Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 433 din 27 iunie 2002

pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Letonia privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Riga la 27 noiembrie 2001

ACT EMIS DE:                PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 508 din 15 iulie 2002


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Letonia privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Riga la 27 noiembrie 2001.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                            PRESEDINTELE SENATUI
                               NICOLAE VACAROIU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 11 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                     p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                           OVIDIU CAMELIU PETRESCU

000A
                                  ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Letonia privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor

    Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Letonia, denumite in cele ce urmeaza parti contractante,
    dorind sa intensifice cooperarea economica in avantajul ambelor state,
    intentionand sa creeze si sa mentina conditii favorabile pentru investitiile investitorilor statului unei parti contractante pe teritoriul statului celeilalte parti contractante,
    recunoscand necesitatea promovarii si protejarii investitiilor straine in scopul cresterii prosperitatii economice a ambelor state,
    au convenit cele ce urmeaza:

    Art. 1
    Definitii
    In sensul acestui acord:
    1. Termenul investitor se refera, in legatura cu fiecare parte contractanta, la urmatorii subiecti care efectueaza investitii pe teritoriul statului celeilalte parti contractante:
    - In ceea ce priveste Romania:
    a) persoana fizica inseamna un cetatean, in conformitate cu legislatia Romaniei;
    b) persoana juridica inseamna entitati juridice, incluzand societati comerciale, corporatii, asociatii de afaceri si alte organizatii care sunt constituite sau altfel organizate, in mod corespunzator, in conformitate cu legea din Romania, si care isi au sediul, precum si activitatile economice efective pe teritoriul Romaniei.
    - In ceea ce priveste Republica Letonia:
    a) persoana fizica inseamna un cetatean sau necetatean, in conformitate cu legislatia Republicii Letonia;
    b) persoana juridica inseamna orice entitate inregistrata sau constituita in conformitate cu legislatia Republicii Letonia.
    2. Termenul investitii va insemna orice fel de active investite de catre investitorii unei parti contractante pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, in conformitate cu legile si reglementarile legale ale statului acesteia din urma, si va include in special, dar nu exclusiv:
    a) drepturi de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile, precum si orice alte drepturi reale, cum ar fi: servituti, ipoteci, drepturi de retentie, gajuri;
    b) actiuni, parti sociale sau orice alt fel de participare la societati comerciale;
    c) drepturi de creanta sau orice alte drepturi, privind prestatii care au o valoare economica;
    d) drepturi de proprietate intelectuala, cum sunt: drepturi de autor, brevete, desene sau modele industriale, marci de comert sau de serviciu, nume comerciale, know-how si fond comercial, precum si orice alte drepturi similare recunoscute de legile nationale ale partilor contractante;
    e) concesiuni de drept public, incluzand concesiuni privind prospectarea, extractia sau exploatarea resurselor naturale, precum si toate celelalte drepturi acordate prin lege, prin contract sau prin hotararea autoritatilor, in conformitate cu legea.
    Nici o modificare a formei in care sunt investite sau reinvestite activele nu va afecta caracterul lor de investitie.
    3. Termenul venituri inseamna sumele produse de o investitie si include in special, dar nu exclusiv, profituri, dividende, dobanzi, castiguri de capital, redevente, management si asistenta tehnica sau alte onorarii, indiferent de forma in care este platit venitul.
    4. Termenul teritoriu inseamna:
    - in ceea ce priveste Romania: teritoriul Romaniei, inclusiv marea teritoriala si spatiul aerian de deasupra teritoriului si marii teritoriale, asupra carora Romania isi exercita suveranitatea, precum si zona contigua, platoul continental si zona economica exclusiva, asupra carora Romania isi exercita jurisdictia, respectiv drepturile suverane, in concordanta cu propria legislatie si cu dreptul international;
    - in ceea ce priveste Republica Letonia: teritoriul Republicii Letonia, inclusiv marea teritoriala, precum si orice zona maritima asupra careia Letonia exercita, in conformitate cu dreptul international, drepturi suverane privind fundul marii si subsolul, precum si resursele naturale ale acestor zone.
    Art. 2
    Promovare, admitere
    (1) Fiecare parte contractanta va promova, pe cat posibil, investitiile efectuate pe teritoriul statului sau de catre investitorii celeilalte parti contractante si va admite aceste investitii in conformitate cu legile si cu reglementarile nationale legale.
    (2) Daca o parte contractanta a admis o investitie pe teritoriul statului sau, ea va acorda, pe baza nediscriminatorie, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale, autorizatiile necesare in legatura cu acea investitie, inclusiv autorizatiile pentru angajarea de personal de conducere si tehnic, la alegere, indiferent de cetatenie.
    Art. 3
    Protejare, tratament
    (1) Fiecare parte contractanta va proteja pe teritoriul statului sau investitiile efectuate, in conformitate cu legile si cu reglementarile nationale legale, de catre investitorii celeilalte parti contractante si nu va afecta, prin masuri nerezonabile sau discriminatorii, managementul, intretinerea, folosinta, posesia, extinderea, vanzarea sau lichidarea acestor investitii. In special, fiecare parte contractanta sau autoritatile sale competente vor elibera autorizatiile necesare mentionate la art. 2 alin. (2).
    (2) Fiecare parte contractanta va asigura un tratament just si echitabil pe teritoriul statului sau investitiilor investitorilor celeilalte parti contractante. Acest tratament nu va fi mai putin favorabil decat cel acordat de fiecare parte contractanta investitiilor efectuate pe teritoriul statului sau de investitorii proprii sau decat cel acordat de fiecare parte contractanta investitiilor efectuate pe teritoriul statului sau de catre investitorii oricarui stat tert, daca acest din urma tratament este mai favorabil.
    (3) Tratamentul natiunii celei mai favorizate nu va fi interpretat ca obligatie a unei parti contractante de a extinde asupra investitorilor si investitiilor celeilalte parti contractante avantajele rezultate din orice uniune vamala sau economica existenta ori viitoare, zona de comert liber sau organizatie economica regionala, la care oricare dintre partile contractante este sau devine membru. Acest tratament nu se va referi nici la avantajele pe care oricare parte contractanta le acorda investitorilor unui stat tert in virtutea unui acord de evitare a dublei impuneri sau altor acorduri pe baza de reciprocitate referitoare la impozite.
    Art. 4
    Transferul liber
    (1) Fiecare parte contractanta pe teritoriul statului careia s-au efectuat investitii de catre investitorii celeilalte parti contractante va permite acelor investitori transferul liber al platilor in legatura cu aceste investitii, in special al:
    a) veniturilor conform art. 1 pct. 3;
    b) sumelor provenind din imprumuturi contractate sau alte obligatii contractuale asumate pentru investitie;
    c) sumelor provenind din vanzarea totala sau partiala, instrainarea sau lichidarea unei investitii.
    Transferurile se vor efectua fara intarziere, in valuta convertibila.
    (2) Daca nu s-a convenit altfel cu investitorul, transferurile se vor efectua, in conformitate cu legile si cu reglementarile nationale legale in vigoare ale partii contractante pe teritoriul statului careia s-a efectuat investitia, la cursul de schimb aplicabil la data transferului.
    Art. 5
    Deposedare, despagubire
    (1) Nici una dintre partile contractante nu va lua fie direct, fie indirect masuri de expropriere, nationalizare sau orice alte masuri avand aceeasi natura sau acelasi efect impotriva investitiilor investitorilor celeilalte parti contractante, decat daca masurile sunt luate in interes public, astfel cum este stabilit prin lege, pe o baza nediscriminatorie si in conformitate cu procedura legala si cu conditia sa fie luate prin acordarea unei despagubiri efective si adecvate. Cuantumul despagubirii, inclusiv dobanda, se va stabili intr-o valuta convertibila si se va plati fara intarziere investitorului indreptatit sa o primeasca. Sumele rezultate vor fi in mod liber si prompt transferabile.
    (2) Investitorii unei parti contractante ale caror investitii au suferit daune datorita razboiului sau oricarui alt conflict armat, revolutiei, starii de urgenta sau rebeliunii, care au avut loc pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, vor beneficia din partea acesteia din urma de un tratament in conformitate cu art. 3 alin. (2). Ei vor fi indreptatiti in toate cazurile la despagubiri.
    Art. 6
    Investitii anterioare acordului
    Prezentul acord se va aplica investitiilor efectuate pe teritoriul statului unei parti contractante, in conformitate cu legile si cu reglementarile nationale legale, de investitorii celeilalte parti contractante fie anterior, fie dupa intrarea in vigoare a prezentului acord. Totusi prezentul acord nu se va aplica in cazul diferendelor care au aparut inainte de intrarea sa in vigoare.
    Art. 7
    Alte obligatii
    (1) Daca legislatia nationala a oricarei parti contractante indreptateste investitiile investitorilor celeilalte parti contractante la un tratament mai favorabil decat cel prevazut de prezentul acord, respectiva legislatie va prevala asupra acestui acord, in masura in care este mai favorabila.
    (2) Fiecare parte contractanta va respecta orice alte obligatii pe care si le-a asumat cu privire la investitiile efectuate pe teritoriul statului sau de investitorii celeilalte parti contractante.
    Art. 8
    Principiul subrogarii
    Daca oricare parte contractanta sau agentia desemnata de aceasta face plati unuia dintre investitorii sai pe baza unei garantii financiare impotriva riscurilor necomerciale pe care a acordat-o in legatura cu o investitie de pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, aceasta din urma va recunoaste, in virtutea principiului subrogarii, transferul oricarui drept sau titlu al acestui investitor catre prima parte contractanta sau agentia desemnata de aceasta. Cealalta parte contractanta va fi indreptatita sa deduca impozitele si celelalte obligatii cu caracter public datorate si platibile de catre investitor.
    Art. 9
    Solutionarea diferendelor intre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante
    (1) In scopul solutionarii diferendelor privind investitiile intre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante, vor avea loc consultari intre partile interesate in vederea solutionarii cazului, pe cat posibil, pe cale amiabila.
    (2) Daca aceste consultari nu conduc la o solutie in termen de 6 luni de la data cererii de solutionare, investitorul poate supune diferendul, la alegerea sa, spre solutionare la:
    a) instanta judecatoreasca competenta a partii contractante pe teritoriul statului careia s-a efectuat investitia; sau
    b) Centrul International pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investitii (ICSID), infiintat ca urmare a Conventiei pentru reglementarea diferendelor relative la investitii intre state si persoane ale altor state, deschisa spre semnare la Washington la 18 martie 1965; sau
    c) un tribunal arbitral ad-hoc care, daca nu s-a convenit altfel intre partile la diferend, va fi constituit in conformitate cu Regulamentul de arbitraj al Comisiei Natiunilor Unite pentru Drept Comercial International (UNCITRAL).
    (3) Fiecare parte contractanta consimte prin aceasta sa supuna diferendele privind investitiile concilierii sau arbitrajului international.
    (4) Partea contractanta care este parte la diferend nu va invoca niciodata, pe durata procedurilor privind diferendele legate de investitii, ca aparare imunitatea sa sau faptul ca investitorul a primit o despagubire in cadrul unui contract de asigurare acoperind integral sau partial prejudiciul ori dauna suferita.
    Art. 10
    Solutionarea diferendelor dintre partile contractante
    (1) Diferendele dintre partile contractante privind interpretarea sau aplicarea prevederilor acestui acord vor fi solutionate pe cai diplomatice.
    (2) Daca cele doua parti contractante nu pot ajunge la o intelegere in termen de 12 luni de la declansarea diferendului dintre ele, acesta, la cererea oricarei parti contractante, va fi supus unui tribunal arbitral compus din 3 membri. Fiecare parte contractanta va numi un arbitru, iar acesti 2 arbitri vor desemna un presedinte care va fi cetatean al unui stat tert.
    (3) Daca una dintre partile contractante nu a numit propriul arbitru si nu a dat curs invitatiei celeilalte parti contractante sa faca numirea in termen de doua luni, arbitrul va fi numit, la cererea acelei parti contractante, de catre presedintele Curtii Internationale de Justitie.
    (4) Daca ambii arbitri nu pot ajunge la o intelegere privind alegerea presedintelui in termen de doua luni dupa numirea lor, acesta va fi numit, la cererea oricarei parti contractante, de catre presedintele Curtii Internationale de Justitie.
    (5) Daca, in cazurile specificate la alin. (3) si (4), presedintele Curtii Internationale de Justitie este impiedicat sa isi indeplineasca functia sau daca este cetatean al statului uneia dintre partile contractante, numirea se va face de catre vicepresedinte, si daca acesta din urma este impiedicat sau daca este cetatean al statului uneia dintre partile contractante, numirea se va face de catre judecatorul cu cea mai inalta functie din cadrul Curtii Internationale de Justitie care nu este cetatean al statului uneia dintre partile contractante.
    (6) Sub rezerva altor dispozitii date de partile contractante, tribunalul isi va stabili propria procedura.
    (7) Fiecare parte contractanta va suporta cheltuielile arbitrului pe care l-a numit si ale reprezentarii sale in procedurile arbitrale. Cheltuielile pentru presedinte si celelalte cheltuieli vor fi suportate in parti egale de catre partile contractante.
    (8) Sentintele tribunalului sunt definitive si obligatorii pentru fiecare parte contractanta.
    Art. 11
    Prevederi finale
    (1) Prezentul acord va intra in vigoare la 30 de zile de la data ultimei notificari prin care partile contractante isi vor fi comunicat reciproc indeplinirea cerintelor legale interne pentru intrarea in vigoare a acestuia. El va ramane in vigoare pe o perioada initiala de 10 ani. Daca o notificare oficiala de denuntare nu este transmisa cu 6 luni inainte de expirarea acestui termen, acordul va fi considerat ca reinnoit, in aceleasi conditii, pentru noi perioade de 10 ani.
    (2) In cazul unei notificari oficiale de denuntare a prezentului acord prevederile art. 1 - 10 vor continua sa fie in vigoare pentru o perioada de inca 10 ani pentru investitiile efectuate inainte de a se transmite notificarea oficiala.
    Drept care subsemnatii, pe deplin autorizati de catre guvernele lor, au semnat acest acord.
    Semnat la Riga la 27 noiembrie 2001, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana, letona si engleza, toate textele fiind egal autentice. In caz de divergente in interpretare, textul in limba engleza va prevala.

                    Pentru Guvernul Romaniei,
                    Gheorghe Romeo Leonard Cazan,
                    ministrul dezvoltarii si prognozei

                    Pentru Guvernul Republicii Letonia,
                    Aigars Kalvitis,
                    ministrul economiei



SmartCity5

COMENTARII la Legea 433/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 433 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu