricarui drept sau titlu al acestui investitor catre prima parte contractanta ori catre agentia desemnata de ea. Cealalta parte contractanta va fi indreptatita sa deduca taxele si celelalte obligatii cu caracter public datorate si platibile de catre investitor.
    Art. 9
    Solutionarea diferendelor dintre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante
    (1) In scopul solutionarii diferendelor relative la investitii dintre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante, vor avea loc consultari intre partile interesate in vederea solutionarii cazului, pe cat posibil, pe cale amiabila.
    (2) Daca aceste consultari nu conduc la o solutie in termen de 6 luni de la data cererii de solutionare, investitorul poate supune diferendul, la alegerea sa, spre solutionare la:
    a) instanta judecatoreasca competenta a partii contractante pe teritoriul statului caruia s-a efectuat investitia; sau
    b) Centrul International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii (ICSID), infiintat ca urmare a Conventiei pentru reglementarea diferendelor relative la investitii intre state si persoane ale altor state, deschisa spre semnare la Washington la 18 martie 1965; sau
    c) un tribunal arbitral ad-hoc, care, daca nu s-a convenit altfel intre partile la diferend, va fi constituit in conformitate cu Regulamentul de arbitraj al Comisiei Natiunilor Unite pentru Drept Comercial International (UNCITRAL).
    (3) Fiecare parte contractanta consimte prin aceasta sa supuna orice diferend relativ la o investitie concilierii sau arbitrajului international.
    (4) Partea contractanta care este parte la diferend nu va invoca niciodata, pe durata procedurilor privind diferendele relative la investitii, ca aparare, imunitatea sa sau faptul ca investitorul a primit o despagubire in cadrul unui contract de asigurare care acopera integral ori partial paguba sau pierderea suferita.
    Art. 10
    Solutionarea diferendelor dintre partile contractante
    (1) Diferendele dintre partile contractante privind interpretarea sau aplicarea prevederilor acestui acord vor fi solutionate pe cai diplomatice.
    (2) Daca cele doua parti contractante nu pot ajunge la o intelegere in termen de 6 luni de la declansarea diferendului intre ele, diferendul, la cererea oricarei parti contractante, va fi supus unui tribunal arbitral format din 3 membri. Fiecare parte contractanta va numi un arbitru, iar cei 2 arbitri vor numi un presedinte care va fi cetatean al unui stat tert.
    (3) In cazul in care una dintre partile contractante nu si-a numit arbitrul si nu a dat curs invitatiei celeilalte parti contractante sa faca aceasta numire in termen de doua luni, arbitrul va fi numit, la cererea acelei parti contractante, de catre presedintele Curtii Internationale de Justitie.
    (4) Daca ambii arbitri nu pot ajunge la o intelegere privind alegerea presedintelui in termen de doua luni dupa numirea lor, acesta din urma va fi numit, la cererea oricarei parti contractante, de catre presedintele Curtii Internationale de Justitie.
    (5) Daca, in cazurile specificate la alin. (3) si (4), presedintele Curtii Internationale de Justitie este impiedicat sa isi exercite functia respectiva sau daca este cetatean al oricarei parti contractante, numirea se va face de catre vicepresedinte, iar daca acesta din urma este impiedicat sa o faca sau daca este cetatean al oricarei parti contractante, numirea se va face de catre judecatorul cu cea mai mare functie din cadrul Curtii, care nu este cetatean al vreunei parti contractante.
    (6) Sub rezerva altor dispozitii date de partile contractante, tribunalul isi va stabili propria procedura.
    (7) Fiecare parte contractanta va suporta cheltuielile arbitrului pe care l-a numit si ale reprezentarii sale in procedurile arbitrale. Cheltuielile pentru presedinte si celelalte cheltuieli vor fi suportate in mod egal de partile contractante.
    (8) Hotararile tribunalului sunt definitive si obligatorii pentru fiecare parte contractanta.
    Art. 11
    Prevederi finale
    (1) Prezentul acord va intra in vigoare la 30 de zile de la data la care partile contractante isi vor fi notificat reciproc ca au fost indeplinite procedurile legale pentru intrarea in vigoare a acestuia. El va ramane in vigoare pe o perioada initiala de 10 ani. Ulterior el va continua sa ramana in vigoare pana la expirarea a 12 luni de la data la care oricare parte contractanta va notifica in scris celeilalte parti contractante cu privire la incetarea valabilitatii sale.
    (2) In cazul unei notificari oficiale de denuntare a prezentului acord, prevederile art. 1 - 10 vor continua sa fie in vigoare pentru o perioada de inca 10 ani pentru investitiile efectuate inainte de a se transmite notificarea oficiala.
    Drept care subsemnatii, pe deplin autorizati de catre guvernele lor, au semnat acest acord.
    Semnat la Baku la 29 octombrie 2002, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana, azerbaidjana si engleza, toate textele fiind egal autentice. In caz de divergente in interpretare, textul in limba engleza va prevala.

                      Pentru Guvernul Romaniei,
                      Cristian Diaconescu,
                      secretar de stat,
                      Ministerul Afacerilor Externe

                      Pentru Guvernul Republicii Azerbaidjan,
                      Fazil Mamedov,
                      ministrul industriilor



SmartCity5

COMENTARII la Legea 368/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 368 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu