LEGE
Nr. 412 din 26 iunie 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia civila
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 500 din 11 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 42 din 28 august 1997 privind navigatia
civila, emisa in temeiul art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 221 din 29 august 1997, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind transportul naval"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Transportul naval este reglementat prin prevederile prezentei ordonante
si ale altor acte normative emise de Guvern sau de autoritatea de stat
competenta, precum si prin prevederile acordurilor si conventiilor
internationale la care Romania este parte.
(2) Prezenta ordonanta stabileste normele specifice aplicabile
transportului naval, modul de organizare a sistemului institutional din acest
domeniu si organismele care fac parte din acest sistem, normele specifice
privind desfasurarea in siguranta a navigatiei, precum si normele specifice
aplicabile mijloacelor de transport naval si personalului care deserveste
mijloacele de transport naval si/sau efectueaza activitati de transport naval,
activitati conexe si activitati auxiliare acestora."
3. Dupa articolul 1 se introduc articolele 1^1 si 1^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 1^1
Prevederile prezentei ordonante se aplica activitatilor de transport naval,
activitatilor conexe si activitatilor auxiliare acestora, care se desfasoara in
apele nationale navigabile si in porturile romanesti, navelor care arboreaza
pavilionul roman, navelor care arboreaza pavilion strain si navigheaza in apele
nationale navigabile ale Romaniei, precum si personalului navigant roman.
Art. 1^2
Prevederile prezentei ordonante nu se aplica navelor militare si porturilor
militare."
4. Dupa articolul 1^2 se introduce capitolul I^1 cu urmatorul titlu:
"Sistemul institutional din domeniul transportului naval"
5. Dupa titlul capitolului I^1 se introduce sectiunea 1 cu urmatorul titlu:
"Autoritatea de stat in domeniul transportului naval"
6. Dupa titlul sectiunii 1 se introduc articolele 1^3 - 1^5 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 1^3
(1) Autoritatea de stat in domeniul transportului naval este Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, denumit in continuare
minister, care elaboreaza si promoveaza actele normative si normele specifice
aplicabile transportului naval, urmareste aplicarea acestora si asigura
aducerea la indeplinire a obligatiilor ce revin statului din acordurile si
conventiile internationale la care Romania este parte.
(2) Ministerul isi exercita atributiile prevazute la alin. (1) direct sau
prin delegare de competenta prin institutiile publice, companiile nationale,
regiile autonome sau societatile comerciale aflate in subordinea sau sub
autoritatea sa.
Art. 1^4
Ministerul isi exercita rolul de autoritate de stat in domeniul
transportului naval privind activitatile de reglementare, autorizare,
coordonare, inspectie, control, supraveghere si certificare ale
infrastructurilor de transport naval, ale mijloacelor de transport naval, ale
activitatilor de transport naval, ale activitatilor conexe si ale activitatilor
auxiliare acestora, precum si ale personalului care efectueaza aceste
activitati si deserveste mijloacele de transport naval prin Directia generala a
transporturilor maritime, pe Dunare si cai navigabile din cadrul ministerului,
denumita in continuare directie.
Art. 1^5
(1) Directia exercita atributiile ministerului privind coordonarea,
supravegherea si controlul, dupa caz, ale institutiilor publice, companiilor
nationale, regiilor autonome si societatilor comerciale din domeniul
transportului naval, care functioneaza in subordinea sau sub autoritatea
ministerului, in ceea ce priveste activitatile prevazute la art. 1^4.
(2) Organismele prevazute la alin. (1) formeaza sistemul institutional din
domeniul transportului naval si exercita, potrivit competentelor atribuite,
functiile de:
a) autoritate de stat in domeniul sigurantei navigatiei;
b) autoritate portuara si/sau de cai navigabile;
c) pregatire si perfectionare a personalului care deserveste mijloacele de
transport naval sau care desfasoara activitati de transport naval, activitati
conexe si activitati auxiliare acestora;
d) alte functii specifice domeniului transportului naval."
7. Dupa articolul 1^5 se introduce sectiunea a 2-a cu urmatorul titlu:
"Autoritatea Navala Romana"
8. Dupa titlul sectiunii a 2-a se introduc articolele 1^6 - 1^8 cu
urmatorul cuprins:
"Art. 1^6
Functia de autoritate de stat in domeniul sigurantei navigatiei este
indeplinita de Autoritatea Navala Romana, organ tehnic de specialitate din
subordinea ministerului, care are urmatoarele atributii:
a) aduce la indeplinire obligatiile ce revin statului din acordurile si
conventiile internationale la care Romania este parte;
b) elaboreaza normele tehnice nationale privind constructia, intretinerea
si repararea navelor;
c) certifica si monitorizeaza conformitatea navelor sub pavilion roman si a
echipamentelor cu normele tehnice nationale si cu prevederile conventiilor
internationale la care Romania este parte;
d) certifica conformitatea companiilor care opereaza nave care arboreaza
pavilion roman cu prevederile conventiilor internationale la care Romania este
parte;
e) acorda brevete, certificate de capacitate, atestate si certificate de
conformitate personalului navigant roman;
f) organizeaza sesiuni de examene pentru obtinerea brevetelor si a
certificatelor de capacitate;
g) acorda dreptul de arborare a pavilionului roman, dispune suspendarea sau
retragerea acestui drept si elibereaza actele de nationalitate navelor care au
obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman;
h) efectueaza supravegherea navigatiei si controlul traficului de nave in
apele nationale navigabile si in porturile romanesti;
i) efectueaza inspectia si controlul navelor, indiferent de pavilionul
acestora, in apele nationale navigabile si in porturile romanesti privind
respectarea prevederilor legale nationale in domeniu si ale acordurilor si
conventiilor internationale la care Romania este parte;
j) efectueaza controlul statului pavilionului la navele care arboreaza
pavilionul roman;
k) efectueaza controlul statului portului la navele care arboreaza
pavilionul altor state si care se afla in apele nationale navigabile si in
porturile romanesti;
l) efectueaza inmatricularea si tine evidenta navelor care arboreaza
pavilion roman, a navelor aflate in constructie in Romania si a personalului
navigant roman;
m) coordoneaza activitatile de cautare si salvare a vietii omenesti, a
navelor si aeronavelor aflate in pericol pe mare si in apele nationale
navigabile ale Romaniei;
n) coordoneaza activitatile de prevenire a poluarii apelor de catre navele
aflate in apele nationale navigabile si, impreuna cu autoritatile de protectie
a mediului, coordoneaza interventia pentru depoluare;
o) asigura supravegherea tehnica privind clasificarea si certificarea
sigurantei constructiei navelor care arboreaza pavilionul roman, in
conformitate cu normele tehnice obligatorii de constructie emise de catre
minister sau agreate de acesta;
p) efectueaza supravegherea tehnica a lucrarilor de constructii a navelor
care urmeaza sa arboreze pavilion roman si efectueaza certificarea materialelor
si a echipamentelor utilizate la constructia acestora;
q) efectueaza supravegherea tehnica si certificarea constructiei
containerelor, in conformitate cu prevederile acordurilor si conventiilor
internationale la care Romania este parte;
r) elibereaza certificate de tonaj navelor care arboreaza pavilionul roman;
s) cerceteaza evenimentele si accidentele de navigatie;
t) sanctioneaza contraventional persoanele care incalca prevederile legale
privind navigatia civila si prevederile legale privind poluarea apelor
nationale navigabile de catre nave, daca faptele acestora nu intrunesc
elementele constitutive ale unei infractiuni;
u) transcrie constituirea, transmiterea sau stingerea drepturilor reale
asupra navelor care arboreaza pavilionul roman, precum si asupra navelor aflate
in constructie;
v) alte atributii stabilite prin actul normativ de organizare si
functionare a Autoritatii Navale Romane.
Art. 1^7
(1) Autoritatea Navala Romana se infiinteaza ca institutie publica cu
personalitate juridica, cu finantare extrabugetara, prin fuziunea
Inspectoratului Navigatiei Civile - I.N.C. cu Regia Autonoma "Registrul
Naval Roman".
(2) Autoritatea Navala Romana preia toate drepturile si obligatiile celor
doua persoane juridice care se desfiinteaza.
(3) Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii Navale Romane
se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 1^8
Autoritatea Navala Romana este condusa de un consiliu de conducere compus
din 11 membri dintre care unul este presedinte si director general.
(2) Membrii consiliului de conducere, precum si presedintele acestuia se
numesc si se revoca prin ordin al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei.
(3) Salarizarea directorului general si indemnizatia membrilor consiliului
de conducere se stabilesc prin ordin al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei.
(4) Personalul salariat din cadrul Inspectoratului Navigatiei Civile -
I.N.C. si al Regiei Autonome "Registrul Naval Roman" este considerat
transferat in cadrul Autoritatii Navale Romane incepand cu data infiintarii
acesteia.
(5) Salarizarea personalului Autoritatii Navale Romane se face potrivit
reglementarilor in vigoare pentru institutiile publice cu finantare
extrabugetara. Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se
stabilesc prin contractul colectiv de munca.
(6) Personalul transferat beneficiaza de salariile si drepturile avute
anterior organizarii Autoritatii Navale Romane, pana la incheierea contractului
colectiv de munca.
(7) Pentru activitatile si operatiunile specifice desfasurate sau pentru
activitatile efectuate in legatura cu acestea Autoritatea Navala Romana percepe
tarife stabilite prin ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor
si locuintei.
(8) Pentru activitatile pe care le efectueaza in scopul indeplinirii
obligatiilor ce revin statului in temeiul prevederilor unor conventii si
acorduri internationale la care Romania este parte, Autoritatea Navala Romana
primeste fondurile necesare acoperirii cheltuielilor, de la bugetul de stat,
prin bugetul ministerului.
(9) Autoritatea Navala Romana isi exercita atributiile prin aparatul
propriu, prin capitaniile de port si prin inspectoratele tehnice, care sunt
organe teritoriale operative ale acesteia."
9. Dupa articolul 1^8 se introduce sectiunea a 3-a cu urmatorul titlu:
"Administratii portuare si/sau de cai navigabile"
10. Dupa titlul sectiunii a 3-a se introduce articolul 1^9 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 1^9
(1) Functia de autoritate portuara si/sau de cai navigabile este
indeplinita de administratiile portuare si/sau de cai navigabile, care au ca
principal obiect de activitate aplicarea politicii portuare si de cai
navigabile, elaborata de catre minister, coordonarea activitatilor care se
desfasoara in porturi si pe caile navigabile si implementarea programelor de
dezvoltare a infrastructurilor de transport naval.
(2) Modul de organizare si functionare a activitatilor in porturi si pe
caile navigabile, de administrare a infrastructurilor de transport naval si de
desfasurare a activitatilor de transport naval, a activitatilor conexe si a
activitatilor auxiliare acestora se stabileste prin lege."
11. Dupa articolul 1^9 se introduce sectiunea a 4-a cu urmatorul titlu:
"Centre de pregatire si perfectionare a personalului din domeniul
transportului naval"
12. Dupa titlul sectiunii a 4-a se introduc articolele 1^10 - 1^12 cu
urmatorul cuprins:
"Art. 1^10
(1) Functia de pregatire si perfectionare a personalului care deserveste
mijloacele de transport naval sau care desfasoara activitati de transport
naval, activitati conexe si activitati auxiliare acestora se asigura prin
centre de pregatire si perfectionare a personalului din domeniul transportului
naval, aflate in subordinea sau sub autoritatea ministerului.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a centrelor de pregatire si perfectionare
a personalului din domeniul transportului naval se aproba prin hotarare a
Guvernului.
Art. 1^11
(1) Centrele de pregatire si perfectionare a personalului din domeniul
transportului naval, prevazute la art. 1^10, isi pot desfasura activitatea si
prin intermediul unor institutii publice, regii autonome, societati comerciale,
asociatii si fundatii acreditate de catre minister, cu avizul Ministerului
Educatiei si Cercetarii.
(2) Criteriile si conditiile de acreditare pentru unitatile prevazute la
alin. (1) se stabilesc de catre minister.
Art. 1^12
(1) Centrele de pregatire si perfectionare a personalului din domeniul
transportului naval, prevazute la art. 1^10, pot organiza si derula si alte
activitati mentionate in actul normativ de infiintare.
(2) Pentru activitatile si operatiunile specifice desfasurate centrele de
pregatire si perfectionare a personalului din domeniul transportului naval
percep tarife stabilite prin ordin al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei."
13. Dupa articolul 1^12 se introduce capitolul I^2 cu urmatorul titlu:
"Activitati de transport naval"
14. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) In sensul prezentei ordonante, sunt considerate activitati de transport
naval:
a) transporturile publice maritime sau fluviale de persoane si/sau de
marfuri, efectuate de catre persoane juridice;
b) transporturile de persoane si/sau de marfuri in folos propriu, pe apele
nationale navigabile, efectuate ca activitate accesorie unei alte activitati
economice, efectuate de persoanele juridice sau fizice care le organizeaza,
marfurile transportate fiind proprietatea acestora sau rezultatul activitatii
lor, iar persoanele transportate fiind angajatii lor;
c) transporturile de bunuri si/sau persoane in interes personal, pe apele
nationale navigabile, efectuate de persoane fizice pentru satisfacerea
cerintelor proprii de transport pe apa, pentru sport sau agrement;
d) activitatile conexe activitatii de transport naval.
(2) In apele nationale se desfasoara si activitati auxiliare activitatilor
de transport naval.
(3) Ministerul stabileste activitatile de transport naval, activitatile
conexe si activitatile auxiliare acestora, care sunt supuse autorizarii, precum
si criteriile de autorizare, cu respectarea prevederilor legale."
15. Dupa articolul 2 se introduce capitolul I^3 cu urmatorul titlu:
"Mijloace de transport naval"
16. Dupa titlul capitolului I^3 se introduce sectiunea 1 cu urmatorul titlu:
"Dispozitii generale"
17. Dupa titlul sectiunii 1 se introduc articolele 2^1 - 2^3 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 2^1
Toate navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, pe timpul cat
navigheaza sau stationeaza in apele nationale navigabile ale Romaniei, sunt
supuse prevederilor legislatiei nationale si ale acordurilor si conventiilor
internationale la care Romania este parte.
Art. 2^2
(1) Orice nava care navigheaza sau stationeaza in apele nationale
navigabile, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, trebuie sa fie
conforma cu regulile de clasificare si cu regulile tehnice, precum si cu
conditiile de munca si viata la bordul navelor, prevazute in acordurile si
conventiile internationale la care Romania este parte, astfel incat sa nu
constituie un pericol pentru siguranta navigatiei, a persoanelor si a
marfurilor transportate, precum si pentru mediu.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si navelor care navigheaza sau
stationeaza in apele nationale, altele decat cele navigabile.
(3) Normele tehnice obligatorii pentru navele sub pavilion roman privind
proiectarea, constructia, modificarea si repararea se aproba de catre minister.
Aceste norme pot fi elaborate de organele de specialitate ale ministerului sau
pot fi cele ale unor societati de clasificare agreate de catre minister.
Art. 2^3
In porturile romanesti transporturile maritime si fluviale internationale
de marfuri si/sau de persoane se desfasoara cu accesul liber si
nediscriminatoriu al tuturor navelor, indiferent de pavilionul pe care il
arboreaza."
18. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Supravegherea navigatiei si controlul traficului in apele nationale
navigabile si in porturi se exercita de catre minister, prin Autoritatea Navala
Romana.
(2) Ministerul, prin Autoritatea Navala Romana, isi exercita autoritatea si
asupra navelor care arboreaza pavilion roman si navigheaza in marea libera si
in apele teritoriale navigabile ale altor state."
19. Dupa articolul 3 se introduce articolul 3^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 3^1
(1) Reglementarile, supravegherea si controlul navigatiei in apele
nationale, altele decat cele navigabile, sunt de competenta consiliilor
judetene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, pe
teritoriul carora se afla aceste ape.
(2) Reglementarile prevazute la alin. (1), intocmite de consiliile
judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, se aproba
de catre minister.
(3) Activitatea de supraveghere si control se organizeaza de consiliile
judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, cu avizul
Autoritatii Navale Romane."
20. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Ministerul urmareste asigurarea conditiilor tehnice minime de navigatie in
apele nationale navigabile si in porturi, in ceea ce priveste adancimile,
semnalizarea, manevrarea si acostarea navelor si altele asemenea."
21. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Apele nationale navigabile ale Romaniei sunt formate din marea
teritoriala, apele interioare navigabile, radele si acvatoriile portuare,
precum si din bazinele santierelor navale.
(2) Regimul si intinderea marii teritoriale si ale apelor maritime
interioare se stabilesc prin lege.
(3) Apele interioare navigabile sunt constituite din:
a) fluviul Dunarea, raurile, canalele si lacurile situate in interiorul
teritoriului Romaniei, pe portiunile lor navigabile;
b) apele navigabile de frontiera, de la malul romanesc pana la linia de
frontiera;
c) apele maritime interioare.
(4) Fluviul Dunarea, raurile, canalele si lacurile situate in interiorul
teritoriului Romaniei, pe portiunile lor navigabile, precum si apele navigabile
de frontiera, de la malul romanesc pana la linia de frontiera, constituie caile
navigabile interioare ale Romaniei, denumite in continuare cai navigabile.
Caile navigabile, precum si administratorii acestora, din punct de vedere al
navigatiei, sunt stabilite nominal si pe portiuni, prin hotarare a Guvernului,
la propunerea ministerului.
(5) Acvatoriile portuare sunt constituite din totalitatea suprafetelor
apelor incluse in limitele porturilor.
(6) Radele sunt suprafete de apa destinate adapostirii sau stationarii
navelor si, in cazuri speciale, operarii navelor si pot fi:
a) rade interioare, care fac parte din acvatoriile portuare;
b) rade exterioare, suprafete de apa in afara limitelor porturilor.
(7) Bazinele santierelor navale sunt suprafete de apa din incinta santierelor
navale destinate activitatilor de constructii si reparatii de nave.
(8) Limitele acvatoriilor si radelor se stabilesc de catre minister."
22. Articolul 6 se abroga.
23. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Ministerul stabileste regulile de siguranta a navigatiei in apele
nationale navigabile si in porturi.
(2) Ministerul stabileste reglementarile-cadru privind regulile de
navigatie pentru navele de agrement.
(3) Conducatorii navelor de agrement trebuie sa posede certificate de
capacitate corespunzatoare.
(4) Modelul certificatelor si conditiile de obtinere a acestora se
stabilesc de catre minister."
24. Titlul capitolului II si titlul sectiunii I se abroga.
25. Dupa articolul 7 se introduce sectiunea a 2-a cu urmatorul titlu:
"Nave"
26. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Sunt nave, in intelesul prezentei ordonante, navele maritime si fluviale de
orice tip, propulsate sau nepropulsate, care navigheaza la suprafata sau in imersie,
destinate transportului de marfuri si/sau de persoane, pescuitului,
remorcajului sau impingerii, aparate plutitoare cum ar fi: drage, elevatoare
plutitoare, macarale plutitoare, graifere plutitoare si altele asemenea, cu sau
fara propulsie, precum si instalatiile plutitoare care in mod normal nu sunt
destinate deplasarii sau efectuarii de lucrari speciale, cum ar fi: docuri
plutitoare, debarcadere plutitoare, pontoane, hangare plutitoare pentru nave,
platforme de foraj si altele asemenea, farurile plutitoare, ambarcatiunile mici
si cele destinate activitatilor de agrement."
27. Articolul 9 se abroga.
28. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Fac parte din nava instalatiile, masinile si motoarele care asigura
propulsia navei sau produc o alta actiune mecanica, impreuna cu mecanismele si
mijloacele necesare transmiterii acestei actiuni, toate echipamentele necesare
navigatiei, diferitelor manevre, sigurantei navei, salvarii vietii umane,
prevenirii poluarii, comunicatiilor, igienei si exploatarii potrivit
destinatiei navei, precum si proviziile."
29. Dupa articolul 10 se introduc articolele 10^1 si 10^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 10^1
(1) Conformitatea cu normele tehnice obligatorii de constructie a navelor,
prevazute la art. 2^2 alin. (3), si cu prevederile acordurilor si conventiilor
internationale la care Romania este parte se dovedeste cu certificate emise de
catre Autoritatea Navala Romana sau de catre o organizatie cu care ministerul a
incheiat conventii de lucru in acest sens.
(2) Orice nava care se construieste in alt stat si urmeaza, la finalizarea
lucrarilor, sa arboreze pavilionul roman trebuie sa fie supravegheata in timpul
constructiei de catre Autoritatea Navala Romana sau de catre o organizatie cu
care ministerul a incheiat conventii de lucru in acest sens.
Art. 10^2
(1) Ministerul aproba si face publice normele tehnice nationale obligatorii
de constructie a navelor.
(2) Anual ministerul aproba si face publica lista cuprinzand societatile de
clasificare ale caror norme tehnice de constructie a navelor sunt agreate de
acesta.
(3) Anual ministerul aproba si face publica lista cuprinzand organizatiile
cu care a incheiat conventii de lucru pentru delegarea dreptului de emitere a
certificatelor de conformitate cu prevederile conventiilor internationale la
care Romania este parte, pentru nave si, dupa caz, pentru companiile care le
opereaza.
(4) Criteriile privind alegerea organizatiilor mentionate la alin. (3) se
stabilesc de catre minister."
30. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Pe timpul cat navigheaza in apele nationale navigabile ale Romaniei,
opereaza sau stationeaza in porturile romanesti, nava, indiferent de pavilionul
pe care il arboreaza, trebuie:
a) sa aiba la bord toate actele, certificatele si documentele navei si ale
echipajului, valabile, eliberate de autoritatile competente din statul al carui
pavilion il arboreaza sau de organizatii recunoscute de respectivele
autoritati;
b) sa aiba la bord echipajul minim de siguranta prevazut in certificatul
eliberat de autoritatea competenta din statul al carui pavilion il arboreaza
nava."
31. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Reprezentantii Autoritatii Navale Romane si ai capitaniilor de port au
dreptul la vizita, la orice ora din zi sau din noapte, la bordul navelor aflate
in apele nationale navigabile sau in porturile romanesti, indiferent de
pavilionul pe care il arboreaza. Activitatea de control se desfasoara in
conformitate cu legislatia nationala in vigoare si cu prevederile acordurilor
si conventiilor internationale la care Romania este parte."
32. Dupa articolul 12 se introduce articolul 12^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 12^1
Navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, au obligatia, atunci
cand se afla in apele nationale navigabile ale Romaniei si in porturile
romanesti, sa respecte dispozitiile Autoritatii Navale Romane, ale capitaniilor
de port si ale administratiilor portuare si/sau de cai navigabile privind
intrarea/iesirea si navigatia prin acestea, stationarea si operarea in
porturi."
33. La capitolul II, titlul sectiunii a II-a se abroga.
34. Dupa articolul 12^1 se introduce sectiunea a 3-a cu urmatorul titlu:
"Inscrierea navelor, constituirea, transmiterea si stingerea
drepturilor reale asupra navelor"
35. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Navele care arboreaza pavilion roman pot fi transmise in proprietatea
sau folosinta altor persoane juridice ori fizice, romane sau straine, in
conditiile legii.
(2) Constituirea de drepturi reale asupra navelor care arboreaza pavilion
roman in favoarea unor persoane juridice ori fizice, romane sau straine, este
permisa in conditiile legii.
(3) Constituirea, transmiterea sau stingerea drepturilor reale asupra
navelor care arboreaza pavilion roman se transcrie, la solicitarea persoanelor
juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, in registrele prevazute la
art. 18, facandu-se mentiunile corespunzatoare si in actul de
nationalitate."
36. La capitolul II, titlul sectiunii a III-a se abroga.
37. Articolul 14 se abroga.
38. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Contractul de constructie al navei va fi transcris in registrul prevazut
la art. 18^1.
(2) In acest registru se transcriu transmiterile de proprietate, precum si,
dupa caz, constituirile, transmiterile sau stingerile unor drepturi reale
asupra navelor in constructie, la solicitarea titularilor acestor drepturi,
inainte de obtinerea documentului care sa ateste nationalitatea navei."
39. Dupa articolul 15 se introduc articolele 15^1 - 15^3 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 15^1
(1) Orice nava care se construieste in Romania trebuie sa aiba un proiect
avizat de autoritatea competenta a statului al carui pavilion urmeaza sa il
arboreze sau de o organizatie recunoscuta de respectiva autoritate.
(2) Persoanele juridice sau fizice care construiesc o nava in Romania
trebuie sa obtina, inaintea inceperii constructiei acesteia, autorizatia de
constructie, emisa de capitania de port in a carei zona de activitate se
construieste nava, pe baza proiectului prevazut la alin. (1).
(3) Autoritatea sau organizatia recunoscuta, prevazuta la alin. (1), are
obligatia sa supravegheze executarea constructiei navei.
(4) Ridicarea sau lansarea la apa de pe cala sau doc a unei nave se poate
face numai cu aprobarea si sub supravegherea capitaniei de port.
Art. 15^2
(1) In perioada probelor de mars navele nou-construite in santierele navale
din Romania arboreaza pavilionul roman, pe baza unui permis provizoriu emis de
catre Autoritatea Navala Romana, la solicitarea santierului naval.
(2) Dupa preluarea de catre beneficiar a navelor nou-construite, acestea
vor arbora pavilionul statului in care au fost inmatriculate si vor avea la
bord documentul care atesta nationalitatea navei, emis de autoritatea
competenta a statului respectiv.
(3) Navele nou-construite in Romania, care urmeaza sa fie inmatriculate in
alt stat, pot naviga si pe baza unui permis provizoriu de arborare a
pavilionului acelui stat, emis de misiunea diplomatica pentru Romania a
statului in care urmeaza sa fie inmatriculata nava.
Art. 15^3
(1) Pana la obtinerea dreptului de arborare a pavilionului roman navele nou
construite sau dobandite in afara teritoriului Romaniei de persoane juridice
sau fizice romane pot naviga pe baza unui permis provizoriu emis de misiunea
diplomatica a Romaniei pentru statul unde se afla nava.
(2) Misiunea diplomatica prevazuta la alin. (1) elibereaza permisul
provizoriu de arborare a pavilionului roman numai daca solicitantul face dovada
ca nava indeplineste conditiile tehnice minime care sa ii permita stationarea
sau deplasarea in siguranta si ca nu constituie o sursa de poluare a mediului.
(3) Permisele provizorii prin care se acorda dreptul de arborare a
pavilionului roman, emise de misiunile diplomatice ale Romaniei conform alin.
(1), pot avea o valabilitate de cel mult 180 de zile, care va putea fi
prelungita numai in mod exceptional, cu acordul ministerului.
(4) Nava care navigheaza in baza unui permis provizoriu de arborare a
pavilionului roman, emis de o misiune diplomatica a Romaniei, nu poate fi
utilizata in scop comercial."
40. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
In scopul tinerii evidentei navele se clasifica dupa cum urmeaza:
a) nave de categoria I: - navele cu propulsie proprie destinate
transportului de marfuri si/sau de persoane, remorcarii sau impingerii, cu o
putere mai mare de 136 kW, navele fara propulsie care au o capacitate de
incarcare mai mare de 10 tone, aparatele si instalatiile plutitoare cu un
deplasament mai mare de 15 tone;
b) nave de categoria a II-a: - celelalte tipuri de nave, inclusiv
ambarcatiunile mici;
c) nave de agrement: - velierele si iahturile, indiferent de deplasament,
construite si echipate pentru calatorii de lunga durata, precum si cele
destinate activitatilor sportive si de agrement."
41. Dupa articolul 16 se introduce articolul 16^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 16^1
Categoriile de nave de agrement, precum si brevetul/certificatul de
capacitate pe care trebuie sa il posede conducatorii acestora se stabilesc de
catre minister."
42. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Navele, aparatele si instalatiile plutitoare cu propulsie proprie, de
categoria I, se individualizeaza printr-un nume propus de proprietar si aprobat
de Autoritatea Navala Romana.
(2) Navele, aparatele si instalatiile plutitoare fara propulsie, de
categoria I, se individualizeaza printr-un numar de inmatriculare acordat de
Autoritatea Navala Romana.
(3) Navele de categoria a II-a si navele de agrement se individualizeaza
printr-un numar acordat de capitania portului de inmatriculare. La solicitarea
proprietarului si cu acordul capitaniei portului de inmatriculare, navele de
categoria a II-a si navele de agrement pot purta si un nume.
(4) Numele navei sau numarul prin care navele se individualizeaza se
inscrie pe corpul navei, in mod vizibil, pe ambele borduri si in pupa navei si,
dupa caz, si pe suprastructura acesteia. In pupa navei se inscrie si numele
portului de inmatriculare.
(5) Numele navei sau numarul prin care nava se individualizeaza se inscrie
si pe colacii, plutele, barcile si salupele de salvare cu care este echipata
aceasta."
43. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Navele care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman se
inregistreaza in registre matricole de evidenta, dupa cum urmeaza:
a) navele de categoria I, in registrele matricole ale navelor de categoria
I, tinute de catre capitaniile de port stabilite de Autoritatea Navala Romana;
b) navele de categoria a II-a si navele de agrement, in registrele matricole
ale navelor de categoria a II-a, tinute de catre capitaniile de port stabilite
de Autoritatea Navala Romana.
(2) Dupa inregistrarea in registrul matricol al navelor de categoria I, o
nava de categoria I se inscrie si in registrul de evidenta centralizata tinut
de catre Autoritatea Navala Romana."
44. Dupa articolul 18 se introduc articolele 18^1 - 18^4 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 18^1
Evidenta navelor in constructie se tine de catre capitaniile de port in a
caror zona de activitate se afla santierul naval, in registrul de evidenta a
navelor in constructie.
Art. 18^2
Forma si continutul registrelor matricole si ale registrelor de evidenta a
navelor se aproba de catre minister, la propunerea Autoritatii Navale Romane.
Art. 18^3
(1) Dupa inscrierea in registrele prevazute la art. 18 se elibereaza actul
de nationalitate care atesta dreptul navei de arborare a pavilionului roman.
(2) Valabilitatea actelor de nationalitate este de 5 ani si se poate
prelungi pe perioade de inca 5 ani, cu conditia ca certificatele de stare
tehnica sa fie valabile.
(3) Forma si continutul actelor de nationalitate si ale certificatelor de
stare tehnica se aproba si se fac publice de catre minister.
Art. 18^4
(1) In cazul contractelor de inchiriere de tip bare-boat sau leasing pentru
nave care arboreaza pavilion roman, incheiate intre proprietari romani si
operatori romani sau straini ori intre operatori, operatorul care exploateaza
efectiv nava trebuie sa solicite, cu acordul proprietarului, eliberarea unui
nou act de nationalitate in care, pe langa numele proprietarului, sa fie
mentionat si numele acestuia. Noul act de nationalitate se elibereaza cu
conditia depunerii prealabile a actului de nationalitate initial, care se
pastreaza la Autoritatea Navala Romana.
(2) Noul act de nationalitate, eliberat in conditiile alin. (1), este
valabil pe perioada derularii contractului sau pana la solicitarea in scris a
proprietarului privind anularea acestuia.
(3) Dupa expirarea sau anularea actului de nationalitate eliberat in
conditiile alin. (1), acesta se depune la Autoritatea Navala Romana care
restituie proprietarului actul de nationalitate initial."
45. Articolele 19 si 20 se abroga.
46. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Constituirile ori transmiterile de drepturi reale asupra navelor, precum si
stingerea acestor drepturi, care nu sunt transcrise in registrele prevazute la
art. 18 si 18^1 - 18^4, nu sunt opozabile tertilor."
47. Articolul 22 se abroga.
48. La capitolul II, titlul sectiunii a IV-a se abroga.
49. Dupa articolul 22 se introduce sectiunea a 4-a cu urmatorul titlu:
"Nationalitatea navei si dreptul de a arbora pavilionul roman"
50. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Orice nava care se afla in apele nationale navigabile ale Romaniei
trebuie sa arboreze pavilionul statului in care este inmatriculata.
(2) Navele au nationalitatea statului in care au fost inmatriculate si al
carui pavilion sunt autorizate sa il arboreze."
51. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) In numele Guvernului, ministerul, prin Autoritatea Navala Romana,
acorda dreptul de arborare a pavilionului roman si dispune suspendarea sau
retragerea acestui drept.
(2) Dreptul de a arbora pavilionul roman se acorda:
a) navelor maritime proprietate a persoanelor juridice sau fizice romane;
b) navelor maritime proprietate a persoanelor juridice sau fizice straine
care au sediul unei filiale sau domiciliul in Romania;
c) navelor fluviale proprietate a persoanelor fizice sau juridice romane,
la care participarea capitalului romanesc este de cel putin 51%;
d) navelor maritime proprietate a persoanelor fizice sau juridice straine,
inchiriate in bare-boat sau cumparate in leasing de persoane fizice sau
juridice romane;
e) navelor fluviale proprietate a persoanelor fizice sau juridice straine,
inchiriate in bare-boat sau cumparate in leasing de persoane fizice sau
juridice romane, la care participarea capitalului romanesc este de cel putin
51% .
(3) In toate cazurile prevazute la alin. (2) trebuie sa se faca dovada ca
navele indeplinesc prevederile art. 10^1."
52. Dupa articolul 24 se introduce articolul 24^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 24^1
(1) Pentru a obtine dreptul de arborare a pavilionului roman, in conditiile
art. 24, persoanele juridice romane trebuie sa prezinte certificatul de radiere
a navelor sau de suspendare a dreptului de arborare a pavilionului, dupa caz,
emis de catre autoritatea competenta a statului al carui pavilion l-au arborat
anterior.
(2) Navele mentionate la alin. (1) pierd dreptul de arborare a pavilionului
roman la incetarea contractului de inchiriere de tip bare-boat sau leasing ori
la solicitarea in scris a proprietarului sau a operatorului, cu avizul
proprietarului, dupa caz."
53. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Navele care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman sunt de
nationalitate romana si nu au dreptul sa arboreze pavilionul altui stat."
54. Dupa articolul 25 se introduce articolul 25^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 25^1
(1) Navele autorizate sa arboreze pavilionul roman au dreptul sa navigheze
numai daca au la bord urmatoarele documente:
a) documentele care atesta dreptul de a arbora acest pavilion;
b) certificatul de conformitate cu normele tehnice obligatorii;
c) certificatele care sa ateste conformitatea cu prevederile acordurilor si
conventiilor internationale la care Romania este parte.
(2) Navele care arboreaza pavilionul roman trebuie sa tina un jurnal de
bord si, dupa caz, alte jurnale stabilite de catre minister."
55. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Dreptul de a arbora pavilionul roman se suspenda la solicitarea
proprietarului navei, care are obligatia sa predea Autoritatii Navale Romane
actul de nationalitate a navei."
56. Dupa articolul 26 se introduc articolele 26^1 si 26^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 26^1
Dreptul de a arbora pavilionul roman se poate retrage:
a) la solicitarea proprietarului navei;
b) daca nu mai sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 24 alin. (2).
Art. 26^2
Procedurile privind obtinerea dreptului de a arbora pavilionul roman,
inmatricularea, luarea si scoaterea din evidenta a navelor, transcrierea
drepturilor reale asupra navelor se aproba de catre minister, la propunerea
Autoritatii Navale Romane, si se fac publice de catre acesta."
57. Capitolul III va avea urmatorul titlu:
"Personalul navigant si echipajul navelor"
58. La capitolul III, sectiunea 1 va avea urmatorul titlu:
"Personalul navigant. Echipajul navelor"
59. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Personalul navigant roman este constituit din totalitatea persoanelor
care au cetatenie romana si care poseda un brevet sau un certificat de
capacitate, obtinut in conformitate cu prevederile legale si care da dreptul
acestora sa indeplineasca functii la bordul navelor.
(2) Evidenta personalului navigant roman se tine de catre Autoritatea
Navala Romana, prin capitaniile de port, in registrele de evidenta a
personalului navigant.
(3) Forma si continutul registrului de evidenta a personalului navigant
roman se aproba de catre minister, la propunerea Autoritatii Navale
Romane."
60. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
(1) Orice nava care arboreaza pavilionul roman este deservita de un echipaj
care asigura operarea navei in conditii de siguranta si de protectie a mediului
si indeplineste alte activitati la bordul navei.
(2) Echipajul este format din personal navigant si personal auxiliar, iar
componenta acestuia este stabilita conform tipului si destinatiei navei."
61. Dupa articolul 28 se introduc articolele 28^1 si 28^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 28^1
(1) In cadrul echipajului functiile la bordul navelor care arboreaza
pavilionul roman pot fi indeplinite numai de personalul navigant care poseda
brevete sau certificate de capacitate corespunzatoare, dupa caz.
(2) Personalul auxiliar efectueaza activitati la bordul navelor, pentru
care nu se elibereaza brevete sau certificate de capacitate.
(3) Toti membrii echipajului trebuie sa faca dovada ca au varsta minima
necesara si ca indeplinesc conditiile de sanatate prevazute in reglementarile
nationale si in acordurile si conventiile internationale la care Romania este
parte.
Art. 28^2
(1) Fiecare membru al echipajului trebuie sa posede in mod obligatoriu, ca
document de identitate, un carnet de marinar.
(2) Carnetul de marinar se elibereaza, in numele Guvernului, de catre
minister, prin Autoritatea Navala Romana.
(3) Forma si continutul carnetului de marinar se aproba de catre minister,
la propunerea Autoritatii Navale Romane."
62. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) Personalul de specialitate al santierelor, care participa la efectuarea
probelor de mars ale navelor nou-construite sau iesite din reparatii, va fi
ambarcat pe perioada probelor fara sa posede un carnet de marinar.
(2) Capitania de port stabileste echipajul minim de siguranta care trebuie
sa fie ambarcat pe aceste nave, pe perioada probelor de mars."
63. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
La bordul navelor care arboreaza pavilionul roman, in afara echipajului,
pot fi imbarcate si alte persoane, in limita mijloacelor de salvare existente
la bord, cu acordul si pe raspunderea proprietarului/operatorului navei si cu
aprobarea capitaniei portului de imbarcare. Aceste persoane nu sunt obligate sa
posede carnet de marinar."
64. La capitolul III, titlul sectiunii a II-a se abroga.
65. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
(1) Din punct de vedere al activitatii desfasurate personalul navigant este
format din urmatoarele categorii:
a) personal de punte;
b) personal de masini;
c) personal de radiocomunicatii.
(2) Din punct de vedere al calificarii personalul navigant este format din
urmatoarele categorii:
a) personal navigant posesor de brevete, respectiv personalul prevazut la
art. 32 lit. a) - f);
b) personal navigant posesor de certificate de capacitate, respectiv
personalul prevazut la art. 32 lit. g).
(3) Personalul auxiliar poate fi format din urmatoarele categorii:
a) personal medico-sanitar;
b) personal sanitar-veterinar;
c) personal de pescuit si de prelucrare a pestelui;
d) personal tehnologic;
e) personal administrativ;
f) personal pentru alte activitati la bordul navei."
66. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
Ierarhia functiilor, in cadrul echipajului navei, este:
a) comandant;
b) secund;
c) ofiteri de punte;
d) sef mecanic;
e) ofiteri mecanici;
f) alti ofiteri;
g) personal cu certificat de capacitate: sef echipaj, fitter, timonier,
conducator de salupa, ajutor mecanic, electrician, pompagiu, fochist, motorist,
marinar;
h) personal auxiliar."
67. Dupa articolul 32 se introduc articolele 32^1 si 32^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 32^1
Regulamentul-cadru privind serviciul la bordul navelor care arboreaza
pavilionul roman se aproba de catre minister, la propunerea Autoritatii Navale
Romane.
Art. 32^2
(1) Orice nava care arboreaza pavilionul roman trebuie sa aiba la bord,
indiferent de situatia in care se afla, un echipaj minim de siguranta.
(2) Echipajul minim de siguranta se stabileste in functie de tipul si
destinatia navei, de marimea acesteia, de numarul de nave din convoi, de gradul
de automatizare al navei, precum si de situatia in care se afla nava: in mars,
in stationare, in reparatii, in conservare sau in iernatic.
(3) Echipajul minim de siguranta asigura conducerea navei in siguranta in
timpul navigatiei si al manevrelor, paza si siguranta navei in stationare,
vitalitatea navei, prevenirea si stingerea incendiilor la bord, prevenirea
poluarii mediului, exploatarea in siguranta a instalatiilor si a echipamentelor
de propulsie, guvernare, manevra, navigatie si telecomunicatii.
(4) Autoritatea Navala Romana stabileste echipajul minim de siguranta,
precum si functiile acestuia, pentru fiecare categorie de nava, si elibereaza
un certificat privind echipajul minim de siguranta. Autoritatea Navala Romana
stabileste conditiile de eliberare si perioada de valabilitate a acestuia."
68. Articolul 33 se abroga.
69. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Brevetele sau certificatele de capacitate se obtin dupa promovarea unui
examen sustinut in fata unei comisii stabilite de Autoritatea Navala Romana
sau, dupa caz, prin echivalare, la cerere.
(2) Brevetele sau certificatele de capacitate se elibereaza de catre
Autoritatea Navala Romana, in numele ministerului."
70. Dupa articolul 34 se introduce articolul 34^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 34^1
Conditiile de obtinere, reconfirmare, suspendare sau anulare a brevetelor
si a certificatelor de capacitate, nomenclatorul, forma si continutul acestora,
precum si functiile care pot fi indeplinite la bordul navelor de posesorii
brevetelor si ai certificatelor de capacitate se aproba de catre minister, la
propunerea Autoritatii Navale Romane."
71. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Pentru participarea la examenul prevazut la art. 34 alin. (1)
personalul navigant trebuie sa faca dovada ca a absolvit cursurile de pregatire
si perfectionare organizate in conformitate cu reglementarile nationale si
acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte.
(2) Durata si continutul cursurilor de pregatire si perfectionare se aproba
de catre minister, la propunerea Autoritatii Navale Romane."
72. Dupa articolul 35 se introduc articolele 35^1 si 35^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 35^1
Pentru a putea indeplini o functie la bordul navei personalul navigant si
personalul auxiliar trebuie sa faca dovada ca au absolvit cursurile de
pregatire si perfectionare organizate in conformitate cu reglementarile
nationale si acordurile si conventiile internationale la care Romania este
parte.
Art. 35^2
Pentru activitatile sportive, de agrement sau transport in interes personal
Autoritatea Navala Romana va stabili portiunile din apele nationale navigabile
si categoriile de nave cu care si unde se desfasoara aceste activitati pentru
care sunt necesare certificate de capacitate, precum si conditiile si cursurile
obligatorii pentru obtinerea acestora."
73. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) Personalul navigant care face parte din echipajul navelor care
arboreaza pavilion roman trebuie sa aiba cetatenie romana.
(2) Personalul navigant prevazut la alin. (1) poate fi si de alta cetatenie
decat cea romana, cu exceptia comandantului, a secundului si a sefului mecanic,
cu aprobarea Autoritatii Navale Romane si numai daca brevetele sau
certificatele de capacitate ale acestora sunt recunoscute de catre Autoritatea
Navala Romana.
(3) In situatii exceptionale, pentru o perioada limitata de timp, cu
aprobarea Autoritatii Navale Romane sau daca prin acordurile internationale la
care Romania este parte se prevede astfel, la bordul unei nave care arboreaza
pavilionul roman pot fi angajate pe functiile de comandant, secund sau de sef
mecanic si persoane care nu sunt de cetatenie romana, cu conditia ca brevetele
acestora sa fie recunoscute de catre Autoritatea Navala Romana.
(4) Toate persoanele care fac parte din echipajul unei nave care arboreaza
pavilionul roman, dar nu sunt de cetatenie romana, beneficiaza de aceleasi
drepturi si au aceleasi obligatii ca si membrii echipajului de cetatenie
romana."
74. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) Personalul navigant roman se poate ambarca si pe nave care arboreaza
pavilionul altor state, pe cont propriu sau prin intermediul agentiilor de
personal navigant.
(2) Agentiile de personal navigant, persoane juridice romane, prevazute la
alin. (1), pentru a fi autorizate in conditiile stabilite prin hotarare a
Guvernului, au urmatoarele obligatii:
a) sa respecte prevederile conventiilor internationale la care Romania este
parte, referitoare la echipaje;
b) sa constituie garantia stabilita pentru a asigura cheltuielile de
repatriere a membrilor echipajului, in cazul in care proprietarul sau
operatorul navei nu isi indeplineste aceasta obligatie.
(3) Personalul navigant roman care a fost ambarcat pe nave care arboreaza
pavilion strain, in conformitate cu prevederile alin. (1), pentru a i se lua in
considerare stagiul de ambarcare, trebuie sa prezinte la capitania de port la
care este inregistrat copie de pe contractele individuale de ambarcare si
adeverintele privind perioadele de ambarcare, eliberate de la nave.
(4) In cazul nerespectarii prevederilor alin. (3) perioadele de ambarcare
efectuate nu se vor lua in considerare la calculul stagiului in vederea
inscrierii la examenele pentru obtinerea de brevete sau certificate de
capacitate sau la reconfirmarea acestora si nici pentru stabilirea unor
drepturi conform prevederilor legale."
75. La capitolul III, sectiunea a 3-a va avea urmatorul titlu:
"Drepturile si obligatiile echipajului"
76. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
Raporturile de munca ale membrilor echipajelor navelor care arboreaza
pavilionul roman cu angajatorii lor se stabilesc pe baza prevederilor
legislatiei nationale, ale acordurilor si ale conventiilor internationale la
care Romania este parte, precum si pe baza contractelor colective de munca si a
celor individuale de ambarcare."
77. Dupa articolul 38 se introduce articolul 38^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 38^1
Timpul de lucru si cel de odihna, precum si drepturile si conditiile de
munca si viata ce trebuie asigurate la bordul navelor care arboreaza pavilionul
roman se stabilesc de catre minister, in conformitate cu legislatia muncii, cu
acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte."
78. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
(1) Pe perioada in care se afla ambarcat personalul care formeaza echipajul
navei are dreptul la cazare gratuita pe nava, la hrana sau la alocatie zilnica
de hrana, care se acorda in cuantumul si in conditiile stabilite prin
contractul colectiv de munca si/sau prin contractul individual de ambarcare,
pentru societatile comerciale, sau prin hotarare a Guvernului, pentru
institutiile publice sau regiile autonome. Cheltuielile pentru hrana sau
alocatia zilnica de hrana se suporta de angajator din cheltuielile de
exploatare, sunt deductibile fiscal si nu se includ in veniturile salariale
supuse impozitarii.
(2) In cazul in care o nava care arboreaza pavilionul roman efectueaza
voiaj international, membrii echipajului au dreptul la o diurna in valuta pe
perioada voiajului, din care se retine contravaloarea hranei asigurate la bord.
Nivelul diurnei si moneda in care se plateste, precum si nivelul contravalorii
hranei se stabilesc prin contractul colectiv de munca si prin contractul
individual de ambarcare, in cazul societatilor comerciale, sau prin hotarare a
Guvernului, in cazul institutiilor publice sau al regiilor autonome.
(3) Proprietarii sau operatorii navelor care arboreaza pavilionul roman au
obligatia de a respecta prevederile acordurilor si conventiilor internationale
la care Romania este parte, referitoare la echipajele navelor.
(4) Pentru echipamentul propriu pierdut sau distrus in timpul ambarcarii,
din cauza serviciului sau a unui eveniment de navigatie si fara culpa sa,
echipajul are dreptul la o despagubire al carei cuantum este stabilit prin
contractul colectiv de munca si/sau prin contractul individual de
ambarcare."
79. Articolul 40 se abroga.
80. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
Comandantul exercita comanda pe nava si in acest scop este investit cu
autoritate asupra tuturor persoanelor ambarcate pe nava si indeplineste
atributiile ce ii revin potrivit prevederilor legislatiei nationale si
acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte."
81. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
(1) In cazul in care comandantul, indiferent din ce motiv, se afla in
imposibilitatea de a exercita comanda navei, aceasta trece asupra secundului si
apoi asupra ofiterilor de punte, dupa caz, in ordinea ierarhica stabilita prin
Regulamentul privind serviciul la bordul navelor.
(2) Fiecare preluare de comanda se inscrie in jurnalul de bord al navei,
mentionandu-se circumstantele care au determinat-o."
82. Dupa articolul 42 se introduc articolele 42^1 - 42^3 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 42^1
(1) Comandantul este responsabil de starea de navigabilitate a navei, de
mentinerea la bord a conditiilor pentru navigatia in siguranta si de protectie
a mediului, a conditiilor de munca si viata a echipajului navei.
(2) Inaintea inceperii oricarui voiaj, precum si in timpul acestuia
comandantul trebuie sa se asigure ca nava indeplineste conditiile prevazute la
alin. (1), in caz contrar acesta trebuind sa informeze proprietarul sau, dupa
caz, operatorul navei, pentru remedierea situatiei.
Art. 42^2
In cazul in care nava se afla in pericol, comandantul trebuie sa actioneze
pentru a salva persoanele care se afla la bord, pentru a proteja nava si
incarcatura si pentru a pastra in siguranta jurnalul de bord si celelalte
documente ale navei, si nu va parasi nava, cu exceptia cazului cand nu mai
exista sanse reale de salvare a navei.
Art. 42^3
(1) In cazul in care o nava care arboreaza pavilionul roman este arestata,
retinuta sau sechestrata de autoritatile dintr-un alt stat, comandantul va
informa imediat cea mai apropiata misiune diplomatica a Romaniei si Autoritatea
Navala Romana.
(2) In acelasi mod trebuie sa actioneze comandantul si in situatia in care
a fost revocata masura arestarii, retinerii sau sechestrarii."
83. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
(1) Comandantul navei, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza,
atunci cand nava se afla in stationare sau navigheaza in apele nationale
navigabile ale Romaniei, navigheaza in apele interioare nationale navigabile
ale altor state sau in marea libera si urmeaza sa faca escala intr-un port romanesc,
este obligat sa intocmeasca un raport scris despre orice eveniment petrecut pe
nava, precum: abordaj, avarie, poluare, incendiu, inec, acte de indisciplina
sau revolta la bord si altele asemenea.
(2) Comandantul este obligat sa depuna raportul asupra evenimentelor
prevazute la alin. (1), dupa cum urmeaza:
a) la capitania de port in a carei zona de activitate se afla nava in
momentul producerii incidentului;
b) la capitania primului port romanesc in care va sosi nava, daca in
momentul evenimentului nava se afla in mars in apele nationale navigabile ale
Romaniei, in marea libera sau daca evenimentul s-a produs pe caile navigabile
interioare intre ultimul port strain si primul port din apele nationale ale
Romaniei."
84. Dupa articolul 43 se introduce articolul 43^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 43^1
In cazul in care navele care arboreaza pavilionul roman se afla in afara
apelor nationale navigabile ale Romaniei, raportul comandantului privind
evenimentele prevazute la art. 43 se depune dupa cum urmeaza:
a) la autoritatea locala competenta in domeniul navigatiei, daca
evenimentul s-a produs in apele apartinand unui alt stat, fie ca nava se afla
in mars, fie ca se afla in stationare; raportul va fi trimis si la misiunea
diplomatica a Romaniei in acel stat;
b) la autoritatea locala competenta in domeniul navigatiei din primul port
de escala a navei, daca evenimentul s-a produs in marea libera; raportul va fi
trimis si la misiunea diplomatica a Romaniei in statul in care se afla portul
de escala."
85. Articolul 44 se abroga.
86. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
(1) In cazurile prevazute la art. 43 si 43^1 raportul se depune in termen
de 24 de ore de la sosirea navei in port sau de la producerea evenimentului,
daca evenimentul s-a produs pe timpul stationarii navei in port.
(2) Daca raportul se depune dupa acest termen, comandantul devine
raspunzator de eventuala disparitie a probelor sau de imposibilitatea
conservarii lor, precum si de consecintele acestora.
(3) In cazul in care evenimentul se produce in timpul operatiunilor de
incarcare/descarcare, comandantul este obligat sa anunte despre producerea
evenimentului, in afara de capitania de port, si pe operatorul portuar."
87. Dupa articolul 45 se introduc articolele 45^1 - 45^4 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 45^1
Prin raport al comandantului se intelege inclusiv protestul sau reclamatia
pe care o face comandantul navei in cazul tuturor evenimentelor prevazute la
art. 43 alin. (1).
Art. 45^2
(1) In situatii deosebite comandantul are dreptul de a impune masuri
exceptionale la bordul navei, in functie de gravitatea situatiei.
(2) Comandantul are dreptul sa izoleze orice persoana aflata la bord, daca
actiunile acesteia, chiar daca nu intrunesc elementele constitutive ale unei
infractiuni, pun in pericol siguranta navei, a persoanelor sau a lucrurilor
aflate pe nava.
Art. 45^3
(1) Comandantul are obligatia de a face cercetarile care se impun in cazul
in care la bordul navei sunt descoperite elemente ale unei infractiuni
prevazute de legislatia romana, sa acorde persoanei acuzate dreptul la aparare,
sa o protejeze pe ea si proprietatile ei, sa o retina in conditii normale de
viata la bord si sa o predea autoritatilor competente din primul port de
escala, impreuna cu documentele intocmite in timpul cercetarii.
(2) Comandantul are obligatia de a consemna in jurnalul de bord al navei
evenimentele prevazute la alin. (1) si sa informeze in scris misiunea
diplomatica a Romaniei in statul in al carui port face escala nava.
Art. 45^4
Comandantul are obligatia de a inregistra in jurnalul de bord nasterile,
casatoriile si decesele care au loc la bordul navei si are dreptul si obligatia
de a certifica testamentul unei persoane aflate la bord, cand nava se afla in
mars. Certificarea acordata de comandant este echivalenta cu certificarea
acordata de un notar public."
88. Capitolul IV va avea urmatorul titlu:
"Activitati efectuate cu mijloacele de transport naval"
89. La capitolul IV, sectiunea I, respectiv articolele 46 si 47, se abroga.
90. La capitolul IV, sectiunea a 2-a va avea urmatorul titlu:
"Activitati care se efectueaza cu nave care arboreaza pavilion
roman"
91. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48
(1) In apele nationale navigabile ale Romaniei urmatoarele activitati se
efectueaza folosindu-se numai nave care arboreaza pavilionul roman:
a) remorcajul de manevra al navelor maritime in porturi;
b) remorcajul de manevra al navelor fluviale in porturi;
c) transportul navelor cu remorchere/impingatoare intre porturile
romanesti;
d) transportul pilotilor care asigura pilotajul la intrarea si iesirea din
porturi, in interiorul acestora si pe caile navigabile;
e) cabotajul, respectiv transportul de marfuri, posta si pasageri, efectuat
prin imbarcarea dintr-un punct situat pe teritoriul Romaniei si avand ca
destinatie un alt punct situat pe acelasi teritoriu;
f) asistenta si salvarea in apele nationale navigabile a persoanelor,
navelor si aeronavelor, precum si a incarcaturii acestora;
g) scoaterea navelor scufundate, a epavelor si a incarcaturii acestora,
aflate in apele nationale navigabile;
h) pescuitul;
i) serviciile de interes local pentru desfasurarea activitatii organelor
administratiei publice centrale si ale administratiei publice locale, precum si
altele asemenea;
j) lucrarile pentru realizarea si continuarea constructiilor hidrotehnice
si pentru asigurarea conditiilor tehnice privind siguranta navigatiei;
k) explorarea si exploatarea marii sau a fundului marii, in conditiile
legii.
(2) Ministerul poate autoriza ca activitatile prevazute la alin. (1) lit.
a), c), d), e), f), g), i) si j) sa se execute si cu utilizarea unor nave care arboreaza
pavilionul altor state, daca navele care arboreaza pavilionul roman nu sunt
disponibile, daca nu exista nave care arboreaza pavilion roman specializate sau
daca caracteristicile tehnice ale celor disponibile nu permit efectuarea
acestor activitati la parametri corespunzatori solicitarilor.
(3) Activitatile prevazute la alin. (1) lit. h) si k) se pot efectua cu
nave care arboreaza pavilionul altor state, numai cu aprobarea autoritatilor
competente pentru domeniile de activitate respective.
(4) Daca in acordurile sau in conventiile internationale la care Romania
este parte se prevede in mod expres, activitatile prevazute la alin. (1) se pot
efectua si cu nave care arboreaza pavilionul statelor care sunt parti la
respectivele acorduri sau conventii."
92. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
In cazul navelor care arboreaza pavilion strain, activitatea prevazuta la
art. 48 alin. (1) lit. b) se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) cu remorcherele si impingatoarele administratiei portului respectiv:
b) cu alte remorchere si impingatoare care arboreaza pavilionul roman, daca
administratia portului nu poate pune la dispozitie astfel de nave de manevra;
c) prin exceptie de la prevederile lit. a) si b), activitatea prevazuta la
art. 48 alin. (1) lit. b) se poate efectua si cu remorchere si impingatoare
care arboreaza pavilionul altui stat, daca nu sunt disponibile nave de manevre
care arboreaza pavilionul roman si cu aprobarea capitaniei de port."
93. Dupa titlul sectiunii a 3-a se introduce articolul 49^1 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 49^1
Asistenta si salvarea navelor aflate in pericol pe mare sau in apele
nationale navigabile, a bunurilor, a incarcaturii si a persoanelor aflate la
bordul acestora sunt reglementate prin prevederile legislatiei nationale si ale
acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte."
94. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
In cazul in care comandantul unei nave care arboreaza pavilionul roman
primeste un mesaj care indica faptul ca o nava se afla in pericol, este obligat
ca, in masura in care nu isi pune in primejdie nava, echipajul, pasagerii
si/sau incarcatura, sa se deplaseze cu toata viteza posibila in respectivele
circumstante catre acea nava pentru a-i acorda asistenta necesara si pentru a
salva persoanele aflate in pericol la bordul acelei nave."
95. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
(1) Comandantul nu mai are obligatia de asistenta si salvare in cazul in
care comandantul navei aflate in pericol refuza expres ajutorul, precum si
atunci cand s-a primit informatia ca ajutorul nu mai este necesar.
(2) Motivele de neacordare a ajutorului prevazut la alin. (1) se vor
consemna in jurnalul de bord."
96. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
(1) Asistenta si salvarea navei, a incarcaturii si/sau a bunurilor aflate
pe aceasta se fac potrivit intelegerii cu comandantul navei sau cu proprietarul
ori cu operatorul acesteia. Intelegerea poate fi scrisa sau transmisa prin
orice mijloc de comunicatie si consemnata in jurnalul de bord.
(2) In cazul in care nava in pericol se afla in apele nationale navigabile
si comandantul, proprietarul sau operatorul acesteia intarzie nejustificat
incheierea unei intelegeri pentru asistenta sau salvare si capitania de port,
in a carei zona de activitate se afla nava in pericol, considera ca respectiva
nava constituie un pericol real pentru siguranta navigatiei, pentru mediu sau
pentru populatia din imprejurimi, aceasta poate ordona interventia pentru
salvare institutiilor specializate sau altor nave disponibile.
(3) Pentru cazul prevazut la alin. (2) proprietarul sau operatorul navei
ori, dupa caz, proprietarul marfii salvate va suporta cheltuielile ocazionate de
interventia ordonata de capitania de port.
(4) Ordinele capitaniei de port, prevazute la alin. (2), sunt obligatorii
pentru toate navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza.
(5) In cazul prevazut la alin. (2) capitania de port are obligatia sa
intocmeasca un document care trebuie sa cuprinda: situatia de pericol in care
se afla nava, confirmarea operatiunilor de salvare ordonate de ea, numele
navelor si ale persoanelor care au participat la solicitarea sa, precum si
calculul cheltuielilor justificate de participarea la salvare. Acest document,
aprobat de Autoritatea Navala Romana, constituie titlu executoriu pentru
recompensa de salvare cuvenita fiecarui participant, persoana juridica."
97. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
(1) In toate cazurile de sinistru, calamitate, de pericol, poluare si
altele asemenea sau de interes general, aparute pe mare, in apele nationale
navigabile sau in porturi, capitania de port in a carei zona de activitate se
petrec acestea coordoneaza toate activitatile de salvare si de limitare a
efectelor acestora.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) capitania de port poate cere
concursul navelor si al echipajelor aflate in port sau in apropiere, precum si
al oricarei persoane care desfasoara o activitate de transport naval, acestea
fiind obligate sa acorde sprijinul solicitat si sa respecte ordinele date de
capitania de port."
98. Dupa articolul 54 se introduc articolele 54^1 si 54^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 54^1
(1) Prevederile art. 49^1, 50, 52 - 54 se aplica in mod corespunzator si in
cazul in care pe mare sau in apele nationale navigabile se afla in pericol
aeronave ori persoane aflate sau cazute de la bordul acestora.
(2) In caz de imposibilitate sau daca, in circumstantele speciale in care
s-ar afla, comandantul considera ca nu este rational si nici necesar sa acorde
ajutorul sau, el este obligat sa inscrie in jurnalul de bord motivul pentru
care nu poate sa faca aceasta.
Art. 54^2
(1) Documentele de confirmare a operatiunilor de salvare a navelor si/sau
de limitare a efectelor cazurilor prevazute la art. 53 alin. (2), aflate in
pericol pe mare, in apele nationale navigabile sau in porturile romanesti,
intocmite de capitania de port si insotite de calculele justificative privind
cheltuielile ocazionate de efectuarea acestor operatiuni, precum si cele
privind paza si administrarea bunurilor salvate constituie titlu executoriu.
(2) Executarea titlului prevazut la alin. (1), de catre unitatea
creditoare, se face cu prioritate inaintea oricarei alte creante".
99. Articolul 55 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 55
(1) In cazul in care pe mare, in apele nationale navigabile sau in
porturile romanesti a avut loc sinistrul sau salvarea unei nave care arboreaza
pavilion strain, Autoritatea Navala Romana are obligatia sa informeze imediat
oficiul consular al statului al carui pavilion il arboreaza nava.
(2) In cazul sinistrului unei nave care arboreaza pavilionul unui stat cu
care statul roman a incheiat acorduri internationale, se vor aplica
dispozitiile din aceste acorduri privind termenele, conditiile de informare si
relatiile cu oficiul consular al statului respectiv."
100. Articolele 56 si 57 se abroga.
101. La capitolul IV, titlul sectiunii a IV-a si articolele 58 - 61 si 63
se abroga.
102. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
Asistenta si salvarea navelor remorcate sau impinse ori a incarcaturii
acestora de catre nava care le remorcheaza sau le impinge dau dreptul
salvatorilor la recompensa numai in cazurile in care evenimentul nu s-a produs
din culpa echipajului remorcherului sau al impingatorului, daca acesta a
prestat servicii exceptionale care nu pot fi considerate ca efectuate in
indeplinirea contractului de remorcare."
103. Articolul 64 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
(1) Comandantul si ceilalti membri ai echipajelor navelor care au
participat la operatiunile de asistenta si salvare, precum si angajatii
apartinand unitatilor de pe uscat participante, care au contribuit efectiv la
organizarea si la efectuarea operatiunilor de asistenta si salvare, sunt
indreptatiti sa primeasca o parte din recompensa de salvare. Acestia sunt
indreptatiti sa primeasca o parte din recompensa de salvare si in cazul in care
operatiunile de asistenta si salvare au avut loc intre nave apartinand
aceleiasi persoane juridice sau fizice.
(2) Personalul din cadrul Autoritatii Navale Romane si personalul operativ
din cadrul capitaniilor de port, care coordoneaza si participa direct la
operatiunile de salvare, au dreptul la o prima de salvare in cuantum de 5% din
valoarea neta a recompensei de salvare, pe care beneficiarii recompensei de
salvare au obligatia sa o plateasca."
104. Dupa articolul 64 se introduc articolele 64^1 - 64^5 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 64^1
(1) Activitatea de cautare si salvare a vietii omenesti pe mare si in apele
nationale navigabile se organizeaza de catre minister, in conformitate cu
acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte.
(2) Activitatea de cautare si salvare a vietii omenesti, prevazuta la alin.
(1), se efectueaza in mod gratuit de statul roman, in conformitate cu
prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este
parte, pentru orice persoana, indiferent de nationalitatea acesteia.
(3) Centrul de coordonare a activitatii de cautare si salvare a vietii
omenesti pe mare se organizeaza si functioneaza in cadrul Autoritatii Navale
Romane.
(4) Fondurile necesare pentru achizitionarea si intretinerea navelor, a
echipamentelor si a instalatiilor utilizate la cautarea si salvarea vietii
omenesti de catre institutiile publice, regiile autonome sau companiile
nationale aflate sub autoritatea ori in subordinea ministerului, dupa caz, se
asigura din alocatii de la bugetul de stat pentru cheltuieli de capital, in
limita sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul ministerului.
Art. 64^2
Indeplinirea obligatiilor ce revin statului din prevederile conventiilor
internationale privind prevenirea poluarii apelor de catre navele aflate in
apele nationale navigabile si coordonarea actiunilor de depoluare se asigura de
catre minister, prin institutiile aflate in subordinea sau sub autoritatea sa,
prin delegare de competenta.
Art. 64^3
(1) Coordonarea activitatilor de prevenire a poluarii apelor de catre
navele aflate in apele nationale navigabile si de interventie pentru depoluare
se deleaga Autoritatii Navale Romane.
(2) In cadrul Autoritatii Navale Romane se organizeaza si functioneaza
Centrul de coordonare a activitatilor de prevenire a poluarii apelor de catre
navele aflate in apele nationale navigabile si de interventie pentru depoluare.
Art. 64^4
Activitatea de interventie in caz de poluare a apelor nationale navigabile
de catre nave se efectueaza de agenti economici care detin mijloacele necesare,
la solicitarea Autoritatii Navale Romane.
Art. 64^5
Poluatorul are obligatia de a suporta cheltuielile ocazionate de
interventia pentru depoluarea apelor nationale navigabile, limitarea si
indepartarea consecintelor poluarii, in cazul poluarii acestora de catre
nave."
105. La capitolul IV, sectiunea a 5-a va avea urmatorul titlu:
"Scoaterea navelor scufundate sau esuate in apele nationale navigabile.
Regimul bunurilor gasite"
106. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
(1) Daca o nava esueaza sau se scufunda in apele nationale navigabile,
proprietarul sau operatorul navei are obligatia de a dezesua sau de a ranflua
nava si de a curata albia. Capitania de port in a carei zona de activitate s-a
produs evenimentul va notifica, in scris, proprietarului sau operatorului navei
termenul limita de incepere a acestor operatiuni.
(2) In functie de situatia concreta acest termen va fi cuprins intre 10 si
60 de zile de la data notificarii.
(3) In caz de neindeplinire a obligatiei prevazute la alin. (1) de catre
proprietar sau operator, capitania de port va solicita administratiei portuare
si/sau de cai navigabile a zonei respective sa efectueze aceste operatiuni in
contul si pe cheltuiala proprietarului sau operatorului navei, direct sau prin
intermediul unui agent economic specializat."
107. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
Prevederile art. 66 se aplica si in cazul marfurilor sau al altor bunuri
scufundate in apele nationale navigabile."
108. Dupa articolul 67 se introduce articolul 67^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 67^1
(1) In situatiile prevazute la art. 66 alin. (3) si la art. 67 administratia
portuara si/sau de cai navigabile a zonei respective este indreptatita sa
vanda, in conditiile legii, cu avizul capitaniei de port, bunurile ce nu se pot
pastra sau a caror conservare necesita o cheltuiala mai mare decat valoarea
lor.
(2) Sumele obtinute prin vanzare vor fi pastrate de catre administratia
portuara si/sau de cai navigabile respectiva si vor sta la dispozitia celor
care fac dovada ca au fost proprietarii acelor bunuri, mai putin sumele care
reprezinta cheltuielile de scoatere la suprafata, precum si cele privind
valorificarea acestora."
109. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
(1) Dupa terminarea operatiunilor de scoatere a navei si a incarcaturii
capitania de port in a carei zona de activitate s-a intamplat sinistrul va face
publicitate pentru instiintarea persoanelor interesate, invitandu-le sa
dovedeasca drepturile ce le au asupra bunurile salvate. Instiintarea se va face
prin publicarea anuntului intr-un ziar local, intr-unul national si, dupa caz,
intr-unul de circulatie internationala, precum si prin mijloace electronice si
afisarea la sediul capitaniei de port.
(2) Daca in termen de 90 de zile de la data instiintarii cei interesati nu
se prezinta pentru a-si lua in primire bunurile salvate, administratia portuara
si/sau de cai navigabile a zonei respective va proceda la vanzarea acestora, in
conditiile legii. Sumele rezultate din vanzare sunt utilizate de aceasta pentru
acoperirea cheltuielilor efectuate cu ocazia operatiunilor de ranfluare a
navei, a cheltuielilor si a primei de salvare, dupa caz, a platii taxelor si a
altor plati catre bugetul de stat, precum si a altor cheltuieli generate de
indeplinirea procedurilor prevazute in acest capitol. Suma ramasa este
consemnata de capitania de port si este pastrata intr-un cont distinct de catre
administratia portuara si/sau de cai navigabile a zonei respective.
(3) Daca pana la implinirea unui an de la data consemnarii sumei ramase,
conform alin. (2), cei interesati nu si-au valorificat drepturile sau daca
pretentiile formulate inauntrul aceluiasi termen in fata organelor de
jurisdictie au fost respinse prin hotarare definitiva si irevocabila, atunci
suma consemnata se face venit la bugetul de stat."
110. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69
(1) In cazul in care capitania de port considera ca esuarea sau scufundarea
unei nave in apele nationale navigabile constituie un pericol iminent pentru
navigatie, aceasta va notifica, in scris, proprietarului sau operatorului navei
sa procedeze in maximum 24 de ore de la notificare la inceperea operatiunilor
de scoatere a navei si la curatarea fundului albiei.
(2) In cazul in care proprietarul sau operatorul navei nu incepe aceste
operatiuni in termenul prevazut la alin. (1), capitania de port va proceda in
conformitate cu prevederile art. 66 alin. (3).
(3) In situatii exceptionale, in care pericolul de navigatie sau poluare
determina actiunea imediata, capitania de port dispune administratiei portuare
si/sau de cai navigabile a zonei respective efectuarea operatiunilor, fara
notificarea scrisa prevazuta la alin. (1)."
111. Articolul 70 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
(1) Daca proprietarul sau operatorul navei nu restituie cheltuielile
ocazionate de operatiunile de dezesuare sau ranfluare si de curatare a albiei,
nava si toate bunurile recuperate, ramase in custodia administratiei portuare
si/sau de cai navigabile a zonei respective, vor fi vandute de catre aceasta in
conformitate cu prevederile legale.
(2) Sumele obtinute din vanzare vor fi utilizate pentru acoperirea
cheltuielilor ocazionate de operatiunile de dezesuare sau ranfluare si de
limitare si indepartare a consecintelor, precum si de curatare a albiei, plata
creantelor catre capitania de port si administratia portuara si/sau de cai
navigabile care greveaza nava, eventuala diferenta ramanand la dispozitia
proprietarului sau a operatorului navei.
(3) In cazul in care cheltuielile prevazute la alin. (2) depasesc suma
obtinuta prin vanzare, proprietarul/operatorul navei sau reprezentantii
acestora raman obligati la plata diferentei."
112. Articolul 71 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 71
(1) Documentele de confirmare a operatiunilor de scoatere a epavelor, de
ranfluare a navelor scufundate sau esuate, de scoatere a bunurilor scufundate,
de curatare a albiei, precum si de limitare si indepartare a consecintelor,
intocmite de capitania de port si insotite de calculele justificative privind
cheltuielile ocazionate de efectuarea acestor operatiuni, precum si cele
privind paza si administrarea bunurilor salvate constituie titlu executoriu.
(2) Executarea titlului prevazut la alin. (1) de catre unitatea creditoare
se face cu prioritate inaintea oricarei alte creante."
113. Articolele 72 - 75 se abroga.
114. La capitolul IV, sectiunea a 6-a va avea urmatorul titlu:
"Pilotajul navelor maritime"
115. Articolul 76 se abroga.
116. Dupa articolul 76 se introduc articolele 76^1 si 76^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 76^1
Pilotajul navelor maritime in porturi si pe cai navigabile este serviciu de
siguranta de interes national si se efectueaza sub controlul statului pentru
toate navele, indiferent de pavilionul pe care acestea il arboreaza, in mod
nediscriminatoriu privind durata, calitatea si tarifele practicate.
Art. 76^2
Prin serviciul de pilotaj se asigura desfasurarea in conditii de siguranta
a navigatiei navelor in porturi si pe cai navigabile, prin intermediul unei
persoane calificate si autorizate in acest sens, denumita in continuare pilot,
si al unor mijloace specializate."
117. Articolul 77 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 77
(1) Pilotul nu face parte din echipajul navei si nu se substituie
comandantului, caruia ii revine intreaga responsabilitate privind navigatia si
manevrele efectuate de nava aflata sub comanda sa.
(2) Daca informatiile furnizate de pilot au fost eronate ori au fost
transmise eronat cu buna stiinta, raspunderea pentru accidentul sau evenimentul
produs revine pilotului. In acest caz administratia portuara si/sau de cai
navigabile, agentul economic sau asociatia profesionala careia ii apartine
pilotul poarta raspunderea pentru daunele rezultate.
(3) Comandantul navei pilotate are urmatoarele obligatii:
a) sa furnizeze pilotului datele corecte privind pescajul, dimensiunile,
tonajul, incarcatura, caracteristicile si puterea motoarelor, a propulsoarelor,
manevrabilitatea, precum si orice alte caracteristici ale navei solicitate de
pilot;
b) sa il informeze pe pilot in cazul in care paraseste comanda navei,
precum si despre persoana desemnata sa il inlocuiasca."
118. Dupa articolul 77 se introduc articolele 77^1 si 77^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 77^1
(1) Comandantul navei pilotate nu are dreptul sa retina pilotul la bord dupa
iesirea navei din zona sau din portul unde pilotajul este obligatoriu si are
obligatia sa il debarce in siguranta.
(2) In cazul in care debarcarea nu se poate face in siguranta datorita
conditiilor meteorologice si hidrologice, comandantul navei are obligatia de a
asigura debarcarea pilotului in cel mai apropiat loc sigur, precum si
intoarcerea acestuia la locul sau de resedinta, pe cheltuiala navei.
Art. 77^2
Pe timpul cat se afla la bordul navei pilotul are obligatia de a furniza
comandantului toate informatiile referitoare la zona sau portul respectiv,
astfel incat nava sa navigheze si sa efectueze manevrele portuare in deplina
siguranta."
119. Articolul 78 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 78
Pilotul poate parasi nava in urmatoarele situatii, numai dupa ce a primit
acordul comandantului:
a) a acostat, respectiv a ancorat nava in siguranta;
b) a scos nava in afara zonei sau portului in care pilotajul este
obligatoriu;
c) din motive obiective, a fost necesara inlocuirea sa de catre un alt
pilot."
120. Dupa articolul 78 se introduce articolul 78^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 78^1
(1) In timpul cat se afla la bordul navei sau dupa debarcare pilotul are
obligatia de a anunta, in cel mai scurt timp posibil, capitania de port,
administratia portuara si/sau de cai navigabile, dupa caz, despre:
a) orice modificari aparute in zonele prin care a trecut si care pot pune
in pericol siguranta navigatiei;
b) orice accident sau eveniment petrecut cu nava pe care a pilotat-o sau la
alte nave pe care le-a intalnit;
c) orice nerespectare de catre comandantul navei pilotate a regulilor de
navigatie, de protectie a mediului si a celor privind transportul marfurilor
periculoase si poluante;
d) functionarea defectuoasa a unor echipamente sau instalatii ale navei;
e) inceperea/terminarea manevrei si orice problema privind siguranta
navigatiei in timpul manevrei navei pilotate.
(2) In cazul in care considera ca nava prezinta pericol pentru siguranta
navigatiei sau pentru securitatea portului ori observa nereguli in desfasurarea
manevrei, pilotul poate solicita capitaniei de port intreruperea navigatiei sau
a manevrei navei pe care o piloteaza, pana la restabilirea circumstantelor care
fac posibila navigatia in siguranta."
121. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 79
(1) Pilotul trebuie sa fie cetatean roman, si sa detina un brevet valabil
pentru zona de navigatie pentru care se asigura pilotajul navei, eliberat de
catre Autoritatea Navala Romana.
(2) Modul de recrutare, scolarizare, perfectionare si brevetare a pilotilor
se aproba de catre minister, la propunerea Autoritatii Navale Romane."
122. Articolele 80 - 83 se abroga.
123. Dupa articolul 83 se introduce sectiunea a 7-a cu urmatorul titlu:
"Remorcajul de manevra al navelor maritime in porturi"
124. Dupa titlul sectiunii a 7-a se introduc articolele 83^1 - 83^5 cu
urmatorul cuprins:
"Art. 83^1
Remorcajul de manevra al navelor maritime in porturi, denumit in continuare
remorcaj, este serviciu de siguranta de interes national si se efectueaza sub
controlul statului pentru toate navele, indiferent de pavilionul acestora, in
mod nediscriminatoriu privind durata, calitatea si tarifele practicate.
Art. 83^2
Prin remorcaj se asigura desfasurarea in conditii de siguranta a navigatiei
si a manevrelor portuare.
Art. 83^3
In timpul folosirii remorcherului comandantul si echipajul acestuia devin
subordonati comandantului navei remorcate si respecta in totalitate ordinele
primite din partea acestuia.
Art. 83^4
Remorcherul poate parasi nava remorcata in urmatoarele situatii, numai dupa
ce a primit acordul comandantului navei remorcate:
a) nava remorcata a acostat, respectiv a ancorat, in siguranta;
b) nava remorcata a iesit in afara zonei sau a portului unde remorcajul
este obligatoriu;
c) din motive obiective, a fost necesara inlocuirea cu un alt remorcher.
Art. 83^5
In timpul cat efectueaza serviciul de remorcaj comandantul remorcherului
are obligatia de a anunta, in cel mai scurt timp posibil, capitania de port sau
administratia portuara si/sau de cai navigabile, dupa caz, despre:
a) orice modificari aparute in zonele prin care a trecut si care pot pune
in pericol siguranta navigatiei;
b) orice accident sau eveniment petrecut cu nava remorcata sau la alte nave
pe care le-a intalnit;
c) orice nerespectare a regulilor de navigatie de catre comandantul navei
remorcate;
d) inceperea/terminarea manevrei si orice problema privind siguranta
navigatiei aparuta in timpul remorcajului."
125. Capitolul V va avea urmatorul titlu:
"Supravegherea si controlul navigatiei in porturi si in apele
nationale navigabile"
126. La capitolul V, sectiunea I, respectiv articolele 84 - 87, se abroga.
127. La capitolul V, sectiunea a 2-a va avea urmatorul titlu:
"Regimul navigatiei in porturi si in apele nationale navigabile"
128. Articolul 88 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 88
Navele de orice categorie, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza si
care intra in apele nationale navigabile sau in porturile romanesti, sunt
obligate sa respecte dispozitiile privind intrarea si navigatia in apele
nationale navigabile, stationarea, operarea si iesirea din porturi, prevazute
de legislatia nationala."
129. Articolul 89 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 89
(1) Navele de orice categorie, indiferent de pavilionul pe care il
arboreaza, pot acosta in afara porturilor sau la malul unei cai navigabile
numai in locurile stabilite in acest scop si care sunt semnalizate
corespunzator.
(2) Locurile in care ancorarea sau acostarea este permisa se aproba de
capitania de port in a carei zona de activitate se afla acestea. Pentru apele
navigabile de frontiera este necesar acordul prealabil al politiei de
frontiera.
(3) In cazuri de forta majora navele pot acosta si in afara zonelor
prevazute la alin. (1), cu conditia luarii tuturor masurilor pentru a nu
stanjeni navigatia in siguranta a celorlalte nave si cu informarea imediata a
capitaniei de port in a carei zona de activitate si, dupa caz, a politiei de
frontiera in a carei zona de jurisdictie s-a produs acostarea. Cazurile de
forta majora invocate de comandantul navei se verifica si se atesta de
capitania de port in a carei zona de activitate s-a produs evenimentul sau de
catre capitania portului de destinatie."
130. Articolul 90 se abroga.
131. Articolul 91 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 91
(1) In cazuri de forta majora cand, pentru salvarea navei, a incarcaturii
acesteia sau pentru evitarea degradarii mediului, incarcatura a fost
descarcata, partial sau integral, pe malul caii navigabile, comandantul are
obligatia sa informeze cea mai apropiata capitanie de port si, dupa caz,
politia de frontiera.
(2) Situatiile in care operatiunile de incarcare/descarcare de marfuri
si/sau de pasageri se pot efectua in afara porturilor si conditiile in care
aceste activitati se pot desfasura se stabilesc de catre Autoritatea Navala
Romana."
132. Articolul 92 se abroga.
133. La capitolul V, sectiunea a 3-a va avea urmatorul titlu:
"Exercitarea activitatii de control de catre Autoritatea Navala Romana
si capitaniile de port"
134. Articolul 93 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 93
Activitatea de supraveghere si control a navigatiei civile se efectueaza de
Autoritatea Navala Romana si capitaniile de port."
135. Dupa articolul 93 se introduce articolul 93^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 93^1
(1) Autoritatea Navala Romana, prin capitaniile de port, elibereaza
acceptul de intrare a navelor in port si permisul de plecare a navelor din
port.
(2) In cazul navelor care vin din voiaj international acceptul de intrare
in port se elibereaza numai dupa obtinerea liberei practici sanitare."
136. Dupa articolul 93^1 se introduce sectiunea a 4-a cu urmatorul titlu:
"Controlul statului pavilionului"
137. Dupa titlul sectiunii a 4-a se introduce articolul 93^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 93^2
(1) Autoritatea Navala Romana are dreptul si obligatia sa controleze si sa
monitorizeze navele care arboreaza pavilionul roman, aflate in apele nationale
navigabile si in porturile romanesti, privind respectarea legislatiei nationale
si, in principal, daca acestea:
a) au actele de nationalitate valabile;
b) au echipajul minim de siguranta prezent la bord;
c) respecta prevederile conventiilor internationale la care Romania este
parte privind standardele tehnice si conditiile de munca si de viata la bord;
d) fiecare membru al echipajului detine brevetul sau certificatul de
capacitate corespunzator functiei pe care o indeplineste la bordul navei.
(2) Autoritatea Navala Romana are obligatia de a controla si de a
monitoriza navele care arboreaza pavilionul roman privind respectarea
conditiilor prevazute la alin. (1) si atunci cand aceste nave se afla in afara
apelor nationale navigabile.
(3) In cazul in care constata ca navele care arboreaza pavilionul roman nu
respecta conditiile prevazute la alin. (1), Autoritatea Navala Romana, prin
capitaniile de port, va interzice plecarea navelor pana la remedierea
deficientelor constatate.
(4) In cazul in care constata nerespectarea in mod repetat a uneia sau mai
multora dintre conditiile prevazute la alin. (1), Autoritatea Navala Romana
poate lua masura retragerii dreptului de arborare a pavilionului roman pentru
acea nava sau retragerea documentului de conformitate companiei care opereaza
nava."
138. Dupa articolul 93^2 se introduce sectiunea a 5-a cu urmatorul titlu:
"Controlul statului portului"
139. Dupa titlul sectiunii a 5-a se introduce articolul 93^3 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 93^3
(1) Autoritatea Navala Romana are dreptul si obligatia de a controla navele
care arboreaza pavilionul altor state, aflate in apele nationale navigabile si
in porturile romanesti, in ceea ce priveste respectarea prevederilor
acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
(2) In cazul in care constata ca navele prevazute la alin. (1) nu respecta
aceste prevederi, Autoritatea Navala Romana, prin capitaniile de port, va
retine navele pana la remedierea deficientelor constatate.
(3) Autoritatea Navala Romana are obligatia de a notifica autoritatii
competente a statului care a acordat acelei nave dreptul de a arbora pavilionul
sau deficientele constatate.
(4) In cazul in care se constata ca eliminarea deficientelor nu se poate
face in portul in care nava a fost retinuta, Autoritatea Navala Romana poate
autoriza plecarea navei catre alt port, daca aceasta poate naviga in conditii
minime de siguranta, iar daca portul respectiv se afla in alt stat, va notifica
in mod corespunzator autoritatii competente din acel stat."
140. Articolul 94 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 94
Capitaniile de port pot interzice navigatia in apele nationale navigabile,
precum si operatiunile de incarcare/descarcare si transbordare sau legatura cu
uscatul navelor care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 11."
141. Dupa articolul 94 se introduce sectiunea a 6-a cu urmatorul titlu:
"Controlul efectuat de capitaniile de port"
142. Articolul 95 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 95
Capitaniile de port pot interzice iesirea din porturi si/sau continuarea
navigatiei in apele nationale navigabile a navelor, indiferent de pavilionul pe
care il arboreaza, daca acestea constata ca:
a) actele de bord lipsesc sau nu sunt valabile;
b) navele au gaura de apa;
c) functionarea instalatiilor de guvernare si a celor de ancorare este
defectuoasa;
d) nava nu este inzestrata cu suficiente mijloace de salvare, de stingere a
incendiilor, de semnalizare si de ancorare;
e) incarcatura de pe punte pericliteaza stabilitatea navei sau impiedica
vizibilitatea in navigatie;
f) stivuirea si arimarea marfurilor in magazii sunt defectuoase,
periclitand siguranta navigatiei;
g) pescajul navei depaseste pescajul maxim prevazut in actele navei;
h) pescajul navei nu permite trecerea prin zonele din apele nationale
navigabile prin care aceasta urmeaza sa navigheze;
i) numarul pasagerilor imbarcati depaseste numarul prevazut in actele
navei;
j) membrii echipajului nu poseda brevete sau certificate de capacitate
corespunzatoare functiilor;
k) la bordul navei nu se afla echipajul minim de siguranta;
l) in orice alte cazuri in care siguranta navei este periclitata sau nava
ar periclita siguranta navigatiei in apele nationale navigabile ori nava
constituie o sursa evidenta de poluare."
143. Articolul 96 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 96
(1) Capitaniile de port pot interzice plecarea oricarei nave dintr-un port
sau dintr-un loc de stationare aflat in apele nationale navigabile, la
solicitarea Autoritatii Navale Romane, a administratiilor portuare si/sau de
cai navigabile, a altor autoritati publice ale statului sau ale unor agenti
economici, pentru debite ale proprietarului sau operatorului navei ori ale
proprietarului marfii aflate pe nava, fata de respectivele autoritati sau
respectivii agenti economici.
(2) Solicitarea privind interzicerea plecarii navei va fi facuta in scris,
raspunderea pentru interdictia de plecare revenind solicitantului.
(3) Interdictia de plecare a navei nu poate depasi 24 de ore de la momentul
solicitarii privind interzicerea plecarii. Dupa aceasta perioada nava va fi
retinuta numai daca solicitantul prezinta la capitania de port o incheiere
executorie a instantelor judecatoresti competente de punere a navei sub
sechestru. Retinerea poate inceta daca proprietarul sau, dupa caz, operatorul
navei ori proprietarul marfii a facut dovada constituirii unor garantii
suficiente in raport cu creanta invocata si aceasta a fost acceptata de cel
care a solicitat retinerea. In calculul celor 24 de ore nu se iau in
considerare orele din zilele declarate legal ca nelucratoare."
144. Articolele 97 si 98 se abroga.
145. Articolul 99 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 99
Prevederile art. 11 nu se aplica navelor care arboreaza pavilion strain
folosite pentru servicii guvernamentale."
146. Articolul 100 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 100
(1) In cazul in care primesc, in scris, sesizari sau reclamatii referitoare
la infractiuni la regimul navigatiei sau pe baza rapoartelor privind
sinistrele, abordajele si orice avarie, capitaniile de port au dreptul si
obligatia sa efectueze cercetari, sa solicite sau sa accepte efectuarea de
expertize si sa administreze probe in limitele competentelor lor.
(2) In cazul in care primesc, in scris, reclamatii si plangeri referitoare
la abateri in legatura cu navigatia sau care au avut loc pe nave, in porturi
ori in apele nationale navigabile si sesizari cu privire la marfa si
incarcatura, capitaniile de port fac cercetari in limita competentei lor si, in
cazul in care este stabilita vinovatia unei persoane, procedeaza potrivit
legii.
(3) Capitaniile de port au dreptul sa efectueze din oficiu cercetarea
accidentelor de navigatie sau alte cercetari la care au calitatea de a se
sesiza din oficiu, atunci cand considera ca acest lucru este necesar.
(4) In cazurile in care in urma unui sinistru sau a unui naufragiu o nava,
indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, s-a pierdut ori a fost
abandonata de echipajul ei sau numai de comandant, capitania de port in a carei
zona de activitate s-a produs acest eveniment are obligatia de a incepe, fara
intarziere, cercetarile. In timpul cercetarilor capitania de port trebuie sa
stabileasca circumstantele in care s-a produs sinistrul sau naufragiul, cauzele
care au condus la pierderea navei, sa adune probe materiale si sa ia masurile
necesare si suficiente pentru conservarea acestora, sa intocmeasca un raport
pentru a fi inaintat organelor abilitate, sa continue cercetarile si sa
stabileasca responsabilitatile."
147. Articolul 101 se abroga.
148. Capitolul VI va avea urmatorul titlu:
"Dispozitii tranzitorii si finale"
149. Articolul 102 se abroga.
150. Articolul 103 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 103
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare
a prezentei ordonante ministerul va elabora si va supune spre aprobare
Guvernului regulamentul de aplicare a acesteia."
151. Dupa articolul 103 se introduc articolele 103^1 - 103^7 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 103^1
In termen de 90 de zile de la publicarea legii de aprobare a prezentei
ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ministerul va elabora si
va supune spre aprobare Guvernului actul normativ privind organizarea si
functionarea Autoritatii Navale Romane, prin care se vor stabili statutul,
atributiile, patrimoniul, personalul si regimul contractelor existente.
Art. 103^2
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante proprietarii navelor se vor prezenta la
capitaniile de port pentru reconfirmarea actelor de nationalitate prevazute la
art. 18^4.
(2) Nerespectarea termenului prevazut la alin. (1) duce la suspendarea din
oficiu a dreptului de arborare a pavilionului roman.
(3) In cazul in care persoanele fizice sau juridice care isi revendica
dreptul de proprietate asupra unei nave nu au inregistrat in actele de
nationalitate numele lor ca proprietari, se vor prezenta, in termenul prevazut
la alin. (1), la capitania portului de inmatriculare a navei, pentru a-si
clarifica situatia. Acestia trebuie sa prezinte respectivei capitanii de port
actele prin care dovedesc dreptul de proprietate asupra navei sau sa dovedeasca
faptul ca in ultimii 5 ani au actionat ca un proprietar diligent.
(4) In cazul in care proprietarul navei este acelasi cu cel mentionat in
actul de nationalitate a navei, iar reconfirmarea prevazuta la alin. (1) se
face pe formular de tip vechi, aceasta operatiune se face cu titlu gratuit.
Art. 103^3
In cazul in care in apele nationale navigabile se afla o nava al carei
proprietar este necunoscut, Autoritatea Navala Romana va solicita public,
printr-un anunt intr-un ziar local, unul national, unul international, precum
si prin mijloace electronice, prezentarea proprietarului. In cazul in care in
termen de 60 de zile de la data aparitiei anuntului proprietarul nu se prezinta
la Autoritatea Navala Romana, nava va fi confiscata si valorificata conform
legislatiei in vigoare.
Art. 103^4
Activitatile de pilotaj, remorcaj de manevra si legare-dezlegare a navelor
maritime in porturi si pe apele nationale navigabile vor fi reglementate
printr-o lege privind administrarea porturilor si cailor navigabile si
serviciile in porturi si pe caile navigabile.
Art. 103^5
(1) Toate certificatele de clasificare, certificatele care atesta
conformitatea cu prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care
Romania este parte, precum si orice alte certificate eliberate navelor si
companiilor de navigatie de catre minister, Inspectoratul Navigatiei Civile -
I.N.C. sau de catre Regia Autonoma <<Registrul Naval Roman>> raman
valabile pana la data expirarii lor, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2003.
(2) Toate carnetele de marinar, brevetele, certificatele de capacitate,
atestatele si certificatele de conformitate eliberate personalului navigant si
personalului auxiliar de catre Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C. si de
catre capitaniile de port raman valabile pana la data expirarii acestora.
Art. 103^6
Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei se modifica in
mod corespunzator.
Art. 103^7
La data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante se
abroga: art. 3 din Decretul nr. 92/1975 pentru ratificarea Conventiei
internationale pentru securitatea containerelor, incheiata la Geneva la 2
decembrie 1972, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 91 din 12 august
1975, art. 3 din Decretul nr. 23/1976 pentru aderarea Republicii Socialiste
Romania la Conventia internationala asupra masurarii tonajului navelor,
incheiata la Londra la 23 iunie 1969, publicat in Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 15 din 14 februarie 1976, art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 95/1998
privind infiintarea unor institutii publice in subordinea Ministerului
Transporturilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 320
din 28 august 1998."
152. Articolul 104 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 104
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga: Decretul nr.
443/1972 privind navigatia civila, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr.
132 din 23 noiembrie 1972, cu exceptia capitolului VI -
<<Infractiuni>>, H.C.M. nr. 40/1973 pentru aprobarea Regulamentului
cuprinzand norme cu privire la navigatia civila, publicata in Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 7 din 25 ianuarie 1973, precum si orice alte dispozitii
contrare."
Art. 2
Prezenta lege intra in vigoare dupa 90 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, modificata si completata prin prezenta
lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se
textelor numerotarea corespunzatoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 10 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 11 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU CAMELIU PETRESCU